بیماری های سالمندی

این بیماری های سالمندی از جوانی شروع می‌شوند؛ از امروز پیشگیری کنید

این بیماری های سالمندی از جوانی شروع می‌شوند؛ از امروز پیشگیری کنید
۴ بیماری خطرناک که هیچ کس دوست ندارد به آن دچار شود در کمین سالمندان است. آرتروز، آلزایمر، بیماری های قلبی و چاقی ۴ بیماری خطرناک هستند که بعد از ۶۵ سالگی بروز و زندگی را برای سالمند و اطرافیانش سخت می‌کنند. اگر در سنین جوانی هستید بهتر است از حالا به فکر جلوگیری از آن ها باشید. اگر میانسالی را دارید پشت سر می‌گذارید می‌توانید مانع از بروز آن ها شوید تا ۲۰ سال به طول عمر خود با سلامت بیشتر اضافه کنید. اگر سالمند هستید چه می توانید بکنید تا این بیماری ها کمتر شما را اذیت کند.
با بالا رفتن سن و رسیدن به میانسالی کم‌کم بدن ضعیف و بیماری های سالمندی بروز می‌کند که طبیعی است و جای نگرانی ندارد. هرچند خیلی از افراد با رسیدن به ۶۰ یا ۶۵ سالگی و بیماری‌هایی که از راه می‌رسد غصه می‌خورند و فکر می‌کنند دیگر همه چیز تمام شده است و آن‌ها به آخر خط رسیده‌اند. در صورتی که این موضوع واقعیت ‌ندارد.

درست مثل هر دوران دیگری از زندگی دوران سالمندی هم نیازمند مراقبت‌های خاص خود است. ولی یک خبر خوب داریم و یک خبر بد. خبر بد این که کسانی که از بیماری خاصی مثل فشارخون قبل از سالمندی رنج می‌برند در دوران پیری این بیماری بدتر می‌شود. به همین دلیل سبک زندگی و تغذیه در دوران جوانی پایه‌گذار زندگی سالم‌تر در دوران میانسالی و سالمندی است.

خبر خوب این که اگر بتوانید تا قبل از ۶۵ سالگی یعنی شروع دوران پیری یا سالمندی، بعضی عادت‌های مضر مثل سیگارکشیدن یا مصرف الکل را ترک کنید نزدیک به ۲۰ سال بیشتر زندگی می‌کنید. یعنی با تغییر در سبک زندگی و روش تغذیه سالم هم عمر طولانی‌تری خواهید داشت هم سرپا خواهید بود و نیازی ندارید تا دیگران از شما نگهداری کنند.

پس امروز چه جوان، چه میانسال، چه سالمند با نت‌نوشت همراه باشید تا طریقه نگهداری از خودتان را برای یک عمر سالم و طولانی‌تر و جلوگیری از بیماری های سالمندی یاد بگیرید.

آرتروز
 

بیماری های سالمندی

آرتروز یا آرتریت یا ورم مفاصل یکی از بیماری‌های معمول است که از جوانی شروع می‌شود ولی به محض این که پا به سن گذاشتید بدجوری اذیت‌تان می‌کند. درد در مفاصل دست، زانو، مچ دست و پا و گردن شروع می‌شود. ماهیچه‌ها ضعیف و کوچک شده به سرعت احساس خستگی می‌کنید. حرکت کردن، راه  رفتن، از پله بالارفتن برای‌تان سخت و گاهی غیرممکن می‌شود. مفاصل ورم می‌کند و وضعیت بدن‌تان فرم طبیعی‌اش را از دست می‌دهد.

بدن شما به ویتامین D نیاز دارد. روزی نیم ساعت قسمتی از دست یا پا را در معرض نور آفتاب قرار دهید. غذاهای حاوی ویتامین D بخورید. از مکمل‌های حاوی ویتامین D3 استفاده کنید. می‌توانید هفته‌ای یک بار قرص ۰۰۰ر۵۰ میلی‌گرمی آن را میل کنید.

با بالا رفتن سن ماهیچه‌ها قدرت تولید این ویتامین را از دست می‌دهد. به همین دلیل علاوه بر غذاهای حاوی ویتامین D باید از مکمل‌ها دارویی این ویتامین استفاده کنید.

