هیولای 120 متری

هیولای 120 متری دریا شکار دوربین‌ها شد

هیولای افسانه‌ای 120 متری دریاها در عکس‌های گرفته شده توسط گوگل ارت در آب‌های قطب جنوب دیده شد.

عکس‌های شگفت انگیزی از گوگول ارت دیده شده است که نشان دهنده وجود یک ماهی مرکب خیلی بزرگ در آب‌های نزدیک قطب جنوب است.

 نظریه پردازان باور دارند که این عکس متعلق به هیولای 120 متری دریاها به نام کراکن است و در آب‌های منجمد زندگی می‌کند.
 
عکس‌های هیولای 120 متری دریا گرفته شد
 
عکس‌های هیولای 120 متری دریا گرفته شد
 
گفته می‌شود این غول دریایی 120 متری بین 23 تا 26 میلیون سال پیش در آب‌ها زندگی می‌کرد.

خواص برنج

خواص فراوان برنج

این روزها رژیم گرفتن مد شده و برنج از جمله مواد غذایی است که در فهرست حذف قرار می گیرد .سوالی که پیش می آید این است که آیا مصرف روزانه برنج مفید است؟ درواقع، برنج سبوس دار یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است .

خواص فراوان برنج

به گفته متخصصان، در صورت افراط نکردن در مصرف برنج، خواص زیادی دارد .برنج غذای اصلی بسیاری از کشورهای آسیایی به‌حساب می‌آید.

اما خواص آن:
*
منبع انرژی است:به‌عنوان منبع غنی کربوهیدرات مانند سوخت بدن عمل می‌کند و عملکرد مغز را نیز سالم نگه می‌دارد. باعث سوخت‌وساز می‌شود و بخش عمده ای از انرژی موردنیاز بدن را تأمین می کند.
*
فشارخون را کنترل می‌کند:آیا مصرف برنج به‌طور روزانه مفید است؟ بله ،به‌ویژه اگر دچار فشارخون بالا هستید.ازآن جا ‌که میزان سدیم در برنج پایین است به مبتلایان به فشارخون بالا کمک می‌کند.علاوه بر آن خطر بروز بیماری قلبی را نیز کاهش می‌دهد.
*
کاهش‌دهنده کلسترول: برنج حاوی چربی‌های مضر نیست و در کنترل کردن وزن مؤثر است.
*
از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند:برنج قهوه‌ای سرشار از فیبرهای غیرقابل‌حل است و به‌عنوان محافظ بدن عمل می‌کند و مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
*
حفظ سلامت پوست: از دیدگاه طب هندی، برنج یکی از مهم‌ترین مواد برای حفظ سلامت پوست به‌حساب می‌آید.آب برنج نیز برای مراقبت از پوست عالی است.این ماده غذایی هر نوع التهاب پوستی را برطرف می‌کند و مانع از پیری زودرس شود.
*
منبع ویتامین و ماده معدنی است: برنج را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید زیرا غنی از ویتامین D، نیاسین،فیبر،کلسیم،ریبوفلاوین
آهن و تیامین است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد تعادل در عملکرد کلی بدن کمک می‌کند.
*
آلزایمر را درمان می کند:برنج قهوه‌ای عملکرد و رشد انتقال‌دهنده های عصبی را بالا می‌برد و به بیماران کمک می‌کند تا بتوانند با این بیماری مقابله کنند.
*
برای سلامت قلبی عروقی مفید است:بدون شک در مورد خاصیت روغن سبوس برنج زیاد شنیده‌اید.به علت داشتن میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان در بین مصرف‌کنندگان شهرت پیداکرده است.برنج قهوه‌ای برای سیستم گوارشی نیز مفید است

فضیلت زیارت مرقد امام رضا (ع)

فضیلت زیارت مرقد امام رضا(ع) در منابع اهل سنت 

بارگاه رضوی از قرن سوم هجری قمری تاکنون، کانون توجه امت اسلامی اعم از شیعه و سنّی بوده است، بویژه عالمان اهل سنّت و پیروان آنان، پیوسته جهت عرض ارادت و طلب حاجت و شفای بیماری‌ها به زیارت آن حضرت شتافته، به آن پیشوا توسّل می‌جستند.

