بهترین مراکز خرید قشم

معرفی بهترین مراکز خرید قشم | خرید در جزیره عجایب هفتگانه !!

یکی از کارهایی که معمولا در سفرهای خود انجام می دهیم، خرید کردن است. خرید سوغاتی و هدیه برای دوستان و خانواده یا خریدهایی که برای خودمان انجام می دهیم، یکی از جذاب ترین بخش های سفر محسوب می شود. بازارها و مراکز خرید قشم نیز فراوان است که ممکن است، این امر شما را در انتخاب دچار مشکل کند، اما با این حال، یکی از جاذبه های گردشگری قشم، بازارهای معروفش می باشد. از این رو در این مقاله به معرفی بهترین مراکز خرید قشم می پردازیم تا بتوانید خریدهای بهتر و مناسب تری را انجام دهید و لذت بیشتری از سفر خود ببرید.

مراکز خرید قشم

بازار قدیم قشم

بازار قدیم قشم، بازاری سنتی است که از سال 1290 فعالیت خود را آغاز کرده است. این بازار که از جاذبه های گردشگری قشم نیز محسوب می شود، دارای دالان های تودرتو و راسته های زیادی است که در آن علاوه بر خرید، می توانید با آداب و رسوم مردم این جزیره آشنا شوید و بومی های قشم را از نزدیک ببینید. لباس های سنتی، شال های رنگارنگ، شلوارهای گلابتون دوزی شده، برقع و پارچه های رنگی زیبا از جمله کالاهایی است که در این بازار می توانید مشاهده و خریداری نمایید. برای رفتن به بازار سنتی قشم، به آدرس میدان امام خمینی، خیابان شهید منتظری، جنب بانک کشاورزی مراجعه نمایید. یادتان باشد که در این بازار می توانید، حسابی چانه بزنید و تخفیف های خوبی از فروشندگان بگیرید.

مراکز خرید قشم

سیتی سنتر

سیتی سنتر یکی از بهترین مراکز خرید قشم است که در دو فاز یک و دو تاسیس شده است. نکته جالب توجه این است که دو فاز یک و دو از طریق یک پل هوایی به یکدیگر متصل شده اند. در بین دو فاز، خیابان دریا قرار دارد که در آن می توانید درختان بومی و نخل های خرمای زیبا را مشاهده نمایید. این مرکز خرید، بسیار بزرگ بوده و با آخرین روش های معماری ساخته شده است. انواع لباس ها، کفش و کیف، اسباب بازی، گوشی موبایل، لوازم ورزشی و ... را می توانید از این مرکز خریداری کنید. بهترین فروشگاه ها برای خرید لوازم ورزشی و لباس در طبقه همکف و زیر همکف این مرکز واقع شده اند. سیتی سنتر برای خرید اجناس برند نیز مکان مناسبی است. برندهای معتبری مانند پوما و آدیداس در این مرکز خرید دارای شعبه می باشند. سیتی سنتر علاوه بر این که یک مرکز خرید است، دارای سرگرمی های مختلفی مانند سینمای 4 بعدی، سالن بیلیارد، بولینگ و شهربازی مخصوص کودکان نیز می باشد.

مراکز خرید قشم

بازار ستاره

بازار ستاره یکی دیگری از بازارهای قشم است که علاوه بر خرید می توانید به تفریح و سرگرمی نیز بپردازید و از موزه ژئوپارک آن در طبقه زیرین دیدن کنید. این مرکز برای خرید برندهای معتبر، بسیار مناسب است. دراین جا می توانید، نمایندگی برندهای معتبر لوازم خانگی مانند سامسونگ، ال جی، سونی، تفال و فیلیپس را پیدا کنید. آرکانسیل، نیوا، کلیون نیز برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی هستند که در بازار ستاره وجود دارند. اگر به دنبال عطر و اودکلن با قیمت مناسب هستید، بازار ستاره بهترین انتخاب برای شماست. برای رفتن به این بازار می توانید به خیابان ولی عصر قشم مراجعه نمایید.

مراکز خرید قشم

مرکز خرید دو دلفین درگهان

اگر به دنبال خرید ارزان هستید، حتما سری به بندر درگهان بزنید. این بندر در نزدیکی قشم واقع شده و دارای مراکز خرید زیادی است. لباس های سنتی و پارچه های زری دوزی شده را می توانید از بازار درگهان با قیمت پایین تری خریداری کنید. از بین مراکز خرید فراوانی که در این بندر وجود دارند، مرکز خرید دو دلفین از محبوبیت بیشتری در میان مسافران برخوردار است. در این مرکز، انواع محصولات آرایشی، لباس، ساعت، عینک و لوازم خانگی را با برندهای متنوع خواهید دید. لوازم آرایشی از جمله کالاهایی است که می توانید  در این مرکز تهیه کنید و اطمینان بیشتری به اصل بودن آن داشته باشید. افرادی که به گل و گیاه علاقه مندند نیز می توانند انواع و اقسام گل ها و گیاهان بومی را در مرکز خرید دو دلفین پیدا کنند.

مراکز خرید قشم

یبوست

چگونه می‌توان از بروز یبوست پیشگیری کرد؟

به طور کلی یبوست زمانی رخ می‌دهد که فیبر و آب کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد. همچنین این اختلال ممکن است به دلیل ورزش کم یا به خاطر عوارض جانبی برخی از داروها هم رخ دهد. علل سوء عملکرد روده یکی از علل شایع این اختلال است. مصرف ناکافی آب در بدن و نیز عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی می‌تواند علت یبوست باشد. با این حال با مصرف میزان زیادی لبنیات به طور روزانه و یا تحمل فشار زیاد و یا مدفوع کردن با فشار زیاد می‌تواند از علل این اختلال باشد. علائم - حرکت‌های غیرعادی و نامنظم روده - سفت شدن مدفوع - حرکت ناقص روده - درد معده و استفراغ

چگونه می‌توان از بروز یبوست پیشگیری کرد؟ به طور کلی یبوست زمانی رخ می‌دهد که فیبر و آب کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد. همچنین این اختلال ممکن است به دلیل ورزش کم یا به خاطر عوارض جانبی برخی از داروها هم رخ دهد.
علل
سوء عملکرد روده یکی از علل شایع این اختلال است. مصرف ناکافی آب در بدن و نیز عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی می‌تواند علت یبوست باشد. با این حال با مصرف میزان زیادی لبنیات به طور روزانه و یا تحمل فشار زیاد و یا مدفوع کردن با فشار زیاد می‌تواند از علل این اختلال باشد.
علائم
- حرکت‌های غیرعادی و نامنظم روده
- سفت شدن مدفوع
- حرکت ناقص روده
- درد معده و استفراغ
تغییرات رژیم غذایی برای پیشگیری از یبوست
- باید سعی کنید روزانه مایعات زیادی بنوشید. با مصرف هشت لیوان آب در روز مدفوع‌تان نرم شده و به راحتی دفع می‌شود.
- همیشه بشقاب‌تان را از سبزیجات پر کنید. آنها سرشار از فیبر بوده و مانع از بروز یبوست می‌شود.
- برای رساندن فیبر به بدن، همیشه سعی کنید چیزهایی بخورید که سرشار از غلات کامل باشد. فیبر مفید معمولا در نان پخته شده با غلات کامل، در بلغور جو و بذر کتان وجود دارد.
مواردی که باید از آن پیشگیری کنید
- غذاهای فرآوری‌شده، فیبر زیادی ندارند. مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به بروز اختلال شود. بهتر است غذاهای عادی مثل میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنید.
- مصرف زیاد قهوه و کافئین به طور روزانه می‌تواند به این اختلال بینجامد. کافئین به کم آب شدن بدنتان می‌انجامد که خودش از تأثیرات منفی یبوست خواهد بود.
- نوشیدن الکل زیاد یکی دیگر از عوامل اصلی یبوست است چرا که الکل باعث کم آب شدن بدن می‌شود.
- غذاهای غیرگیاهی و فاقد سبزیجات هم اغلب به سختی هضم شده و می‌تواند علت یبوست باشد.

ایلام و همه ناشناخته هایش

ایلام و همه ناشناخته هایش

ایلام برای بسیاری ناشناخته است. برخی باید فکر کنند تا حتی به یاد بیاورند این استان کجای کشور واقع شده است. ایلام را اما بسیاری با جنگ تحمیلی به یاد می آورند و بسیاری دیگر با مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات.
  ایلام برای بسیاری ناشناخته است. برخی باید فکر کنند تا حتی به یاد بیاورند این استان کجای کشور واقع شده است. ایلام را اما بسیاری با جنگ تحمیلی به یاد می آورند و بسیاری دیگر با مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات. این استان مرزی در غرب کشور با طبیعت بکرش هنوز به مقصد گردشگری شناخته شده ای تبدیل نشده اما جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. جاذبه های طبیعی و تاریخی که هرکدام می تواند گردشگران برای سفر به این استان غربی باشد که به برخی مواردش اشاره می شود.

تنگه رازیانه

اگر از علاقه مندان ماجراجویی میان رودخانه و طبیعت هستید، تنگه «رازیانه» می تواند تجربه جالبی باشد. زمانی که از ایلام به سمت دره شهر می روید پس از طی حدود 50 کیلومتر در سمت راست جاده، دره ای عمق خودنمایی می کند که عرض کمی دارد. تنگه رازیانه جایی است که باید تن به آب زد و میان دیواره های سنگی بلندش راه رفت. منطقه ای که میان دشت سبز و بکری قرار گرفته و در دوردست، کوه ها احاطه اش کرده اند.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش
 
جایی که تفریح گاه مردم شهر ایلام نیز هست. محل های مختلفی برای دسترسی به تنگه وجود دارد و برای رسیدن به عمق تنگه باید از سنگ های صعب العبوری پایین رفت. به همین دلیل توصیه می شود که همراه خود وسایلاضافی نبرید. اگرچه با گشتن در اطراف تنگه می توان راه های ساده تری برای رسیدن به کف آن پیدا کرد اما قدم گذاشتن میان تنگه نیازمند آشنایی به اصول طبیعت گردی و آشنایی با مسیر آن است.
 
طبیعت بکر اطراف خود جاذبه دیگری برای دوست داران کمپ کردن در طبیعت است. تنگه رازیانه پدیده زمین شناسی ای ات که در سال 1388 در فهرست آثار طبیعی ثبت شد. این تنگه در فاصله حدود 60 کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از ایلام به سمت دره شهر بروید.

غار زینگان

«زینگان» یکی دیگر از عجایب طبیعی ایلام است. اگرچه این عارضه طبیعی بیشتر شبیه تنگه است اما آن را غار زینگان نامیده اند و به غار بهشت نیز معروف است. مسیر دسترسی به آن از جاده اصلی ناهموار است و فقط با ماشین های شاسی بلند یا تراکتور می شود به ورودی غار رسید. در تمام مسیر، آب جریان دارد و خنکی این محوطه برگرفته از آن است.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش
 
تا انتهای این تنگه می شود به راحتی رفت و از فضای عجیب و بکر آن لذت برد. همچنین انتهای زینگان آبشار زیبایی قرار دارد. برای رسیدن به زینگان باید به سمت صالح آباد بروید. پس از طی حدود 52 کیلومتر در نزدیکی امامزاده علی صالح، تابلوهای راهنما مسیر این غار را نشان می دهند.

دریاچه دوقلو

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ایلام، دریاچه دوقلو است. دوقلوهای آبی ایلام به دلیل رنگ خاص شان معروف شده اند. این دو دریاچه که به وسیله چشمه ای در عمبق زمین ایجاد شده اند با کانالی طبیعی به عرض هشت متر و عمق چهار متر به طول 70 متر به هم مرتبط هستند. آب این دریاچه ها زلال است به طوری که می توان تا عمق 30 متری آن را که شبیه آکواریوم پر از ماهی است، دید. دریاچه دوقلوی «سیاه گاو» آبدانان شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پایین دست است که با عمقی بیش از 20 متر به وسیله یک کانال رودخانه ای 10 متری به هم متصل شده است.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش

رگه های رنگ به رنگ دریاچه نیز حاصل تغییر دماست. دریاچه بزرگ عمق زیادی دارد با این حال برخی شناگران در آن تن به آب می زنند. دریاچه دوقلو تا شهر آبدانان 34 کیلومتر و تا ایلام حدود 290 کیلومتر فاصله دارد.

دره شهر

تاریخ ایلام با شهر تاریخی سیمره گره خورده است. شهری عجیب که بقایای بناهای سنگی آن هنوز قابل تشخیص است و می توان آنها را دید. اگرچه به دلیل ساخت سد سیمره و احتمال غرق شدن آثار باستانی، در سال های اخیر برخی از این بقایا به وسیله باستان شناسان از زیر خاک بیرون آورده شده اما تنها کافی است به این محوطه پا بگذارید تا متوجه عظمت و گستردگی این شهر تاریخی شوید.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش
 
تاریخ این شهر به دوره ساسانی بر می گردد و آثار زیادی از آن به دست آمده است. در کنار این محوطه تاریخی، موزه ای نیز قرار دارد که می توان بخشی از تاریخ سیمره و ایلام را در آن دید. همچنین این محوطه تاریخی در پهنه ای سبز و بی نظیر قرار گرفته و کوه های اطراف آن جاذبه ای برای طبیعت گردهاست. دره شهر تا شهر ایلام حدود 242 کیلومتر فاصله دارد

پل تاریخی گاومیشان

تماشای این پل تماشای قدرت مهندسی و معماری در تاریخ ایران است. پل گاومیشان قدمتی ساسانی دارد و هنوز از دور ابهتش چشم بازدیدکنندگان را می گیرد. گاومیشان روی رودخانه سیمره بنا شده و هنوز از بالادست این رودخانه می توان عظمتش را نظاره کرد.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش

گفته می شود که طاق اصلی پل در زلزله دهه 30 از بین رفته اما باقیمانده آن هنوز نشانه ای از مهندسی خاص دوره ساسانی دارد. پل گاومیشان در 20 کیلومتری جنوب دره شهر قرار دارد.

قلعه شیخ مکان و پوراشرف

نزدیک دره شهر، محوطه تاریخی دیگری وجود دارد که تلفیق تاریخ و طبیعت است. روستای «شیخ مکان» نزدیک دره شهر قرار گرفته و انتهای روستا شکافی میان کوه قرار دارد که با ورود به آن می توان به دژ ساسانی رسید.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش
 
این دژ که به قلعه شیخ نیز معروف است زیر سنگی بزرگ قرار گرفته و برای روستای پایین دست کاربری نظامی و نقش حفاظتی داشته است. همچنین قلعه «پوراشرف» در این روستاست که یکی از آثار تاریخی این منطقه به شمار می رود. از بالای قلعه پوراشرف در یک سو کوه روستا را در بر گرفته و در سوی دیگر تا افق دشت سبز دل انگیزی قرار دارد. روستای شیخ مکان در 6 کیلومتری جنوب شرقی دره شهر قرار گرفته است.

خوردنی ها

نان های محلی همیشه و همه جا مشتری های خود را دارند. ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ایلام اما کباب بین خوراکی ها حرف اول را می زند. همه از مزه متفاوت کباب های این منطقه می گویند و دلیل ان تنها پرورش دام در شرایط طبیعی و زمین های بکر است. برای همین گوشت کباب ایلام مزه متفاوتی دارد. کبابی های نزدیک شهر ایلام نیز به همین دلیل شناخته شده اند. «جگروز» اما شهرت بیشتری دارد.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش

جگروز یکی از غذاهای استان ایلام است که برای درست کردنش جگر تازه را خرد می کنند و به سیخ می کشند و سپس پیه نازکی را که اطراف شکمبه گوسفند قرار دارد بدون اینکه خرد شود به صورت لایه ای نازک و توری روی سیخ ها می کشند و با حرارت ملایم زغال کباب می کنند.

خریدنی ها

گلیم معروف ترین صنایع دستی ایلام است. سفالگری، قالیبافی، معرق، قلم زنی و غیره نیز ز رشته های شناخته شده صنایع دستی در ایلام است اما گلیم این منطقه شهرت بسیاری دارد و هنوز بسیاری از محلی ها در تزیینات خانه ها از آن استفاده می کنند.
 
پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش

مسیر

فاصله تهران تا شهر ایلام نزدیک 700 کیلومتر است و طی آن با سرعت مطمئن هشت ساعت و 30 دقیقه طول می کشد. هرچند پیشنهاد این است اگر با خودروی شخصی به این سفر می روید، تماشای جاذبه های مسیر از جمله جاذبه های همدان و کرمانشاه را از دست ندهید. قیمت بلیت اتوبوس به ایلام از تهران به صورت وی آی پی 59 هزار تومان است، همچنین بلیت هواپیما برای هر مسیر نیز در حدود 250 هزار تومان هزینه دارد.

سرپناه

ایلام با کمبود هتل مواجه است. در شهر ایلام که مرکز استان است، فقط دو هتل وجود دارد. هتل «دالاهو» دو ستاره با قیمت های بین 80 تا 140 هزار تومان در هر شب در مرکز شهر قرار گرفته است. هتل «زاگرس» سه ستاره اما برفراز کوهی مشرف به شهر واقع شده است. اتاق های این هتل با قیمت 150 هزار تومان برای اتاق های دو تخته شروع می شود و به 295 هزار تومان روی اتاق شش تخت می رسد.
 
 پیشنهاد ایران گردی: ایلام و همه ناشناخته هایش

اگر به سمت جنوب استان می روید در آبدانان اقامتگاه های بوم گردی برای اقامت ساخته شده است. مهم ترین امکان اقامت در استان ایلام، کمپ زدن در محوطه های بکر و طبیعت دیدنی آن است. اما برای کمپ زدن همیشه خطرات منطقه را در نظر بگیرید و پیش از برپا کردن کمپ، محلی ها را مطلع کنید و از آنها کمک بگیرید.

غذای مخصوص کم خونی و ریزش مو

غذای مخصوص کم خونی و ریزش مو

بسیاری از مردم به خصوص خانم ها مبتلا به کم خونی هستند که علت مهم آن خونریزی های دوره قاعدگی میباشد.

برای درمان کم خونی و جلوگیری از کم خونی نیازی به هزینه های بالا و استفاده از داروهای شیمیایی نیست و با خوراکی های طبیعی این عارضه قابل درمان است.

برای درمان کم خونی و ریزش مو این غذایی که در ادامه مجله مراحم اماده کرده ایم را تهیه و میل کنید در هفته سه بار این غذا را بخورید و با ریزش مو و کم خونی خداحافظس کنید.

غذای ویژه ریزش مو و کم خونی

سنگدان یکی از قسمت های پر خاصیت مرغ است که معمولا نادیده گرفته می شود. سنگدان یکی از مواد غذایی است که می تواند کم خونی و ریزش موهای تان را درمان کند.

 

غذای مخصوص کم خونی و ریزش مو

 

مواد لازم برای خوراک سنگدان :

 سنگدان مرغ یک بسته نیم کیلویی 
 پیاز ۳ عدد متوسط 
رب گوجه فرنگی  یک قاشق غذاخوری 
روغن مایع  مقداری برای سرخ کردن 
نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه به میزان کافی

 

طرز تهیه خوراک سنگدان مرغ غذای مخصوص کم خونی و ریزش مو:

سنگدان ها را کاملا شسته و خرد کنید.

پیاز را نگینی خرد کرده و تفت دهید.

ادویه، زردچوبه و فلفل را به پیازهای نگینی اضافه کرده و تفت دهید.

 

رب و سنگدان ها را اضافه کنید.

۲ لیوان آب قلم به مخلوط اضافه کرده و صبر کنید تا غذا کاملا جا بیافتد.

اگر آب قلم نداشتید می توانید از دو عدد عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید.

بعد از پختن سنگدان ها غذا را بچشید و نمک را اضافه کنید.

این خوراک را می توانید با نان و برنج میل کنید.

خواص سنگدان مرغ

خواص سنگدان مرغ غذای مخصوص کم خونی و ریزش مو

سنگدان مرغ یکی از بخش‌های با ارزش در این پروتئین حیوانی است که مورد کم توجهی قرار گرفته، اما می‌توانید با قرار دادن آن در رژیم غذایی خود از خواص درمانی آن بهره مند شوید و جسمی سالم‌تر داشته باشید. اکثر افراد وقتی می‌خواهند خوراکی حاوی گوشت مرغ مصرف کنند به دنبال بخش هایی، چون سینه، بال، ساق و بالای ران مرغ هستند غافل از اینکه یکی از مهمترین اجزای مرغ که سنگدان است معمولاً به دور ریخته می‌شود یا طرفدار کمی دارد.

 

از سنگدان مرغ می‌توانید در تهیه انواع خورشت‌ها و خوراک‌ها به شرط شست و شوی دقیق استفاده کنید و از طعم لذیذ و خواص زیاد آن بهره‌مند شوید.

 

اگر به دنبال خوراکی‌های پروئتینی هستید سنگدان را فراموش نکنید، براساس تحقیقات سنگدان و دل و قلوه مرغ دارای ۲ گرم چربی، ۷۸ میلی گرم سدیم، ۱۰۷ کالری و حدود ۲۷۲ میلی گرم کلسترول است که می‌تواند یک وعده غذایی مفید برای افراد بزرگسال باشد. این میزان از چربی و کلسترول می‌تواند نیاز تغذیه‌ای بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی را برطرف کند بدون آنکه فرد با تشدید علائم بیماری مواجه شود.

فقر آهن را با سنگدان مرغ ریشه کن کنید

آهن برای رشد بدن، تامین انرژی مورد نیاز، تولید سلول‌های خونی، هموگلوبین و میوگلوبین که وظیفه حمل اکسیژن در خون را دارند بسیار ضروری است.

کارشناسان بهداشتی توصیه می‌کنند افراد بزرگسال روزانه بین ۸ الی ۱۸ میلی گرم آهن برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود مصرف کنند.

براساس تحقیقات در سنگدان مرغ مقادیر بالایی از آهن وجود دارد و افرادی که دچار کم خونی هستند به ویژه خانم‌ها می‌توانند از این ماده خوراکی به عنوان یک ماده مکمل درمانی استفاده کنند.

 

از جمله دیگر مواد مغذی در سنگدان مرغ، ویتامین B۳ و نیاسین است که هر دو برای درمان مشکل استرس، تعدیل هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی، بهبود گردش خون، سلامت مو‌ها و جلوگیری از ریزش موی سر و بهبود قدرت بینایی موثر هستند.

 

مصرف مواد خوراکی حاوی نیاسین همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی از کبد می‌شود، براساسی پژوهش‌ها میزان نیاسین مورد نیاز روزانه مردان بالغ ۱۶ میلی گرم، زنان ۱۴، زنان باردار ۱۸ و زنان شیرده ۱۷ میلی گرم است.

