مدار استوا

حتما می دانید که کشور اکوادور جزو کشورهایی است که مدار استوا بر روی آن قرار دارد و در جایی از این کشور، خطی نمادین در درون یک پارک ساخته شده که این مدار را به صورت نمادین نشان می‌دهد و افرادی که در دو طرف این خط می‌ایستند می‌توانند ادعا کنند که یک پای آنها در شمال و پای دیگرشان در جنوب کره زمین است.






دراسله

منطقه ییلاقی دراسله دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است و در زمان قاجار محل استراحت ناصرالدین شاه بوده است.
آبشار دراسله یا آبشار دراسله تنگه در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زیرآب، در دهستان ولوپی و ۲ کیلومتری جنوب روستای ییلاقی دراسله واقع شده‌ است.


منطقه ییلاقی دراسله دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. این آبشار زیبا با آب فراوان، گوارا و سرد در طول مسیر نیز بدلیل شیب تند زمین آبشارهای کوچک و بزرگ فراوانی را پدید آورده‌ است. آبشار دیگری نیز در ۱ کیلومتری غرب آن، در انتهای یک دره قرار دارد.


دراسله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه، روستای دراسله که در ارتفاعات سوادکوه قراردارد دارای چشمه ها و آبشار متعددی است و گردشگران داخلی و خارجی در فصل تابستان از آن منطقه بازدید می کنند.
 

قدمت این سرزمین به زمان های بسیار دور باز می گردد. آنجا که نام اصلی آن را د̓رسرا به معنی سرزمین گرانبها گفته اند که به مرور زمان به دراسله تغییر یافت. گردشگران آن را "بهشت گمشده” می نامند.


دراسله از یک سمت به دشت مازندران و از سمتی دیگر از طریق دادالمرز به فیروزکوه و از سمتی دیگر نیز از طریق کوه های شلفین و سوات به چرات متصل می باشد.

 

بسیاری دراسله را یک شهر بزرگ در گذشته می دانند. پیدا شدن قبرهای چندین طبقه در حواشی روستا خود گواه این مطلب است که در این منطقه جمعیت بسیاری می زیسته اند.


می گویند دراسله در زمان قاجار محل استراحت ناصرالدین شاه بوده است و پایه گذار کشتی پهلوانی در این منطقه به این شاه قجر نسبت داده می شود.

آبشارهای زیبای دنیا

آبشارهای فرشته یکی از ریباترین آبشارهای دنیا هستند.



آبشارهایIguazuآرژانتین، برزیل

 
مجموعه ای از آبشارهاست که روی رودخانه lguazu در پارک ملی lguazu واقع شده است. این آبشارها در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار گرفته و مجموعاً 2.7 کیلومتر عرض دارند. در کل 270 آبشار کوچک در این مجموعه وجود دارد و چندین جزیره آنها را از هم جدا می کنند.
 
 


آبشار Huangguoshu چین

 
این آبشار که بررودخانه Baihe در استان Guizhou قرار گرفته است، یکی از بزرگ ترین آبشارهای چین به شمار می رود. این آبشار یکی از معدود آبشارهایی است که می توان آن را از هر طرف – عقب، جلو، بالا، پایین، چپ و راست تماشا یا حتی لمس کرد.
 

 
Gullfoss ایسلند
 
در زبان ایسلندی gull به معنی طلا و foss به معنی آبشار است. این آبشار که زیباترین آبشار ایسلند و بزرگترین آبشار اروپا به شمار می رود ، از دو سطح تشکیل می شود- یکی 21 متر و دیگری 11 متر ارتفاع دارد و عمق کلی آنها به 70 متر می رسد. این آبشار قسمتی از "حلقه طلایی" ایسلند (مجموعه ای از چشمه های آب گرم) را تشکیل می دهد.
 
 


آبشارهای فرشته  Angeونزوئلا

 
آبشار فرشته با 1024 متر ارتفاع ، بلندترین آبشارجهان محسوب می شود. نام این آبشار هیچ ربطی به فرشته ها ندارد؛ بلکه نام خود را از نام فردی آمریکایی که در سال 1933 برای نخستین بار با هواپیما بر فراز این آبشار پرواز کرد گرفته است. نام ونزوئلایی این آبشار meruKerepakupai (عمیق ترین آبشار) می باشد.

 


آبشارهای Beaver ایالات متحده آمریکا

 
از آنجایی که این آبشار ارتفاع کمی دارد و از چندین آبشار کوچک نزدیک به هم تشکیل می شود، بعضی ها آن را یک آبشار واقعی نمی دانند. با این حال این آبشار بسیار زیبا و در عین حال غیرقابل دسترسی است چون در اطراف آن صخره ها و سنگ های زیادی وجود دارد.

امید به زندگی

  امید به زندگی تا صد سالگی


امید به زندگی، متوسط سال‌هایی است که یک فرد می‌تواند انتظار زندگی داشته باشد و بسته به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و بسته به سطح علم، تمدن و...

سالمند

تعداد سالمندان و بازنشستگان در جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته روز به روز در حال افزایش است. این مسأله هرچند امیدوارکننده است اما به هر حال سالمندی و افزایش جمعیت سالمندان پدیده‌ای است که نادیده گرفتن آن می‌تواند در آینده جوامع را با مشکلات بسیاری مواجه سازد.

اگرچه در ایران نسبت گروه‌های سنی جوان به کل جمعیت کشور درصد بیشتری را نشان داده و کشور ما را از نظر ساختار جمعیتی در شمار کشورهای جوان قرار می‌دهد، با این حال 7/27 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند، جمعیتی که با توجه به کاهش میزان زاد و ولد و پیشرفت امکانات پزشکی و بهداشتی، در آینده افزایش بیشتری خواهد یافت و باعث خواهد شد امید به زندگی نیز که اکنون میانگین آن برای مردان 68/3 و زنان 69/7 سال است، افزایش یابد.

امید به زندگی، متوسط سال‌هایی است که یک فرد می‌تواند انتظار زندگی داشته باشد و بسته به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و بسته به سطح علم، تمدن و فرهنگ آن جامعه متغیر است. امید به زندگی در مقاطع متفاوتی تعریف می‌شود. به طور مثال، امید به زندگی در بدو تولد و یا امید به زندگی در سن 65 سالگی. اگر شما بتوانید آماری از امید به زندگی افراد را طی سال‌های گذشته و امروزه به دست آورده و با هم مقایسه کنید، متوجه بهبود قابل‌توجهی در اعداد و آمار امید به زندگی خواهید شد. این امر به دلیل پیشرفت علم و تمدن و همچنین سطح فرهنگ مردم است.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در سال 1375 امید به زندگی در بدو تولد برای زنان 67/7 سال و برای مردان 65/9 سال بوده است.

عامل بسیار مهم بعدی، امید به زندگی بدون عجز و ناتوانی است و ارزش این امید به زندگی بسیار از حالت قبلی بیشتر است. همه می‌دانیم افزایش طول عمر در صورتی که با معلولیت، ناتوانی و عجز همراه باشد و سبب درد و رنج خود فرد و اطرافیان او شود، از ارزش زیادی برخوردار نیست.

با توجه به آن که در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان، مسأله تأمین مالی بازنشستگان و سالمندان بیش از مسائل دیگر مشکلاتی را برای نظام تأمین اجتماعی این کشورها فراهم ساخته، مسئولان کشورهای مزبور را بر آن داشته تا با افزایش سن بازنشستگی و تأمین بودجه بیشتر برای نظام تأمین اجتماعی از طریق افزایش مالیات‌ها، تاحدی نگرانی‌های مربوط به سال‌های آتی را رفع کنند، اما در ایران مسأله سالمندان و تأمین رفاه و آسایش آنان با کشورهای پیشرفته تفاوت ماهوی دارد و به گفته کارشناسان رفاه و تأمین اجتماعی و استادان بهزیستی دانشگاه‌های کشورمان، نبود یک سیاست اجتماعی فراگیر در مورد سالمندان، کمبود بودجه و اعتبارات لازم، کمبود منابع انسانی، ناآشنایی مسئولان ذی‌ربط با مسایل مربوط به سالخوردگی جمعیت و کمبود تجهیزات و امکانات کافی، مشکلاتی است که نظام تأمین اجتماعی کشورمان با آن روبرو است، اما آنچه برای بازنشستگان در اولویت قرار دارد، دور کردن هر نوع دغدغه خاطر و نگرانی است، دغدغه و نگرانی از این طرز تفکر که بازنشسته دیگر نمی‌تواند فرد مفیدی برای جامعه و حتی خانواده خود باشد.

