آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا | حیرت در قلب طبیعت

آبشار نیاگارا

مقصد امروزمان بسیار خاص دوست داشتنی و با طراوت است، قطرات درخشان آب اینجا غوغا کرده اند…

انعکاس نور خورشید در آبشاری میان طبیعتی بکر و بی نظیر…

جایی که باید پیش از مرگ حتما ببینیم…

می خواهیم به آمریکا و مرز بین کانادا و نیویورک سفر کنیم و یکی از معروف ترین آبشارهای دنیا را از نزدیک لمس کنیم.

نیاگارا… آبریزی که به اشتباه در اذهان عمومی به عنوان بلندترین آبشار جهان شناخته شده است، در حالی که مرتفع ترین آبشار در دنیا آنجل یا فرشتگان می باشد

اما نیاگارا با همه ی آبشارهایی که تا به حال دیده و یا شنیده اید فرق می کند و بدون شک دلایلی وجود دارد که تا این حد در دنیا پر آوازه شده است، برای مثال یکی از رموز نیاگارا که کمتر کسی می داند این است که نیاگارا شامل سه آبشار است و به مجموع این سه آبشار نیاگارای آمریکا می گویند.


آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا
photo by Harrison Koch

چرا آبشار نیاگارا؟


۱- منظره ی بکر و بی نظیری دارد.

۲- از معروف ترین آبشارهای دنیا است.

۳- یکی از بلندترین آبشارهای جهان می باشد.

۴- بالاترین سرعت جریان آب آبشار در دنیا را دارد.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

معرفی آبشار نیاگارا

با یکی از معروف و با شکوه ترین آبشارهای دنیا رو به رو هستیم، جایی که می گویند غرش صدای سقوط آب های خروشانش تا فرسخ ها دورتر به گوش می رسد، اَبَر آبشاری که آوازه اش در سراسر این کره ی خاکی پیچیده است. 

شاید تا به حال نمی دانستید نیمی از آبشار نیاگارا ( Niagara Falls ) در کانادا و نیم دیگر آن در نیویورک قرار گرفته است. آب آبشار نیاگارا از دریاچه ی ایری ( Erie ) تامین و به دریاچه ی انتاریو Ontario ) می ریزد.

این پدیده حاصل در کنار هم قرار گرفتن سه آبشار به نام های نقاب عروس ( Bridal Veil Falls )، نعل اسب ( Horseshoe ) و آمریکایی ( American Falls ) می باشد که کوچکترین آن ها نقاب عروس و بزرگ ترینشان نعل اسب می باشد.

آبشار نقاب عروس و آمریکایی در سمت آمریکا و نیویورک و آبشار نعل اسب متعلق به کانادا است.

فرسایش خاک در ناحیه ی نیاگارا بسیار شدید می باشد به همین دلیل مرزی که در سال ۱۸۱۹ میلادی به صورت کاملا رسمی این آبشار را بین دو کشور آمریکا و کانادا تقسیم کرد تا حد زیادی تغییر کرده است و در حال حاضر بر سر مالکیت آبشار نعلی و حدود مالکیت کانادا مناقشات زیادی وجود دارد.

آبشار نیاگارا بر روی رودی به همین نام پدید آمده است. از خصوصیات بارز و مهم آبشار نیاگارا سرعت بالای جریان آب در آن و ارتفاع ۵۳ متریش می باشد. این آبریز به عنوان قوی ترین آبریز در آمریکای شمالی هم شناخته می شود زیرا حدود ۱۱۰هزار الی ۱۶۸ هزار مترمکعب در ثانیه آب در این آبشار جریان می یابد که این میزان طبعا با تغییر فصل تغییر می کند.

به دلیل موقیعیت زمین شناسی مختلفی که هر یک از آبشار های تشکیل دهنده ی نیاگارا دارند، ارتفاع و شکل ظاهری هرکدام با هم تفاوت دارد که می خواهیم به صورت جزئی تر به آن ها بپردازیم:

آبشار نعل اسب در بالاترین قسمت ارتفاعی حدود ۵۳ الی ۵۷ متر دارد و عجیب این است که با نظاره کردن این آبشار و آبشار آمریکایی آن ها را در یک سطح می بینیم اما می دانیم که آبشار آمریکایی در بالاترین قسمتش ۳۰ متر است. راز این اختلاف در تخت سنگ غول پیکری ایست که در قسمت پایینی آبشار آمریکایی به صورت طبیعی قرار گرفته است.

عرض و پهنای این آبشار ها هم با یکدیگر متفاوت هستند آبشار نعل اسب حدودا 790 متر و آبشار آمریکایی 320 متر گسترده شده اند و به صورت کلی عرض آبشار نیاگارا را 1039 متر ندازه گیری کرده اند.

میزان آب جاری در آبشار نیاگارا ارتباط مستقیمی با میزان آب دریاچه ی ایری دارد که در فصول بهار و تابستان به اوج خود می رسد که البته مقدار زیادی از آن در آبشار نعل اسب به جریان در میاید.

در طول فصل زمستان که این آبشار کمترین میزان آب را دارد حدودا 1400 متر مکعب در ثانیه آب در آن در جریان می باشد، اما اگر ترجیح می دهید نیاگارا در حالت پر آبش ببینید باید بدانید که در تابستان 6400 متر مکعب در ثانیه هم عبور آب در آن اندازه گیری شده است.

از زیبایی های دیگر نیاگارا که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد پل رنگین کمان یا رین بو می باشد که بازدید کنندگان می توانند روی آن قدم بزنند و از زیبایی های آبشار لذت ببرند، البته این پل ماشین رو می باشد، تصویر این پل را در زیر می بینید.

آبشار نیاگارا
photo by Mike Bons
آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.