به نام آن خالقی که آغاز و انجام کارها به پروانه ی سلطان ارادت و مشیت اوست
گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان
از سال 1386 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایههای آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.
خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیبهای اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیبها ابتدا در خانوادهها بروز پیدا میکند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ میکند.
نقش خانواده به عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایههای انسانی که از بزرگترین پشتوانههای توسعه و تعالی هر کشوری به شمار میآید، از چنان اهمیتی برخوردار میباشد که سلامت و صلابت هر جامعهای مرهون وجود خانوادههای سالم، عفیف و با تقوا است.
بازنشستگان عزیز! امروز ما بر این باوریم که آرامش و امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور را مدیون تلاشهای بیدریغ شما خردورزانی که طی سالهای فعالیت خود از هیچ کوششی مضایقه نداشته و با پشتکار و سختکوشی وصفناپذیردرعرصه آبادانی و سازندگی این مرز و بوم، چرخهای عظیم توسعه و پیشرفت را به حرکت درآورده اید هستیم.
سخن گفتن از ارزش سالیان طولانی فعالیت سازنده شما عزیزان آسان نیست، به طور قطع این تلاش، پشتوانهای ارزنده برای استحکام پایههای اقتصادی، توانمندیهای صنعتی و انسجام نظام اداری کشور بوده است. تلاشتان را ارج مینهیم و پاسداری از زحماتتان را تکلیف خود میدانیم.
بدین وسیله ضمن عرض تبریک به مناسبت این روز عزیز و فرخنده به کلیه اقشارجامعه ایران اسلامی بخصوص شاغلین و بازنشستگان شریف نظام تعلیم و تربیت و خانوادههای مکرم آنان ، امیدواریم با اتکال به خداوند متعال و با بهرهگیری از آموزههای دینی این مرز و بوم، برای پاسخگویی و خدمت رسانی به شریف ترین اقشار جامعه کوشا باشیم. انشاا....
مواد لازم :
مرغ پخته و خرد شده | نیم کیلوگرم |
تخم مرغ | چهار عدد |
آبلیمو | نصف استکان |
زعفران آب کرده | در صورت تمایل کمی |
نمک، فلفل و روغن | به میزان لازم |
طرز تهیه:
زعفران، نمک، فلفل و تخممرغ را مقداری هم زده، سپس مرغ و آبلیمو را به این مواد اضافه کرده و هم زدن را ادامه میدهیم بعد مانند کوکوی معمولی در روغن سرخ میکنیم.
نتایج نام نویسی و قرعه کشی وام ضروری دومیلیون تومانی سازمان بازنشستگی
اعلام شد . برای اطلاع از نتایج به سایت سازمان بازنشستگی مراجعه فرمایید.
www.cspf.ir
کشتگاه اصلی این گیاه سواحل شمالی مدیترانه بوده و امروز در بخشی از یوگسلاوی کشت می شود. در قرون وسطی در اروپای مرکزی آن را به عنوان یک داروی مهم می شناختند و در قرن شانزدهم چای آن در انگلیس رواج بسیار داشت. عرب ها آن را نشانه جاودانگی می دانستند و بر این باور بودند که ظرفیت ذهن را افزایش می دهد.
در آشپزی آن را به همراه غذاهای چرب مانند گوشت اردک و غاز مورد استفاده قرار می دهند. مریم گلی به همراه کربوهیدرات ها غذا را خوشمزه می کند. از این رو در تهیه نان، سوپ و سیب زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب آن با پیاز، بادمجان و گوجه فرنگی نیز بسیار رواج دارد. مصرف آن در تهیه خورش، گوشت پخته و گوشت کبابی بسیار مطلوب بوده و برگ های آن در تزئین غذا مورد استفاده قرار می گیرد.
