غذاهای آذربایجان

غذاهای محبوب در آذربایجان


آذربایجان در مرز بین آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته و مکانی سراسر تضاد و تناقض می باشد. از سازه های مدرن، پیشرو و پر زرق و برق گرفته تا روستاهای جاودان، از آتشفشان های گلی نیمه بیابانی تا کوه های سر به فلک کشیده قفقاز، آذربایجان پر است از المان هایی که شما را برای بازدید از این کشور ترغیب می کنند. هرچند زمانی که پای ترغیب و وسوسه به میان می آید، غذای آذربایجان گوی سبقت را از بقیه ی ویژگی های شاخص آن می رباید.

غذا نقش مهمی را در فرهنگ و تاریخ هر منطقه بازی می کند، آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نیست! آشپزی آذربایجانی شامل ترکیب وسوسه کننده ای از طعم های خاورمیانه و اروپای شرقی است و به شکل باور نکردنی خوشمزه است. غنای غذای آذربایجانی را می توان به آب و هوای متنوع و موقعیت قرارگیری آن در کنار دریای خزر مرتبط دانست (این دریا جایی است که تمام غذاهای دریایی خوشمزه از آن تهیه می شود!).

غذای آذری شامل گستره ای از بشقاب های خوشمزه مانند پلو Plov (برنج پوشیده شده با زعفران که غذای ملی آذربایجان نیز می باشد.)، تنوع گسترده ای از کباب و شیشلیک، غذاهای دریایی، میوه و سبزیجات تازه، سوپ های خوشمزه و غذاهای تهیه شده با گیاهان معطر و ادویه جات می باشد. در ادامه به شما پرطرفدارترین غذاها و نوشیدنی های آذربایجان را معرفی می کنیم: ‏

غذاهای محبوب در آذربایجان

1- پلو Plov

پلو غذایی کلاسیک و یکی از مشهورترین غذاهای آذری می باشد که از پلوی زعفرانی، گوشت، پیاز، آلو، میوه خشک، تخم مرغ و گیاهان تازه تشکیل شده است. جالب است بدانید که در آذربایجان بیش از 40 نوع دستور تهیه مختلف برای پلو وجود دارد. ‏

غذای آذربایجان

2- دلمه Dolma

یکی دیگر از غذاهای سنتی و لذیذ آذربایجان دلمه است که از پیچیده شدن ترکیب برنج، گوشت چرخ شده ی بره، نعناع، دارچین و رازیانه در برگ های کلم یا برگ مو آماده می شود. بیشتر رستوران های باکو این غذا را سرو می کنند.

غذای آذربایجان

غذای آذربایجان

3- بالیق Baliq

این غذا رویای دوستداران غذاهای دریایی است. بالیق ماهی (معمولا خاویاری) گریل شده یا کبابی است که با سس ترش آلو سرو می شود.

غذای آذربایجان

4- لاوانگی Lavangi

لاوانگی مرغ یا ماهی شکم پر با گردو، کشمش، پیاز و سایر گیاهان است و غذایی بسیار دلچسب و خوشمزه محسوب می شود.

غذای آذربایجان

5- کباب کوبیده آذری Lyulya Kebab

در این غذا گوشت چرخ شده ی بره به همراه ادویه و گیاهان مختلف به سیخ کشیده شده و کباب می شود. این غذا به طرز شگفت انگیزی لذیذ و خوشمزه است.

غذای آذربایجان

6- پیتی Piti

پیتی یک سوپ خوشمزه است که از گوشت گوشفند، سبزیجات و نخود تهیه شده و در ظرف های سفالی سرو می شود. این سوپ آنقدر دلپذیر است که با روح و روان شما بازی می کند!

غذای آذربایجان

7- باقلوا Pakhlava

باقلوا یک شیرینی بسیار خوشمزه می باشد که از لایه های مختلف خمیر پر شده با آجیل و پسته تشکیل شده و در انتها با عسل یا شیره پوشانده می شود.

غذای آذربایجان

8- حلوا Halva

حلوا که خاص منطقه ی Sheki در شمال غربی آذربایجان است از آجیل خرد شده تشکیل شده که بین لایه های نازک نان سرخ شده پیچیده شده و با چای صرف می شود.

غذای آذربایجان

9- قطاب Qutab

این غذا گونه ای پن کیک است که با پنیر و اسفناج یا گوشت چرخ شده پر می شود.

غذای آذربایجان

نوشیدنی های محبوب در آذربایجان

1- چای سیاه Black Tea

چای سیاه بدون چون و چرا نوشیدنی ملی مردم آذربایجان است. چای بخش بزرگی از زندگی روزمره و آشپزی آذربایجانی را تشکیل می دهد. غیرممکن است که به این کشور سفر کنید و طعم عالی این نوع چای را نچشید.

غذای آذربایجان

2- شربت آذربایجانی Azerbaijani Sherbet

مردم آذربایجان عاشق این شربت هستند. شربت آذربایجانی متداول ترین نوشیدنی در آذربایجان است. این شربت یک نوشیدنی شیرین خنک است که از آب جوش قوام آمده با شکر، میوه های متنوع، نعناع و .. تهیه می شود.

غذای آذربایجان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.