حقوق بازنشستگان کفایت نمی‌کند

  حقوق بازنشستگان کفایت نمی‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازنشستگان مرتبا اظهار می کنند که وضعیت شان مناسب نیست، گفت: پولی که به بازنشستگان پرداخت می شود، کفایت نمی‌کند البته حق دارند و بودجه آن ها باید از صندوق های بازنشستگی پرداخت شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری، با اشاره به اینکه بازنشستگان مرتبا اظهار می کنند که وضعیت شان مناسب نیست، گفت: پولی که به بازنشستگان پرداخت می شود کفایت نمی‌کند؛ البته حق دارند و بودجه آن ها باید از صندوق های بازنشستگی پرداخت شود که متاسفانه صندوق های بازنشستگی آمادگی و استعداد این پرداخت را ندارند.
وی افزود: بنابراین در بودجه باید برای آن ها منابع در نظر گرفته شود و اگر به بودجه سال ۹۷ نگریسته شود مبالغ بسیار بالایی برای بازنشستگان و صندوق های بازنشستگی در نظر گرفته شده است زیرا صندوق های بازنشستگی ظرفیت آن را ندارند و باید در بودجه منابع آن ها تامین شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همانگونه که به شاغلان منابع تخصیص می یابد، باید به بازنشستگان نیز اختصاص یابد که این روند رو به صعود است.
لاریجانی با بیان اینکه مسائل دیگری همانند محیط زیست، غبار و آلودگی هوا به سرمایه گذاری جدید نیاز دارد، افزود: گره های مختلف دیگری در کشور وجود دارد که به یکدیگر تنیده است.
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش ها جزواتی در تحلیل مشکلات کشور ارائه می دهد، افزود: بنده غالبا این جزوات را مطالعه می کنم که مفید و عالمانه هستند و نمایندگان از آن استفاده می کنند که گاهی پیشنهاداتی نیز در این جزوات مطرح می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فرض می شود که مرکز پژوهش ها موضوع تامین اجتماعی بررسی می شود و اظهار می شود که اینگونه تصمیمات در دولت و مجلس در این حوزه اتخاذ نشود یا این منابع در این حوزه تامین شود که بیان این موضوع به این صورت کلی است و باید اظهار شود که چگونه این کار انجام شود یعنی اینکه چگونه مجلس و دولت اینگونه تصمیمات را اتخاذ نکنند یا اینکه این اقدامات عملیاتی شود برای اینکه مشکل طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت رفع شود.
لاریجانی با بیان اینکه موضوع مهم دیگری را که باید به آن توجه شود وضعیت اقتصادی درونی کشور دانست و گفت: کشور با چالش های متعدد اقتصادی روبه رو است که برخی از آن ها مزمن بوده و مربوط به چند دوره است و نکته مهم این بوده که این چالش ها به گونه ای به یکدیگر تنیده شده که حل تک موردی آن ها حلال مشکلات کشور نیست و باید در یک حوزه پهن تری آن ها را مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده کشور مساله بودجه کشور است، تاکید کرد: تمام منابعی که از نفت، مالیات و سایر موارد تهیه می شود در نهایت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می شود که بودجه جاری کشور نیز در همین حدود است.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: آموزش و پرورش باید هزینه یک میلیون معلم و سایر کارمندهای خود را پرداخت کند؛ از سوی دیگر طرح سلامت وجود دارد که باید بودجه سنگینی به این منظور اختصاص یابد و همچنین از سوی دیگر وزارت علوم و نیروهای مسلح و غیره وجود دارند که بودجه خاص خود را نیاز دارند، البته کنار این هزینه ها مسائل دیگری وجود دارد.
لاریجانی با بیان اینکه روش هایی برای تامین منابع وجود دارد که باید دقیقا مشخص شود که منظور کدام منابع است، ادامه داد: گاهی دیده می شود که کارهای خوبی در مرکز پژوهش ها انجام می شود اما در تحقق آن التفات کامل انجام نمی شود که این موضوع مهم به عنوان یک تحقیق می ماند.
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش ها باید با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی جلساتی برگزار کند تا شرایط آن ها در حوزه بانکی، مالیات و تامین اجتماعی به درستی درک شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تولید فعال نشود و صادرات راه نیفتد شرایط برای کسب ثروت فراهم نمی شود.

توصیه های طلایی

توصیه های طلایی تغذیه ای برای شب یلدا / مصرف میوه بعد از شام مضر است؟

شب یلدا یکی از قدیمی ترین رسومات ما ایرانی ها محسوب می شود که این شب را با چیدن سفره ای مملو از خوراکی های متنوع و رنگارنگ سپری می کنیم. هندوانه، انار و آجیل پای ثابت هر سفره ایرانی در شب یلداست. اما نکته ای که در این شب حائز اهمیت است ولی کمتر به آن توجه می شود، مصرف متعادل مواد غذایی است. افراد باید در مصرف خوردنی ها احتیاط کنند تا دچار عوارض ناشی از پرخوری در این شب نشوند. در ادامه توصیه های یک متخصص تغذیه در این رابطه را می خوانید.

دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  گفت : برخی از افراد میزان مواد غذایی دریافتی‌شان بسیار بیشتر از اندازه ای‌ هست که بدن بتواند آن را پذیرا باشد. مصرف زیاد مواد غذایی انرژی فراوانی را به بدن می‌رساند که مازاد این انرژی به صورت چربی در بدن ذخیره شده و خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن را همراه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: آجیل ها که به بمب انرژی معروف هستند علاوه بر دارا بودن نمک فراوان، دارای خاصیت آلوده شوندگی شدید هستند به عبارتی به راحتی می توانند به سم «آفلاتوکسین» آلوده شود. برای مثال، پسته را از زمانی که از درخت برداشت کرده تا رسیدن به کارخانه ای که در آن مراحل مختلف انجام می‌شود، بسیاری از اوقات در برخی از درجات ممکن است به قارچ آفلاتوکسین آلوده می شوند. بدن به تعداد کمی از مغزها نیاز دارد اما باید توجه داشت مصرف بیش از اندازه هر کدام باعث بروز زمینه چاقی و دیابت می‌شود.

این متخصص خاطرنشان کرد: خطر مصرف آجیل های آلوده اینگونه نیست که یک وعده آن را بخورید و زیان آن را بلافاصله مشاهده کنید. خیر. این سموم در بدن تجمیع می شوند و در دراز مدت موجب سرطان و بیماری های جدی دیگر میگردد و حتی ممکن است بعد از مدتی بدون بروز عارضه ای فرد جان خود را از دست بدهد . بنابراین حتی برای یک شب نیز از سلامت آجیل مصرفی اطمینان حاصل کنید و از مصرف زیاد آجیل نیز پرهیز کنید.

درستی در خصوص مصرف شیرینی ها هشدار داد: شکر ماده ای است که در فرایند آن، موادی شیمیایی را به آن اضافه می کنند که باعث سفیدی رنگ آن شود. روغن های اشباع شده و ترانس به دلیل ارزان قیمت بودن آن ها در تولید شیرینی استفاده می شود.

به گفته وی، شیرینی ها نیز دارای نمک نیز هستند. شیرینی‌جات هر سه سم معروف و سفید رنگ عبارتند از روغن جامد سفید، شکر و نمک را در خود جای داده اند و مسلما خوردن فراوان آن ها می تواند برای سلامتی تهدید جدی باشد. به افراد توصیه می‌شود شیرینی‌ها تازه و فاقد مواد رنگی تزئینی استفاده کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: خانواده ها دقت داشته باشند مصرف متعادل میوه روزانه 3 الی 4 واحد است، حال تفاوتی بین میوه خشک، تازه و آب میوه وجود ندارد. برخی افراد می پندارند اگر آب میوه زیاد بخورند ایرادی ندارد و تنها مصرف فراوان خود میوه مضر است و یا مصرف دانه های انار مضر بوده اما آب انار اینگونه نیست. این چنین دیدگاه ها به کلی اشتباه هستند.

وی افزود: متأسفانه برخی از افراد دیگر بر این باورند که میوه های خشک سالم ترند و مصرف زیاد آنها مشکلی برای سلامتی بوجود نمی آورد؛ اما واقعیت این است که هنگام خشک شدن میوه به علت از بین رفتن آب آن در وزن مساوی با میوه های معمولی 5 برابر کالری بیشتری نیز وارد بدن می شود. علاوه برآن به دلیل از بین رفتن آب میوه ها به طور طبیعی سایزشان کوچک تر شده و به همین دلیل بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد. در حالی که چنین کاری برای بیماران دیابتی و افراد سن بالا نیز مشکل ساز خواهد شد.

به گفته این متخصص تغذیه، افراد حتما دانه های انار را بخورند چرا که دانه انار بدلیل دارا بودن اسیدهای چرب در بهبود و تنظیم عملکرد سیستم متابولیسم بدن مفید است علاوه بر آن رنگ قرمز انار به علت وجود پلی فنل هاست که از آسیب سلولی جلوگیری می کنند، خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین خواص ضد التهابی انار برای همه ثابت شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تشریح کرد: دستگاه گوارش انسان برای آن که بتواند موادغذایی را هضم کند نیاز به زمان دارد، بنابراین یک غذای گوشتی برای هضم به 5 الی 6 ساعت زمان نیازمند است. همچنین بهتر است افراد در ساعات 16 الی 17 عصرانه خود را میل کنند و در ساعت 20 شام سبکی بخورند و بگونه ای نباشد که درهنگام خواب دستگاه گوارش تحت فشار مواد غذایی قرار گیرد. یک شام سبک را با حد فاصل 4 الی 5 ساعت از عصرانه خورده شود.

درستی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف میوه بعد از شام مضر است به جام جم آنلاین گفت: ما متخصصان تغذیه این مطلب را قبول نداریم و به هیچ عنوان صحت علمی پشت این دیدگاه وجود ندارد. مصرف میوه قبل یا بعد از غذا به جذب آهن، روی و کلسیم و... کمک می کند. اما مصرف چای بعد غذا توصیه نمی شود چرا که جذب آهن را مختل می کند بخصوص زنان و خانم های باردار به هیچ عنوان بعد از خوردن غذا چای ننوشند و حداقل 1 ساعت بین مصرف غذا و نوشیدن چای زمان بگذارند

وی در پایان توصیه کرد: با توجه به اینکه زمستان فصل رشد هندوانه نیست و هندوانه‌ها در انبار نگه داری شده اند لذا به افراد توصیه می‌شود با دقت بیشتری هندوانه را مورد استفاده قرار دهند.

خلوت گزینی را کنار بگذار

خلوت گزینی را کنار بگذار! گوشی را کنار بگذار!

خلوت گزینی را کنار بگذار! گوشی را کنار بگذار!
البته که پاییز فقط سرد بود و باران چندانی با خود برایمان نیاورد که انگیزه پیدا کنیم و یورش ببریم به اینستاگرام و عکس بارش باران در شهر، پارک و دشت و بیابان را به اشتراک بگذاریم و بنویسیم: وای چه هوای دو نفره‌ای ! و بعضی‌ها هم برایمان کامنت بگذارند که نه بابا، هوا چند نفره است از دو نفره گذشته و یک آدم با ذوق هم پیدا شود و بنویسد: با همه مردم شهر باید زیر باران رفت !
برای زمستان امسال دو گزینه وجود دارد؛ یا هوا همچنان سرد و خشک خواهد ماند و بارش‌های به شکل برف و باران نخواهیم داشت یا بسیار اندک خواهد بود و یک نگاه خوشبینانه هم می‌گوید، خدا بزرگ است و زمستان پربارشی پیش روست البته این امیدواری وقتی بیشتر می‌شود که مخزن‌های شن و نمک را در کنار خیابان‌‌ها و بزرگراه‌ها می‌بینی و با خودت می‌گویی شهرداری که بی‌خود و بی‌جهت و برای دلخوشی این مخزن‌ها را در نظر نگرفته است!

البته اوایل همین هفته بود که پلیس جاده و راهداری هم به استقبال از زمستانی پر از برف و باران رفت و اعلام کرد که همه‌جوره آماده است.

همه اینها یعنی منتظر باران و برف هستیم و قرار نیست زمستان را توی رودربایستی بگذاریم‌! با این کارها داریم از خدا تمنا می‌کنیم که ما را در معرض خشکسالی قرار نده، هر چند بنده‌های خوبی برایت نیستیم و از طبیعتی که در اختیارمان گذاشته‌ای آنچنان که توقع داری و وظیفه ماست محافظت نمی‌کنیم.

بهانه نگیرید

با همه اینها چه هفته آخر پاییز و چه زمستان پر بارش بود یا نبود ـ که امیدواریم باشد ـ شما در حق خود و خانواده لطف کنید و سرما را بهانه نکنید و در خانه نمانید. البته این لطف را هم در حق شهر و آسمان کنید و برای گریز از خانه‌نشینی با خودروی خود در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها دور دور نکنید!‌

دو سه سالی شده که هر کسی از خانه‌نشینی حوصله‌اش سر می‌رود، ماشین را برمی‌دارد، در زمستان بخاری و در تابستان کولر آن را روشن می‌کند، پا را روی گاز می‌گذارد و از این طرف شهر به آن طرف شهر می‌رود و اگر بیکار باشد که چه بهتر که ترافیک هم باشد و او بتواند در بیرون از خانه وقت خود را دور بریزد و حوصله‌اش هم سر نرود! شاید به همین دلیل است که حتی ساعت 12 شب هم خیابان‌ها ترافیک دارد و شلوغ است!

پزشکان و روانپزشکان و همه آنهایی که نگران سلامت و تندرستی جسم و روان ما هستند، تاکید می‌کنند اگر کم‌تحرکی نوع بشر بخصوص ایرانی‌ها به همین شکل پیش برود بزودی همه دچار بیماری‌های اسکلتی و استخوانی شده و باید با کبد چرب و قلب بیمار زندگی را سپری کنند. منظور از تحرک این است که بدون این که ماشین را از پارکینگ خارج کنید از خانه بیرون بروید، پیاده‌روی کنید و از وسایل ورزشی داخل پارک‌ها استفاده کنید تا بدنتان بدون این‌که دست به جیب شوید و پول‌های سنگین به صاحبان باشگاه‌ها بدهید،‌ ورزیده شود.

کودکان را دریابید‌!

تا اینجا حتما ته ذهنتان برای آخرین هفته پاییز برنامه‌ریزی کرده‌اید! حتی اگر شاغل بوده و از صبح تا شب سرکار هستید، به هرحال بهتر است از خانه بیرون بزنید البته همراه با فرزند یا فرزندان خود‌! حتما الان که پدر و مادر شده‌اید تفاوت سبک زندگی خود با بچه‌هایتان را بیشتر متوجه می‌شوید! شما بیشتر از آنها اهل کوچه و بازی‌های گروهی بودید؟ درست است‌؟ حتما درست است.

برای همین الان می‌نشینید و پز پدربزرگ‌ها را به خود می‌گیرید و برای بچه‌هایتان از روزهایی می‌گویید که در کوچه با دوستانتان «گل کوچیک» بازی می‌کردید، اگر کمی قدیمی‌تر باشید، حس نوستالژیک بیشتری سراغتان می‌آید و از روزهایی می‌گویید که بازی هفت سنگ، آدرنالین خونتان را چنان بالا می‌برد که اوج هیجان را تجربه می‌کردید.

اگر خانم هستید، در خاطره‌هایتان حتما وسطی بازی و لی لی و خط پا پررنگ است و با چه وجدی آنها را برای بچه‌هایتان تصویرسازی می‌کنید یا از روزهایی می‌گویید که برایتان روی شاخه‌های درخت تاب می‌بستند و شما آنقدر بالا می‌رفتید که پاهایتان مماس آسمان می‌شد‌!

اما روراست باشیم؛ بچه‌هایتان کدام‌یک از این تجربه‌های خوب را در ذهنشان ثبت می‌کنند؟ گاهی که دارید برایشان خاطره‌ بازی‌های گروهی را تعریف می‌کنید به چشمان و چهره‌شان نگاه کنید، گاهی می‌توان کلافگی را از شنیدن این خاطرات در نگاهشان دید.آنها این تجربه‌ها را زیست نکرده‌اند که حالا با آنها همذات‌پنداری کنند. برای آنها چنین رفتارهایی که پر از شادی بود خیلی دور از دسترس است!

برای آخرین هفته پاییز و زمستان چه برنامه‌ای دارید؟ تقویم نشان می‌دهد تا 22 بهمن تعطیلات رسمی وجود ندارد که باز خانواده و بچه‌ها را سوار خودرو کنید و بروید سمت جاده چالوس و تجربه‌ای دیگر به تجربه ترافیک جاده‌ای فرزندانتان اضافه کنید! دیده اید در این سفرهای به ظاهر تفریحی آنها چگونه در صندلی عقب کز می‌کنند و خود را با گوشی‌های هوشمندشان سرگرم می‌کنند؟ آنها همان رفتاری را که در خانه داشته اند در سفر هم تکرار می‌کنند؛ تنها، سر درگریبان و گوشی و خلوت گزیده با بازی‌های موبایلی یا شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی!

خودمان را فریب ندهیم

شاید بهتر باشد دیگر خودمان را فریب ندهیم و پز خاطره‌گویی به سبک مادر بزرگ و پدر بزرگ را کنار بگذاریم. دست بچه‌ها را بگیریم، آنها را به پارک و زمین‌های بازی و کوچه ببریم و تشویقشان کنیم با بچه‌های دیگر دوست شوند و بازی‌های گروهی را تجربه کنند. همان‌طور که از دور مراقبشان هستیم راهنمایی‌شان کنیم که از رقابت در بازی‌ها لذت ببرند. یاد بگیرند چگونه با جمع کنار بیایند و در شادی و غم گروه مشارکت داشته باشند.

این یک حرف تکراری نیست، بلکه هشداری جدی است که اگر ما بزرگترها به خانه‌نشینی و خلوت‌گزینی با گوشی تلفن عادت کنیم نسلی به جامعه تحویل می‌دهیم که نه جرات نزدیک‌‌شدن به جمع را دارد و نه طاقت انزوا و گوشه‌نشینی و این بی‌قراری اول راه هزار معضل اخلاقی و چالش شخصیتی است.

