دریاچه چورت

دریاچه چورت یا میانشه در نزدیکی روستای چورت، کمتر از صد سال پیش با رانش زمین و بسته شدن مسیر چشمه نزدیکش شکل گرفت. این دریاچه کوچک در انبوه جنگل‌های مازندران، یکی از بهترین مقاصد برای تور طبیعت‌گردی به شمار می‌رود.

به دریاچه چورت (میانشه) که سفر می‌کنید، آرامش و زیبایی محسورتان می‌کند. دریاچه با تمام کوچکی‌اش آینه‌ی تمام قدی است از تمام افسون‌هایی که طبیعتی بکر می‌تواند در خود جای دهد. حوالی صبح که مه رقیقی روی سطح آب پرسه می‌زند و صدای آواز پرندگان به آرامی به گوش می‌رسد، آرامش آن دوچندان می‌شود. دریاچه میانشه همیشه زیبا و دیدنی است، اما بهار و به ویژه پاییز آن حکایت دیگری دارد. پاییز دریاچه چورت سمفونی رنگ‌هاست.


دریاچه میانشه نزدیک به روستایی به نام چورت واقع شده است و از این رو آن را دریاچه چورت نیز می‌نامند. این دریاچه‌ی جوان، قریب به صد سال پیش متولد شده است. دریاچه چورت در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بر اثر زمین‌لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، به وجود آمده‌است. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقیمانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند منظره ویژه‌ای را ایجاد می‌کند. این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته‌ است. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده بوده و ژرفای آن با توجه به میزان بارش‌های فصلی متغیر است. ماهی‌های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده‌ است. اما چشمه‌ها پشت تلی از خاک، دریاچه‌ای به غایت زیبا می‌شوند و در میان کوه‌های اخرایی و تاش‌هایی از هزارها رنگ پاییزی یکی از بدیع‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان مازندران را به وجود می‌آورند.

دریاچه چورت

دریاچه چورت

دریاچه چورت

دریاچه چورت (یا میانشه) به وسعت دو و نیم هکتار، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران واقع شده است. در فاصله ۸۰ کیلومتری این دریاچه، حوضچه‌های پلکانی باداب سورت قرار دارند که از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و طبیعت‌گردی استان مازندران بوده و به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران، پس از قله دماوند، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دریاچه چورت

دریاچه چورت

در فصل‌های گرم با پایین رفتن سطح آب درخت‌هایی که پیش از این در محل شکل‌گیری دریاچه قرار داشتند، با متانت خاصی آرام آرام سر از آب بیرون آورده و منظره‌ای شگفت‌انگیز، زیبا و تکرار ناشدنی پدید می‌آورند. اگر حال و هوای پیاده‌روی در جنگل داشتید شک نکنید که قدم زدن در جنگل‌های انبوه اطراف دریاچه خاطره‌ای فراموش ناشدنی برایتان رقم خواهد زد.

دریاچه چورت

عبور از مسیر رسیدن به دریاچه چورت خودش می‌تواند به اندازه گشت و گذار در کنار دریاچه لذت‌بخش باشد. مسیر سرشار است از رنگ و زیبایی و هوایی بی‌نظیر. اما پیش از آغاز سفرتان به سمت دریاچه، به‌ویژه اگر قصد اقامت شبانه در اطراف آن را دارید، حتما از وضعیت آب و هوایی اطلاع کسب کنید، چرا که هنگام بارندگی مسیر گل آلود می‌تواند مشکلات زیادی برایتان ایجاد کند.

دریاچه چورت

به همراهان کجارو  توصیه می‌کنیم که از شنا کردن در دریاچه خودداری کنید و در صورتی که در دریاچه شنا می‌کنید حتما به این نکته توجه داشته باشید که اطراف و حتی کف دریاچه را پوشش گیاهی جنگلی شامل درخت و بوته در برگرفته است. اگر قصد سفر با تورهای طبیعت‌گردی را ندارید و مسافرت‌های شخصی را ترجیح می‌دهید برای این سفر یک روز وقت کافی است، اما چنانچه فرصت دارید برای سفری دو روزه برنامه‌ریزی کنید. بین ۶ تا ۸ ساعت رانندگی خواهید داشت. مسافت کمی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را نیز باید پیاده طی کنید.

مسیر دسترسی به دریاچه چورت

برای رسیدن به این دریاچه از ساری، پس از طی حدود ۲۳ کیلومتر به سمت جنوب و روستای تاکام، بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید. این مسیر را حدود ۱۵ کیلومتر ادامه دهید تا به روستا برسید. فاصله روستا تا دریاچه حدود ۱۰ کیلومتر است و از مسیرهای مختلفی می‌توانید به آن برسید. برای عبور از این مسیرها می‌توانید از راهنمایان محلی کمک بگیرید. همچنین می‌توانید این مسیر را با استفاده از نیسان، که به راحتی در روستا پیدا می‌شود، پشت سر بگذارید.

دریاچه چورت

برای دسترسی از مسیر سمنان ابتدا با طی مسیر ۲۵ کیلومتر به سمت شمال به شهر شهمیرزاد می‌رسید. از شهر شهمیرزاد مسیر جاده را به سمت ساری طی کنید، پس از طی مسافت تقریبی ۱۵۰ کیلومتر و گذشتن از فولاد محله، کیاسر و بلافاصله بعد از پلی که از روی رودخانه می‌گذرد به ورودی جاده روستای چورت می‌رسید. پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتر به روستای چورت می‌رسید. فاصله روستای چورت تا دریاچه ۱۰ کیلومتر و خاکی است.

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه چورت

دریاچه چورت (میانشه) همیشه زیباست،  اما فصل بهار با سر سبزی بی‌حد و حصری که به طبیعت دریاچه می‌بخشد و نیمه اول پاییز با جشنواره‌ای از زیباترین رنگ‌ها در چشم‌انداز دریاچه بهترین فصل‌ها برای سفر به این دریاچه هستند.

دریاچه چورت

دریاچه چورت

دریاچه چورت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.