 

در سنگدان مرغ حدود ۴ میلی گرم نیاسین است و می‌تواند یک خوراک مقوی برای زنان باردار باشد و به رشد جنین کمک کند.

 

ریبوفلاوین نیز جزء اصلی در ویتامین B۲ است که برای سلامت پوست، مو، چشم و کبد بسیار مفید است. این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند ازبدن در مقابل تشکیل رادیکال‌های آزاد ناشی از تجزیه مواد خوراکی در بدن محافظت کند.

 

براساس تحقیقات ایجاد رادیکال‌های آزاد یکی از موارد ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان است.

سنگدان مرغ را می توانید به صورت پخته، کبابی، بخار پز و حتی سرخ شده به همراه انواع خوراک‌ها و خورشت‌ها مصرف کنید، اما کارشناسان توصیه می‌کنند برای بدست آوردن درصد بالاتری از مواد مغذی موجود در سنگدان مرغ افراد آن را به صورت بخار پز و پخته مصرف کنند.

دمپختک

آموزش درست کردن دمپختک

آموزش درست کردن دمپختک

 

مواد لازم برای دمپختک نخود:

برنج   ۲ و نیم پیمانه
پیاز  ۱عدد 
گوشت خورشی   ۳۰۰ گرم تا۴۰۰ گرم
فلفل سیاه و قرمز زرچوبه  به مقدار لازم 
چوب دارچین هل و زعفران پودر لیمو عمانی به مقدار لازم
نخود ۱ پیمانه
ترخون خشک ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه دمپختک نخود :

ابتدا دو و نیم پیمانه برنج را شستم و با نمک خیس کردم به مدت زمان یک ساعت کنار گذاشتم. پیاز را خرد کرده همراه گوشت با کمی روغن مایع وکره تفت دادم ادویه شامل زردچوبه یک قاشق چای خوری، فلفل سیاه و فلفل قرمز دوست داشتید می توانید نریزید. هل، درسته و چوب دارچین، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کشیده تمام مواد را با هم مخلوط می کنیم. نخود آبگوشتی یک استکان خیس خورده، بعد آبجوش شش لیوان اضافه کردم. در قابلمه را گذاشتم و می گذاریم روی حرارت متوسط تا کاملا گوشت جا بیفتد و بپزد. و در آخر دو لیوان آب داشته باشد. اندازه یک قاشق غذاخوری رب گوجه اضافه کردم.

 

وقتی گوشت پخته شد. کمی نمک، پودر لیمو عمانی یک قاشق غذاخوری، که پودر لیمو را خودم درست کردم. (لیمو را شکستم و مغز وسط آن را درآوردم و داخل سینی ریختم وقتی خشک شد آسیاب کردم) می توانید همین طوری هم داخل غذاتان اضافه کنید بعد آب برنجی که شستم دور ریختم. و آبگوشتی که پخته شده به برنج اضافه کردم همراه با یک قاشق غذاخوری ترخون خشک، گذاشتم روی گاز تا دم بکشد. مدت زمان ۴۰ دقیقه در آخر یک پلو خوشمزه با یک طعم عالی دارید.

میوه هایی که قندشان کم است

بهترین میوه هایی که قندشان کم است

بهترین میوه هایی که قندشان کم است
مراقبت از میزان قند دریافتی ایده خوبی است اما کنترل هوسمان به قند می تواند کاری بسیار دشوار باشد. ممکن است همین حالا هم قندهای فرآوری شده را کنار گذاشته باشید اما ندانید چه مقدار قند در میوه ها نهفته است. و یا شاید هم به دیابت مبتلا هستید و دوست دارید بدانید کدام میوه ها کمترین تاثیر را روی قند خونتان دارند.
با وجود اینکه میوه حاوی مقدار زیادی از دیگر مواد مغذی است برخی از انواع آن نسبت به دیگر میوه ها قند بیشتری در خود دارند. در ادامه می خواهیم بهترین میوه هایی که قند کمی دارند را به شما معرفی کنیم.
 
1- لیمو ها
لیموها سرشار هستند از ویتامین C و طعمشان ترش است. این میوه ها قند زیادی در خود ندارند ( هر لیمو تقریبا یک یا دو گرم ) و میتوانید با اضافه کردن یکی از آنها به لیوان آبتان به کاهش اشتها کمک کنید.
 
2- تمشک
با تنها 5 گرم ، کمی بیشتر از یک قاشق چای خوری ، قند در هر فنجان و مقدار زیادی فیبر برای کمک به احساس سیری، تمشک یکی از چندین توتی است که در این لیست گنجانده شده اند.
 
3- توت فرنگی
توت فرنگی قند بسیاری پایینی دارد اما به شکل عجیبی طعمش شیرین و دلچسب است. یک فنجان توت فرنگی خام حاوی هفت گرم قند است که این مقدار توت فرنگی بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند.

4- توت سیاه
توت سیاه نیز تنها در هر فنجان هفت گرم قند دارد. بنابراین با خیال راحت از این توت های سیاه رنگ برای میان وعده میل کنید. توت سیاه سرشار از آنتی اکسیدان فیبر نیز هست.
 
5- کیوی
این میوه با شکل و شمایل عجیب و گوشت ترشی که دارد از نظر فنی یک توت به حساب می آید. کیوی ها سرشار هستند از ویتامین C و قند پایینی نیز دارند . هر کیوی تنها 6 گرم. کیوی را می توانید در بیشتر طول سال از میوه فروشی ها تهیه کنید.
 
6- گریپ فروت
یکی دیگر از مرکبات که در این لیست توانسته وارد شود گریپ فروت است. با اینکه شیرینی گریپ فروت به اندازه انگور نیست اما می توانند انتخاب مناسبی برای صبحانه باشند. نیمی از یک گریپ فروت متوسط 9 گرم قند در خود دارد.
 
7- آوکادو
وقتی به میوه فکر می کنید مسلما اولین چیزی که به ذهنتان می آید آوکادو نیست اما آنها هم میوه هستند و قند بسیار پایینی نیز دارند. یک آوکادو کامل و خام تنها یک گرم قند در خود دارد. آوکادو سرشار است از چربی های سالمی که کمک می کند احساس سیری پایداری داشته باشید.
 
8- هندوانه
هندوانه یکی از میوه های شاخص تابستان است. هندوانه قند بسیار پایینی دارد. یک فنجان کامل هندوانه تنها 10 گرم قند دارد. از دیگر موارد مفید بودن خوردن هندوانه این است که سرشار از آهن است. تنها اشتباه ما در خوردن هندوانه این است که به یک فنجان راضی نمی شویم!
 
9- طالبی
طالبی رنگ نارنجی خود را مدیون ویتامین A بالای خود است. یک فنجان از این ملون خوش طعم حاوی 13 گرم قند است. این مقدار ممکن است کمی بیشتر از دیگر میوه ها باشد اما این را به خاطر داشته باشید که یک قوطی نوشابه نزدیک به 40 گرم قند در خود دارد و مواد مغذی خاصی نیز در آن یافت نمی شود.
 
10- پرتقال
پرتقال یکی دیگر از راه های عالی است که می توانید بدون قند و کالری بالا یک میان وعده مغذی میل کنید. این میوه خانواده مرکبات نیز سرشار از ویتامین C است. یک پرتقال معمولی حدود 12 گرم قند در خود دارد و کالریش نیز حدود 70 است.
 
11- هلو
هلو فوق العاده شیرین است اما یک هلوی متوسط تنها 13 گرم قند دارد و به همین دلیل همچنان میوه ای با قند پایین به حساب می آید.

سخن پایانی
این 11 میوه ای که نام برده شده همگی از 1 تا 13 گرم قند داشتند اما فراموش نکنید که میزان وعده بسیار مهم است. برای مثال یک وعده هندوانه را یک فنجان تشکیل می دهد اما اگر بیش از حد پیش برویم یک وعده بشود چهار وعده چیزی معادل همان یک قوطی نوشابه قند وارد بدنمان کرده ایم.

البته تمام میوه ها در مقایسه با میان وعده های قندی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. غذاهای سرشار از فیبر گوارش را کند می کنند این یعنی بعد از خوردن میوه به صورت ناگهانی قند خونتان افزایش پیدا نمی کند. با این حال مانند بسیاری از دیگر چیزها در زندگی اینجا نیز باید همیشه تعادل را رعایت کنید.

کاهش گرمای بدن

اینفوگرافی؛ 10 راهکار علمی برای برای کاهش گرمای بدن

اینفوگرافی؛ 10 راهکار علمی برای برای کاهش گرمای بدن
با فرارسیدن تابستان و افزایش دمای هوا، احتمالا به دنبال راهکارهای برای کاهش گرمای بدن خود هستید. بدون شک ترفندهای گوناگونی برای این منظور وجود دارد که می توانید با رعایت کردن و انجام دادن هر کدام، خود را یک قدم به خنک شدن نزدیک تر کنید.

به طور مثال، آیا تاکنون به این مساله فکر کرده اید که جنوبی ها با هوای بسیار گرمی که در بیشتر روزهای سال با آن مواجه هستند، چرا غذاهای تند و پرادویه مصرف می کنند؟ اگر کنجکاو هستید دلیل آن را بدانید، توصیه می کنیم اینفوگرافیکی که در زیر درج شده است را مطالعه کنید و همزمان، با ۱۰ راهکار ساده با پشتوانه علمی برای خنک ماندن در تابستان نیز آشنا شوید.

 

 اینفوگرافی؛ 10 راهکار علمی برای برای کاهش گرمای بدن

فواید فوق العاده چای سبز

فواید فوق العاده چای سبز که نمی دانستید
چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می‌آید.

  چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می‌آید. در فرآیند تولید این چای اکسایش بسیار کمی صورت می گیرد. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فواید چای سبز بیشتر به دلیل وجود پلی فنول ها می باشد. پلی فنول ها آنتی اکسیدان های قدرتمندی محسوب می شوند که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. چای سبز همچنین حاوی آلکالوئید هایی از جمله کافئین و تئوفیلین بوده که دارای تاثیرات محرکی است.


چای سبز چیست؟

فرآوری چای می‌تواند شامل اکسیداسیون، حرارت دهی، خشک سازی و افزودن گیاهان، گل ها، چاشنی ها و میوه‌های دیگر به آن باشد. چای یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدان‌ها است. چای سبز نیز همانند چای سیاه از گونه گیاه کاملیا سیننسیس بوده که از برگ‌های این گیاه چای درست می‌کنند. این دو چای در نوع فرآوری با یکدیگر تفاوت دارند.

چای سیاه برخلاف چای سبز قبل از خشک شدن تخمیر می شود. چای سیاه زمانی به دست می­ آید که برگ­ های چای تخمیر می­ شوند. چای ولنج که نوعی چای چینی است از تخمیر جزئی برگ­ های چای به دست می­ آید. چای سنچا چای سبز است و فرآوری خاص یا اندکی تخمیر در آن وجود ندارد. نبود تخمیر در چای سبب می­شود که چای مقدار بسیار زیادی کاتچین داشته باشد. کشاورزان چای سنچا را از برگ­های بالایی بوته و شکوفه­ هایی که در زیر نور خورشید قرار دارند به دست می ­آورند. از این چای به عنوان یک چای با کیفیت یاد می شود که رنگی طلایی و طعمی گیاهی دارد.

چای سبز فواید بسیاری داشته و می تواند برای درمان یا پیشگیری از برخی شرایط پاتولوژیک خاص استفاده شود. براساس مدلاین پلاس، چای سبز خواص ثابت شده ای در افزایش حدت ذهنی و تمرکز دارد. چای سبز ممکن است برای کاهش فشارخون، تاخیر در بروز بیماری پارکینسون، پیشگیری از برخی انواع سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری کرون و کنترل سطوح کلسترول مصرف شود.


فواید سلامتی چای سبز

خواص آنتی اکسیدانی

چای سبز2

کاتچین­ به خانواده­ای از ترکیبات مربوط است که پلی فنول خوانده می­ شود و براساس نشریات دانشگاه پزشکی مریلند دارای آنتی اکسیدان ­های بسیار قدرتمندی است. آنتی اکسیدان­ ها مولکول­ های ناپایدار که رادیکال آزاد نام دارند را کنترل کرده و از آسیب­ های ژنتیک یا سلولی به وجود آمده توسط این عناصر پیشگیری می­ کند. هیچ کس نمی ­تواند از رادیکال­های آزاد موجود در بدنش فرار کند؛ زیرا این عناصر محصول فعالیت طبیعی بدن است و شرایط محیطی مثل آلودگی هوا نیز منجر به تشکیل رادیکال­های آزاد بیشتری در بدن می شود. با مصرف چای سبز، مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان ­ها را وارد بدنتان می­ کنید که می­ تواند از اثرات مضر این مولکول ­ها کاسته و خطرات برخی بیماری ­ها را کاهش دهد.

مبارزه با بیماری های قلبی-عروقی

سلامت قلب

مطابق با نشریه انجمن پزشکی آمریکا، محتویات پلی فنول موجود در چای­ سبز، این ترکیبات را به عوامل موثری در مبارزه با بیماری­های قلبی تبدیل کرده است. براساس مطالعات دانشگاه پزشکی ژاپن مصرف چای سبز باعث کاهش بروز مرگ­ و میر در اثر بیماری قلبی عروقی می شود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

سرطان

بسیاری از مطالعات به خواص ضد سرطانی چای سبز اشاره دارد. مطابق با تحقیقات انجام شده در دانشگاه ویسکانسین، پلی فنول­ های این چای تاثیرات مفیدی در پیشگیری از سرطان پروستات دارند. اما محققین اذعان دارند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا از تاثیر ضد سرطانی چای سبز اطمینان حاصل شود.

این نوع چای حاوی اپی گالوکاتچین گالات یا EGCG است. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، نوشیدن چای حاوی EGCG می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه شود.  همچنین مصرف آن ممکن است در افزایش میزان بقای بیماران سرطان مثانه موثر باشد.

 

کاهش وزن

کاهش وزن

اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی می تواند جایگزینی برای نوشیدنی های پرکالری و با درصد مواد مغذی کم باشد. همچنین حاوی میزان قابل توجهی کافئین بوده که مصرف آن در شب ممکن است منجر به بی خوابی شود. شواهد زیادی مبنی بر اثربخشی این چای بر کاهش وزن وجود دارد. براساس مطالعه انجام شده در مجله دانشکده امریکایی تغذیه، نوشیدن آن به مدت ۸ هفته در مقایسه با نوشیدن آب باعث کاهش شاخص توده بدن و وزن شد. 

براساس تحقیقات رژیم درمانان در کلینیک مایو، چای سبز به عنوان یک مهارکننده اشتها عمل کرده و سوخت و ساز بدن را سرعت می بخشد. از طرفی برخی از محققان معتقدند که خاصیت مدر بودن چای سبز منجر به دفع آب بدن می شود.

بهبود آرتروز

آرتروز

چای سبز حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان بوده که در کاهش درد ناشی التهاب آرتروز موثر است. این چای حاوی EGCG می باشد و به کاهش موادشیمیایی عامل التهاب در بدن کمک می کند. 


تاثیرات کافئین بر سیستم اعصاب مرکزی

کافئین محرکی است که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد و باعث هوشیاری می شود. براساس راهنمای منتشر شده توسط دپارتمان سلامت داکوتای جنوبی، مصرف روزانه ۳۰۰ میلی گرم چای سبز برای بزرگسالان متعادل است. مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به سردرد، معده درد، عصبانیت و بی خوابی شود. همچنین بر افزایش فشارخون نیز تاثیر دارد. اغلب افرادی که به مصرف کافئین عادت ندارند، حساسیت بیشتری نسبت به این تاثیرات خواهند داشت.

معمولا برندهای مختلف این نوع چای کمی با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی براساس اطلاعات کلینیک مایو، ۲۳۷ میلی لیتر چای سبز حاوی ۲۴ تا ۴۵ میلی گرم کافئین است.

۱۰ اشتباه آخر هفته‌ای

۱۰   اشتباه آخر هفته‌ای

۱۰ اشتباه آخر هفته‌ای
آخر هفته فرصتی برای استراحت است که همه ما برای رسیدن آن لحظه شماری می‌کنیم اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که آخر هفته هم می‌تواند برای سلامت مضر باشد.
استرس‌های اضافه :
برای بعضی از افراد، رفتن به منزل باعث کاهش میزان استرس می‌شود اما برای بعضی حضور در منزل، استرس زاست. اخیرا محققان آمریکایی دریافته اند در محل کار میزان ترشح کورتیزول به طور چشمگیری پایین می‌آید. این هورمون در واکنش به استرس آزاد می‌شود. انجام کارهای متعددی مانند خرید، انجام کارهای عقب افتاده، تمیزکاری و... باعث استرس می‌شود.

تماشای مداوم تلویزیون:
نشستن جلوی تلویزیون را اضافه کرد. نشستن جلوی لپ تاپ یا تبلت برای تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی می‌تواند به کمر آسیب برساند. خم شدن روی ستون فقرات، فشار وارد می‌کند و باعث کمردرد و گردن درد می‌شود. تقریبا نیمی از مردم به علت کمردرد یا گردن درد با مشکل خواب روبه رو می‌شوند.

احتمال یبوست بیشتر است:
بی تحرکی در روزهای آخر هفته می‌تواند باعث یبوست شود. به گفته متخصصان طی هفته فرد به هر علت از جمله پیاده راه رفتن برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس، فعالیت جسمی دارد که در آخر هفته کمتر اتفاق می‌افتد. خوردن غذای کم و ناسالم در آخر هفته نیز می‌تواند عامل دیگر ابتلا به یبوست باشد.

سردرد میگرنی:
هنگامی که در منزل هستید، احتمال ابتلا به سردرد و میگرن به علت تغییر زمان در مصرف چای یا قهوه بیشتر است. اگر عادت به خوردن، خوابیدن و بیدار شدن از خواب در زمان معینی دارید، هرگونه اختلال در این برنامه‌ها در آخر هفته باعث کسالت شما می‌شود. همچنین تلاش بدن و مغز برای هماهنگی با این وضعیت جدید و بی نظمی در خوردن و خوابیدن، باعث سردرد می‌شود. هیپوتالاموس که محیط طبیعی مغز را حفظ و دمای بدن و میزان هورمون را تنظیم می‌کند، به هر نوع تغییر در برنامه روزانه مرتبط با خوردن، خوابیدن و... حساس است.علت دیگر سردرد می‌تواند محدود کردن مصرف کافئین باشد. اگر به طور معمول روزی ۳ فنجان چای یا قهوه در محل کار مصرف می‌کنید تا بتوانید تمرکز بهتری داشته باشید اما در روزهای آخر هفته این مقدار را مصرف نمی‌کنید، بدن علائم ترک کافئین را بروز می‌دهد. کافئین در عمل پیغام رسانی شیمیایی که رگ‌های خون را در مغز گشاد می‌کند، تداخل ایجاد می‌کند. مصرف نکردن کافئین باعث باریکی رگ‌ها می‌شود و در بروز سردرد نقش دارد.

فعالیت بدنی بدون برنامه ریزی:
بیشتر ما در روز تعطیل بدون این که بدنمان را گرم کنیم، شروع به باغبانی یا فعالیت مشابه می‌کنیم. در نتیجه بدن به اسپاسم، گرفتگی قسمت تحتانی کمر و آسیب دیدگی بافت ها، مستعد می‌شود. به گفته متخصصان ارتوپد، برای به حداقل رساندن خطر، لازم است بدن را گرم کنید. انجام ورزش‌های کششی کافی نیست و حتی می‌تواند مضر هم باشد زیرا با سفت کردن عضله ها، فرد را مستعد آسیب دیدگی می‌کند.

دراز کشیدن و سوزش سردل:
بلافاصله بعد از غذاخوردن، حالت درازکشیده، می‌تواند باعث بدتر شدن سوزش سر دل شود. با خم شدن، روی شکم فشار وارد می‌شود که بازگشت اسید معده را در پی دارد. به علت بی نظمی در خواب و خوراک، ریفلاکس می‌تواند مشکل ساز شود و در صورت گرسنه ماندن، تولید اسید معده، افزایش پیدا می‌کند. خوردن غذاهای چرب می‌تواند وضعیت را بدتر کند. غذاهای چرب، تولید اسید را تحریک و مشکلاتی مانند نفخ و سوزش سردل ایجاد می‌کند.

احتمال فعالیت میکروب‌ها افزایش می‌یابد:
محققان هلندی دریافته اند، به محض دست کشیدن از کار از هر ۳۰ نفر، یک نفر به علل مختلف بیمار می‌شود. هنگامی که سر کار هستیم، بدن به طور منظم هورمون «آدرنالین» تولید می‌کند. این هورمون زمانی که مشغله کاری داریم میزان فعالیت میکروبی و تولید عفونت را کاهش می‌دهد. اما به محض استراحت، هر نوع ویروس یا میکروبی می‌تواند شروع به فعالیت کند.

برنامه رژیمی نادیده گرفته می‌شود:
از آن جا که ساعت غذا خوردن طی روزهای کاری منظم تر است رژیم گرفتن نیز آسان تر خواهد بود. در روزهای آخر هفته این برنامه تغییر می‌کند و رعایت کردن آن سخت تر می‌شود.

مصرف دارو فراموش می‌شود:
دیر بیدار شدن از خواب یا مسافرت کوتاه مدت در آخر هفته باعث می‌شود مصرف دارویی را فراموش کنید. به گفته پزشکان، به محض به یاد آوردن، باید دارو را مصرف کنید.فراموش کردن قرص فشارخون تنها یک بار می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

انجام ورزش‌های سنگین:
رفتن به باشگاه یا دوچرخه سواری طولانی برای جبران ورزش نکردن طی هفته می‌تواند برای قلب مضر باشد. افراط در ورزش کردن برای جبران کم تحرکی طی هفته می‌تواند از تحرک نداشتن مضرتر باشد. اگرچه ورزش‌های منظم خطر کلی ایست قلبی را کاهش می‌دهد، اما انجام هر ورزش سنگینی بدون آمادگی، خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.به گفته متخصصان، مشکل افرادی که تنها در روزهای آخر هفته ورزش سنگین می‌کنند این است که قلب آن‌ها با حداکثر ظرفیت کار می‌کند. به بیان دیگر قلب به شدت تلاش می‌کند خون کافی به بدن پمپاژ کند.

