ترفندهای خانه تکانی


ترفندهای خانه تکانی بدون استفاده از پاک کننده های شیمیایی

   نظافت کامل منزل به کمک مواد طبیعی نه تنها آسیبی به سلامتی نمی رساند و محیط زیست را آلوده نمی کند، بلکه موجب صرفه جویی زیادی در هزینه های خانواده نیز می شود.

طی چند سال اخیر توجه به استفاده از پاک کننده های طبیعی بیشتر شده و جایگزین خوبی برای شوینده هایی است که در قفسه فروشگاه دیده می شود. این مواد طبیعی راهکار بسیار مناسبی برای حفظ سلامتی و محافظت از محیط زیست است. گرچه شرکت های تولید کننده این محصولات مرتب خاطر نشان می کنند که آسیبی برای سلامتی ندارند اما باز هم نمی توان بروز بیماری های جدی ناشی از کاربرد آنها را نادیده گرفت. به علاوه تاثیرات جبران ناپذیری نیز بر محیط زیست می گذارند.

خوشبختانه بعضی از مواد طبیعی قدرت پاک کنندگی بالایی دارند که می توان با خیال راحت قسمت های مختلف منزل را تمیز کرد.

سنگ و رویه کابینت

روی کابینت و سطح کار آشپزخانه مستعد تجمع آلودگی های بسیار و انبوه باکتری هاست که برای سلامتی مضر هستند.

برای ضدعفونی کردن این قسمت ها می توانید از بیکربنات سود و سرکه استفاده نمایید که در عین حال موجب سفیدی و درخشندگی سطوح نیز می شود.

برای این منظور نصف فنجان سرکه سفید، نصف فنجان آب، 2 قاشق بیکربنات سود و 1 قاشق اسانس کاج را در ظرف تمیزی بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپری محلول را در یک اسپری ریخته و روی سطوح بپاشید و با برس یا اسفنج خوب تمیز کنید.

کاشی های حمام

روی کاشی های حمام آلودگی و کپک ایجاد می شود زیرا محیط مرطوب رشد آنها را تسریع می کند. برای تمیز کردن این قسمت ها می توانید از بیکربنات سود و آب اکسیژنه کمک بگیرید.

در این صورت نصف فنجان بیکربنات سود را در یک چهارم فنجان آب اکسیژنه بریزید و سپس 1 قاشق صابون مایع نیز اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید و به میزان لازم روی سطح مورد نظر ریخته و با برس بکشید تا کاملا تمیز شود. اگر جرم ها خیلی زیاد و سفت است، مقداری از مواد را مستقیما روی محل ریخته و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با آب فراوان بشویید و از تمیزی بی نظیر آن لذت ببرید.

شیشه ها

شیشه پاک کن ها حاوی ترکیبات شیمیایی است که واکنش های آلرژیک را در پی دارد. به جای آنها می توان با کمی آب و روزنامه شیشه ها را تمیز کرد. اگر شیشه ها خیلی کثیف است و به این ترتیب تمیز نشد، یک راه حل دیگر پیشنهاد می شود:

یک قاشق بیکربنات سود را در نصف لیوان آب بریزید و به کمک اسپری روی شیشه ها بپاشید و با روزنامه خشک یا پارچه ای نرم به خوبی تمیز کنید.

ظروف

اگر دوست دارید ظرف ها را برق بیاندازید می توانید روی راهکار لیمو حساب ویژه ای باز کنید زیرا یکی از بهترین مواد ضدعفونی ، سفید کننده و از بین برنده چربی هاست.

سه قاشق صابون رنده شده را در 3 لیتر آب بریزید تا کاملا حل شود. سپس نصف فنجان سرکه سفید و آب یک لیمو را اضافه نمایید. همه مواد را با هم مخلوط کنید و برای تمیز کردن ظروف و قابلمه ها به کار گیرید.

یخچال

برای جلوگیری از تکثیر میکروب ها و بوی نامطبوع یخچال، بهتر است این راهکار ساده را گاه گاه امتحان کنید. بیکربنات سود ماده ای عالی برای ضدعفونی و از بین بردن ذرات غذاهایی است که در گوشه و کنار یخچال مانده اند.

2 قاشق بیکربنات سود را در نصف فنجان آب رقیق کنید و روی همه قسمت های یخچال بپاشید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با دستمالی مرطوب کاملا تمیز کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.