آنچه اهمیت دارد، درک و فهم این مسأله است که سالمندی و بازنشستگی به معنای پایان کار یا رسیدن به آخر خط نیست و این‌ها همه تعابیری است که جامعه برای پیشبرد امور و حل و فصل مشکلات خود، به صورت قراردادی تعیین کرده که لغو آن‌ها باعث وقوع هرج و مرج و زمینه‌ساز نوعی از هم‌گسیختگی در جامعه خواهد شد

بسیار دیده شده بازنشستگان بالای 60 و 70 سال با نشاط‌تر و سالم‌تر از افراد میانسال 40 تا 50 ساله و حتی در برخی موارد جوانان هستند. بازنشستگان باید بپذیرند که هنوز از توان لازم برای انجام کارهایی که در دوران فعالیت عهده‌دار بوده‌اند، برخوردارند و شور و نشاط کافی برای ورزش و تفریحات مناسب سن و سال‌شان دارند.

بازنشستگان همچنین باید بپذیرند سالمندی مرحله‌ای اجتناب‌ناپذیر است که انسان با پشت‌سر گذاشتن چند دهه از عمر خود به آن پای می‌گذارد و در این مرحله به طور طبیعی با تغییرات و تحولات جسمی و حتی روحی روبه‌رو می‌شود، اما مهم آن است عواملی را که باعث ضعف بیش از حد جسمی و مخل آسایش روحی ما می‌شوند، بهتر بشناسیم و دشواری‌ها را از سر راهمان برداریم.

پژوهشگران صاحب‌نظر در حوزه مسایل سالمندی، اتفاق نظر دارند سالمندانی که از سلامت جسم و روح برخوردارند، افرادی هستند که با اتکا به قابلیت‌های فردی می‌توانند با محیط پیرامون خود ارتباط داشته، سازگار باشند و از زندگی لذت ببرند. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیز در تعریف سلامت جسم و روح می‌گویند: تنها بیمار نبودن و احساس ناتوانی نکردن نشان دهنده سلامت فرد نیست بلکه سلامت یعنی تندرستی کامل جسمی، روحی و اجتماعی.

دانشمندان زیست‌شناس و فیزیولوژیست امروزه براین باورند که ضعف قوای ادراکی، بیش از این که به سن و سال افراد و به طور کلی به مسأله پا به سن گذاشتن مربوط شود، به کارکرد مغز و اعصاب افراد ارتباط دارد.

به عبارت دیگر هر اندازه که فرد سالمند و بازنشسته، خود را از دایره فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی کنار کشد و به رفتن پارک، دیدار دوستان و روزمرگی‌هایی از این نوع بسنده کند ـ که البته این‌ها همه در جای خود مناسب و خوب است ـ ضعف و سستی به تدریج بر او غلبه کرده، سرانجام او را به پریشانی فکری و مشکلات روحی ـ روانی مبتلا می‌کند.

سالمند

به هر حال رعایت این نکات به معنای رفع تمام نیازهایی که فرد سالمند و بازنشسته دارد نیست بلکه هدف این است که بازنشستگان تا آنجا که ممکن است محدودیت‌های ساختگی و غیرطبیعی را که برای خود ساخته یا دیگران برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند از میان بردارند و چنان چه احساس کنند که می‌توانند همچنان به کار و فعالیت ـ هرچند نه در سطح گذشته و دوران جوانی و میانسالی ـ مبادرت ورزند، درنگ نکنند و این را در نظر داشته باشند که به زعم کارشناسان و روان‌شناسان حوزه سالمندی، تداوم کار و فعالیت بازنشستگان، امید به زندگی بیشتر را در آنان بارور می‌سازد. با توجه به این ضرورت‌هاست که سازمان ملل مقرر کرده تبعیض سنی برای تصدی مشاغل در تمام کشورهای عضو از بین برود و در جامعه برای اشتغال تمام سنین برنامه‌ریزی شود.

 

لازم به ذکر است که شور و عشق برای تداوم فعالیت بازنشستگان نیاز به روح و جسمی سالم دارد، بنابراین نباید از انجام معاینات دوره‌ای (چک آپ) و آزمایش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های گوناگون و تأمین سلامت خود، غفلت ورزند.

در بسیاری از کشورهای جهان سالمندان با دوران بازنشستگی خود به خوبی کنار آمده و به فعالیت مطابق با توان و ذوق خود ادامه می‌دهند.

هرچند در کشور ما امکانات لازم برای دسترسی گسترده بازنشستگان به فعالیت‌هایی که بتواند امید به زندگی سالم را برای آنان فراهم سازد و نیازهای اقتصادی‌شان را تا حد امکان تأمین کند وجود ندارد، با این حال نباید از نظر دور داشت که بازنشستگان نیز در این روند نقشی مهم به عهده دارند و نباید مواجهه با برخی موانع، آنان را از هدف اصلی باز دارد. بدیهی است در این میان، دولت و مراجع مسئول نیز باید نقش مهم‌تری ایفا کنند.

ما نیازمند برنامه‌ریزی همه جانبه برای جمعیت سالمندی هستیم که در چند دهه آینده بر تعداد آنها به شدت افزوده خواهد شد. پیشگیری و آموزش صحیح متضمن سلامت و شادابی و بالا رفتن امید به زندگی بدون عجز و ناتوانی در آنها خواهد شد.

سنجد ضد آرتروز

آرتروز و پوکی استخوان،‌مشکلی است که در میانسالی، دامنگیر همه بخصوص خانم‌ها می شود.
دکتر علی شهیدی زندی، متخصص طب اسلامی و سنتی، گفت: در بروز آرتروز و پوکی استخوان،‌تنها کمبود کلسیم و ویتامین D نقش ندارند بلکه فقدان گروهی از املاح و عناصر بصورت هم زمان فرآیندهای مربوط به پوکی استخوان و آرتروز را تصریح می‌بخشند.

دکتر شهیدی زندی ادامه داد: میوه سنجد و گل بهاره سنجد، حاوی منابع قابل توجهی از املاح و عناصر هستند که مانع پوکی استخوان می‌شوند که از آن جمله می‌توان به عناصر روی،‌مس، کروم و منیزیم اشاره کرد.

وی ادامه داد: میوه سنجد همچنین حاوی اسید فولیک فراوان و ویتامین c زیاد است. علاوه براین،‌این میوه حاوی ترکیبات گیاهی است که گیرنده‌های هورمونی را فعال می‌کند و بنابراین مانع از دست رفتن کلسیم در دوران یائسگی در خانم‌ها می شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: مصرف پودر سنجد به همراه شیر که غنی از کلسیم است،‌در جلوگیری از بروز و یا پیشرفت پوکی استخوان و آرتروز بسیار کمک کننده است. ضمن اینکه افراد باید تحت نظر پزشک متخصص،‌در صورت نیاز از دارو درمانی کمک بگیرند.

کلیبر

سراسر منطقه کلیبر را جنگل‌های تنگ و مراتع سرسبز پوشانده اند و آب و هوای آنجا معتدل کوهستانی است.
یکی از زیباترین شهرستان های ایران که در شمال غرب و نزدیک مرز آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است، کلیبر نام دارد.
شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و نزدیک به 90 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر کلیبر است و حدود 9 هزار نفر جمعیت دارد.
 

افرادی که از پایتخت قصد بازدید از این بهشت زیبا را دارند باید پس از کرج وارد اتوبان زنجان شوند و مسقیم به سمت تبریز 620 کیلومتر بروند. از همان ابتدای ورودی تبریز تابلویی به سمت اهر و کلیبر وجود دارد که باید وارد جاده ای دو طرفه بشوید و حدود 210 کیلومتر را بپیمایید تا به شهر کلیبر برسید. ورودی شهر یک میدان کوچک و شیب دار است که سه جهت بیشتر ندارد: راهی که وارد شهر شده اید، خیابان سمت چپ که شما را به داخل شهر و بافت قدیمی آن می رساند و خیابان سمت راست که شما را به خانه های نوساز شهر می رساند.
 

سراسر منطقه کلیبر را جنگل‌های تنگ و مراتع سرسبز پوشانده اند و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. بیشتر مواقع کوه های این شهرستان را مه پوشانده است.
 