 این در حالی است که با بیان اندیشه‌ها و فتواهای ابن تیمیّه و پیروانش چون محمد بن عبدالوهاب، زیارت قبر پیامبران و صالحان حرام و شرک دانسته شد و زائران آنان را قبریون و حجریون نامیدند. آنان با جلوه دادن زیارت از ویژگی‌های شیعه و ادعای فقدان چنین اعتقادی در عوام اهل سنّت و نه عالمان آنان، سعی در ایجاد دوگانگی اعتقادی و رفتاری میان شیعه و سنّی دارند. نوشتار حاضر در صدد تبیین فضیلت زیارت مرقد امام رضا (ع) در منابع اهل سنّت و تبیین گزارش‌ها و نص‌های تاریخی، بر سیرة پیوسته عالمان اهل سنّت و پیروان آنان بر اساس منابع معتبر و دست اوّل اهلِ سنّت است.

فضیلت زیارت مرقد امام رضا (ع)

زیارت مرقد شریف امام رضا(ع) و بازتاب آن در روایت‌های پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) و تأکید و سفارش معصومان درباره زیارت امام رضا(ع) با بهره‌گیری از کتاب‌های حدیثی اهل سنّت، حاکی از اهمیت و جایگاه ویژه آن حضرت است.در اینجا پنج روایت در فضیلت زیارت قبر امام رضا(ع) از زبان پیامبر اکرم، امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) که از طریق اهل سنّت در منابع آنان وارد شده است، بیان می‌شود.

پیامبر اکرم (ص)

1- جوینی شافعی به سند خود، از پیامبر روایت کرده است: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ. مَا زَارَهَا مَکْرُوبٌ إلاّ نَفَّسَ اللَّهُ کُرْبَتَهُ. وَ لامُذْنِبٌ إلاّ غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ».پاره‌ای از تن من در خراسان مدفون خواهد گشت؛ هر گرفتاری، وی را زیارت کند، خداوند گرفتاری‌اش را برطرف می‌سازد و هر گناهکاری او را زیارت کند، خدای متعال گناهانش را می‌آمرزد .

امام کاظم (ع)

2- جوینی شافعی به سند خود می‌گوید: موسی بن جعفر (ع) فرمود: «من زار قبر ولدی علی کان له عند الله سبعین حجّه. ]ثم[ قال: ]و[ رُبَّ حجّه لاتُقبَل. من زاره او بات عنده لیله کان کمن زار اهل السماوات (و) اذا کان یوم القیامه وجد معنا زوّار ائمتنا اهل البیت و اعلاهم درجه و اقربهم حیوه زوّار ولدی علی».هر کس آرامگاه فرزندم را زیارت کند، ثواب هفتاد حج را نزد خدا خواهد داشت. آن گاه فرمود: چه بسا حج که پذیرفته نمی‌شود. هر کس او را زیارت کند، یا شب در بارگاهش بماند، گویی همه آسمانیان را زیارت کرده است و چون روزِ قیامت شود، زائران را با امامانِ ما اهل بیت خواهد یافت و درجه زائران فرزندم علی بالاتر و حیات ( معنوی) شان نزدیک‌تر است .

امام رضا (ع)

3- جوینی شافعی به سند خود، حدیثی از امام رضا(ع) آورده است که فرمود: «مَن زارَنی عَلی بُعدِ داری اَتَیتُهُ یَومَ القِیامَةِ فی ثلاثٍ مَواطِنَ حَتّی اُخَلِّصَهُ مِن اَهوالِها: اِذا تَطایَرَت الکُتُبُ یَمیناً وَ شَمالاً وَ عِندَ الصِّراطِ وَ عِندَ المیزانِ ؛ کسی که به زیارتم بیاید، من نیز روز قیامت در سه جایگاه به فریاد او خواهم رسید: زمانی که نامه های اعمال را به دست راست و چپ می‌دهند و هنگام عبور از پل صراط و هنگامی که اعمال را در کفّة ترازو قرار می‌دهند .

امام جواد (ع)

4- جوینی شافعی به سند خود، از امام جواد(ع) چنین روایت می‌کند: «من زار قبر ابی غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر و اذا کان یوم القیامه ینصب له منبرا بحذاء منبر رسول الله حتی یفرغ الله من حساب عباده».هرکس قبر پدرم را زیارت کند، خداوند، گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد و چون روز قیامت شود، برای او جایگاهی در مقابل جایگاه رسول خدا قرار می‌دهند تا وقتی که خداوند به حساب همه بندگانش رسیدگی کند .