از خانه بیرون بزنیم بدون اتومبیل، همراه خانواده، همراه دوستان و همکلاسی‌های بچه‌هایمان. دیوار انزوا را عریض‌تر نکنیم و یاد بگیریم چگونه عمق اعتماد بین آدم‌ها را بیشتر کنیم. انسان موجودی اجتماعی است و بهتر است آداب زندگی اجتماعی را از همان بچگی به فرزندانمان بیاموزیم.

راستی شما برای آخرین هفته پاییز، زمستان و البته تعطیلات نوروز و بهار و تابستان و پاییز و زمستان چه برنامه‌ای دارید؟

دیابت و فشارخون

مصرف میوه ها و سبزیجات فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد، شما می توانید با استفاده از یک سبزی فشارخون و دیابت را درمان کنید.

 اسفناج فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد که از جمله انها می توان به درمان و کاهش قندخون در بیماران مبتلا به دیابت، کاهش خطر ابتلا به سرطان، درمان و کاهش فشارخون، تاثیر فوق العاده در ارتقا و حفظ سلامت استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به آسم اشاره کرد،اسفناج را می‌توان به سادگی در هر نوع رژیم غذایی مصرف کرد، از مزایای این سبزی ارزان و در دسترس بودن نیز می توان نام برد.

دیابت را با اسفناج درمان کنید

سبزی اسفناج حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی کاهنده قند خون است که آلفالیپوئیک اسید نام دارد، در تحقیقات نشان داده شده است که این نوع آنتی اکسیدان می‌تواند قند خون را کاهش دهد، افزون بر این حساسیت بدن نسبت  به انسولین را افزایش می دهد که تاثیر بسزایی در درمان بیماری قند خون دارد زیرا از بروز استرس اکسیداتیو ناشی از برخی تغییرات دربدن  بیماران دیابتی جلوگیری می کند.

خواص ضدسرطانی اسفناج

بسیاری از سبزیجات چون سبزی اسفناج حاوی ماده ای به نام کلروفیل هستند که در تحقیقات محققان دریافتند که این ماده می تواند در کنترل و مبارزه با برخی ترکیبات سرطان زا  چون آمین‌های هتروسیکلیک نقش داشته باشد، این ترکیب سرطان زا در اثر گریل‌کردن غذا درحرارت بسیار بالا به وجود می آید.

آسم را با اسفناج در نطفه خفه کنید

مطالعات نشان داده است که با مصرف زیاد برخی مواد مغذی خطر ابتلا به بیماری هایی چون آسم کاهش پیدا می کند، بتاکاروتن یکی از این مواد مغذی بسیار مفید است، خوشبختانه این ماده مغذی در بعضی منابع غذایی شامل میوه و سبزیجات در دسترس یافت می شود، بتاکاروتن یکی از اجزای تشکیل دهنده سبزی اسفناج است، افزون بر این در طالبی، زردآلو،کدوحلوایی، بروکلی و هویج نیز وجود دارد.

به جای قرص فشار، اسفناج بخورید

سبزی اسفناج در کاهش فشارخون تاثیر فوق العاده ای دارد، این سبزی به دلیل اینکه سرشار از پتاسیم است بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه مصرف آن را برای افراد مبتلا فشارخون بالا توصیه می‌کنند، این سبزی و در واقع پتاسیم موجود در آن در بدن می‌تواند تأثیرات سدیم را از بین ببرد، به گفته محققان مصرف کم پتاسیم می‌تواند به اندازه‌ مصرف زیاد نمک درمبتلایان به فشارخون بالا خطرآفرین باشد، پتاسیم در برخی میوه ها و سبزیجات دیگر چون  چغندر، آووکادو، پرتقال، سیب زمینی، موز ولوبیای لیما یافت می شود.

استخوان های محکم با اسفناج

برخی ویتامین ها در سلامت استخوان ها نقش ویژه ای دارند و کمبود آنها در بدن می تواند خطر شکستگی استخوان  را افزایش دهد،کمبود ویتامینK در بدن می تواند سلامت استخوان ها را به خطر بیندازد، این ویتامین زیرا به عنوان یک ماده که در ایجاد تعادل ماتریکس پروتئین‌ها نقش دارد، عمل می کند، ویتامین K جذب کلسیم را بدن افزایش می دهد و از دفع کلسیم از راه ادرار جلوگیری می کند.

زیبایی پوست را با مصرف اسفناج لمس کنید

سبزی اسفناج سرشار حاوی ویتامین های مختلفی است که در سلامت بدن نقش دارند، ویتامین A موجود در اسفناج  در زیبایی پوست تاثیرگذار است زیرا این ویتامین در بدن به منظور حفظ رطوبت موها و تولید چربی پوست استفاده می شود، وجود این ویتامین در رشد و تکامل همه بافت‌های بدن چون پوست و مو ضروری محسوب می شود. افزون بر این اسفناج و سبزیجات برگ‌دار تیره سرشار از ویتامین C هستند که در ساخت و حفظ کلاژن پوست و مو، ماده ای ضروری است. کمبود یا فقر آهن یکی از مهمترین علل شایع ریزش مو شناخته می شود که می‌توان با مصرف موادغذایی سرشار از آهن چون اسفناج از بروز این عارضه و ریزش مو جلوگیری کرد.

طرز استفاده از اسفناج در غذاها

اسفناج یک سبزی منحصربه فرد است که می‌توان آن را به دو صورت خام یا پخته استفاده کنید، سبزی اسفناج به‌ دو شکل تازه، منجمد یا کنسروی در بازار وجود دارد، برای استفاده از خواص این سبزی توصیه می کنیم تا از اسفناج در انواع سوپ‌ها، پاستا و انواع آبگوشت‌ها استفاده کنید افزون بر این می توانید این سبزی را در مقدار اندکی روغن زیتون بکر با دمای ملایم تفت بدهید و سپس با پنیر و مقدار کمی فلفل سیاه آن را مزه‌دار و مصرف کنید همچنین این امکان وجود دارد که اسفناج را در انواع املت و ساندویچ‌  استفاده کنید.

سرفه‌های خشک و گرفتگی صدا

سرفه‌های خشک و گرفتگی صدایتان را اینگونه درمان کنید

سرفه‌های خشک و گرفتگی صدایتان را اینگونه درمان کنید
یک متخصص طب ایرانی گفت: افراد با گرفتگی صدا و سرفه خشک و مبتلایان به بواسیر در صورتی که هاضمه خوبی داشته باشند, از مصرف پاچه پخته شده بهره می‌برند, مصلح پاچه سرکه و عسل و پختن آن با کرفس و دارچین است.
محمد عسکر فراشاه درباره خواص پاچه گوسفند اظهار کرد: پاچه گوسفند لزج و دیرهضم است ولی گفته می‌شود پس از هضم، غذای صالح به بدن می‌رساند.

رفع گرفتگی صدا و سرفه‌های خشک با مصرف پاچه گوسفندی

وی افزود: افراد با گرفتگی صدا و سرفه خشک و مبتلایان به بواسیر در صورتی که هاضمه خوبی داشته باشند, از مصرف پاچه پخته شده بهره می‌برند, مصلح پاچه، سرکه و عسل و پختن آن با کرفس و دارچین است.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: افرادی که قدرت حسی آنها افزایش یافته و صداها یا بوهای کم، آزارشان می‌دهد(حواسشان حساس‌تر از معمول شده است)، با مصرف پاچه مشکلشان بهبود می‌یابد.

بیماران قلبی و دیابتی حتی‌الامکان کله پاچه را از برنامه غذایی خود حذف کنند

عسکرفراشاه خاطرنشان کرد: افراد با اوره و اسید اوریک بالا همچنین مبتلایان به نقرس، بیماران قلبی و دیابتی حتی‌الامکان کله‌پاچه را از برنامه غذایی خود به دلیل داشتن چربی و پروتئین بالا حذف کنند.

وی یادآور شد: افراد سالم‌، جوانان و کودکان در صورت مصرف کله پاچه حتما ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

قند خون بالا

بلایی که قند خون بالا بر سر عروق می‌آورد

بلایی که قند خون بالا بر سر عروق می‌آورد
عروق خونی این ویژگی را به علت وجود اکسید نیتریک بدست آورده که جریان مناسب و روان خون در بدن را تسهیل می‌سازد. اما هنگامی که مقدار قند خون افزایش یابد، بر عروق خونی تأثیر گذاشته و موجب بروز عوارض متعددی می‌شود.
قند خون بالا موجب کاهش تولید اکسید نیتریک و در نتیجه تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود. وجود طولانی مدت قند خون بالا ممکن است حتی موجب آسیب دائمی عروق شود. دست کم ۶۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته مغزی می‌شوند.

بدن شما اکسیژن، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را از خونی که از طریق عروق خونی در بدن جریان می‌یابد، دریافت می‌نماید. این عروق، شامل سرخرگ ها، مویرگ‌های خونی کوچک و سیاهرگ‌ها است.

هنگامی که غذا می‌خوریم، این غذا به اشکال ساده‌تر شکسته می‌شود. آنگاه مواد معدنی، اکسیژن، گلوکز و سایر مواد توسط خون به سایر نواحی بدن حمل می‌شوند. گلوکز یکی از مهم‌ترین مواد است به این دلیل که منبع انرژی به حساب می‌آید. به منظور جذب گلوکز، انسولین توسط بدن تولید می‌شود.

چنانچه تحت هر شرایطی بدن قادر به تولید مقدار انسولین مورد نیاز نباشد، محتوای گلوکز در بدن افزایش یافته که این امر ممکن است همچنین موجب بروز دیابت شود. مقدار افزایش یافته قند در خون شروع به آسیب رساندن به نواحی مختلف بدن از جمله عروق خونی می‌کند.

چگونه قند خون بالا به عروق خونی آسیب وارد می‌سازد؟

هنگامی که خون از طریق عروق خونی جریان می‌یابد، این رگ‌ها منبسط یا شل می‌شوند. عروق خونی این ویژگی را به علت وجود اکسید نیتریک بدست آورده که جریان مناسب و روان خون در بدن را تسهیل می‌سازد. اما هنگامی که مقدار قند خون افزایش یابد، بر عروق خونی تأثیر گذاشته و موجب بروز عوارض متعددی می‌شود.

تیمی تحقیقاتی به سرپرستی دکتر ریتا سی توستس (Dr. Rita C. Tostes) از دانشکده پزشکی گرجستان شواهدی را در حمایت از این واقعیت بدست آورد که گلوکز بالا به عروق خونی آسیب می‌رساند.

در این تحقیق، آن‌ها توضیح می‌دهند که بیشتر قند یا گلوکز موجود در خون جهت تولید ATP که منبع انرژی است فرستاده می‌شود. مقدار ۵% باقی مانده، ترکیبات دیگری که شامل اُ (O) متصل شده به مولکول‌های ان ـ. استیل گلوکوسامین (O-GlcNAc) می‌شود را شکل می‌دهند. این مولکول‌ها مونوساکارید‌هایی بوده که از گلوکز بدست می‌آیند.

مولکول‌های O-GlcNAc پروتئین‌ها را تغییر داده و فرایندی را شکل می‌دهند که با فرایند فسفوریلاسیون در تضاد می‌باشد. فرایند فسفوریلاسیون به تولید اکسید نیتریک کمک کرده و همانطور که همه ما می‌دانیم، به شل شدن و انبساط عروق خونی کمک می‌نماید؛ بنابراین هنگامی که گلوکز در خون افزایش می‌یابد، مقدار بیشتری از مولکول‌های O-GlcNAc شکل گرفته که همچنین مانع از فرایند فسفوریلاسیون می‌شود.

این امر منجر به کاهش مولکول‌های اکسید نیتریک شده بطوریکه در نهایت موجب تنگ شدن عروق خونی می‌گردد. به دلیل قند خون بالا، عروق به صورت منقبض باقی خواهند ماند که در نهایت موجب می‌شود عروق به طور دائم سخت و عبور از آن‌ها مشکل شود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی پشت آسیب رسیدن به عروق خونی محتوای چربی بیشتر در خون است که ناشی از سطوح بالای قند خون می‌باشد. چربی در عروق خونی تجمع یافته و جریان خون را محدود می‌سازد. جریان ضعیف خون ممکن است به عوارض خطرناک بسیاری مانند حمله قلبی، سکته مغزی و ... بیانجامد. در موارد شدید، این عوارض حتی می‌توانند مرگبار باشند.

سطح طبیعی قند خون یک فرد سالم در محدوده‌ی بین ۷۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر قرار دارد. قند خون بالا برای بدن بسیار مضر بوده از این رو بسیار اهمیت دارد که سطوح قند خون تحت کنترل قرار داشته باشند.

سطوح قند خون خود را به طور مرتب کنترل نمایید. به جهت تحت کنترل قرار دادن آن توصیه‌های پزشک خود را دنبال کرده، بلافاصله سیگار را ترک نموده، روزانه به ورزش بپردازید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی نمایید.

علت خستگی و بی‌حالی

علت خستگی و بی‌حالی مداوم چیست؟

بیماری‌های پنهان داخلی مانند اختلالات غدد تیروئید، دیابت، اضطراب، کمبود ویتامین دی، عدم آرامش و ... برای شما بی‌حوصلگی، زودرنجی و خلق پایین را به همراه خواهد آورد.

علت خستگی و بی‌حالی مداوم چیست؟بی‌حوصله‌اید؟ زود می‌رنجید و فکر می‌کنید که زمین و زمان برای آزاردادن‌تان بسیج شده‌اند؟ حالاتی که دیگر زنان در روزهای پیش از قاعدگی تجربه می‌کنند، در تمام لحظات ماه، شما را گرفتار خود می‌کند؟ دل‌تان می‌خواهد پشت درهای بسته بمانید و از حرف‌هایی که دانه‌دانه روی دل‌تان سنگینی می‌کنند، از کارهایی که آرامش‌تان را نشانه می‌گیرند و از آدم‌هایی که همیشه راهی را برای رنجاندن‌تان امتحان می‌کنند، دور بمانید؟ حق دارید.

اگر به مشکلاتی که در بالا فهرست کرده‌ایم دچار باشید، بی‌حوصلگی، زودرنجی و خلق پایین، در هیچ لحظه‌ای شما را رها نمی‌کند.

تیروئید
اگر غده تیروئید شما بیشتر از حد معمول، هورمون ترشح کند و به اصطلاح دچار هایپرتیروئیدیسم (پرکاری غده تیروئید) باشید، اعصاب‌تان ضعیف می‌شود. شمایی که دائم بر سر فرزندتان فریاد می‌کشید، قربانی ناتوانی این غده در کنترل هورمون‌هایش هستید و اگر به جای روانپزشک، سراغ متخصص غدد بروید، زودتر به آرامش برمی‌گردید.

دیابت
بیماری خاموش دیابت، یکی دیگر از بیماری‌هایی است که در کنار جسم، اعصاب را هم نشانه می‌گیرد. خشم، سردرگمی و دچارشدن به حملات وحشت، از عوارض ناتوانی بدن در کنترل انسولین است و اگر شما هم به دیابت دچار شده باشید، مدام این احساسات آزاردهنده و فرساینده را تجربه می‌کنید.

درد مزمن
بیماری‌های مزمن پزشکی که جسم شما را به‌شدت ناتوان می‌کنند، بر روان شما هم تاثیر می‌گذارند. کسانی که درحال درمان بیماری‌های سختی مثل سرطان هستند، طبیعی است که تحریک‌پذیرتر از دیگران باشند و آرامش‌شان زودتر خدشه‌‌دار شود. گذشته از این، مصرف برخی از داروهای روانپزشکی هم ممکن است عوارضی مانند موارد گفته‌شده را ایجاد کند و در این صورت، باید با پزشک‌تان برای تغییر دارو یا تجویز داروهای مکمل صحبت کنید.

حالت بدن
برخی از دلایل فیزیکی، می‌توانند زمینه را برای ناآرام‌شدن شما فراهم کنند. اگر خواب کافی نداشته‌اید، گرسنه‌اید، روی بالش نامناسبی خوابیده‌اید و گردن‌درد دارید، یا اینکه تحرک زیادی داشته‌اید و بیش از اندازه انرژی سوزانده‌اید، احتمالا آرامش قبل را ندارید و زودتر با آدم‌هایی که مراقب رفتار یا حرف‌های‌شان نیستند، درگیر می‌شوید.

اضطراب
اضطراب یا افسردگی مزمن، و بسیاری دیگر از اختلالات روانی، بر آرامش شما تاثیر می‌گذارند و احتمال تحریک‌پذیر و ناآرام‌شدن‌تان را افزایش می‌دهند. اگر مطمئن هستید که جسم‌تان با مشکل خاصی درگیر نیست و همه ماجرا به روان شما برمی‌گردد، موضوع را با یک روانپزشک در میان بگذارید. شاید شما برای تنظیم وضعیت هورمون‌ها و دیگر عوامل تاثیرگذار بر آرامش‌تان، به مصرف داروهای روانپزشکی نیاز داشته باشید.

شهر ابری
زندگی‌کردن در شهرهای ابری و کم‌نور یا ساعت‌ها ماندن در خانه‌هایی با نور کم، بر وضعیت روانی شما تاثیر می‌گذارد. بی‌بهره‌ماندن از تابش مستقیم نور خورشید، باعث دچارشدن‌تان به کمبود ویتامین D می‌شود و کمبود این ویتامین، زمینه را برای ناآرام و عصبی‌مزاج ‌شدن‌تان فراهم می‌کند.

خورش بِه

«خورش بِه» بخورید و قطعه خزانِ حسین علیزاده گوش دهید

قناعت ورزیدن سبب دریافتن مزه و طعم زندگی می شود و این رازی برملا بین پدران و مادرانمان بوده است؛ اکنون اما به ورطه ای افتاده ایم که از هوسی و خواسته ای به خواسته دیگر می افتیم.
غرولند کردن و بهانه گرفتن اهل منزل بر سر غذا و قهر کردن و دست به سفره نبردن از امور رایجی است که مادران و همسران مکرم به طور روزانه با آن مواجه می شوند. فرزندان و شوهران غالبا از میزان زحمتی که خانه داران برای تهیه خوراک متحمل می شوند، بی خبرند.
 تمشیت امور خانه کاری است دشوار که بی گمان بسیاری از مردان از عهده آن بر نمی آیند. اگر مردان لختی به انصاف بنشینند و سیاهه ای از کارهای روزانه همسرشان تهیه کنند، با فهرست اعجاب آوری از کارهای گوناگون مواجه می شوند؛
 کارهایی که گاه هیچ ربطی به هم ندارند، اما به خوبی توسط بانوان مدیریت می شوند. مردان و فرزندان، کمتر قدردان سپاس گوی این همه زحمتند و اگر ذره ای کاستی ببینند بی درنگ زبان به شکایت می گشایند.
 
