پیری زود

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟
روان‌شناسان یکی از علت‌های مهم که در پیدایش پیری زودرس نقش دارد را تنش‌ها و شوک‌های عصبی دانستند.اگر ایمان را در خود پرورش دهیم باور می‌کنیم موجودات به سمت کمال خود حرکت می‌کنند و هرچه برای ما و خانواده و نزدیکان پیش می‌آید می‌تواند از ما انسانی بهتر بسازد، نه انسانی افسرده و شکست خورده.

احساسات بد شما را پیر می‌کند

 

تحقیقات در مورد بیماری‌هایی که ریشه در روح و روان آدمی دارد ما را به این احتمال می‌رساند که خلق و خوی تند، کینه‌ها، نفرت‌ها و حسادت به دیگران ردپای آتشین خود را بر چهره می‌گذارند و ما را زودتر پیر می‌کنند؛ یعنی رفته‌ رفته شما شبیه افکارتان می‌شوید. خطوط اخم، تفکر، حالت‌هایی از دندان‌ قروچه و خیلی چیزهای دیگر در چهره شما ابدی می‌شود و می‌تواند ردپای پیری را در شما ایجاد کند.
بنابراین اگر از پیری زودرس می‌گریزید آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید زیبایی روحتان چهره‌تان را نیز بیاراید.

برای جوانی بخورید

 

جوان‌ماندن تا حد زیادی به تغذیه ما بستگی دارد. کمبود آب و سوءتغذیه میتواند کودکان را هم مانند پیرانی کهنسال جلوه می دهد.
 
:small_orange_diamond:برنامه غذایی خود را از تمام گروه‌های غذایی ترتیب دهید.
:small_orange_diamond:6 تا 8 لیوان آب یا مواد آبکی میل کنید.
:small_orange_diamond:پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، C و E با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند.
ویتامین A در جگر، شیر، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. اما اگر کلسترول خون دارید از تخم بلدرچین استفاده کنید و دور جگر را خط بکشید و نیاز خود را با سبزیجات تازه رفع کنید. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن نقش بسیار پر اهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش دهد.
ویتامین C نیز در مکانیسم تولید کلاژن نقش دارد و مصرف آن به کشسانی پوست کمک ‌کرده و از بروز پارگی و زخم جلوگیری می‌کند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌های تازه این ویتامین را در خود دارند.
روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون که حاوی ویتامین E هستند نیز به جوان‌ماندن شما کمک می‌کنند.
:small_orange_diamond:انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت ، لیموترش ، جعفری، یونجه، اسفناج، کلم بروکلی، تره، نعنا، مرزه، برگ چغندر و ریحان از سایر خوردنی‌هایی هستند که می‌توانند به جوان‌ماندن شما کمک بسیاری  کنند.

دشمنان جوانی

 

1 – بیش از یک‌ ربع در معرض آفتاب تند و مستقیم بودن در روز می‌تواند شما را پیر کند.

2 – کمتر از 8 ساعت خواب پیوسته و منظم شبانه نیز دشمن دیگر جوانی شما است.

3 – کاهش و اضافه‌کردن وزن در زمانی کوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا کند خیلی زود پوستتان شل و آویخته می‌شود.

4 – استروژن زیر پوست بانوان نیز در بافت چربی جمع می‌شود و اگر آن دو را از دست بدهید کلاژن‌سازی را از دست داده‌اید و پوستتان چروکیده می‌شود.

 


نخوردنی‌ها

 

1 – کمتر از غذاهای کنسرو‌ شده استفاده کرده و بیشتر غذاهای تازه مصرف کنید.

2 – از مصرف چای پر رنگ و قهوه به مقدار زیاد بپرهیزید.

3 – غذا را با عجله یا جلوی تلویزیون و مانیتور نخورید.

4 – مصرف سیگار را در اولین فرصت قطع کنید.

5 – سوسیس و کالباس را محدود کنید و در یک کلام سالم غذا بخورید .

6 – آخرین توصیه این‌ که با ورزش جسم خود را جوان نگه دارید.

 

راههای جلوگیری از پیری زود رس

 راههای جلوگیری از پیری زود رس متفاوت است. ولی مهمترین انها به سه چیز مربوط می شود.

:small_blue_diamond:اول از همه برای جلوگیری از پیری زود رس غصه نخورید . غم و غصه صورت را پیر میکند و بدن را بیمار.

:small_blue_diamond:دوم اینکه تغذیه مناسب داشته باشید. قند و روغن همه سم است. شکر سم است. این ها را تا میتوانید کم کنید. چاقی دشمن سلامتی است.

:small_blue_diamond:سوم اینکه هر روز نرمش کنید. چه پیاده روی  چه درازونشست هر چیزی. فقط به بدنتان تحرک بدهید تا خشک نشود.

خیالتان راحت با این سه اصل حتما جوان تر میمانید.

ویژگی های انسان سالم

ویژگی های انسان سالم

ویژگی های انسان سالم
وقتی از سلامت انسان صحبت می شود، مقصود فقط سلامت جسمی نیست، بلکه سلامت روحی و روانی نیز ملاک است.
افراد سالم دارای روانی سالم هستند. برای داشتن روان سالم، شما باید فاکتور هایی را در خود داشته باشید و در صورتی که در درون شما این فاکتور ها نباشد، شما باید خود برای به وجود آوردن آنها اقدام کنید.

کار مشکلی نیست فقط کمی سعی و تلاش می خواهد.

۱) انسان سالم امکانات، خواسته ها، توانایی ها و اهداف و علائق خود را می شناسد.

ما چقدر اهداف و علائق خود را می شناسیم، آیا می دانیم در چه زمینه هایی توانایی و استعداد بیشتری داریم، چقدر امکانات و خواسته های خود را می شناسیم؟ آیا می دانیم برای چه زندگی می کنیم؟ برای چه کار و می کنیم و شغلی را انتخاب کرده ایم، یا دانشگاه رفتیم و این رشته ایی که در آن مشغول تحصیل هستیم را انتخاب کرده ایم، چرا ازدواج می کنیم، یا کرده ایم و برای چه دارای فرزند می شویم؟

بیشتر مردم نمی دانند برای چه زندگی می کنند و چه از زندگی خود می خواهند. انسان سالم برای خود و شناخت خود وقت می گذارد تا توانایی ها، استعداد ها، اهداف و علائق خود را بشناسد. ما چقدر وقت می گذاریم.

با خود عهد کنیم و ماهی یک بار با خود یک ساعت خلوت کرده و در مورد اهداف خود و مسیری که طی یک ماه گذشته رفته ایم را بررسی کنیم و مراقب باشیم که از مسیر خارج نشویم. هر قدمی که می خواهیم برداریم از خود بپرسیم برای چه؟ و چه می خواهم؟

۲) انسان سالم در برابر وقایع و اتفاقات سخت زندگی احساس یأس و ناامیدی نمی کند.

انسان سالم می داند که هیچ زندگی آرمانی برای هیچ ابوالبشری وجود ندارد، لکن از تلاش و کوشش باز نمی ایستد و اگر زمانی هم با مانع روبرو شود ضمن اینکه دچار یأس و ناامیدی نمی گردد، آن را مانع ندیده بلکه آن را تنگنایی تلقی می کند که با کمی درایت می توان از آن گذشت.

تمرین کنیم تا هنگام مواجه با تنگناها ضمن تقویت توکل در خود، در کمال آرامش راه کار منطقی و عملی اتخاذ کنیم.

۳) انسان سالم از زندگی، بیشتر احساس رضایت و خوشی می کند و کمتر گرفتار نارضایتی و ناخوشی می شود.

به عبارتی دیگر انسان سالم قسمت پر لیوان را هم می بیند. واقعیت این است که ما در زندگی خودمان نکات مثبت و ارزندۀ بسیاری داریم که می توانیم به آنها ببالیم و با فکر کردن بدان ها احساس ارزشمند و خوشایندی بکنیم.

طبیعت ما این چنین است که معمولا نکات منفی را بیشتر می بینیم و مورد توجه قرار می دهیم و باید تمرین کنیم تا بتوانیم بخش مثبت و خوب زندگی خودمان را ببینیم. حتی اغلب اوقات ما در مورد فرزندان­مان هم بیش از آنکه نکات مثبت­شان را ببینیم، نکات منفی آنها را مورد توجه قرار می دهیم.

ندیدن نکات مثبت زندگی خود و دیگران و دیدن و بازگو کردن نکات منفی باعث شده تا به مرور ما تبدیل به انسان های شاکی شویم که دائما در حال نق زدن و قر زدن هستیم (که اسم آن را فرهنگ نق زدن و نالیدن گذاشته ام) و در حال حاضر این فرهنگ را ما به وضوح در جامعه خود شاهدیم و جالب آنکه فقط هم می نالیم و هیچ گاه برای آن کاری نمی کنیم.

بنابراین بیاییم از این پس نکات مثبت زندگی خود و دیگران را هم ببینیم و مورد توجه فرار دهیم تا انشاالله مثبت اندیشی عادت­مان شود که البته واقعیت زندگی ما این است به هر حال از جسم سالم، روان سالم، پدر و مادر خوب، فرزندان سالم و صالح به دست می آید و شغلی که از طریق آن امرار معاش می کنیم و هزاران مواهب دیگر که از آن برخورداریم و ممکن است دیگران آن را هم نداشته باشند. پس ما باید از داشتن آنها خرسند و شاکر باشیم.

۴) انسان سالم قادر به برقراری ارتباطات و مناسبات دوستانه و صمیمانه با دیگران است.

کسی که نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند، انسان سالمی نیست. انسان سالم به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و روابط عمیق و صمیمی و بلند مدت برقرار کند. ما چقدر قادریم با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنیم و این ارتباط را تداوم ببخشیم. برقراری ارتباط مؤثر تکنیکی آموختنی است و هر کس به راحتی می تواند آن را آموزش ببیند و به راحتی هم به کار ببندد.

