دردهای مفصلی


بهترین درمان های طبیعی برای دردهای مفصلی


امروزه دردهای مفاصل شیوع بسیار بالایی یافته و مفاصل مختلف از شانه و گردن تا ران ها، زانوها و... را درگیر می کند.


آرتریت (التهاب مفاصل) و آرتروز را باید شناخته شده ترین گروه این بیماری ها دانست که در این حالت مفاصل به هم ساییده شده و دردناک می شوند. این دردها بسیار رایج هستند و دلایل متعددی در بروز آنها دخیل است. اغلب ممکن است در پی تحریک شدید یا طولانی مدت مفاصل مانند حرکت خیلی ناگهانی، پیچ خوردگی یا حرکت مکرر غیر عادی  ایجاد شود. در این صورت، چندین روز استراحت همراه با مصرف داروی مناسب برای مفصل لازم است. درمانهای معمول و قدیمی تر مانند داروهای کورتون التهابهای مفاصل را تسکین می دهد، اما بیماری را بهبود نمی بخشد و همچنین عوارض متعددی نیز در پی دارند. از همین رو امروزه بر درمانهای طبیعی تأکید بیشتری می شود که از جمله می توان به طبیعت درمانی، داروهای گیاهی و اسانسهای طبیعی اشاره کرد که بسیار مؤثر هستند.

 

 طبیعت درمانی

این روش مبتنی بر اصلاح بهداشت زندگی و بهداشت تغذیه است. این سیستم معالجه، بدون مصرف داروست که از روشهای فیزیکی سود می جوید.

به طور کلی آرتریت از افراط در مصرف خوراکی های تصفیه شده و قندهای سریع که بسیار برای بدن مضرند، ایجاد می شود. در این روش درمانی توصیه می شود، مصرف چنین خوراکی هایی محدودتر شده و رژیم گیاهخواری رعایت گردد که علایم التهابها و دردهای آرتریت را بهبود می بخشد. همچنین تغذیه غنی از پروتئین نیز مفید است که به لحاظ دارا بودن اسیدهای آمینه روند بازسازی سلولها و مقابله با آرتریت را تسهیل می کند. اسیدهای آمینه عناصر ضروری برای بدن هستند و در احیای بافتها، غضروفها و استخوانها تأثیر دارند. سویا در تامین این نیاز بدن مؤثر است.

امگا 3 نیز ماده عالی برای مقابله با درد و خشکی مفاصل و به طور کلی پیشگیری از آرتریت محسوب می شود. علاوه بر مکمل های اسیدهای چرب امگا 3 می توان از خوراکی های دارای آن نیز استفاده کرد. مصرف ماهی های چرب مانند ماکرو، آزاد، قزل آلا و... سه بار در هفته ، روغن ماهی، روغن زیتون و دانه های روغنی خام از جمله بادام، پسته، گردو، فندق و... نیاز بدن را تامین می کند. تغذیه سرشار از امگا 3 می تواند سبب کاهش درد، کاهش مفاصل مبتلا به آرتریت و کوتاه شدن زمان خشکی مفاصل در صبح گردد.

دیگر اصل این روش تمرینات جسمانی و ورزش است. البته افزون بر رعایت حالات متناسب بدن، ‌تمرینات ورزشی باید منظم و آرام باشد. ورزشهایی مانند پیاده روی سریع و تمرینات آرامی مانند تای چی و کی گنگ در تسکین آرتریت بسیار مؤثر هستند.

یوگا برای افرادی که از آرتریت زانو و رانها رنج می برند و همچنین کسانی که بسختی می توانند راه بروند، راه حل خوبی است. البته استراحت نیز بسیار مهم است و بیمار نباید بیش از حد خود را خسته کند.

 

 گیاه درمانی

بعضی از گیاهان دردهای آرتریت را تسکین می دهند و می توانند با نشانه‌های بیماری مقابله کنند. مزیت این روش این است که گیاهان افزون بر اینکه بیماری را بهبود می بخشند، عوارض جانبی در پی ندارند. البته ممکن است برخی افراد حساسیت داشته باشند که از همین رو بهتر است با پزشک مشورت شود. بعضی از گیاهان مؤثر در این باره عبارتند از:

- انگور فرنگی سیاه: برگهای انگور فرنگی سیاه در درمان بیماری های رماتیسمی از جمله آرتریت مؤثر است. این گیاه کارایی بسیار عالی دارد که بخصوص باید به تأثیر ضدالتهابی و ضد درد اشاره کرد. حدود 10 گرم از برگهای خشک شده این میوه را در 250 میلی لیتر آب جوش دم کرده و روزانه دو فنجان از این دم نوش را میل کنید. اگر برگ تازه میوه در اختیار است، می توان آن را به شکل پانسمان روی موضع دردناک استفاده کرد.

- پنجه شیطان : پنجه شیطان، یکی از مؤثرترین گیاهان برای مقابله با دردهای آرتریت با هر ماهیتی است که داروی ضدالتهاب طبیعی محسوب می شود که البته خاصیت مسکن نیز دارد. پنجه شیطان دردهای مفاصل، غضروفها، رباط ها و ماهیچه ها را تسکین می دهد، التهابها را کاهش می دهد و نقش محافظتی نسبت به غضروفها دارد. گرچه تأثیر درمان سریع بروز می کند، اما پس از سه هفته از درمان نتیجه بارزتر نمایان می شود. می توان دو کپسول 300 میلی گرمی را حدود سه بار در روز مصرف کرد. این گیاه برای خانمهای باردار و شیرده منع مصرف دارد.