خداوندا مرا آن ده که آن به 
 
مقصودم عرض این نکته است: آن چنان مبتلا به دیدن کژی ها شده ایم که دیگر خوبی ها به چشممان نمی آید. فکر می کنیم، آنچه هست، طبیعی است و حقی است که بر ما مقدر شده. برهمین اساس دیگر توان حظ بردن از زندگی و مواهب آن را از دست داده ایم.
 «قناعت ورزیدن» و شکرگزار نعمات خداوندی بودن، سبب دریافتن مزه و طعم زندگی می شود و این رازی برملا بین پدران و مادرانمان بود است. اکنون اما به ورطه ای افتاده ایم که از هوسی و خواسته ای به خواسته دیگر می افتیم. می خریم و می خریم و می خریم؛ خانه هایمان را انباشته از کالاهای رنگارنگ می کنیم و باز هم «غر» می زنیم. مغز و کیفیت حیات را فرو گذاشته ایم و پوسته و کمیتش را چسبیده ایم.
 ایرانیان سخت به دام ناشکری و نق زدن های مداوم افتاده اند و نعمات بی شماری را که احاطه شان کرده نمی بینند و فقط کم و کاستی ها را در نظر می آورند. ما از خرد و کلان، از همه چیز، ناراضی شده ایم. از گزینش وزیر تا خوراکی که می خوریم و سفری که می رویم و شغلی که داریم، هیچ کدام راضیمان نمی کند. مهارت لذت جویی و کام گیری را یکسره از یاد برده ایم.
 برای لذت از زندگی اول باید که «چشم نیک بین» باز کنیم و خوبی ها را هم ببینیم. نه آن که به خوش خیالی بیفتیم، نه، فقط سعی می کنیم به اندازه دیدن کاستی ها و نامهربانی ها، خوبی ها و مهربانی ها را هم ببینیم.
 بیاییم از غذا خوردن شروع کنیم و ببینیم که چه میزان نعمت خوب پاکیزه بی نظیر بر این سرزمین فرود آمده؛ مثلا میوه های رنگارنگ خوش عطر و طعم بی بدیل. آن ها را ساده فرو ندهیم، بوییدن و مزه مزه کردن و لمس بافت میوه، ثانیه ای در دهان نگاه داشتن و حظ بردن از آن، بی گمان مفرح ذات است.
 
خداوندا مرا آن ده که آن به
 
خوراکی را که جلویمان می گذارند، ببوییم و عطرش را فرو دهیم و بعد به حوصله و ترتیب و احترام هر قاشق را که بر دهان می بریم، عطر و طعم و بافتش را حس کنیم، ببینید چه لذتی حاصل می شود. مصاحبت و حضور مادر و پدر و برادر و خواهر و فرزند و همسر و خویش و قوم و رفیق را قدر بدانیم و ثانیه هایش را ژرف دریابیم. سر را از روی «گجت»ها برداریم و مهربانی را پاس بداریم. کام گرفتن از نعمات سپاس عملی از خداوند بزرگ است، باید به عمل سپاسگزار بود «که زائل شود نعمت ناسپاس».
 
از نعمات ویژه سرزمینمان «بِه» خوشبو و شیرین اصفهان است. در هیچ جای جهان چنین بهی به دست نمی آید. یکی، دو تا از این به ها را بگیرید، تخم دربیاورید و خرد کنید. پیازداغ و زردچوبه ای البته با روغن حیوانی مهیا سازید.
 
اگر خواستید گوشت قیمه ای یا یکی، دو قطعه مرغ را هم در این پیازداغ بگردانید و سرخ کنید و قدری آب و نیم استکان گلاب بریزید، بِهِ خردکرده و دَه، دوازده آلوی خورشی را هم نیم ساعت بعد اضافه کنید و درش را بگذارید. حاصل خورش خوشبوی خوشمزه ای می شود. می توانید به ها را هم قبل از افزودن به خورش در روغن حیوانی تفت دهید. (همین خورش را با سیب و گلابی هم می توان پخت.) پلوی خوشبویی تدارک کنید و با رفقا و خویش و دوست و آشنا بر سر سفره بنشینید.
 
بعد از تناول پلو و خورش مذکور، «شورانگیز» اثر استاد حسین علیزاده را بیابید، قطعه «خزان» را انتخاب کنید و جایی بنشینید که برگ های خزان زده را ببینید، چای لاهیجان را در استکان بریزید، زیر و بم قطعه، تار استاد و پاسخ های ارکستر را ژرف بنیوشید و از پاییز و ایرانی بودن حظ ببرید. «در این خاک در این خاک در این مزرعه پاک/ به جز مهر به جز عشق دگر بذر نکاریم».

دلایل مرموز پادرد

وقتی صحبت از پادرد می شود، مشکلاتی همچون پینه پا، التهاب عضلات پا و یا ایستادن های طولانی مقصر شمرده می شوند. اما چند دلیل دیگر وجود دارد که به پاهای شما آسیب می رسانند و خیلی به چشم نمی آیند.

وقتی صحبت از پادرد می شود، مشکلاتی همچون پینه پا، التهاب عضلات پا و یا ایستادن های طولانی مقصر شمرده می شوند. اما چند دلیل دیگر وجود دارد که به پاهای شما آسیب می رسانند و خیلی به چشم نمی آیند.

کفشی با همان سایز قبلی می خرید

اگر اخیرا سایز پای خود را اندازه نگرفته اید، به احتمال زیاد طبق عادت، سایز اشتباهی را برای کفش هایتان انتخاب می کنید. سایز پا می تواند در اثر افزایش سن یا بارداری افزایش یابد، بنابراین اندازه بودن سایز کفش همیشه اهمیت زیادی دارد.

اگر می خواهید کفشی بخرید که هر روز بپوشید، از یک فرد ماهر بخواهید سایز پایتان را اندازه بگیرد و اگر کفش قبلی تان، پاهای شما را می زند (تنگ شده است)، وقت آن رسیده که کنارش بگذارید.

صبح ها به خرید کفش می روید

نه تنها پاهای شما در طول سال رشد می کنند، بلکه در طول روز نیز تغییر اندازه می دهند، به عنوان مثال زمانی که عصر می خواهید از محل کارتان به خانه برگردید ممکن است کفش تان پای شما را بزند، در حالیکه صبح موقع بیرون آمدن از خانه، اندازه پایتان بوده است.

لذا سعی کنید در پایان روز، زمانی که پای شما بیشتر باد کرده است، کفش بخرید. موقع خرید کفش هم حتما هر دو لنگه کفش را بپوشید و کمی راه بروید تا ببینید در آنها راحت هستید یا نه. در حالت ایستاده باید یک سانتی متر بین انگشتان پا و جلوی کفش تان فاصله باشد و باید بتوانید انگشت سبابه خود را بین پاشنه خود و پشت کفش وارد کنید.


شما به مد اعتقاد بیشتری دارید تا به کارایی کفش

اساسا کفش های پاشنه بلند به پاها آسیب می رسانند، اما کفش های تخت مثل کفش های عروسکی نیز مناسب نیستند. کفش باید حداقل 2 سانتیمتر پاشنه داشته باشد. اگر بخش جلویی کفش تنگ باشد، می تواند مشکلاتی ایجاد کند، لذا از خرید کفش های نوک تیز اجتناب کنید.

اضافه وزن پیدا کرده اید

چاقی می تواند فشار اضافی بر روی پاهای شما وارد کند. هنگام راه رفتن 2 تا 3 برابر و هنگام دویدن 5 برابر وزن بدن به پاها فشار وارد می شود. بنابراین در حالی که چند کیلو وزن اضافی ممکن است تفاوت زیادی در سایز لباس های شما ایجاد نکند، اما تا حد زیادی بر روی سلامت پاهایتان تاثیر می گذارد.

به کمر، زانو و یا عضله ران تان آسیبی وارد کرده اید

اگر نمی توانید راه بروید و در حال استراحت و مراقبت از آسیبی هستید که راه رفتن تان را دردناک می کند، حتما پاهایتان ضعیف و سست می شوند. بدن شما به طور طبیعی از منطقه آسیب دیده محافظت می کند. اما اگر شما درد ناگهانی بدون دلیل و یا درد کمر زیادی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای هر نوع فعالیتی تنها از یک نوع کفش ورزشی استفاده می کنید

کفش فوتبال، کفش پیاده روی و کفش مربوط به فعالیت های تناسب اندام، متفاوت هستند. ممکن است فکر کنید شما می توانید با یک کفش ورزشی خوب، همه این ورزش ها را به راحتی انجام دهید، اما انواع مختلف تمرینات ورزشی به کفش های متفاوتی نیاز دارند.

کفش مربوط به تمرینات بدنی، سبک وزن است، با حداکثر انعطاف پذیری و برای حرکت خطی طراحی شده است. کفش پیاده روی اغلب دارای بند چرم رویی است که آنها را با دوام تر و کمی سنگین تر می کند.

برای ورزش های تناسب اندام، کفش های سبک تر را برای بلند کردن وزنه پیشنهاد می کنند.همچنین برای ورزش های پرتحرک تر مانند تنیس یا بسکتبال باید کفش های سنگین تر را انتخاب کنید.

علت های عمده پا درد را بشناسید

در باشگاه، فشار زیادی را متحمل شده اید

اگر به تازگی تمرینات ورزشی با شدت زیاد را انجام داده اید، آسیب فشاری (آسیب ناشی از نیروی تکراری) ممکن است موجب درد پای شما شود. آسیب های فشاری پا معمولا آسیب بیش از حدی است. اگر پاهایتان با هر بار تمرین بیشتر صدمه دید و یا دچار تورم پا شدید، با پزشک صحبت کنید.

پابرهنه راه می روید

وقتی راه می رویم، ابتدا پاشنه پا را روی زمین می گذاریم، به همین دلیل برای جذب این فشار نیاز به کفش مناسبی داریم، مخصوصا وقتی که ما روی سطح سفتی مثل خیابان راه می رویم. کفش همچنین از مفاصل پا حمایت می کند و به آنها اجازه می دهد در حالت روان و خنثی حرکت کنند.

زیاد پابرهنه راه رفتن و یا پوشیدن کفش هایی که تخت یا انعطاف پذیر هستند، فشار بیشتری را روی پاهای شما وارد می کند و خطر آسیب دیدن آن را افزایش می دهد.

به قوس کف پایتان اهمیت نمی دهید

قوس کف پای شما با افزایش سن صاف می شود، بنابراین اگر برای مدت ها از یک نوع کفش استفاده کرده اید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که در نوع آن ها تجدید نظر کنید (درد پاشنه پا نشان می دهد نیاز به حمایت بیشتری از قوس کف پا دارید). متخصصان پا در ارزیابی نوع قوس پایتان و راه رفتن می توانند به شما کمک کنند.

آب و املاح بدن تان کم شده است

از دست رفتن آب بدن و یا کاهش میزان پتاسیم، سدیم، کلسیم یا منیزیم در خون می تواند باعث گرفتگی عضلات و در نتیجه درد پا شود. پس به مصرف آب کافی و تغذیه خود اهمیت دهید.

هشدار

شما وقت زیادی را روی پاهای خود می گذرانید، به همین دلیل یک درد ناگهانی پا می تواند بعدا به یک مشکل جدی تبدیل شود، در صورتی که به آن اهمیت ندهید. اگر به تازگی پاهای شما دچار مشکلی شده اند، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را دریابید و متوجه شوید چه اقداماتی برای کاهش درد لازم است.

غذاهای متنوع

غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن طبیعی است که از میوه درخت زیتون به دست می آید و خواص سلامت بسیاری دارد. این روغن دارای اسیدهای چرب غیراشباع موفو (MUFA) و آنتی اکسیدان است که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن های اشباع می شود.
روغن زیتون یک روغن طبیعی است که از میوه درخت زیتون به دست می آید و خواص سلامت بسیاری دارد. این روغن دارای اسیدهای چرب غیراشباع موفو (MUFA) و آنتی اکسیدان است که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن های اشباع می شود. در این مطلب قصد داریم دستورهای تهیه ای با این روغن پرخاصیت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود از خواص آن بهره مند گردید.

خواص روغن زیتون
 
روغن زیتون حاوی ویتامین های E, A, K و D است و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. به طور کلی روغن زیتون روند پیری بافت های بدن را به تعویق می اندازد و از پیری جلوگیری می کند. روغن زبتون مانع آسیب رساندن رادیکال های آزاد حاصل از چربی ها و روغن ها به سیستم قلبی- عروقی می شود.
 
کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می دهد. روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل پلی فنول ها و فلاونوئیدها می باشد که این آنتی اکسیدان ها بدن را از صدمه رادیکال های آزاد حفظ می کنند و در نتیجه باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان، خصوصا سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان می شود. از آنجایی که میزان اسید لینولئیک مورد نیاز رشد مغز نوزادان در روغن زیتون بسیار زیاد است، مصرف این روغن برای مادران باردار بسیار توصیه می شود.
 
غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون 
 
نکاتی در رابطه با روغن زیتون
 
1. روغن زیتون برای سرخ کردن های ملایم از جمله سیب زمینی و سبزیجات گزینه خوبی می باشد و جایگزین مناسبی برای کره در غذاها است.
2. حرارت دادن زیاد روغن زیتون بوی آن را از بین می برد و سبب کاهش مواد مغذی موجود در آن می شود.
3. بهتر است روغن زیتون را در ظرف شیشه ای در کابینت در محلی خشک، سرد و تاریک نگهداری کنید.
4. قرار دادن طولانی مدت روغن زیتون در یخچال سبب تشکیل کریستال هایی در روغن می شود که البته با گذاشتن آن در محیط آشپزخانه دوباره شکل این مایع به حالت اولیه بر می گردد.
 
خوراک لوبیا سبز با روغن زیتون
 
کاسه ای از سلامتی

میزان سرو: 6 الی 8 نفر

مواد لازم:

  • لوبیا چیتی: 500 گرم
  • لوبیا سبز: 500 گرم
  • آب: به مقدارلازم
  • پیاز (درشت): یک عدد
  • گوجه فرنگی (درشت و رسیده): 2 عدد
  • روغن زیتون: 3 الی 4 ق س
  • شکر: یک ق س
  • نمک: به مقدار لازم
 
 غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون

طرز تهیه:

1. لوبیا سبزها را شسته و به ابعاد کوچک برش دهید.
2. لوبیا چیتی را در آب روی حرارت قرار دهید تا نیم پز شوند.
3. گوجه فرنگی ها را پوست کنده و نگینی خرد کنید.
4. نیمی از روغن زیتون را روی حرارت گرم کنید و پیاز خرد شده را در آن تفت دهید تا نرم و طلایی رنگ شود.
5. لوبیا سبز خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید.
6. گوجه فرنگی، نمک، شکر و مخلوط پیاز و لوبیا سبز تفت داده شده را به همراه مقداری آب به لوبیا چیتی نیم پز شده اضافه کنید.
7. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد روی حرارت ملایم بپزند تا لوبیا چیتی نرم شود.
8. بقیه روغن زیتون را اضافه کرده و حدود 5 دقیقه دیگر به پخت مواد ادامه دهید. سپس سرو کنید.
 


خوراک کدو با روغن زیتون

لذیذ و پرخاصیت، بدون کالری اضافه

میزان سرو: 4 نفر

مواد لازم:

  • پیاز (نگینی خرد شده): یک عدد
  • روغن زیتون: 4 ق س
  • رب گوجه فرنگی: یک ق چ
  • کدو سبز (نگینی خرد شده): 500 گرم
  • فلفل قرمز (نگینی خرد شده): یک عدد
  • هویج (نگینی خرد شده): 2 عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • شکر: یک ق چ
  • آب داغ: یک پیمانه
 
 غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون

طرز تهیه:

1. روغن زیتون را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید.
2. پیاز نگینی خرد شده را در آن تفت دهید تا نرم و طلایی رنگ شود.
3. رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و حدود یک الی دو دقیقه تفت دهید.
4. کدو سبز، فلفل قرمز و هویج نگینی خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید.
5. شکر و آب داغ را اضافه کنید.
6.پس از اینکه آب به جوش آمده، حرارت را کم کنید تا مواد به آرامی بپزند، سپس سرو کنید.
 


پای پاستای ریگاتونی

برای تجربه ای جدید آماده شوید...

میزان سرو: 4 نفر

مواد لازم:

  • پاستای ریگاتونی (لوله ای درشت): یک بسته
  • نمک: یک ق س
  • آب: به مقدار لازم
  • روغن زیتون: 4 ق س
  • پنیر ماتزرلا: به مقدار لازم

مواد لازم سس:

  • روغن زیتون: 4 ق س
  • کره: یک ق س
  • پیاز (ریز خرد شده): یک عدد
  • سیر (خرد شده): 2 حبه
  • ساقه کرفس (ریز خرد شده): یک عدد
  • هویج (رنده شده): یک عدد
  • گوشت چرخ کرده: 250 گرم
  • گوجه فرنگی (رنده شده): 3 عدد
  • سس گوجه فرنگی تند: یک ق چ
  • رب گوجه فرنگی: یک ق چ
  • آب: یک پیمانه
  • شیر: یک پیمانه
 
غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون 

طرز تهیه:

1. ابتدا برای تهیه سس، روغن زیتون و کره را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید.
2. پیاز و سیر خردشده را در آن تفت دهید.
3. ساقه کرفس و هویج رنده شده را اضافه کرده و تفت دهید.
4. گوشت چرخ کرده را به مواد اضافه کرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و برشته شود.
5. گوجه فرنگی رنده شده، رب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی تند را اضافه و مخلوط کنید.
6. آب و شیر را اضافه کرده و اجازه دهید مواد روی حرارت ملایم بپزند و سس غلظت یابد.
7. پاستا را در مقداری آب و نمک به مدت 6 دقیقه بپزید و سپس زیر آب سرد بگیرید و کنار بگذارید.
8. یک قالب کمربندی (اندازه کوچک) را با روغن زیتون چرب کنید و پاستاها را به صورت عمودی و کنار هم در قالب بچینید، طوری که فضای خالی میان آنها وجود نداشته باشد.
9. سس را روی پاستاها بریزید.
10. پنیر ماتزرلا را به ابعاد کوچک برش داده و روی مواد پخش کنید.
11. قالب را حدود 20 الی 25 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 160 درجه سانتی گراد (325 درجه فارنهایت) قرار دهید.
12. سپس این پای پاستای خوشمزه را سرو کنید.
 