۵) انسان سالم خود عهده دار زندگی خویشتن است.

انسان سالم ضمن اینکه با دیگران مشورت می کند ولی خود مسئولیت عواقب آن را می پذیرد. ما چه می کنیم؟ آیا دیگران را در ناموفقیت های خود مقصر می دانیم یا خود مسئولیت آن را می پذیریم؟

باید توجه داشته باشیم هر آنچه در پی مشورت با دیگران برای اهداف ما رخ می دهد، تصمیم گیرنده نهایی خود ما هستیم و انتخاب خود ما بوده نه زور و اجبار دیگران، پس خود ما باید عواقب آن را بپذیریم.

۶) انسان سالم خود و دیگران را دوست می دارد و از محبت کردن به آنها لذت می برد.

انسان سالم دیگران را صمیمانه دوست دارد و بدان­ها عشق می ورزد، انسان سالم از هر اقدامی برای کمک به دیگران فروگذاری نمی کند.

آیا تا به حال شده در خیابان دست نابینایی را برای عبور از خیابان گرفته و به او کمک کرده باشید؟ چه احساسی داشتید؟! مطمئنا احساس خوشایندی بوده، آیا او در مقابل به شما چیزی داد که این گونه خرسند شدید؟ مطمئنا خیر.

پس چرا تا مطمئن نباشیم از طرف مقابل چیزی به ما می رسد یا نه، گامی برای او بر نمی­داریم.

دوستان، همراهان بیاییم دست در دست هم به یکدیگر عشق بورزیم و همدیگر را دوست بداریم. بدانیم که این لحظات دیگر برنمی گردد، این لحظات با هم بودن و به هم عشق ورزیدن را غنیمت شمرده و تا می توانیم دست یکدیگر را در گذر از این دنیا گرفته و یار و یاور هم باشیم.

توجه داشته باشیم که ما در هیچ جا زندگی نمی کنیم، ما حتی بر این کره خاکی هم زندگی نمی کنیم، ما در قلب کسانی زندگی می کنیم که دوست­شان داریم و به آن ها عشق می ورزیم.

۷) انسان سالم پی به ماهیت وجودی خود برده و بد و خوب خود را می شناسد و قبول دارد.

ما تا چه اندازه در خود تفکر کرده و نسبت به خود شناخت داریم و یا هنگامی دیگران به ما بازخوردی از رفتارمان می دهند می پذیریم. پس ضمن اینکه در رفتار خود تفکر و تدبر می کنیم در صورتی اطرافیان رفتار ما را مورد نقد قرار می دهند به این توجه داشته باشیم که ممکن است درست می گویند و حتی اگر فکر می کنیم درست تشخیص نداده اند باید این را در نظر داشت که ما چگونه رفتار کرده ایم که نمود بیرونی آن برای دیگران و اطرافیان چیزی غیر از تصور و خواست ما بوده، پس هنگامی که دیگران رفتار ما را مورد انتقاد قرار می دهند در قدم اول حق را به آن ها داده و از زاویه دید آنها خود را بنگریم، به احتمال قریب به یقین آنچه آنها دیده اند درست خواهد بود (البته اگر منصفانه خود را بنگریم).

۸) انسان سالم آشفتگی ها و ناراحتی های خود را به نحو قابل قبول و جامعه پسند آشکار می کند.

ما اعتقاد نداریم و نمی گوییم که انسان سالم هیچ­گاه دچار ناراحتی نمی شود یا نباید بشود، بلکه آنچه مسلم است هر کسی در برهه ای از زندگی خود ممکن است ناراحتی ها و آشفتگی هایی برایش پیش آید، آنچه مهم است این است که فرد بتواند به شیوه ای معقول و منطقی ناراحتی خود را بروز دهد نه با ایجاد مشکل برای دیگران.

توجه داشته باشیم که با هیاهو و غیر و قال دیگران را متوجه مشکل کردن رفتار ناپسندی بوده و فقط یک ذهن ناسالم ممکن است دست به چنین کاری بزند. پس ما به عنوان یک انسان سالم در هنگام آشفتگی آن را به نحو جامعه پسند بروز دهیم.

۹) انسان سالم توانایی خود کنترلی خوبی دارد.

یعنی در برابر عوامل بیرونی زود واکنش نشان نمی دهد و رفتارهایش بستگی به عوامل بیرونی ندارد و آنچه را که انجام می دهد متاثر از عوامل بیرونی نیست بلکه انتخاب خود اوست.

برای مثال دانش آموزی که دیر به مدرسه می رسد و دلیل آن را دیر آمدن اتوبوس عنوان می کند، یا هنگامی که معلم، یا والدینش حضور دارند درس می خواند و زمانی که آنها نیستند مطالعه نمی کند. همچنین افراد شاغلی که با تاخیر به محل کار می رسند دلیل آن را رفتن سرویس مطرح می کنند یا در حضور افراد مافوق کار و وظایف شغلی خود را به خوبی انجام می دهند، بیانگر اشخاصی است که خود کنترلی پایینی دارند به عبارتی کانون کنترل آنها بیرونی است.

ولی آن دسته از دانش آموزان که دلیل دیر رسیدن را دیر آمدن خود به ایستگاه اتوبوس مطرح می کنند یا اینکه بدون نیاز به حضور دیگران تکالیف خود را انجام می دهند و آن دسته از کارکنانی که دیر رسیدن به سرکار را نرسیدن به سرویس عنوان می کنند و بدون نیاز به حضور افراد ارشد وظایف شغلی خود را به نحو احسن انجام می دهند بیانگر اشخاصی است که کانون کنترل آنها درونی است.

به عبارت دیگر هنگامی که انجام دادن یا ندادن کاری در فردی منوط به وجود یا عدم وجود عوامل بیرونی باشد، این دسته از افراد کانون کنترل بیرونی دارند و خود کنترلی آنها ضعیف است. و آن در دسته از افراد که انجام دادن یا ندادن کاری بستگی به وجود یا عدم وجود عوامل بیرونی نداشته باشد کانون کنترل­شان درونی است و خود کنترلی خوبی دارند.

با تمرین و ممارست می توان کانون کنترل را درونی کرد و خود کنترلی را قوی نمود و کمتر در برابر ناملایمات بیرونی تکانشی عمل کرد و مشکلات درونی را به عوامل بیرونی نسبت داد.

۱۰) انسان سالم هم در تنهایی، هم در جمع احساس شادی و خوشی می کند.

به هر حال مواقعی پیش می آید که تنها هستیم یا در جمع قرار می گیریم، در این لحظات چگونه احساسی داریم، آیا در هر دو صورت خرسند می شویم و حداکثر لذت را از آن می بریم یا احساس ناخوشایندی به ما دست می دهد؟

انسان سالم هر دو صورت، چه در جمع، چه در تنهایی احساس کسالت نکرده و حداکثر بهره را می برد. برای تنهایی خود برنامه دارد و وقتی هم که در جمع قرار می گیرد از بودن در جمع خرسند بوده و لذت می برد.

۱۱) انسان سالم واقعیت ها را همان گونه که هست می پذیرد.

ما چقدر آمادگی پذیرش واقعیات زندگی خود را داریم، و با آن کنار می آییم، یا آنکه دائم در حال جنگ با واقعیت های زتدگی خود هستیم. آیا این یک واقعیت نیست که ما در ایران زندگی می کنیم و به جای نق و ناله کردن، این واقعیت را بپذیریم و اگر می توانیم برای بهبود شرایط زندگی در ایران قدمی برداریم، اگر نه حداقل دائماً از کمبودها و نابسامانی ها شکایت نکنیم بلکه برای اصلاح آن قدم مثبتی برداریم.

۱۲) انسان سالم دیگران را تحقیر نمی کند و برای خود مزیتی قائل نمی شود.

منظور این است که انسان سالم دیگران را کوچک نپنداشته و حقیر جلوه نمی دهد و خود را بر دیگران برتر و والاتر نمی داند و خود را ارجح نمی داند، این مورد به خصوص در مورد مدیران مصداق پیدا می کند. بنابراین مراقب باشیم که با رفتار خود دیگران را تحقیر و ذلیل نکنیم و مواهب دنیا را فقط مختص خود ندانیم.

۱۳) انسان سالم اجازه نمی دهد تحت تسلط دیگران قرار گیرد و دیگران را هم تحت تسلط خود در نمی آورد.

انسان سالم نه به دیگران زور می گوید، نه حرف زور را می پذیرد، این بدان معنی نیست که انسان سالم مدیر نمی شود تا دیگران را تحت تسلط خود در نیاورد، بلکه مقصود به زور دیگران را به کار واداشتن است. مدیران هم باید به گونه ایی رفتار کنند که کارکنان از روی میل و رغبت کار کنند.

۱۴) انسان سالم از هر فرصتی برای شادی و دوری از نگرانی استفاده می کند به گونه ای که بذله گویی او موجب آزار و اذیت دیگران نمی شود.

انسان سالم تلاش می کند خود و دیگران را به هر صورتی که شده (البته بدون آزرده کردن فردی) شاد کند و از شاد کردن دیگران دریغ نمی کند. مراقب است شادی او منجر به ناراحتی و پریشانی دیگری نشود. همچنین با تمسخر کردن دیگری فضای شاد برای دیگران فراهم نمی کند.

ما برای شاد کردن خود و دیگران چه می کنیم؟ آیا با تمسخر کردن دیگران شادی می کنیم یا با شاد و خرسند کردن دیگران احساس شادی می کنیم؟ به عبارتی شادی خود را در شادی دیگران می بینیم؟

۱۵) انسان سالم اجازه تقویت به حالت هایی نظیر بدبینی، سوءظن، غرور، نخوت، رشک، حسد، خودخواهی و هیجان های منفی از این قبیل را در خود نمی دهد.

