غذا و اختلال خواب

مصرف این مواد غذایی در ماه رمضان باعث اختلال خواب می‌شود


مدیر گروه روزه‌داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه الگوهای خواب در ماه مبارک رمضان با تغییرات زیادی همراه است، گفت: مصرف غذاهای ادویه‌دار هنگام شب که با افزایش دمای بدن همراه است، مصرف غذای پرکربوهیدرات و خوردن وعده غذایی قبل از خواب مواردی هستند که می‌توانند منجر به اختلال در خواب شوند.

دکتر محسن خوش‌نیت نیکو ، خاطر نشان کرد:تغییرات در الگوی خواب شامل دو ساعت تاخیر تا دو ساعت تقدم در چرخه خواب و بیداری طبیعی است؛ به این معنی که دو ساعت زود یا دیر خوابیدن نسبت به روزهای معمول تغییرات قابل توجهی در ساز و کارهای داخلی بدن به وجود نمی‌آورد،اما تغییرات خارج از این محدوده منجر به اشکال در اعمال داخلی بدن، فعالیت‌های اجتماعی و عملکرد ذهنی می‌شود.

وی یادآور شد: بسیاری از افراد در شبانه روز بین 6 تا 8 ساعت می‌خوابند که در زمان روزه داری این الگو بر هم می‌ریزد؛ چرا که اغلب وعده سحر را بیدار هستند و صبح به سرکار می‌روند. مدت زمان خواب شبانه در ماه رمضان کاهش می‌یابد ولی این میزان کاهش خواب شبانه با افزایش مدت زمان خواب نیمروز جبران می‌شود.

خوش‌نیت نیکو اضافه کرد:اختلال در خواب منجر به کاهش کیفیت خواب، خستگی، کاهش عملکرد مغزی در طول روز، خواب آلودگی و کاهش عملکرد روزانه فرد می‌شود.

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه الگوهای شبانه روزی خواب در ماه مبارک رمضان با تاخیر و تغییراتی همراه است، در پایان اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند روزه بگیرند باید این تغییرات را به نحوی مدیریت کنند. به همین دلیل بهتر است که از یک ماه قبل بدن خود را آماده کنند و از نظر مصرف مواد غذایی بتوانند روزه‌داری بهتری داشته باشند. همچنین اگر فردی همیشه در حال ریزه‌خواری است بهتر است که از قبل آن را کم کند و کنار بگذارد تا در ماه مبارک رمضان با مشکلی مواجه نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.