 جاذبه های داخل شهر کلیبر شامل بافت قدیمی مغازه ها و خانه ها و باغ ها و رودخانه ها است. تقریبا همه باغ ها شخصی هستند و فرد غریبه اجازه ورود به آنها را ندارد. اهالی کلیبر برای وقت گذرانی، تفریح، دور هم جمع شدن ها در روزهای خوش آب و هوای بهار و تابستان، باغ را انتخاب می کنند. به تازگی باب شده است بیشتر مالکان برای خود خانه هایی داخل باغ می سازند و شب های زیبای تابستان را در آنجا سپری می کنند. لذتی دارد شب خوابیدن در بهار خواب هایی که صدای جریان آب رودخانه در آنها به گوش می رسد.
 

البته داخل شهر معماری های قدیمی و آثار باستانی هم وجود دارد. به طور مثال، باید به مسجد جامع کلیبر اشاره کرد. این مسجد گنبدی بزرگ دارد و در گذشته مناره ای به ارتفاع ۴۵ متر و قطر ۱۷ متر داشته است. اما این مناره در اثر بمباران روس ها در سال 1320 خورشیدی آسیب دید و ده سال بعد به طور کامل فروریخت. این بنا 50 متر ارتفاع و 30 متر عرض دارد.
 
 در فضای روبه روی مسجد جامع کلیبر، حمامی قدیمی وجود دارد که زیر زمین است. البته بازدید از آن ممکن نیست و به صورت یک پروژه ناتمام همان جا باقی مانده است. تنها چیزی که از آن می توان دید، گنبدهای کوچکی هستند که از کف زمین بیرون زده اند. این گنبدها در واقع نورگیرهای حمام هستند. این حمام تا سال 1352 خورشیدی استفاده می شده است.
 
از دیگر ساختمان های قدیمی باید به امامزاده کلیبر اشاره کرد که در سال 1290 خورشیدی بنا شده است.
 
 
به تازگی، از داخل شهر کلیبر راهی به سمت جانانلو کشیده شده است که مردم و گردشگران از آن مسیر به سمت رود ارس و مرزهای آذربایجان و ارمنستان می روند. در این مسیر و در فاصله 5 کیلومتری، کاروانسرایی به نام شاه عباسی وجود دارد که چندان بزرگ نیست. اما دیدنش هم خالی از لطف نیست.
 
قلعه پیغام نیز از دیگر جاذبه های شهر کلیبر به حساب می آید. این قلعه در 10 کیلومتری جنوب کلیبر و بالای کوه قرار دارد. سه طرف این کوه پرتگاه است و رود بزرگ کلیبر از پای این کوه می گذرد. مصالح و معماری این برج مشابه قلعه بابک و آوارسین است. مورخان زمان ساخت این قلعه را به دوران پیش از اسلام و اشکانیان نسبت می دهند و دلیل ساخت آن نیز نگهبانی از شهر بوده است.
 
پل های خداآفرین، از جمله آثار قدیمی و مهم شهرستان کلیبر، پل های باستانی خداآفرین هستند. در نزدیکی شهر خمارلو دو پل قدیمی قرار دارند که یکی خراب شده ولی دیگری تعمیر شده است و هنوز هم برای پیاده قابل استفاده است. طول پل سالم ۱۶۰متر است و۱۲۰ متر آن به ایران و ۴۰ متر دیگر به جمهوری آذربایجان تعلق دارد.
 
ارمنی های بسیاری در شهرستان کلیبر زندگی می کردند و از آنها آثار مختلفی برجای مانده است. از جمله می توان به قلعه وینه اشاره کرد. این قلعه در بالای کوهی در روستای وینه قرار دارد که اکنون فقط خربه های آن برجا مانده است. این قلعه در واقه به یک ارمنی ثروتمند به نام طومانیانس تعلق داشته است که در دوران قاجاریه در آن زندگی می کرده است. این قلعه دو طبقه و از سنگ های تراشیده ساخته شده است. تاریخ ساخت آن به سال 1907 میلادی برمی گردد. ساختمان این قلعه بسیار به کلیسای سنت استپانوس در جلفا شباهت دارد.
 
قصر آینالو هم به ارمنی ثروتمندی تعلق داشته است و در ته یکی از دره های روستای آینالو قرار دارد. بنای نیمه سالم و باقی مانده این عمارت که در جهت شمال جنوب و در سه طبقه ساخته شده است. دلیل نامگذاری این قصر به آینالو که در واقع آئینه‌لو است به دلیل سقف فلزی و درخشندگی بیش از حد بوده است.

زیارت حرم امیرالمومنین علی (ع)

برای آن دسته افرادی که دوست دارند در چنین شبی حرم امام علی(ع) را زیارت کنند، پخش زنده تصاویر از بارگاه امیرالمومنین را آماده کرده ایم که می توانید از ان بهرمند شوید.
  شب های پرفضیلت قدر فرا رسیده است و دل هر مسلمانی به سمت حرم امام علی(ع) پر می کشد و آرزوی تک تک ما زیارت آن حضرت در چنین شبی است. اما بعد مسافت مانع از زیارت حرم مقدس امام علی (ع) می شود.

برای آن دسته افرادی که دوست دارند در چنین شبی حرم امام علی(ع) را زیارت کنند، پخش زنده تصاویر از بارگاه امیرالمومنین را آماده کرده ایم که می توانید از ان بهرمند شوید. ما را نیز در دعای خیر خود فراموش نکنید.

برای مشاهده تصاویر مستقیم از نجف اشرف روی تصویر زیر کلیک کنید



برای بهتر مشاهده کردن تصاویر می توانید از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده نمایید یا از اینجا آخرین نسخه فلش پلیر را تهیه کنید

همراه غذا مایعات نخورید

برخلاف افراد عادی، به روزه‌دارانی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی هستند، توصیه می‌شود در حین وعده افطار و سحر از مایعات استفاده نکنند.
دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان داشت: افرادی که دچارسوءهاضمه هستند، باید بامشاوره و تحت نظر پزشک اقدام به روزه‌داری کنند و اگر مشکل آنها خیلی حاد نیست با رعایت چند اصل ساده می‌توانند روزه بگیرند.

وی با بیان اینکه این افراد نباید روزه خود را با مایعات باز کنند، افزود: بهتر است برای باز نمودن روزه از یک ماده غذایی خشک مانند نان تست و یا بیسکوئیت استفاده شود و مایعات پس از صرف وعده افطاری و با فاصله از آن مصرف شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نباید از شیرینی و شکلات برای وعده افطار یا سحر استفاده نمود، گفت: استفاده از مواد غذایی که حاوی قند طبیعی هستند مانند خرما برای وعده افطار و سحر به جای استفاده از زولبیا و بامیه توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه از غذاهای ادویه دار و نفاخ که حجیم هستند، نباید برای وعده‌های افطار و سحر استفاده کرد، اظهار داشت: غذاهای سرخ کرده و حاوی انواع ادویه جات محرک بوده و سیستم گوارشی را دچار اختلال می‌کند، لذا بهتر است از یک وعده غذایی سبک و زود هضم به همراه سبزیجات پخته استفاده نمود.

به گفته دکتر رحمانی بلافاصله پس از صرف غذا نباید خوابید بلکه دو تا سه ساعت فاصله بین صرف وعده غذایی و خواب لازم است.

معایب کفش پاشنه بلند

با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند محور بدن بخصوص در ناحیه پا تغییر می‌کند و میزان فشار روی زانوی فرد افزایش می‌یابد.
پوشیدن کفش پاشنه بلند قد شما را بلند تر نشان می دهد. اما اگر به پنجه‌ی خود نگاه کنید، انگشت هایتان به مرور به هم فشرده و تنگ می‌شود.


فناوری پاگربه که توسط وارینگتون ساخته شده است، یک سی تی اسکنر است که برای کف و مچ پا طراحی شده است.

برایان دانلی می‌گوید: این امری بدیهی است که کفش‌های پاشنه بلند با نوک‌های جمع شده ترکیب بسیار بدی است و من هر روز حداقل یک نفر را می‌بینم که از این ها استفاده می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد اگر خانم‌ها مدتی طولانی کفش پاشنه بلند به پا کنند، محور بدنشان بخصوص در ناحیه پا تغییر می‌کند؛ تغییر محور ساق پا سبب انقباض یا کشیدگی بیش از حد عضلات می‌شود و عدم استراحت عضلات درگیر، دردهایی مزمن را با خود به همراه می‌آورد.