هیجان های منفی بدون خواست فرد برایش پیش می آید لکن انسان سالم با تمرکز بر آنها و تکرار آن افکار این هیجان ها را تقویت نمی نماید. یعنی دست فرد نیست که دچار این گونه هیجان ها نشود، ولی فرد می تواند با تمرین و ممارست افکار مرتبط با این هیجان ها را از خود دور می نماید و نشخوار فکری (تکرار در ذهن) موجبات تقویت این هیجان ها را فراهم نمی آورد و بلافاصله این افکار را از خود دور می کند.

۱۶) انسان سالم، دیگران از دست و دل و زبان و پندار و کردارش در امان هستند.

انسان به این نکته توجه دارد که رفتار او یا بیان او و حتی افکار او موجب رنجش دیگران نگردد و منجر به آزار و اذیت آن ها نگردد. به عبارتی توجه به بازی «برنده برنده» دارد و مراقب است که اطرافیان او با رفتار و کردار و گفتارش بازنده نباشند.

فواید باورنکردنی ژلاتین

فواید باورنکردنی ژلاتین برای سلامتی

فواید باورنکردنی ژلاتین برای سلامتی
وقتی به غذاهای سالم فکر می‌کنیم، ممکن است ژلاتین یکی از اولین چیزهایی نباشد که به ذهن‌مان می‌رسد. اما ژلاتین، چیزی فراتر از یک اسنک ژله‌ای کودکانه یا یک ماده‌ی پُر مصرف بیمارستانی است.

بیشتر افراد با ژلاتین طعم‌دار و رنگی آشنا هستند، اما شاید تعجب کنید اگر بدانید ژلاتین، اساسا از پروتئین ساخته شده است. استخوان و غضروف و پوست جانور جوشانده شده و کلاژن آن عصاره گیری می‌شود. کلاژن، پروتئین رشته‌دار یا فیبری است که عضلات، استخوان‌ها و پوست جانداران را به هم مرتبط می‌کند. وقتی کلاژن، فرآوری می‌شود، تبدیل به ماده‌ای بدون طعم و رنگ و بو به نام ژلاتین می‌شود.

ژلاتین بعد از خنک شدن، بافتی ژله مانند پیدا می‌کند. ژلاتین، بر خلاف کلاژن، در آب گرم حل شده و بافت آن به گونه‌ای است که قابل استفاده در انواع سس، سوپ و دسرهاست. فوایدی که این ماده برای سلامتی دارد، مشابه فواید کلاژن است زیرا ژلاتین، حاوی همان اسیدهای آمینه است.


اسید آمینه‌های موجود در ژلاتین

 ژلاتین حاوی اسید آمینه‌های گوناگونی است. اسیدهای آمینه، ترکیباتی هستند که پروتئین می‌سازند و برای عملکرد مناسب اندام‌های متعدد و همچنین تامین انرژی ضروری‌اند. هر چند بدن انسان، تعدادی از اسیدهای آمینه را می‌سازد، اما بیشتر افراد نیاز دارند تا اسیدهای آمینه‌ی بیشتری از راه تغذیه دریافت کنند.

اسیدهای آمینه‌ی موجود در این ماده هم معمولا در استخوان‌ها و ارگان‌های یک سری از جانداران خاص، پیدا می‌شود. از آنجایی‌که بیشتر افراد، این قسمت‌ها از بدن جانوران را نمی‌خورند، افزودن این ماده به رژیم‌های غذایی متنوع، می‌تواند سودمند باشد.

اسیدهای آمینه‌ی خاصی که در ژلاتین یافت می‌شوند، بسته به روش تهیه و آماده سازی و بافت‌های جانوری مورد استفاده، تنوع دارند.معمولا فراوان‌ترین اسید آمینه‌ی ژلاتین شامل گلیسین، پرولین و والین می‌شود.

این ماده همچنین حاوی اسید آمینه‌‌های لیسین، آلانین و آرژنین نیز هست. والین، یک اسید آمینه‌ی ضروری است که بدن انسان قادر به تولید آن نیست، یعنی باید از راه تغذیه تامین شود.

 

ژلاتین چه کاربردهایی دارد؟

ژلاتین ممکن است در محصولات غذایی، داروها و لوازم آرایشی به عنوان یک عامل ژله مانند استفاده شود. ژلاتین معمولا در آبنبات‌های کِشی، مارشمالو و پوشش کپسول‌های دارویی پیدا می‌شود. این ماده به عنوان براث استخوان هم خورده شده و یا به عنوان مکمل هم مصرف می‌شود.

هشت فایده‌ی ژلاتین برای سلامتی

 این ماده فواید زیادی برای سلامتی شما دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱. تقویت سلامت پوست

کلاژن همان ماده‌ای است که به پوست، ظاهری سالم و جوان می‌دهد. با افزایش سن، طبیعتا پوست کلاژن خود را از دست می‌دهد که می‌تواند موجب از دست رفتن استحکام و انعطاف پذیری پوست شود، در نتیجه چین و چروک‌هایی در پوست ظاهر خواهند شد.

ژلاتین از آنجایی که منبع قابل توجهی از کلاژن است، می‌تواند راهی طبیعی برای بهبود ظاهر و افزایش زیبایی پوست شما باشد.

 

۲. تامین پروتئین

یکی از فواید ژلاتین این است که می‌تواند به ازای یک دوم فنجان، تقریبا ۲ گرم پروتئین در اختیار شما بگذارد. پروتئین، درشت مغذی‌ای است که بدن شما به مقادیر زیادی از آن نیاز دارد. برخی از منابع حیوانی پروتئین یز حاوی مقادیر قابل توجهی از چربی‌های ناسالم هستند اما ژلاتین، منبعی از پروتئین است که چربی ندارد.

 

۳. تسکین درد مفاصل

کلاژن موجود در این ماده می‌تواند درد مفاصل ناشی از التهاب را کاهش دهد. بنابر اعلام U.S. National Library of Medicine، برخی از مطالعات بالینی نشان داده که این ماده می‌تواند در افراد مبتلا به ورم مفاصل، درد را تسکین داده و عملکرد مفاصل را بهبود بدهد.

 

4. کمک به عملکرد گوارش

ژلاتین می‌تواند به شیوه‌های متفاوتی به گوارش کمک کند. مثلا گلیسین موجود در ژلاتین، وضعیت سلامت مخاط معده را بهبود می‌دهد. همچنین ژلاتین باعث افزایش تولید آنزیم‌های گوارشی شده که در نتیجه هضم مناسب را آسان‌تر می‌کند.

اگر آنزیم‌های گوارشی به میزان کافی تولید نشوند، مشکلات معدی و روده‌ای مانند ریفلاکس را به دنبال خواهند داشت. همچنین ژلاتین با آب ترکیب شده و می‌تواند به حرکت موثرغذا در سیستم گوارشی کمک کند.

۵. کمک به کنترل قند خون

هر چند به تحقیقات بیشتری برای نتیجه‌ گیری‌های قطعی در این مورد نیاز است اما مطالعه‌ای نشان داده که گلیسین که یکی از اسیدهای آمینه‌ی موجود در ژلاتین است، می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، به کنترل قند خون‌شان کمک کند.


۶. حفظ سلامت استخوان‌ها

لیسین که در ژلاتین وجود دارد، برای تقویت استخوان‌ها کمک مفید است.این ماده به بدن کمک می‌کند تا کلسیم مورد نیازش برای حفظ استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از کاهش چگالی استخوانی را جذب کند.بدن نمی‌تواند لیسین تولید کند بنابراین لازم است مقدار کافی از آن را از راه تغذیه تامین کنیم.

افزودن این ماده به یک رژیم غذایی سالم، یکی از راههای دریافت لیسین و در نتیجه حفظ سلامت استخوان‌هاست.

۷. بهبود کیفیت خواب

ژلاتین می‌تواند در بعضی از افراد، باعث افزایش کیفیت خواب‌شان شود چون گلیسین زیادی دارد. چند قاشق غذاخوری ژلاتین حدود ۳ گرم گلیسین در اختیارتان می‌گذارد.

 

۸. کمک به کاهش وزن

ژلاتین به دلیل پروتئینی که دارد و کم کالری بودنش، برای کاهش وزن سودمند باشد. پروتئین کمک می‌کند احساس سیری کنید در نتیجه احتمال پُرخوری کاهش خواهد یافت. این ماده در کنترل هورمون‌های مرتبط با گرسنگی نیز نقش دارد.

اما مشکل اینجاست که ٓژلاتین معمولا در آبنبات‌ها و مارشمالوهایی پیدا می‌شود که حاوی قند فراوانی هستند. بهتر است از منابع سالم‌تر ژلاتین استفاده کنید که قند کمی داشته باشند.

چند توصیه

سلامت جانوری که از آن برای ساختن ژلاتین استفاده می‌شود، بر کلاژنی که در بدنش ذخیره می‌کند تاثیرگزار است. اما همیشه هم این امکان وجود ندارد که بدانیم جانورانی که برای ساخت ژلاتین به کار برده می‌شوند، چگونه رشد و پرورش یافته‌اند.

به گزارش نبض ما، جانورانی که در شرایط راحت‌تری رشد کرده‌اند، تحرک خوبی داشته‌اند و به طور مناسب پرورش یافته‌اند، کلاژن باکیفیت‌تری خواهند داشت که در نتیجه کلاژن بهتری از آنها تولید خواهد شد. عوارض جانبی این ماده  تا کنون مورد مطالعه‌ی گسترده‌ای نبوده است اما احتمال بروز عوارض جدی، وجود ندارد.

بعضی‌ها به راحتی می‌توانند با پختن و جوشاندن باقیمانده‌ی گوشت و استخوان ماکیان یا گاو و گوساله به مدت چند ساعت، ژلاتین درست کنند. اگر عصاره‌ی بدست آمده را خنک کنید، ماده‌ی ژل مانند روی سطح آن را خواهید دید که همان کلاژن است.

ضمنا ژلاتین را می‌توانید به راحتی به انواع غذاها مانند سوپ، آبگوشت و غذاهای آبکی اضافه کنید.

