کوه های کارپات

کوه‌های کارپات واقع در اروپای شرقی زادگاه رازها، بناهای کهن و زیبایی‌هایی است که در حال کشف شدن هستند. برای کشف این رازها با ما همراه باشید.

ما همیشه درباره کوه‌های آلپ، کوه‌های راکیز، و کوه‌های هیمالیا می‌شنویم، اما درباره کوه‌های کارپات (Carpathians) چطور؟ آن‌ها به اندازه دیگر رشته‌ کوه‌های معروف و با‌ ابهت هستند. در حال حاضر، امکان این‌که این کوه‌ها را فقط برای خود بخواهید زیاد است، که در این صورت فقط شما باید دراکولاها و یا از دیگر گرگ‌سانان باشید

اروپای شرقی در حال تبدیل شدن به یک مکان مسافرتی باب روز است. پس بشتابید و برای دیدن این طبیعت شگفت‌ انگیز و چشم‌ انداز‌های زراعی قله‌های دوردست، از خانه بیرون بروید.

استریبسکی پلیسو، اسلواکی(Strbske Pleso, Slovakia)

استریبسکی پلیسو

کوه‌های کارپات گروهی از کوه‌های هلالی شکل هستند که مسیر خود را به سمت اروپای شرقی  یعنی هلند، جمهوری چک  اسلواکی، رومانی، کشورهای مدرن یوگسلاوی سابق، و اوکراین کج می‌کنند.

همان‌طور که کشورها و فرهنگ‌های مختلف و ستیزه‌ جویی که به‌طور باور نکردنی در اطراف این کوه‌ها زندگی می‌کنند را به‌ صورت ناعادلانه اروپای شرقی می‌نامند، هرقسمت از این رشته کوه‌های کذایی یک اسم محلی دارند، اما برای باقی افراد دنیا تمام این رشته کوه‌ها در این ناحیه کارپات (براساس کلمه‌ای که یونانی ها/داسی‌ها برای «سنگی»(rocky) به کار می‌بردند) نامیده می‌شوند.

جنگل‌های کوه‌های کارپات

جنگل های کوه های کارپات

جنگل‌های بکر کوه‌های کارپات مجموعه‌ای از درختان اروپایی کهن است. در تمام این مدت، این درخت‌ها به‌ طرز معجره‌آسایی به کمک تعابیر انسانی از آسیب مصون مانده‌اند.

رومانی به تنهایی پوشیده از ۲۵۰۰۰۰ هکتار درخت شگفت‌انگیز و دست‌نخورده است، و این به‌ این معناست که ۶۵ درصد کشور متشکل از درختان انت(Ent)  است.

گرگ‌های کوه‌های کارپات

گرگ های کوه های کارپات

تعجبی ندارد که چنین منظره‌ طبیعی‌ای که به خوبی محافظت می‌شود، یکی از مهیج‌ترین مکان‌های اروپا باشد که دارای تنوع زیستی است.

این کوه‌ها منزلگاه بزرگ‌ترین جمعیت گرگ‌ها، خرس‌های قهوه‌ای، سیاه‌گوش‌ها، و بزهای کوهی است. طی این سال‌ها، کثرت این حیوانات تاثیر به سزایی بر فرهنگ انسان‌های این منطقه داشته است. در زمان‌های بسیار دور، گروه‌های قبیله‌ای محلی، حیوانات وحشی را در الوهیت خود شریک می‌کردند.  آن‌ها به شدت به ارواح محافظ حیوانات معتقد بودند و فرزندان خود را به درون جنگل‌ها می‌فرستادند، تا پیش از آن‌که به‌عنوان انسان (یا مردان گرگ‌نما) بازگردند، با حیوانات جنگل خلوت کنند.

کلیسای جامع کورتیا دِ آرج، رومانی(Cathedral Of Curtea De Arges, Romania)

کلیسای جامع کورتیا د آرج

در سراسر تاریخ، اقوام برای بدست آوردم فلزات گران‌بها، راه خود را از میان کوه‌های کارپات باز می‌کردند. آن‌ها در طلا، نقره و تمام فلزات براق دیگری که هرکس دوست دارد لباس‌ها و جواهرات خود را با آن‌ها تزیین کند، ابر ثروتمند هستند.

طبق شایعات، زمانی که رومیان باستان بر اقوام محلی کوه‌های کارپات فایق آمدند، امپراتور تراژان ۳۳۰ تن نقره، و ۱۶۵ تن طلا از پیروزی خود بدست آورد. امروزه فلزات کم‌تری در این کوه‌ها وجود دارند، که در ساخت کلیساهایی با تزیینات حیرت‌انگیز و سنت‌های دیرین فلزکاری به کار برده شده‌اند.