روغن مریم گلی ضدعفونی کننده و قابض است، از این رو در درمان گلودرد، مشکلات دهان و گاهی برای درمان بریدگی و کبودی به کار گرفته می شود. تحقیقات نشان می دهد، مریم گلی دارای خواص استروژنی است. علاوه بر این قند خون را در افراد دیابتی کاهش داده و برای رفع خستگی ذهنی، آرامش اعصاب و افزایش قدرت تمرکز مفید است.
مریم گلی همچنین برای درمان تعرق زیاد و بند آمدن خون در بریدگی ها کاربرد دارد. جویدن برگ های تازه و همچنین نوشیدن چای آن برای دهان و گلو درد مفید است. مریم گلی در درمان دل درد، اسهال، نفخ، آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر است. شست وشوی موها با آن، شوره سر را از بین می برد. ترکیب مریم گلی با نعناع، رزماری و ... درمانی برای سردرد است. مریم گلی قاعدگی را تنظیم کرده، شیر را کاهش داده و در درمان گرگرفتن های دوران یائسگی مؤثر است. روغن آن برای تصفیه هوا به کار رفته و رایحه خوشی دارد.
در خصوص بستنی درست و غلطش پای ...
"تا به حال به این اندیشیده اید که چرا هرگز در هیچ گزارش یا رسانه
خارجی در مورد اینکه بستنی ، این لیسیدنی پرطرفدار، در کجا و توسط چه کسی
ساخته شد هیچ حرفی به میان نیامده ؟! جواب این سوال در کتاب `مردم دوران
مشروطه` در قفسه های خاک گرفته کتابخانه ملی موجود است که نیز کار دیگری
است ازایرانیان .
داستان از اینجا شروع میشه که فردی به نام کریم باستانی ملقب به کریم یخ
فروش پسر جوانی از شهر ری در بازار آن زمان (خیابان جمهوری امروز) بساط یخ
فروشی داشت . یکی از مشتریان غالبا دائمی کریم کارمندان سفارت انگلستان در
همان حوالی بودند . این مواجهه هر روزه کارمندان با کریم رابطه صمیمانه را
بین آنها پدید آورد . کارمندان برای کریم که انگلیسی بلد نبود نام کریم یخی
یا همان به گفته خودشان آیس کریم را برگزیدند . در اواسط درگیریهای دوران
مشروطیت کریم برای جلب بیشتر مشتری اقدام به پخش یخ در بهشت مبادرت ورزید .
و در همین دوران و برای اولین بار با مخلوط کردن شیر و یخ و زرده تخمه مرغ
و گلاب و شیره ملایر اولین بستنی تاریخ بشریت را ساخت. که مورد استقبال
اهالی بازار و همسر سفیر انگلیس قرار گرفت مغازه ای در همان حوالی توسط
سفیر انگلیس به کریم اهدا شد که بر سر در آن به زبان انگلیسی اسم فامیل
کریم ( باستانی ) bastani نوشته شده بود که ایرانی ها به اشتباه بستنی می
خواندند . در زمان افتتاح فروشگاه سفیر انگلیس با گفتن :
we name it after you
اسم محصول را به احترام کریم آیس کریم گذارد
میرزا حسنخان مستوفی , مستوفیالممالک دوران مشروطیت ، در کتاب خاطراتش
مینویسد این پدرسگ ( کریم باستانی ) لیسیدنیی ساخته است از سردابهای یزد
سردتر ، از لب یار شیرین تر، از پنبه خراسان نرمتر. سالها بعد کریم با یکی
کارمندان سفارت انگلیس به نام الیزابت بسکین رابینز ازدواج کرده و به
انگستان و بعد از آن به امریکا مهاجرت میکند."
درباره ورودی های اصلی به فضای داخلی ، به خاطر وجود راه های متعدد ، نظریه های مختلفی ابزار شده که عمدتاً ایوان های شرقی و شمالی را به عنوان ورودی های اصلی معرفی کرده اند و وجود کتیبه های مفصل ایوان شرقی و کتیبه های به خط ثلث ایوان شمالی ، مؤید این نظر است . به نظر می رسد در گذشته ، راه های دیگر با پنجره های آهنی مسدود می شده اند .