٥ خوراکی تابستانی

٥ خوراکی تابستانی مفید برای کاهش وزن

٥ خوراکی تابستانی مفید برای کاهش وزن
شما چه تابستانتان را در ساحل دریا بگذرانید، چه در خانه باشید و چه تنها فکرتان این باشد که در این فصل گرم، احساس طراوت و تازگی کنید، مهم است که از میوه‌ها و سبزی‌های فصل به صورت تازه در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.
میوه‌هایی که بیشتر مختص فصل تابستان هستند، سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و مواد مغذی زیادی دارند و ضمناً طی روزهای گرم تابستان، بدنتان را به خوبی آب‌رسانی می‌کنند.
هرچند صرفاً خوردن یک سری غذاهای خاص نمی‌تواند به طور اتوماتیک، کاهش وزنتان را در بر داشته باشد، اما جایگزین کردن غذاهای پرکالری با غذاهای کم‌کالری می‌تواند به شما کمک کند، کالری بیشتری بسوزانید که این خودش، کلید خلاص شدن از اضافه وزن است. بهترین راه این است که غذاهای مغذی (که به طور طبیعی کالری کمتری دارند) را انتخاب کنید تا هم به سلامتی‌تان کمک کرده باشید و هم مطمئن شوید که تمام مواد مغذی لازم در روند کاهش وزن را به بدنتان می‌رسانید.

 

سعی کنید این ۵ خوراکی را در رژیم غذایی تابستانی خود بگنجانید:

 

انواع توت

 

کم آب شدن بدن می‌تواند به شما احساس خستگی و گرسنگی بدهد. حتماً همیشه و هر جا همراه خود یک بطری آب خنک داشته باشید تا دچار پرخوری و خستگی نشوید.
هر نوع توتی را که ترجیح می‌دهید بخورید؛ تمشک آبی، تمشک، توت زمینی و یا توت فرنگی. این میوه‌های تابستانی غنی از مواد مغذی بوده و نسبت به میوه‌هایی چون موز و انبه، کالری کمتری دارند.توت‌ها سرشار از فیبر نیز هستند (یک فنجان توت زمینی ۸ گرم فیبر دارد که تقریباً یک سوم فیبر مورد نیاز روزانه‌ی زنان و ۲۰ درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی مردان را تأمین می‌کند)، که به شما کمک می‌کند برای مدت بیشتری احساس سیری کرده و وسوسه‌ی اسنک و میان وعده خوردن نداشته باشید. توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها بوده و مواد مغذی زیادی را در ازای کالری ناچیز در اختیار بدنتان قرار می‌دهند.

 

هندوانه

 

۹۲ درصد هندوانه آب است، این میوه‌ی دلچسب تابستانی سیرتان می‌کند بدون اینکه کالری زیادی داشته باشد. هندوانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی چون لیکوپن و ویتامین C است که ریزمغذی‌های زیادی دارد، ضمناً هندوانه می‌تواند آب مورد نیاز بدنتان را در روزهای گرم تابستان تأمین کند. خوردن هندوانه به شما احساس تازگی و خنکی می‌دهد.

  

 هندوانه

 
نخود سبز

 

نخود سبز به دلیل داشتن پروتئین زیاد و میزان مطلوبی از آهن، نسبت به هر سبزی دیگری، قابلیت این را دارد که یک جایگزین بسیار ایده‌آل برای گوشت باشد که معمولاً پرکالری بوده و چربی اشباع نیز دارد. سعی کنید از نخود سبز در انواع غذاهایتان استفاده کنید.

 

آناناس

 

آناناس غنی از ویتامین C و پتاسیم بوده و نسبت به سایر میوه‌ها، در ازای قندی که دارد کالری کمتری به شما می‌رساند، پس از آرام آرام خوردن آن لذت ببرید چون آناناس می‌تواند فوراً سیرتان کند. ساقه‌ی این میوه‌ی لذیذ تابستانی منبع خوبی از بروملین است؛ بروملین ترکیبی است که دارای خواص ضدالتهابی در بدن است. فواید آناناس فراتر از این است که صرف یک میوه‌ی شیرین و سیرکننده باشد، می‌توانید به عنوان یک غذای کامل روی آن حساب کنید!

 

فلفل دلمه‌ای

 

فرقی نمی‌کند در سفر باشید یا در مهمانی یا پشت میز رستوران، به هر حال زمان‌هایی هست که شما با خوردنی‌هایی روبرو می‌شوید که جزو برنامه‌ی غذایی روتین شما نیستند. انتخاب‌هایتان را هشیارانه انجام دهید و یادتان باشد که کلید کاهش وزن پایدار، تداوم و تعادل است.

 

فلفل دلمه‌ای که یک سبزی تابستانی با کاربردهای زیاد است، کم کالری و مغذی است؛ یک عدد فلفل دلمه‌ای متوسط، تنها ۳۷ کالری دارد که البته همراه با یک گرم پروتئین، ۲۱ گرم فیبر و تنها ۵ گرم قند طبیعی است. اگر به دنبال این هستید که مصرف روزانه‌ی سبزیجاتتان را افزایش دهید، بهتر است فلفل دلمه‌ای را انتخاب کنید، می‌توانید همراه هر وعده‌ی غذایی آن را میل کنید.

 

اگر قصد کاهش وزن دارید، نکات تغذیه‌ای تابستانی زیر را رعایت کنید:

 

علاوه بر افزودن خوراکی‌های گفته شده به رژیم غذایی روزانه‌تان به نکات زیر هم توجه کنید.

 

بدنتان را به کم‌آبی نیندازید

 

کم آب شدن بدن می‌تواند به شما احساس خستگی و گرسنگی بدهد. حتماً همیشه و هر جا همراه خود یک بطری آب خنک داشته باشید تا دچار پرخوری و خستگی نشوید. می‌توانید یک برش آناناس، کمی نعنا و یا چند برگ جعفری به آب نوشیدنی‌تان اضافه کنید تا طعم‌دار شود و تمایل بیشتری به نوشیدن آب پیدا کنید.

 

آب طعم دار 
تعطیلات تابستانی و فرصت‌های بیشتر برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه احتمالاً شما را به پای میزهایی پر از خوراکی‌های جورواجور و خوشمزه می‌کشاند. مثل همیشه توصیه‌ی ما به شما این است که همان ابتدا بشقاب‌های خود را پر نکنید، غذا را آهسته‌تر بجوید و اجازه دهید غذا در معده‌تان جا بیفتد! بعد اگر دیدید هنوز سیر نشده‌اید کمی دیگر بخورید!

 

تعادل: کلید همیشگی!

 

فرقی نمی‌کند در سفر باشید یا در مهمانی یا پشت میز رستوران، به هر حال زمان‌هایی هست که شما با خوردنی‌هایی روبرو می‌شوید که جزو برنامه‌ی غذایی روتین شما نیستند. انتخاب‌هایتان را هشیارانه انجام دهید و یادتان باشد که کلید کاهش وزن پایدار، تداوم و تعادل است، پس لازم نیست به خودتان محرومیت و گرسنگی بدهید، با رعایت تعادل می‌توانید از خوردن لذت ببرید!

غذاهای محلی ایران

غذاهای محلی ایران؛ از آذری‌ها تا دامغانی‌ها

در این مطلب طرز تهیه سه غذای محلی از سه منطقه مختلف کشورمان را به شما آموزش داده ایم. با ما همراه باشید.
خورشت گردو اسفناج، غذای محلی دامغانی ها
خورشت گردو اسفناج، یکی از خورشت های مخصوص شهر دامغان است که می توانید تفاوت طعم را در آن کاملا احساس کنید. این غذا پایه ای با طعم شیرین دارد، بنابراین بهتر است از رب انار شیرین استفاده کنید.

مواد لازم:
گردو: 400 گرم
  • اسفناج: 1 کیلو
  • گوشت (خورشتی): نیم کیلو
  • رب انار: 1 لیوان
  • پیاز: 1 عدد
  • روغن: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • زردچوبه: به مقدار لازم
  • فلفل: به مقدار لازم
 غذاهای محبوب و محلی ایرانی
 
طرز تهیه:
1. ابتدا پیاز را ریز خرده کرده یا رنده کنید. سپس گوشت را به صورت خورشتی خرد کرده و به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و بعد زردچوبه و فلفل را به آن بیفزایید.

2. مقداری آب به مواد بیفزایید و شعله را زیاد کنید تا به جوش آید. گردو را آسیاب کرده و به مواد بیفزایید.
 
3. سپس اسفناج را شسته، خرد می کنیم و با کمی روغن تفت می دهیم و همراه با رب انار به خورشت اضافه کرده، نمک آن را به دلخواه به آن می افزاییم و فرصت می دهیم تا خورشت جا بیفتد.
 
خورشت هویج، غذای محلی تبریزی ها

مواد لازم:

  • پیاز: 1 عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه: به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق سوپ خوری
  • گوشت ماهیچه یا ران مرغ: 500 گرم
  • آلوی خورشتی: 200 گرم
  • هویج: 500 گرم
  • زعفران (دم کرده): 2 قاشق سوپ خوری
  • آل لیمو ترش تازه: یک سوم پیمانه
  • گوجه فرنگی: 3 تا 4 عدد
 غذاهای محبوب و محلی ایرانی
 طرز تهیه:

1. پیاز را نگینی خرد و با مقداری روغن سرخ کنید. فلفل، ادویه و زردچوبه را بیفزایید. کمی که تفت خورد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید، سپس مرغ یا گوشت را بیفزایید و حدود یک لیتر آب روی آن بریزید.
 
2. پس از آن که آب جوش آمد، اگر از مرغ استفاده می کنید، مقداری نمک افزوده، شعله را ملایم نمایید تا مرغ نیم پز شود. حالا آلوها را که از قبل خیس خورده اند، در ظرف مرغ بریزید تا بپزند.
 
3. در این فاصله هویج را به صورت کبریتی بسیار نازک خرد و یا با استفاده از رنده مخصوص خلال کنید. سپس آن را با مقداری نمک و روغن روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید تا هویج کاملا سرخ شود.
 
4. دقت کنید که در ظرف بسته باشد تا هویج کاملا بپزد. بعد، زعفران دم کرده را به هویج بیفزایید سپس هویج را در خورش بریزید تا چند جوش بزند. در پایان، آب لیمو ترش را نیز اضافه کنید. اکنون خورشت را در ظرف بریزید و با چند عدد گوجه فرنگی سرخ شده تزیین کنید.
 برنج کاسه ای، غذای محلی آذری ها

مواد لازم:

  • برنج: 3 پیمانه
  • ذرت: 1 پیمانه
  • نخود فرنگی: 1 پیمانه
  • هویج (خرد شده): 2 عدد
  • گوشت مرغ: 250 گرم
  • زرشک: 2 قاشق غذاخوری
  • خلال بادام: 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز (خرد شده): 2 عدد
  • نمک، فلفل و ادویه: به مقدار کافی
  • روغن: به مقدار لازم
 غذاهای محبوب و محلی ایرانی
 
طرز تهیه:

1. پیاز را سرخ می کنیم، کمی زعفران به آن می زنیم و برنج خیس خورده را (بدون آب) به آن اضافه می کنیم. تخم گشنیز، زردچوبه، دارچین، پودر کاری و نمک را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. کمی روغن اضافه می کنیم.
 
2. سپس هویج، نخودفرنگی و ذرت آب پز را اضافه می کنیم (در صورت دلخواه قارچ و فلفل سبز نیز می توان اضافه کرد). سپس کمی از خلال بادام و زرشک را افزوده و 3 لیوان آب می ریزیم و می گذاریم کمی بپزد.

3. مرغ را نیز جداگانه با نمک و ادویه می پزیم. بعد در یک ظرف بزرگ چرب شده، کمی زرشک و بادام ریخته و سپس لایه لایه مخلوط برنج و مرغ پخته را اضافه می کنیم. می توانیم روی آن بادام ریخته یا با سیب زمینی رنده شده روی آن را بپوشانیم.

سرتان را به عقب نچرخانید!

سرتان را به عقب نچرخانید!

سرتان را به عقب نچرخانید!
همیشه در گذشته سیر می کنیم،نگران آینده ایم و شاکی از زمان حال! این عادت بیشتر انسانهاست که حسرت روزهای گذشته را می‌خورند و از آن روز‌ها و لحظه ها به نیکی و خوبی یاد می‌کنند و از زمان حال گله وشکایت دارند البته در این میان هم هستند کسانی که گذشته‌ی خوبی ندارند و حتی به روزهای گذشته شان به دیده انزجار می‌نگرند.
به هر حال بیشترین افراد، به گذشته شان دل بسته اند و همیشه آرزو و هوس گذشته را در سر دارند، گذشته ای که برایمان لذت بخش بود و یا می توانستیم لذت بخش کنیم اما قدر ندانستیم...


گاهی سر می‌چرخانم و به گذشته نگاه می‌کنم:

-یادش بخیر یک زمانی پدر و مادری داشتیم که همه را دور هم جمع می‌کردند اما حالا دیگر خبری از آن دورهمی های شلوغ و پلوغ نیست!آن روزها را قدر ندانستم... یادم می آید که گاهی مشغول کار خانه ام بودم که یادم می افتاد 5 روزی است که خبری از پدر و مادرم ندارم! یا حتی گاهی که پدر و مادرم از من می‌خواستند که به دیدن‌شان بروم مدام در خانه غر می زدم که ای بابا خودم کار و زندگی دارم حالا باید خونه مامانم اینا هم بروم!

-همیشه یکی از آرزوهایم این بود که در زندگیم به یک جایی برسم تا بتوانم تمام کمبودهای زندگی خودم و پدر و مادرم را جبران کنم. با زحمات خودم و پدر و مادرم دانشگاه دولتی قبول شدم ...تحصیلاتم را به درجات عالی رساندم ...دکتر شدم، مطلب زدم، وضع مالیم عالی شد... شب ها تا دیر وقت مشغول کار بودم به قدری که دیگر تمام دغدغه و زندگیم شده بود بیمارانم اما کم کم یادم رفت که هدفم چه بوده است! زمانی که به خودم آمدم دیگر خیلی دیر شده بود...

شب ها تا دیر وقت سر کار می مانیم و روزها چنان درگیر کار می شویم که فرصت یک تلفن زدن را هم پیدا نمی کنیم... زندگی تمام می شود و ما هنوز زندگی نکرده ایم

-دوران نامزدیمان را یادت می آید،چقدر بی دغدغه بودیم...نه مسئولیت زندگی بود و نه خرج و برج خانه ای! اما حیف! نتوانستم خوب از آن دوران لذت ببریم؛مدام با هم درگیر یکسری حرف و حدیث های بی ارزش بودیم...

افسوس !چه روزهایی بود یادش بخیر... کاش یکبار دیگر تکرار می‌شد تا می توانستیم درست از آن دوران لذت ببریم.به راستی چرا ما آدم ها همیشه حسرت گذشته ای را می‌خوریم و انتظار آینده را می‌کشیم و لذت بردن از زمان حال را بلد نیستیم؟! دقیقا کی می‌خواهیم از زندگی لذت ببریم؟!
چهل‌سال پول جمع کردیم؛ حالا لذتش رو ببریم!

چند وقت پیش پیام جالبی را می‌خواندم که نوشته بود: همیشه و همه جا چشمم دنبالش بود خیلی دوستش داشتم از نگاهایش میدانستم او هم من را دوست دارد..بعد سال ها انتظار با عشق ازدواج کردیم...

خوشبخت بودیم اماهیچوقت نتوانستیم از کنار هم بودن لذت ببریم چون باید پول هایمان را پس انداز می‌کردیم برای خرید خانه ،ماشین، گرفتن عروسی .همیشه هر چیزی را که دوست داشتم می‌گفتم الان نه بعد ازعروسی الان باید خانه بخریم...هر دوسخت پول هایمان رو پس انداز می‌کردیم...

موفق شدیم خانه را خریدم و جشن عروسی خیلی زیبا گرفتیم..

از فردای آن روز به فکر این بودیم لوازم خانمان را جدید کنیم...گوشت و مرغ در خانه همیشه باشد، میوه های چند رنگ داشته باشیم...

با آمدن بچه به فکر این بودیم بچه مان لباس هایش خوب باشد ،غذایش مقوی باشد! 

خلاصه تاوقتی بچه هایمان سرو سامان گرفتند هر روز‌دغدغه چیزی را داشتیم ...خونه بزرگ تر_ماشین بهتر_مبل زیباتر_خرج دانشگاه_ عروسی_ جهیزیه...

روزها گذشت وما پیر شدیم ما ماندیم و یک خانه بزرگ ،یک ماشین پارک شده در پارکینگ که استفاده نمی‌شد...بچه هایی که درگیر زندگی خودشانند...

ما پیر شدیم و از زندگی لذت نبردیم...پیر شدیم و یادمان افتاد هنوز آن کافه که قرار بود بعد عروسی برویم را نرفتیم...یادمان افتاد آن شام رویایی دونفره رو نخوردیم...یادمان افتاد پارک سر کوچه را هم نرفتیم...یادمان آمد نرفتیم سینما تا فیلم کمدی ببینیم....

یادمان آمد هیچ سالگرد ازدواجی را نگرفتیم...

یادمان آمد چقدر زود تولد هم دیگر را فراموش کردیم...

یادمان آمد پشت تلفن فقط لیست خرید را گفتیم اما حال هم را نپرسیدیم...

یادمان آمد چقدر دوستت دارم بود که باید هر روز می‌گفتیم اما نگفتیم....یادمان آمد چقدر بوسه بود که ماند رو دستمان...یادمان آمد چقدر وقت بود هم را در آغوش نگرفته بودیم...

یادمان آمد عکس های دونفرمان را هم نگرفتیم 

از این زندگی ما فقط یادگرفتیم داشتن خانه و ماشینش را...


همین امروز کِیف زندگی را کنید... !

گاهی مشکل از طرز فکرهای ماست که باعث می شود حسرت گذشته را بخوریم و به فکرآینده باشیم و از زندگی فعلی‌مان لذت نبریم . فکر می‌کنیم داشتن زندگی شاد و بی دغدغه با پول جبران شدنیست! مشغول کار می‌شویم تا پول لازم برای مخارج زندگی را تهیه کنیم. از تفریح و استراحت و باهم بودن می زنیم تا مقدمات زندگی فراهم شود بعد در کنار هم زندگی کنیم اما کم کم یادمان می رود هدفمان چه بوده! شب ها تا دیر وقت سر کار می مانیم و روزها چنان درگیر کار می شویم که فرصت یک تلفن زدن را هم پیدا نمی کنیم... زندگی تمام می شود و ما هنوز زندگی نکرده ایم. 

همیشه فکرمان درگیر نداشته هایمان است و در حسرت گذشته ای به سر می بریم که حالا نیست! و در فکر آینده ای هستیم که در دست ما نیست! اگر تنها کمی به داشته هایمان فکر کنیم و از همان حال لذت ببریم آن زمان زندگی کرده ایم . به پدر و مادری که هستند و در آینده ممکن است دیگر نباشند، به سلامتی که خیلی ها در حسرتش هستندو ممکن است یک روز آن سلامتی هم از ما گرفته شود، به همسر خوب و مهربانی که در کنارتان است. همین امروز کِیف زندگی را کنید... 

از الآن کافه های زندگیتان را بروید،لباس های زیبایتان را برای کسانی که دستشان دارید بپوشید،به کسانی که دوستشان دارید هر روز بگویید که چقدر دوستش داریدو... 

گاهی شام را باهمسرتان به رستوران بروید مطمئن باشید با سالی سه چهار بار رستوران رفتن نمی‌توانید خانه بخرید....تولد فقط سالی یک بار است...سالگرد ازدواجتان را هم همین طور ساده برگزارش کنید اما هیچ وقت فراموش نکنید....

ما فقط یک بار به دنیا می‌آیم و یک بار زندگی می‌کنیم...شاید فردایی وجود‌ نداشته باشد...پس همین حالا از زندگی لذت ببریم تا در آینده حسرت گذشته از دست رفته را نخوریم.

بازنشستگی ، آمیزه ای از تجاربِ زرینِ زندگی

بازنشستگی ، آمیزه ای از تجاربِ زرینِ زندگی!

بازنشستگی ، آمیزه ای از تجاربِ زرینِ زندگی!
شخص بازنشسته بر سر سفره ای می نشیند که تجربه های حیاتش ، نعمت های لذیذ آن را شکل میدهد. در این دوره ، آزمندی و خودپسندی که سبب افسردگی و پریشانی آدمیان است به حداقل فرو می کاهد و عقلانیت و دقت ، بیش از هر زمان دیگر به منصهی ظهور می رسد.

 اینکه انسان با کار و تلاش ، وجود خویش را اثبات می کند هیچ تردیدی وجود ندارد.ادوار حیات یک شخص ، دارای وجوه و مشخصه های خاص و ویژه ای است. از روز انعقادِ  نطفه در رحم مادر تا لحظه ای که چشم از جهان فرو می بندد اَشکال و مراحل زنگی انسان شکل می گیرد.  در دوران جنینی ، خود را در یک دنیای دیگری می بیند و از خون مادر تغذیه می کند.  در مرحله  ی نوزادی ، با مکیدن شیر و با فریاد و گریه ، حیات و خواسته هایش را تضمین می کند. در نو جوانی  و جوانی، جنون و اندیشه را به همدیگر گره می زند. در سنین چهل سالگی ، اندیشه هایش از آشفتگی و پریشانی ، فاصله می گیرد . از آن به بعد با نگاه های متفاوت ، زندگی دیگری را تجربه می کند. در جهان بینی اسلامی و عرفانی ، هیچ دوره ای از ادوار حیان انسان ، نباید در چنگ بطالت گرفتار آید. حتی مرگ ، مرحله ای از مراحل خلقت به شمار می آید که باید با دید اقبال بدان نگریست . این نکته ی بسیار زیبا و قابل تعمق ، در ادبیات عرفانی ما ، خصوصاٌ در مثنوی معنوی مولانا به تصویر کشیده شده است.

 

آنهایی که به دوره ی بازنشستگی می رسند به شکل دیگری به تبیین و تفسیر زندگی می پردازند. نگاه اشخاص در این مرحله ، متفاوت و حتی متناقض می باشد. کسانی که به ضعفِ نفس مبتلا هستند و انگیزه ی لازم برای زندگی ندارند این دوره از حیات خود را پیش نیاز مرگ تلقی می کنند  و چون کالبد بی روح و لفظ بی معنی ، بی هیچ مقصد و مقصودی ، به سوی نیستی، راه می سپارند. چنین نگاهی ، بسیار دردآلود و جانکاه است که بر حیات بخشی از انسان های مأیوس ، سایه می گسترد و آنان را به تسلیم نا به هنگام وادار می سازد و در نهایت از پای در می آورد. اگر اینها به خود آیند و با یک نگاه متعالی بر بخشی از حیات خود بنگرند بر اندیشه های معیوب خویش فایق می آیند  و با به کار بستن اندوخته های گران بها و تجارب زرین زندگی خود ، به ابداعات و خلاقیت های تحیر آفرینی ، دست می یازند.