کلیسای بران تمپلار و قلعه ی بران، ترانسیلوانیا، رومانی

کلیسا و قلعه بران

هرچند شهرت کوه‌های کارپات به‌خاطر وجود زادگاه کنت دراکولا، فرمانروای افسانه‌ای ترانسیلوانیا در اعماق این کوه‌ها نیست، اما ما آن‌ها را به همین دلیل می‌شناسیم.

البته جاهای بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که مدعی شهرت دراکولا هستند، ازجمله قلعه‌ی بران. مقبره‌ی رومانی‌ها ارتباط بسیار کمی با مرجع تاریخی دراکولا یعنی «ولاد به میخ کشیده» (Vlad the Impaler) دارد. اما شدیدا موفق شده تا در روح اجتماعی زمانه، خود را به‌عنوان جایگاه دراکولا جای دهد.

قلعه‌ی اسپس، اسلواکی(Spis Castle, Slovakia)

قلعه اسپس

قلعه‌ی بران تنها قلعه‌ی موجود در اروپای شرقی نیست. تعداد بسیار زیادی میراث جهانی یونسکو در این کوهستان‌ها وجود دارند که کوه‌های کارپات را تشکیل می‌دهند.

قلعه‌ی اسپس، متعلق به قرن ۱۲، در اسلواکی، بزرگ‌ترین و باعظمت‌ترین ویرانه‌ای است که برای عموم آزاد است و همچنین برای فیلمبرداری مانند فیلم «قلب اژدها» استفاده می‌شود.

قلعه دوین، اسلواکی(Castle Devin, Slovakia)

قلعه دوین

حتی اگر با شکار قلعه در اعماق کوه‌ها موافق نبودید، ویرانه‌های بسیار زیادی در شهرهای اطراف کوه‌های کارپات وجود دارند که همگی انتظار سیاحت شما را می‌کشند.

این برج‌های حیرت‌انگیز خارج از براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی قرار دارند.

مُرسکی اُکو، پارک ملی تاترا، لهستان

رودخانه مرسکی اکو

اما شهرت کارپات فقط به قلعه‌های آن نیست.

این کوهستان یکی از رمز آلودترین مقصدهای پیاده‌روی در اروپا است. جواهرات بسیاری در این تپه‌ها، مانند مرسکی اکو یا رودخانه «سی آی» (Lake SeaEye)  در یکی از پارک‌های ملی تحسین برانگیزلهستان پنهان شده‌اند، که از تمامی انواع جواهرات هستند.

زلن پلسو، اسلواکی(Zelene Pleso, Slovakia)

رودخانه زلن پلسو

شما می‌توانید پیاده یا با دوچرخه به رودخانه زلن پلسو در اسلواکی سفر کنید. این آب شفاف، زلال و تمیز از چشمه‌های طبیعی می‌خروشد و  با داستان‌های محلی از جواهرات گم‌شده و جوانی غرق شده همراه است، داستان‌هایی که در طول راه خود به می‌خانه‌ها می‌شنوید.

کوه کامیاک، اوکراین(Khomyak Mount, Ukraine)

کوه کامیاک

هوای پاک این ناحیه به‌خاطر مناظر صنعتی کمی که وجود دارد، آسمان شب کوه‌های کارپات را به پیش‌زمینه‌ی بسیار شگفت‌انگیزی برای اردو زدن تبدیل کرده است.

شما چه مایل به کوهنوردی بر عجایب زمین‌شناسی مانند کامیاک یا قله‌ی "همستر"(Hamster)  در اوکراین باشید، چه خواستار گشتن در دره‌های جنگلی باشید، به‌هرحال یک منظره‌ی بی‌نظیر در انتظار شما است.

آبشاراهای بایگر، رومانی(Bigar Cascade Falls, Romania)

آبشار بایگر

علاوه بر تمام این زیبایی‌ها، آبشارهایی نیز وجود دارند.

از آن‌جایی که همه عاشق آبشار هستند و کارهای عجیبی مانند رفتن به آبشار بی‌نظیر بایگر در رومانی را انجام می‌دهند، می‌دانید که با دیدن این آبشار، بیش‌تر شیفته آبشارها می‌شوید.

زَکُپین، لهستان(Zakopane, Poland)

پاتوق اسکی زکپین

کوه‌های کارپات پیوسته درحال تبدیل شدن به یک پاتوق اسکی معروف هستند.

