شیراز سرزمین باغ های رویایی

شهر شیراز به لحاظ داشتن باغ های بسیار زیبا و فراوان آن از جاذبه طبیعی ویژه ای برخوردار است در بیشتر نوشته های سیاحان از زیبائی های این باغ ها سخن به میان آمده است.
هم اینک نیز از باغهای قدیمی شیراز تعدادی باغ بجای مانده که زیبایی ساختمان این باغها و محوطه آن هر بیننده ای را به ذوق و تحسین وامیدارد.

سرزمین باغ های رویایی+تصاویر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: باغ ارم ، باغ دلگشا، باغ گلشن و باغ جنت از باغهای قدیمی شیراز است که آثار محوطه و عمارت آنها هنوز دیدنی است.
سرزمین باغ های رویایی+تصاویر

با این حال در طول تاریخ به ویژه در طول چند دهه گذشته به لحاظ افزایش جمعیت و کمبود مسکن بسیاری از باغها از بین رفته و به جای آنها بناهای مسکونی و اداری ساخته شده است از جمله باغ ابوالفتح خانی، باغ رشک بهشت، باغ صفا و باغهای دیگر با وجود نابودی این فضای سبز به یاد ماندنی شیراز هنوز لطافت و نشاط هوا و فضای خود را تا اندازه ای حفظ کرده است و این امر به خاطر ساخت پارکها و اماکن طبیعی جدید در گوشه و کنار شیراز است.

سرزمین باغ های رویایی+تصاویر

امیری می افزاید: از جمله زیباترین این اماکن طبیعی، پارک آزادی تقریباً در مرکز شهر و پارک ولی عصر در قسمت شمال شرقی شیراز است.

سرزمین باغ های رویایی+تصاویر

در طی 2 دهه اخیر نیز خیابانهای جدیدی ساخته شده که مسیر بعضی از آنها از میان باغها است . از جمله خیابان چمران که به خاطر عبور از بین باغها و قرار گرفتن بین رودخانه و کوههای شمالی شیراز در فصل های مختلف سال ، محلی زیبا و باصفا است بلوار چمران به ویژه در فصل بهار به یکی از جاذبه های طبیعی زیبا تبدیل می شود وجود رستورانها و دیگر غذا خوری ها در این خیابان موجب می شود که بیشتر شبها اهالی شیراز برای گذراندن اوقاتی خوش در هوایی بسیار خوب در این مسیر به پیاده روی یا استراحتی کوتاه بپردازند.

سرزمین باغ های رویایی+تصاویر

همچنین در اوایل بامداد نیز علاقمندان به ورزش در این مسیر به ورزش با نشاط پیاده روی می پردازند.
وی بیان می کند: یکی از باغهای قدیمی که در طی چند سال اخیر به پارک عمومی تبدیل شده ، باغ قدیمی رحمت آباد در محله  رحمت آباد قصر دشت است ، ساختمان قدیمی این باغ با معماری دوره قاجاریه در وسط باغ هنوز پا برجا است . وجود اسباب بازی برای بچه ها و تعبیه جایگاههایی برای استراحت مردم و مسجدی کوچک اما زیبا در ضلع غربی این باغ از ویژگیهای آن است.

سرزمین باغ های رویایی+تصاویر
همچنین در قسمتی از این پارک ستون و سرستونی شبیه به سر ستونهای تخت جمشید با نقش سر دو گاو در میان باغچه نصب شده است.
در شیراز غیر از پارکهای بزرگ، تقریبا ً در بیشتر محله ها ، پارکهای محلی ساخته شده که محل استراحت اهالی محل و بازی کودکان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.