برای درست کردن انواع سس، موس‌ها و اسموتی‌ها نیز می‌توانید از ژلاتین استفاده کنید. آنهایی که نمی‌خواهند خودشان ژلاتین تهیه کنند، می‌توانند از کپسول و مکمل آن استفاده کنند.

البته این مکمل‌ها تحت نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا نیستد، بنابراین حتما باید با پزشک‌تان مشورت کرده و تنها به میزان دوز ِ توصیه شده، مصرف کنید.

گردشگری مناسب برای فصل پاییز

چندین مکان گردشگری مناسب برای فصل پاییز

چندین مکان گردشگری مناسب برای فصل پاییز
پاییز یکی از بهترین زمان‌های ممکن برای سفر است، چرا که دیگر از ترافیک‌های سنگین چند ساعته جاده‌ها و ازدحام جمعیت خبری نیست. از‌طرف دیگر، می‌توان هتل یا اقامتگاه‌هایی با تخفیف‌های 50درصد، برای اسکان انتخاب کرد.


در فصل رنگ‌های گرم پاییز، می‌توان سفرهایی رویایی به‌دور از هیاهوی و صدا و با هزینه‌های پایین را به‌راحتی تجربه کرد. در پاییز به‌کجا سفر کنیم؛ سوالی است که بسیاری از ایرانی‌ها این روزها از یکدیگر می‌پرسند. در این گزارش چندین مکان گردشگری مناسب برای فصل پاییز معرفی می‌شود که با هم می‌خوانیم.

دریاچه جنگلی چورت
 دریاچه «چورت» در شمال شرقی مازندران قرار دارد. این دریاچه به‌علت زمین لرزه‌ای در حدود 70 سال پیش و نیز به دلیل بسته شدن مسیر چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، ایجاد شده است. درختان پاییزی کنار آب آرام این دریاچه و درختانی که پس از زلزله در آن مستغرق باقی مانده‌اند، مناظر محسور کننده ای را ایجاد کرده اند. در سفر به این دریاچه، بازدید از چشمه های رسوبی زیبای «باداب» سورت را فراموش نکنید و قبل از سفر مطمئن شوید که دوربین‌تان را جا نگذاشته‌اید.
دیدنی های ایران در پاییز

 دریاچه «چورت» در شمال شرقی مازندران قرار دارد
 
کویر ورزنه
 انواع تپه های شنی، شکل گرفته از فرسایش باد، یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت را در کویر «ورزنه» شکل داده است. تجربه سکوت کویر، استراحت دیدگان در طبیعتی فارغ از دستکاری ها و خراش‌های بشر و هیجانِ دیدن زیباترین آسمان شب، سوغات سفر شما به ورزنه خواهد بود. کویر ورزنه از اصفهان 100 کیلومتر فاصله دارد و وسعت تپه های شنی آن، حدود 17 هزار هکتار است.  

دیدنی های ایران در پاییز

  انواع تپه های شنی، یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت را در کویر «ورزنه» شکل داده است

نایبند؛ ماسوله کویر
 «نایبند» را ماسوله کویر می نامند و جهانگردی نیست که زیبایی های این روستای تاریخی را نستوده باشد. نایبند که در جنوب شرقی طبس قرار دارد، بر دامنه کوهستان واقع شده و بر دشت هایی بی انتها مشرف است که چشم انداز بی‌نظیری را تشکیل داده است. فرصت سفر به این نگین کویری در فصل پاییز را از دست ندهید و در سفر خود، طبس و پدیده‌های نادر آن را هم ببینید.
دیدنی های ایران در پاییز

  «نایبند» را ماسوله کویر می نامند و جهانگردی نیست که زیبایی های این روستای تاریخی را نستوده باشد
    
دریاچه نمک
 دیدن چند ضلعی‌های منحصربه‌فرد دریاچه نمک، جزیره سرگردان در میان دریاچه و پهنه سفیدگونِ تا افق گسترده این دریاچه، تجربه ای است که هرگز از ذهن‌تان پاک نخواهد شد. اغلب دریاچه «حوض سلطان» را -که پس از احداث اتوبان تهران،قم در کنار اتوبان قم تشکیل شده است- به اشتباه دریاچه نمک می دانند. اما دریاچه نمک در نزدیکی کاشان و در جوار کویر مرنجاب و ریگ جن قرار دارد. 
دیدنی های ایران در پاییز

دریاچه نمک در نزدیکی کاشان و در جوار کویر مرنجاب و ریگ جن قرار دارد
    
تالاب کردخورد
تالاب «کردخورد »یا تالاب «آق‌گل» یکی از بهترین تفرجگاه های پاییزی برای شما خواهد بود. منظره زیبای این تالاب در فصل پاییز رنگ و بوی زندگی می دهد. پوشش گیاهی این تالاب که مواد مغذی زیادی برای پرندگان فراهم کرده است، این آبگیر را در فصل پاییز به اقامتگاهی دنج برای ۴۶ گونه از پرندگان ایران و همچنین پرندگان مهاجر روسیه و قفقاز تبدیل کرده است. با سفر به این تالاب در فصل پاییز، زیباترین باغ پرندگان طبیعی را خواهید دید. پرندگانی نظیر اردک، غاز، فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آب چلیک و کاکایی، گردهمایی زیبای پرندگان را به تصویر می کشند. برای رفتن به این تالاب می توانید بلیت قطار یا بلیت هواپیمای همدان را بخرید.
 

دیدنی های ایران در پاییز


 تالاب «کردخورد »یا تالاب «آق‌گل» یکی از بهترین تفرجگاه های پاییزی برای شما خواهد بود
     
آب گرم لاویج
 روستای زیبای «لاویج» که با قرار گرفتن در میان کوه‌های البرز، جنگل‌های رنگارنگ و طبیعت بی نظیرش را به مسافران پاییزی هدیه می‌دهد و آب گرم لاویج که از دامنه کوه‌های لاویج از زمین می‌جوشد، خنکای پاییز را به تن‌تان گرم می‌کند.
 
املاح و خاصیت‌های درمانی این آب گرم از چشم گردشگران دور نمانده است. اگرچه این آب‌گرم در تابستان با ازدحام مسافران روبه‌رو است، در پاییز، تمام و کمال در اختیار شما خواهد بود و شما می توانید اوقات بیشتری از این آب گرم لذت ببرید. نم نم باران و منظره ابرهای پایین کشیده شده تا میانه های کوه ها، منطقه ای بکر و زیبا برای اقامت در لاویج است. با رزروِ هتل در لاویج، اقامتی خاطرانگیز داشته باشید.

دیدنی های ایران در پاییز

آب گرم لاویج که از دامنه کوه‌های لاویج از زمین می‌جوشد،
 
کویرگردی در پاییز
 پاییز از بهترین زمان های کویرگردی است که در آن خبری از شب های سرد و روزهای آفتابی و سوزان نیست. خوشبختانه ما مناطق کویری زیادی در کشورمان داریم که هر کدام به نوعی عاشقان کویر را به سمت خود می‌کشاند. شب های پر ستاره کویر را در هیچ جای دیگر نمی توانید ببینید. پیشنهاد می‌کنیم با رزروِ هتل در یکی از شهرهای کویری، از جذابیت های کویر بهره ببرید.
 
اگر می‌خواهید کویرگردی خاطرانگیزی را شروع کنید، روستای تاریخی نایبند طبس ، جندق از توابع شهر خور و شهر میبد یزد را در اولویت قرار دهید. در این میان، روستای تاریخی نایبند، به‌عنوان نگین کویر و با لقب ماسوله کویر، میزبان جهانگردان زیادی است که با طبیعت کوهستانی و دشت های بی انتها، منطقه‌ای بکر برای سفر پاییزی شما محسوب می شود. توصیه می‌کنیم در این روستای تاریخی اقامت کنید و از شب های کویر لذت ببرید.

دیدنی های ایران در پاییز

 پاییز از بهترین زمان های کویرگردی است که در آن خبری از شب های سرد و روزهای آفتابی نیست
  
اولسبلنگاه
تخصص ما پیشنهاد جاهای عجیب و غریب، با اسامی غریب‌تر است. ییلاق «اولسبلنگاه» منطقه‌ای در ارتفاعات ماسال در مسیر راه خلخال است که وجه تسمیه نامش از دو بخش «اولسا» و« بلنگاه» تشکیل شده و به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز می‌روید. این منطقه برای سفر پاییزی دونفره فوق‌العاده است.

شاید با رزرو هتل‌های لوکس و پنج ستاره، اقامتی راحت در سفرتان داشته باشید، اما اگر یک روز در کلبه های چوبی ییلاق اولسبنگاه اقامت کنید، دیگر به فکر رزرو هتل و خرید بلیت هواپیما برای سفر به کشورهای خارجی نمی افتید. در‌حالی که در خنکای پاییز در کلبه‌های چوبی خودتان را گرم می‌کنید، می توانید با باز کردن در چوبی انتهای کلبه، منظره ای زیبا از جنگل‌های انبوه را در ارتفاعات کم ولی گسترده، ببینید؛ منظر ای که همچون تابلوی نقاشی زنده، روح‌تان را نوازش می دهد. این ییلاق زیبا در ۳۰ کیلومتری ماسال، مکانی دنج برای سفر در فصل پاییز است.    
 

