آسیب های رنگ مو

رنگ مو چه بلای سر موهایتان می آورد؟

استفاده مداوم از رنگ‌های شیمیایی و مواد غیراستاندارد چه بلایی سر موهای‌تان می‌آورد؟

از آنجا که مو تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارد رنگ کردن مو از قدیم‌الایام مورد توجه خانم‌ها بوده است. در گذشته  زنان و دختران از گیاهانی مثل حنا و بابوبه برای رنگ کردن موهای‌شان استفاده می‌کردند. زن‌های جوان گاهی برای اینکه موهای‌شان رنگ روشن‌تری داشته باشد به حنا، افزودنی‌های گیاهی دیگری مانند پوست گردو هم اضافه می‌کردند. حنا نه تنها برای رنگ کردن و جلا دادن به مو استفاده می‌شد، بلکه گمان می‌رفت سبب تقویت موها هم می‌شود. اما به مرور زمان و برای داشتن طیف رنگی متفاوت، رنگ موهای شیمیایی جای رنگ‌های سنتی را گرفته و به شدت هم مورد استقبال قرار گرفت. این‌طور شد که برخی از خانم‌ها برای زیبایی و تنوع سراغ رنگ مو رفتند و عده‌ای برای پوشاندن سفیدی‌های زودهنگام موی خود. ولی آیا استفاده پی‌درپی از این رنگ‌های شیمیایی کار درستی است؟ این سوال بسیاری از خانم‌هاست؛ عده‌ای اعتقاد دارند رنگ مو سبب سفیدی زودرس موها می‌شود و برخی معتقدند رنگ کردن ریزش مو را کم می‌کند. در این مطلب با  دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران درباره رنگ مو صحبت کردیم تا پاسخ این سوال را بگیریم. 

رنگ کردن چه تاثیری روی موها دارد؟
تقریبا همه خانم‌ها تجربه رنگ کردن مو را دارند و حداقل یک بار این کار را انجام داده‌اند. اگر حداکثر سالی 5 تا 6 بار موهای خود را رنگ کنید، آسیب چندانی به آن‌ها وارد نمی‌شود، اما اگر جزو آن دسته از خانم‌ها هستید که مرتب موهای خود را رنگ می‌کنند، باید بدانید رنگ کردن مداوم مو، جنس موی‌تان را خراب می‌کند. رنگ کردن خیلی در ریزش مو تاثیری ندارد، اما زیاده‌روی در آن به مرور زمان، طراوت و شادابی موها را از بین برده و جنس مو را کاملا خراب می‌کند. رنگ کردن موها را خشک کرده و حالتی مرده پیدا می‌کنند، بنابراین احتمال به وجود آمدن موخوره در موهایی که به دفعات رنگ می‌شوند، زیاد است. 

آیا مو با رنگ کردن زودتر سفید می‌شود؟
یکی از سوال‌های همیشگی خانم‌ها این است که آیا رنگ کردن مکرر مو سبب سفیدی آن می‌شود؟ حتی گاهی خانم‌هایی که دچار سفیدی زودهنگام مو هستند تصور می‌کنند با رنگ کردن، سفیدی موهای‌شان بیشتر می‌شود. باید گفت با وجودی که برخی از علت‌های سفیدی مو مشخص شده است اما تا کنون محققان علل اصلی آن را نیافته‌اند. یکی از علت‌های مهم سفید شدن زودهنگام مو ژنتیک است و خیلی از افرادی که دچار این عارضه می‌شوند حتما یکی یا چند نفر از اطرافیان‌شان هم در جوانی مو سفید کرده‌اند. برخی از بیماری‌های خاص مثل بیماری‌های غدد داخلی، بیماری‌های سیستم عصبی، شوک‌های جسمی و روانی، مصرف بعضی از داروها و... نیز می‌توانند در سفید شدن موها دخیل باشند. البته در بیشتر مواقع با بهبود بیماری، مو به‌طور موقتی یا همیشگی و فقط در موهای تازه رشد کرده، رنگ طبیعی خود را به دست می‌آورد و موهایی که قبلا رشد کرده‌اند، سفید می‌مانند. 
از آنجا که رنگ کردن مو سبب تخریب و تغییر رنگدانه‌های مو می‌شود، عده‌ای فکر می‌کنند این موضوع به طور کلی رنگدانه‌های اصلی مو را از بین برده و سبب سفیدی زودرس مو می‌شود. 
باید گفت این تصور کاملا اشتباه است و نه تنها رنگ مو بلکه هیچ یک از محصولات مرتبط با مو مانند کتیرا، ژل و... مرتبط با مو سبب این اتفاق نمی‌شوند. در واقع رنگ موی دائمی تنها رنگدانه‌های ساقه مو را تغییر داده و تخریب می‌کنند و موهایی که بعد از رنگ کردن می‌رویند، رنگ‌شان طبیعی است. موهای تازه رشد کرده رنگ‌شان تحت تاثیر رنگ مو نیست زیرا رنگدانه‌های آن‌ها از داخل پوست تامین می‌شود. 

 هرتقویت‌کننده‌ای فایده‌ای ندارد
حتما تجربه‌اش را داشته‌اید یا حداقل شنیده‌اید که در آرایشگاه‌ها بعد از رنگ کردن مو از تقویت‌کننده استفاده کرده و به اصطلاح موی شما را ویتامینه می‌کنند. آرایشگرها این کار را با توجیه احیای مو انجام می‌دهند، اما یادتان باشد تقویت‌کننده‌های مو هیچ کمک خاصی به تقویت ساقه‌های موی شما نمی‌کنند. اینکه گفته می‌شود تقویت‌کننده‌ها، مو را احیا و ترمیم می‌کنند فقط یک شعار تبلیغاتی است. این مواد تنها در حد یک نرم‌کننده عمل می‌کنند و این تصور که آسیب‌ موهای شما را ترمیم می‌کنند را از ذهن‌تان پاک کنید.