امام هادی (ع)

5- جوینی شافعی به سند خود، از صَقر بن دَلَف روایتی از امام هادی(ع) نقل کرده که فرموده است: «من کانت له الی الله حاجه فل یزر قبر جدی الرضا بطوس و هو علی غسل ولیصل عند راسه رکعتین و یسال الله تعالی حاجته فی قنوته ، فانه یستجاب له ما لم یساله فی ماثم او قطیعه رحم . و ان موضع قبره لبقعه من بقاع الجنه ، لا یزروها مومن الا اعتقه الله من النار وادخله دارالقرار». هر کس حاجتی دارد، با غسل به زیارت قبر جدّم امام رضا (ع) برود و بالای سرِ حضرت، دو رکعت نماز بگزارد و حاجتش را در قنوت نماز از خدا بخواهد که حاجت او برآورده خواهد شد؛ البته به شرطی که حاجت او، گناه یا قطع رحم نباشد . مکانی که امام رضا (ع) در آن دفن شده، قطعه‌ای از بهشت است؛ هر مؤمنی آن حضرت را زیارت کند، خداوند، او را از آتش جهنم نجات می‌دهد و داخل بهشت می‌گرداند .

سخن پایانی

از کل روایاتی که تاکنون به آن پرداخته شد، به دست می‌آید که نخست، تأکید بر زیارت قبر امام رضا (ع) در کلمات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت نشانگر آن است که زیارت قبر آن امام، سنّت مؤکدی است تا جایی که توجه به این سنّتِ مهم سبب شده، قبر آن حضرت محترم شمرده شود و بر آن از قرن سوم و چهارم هجری بارگاه ساخته شود. دوم، عنایت ویژه به زیارت امام رضا (ع) موجب حرکت سیل خروشان عالمان و اهل سنّت برای زیارت قبر آن حضرت و توسّل به ایشان و رفع دشواری‌ها از همان قرن سوم تا حال شده و آن را به اعتقادی ثابت در میان اهل سنّت تبدیل کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که زیارت نه تنها از ویژگی‌های شیعه نبوده، بلکه عالمان اهل سنّت نیز در طول تاریخ و پیش از ظهور وهّابیّت به این‌ امور اهتمام داشته‌اند و جزو عقاید حتمی آنان است.

منابع:

1-جُوینی شافعی، شیخ الاسلام ابراهیم بن محمد. فرائد المسطین فی فضائل المرتضی و البتول و السبطین و الائمه من ذریتهم علیهم السلام، چ اول، مؤسسه المحمودی، بیروت، 1400 ق.

2-قُندوزی حنفی، سلیمان بن ابراهیم. ینابیع الموده لذوی القربی علیهم السلام، چ دوم، دار الاسوده، قم، 1422 ق.

معجون کوهی

متخصصان برای مصرف مداوم مواد پرکالری مانند معجون ها هشدار می دهند اما با رعایت این نکته برای جلوگیری از چاقی می توانید کالری اضافی آن ها را بسوزانید.
پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره معجون تهیه شده در منزل یا آبمیوه فروشی ها گفت: این معجون‌ها عموما حاوی مواد مغذی و مقوی مانند شیر، مغزدانه‌ها و میوه‌هایی مثل موز و نارگیل هستند که بسته به میزانشان کالری متفاوتی دارند.

وی درباره کالری مورد نیاز برای یک فرد سالم و بالغ، افزود: بدن به ازای هر کیلوگرم وزن،‌ حدود 30 کالری انرژی و به عبارت دیگر یک مرد 70 کیلوگرمی به 2 هزار و 100 کالری انرژی در شبانه روز احتیاج دارد.روزه داران بهتر است در ماه رمضان برای تقویت بنیه بدنی معجون کم کالری را در وعده افطار در برنامه غذایی شان بگنجانند.

معجون،کوهی پر از انرژی/ در ماه رمضان از خوردن

فرحبخش کالری ترکیبات یک لیوان معجون را بسیار بالا دانست و درباره آنها اظهار داشت: معجون‌ها دارای حداقل 100 گرم مغزدانه با 550 تا 600 کالری، یک لیوان شیر (اگر پرچرب نباشد) با 125 کالری، یک موز متوسط با 65 تا 100 کالری هستند و فرد بالغ با خوردن آن نزدیک به یک هزار کالری (معادل نیمی از انرژی روزانه) را دریافت می کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: از آنجا که افراد در کنار مصرف این مواد از غذای روزانه خود کم نمی کنند، با اضافه بار کالری تبدیل شده به چربی مواجه و به سرعت چاق می شوند، درواقع بهتر است معجون ها و در کل مواد پرکالری هر از چندگاهی با کم کردن سایر کالری های روزانه مصرف شوند.