دیدنی های ایران در پاییز


ییلاق «اولسبلنگاه» منطقه‌ای در ارتفاعات ماسال در مسیر راه خلخال است
     
 یوش؛ زادگاه یوشیج
 این پیشنهاد ما برای سفر به مقصدی خاص نیست، بلکه به یک مسیر است؛ مسیری از یوش بلده به نور. این مسیر شما را به دنیایی متفاوت می‌برد؛ جاده‌ای کوهستانی اما آسفالت که پر از تپه، دره، درخت و روستاهایی با بام‌های شیروانی است. خوبی این مسیر آن است که برای رسیدن به زادگاه نیما چند روستا را هم می‌بینید که هرکدام جاذبه خاصی دارند. یوش در فاصله 105 کیلومتری جنوب آمل قرار دارد. بعد از گذر از این مسیر بی‌نظیر، وقتی به مقصد می‌رسید،با جاذبه اصلی سفر که دیدن خانه نیما یوشیج است، رو‌به‌رو می‌شوید. دیدن مناظر زیبای طبیعی مانند رودخانه یوش، باغ‌های میوه و چشمه‌های متعدد همگی انگیزه این سفر را بیشتر می‌کنند.
دیدنی های ایران در پاییز

 یوش ، روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران
  
روستای سرخِ ابیانه
 یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر یک‌روزه و دیدن طبیعت و تاریخ در کنارِ هم، سفر به روستای سرخ ،یعنی ابیانه است؛ روستایی که در سال 1354 درفهرست آثار ملی کشور جای گرفت و دسترسی به آن از تهران،قم، کاشان، اراک، شهرکرد و اصفهان آسان است و می‌توان در یک روز تعطیل از آن دیدن کرد. روستای سرخ ابیانه در عصر آهن، آجر و شیشه، روستایی منحصر به فرد است که همه خانه‌ها، مساجد، مدارس و مکان‌های عمومی ‌آن با خاک سرخ رنگ ساخته شده و برخلاف اغلب روستاهای ایران، به‌طورکامل سرپا و سالم است، شاید به همین دلیل است که از سوی یونسکو روستای نمونه گردشگری شناخته شده است. صدای جوی آب، سایه درختان و آواز گنجشک‌ها هم به جذابیت و بکر بودن این روستای آرام اضافه می‌کند.

اگر دوست دارید خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی و منحصر‌به فرد معماری ابیانه را ببینید، آتشکده ‌«هارپاک» و مساجدی چون جامع، حاجتگاه، پرزله، یسمان، امامزاده زیارت، معبد هرشوگا را پیشنهاد می‌کنیم. معماری این مکان‌های دیدنی با آنچه در سایر شهرها و روستاها وجود دارد، به طورکامل متفاوت است. درهای چوبی منبت کاری و گره چینی شده، فقط یکی از ویژگی‌های ابنیه ‌این روستاست، اما اگر به طبیعت بیشتر علاقه‌مند ید بهتر است سری به غار «پری هل» ابیانه بزنید.   
دیدنی های ایران در پاییز

  یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر و دیدن طبیعت و تاریخ در کنارِ هم، سفر به روستای ابیانه است
 
برای رفتن به ‌این غار باید از کوه‌های جنوبی مشرف به روستا عبور کنید و به کوهی برسید که غار در آن قرار دارد. این غار در زمان‌های قدیم پناهگاهی برای چوپانان و گوسفندان‌شان بوده است و دارای قسمتی است که به آن موزه‌ غار گفته می‌شود که قندیل‌های آهکی دارد و می‌توان ادعا کرد یکی از زیباترین غارهای ایران است.
 
قلعه‌ای هم بر فراز کوه‌های شمالی روستا قرار دارد که اگر کفش‌تان مناسب باشد و کوهنوردی را دوست داشته باشید، می‌توانید از آن دیدن کنید.اگر ناهارتان را با خود برده‌اید می‌توانید زیر سایه یکی از درختان روستا، در جایی که نهر آب از کنار آن می‌گذرد، لختی بیاسایید و غذای‌تان را میل کنید وگرنه رستوران محلی روستا را پیشنهاد می‌کنیم که دوغ، کشک بادنجان و آبگوشت‌های لذیذی دارد. این رستوران در باغچه کوچکی در میانه روستا قرار دارد.

 پاییز هزار رنگ سمنان در جنگل ابر
 سمنان از شهر های تاریخی ایران و جایی نزدیک تهران است که باید درباره‌اش بسیار گفت و شنید. جنگل ابر یکی از مقصد های اصلی پاییزگرد های رمانتیک باز بوده و برخی از آژانس‌های گردشگری، گشتن و حتی اقامت یک روزه در این جنگل را در فهرست پکیج های ویژه پاییزگردی قرار می دهند.سمنان با «ریگ جن» و «حمام پهنه» و بسیاری از آثار طبیعی و باستانی‌اش، مقصدی بکر برای عاشقان حرفه‌ای گردشگری در داخل و خارج از کشور به شمار می رود که طبیعتش در فصل پاییز، رویایی‌تر از همیشه می‌شود.
 
جنگل ابر در شهرستان شاهرود قرار دارد؛ جنگلی که گون‌های گیاهی و جانوری متعدد داشته و همواره خاطره انگیز ترین مناظر را برای عکس برداری در اختیار عاشقان سلفی باز و معتادان اینستاگرام می‌گذارد.
 
این جنگل را جنگل ابر می‌دانند و می‌نامند؛ جایی که همچون «مازیچال» و«فیلبند» و «سوباتان» گیلانی ها، فضایی رویایی را روبه‌روی دیدگان شما به تصویر می کشد. یک آخر هفته را به دیدن این جنگل اختصاص دهید. جنگل ابر در 30 کیلومتری شمال شرق سمنان و در کیلومتر‌۵۰ جاده سمنان به شاهرود قرار دارد. اگر به این جنگل رفتید، از راه بلد های محلی استفاده کنید و در صورت اقامت شبانه، اصول اقامت شبانه در جنگل ها را در نظر داشته باشید.
  

دیدنی های ایران در پاییز

  سمنان از شهر های تاریخی ایران و جایی نزدیک تهران است
  
 پاییز گردی در ناهارخوران
 ناهار خوران در استان گلستان ایران است؛ مکانی به زیبایی و نیکویی، برازنده این استان زیبا بوده و یکی از مقصدهای بکر طبیعت گردی ایران به شمار می رود.جنگل ناهار خوران، بیش از 300 هکتار وسعت دارد و درختان تنومند و سرو قامتی دارد که پاییز هزار رنگ را به خوبی در آن می توان احساس کرد و سلفی های به یاد ماندنی گرفت.
 
دلیل نام گذاری جنگل به این نام، مربوط به مسیر حجاج خانه خداست که از این منطقه به سمت نقاط دیگر کشور برای عزیمت به سمت عربستان استفاده می‌کردند و گویا منزلگاهی برای استراحت و صرف نهار بوده است.پوشش گیاهی ناهارخوران گلستان، ‌فوق‌العاده است. درختان ممرز،‌ افرا پلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه های تمشک، کوله خاص، ازگیل و درختان تنومند بلوط، بخشی از ظرفیت های طبیعی این جنگل پاییزی به‌شمار می آید.

اگر به این جنگل رفتید،‌ چشمه سفید را نیز مشاهده خواهید کرد. البته این جنگل، حیوانانی از جمله گزار، شغال، خفاش، عقب و راسو و جغد نیز دارد که احتمالا برای جنگل‌نورد های حرفه ای، قابل مشاهده باشد.   
دیدنی های ایران در پاییز

  ناهار خوران در استان گلستان ایران است
    
پاییزگردی در درودِ لرستان
 لرستان یکی از استان هایی است که در پاییز، رنگ و بوی رویایی به خود می‌گیرد و می تواند یکی از مقصد های فوق‌العاده برای گردشگران رمانتیک پاییزگرد باشد. لرستان، عروس آبشار های ایران است و گردشگری آبشاری را می توان در این اقلیم زیبا و خوش آب و هوا در فصل پاییز، در دسترس داشت. یکی از آبشار های زیبای این استان را می توان آبشار بیشه دانست که در شهرستان درود قرار دارد. در این آبشار، سقوط آب از ارتفاعی بیش از ۴۵ متر، بسیار زیبا بوده و رنگین‌کمان پاییز را شکل می دهد.
 
جالب است که بدانید این آبشار در سال ۸۷، به عنوان یکی از آثار طبیعی لرستان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.در اطراف این آبشار،‌ جنگل های پوشیده از بلوط، زیبایی خاصی دارند که بر شکوه آن می افزاید. برای رفتن به روستای بیشه، باید ابتدا به خرم آباد بروید و پس از طی مسافت ۵۰‌کیلومتری، یعنی در کمتر از نیم ساعت، به این منطقه زیبا می رسید.

دیدنی های ایران در پاییز

لرستان یکی از استان هایی است که در پاییز، رنگ و بوی رویایی به خود می‌گیرد

 اسالم به خلخال، جاده رمانتیک‌ها!
 شقان پاییزگردی در ایران، جاده اسالم به خلخال، یکی از رویایی‌ترین نقاط ایران‌زمین است که می‌توان در آن پاییز هزار رنگ را به تماشا نشست و گوشه‌هایی از جلوه های ایران بکر را مشاهده کرد؛ جاده‌ای 70 کیلومتری، که بخشی از بهشت ایران زمین به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که هر چهار فصلش، فوق‌العاده دیدنی باشد.این جاده را جاده بهشتی هم می‌نامند، چرا که بهشت هزار رنگ ایران، بخشی از چهره خود را در این فضا به رخ می‌کشد.
      
در سرتاسر این جاده مه‌گرفته می‌توان، رنگ‌های طبیعت را با RGB های مختلف مشاهده کرد و لذت برد؛ چشم‌اندازهای رویایی که در جاده اسالم به خلخال فرا روی عاشقان طبیعت‌گردی ایران است، یکی از منحصر‌به‌فردترین چشم انداز های طبیعی نقاط شمال کشور به نظر می رسد. برای رفتن به اسالم گیلانی‌ها، کار سختی در پیش ندارید. این جاده از گیلان آغاز می شود و در خلخال، در جنوب استان سرسبز و خوش آب و هوای اردبیل به پایان می رسد. در بین راه، ‌استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان نیز مشاهده می شوند.    

دیدنی های ایران در پاییز

   جاده اسالم به خلخال، یکی از رویایی‌ترین نقاط ایران‌زمین است

حدیث درباره تهمت و بهتان

تهمت زدن به فردی از زشت ترین کارهایی است که در اسلام بسیار نهی شده است. حدیث درباره تهمت و بهتان از امامان معصوم زیاد است و ما در این جا به برخی از احادیث درباره تهمت اشاره کرده ایم.