قطع ریزش مو با رنگ کردن!
در کنار عده‌ای که اعتقاد دارند رنگ کردن سبب سفیدی زودهنگام مو می‌شود، گروهی هم هستند که فکر می‌کنند رنگ کردن مو از ریزش موهای‌شان جلوگیری می‌کند و اگر مدتی موهای خود را رنگ نکنند دچار ریزش مو می‌شوند. همان‌قدر که تصور سفید شدن مو با رنگ کردن آن اشتباه است این تفکر هم به هیچ عنوان علمی و درست نیست. اگر شما هم این طور فکر می‌کنید به یاد داشته باشید این تنها یک ذهنیت روانی است و ریزش مو هیچ ارتباطی به رنگ کردن یا رنگ نکردن آن ندارد. 

موهای نازک با رنگ کردن ضخیم نمی‌شود!
جنس موی افراد با هم تفاوت دارد، برخی موهای‌شان وز است، برخی نرم؛ عده‌ای موی‌شان نازک است و بعضی‌ها هم تار موی ضخیم دارند. در واقع ضخیم یا نازک بودن مو ریشه ژنتیک دارد. خانم‌هایی که نازکی موهای‌شان ریشه ژنتیک دارد خیلی دنبال درمان آن نباشند و فقط سعی کنند به خوبی از موهایشان مراقبت کنند. گاهی نازکی مو در برخی افراد به دلیل بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، بیماری‌های تیروئید، کمبود تغذیه‌ و... است؛ بنابرای بهترین راه‌حل برای نازکی بیش از حد موها، درمان بیماری‌ زمینه‌ای است. به این موارد اشاره کردیم تا بدانید رنگ کردن مو هیچ تاثیری در ضخیم شدن موی شما ندارد و تارهای موی شما با رنگ کردن ضخیم نمی‌شوند.  

رنگ کردن مو می‌تواند خطرناک باشد!
رنگ مو یک ماده شیمیایی است و مانند تمام مواد شیمیایی دیگر می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. البته این به نوع ترکیبات محصول هم بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است هنگام رنگ کردن یا بعد از آن برای افراد ایجاد شود، حساسیت یا آلرژی به مواد موجود در رنگ است. پس اگر سابقه آلرژی دارید یا پوست‌تان حساس است هنگام استفاده از رنگ مو به این موضوع خیلی توجه کنید و از کنار آن به راحتی نگذرید.  
گاهی حساسیت به رنگ مو در افراد به صورت قرمزی، پوسته‌ریزی و تاول در ناحیه صورت، گوش‌ها، گردن و نواحی بالای پیشانی و حتی قرمزی گاهی موها به عنوان سپر عمل کرده و اجازه نمی‌دهند پوست سر آسیب ببیند. 
توصیه می‌کنیم حتی اگر پوست حساس یا سابقه آلرژی هم ندارید، دقت کنید چون ممکن است به مواد موجود در رنگ مو حساس باشید. برای اینکه مطمئن شوید به رنگ مویی حساسیت دارید یا نه یک راه ساده وجود دارد و آن این است که همان‌طور که روی بسته‌بندی‌ رنگ‌ها قید شده است، برای پیشگیری از انواع آلرژی‌ها، رنگ مو را 48 ساعت پیش از استفاده روی بخش کوچکی از پوست دست گذاشته و پس از نیم ساعت بشویید در صورتی که بعد از 48 ساعت عارضه‌ای مانند قرمزی، تورم،‌ پوست ه پوسته شدن و تاول زدن مشاهده نشد از رنگ مو استفاده کنید. اگر بدون تست از رنگ مو استفاده کردید و دچار حساسیت شدید حتما رنگ موی خود را تغییر دهید، چون ممکن است در استفاده دوباره از همان رنگ دچار حساسیت شدیدتری شوید. البته راه درست و علمی این است که به مرکز آلرژی مراجعه کرده و تست حساسیت بدهید تا مشخص شود به چه موادی حساسیت دارید. تست حساسیت کمک می‌کند تا عامل ایجاد حساسیت را شناسایی کرده و  از رنگ مو یا هر ماده دیگری که حاوی آن است، استفاده نکنید.  

رنگ کردن به کدام موها بیشتر آسیب می‌رساند؟
جالب است بدانید مقاومت موی تمام افراد هم‌سن تقریبا به یک اندازه است و با مرور زمان و گذر عمر است که موها مقاومت‌شان را کم کم از دست داده و ضعیف می‌شوند. بنابراین رنگ کردن تاثیر یکسانی روی انواع موها دارد اما با این همه رنگ کردن موهای فر یا مجعد، موهای آسیب‌دیده و موهایی که مدام در معرض گرد و غبار قرار دارند، بسیار سخت‌تر است. در نتیجه این افراد مجبورند یا از رنگ موی بیشتر استفاده کنند یا به دفعات زیادتری موی خود را رنگ کنند، بنابراین ممکن است بیشتر آسیب ببینند. 

نظرات 1 + ارسال نظر
چاپ و تبلیغات پارت شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 04:16 ب.ظ http://www.partchap.ir

آسیب های رنگ مو like

سلام ممنون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.