سنگ کلیه

دکتر محسن مطلبی گفت: عاملی که کلیه را به کارخانه سنگ تبدیل می کند
اکثر افراد پس از ابتلا به سنگ کلیه و درمان آن مجدداً به عود دچار می‌شوند. اغلب بیمار با توجه به تصور اشتباه موجود پس از ابتلا مصرف لبنیات و کلسیم را در رژیم غذایی خود به شدت کاهش می‌دهد، حال آنکه این کار نه تنها فایده‌ای برای او ندارد بلکه ریسک سنگ را نیز افزایش می‌دهد.


دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی، اظهارداشت: مصرف کم لبنیات و کلسیم، از علل تشکیل سنگ های سیستم ادراری است.

 

دکتر محسن مطلبی گفت: سنگ‌های کلیه از مشکلات شایع سیستم ادراری است که اغلب با درد شدید در سنگ‌های کوچک (رنال کولیک) و یا انسداد ادراری و آسیب به کلیه در سنگ‌های بزرگ تظاهر می‌یابد.

 

وی اظهار کرد: اکثر افراد پس از ابتلا به سنگ کلیه و درمان آن مجدداً به عود دچار می‌شوند. اغلب بیمار با توجه به تصور اشتباه موجود پس از ابتلا مصرف لبنیات و کلسیم را در رژیم غذایی خود به شدت کاهش می‌دهد، حال آنکه این کار نه تنها فایده‌ای برای او ندارد بلکه ریسک سنگ را نیز افزایش می‌دهد.

 

مطلبی ادامه داد: سنگ های ادراری بر اساس ماده تشکیل‌دهنده‌ آنها، انواع مختلفی دارند از جمله سنگ های کلسیمی، اگزالاتی، اسیداوریکی، سیستئینی و... که البته شایعترین نوع، سنگ های کلسیمی هستند.

 

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی افزود: اما مسأله‌ی مهم این است که بر خلاف تصور عمومی، ارتباط کمی بین کلسیم مصرفی فرد و کلسیم زیاد ادرار وجود دارد. در حقیقت چند علت مهم عامل کلسیم فراوان ادرار است که تنها یکی از آنها ارتباط با کلسیم رژیم غذایی دارد و بقیه علل هیچ ارتباطی به کلسیم مصرفی ندارند و محدودیت کلسیم در رژیم غذایی در این علل باعث کم شدن کلسیم ادرار فرد نمیشود و لذا این کار کاملا بی فایده است.

 

مطلبی گفت: از طرف دیگر یکی از سنگ های سیستم ادراری سنگ های اگزالاتی است (اگزالات در چایی، اسفناج، کاکائو، نوشابه و ...) به فراوانی وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظم کلسیم رژیم غذایی ما در دستگاه گوارش جذب نمی‌شود و با اتصال به اگزالات رژیم غذایی از جذب بیش از حد اگزالات نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین یکی از علل سنگ‌های اگزالاتی مصرف کم کلسیم است که باعث می‌شود اگزالات از دستگاه گوارش بیشتر جذب شود .

 

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی تصریح کرد: به این علت‌ها هیچ گاه در فردی که سنگ سیستم اداری دارد نباید توصیه به کاهش مصرف لبنیات شود جز در موردی که توضیح داده شد که کلسیم ادرار با کلسیم رژیم غذایی ارتباط دارد و آن هم به اثبات نیاز دارد و در این مورد هم محدودیت کلسیم رژیم غذایی باید کنترل شده باشد چون محدودیت زیاد باعث ایجاد سنگ اگزالات می‌شود.

 

مطلبی تصریح کرد: به طور کلی توصیه‌های عمومی در فردی که سنگ کلیه دارد شامل مصرف مقادیر فراوان مایعات برای ایجاد حداقل روزی دو لیتر ادرار و مصرف مقادیر کم نمک و پروتئین است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.