عینک آفتابی

راهنمای جامع خرید عینک آفتابی

در هنگام خرید عینک آفتابی علاوه بر زیبایی ظاهری و به روز بودن عینک باید به فاکتور مهم دیگری نیز توجه کنید.
راهنمای جامع خرید عینک آفتابی

عینک‌های آفتابی این روزها طرفداران زیادی دارند به خصوص در فصل گرما که خورشید بیشترین میزان نور خود را بر روی زمین دارد بسیاری از افراد به دنبال گزینه‌های مختلف برای فرار از شدت تابش خورشید هستند.

برخی افراد به دنبال پوشش‌هایی مانند کلاه برای ایجاد سایه بر روی صورت می‌روند و برخی دیگر که به مد نیز خیلی اهمیت می‌دهند حتماً گزینه عینک آفتابی را در دستور کار خود برای روزهای آفتابی قرار می‌دهند.

خرید عینک آفتابی با انواع مدل ها و برنده ای مختلف گاهی اوقات برای مشتریان کمی سخت و خسته کننده می‌شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی برخی ویژگی‌های عینک‌های آفتابی و اصطلاحات مرسوم در مورد آن‌ها بپردازیم تا بتوانیم بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را از میان صدها مدل عینک آفتابی داشته باشیم.

 

 

 

 


حفاظت در برابر اشعه ماورا بنفش
در هنگام خرید عینک‌های آفتابی قبل از اینکه به مد روز بودن عینک‌های آفتابی توجه کنید باید به دلیل اصلی خرید آن‌ها یعنی حفاظت از چشمان در مقابل اشعه‌های مضر خورشید توجه ویژه ای داشته باشید. در واقع عینک‌های آفتابی قبل از اینکه زیبایی چهره شما را افزایش دهدند باید توانایی خوبی در بهتر کردن دید شما در زیر نور آفتاب و حفاظت چشمان در مقابل اشعه‌های مخرب خورشید داشته باشند.


عینک‌های آفتابی برای کسانی که به مدت زیادی در معرض نور خورشید هستند مانند علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی و آبی و رانندگانی که در طول روز مدت زیادی را رانندگی می‌کنند ضروری است. همچنین در هنگام خرید حتماً به دنبال مدل هایی باشید که 100 درصد و به طور کامل چشمان را از اشعه UV در امان نگه دارد. اشعه ماورا بنفش خورشید از علت‌های شایع مشکلات پوستی و همچنین سرطان پوست و چشم است.


سایز فریم
در هنگام انتخاب عینک‌های آفتابی توجه به اندازه فریم بسیار ضروری است. به طور معمول فریم‌های کوچک‌تر برای چهره ای کوچک‌تر مناسب هستند و بالعکس. برخی از شرکت‌های سازنده عینک‌های آفتابی مشخصات اندازه فریم شامل چشمی، پل عینک و طول دسته آن را نیز را بر روی بدنه عینک درج می‌کنند.

اما مهم‌ترین نکته در مورد اندازه عینک‌های آفتابی این است که چشمیان باید به طور کامل محدوده دید شما را پوشش دهد تا اشعه‌های مخرب نتوانند به چشمان شما آسیبی بزنند.


جنس فریم
انتخاب جنس فریم متناسب با نیازهای شما نقش بسیار زیادی در راحتی، امنیت و عملکرد عینک آفتابی دارد.

جنس‌های مختلف علاوه بر داشتن قیمت‌های متفاوت کاربردهای مختلفی نیز داشته و هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.


فلزی
فلز یکی از متداول‌ترین مواد استفاده شده توسط شرکت ها برای تولید عینک‌های آفتابی است. شرکت‌های سازنده از فلزات به دلیل خورده نشدن و شکل پذیری راحت و قابلیت تنظیم بدون دردسر بر روی صورت فرد استفاده می‌کنند.

فریم‌های فلزی معمولاً قیمت بیشتری نسبت به دیگر جنس ها داشته و ماندگاری آن‌ها نیز کمتر است. فریم‌های فلزی مناسب ورزشکاران و افراد پر جنب و جوش نیستند.


نایلون
فریم‌های نایلونی یکی از بهترین گزینه ها برای افراد ورزشکار و پر تحرک است. فریم‌های نایلونی در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارند و در عین حال که انعطاف پذیرند امنیت بالایی دارند.

فریم‌های نایلونی معمولاً ارزان‌تر، سبک تر و قوی تر از فریم‌های سنتی فلزی هستند.


تیتانیوم
از تیتانیوم در عینک‌های آفتابی لوکس و گران‌قیمت استفاده می‌شود و بدون شک عینک‌های آفتابی که از تیتانیوم ساخته شده‌اند ماندگارتر از عینک‌های فلزی هستند.

البته قیمت آن‌ها نیز به مراتب بیشتر است.


پلی کربنات
پلی کربنات در واقع پلاستیک‌های فشرده آ هستند که بسیار درمقابل فشارهای فیزیکی مقاوم هستند. از پلی کربنات معمولاً در ساخت عینک‌های ورزشی و عینک‌های ایمنی استفاده می‌شود.