 چند حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیات قرآنتهمت و بهتان از جمله اعمال زشت و زننده ای است که خود شیطان هم از آن بیزار است. شیطان با این که از کارهای زشت و اعمال انسان استقبال می کند، اما در برخی موارد هم از کارهای انسان دوری می جوید. تهمت زدن هم به قدری زشت و نا پسند است که شیطان هم از آن خجالت می کشد. با اقدام به تهمت زنی وجهه اشخاص در جامعه یا به عبارتی آبروی فرد از بین می رود. عمل بهتان آثار بدی را هم برای تهمت زننده و هم برای شخص تهمت زده شده به دنبال دارد. ما در این مقاله از باشگاه خبرنگاران جوان چندین"حدیث درباره تهمت" و بهتان را از معصومین و آیات قرآن را برای شما گردآوری کرده ایم.

چه عملی تهمت نامیده می شود؟

برخی افراد بدون هیچ دلیلی به دیگران تهمت می زنند بدون این که بتوانند چیزی را اثبات کنند. اما تهمت به طور کلی به عملی گفته می شود که انسان در میان جمعی از مردم بزند و برای اثبات آن دلیل کافی نداشته باشد.

پس اگر از فردی در برابر فردی دیگر پرسشی شود و از او خواسته شود که موضوعی نامعلوم را اثبات کند، این عمل بهتان یا تهمت زنی نامیده نمی شود. به همین خاطر برای شفاف سازی و دوری از گناه پیش از هر چیزی از خود فرد سوال کنید.  در روایات مختلفی از امامان نیز آمده است که نبایستی به شنیده های مردم اکتفا کرد ،به این علت که حضرت علی (ع) فرموده اند: بین حق و باطل چهار انگشت فاصله وجود دارد.

اما سوالی که مطرح می شود این است که در برابر شنیدن تهمت چه باید کنیم؟

جوابی که برای این پرسش می توان داد این است که نباید یک طرفه به قاضی رفت.



چند حدیث درباره تهمت و بهتان از امامان معصوم

امام صادق‌می‌فرماید: "تهمت زدن به بی‌گناه از کوه‌های عظیم نیز سنگین‌تر است‌".

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند :غیبت آن است که در مورد برادرت آنچه را خدا پوشانده بیان کنی و بهتان آن است که آنچه در او نیست را به او نسبت دهی.

رسول خدا صلی الله علیه واله می فرمایند :هر کس به مرد یا زن مؤمن بهتان زند یا درباره او چیزی بگوید که از آن مبراست، خداوند متعال در روز رستاخیز او را بر تلّی از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره آن مومن برگردد.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :هیچ بی شرمی و وقاحتی چون بهتان زدن نیست.

امام سجاد علیه السلام می فرمایند :هر کس به مردم عیبی را که دارند نسبت دهد، مردم به او عیبی را که ندارد نسبت دهند.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :هر کس خود را در معرض تهمت قرار دهد، نباید کسی را که به او بدگمان می شود ملامت کند.

رسول خدا صلی الله علیه واله می فرمایند :فاسق چهار نشانه دارد: (اشتغال به) لهو، لغو، دشمنی و بهتان.

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند :هر کس تو را فریب داد نباید امین بشماری و هر کس را امین یافتی متهم نکن.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :مومن با برادر مومنش فریبکاری نمی کند و به او خیانت نمی ورزد و او را خوار نمی سازد و به او تهمت نمی زند.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :هر که به جاهای بد رفت و آمد کند، مورد بدگمانی و تهمت واقع شود.



 چند حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیات قرآن



حدیث درباره تهمت و بهتان از امامان و پیامبر گرامی اسلام

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند :هر کس به مرد یا زن مؤمن بهتان زند خداوند در روز رستاخیز او را در طینت خبال نگه دارد تا حرف خود را پس گیرد. (ابن ابی یعفور می‏گوید) عرض کردم: طینت خبال چیست؟ حضرت فرمود: چرک و زردابه‏ای است که از شرمگاه زنان فاحشه بیرون می‏آید.

امام صادق  علیه السلام  فرمود: هر کس به برادر دینی خود تهمت زند حرمتی میان آن دو به جا نمی‏ماند. 

امام علی علیه السلام  فرمود: بهتان زدن به آدم بی گناه (گناهش) بزرگتر از آسمان است.

پیامبر خدا  صلی الله علیه و آله  فرمود: هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و از کارهای حرام مخصوصا بهتان دوری کند، خدا از او راضی شود و بهشت را بر او واجب کند.

امام سجاد - علیه السلام - فرمود: هر کس به مردم عیبی را که دارند نسبت دهد، مردم به او عیبی را که ندارد نسبت دهند.

امام صادق - علیه السلام - فرمود : هرگاه مؤمن به برادر (دینی) خود تهمت زند، ایمان در قلب او ناپدید می شود همچنان که نمک در آب حلّ می‏شود.

امام علی - علیه السلام - فرمود : از رفت و آمد به جاهای تهمت برانگیز و مجالسی که گمان بد به آنها برده می‏شود بپرهیز؛ زیرا دوست بد همنشین خود را می‏فریبد.

امام علی - علیه السلام - فرمود: کسی که خود را در معرض تهمت قرار دهد نباید کسی را که به او گمان بد برد، سرزنش کند.

امام صادق - علیه السلام - فرمود: هر کس تو را فریب داد نباید امین بشماری و هر کس را امین یافتی متهم نکن.



 چند حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیات قرآن


آیاتی از قرآن درباره تهمت و بهتان

سوره نساء آیه ۱۱۲: «وَمَن یَکْسِبْ خَطِیئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ و هر کس خطا یا گناهى مرتکب شود سپس آن را به بى‏گناهى نسبت دهد قطعا بهتان و گناه آشکارى بر دوش کشیده است».

در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره مبارکه نور :«إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(۲۳) یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ بى‏‌گمان کسانى‌که به زنان پاکدامن بى‌‏خبر [از همه جا] و با ایمان نسبت زنا مى‌‏دهند در دنیا و آخرت لعنت ‏شده‏‌اند و براى آن‌ها عذابى سخت‏ خواهد بود (۲۳)در روزى که زبان و دست‌ها و پاهایشان بر ضد آنان براى آن‌چه انجام مى‏‌دادند شهادت مى‏‌دهند».

آیه ۵۸ سوره احزاب: «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ و کسانى‌که مردان و زنان مؤمن را بى‌‏آنکه مرتکب [عمل زشتى] شده باشند آزار مى‌‏رسانند قطعاً تهمت و گناهى آشکار به گردن گرفته‏‌اند».

در آیه ۱۲ سوره نور: «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛ چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است» در این آیه، جمله «چرا گمان خیر به خودشان نبردند»ت عبیر بسیار لطیفی است و اشاره دارد به این‌که مؤمنان باید همه اعضای جامعه خود را، که افراد مؤمنند، یکی بدانند و همگان را از خود حساب کنند و هرچه را که درباره خود نمی‌پسندند، درباره آنان هم نپسندند؛ زیرا گمان بد بردن درباره دیگر مؤمنان را گمان بد درباره خودشان بر شمرده است.

پس مؤمن همان‌طور که وضع خودش برای خودش روشن است، به خود گمان بد نمی‌برد و از حیثیت و آبروی خویش به سختی دفاع می‌کند، باید به مؤمنان دیگر نیز گمان بد نبرد و از حیثیت ایشان به سختی دفاع کند. بنابراین، نخستین وظیفه مؤمن در برابر چنین جریانی آن است که آن‌را تکذیب کند و با قاطعیت بگوید که این یک تهمت و افترای آشکار است.دومین وظیفه او این است که به گسترش آن دامن نزند و شایعه پراکنی نکند و بداند که این کار گناه سنگینی است.

با مطالعه دقیق مقاله حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیاتی از قرآن زشتی و ناپسند بودن این عمل به خوبی آشکار شد. پس با انجام ندادن این کار از دستورات الهی  خدا اطاعت کرده و جهان و آخرت بهتری را برای خود بسازید.

بسته های حمایتی، رفاهی و بانکی

ضرورت برخورداری بازنشستگان از بسته های حمایتی، رفاهی و بانکی همانند شاغلین

ضرورت برخورداری بازنشستگان از بسته های حمایتی، رفاهی و بانکی همانند شاغلین
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در راستای تکریم از جایگاه بازنشستگان ضرورت دارد این قشر همانند شاغلین از بسته های حمایتی، تسهیلات رفاهی و بانکی برخوردار شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمشید تقی زاده در مراسم گرامی داشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی که با حضور خانواده بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در راستای تکریم از جایگاه بازنشستگان ضرورت دارد این قشر همانند شاغلین از بسته های حمایتی ، تسهیلات رفاهی و بانکی برخوردار شوند.

وی همچنین با اشاره به نقش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگ ترین سازمان بیمه ای کشور باقدمتی بیش از ۶۰ سال گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بین نسلی، مشاع و حق الناس است که درحال حاضر بالغ بر ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده و به عبارتی دماسنج سیاست های رفاهی کشور است و بقا و حیات آن مستقیما با سرنوشت وزندگی نیمی از جمعیت کشور گره خورده است.

تقی زاده یکی از اصلی ترین خدمات این سازمان را تعهد پرداخت مستمری بازنشستگی و تأمین درمان بیمه شدگان دانست و گفت: سازمان تامین اجتماعی هم اکنون سه میلیون و ۱۰۰ هزار مستمری بگیر تحت پوشش دارد که این آمار با احتساب خانواده آنها به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد. براساس گزارش های ارایه شده این سازمان ماهانه ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مستمری معادل یک چهارم برابر یارانه ای است که دولت هر ماه پرداخت می کند که این نشان می دهد سازمان تأمین اجتماعی به رغم مشکلات اقتصادی همچنان به تعهدات خود در برابر ذینفعان پایبند و متعهد است.