 

جهان بینی و نوع نگاه انسان است که به هستی او ، معنا می بخشد و جایگاهش را نسبت به دیگران مشخص می سازد.انسان تنها موجودی است که به لحاظ فلسفی ، وجودش بر ماهیتش ، مقدم می باشد. تنها انسان است که می تواند فاصله ی «بودن» و «شدن» را تشخیص دهد و راهِ طولانی کمال را بپیماید. گاهی نشانِ خلیفه اللهی را بر دوش بکارد و گاهی داغِ اسفل السافلین را بر پیشانی خود داشته باشد.
از یک منظر ، شخص بازنشسته در کشوری که در آن نفس می کشد معنی پیدا می کند . ساختار سیاسی و مدیریتی آن کشور ، می تواند بسیار تعیین کننده باشد . هم می تواند کرامت و حیثیت را از انسان بستاند و هم می تواند خلعت کرامت را به او هدیه نماید . کشوری که بر بنیاد مدیریت علمی اداره شود و مناصب و صندلی ها بر اساس قابلیت ها و ظریت ها ، در تقابل نباشد می تواند در حراست از حقوق شهروندان به توفیقات بس افزونی نایل آید و تعالی و ترقی را بر مردمش به ارمغان آورد.

 

دوران بازنشستگی ، دوران طلایی است که باید بدان ارج نهاد. شخص بازنشسته بر سر سفره ای می نشیند که تجربه ها ی حیاتش ، نعمت ها ی لذیذ آن را شکل می دهد. در این دوره ، آزمندی و خودپسندی که سبب افسردگی و پریشانی آدمیان است به حد اقل فرو می کاهد و عقلانیت و دقت ، بیش از هر زمان دیگر به منصه ی ظهور می رسد. آرامش روانی با چشم پوشی از جاذبه های دنیوی ، حاصل می آید.  معنویت گرایی ، دلمردگی را می زداید. از راه نیک اندیشی و پیوستن به روح الهی ، فصل اصلاح شخصیت  و ظهور فضل و هنر فرا می رسد. دل نبستن به ظواهر زندگی ، که نمود بارزی از بیماری های اخلاقی و روحی است کاملاً دیده  می شود. عقده های روانی ، تقلیل می یابد. خام اندیشی  و خیال زدگی  که سبب سقوط آدمی است به تحلیل می رود و نشان های روشن اندیشه وری و واقعیت نگری  که مظهر سلوک عقلانی و تعالی اخلاقی است ، نمود پیدا می کند. غم های یأس آلود و روح آزار که معلول تعلقات و آویزش های خودبینانه است رنگ می بازد. ظاهر بینی که غم های نازل پدید می آورد از بین می رود. تصعیدِ شهوات ،تعدیل و یا تعطیل می شود.حیات طیبه که مصداق روشنی از  ایصال به مطلوب است، عینیت می یابد :

 

لیک گـــــــر باشد طبیبش نور حق          نیست از پیــریّ و تب ، نقصان و دَق1 


:hibiscus::hibiscus::hibiscus:

جز مگر پیــری که از حق است مست         در درون او حیات طیبــــــــه است2


:hibiscus::hibiscus::hibiscus:

از برون ، پیــــر است و در باطن صَبی         خود چه چیز ست آن ، ولی و آن نبی 3


مولانا جلال الدین محمد بلخی می گوید: « نوعی از پیری جنبه ی ارزشی دارد و آن پیری عقلی است نه سنی و تقویمی ، چنین پیری ، عقلش بر کمال است و قوه ی مدرکه اش به پختگی و غایت استواری رسیده است. چنین پیری از هستی و شخصیت موهوم گذشته و به هستی و شخصیت حقیقی رسیده است». 

 

دوران بازنشستگی ، دوران تجدید نظر و تجمیع قوا برای بداعت و نوآوری است .انسان ، بار دیگر خود را می یابد و با خود خلوت می کند تا به اندوخته ذی قیمت قبلی اش، نظام و سامان دیگری ببخشد. تنهایی و خلوت، به تعبیر اشو زرتشت ، قابله ی ماهری است که می تواند موجب زایش و ابداعات تحیر آفرین باشد. ابن خلدون در تنهایی تبعید بود که اثر گرانسگ خویش – مقدمه – را به رشته ی نگارش درآورد. آیت الله طالقانی ، در خلوت زندان ، «پرتوی از قرآن » را به طالبان حقایق قرآن ، عرضه نمود...


در نهایت به این  نتیجه می رسیم که این مرحله ، پربارترین مرحله ی زندگی می تواند باشد ، چرا که شخص مذکور قابلیت آن را پیدا می کند بار دیگر ، پوست اندازی کند و راه کمال را با دقت و تعمق بپیماید و شگفتی های شگرفی بیافریند. این دوره ، مثلاً برای یک نیروی فرهنگی ، دوره ی تجسم و کتابت تصورات و اندیشه ها ست. برای انسان کمال گرا ، ایست و توقف ، هیچ معنایی جز مرگ و فروپاشی ندارد. خصوصاً انسان مسلمان ، آیه ی زیبای :« فَاِذا فَرَغتَ فَانصَب »4   را نصب العین خود قرار می دهد و با تیر تلاش خویش ، چشم خستگی را نشانه  می رود و بر مدار «وَ اَن لَیسَ لِلاِنسان اِلا ما سَعی » 5 از «بودن» فاصله می گیرد و به سوی «شدن» و کمال که هیچ انتهایی برای آن متصور نیست ، پر می گشاید.

سالمندآزاری جرم می‌شود

سالمندآزاری جرم می‌شود


سالمندآزاری جرم می‌شود

در سرزمینی که «احترام بزرگ‌ترها» و «حرمت موی سفید» همیشه جزو ارزش‌ها بوده، حالا اوضاع در حال تغییر است؛ آنقدر که در کنار واژه‌های مثل «کودک‌آزاری» و «همسرآزاری» حالا صحبت از «سالمندآزاری» است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، روزنامه همشهری در گزارش ویژه امروز (یکشنبه) خود به مساله «سالمندآزاری» در کشور پرداخته است:
در سرزمینی که «احترام بزرگ‌ترها» و «حرمت موی سفید» همیشه جزو ارزش‌ها بوده، حالا اوضاع در حال تغییر است؛ آنقدر که در کنار واژه‌های مثل «کودک‌آزاری» و «همسرآزاری» حالا صحبت از «سالمندآزاری» است. این موضوع آنقدر جدی است که پای تدوین طرح‌های جدید و نمایندگان مجلس به میان آمده است. شورای‌عالی سالمندان اعلام کرده در حال تدوین طرح مقابله با سالمندآزاری است تا براساس آن قوانین و فرهنگ مقابله با سالمندآزاری تدوین شود تا دستگاه‌های مختلف به فراخور حالشان بتوانند از آن استفاده کنند.

آمار سالمندآزاری
هرقدر که آمار تعداد سالمندان در کشور تقریبا روشن و دقیق است، آمار مربوط به سالمندی کلی، قدیمی و غیرقابل استناد دقیق است. البته چند گزارش رسمی از سوی نهاد‌های مسئول افزایش سالمندآزاری را تأیید می‌کند اما هیچ کدام آمار دقیقی در این زمینه اعلام نکرده‌اند. شاید تنها آمار رسمی در دسترس مربوط به سال ۸۹ و پژوهش دانشگاه تهران باشد که مدعی شده ۸۷درصد سالمندان یک‌بار آزار را تجربه کرده‌اند. نمونه‌های این پژوهش از سالمندان ۶۰سال به بالای پارک‌های شهر تهران بودند. یافته‌های پژوهش نشان داد که ۸۷,۸ درصد از نمونه‌های پژوهش تجربه حداقل یک نوع از سوء‌رفتار و ۲۴.۹ درصد از نمونه‌ها تجربه همزمان هر ۴ نوع سوءرفتار را داشتند. ۸۴.۸ درصد از نمونه‌های پژوهش تجربه سوءرفتار عاطفی، ۶۸.۳ درصد تجربه غفلت، ۴۰.۱ درصد تجربه سوءرفتار مالی و ۳۵.۲ درصد از نمونه‌ها تجربه سوءرفتار جسمی را بیان کردند.
سیدحسن موسوی‌چلک، پژوهشگر اجتماعی و مدیرکل دفتر سابق امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی درباره اینکه این آمار پس از ۷سال چقدر قابل استناد است به همشهری می‌گوید:«من اطلاعی از جزئیات این پژوهش ندارم و به‌خاطر نمی‌آورم بررسی دقیقی در این زمینه انجام شده باشد. اما اگر فرض را بر صحت و دقت این پژوهش بگذاریم باید بگویم که این آمار اگر بیشتر نشده باشد، حتما کمتر نشده است؛ چه اینکه تعداد سالمندان افزایش پیدا کرده و نتیجه طبیعی بیشتر شدن این جامعه آماری، افزایش آزاردیدگان است. علاوه بر این همیشه یکی از موضوعات اصلی گزارش شده در اورژانس اجتماعی، همین موضوع سالمندآزاری است.»

حال و روز سالمندی
اگر همین آمار را در کشور مبنا قرار دهیم، این یعنی چند سالمند چنین وضعیتی را تجربه کرده‌اند؟ براساس آمار اکنون ۹درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که تا دو دهه آینده این رقم به ۱۴درصد افزایش پیدا می‌کند. با وجود این کشورمان اکنون وارد مرحله نخست سالمندی شده که ۸میلیون نفر را شامل می‌شود، ولی تا سال ۱۴۱۰ این رقم به ۱۱میلیون نفر خواهد رسید. به گفته کارشناسان آزار جسمی جنسی، غفلت در ارائه خدمات و رفع نیازهای آنان و سوءاستفاده مالی مهم‌ترین شاخص‌های مطالعه سالمندآزاری است. این «آزار دادن» طیف وسیعی است که در یک‌سوی آن شکنجه‌های جسمی و رها‌سازی‌ در خیابان قرار دارد و در سوی دیگر حتی بی‌توجهی به آنها در یک مهمانی هم نوعی از آزار تلقی شود. اما نکته مهم پنهان‌کاری سالمندن در اعلام این آزار‌ها یا واکنش به آنهاست. آنها به‌دلیل وابستگی به خانواده خود و برای اینکه آنها را از دست ندهند بسیاری از این آزار‌ها را پنهان می‌کنند.
مصداق‌های سالمندآزاری حتما بسیار گسترده است. برای نمونه تصرف یارانه این افراد و حقوق بازنشستگی آنها اگرچه در حالت عادی هم نوعی از تجاوز به حقوق است اما از نظر پژوهشگران این حوزه نوعی از سالمندآزاری تلقی می‌شود.

پیگیری قانونی
حالا که موضوع سالمندآزاری جدی شده، محسن سلمان‌نژاد، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سالمندان از تدوین طرح مقابله با سالمندآزاری در دبیرخانه شورای‌عالی سالمندان خبر داده و می‌گوید: «از این طرح پروتکل، قوانین و فرهنگ مقابله با سالمند‌آزاری استخراج می‌شود.» به این ترتیب باید منتظر بود با تدوین قوانین جدید و تعیین مجازات برای سالمندآزاری فرهنگسازی بیشتری در این زمینه انجام‌شده و راه برای برخورد با متخلفان هموار‌تر شود. همزمان مجلس نیز برای ورود به این موضوع اعلام آمادگی کرده است. عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی که پیش از این بارها در زمینه مواجه شدن با «سونامی سالمندی» هشدار داده بود، به همشهری می‌گوید: «البته قوانین ما در این زمینه کامل است و ما نیاز به تدوین قوانین جدید نداریم. نباید برای هر گروهی قانونگذاری جدید انجام داد و با همین قوانین نیز می‌توان با تجاوزهایی که به حقوق سالمندان می‌شود برخورد کرد اما اگر دولت در این زمینه لایحه‌ای بدهد مجلس حتما حمایت خواهد کرد. کمیسیون اجتماعی مجلس با درک درست از مسئله سالمندی، این آمادگی را دارد که قوانینی را به نفع جمعیت سالمندان تصویب کند.»

پنج گام

پنج گام برای اینکه کنترل زندگی تون رو به دست بگیرید

پنج گام برای اینکه کنترل زندگی تون رو به دست بگیرید
در فرهنگ امروز، مهارت های رهبری اهمیت زیادی دارن. ما دیگران رو زیر نظر می گیریم، تقلید می کنیم و توصیه های افراد معتبری که سخت کار کردن و یه مثال واقعی برای ما هستن و، دنبال می کنیم.اما این فقط سازمانا نیستند که به رهبری و هدایت نیاز دارن، بلکه قدرتمندترین بخشی که به رهبری نیاز داره زندگی خودتونه.

آخرین باری که احساس می کردید روی زندگی تون کاملا کنترل دارید، همگام با اهدافتون پیش می رید و همه ی قسمت های مهم زندگی تون رو سر و سامون دادید، کی بود؟
دلیل مطرح کردن این سوال، این نیست که حالتون رو بد کنیم، چنین کاری ساده نیست ( واقع گرایانه هم نیست ) و نمیشه همیشه با تمام قوا کار کرد. اما اینو باید بدونید و یادتون باشه که شما کنترل زندگی رو به دست دارید. این زندگی شماست و شما مسئولش هستید تا مطمئن بشید براساس استانداردایی که دارید، همه چیز خوب پیش میره یا نه!


آیا شما رهبر زندگی خودتون هستید؟
اگه فکر می کنید هنوز برای رسیدن به این ذهنیت، باید تلاش کنید، فکر می کنم این توصیه ها کمکتون کنند:

1- هدف گذاری کنید.
تمام رهبران بزرگ، هدف گذاری می کنند. اونا نقاط عطفی که می خوان بدست بیارن رو شناسایی می کنند، سپس اهداف عملی خاصی که کمکشون می کنه به اونجا برسن رو می سازن. چه بخواید یه سازمان رو هدایت کنید، چه زندگی خودتون رو، باید به آینده نگاه کنید و تصمیم بگیرید که هدفتون چیه، بعد بفهمید چطور میشه به اونجا رسید. از حالا براساس اینکه شش ماه دیگه، یه سال یا پنج سال دیگه می خواید به کجا برسید هدف گذاری کنید. در حالی که مهمه هدف گذاریتون واقع گرایانه باشه، من شما رو تشویق می کنم تا رویاهایی بزرگ داشته باشید! خودتون رو با چیزی که تو گذشته بدست آوردید محدود نکنید و خودتون رو کمی بیشتر رشد بدید. من فکر می کنم اهدافی که می تونید با کمی نظم و ترتیب و برداشتن گام های درست بدست بیارید، شگفت زده تون می کنه.

2- شجاع باشید.
تمام رهبران بزرگ شجاعت دارند، معناش این نیست که از چیزی نمی ترسند. شجاع بودن یعنی اونا می دونند چطور به ترساشون غلبه کنند و ریسکای بزرگ رو بپذیرن. شجاعت، مهارت با ارزشیه که باید تو زندگی پرورش پیدا کنه. از چیزایی که باعث ترستون می شه بیشتر آگاه بشید، می خواید شغلتون رو رها کنید و کسب و کار خودتونو راه بندازید؟ می خواید از اضافه وزنی که سال هاست آزارتون می ده خلاص بشید؟ این ترس می تونه هر چیزی باشه. اگه این کار باید انجام بشه تشویقتون می کنم شجاعتتون رو تقویت کنید و انجامش بدید! یه بار دیگه هم میگم، این زندگی شماست و کسی قرار نیست کارای سخت رو به جای شما انجام بده، پس با شجاعت رهبری کنید.

3- از اشتباهاتتون یاد بگیرید.
همه رهبرای بزرگ از اشتباهات خودشون درس می گیرند. صادقانه بگم، چون هیچکس کامل نیست، حتی قابل احترام ترین رهبران دنیا هم گاهی ممکنه اشتباه کنند و یا خطاهایی تو قضاوتشون مرتکب بشن. چیزی که یه رهبر بزرگ رو از بقیه انسانا جدا می کنه نوع درس گرفتن از اشتباهاتشه. یه مورد مهم دیگه که باید یادتون بمونه، اینه که تو این زندگی ممکنه بارها و بارها و بارها اشتباهاتی رو مرتکب بشید، اما این اشتباهات نیستند که شما رو تعریف می کنند، بلکه چگونگی حل کردن اونهاست که این کارو انجام می ده. خودتون رو به خاطر اشتباه کردن سرزنش نکنید، یه قدم به عقب بردارید، درس بگیرید و مشکلتون رو حل کنید.

4- تثبیت طرز فکر دانش آموزی
یه رهبر بزرگ، همیشه باید در حال یادگیری باشه. اونا می دونند که همه چیزو نمی دونند و نمی تونند همه چیزو بدونند. اگه می خواید رهبر زندگی خودتون بشید، شما هم باید اینو بدونید. با خوندن کتاب، مراجعه به کارگاه های آموزشی و کلاس ها ادامه بدید. خودتون رو با افرادی احاطه کنید که به شما یاد میدن و شما رو به چالش می کشن و باعث می شن رشد کنید. به دنبال اطلاعات تو موضوعات جدید باشید و به سوال پرسیدن ادامه بدید. اطلاعات زیادی تو این دنیا وجود داره که باید یاد بگیرید. کنجکاوی خودتون رو حفظ کنید و تا جای ممکن، یادگیری این اطلاعات بی پایان رو ادامه بدید.

5- کسی که هستی رو بشناس و بهش افتخار کن.
تمام رهبران بزرگ، عزت نفس دارند. اونا خودشون رو به خوبی می شناسن و با وجود چالشای زندگی، به ذات و نفس خودشون افتخار می کنند. برای اینکه تو زندگی خودتون واقعا رهبری بزرگ باشید، باید یادتون باشه که چه کسی بودید. شاید کمی به نظرتون ناخوشایند بیاد، اما حقیقت داره. هرچه سریع تر خودتون رو بشناسید و بهش احترام بذارید، زودتر هم به توانایی ها، قابلیت ها و تصمیمات خودتون اعتماد پیدا خواهید کرد و تبدیل به رهبر زندگی تون خواهید شد.

شکر پلو شیرازی

طرز تهیه شکر پلو شیرازی

برنج را که از چند ساعت قبل در آب خیس کرده اند، با آب در ظرفی روی اجاق گذاشته کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند  و یکی دو جوش می دهند...


مواد لازم :

برنج یک کیلو

شکر یک کیلو
 روغن
 زعفران
 مغز پسته
 بادام
 خلال نارنگی
شکر پلو,پلوی شیرازی

 

طرز تهیه :برنج را که از چند ساعت قبل در آب خیس کرده اند، با آب در ظرفی روی اجاق گذاشته کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند  و یکی دو جوش می دهند . شکر را با دو لیوان آب جوشانده، به صورت شیره شکر در می آورند و درضمن یک قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را در آب جوش حل کرده، به شیره شکر اضافه می کنند و دو قاشق روغن نیز به آن می افزایند . برنج را دم می کنند و قبل از دم کشیدن کامل، با کفگیر به داخل سینی یا چلوصافی ( ترش باله ) ریخته، شیره شکر را روی آن پاشیده ، با هم مخلوط می کنند. سپس برنج را دوباره در داخل دیگ یا قابلمه ریخته ،روی حرارت ملایم دم می کنند. پس از دم کشیدن شکر پلو ، خلال بادام پسته و خلال نارنگی را شیرین کرده را روی آن ریخته مصرف می کنند.شکر پلو را در شیراز همیشه با خورشت قیمه صرف می کنند.

قنبر پلو؟

قنبر پلو؟

مواد لازم:
500 گرم گوشت چرخ‌کرده
  •  3 پیمانه برنج
  •  1 عدد پیاز درشت
  •  3 ق‌س آرد نخودچی
  •  100 گرم کشمش
  •  1ق‌س رب‌انار
  •  1 ق‌س شیره انگور
  •  100 گرم  مغزگردو
  •  نمک، فلفل و زردچوبه و روغن
  •  به میزان لازم

قنبرپلو

طرز تهیه:
1. برنج را شسته و مقداری آب روی آن بریزید و با کمی نمک خیس کنید.
2. گوشت چرخ‌کرده را در کاسه‌ای با ادویه‌ها (نمک، فلفل و زردچوبه) و آرد نخودچی مخلوط کنید. مایه گوشت آماده شده را خوب با دست ورز دهید تا کشدار و چسبنده شود. حالا شروع کنید آنها را به شکل کوفته قلقلی‌های کوچک درآورید. همه مایه گوشت را به همین صورت قلقلی کنید.

3. در ماهیتابه‌ای روغن ریخته و حرارت دهید تا داغ شود، بعد کوفته قلقلی‌های ریز را که آماده کرده‌اید، در روغن تفت دهید. وقتی همه طرف کوفته‌ها سرخ شدند آنها را از روغن خارج کنید و کناری بگذارید.

4. پیاز را ریز خرد کنید، در تابه‌ای با روغن سرخ کنید تا طلایی شود. گردو را هم بعد از خرد کردن به پیاز داغ اضافه کنید و همراه با پیاز داغ کمی تفت دهید حالا کشمش را اضافه کرده و بعد از یک دقیقه آن را از روی حرارت بردارید.

5. برنج را در قابلمه‌ای حاوی آب جوش ریخته و بجوشانید. وقتی که برنج سبک شد و روی سطح آب آمد، آن را آبکش کنید. قابلمه‌ای که می‌خواهید غذا را در آن درست کنید آماده کرده و لایه‌لایه مواد آماده - یعنی مخلوط کشمش و گردو و کوفته‌ها - را لابه‌لای برنج بریزید.

6. رب انار را با کمی آب رقیق کرده و با شیره انگور مخلوط کنید، بعد آن را روی برنج ریخته و آن را دم کنید. مدت زمان دم کشیدن برنج حدود نیم ساعت است. البته یادتان نرود حرارت اجاق در حین دم کشیدن برنج باید ملایم باشد.

مواد غذایی که رگ‌ها را مسدود می‌کند

مواد غذایی که رگ‌ها را مسدود می‌کند

مواد غذایی که رگ‌ها را مسدود می‌کند
مصرف برخی مواد غذایی باعث انباشته شدن پلاک های چربی در رگ‌ها شده و آن‌ها را سفت و تنگ می کنند. این مسئله نیز باعث بروز مشکلی به نام تصلب شرایین می شود که به زبان ساده معنای گرفتگی رگ‌های خونی و در نهایت سکته قلبی است. در این مطلب شما را با ۷ ماده غذایی آشنا می کنیم که تأثیر زیادی در گرفتگی رگ‌های خونی دارند.
پنیرها باعث رسوب در رگ‌های خونی می شوند

پنیرها جزو مواد غذایی هستند که افراد در معرض خطر سکته قلبی باید در مصرف آن‌ها احتیاط کرده و حد تعادل را رعایت کنند. چرا؟ به خاطر اینکه حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و میزان کلسترول بد خون را افزایش می دهند. در نتیجه زمینه ایجاد رسوب در رگ‌ها بالا می رود.
علاوه بر این پنیرها به دلیل چربی و نمک زیادی که دارند امکان ابتلا به پرفشاری خون را نیز افزایش می دهند. بنابراین لازم است که در مصرف پنیر دچار افراط نشوید. در صورت مصرف کم و متعادل انواع پنیرها نیازی به پرهیز کامل از آن‌ها نخواهد بود. مهم این است که دچار زیاده روی نشوید و تحرک بدنی مناسب داشته باشید.