بیشتر کسانی که به آرتروز مبتلا می‌شوند به دلیل درد تحرک خود را کم می‌کنند. حتما با پزشک متخصص صحبت کنید تا راه‌ حل های مناسب شما را برای تحرک داشتن در اختیارتان بگذارد.

چاقی
بیشتر افراد بخصوص خانم‌ها بعد از ۵۰ سالگی چاقی شکم پیدا می‌کنند. جمع شدن چربی در ناحیه شکم خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان را بیشتر می‌کند. حتما دور کمرتان را اندازه بگیرید تا در صورت چاقی هر چه زودتر نسبت به کاهش وزن اقدام کنید. کلسترول بالا، قندخون و تری گلیسیرید بالا در نتیجه چاقی دور شکم به وجود می‌آید.

یک رژیم غذایی مناسب خودتان انتخاب کنید تا هر چه زودتر چاقی و بیماری‌های ناشی از آن را از بین ببرید. اگر سیگار می کشید ترک کنید. اگر الکل می‌نوشید آن را کنار بگذارید. فعالیت بدنی داشته باشید. از کپسول‌های امگا ۳ استفاده کنید.

باید ورزش کنید. پیاده روی و یوگا از ورزش‌های مناسب برای دوره میانسالی است. اگر از جوانی شروع کنید چه بهتر.

آلزایمر

 

بیماری های سالمندی

از هر ۱۰ نفر یک نفر افراد بالای ۶۵ سال به آلزایمر دچار می‌شود. متاسفانه این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که شروع شده و درمانی برای آن وجود ندارد. اگر اغتشاش فکری و فراموشی دارید، نمی‌توانید چند کار را همزمان با هم انجام دهید، قوه قضاوت شما ضعیف شده است یا تصمیم گیری برای‌تان دشوار است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

نحوه زندگی در پیشگیری از این بیماری خیلی مهم است. اگر فعال نیستید و دوران بازنشستگی را شروع کرده‌اید باید برای خودتان برنامه‌هایی بگذارید. مثل حل کردن جدول یا مطالعه یا یادگیری یک فن و یک هنر جدید باعث می‌‌شود تا از نظر ذهنی فعال بمانید و به آلزایمر دچار نشوید.

رژیم غذایی تان را تغییر دهید. از چربی های اشباع شده استفاده نکنید. روغن زیتون، روغن کنجد و روغن هسته انگور را جایگزین کنید. شکر را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید.

برای جلوگیری از بروز انواع بیماری های سالمندی به اندازه کافی بخوابید. اگر در خوابیدن مشکل دارید یا خیلی کم می‌خوابید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های قلبی
یکی از بیماری های سالمندی یعنی بعد از ۶۵ سالگی و یکی از علت اصلی مرگ و میر در افراد بیماری های قلبی است. بیماری های قلبی وقتی اتفاق می افتد که قلب نتواند اکسیژن لازم را دریافت کند. ضربان قلب مختل می‌شود. پمپاژ قلب خوب انجام نمی‌گیرد که در نتیجه لخته‌های خون و سکته های قلبی و مغزی ایجاد می‌شود.

اگر رنگ پوست‌تان خاکستری شده، ضربان قلب منظمی ندارید، در ناحیه شکم ، ران ها و زیر چشم عرق می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که فشارخون دارید باید همیشه تحت نظر پزشک باشید. غذاهای حاوی فیبر زیاد بخورید. نمک نخورید یا به میزان بسیار کمی از نمک استفاده کنید. سیگار و الکل را کنار بگذارید و با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب قلب‌تان را به تحرک وادار کنید. خود را از استرس و اضطراب دور نگه دارید.

یادتان باشد داشتن یک رژیم غذایی خوب همیشه مثل یک درمانگر طبیعی عمل می کند. داشتن فعالیت بدنی مناسب فقط برای حفظ تناسب اندام نیست. بلکه باعث سلامت عمومی بدن هم می‌شود. ترک سیگار و الکل نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی هم شما را سالم تر می‌کند.

هیچ وقت دیر نیست. از امروز شروع کنید بهتر از فردا است. نگذارید بیماری های سالمندی از امروز برای شما نقشه بکشند!
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.