گفته میشود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شدهاست. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.
درباره ورودی های اصلی به فضای داخلی ، به خاطر وجود راه های متعدد ، نظریه های مختلفی ابزار شده که عمدتاً ایوان های شرقی و شمالی را به عنوان ورودی های اصلی معرفی کرده اند و وجود کتیبه های مفصل ایوان شرقی و کتیبه های به خط ثلث ایوان شمالی ، مؤید این نظر است . به نظر می رسد در گذشته ، راه های دیگر با پنجره های آهنی مسدود می شده اند .
گفته میشود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شدهاست. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.
قرآن کریم می فرماید: اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف ولاتنهرهما وقل لهما قولا کریما (1)
اگر یکی از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها حتی «اوف» مگو وبه آنها پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگوی.
ودر بخشی دیگر میفرماید: ما سفارش کردیم به انسان که احسان را نسبتبه پدر و مادر فراموش نکند:
و وصینا الانسان بوالدیه احسانا (2)
وانسان را نسبتبه پدر ومادرش به احسان سفارش کردیم.
وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا (3)
پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید وبه پدر ومادر خود احسان کنید.
ودر جای دیگر احسان به پدر ومادر را در کنار عبادت حق یاد میکند:
ان اشکر لی و لوالدیک (4)
شکرگزار من و پدر ومادرت باش.
اما با همه این تجلیلهای مشترک، وقتی میخواهد از زحمات پدر ومادر یاد
کند، از زحمت مادر سخن میگوید، نه از زحمت پدر، آنجا که میفرماید:
ووصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها ووضعته کرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا (5)
زحمات سی ماهه مادر را میشمارد، که: دوران بارداری، زایمان، ودوران
شیرخوراگی برای مادر دشوار است. وهمه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذکر
میکند. قرآن کریم به هنگام یادآوری زحمات حتی اشارهای هم به این موضوع
ندارد که: پدر زحمت کشیده است.
بنابراین، آیات قرآن که در مورد حق شناسی از والدین آمده استبر دو قسم
است: یک قسم حق شناسی مشترک پدر ومادر را بیان میکند وقسم دیگر، آیاتی است
که مخصوص حق شناسی مادر است، قرآن کریم اگر درباره پدر حکم خاصی بیان
میکند فقط برای بیان وظیفه است، نظیر:
وعلی المولود له رزقهن وکسوتهن بالمعروف (6)
خوراک وپوشاک مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است.
ولیکن هنگامی که سخن از تجلیل وبیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذکر میکند.
پاسخ:
همان گونه که مشهور است، اقوال متفاوتی پیرامون محل دفن سر مقدس اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) ذکر شده است؛ که خلاصه آنها از این قرار است:
مدینه، قبرستان بقیع
در برخی از کتب تاریخی آمده است که یزید پس از شهادت امام حسین (علیهالسلام)، گروهی از بنی هاشم را از مدینه به شام طلبید. سپس به همراهی چند نفر از بنی امیه، آنان را با سر بریده امام حسین (علیهالسلام) به مدینه گسیل داشت و سفارش کرد که رأس الحسین در اختیار عمرو بن سعید فرماندار مدینه قرار گیرد. عمرو نیز بعد از تشریفات خاص و سخنانی در این خصوص، سرانجام آن را در قبرستان دفن کرد. این قول از ابن نما، مناقب ابن شهر آشوب و ابوالعلاء حافظ نقل شده است:
دمشق، باب الفرادیس در مسجد جامع اموی
منصور بن جمهور میگوید: سر بریده امام در خزانه بنی امیه یافتم و سپس در
پارچهای پیچیده و در مکان مذکور دفن کردم. از سلیمان بن عبدالملک آمده است
که وی در دوران حکومت خویش، سر مقدس را در لباسهای زیبایی پیچیده و با
جمعی از تودههای مردم با نماز خواند و در مقبره مسلمانان دفن کرد. مدتی
بعد، عمر بن عبد العزیز محل دفن را باز کرد و سرامام حسین (علیهالسلام) را
همانند زمان شهادت سالم یافت و دستور داد سر مبارک را به کربلا منتقل کنند
و با جسد دفن نمایند.
