باز هم می شود احسان کرد

بعد از مرگ پدر و مادر، باز هم می شود به آن ها احسان کرد؟

بعد از مرگ پدر و مادر، باز هم می شود به آن ها احسان کرد؟
خیرات و استغفار و اعمالی مانند این ها احسانی است که پس از مرگشان می توانیم نسبت به والدین مبذول داریم.
بله، البته. خیرات و استغفار و اعمالی مانند این ها احسانی است که پس از مرگشان می توانیم نسبت به والدین مبذول داریم.

 

در حدیثی از پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) آمده است که: وقتی انسان بمیرد دنباله کارهای نیک او بریده می شود جز در سه مورد:

 

1️⃣ صدقه جاریه: یعنی کاری از خودش باقی بگذارد مانند درمانگاهی یا موسسه خیریه ای که بعد از او در جریان باشد و در این صورت همچنان اجر و پاداشش برای وی خواهد بود.

 

2️⃣ سنّتی حسنه: مانند دانشی که مردم از آن بهره مند شوند و همچنان باعث نفع رسانی به مردم و هدایت دیگران شود، یا کار خیری به یادگار گذارد، و یا کتابی در جهت هدایت مردم بنویسد و ... ثواب این گونه اعمال پس از او هم برایش خواهد بود.

 

3️⃣ فرزند درستکاری که برای او دعا کند.

 

و در حدیث دیگری نیز این چنین آمده است:

 

گاهی مقام فردی را در بهشت بالا می برند، می گوید این مقام از کجا برای من حاصل شد؟ می گویند به علت استغفار فرزندت برای توست.
پس فرزند صالح می تواند پرونده اعمال پدر و مادر را پس از آن ها باز نگهدارد. یعنی دائماً با صدقاتی که برای آن ها می دهد یا با دعایی که برای آن ها می کند، همچنان شادی و رحمت را برای آن ها نثار می کند.
در سوره های اسراء و انعام و بقره و نساء پس از فرمان بندگی خدا، احسان به پدر و مادر مطرح شده است و در برخی آیات، مانند سوره های احقاف و لقمان مستقلّاً احسان به پدر و مادر مطرح می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.