- گیاه دم اسب : این گیاه سبب جذب دوباره مواد معدنی در استخوانها می شود که از پوکی استخوان پیشگیری می کند و همچنین استخوانها را تقویت می کند. می توان آن را چهار بار در روز استفاده کرد.

- اسپیره : این گیاه به آسپرین گیاهی معروف است و خاصیت ضد درد و ضدالتهاب دارد. هنگام تهیه دمنوش این گیاه باید مراقب بود که آب، جوش نباشد؛ زیرا باعث سوختن گیاه می شود و خواص آن از بین می رود. دمای آب نباید بیشتر از 85 درجه باشد.

- چوب بید: چوب بید را می توان به شکل قرص یا جوشانده آن استفاده کرد. ساز و کار عمل این گیاه ضدالتهاب، ضد درد و کاهنده تب است.

- گل همیشه بهار کوهی: ضدالتهاب و ضدعفونی خواص مهم گل همیشه بهار کوهی است. کرم موضعی این گیاه  در داروخانه ها به فروش می رسد.

این گیاهان مختلف عملکرد نسبتاً مشابهی دارند و می توان یکی را به جای دیگری استفاده کرد. از همین رو کسانی که به یکی از گیاهان حساسیت دارند، می توانند از خواص انواع دیگر بهره ببرند.

- آب سیب زمینی: آب سیب زمینی خام مرهمی است که به نظر می رسد برای بسیاری از افراد مفید است. تهیه این مرهم بسیار راحت است؛ یک سیب زمینی را همراه با پوست برش بزنید. یک شب این برشها را در آب سرد خیس کنید و صبح روز بعد آب سیب زمینی را میل کنید.

- دانه های کنجد: کنجد خواص بی نظیری دارد که می تواند برای بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت مفید باشد. یک قاشق بزرگ کنجد را در نصف لیوان آب یک شب خیس کنید و بگذارید تا فردا صبح بماند، سپس میل کنید.

- فلفل قرمز: فلفل قرمز دارای ترکیباتی است که با قرار گرفتن روی موضع دردناک، درد را تسکین می دهد، به طوری که از لحاظ علمی ثابت شده است که مصرف منظم آن، درد آرتریت را بهبود می بخشد. برای این منظور نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز را با 250 میلی لیتر سرکه سیب مخلوط کرده و به ظرف آب گرم اضافه نمایید. سپس دستها یا پاها را 20 دقیقه در این محلول گذاشته و سپس بشویید. دقت داشته باشید که فلفل قرمز سبب تحریک پوستهای حساس می شود.

 

اسانسهای گیاهی

در درمان آرتریت می توان از خواص ضدالتهابی، ضدعفونی کننده و مسکن برخی از اسانسها یا روغنهای معطر گیاهی بهره برد. در این باره باید روغن خالص،‌ طبیعی و شامل ترکیبات سنتیتک باشد و متناسب با شرایط و بیماری انتخاب شود. بعضی از اسانس های گیاهی در زمینه دردهای رماتیسمی و بخصوص آرتریت بسیار مؤثرند که از جمله می توان به این روغن ها اشاره کرد:

- روغن سیر: این روغن برای همه انواع رماتیسم و آرتریت مورد کاربرد است. همچنین جای زخم و آسیبها را بهبود می دهد و در موارد گزیدگی حشرات نیز مناسب خواهد بود. هنگام استفاده از این روغن طبیعی آن را روی قسمت حساس یا آسیب دیده ماساژ دهید. البته برای خانمهای باردار و شیرده منع مصرف دارد.

- روغن بابونه: این روغن اساساً برای درمان بیماری نقرس توصیه می شود، اما به طور کلی برای التهابهای پوستی نیز کاربرد دارد. هنگام استفاده، آن را با کمی روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روی پوست ماساژ دهید.

- روغن  اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس ضد رماتیسم و ضد دیابت است و می تواند در بهبود برخی انواع آرتریت عصبی اغلب مرتبط با دیابت مؤثر باشد. این روغن همچنین در مورد ضعف یا کم خونی نیز تأثیر دارد.

 روغن اکالیپتوس را می توان روی مفاصل دردناک ماساژ داد یا بخار آن را استنشاق کرد. مخلوط یک تا دو قطره آن در یک لیوان بزرگ آب برای رفع ضعف مؤثر است. 

- روغن اسطوخودوس: این روغن نیز مانند روغن سیر در بهبود جای نیش حشرات و همچنین دردهای رماتیسمی و آرتریت مفید است. بهتر است روغن اسطوخودوس را با کمی روغن بادام شیرین رقیق کرده و سپس استفاده کرد.

- روغن خردل: ماساژ با روغن ولرم خردل التهابها را تسکین می دهد، جریان خون را تحریک می کند، سبب شل شدن عضلات و رفع گرفتگی می شود و در نتیجه مفاصل حالت بهتری خواهند داشت. دو قاشق روغن خردل را با یک حبه سیر گرم کنید و در همان حالت گرم روی پوست ماساژ دهید.

ماساژ ملایم این روغنها روی پوست سبب جذب طبیعی توسط پوست شده و به قسمتی از بدن که مورد نیاز است، می رسد. همچنین باید حتماً این روغنها با کمی روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین رقیق شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.