کشور مصر
محلی که بدان مشهدالرأس یا مشهدالکریم میگویند. مردم این کشور در روزهای ویژه، آنجا را به عنوان محل دفن سر مبارک امام حسین (علیهالسلام) زیارت میکنند و ممکن است یزید برای ترساندن مردم و عاشقان اهل بیت (علیهم السلام)، سر مطهر را چند روزی به مصر نیز فرستاده باشد.
شهر نجف
در روایتی آمده است: حضرت امام صادق (علیهالسلام) وارد نجف شد و سه محل
را زیارت کرد و هر کدام، دو رکعت نماز خواند. مبارک بن خباز میگوید: چون
از حضرت توضیح خواستم، فرمود: «محل اول مقبره امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
بود، محل دوم سر مبارک اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) و محل سوم محلی است
که منبر قائم آل محمد در آنجا قرار میگیرد.[1]
روایت دیگری نیز از امام صادق (علیهالسلام) از طریق یزید بن عمرو بن طلحه
نقل شده که رأس مبارک امام حسین (علیهالسلام)، در خارج کوفه به سوی نجف
اشرف در نزدیکی قبر امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دفن گردیده است[2].
کربلا
قول صحیح آنکه سر مقدس اباعبدالله (علیهالسلام) در کربلا، کنار جسد مطهرش
دفن شده است. اکثر علماء و محققین و مورخین، همین نظر را صحیح
میدانند[3]. مرحوم علامه مجلسی، سید مرتضی علم الهدی، سید بن طاووس، شیخ
طوسی و دیگر بزرگان، همگی این قول را مورد تأیید قرار داده و اقوال دیگر را
معتبر ندانستهاند. این عده احادیثی را که ناظر بر محل دفن سر امام در
محلی غیر از کربلاست، را غیر موثق و یا مجهول میدانند.
اما آنچه باعث شهرت دفن سر مبارک امام در اماکن مقدس مذکور گردیده است،
این است که یزید تا مدتی، جهت ترساندن مردم و به نظر خود ایجاد آرامش، آن
را به شهرهای مختلف میفرستاد و این سر مبارک، روزها یا ساعتها در این
اماکن قرار گرفتهاند و به تدریج در طول تاریخ موقف سر، به عنوان مدفن سر
ثبت شده است و بشیر بن جذلم در مدینه منوره به این موضوع اشاره نموده که
رأس حسین (علیهالسلام) در شهرها به گردش پرداخت.
وجود این سر مبارک و گردش آن در شهرها، برکات بسیاری داشت. عصر روز
عاشورا، نه تنها دوستان، بلکه دشمنان را به گریه واداشت. شام عاشورا، مطبخ
خولی را نور باران کرد. کاخ ابن زیاد را به عزا نشاند و زید بن ارقم را به
ستیز با ابن مرجانه دعوت کرد، تا از بوسه گیری پیامبر خدا (صلی الله علیه و
آله) حدیث بخواند و جمعیت را بگریاند. خفتهها را بیدار نموده و عالم
مسیحی را با خود همکیش کرد و سرانجام در هدر دادن زحمات و تبلیغات ۴۶ ساله
امویها مؤثر واقع شد[4].
پینوشتها:
[1] - وسائل الشیعه: ج ۱۰، ص ۳۰۹.
[2] - مناقب آل ابی طالب: ج ۴، ص ۷۷.
[3] - منتهی الآمال: ج ۱، ص ۴۴۰.
[4] - با اندکی تغییر: سیمای امام حسین (علیهالسلام)، ص ۲۴۱ تا ۲۴۳.