محصولات لبنی دیگر و کاهش اندازه رگ‌ها

بدون شک هیچ چیز به اندازه خوردن کره یا خامه با انواع مرباها دلچسب نیست. اما باید حواستان باشد که دچار زیاده روی نشوید. خامه نیز همانند شیر و کره جزو محصولات لبنی است و حاوی میزان زیادی چربی اشباع شده خطرناک برای رگ‌ها است. یادتان باشد که مصرف چربی های اشباع شده برای افرادی که در معرض مشکلات قلبی عروقی هستند توصیه نمی شود.

این چربی ها باعث افزایش کلسترول خون شده و رسوب ایجاد می کنند که منجر به تنگ شدن رگ‌ها می شود. توصیه می شود به جای خامه یا کره و غیره از روغن زیتون یا روغن کلزا برای پخت و پز استفاده کنید. این روغن‌ها حاوی آنتی اکسیدان ها و امگا ۳ ها است که جزو چربی های خوب برای بدن محسوب می شوند.

 تخم مرغ اگر بیش از ۴ عدد در هفته باشد

تخم مرغ جزو مواد غذایی‌ای است که بحث و جدل زیادی در خصوص آن وجود دارد. همیشه این سؤال وجود دارد افرادی که چربی خون دارند می توانند تخم مرغ مصرف کنند یا خیر؟ تخم مرغ حاوی چربی های حیوانی است و بنابراین زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش کلسترول خون و تشکیل پلاک هایی در رگ‌های خونی می شود.

اگر عادت دارید هر روز صبح دو سه عدد تخم مرغ نیمرو کنید بهتر است کمی مراقب باشید. یادتان باشد که بخصوص زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است. البته از آنجایی که این کلسترول کمتر توسط روده ها جذب می شود تخم مرغ تأثیر متوسطی دارد. یادتان باشد که تخم مرغ خواص و فواید زیادی دارد و نباید از برنامه غذایی حذف شود. اگر خودتان را مستعد کلسترول بالا می دانید مصرف تخم مرغ را به هفته ای ۳ تا ۴ عدد محدود کنید.

 

سوسیس و کالباس و رفقا و افزایش کلسترول بد خون

شاید باورتان نشود اما گربه دم خانه ما گلاب به رویتان بعد از خوردن سوسیس دچار استفراغ شد. این گوشت های فراوری شده نه تنها هیچ خیری برای بدن ندارند بلکه انواع مشکلات و بیماری ها را نیز به جان افراد سالم می اندازند. سوسیس و کالباس و غیره باعث افزایش کلسترول بد خون می شود. زمانی که کلسترول خون بالا باشد پلاک هایی ایجاد می شود که به جداره رگ‌ها چسبیده و باعث کند شدن جریان خون می شوند. در نتیجه خطر بروز سکته قلبی افزایش می یابد. فراموش نکنید که این مواد غذایی همچنین حاوی میزان زیادی نمک هستند.

یادتان باشد که چربی گوشت های قرمز حاوی چربی های اشباع شده است که باعث افزایش کلسترول بد خون می شوند. البته منظورمان این نیست که مصرف گوشت قرمز را به طور کلی حذف کنید. اما نباید در تمام غذاهایتان از گوشت استفاده کنید. بهتر است آن را با منابع پروتئینی دیگری مانندماهی های چرب یا تخم مرغ و همچنین پروتئین های گیاهی جایگزین کنید. تا حد امکان از مصرف سوسیس و کالباس بپرهیزید.

گوشت قرمز و افزایش خطر مسدود شدن رگ‌ها

گوشت قرمز نه تنها عاملی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان روده است بلکه می تواند باعث افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی نیز باشد. نتایج بررسی ها نشان می دهد ال کارنیتین موجود در گوشت قرمز خطر تصلب شرایین را بالا می برد. یعنی باعث افزایش خطر مسدود شدن عروق می شود.

علاوه بر این گوشت قرمز چرب حاوی چربی های اشباع شده است که شهرت زیادی در افزایش کلسترول بد خون دارند. البته همچنان توصیه به حذف گوشت قرمز نمی شود. فقط باید از مصرف روزانه آن خودداری شده و از دیگر منابع پروتئین مانند ماهی های چرب نیز استفاده شود.

پیراشکی و رفقا و چربی های مضر برای قلب

چربی های ترانس از جمله دشمنان اصلی قلب محسوب می شوند. این چربی ها در غذاهای آماده، پیراشکی و شیرینیجات صنعتی به میزان زیادی وجود دارند. یادتان باشد که این چربی ها حتی بیشتر از چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز مضر هستند چون باعث کاهش میزان کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد خون می شوند. در حین خرید محصولات غذایی به واژه «روغن های گیاهی هیدروژنه» دقت کنید. چون در نگاه اول به نظر سالم می آیند اما واقعیت این است که این‌ها چربی های ترانس بوده و باعث افزایش کلسترول بد خون می شوند.

نمک و سفت شدن رگ‌های خونی

اگر در معرض بیماری های قلبی قرار دارید بهتر است غذاهایتان را شور و پرنمک نکنید. چرا؟ به خاطر اینکه از هر ۲ نفر که عادت به زیاده روی در مصرف نمک دارد ۱ نفر به پرفشاری خون مبتلا می شود. این بیماری نیز باعث سفتی رگ‌های و پیری رگ‌های خونی شده و انعطاف آن‌ها را از بین می برد. نمک همچنین باعث رسوب در رگ‌ها می شود که در نهایت برای قلب مشکل ایجاد می کند.

در نهایت اینکه یادتان باشد برای داشتن قلب و رگ‌های سالم علاوه بر کنترل رژیم غذایی لازم است روزانه و به طور مرتب ورزش هایی مانند پیاده روی و شنا و غیره انجام دهید.

خواص آناناس

خواص آناناس Pineapple

خواص آناناس Pineapple یکی از میوه های محبوب و پر مصرف در جهان است. این میوه گرمسیری از عطر و طعمی بسیار خوب سود می برد و مصرف آن احساس تازگی و شادابی را در انسان ایجاد می کند.                                                                                                ۳ دلیل برای این که بیشتر آناناس مصرف کنید

خواص آناناس Pineapple

 افزون بر عطر و طعم دوست داشتنی، آناناس از ارزش غذایی قابل توجهی برخوردار است و مواد مغذی موجود در آن فواید سلامت چشمگیری را ارائه می کنند.
آناناس سرشار از ویتامین C است

یک فنجان آناناس Pineapple بیش از ۱۰۰ درصد مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C انسان را تامین می کند.
این ماده مغذی سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند و همچنین، در رشد و ترمیم بافت های بدن نیز نقش دارد. افزون بر این، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول ها در برابر پیری زودرس و بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی محافظت می کند.

ویتامین C می تواند روی اندازه کمر شما نیز تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داده است، ورزشکارانی که به اندازه کافی ویتامین C دریافت نمی کنند، هنگام انجام تمرینات ورزشی حدود ۲۵ درصد کالری کمتر می سوزانند. و مقدار بیش از اندازه پایین ویتامین C در جریان خون نیز با چربی بدن و اندازه دور کمر بیشتر پیوند خورده است.
آناناس از سلامت پوست پشتیبانی می کند

آناناس سرشار از منگنز است. تنها یک فنجان از این میوه حاوی بیش از ۷۵ درصد مقدار مصرف توصیه شده روزانه منگنز است. این ماده معدنی، به همراه ویتامین C، برای کلاژن سازی نیاز است.
کلاژن جز ساختاری پوست است و از پدیدار شدن چین و چروک و انعطاف ناپذیری پوست جلوگیری می کند.

همچنین، منگنز به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول های پوست در برابر آسیب پرتو فرابنفش محافظت می کند. از این رو، مصرف آناناس به طور ویژه در فصل تابستان می تواند یک ضرورت در نظر گرفته شود.
آناناس شرایط گوارش را بهبود می بخشد

اگر تلاش کنید آناناس تازه را به یک دسر ژلاتینی اضافه کنید، احتمالا با شکست مواجه خواهید شد.
آناناس دارای آنزیمی به نام بروملین است که ژلاتین را به بلوک های سازنده اسید آمینه خود تجزیه می کند و از جامد شدن یا جامد باقی ماندن آن جلوگیری می کند.

به دلیلی مشابه، آناناس برای مزه‌دار و نرم کردن گوشت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
بروملین نه تنها در آشپزی تاثیرگذار است، بلکه اگر آناناس را به همراه وعده غذایی خود مصرف کنید،
این آنزیم ممکن است به گوارش بهتر پروتئین ها، به طوری که موجب کاهش نفخ، سوء هاضمه و تنبلی دستگاه گوارش شود، کمک می کند. فیبر غذایی موجود در آناناس نیز به حفظ حرکات  منظم روده و پیشگیری از یبوست کمک می کند.

خواص آناناس

فابرین نام نوعی پروتئین ارگانیک است که باعث انعقاد خون می‌شود. وجود این ترکیبات در خون مانع از گردش خون شده و در نتیجه امکان دارد باعث ایجاد لخته‌های خونی شود؛ اما آنزیم بروملین موجود در آناناس قادر است که این پروتئین را حل کرده و جریان خون را روان سازد. در این صورت است که خون به‌خوبی به تمام ارگان‌های بدن می‌رسد، فعالیت قلب کنترل می‌شود، رگ‌های خونی باز شده و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌شود. به عقیده‌ی محققان تأثیر این ترکیب با اثرات آسپرین قابل مقایسه است. البته منظورمان این نیست که داروی آسپرین خود را کنار گذاشته و آناناس را جایگزین کنید. شما می‌توانید از این میوه برای ارتقای سلامت قلب خود استفاده کنید.

خواص آناناس در تقویت سیستم ایمنی بدن

با خوردن یک وعده آناناس که برابر نصف یک فنجان می باشد، ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن ما به ویتامین C تامین می گردد و به همین دلیل باید آناناس را یکی از بهترین و البته خوشمزه ترین منابع تامین ویتامین C – که به آن اسکوربیک اسید نیز گفته می شود – دانست. ویتامین C عمدتا در فرآیندهای مرتبط با تقویت بدن و دستگاه ایمنی در برابر بیماری ها و عوامل بیماری زا مشارکت دارد.

مصرف ویتامین C سبب بهبود عملکرد گلبول های سفید خون می شود. به علاوه ویتامین C یک ماده آنتی اکسیدان محسوب می شود که از ما در مقابل تاثیر مخرب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نماید. رادیکال های آزاد در اثر سوخت و ساز درون سلولی به وجود می آید و می تواند به اندام های مختلف بدن آسیب رسانده، عملکردهای طبیعی بدن ما را مختل نماید. همچنین رادیکال های آزاد می تواند سبب شود تا سلول های سالم به سلول های سرطانی تبدیل گردد. اما ویتامین C موجود در آناناس از ما در مقابل این آسیب ها محافظت می کند و به همین دلیل تقویت دستگاه ایمنی بدن را باید یکی از مهم ترین خواص آناناس و آب آناناس دانست.

خواص آناناس برای کاهش فشار خون بالا

خوردن آناناس تازه در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث کنترل میزان فشار خون می‌شود؛ دلیل این خاصیت آناناس، برخورداری از مقادیر بالای پتاسیم و بهبود عملکرد پمپ سدیم پتاسیم می باشد. خطر بالا رفتن فشار خون در افرادی که هر روز آناناس مصرف می‌کنند، تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

آناناس برای معده

اگر در هضم غذا مشکل دارید یا دچار گاز معده و غیره هستید لازم است که به تغذیه‌تان اهمیت ویژه‌ای بدهید. اگر تغذیه‌ی متعادلی دارید ولی از این مشکلات رنج می برید، احتمالاً بدنتان به میزان کافی آنزیم‌های گوارشی ترشح نمی‌کند. آنزیم بروملین باعث تقویت عملکرد دستگاه گوارش شده و به بدن کمک می‌کند تا به‌خوبی مواد غذایی تجزیه‌ شده و جذب شود. خواص آناناس

برای مثال با مصرف آب آناناس روند تجزیه و گوارش برخی پروتئین‌ ها مانند پروتئین‌ های موجود در گوشت قرمز که به کندی تجزیه شده و در فرآیند هضم غذا مشکلاتی ایجاد می ‌کنند، تسریع می‌ شود. هنگامی که آب آناناس می ‌خورید، اگر کمی زردچوبه به آن بزنید کمک زیادی به هضم غذا می ‌کند. خواص آناناس

تاثیر مصرف آناناس در دفع سنگ کلیه

آناناس ادرارآور و تصفیه کننده است و شهرت زیادی در دفع ضایعات بدن دارد. این میوه ی خوشمزه به پاکسازی کلیه ها و دفع سنگ کلیه کمک زیادی می کند. می توانید از آب آناناس طبیعی برای این منظور استفاده کنید. همچنین می توانید آن را با شیر گیاهی برنج مخلوط کرده و خاصیت آن را چند برابر کنید. برای این کار به مقداری میوه ی آناناس و ۲۵۰ میلی لیتر شیر برنج نیاز دارید. این دو ترکیب را داخل مخلوط کن بریزید و به مدت چند دقیقه میکس کنید. می توانید برای رقیق تر کردن آن کمی آب نیز اضافه کنید. خواص آناناس

آناناس برای رفع گلودرد و سرفه

در سال ۲۰۱۰ محققان هندی تأثیر شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران آزمایش کردند. نتایج نشان داد که این نوشیدنی نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و رفع ناراحتی گلو مؤثرتر است. آناناس حاوی آنزیم بروملین و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت ها را برای بدن آسان تر می کند. خواص آناناس

برای تهیه شربت آناناس کافی است یک لیوان آب آناناس تازه، یک چهارم فنجان آب لیموی تازه، یک تکه حدودا ۶ سانتی متری زنجبیل، یک قاشق غذاخوری عسل و یک دوم قاشق چایخوری فلفل کاین را با هم کاملاً مخلوط کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید و آثار مفیدش را مشاهده کنید.

خواص آب آناناس و زنجبیل در بهبود جریان خون

نوشیدنی آناناس و زنجبیل خواص دیورتیک دارد؛ یعنی ادرارآور است و در عین حال به تصفیه و بهبود جریان خون کمک می کند. چون باعث دفع ترکیبات مضر موجود در خون می شود و همچنین مانند یک داروی ضدانعقاد طبیعی عمل می کند. برای بهره مندی هرچه بیشتر از خواص این نوشیدنی بهتر است آن را به صورت روزانه و ناشتا میل کنید. یادتان باشد که با صبوری و ورزش منظم می توانید به نتایج دلخواه خود برسید. خواص آناناس

طرز تهیه نوشیدنی آناناس و زنجبیل

برای تهیه این نوشیدنی، در مرحله اول آناناس را پوست بگیرید و دو برش حلقه ای از آن در بیاورید. آن را داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق، معادل ۱۵ گرم، زنجبیل رنده شده و یک لیوان آب نیز به آن اضافه کنید. تمام مواد را هم بزنید و بلافاصله نوش جان کنید. توصیه می کنیم این نوشیدنی را صبح اول وقت میل کنید. در این صورت بیشترین استفاده را از خواص پاکسازی کننده و ضدالتهابی آن می برید.

تاثیر مصرف آناناس بر گوارش غذا

آناناس همانند بیشتر میوه ها منبع خوب فیبر محسوب می شود ولی از سوی دیگر آناناس دارای یک ویژگی مهم می باشد که بسیاری میوه ها فاقد آن هستند و آن، این است که آناناس هم دارای فیبرهای محلول است و هم فیبرهای نامحلول. در نتیجه با خوردن مقداری متعادلی آناناس می توانید از خودتان در برابر طیف گسترده ای از عارضه ها و بیماری ها مانند یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، تصلب شرایین، لخته شدن خون و نیز فشار خون محافظت نمایید. مصرف آناناس سبب می گردد تا حجم مدفوع افزایش یافته و مواد غذایی به راحتی از دستگاه گوارش عبور نماید. همچنین مصرف آناناس تولید و ترشح شیره معده و مایعات گوارشی را افزایش داده و به تجزبه و گوارش غذا کمک می نماید.

نکته دیگر در ارتباط با خواص آناناس و تاثیر آن بر عملکرد دستگاه گوارش آن است که اگر مدفوع شل باشد، مصرف آناناس با افزایش حجم مدفوع به رفع و درمان اسهال و سندرم روده تحریک پذیر کمک می نماید. ویژگی دیگر فیبر آن است که کلسترول اضافه موجود در عروق خونی را پاک کرده، آن را از بدن دفع می نمایند، و به این شکل در بهبود سلامت دستگاه قلبی عروقی نیز موثر است.

خواص آناناس در پیشگیری از سرطان

آب آناناس سرشار از آنتی‌ اکسیدان از جمله ویتامین C می باشد. آنتی ‌اکسیدان‌ ها با از بین بردن رادیکال ‌های آزاد از بدن در برابر سرطان محافظت می ‌کنند. رادیکال ‌های آزاد به طور مداوم در حال حمله به سلول ‌ها و تلاش برای تخریب بافت سلولی می باشند. حمله رادیکال‌ های آزاد به سلول‌ های بدن باعث تخریب بیرونی سلول‌ ها یا حتی تخریب DNA داخل سلول می ‌شود که همین امر علت اصلی بسیاری از سرطان ‌ها است. با مصرف آب آناناس در واقع آنتی ‌اکسیدان بیشتری را وارد بدن خود کرده و از بروز برخی انواع سرطان جلوگیری می‌ کنید.

از سوی دیگر، به عقیده متخصصان مصرف آناناس و دریافت آنزیم بروملین می‌تواند یک درمان مکمل برای مقابله با سرطان باشد. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که بروملین می‌تواند از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کند. نتایج پژوهش های محققان آمریکایی نشان می‌دهد این ترکیب گیاهی به بدن کمک می‌کند تا با شناسایی سلول‌های سرطانی با آنها مقابله کند. در واقع آنزیم بروملین به سیستم ایمنی بدن قدرت کافی برای مقابله با سرطان را می‌بخشد.

تسکین درد آرتریت با آناناس

آناناس قادر است که تأثیر داروهای ضد آرتریت را افزایش دهد. البته توصیه می‌کنیم که نظر پزشکتان را در این خصوص جویا شوید. بروملین هم خانواده‌ی داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است که معمولاً برای بیماران مبتلا به آرتریت تجویز می‌شوند. البته بیشترین تجمع بروملین در ساقه آناناس است و نه در میوه آن. شما می‌توانید بروملین را به‌صورت کپسول‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند مصرف کنید. مصرف این داروها نیز (با مشورت پزشک) می‌توانند به تسکین دردهای آرتریت کمک کنند.

خواص آناناس در رفع احتباس آب و پیشگیری از سلولیت

برای رفع احتباس آب و پیشگیری از سلولیت می توانید از نوشیدنی آب آناناس و زنجبیل استفاده کنید. آب آناناس و زنجبیل ترکیبی با آنتی اکسیدان های قوی، پاکسازی کننده و خواص ادرارآور هستند که باعث رفع توکسین ها (سموم بدن) و همچنین مایعات حبس شده ی بدن می شوند و به این ترتیب به ارتقای سلامتی و کاهش مشکل سلولیت کمک می کنند. این نوشیدنی می تواند سبب تسریع احیای بافت های آسیب دیده ی بدن شود. این بافت های آسیب دیده منشأ بروز پوست پرتقالی شکل هستند. زنجبیل نیز حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است و خواص ضدالتهابی دارد. این ریشه ی پرخاصیت، سم زدا و تصفیه کننده است و باعث تکمیل خواص آناناس می شود. ترکیب این دو ماده ی غذایی یک نوشیدنی ویژه و مؤثر برای مقابله با پوست ناصاف حاصل از سلولیت می سازد. خواص آناناس

نوشیدنی آناناس و زنجبیل برای ارتقای سلامت پوست و همچنین قوی شدن بدن مؤثر است. ترکیب این دو ماده ی غذایی یک نوشیدنی تصفیه کننده به دست می دهد که به رفع احتباس بدن، تحریک جریان خون و دفع سموم از بدن کمک می کند. زمانی که این سه اتفاق مهم در بدن بیفتد امکان بروز سلولیت کاهش پیدا کرده و وضعیت پوست بهتر می شود.

تاثیر مصرف آناناس در درمان سینوزیت و برونشیت

بروملین موجود در آناناس قادر است که ترشحات بینی، سینوزیت یا برونشیت را روان کرده و باعث دفع آن‌ها شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که به مدت ۶ روز بروملین دریافت کرده‌اند ۸۳ درصد راحت تر توانسته‌اند از شر التهاب‌های مجاری تنفسی خلاص شوند.

خواص آناناس در درمان التهاب مفاصل

آناناس دارای مقادیر زیادی بروملین است. بروملین یک آنزیم ضدالتهاب است (این آنزیم عکس ‌العمل سیستم ایمنی را کاهش داده در نتیجه از میزان التهابات می ‌کاهد). این ماده برای مقابله با آسیب ‌دیدگی ‌ها و ورم مفاصل بسیار مفید است. اگر شما مبتلا به بیماری ورم مفاصل هستید، پس باید آب آناناس را یکی از نوشیدنی ‌های محبوب خود کنید. آب آناناس یک داروی ضد التهاب طبیعی است. شاید بهترین مزیتش این است که عوارض جانبی نامطلوب که داروهای ضد التهاب دارد را ندارد.

برای چند برابر کردن خاصیت این آنزیم توصیه می‌شود که از میوه‌ی آناناس و با شکم خالی استفاده کنید. اگر زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و احساس سنگینی و تورم در پاها و احتباس آب می‌کنید می‌توانید چند برش آناناس یا آب آناناس طبیعی میل کنید. خواهید دید که بعد از مدتی احساس بهتری خواهید داشت.

آناناس برای لاغری و کاهش وزن

هر چند برخی از مردم تصور می‌کنند آناناس به‌دلیل خاصیتی که در تنظیم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد می‌تواند خوراکی مفیدی برای کاهش وزن و از دست دادن وزن اضافه محسوب شود اما باید این نکته را مدنظر داشت که این میوه با افزایش میزان هضم و جذب مواد‌غذایی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن به حساب بیاید. بنابراین افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند باید مراقب باشند که مصرف این میوه را به‌طور مداوم در سبد غذایی خود قرار ندهند.

خواص آناناس  در رفع تب و کاهش حرارت بدن

نوشیدن آب آناناس طبیعی یکی از بهترین راه‌حل‌های خانگی برای کاهش تب و حرارت بدن است. به یاد داشته باشید که حتما از میوه آناناس – و نه کمپوت آن – برای پایین آوردن حرارت بدن بیمارتان استفاده کنید. برای این منظور کافی است میوه تازه آناناس را قطعه قطعه کرده و آن را در مخلوط کن ریخته و با یک استکان آب مخلوط کنید. نوشیدن این آب میوه طبیعی در طول روز به جای آب و در زمانی که بیمار احساس عطش می‌کند به کاهش تب و حرارت بدنش کمک خواهد کرد.