ساندویچ مدیترانه ای

میزان سرو: 4 نفر

مواد لازم:

  • زیتون سیاه (خرد شده): 4 ق س
  • نان پیتا: 2 عدد
  • پستوی ریحان: 6 ق س
  • گوجه فرنگی (درشت): 2 عدد
  • پنیر فتا: 100 گرم
  • پنیر چدار (ورقه ای): 100 گرم
  • برگ جعفری (ریز خرد شده): 8 الی 10 عدد
  • روغن زیتون: 2 ق س
 
 غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون
 
طرز تهیه:

1. یکی از نان های پیتا را باز کرده و برش دهید.
2. 2 قاشق سوپ خوری زیتون سیاه ریز خرد شده را روی یکی از آنها پخش کنید.
3. یک عدد گوجه فرنگی را برش داده و برش های آن را روی زیتون قرار دهید.
4. نیمی از پنیر فتا و پنیر چدار را اضافه کنید.
5. نیمی از برگ جعفری ریز خرد شده روی مواد بپاشید.
6. روی مواد را به سه قاشق سوپ خوری پستوی ریحان بپوشانید.
7. برش نان را روی مواد قرار دهید.
8. این کار را با بقیه مواد تکرار کنید.
9. ساندویچ ها را در توستر گرم کنید تا پنیر ذوب شود.
10. سپس آنها را برش داده و سرو کنید.



پستوی ریحان

میزان سرو: یک پیمانه
 
مواد لازم:

  • سیر: 3 حبه
  • دانه کاج: یک سوم پیمانه
  • برگ ریحان (تازه): 2 پیمانه
  • روغن زیتون: یک دوم پیمانه
  • پنیر پارمزان (رنده شده): یک دوم پیمانه
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم.
 
 غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون

طرز تهیه:

1. حبه های سیر و دانه های کاج را در غذاساز یا مخلوط کن قرار داده و با هم مخلوط کنید.
2. برگ ریحان را اضافه و مخلوط کنید.
3. روغن زیتون را اضافه و مخلوط کنید.
4. پنیر پارمزان رنده شده را اضافه کنید.
5. پس از اینکه مواد کاملا در غذاساز یا مخلوط کن ترکیب شده و به صورت خمیر درآمدند، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.
 


جامبوشلز

جامبوشلز نوعی پاستای صدفی درشت است.

میزان سرو: 4 نفر

مواد لازم:

  • پاستای جامبوشلز: یک بسته
  • برگ اسفناج: 300 گرم
  • پنیر خامه ای: 50 گرم
  • روغن زیتون: یک ق چ
  • آب: یک پیمانه
  • پنیر پارمزان (رنده شده): یک الی 2 ق س
 
 غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون

طرز تهیه:

1. اسفناج را در مقدار کمی آب بجوشانید تا نرم شود.
2. سپس آن را از آب درآورید.
3. پس از اینکه کاملا آب آن گرفته شد، پنیر خامه ای، نمک و روغن زیتون را به آن اضافه و مخلوط کنید.
4. داخل پاستاها را با مخلوط اسفناج پر کنید و در ظرف مناسبی بچینید.
5. یک پیمانه آب را اضافه کنید.
6. روی ظرف را با فویل بپوشانید و ظرف را در فر از قبل  گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد (350 درجه فارنهایت) قرار دهید تا پاستاها کاملا نرم شوند.
7. سپس روی آنها پنیر پارمزان رنده شده بپاشید و سرو کنید.
 

 
پیراشکی گوشت

غذایی خوشمزه و ساده برای میهمانی ها

میزان سرو: 8 نفر

مواد لازم خمیر:

  • آب: یک پیمانه
  • خمیر مایه: یک ق س
  • ماست: یک پیمانه
  • روغن زیتون: 2 ق س
  • نمک: یک ق چ
  • آرد: به مقدار لازم

مواد لازم میانی:

  • گوشت چرخ کرده: 300 گرم
  • پیاز (ریز خرد شده): یک عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به  مقدار لازم

مواد اضافی:

  • کره (ذوب شده): 100 گرم
  • دانه کنجد: به مقدار لازم
 
 غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون

طرز تهیه:

1. آب و خمیر مایه را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید تا خمیر مایه ورآید.
2. ماست، روغن زیتون و نمک را اضافه کنید.
3. آرد را به تدریج به مواد اضافه و مخلوط کنید.
4. مواد را ورز دهید تا خمیر صاف و یکدستی حاصل شود.
5. روی خمیر را با پارچه ای تمیز و مرطوب بپوشانید و حدود 50 دقیقه در محلی گرم قرار دهید تا ورآید.

طرز تهیه مواد میانی:

1. گوش چرخ کرده، پیاز، نمک و فلفل سیاه را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید.
2. خمیر ورآمده را روی سطح کار آرد پاشیده پهن کنید و با قالب آن را برش دهید.
3. روی نیمی از برش های خمیر مخلوط گوشت پخش کنید و بقیه برش های خمیر را روی آنها قرار دهید و فشار دهید و لبه ها را محکم کنید.
4. آنها را در سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی بچینید.
5. کره ذوب شده را روی آنها بریزید و دانه کنجد بپاشید و حدود 20 دقیقه کنار بگذارید.
6. سپس سینی را به مدت 35 الی 40 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتی گراد (400 درجه فارنهایت) قرار دهید تا پیراشکی ها طلایی برشته شوند.
7. سپس سرو کنید.



کباب شیشلیک (شاندیز)

مواد لازم:

  • گوشت راسته گوسفندی با استخوان: 500 گرم
  • پیاز (متوسط): یک عدد
  • لیموترش: یک عدد
  • فلفل سیاه (پودر شده): نصف ق م
  • فلفل سبز کبابی: به مقدار لازم
  • روغن زیتون بی بو: یک ق س
  • کره گیاهی: یک عدد (15 گرمی)
  • زعفران (آب کرده): 2 ق س
  • ماست کم چرب: 50 گرم
  • نمک: به مقدار لازم
 
 غذاهای متنوع با استفاده از روغن زیتون

طرز تهیه:

1. ابتدا گوشت راسته گوسفندی با استخوان را به شکلی قطعه قطعه کنید که هر قطعه شامل 2 دنده باشد.
2. سپس پیاز و فلفل دلمه را به صورت خلالی خرد کرده و با روغن زیتون، ماست کم چرب، نمک، فلفل سیاه و قطعه های گوشت به خوبی مخلوط نمایید و به مدت 8 الی 12 ساعت در یخچال استراحت دهید.
3. بعد از این مدت زمان می بایست پشت استخوان های دنده که گوشت راسته به آن چسبیده را با بیفتک کوب به خوبی بکوبید تا گوشت راسته نازک شده و حالت بگیرد. این کار برای مغزپخت شدن کباب می باشد.
4. در مرحله بعد تکه های گوشت را سیخ بزنید. وزن استاندارد برای هر کباب 500 گرم می باشد.
5. قبل از مرحله پخت باید سر استخوان های دنده را فویل بپیچید تا استخوان ها نسوزد.
6. بعد از اینکه کباب کاملا مغز پخت و آبدار شد با فرچه آشپزی سس مخصوص کباب شیشلیک (که از ترکیب کره، زعفران در آب حل شده و لیمو ترش تهیه می شود) را روی کباب بمالید طوری که تمام قسمت های کباب به این سس آغشته شود و بلافاصله سرو نمایید.

نکته:

1. در نبود منقل کباب پز، می توان از مایکروویو یا فر اجاق گاز نیز استفاده کرد.
2. دقت کنید که هنگام استفاده از فر نیاز به سیخ نیست. می بایست از ظرف مخصوص فر استفاده کرد.
3. زمان پخت داخل فر 15 الی 20 دقیقه می باشد.
4. برای این غذا باید از سیخ مخصوص کباب شیشلیک که حالت کله قندی دارد استفاده کرد.
5. شیشلیک یک واژه ترکی به معنای کباب سیخی است و در منوی اکثر رستوران های خارجی می باشد.

ورزش در آب

هفت فایده شگفت انگیز ورزش در آب

7 فایده شگفت انگیز ورزش در آب
ورزش در آب برای تمام گروه های سنی - از کودکان تا افراد سالمند - مفید است. حتی افرادی که با آسیب دیدگی های عضلانی، تاندون یا استخوان مواجه شده اند و همچنین افراد دارای اضافه وزن و زنان باردار می توانند ورزش در آب را امتحان کنند.
هر نوع ورزشی برای سلامت بدن انسان خوب است، و ورزش هایی که با آب سر و کار دارند، در زمره تمرینات کم فشار قرار می گیرند، که می تواند از بسیاری جهات برای انسان مفید باشد.

 

هنگامی که در آب هستید، بدن حدود 90 درصد سبک‌تر احساس می شود. این به معنای آن است که هنگام ورزش در آب، بدن اثری مشابه با ورزش در خشکی را تجربه نمی کند.

 

همچنین، ورزش در آب شما را از روتین های یکنواخت در باشگاه دور می کند. با انجام ورزش های آبی، شما می توانید طی مدت زمان انجام تمرینات ورزشی شادابی خود را حفظ کنید، در شرایطی که یک روتین تمرینات ورزشی در خشکی می تواند به طور معمول با خستگی و افت سطوح انرژی همراه باشد. افزون بر این، ورزش در آب سرگرم کننده و لذت بخش است.

 

ورزش در آب برای تمام گروه های سنی - از کودکان تا افراد سالمند - مفید است. حتی افرادی که با آسیب دیدگی های عضلانی، تاندون یا استخوان مواجه شده اند و همچنین افراد دارای اضافه وزن و زنان باردار می توانند ورزش در آب را امتحان کنند.

 

همچنین، این نوع از ورزش معمولا به تجهیزات اضافه خاصی نیاز ندارد. تنها کافی است تا در استخر شنا کرده و آماده جلسه تمرینی خود شوید.

 

ورزش کردن در آب یک نوع فعالیت درمانی است که هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی برای انسان مفید است. در ادامه با برخی از فواید ورزش در آب بیشتر آشنا می شویم.

 

کمک به کاهش وزن

 

ورزش های آبی می توانند به کاهش وزن سریع کمک کنند. در ورزش های آبی، تمرینات قدرتی و هوازی با مقاومت آب ترکیب می شوند. این به معنای آن است که کل بدن به فعالیت وادار می شود.

 

با توجه به شدت تمرینات و وزن شما، زمانی که روزانه برای حدود 30 تا 60 دقیقه ورزش آبی انجام می دهید، شما می توانید 300 تا 500 کالری در روز بسوزانید.

 

مطالعه ای که در سال 2010 در نشریه Journal of Obesity منتشر شد، نشان داد که دویدن در آب می تواند به کاهش چربی بدن و اندازه دور کمر و همچنین بهبود تناسب هوازی و کیفیت زندگی کمک کند.

 

مطالعه ای دیگر که در سال 2014 در نشریه Journal of Exercise Rehabilitation منتشر شد نیز نشان داد که ورزش آبی منظم می تواند به کاهش درصد چربی بدن کمک کند.

 

بهبود سلامت مفاصل

 

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، ورزش های آبی در دسته ورزش های کم فشار قرار دارند، که به بهبود سلامت مفاصل کمک می کنند. هنگام انجام یک ورزش آبی، شناوری در آب موجب می شود تا فشار زیادی روی مفاصل وارد نشود. همچنین، این شرایط اثرات منفی مانند درد و خستگی را به حداقل می رساند.

 

این برای افرای که از برخی بیماری های مرتبط با مفاصل، مانند آرتریت، رنج می برند یا افرادی که دوره توانبخشی جسمانی را پشت سر می گذارند، بسیار مفید است.

 

بهبود انعطاف پذیری و تحرک

 

طی انجام ورزش هایی که در خشکی انجام می شوند حرکات بدن به واسطه اثرات نیروی گرانش زمین و نگرانی از زمین خوردن محدود می شوند. اما هنگام ورزش در آب، قرار گرفتن بدن در برابر مقاومت آب به انعطاف پذیری بیشتر و افزایش دامنه حرکت مفاصل کمک می کند.

 

ورزش های آبی برای بهبود انعطاف پذیری پشت و قسمت پایین بدن مفید هستند. انعطاف پذیری عنصری مهم برای تناسب اندام محسوب می شود، زیرا انعطاف پذیری کم می تواند دامنه حرکت و تحرک را محدود کرده، تعادل و هماهنگی را کاهش دهد.

 

آب گرم بهترین گزینه برای افزایش انعطاف پذیری است، زیرا به انعطاف بیشتر عضلات کمک می کند. از این رو، برای افزایش انعطاف پذیری و تحرک انتخاب استخرهای آب گرم بهترین گزینه است.

 

کاهش فشار خون

 

هنگامی که در آب ورزش می کنید، مقاومت آب به گردش کارآمدتر خون در سراسر بدن کمک می کند. این شرایط فشار خون را کاهش می دهد و در بلند مدت، نرخ ضربان قلب در حالت استراحت را نیز کاهش می دهد.

 

به طور همزمان، ورزش های آبی روشی خوب برای تقویت استقامت قلبی هستند.

 

مطالعه ای که در سال 2017 در نشریه European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد، نشان داد که همانند ورزش در خشکی، ورزش آبی نیز اثر مثبتی در زمینه کاهش فشار خون دارد.

 

افزایش قدرت عضلانی

 

به دلیل این که آب به طور مداوم در جریان است و تغییر جهت می دهد، در مقایسه با هوا مقاومت بیشتری ایجاد می کند. بر همین اساس است که یک مایل شنا کردن در آب به زمان بیشتری نسبت به یک مایل پیاده روی در خشکی نیاز دارد.

 

هنگامی که در آب ورزش می کنید، عضلات شما به صورت جدی درگیر فعالیت می شوند. همان گونه که برای غلبه بر مقاومت آب تلاش می کنید، عضلات رشد کرده و قوی‌تر می شوند. این شرایط به بهبود انعطاف پذیری و چالاکی عضلانی نیز کمک می کند.

 

کاهش استرس

 

هر نوع ورزش آبی می تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. فعالیت در آب می تواند یکی از آرامش بخش‌ترین فعالیت هایی باشد که به کاهش استرس کمک می کند. قرار گرفتن در آب برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است. در حقیقت، از صدای آب برای مدیتیشن نیز استفاده می شود.
تمرینات ورزشی آبی مغز را برای ترشح هورمون های احساس خوب که به نام اندورفین شناخته می شوند، تحریک می کند، که این شرایط استرس را کاهش داده و موجب شکل گیری احساسی خوب در شما می شود.

 

همچنین، انجام ورزش در آب جریان اکسیژن به عضلات را بهبود بخشیده و تنفس را تنظیم می کند.

 

عدم نیاز به تجهیزات اضافی

 

تمرینات ورزشی در آب می توانند بدون استفاده از هیچ گونه وسیله یا تجهیزات جانبی انجام شوند. مقاومت آب می تواند به عنوان وزنه یا عامل مقاومت درونی برای انجام تمرینات هوازی و قدرتی عمل کند.

 

مقاومت آب موجب می شود تا عضلات سخت‌تر کار کنند. این شرایط تسهیل چربی سوزی، کمک به کاهش وزن، و بهبود انعطاف پذیری را در پی دارد.

 

ورزش های آبی، زمانی که بدون وزنه انجام می شوند، می توانند به طور خاص برای افرادی که از دردهای مفصلی، یا برخی آسیب دیدگی ها که امکان کار با وزنه را به آنها نمی دهد، رنج می برند، مفید باشد.

 

با این وجود، اگر از نظر کار با وزنه محدودیت ندارید، می توانید برای کسب بهترین نتیجه هنگام انجام ورزش های آبی از آنها استفاده کنید. کار با وزنه برای جلوگیری از کاهش تراکم توده استخوانی و پوکی استخوان بسیار مهم است.

ساحل آرامش برای دوران بازنشستگی

ساحل آرامش برای دوران بازنشستگی

ساحل آرامش برای دوران بازنشستگی
چند سال با بازنشستگی فاصله دارید؟ آیا شما هم مثل برخی افراد شاغل چرتکه به دست هستید و تعداد روزهای باقی مانده شغلی‌تان را محاسبه می‌کنید؟ دلیل این بی‌قراری، خستگی جسمی است یا آزردگی ناشی از نارضایتی شغلی؟ تا چه اندازه مشتاق اجرای برنامه‌های خود برای دوران بازنشستگی هستید؟
این گزارش، گفت‌وگویی است با افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند. مخصوصا اگر فرد قبل از سالمندی (60 سالگی) بازنشسته می‌شود.

 

می‌خواهیم با کمک دکتر کاظم ملکوتی، روانپزشک به شما یادآوری کنیم که از همین الان باید به فکر سلامت روان خود در این دوران زندگی باشید، چرا که خستگی جسمی با کمی استراحت، سفر و تفریح قابل رفع است، اما آنچه نیازمند توجه است، وضعیت روانی افراد بعد از بازنشستگی است.

 

بسیار شنیده‌ایم که بازنشستگی به معنای خانه‌نشینی و پایان دوران فعالیت نیست، اما اغلب ما هنوز باور عملی نسبت به این نگرش نداریم. به همین دلیل، کارشناسان نسبت به روند افزایش افسردگی در دوران بعد از بازنشستگی و سالمندی هشدار می‌دهند.

 

شاید برای یک فرد سالمند، پارک‌نشینی و گپ زدن با دوستان البته در ساعات محدودی از روز قابل قبول باشد، اما چنین فرآیندی برای یک فرد بازنشسته میانسال زجرآور است و می‌تواند به مرور سلامت جسم و روان را مخصوصا در میان مردان با چالش جدی مواجه کند.

 

تعریف شما از بازنشستگی

 

شما چه تعریفی از بازنشستگی دارید؟ باورهای غلط زیادی درباره بازنشستگی وجود دارد. یک فرد بازنشسته لزوما سالمند نیست و یک سالمند هم لزوما یک فرد بازنشسته نیست.
آیا شما هم بازنشستگی را دوران قرار گرفتن در سراشیبی، بی‌هویتی، اتمام فعالیت اجتماعی می‌دانید یا مانند بازنشستگان موفق، آن را دوران رشد و شکوفایی تجربه‌های اندوخته شده می‌دانید؟
بدترین نوع تعبیرهای رایج از بازنشستگی که خطر روحی و جسمی برای صاحبش دارد، فکرهای سمی است که براساس آن، افراد گمان می‌کنند، بازنشستگی یعنی پایان دوران کار و مفید بودن. برخی زندگی را تک‌بعدی می‌ بینند و زندگی خود را با کارشان تعریف می‌کنند.

