به این 5 دلیل پنیر بخورید

به این  5 دلیل پنیر بخورید
تصور می‌ شود که خوردن پنیر سبب کاهش هوش و به قولی خنگ شدن‌ می‌شود.

  در حالی که متخصصان تغذیهاین موضوع را رد کرده و تاکید می‌کنند که این یک باور اشتباه است. پنیر یک ماده غذایی بسیار غنی از پروتئین و کلسیم است و به همین دلیل ماده غذایی با ارزشی محسوب می‌شود. در عین حال یک ماده خیلی خوب برای تامین لبنیات مورد نیاز بدن است.

اگر واقعا پنیر خنگ کند، پس وای به حال فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها که بیش از ۲۰۰ نوع پنیر دارند و به‌طور سرانه، ۱۷ تا ۲۰ کیلو پنیر در سال مصرف می‌کنند!

آیا می‌دانید فقط در ایالت متحده آمریکا، ۲۰۰ نوع پنیر وجود دارد و بیش از دوهزار نوع پنیر مختلف در سراسر دنیا تولید می‌شود؟

در این میان افراد زیادی اعتقاد دارند، پنیر باعث کاهش هوش می‌شود، در پاسخ به این افراد باید گفت پنیر حاوی ماده‌ای به نام تیرامین است که این ماده می‌تواند در صورت عبور از سد خونی مغز وارد مغز شود و کاهش عملکرد ذهنی فرد را در پی داشته باشد، هرچند در عمل باعث کاهش هوش فرد مصرف‌کننده نمی‌شود.

چراکه در بدن ما آنزیم خاصی وجود دارد که به محض تماس با پنیر آن را تجزیه می‌کند و در صورتی که نقصی در عملکرد این آنزیم وجود نداشته باشد و مقادیر پنیری که فرد می‌خورد بیش از ظرفیت خنثی‌سازی این آنزیم نباشد، این آنزیم براحتی می‌تواند از پس مقادیر معمول تیرامین برآید و مانع ورود این ماده به مغز شود.

در این میان از آنجا که آنزیم تجزیه کننده تیرامین پنیر برای انجام عمل خود به مس نیاز دارد، بنابراین اگر بتوانیم مقادیر مورد نیاز مس را در اختیارش قرار دهیم می‌توانیم از کارایی بیشتر آن بهره ببریم. این کار را می‌توانیم با خوردن گردو همراه پنیر انجام دهیم.

در واقع از آنجا که گردو حاوی مس است می‌توانیم از این طریق، مس مورد نیاز را تامین کنیم.

مساله دیگر تعادل کلسیم و فسفر بدن است. اگر این تعادل به هم بخورد یعنی مقدار کلسیم بدن از فسفر بیشتر شود این کلسیم اضافی می‌تواند باعث کاهش فسفر در دسترس سلول‌های مغزی شود.

این در حالی است که سلول‌های مغزی به کاهش فسفر حساس هستند و این مساله می‌تواند باعث کاهش عملکرد سلول‌های مغزی شود. این در حالی است که پنیر هر دو ماده معدنی کلسیم و فسفر را دارد ولی میزان کلسیم آن بیشتر است و در صورت مصرف بیش از اندازه آن، این تعادل به هم می‌خورد و مقدار کلسیم از فسفر بیشتر می‌شود.

گردو تا حدی هم حاوی فسفر است که با مصرف آن می‌توانید به فسفر مورد نیاز خود دست پیدا کنید و این تعادل را به حالت اول باز گردانید. پس این مشکل نیز با مصرف گردو قابل حل است.

دلیل اصلی این تصور غلط کجاست؟

این ماده غذایی ازجمله لبنیاتی است که اگر صبح به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار گیرد باعث افت فشار خون و به اصطلاح فرد دچار سردی می‌شود. البته این افت فشار آنقدر نیست که فرد آن را احساس کند ولی اثر خود را می‌گذارد.

به این ترتیب طی زمانی که این افت فشار رخ می‌دهد خون کمتر به سلول‌های بدن ازجمله سلول‌های مغزی می‌رسد و این باعث می‌شود تا چند دقیقه یا چند ساعت اول، مغز تا حدی قدرت تجزیه و تحلیل کمتری داشته باشد و فرد به نظر کمی کم هوش به نظر برسد ولی این قضیه موقت است و با برگشت فشارخون به حد طبیعی خود این مساله نیز برطرف می‌شود.

به این پنج دلیل، پنیر بخورید:

پنیر، یکی از اعضای اصلی خانواده لبنیات است که به خاطر ارزش بالای پروتئینی‌اش، می‌تواند جانشین مناسبی برای گوشت باشد، اما همه فایده‌های پنیر، در پروتئین آن خلاصه نمی‌شود بلکه:

۱- پنیر، دوست خوب دندان‌هاست؛ چون مقدار زیادی کلسیم دارد که باعث از بین رفتن پلاک‌های دندانی می‌شود. پس، اگر از ترس شنیدن خبرهای بدی مثل کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان، از نزدیکی مطب دندان‌پزشک هم رد نمی‌شوید، هر روز صبح، چند لقمه نان و پنیر بخورید؛ البته خوردن پنیر، جای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را نمی‌گیرد. پس، تنبلی هم نکنید!

۲- پنیر، از استخوان‌های شما، مثل جان شیرین مراقبت می‌کند. پیش‌گیری از پوکی استخوان را باید از کودکی آغاز کرد و پنیر، به خاطر داشتن کلسیم، به‌خوبی می‌تواند این وظیفه را برعهده بگیرد.

۳- پنیر و در کل، همه مواد غذایی که کلسیم دارند، به خانم‌های باردار کمک می‌کنند تا زایمان راحت‌تری داشته و بعد از تولد نوزاد هم شیر بیش‌تری برای تغذیه او داشته باشند.

۴- پنیر، یکی از رازهای جوانی است؛ چون سرشار از ویتامین A و B است که پوست شما را مثل یک حبه انگور تازه، نرم، شفاف و درخشان می‌کند؛ البته چون پنیر می‌خورید، نباید انتظار داشته باشید که نور آفتاب، آلودگی هوا، روغن و غذاهای سرخ‌کردنی و…، بر پوست‌تان اثرات منفی نداشته باشند.

پس، علاوه بر استفاده از پنیر، توصیه‌های عمومی برای حفاظت از پوست را هم جدی بگیرید.

۵- پنیر، شما را رویین‌تن می‌کند؛ البته جادوی خاصی در کار نیست. مواد مغذی موجود در پنیر، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به‌خصوص کوچک‌ترها را در برابر ابتلا به بیماری، مقاوم می‌کند.

اگر بهانه یا دلیل بچه‌ها برای نخوردن شیر، تهوع یا دردهای شکمی است، با خیال راحت، پنیر را وارد برنامه غذایی روزانه‌شان کنید؛ چون پنیر، لاکتوز ندارد و باعث ایجاد علایم گوارشی نمی‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.