۸ میوه پاییزی

۸ میوه پاییزی مفید برای سلامتی

۸ میوه پاییزی مفید برای سلامتی
پاییز نه تنها فصل زیبایی های رنگارنگ طبیعت است، بلکه فصل میوه های متنوعی است که با خواص فراوان خود نقش مهمی در سلامت بدن دارند.

در مصاحبه ای که با جسیکا کراندال، عضو انجمن تغذیه و رژیم دنور انجام شده است، فهرست میوه های مفید فصل پاییز بدین شرح بیان شده است:

سیب

به دلیل تاثیر فراوان سیب در بالا بردن سیستم ایمنی بدن با جذب ویتامین سی، استفاده از آن بسیار مفید خواهد بود. هر عدد سیب در حدود ۲۰ درصد فیبر مورد نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند که سلامت سیستم گوارش را افزایش می دهد، فشار خون را کاهش داده و حتی در کاهش خطر بیماریهای معده و روده ها و سرطان کمک کننده است.


کنگر فرنگی

اگر تا به حال کنگر را به صورت قوطی های کنسروی خریداری کرده اید، شاید ندانید که در فصل پاییز می توان آن را به صورت تازه تهیه کرد و بیشتر از خواص آن بهره مند شد. این ماده مفید و خوش طعم سرشار ازآنتی اکسیدانهای مقابله کننده با بیماریهای مختص این فصل از سال است. گرم به گرم آن آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر سبزی ها دارد.

خرمالو

این میوه به دلیل طعم گسی که دارد، معمولا چندان مورد استقبال نیست. در صورتی که سرشار از ویتامین سی و مفید در پیشگیری و درمان بیماریهای این فصل مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. این میوه خوش طعم دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدانهاست و مقدار فیبر موجود در آن هم بسیار بیشتر از سیب است.

چغندر

یک اجبار برای ورزشکارانی که ورزشهای سنگین انجام می دهند و افرادی که بیماریهای قلبی دارند، خوردن چغندر است. چغندرغنی از نیترات معدنی غیر آلی است و این ترکیبی است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند و این اکسید نیتریک عروق خونی را باز می کند، جریان خون را افزایش می دهد و عملکرد قلب و رگها را بهبود می بخشد. طبق مطالعات انجام شده ، آب چغندر عملکرد قلب را در طول ورزشهای سخت بهبود می بخشد و کارکرد قلب را آسانتر می کند و به شما کمک می کند کمتر خسته شوید و مدت زمان بیشتری را به ورزش بپردازید.

همچنین چغندر حاوی بتا کاروتن است که عامل ایجاد ویتامین آ است که به ریکاوری بدن بعد از تمرینات ورزشی شدید کمک می کند.

انار

پوسته نازکی که دانه های انار را دربر می گیرد، سرشار از آنتی اکسیدانها و مواد مغذی است که برخی از آنها به تنظیم فشار خون و ریکاوری ماهیچه ها( بازگشت ماهیچه ها به حالت اولیه) بعد از تمرینات ورزشی کمک می کنند. در حقیقت آب انار نسبت به چای سبز مقدار بیشتری آنتی اکسیدانهای ضد سرطان دارد.

کلم بروکسل

این نوع کلم به دلیل دارا بودن سولفورافان که یک ماده فتوشیمیایی قوی است،از سرطان جلوگیری می کند، اما برخلاف کلم های دیگر و تعداد زیادی از انواع خانواده کلم مثل شلغم، منبع سرشاری از پروتئین های سازنده ماهیچه ها هستند و یک فنجان از آن، حدود سه گرم پروتئین دارد.

شاه بلوط

بهترین آجیل هوای سرد شاه بلوط است و به جرات می توان گفت به اندازه سایر غلات و یا حتی بیشتر از بادام و گردو و... مغذی است. بلوط به دلیل میزان بالای ویتامین سی که دارد، جنگجوی خوبی علیه سرماخوردگی است و به علت چربی پایین و کالری کمی که نسبت به سایر آجیلها دارد، جزء میوه های محبوب این فصل است.

سیب زمینی شیرین


به دلیل دارا بودن ویتامین ب۶ ، ویتامین سی، فیبر، منیزیم، پتاسیم و بتاکاروتن در سلامت چشمها، پوست و استخوانها بسیار مفید است. خوردن ۵ عدد سیب زمینی شیرین متوسط حدودا ۱۱۰ کالری انرژی دارد که با در نظر گرفتن ارزش تغذیه ای بالا و مواد مغذی ای که دارد، کالری ناچیزی است.

گل کلم

استفاده از گل کلم به دلیل داشتن فیبر و پتاسیم که هردو پایین آورنده فشار خون هستند، بسیار مفید است. همچنین اگر به طور مرتب در رژیم غذایی روزانه افراد قرار گیرد، نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را برآورده خواهد کرد. ویتامین سی به دلیل کمک به افزایش تولید کلاژن ( پروتئین تارسان که در استخوان و غضروف و بافتهای پیوندی یافت می شود) در رفع چین و چروک پوست بسیار موثر خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.