خواص آناناس در مقابله با سندرم پیش از قاعدگی

آناناس ۳ ویژگی عمده دارد. اولاً، آناناس یکی از بهترین منابع منگنز است. تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهد خانم هایی که دریافت منگنز در آن‌ها پایین است، بیشتر دچار درد، بی‌حوصلگی و حساسیت سینه ها در دوران قاعدگی می‌شوند. دوماً، آناناس و سایر میوه‌ها و سبزیجات آبدار (مانند توت‌ها، مرکبات، طالبی، خیار و فلفل دلمه‌ای) می‌توانند ورم ناشی از قاعدگی را کاهش دهند، زیرا آب موجود در این میوه، مایعات اضافی بدن را دفع می‌کند. سوماً، آناناس شیرین و خوشمزه می‌تواند در این دوران، که معمولاً میل به غذاهای شیرین افزایش پیدا می‌کند، بنابراین می تواند راه سالمی برای پاسخ به میل انسان به خوردن غذاهای شیرین باشد. بدین منظور هفت تا ده روز مانده به قاعدگی، روزانه یک لیوان آناناس تازه مصرف کنید. اگر قیمت این میوه زیاد است یا هنوز خوب نرسیده است، می‌توانید از آناناس منجمد و یا کمپوت طبیعی آناناس به عنوان جایگزین استفاده کنید.
مصرف آناناس در بارداری و شیردهی

درمانگران طبیعی همواره توصیه می‌کنند زنان باردار با احتیاط بیشتری به سراغ میوه‌هایی مانند آناناس و انبه بروند. آن‌ها بر این باورند که مصرف نامناسب و بی‌اندازه این نوع میوه‌ها ممکن است عوارضی را برای خانم‌های باردار داشته باشد. از آنجایی که آناناس موجب بروز انقباضاتی در رحم و دهانه رحم می‌شوند، در دوران بارداری بهتر است با مشورت پزشک و به مقدار مشخص مصرف شود. بنابراین سعی کنید از مصرف بیش از اندازه و بی‌قاعده آناناس در دوران بارداری پرهیز کنید و حتما در این زمینه با پزشک‌تان مشورت کنید. علاوه بر دوران بارداری، توصیه می شود زنان در دوران شیردهی نیز از مصرف آناناس بپرهیزند.

خواص آناناس در افزایش توان باروری مردان

یکی از دلایل نازایی، آسیب اسپرم مردان است. یکی از عوامل ایجاد این مشکل، تاثیر منفی رادیکال‌های آزاد روی اسپرم هاست. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان به برطرف شدن این مشکل کمک می کند. یکی از تاثیرگذارترین آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C است. بنابراین بهتر است مردان روزانه چند حلقه آناناس تازه مصرف کنند.

خواص آناناس برای پوست

در بخش اول مقاله کوشیدیم تا شما را با مهم ترین خواص آناناس برای سلامتی آشنا نماییم، در این بخش می خواهیم به معرفی فواید آناناس برای پوست بپردازیم.

ماسک آناناس برای تمیز کردن پوست

یک آناناس رسیده را پوست بگیرید و وزن آنرا اندازه بگیرید آناناس را خرد کرده و در مخلوط کن بریزید هم وزن آناناس الکل اتیلیک را اندازه بگیرید و سه قاشق سوپخوری روغن آفتابگردان را به آن اضافه نمایید مقداری از این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس پوست خود را با آب نیمه گرم بشویید. این ماسک با تولید کلاژن، پوست را سفت می‌کند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و با صاف کردن پوست، چین و چروک‌های ریز را غیرقابل تشخیص می‌سازد.

مخلوط آب آناناس و آب لیمو برای کوچک کردن منافذ پوست

یک حوله کوچک را در مخلوط آب لیمو و آب آناناس بخیسانید و آنرا برای یک دقیقه روی صورت بگذارید. سپس با آب ولرم صورت تان را بشویید. لیمو ترش و آناناس دارای آنزیم های طبیعی هستند که باعث کوچک شدن منافذ، محکم شدن و روشن شدن رنگ پوست می گردند. اگر پوست تان حساس است اول یک کرم مرطوب کننده روی پوست بمالید بعد حوله آغشته به آب لیمو و آناناس را روی صورت بگذارید .

رفع خط خنده با آب آناناس و سیب

می‌دانید که میوه ها فیبر بالایی دارند و یکی از دلایل ایجاد خطوط خنده خشک شدن پوست است؛ بنابراین استفاده از آبمیوه‌ها می‌تواند کمک زیادی در پیشگیری از این اتفاق کند. کافی است آب آناناس و سیب روی صورت بمالید. این دو میوه بهترین گزینه‌ها برای حذف چین و چروک‌های عمیق صورت بوده و جزء بهترین راهکارها برای برطرف کردن یا کاستن از خطوط خنده به حساب می‌آیند. بهتر است این ترکیب را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید و بعد با آب خنک بشویید یا حتی توصیه می‌شود تا ساعت‌ها این کار را نکنید.

هشدار: آناناس نخورید اگر …

با وجود تمامی فوایدی که در بالا برای آناناس بیان گردید، اما برخی افراد بایستی از مصرف آناناس پرهیز کنند، از جمله افرادی که به آناناس حساسیت دارند، کسانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، کسانی که از آسپرین و داروهای مشابه استفاده می نمایند و نیز کسانی که از داروهای طبیعی یا مکمل هایی با خاصیت ضد انعقادی استفاده می کنند مانند جینک یا مکمل های امگا ۳. علاوه بر این موارد سه دسته افراد مبتلا به دیابت، مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی و کودکان زیر ۶ سال بهتر است از مصرف این آناناس اجتناب نمایند.

آناناس برای بیماران دیابتی: افراد مبتلا به دیابت نیز از دیگر گروه‌هایی هستند که در مصرف آناناس باید دقت داشته باشند. این میوه به‌دلیل داشتن مقدار زیادی قند از جمله میوه‌هایی است که باید از سبدغذایی این افراد حذف شود.

 

آناناس برای افراد مبتلا به آسم: افراد مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی بهتر است میوه و آب آناناس مصرف نکنند. در غیراین صورت با مصرف آناناس ممکن است دچار آبریزش بینی، اگزما و دردهایی در ناحیه شکم شوند. حتی در مواردی مشاهده شده که مصرف این میوه موجب بروز شوک و حمله آسم در این افراد شده است.
پایان

این مقاله تلاشی بود برای معرفی خواص آناناس و طی آن کوشیدیم تا شما را با ۲۳ خاصیت آناناس برای سلامتی انسان و نیز آناناس برای پوست آشنا سازیم. هر چند آناناس خواص فراوانی دارد، اما برخی از شاخص ترین آنها عبارتند از رفع گلودرد و سرفه، پیشگیری از سرطان، کمک به بهبود و ترمیم زخم ها. به علاوه از خواص آناناس برای پوست نیز نباید غافل شد و ماسک های مختلفی که با استفاده از آن می توان تهیه نمود.

خبر خوش !

رشیدی درمورد برنامه‌های سیاحتی و زیارتی بازنشستگان در سال جاری، گفت: برای سال 96 برنامه سیاحتی و زیارتی برای 200 هزار نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم، کمک هزینه 300 هزار تومانی برای بازنشسته و 300 هزار تومانی برای همراه بازنشسته تدارک دیده شده است و کمک هزینه 600 هزار تومانی نیز برای سفر عتبات عالیات پیش‌بینی شده است.

به گزارش افکار نیوز ، عباس رشیدی در نشست خبری گفت: اکنون فقر  حرکتی دامن‌گیر همه شده و در سنین جوانی و نوجوانی هم وجود دارد از طرفی شاخص‌های شادکامی و امید به زندگی نیز باید در جامعه بازنشستگی  بالا برود به همین دلیل جشنواره ورزشی بازنشستگان را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خطری که احساس می‌شود بازنشستگان را تهدید می‌کند برخی بیماری‌ها در دوران سالمندی است که یکی از آنها افسردگی و آلزایمر است. به همین جهت برای اوقات فراغت این بازنشستگان باید برنامه‌های متنوعی داشت که اثرگذاری خوبی داشته باشد.

رشیدی با اشاره به احساس خانه‌های امید، گفت: به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم چرا که تمام بازنشستگان را نمی‌توانیم درگیر کنیم و هیچ دستگاهی هم به تنهایی نمی‌تواند کار عظیمی انجام دهد به همین دلیل دست کمک به سمت دستگاه‌های دولتی، خصوصی، مردم نهاد و رسانه‌ها دراز می‌کنیم تا در این فرهنگ‌سازی به کمک ما بیایند.

وی گفت: 39 خانه امید در سطح کشور فعال است که در 27 مرکز استان واقع است و در مابقی شهرها به دلیل اینکه شهرداری زمین مناسب را در اختیار صندوق قرار نداده هنوز احداث نشده و درمورد دسترسی به این خانه‌ها نیز برخی از زمین‌های واگذار شده در مناطق حاشیه‌ای شهر بوده که اکنون به دلیل گستردگی شهر در متن شهر قرار گرفته است.

مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی  صندوق بازنشستگی کشوری درمورد شاخص شادکامی در بازنشستگان، گفت: هنوز کار جدی علمی در این زمینه نشده و باید دانشگاه‌ها به کمک ما بیایند چرا که مقوله روحی و روانی بازنشستگان به هنگام بازنشستگی بسیار اهمیت دارد.

رشیدی افزود: هر سال هزار میلیارد تومان هزینه بیمه تکمیلی درمان است که نباید تا این میزان باشد باید با اقدامات موثر حتی پیری را به تعویق بیندازیم سن بازنشستگی در کشور خیلی مطلوب نیست و افراد بازنشسته خیلی زود بازنشسته می‌شوند؛ حتی سن سالمندی هم تعریف درستی ندارد. سازمان بهزیستی 60 سال و برخی 65 سال را سالمند می‌دانند.

وی درمورد برنامه‌های سیاحتی و زیارتی بازنشستگان در سال جاری، گفت: برای سال 96 برنامه سیاحتی و زیارتی برای 200 هزار نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم، کمک هزینه 300 هزار تومانی برای بازنشسته و 300 هزار تومانی برای همراه بازنشسته تدارک دیده شده است و کمک هزینه 600 هزار تومانی نیز برای سفر عتبات عالیات پیش‌بینی شده است.

رشیدی درمورد افراد پشت نوبت دریافت این کمک هزینه‌ها برای سفرهای عتبات عالیات در برخی از اوقات سال و در برخی از استان‌ها محدودیت‌هایی است که در قرارداد جدید قرار است 31 استان کشور را سهمیه‌بندی کنیم و به هر استان سهمیه خاص خودش را می‌دهیم که باید بازنشسته‌ها را جذب کنیم در این صورت بعید به نظر می‌اید که پشت نوبتی داشته باشیم.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین از تدارک ویژه برای اعزام بازنشستگان به سفر عتبات عالیات از طریق فرودگاه‌های مراکز استانی خبر داد.

وی درمورد اعطای وام 3 میلیون تومانی نیز گفت: سال گذشته 250 هزار نفر از وام 3 میلیونی استفاده کردند که 1350 میلیون تومان وام پرداخت شده است.

رشیدی افزود: 410 هزار نفر سال گذشته برای دریافت وام 3 میلیونی ثبت‌نام کرده‌اند که برای اعطای این وام‌ها نیازی به ضامن نیست و فقط از طریق ثبت‌نام در سامانه پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برای پرداخت این وام‌ها 12 مرحله وجود دارد که 9 مرحله آن پرداخت شده و 3 مرحله باقی مانده که در ماه‌های آتی پرداخت می‌شود که علت مرحله‌ای شدن آن مشکل نقدینگی بانک‌ها بوده که در هر مرحله به 20 هزار نفر وام داده می‌شود که تاکنون 180 هزار نفر وام خود را دریافت کرده‌اند.

وی در رابطه با برگزاری اولین جشنواره سراسری ورزش بازنشستگان نیز گفت: صندوق بازنشستگی یک میلیون و 326 هزار بازنشست را حمایت می‌کند که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی موثری را تدارک دیده و براساس تحقیقات میدانی در جامعه هدف فقر حرکتی باعث گله‌مندی آنها شده بود به همین دلیل به مقوله ورزش ورود کرده‌ایم.

رشیدی ادامه داد: در دو سال گذشته جشنواره ورزشی به صورت محدود در تهران برگزار شد اما از سال گذشته تصمیم گرفتیم به صورت سراسری برگزار کنیم که 5 هزار نفر در اردیبهشت ماه در مرحله مقدماتی شرکت کردند و نفرات اول این مرحله که 319 نفر هستند در جشنواره سراسری شرکت خواهند کرد.

وی گفت: این جشنواره در 5 رشته تنیس روی میز،‌دارت، شطرنج، شنا و تیراندازی  خواهد بود و میانگین سنی زنان  ورزشکار 56 و مردان  ورزشکار 58 است.

رشیدی گفت: مسن‌ترین ورزشکار زن با 88 سال سن ازاصفهان  و مسن‌ترین ورزشکار مرد از کرمان با 76 سال سن از شرکت کنندگان در این جشنواره هستند.

دندان های مثل مروارید

بسیاری از افراد هزینه های میلیونی برای زیبایی و سلامت دندان ها می کنند اما با یک روش ساده و ارزان به سادگی می توان از شر بوی بد دهان خلاص شد و دندان ها را سفید کرد.

سلامت دهان و دندان با سلامتی کل بدن در ارتباط است، از طرفی لبخند زیبا  یا سفیدی دندان ها امروزه به یک مد تبدیل شده و بسیاری افراد هزینه های میلیونی برای سفید کردن دندان های خود پرداخت می کنند اما در این میان به کمک برخی روش های طبیعی، ارزان و بدون ضرر می توان زیبایی و سلامت دهان و دندان را به دست آورد.

در این روش با استفاده از  اسانس‌ها (روغن‌های تقطیر شده یا استخراج شده) می توان دندان های سالم و زیبا داشت و عطر خوشی از دهان استشمام شود.

 اسانس‌ها در آروماتراپی (رایحه درمانی) و روش‌های درمانی زیادی در طب سنتی و گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما جالب است بدانید که این اسانس‌ها برای سلامت دندان‌ها و لثه بسیار مفید است.

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی سلامت دهان و دندان، اسانس‌های طبیعی می‌تواند از ایجاد پلاک دندانی جلوگیری کرده و لکه‌ها و باکتری‌ها را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه دارد، روغن میخک و درخت چای از مفید‌ترین اسانس‌ها برای سلامت دندان و لثه‌ها است.

درخت چای
روغن درخت چای دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس بوده و باکتری‌ها و عفونت‌های قارچی را کاهش داده و علائم التهاب لثه را تسکین می‌دهد، علاوه بر این، این روغن یا اسانس‌ها بوی بد دهان را از بین برده و به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند.

روغن میخک
روغن میخک دارای اوژنول است که به عنوان بی حس کننده و ضد درد در دندانپزشکی استفاده می‌شود، این ترکیب است خاصیت دارویی بر روی تمام سیستم‌های بدن دارد و خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن می‌تواند سلامت و بهداشت دهان و دندان را به حداکثر برساند.

به دلیل خواص معجزه آسا این ۲ روغن یا اسانس طبیعی در سلامت دهان و دندان مفید، ما به شما یک روش ساده و موثر معرفی می‌کنیم که در برابر هزینه‌های بالای زیبایی و درمانی حوزه دندانپزشکی بسیار مقرون به صرفه و موثر است.

محلول معجزه آسا برای سفیدی و سلامت دندان‌ها

کافی است تا ۲ قطره روغن میخک و ۲ قطه روغن درخت چای را با کمی روغن نارگیل ترکیب کرده و روزی ۲ بار آن را با مسواک بر روی دندان‌های خود بمالید.

با استفاده از این ترکیب نه تنها دهان‌های شما سفید شده و سلامت آن‌ها حفظ می‌شود بلکه از التهاب لثه و بوی بد دهان نیز خلاص می‌شوید.

مهارت های تقویت حافظه

مهارت های تقویت حافظه در دوران سالمندی

مهارت های تقویت حافظه در دوران سالمندی
با افزایش سن افراد و رسیدن به 65 سالگی، دوران سالمندی هم شروع می شود. در این دوران، احتمال فراموشکاری در افراد، افزایش می یابد ولی در کسانی که در دوران جوانی و میانسالی، فعالیت های بالاتری داشته اند و همچنین فعالیت های فکری زیادی را انجام داده اند، احتمال وقوع این اتفاق بسیار کمتر است
 
هنگامی که سالمندی با فراموشی مواجه می شود و دایما کارهای روزانه زندگی خود را فراموش می کند می تواند دچار کمبود اعتماد به نفس بشود و احساس حقارت و بی ارزشی پیدا کند. وظیفه و کمک ما این است که هر بار با دقت و با صبر و حوصله به آن ها گوش دهیم تا از ایجاد احساسات منفی و آسیب های بیشتر در سالمندمان جلوگیری نماییم.
در این دوران معمولا فراموشکاری ها به حوادث اخیر و نزدیک زندگی روزمره بر می گردد و افراد معمولا اتفاقات و خاطرات گذشته و دور را به یاد می آورند. گاهی این فراموشکاری ها منجر به ایجاد مشکلات ارتباطی هم می شود. مثل فراموش کردن دادن پیغام ها، فراموش کردن پرداخت قبوض و مصرف دارو.

 


علت فراموشی چیست؟

 

فراموشی که بدون مشکلات جسمی و ضربه های به سر، در دوران سالمندی ایجاد می شود، کاملا طبیعی است و معمولا اکثر آدم ها آن را تجربه می کنند. ولی هر کس با توجه به میزان استفاده از مغزش، در دوران سالمندی به این اتفاق مبتلا می شود. برخی مواقع ایجاد فراموشی بستگی به دغدغه های ذهنی سالمندان دارد. سالمندانی که نگرانی ها و مشغله های ذهنی زیادی دارند، به دلیل اینکه فکرشان تماما معطوف به مشکلاتشان است، بیشتر به فراموشکاری مبتلا می شوند ولی علت این فراموشکاری به دلیل این است که فکرشان مداوم به مسائل دیگر می پردازد و نمی توانند به مسائل در لحظه تمرکز کنند.

آسیب های فراموشی در سالمندی

 

هنگامی که سالمندی با فراموشی مواجه می شود و دایما کارهای روزانه زندگی خود را فراموش می کند می تواند دچار کمبود اعتماد به نفس بشود و احساس حقارت و بی ارزشی پیدا کند. زیرا می بیند که هیچ کاری را به درستی نمی تواند انجام بدهد. برای همین نسبت به زندگی نا امید می شود. همین مساله می تواند به فراموشکاری بیشتر در سالمند کمک کند.
همچنین فراموشکاری می تواند ایجاد خشونت و حتی افسردگی نیز در سالمند داشته باشد. سالمندانی که مهارت های زندگی را بدانند و به این مساله آگاهی داشته باشند که فراموشکاری در این دوران مربوط به تغییرات فیزیولوژیک مغز است، کمتر دچار آسیب های ذکر شده می شوند.

 

 
تقویت حافظه در سالمندی
فراموشی که بدون مشکلات جسمی، در دوران سالمندی ایجاد می شود، کاملا طبیعی است
 
برخورد با فراموشکاری سالمند:

 

به دلیل ایجاد احساسات منفی ناشی از فراموشکاری در سالمند، اطرافیان می توانند با نوع برخوردی که از خود نشان می دهند، به سالمند کمک کنند که احساسات مثبت در او شکل گیرد و یا کاری نکنند که احساسات منفی در او تقویت شود. پیشنهاد می شود که اطرافیان سالمند بپذیرند که فراموشی ویژگی مرحله سالمندی است و اکثر افراد به آن مبتلا می شوند و با ملایمت و مهربانی با این مشکل برخورد کنیم. حتما به کودکان کوچکتر این نکته را آموزش دهیم که در هنگام دیدن فراموشکاری پدربزرگ و مادربزرگشان، نخندند. اگر سالمندی یک مساله را بارها و بارها تکرار کرد وظیفه و کمک ما این است که هر بار با دقت و با صبر و حوصله به آن ها گوش دهیم تا از ایجاد احساسات منفی و آسیب های بیشتر در سالمندمان جلوگیری نماییم.

راههای تقویت حافظه در سالمندی:

 

برای اینکه سالمندان بتوانند این مرحله را با آسیب های کمتری طی کنند راهکارهایی پیشنهاد می شود که   می توانند بسیار کمک کننده باشد.

1- برای وسایل شخصی سالمندتان حتما جای مشخصی را در نظر بگیرید و سعی کنید بر روی یک تکه کاغذی که به دیوار زده شده، محل وسایل را بنویسید.

2- از سالمندتان بخواهید به تعریف قصه و داستان بپردازد. قصه گویی علاوه بر تقویت حافظه، بر ایجاد حالت نشاط و شادی در سالمند نیز کمک می کند.

3- برای داروها، حتما از جعبه های تقسیم روزانه و هفتگی، که در داروخانه ها هستند، استفاده کنید.

4- در ساعاتی از روز که اخبار پخش می شود، با سالمندتان به اخبار گوش دهید و راجع به آن با یکدیگر صحبت کنید.

5- همراه داشتن یک دفترچه یادداشت جیبی کوچک، می تواند به سالمند بسیار کمک کند. به سالمندتان بگویید که کارهای مهم و ضروری روش را در دفترچه یادداشت نماید و آن را همیشه به همراه خود داشته باشد.

6- رژیم غذایی مناسب و مصرف سبزی های تازه و ویتامین های A B C E، می تواند به تقویت حافظه کمک کننده باشد.

7- پرهیز و یا مصرف کمتر قند، چربی و نمک نیز در تقویت حافظه موثر هستند.

8- حفظ کردن احادیث و آیه ها و سوره های کوچک قرآن هم می تواند حافظه را تقویت کند.

9- ورزش کردن

راههای پیشگیری از فراموشکاری سالمندی:

 

اگر قبل از رسیدن به مرحله سالمندی، فعالیت های زیر را انجام بدهید تا حد زیادی از این مشکل به دور خواهید ماند.

1- رژیم غذایی مناسب
2- ورزش کردن
3- بازی های فکری
4- حل جدول
5- فعالیت هایی که مغز و دست درگیر آن هستند مثل شطرنج
6- حفظ قرآن
7- حفظ اشعار
8- درس خواندن و به روز کردن اطلاعات

فواید شگفت انگیز آویشن

فواید شگفت انگیز آویشن
آویشن گیاهی است علفی، دارای شاخه های زیاد و چوبی که این گیاه می تواند درمانی طبیعی و بی خطر برای نفخ معده، بوی بد دهان، گلودرد، آب ریزش بینی، سرفه، تعریق و غیره باشد.

آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. شاخه های علفی آن پوشیده از برگ هایی در قسمت فوقانی ساقه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهار قسمتی است. گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد.

ترکیبات مهم

مهم ترین ترکیب گیاه، اسانس آن است که به میزان ۵/۲- ۱ درصد در برگ های آن وجود دارد. مهم ترین اجسام اسانس شامل تیمول و کارواکرول که به ترتیب از ۷۰ – ۳۰ درصد اسانس و ۳۰ – ۱۵ درصد اسانس را تشکیل می دهند.

ترکیبات دیگر شامل لینالول، سیمن، تیمن و آلفا پی نن هستند. این ترکیبات و درصد آن ها به شرایط محل کشت، زمان برداشت و سایر شرایط جغرافیایی، بستگی دارد.

خواص آویشن

آثار فارماکولوژیک اثر ضد سرفه و خلط آور و ضد اسپاسم این گیاه در مطالعات بر روی حیوانات از عمده ترین آثار آن بوده اند. ضد عفونی کننده، هاضم غذا، ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج، غذا.جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

درمان سرفه

روغن آویشن که از برگ‌های آن گرفته می‌شود اغلب به‌ عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد. در یک مطالعه مشخص شد ترکیب آویشن با برگ‌های گیاه «پاپیتال» به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می‌کند

افزایش ایمنی بدن

تأمین تمامی ویتامین‌های مورد نیاز بدن در روز از طریق خوردن موادغذایی تاحدودی سخت است. اما این گیاه منبع غنی از ویتامین C و A است. همچنین از دیگر فوائد آویشن وجود مس، فیبر، منگنز و آهن در آن است.

خاصیت آویشن در گندزدایی کردن

گرد و خاک یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های هوا در فضای خانه است که می‌توان برای از بین بردن آن از روغن آویشن استفاده کرد. روغن این گیاه دارای خواص ضدقارچی است.

خلاصی از آفات

آویشن یکی از عناصر تشکیل دهنده بسیاری از حشره‌کش‌ها به حساب می‌آید و برای از بین بردن ویروس، باکتری‌ها، موش‌ها و دیگر جانوران موذی استفاده می‌شود. برای ساخت یک آفت‌کش خانگی چهار قطره از روغن آویشن را با روغن زیتون ترکیب کنید.

آویشن بهبوددهنده خلق‌ و خو

روغن این گیاه اغلب برای معطر کردن استفاده می‌شود چرا که حاوی ماده فعالی به نام «کارواکرول» است. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ مشخص شد کارواکرول با تأثیر روی فعالیت اعصاب موجب تقویت احساس سرحالی و شاد بودن در فرد می‌شود.

آویشن برای تصفیه خون

آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ۵ تا ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک موثر واقع خواهد شد. این گیاه ضد تشنج و ضد صرع و ضد نفخ هم است و برای تقویت بینایی و معده مفید است.

آویشن برای پوست و مو

آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس این گیاه است برای درمان و کاهش ریزش مو کافیست موی سر را با محلول رقیق اسانس آویشن شستشو دهید تا سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شود و از ریزش مو جلوگیری کند.

تهیه چای آویشن

بر روی ۲ گرم از پودر برگ آویشن، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از ۱۵- ۱۰ دقیقه صاف کرده و می‌نوشیم.

داروهایی گیاهی تهیه شده از این گیاه، اکثراً به شکل مایع و شربت می‌باشند که با استفاده از راهنمای همراه دارو، باید مصرف شود. هم چنین به صورت تی‌بگ‌های مختلف، که اکثراً حاوی ۲ گرم پودر و یا خرد شده‌ی برگ آویشن است، در دسترس قرار می‌گیرد.

عوارض جانبی

تاکنون در مورد عارضه ی جانبی ناشی از مصرف مقادیر خوراکی آویشن یا فرآورده های وابسته، گزارشی داده نشده است؛ ولی ممکن است در موارد معدودی، دردهای شکمی را ایجاد نماید و یا باعث گرفتگی موقتی گردد. نکته ی دیگر آن که استفاده ی داخلی از تیمول با وجود کولیت، نارسایی قلبی و در زمان حاملگی، توصیه نمی گردد.

مقدار مصرف عادی آن برای افراد بالای یک سال، ۶- ۳ گرم برگ خشک، در یک نوبت و روزی ۳- ۱ مرتبه تکرار این مقدار می باشد. افراد کم تر از یک سال، ۱- ۵/۰ گرم از گیاه یا معادل آن از فراورده های آویشن را روزی چند مرتبه می توانند مصرف کنند. هم چنین، میزان مصرف تنتور آن، ۴۰ قطره تا سه بار در روز از این مقدار برای بزرگ سالان و تا یک ششم این مقدار، برای افراد زیر یک سال، مناسب است.

منع مصرف

منع مصرف و عوارض جانبی از مصرف روغن فرار آویشن به صورت خوراکی باید خود داری کرد و فقط به صورت استعمال خارجی کاربرد دارد و علایم مسمومیت با این گیاه و با روغن فرار آن تهوع، استفراغ، درد معده، سرگیجی و در نهایت تشنج، اغما و کلاپس قلبی تنفسی است.

در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد این گیاه یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.

پیری والدین ،فرصتی بی تکرار

پیری والدین ،فرصتی بی تکرار

پیری والدین ،فرصتی بی تکرار
بر اثر تحلیل رفتن قوای جسمانی و ذهنی سالخوردگان، تنوع و کثرت مسایل در سالخوردگی امری کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. از این رو، شاید هیچ دوره‌ای از زندگی مانند سالخوردگی پر مسأله و نگران کننده نباشد، به همین دلیل، سالخوردگان برای سالم زیستن، به سازگاری فراوانی نیاز دارند و صد البته نیازمند توجه و مراقبت بیشتری از جانب فرزندان نیز هستند.

 
والدین پیر در خانه‌ی فرزندان
 
سالمندی و پیر شدن و با روزگار ضعف هم آغوش گردیدن، یک جریان طبیعی و عمومی در نظام آفرینش است. انسان نیز خواه ناخواه زندگی را از دوران کودکی و ناتوانی آغاز کرده، مرحله جوانی و قدرتمندی را پشت سر می گذارد و به تدریج با سختی های روزگار پیری و سالمندی دست به گریبان می شود. بر اثر تحلیل رفتن قوای جسمانی و ذهنی سالخوردگان، تنوع و کثرت مسایل در سالخوردگی امری کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.
 
از این رو، شاید هیچ دوره‌ای از زندگی مانند سالخوردگی پر مسأله و نگران کننده نباشد، به همین دلیل، سالخوردگان برای سالم زیستن، به سازگاری فراوانی نیاز دارند و صد البته نیازمند توجه و مراقبت بیشتری از جانب فرزندان نیز هستند.
 
لذا با توجه به ماشینی شدن زندگی امروزی و افزایش مشغله های فرزندان سالمندان، مشاهده می شود که برخی از فرزندان ترجیح می دهند که والدین خود را درمنزل خود نگهداری کنند تا امکان توجه و رسیدگی به آنها بیشتر گردد. برای مثال ممکن است زمانی فرا برسد که شما از والدین پیرتان دعوت کنید که با هم زندگی کنید. هر چند این تصمیم ممکن است خیلی کارایی خوبی داشته باشد اما می تواند برای هر یک از افراد خانواده توام با استرس باشد.
 
لذا برای به حداقل رساندن این استرسها توصیه می شود که:
 
:hibiscus:درباره تمام چیزها به طور کامل و جامع صحبت کنید. احتمالا والدین شما عادت کرده اند که به طور مستقل در منزل شخصی شان زندگی کنند و ممکن است آماده شدن و هماهنگی برای زندگی زیر یک سقف مشترک با افرادی که توقعات و کارهای روزمره خودشان را دارند دشوار باشد.
 
:hibiscus:قبل از جابجایی آنها درباره تمام مشکلاتی که احتمال می دهید بروز کند با هم حرف بزنید، یک فضای احترام متقابل ایجاد کنید و سعی کنید به یک مصالحه دست یابید که برای تمام اعضای خانواده قابل استفاده و کارایی باشد.
 
:hibiscus:با ادب و نزاکت کامل قوانین خانه را به طور کاملا شفاف مقرر کنید و بر روی مسئولیتهای هر کس و محدودیت هایش در منزل توافق کنید. هر خانواده ای هویت خودش را دارد و اضافه کردن والدین پیر به این مجموعه گاهی اوقات باعث به هم ریختن هماهنگی خانواده به طور کلی می شود حتی اگر در این کار حساسیت و مراقبت بسیار زیادی به خرج دهید.
  
:hibiscus:چنانچه هنوز فرزندانتان با شما زندگی می کنند و راهی خانه بخت نشده اند، آنها را هم در نظر بگیرید. هنگامی که پدربزرگ و مادربزرگ به خانواده اضافه می شوند ممکن است هماهنگ شدن با شرایط جدید برای فرزندان و جوانان دشوارتر باشد پس بهتر است برای هر یک از اعضای خانواده محدودیتها و قوانینی که بتواند در عین حال با آنها کارهایش را انجام دهد مقرر کنید. لازم است که فرزندانتان نسبت به پدر و مادربزرگشان با ملاحظه باشند.
 
:hibiscus:اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضای خانه آزادی و فضای شخصی خود را دارند. این می تواند شامل افزودن یک سوییت مجزا به منزل تان،نصب یک دستشویی اضافی و یا حتی بازچیدن مجدد منزل تان باشد. هر چند والدین تان دیگر در منزل شخصی شان زندگی نمی کنند اما هنوز هم آنها خواهان فضایی برای خودشان و داشتن مقداری ساعات شخصی و خصوصی هستند.
 
:hibiscus:مشخص کنید که هر چیزی باید کجا باشد. ممکن است عادی و غیر مهم به نظر برسد اما این طور نیست. والدین تان به وسیله اسباب اثاثیه و اموال و دارایی هایشان طی سالها احاطه شده اند. شاید لازم باشد چیزهایی فروخته شود، به اقوام داده شود و یا در انباری نگهداری شود.
 
:hibiscus:یک بودجه تنظیم و تدبیر کنید. آیا والدین تان با بخشی از حقوق بازنشستگی شان در مخارج زندگی سهیم هستند یا شما باید تمام هزینه ها را بپردازید.
 
:hibiscus:هرگز از پیش فرض به ویژه در مسایل مالی استفاده نکنید. درباره موقعیت و شرایط دروقت مناسبش بحث کنید.
 
:hibiscus:اگر والدین علاقمند به انجام کارهای منزل هستند و توانایی اش را دارند به انها اجازه این کار را بدهید خیلی از بزرگترها ارزش و اعتبارشان را به مفید بودن شان گره می زنند و چنانچه تمام یا بخش مهمی از وظایف روزمره شان توسط یک نفر دیگر انجام شود به لحاظ عاطفی و روانی صدمه می بینند.
 
:hibiscus:والدین تان را تشویق کنید که استقلال شان را حفظ کنند و فعال بمانند. این کار می تواند باعث سلامت جسمانی و روانی تان شود.
 
:hibiscus:صبور باشید. هماهمنگ شدن با شرایط جدید برای اعضای خانواده کمی وقت گیر است.
 
هشدارها و نکات
 
:loudspeaker:سعی کنید برنامه های مرتب گفتگوی خانوادگی داشته باشید که هر کس بتواند درباره مسایل و مشکلاتش و یا مشکلات احتمالی با دیگران حرف بزند. گاهی اوقات ساده تر است که درباره موضوعات دشوار وقتی که همه حضور دارند و در یک فضای گفتگو حرف بزنند.
 
:loudspeaker:اگر والدین تان مشکلات جسمانی دارند یک سیستم تماس اورژانسی درست کنید و مطمئن شوید که همه اعضای خانواده با ان آشنا هستند. این سیستم می تواند یک زنگ اضطراری در حمام، دستشویی و یا اتاق خواب باشد و یا یک دستگاه تلفن موبایل ویا یک سیستم پیجر باشد.
 
ملاحظات ایمنی برای بچه ها و کم سن ترها را هم در نظر بگیرید. مطمئن شوید که والدینتان بچه ها را با داروها و بطریهای غیر امن برای بچه ها تنها نمی گذارند. همچنین مطمئن باشید که بچه ها اسباب بازی ها را روی پله ها و یا در مسیر رفت و آمد سالمندتان رها نمی کنند.
 
مراقبت از افراد مسن مستلزم صرف وقت و انرژی زیاد است لازم است زمان کافی برای خودتان و همسر و فرزندانتان هم اختصاص دهید. اگر حس می کنید که در مسئولیتهای خانوادگی غرق شده اید برای کمک گرفتن از یک نفر و یا یک گردش یک روزه برنامه ریزی کنید.

بازنشسته‌های خوشحال

بازنشسته‌های خوشحال

بازنشسته‌های خوشحال
بازنشستگی دیر یا زود فرا می رسد و مهم این است که در این روزها احساس خوبی را تجربه کنید.
وقتی به سازمان می‌آید بسیار متواضع و متین است و از همه کارمندانی که در اداره دیده می‌شود، مرتب‌تر و آراسته‌تر به نظر می‌رسد.
چهره اش به پدر مهربانی می ماند که از فرزندان ناسپاسش انتظار مهربانی دارد، اما چندان هم امیدوار نیست.
مدیر بازنشسته روابط عمومی که مرتب و خوش اخلاق است در عین حال رگه هایی از رنجیدگی در چهره اش دیده می شود.
گاهی از طرف کانون بازنشستگان می آید و موضوعی را مطرح می کند و در عین حال دوست دارد همکاران جوانی که بعضا کار را از او آموخته اند، او را هم به بازی بگیرند و به تجربیاتش پشت نکنند.
اما این روزها کسی به پشت سرش نگاه نمی کند. همه نوک قله را نگاه می کنند، آنقدر که کلاهشان را باد ببرد و چشمشان جلوی پایشان را هم نبیند.

 
نیمه عمر مفید

 قرار است 30 سال کار کنید؟ اگر این طور برای خود برنامه ریزی کرده اید وقتی 15 سال کار کردید، احتمالا به نیمه عمر مفید کاری خود رسیده اید.

در این زمان باید به رشد مناسبی رسیده باشید و رو به صعود باشید و نوسان کاری تان کاهش یافته باشد و برای سال های بازنشستگی خود برنامه ریزی کنید.
اگر فرزندی دارید روی او حساب کرده و شروع کنید به ایجاد یک کار دوم و سرمایه گذاری تا به موازات کار اول هرچه به بازنشستگی نزدیک می شوید، کار دومتان پا بگیرد.
کار دوم می تواند سرمایه گذاری روی زمین کشاورزی، خرید و فروش ملک، ساخت مسکن یا ورود به یک رشته کارآفرینی باشد. این بهترین کار ممکن است، چون اگر قرار باشد بعد از 30 سال اشتغال از کار اول خود بریده و به کار دوم رو بیاورید در آغاز سنین سالمندی آغازی دوباره برای شما بسیار سخت خواهد بود و آشنایی با الفبای روزآمد تجارتی که با آن بیگانه اید غیرممکن می شود.

ایمن شوید
نوید حسینی که 29 سال سابقه اشتغال دارد به سال های پایانی خدمتش نزدیک می شود.
او می گوید: همیشه با خود فکر کنید ممکن است 30 سال دیگر عمر کنم و برای چنین سرنوشتی برنامه ریزی بلندمدت داشته باشید و در عین حال به خود بگویید ممکن است همین فردا از دنیا بروم و برای این موضوع هم آماده باشید.
فکری برای بدهی های خود بکنید تا خدای نکرده ورثه را در قرض نیندازید.
پیگیری بیمه های مکمل برای دوران بازنشستگی، بیمه های عمر و... را برای رفاه خانواده فراموش نکنید.
حمیده صدر بانویی است که یک سال است بازنشسته شده. او می گوید: وقتی از میانسالی عبور می کنید انگار بیماری ها صف می کشند و منتظرند تمام اندوخته بازنشستگی تان را مصرف کنند. شما پیش دستی کنید و با کمک بیمه ها و سرمایه گذاری های مطمئن آماده عبور از سال های سخت تر باشید.

آرامش بعد از کار
بعد از یک عمر کار بزودی با رسیدن حکم بازنشستگی به یکباره با آرامش عمیقی مواجه می شوید که گاه آرامش قبل از توفان است.
توفانی از فکر و خیال ممکن است ذهن شما را درگیر کند: چطور از پس مخارج بربیایم، ازدواج فرزندان در پیش است، با بیکاری پسرم چه کنم؟ چطور کار دیگری شروع کنم؟ دیگر هیچ کس مرا به حساب نمی آورد و هزاران سوال دیگر که پشت چهره آرام و بیکار شده شما رخ در هم کشیده و منتظر یک هیاهوست. دعوا با همسر، پرخاش به فرزند یا گلایه از روزگار و ناگهان استرس به افسردگی تبدیل می شود.
حمید صلاح الدین، کارشناس اقتصادی می گوید: هر چقدر موقعیت شغلی افراد بعد از گذشت 30 تا 35 سال بالاتر باشد و از عزت نفس بالاتری نیز برخوردار باشند، با تنش کمتری مرحله بازنشستگی خود را شروع می کنند.
در حالی که دو شغله ها تازه شرایط جدیدی را تجربه می کنند که منتظرش بوده اند. در بعضی فرهنگ ها مرد تمام قدرتش را از کار می گیرد و مرد بیکار هیچ مفهومی ندارد. 
این را پیرمرد کرمانشاهی پینه دوز که با 87 سال سن هنوز به کفاشی ادامه می دهد، تائید می کند.
او می گوید: همسرم به من گفت بازنشسته شدن معنی ندارد. مرد نان آور است و باید کار کند. می خواهی گوشه خانه بنشینی که چه کنی؟
حسین ـ الف نیز مرد شصت و پنج ساله آذری است که در تائید این موضوع می گوید: یک سال است بازنشسته شده ام و در مغازه دوستم می نشینم و تا وقتی کاری پیدا نکنم به همسرم نمی گویم که بازنشسته شده ام.
نمی خواهم خانواده ام دچار نگرانی شوند که نان آورشان دیگر به درد نمی خورد.
دو گروه وجود دارند که با خوشحالی محل کار خود را ترک کرده و با بازنشستگی احساس خوبی را تجربه می کنند. این افراد به طور معمول در محیط کاری خود همواره با استرس و فشار روبه رو بوده اند و از بازنشستگی خود استقبال می کنند. این افراد بسادگی با استرس های ناشی از بازنشستگی کنار آمده و چالش های گروه پیشین را ندارند و چه بسا برای خود خارج از محیط کار مشغله دیگری هم تدارک دیده اند، زیرا دلبسته کار اصلی خود نیستند.
گروه دیگر دارای مدیریت شخصی هستند و پیش از شروع بازنشستگی برای این دوران خود به برنامه ریزی می پردازند. این برنامه ریزی می تواند در راستای ادامه کار و کسب درآمد یا کسب تجربیات جدید و هیجان انگیز باشد.
شرکت در گروه های ورزش های صبحگاهی، گروه ها و انجمن های خیریه، تشکل های مردمی و حتی گروه های فعال در مراکزی همچون خانه های سلامت در شهرداری ها که به طور معمول برای بازنشستگان و سالمندان برنامه های تفریحی، آموزشی و درمانی ترتیب می دهند و عضویت در گروه خیرین مساجد ازجمله کارهای گروهی و اجتماعی است که سالمندان بازنشسته را از انزوا خارج می کند و به آنان کمک که راحت تر با شرایط کنار بیایند.

خورش خلال کرمانشاه

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاه

این خورش از غذاهای محبوب استان کرمانشاه است که آن را برای اکثر مراسم خود می پزند. این خورش شباهت بسیاری به خورش قیمه دارد، مثلا به جای سیب زمینی سرخ کرده از خلال بادام در آن استفاده می شود.
این خورش از غذاهای محبوب استان کرمانشاه است که آن را برای اکثر مراسم خود می پزند. این خورش شباهت بسیاری به خورش قیمه دارد، مثلا به جای سیب زمینی سرخ کرده از خلال بادام در آن استفاده می شود. خورشتان نباید خیلی آبدار باشد؛ در این صورت شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافه تبخیر شود.
 
مواد لازم:
     روغن  به میزان لازم
  •     پیاز  ۱ عدد
  •     گوشت  ۴۰۰ گرم
  •     رب گوجه فرنگی  ۲ قاشق غذاخوری
  •     زردچوبه  به میزان لازم
  •     خلال بادام  ۲۰۰ گرم
  •     زعفران دم کرده  ۲ قاشق غذاخوری
  •     چوب دارچین  ۱ عدد
  •     لیمو عمانی ۴ عدد
  •     زرشک  ۲ قاشق غذاخوری
  •     نمک  به میزان لازم
  •     فلفل سیاه  به میزان لازم
  •     گلاب  ۴ قاشق غذاخوری
 
خورش خلال کرمانشاه 
 
طرز تهیه:
1-در ماهیتابه ای روی حرارت متوسط کمی روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا نرم شود.
2-گوشت را به آن اضافه کنید و تا تغییر رنگ دهد، تفت دهید. رب گوجه فرنگی و کمی زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.
3- ۲ لیوان آب روی آن ها بریزید و برای ۶۰ دقیقه تا گوشت کاملا پخته و مغز پخت شود، بپزید.
4-خلال بادام، زعفران دم کرده، چوب دارچین و در صورت تمایل لیمو عمانی را اضافه کنید و برای۳۰ دقیقه بپزید تا خلال ها نرم شوند.
5- در نهایت زرشک را به خورش اضافه کنید، به آن نمک و فلفل بزنید. در صورت تمایل می توانید در این مرحله گلاب را هم اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.
6- برای سرو چوب دارچین را از خورش خارج کنید، آن را در ظرف مورد نظر بریزید و با برنج میل کنید.
 
نکاتی در مورد تهیه ی خورش خلال کرمانشاه:
1- پیاز را خلالی خرد کنید.
2- از گوشت گوسفندی استفاده کنید. آن را ریز خرد کنید.
3- اگر از خلال بادام تازه استفاده می کنید نیازی نیست که آن ها را خیس کنید، در غیر این صورت آن ها را برای ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید و بعد برای خوش رنگ شدن برای حدود ۵ دقیقه در زعفران دم کرده خیس کنید.
4- زرشک را پاک کرده و بشویید.
5- استفاده از لیمو عمانی و گلاب در این دستور اختیاری است.

بدون پول هم شاد باشید!

بدون پول هم شاد باشید!