 

به همین دلیل، دوران بازنشستگی برای آنان کابوسی برای بی‌هویتی وبی معنایی تلقی می‌شود و خود را در معرض آسیب‌هایی همچون پرخاشگری، افسردگی، ناامیدی، کاهش روابط اجتماعی و خانوادگی و ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هر چه افراد بدون برنامه‌ریزی و آمادگی وارد دوران بازنشستگی شوند، به همان میزان شرایط سخت‌تری را تجربه خواهند کرد. انتخاب با شماست که کدام نگرش و سبک زندگی را انتخاب کنید.

 

بازنشستگی و لباس جدید بر تن زندگی

 

هر دوره‌ای از زندگی، شرایط خاص خود را دارد، بدین معنا که سبک زندگی دوران جوانی با میانسالی و سالمندی متفاوت و متناسب با شرایط جسمی، روانی، شغلی، اجتماعی و اقتصادی متغیر است.
فردی که وارد دوران بازنشستگی می‌شود، 35 ـ 30 سال با نظم خاصی زندگی کرده است. حداقل هشت ساعت از روز خود را در محیط کار خود گذرانده و فعالیت اجتماعی داشته است.
وی با ورود به دوران بازنشستگی با زمان قابل توجهی مواجه می‌شود که نیازمند برنامه ریزی برای استفاده بهینه از آن است. متخصصان تأکید می‌کنند بررسی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و عادات متناسب با سبک زندگی جدید باید از دورانی که فرد شاغل است، آغاز شود.

 

شناخت خود را افزایش دهید

 

خواسته‌های خود را برای دوران بازنشستگی بشناسید. بررسی کنید چه کارها و برنامه‌هایی را دوست داشتید، انجام بدهید که در طول سال‌های کاری فرصت توجه به آن را نداشته‌اید.
کارآفرینی، کسب درآمد، مشاوره، آموزش و انتقال تجربه، سفر و گردشگری، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی انجمن‌ها، امورخیریه، انجام کارهای داوطلبانه و انجام کارهای هنری از برنامه‌های مورد توجه و قابل اجرای دوران بازنشستگی، متناسب با علاقه مندی افراد است.

 

افرادی که در میانسالی مثلا 45 سالگی بازنشسته می‌شوند، به واسطه تجربه‌هایی که دارند، تمایل بیشتری برای راه‌اندازی کسب و کار و ارائه مشاوره دارند و افراد سالمند در صورتی که مشکل اقتصادی نداشته باشند و به دنبال راه‌اندازی یک کار جدید نباشند، مانند توریست‌های بازنشسته و سالمند سایر کشورها تمایل به سفر و گردش دارند.

 

ضرورت برنامه‌‌ریزی برای دوران بازنشستگی

 

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و به واسطه همین ویژگی، تمایل به انجام کارهایی دارد که احساس کند، مفید است.
ماهیت و ضرورت فعالیت در دوران بعد از بازنشستگی و سالمندی، بیش از آن که جنبه مادی و اقتصادی داشته باشد، معنوی و غیرمادی است، آنچنان که باعث می‌شود، فرد با حفظ هویت فردی و اجتماعی از سلامت روان خود نیز مراقبت کند و از ورود به عرصه افسردگی، بیهودگی و سایر فشارهای روانی پیشگیری کند.

 

در غیر این صورت، همان گونه که هر یک از ما شاهد بوده ایم، وقتی افراد مخصوصا مردان بازنشسته می‌شوند، به واسطه آن که برنامه مشخص و از پیش تعیین شده‌ای ندارند، حضورشان در خانه،‌ باعث بروز یا افزایش مشاجره زوجین و اعضای خانواده شده است.

 

فردی که 30 سال مشغول مدیریت کردن فعالیت خود در محیط کار بوده است، حالا می‌خواهد مدیریت داخل خانه را به دست بگیرد.

 

به همین دلیل نسبت به امور مربوط به خانه و مدیریت آن، شروع به انتقاد و ایرادگرفتن می‌کند و آرامش روانی خود و خانواده را به هم می‌ریزد. این عوامل به مرور باعث بروز بیماری و مشکلات جسمانی همچون سکته قلبی، مغزی، افزایش فشار خون، دیابت، بی‌خوابی و بیماری‌های روان‌تنی می‌شود.

 

شبکه روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

 

بازنشستگان زیادی به دلایل مختلف ازجمله ضعف در مهارت‌های ارتباطی و رفتار سازمانی، بعد از دوران بازنشستگی با همکاران قدیمی خود ارتباطی ندارند.
کاهش یا قطع ارتباطات اجتماعی، خلأ بسیار بزرگی را برای فردی که سالیان متمادی، بخش مهمی از زمان خود را در فضای گروهی و اجتماعی گذرانده است، به وجود می‌آورد.
مهارت ارتباط موثر به قدری در زندگی انسان مهم و تاثیرگذار است که سازمان بهداشت جهانی، آموزش آن را یکی از مهارت‌های مهم زندگی عنوان می‌کند.
به همین دلیل، یکی از توصیه‌های متخصصان امر، ایجاد و تقویت روابط اجتماعی افراد حتی بعد از دوران بازنشستگی است.
در این ارتباط، عضویت در گروه‌ها و نهادهای اجتماعی بسیار مثبت است و در حفظ و ارتقای سلامت روان بازنشستگان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر تاثیر بسیار مهمی دارد.

چاشنی‌ها

سالم‌ترین و مضرترین چاشنی‌ها برای بدن

چاشنی‌های مختلف دارای مزایا و خطرات مختلفی برای سلامتی هستند. با مطالعه این مقاله اطلاعات خود را بالا ببرید و چاشنی‌های سالم تری انتخاب کنید.

هنگامی که در مورد چاشنی هات داگ یا همبرگر صحبت می کنیم، گزینه های شما فراتر از سس مایونز و خردل هستند. چاشنی های مختلف دارای مزایا و خطرات مختلفی برای سلامتی هستند. با مطالعه این مقاله اطلاعات خود را بالا ببرید و چاشنی های سالم تری انتخاب کنید.

سس پستو

همانطور که می بینید مصرف این چاشنی ها عذاب آور نیست. سس پستو خوشمزه، تازه و – مهمتر از همه – سالم است. از آنجا که پستو معمولا حاوی کمی فتا است، شما حتی می توانید پستو را به راحتی جایگزین پنیر کنید. به هر حال، پستو تنها یک چاشنی نیست.

خردل ساده

خردل شیرین، تند و بهتر از همه… بدون قند است! البته، در اینجا منطور خردل ساده است. تضمینی در مورد بدون قند بودن خردل عسلی و یا هر نوع خردل اصلاح شده دیگر وجود ندارد.در هر صورت، انواع خردل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است! همچنین، خردل سرشار از زردچوبه است که خاصیت ضد سرطانی آن ثابت شده است.

سس سالسا

از آنجا که سس سالسا “معتبر” و با کیفیت اساسا سبزیجات خرد شده همراه با برخی از ادویه جات است، هیچ راهی برای اشتباه کردن وجود ندارد. سعی کنید هنگام خوردن هات داگ سالسا را جایگزین سس های تند، چرب و روغنی کنید.

سس گواکامول

نکته اصلی در مورد این سس: گواکامول از آووکادو ساخته شده است که دارای چربی های مضر هستند. با این حال، چربی های بدتری نیز وجود دارند! به جای سس مایونز یا پنیر، برای داشتن سسی با بافت خامه ای بدون چربی هایی که کلسترول را بالا می برند، از گواکامول استفاده کنید.

هوموس خانگی

هوموس خانگی یک چاشنی عالی برای غذاهای کبابی است! تهیه این سس نیز آسان است. همه چیزهایی که شما نیاز دارید نخود فرنگی، لیمو، کنجد و سیر است. هر ماده دیگری را نیز می توانید به آن اضافه کنید (مثلا فلفل قرمز یا سبز).

بعد از اینکه پنج چاشنی خوشمزه و سالم را به اشتراک گذاشتیم باید به معرفی چاشنی های مضر نیز بپردازیم. از مصرف چه چاشنی هایی باید اجتناب کنید؟ خود را برای کنار گذاشتن برخی چاشنی ها آماده کنید…

سس کچاپ

قبول کنید، این اتفاقی است که در حال وقوع است. بیشتر کچاپ هایی که از فروشگاه های مواد غذایی خریداری می کنید، حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند. در صورتی که HFCS برای شما مضر است.

سس مایونز

سس مایونز گزینه واضح دیگری به عنوان چاشنی مضر است. مزایا و معایب سلامتی آن سال ها مورد بحث بوده است. به دنبال جایگزینی مانند روغن هسته انگور برای سس مایونز باشید و یا خود آن را تهیه کنید. با این حال، بهترین کار اجتناب از مصرف مایونز است.

انواع دیگر چاشنی سالاد

متاسفانه، بسیاری از چاشنی های سالاد (هر دو نوع خامه ای و سرکه ای) حاوی چربی بالا هستند.

Queso(نوعی پنیر)

این پنیر ماده غذایی دیگری است که شما قبلا در مورد عواقب منفی آن برای سلامتی مطلع بودید. نگاهی به توصیه های بالا بیندازید و سس پستو یا گواکامول را جایگزین این چاشنی کنید. هر دو گزینه روش های سالم تری برای داشتن سس خامه ای هستند.

عسل تقلبی همان قند مایع است

گرچه عسل واقعی حاوی آنتی اکسیدان های سالم است که برای بدن مفید است، اما بسیاری از برندهای عسل جعلی هستند. اگر می خواهید عسل مصرف کنید، مطمئن شوید که عسل واقعی است. در غیر اینصورت ممکن است عسلی که مصرف می کنید فقط حاوی شربت ذرت فروکتوز یا شیرین کننده های مصنوعی باشد!

سالم بمانیم

همانطور که سالمند می شویم سالم بمانیم

همانطور که سالمند می شویم سالم بمانیم
سالم ماندن در هر سنی مهم است و این احساس فقط به خاطر اینکه شما یک یا چند موی خاکستری دارید تغییر نمیکند. همانطور که ما مسن تر میشویم تعداد فزاینده ای از تغییرات عمده زندگی را تجربه میکنیم، از جمله تغییرات شغلی و بازنشستگی، ترک کردن خانه توسط فرزندان، از دست دادن عزیزان و تغییرات فیزیکی. اما چگونگی برخورد با این تغییرات سالمندی کلید سالم ماندن است.

سالمندی سالم به این معناست که به طور مستمر خود را بازسازی کنید، باید چیزهای جدیدی که از آن لذت میبرید را پیدا کنید خود را انعطاف پذیر سازید و راه هایی برای مقابله با تغییرات بیابید. این توانایی به شما کمک خواهد کرد از اوقاتتان استفاده بهتری کنید و در شرایط سخت خود را حفظ کنید. 

 

 متاسفانه برای بسیاری از افراد ، سالمندی ترس و اضطراب به ارمغان می آورد. برای مقابله با این ترس به این نکات نوجه نمایید:

 

بیان احساسات
پذیرش چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید.
کشف فرصت های طلایی زندگی 
اقدام روزانه برای مقابله با چالش های زندگی
یافتن فعالیت هایی که از آن لذت می برید.
سالم ماندن از طریق خنده و بازی
سالم ماندن ار طریق ارتباط با اطرافیان
ورزش
هوشیار نگه داشتن مغز...

زنجبیل و خواص آن

زنجبیل و خواص آن

در این بخش شما را با خواص زنجبیل آشنا خواهیم کرد این خوراکی دارای خواص زیادی هست که در این بخش برای شما توضیح خواهیم داد.

به این دلایل صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید

به این دلایل صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید

زنجبیل برای حفظ سلامت دستگاه گوارش شما بسیار مفید بوده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

شما می‌توانید زنجبیل را به خاطر غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن،

برای جلوگیری از آسیب سلولی و حذف سموم، به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

زنجبیل و بهبود گردش خون

منیزیم، پتاسیم و روی موجود در آب زنجبیل منجر به تنظیم فرایندهای التهابی می‌شود که مسبب مشکلات گردش خون هستند.

این نوشیدنی همچنین سطح کلسترول را در شریان‌ها کاهش می‌دهد و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

زنجبیل در بهبود فرایند هضم

افرادی که هر روز آب زنجبیل را با معده خالی مصرف می‌کنند، مشکلات گوارشی کمتری دارند.

زنجبیل حاوی فیبر است؛

ماده‌ای مغذی که سبب بهبود حرکات روده، کاهش یبوست، کاهس اسید معده و بهبود نفخ می‌شود.

زنجبیل در کنترل احتباس مایعات

خواص دیورتیک (ادرار آور) و ضد التهابی زنجبیل، منجر به مقابله با احتباس مایعات در بدن می‌شود.

مصرف روزانه آب زنجبیل منجر به از بین رفتن مایعات در بافت‌ها شده و سطح انرژی را برای جلوگیری از خستگی افزایش می‌دهد.

زنجبیل و تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف روزانه آب زنجبیل یک راه عالی برای به دست آوردن مواد مغذی است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

آب زنجبیل منجر به تحریک تولید آنتی بادی‌هایی* می‌شود که با اثرات مضر میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها مقابله می‌کنند.

نوشیدن آب زنجبیل با معده خالی همچنین منجر به جلوگیری از عفونت‌های ادراری، سرفه و سرماخوردگی، عفونت واژن، بیماری‌های خود ایمنی و … می‌شود.

* آنتی بادی Antibody یا پادتن:پادتَن یا آنتی‌بادینوعی پروتئین است

که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی میماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذایی) حمله‌ور شود و آن‌را بی‌زیان سازد.

*میکروارگانیسم‌ها microorganism :

موجودات کوچک و زنده که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند و در محیطی خاص مانند بدن انسان زندگی می کنند.

زنجبیل و کاهش درد مفاصل

زنجبیل یک درمان طبیعی برای کاهش درد عضلانی و مفصلی است. اجزای اصلی زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد هستند و مصرف آن به افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید پیشنهاد می‌شود.

خواص زنجبیل

زنجبیل در جلوگیری از گرفتگی عضلات افرادی که مستعد ابتلا به گرفتگی عضلانی هستند، آب زنجبیل را به عنوان یک درمان طبیعی و ایمن می‌توانند استفاده کنند.

زنجبیل حاوی مواد و املاح معدنی است که منجر به تنظیم سطح الکترولیت بدن می‌شود و از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.

زنجبیل در جلوگیری از پیری زودرس

با توجه به مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، آب زنجبیل یک نوشیدنی مناسب برای مقابله با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد* بر روی بافت‌های شماست.

این مواد مانع آسیب سلولی و جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، آلزایمر و آرتروز می‌شود و به تقویت سلامت پوست کمک می‌کند.

کودک باشید

کودک باشید تا بزرگسالی براتون ساده تر بشه

کودک باشید تا بزرگسالی براتون ساده تر بشه
وقتی بچه بودید بی صبرانه می خواستید بزرگ بشید. روزایی رو تصور می کردید که پر از آزادی بود، بدون اینکه کسی بگه چکار کنید، هیچ تکلیفی برای انجام دادن نداشتید و می تونستید هرچقدر می خواید تلویزیون ببینید.
اما همین که به بزرگسالی رسیدید دیدگاهتون تغییر کرد. یادتون میاد وقتی بچه بودید، چقدر زندگی ساده بود. حتی شاید درباره برگشتن به اون دوران خیال پردازی کنید، اون زمان درگیر اینکه چه کسی بشید و چه رفتاری داشته باشید، نبودید.

پاسخ این سوال که کدوم دوران زندگی بهترین زمان بود، جایی بین کودکی و بزرگ شدنه. با این حال افراد بزرگسال هنوزم می تونند چیزایی رو از زمانی که جوون بودند یاد بگیرن.

حتما لازم نیست همه تعهدای بزرگسالی تون رو رها کنید، اما کشف دوباره ویژگی های بچگی تون می تونه زندگی بزرگسالی الانتون رو خیلی جالب تر کنه.

1- باور به اینکه هرچیزی ممکنه.

 

اگه از یه کودک بپرسید وقتی بزرگ می شه می خواد چکاره بشه، فورا یه جوابی می گیرید. کودک نه فقط می تونه با همه جزئیات، جوابتونو بده بلکه با اعتماد بنفس بالا، به توانایی خودش برای رسیدن به آرزوش ایمان داره.

آتش نشانی که به صورت نیمه وقت دامپزشکی هم می کنه؟ دندون پزشکی که تابستونا تو سیرک کار می کنه؟ البته! چرا که نه؟ بچه ها هر چیزی رو که دوست داشته باشند انتخاب می کنند و بهش باور دارن.

اما جایی تو میانه راه، افراد بزرگسال یادشون میره به خودشون یادآوری کنند پر از توانایی های نامحدودن. بزرگسالان به شدت از شکست می ترسند طوری که برای امتحان یه چیز جدید، ممکنه این احساس اونا رو فلج کنه. بچه ها ایده هاشون رو قضاوت نمی کنند. از شکست نمی ترسن و برای بدست آوردن چیزی که فکر می کنند جذابه اقدام می کنند.

 

2- اذعان به قدرت بازی

 

بچه ها بازی رو به همه چیز اولویت میدن. نوع تفریحشون ممکنه با گذشت زمان تغییر کنه اما اهمیتش نه! کم شدن تمرکز روی بازی، چیزیه که به جای اینکه افرادو برای رشد آماده کنه، اونا رو عقب نگه می داره. بزرگسالی شاید جدی باشه اما زندگی خیلی از موفق ترین افراد، سرشار از تفریحه.

آلبرت انیشتین گفته: بازی، یکی از بالاترین انواع تحقیقه. پس شما هم تحقیق کنید!

خودتون رو یه ورزشکار می دونید؟ بعد از کار به یه تیم ورزشی ملحق بشید. هر چیزی که باعث بشه تفریح کنید و لذت ببرید،
می تونه مفید باشه.