وی مصرف مداوم مواد پرکالری همچون معجونها را یکی از دلایل چاقی ایرانی ها دانست و گفت: پیاده روی متوسط با سرعت پنج تا شش کیلومتر در ساعت حدود 200 کالری را می سوزاند، بنابراین برای یک لیوان معجون 800 تا یک هزار کالری، باید حداقل پنج ساعت پیاده روی داشته باشیم تا با افزایش ضربان قلب و تعریق بتوانیم کالری های اضافی یک لیوان آن را از بین بیریم.

وی یاد آور شد: از آنجاکه معمولا افراد به دلیل مشغله های روزانه قادر به این ساعات پیاده روی نیستند، بهتر است برای سوزاندن کالری های اضافی و جلوگیری از چاقی استفاده مواد غذایی پرکالری را در کنار کاهش مصرف مواد مصرفی روزانه خود قرار دهند تا تعادل و تناسب در زندگیشان مهیا شود.

نسخه بوعلی سینا

آفتاب تند و گرمای سوزان تابستان اگر به‌درستی مهار نشود، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.
 آفتاب تند و گرمای سوزان تابستان اگر به‌درستی مهار نشود، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. بسیاری از افراد در این فصل دچار مشکلات پوستی می‌شوند از آفتاب سوختگی بگیرید تا کم‌آبی و خشکی پوست و  مشکلاتی مانند عرق سوز شدن  و تعریق زیاد بدن. 

در این مطلب دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیاه‌درمانی درباره پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی در طب سنتی و راهکارها ی سنتی برای حفظ سلامت پوست شما در روزهای داغ تابستانی توضیح می‌دهد.با رعایت این نکات می‌توانید ‌حتی در تابستان هم پوستی شاداب داشته باشید.

آلوئه ورا را دست کم نگیرید

بهترین روش برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی به روش طبیعی استفاده از عصاره یا ژل گیاه آلوئه‌ورا است. درمانگران طب سنتی ژل بی‌رنگ وسط برگ‌های گیاه‌ آلوئه‌ورا را بهترین داروی طبیعی برای آبرسانی به سلول‌های پوستی و درمان سوختگی‌های ناشی از تابش نور خورشید می‌دانند. 

نسخه: بهترین راه برای استفاده از این ژل آن است که برگ آلوئه‌ورا را از وسط بشکنید و ژل به دست آمده از آن را روی سطح پوست بمالید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. در این مدت سلول‌های پوست به خوبی از مواد مغذی موجود در عصاره آلو‌ئه‌ورا تغذیه می‌کنند. پس از گذشت 15 دقیقه ژل خشک شده روی پوست را با آب نیمه ولرم بشویید. 

آفتاب سوختگی‌های شدید را التیام دهید

بسیاری از مردم بعد از شنا کردن و آفتاب گرفتن در ساحل دریا به‌ویژه در روزهای گرم و داغ تابستانی دچار آفتاب‌سوختگی پوست می‌شوند و یکی، دو روز درد و خارش زیادی را در نواحی سوخته تحمل می‌کنند. یکی  از ساده‌ترین شیوه‌های طبیعی برای  کاهش میزان آفتاب‌سوختگی استفاده از مرهم شیر سیب است که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه علاوه بر آبرسانی به سطح پوست، التهاب و قرمزی ناشی از تابش نور مستقیم خورشید را کاهش دهد.

نسخه: برای تهیه این مرهم یک عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و آن را درون یک کاسه شیر خنک بریزید و این مخلوط را روی موضع آفتاب سوخته به مدت نیم ساعت ماسک کنید و پس از آن  بدن‌تان را با آب نیمه ولرم رو به خنک آبکشی کنید. تکرار این نسخه به مدت 3 تا 4 روز تاثیر زیادی در درمان آفتاب‌سوختگی دارد.

از روغن کنجد و کدو کمک بگیرید

تابش مستقیم خورشید بر پوست بدن علاوه بر التهاب و قرمزی پوست در برخی موارد موجب تخریب سلول‌های پوستی  می‌شود. درمانگران طب سنتی برای درمان این آسیب‌ها یک کرم خانگی را تجویز می‌کنند که  از ترکیب روغن گیاهی کنجد و کدو به دست می‌آید و می‌تواند علاوه بر تسکین التهاب‌ها به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده نیز کمک کند و در مدت زمانی کوتاه بدون مصرف کرم‌های شیمیایی  آبرسانی مناسبی را به پوست داشته باشد.

