پیشگیری از آلزایمر

به گفته محققان، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم راهکار پیشگیری از بروز تغییر در مغز که منجر به بیماری آلزایمر می شود، است.
محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس با مطالعه ۴۴ بیمار با رده سنی ۴۰ تا ۸۵ سال که مبتلا به مشکلات خفیف حافظه بودند دریافتند مغز افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کرده و فعالیت فیزیکی منظمی داشتند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی شان کمتر سلامت بود و فعالیت فیزیکی کمتری نیز داشتند، دارای پلاک ها و گره های کمتری بود.
 دکتر دیوید مریل، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بیماری آلزایمر یک بیماری غیرقابل درمان تلقی می شود، اما تا زمانیکه می شود از آن پیشگیری کرد، نیاز به نگرانی نیست.»
 به گفته وی، مطالعات متعدد نشان داده اند که سبک زندگی سالم با کاهش چروکیدگی مغز و میزان پایین نقصان بافت مغز مرتبط است.
 اما این اولین مطالعه است که نشان می دهد چقدر فاکتورهای سبک زندگی سالم تاثیر مستقیمی بر سطح رسوبات غیرعادی پروتئین در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند، داشته است. به گفته مریل، افراد تحت مطالعه، بیماران مبتلا به از بین رفتن خفیف حافظه بودند که هنوز مبتلا به دمانس تشخیص داده نشده بودند.
 طبق این مطالعه و براساس انجام اسکن PET، رژیم غذایی مدیترانه ای، فعالیت بدنی منظم و شاخص توده بدنی طبیعی از تجمع ۲ پروتئین «بتا آمیلوئید» و «تاو» که عامل اصلی آلزایمر هستند در افراد مبتلا به مشکلات خفیف حافظه جلوگیری می کند.
 تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو سبب تشکیل پلاک بین سلول های عصبی شده و سیگنال دهی مغز را مختل می کنند.
 رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، مغزیجات آجیلی، آووکادو و غلات سبوس دار، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. ماهی نیز اهمیت ویژه ای در این رژیم غذایی دارد. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.
 
انجمن آلزایمر آمریکا ۱۰ شیوه حفظ سلامت مغز را به شرح زیر عنوان می کند:
 ۱- ورزش کنید.
 ۲- مغزتان را با رفتن به کلاس ورزش دهید.
 ۳- سیگار نکشید.
 ۴- فشارخون و دیابت تان را تحت کنترل داشته باشید.
 ۵- رژیم غذایی سالم داشته باشید.
 ۶- خوب بخوابید. بیخوابی و اختلال خواب خود را درمان کنید.
 ۷- افسردگی و اضطراب خود را درمان کنید.
 ۸- فعالیت اجتماعی داشته باشید.
 ۹- با انجام بازی، هنر و سرگرمی ذهن تان را به چالش بکشانید.
 ۱۰- از سرتان محافظت کنید. به هنگام رانندگی کمربند ایمنی را ببندید؛ به هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنید و با دقت گام بردارید تا زمین نخورید.
 طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر سه سالمند در سراسر دنیا، یک مورد بر اثر آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل، جان خود را از دست می دهد. هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان حدود ۶۰۵ میلیارد دلار است که معادل یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی کل جهان است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.