یکی دیگر از عوارض کفش پاشنه بلند، فشار بیشتر به زانوهاست. بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد، کفش‌های دارای پاشنه بلند و پهن، ۲۶ درصد میزان فشار روی زانوی فرد را افزایش می‌دهند.

تحقیقات همچنان نشان می‌دهد تغییر محور بدن در ناحیه لگن و ستون مهره‌ها نیز اثرات نامناسب می‌گذارد و وقتی پاشنه از محور اصلی بالاتر رود، فشار کل بدن بر پنجه‌های پا وارد خواهد شد.

گذشته از تمام اینها، با کفش‌های پاشنه بلند نمی‌توانید راحت راه بروید و فشار زیادی بر تمام بدنتان وارد شده و سریع تر خسته می‌شوید.

آلن بلانک می‌گوید: تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها نپوشیدن کفش پاشنه بلند است.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار از زیباترین آبشارهای ایران و سومین آبشار مرتفع استان گیلان است.
آبشار ویسادار از زیباترین آبشارهای ایران و سومین آبشار مرتفع استان گیلان است که در 16 کیلومتری شهر پره سر در شهرستان رضوانشهر واقع شده و همچون نگینی در دل جنگل های زیبایی این منطقه می درخشد.
 

ویسادار به معنی سایه درخت بید است و ابهت این پدیده طبیعی زمانی بیشتر می‌شود که از پایین به آن نگاه کنند، صدای ریزش آب از ارتفاع 20 متری و نیم دایره‌ای که آب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به رودخانه ایجاد می‌کند، منظره فوق العاده دیدنی است.
 
صدای پرندگان و شر شر آب و نور خورشید که از لابه لای درختان انبوه خود را به زمین می‌رساند، جلوه‌ای است که در کمتر منطقه‌ای یافت می‌شود، پس اگر به دنبال دیدن این زیبایی‌ها هستید، هنگام سفر به غرب گیلان آبشار ویسادار را در پره سر رضوانشهر از یاد نبرید.
 

فرم لایه لایه و صخره ای دیواره های دو طرف رودخانه در بالا و پایین دست آبشار جلوه ای دوچندان به طبیعت آن داده است،یک پل فلزی روبروی آبشار نصب شده است که با قرار گرفتن بر روی آن تسلط بر آبشار ممکن می شود. نگاه کردن از روی پل فلزی به پایین و رودخانه خروشان پایین دست آبشار، ترس و اضطرابی همراه با هیجان را در شما به وجود خواهد آورد. آبشار ویسادار در مسیر رودخانه لومیر ایجاد شده است و ارتفاع آن حدود 15متر می باشد.
 

  در نزدیکی ویسادار، آبشار آسیابگا بر روی رودخانه شفارود واقع شده است که راه دسترسی آن از رضوانشهر می باشد و البته ادامه همین جاده نیز طبق اطلاعات نقشه راه های استانی، به روستای ارده و آبشار آسیابگا می رسد.
 
بازدید از این آبشار را به کوهنوردانی که قصد صعود به قله سبلان را دارند و از مرکز یا شرق ایران راهی مشگین شهر می شوند، پیشنهاد می کنیم چرا که با یک انحراف مسیر کوتاه و صرف زمان کمتر از 2 ساعت یکی از آبشارهای جنگلی زیبای ایران زمین را می توان دید.

 آبشار ویسادار را باید در جنگل های پیلمبرا  در نزدیکی رضوانشهر ببینید.از رشت راهی رضوانشهر شده و سپس به سمت غرب و در جاده آستارا ادامه مسیر دهید تا به پره سر برسید. از پره سر به سمت صیقل سرا و ابویار منحرف شده و پس از آن با طی حدود 13کیلومتر به تابلوی آبشار ویسادار می رسید و کمی پس از آن پل روی رودخانه و آبشار در سمت چپ تنها نشانه های شما هستند،تقریبا یک سوم ابتدایی این جاده روستایی آسفالته و ما بقی آن خاکی است.

 تنها یک بارندگی کافی است که تردد وسیله نقیله عادی مانند سواری با مشکل جدی روبرو شود و در چند نقطه، عبور شما را بسیار دشوار کند. حتما قبل از حرکت به سمت آبشار، پیش بینی هواشناسی را دنبال کرده و هم چنین از عدم وجود بارندگی در روزهای گذشته مطمئن شوید.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک از مساجد قدیمی شهر شیراز در نزدیکی امامزاده شاهچراغ واقع شده است.
مسجد نصیرالملک به دستور میرزا حسن علی‌خان، ملقب به نصیرالملک که از اعیان و اشراف شیراز بود ساخته شد.
معماری آن بر عهده محمد‌حسن معمار بوده و مدت ساخت آن به 12 سال که فاصله بین 1255 تا 1267 خورشیدی بوده، رسیده است.


مرمت، حفظ و نگهداری این بنای باشکوه و زیبا با رغایت استانداردهای بین المللی مرمت آثار تاریخی از سال‌های پیش توسط موقوفه نصیرالملک به تولیت آقای محمود قوام آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این مسجد دارای صحن وسیع و گسترده‌ای است که در ضلع شمال مسجد قرار دارد.

در ورودی دارای طاق‌ نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشی‌های رنگین تزئین شده است.


درهای ورودی مسجد، دو در بزرگ چوبی است که در بالای آن بر روی سنگ مرمر شعری از « شوریده‌ شیرازی »به مناسبت سازنده آن و سال پایان ساخت مسجد درج شده است.

مسجد نصیرالملک دو شبستان شرقی و غربی دارد که شبستان غربی با پوشش آجری زیباتر است و بر روی آن بیشتر کار شده است.


سنگتراشی و تزئین این شبستان الهام گرفته شده از مسجد وکیل شیراز است. کاشی کاری زیبای در دیوار و کاشی‌کاری فیروزه‌ای کف شبستان و تزئین سقف شبستان با نقش گل و بوته و آیات قرآن آن را بسیار زیبا کرده و این شبستان در واقع شبستان تابستانه محسوب می‌شود.

شبستان شرقی زیبایی شبستان غربی را ندارد و شبستان زمستانه به حساب می‌آید که هفت ستون بدون طرح و ساده دارد.


مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که شباهتی بهم ندارند و همچنین ایوان شمالی زیباتر است.

در ضلع شمالی مسجد طاق‌نمایی به نام طاق مروارید قرار دارد که تمام سقف، داخل و بیرون آن کاشی کاری رنگارنگ شده و با آیات قرآنی مزین گشته‌اند.

دو گلدسته نیز در دو طرف طاق اصلی مروارید وجود دارند.


 شایان ذکر است این مسجد مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی و روزنامه‌ امریکائی قرار گرفته است.

رفع عطش

اگر می خواهید در ماه رمضان تشنگی و کم آبی اذیت تان نکند این نوشیدنی را حتما امتحان کنید.
برای کاهش عطش و تشنگی، در ایام روزه داری ۱۴ عدد آلو بخارا را در یک پارچ آب بریزید و یک قاشق غذاخوری خاکشیر و نصف لیوان لیموترش را در آن حل و میل کنید.
 
روزه، خانه تکانی برای جسم و روح است که در بعد جسمی باعث نظافت سلول های بدن می شود. روزه گرفتن، باعث از بین رفتن اضطراب، دلهره و افسردگی می شود و حس اعتماد به نفس و اعتدال عصبی را در انسان تقویت می کند. روزه زمانی باعث جلوگیری از امراض خواهد شد که در زمان سحری و افطار به میزان صحیح و کامل غذا خورده شود و فرد کم خوری یا پرخوری نکند.
 
زمان افطار نیز حتما از آب گرم، شیر گاو تازه کم چرب، خرما و حلوای خرمایی استفاده کنید.خوردن خربزه و سیب شیرین به هضم بهتر غذا کمک خواهد کرد.

تعادل وزن در ماه رمضان

معمولا افراد به علت رعایت نکردن اصول تغذیه‌ای و تحرک کم بدنی در ماه رمضان دچار افزایش وزن می شوند در صورتی‌که ایام روزه داری تفاوتی با روزهای دیگر سال ندارد.
اشکان آریایی نژاد کارشناس تغذیه گفت: در ایام روزه داری متاسفانه روزه داران نکات تغذیه‌ای را رعایت نمی‌کنند و دچار افزایش وزن می شوند از جمله علل چاقی می‌توان خوردن غذاهای پر حجم، مهمانی‌های زیاد در این ایام و تحرک کم بدنی را نام برد.

