فواید فوق العاده چای سبز

فواید فوق العاده چای سبز که نمی دانستید
چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می‌آید.

  چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می‌آید. در فرآیند تولید این چای اکسایش بسیار کمی صورت می گیرد. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فواید چای سبز بیشتر به دلیل وجود پلی فنول ها می باشد. پلی فنول ها آنتی اکسیدان های قدرتمندی محسوب می شوند که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. چای سبز همچنین حاوی آلکالوئید هایی از جمله کافئین و تئوفیلین بوده که دارای تاثیرات محرکی است.


چای سبز چیست؟

فرآوری چای می‌تواند شامل اکسیداسیون، حرارت دهی، خشک سازی و افزودن گیاهان، گل ها، چاشنی ها و میوه‌های دیگر به آن باشد. چای یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدان‌ها است. چای سبز نیز همانند چای سیاه از گونه گیاه کاملیا سیننسیس بوده که از برگ‌های این گیاه چای درست می‌کنند. این دو چای در نوع فرآوری با یکدیگر تفاوت دارند.

چای سیاه برخلاف چای سبز قبل از خشک شدن تخمیر می شود. چای سیاه زمانی به دست می­ آید که برگ­ های چای تخمیر می­ شوند. چای ولنج که نوعی چای چینی است از تخمیر جزئی برگ­ های چای به دست می­ آید. چای سنچا چای سبز است و فرآوری خاص یا اندکی تخمیر در آن وجود ندارد. نبود تخمیر در چای سبب می­شود که چای مقدار بسیار زیادی کاتچین داشته باشد. کشاورزان چای سنچا را از برگ­های بالایی بوته و شکوفه­ هایی که در زیر نور خورشید قرار دارند به دست می ­آورند. از این چای به عنوان یک چای با کیفیت یاد می شود که رنگی طلایی و طعمی گیاهی دارد.

چای سبز فواید بسیاری داشته و می تواند برای درمان یا پیشگیری از برخی شرایط پاتولوژیک خاص استفاده شود. براساس مدلاین پلاس، چای سبز خواص ثابت شده ای در افزایش حدت ذهنی و تمرکز دارد. چای سبز ممکن است برای کاهش فشارخون، تاخیر در بروز بیماری پارکینسون، پیشگیری از برخی انواع سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری کرون و کنترل سطوح کلسترول مصرف شود.


فواید سلامتی چای سبز

خواص آنتی اکسیدانی

چای سبز2

کاتچین­ به خانواده­ای از ترکیبات مربوط است که پلی فنول خوانده می­ شود و براساس نشریات دانشگاه پزشکی مریلند دارای آنتی اکسیدان ­های بسیار قدرتمندی است. آنتی اکسیدان­ ها مولکول­ های ناپایدار که رادیکال آزاد نام دارند را کنترل کرده و از آسیب­ های ژنتیک یا سلولی به وجود آمده توسط این عناصر پیشگیری می­ کند. هیچ کس نمی ­تواند از رادیکال­های آزاد موجود در بدنش فرار کند؛ زیرا این عناصر محصول فعالیت طبیعی بدن است و شرایط محیطی مثل آلودگی هوا نیز منجر به تشکیل رادیکال­های آزاد بیشتری در بدن می شود. با مصرف چای سبز، مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان ­ها را وارد بدنتان می­ کنید که می­ تواند از اثرات مضر این مولکول ­ها کاسته و خطرات برخی بیماری ­ها را کاهش دهد.

مبارزه با بیماری های قلبی-عروقی

سلامت قلب

مطابق با نشریه انجمن پزشکی آمریکا، محتویات پلی فنول موجود در چای­ سبز، این ترکیبات را به عوامل موثری در مبارزه با بیماری­های قلبی تبدیل کرده است. براساس مطالعات دانشگاه پزشکی ژاپن مصرف چای سبز باعث کاهش بروز مرگ­ و میر در اثر بیماری قلبی عروقی می شود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

سرطان

بسیاری از مطالعات به خواص ضد سرطانی چای سبز اشاره دارد. مطابق با تحقیقات انجام شده در دانشگاه ویسکانسین، پلی فنول­ های این چای تاثیرات مفیدی در پیشگیری از سرطان پروستات دارند. اما محققین اذعان دارند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا از تاثیر ضد سرطانی چای سبز اطمینان حاصل شود.

این نوع چای حاوی اپی گالوکاتچین گالات یا EGCG است. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، نوشیدن چای حاوی EGCG می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه شود.  همچنین مصرف آن ممکن است در افزایش میزان بقای بیماران سرطان مثانه موثر باشد.

 

کاهش وزن

کاهش وزن

اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی می تواند جایگزینی برای نوشیدنی های پرکالری و با درصد مواد مغذی کم باشد. همچنین حاوی میزان قابل توجهی کافئین بوده که مصرف آن در شب ممکن است منجر به بی خوابی شود. شواهد زیادی مبنی بر اثربخشی این چای بر کاهش وزن وجود دارد. براساس مطالعه انجام شده در مجله دانشکده امریکایی تغذیه، نوشیدن آن به مدت ۸ هفته در مقایسه با نوشیدن آب باعث کاهش شاخص توده بدن و وزن شد. 

براساس تحقیقات رژیم درمانان در کلینیک مایو، چای سبز به عنوان یک مهارکننده اشتها عمل کرده و سوخت و ساز بدن را سرعت می بخشد. از طرفی برخی از محققان معتقدند که خاصیت مدر بودن چای سبز منجر به دفع آب بدن می شود.

بهبود آرتروز

آرتروز

چای سبز حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان بوده که در کاهش درد ناشی التهاب آرتروز موثر است. این چای حاوی EGCG می باشد و به کاهش موادشیمیایی عامل التهاب در بدن کمک می کند. 


تاثیرات کافئین بر سیستم اعصاب مرکزی

کافئین محرکی است که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد و باعث هوشیاری می شود. براساس راهنمای منتشر شده توسط دپارتمان سلامت داکوتای جنوبی، مصرف روزانه ۳۰۰ میلی گرم چای سبز برای بزرگسالان متعادل است. مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به سردرد، معده درد، عصبانیت و بی خوابی شود. همچنین بر افزایش فشارخون نیز تاثیر دارد. اغلب افرادی که به مصرف کافئین عادت ندارند، حساسیت بیشتری نسبت به این تاثیرات خواهند داشت.

معمولا برندهای مختلف این نوع چای کمی با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی براساس اطلاعات کلینیک مایو، ۲۳۷ میلی لیتر چای سبز حاوی ۲۴ تا ۴۵ میلی گرم کافئین است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.