باوجود دوام بسیار بالای این جنس از فریم، پلی کربنتی ها تا حدودی خشک و انعطاف‌ناپذیر هستند. پلی کربنات انتخاب مناسبی برای کودکان که تحرک زیادی دارند نیز است.


جنس لنز
شیشه‌های اپتیکی
شیشه‌های اپتیکی بهترین گزینه ها برای داشتن دیدی بدون اعوجاج هستند. علاوه بر این لنزهای اپتیکی دوام بالایی داشته و در مقابل خط خش مقاومت خوبی دارند.

بزرگ‌ترین مزیت این لنزها نداشتن موج و دید بسیار خوب هستند اما عیب آن‌ها شکننده بودن و احتمال برداشتن ترک و شکستگی در اثر برخورد ضربات فیزیکی است.


پلی کربنات
لنزهای پلی کربنات بهترین گزینه برای افراد ورزشکار و کسانی که جنب و جوش زیادی دارند است. لنزهای پلی کربنات تقریباً از جنسی مشابه جنس شیشه ای هواپیما ساخته می‌شوند و تقریباً نشکن هستند.

جنس آن‌ها سبک بوده و در مقابل خط و خش مقاومت خوبی دارند. لنزهای پلی کربنات نسبت به لنزهای اپتیکی 50 برابر مقاوم تر هستند ولی درمقابل به اندازه لنزهای اپتیکی دید 100 درصد شفاف ندارند.


پلیرتان NXT
پلیرتان NXT بهترین گزینه موجود برای لنز عینک‌های آفتابی است این ماده که تریوکس و پلیمرهای پیشرفته ساخته می‌شود ترکیبی از لنزهای اپتیکی و لنزهای پلی کربناتی است. بدین معنی که این لنزها دوام و استقامت لنزهای پلی کربناتی را داشته و در کنار آن کیفیت و شفافیت لنزهای اپتیکی را نیز دارا هستند.

البته قیمت لنزهای پلیرتان NXT نسبت به بقیه انواع موجود لنزها تا حدودی بیشتر است.


لنزهای آکریلیک
لنزهای آکریلیک ارزان‌ترین نوع لنزهای به‌کاررفته در عینک‌های آفتابی بوده و گزینه مناسبی برای عینک‌های تزئینی و معمول هستند.

لنزهای آکریلیک استقامت و شفافیت دیگر انواع لنزها را ندارند.


پوشش و رنگ لنز
به گزارش بازارخبر، لنزهای رنگی مختلف عملکردهای متفاوتی در شرایط نوری مختلف دارند و هرکدام طیف‌های خاصی از رنگ ها را با کنتراست‌های متفاوت برای چشمان فرد نمایش می‌دهند.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کنید این است که رنگ و پوشش لنز عینک های‌آفتابی هیچ تاثیری در میزان مقاومت لنز در مقابل اشعه‌های uv ندارد.

 


خاکستری – سبز


پوشش‌های خاکستری و سبز تا حدودی در مورد رنگ‌های محیط خنثی هستند، یعنی تغییری در رنگ محیط برای چشمان فر ایجاد نمی‌کنند و همچنین کنتراست بالایی در نور ایجاد می‌کنند. پوشش‌های تیره تر این رنگ ها اشعه مستقیم را تا حدودی تضعیف کرده و عمق دید را در محیط‌های بسیار روشن و آفتابی بیشتر می‌کنند.

این عینک ها برای مواردی که دید رنگ محیط اهمیت دارد (مانند رانندگی) مناسب تر است.

 


قهوه‌ای


لنزهایی با پوشش رنگ قهوه ای کیفیت نور را افزایش می‌دهند. و تن رنگ قهوه ای محیط را خنثی کرده و کنتراست نور و عمق دید فرد را بیشتر می‌کنند.

این نوع لنزها ممکن است خطای تشخیص رنگ را برای فرد داشته باشند.

 


زرد- طلایی


لنزهایی با پوشش طلایی و زرد بهترین کنتراست و عمق دید را برای فرد ایجاد می‌کنند اما در عوض قدرت بالایی در کم کردن شدت نور آفتاب ندارند. این مدل لنزها برای محیط‌هایی با شدت نور متوسط مناسب هستند زیرا کیفیت نور و کنتراست را نیز بیشتر می‌کنند.

این نوع لنزها بهترین گزینه ها برای وزرش های زمستانی و محیط‌های برفی هستند.

 


آبی – بنفش


این نوع لنزها مزیت خاصی نسبت به دیگر لنزهای معمول ندارند و رنگ آن‌ها تنها جنبه زیبایی دارد.

 


آینه‌ای – فلاش


در این نوع لنزها یک لایه نازک پوشش بازتاب دهنده بر روی سطح خارجی لنز قرار دارد. این نوع لنز ها بسیار مناسب افرادی است که حساسیت بالایی به نور شدید آفتاب دارند.

همچنین کسانی که نمی‌خواهند چشمشان دیده شود(!) این نوع لنزها تا حدود زیادی از عبور نور خورشید جلوگیری کرده و اشیا و طیف‌های رنگی را تیره تر از معمول نشان می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.