وی در ادامه افزود: معمولا روزه داران در این ایام وعده های غذایی خود را کم می کنند و فقط 2 وعده افطار و سحر و یا حتی فقط وعده افطار را به خوردن غذا اختصاص می‌دهند به همین علت سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و چاقی بروز پیدا می‌کند.

آریایی نژاد اظهار کرد: برای کنترل اضافه وزن باید در 3 وعده غذایی افطار و شام و سحر حجم غذا را کم کرده و از مصرف غذاهای حجیم و پر چربی مثل کله پاچه پرهیز کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از افزایش وزن در ماه رمضان بهتر است از افطار تا سحر از میوه و سبزیجات به خصوص میوه‌های آب دار استفاده شود تا هم از تشنگی جلوگیری شود و هم دچار افزایش وزن نشویم.

علاج بوی دهان

یک متخصص طب سنتی علت بوی بد دهان را به هنگام روزه داری توضیح داد و گفت: یکی از دلایل بوی بد دهان،بخارهای معده است که برای رفع درد معده، توصیه می‌شود، شوید خشک را با آب جوشانده و با عسل مصرف کنند.
یک متخصص طب سنتی علت بوی بد دهان را به هنگام روزه داری توضیح داد و گفت: یکی از دلایل بوی بد دهان،بخارهای معده است که برای رفع درد معده، توصیه می‌شود، شوید خشک را با آب جوشانده و با عسل مصرف کنند.

غلامرضا کردافشاری  گفت: علت بوی بد دهان روزه‌دار سوختن اخلاط غلیظ در معده بر اثر مزاج گرم ویژه ماه مبارک رمضان است. حاصل این سوختن با بخار ناشی از رطوبت معده ترکیب می‌شود و راه دهان را پیش می‌گیرد و به سمت مری و حلق می‌رود.

وی ادامه داد: البته اگر روزه‌دار دچار بیماری عفونی لثه و دندان یا عفونت‌هایی مانند سینوزیت باشد بر اثر به هم پیوستن مواد صعود‌کننده با مواد نزول‌کننده، بوی بد دهان دو برابر می‌شود.در این میان سینوزیت یکی از شایعترین ترشحات عفونی است که بوی عفونت را تشدید می‌کند.

این متخصص طب سنتی افزود: بنابراین برای بدبویی دهان سه دلیل بخارهای متصاعده از معده به دهان،عفونت‌های نزله‌ای مانند سینوزیت که از مغز به سمت حلق می‌آیند و عفونت لثه و دندان از عوامل مهم و تأثیرگذار برای ایجاد بوی بد در هنگام روزه‌داری است.

کردافشاری در مورد راههای درمان و پیشگیری از بوی بد دهان گفت: یکی از راهها این است که قبل از خوردن سحری 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان گلاب که به حد جوش رسیده مخلوط و با شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنند و حداقل تا 15 دقیقه چیزی نخورند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راهها این است که یک استکان عرق نعناع به همراه یک استکان گلاب را مخلوط و بجوشانند سپس با شکر یا عسل کمی شیرین کرده بعد از خوردن سحری،مصرف شود.

این متخصص طب سنتی به هنگام افطار نیز توصیه کرد: پس از باز کردن افطار با آب جوش و خرما یک لیوان گلاب را به حد جوش رسانده با 3 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کنند و بنوشند.

وی تصریح کرد: همچنین در فاصله بین افطار تا سحر نیز روزه‌داران می توانند یک لیوان آب سیب گلاب یا آب گلابی یا آب انار شیرین مصرف کنند.

رفع بدبویی ناشی از عفونت دندان و لثه

وی برای رفع بدبویی ناشی از عفونت لثه و دندان پیشنهاد داد:  اگر هر شب مقداری رب انار را روی لثه‌ها مالش دهید مفید خواهد بود. همراه با خوردن افطار و سحری، مصرف سبزیجات همراه با پیاز در رفع بدبویی دهان هنگام روزه‌داری مفید است.

جلوگیری از دندان‌درد و عفونت لثه

این متخصص طب سنتی گفت: دندان و لثه‌ها را با پودر دهان هر شب قبل از خواب و بعد از سحری مالش دهند و در این صورت از استفاده از خمیر دندان خودداری کنند. عوارض منفی مواد شیمیایی خمیر دندان و سموم آن در ماه مبارک رمضان بیشتر جذب می‌شود درحالی که این روش باعث می‌شود در طول ماه مبارک هرگز به دندان درد مبتلا نشوند و هرگز عفونتی در لثه‌ها باقی نماند.

روش تهیه پودر دهان

سماق نکوبیده 100 گرم، گلنار فارسی، مازور و پوست انار از هر کدام 25 گرم، میخک 10 گرم، نمک 75 گرم همه را مخلوط و پودر کنند و هنگام مصرف با انگشت روی لثه‌ها و دندان‌ها را بمالند. سپس با مسواک روی دندان‌ها بکشند و بعد بشویند اگر می‌خواهید دندان‌ها سفید هم بشود بجای گلنار فارسی از زاج سفید استفاده کنید؛ اگر بیشتر می‌خواهید سفید شود به مجموع داروها 15 گرم جوش شیرین بی‌افزایید.»

درمان معده درد

کردافشاری گفت: چنانچه روزه‌دار دچار درد شدید معده شود و این درد در معده و اطراف ناف احساس شود باید در فاصله افطار تا سحر یک قاشق غذاخوری شوید خشک آسیاب شده را با 2 لیوان آب روی شعله ملایم بجوشاند تا به اندازه یک لیوان باقی بماند.این مواد را صاف کنند و با عسل شیرین کرده و بخورند.

باداب سورت

آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند.
 چشمه‌های آب معدنی باداب سورت یک مجموعه زیبا و دیدنی و یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است. این چشمه‌ها در 7 کیلومتری غرب روستای بادله و در ارتفاع 1840 متری در ساری واقع شده‌اند. چشمه‌های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند.


 یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور می‌باشد که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمی ترش است که به صورت دائمی و تشتی می‌باشد.

آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند.


چشمه‌های آب معدنی باداب سورت به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. تنها در 6 کشور در جهان پدیده‌ای تا حدی شبیه به این چشمه‌ها وجود دارد. این چشمه‌ها بعد از چشمه پاموکاله در کشور ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان به ثبت جهانی نیز رسیده است.



عرقیات

عدم مصرف چربی، کلسترول و تری گلیسیرید( چربی‌های اشباع و غیر اشباع) موجب کاهش فشار خون می‌شود.
 فرهاد صبری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مواد غذایی مفید و مضر برای فشار خون بالا گفت: از شایع ترین علل فشار خون بالا، بیماری‌های کلیوی و قلبی عروقی است که هر کدام از دیدگاه طب سنتی به عادت بد رژیم غذایی مربوط می‌شود.
وی ادامه داد: مصرف غذای چرب و مواد قندی می‌تواند تصلب شراین به همراه داشته باشد و عدم مصرف چربی، کلسترول و تری گلیسرید چربی‌های اشباع و غیر اشباع موجب کاهش فشار خون می‌شود.
وی تصریح کرد: سدیم و پتاسیم باید به اندازه مصرف شود چرا که خصوصا در افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند پتاسیم بالا می‌رود و چون دفع ادرار از کلیه صورت می‌گیرد سدیم در داخل خون نیز افزایش می‌یابد.
صبری با اشاره به مصرف برخی از عرقیجات برای کاهش فشار خون گفت: عرق کاسنی، عرق خارشتر و خارخاسک که البته بستگی به درصد بیماری فرد دارد می‌تواند مفید باشد.
این متخصص گفت: منیزیم یک عنصر بسیار خوب است که علاوه بر اینکه در بهبود فشار خون موثر است کمبود آن موجب بیماریهای اعصاب می‌شود.
وی در پایان به مصرف میوه‌های حاوی پتاسیم و منیزیم اشاره کرد و گفت: موز، پرتغال، توت فرنگی، هندوانه و خصوصا انبه در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند البته تحت نظر پزشک و اندازه‌گیری دقیقی توصیه می‌شود.