تفریح ارتباط رو تقویت می کنه، استرس رو از بین می بره، خلاقیت رو فعال می کنه، اطمینان می سازه و به بزرگسالان اهمیت همکاری رو یادآور می شه.

3- غریبه ندونستن دیگران

 

از نظر بچه ها، غریبه ها دوستانی هستند که هنوز اونا رو ندیدند. درباره ش فکر کنید: وقتی بچه ای به پارکی می ره که پر از چهره های نا آشنا است، سریع به یکی از گروهایی که اونجا هست میره و خودشو معرفی می کنه و تو تفریح اونا شریک میشه.

بزرگسالان از چنین چیزی تعجب می کنند و می گن: باورم نمیشه اینطوری خودشو معرفی کرد! خیلی شجاعه. کودکان خودشون رو تو معرض رابطه با دیگران قرار میدن اما بزرگسالا نه!  تا جایی که ممکنه از این کار دوری می کنند، چون اینکه در معرض دید بقیه قرار بگیرن، ناراحتشون می کنه.

برای همین خیلی مهمه که آگاهانه، این رفتار کودکان رو یاد بگیریم و استفاده کنیم. خودتون رو تو موقعیتی قرار بدید که اطرافتون افراد غریبه ای قرار بگیرن که می تونن به دوست جدیدتون تبدیل بشن.

کودک باشید تا بزرگسالی براتون ساده تر بشه رژیم لاغری دکتر کرمانی مقاله صوتی
4- خودتون رو  تو لحظه غرق کنید

 

بچه ها هیچ وقت تو یه لحظه با عروسک و نقاشی و کارای دیگه درگیر نمیشن. یه کاری رو انتخاب می کنند و تجربه اونو کاملا حس می کنند و تا وقتی که کارشون با چیزی که انتخاب کردند تموم نشده، سراغ یه کار دیگه نمیرن. لحظه ای رو که تجربه می کنند کامل در آغوش می گیرن و همین باعث شادی شون می شه.

افراد بزرگسال همزمان خودشون رو درگیر چند کار می کنند. انجام چند کار با هم، باعث حواس پرتی می شه. وقتی می گید خیلی سرم شلوغه و تو یه لحظه کاملا درگیر یک کار نمیشید، یعنی توجیهی پیدا کردید برای اینکه کامل تو زمان حال نباشید.

یادآوری کردن اتفاقات دیروزو رها کنید و به اتفاقاتی که اطرافتون می افته توجه کنید. وسواس بیش از حد روی کار و فرو رفتن تو افکار مربوط به آینده رو رها کنید و به اتفاقا و چیزایی که الان باید ببینید توجه نشون بدید. به لیست بی پایان کارهایی که باید انجام بدید فکر نکنید و یکی رو برای انجام دادن بردارید.

کاملا درگیر هر کاری که انجام میدید بشید تا کیفیتش زیاد بشه. انجام چند کار با هم، تمرکز و انرژی تون رو می دزده. مثل یه بچه رفتار کنید تا همه چیز ساده تر بشه.

5- کمی از محدودیت های خودتون کم کنید.

 

کودکان نمونه ی راحتی هستند، چون هر طور که خودشون بخوان رفتار می کنند. مثلا می بینید که یه بچه با لباس زیرش تو خونه، این طرف و اون طرف می دوه و یا هر طور که دوست داره می رقصه. اگه بزرگسالا هم بتونند تو بعضی کارا همین طور راحت باشند، زندگی براشون خیلی ساده تر میشه.

به عنوان یه بزرگسال، کم کردن محدودیتا معنیش رفتار نا مناسب یا رها کردن مسئولیت ها نیست. این یعنی بتونید خودتون باشید و به بهترین شکل ظاهر بشید.

خیلی از مواقع، بزرگسالان به خاطر ترس از قضاوت شدن، کاری رو که دوست دارند انجام نمیدن و ممکنه به مرور این احساس محرومیت باعث مشکلات ذهنی بشه. مثل زمان کودکی، خودتون رو رها کنید تا همه چیز براتون ساده تر بشه.

غذا به عنوان دارو

غذا به عنوان دارو

غذا به عنوان دارو
بیش از گذشت نیم قرن، ما به میزان زیادی از مصرف غذا و گیاهانی که دارویی هستند غفلت کرده ایم. در حال حاضر به مسائل مربوط به مصرف و غیر سمی بودن و ارزان بودن و ورود به بخش غذایی برای درمان حیطه بیماری های مزمن تجدید نظر شده است. در زیر به بعضی از خواص سلامتی که مشهور هستند و به صورت آزاد در خوراک ها استفاده می کنیم اشاره می شود.

یونجه

 

یونجه یک سبزی است که دارای منبع قوی از ویتامین ها ومواد مغذی دیگر شامل ویتامین آ، ویتامین ب1، ویتامین ب6، ویتامین ای، ویتامین کا، فولیک اسید، کلسیم، پتاسیم، منیزیم وروی می باشد.این گیاه به کاهش کلسترول وجلوگیری از لخته خونی وپیشگیری از کم خونی کمک می کند. برای جلوگیری ودرمان انسولین وابسته به انشولین یا نوع1 در شمال آفریقا استفاده می شده است. برای ترشح رشد بافت همبند به طور مثال در سرخرگ ها مفید است. یک مسهل طبیعی است، به نظر می رسد که جلوگیری در مقابل سرطان سینه می کند زیرا غنی از فیتو استروژن ها می باشد، همچنین برای درمان مشکلات دستگاه گوارش، کاهش وزن، زخم معده، کلیه، مشکلات مثانه، پروستات و بیماری تب یونجه استفاده می شود. طب پزشکی سنتی چینی از ریشه یونجه برای کاهش تب، افزایش جریان ادرار ودرمان یرقان وسنگ کلیه وشب کوری استفاده می کند.

 

Related image 

آلوئه ورا

 

ژل آلوئه ورا چند قرن پیش برای محافظت از پوست در مقابل آفتاب برای عرب های صحرانشین و کمک به درمان سوختگی که از تشعشعات درمانی ( ترجیحا استفاده مستقیم ژل از گیاهان و نه کرم ساخته شده بوسیله ا نسان که محافظت کننده است). همچنین می تواند برای درمان سوء هضم و زخم معده مصرف شود.

 

تخم بادیان رومی

 

تخم بادیان ضد ا نگل است. شامل فیتو استروژن ها است و بنابراین کمک به جلوگیری از سرطان سینه می کند. یک گیاه دارویی است که برای ضعف اعصاب، میگرن، گیجی، روماتیسم، سرفه، آسم برونشیت، دردهای معده و کاهش هضم پیشنهاد شده است.

 

Image result for ‫تخم بادیان رومی‬‎ 

سیب

 

بر اساس آخرین تحقیقات ، از قدیم گفته شده: با مصرف یک سیب در روز دکتر را از خود دور کنید، حقیقت است، یک افسانه نیست. سیب ها شامل هر دو فیبر غیر محلول و محلول ، که به حرکات روده بهبود می بخشند و خطر سرطان روده بزرگ ورکتوم و  بیماری کیسه ای شدن روده را کاهش می دهند. یک سیب متوسط پوست گیری نشده (140 گرم) در حدود 10 درصد فیبر پیشنهادی جایگزین بدن را تامین می کند، موجب کاهش کلسترول و همچنین کاهش سخت شدن سرخرگ ها، حمله قلبی و مرگ مغزی می گردد. فلانوئید ها، رنگدانه هایی هستند که کمک به رنگ سیب می کنند، که نشان داده اند موجب کاهش خطر  بیماری های قلبی می شوند. پوست سیب و پیاز دو منابع اصلی غذا غنی ازفلاونوئید به نام کوئرستین هستند. کوئرستین منبع اصلی آنتی اکسیدان، مخصوصا مخلوط با ویتامین سی (اغلب در سیب) کمک به سیستم ایمنی بدن، همچنین خنثی کردن رادیکال های آزاد می کند(دی ان ا های اسیب دیده). فروکتوز سیب، قند ساده است که خیلی آرام شکسته می شود، مخصوصا میزان زیاد فیبر سیب بنابراین به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می کند. کارکرد سیب مربوط می شود به میزان مصرف: اگر زیاد مصرف کنید بیشتر حفاظت از سرطان، بیماری های قلبی، آسم ودیابت نوع دوم می شود. مصرف سیب همچنین موجب کمک به کاهش وزن می گردد. سیب به میزان متوسط ضد باکتری، ضد ویروس وضد التهاب می باشد. توجه : مصرف آب میوه موجب اسهال در بچه ها می گردد.

 

زرد آلو

 

زردآلو منبع قوی از بتاکاروتن، لیکوپن، ویتامین سی و فیبر، همچنین شامل میزان مفیدی از تریپتوفان که ماده متشکل شده افزایش دهنده سرتونین است می شود. بتا کاروتن و لیکوپن هردو از حمله بیماری های قلبی وسرطان ها حفاظت می کنند. ویتامین آ در زرد آلو به صورت یک آنتی اکسیدان قوی حضور دارد، که کمک به جلوگیری از آسیب اکسیدکننده ها به لنز چشم ها میکند که می تواند  منجر به کاتاراکت (اب مروارید) یا آسیب به سلول های خونی شود را خنثی کند. زردآلو ها منبع خوبی از فیبراست که کمک به جلوگیری از انباشتگی ومشکلات معده مثل دایورتیکلوم می شود. برای استفاده از سلامتی بهتر و فواید آن، میوه کاملا رسیده شده را میل کنید.

 

کنگر فرنگی

 

از قدیم تاحال همیشه در دسترس بوده، کنگر برای کبد،  صفرا وسنگ کیسه صفرا و برای تمیز کردن خون استفاده می شده است. کنگر دارای میزان زیادی فیبر ،پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر و به مقدار لازم دارای مواد معدنی مهم می باشد.
کمک به کاهش کلسترول خون، درمان مشکلات کبدی، گرفتگی های عروق، نقرس و افزایش ترشحات صفراوی می شود. می تواند کاهش قند خون ملایم و کمک به افزایش اشتها و هضم گردد. می تواند جایگزین خوبی برای سیب زمینی در رژیم دیابتی ها باشد. ادرار آور بوده وحتی می تواند کمک به درمان میگرن کند.

 

 Image result for ‫کنگر فرنگی‬‎ 

مارچوبه

 

مارچوبه در دوران باستان به عنوان  دارو استفاده می شده است، گیاهی ادرار آور است. به وسیله مصریان باستان، یونانیان و رومانی ها کشت می شده است. بهترین منبع برای فیبر، ویتامین B، فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر ،پتاسیم، روی، منگنز، سلنیم و گلوتانیون که کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان است، می باشد. هنوز برای درمان عفونت های ادراری، همچنین کلیه وسنگ مثانه وورم پاشنه که مربوط به بیماری های قلبی است استفاده می شود. در کشور چین برای مقابله با انگل استفاده می شده است. بلع مارچوبه می تواند بیماری نقرس را بدتر کند زیرا حاوی مقدار زیادی از پورین ها هستند.

 

آووکادو

 

آووکادو بالاترین میزان پروتئین را در بین میوه ها دارد ، همچنین حاوی چربی های مفید را فراهم می کند ، مخصوصا اسید های چرب با یک باند دوگانه (مثل روغن زیتون)، که کمک به کاهش میزان کلسترول بد می شود. همچنین شامل کربوهیدرات، بتا کاروتن، ویتامین ای، گلوتاتیون و فیبر است. اووکادو کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان ها می کند. مغز ساقه آووکادو دارای خاصیت ضد باکتریایی(درمقابل باکتری گرم مثبت، به خصوص staphylococcus aurous ) و قارچی می باشد.  متخصصان رژیم درمانی از توصیه به مصرف آووکادو اجتناب می کنند زیرا دارای میزان زیادی کالری است  (سیصد کالری هر میوه)، اما به میزان زیادی مواد مغذی و میزان زیادی پروتئین دارند که برای کسانی که کاهش وزن دارند و کودکان بسیار مفید می باشند. 

 Image result for ‫اووکادو‬‎

 

موز (و موز سبز)

 

موزها شامل سه قند طبیعی ساکاروز، فروکتوز و گلوکز هستند با این وجود خوردن یک موز راهی خوب برای بالا بردن سریع انرژی است که در ورزشکاران معمول می باشد. همچنین منبع خوبی برای فیبر، پروتئین، پتاسیم، فسفر، آهن، منیزیم، ویتامین آ و ویتامین ب  6هستند. به میزان زیادی دارای ویتامین ب، که کمک به آرام کردن سیستم عصبی می کند، و همچنین شامل تریپتوفان است که در بدن تبدیل به سرتونین می شود، که کمک به حس آرامش می کند، با این وجود اخلاق را بهبود بخشیده و از افسردگی دور می کند. ویتامین ب 6 در موز میزان قند خون را تنظیم می کند، که می تواند موثر بر خلق و خوی خانم ها، مخصوصا قبل از دوره ی پریود ماهانه شود و می تواند کمک به بهبود تهوع های صبحگاهی باشد، موز غذایی فوق العاده برای مغز  می باشد به طوری که تحقیقات نشان داده است در میان امتحانات کمک زیادی به یادگیری دانش اموزان می کند. همچنین می تواند استرس را از بین ببرد زیرا زمانی که سوخت و ساز ما آفزایش پیدا می کند پتاسیم بدن کاهش پیدا می کند. پتاسیم کمک به متعادل کردن ضربان قلب وافزایش اکسیژن رسانی به مغز می کند به طوری که از دیر باز در جیره غذایی فضانوردان آمریکایی برای افزایش ضربان قلب استفاده می شده است. میزان بالای پتاسیم و کاهش سدیم منجر به کاهش فشار خون وکاهش ابتلا به مرگ مغزی می گردد. همچنین باعث تشدید تولید هموگلوبین در خون می کند، که درمان کم خونی است. قسمتی از درمان سنتی مردم جاما ئیکا برای درمان زخم معده بوده است . موز به طور طبیعی دارای تاثیرات آنتی اسید و کاهش خراش ها به طریق لایه گذاری برروی جدار معده بوده و خوردن موز نسبت به مصرف قرص و یا شربت  آنتی اسید برتری دارد. موزها همچنین آنتی بیوتیک ها و مسهل کننده های خوبی هستند. سطح داخلی پوست موز را بر روی پوستی که بر اثر حشره خراش خورده و ورم دارد مالش دهید آرام می شود و همین درمان را برای برداشتن زگیل ها می توانید استفاده کنید. 

 

جو

 

جو یک داروی سنتی قلب در شرق می باشد. به میزان زیادی حاوی آنتی اکسیدان، فیبر، کلسیم، پتاسیم، آهن ومنیزیم می باشد. دارای آنزیم های کاهش دهنده پیری می باشد. برای درمان گروهی از بیماری ها مثل افزایش کلسترول، بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و فشار خون  استفاده می شود. ما ئ الشعیر هم برای درمان مشکلات دستگاه ادراری مفید بوده، همچنین آرام کننده مشکلات روده می باشد.

 

لوبیا

 

 مشابه سایر حبوبات شامل لوبیای چشم بلبلی، لوبیای سیاه، لوبیای قرمز، لوبیای خال خال، لوبیای سویا و عدس است
لوبیا ها دارای میزان زیادی فیبر هستند. قدرتمند ترین درمان برای کاهش کلسترول هستند.  بهترین غذا برای افراد دیابتی است زیرا کمک به تنظیم میزان قند خون می کند.        
لوبیای تازه حاوی ماده طبیعی ال دوپا است، که در مغز تبدیل به نروترانسمیتر دوپامین می شود که برای بیمارن پارکینسون ارزشمند می باشد.ضمنا باید  توجه داشته باشیم که لوبیا سبب نفخ شکم می گردد. بنابر این بهترین روش پخت انست که از شب قبل از پختن لوبیا را در اب خیسانده و روز بعد با اب تازه بپزیم که باعث از بین رفتن نفخ می گردد.

 

چغندر

 

جغندرها منابع بسیار خوبی از  کربوهیدرات ها، فیبر، وویتامین B ، فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم، روی و سیلیک اسید هستند. آنها منابع فراوانی از عنصر بور هستند که نقش مهمی را در ساخت هرمون های جنسی و همچنین با افزایش یونجه داروی موفق افزایش غرایز جنسی است. برای سلامتی قلب و عروق همراه با فولیک اسید تاثیر خوبی دارد. حاوی ویتامین ب 6 و ب 2 که موجب کاهش میزان هموسیستین میشود بوده که باعث کاهش بیماری های قلبی ،سکته مغزی  و بیماری های عروق جانبی می شود. همچنین ریشه چغندر باعث جلوگیری از بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل، فقدان پروتئین و دیابت می شود. چغندر باعث کمک اختصاصی به کاهش اسید معده می کند که با القوه میتواند موجب جلوگیری از مشکلات گوارشی شود .همچنین ریشه چغندر موجب کاهش فشار خون می شود که در نتیجه کمک به بیماری های قلبی می کند.  گفته میشود نیتریت رژیم غذایی در ریشه چغندر منبعی از نیتریک اکسید است که برای فرستادن پیام به ماهیچه است. چغندر ها در میان بهترین غذاها برای برای درمان بیماری یبوست و جلوگیری از چاقی استفاده می گردد. رنگ قرمز چغندر برای افزایش رنگ مواد غذایی مثل رب گوجه فرنگی، سس، سالاد، مربا، ژله ها، بستنی شکلاتی وحبوبات صبحانه ای استفاده می گردد.

 

تمشک سیاه

 

تمشک سیاه دوران قدیم به عنوان دارو استفاده می شده است.به طور مثال درمان نقرس بوده است وآمریکایی های بومی از ان برای مشکلات معده استفاده می کرده اند. تمشک سیاه و به دنبال آن توت فرنگی دارای میزان بالای فیتو استروژن است که برای جلوگیری از سرطان سینه کاربرد دارد. دارای میزان زیادی تانن است که به کم کردن خونریزی ، اسهال، التهاب روده و همورویید کمک میکند. همچنین برای گلو درد، خراشیدگی های دهانی و زخم های سطحی کاربرد دارد. حاوی  آنتی اکسیدان مانند رنگدانه های آنتو سیانین(مسئول رنگ ارغوانی مشکی) و لیکوپن و به همان اندازه ویتامین C و E والاجیک اسید است که از سرطان و بیماری های مزمن جلوگیری می کند. توت سیاه منبع طبیعی از سالاسیلات ها می باشد که در آسپیرین ها وجود دارند و مسکن درد هستند. منابع خوبی از فیبرهای قابل هضم مثل پکتین هستند. همچنین باعث تقویت عروق خونی می شود که قدرت دید را حفاظت و تقویت کرده و  خطر ابتلا به ناهنجاری های وابسته به سن و بیماری قلبی را کاهش می دهد. 

