رژیم فکری

رژیم فکری در دوران بازنشستگی

رژیم فکری در دوران بازنشستگی
رژیم فکری در دوران زندگی، یکی از مسائلی است که همیشه در سلامتی نیز خود را نشان می دهد.

زمانی که اضافه وزن، یا کاهش وزن داریم، سریعاً به پزشک مراجعه نموده و طبق دستور پزشک، شروع به گرفتن رژیم های غذائی می نمائیم، چرا که سلامتی ما برایمان مهم است و می خواهیم که بوسیله گرفتن رژیم، بتوانیم مراقب سلامتی خود باشیم.

 اما ذهن نیز بسیار مهم و اساسی است، زیرا که بسیار سریعتر می تواند بر روی سلامتی و بدن تأثیر بگذارد. در حال حاضر، از نظر علمی ثابت شده است که بسیاری از بیماری ها، در ابتدا بوسیله ذهن، پذیرفته شده، و آنگاه وارد بدن می شود.   

پس داشتن رژیمی مناسب و در خور شأن و جایگاه ما،می تواند سلامتی، نشاط و شادابی را در زندگی و بخصوص در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) برای ما به ارمغان بیاورد ما در این مقاله بر آنیم که به این رژیم نگاهی بیندازیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

رژیم فکری چیست؟

رژیم در لغت نامه دهخدا به معنای طرز. قاعده . روش آمده است و این رژیم اگر فکری باشد، به معنای آن است که روش و قاعده ای برای فکرمان قرار دهیم که تناسب آن حفظ و در جهت سلامتی جسم و روح، ما را یاری دهد.     

چرا باید در دوران بازنشستگی رژیم فکری بگیریم؟

یکی از همسایگان ما که متأسفانه اضافه وزن داشت، با مراجعه به پزشک، خبر ناگواری دریافت داشت و پزشک به او اعلام کرد که اگر وزن خود را به وزن اصلی خود نرساند به زودی مرگ او را در بر گرفته و از این دنیا رخت بر می بندد و ایشان بلافاصله شروع به گرفتن رژیم نموده و درحال حاضر که حدود ۱٫۵ سال از آن زمان می گذرد،توانسته است با کاهش وزن خود به میزان زیاد،خود را به وزن ایده آل رسانده و علاوه بر حفظ سلامتی خود، امکان ادامه حیاط را نیز داشته باشد.
        
حال اگر چنین خبری در خصوص وضعیت روحی شما بشود، آیا شما نیز حاضر هستید که به مانند این همسایه گرامی ما، خود را کمی به زحمت انداخته و رژیم فکری بگیرید. که اگر این رژیم فکری را نگیرید، افسردگی(منبع اصلی تمام بیماریها) شما را در برگرفته و باقی مهمان های ناخوانده و نامیمون نیز از راه خواهند رسید. لذا اگر در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) که مسائل و مشکلات عدیده ای وارد زندگی افراد می شود، نتوانیم رژیم فکری بگیریم، مسلماً ادامه زندگی می تواند برای فرد مشکل ساز شود.
     
پس بهینه است که هر چه سریعتر نسبت به این مسئله،واکنش نشان داده و نسبت به بهبود وضعیت سلامتی خود قدمهای اجرائی و سریعی برداشته شود.افکار مخرب و تفکر بی وقفه، نه تنها ذهن را از کارآمدی و پویایی می اندازد بلکه برای سلامت روانی و حتی سلامت جسم نیز مضر است. گاهی افکار ما بر احساس و رفتار ما تاثیر می گذارد و گاهی افکار دارای تاثیرات بیولوژیک خاصی بر مغز است یعنی همچون دارو و یا مواد مخدر بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.
                       
چطوری می توان در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی رژیم فکری گرفت؟

در اینجا می توان حداقل دو رژیم بسیار اساسی و مهم را بر شمرد:

              :diamonds:رژیم دوری از افکار منفی: در این نوع رژیم شماباید کلیه افکار منفی که به سراغ شما خواهد آمدرا به کناری گذاشته و اجازه ورود آنها را به ذهنخود ندهید.افکار منفی دشمن بزرگ رویاها و زندگی ما هستند.بسیاری از ما در طول روز دائم در حال سر و کله زدنبا این افکارمان هستیم و اگر این افکار منفی باشند،به خاطر آن ها موقعیت های زیادی را از دستمی دهیم.
                
:diamonds:رژیم بی ریا کمک کردن و مهربان بودن: بیشترآدم های موفق، انسان های مهربانی هستند و بدون توقع می بخشند و به دیگران کمک می کنند. مهربان که باشیم، مهربانی چند برابرتر به زندگی خودمان برخواهد گشت. در واقع کمک به دیگران و داشتن قلبی مهربان به جز مزیت اخلاقی که به حساب می آید، یکی از اصول موفقیت است.برای داشتن یک رژیم فکری،اقدامات زیر می تواند موثر باشد:       

۱- هرچه بیشتر بر افکار خود، آگاه باشیم   
 
 ۲- وقتی خود را در حال فکر کردن به چیزی یافتیم،از خود بپرسیم آیا فکر کردن به این موضوع لازم ومفید است؟
 

 ۳- از طریق انضباط ذهنی و اینکه در مورد چه چیزهاییباید فکر کرد و در مورد چه چیزهایی نباید فکر کرد،کنترل هر چه بیشتر افکار را به دست گیریم.

 ۴- آشفتگی محیط بیرونی بر آشفتگی فکر تاثیر دارد.با نظم دادن به محیط بیرونی و رفتار خود، بر نظم ذهن تان بیفزاییم.

۵- افکاری که منجر به اندوه، استرس، حسد، ترسو خشم می شود را کنار بگذاریم. البته این کار ساده ای نیست اما با تلاش و تمرین، می توانیم سعی کنیم که این مهارت را به دست گیریم تا افکار منفی منجر به عواطف و عوارض ناگوار نشود.

۶- همچنین کنار گذاشتن افکاری که منجر به نگرانی بیهوده در مورد آینده یا حسرت بی فایده در مورد گذشته می شودرا نیز در رژیم فکری خود بگنجانیم.

  ۷- عقاید خود را مرور و بازنگری کنیم. جلوی آنها یک علامت« چرا؟» بگذاریم. عقایدی که جواب قانع کننده ای برای این پرسش ندارد را کنار بگذاریم. همچنین عقایدی که در تناقض با دیگر عقاید است را پیدا کرده و سعی کنیم با برطرف کردن تناقض ها، نظام عقیدتی خود را یکپارچه کنیم.در ضمن سعی کنیم فاصله و شکاف بین عقاید و رفتار خود را نیز پر کنیم تا بین رفتار و عقایدمان هم مغایرتی نباشد.

۸- تمرکز را تمرین کنیم. ۱۰ دقیقه متمرکز فکر کردن موثرتر است از ۱۰ ساعت پراکنده فکر کردن! برای ایجادتمرکز، لازم است که توجه خود را محدود سازیم، کارهارا اولویت بندی کنیم، موارد مهم را مکتوب کنیم، و کارهارا در زمانی مشخص به پایان برسانیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.