ورزش و سلامتی

انجام ورزشهای هوازی از جمله کوهنوردی و کوهپیمایی فواید بیشماری برای سلامت جسم و روان انسان دارد. بارها در مورد اهمیت و فواید ورزش گفته شده ولی بطور خلاصه میتوان فواید ورزش را در موارد ذیل نام برد:
 1- ورزش، قند خون را کنترل می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

2- ورزش از چاقی که عامل اصلی چند نوع سرطان است، جلوگیری می کند.
3- ساده ترین و ارزان ترین ورزش، پیاده روی است.
4- ورزش در کنار تغذیه سالم بهترین شیوه درمان برای کاهش وزن است.
5- ورزش مناسب باید حداق ۱۵ الی ۳۰ دقیقه و ۳ بار در هفته باشد و تعداد ضربان قلب و تنفس را افزایش دهد.
6- هر روز ۱۴۴۰ دقیقه است، ۳۰ دقیقه آن را برای فعالیت بدنی اختصاص دهید.
7- از نشستن های طولانی، به خصوص در محل کار و یا در حین تماشای تلویزیون خودداری کنیم.
8- زمان مشخصی را به انجام ورزش اختصاص دهیم (صبح ها، بعدازظهرها یا شب ها).
9- فاصله غذا خوردن تا شروع تمرینات ورزشی، بهتر است کمتر از 3 ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی به خوبی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه ها باشد.
10- از آشامیدن نوشیدنی های خیلی سرد، نیم ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن، باید خودداری نمود.
11- ورزش و تمرینات را متناسب با فصل انجام دهیم. اگر در فصل گرما هستیم، تمرینات و حرکات را سبک، ملایم و با فاصله انجام دهیم و اگر در فصل سرما هستیم، حرکات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهیم.

میوه و رمضان

به گفته مدیر گروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو تغذیه، فیبر در گروه میوه‌ها این خاصیت را دارد که آب را در خود حبس می‌کند اما برخی از میوه‌ها با وجود اینکه بظاهر ضد عطش هستند، فیبر کمی دارند و در تامین آب مورد نیاز بدن موثر نیستند.

 دکتر تیرنگ نیستانی گفت: «بسیاری از روزه داران وعده سحری را نادیده می‌گیرند. واقعیت این است که وعده سحری مثل یک صبحانه نسبتاً مناسب و مفصل است و تمام فوایدی که برای وعده صبحانه ذکر می‌شود، طبیعتاً می‌تواند منسوب به سحری هم باشد. مجاز بر اینکه فردی که صبحانه نمی‌خورد این فرصت را دارد که میان وعده‌ای داشته باشد ولی وقتی روزه‌دار سحری نمی‌خورد، تا زمان افطار اتفاقاتی در بدن می‌افتد که خیلی به نفع فرد نیست. این اتفاقات می‌تواند از تخریب بافت ماهیچه‌ای تا سوخت ناقص چربی‌ها و تولید موادی باشد که موجب بوی بد دهان و سر درد می‌شود و یا باعث عدم تمرکز و عصبی شدن می‌شود. این مشکلات برای گروه‌های سنی آسیب پذیر مثل بچه‌هایی که سال اول تکلیف‌شان است می‌خواهند روزه بگیرند و افرادی که سنشان بالا است می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد. می‌تواند عوارض کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت روی فرد داشته باشد؛ بنابراین وعده سحری باید لحاظ شود.»

وی افزود: «وعده سحری به لحاظ ترکیبی می‌تواند یک ناهار مختصر و یک صبحانه مفصل باشد. وعده سحری به ذائقه فرد بسیار مرتبط است که با کدام ترکیب از مواد غذایی راحت‌تر است و می‌تواند آن را راحت‌تر صرف کنند. در هر حالت تاکید می‌کنیم که روزه‌داران در هر وعده یک واحد میوه مصرف کنند.»

نیستانی با بر شمردن خاصیت گروه میوه در مواد غذایی گفت: «آب موجود در برخی از میوه‌ها در طول عبور از روده بزرگ به آهستگی جذب بدن می‌شود و این خیلی می‌تواند به تحمل تشنگی که به هر حال در این ماه گریبان‌گیر روزه‌داران خواهد شد، کمک کند. روزه‌داران سیب را می‌توانند مثل یک دسر میل کنند و بهتر است که یک لیوان آب هم بعد از خوردن سیب میل کنند. به طور کلی میوه‌هایی فیبر بیشتری دارند که گوشتی‌تر باشند. در واقع این نوه میوه‌ها در حبس آب در خود و انتقال آن به بدن موثرترند، اما برخی از میوه‌ها با وجود اینکه آب‌دار هستند، در تامین آب مورد نیاز بدن موثر نیستند. مثلاً هندوانه با وجود اینکه به ظاهر ضد عطش است اما فیبر کمی دارد و حتی ممکن است به خاطر داشتن آب و قند بیشتر باعث تشنگی شود.»

وی با تاکید بر اینکه وعده افطار و شام باید از هم جدا باشد، گفت: «این درست است که زمان اذان دیر است اما روزه داران افطار و شام را با نیم ساعت فاصله میل کنند به خاطر اینکه با یک افطار سبک قند خون بالا می‌رود. وقتی که بخواهند شام بخورند دیگر می‌توانند اندازه و ترکیب غذا را کنترل کنند.»

مدیر گروه تحقیقات تغذیه‌ای انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «متاسفانه در میان بسیاری از خانواده‌ها مرسوم است که یک دفعه شام و افطار را در یک وعده می‌خورند. دریافت ناگهانی حجم بالایی از کالری به ویژه به شکل مواد قندی و نشاسته‌ای می‌تواند طبعات نسبتاً بدی را برای بدن داشته باشد و این بد بودن به ویژه برای افرادی که مشکلات متابولیک به شکل اختلالات وزن حالا پر وزنی یا مشکل قند خون دارند یا کبد چرب دارند، می‌تواند دو چندان باشد. اما اگر روزه‌داران یک افطاری سبک داشته باشند می‌تواند از پرخوری و اضافه دریافت کالری آنها جلوگیری کند.»

ایسلند

(فیلم)

ایسلند ؛ کشور آبفشان ها و آتشفشان ها
جمهوری ایسلند شمالی­ ترین کشور اروپا و کشوری جزیره‌ای است که بین اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است. ریکیاویک پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایسلند است. جمعیت این کشور 325 هزار نفر است. منطقه ایسلند که کمی پایین‌تر از مدار قطبی واقع شده آب‌وهوای سرد و قطبی دارد ولی حضور جبهه‌هایی از هوای معتدل از سرمای شدید این جزیره کاسته است. منطقه داخلی جزیره بیشتر از فلاتی تشکیل شده که با ماسه‌زارها، کوه‌ها و یخچال‌ها پوشیده شده‌است. آبفشان ها و آتشفشان های ایسلند از جمله زیباترین جاذبه های این کشور با 103 هزار کیلومتر مربع هستند.

شیرین بیان

 خواص ضدهلیکوباکترپیلوری,درمان تبخال و زونا ,آرتریت روماتوئید,التهاب مفصل,امیرهومن کاظمی


شیرین‌بیان، مفید برای بیماران گوارشی

شیرین‌بیان، گیاهی است دارویی که استفاده‌های زیادی در صنایع غذایی و دارویی دارد.این گیاه دارای خواص مفید فراوانی برای کمک به درمان بیماری‌هاست، البته عوارض جانبی نیز دارد که هنگام مصرف باید به آن توجه شود. شیرین‌بیان به‌صورت خودرو در اکثر نقاط جهان و ایران، بویژه نواحی گرم و مرطوب یافت می‌شود و معمولا نیاز به کشت ندارد. در بسیاری از نقاط دنیا بویژه اروپا از آن به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

ریشه و ساقه زیرزمینی این گیاه دارای خواص دارویی فراوانی است. مهم ترین و شناخته شده ترین استفاده شیرین بیان در پزشکی کمک به درمان بیماری های دستگاه گوارش است.

این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم های گوارشی، بویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است.

مطالعات نشان داده است شیرین بیان دارای خواص ضدهلیکوباکترپیلوری است که این یافته نیز موید مفید بودن این گیاه برای کمک به درمان ناراحتی های گوارشی است.

مصرف حدود نصف قاشق غذاخوری شیرین بیان قبل از غذا به رفع سوءهاضمه، نفخ، ترش کردن و یبوست کمک می کند.

شیرین بیان دارای خاصیت خلط آوری است و نوشیدن دمکرده پودر ریشه شیرین بیان به درمان سرفه های مزمن، کاهش خلط، کاهش علائم سینوزیت و برونشیت کمک می کند.

