روغن زیتون

رنگ روغ‌زیتون اصل بین زرد تا سبز مایل به زرد متغیر است. برخلاف تصور بو یا رنگ به‌تنهائی نشان‌دهنده روغن‌زیتون خالص نیست چراکه با اسانس و افزودنی‌های دیگر، قابل این بو شبیه‌سازی می‌شود.
هرآنچه باید درباره خرید روغن زیتون بدانید+قیمت‌

نادر جلالت عضو هیات رئیسه شورای ملی زیتون ضمن انتقاد نسبت به سرانه پایین مصرف زیتون اظهار داشت: کشور ما با مصرف سرانه 200 گرم در پایین‌ترین رده‌های مصرف سرانه جهانی است و این برای سبک زندگی ایرانی تاسف‌بار است. از طرفی بی تحرکی، افزایش مصرف فست‌فودها و جایگزینی روغن‌های پالم به‌جای روغن آفتابگردان و کلزا باعث شده که سکته‌های قلبی و مغزی در جوانان 25 ساله نیز رخ دهد.

وی ادامه داد: کبد چرب در بین نوجوانان شایع شده و این زنگ خطر جدی است اخبار سونامی سرطان، شیوع بیماری‌های گوارشی بر اثر یبوست‌های مزمن تیتر روزنامه‌ها شده متأسفانه این‌ها واقعیت‌های فعلی کشور ما  در بخش سلامت هستند آن‌هم برای کشوری که می‌خواهد در پایان برنامه پنجم توسعه در آسیا مقام نخست سلامت را داشته باشد.

به گفته جلالت: مردم کشورهای مدیترانه‌ای در 90 سالگی از سالم‌ترین افراد دنیا هستند اما باید شاهد این باشیم که سرمایه‌های ملی ما هنرمندان، اساتید دانشگاه و ... در سنین 40-50 سالگی در گوشه بیمارستان‌ها با انواع سرطان‌ها، سکته‌های قلبی، مغزی و... دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چون یا اصلاً روغن‌زیتون مصرف نمی‌کنیم و یا اگر هم مصرف می‌کنیم روغن‌زیتون اصل و خالص را نمی‌شناسیم.

گرانی روغن‌زیتون ارزش دارد عضو هیات رئیسه شورای ملی زیتون تصریح کرد: اگر خدای‌ناکرده مریض شویم، حاضریم بابت ویزیت پزشک و دارو هزینه‌های گزاف کنیم، حتی مایلیم روی تخت I.C.U در بیمارستان‌های خصوصی شبی تا 2 میلیون تومان نیز بخوابیم. برای بچه‌هایمان گران‌ترین لپ‌تاپ‌ها را می‌خریم، داخل خودرو بهترین روغن‌موتور را می‌ریزیم اما دست آخر برای مصرف خودمان و بچه‌هایمان روغن پالم لیتری 4 هزارتومان می‌خریم. همان روغنی که آثارش روی هود آشپزخانه با قوی‌ترین اسیدها نیز قابل تمیزکردن نیست. حالا اینکه درون روده‌ها و رگ‌ها و کبد ما چه اثری می‌گذارد، خدا می‌داند.

جلالت اضافه کرد: ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم 50 سال به دنبال پول بدویم سپس در 50 سالگی پول‌ها را کول کرده دنبال این دکتر و آن دارو  برویم.

شناسایی روغن زیتون
به گفته جلالت: روش تست بدین گونه است که ابتدا یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را با مشامی سالم، بو می‌کنیم. که این بو باید رایحه علف، برگ سیب و یا میوه زیتون بدهد. رنگ آن بین زرد تا سبز مایل به زرد متغیر است. با این حال بو یا رنگ به تنهائی نشان‌دهنده روغن‌زیتون خالص نیست چراکه با اسانس و افزودنی‌های دیگر، قابل این بو شبیه‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: مهم تست چشائی است؛ یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون در دهان ریخته و می‌چرخانیم سپس باکمک هوا آن را پائین می‌بریم. پس از لحظه ای احساس تلخی، تندی و تیزی در انتهای گلو حس می‌شود و پس از حدود یک دقیقه تلخی و تندی و تیزی از بین رفته و احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد.

در ضمن یادتان باشد، روغن‌زیتون خالص هرگز در دهان نمی‌ماسد و چرب نیست.

روغن‌زیتون به گروه‌های زیرتقسیم بندی می‌شود:

1-روغن زیتو فرابکر (اکسیرجوانی)

2-روغن‌زیتون بکر

3-روغن‌زیتون معمولی

4-روغن‌زیتون صنعتی که پس از تصفیه قابل مصرف خوراکی است

5-روغن‌زیتون تصفیه شده

6-روغن‌زیتون تفاله که توسط حلال‌های شیمیائی یا به‌صورت فیزیکی از باقی‌مانده تفاله زیتون می‌گیرند و براساس استاندارد ایران به شماره 1446 خوراکی نیست.

قیمت
عضو هیات رئیسه شورای ملی زیتون ضمن اشاره به اهمیت نوع روغن‌زیتون در قیمت گذاری گفت: قیمت انواع روغن‌زیتون فرابکر از کیلویی 30 هزار تومان تا 50 هزارتومان متغیر است و روغن‌زیتون بکر و معمولی در حدود 30 هزار تومان در بازار قیمت دارد.

این در حالی است که مابقی روغن ها با قیمت‌ها و طعم‌های دیگر روغن‌زیتون خالص نیستند و نباید فریب قیمت‌های پایین‌تر آن‌ها را خورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.