 

Image result for ‫تمشک سیاه‬‎

 

انگور سیاه 

 

انگور سیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین C، میزان قابل قبولی از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، آهن وویتامین ب 6  ومیزان وسیعی از موا غذایی دیگر می باشد. مواد فیتوکمیکال از دیگر بیمارهای التهابی مرتبط به قلب، سرطان، آلودگی های میکروبی، و ناهنجاری های عصبی به طور مثال آلزایمر جلوگیری میکند. .همچنین دانه روغن انگور سیاه غنی از گاما لینولنیک اسید واسید های چرب لازم می باشد. انگور سیاه برای درمان بیماری های روماتیسم و نقرس و تقویت اعصاب کاربرد دارد.

 

زغال اخته

 

زغال اخته دارای میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها ومنابع خوبی برای ویتامینC، E، منگنز و فیبر و در عین حال با میزان کالری کمی هستند. دارای میزان زیادی از اسپرین هستند.زغال اخته به بی اثرکردن آسیب هایی که از رادیکال های آزاد به کلاژن ماتریس سلول ها و بافت ها وارد میکنند که منجر به کاتاراکت، گلوکوم، واریکوزیز، هموروید، زخم پپتیدی،بیماری قلبی و سرطان میشود، جلوگیری می کند.تحقیقات نشان داده اند که زغال اخته به طور اختصاصی محافظت کننده ی بدن در مقابل استرس های اکسیداتیو تاثیر گذار بر روی چشم و مغز و کمک به مقابله با ازبین رفتن عضلات و الزایمر میگردد. همچنین زغال اخته ضد ویروس وباکتری های بیماری زا می باشد.این میوه همچنین از چسبیده شدن باکتری هایی که منجر به عفونت در دیواره دستگاه ادراری میشوند ،جلوگیری می کند. همچنین موجب مهار اسهال میشود.

 

Image result for ‫زغال اخته‬‎

 

کلم بروکلی

 

بروکلی ضد ویروس است.شبیه سبزیهای چلیپایی که شامل آنتی اکسیدانهای کوئرستین، گلوتاتیون، بتاکاروتن، ایندول، ویتامین C و سولفاروفان می باشد که کمک به درمان سرطان ریه، روده بزرگ و سینه می کند.از بین رفتن استروژن را از بدن تسریع میکند که کمکی خاص به سرکوب کردن سرطان سینه است.منبع غنی از کلسترول، کاهش دهنده فیبر و به جلوگیری از زخم ها کمک میکند.یکی از بهترین منابع کروم میباشد که کمک به بیماری قند خون میباشد.
قابل ذکر است که پختن موجب تخریب بعضی از آنتی اکسیدانها میشود که بهتر است بروکلی یا خام مصرف شود و یا مقدار کمی پخته شود البته ،به غیر از کسانی که هایپو تیرویدی هستند.

گردو

گردو

چندین ماده مغذی در گردو وجود دارد که می تواند عامل بهبود خلق و خو در مردان باشد.

 گردو سرشار از اسیدهای آمینه و مواد مغذی است که در اروپا به هدیه‌ی از طبیعت معروف است و همه‌ی فصول به خصوص بهار و تابستان برای داشتن انرژی و نشاط مصرف گردو را فراموش نکنیم. خوش اخلاق شدن و داشتن اخلاق خوب زندگی را زیباتر می‌کند. باور کنید این یک شعار نیست حقیقت محض است. برای رسیدن با این مهم کمی به تغذیه خود بیشتر اهمیت دهید.

محققان با ارزیابی تاثیر مصرف گردو بر وضعیت روانی افراد دریافتند گردو عامل داشتن ذهنی شادتر است. به گفته محققان تغذیه خوب، ورزش و خواب کافی از عوامل مهم کاهش استرس است، اما مطالعه جدید محققان دانشگاه نیومکزیکو نشان می‌دهد مصرف گردو هم موجب شادابی ذهن و ایجاد خلق و خوی بهتر می‌شود.

پیتر پریبیس، کارشناس تغذیه، در این باره می‌گوید: «در گذشته، مطالعه بر روی گردو تاثیرات مفید آن را بر روی سلامت قلبی، دیابت و چاقی نشان داده بود. مطالعه کنونی ما متمرکز بر قدرت شناخت بوده و ما در قالب یک آزمایش تصادفی کنترل شده، نتایج حالات روانی آن را در زنان و مردان ارزیابی کردیم.»

 خواص گردو؛

از کاهش وزن تا پاکسازی کبد
گردو مردان را خوش اخلاق میکند
شرکت کنندگان این مطالعه، ۶۴ دانشجو ۱۸ تا ۲۵ سال با گروه‌های نژادی مختلف بودند.
از شرکت کنندگان خواسته شد تا به مدت ۱۶ هفته هر روز سه قرص نان موز بخورند که ۸ هفته نان موز را همراه با گردو و ۸ هفته بعد را بدون گردو می‌خوردند.
در مدتی که شرکت کنندگان نان موز را با گردو پودرشده می‌خوردند همزمان نصف فنجان گردو هم در روز مصرف می‌کردند.
وضعیت ذهنی و روانی شرکت کنندگان بعد از پایان هر ۸ هفته اندازه گیری شد.
به گفته پریبیس، ما از تست استانداردی برای ارزیابی حالات ذهنی و روحی این شرکت کنندگان استفاده کردیم که شامل شش حوزه بود:تنش، افسردگی، خشم، خستگی، نیرو و قدرت، و سردرگمی. امتیاز آن هر چقدر پایین‌تر بود، فرد دارای خلق و خوی بهتر و وضعیت روانی بهتری بود.
وی در ادامه می‌افزاید: «ما شاهد بهبود قابل توجه و ۲۸ درصدی خلق و خو در مردان جوان بودیم. اما هیچ گونه بهبودی در وضعیت رفتاری زنان مشاهده نشد.»

چندین ماده مغذی در گردو وجود دارد که می‌تواند عامل بهبود خلق و خو در مردان باشد. این مواد مغذی شامل اسید آلفا-لینولنیک، ویتامین E، فولات، پلی فنول و ملاتونین است.

از اینرو محققان مصرف روزانه گردو را توصیه می‌کنند چراکه نه تنها موجب بهبود وضعیت اخلاقی می‌شود، بلکه برای سلامت عمومی هم خوب است.

استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟

استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه‌ تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه‌تر می‌شود.
 وجه تسمیه استانبولی‌پلو به درستی مشخص نیست. اصولا ترک‌های ترکیه، برنج را به صورت پلو، یعنی مخلوط با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می‌کنند، پس شاید این پلوی لذیذ و ساده، یک غذای وارداتی باشد. استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه‌تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه‌تر می‌شود.

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟
مواد لازم برای 4 نفر:
  •  برنج: 3 پیمانه، 300 گرم
  •  پیاز متوسط: یک عدد، ساطوری شده
  •  گوجه‌فرنگی متوسط: 2 تا 3 عدد، رنده‌شده
  •  سیب‌زمینی متوسط: 2 عدد نگینی
  •  رب گوجه‌فرنگی: 3 قاشق غذاخوری
  •  نمک و فلفل قرمز: به میزان لازم
  •  روغن مایع: 8 قاشق غذاخوری
روش تهیه:

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟

1 - 4 قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را 6 دقیقه در آن تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟
2 - رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و تفت دادن را 2 دقیقه دیگر ادامه دهید. پوره گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را اضافه کرده و مخلوط کنید تا به جوش آید.

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟

3 - برنج را داخل قابلمه بریزید، سپس به آن آب‌جوش اضافه کنید، به اندازه‌ای که تا نصف بند انگشت روی برنج را بگیرد. شعله را زیاد کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟

4 - هنگامی که آب پلو بخار شد و روی آن سوراخ‌های ریزی ایجاد شد، شعله را کم کرده و درِ قابلمه را ببندید تا دم بکشد. پس از اینکه پلو پخت، روغن باقیمانده را روی پلو و اطراف آن بدهید و پس از 3 تا 4 دقیقه آن را بکشید.



انواع استانبولی‌پلو

1 - بعضی استانبولی‌پلو را فقط با برنج و گوجه‌فرنگی درست می‌کنند. این غذا در حقیقت گوجه‌پلوست و از اساس با استانبولی‌پلو متفاوت است. ولی ما آن را جزء خانواده استانبولی‌پلو محسوب می‌کنیم.
2 - اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده به استانبولی‌پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی است که با وجود گوشت غذا خوشمزه‌تر و پر و پیمان‌تر می‌شود. اگر در استانبولی‌پلو گوشت چرخ‌کرده می‌ریزید، پیاز را کمتر تفت دهید و گوشت را قبل از رب اضافه کرده و آنقدر سرخ کنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر شود.
3 - اضافه کردن پیاز در استانبولی‌پلو اختیاری است، اما به عقیده بسیاری طعم بهتری به غذا می‌دهد.
4 - از عجیب‌‌ترین استانبولی‌هایی که تا به حال خورده‌ام استانبولی‌‌پلویی بود که در آن از کشمش تفت داده شده استفاده شده بود و با اینکه میانه خوبی با غذاهای شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری به جای گوشت چرخ‌کرده از گوشت تکه‌ای استفاده شده بود، اما گوشت را با کارد ساطوری یا به اصطلاح کاردی کرده بودند که آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش‌نشدنی بود.
 
چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟ 

نکات
نکاتی که در ادامه می‌آید کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید به میل خودتان مقادیر آن را تغییر داده و کم و زیاد کنید.

  • 1 - اگر از قابلمه تفلون یا شعله‌پخش‌کن استفاده کنید، ته‌دیگ خوبی به دست می‌آورید، در غیر این صورت رب گوجه‌فرنگی می‌‌سوزد و ته‌دیگ سیاه و بدمزه می‌شود.
  • 2 - استفاده از ادویه پلویی یا دارچین عطر خوبی به غذا می‌دهد.
  • 3 - می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را جداگانه سرخ کرده و هنگام سرو لابه‌لای پلو بریزید.
  • 4 - اگر فقط از گوجه‌فرنگی استفاده کنید، غذایتان کمرنگ می‌شود و احتمال شفته‌شدن آن زیاد است. بنابراین حتما رب گوجه‌فرنگی را به غذا اضافه کنید، اما آن را تفت دهید تا طعم خوبی بگیرد.
  • 5 - بدیهی است که استفاده از زعفران غذا را خوشمزه‌تر می‌کند.
  • 6 - کارتان کمی سخت می‌شود، اما اگر گوجه‌فرنگی‌ها را ابتدا کبابی کنید و بعد پوره کنید، تجربه جالبی خواهید داشت.
  • 7 - اگر اهل فلفل‌دلمه‌ای هستید، نصف فلفل‌دلمه‌ای سبز یا قرمز را  نگینی کرده و با پیاز تفت دهید. تاثیری در مزه ندارد اما شکل و شمایل غذا را بهتر می‌کند.
  • 8 - اضافه کردن یکی، دو عدد گوجه‌فرنگی متوسط پوست‌کنده 8 قاچ، استانبولی‌پلو را خوشمزه‌تر می‌کند.
  • 9 - نصف پیمانه شیره تمبرهندی همراه آب‌جوش، استانبولی‌پلو را ترش می‌کند.
  • 10 - اگر نصف پیمانه برنج دودی به غذایتان اضافه کنید، عطر و طعم آن بی‌نظیر می‌شود. این کار به‌خصوص برای کسانی که با بوی گوشت در پلو مشکل دارند، بسیار کارساز است.
  • 11 - با اینکه استفاده از برنج ایرانی در طبخ پلو دشوارتر از برنج‌های وارداتی است و امکان شفته شدن دارد، اما مطمئنا طعم بهتری خواهد داشت. اگر نگران این موضوع هستید، دو نکته را رعایت کنید: یکی اینکه از برنجی استفاده کنید که قبلا تجربه پخت آن را داشته‌اید. دوم اینکه می‌توانید مقدار کمتری آب جوش در برنج بریزید و در صورت نیاز بعدا کمی آب اضافه کنید یا کمی زودتر در قابلمه را ببندید.
  • 12 - اگر در قابلمه‌ای که استفاده می‌کنید خوب بسته و چفت می‌شود و سوراخ دارد، از دم‌کنی استفاده نکنید. در این صورت پلو خوش‌قیافه‌تر می‌شود و احتمال ریسک کمتر است، این نکته‌را در مورد انواع پلو و چلو رعایت کنید.
 
مخلفات استانبولی چیست؟
استانبولی‌پلو از آن دسته غذاهایی است که با تمام مخلفات از شور و زیتون گرفته تا انواع سالاد و ترشی قابل سرو است، اما توصیه می‌شود آن را با ماست یا ماست وخیار و سبزی خوردن سر میز بیاورید.

خوراکی‌ها قبل از خواب

بهترین و بدترین خوراکی‌ها قبل از خواب

بهترین و بدترین خوراکی‌ها قبل از خواب
محققان می‌گویند برای داشتن خوابی راحت‌تر و باکیفیت‌تر و همچنین حفظ سلامت روانی و جسمانی خود باید عادات غذایی قبل از خواب شبانه خود را اصلاح کنید. به این منظور آنها برخی از بهترین و بدترین غذاهایی را معرفی کرده‌اند که بر خواب اثر می‌گذارند.
محققان طی تحقیقات خود فهرستی از غذاهای مختل کننده خواب و نیز لیستی از غذاهایی را تهیه کرده‌اند که خواب راحت و کافی را تضمین می کنند:

 

بهترین غذاها

 

گوشت بوقلمون به دلیل داشتن میزان زیادی تریپتوفان به داشتن خوابی راحت و کافی کمک خواهد کرد. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که به آزادسازی ملاتونین که نوعی هورمون القا کننده خواب است کمک می کند. بجز گوشت بوقلمون، تریپتوفان در سایر غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، پنیر، ماست،تخم مرغ و ماهی نیز یافت می شود. بنابراین مصرف چنین غذاهایی قبل از زمان خواب، به داشتن خواب کافی و با کیفیت تر کمک خواهد کرد.

 

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که کمبود تریپتوفان باعث کمبود سروتونین خواهد شد که عاملی برای کمبود خواب است. برای اثرگذاری بهتر، می توان گوشت بوقلمون را به همراه مقدار کمی کربوهیدرات مصرف کرد.

 

از خوراکیهای دیگری که مصرف آنها به داشتن خواب راحت کمک کننده می‌کند، می توان از گیلاس نام برد. طبق مطالعات انجام شده، میوه های دارای هسته سخت (مانند هلو، خرما، گیلاس و...) منبعی طبیعی از ملاتونین هستند و می توانند به افزایش خواب کمک کنند. از گیلاس خشک شده و یا آب گیلاس (مخصوصا اگر ترش باشد) نیز می توان به جای خود گیلاس استفاده کرد.

 

مواد دارای منیزیم نیز به داشتن خوابی راحت کمک خواهند کرد. برخی میوه ها مانند آووکادو و سبزیجات برگ سبز اغلب حاوی میزان بالایی مواد معدنی و خصوصا منیزیم هستند.

 

بدترین غذاها

 

به طور کلی باید سعی کرد شام سبکتری خورد؛ خصوصا اگر زمان خوردنتان، دیرتر و نزدیک به زمان خوابتان است. وعده های غذایی دیروقت مشکل آفرینند زیرا نظم شبانه روزی بدن (ساعت بیولوژیک) و در نتیجه سیکل خواب و بیداری ما را بر هم می زنند و همچنین به سیستم سوخت و ساز بدن آسیب وارد می کنند.

 

به منظور حفظ سلامت سیستم سوخت و ساز بدن و افزایش توانایی بدن در سوزاندن کالری به بهترین نحو ممکن، بهتر است بیشتر کالری مورد نیاز بدنمان را طی روز مصرف کنیم و به بدن اجازه دهیم که به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طول شب، بدون نیاز به تمرکز بر هضم و گوارش غذا، به استراحت بپردازد.

 

بر همین اساس است که محققان تاکید دارند بهتر است وعده غذایی شام را تا قبل از ساعت ۸ شب خورده باشید.

 

اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه پس از شام و قبل از خواب لذتبخش است اما به دلیل داشتن کافئین خواب را مختل خواهد کرد. شاید خیلی از افراد ندانند که کافئین علاوه بر قهوه در مواد دیگری مانند شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و چای وجود دارد. بنابراین توصیه می شود از مصرف این مواد قبل از رفتن به رختخواب اجتناب کنید.

 

خوراکی‌های مفید برای داشتن خواب راحت

 

* موز:

 

موز علاوه بر منیزیم، دارای پتاسیم نیز هست و آرامش بخش و تسکین دهنده طبیعی ماهیچه ها هم به شمار می‌رود.

 

* عسل:

 

اگر می خواهید با از دست دادن حافظه و زوال عقل مبارزه کنید، خوردن روزانه یک قاشق چایخوری عسل چاره آن است چراکه این ماده شیرین حاوی گلوکز است؛ اما آنچه در زمینه ارتباط عسل و خواب مهم است این‌که گلوکز ترشح اورکسین را در مغز مسدود می‌کند. اورکسین عنصری شیمیایی است که باعث ایجاد هوشیاری می شود و با کاهش میزان ترشح اورکسین، خواب راحت تری نیز در پی خواهید آمد.

 

* بادام و گردو:

 

هر دو منابع خوبی از تریپتوفان و منیزیم هستند و بنابراین، خوردن یک مشت کوچک از آنها قبل از خواب می تواند به آرامش سیستم عصبی و منظم نگه داشتن ریتم ضربان قلب هنگام خواب کمک کند.

 

* پنیر و بیسکویتهای کراکر بدون شکر:

 

کلسیم موجود در محصولات لبنی می تواند به مغز برای تولید ملاتونین کمک کند. این ماده شیمیایی خواب آور است.

 

* جو دوسر یا غلات فرآوری شده:

 

به دلیل اینکه جو دوسر و غلات فرآوری شده منبع خوبی از ملاتونین محسوب می‌شوند، خوردن یک کاسه کوچک از آنها اثر شگرفی در ایجاد خواب راحت خواهد داشت. خوردن غلات فرآوری شده به همراه شیر به دلیل کربوهیدرات موجود در این غلات و کلسیم موجود در شیر، انتخاب خوبی برای یک وعده غذایی سبک قبل از خواب خواهد بود.