ریشه این گیاه دارای خاصیت ضدمیکربی و ضدالتهابی است و باعث می شود شیرین بیان بتواند به کاهش التهاب لثه کمک کرده و در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مفید باشد.

امروزه خمیردندان ها و محلول های شست وشوی دهانی زیادی با استفاده از این گیاه تولید می شود حتی غرغره دمکرده ریشه شیرین بیان برای درمان زخم و آفت های دهانی نیز توصیه می شود. استفاده از قرص مکیدنی آن نیز برای کاهش التهاب گلو و دهان مفید است.

به دلیل خاصیت ضدویروسی این گیاه استفاده از آن در درمان تبخال و زونا نیز می تواند کمک کننده باشد.

شیرین بیان به دلیل داشتن فلاونوئیدها خاصیت ضدالتهاب و ترمیم کنندگی زخم دارد بنابراین استفاده از محلول آن به صورت موضعی می تواند به کاهش التهابات پوستی و درمان زخم ها کمک کند.

مصرف شیرین بیان می تواند در بیمارانی که از بیماری های روماتیسمی از جمله آرتریت روماتوئید یا التهاب مفصل رنج می برند نیز مفید باشد. نوشیدن دم کرده ریشه آن به دلیل خاصیت مدر در رفع سنگ های ادراری نیز موثر است.

شیرین بیان در کاهش گرفتگی و اسپاسم های عضلانی نیز کاربرد دارد. البته مصرف طولانی مدت و مقدار زیاد شیرین بیان توصیه نمی شود.

بهتر است از مصرف مداوم و طولانی تر از شش هفته شیرین بیان خودداری کرد، زیرا ممکن است باعث تحریک غدد فوق کلیه و ترشح آلدسترون و افزایش فشار خون شود.

در بیمارانی که دچار فشار خون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی قلبی، بیماری های کلیوی، هپاتیت و سیروز کبدی هستند نیز باید شیرین بیان را با احتیاط و تحت نظر پزشک استفاده کرد.

بهتر است در دوران بارداری از مصرف شیرین بیان خودداری کرد. همچنین شیرین بیان با داروهای زیادکننده ادرار تداخل دارد.

غار سهولان

قدمت غار سهولان به ‪ ۷۰‬میلیون سال قبل باز می‌گردد.
اثر طبیعی ملی غار سهولان این منطقه که با مساحت بالغ بر 2 هکتار است.
 
اثر طبیعی ملی غار سهولان با مختصات E363918 عرض جغرافیایی و E455655 طول جغرافیایی در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع گردیده است.
 

 این غار دارای یک حوضچه بزرگ و دالانهای متصل به هم با آبی زلال، عمق متوسط 11 متر، عرض 2 متر و طول 250 متر است. وجود استالاکتیتهای آهکی جلوه خاصی به غار بخشیده است.

شکوه و عظمت غار و سرسبزی دره سهولان، زمینه ساز جلب گردشگران به منطقه شده است. به دلیل نبود نور هیچ نوع گیاهی در این غار نمی روید.از گونه های جانوری میتوان از کبوتر چاهی و خفاش نام برد.
 

در43کیلومتری شرق شهرستان مهاباد وسرراه جاده مهاباد-بوکان موسوم به جاده برهان قراردارد.

بازدیدکنندگان غار بایستی ازکنارروستای عیسی عبورکنند تابه روستاوغارسهولان برسند.
 
غار از دو بخش آبی خشکی تشکیل شده است که مجاور این بخش غار آهکی استف بنابراین دارای قندیلهای زیبا وفراوانی است.

 عمیق ترین قسمت آبی غار52متر ومیانگین عمق آن20متر است، غارفعال بوده ودلیل فعالیت آن رشد قندیل ها است.

ارتفاع بخش خشکی غار به250متر میرسدکه مزین به قندیل های بسیا زیباست که بابرق رسانی انجام شده برای بازدیدکنندگان ملموس است .

موجوداتی زنده درداخل غار وجوددارند که عمده آنها کبوتروخفاش استوهمچنین نوعی سخت پوست شبه آرتیمیا درداخل آب یافت شده که مستلزم شناسایی بیشتراست.

درمحل اتصال قسمت آبی با خشکی درعمق غار یا شیب تندوجودداردکه درانتهای ان تونلی کنده شده وجودداردکهبه عقیده ی کارشناسان مربوطه راهی مخفی برای رسیدن به قلعه ی بالای کوه بوده که براثر مرورزمان مسدود گشته است.
 
این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و با قندیل‌های منحصر به فرد ویژه‌ای که دارد در دامنه رشته کوه‌هایی بنام کوتر قرار دارد که بلندترین نقطه آن از سطح دریاهای آزاد دارای ‪ ۲۲۰۰‬متر ارتفاع است.

این غار دو دهانه دارد که ارتفاع دهانه اصلی آن در حدود ‪ ۱۷۶۵‬متر و به نام "کونه کوتر" (لانه کبوتر) به دریچه‌ای به عمق ‪ ۳۰‬متر راه دارد.

دهانه دوم که در فاصله نه چندان دور از دهانه اصلی واقع شده در حدود ‪ ۱۷۹۵‬متر ارتفاع داشته و به نام "کونه مالان" بصورت یک چاه طبیعی تا ساحل این دریاچه ‪ ۵۰‬متر ارتفاع دارد. محوطه ورودی مدخل این غار از سطح جاده بصورت قطعه زمینی هموار و نعلی شکل پوشیده از چمن است که چندین درختچه نیز در دل صخره‌های غار از آن بیرون زده است.

با گذر از محوطه بیرونی به دهانه غار می‌رسیم که ارتفاع آن از کف محوطه حدود ‪ ۳۰‬متر می‌رسد. محوطه غار به وسیله دالانی که آن نیز یکی از شگفتی‌های طبیعت است به دریاچه باز می‌شود که دراین دالان نقش‌هایی از دوران ماقبل تاریخ را می‌توان مشاهده کرد.

 این دالان با ارتفاعی حدود ‪ ۵۰‬متر بالاتر از اولین دریاچه غار قرار گرفته که با پله‌های سیمانی طی مسیر ممکن می‌شود. دریاچه اول حدود ‪ ۲۰۰‬متر مربع وسعت دارد که در واقع اسکله غار هم محسوب می‌شود.
 
 

این دریاچه نیز توسط دالان‌هایی به عرض یک تا دو متر به دریاچه‌های دیگری منتهی شود که دیواره و سقف تالارهای آن مجموعه‌ای از شگفتی‌ها و عوارض زیبای طبیعی است.

در اطراف دریاچه دوم علاوه بر یک خشکی ، شبه جزیره‌ای است که می‌توان به راحتی از قایق برروی آن پیاده شد.

 این دریاچه دارای گلوگاه‌ها و ایوان‌های بلندی است که انتهای یکی از گلوگاهها به تونلی می‌رسد که تاکنون کشف نشده است.

مطالعات غارشناسان نشان می‌دهد که این غار بر اثر فعالیت‌های زمین شناسی اواخر دوره "کرتاسه" برمی‌گردد که قدمت آن به ‪ ۷۰‬میلیون سال قبل باز می‌گردد.

خشکی چشم

اتاق کار یا اتاق خواب خودتان را همیشه مرطوب نگه دارید. استفاده از دستگاه های بخوور سرد که هوا را مرطوب نگه می دارند بهترین گزینه برای جلوگیری از خشک شدن فضا است. اگر به دستگاه های مرطوب کننده دسترسی ندارید یک لیوان آب در اتاق قرار دهید تا به مرور تبخیر شود.
کاهش اب بدن به غیر از ایجاد تشنگی و کم کار شدن دستگاه های مختلف داخلی باعث خشک شدن سطح چشم نیز خواهد شد و در پی این مشکل ما ضعیف شدن چشم ها را به دنبال خواهیم داشت. برای آن که از خشک شدن چشم ها جلوگیری کنید باید راهکارهای مناسب را در ذهن داشته باشید:

** استفاده از اشک های مصنوعی اولین راهی است که می تواند مانع از خشک شدن چشم ها شود. در فصل تابستان که هوا گرم تر است بیشتر از این قطره ها استفاده کنید تا سطح چشم همیشه طراوت داشته باشد و فشار اضافی به آن وارد نشود. استفاده از اشک های مصنوعی در ماه رمضان نیز مشکلی ندارد چرا که این قطره ها ارزش غذایی نداشته و روزه را باطل نمی کند.