پاتوق‌های ورزشی مانند زکپین در لهستان به‌طور چشم‌گیری درحال گسترش هستند، چراکه مسافران بین‌المللی، برای پیدا کردن سراشیبی‌های ساکت‌تر در کوه‌های کارپات، درحال ترک کردن کوه‌های آلپ هستند.

پاتوق کوهستانی سیلو، رومانی(Ceahlau Mountain Resort, Romania)

کوه های سیلو

 برخلاف کوه‌های آلپ، در طور تاریخ تا به حال هیچ کوهی وجود نداشته که به اندازه کافی بلند یا یخچالی باشد تا تمام سال را پوشیده از برف بماند.

به هر دلیلی( به احتمال زیاد گرمای جهانی) نوسان عجیب دمای جهانی باعث شده کوه‌های تاترا (Tatra Mountains) در کارپات به منطقه‌ای یخچالی و بسیار سرد تبدیل شود.

صومعه‌ی کرچی، جمهوری مولداوی(Curchi Monastery, Republic of Moldova)

صومعه کرچی

کوه‌های کارپات پر است از کلیساهای بسیار کوچک و جذاب که خیلی از آن‌ها را فقط محلی‌ها می‌شناسند. صفحه‌ی سفر اروپای شرقی هنوز هم درحال تنظیم برنامه است، اما معمای دنبال کردن و پیدا کردن این جواهرات مقدس نیمی از صفای پیاده‌روی در میان کارپات و ایالت‌های ملی همیشه درحال تغییر آن را تشکیل می‌دهد.

کلیسای میکائیل مقدس، اوکراین(St. Michael Church, Ukraine)

کلیسای میکائیل مقدس

دیگر کلیساها و کارهای هنری پیچیده‌ی ارتدکس، در مسیر جهان‌گردان، بسیار معروف است. کلیسای میکائیل مقدس، مربوط به قرن ۱۶، در اوکراین بزرگ‌ترین جاذبه‌ی مذهبی برای زائرها، عکاس‌ها، و دیگر بازدیدکننده‌ها است.

شهر قدیمی و قرون وسطایی سیگیشوآرا، رومانی

شهر قرون وسطایی سیگیشوآرا

بااینکه کوه‌های کارپات ومکان‌های مرموزش بسیار زیبا و محشر هستند، اما فراموش نکنید که نقاط شهری کمی هم در آن وجود دارد، و آن‌ها هم در میان چشم‌اندازهای شهری بسیار زیبای اروپا هستند.

سیگیشوآرا، شهر قرون وسطایی در ترنسیلوانیا، کانون هنری امپراتوری گذشته بوده و هنوز هم یک جامعه هنری در‌حال پیشرفت در میان خیابان‌های پرپیچ‌و‌خم روشن است.

کلوژ-نپوکا، ترنسیلوانیا، رومانی(Cluj-Napoca, Transylvania, Romania)

شهر کلوژ نپوکا

در ابتدای رنسانس، کلوژ-نپکا در رومانی، به‌خاطر وجود آهنگران ماهر و ثروت فراوانی که به‌وسیله‌ی تاجرهای یهودی انباشته شده، به «شهر گنچ» معروف است.

این شهر، دومین شهر بزرگ این کشور است. اما چشم‌انداز شهری آن توسط فضاهای گیاهی مختلف کوه‌های کارپات مانند دره‌ی توردا(Turda Gorgr)  احاطه شده است.

براتیسلاوا، اسلواکی(Bratislava, Slovakia)

براتیسلاوا پایتخت اسلواکی

تپه‌های براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، دست‌ خوش تحولات مدرنیته شده‌اند، اما با این وجود هنوز جذابیت کهن بودن خود را حفظ کرده‌اند.

با اینکه بسیاری از گردش‌گران اروپایی از آن سوی اسلواکی به این کشور می‌آیند، اما این شهر هنوز بر روی نقشه‌ی سفر آمریکا قرار داده نشده است.

کراکوف، لهستان(Krakow, Poland)

کراکوف شهری در لهستان

کراکوف در لهستان به اندازه بیش‌تر شهرهای ایتالیا جذاب است، اما معمولا بسیار کم مورد توجه جهان‌گردان آمریکایی قرار می‌گیرد. قدمت این شهر به قرن ۷ برمی‌گردد که مرکز رنسانس شمالی بوده است. این شهر مملو از معماری، آثار هنری، و تاریخ شگف‌انگیز است. می‌دانید، هرآنچه که ما به‌خاطرش پولی پرداخت می‌کنیم، برای ایتالیایی‌ها فرصتی است تا به دیدنش بروند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.