وی سازمان تأمین اجتماعی را یک سرمایه ارزشمند ملی خواند و گفت: البته نباید با تصمیماتی که خارج از منطق اقتصادی این سازمان است تعادل منابع و مصارف آن برهم بخورد و آینده آن به خطر بیافتد بلکه این سازمان نیازبه عزم و حمایت همه جانبه دارد و این مقطع همه باید اعم از دولت و مجلس به آرامش و ثبات این سازمان بیمه ای کمک کنند و کارفرمایان عزیز نیز هم با پرداخت به موقع حق بیمه کارگران، تأمین اجتماعی را در اجرای وظایف و تعهداتش یاری رسانند.

تقی زاده همچنین با اشاره به برگزاری جلسات مشترک صندوق بازنشستگی و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسات موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نشانه امیدوارکننده ای از تعامل نمایندگان دولت با مجلس دیده می شود که امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس این مطالبه بازنشستگان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بازنشستگی دوره ای است که فرد باید در آرامش و آسایش و بابرخورداری از حقوق مناسب بتواند در کنار خانواده به آسودگی امرار معاش کند، اظهار داشت: اما هم اینک به دلیل شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی بخشی از بازنشستگان کشور بعد از بازنشستگی ناچار به اشتغال مجدد هستند.

تقی زاده با ابراز امیدواری به اینکه با اجرای قانون همسان سازی که در برنامه ششم توسعه بر آن تأکید شده است مشکلات معیشتی بازنشستگان کاهش یابد افزود: البته در ماده ۱۴ برنامه ششم توسعه مکانیسم مالی اجرای قانون همسان سازی نیز ذکر شده و دولت باید سالانه ۱۰ درصد از بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند که اگر محقق شود گام جدی در راستای بهبود وضعیت حقوقی بازنشستگان برداشته خواهد شد.

روی زمین غذا خوردن

آشنایی با فواید بی نظیر روی زمین غذا خوردن

نشستن روی زمین در وضعیت چهار زانو و غذا خوردن برای دستگاه گوارش انسان خوب است. حرکت رو به جلو و عقب در نتیجه خم شدن برای خوردن غذا و بازگشت به وضعیت طبیعی نشستن به عضلات شکم در ترشح شیره های گوارشی کمک می کند، که برای گوارش سریع و مناسب مورد نیاز هستند.

استفاده از صندلی به بخشی از زندگی روزمره مردم در نقاط مختلف جهان مبدل شده است. نه فقط در حال کار، بلکه مردم امروزه برای کارهای دیگری مانند غذا خوردن نیز به نشستن دور یک میز یا حتی روی نیمکت عادت کرده اند.

 

به گزارش "هلث"، اما در گذشته، مردم هنگام غذا خوردن روی زمین می نشستند. اگرچه در بیشتر کشورهای غربی دیگر شاهد چنین صحنه هایی نیستیم، اما در برخی فرهنگ ها همچنان شاهد ادامه آن هستیم. این سنت باستانی در یوگا و آیورودا، پزشکی سنتی هندی، ریشه دارد و همچنین از فواید سلامت با پشتیبانی علمی برخوردار است.

 

اگر چندان با نشستن روی زمین سفت راحت نیستید می توانید با کمک فرش، بالش یا کوسن شرایط راحت‌تری را برای نشستن روی زمین فراهم کنید. در ادامه با برخی فواید سلامت نشستن روی زمین هنگام غذا خوردن بیشتر آشنا می شویم.

 

ارائه فواید حالت های نشسته یوگا

هنگامی که روی زمین می نشینید و غذای خود را می خورید، در حقیقت، نوعی از حالت یوگا را انجام می دهید. این حالت ممکن است سوخاسانا، سواستیکاسانا یا سیدهاسانا باشد. اگرچه این حالت های نشسته به نظر ساده و راحت می رسند، اما تمرین کردن آنها با هدفی مشخص فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند.

در سوخاسانا (حالت چهار زانو) در شرایطی که پاها ریلکس هستند روی زمین می نشینید، در شرایطی که ستون فقرات صاف قرار گرفته و قفسه سینه باز می شود. ساق پاها تقریبا به حالت موازی قرار گرفته و پایین پاها زیر زانوی مخالف قرار می گیرند. این حالتی پایدار برای انجام کارهای بالا تنه مانند چرخش شانه و کشش گردن است.

در حقیقت، حالت سوخاسانا به خوبی تراز شده شرایط خوبی را برای یک وضعیت آرامش بخش و در عین حال هوشیار برای بدن و ذهن فراهم می کند. همچنین، این حالت نشستن به کاهش تنش عضلانی و باز کردن چاکرا (مرکز انرژی) کمک می کند.

به طور خلاصه، هنگامی که در حالت سوخاسانا نشسته و غذا می خورید هم وعده غذایی خود را میل می کنید و هم به طور همزمان یوگا نیز انجام می دهید.

 

بهبود گوارش

نشستن روی زمین در وضعیت چهار زانو و غذا خوردن برای دستگاه گوارش انسان خوب است. حرکت رو به جلو و عقب در نتیجه خم شدن برای خوردن غذا و بازگشت به وضعیت طبیعی نشستن به عضلات شکم در ترشح شیره های گوارشی کمک می کند، که برای گوارش سریع و مناسب مورد نیاز هستند.

افزون بر این، این حالت نشسته امکان آرامش ذهن و اعمال فشار روی قسمت پایینی ستون فقرات را فراهم می کند که تن آرامی را تسهیل می کند. همچنین، تنش عضلانی بهبود می یابد و فشار خون بالا افت می کند.

بنابر آیورودا، پزشکی سنتی هندی، تمامی این موارد با یکدیگر همکاری می کنند تا از گوارش درست و مناسب غذای مصرفی اطمینان حاصل شود. گوارش بهینه غذا عامل کلیدی برای بدن سالم محسوب می شود.

 

افزایش طول عمر

ایستادن منظم از یک حالت نشسته روی زمین بدون نیاز به کمک می تواند به شکل گیری یک زندگی طولانی‌تر کمک کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در نشریه European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد، نشان داد که توانایی بلند شدن از یک موقعیت نشسته روی زمین بدون هیچ گونه حمایتی با افزایش طول عمر مرتبط است.

بنابر این مطالعه، بلند شدن از یک وضعیت نشسته نیازمند انعطاف پذیری و قدرت بدنی قابل توجه است که برای پرهیز از حوادث شایع، صدمات و زمین خوردن ها نیاز هستند.

 

بهبود قدرت و انعطاف پذیری

نشستن روی زمین در حالت چهار زانو بدن را قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر می سازد. این حالت نشسته کشش کفل ها، زانوها و قوزک ها را موجب می شود. همچنین، انعطاف پذیری در ستون فقرات، شانه ها و سینه را افزایش می دهد و از این رو، انعطاف پذیری کلی را بهبود بخشیده و توانایی دفع برخی بیماری ها را افزایش می دهد.

قدرت و انعطاف پذیری بیشتر امکان صاف ایستادن بدون مشکل و بلند کردن اجسام سنگین بدون این که آسیبی به کمر وارد شود را فراهم می کند.

از سوی دیگر، نشستن طولانی مدت روی صندلی به شکل گیری ضعف و درد در ناحیه کمر، عضلات شکمی ضعیف و کفل های سفت و انعطاف ناپذیر منجر می شود.

 

پشتیبانی از وضع اندامی صحیح

وضع اندامی خوب برای کاهش فشار روی برخی عضلات و مفاصل، به ویژه در ناحیه کمر و گردن، اهمیت دارد. نشستن در حالت چهار زانو روی زمین برای غذا خوردن این امکان را فراهم می کند تا به طور خودکار وضعیت خود را اصلاح کنید.

هنگامی که در حالت سوخاسانا روی زمین نشسته اید باید پشت خود را صاف نگه دارید، ستون فقرات خود را گسترش دهید و شانه ها را عقب بکشید. این حالت به پیشگیری از انواع مختلف درد که به واسطه وضع اندامی بد شکل می گیرند، کمک می کند.

در مقابل، نشستن طولانی مدت روی صندلی یا نیمکت و قوز کردن روی میز یا رایانه می تواند به وضع اندامی ضعیف و ضعف در ناحیه کمر منجر شود.

 

بهبود گردش خون

نشستن روی زمین در حالت چهار زانو به منظور غذا خوردن برای سیستم گردش خون انسان نیز مفید است. هنگامی که روی زمین نشسته اید، خون راحت‌تر از طریق قلب به دیگر نقاط بدن پمپ می شود. همچنین، نشستن روی زمین به سلامت قلب نیز کمک می کند زیرا فشار اضافی روی این اندام هنگام غذا خوردن را کاهش می دهد.

با گردش خون خوب این اطمینان حاصل می شود که تمام اندام های بدن به میزان کافی اکسیژن و مواد مغذی برای ارائه عملکرد درست خود را دریافت می کنند. برای افرادی که دارای مشکلات گردش خون هستند نشستن روی زمین در حالت درست هنگام غذا خوردن توصیه شده است.

 

کمک به کاهش وزن

هنگامی که روی زمین نشسته و غذا می خورید این شرایط اثری آرامش بخش روی ذهن و بدن شما دارد. بدن آرام بهتر می تواند روی غذای مصرفی تمرکز کند که به نوبه خود از پرخوری جلوگیری می کند.

این به دلیل آن رخ می دهد که عصب واگ عملکرد بهتری ارائه می کند و سیگنال ها را در وضعیت نشسته بهینه‌تر انتقال می دهد. عصب واگ انتقال سیگنال ها از معده به مغز را هنگام غذا خوردن بر عهده دارد و به مغز می گوید که آیا سیر شده اید یا خیر.