بدون پول هم شاد باشید!
تا به حال چقدر برای شادبودن یا شادتر بودن پول خرج کرده اید؟ چقدر هزینه کرده اید تا با سفر رفتن، خرید کردن، انتخاب یک ماشین جدید، رفتن به یک رستوران لوکس و... خودتان یا اطرافیانتان را خوشحال کنید؟ نتیجه هم گرفته اید؟ قطعا جوابتان مثبت است ولی تا کی می شود برای شادبودن به مادیات تکیه کرد؟ اصلا مگر قرار است همیشه شادبودن را بخریم؟
 
یعنی نمی شود‌ با تغییرات نسبتا کوچک و کم خرج لبخند به لب شد و احساس نشاط و آرامش کرد؟ این بار قصد داریم یک روش آسان، کم خرج و قابل دسترس را به شما معرفی کنیم تا شادبودن را بدون مادیات تجربه کنید. روشی که به پشتوانه تایید مطالعات بین المللی می تواند رنگ شادی را به زندگی مان بپاشد و روحیه مان را بهتر کند. 
 
بیشتر بخشنده باشید!
 
داشتن رفتار مصالحه‌آمیز با دیگران می‌تواند به شما در درک و کاهش احساس نگرانی و ناتوانی کمک کند. بخشیدن خطای
 
داشتن رفتار مصالحه‌آمیز با دیگران می‌تواند به شما در درک و کاهش احساس نگرانی و ناتوانی کمک کند. بخشیدن خطای دیگران حتی می‌تواند تا ۲۵ درصد استرس‌هایتان را کاهش دهد
 
 دیگران حتی می‌تواند تا ۲۵ درصد استرس‌هایتان را کاهش دهد.
 
بنابراین چطور به خود اجازه می ‌دهید که عصبانی شوید و به دیگران پرخاش کنید؟ سعی کنید رفتارهای خوب دیگران را به خاطر بیاورید و به درخواست عذرخواهی ‌شان توجه کنید. بنابراین اگر در فکرتان دچار تردید شدید تصمیم بگیرید او را ببخشید؛ با این کار به خود نیز هدیه‌ای بزرگ می‌ دهید؛ احساس شادی در زندگی!
 
 افکار و اندیشه‌های مثبت داشته باشید
 
بعضی‌ها می ‌گویند اتفاقات خوب، برای بهترین‌ها می ‌افتد. اما بعضی دیگر می ‌گویند: بعضی از مردم قادرند بهترین چیزهایی که اتفاق می ‌افتد را برای خود پیش بیاورند.
 
این کلید خوشبختی است. اولین راه این است که افکارتان را روی کاغذ بیاورید. چراکه این رفتار خیلی زود برطبق عادت وارد زندگی ‌تان می شود. بدانید که هر انسانی برای ایجاد خوشبختی و شادی موردنظرش قدرتی قابل توجه دارد. او به آنچه دارد ارزش می‌ دهد نه به آنچه که از دست داده است. 
 
سعی نکنید که خوشحالی را بخرید
 
اگر شما بخواهید از وضعیت مالی بد خود را نجات دهید پول خیلی به شما کمک می کند. اما تحقیقات نشان داده است، کسانی که در پی مادیات هستند نسبت به کسانی که مادی‌گرا نیستند، بیشتر احساس ناراحتی دارند و از خانواده، دوستان و حتی سلامتی ‌شان ناراضی هستند.
 
گردش در طبیعت را فراموش نکنید
 
هیچ دارویی به اندازه گردش در طبیعت شادی بخش و انرژی زا نیست. اگر می خواهید احساس بهتری داشته باشید هنگام بارش باران زیر آن بروید و اجازه دهید قطرات باران صورت شما را خیس کند. در ساحل دریا بدون کفش قدم بزنید. به باغ، رودخانه، کوه، جنگل و یا حتی پارک خارج از شهر بروید و نفس های عمیق بکشید. کافی بنشینید و به صدای پرندگان، امواج آب، نسیم باد و ریزش باران گوش بسپارید تا وجود تان پر از نشاط و انرژی شود. به تماشای پرواز پرندگان، جریان آب، گل ها، رقص برگ ها و حتی آسمان و ابرها و خورشید بنشینید و اجازه دهید روح تان با آرامش و زیبایی طبیعت ادغام شود.
 
بازی کم خرج ترین عامل شادی است
 
کم خرج ترین و در دسترس ترین عامل شادی حضور بچه ای در زندگی است. بازی کردن با بچه ها کاهنده استرس و شادی
 
تحقیقات نشان داده است، کسانی که در پی مادیات هستند نسبت به کسانی که مادی‌گرا نیستند، بیشتر احساس ناراحتی دارند و از خانواده، دوستان و حتی سلامتی ‌شان ناراضی هستند
 
 آور است. مادامی که شما فکر نمی کنید بچه ها عامل مزاحمت و سروصدا هستند، آنها می توانند مایه اشتیاق، شادابی و انرژی باشند و عشق، صمیمیت و پاکی و درستی را به شما القاء کنند. اگر شما از داشتن بچه کوچک محروم هستید، به پارک بروید و حداقل بازی آنها را تماشا کنید.
 
یک روز به خودتان مرخصی بدهید
 
سعی کنید به یاد بیاورید آخرین بار کی مرخصی گرفته اید؟ اگر نمی توانید به یاد آورید، زمان آن رسیده تا به خودتان مرخصی بدهید. با دوستان تماس بگیرید و برای رفتن به سینما، نمایشگاه یا حتی نشستن دور هم قرار بگذارید. یک روز به خودتان اجازه بدهید کمی بیشتر بخوابید این حق را به خودتان بدهید تا یک فنجان شیر گرم یا یک لیوان آب میوه بدون هیچ نگرانی بخورید یا هر کار دیگری را که دوست دارید در آن روز، فقط برای خودتان انجام دهید.

آیا زندگی‌تان بر وفق‌مراد است؟

آیا زندگی‌تان بر وفق‌مراد است؟/ این ۱۵نشانه‌ را جدی بگیرید

آیا زندگی‌تان بر وفق‌مراد است؟/ این ۱۵نشانه‌ را جدی بگیرید
باید با واقعیت‌ها روبه‌رو شد. برای همه آدم‌ها پیش می‌آید که گاهی احساس کنند در زندگی سقوط کرده‌اند. حالا این احساس ممکن است به دلیل از دست دادن شغل باشد، شکست در زندگی شخصی یا مردود شدن در یک امتحان و یا هر دلیل دیگری که گاهی باعث بروز حس سرخوردگی در زندگی می‌شود.
وینستون چرچیل جمله مشهوری دارد: «زندگی گذر از شکستی به شکست دیگر است بدون از دست‌دادن حس اشتیاق.»

وقتی این مطلب را مطالعه کنید درخواهید یافت حتی اگر احساس یک فرد شکست خورده را در زندگی دارید اما باز هم واقعا می‌تواند اینطور نباشد که شما فکر می‌کنید.

این نشانه گواهی بر این ادعاست که شما از پس زندگی برآمده اید حتی اگر غیر از این فکر کنید. گاهی دارایی های بسیار ساده ای هستند که به دلیل سادگی آنها را دست کم می گیریم در حالیکه وقتی آنها را نداشته باشیم درخواهیم یافت چقدر برایمان با ارزش هستند.

گاهی باید با جزئیات خوشبخت بود، شاید اتفاقات بزرگی که برای خوشبخت بودن منتظرشان هستیم به این زودی ها اتفاق نیفتند.

1- زندگی می کنید و یاد می گیرید

هیچکس نمی گوید زندگی ساده است با این حال مادامیکه دست اندازهای پیچ و خم جاده زندگی آزارتان می دهد باید بدانید که این ماشین زندگی واقعا ارزش راندن را دارد. به شکست هایتان فکر کنید. باید بدانید که همه آنها دلیلی داشته اند و در واقع بخشی از یک برنامه بزرگ تر بودند. هر سختی که در زندگی تحمل کرده اید ، شما را به جایی که امروز هستید هدایت کرده است.هر آزمایشی که در زندگی متحمل شده اید از شما همین انسان انعطاف پذیر ، قوی و ویژه ای را ساخته است که امروز هستید. پس باید این مسیر را با ایمان ، عشق و امید هر چه بیشتر ادامه بدهید. این را بدانید که تجربیات شما را به آن آدمی که باید باشید تبدیل می کنند. پس اگر این آزمون و خطاها را در زندگی تجربه کرده اید یعنی اینکه تا اینجای کار مسیر زندگی را درست پیش رفته اید.

2- جای گرم و نرمی برای خواب دارید

بگذارید داستان را برایتان اینطور توضیح بدهیم. تصویری از مادری که درباره نحوه زندگی خود و فرزندش می گوید. او فرزند خردسالی داشت که مدام از مادرش اینطور می پرسید بالاخره چه زمانی می رسد که بتواند مثل بقیه بچه هایی زندگی کند که غذا می خورند ، به مدرسه می روند و شب ها در تخت خودشان می خوابند. در واقع آنها جایی برای خوابیدن نداشتند. مجبور بودند شب ها کف کثیف خیابان بخوابند ، و وقتی هم که باران می گرفت باید بلند می شدند و جای دیگری را پیدا می کردند. همه اینها در حالی اتفاق می افتد که ما در تختخواب های گرم و نرم خود خوابیده ایم و خبر نداریم آن بیرون به برخی مردم چه می گذرد. این را یادمان باشد که چیزهای ساده ای در زندگی داریم که از شدت سادگی به چشم نمی آیند اما هستند کسانیکه از همین سادگی ها هم بی بهره هستند.

3- تلاش می کنید بهتر شوید

همین موضوع که شما بابت اینکه چیزی را که می خواستید به دست نیاورده اید ناراحت هستید ، نشان می دهد شما در حال تلاش هستید. در نمایی بزرگتر شما مرتب در تلاش برای بهتر شدن هستید و آنچه که در سرانجام مسیر این کوشش قرار دارد سعادت ، خوشبختی و عشق است. فقط کافیست در طول این مسیر تسلیم نشوید. این بدان معنی نیست که شما زیادی باهوش هستید بلکه به این مفهوم است که شما توانایی مقابله با مشکلات و کنار آمدن با آنها را دارید. فقط کافیست همین راه را ادامه بدهید.

4- یک شغل دارید

از هر منظری که به این قضیه نگاه کنید وقتی شما یک شغل دارید ،در واقع با یک موضوع برد- برد مواجه هستید. بهره مندی از شغل یک ثروت محسوب می شود. با این حال حتی اگر اخیرا شغلتان را از دست داده اید اخم نکنید. شما قبلا یک شغل داشته اید و این بدان معناست که باز هم می توانید شغلی به دست بیاورید. شاید این یک فرصت باشد برای اینکه اینبار به شغلی که دوست دارید برسید.

5- دانش در دستان شماست

این‌روزها در هر سن و سالی شما می توانید هر چه را که می خواهید یاد بگیرید. دانش گویی در دستان شماست.مادامیکه دانش ، قدرت محسوب می شود پس باید این قدرت را به دست بیاورید ودر مسیر تحقق آروزهایتان از آن بهره بگیرید. بنابراین وقتی موقعیت های یادگیری در راه شما قرار می گیرند ، آنها را دریابید و درونشان کنکاش کنید.

6- غذایی برای خوردن دارید

باید باور کنید که در گوشه و کنار همین شهری که در آن زندگی می کنیم هستند آدم هایی که حتی غذایی برای خوردن ندارند. برای همین از خوردن هر قاشق غذایی که بر دهان می گذارید لذت ببرید و شکرگزار باشید. برای وعده بعدی غذایی که قرار است میل کنید ، با این دید به قضیه بنگرید که خوشبختی یعنی لذت بردن حتی از جزئیات. این جزئیات می توانند ساده ترین فاکتورها باشند. مثل خوردن یک تکه پای سیب خوشمزه.

7- قدرت انتخاب دارید

ارسطو می گوید : "تعالی هرگز یک حادثه نیست. آن همیشه نتیجه یک هدف والا ، تلاش صادقانه و اجرای هوشمندانه است. رسیدن به بهترین و تعالی نشان دهنده یک انتخاب خردمندانه از بین گزینه های متعدد است. این انتخاب است نه شانس. پس مقصد خود را مشخص کنید." لازم به توضیح بیشتر نیست ، از قدرت انتخاب خود نهایت بهره را ببرید.

8- عشق را تجربه کرده اید

شما عشق راتجربه کرده اید. واکنش قلبتان را به یک احساس فوق العاده ، حس بی نظیری که هرگز قبلا مثل آن را ندیده اید. این حس طبیعی ، ساده و اساسی خاطره ای برای شما ثبت می کند که تا آخر عمر همراهتان خواهد بود. اگر شما جزو آنهایی هستید که عشق را تجربه کرده اید و این حس والا را با خود داشته اید ، پس حتما در زندگی تان مسیر را درست رفته اید.

9- آب تمیز می نوشید

بهتر است در این خصوص اول نگاهی به این آمار بیندازید. حدود 783 میلیون نفر در دنیا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. خیلی از این افراد برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم باید کیلومترها را طی کنند تا بلکه دبه ای آب تمیز به دست بیاورند.
اگر در منطقه ای زندگی می کنید که از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستید پس خدا را شکر کنید و قدرشناس قطره قطره این آب باشید. زندگی قطعا به روی شما خندیده است حتی اگر خودتان غیر از این فکر کنید.

10- یک رویا دارید

رویای شما هر چه که باشد ، مهم این است که وجود دارد. شما رویایتان را خلق می کنید و آن را می پذیرید. هرگز نگذارید رویاهاتان از ذهن شما پاک شوند و از بین بروند. رویاهای شما همان چیزهایی هستند که بهترین اتفاقات زندگی شما از دل آنها بیرون می آیند.

11- خوشبختی‌تان واقعی است

شما این قدرت را دارید تا در هر قسمتی و در هر حالتی خوشبختی را به زندگی تان بیاورید . خوشبختی شما توانایی تشخیص موقعیت ها و دریافتن و استفاده از آنها در زندگی تان است. حال این موقعیت ها می توانند در ساده ترین حالت ممکن اتفاق بیفتند ؛ مثلا خنده از ته دل فرزندتان. فقط کافیست این لحظه را دریابید و از شادی که در عمق آن نهفته احساس سعادت بکنید.

12- لباسی برای پوشیدن دارید

موضوع فقط این نیست که شما لباسی برای پوشیدن دارید. گاهی انتخاب های بسیاری داخل کمد لباس خود برای پوشش در مقابلتان قرار دارد. شما می توانید در مراسم های مختلف ، مختص هر مناسبت لباس خاصی بپوشید. از این موضوع لذت ببرید و شکرگزار باشید. یادتان نرود که در همین شهری که در آن زندگی می کنید هستند کسانیکه توانایی خرید لباس کافی را ندارند. همان هایی که زمستان برایشان خیلی سخت تر می گذرد.

13- قدرت بخشیدن آدم ها را دارید

می توانید تصور کنید دنیا بدون بخشش چطور به نظر می رسید؟ تصور کنید چقدر زندگی سخت و طاقت فرسا میشد وقتی شما قدرت بخشیدن اشتباهات دیگران را نداشتید و به همان نسبت دیگران هم قدرت بخشش اشتباهات شما را نداشتند. تلخی زندگی با نبخشیدن ها آنقدر زیاد میشد که به جلو پیش رفتن اتفاقی غیر ممکن بود. اگر قدرت بخشش دیگران را دارید بدانید که این یک موهبت الهی است که باعث می شود ببخشید و بدون اینکه در حصار کینه گرفتار شوید ، زندگی تان را جلو ببرید.

14- به چیزی بیشتر از خودتان اعتقاد دارید

حتما زمان هایی پیش آمده که بابت اتفاقات ناخوشایند در زندگی تان ناامید شده و حسابی خودتان را باخته اید. با این حال راه برای زندگی همچنان زیباست چون شما به چیزهایی فراتر از شخص خودتان باور دارید. خداوند و ایمان به او ، خانواده و دوستان و همه آنهایی که دوستشان دارید، هدف هایی به مراتب بزرگ تر برای زندگی کردن هستند که همیشه باید بابت وجودشان خدا را شاکر باشید. زندگی صرفا حول محور شخص شما نمی چرخد ، دلایل قوی تری برای ایمان و توکل و انگیزه وجود دارد.

15- این فرصت را دارید تا دوستی ها را رونق بدهید

این روزها فاصله های چند هزار کیلومتری و دوری های فرامرزی با وجود پیشرفت تکنولوژی، سختی های ناشی از این اتفاق را به حداقل رسانده است. ممکن است شما از عزیزانتان دور باشید اما وقتی این امکان را دارید که هر روز آنها را ببینید و با آنها حرف بزنید پس اوضاع بهتر پیش خواهد رفت.تکنولوژی روی خوشی هم دارد که در اینمواقع حسابی زیبایی های روابط را حتی با وجود فاصله های بسیار دور حفظ می کند.

باید ها و نبایدهای تنوع غذایی

باید ها و نبایدهای تنوع غذایی

باید ها و نبایدهای تنوع غذایی
در علم امروز هم فیزیولوژی گوارش این امر را اثبات کرده است که اگر فرد غذاهای حاوی کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین بخورد، چه آنزیم‌هایی برای هر کدام ترشح می‌شود.
آیا تنوع در غذاخوردن خوب است یا نه؟ در پاسخ باید گفت در یک وعده غذایی بهتر است حتی المقدور تنوع نداشته باشیم. یعنی در یک وعده غذا باید از خوردن چند نوع غذا پرهیز کرد. گاهی دیده می‌شود سر سفره چند نوع غذا وجود دارد که یا تازه پخته شده‌اند و یا از قبل مانده‌‌اند. همچنین ممکن است از خوردنی‌های مختلف کنار غذا مانند سبزی، سالاد، دوغ، ماست و شربت و یا ادویه‌جات مختلف (مانند نمک، فلفل و ...) در سر سفره استفاده شود که این امر از نظر طبی پسندیده نیست، بلکه مضر و ناپسند است و توصیه نمی‌شود.

در احادیث هم این موضوع ذکر شده است. خط مشی ائمه بزرگوار ما نیز همین بوده است، همانطور که حضرت علی‌(ع) بسیار ساده زندگی می‌کردند و یک نوع غذا (مثلا نان و یا شیر) میل می‌فرمودند. این امر غیر از فواید معنوی، از نظر جسمی و طبی نیز پسندیده است، زیرا در صورت مصرف یک نوع غذا، معده و قوای هاضمه و جاذبه بدن، به خوبی عمل می‌کنند، آنزیم لازم برای آن نوع غذا ترشح می‌شود و بدن خود را برای آن غذا تنظیم می‌کند.

سیستم گوارش و غدد مرتبط با آن (مثل غدد بزاقی، پانکراس و ...) برای هر نوع غذایی با توجه به نوع و ترکیبات آن، نوعی (ترکیبی) خاص از شیره گوارشی شامل اسید یا آنزیم های هضم کننده پروتئین، چربی، هیدرات کربن و ... را آماده و به داخل لوله گوارش ترشح می نماید تا آن خوردنی به خوبی و بهینه هضم و سپس جذب شود.

در علم امروز هم فیزیولوژی گوارش این امر را اثبات کرده است که اگر فرد غذاهای حاوی کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین بخورد، چه آنزیم‌هایی برای هر کدام ترشح می‌شود. بعضی از غذاها زودتر و برخی دیرتر هضم می‌شوند. اما اگر چند نوع غذا با هم وارد معده شود، سیستم هضم و جذب بدن اصطلاحاً دچار «تحیر» می‌شود و نمی‌داند چه کار کند. هر غذایی هضم خاص خود را دارد و آنزیم‌ها و اسیدهای خاص آن غذا باید ترشح شود.

ماندگاری غذاهای مخلوط در معده خیلی بیشتر از غذاهای ساده است، بنابراین افرادی که ادعا می‌کنند دچار سوء‌هاضمه هستند و بعد از خوردن غذا، ساعت‌ها غذا در معده باقی می‌ماند و گرسنه نمی‌‌شوند و طعم و بوی متعفن غذا را نیز هنوز در معده،‌ مری و دهان حس می‌کنند، یکی از مهم‌ترین علت‌های آن، خوردن غذاها و چاشنی‌های مختلف در یک وعده است (مانند چلوکباب، ماست، سبزی، پیاز، سماق، آب، و...) که این امر در عصر امروز، اتفاق شایعی است که در بسیاری از منازل و مخصوصا مهمانی‌ها و رستوران‌ها اتفاق می‌افتد و کاملا ناپسند است.

تنوع غذایی در کل زندگی

 

تنوع غذایی در تعداد وعده‌‌های پراکنده و در کل زندگی توصیه می‌شود. مثلا اگر فردی ظهر برنج بخورد، شب می‌تواند از سوپ یا نان و ماست استفاده کند، نه اینکه این مواد را هم‌زمان بخورد. مخصوصاً در مواردی این موضوع منع شده که هر دو، غذای مطلق انسان باشند، مثلاً فرد برنج و گوشت بخورد که هر دو غذا هستند و توصیه می‌شود جدا جدا مصرف گردند، ولی امروزه خیلی به این مساله دقت نمی‌شود و حتی ممکن است به همراه آنها نان هم خورده شود که این امر باعث سنگینی بیش از حد غذا و سخت شدن هضم می‌شود.

بنابراین باید حداقل فقط از نان یا برنج همراه با گوشت استفاده شود. امروزه هم در بعضی از مناطق یا روستاها دیده می‌شود که یک وعده غذایی مثلا فقط نان گندم خوب پخته شده می‌باشد یا در یک وعده غذا فقط از برنج با مقداری روغن یا مقداری کشمش استفاده می‌کنند که البته این مواد افزون شده هم بی‌حکمت نیستند مثلا می تواند به دلیل گرم کردن مزاج برنج (که تقریبا سرد است) ‌باشد.

خوردن چند جور غذا در یک وعده

 

ممکن است در اینجا این سوال پیش بیاید که خوردن چند جور غذا در یک وعده که مصلح هم هستند، چه حکمی دارد؟ این امر غلط است. مصلح برای مواردی است که انسان یک نوع غذا بخورد و برای راحت‌تر شدن هضم یا کاهش عوارض آن از ماده دیگری استفاده کند، مثلاً اگر غذایی چرب مانند کباب بخورد.

ریختن سماق بر روی آن مفید است، زیرا ترشی سماق، باعث کاهش چربی‌کباب و شکستن پیوندهای چربی می‌شود یا خوردن ترشی همراه با آبگوشت مفید است یا بعضی از انواع گوشت‌ها که در سرکه یا آبلیمو خوابانیده می‌شوند به دلیل کاهش سنگینی و سفتی گوشت و راحت‌تر شدن هضم آن است، بنابراین در صورت وجود دو ماده (و نه بیشتر)،‌ مصلح مطرح می‌شود.

استفاده از مصلح هم همیشه لازم نیست و فقط در مواردی که عارضه‌ای دیده می‌شود باید از مصلح استفاده نمود، وگرنه انسان باید از ابتدا از غذای خوبی استفاده کند که نیازی به مصلح نداشته باشد...