«به» میوه ای مغذی

«به» میوه ای سرشار از مواد مغذی

میوه به در شکل نرسیده به رنگ سبز می‌باشد که پرزهای طوسی رنگی آن را پوشانده است. با رسیده شدن به، این میوه به رنگ زرد متمایل می‌شود. درخت به در بسیاری از ملل دنیا به عنوان سمبل باروری، عشق و زندگی شناخته شده است. میوه، دانه و برگ‌های به از زمان‌های بسیار دور به عنوان دارو استفاده می‌شده است

این میوه برای تهیه مربا، مارمالاد، پودینگ و... بسیار کاربرد دارد و این مربا برای تسکین مشکلات روده‌ای استفاده می‌شود. هر۱۰۰ گرم از میوه به ۵۷ کالری انرژی دارد. همچنین سرشار از فروکتوز، گلوکز، پکتین، لمون، مالیک اسید، نمک پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، روی، فسفر، مس، کلر، سولفور، کاروتن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B۱، ویتامین B۲، ویتامین B۳، ویتامین B۶ می‌باشد. این میوه دارای پروتئین، فیبر، کربوهیدرات و... نیز است.

درمان آنمی

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در به ویتامین C می‌باشد، که نقش کلیدی در سلامت ذهنی و فیزیکی دارد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و از تولید رادیکال‌های آزاد توسط چربی‌های غیراشباع جلوگیری می‌کند. همچنین وجود ویتامین C در رژیم غذایی باعث افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود؛ در نتیجه از کم خونی‌هایی که به علت کمبود آهن به وجود می‌آیند، جلوگیری می‌نماید.

اثرات آرامبخشی

دانه به دارای آمیگدالین یا همان ویتامین B۱۷ است. که اثرات ضد سرطانی دارد. البته در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمود؛ زیرا مقادیر زیادی از آمیگدالین سمی می‌باشد. دانه‌های به سرشار از تانن، شکر، پکتین، مالیک اسید، آمیگدالین و... می‌باشند. دمنوش تهیه‌شده از این دانه‌ها خاصیت آرامبخشی دارد. بی‌خوابی را درمان می‌کند و تنش‌های عصبی و تنفس نامناسب را تسکین می‌بخشد. همچنین پکتین موجود در این دانه‌ها برای درمان جراحات، سوختگی‌ها، سرفه، گلودرد و سایر مشکلات تنفسی کاربرد دارد.

درمان سرفه

دانه‌های خشک‌شده به برای درمان گلودرد و تسکین سرفه بسیار کارآمد می‌باشد. این دانه‌ها را در آب حل کنید و به عنوان داروی سرفه استفاده نمایید. این درمان برای کودکان بسیار مفید است زیرا صد در صد بدون الکل می‌باشد. دانه‌های این گیاه برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آسم و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. برای این منظور لازم است تا دانه‌های به را در آب بجوشانید و سپس مصرف نمایید.

مشکلات گوارشی

پودری که از برگ‌های به استخراج می‌شود، مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش مانند اسهال، یبوست، سوءهاضمه و... را کاهش می‌دهد. البته میوه به در حالت پخته به همراه عسل و کمی سرکه باعث افزایش فعالیت دستگاه گوارش می‌شود. ترکیبات پکتینی موجود در این میوه باعث بهبود بیماری‌های روده‌ای می‌شوند. برگ‌های به همچنین باعث تقویت معده و کبد می‌گردند.

بیماری‌های کرونر قلبی

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد مصرف عصاره برگ به بر نمایه‌های بیوشیمیایی مرتبط با بیماری‌های کرونر قلبی تاثیر می‌گذارد. همچنین میوه و دانه به که سرشار از پکتین می‌باشند، برای سیستم قلبی عروقی مناسب هستند و علاوه بر کاهش کلسترول خون، به کاهش فشارخون نیز کمک می‌کنند. همچنین از ایجاد لخته‌های خونی پیشگیری می‌نمایند.

اثرات درمانی دیگر

میوه به باعث بهبود اشتها می‌شود. همچنین خون‌رسانی و تغذیه قلب را تسهیل می‌نماید.

میوه به برای تسکین التهاب ارگان‌های داخلی مانند رحم بسیار مناسب است.

میوه، دانه و برگ‌های به برای بهبود بیماری‌های دستگاه ادراری پیشنهاد می‌شوند.

برای افراد دیابتی که می‌خواهند سطح قند خون خود را کاهش دهند، مصرف دمنوش به با تمام ضمایم به صورت میوه، دانه و برگ‌های به، ۳ بار در روز توصیه می‌شود.

این میوه همچنین برای بیماری‌های پوستی و ناراحتی‌های چشمی مناسب می‌باشد.

برگ به همچنین برای تقویت موها و کدر کردن رنگ آنها در صورت استفاده موضعی بر روی موها، پیشنهاد مناسبی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.