افزون بر این، این حالت نشسته موجب می شود تا آهسته‌تر غذا بخورید. بر همین اساس، معده و مغز از زمان کافی برای تشخیص این که چه زمانی سیر شده اید، برخوردار هستند.

همچنین، عمل نشستن و ایستادن از روی زمین تمرین ورزشی خوبی محسوب می شود. تمامی این موارد در کننار یکدیگر به مدیریت وزن کمک می کنند.

 

ارتقا پیوند خانوادگی

نشستن روی زمین هنگام غذا خوردن به همراه خانواده می تواند روشی جدید برای برقرار ارتباط بین اعضای خانواده باشد. هنگامی که روی زمین نشسته اید و هم سطح با فرزندان خود هستید، برقراری ارتباط با آنها و درک این که چه احساسات و عواطفی دارند راحت‌تر است.

غذا خوردن در حالت نشسته روی زمین می تواند به بهبود پیوندهای خانوادگی کمک کند و همچنین وضع اندامی درست به آرامش ذهن و بدن کمک می کند که به یک زندگی کم یا بدون استرس منجر می شود

تغییر ذائقه در۷۵ سالگی

تغییر ذائقه در۷۵ سالگی

تغییر ذائقه در۷۵ سالگی
جمعیت سالمند جهان روزبه روز در حال افزایش است این در حالی است که تعداد زنان سالمند ۳ برابر مردان برآورد شده است. اگرچه برخی سالمندان افراد فعال و شادابی هستند اما کم نیستند سالمندانی که با عبور از مرز ۷۵ سالگی دچار برخی مشکلات می شوند...
تغییرهای فیزیولوژیک و جسمانی نظیر کاهش احساس گرسنگی و تشنگی در کنار برخی تغییرهای روانی مانند گوشه گزینی و میل به تنهایی باعث تغییر آداب و شیوه زندگی بسیاری از سالمندان می شود. پزشکان و متخصصان تغذیه می گویند کلید سلامت در دوران سالمندی، تغذیه متعادل و متنوع و داشتن فعالیت فیزیکی مناسب است. در «سالمندان» این هفته برخی از تغییراتی را که بعد از ۷۵ سالگی رخ می دهد و به خصوص بر ذائقه و عادت های غذایی سالمندان اثرگذار است، مرور می کنیم، با این امید که خانواده ها توجه بیشتری به این نکته ها داشته باشند.

کاهش اشتها

با افزایش سن، به خصوص بعد از ۷۵ سالگی، اشتهای فرد کاهش می یابد و به همین علت بیشتر سالمندان دچار کاهش وزن تدریجی می شوند. دلیل اصلی این موضوع، بروز اختلال در کارکرد درست سیستم اعلام سیری و گرسنگی در مغز است. بعد از ۷۵ سالگی، مغز فرمان گرسنگی صادر نمی کند و به همین علت فرد معمولا ساعت های طولانی تری احساس سیری دارد. این مساله به مرور باعث کاهش ریزمغذی ها و موادمعدنی در بدن می شود.

کاهش پرزهای چشایی

بعد از ۷۵ سالگی، تعداد پرزهای چشایی کاهش می یابد و به حدود یک سوم دوران جوانی می رسد. تعداد باقیمانده پرزها نیز به خوبی مزه ها را منتقل نمی کنند و سالمند به خوبی نمی تواند مزه شیرین، شور، ترش و تلخ و به خصوص مزه شور را از هم تشخیص دهد. به همین دلیل میزان بیشتری نمک یا شکر به غذای خود می افزاید و این مساله خطر ابتلا به فشارخون بالا یا دیابت را افزایش می دهد.

کاهش حس تشنگی

تشنگی، زنگ خطری است که نشان می دهد بدن دچار کم آبی شده است. با افزایش سن، این سیستم نیز دچار مشکل می شود. یعنی این زنگ خطر در سالمندان زمانی به صدا درمی آید که کم آبی به نقطه خطرناکی رسیده باشد. از سوی دیگر، کاهش میزان آب ذخیره در بدن خود خطر کم آبی و عوارض ناشی از آن را دوچندان می کند. در

۲۰ سالگی، ۶۰ تا ۶۵ درصد بدن یک فرد را آب تشکیل می دهد و حجم زیادی از این آب در ماهیچه ها وجود دارد اما به مرور، از میزان این آب کاسته می شود و تقریبا به حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد می رسد. دلیل آن هم تحلیل عضلات و ماهیچه هاست. نکته دیگر اینکه در ۲۰ سالگی، در هر دقیقه عروق ۱۴۰ میلی لیتر خون از خود عبور می دهند در حالی که در ۷۰ سالگی، این میزان به ۸۰ میلی لیتر می رسد، یعنی عبور ریزمغذی ها، عناصر معدنی و سموم از خون کمتر و کندتر انجام می شود و این موضوع خود باعث از بین رفتن تعادل عناصر معدنی خون می شود. برای پیشگیری از بروز کم آبی بدن، توصیه می شود سالمندان بدون توجه به حس تشنگی، مرتب در طول روز آب بنوشند. مصرف روزانه ۵/۱ لیتر آب (معادل ۸ لیوان) برای این گروه سنی ضروری است.

کاهش حس بویایی

بویایی نقشی اساسی در تحریک اشتها و در تشخیص مزه ها دارد. مردان از سن ۲۰ سالگی، به تدریج حس بویایی خود را از دست می دهند اما این حس در زنان پایدارتر است و تا رسیدن به یائسگی همچنان قدرتمند کار خود را ادامه می دهد. کاهش قدرت بویایی به تدریج اتفاق می افتد و بازگشتی ندارد، به همین علت معمولا بعد از ۷۵ سالگی، اثر منفی بر اشتهای فرد می گذارد.

کاهش قدرت بینایی

خوب دیدن غذا و تشخیص رنگ ها از محرک های اشتها محسوب می شود پس کاهش قدرت بینایی در کاهش میل به غذا نقش دارد. انتخاب عینک مناسب، درمان بیماری های چشمی و بهره گیری از نور کافی، بدون?شک باعث می شود میل سالمند به صرف غذا بیشتر شود.

افزایش مشکلات دهان و دندان

بروز مشکلاتی در جویدن غذا و احساس درد هنگام گاززدن یا جویدن نیز می تواند باعث شود سالمند تنوع غذایی خود را کاهش دهد. سالمندانی که از پروتزهای دندانی استفاده می کنند نیز گاهی دچار این مشکل می شوند چون مشکل صورت با افزایش سن تغییر می کند و پروتزی که در ۶۵ سالگی مناسب فک است، در ۷۰ سالگی دیگر کارآمد نیست. مراجعه مرتب به دندان پزشک و رفع این مشکل می تواند به سالمند در داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل کمک کند.

بروز اختلال های حرکتی

لرزش اندام ها و کاهش قدرت ماهیچه ها از عواملی هستند که سالمند را از پخت وصرف غذا منصرف می کنند.

افزایش مشکلات گوارشی

با افزایش سن، سیستم گوارش دچار تغییرات اساسی نمی شود ولی تغییرات کوچک به هر حال بر توانایی هضم و جذب موادغذایی تاثیر می گذارند. کاهش ترشح بزاق، در کنار مشکلات دندانی و خوب نجویدن غذا، بر هضم غذا تاثیر دارد. در این شرایط، غذا دیرتر هضم می شود، احتمال بروز یبوست افزایش می یابد، ویتامین ها و موادمعدنی به خصوص کلسیم کمتر جذب می شود و مصرف مکمل های ویتامینی و مواد معدنی ضرورت پیدا می کند.

بروز اختلال های متابولیکی

با افزایش سن، میزان جذب سلولی ویتامین ها و قند کاهش می یابد. از سوی دیگر، بروز اختلال های هورمونی، سلامت فرد را تهدید می کند. برخی افراد هم دچار مقاومت به انسولین می شوند و در طول سال ها این مساله می تواند باعث بروز دیابت نوع ۲ شود و اگر درمان نشود، با عوارض شدیدی به خصوص بر عروق خونی همراه خواهد بود.

الفبای تغذیه سالم در دوران سالمندی

قند بیشتر، چربی بیشتر: در افراد سالمند، مخصوصا آنهایی که اهل تحرک، پیاده روی و ورزش هستند، میزان دریافت انرژی به نسبت کمتر از میزان صرف انرژی است. به همین دلیل باید میزان مصرف قند و چربی، به خصوص قندهای پیچیده و چربی های مفید را افزایش دهند.

مصرف حداقل ۳ وعده غذا در روز: لازم است فرد سالمند حداقل در طول روز ۳ وعده غذایی اصلی داشته باشد. حجم هر وعده به نیازهای تغذیه ای و اشتهای او بستگی دارد؛ اگر در هر وعده اشتهای کافی نداشت، می تواند مقداری از غذا را در زمانی مصرف کند که میل بیشتری صرف غذا دارد. مصرف میان وعده هایی مثل ماست یا آبمیوه نیز توصیه می شود.

مصرف منابع پروتئین: برای پیشگیری از تحلیل عضلات توصیه می شود فرد سالمند حداقل یک وعده در روز غذای غنی از پروتئین مصرف کند. مصرف منابع لبنیات در هر وعده می تواند پروتئین و کلسیم موردنیاز بدن را تامین کند.

هر روز ۳ واحد میوه و سبزی: مصرف روزانه میوه و سبزی می تواند نیاز این گروه سنی به فیبر، ویتامین و نمک های معدنی را برطرف کند. برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی می توان بخشی از میوه یا سبزی مصرفی سالمند را بخارپز کرد.

مصرف نشاسته در هر وعده: سبزی های خشک، برنج، سیب زمینی و موادغذایی بر پایه غلات مثل نان، شیرینی و غلات صبحانه می تواند انرژی لازم روزانه فرد سالمند را تامین کند.

نوشیدن مرتب آب: فرد سالمند باید مرتب آب بنوشد و منتظر تشنگی نماند. آب، چای، آب سبزی ها، شیر و آبمیوه همگی مفیدند.