** اتاق کار یا اتاق خواب خودتان را همیشه مرطوب نگه دارید. استفاده از دستگاه های بخوور سرد که هوا را مرطوب نگه می دارند بهترین گزینه برای جلوگیری از خشک شدن فضا است. اگر به دستگاه های مرطوب کننده دسترسی ندارید یک لیوان آب در اتاق قرار دهید تا به مرور تبخیر شود.

** استفاده از سیگار یا مواد مخدر به هر نوعی باعث خشک شدن چشم ها و ضعیف شدن آن به مرور می شود. با هر نخ سیگار که یک نفر می کشد بیش از 30 درصد از آب چشم های او خارج می شود. این افراد می توانند روند خشکی چشم ها را تغییر دهند.

** قبل از خواب چند لیوان اب بنوشید و همچنین می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید. این کار باعث می شود تا در طول شب چشم ها اب خود را از دست نداده و صبح بدون سوزش و خارش چشم از خواب بیدار خواهید شد.

رمضان و تشنگی

دقت داشته باشید بسته به میزان فعالیت فرد و چاق و لاغر بودن او نیاز به دریافت مواد غذایی متغیر است. معمولا برای روز اول ماه مبارک توصیه می‌کنیم تا افراد یک ساعت زودتر از همیشه برای وعده سحری بیدار شوند و با آرامش بیشتری غذا بخورند.
در ماه مبارک رمضان چون زمان‌بندی دریافت مواد غذایی تغییر می‌کند یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بدن با شرایط جدید خود را تطبیق دهد.

دقت داشته باشید بسته به میزان فعالیت فرد و چاق و لاغر بودن او نیاز به دریافت مواد غذایی متغیر است. معمولا برای روز اول ماه مبارک توصیه می‌کنیم تا افراد یک ساعت زودتر از همیشه برای وعده سحری بیدار شوند و با آرامش بیشتری غذا بخورند.

برخی برای اینکه ساعت بیشتری را بخوابند، در ساعات پایانی شب شام می‌خورند و بدون سحری روزه می‌گیرند در صورتیکه بسیار کار غلطی است. از طرف دیگر دسته دیگر از ترس گرسنگی در طی روز در وعده سحری پر خوری می‌کنند که عوارض زیادی مانند نفخ یا سوء هاضمه در پی دارد. مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن مقادیر زیادی آب در وعده سحری مناسب بوده و جلوی تشنگی زودرس را طی روز می‌گیرد.

غذای شور،‌ قهوه و چای روزه داران را تشنه‌تر می‌کند

مصرف نوشیدنی تخم شربتی به دلیل نگه‌داشتن آب در دانه‌های این گیاه در ساعات پایانی شب تا سحر توصیه می‌شود. همچنین روزه‌داران باید از خوردن غذاهای شور و تنقلات حاوی نمک در این ایام اجتناب کنند چون هم حجم معده را می‌گیرد و هم بدن برای دفع نمک مجبور است آب زیادی دفع کند.

آنهایی که علاقه زیادی به خوردن چای پررنگ و قهوه بین زمان افطار تا سحر را دارند باید از این کار امتناع کنند چرا که این دو نوشیدنی بسیار ادرار آور بوده و آب زیادی را از بدن دفع می‌کند.

روزه را با آب ولرم و خرما باز کنید

 بهترین ماده غذایی برای باز کردن روزه را در ایام ماه مبارک خرما و آب ولرم است. خرما به دلیل داشتن قند و پتاسیم هم فشار خون را تنظیم می‌کند. هنگام افطار نباید به یکباره آب سرد نوشید چون به معده شوک وارد می‌شود.

در مورد مصرف آش و حلیم در وعده افطار، باید سعی کنیم تا وعده افطار را سبک و وعده سحری را کامل‌‌تر در نظر بگیریم و از خوردن غذاهای دیر هضم در وعده افطاری بپرهیزیم. خوردن آش رشته و آش جو در وعده افطار توصیه نمی‌شود ولی سوپ رقیق و شیر برنج بهترین غذا در وعده افطاری است.

بند بهمن

سد تاریخی بند بهمن در فاصله ۱۰ کیلومتری کوار با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال واقع است.
شهرستان کوار  از شمال با شهرستان شیراز و از شرق با شهرستان سروستان و از جنوب با شهرستان جهرم و از غرب با فیروزآباد هم مرز می باشد.شهرستان کوار در موقعیت ۱۱ درجه و ۲۹ دقیقه عرض جغرافیایی و ۴۲ درجه و ۵۲ دقیقه طول جغرافیایی شرقی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است.
 

شهرستان کوار با مساحتی بیش از ۱۶۵۰ کیلومتر مربع،دارای ۳ دهستان فرمشکان،طسوج و اکبراباد بوده و جمعاً شامل ۴۴ روستا می باشد. جمعیت کل کوار بیش از ۱۰۴۰۰۰ نفر بوه که تعداد ۷۳ هزار نفر در روستاها و ۳۱ هزار نفر در شهر کوار زندگ می کنند.
 
محصولات کشاورزی این شهرستان عبارتند از: گندم جو ،پیاز،ذرت ،برنج،نخود و عدس و محصولات باغی آن شامل هلو،زردآلو،انگور،سیب،گرو و انجیر می باشد.این شهرستان نقش عمده ای در تولید شیر و فراورده های لبنی و گوشت دارد.
 
 سد تاریخی بند بهمن در فاصله ۱۰ کیلومتری کوار قرار دارد. این بند با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال از آن زمان تا کنون آب مصرفی کشاورزی قسمت عمده‌ای از دشت کوار را تامین کرده است.
 
اکبرآباد که در ۱۰ کیلومتری کوار بین شیراز و جهرم قرار دارد یکی از بزرگ‌ترین روستاهای کوار می‌باشد.

روستای نوروزان یکی از روستاهای قدیمی این بخش است که آثار و تپه‌ها قدیمی فراوانی در آن به چشم می‌خورد.

قلعه قدیمی این روستا که هنوز قسمت‌های زیادی از برج و باروهای آن موجود می‌باشد قلعه بسیار بزرگ و زیبایی بوده است.

 این قلعه دارای دو دروازه اصلی و هفت برج و باروی بلند بوده که یک دروازه و قسمت‌هایی از برج و باروی آن باقی است. تا حدود سه دهه پیش این قلعه بصورت کامل حفظ شده بود.

شماره شناسه ( شبا) بانکی

شبا عبارت است از شناسه حساب بانکی ایران (IBAN) که توسط بانک مرکزی به منظور تسهیل و استاندارد سازی مبادلات بین بانکی و بین المللی مطابق با استاندارد ISO۱۳۶۱۶ تولید شده است
ین شماره در آینده نزدیک جهت تبادلات بین بانکی جایگزین شماره حسابهای فعلی بانک خواهد شد.

برای دریافت شماره شبا هر بانک، روی لینک بانک مورد نظر خود کلیک کنید


 

 

سبز کوه

دو چشمه بزرگ همچون تنگ زندان و چشمه آب سفید در منطقه حفاظت شده سبزکوه قرار دارد.
منطقه حفاظت شده سبزکوه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد.


 این منطقه با مساحت ۵۶۳۰۸ هکتار، در شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار استقرار یافته‌ است.

رودخانه ونک که از پیوستن رودخانه کره بس تشکیل شده و از داخل منطقه عبور می‌کند، تنها رودخانه این منطقه است.


 دو چشمه بزرگ همچون تنگ زندان و چشمه آب سفید با دِبی قابل توجه، تغذیه‌کننده این رودخانه هستند.

 علاوه بر این چشمه‌های دیگری نیز در گوشه و کنار منطقه یافت می‌شوند که نقش مهمی در تأمین آب آشامیدنی وحوش منطقه دارندراه دسترسی آسفالته، فضای سبز و آب آشامیدنی، از تسهیلات و امکانات این منطقه است.

 

دسترسی به این منطقه از طریق جاده آسفالته و خاکی پاسگاه برجوئی، از طریق جاده خاکی سر پیر، از طریق جاده آسفالته بروجن به لردگان، جاده آسفالته لردگان به معدن و معدن به دورک و جاده آسفالته حیدرآباد از طریق شهر ناغان و جاده خاکی وستگان از طریق روستای وستگان و جاده خاکی تنگ زندان جاده خاکی حیدرآباد به دم‌آب و تنگ لاغر و جاده خاکی روستای چاه گاه، میسر است.