جینسنگ چیست؟

بسیاری از مردم گیاهان دارویی را عامل بهبود بیماری‌ها می‌دانند اما نکات ایمنی در مصرف آنها باید رعایت شود.جینسنگ به ریشه‌های گوشتی ۱۱ گونه گیاه از خانواده آرالیاسیه گفته می‌شود. از قدیم اعتقاد براین بوده که جینسنگ دارای خواص سلامتی و درمان بیماری‌ها در انسان‌هاست.

جینسنگ به دو نوع آمریکایی (Panax quinquefolius, L.) و آسیایی (P. Ginseng) تقسیم می‌شود و سبب افزایش انرژی، کاهش و ثبات قند خون، کاهش کلسترول خون، از بین بردن استرس، خاصیت آرام بخشی و نیز افزایش توان باروری در مردان می‌شود.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ
جینسنگ به طور سنتی و از سالیان دور در طب باستانی برخی کشور‌ها برای درمان بیماری‌ها استفاده شده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند باید پژوهش بیشتری بر روی خواص و حتی عوارض جانی مصرف آن انجام شود.



افزایش انرژی با مصرف جینسنگ

مصرف جینسنگ می‌تواند سبب تحریک فعالیت‌های جسمی و روحی در افرادی شود که احساس ضعف و خستگی می‌کنند. پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که جینسنگ اثرمثبتی در کمک به درمان بیماران سرطانی و رفع خستگی در افراد دارد.


بهبود عملکرد مغز و قدرت شناخت و تمرکز ذهن

گروهی از طرفداران ریشه جینسنگ اعتقاد دارند مصرف آن سبب افزایش قدرت تفکر و تمرکز می‌شود، اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که اعلام موثر بودن مصرف این ریشه بر بهبود عملکرد ذهن به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد و نمی‌توان جینسنگ را یک مکمل درمانی و تقویتی نامید.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ
اثر ضد التهابی جینسنگ

از ریشه جینسنگ درطب باستانی برای کاهش التهاب استفاده شده است. کارشناسان همچنین اعتقاد دارند مصرف این ریشه می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب شود.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ


تقویت قدرت باروری در مردان 

پژوهش دانشمندان کشور کره جنوبی درسال ۲۰۰۲ نشان داده است که ۶۰ درصد ازمردانی که دچار ناباروری بوده اند با مصرف جینسنگ صاحب فرزند شده‌اند و قدرت باروری آن‌ها افزایش یافته است.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ


پیشگیری از آنفلوآنزا با جینسنگ

آزمایش اثر مصرف جینسنگ در موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که با خوردن آن، موش‌ها کمتر دچار عفونت‌های ویروسی شده و نیز درصورت ابتلا به بیماری سریع‌تر درمان شده‌اند.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ


کاهش قند خون با مصرف جینسنگ

پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که مصرف ریشه جینسنگ می‌تواند سبب کاهش قند خون و کمک به درمان بیماری دیابت شود.

تحقیق نشان می‌دهند گینسنوزید (ماده موثر تشکیل دهنده ریشه جینسنگ) می‌تواند بر میزان تولید انسولین در پانکراس موثر باشد و مقاومت به انسولین را دربدن بهبود بخشد.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ

البته نمی‌توان تنها با مصرف جینسنگ انتظار داشت که بیماری دیابت بهبود یابد و  مصرف دارو، ورزش و رعایت رژیم غذایی در بهبود این بیماری ضروری است.

عارضه‌های جانبی مصرف جینسنگ

پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف این ریشه خوراکی می‌تواند سبب سردرد در افراد شود. از جمله دیگر عارضه‌های جانبی مصرف آن می‌توان به اختلال‌های گوارشی، دگرگونی در فشار و قند خون، ریزش موی سر، ناراحتی چشمی و واکنش‌های پوستی اشاره کرد.

همچنین ممکن است برخی از بانوان دچار خونریزی مابین قاعدگی یا سینه درد شوند.

مصرف جینسنگ به همراه برخی دارو‌ها می‌تواند در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد کند به همین دلیل اگر می‌خواهید از جینسنگ استفاده کنید وهمزمان داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً با پزشک متخصص مشاوره انجام دهید.

جینسنگ می‌تواند اثر کافئین، برخی دارو‌ها و مواد خوراکی محرک (نوشابه‌های انرژی زا) را افزایش دهد و سبب افزایش ضربان قلب، تعریق، بی‌خوابی و استرس شود به همین دلیل باید از مصرف همزمان آن با برخی خوراکی‌ها اجتناب کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند هنوز نیاز به تحقیق فراوان درباره خاصیت‌های جینسنگ است و چنانچه تمایل دارید حتماً از این ریشه گیاهی استفاده کنید، نوع اصل آن را از فروشنده معتبر خریداری کنید و ابتدا از دوز‌های کم شروع کنید به ویژه اگر سابقه آلرژی و حساسیت غذایی و پوستی دارید.

سریع غذا خوردن

سریع غذا خوردن ریسک بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد

به گفته محققان، سرعت غذاخوردن می تواند تعیین کننده ریسک بیماری قلبی، سکته و دیابت در افراد باشد.

طبق تحقیقات اولیه، افرادی که آهسته تر غذا می خورند کمتر در معرض ابتلا به سندروم متابولیک قرار دارند. سندروم متابولیک مجموعه ای از مشکلات از جمله فشارخون بالا، دیابت، چاقی و میزان غیرعادی کلسترول است که ریسک بیماری قلبی، دیابت و سکته را در فرد چندین برابر می کند.

از سوی دیگر، سریع غذاخوردن ممکن است موجب بروز نوساناتی در قندخون شود که می تواند منجر به مقاومت انسولین شود.

به گفته محققان هرچقدر غذا آهسته تر خورده شود سلامت و تناسب اندام بهتر تحت کنترل خواهد بود.

تیمی از محققان دانشگاه هیروشیما ژاپن ۶۴۲ مرد و ۴۴۱ زن با میانگین سنی ۵۱.۲ سال را در سال ۲۰۰۸ بررسی کردند. هیچ یک از این افراد مبتلا به سندروم متابولیک نبودند.

شرکت کنندگان براساس سرعت معمول غذاخوردن شان به سه گروه تقسیم شدند: آهسته، عادی یا سریع.

پنج سال بعد، محققان شرکت کنندگان را مورد ارزیابی مجدد قرار دادند.

محققان دریافتند افرادی که سریع غذا می خوردند در مقایسه با افرادی که عادی (۶.۵ درصد) و آهسته (۲.۳ درصد) غذا می خوردند، بیشتر (۱۱.۶ درصد) در معرض ابتلا به سندروم متابولیک قرار داشتند.

همچنین غذا خوردن سریع با اضافه وزن بیشتر، اندازه بیشتر دور کمر و قندخون بالاتر مرتبط بود.

به گفته محققان، شیوه جویدن آهسته غذا به مغز اجازه می دهد تا سیگنال های سیری را دریافت کرده که به معنای توقف زودتر از غذا خوردن است، در نتیجه فرد کمتر دچار اضافه وزن می شود.

پیتزای خانگی

طرز تهیه پیتزای خانگی بدون فر

پیتزا پختن در خانه لطفی دارد که شاید پیتزا خوردن بیرون از خانه نتواند به پای آن برسد. خصوصاً که در خانه مطمئنید از مواد مرغوب استفاده‌ می‌‌کنید و غذای سالمی برای خانواده‌تان تهیه خواهید کرد. اما پخت پیتزا به دلیل نیاز داشتن به فر ممکن است برای همه ساده نباشد. در این بخش شیوه پخت این غذا روی اجاق گاز را به شما آموزش‌ می‌‌دهیم.
موادلازم:

  • آرد (برای خمیر) 3 پیمانه
  • ماست (برای خمیر) یک پیمانه
  • بیکینگ پودر (برای خمیر) دو قاشق چای خوری
  • نمک (برای خمیر) یک سوم قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ (برای خمیر) تخم مرغ 2عدد
  • روغن مایع (برای خمیر) 4 قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده (برای روی پیتزا) 350 گرم
  • رب (برای روی پیتزا) دو قاشق غذاخوری
  • پیاز (برای روی پیتزا) پیاز یک عدد متوسط
  • سیر له شده (برای روی پیتزا) دو حبه
  • فلفل دلمه ای (برای روی پیتزا) به میزان لازم
  • کاری، نمک، فلفل، آویشن (برای روی پیتزا) به میزان لازم
  • قارچ (برای روی پیتزا) قارچ 100گرم
  • پنیر پیتزا (برای روی پیتزا) به میزان دلخواه

طرز تهیه پیتزای خانگی بدون فر
طرز تهیه:
1- پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید. سیر له شده را به آن اضافه کرده و گوشت چرخ شده را به آن بیفزایید و هم بزنید. سپس رب و نمک و فلفل و ادویه‌های دلخواهتان را اضافه کرده و با نصف لیوان آب به مدت یک ربع بپزید. تا حدی که آب آن کشیده شود. در ظرف دیگری، فلفل دلمه و قارچ خرد شده را در روغن و با حرارت زیاد تفت دهید. در این صورت فلفل و قارچ آب خود را از دست نمی‌‌‌دهند و تغییر رنگ نخواهند داشت. بعد از سرخ شدن قارچ و فلفل، آنها را کنار بگذارید.

2- حالا آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم الک کنید. ماست و تخم‌مرغ و روغن را با هم بزنید و مخلوط آرد را روی آن بریزید. سپس خمیر را با قاشق هم بزنید تا کاملا یک دست شود. این خمیر تا پایان حالت چسبندگی خواهد داشت. پس از اضافه کردن آرد بیشتر خودداری کنید.تابه مورد نظرتان را چرب کنید و خمیر را با انگشتانی که آنها را هم چرب کرده‌اید، کف ظرف پهن کنید. دقت داشته باشید که خمیر نازک باشد. این میزان خمیر برای 3 تابه با قطر 30سانتی‌متر کافی خواهد بود.

3- بعد از آنکه خمیر را پهن کردید، در تابه را بگذارید و به مدت 5دقیقه با حرارت ملایم بپزید. سپس در ظرف را برداشته، گوشت، قارچ، فلفل دلمه، آویشن و پنیر پیتزا را روی نان پیتزا ریخته دوباره در ظرف را بگذارید تا وقتی که پنیر آب شود. بعد از 10دقیقه در ظرف را بردارید و دوباره به مدت 10 دقیقه حرارت دهید. اگر‌ می‌‌خواهید نان پیتزا حالت خشک‌تری پیدا کند‌ می‌‌توانید کمی‌ حرارت را زیاد کرده و مرتب آن را چک کنید تا ته نگیرد.

نکته:

1- این پیتزا بسیار ساده و سریع است. فقط به یاد داشته باشید که خمیر را زیاد ضخیم  نگیرید. در این صورت ممکن است مغز پخت نشود.
2- به دلیل شرایط پخت این پیتزا، همه مواد را باید از قبل نیم پز یا کاملاً پخته استفاده کنید. حتی اگر تمایل دارید روی پیتزایتان از حلقه‌های پیاز یا زیتون استفاده کنید، باید آنها را تفت داده باشید.
3- در صورت تمایل‌ می‌‌توانید ترکیبات دیگری برای روی پیتزا انتخاب کنید. مثل سوسیس و کالباس، گوجه فرنگی و… که البته ما استفاده از سوسیس و کالباس را به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌‌‌کنیم.
4- خمیر این پیتزا برای طبخ در فر هم مناسب است.

پیاده روی روزانه

تاثیر پیاده روی روزانه بر جسم و ذهن‌

تاثیر پیاده روی روزانه بر جسم و ذهن‌
درست است که پیاده روی، ورزشی ساده است اما دلیل نمی‌شود مفید نباشد. بهتر است فعلا توصیه‌ی «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» را فراموش کنید و از پیاده روی‌های‌تان لذت ببرید!
 
آیا وقتی ورزش کردن به ذهن‌تان خطور می‌کند فکر می‌کنید حتما باید ساک ورزشی‌تان را بردارید و به باشگاه بروید و با دستگاه‌ها و وزنه‌ها دست و پنجه نرم کنید و بعد از کلی عرق ریختن و نفس نفس زدن، به خانه برگردید؟ آیا این همان سناریوی خوشایند شماست؟ افراد زیادی عاشق باشگاه رفتن هستند و به طور جدی دوست دارند قدرت‌شان را بیشتر کنند و عضله بسازند. اما اگر چنین فعالیت‌هایی باب میل شما نباشد چطور؟ پس نباید ورزش کنید؟ اینطور نیست، پیدا کردن فعالیت بدنی محبوب‌تان، ارزش بسیار زیادی دارد.

پیاده روی یک از ورزش‌های ساده‌ای است که تاثیرات شگفت انگیزی دارد، چه کسی هست که پیاده روی را دوست نداشته باشد؟ پیاده روی کردن، یکی از ورزش‌هایی است که واقعا کمتر کسی پیدا می‌شود به آن علاقه نداشته باشد و درست به همین دلیل است که اکثرا فکر می‌کنند پیاده روی، کم‌اثرترین و بیفایده‌ترین ورزش ممکن است! در ادامه به برخی از بهترین فواید پیاده روی روزانه اشاره می‌کنیم.
 

۱. کاهش وزن

پیاده روی آنقدر ساده و مفرح است که ما معمولا نسبت به سختی‌های تمرین در باشگاه، آن را دست کم می‌گیریم و تاثیرش را روی کاهش وزن قبول نداریم. اما باید دیدمان را عوض کنیم. پیاده روی تند اگر همراه با تغذیه‌ی درست باشد، تاثیر بسیار قابل توجهی روی کاهش وزن دارد و در مورد خانم‌ها، آب شدن چربی‌های عمقی شکم، اولین اتفاقی است که می‌افتد. پس یادتان باشد: یک مایل پیاده روی، ۸۸.۹ کالری می‌سوزاند، و یک مایل دویدن، ۱۱۲.۵ کالری.

۲. کاهش ریسک ابتلا به دیابت

انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده است که پیاده روی، سطح قند خون را کاهش داده و در نتیجه ریسک ابتلا به دیابت را کم می‌کند.

۳. کاهش فشار خون

پژوهشگران دریافتند پیاده روی منظم، فشار خون را پایین آورده و ریسک سکته‌ی مغزی را ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

۴. کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی

مطالعات نشان داده افرادی که حداقل ۵ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر پیاده روی می‌کنند، به میزان ۳۰ درصد از خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی‌شان می‌کاهند.

۵. تنظیم وضعیت گوارش

برخی از افراد به طور طبیعی، سیستم گوارشی دارند که مثل ساعت، منظم کار می‌کند اما خیلی‌ها هم اینطور نیستند. اگر شما هم جزو دسته‌ی دوم هستید، پیاده روی می‌تواند در بهبود وضعیت گوارش‌تان موثر باشد. یکی از مهمترین چیزهایی که یک بیماری که جراحی شکم رویش انجام شده نیاز دارد، پیاده روی است زیرا در پیاده روی، عضلات شکمی و میان‌ تنه به خوبی درگیر شده، و در نتیجه سیستم گوارشی بهره‌ی زیادی خواهد برد.

۶. تقویت استخوان‌ها

تقویت استخوان‌ها با ورزش منظم، یکی از راههای موثر پیشگیری از پوکی استخوان و افت ستون فقرات است. چگالی استخوانی با ورزش‌هایی چون پیاده روی افزایش می‌یابد و آنهایی که به طور منظم پیاده روی می‌کنند، نسبت به افرادی که اهل پیاده روی نیستند، استخوان‌های محکم‌تری دارند.

 

 
 
۷. بهتر شدن خلق و خو

حتما دیگر می‌دانید که فعالیت بدنی، می‌تواند اعصاب را آرام کند اما حتما نباید یوگا یا مدیتیشن یا کیک بوکسینگ کار کنید تا خوش اخلاق‌ و آرام شوید. حتی یک پیاده روی ساده هم می‌تواند تاثیرات چشمگیری بر خلق و خوی شما بگذارد. پیاده روی‌های منظم، سیستم عصبی‌تان را اصلاح می‌کند تا حدی که عملا متوجه کاهش خشم و اضطراب‌تان خواهید شد. ضمنا پیاده روی با یک دوست، یک حرکت اجتماعی سالم است و پیاده روی در روشنایی روز می‌تواند افسردگی و اختلال عاطفی فصلی (SAD) را کاهش دهد.

۸. خلاق‌تر شدن ذهن

خیلی‌ها این را تجربه کرده‌اند که هنگام پیاده روی، افکاری ابتکارآمیز به ذهن‌شان خطور کرده یا راه حل مشکلات را پیدا می‌کنند. چهار مطالعه در این مورد انجام شده و همه‌ی آنها تائید کرده‌اند که پیاده روی، اندیشه پردازی‌های مبتکرانه را بیشتر می‌کند.
 
البته این تاثیری نیست که تنها با حرکت کردن در محیطی خاص و قدم زدن در جایی حاصل شود، بلکه باید واقعا پیاده روی کنید! چه در محیط بیرون چه روی تردمیل. پیاده روی باعث می‌شود ایده‌هایی جدید و مناسب به ذهن‌تان خطور کند و این اتفاق حتی بعد از پیاده روی، زمانی که می‌نشینید تا کارهای‌تان را انجام دهید هم ممکن است روی دهد.

۹. افزایش طول عمر

شواهد زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند پیاده روی می‌تواند ریسک مرگ و میر را کاهش دهد. مطالعه‌ای که روی اطلاعات جمع آوری شده از بیش از ۳۳۴۰۰۰ نفر انجام شد، به طور آشکار نشان داد که حتی تغییر سبک زندگی غیر فعال به روزانه ۲۰ دقیقه پیاده روی می‌تواند احتمال مرگ را تا ۷ درصد کم کند.

۱۰. برای چند برابر کردن فواید گفته شده، در پارک پیاده روی کنید

هر چند نکته‌ی اصلی در تمام موارد گفته شده، پیاده روی است اما مطالعات گسترده‌تری نشان داده پیاده روی در پارک یا حتی یک فضای سبز ِ پُر از درخت، به کاهش خستگی مغز کمک می‌کند که معادل، استرس کمتر و افزایش تمرکز است.