نسخه: برای درست کردن این کرم خانگی کافی است آب یک عدد خیار و یک عدد کدوسبز را با کمک دستگاه آبمیوه‌گیری بگیرید و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و نصف قاشق غذاخوری وازلین مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به مدت 20 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. بهترین روش آن است که آن را روی کتری در حال جوشیدن قرار دهید. بعد از 20 دقیقه مایع به دست آمده را درون یخچال بگذارید و آن را خنک مصرف کنید.

روغنی برای پیشگیری از ریزش مو

در بسیاری از افراد ریزش مو به دلیل تجمع چربی در اطراف ریشه مو به وجود می‌آید. در حقیقت تجمع چربی‌ها در اطراف پیاز و ریشه مو باعث می‌شود تا خونرسانی به مو به طور صحیح انجام نشود و مو دچار کمبود مواد معدنی و مغذی به ویژه ویتامین B شود. از آنجا که ویتامین B به صورت محلول در آب به پیاز مو می‌رسد با وجود چربی‌های اطراف پیاز امکان عبور پیدا نمی‌کند و به این ترتیب ریشه مو به این ویتامین دسترسی پیدا نمی‌کند و به مرور می‌ریزد. 

متخصصان و درمانگران طب سنتی در افرادی که دچار ریزش مو به دلیل انقباض و تنگی روزنه‌های رویش مو هستند، استفاده از روغن‌های گرم مانند روغن گزنه، روغن نارگیل یا روغن سیاه دانه را توصیه می‌کنند. به اعتقاد این درمانگران تنگی و انقباض منافذ و روزنه‌های ریزش مو باعث کندی جریان خون شده و مانع از دریافت اکسیژن و مواد مغذی لازم به پیاز مو می‌شود.

نسخه: پیش از هر چیز یکی از روغن‌های گزنه، نارگیل یا سیاه‌دانه را انتخاب کنید و چند قطره از آن را روی پوست سر بریزید و آن را با کمک بند دوم و سوم انگشتان دست به آرامی ماساژ دهید. ماساژ سر با سرانگشتان دست و به صورت سریع یکی از عوامل سست شدن ریشه و ریزش مو است.

ماساژ بادام تلخ را شروع کنید

استفاده از روغن بادام تلخ خالص بر پوست بدن پیش از خروج از منزل و در روزهایی که مجبورید ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید بمانید به پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و التهاب پوستی کمک می‌کند. به گفته درمانگران طب سنتی ماساژ پوست بدن با روغن بادام تلخ به صورت روزانه می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش تاثیرپذیری و حساسیت سلول‌های پوستی به تابش نور خورشیدی داشته باشد. افرادی که با شروع روزهای گرم تابستان دست کم 2 بار در هفته ماساژ بدن با روغن بادام تلخ را انجام دهند و در عین حال با پوشش مناسب از تابش مستقیم نور خورشید پیشگیری کنند، می‌توانند از سلامت پوست‌شان در روزهای داغ تابستانی مطمئن باشند. 

نسخه بوعلی برای روزهای تابستانی

نسخه: بهترین زمان برای ماساژ پوست با روغن بادام تلخ صبح زود پیش از خروج از منزل است. برای ماساژ این کرم بهتر است 2 یا 3 قطره را روی موضع بریزید و سطح آن ناحیه را به خوبی ماساژ دهید. بهتر است به شیوه قطره‌ای روغن را به سطح پوست اضافه کنید تا از چرب شدن بیش از اندازه پوست که موجب مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود پیشگیری کنید.

بوی نامطبوع پا را محوکنید

ماده معدنی مردار سنگ ازجمله مواد طبیعی است که درمانگران طب سنتی در ایران و چین از آن برای درمان تعرق زیاد بدن در تابستان استفاده می‌کنند.  این دارو که به صورت پودری نرم در عطاری‌ها و فروشگاه‌های محصولات دارویی طبیعی وجود دارد موجب کاهش میزان تعرق بدن به ویژه در روزهای گرم تابستان می‌شود. افرادی که بوی نامطبوع پای‌شان یکی از بزرگترین مشکلات‌شان است، می‌توانند با استفاده از این ماده طبیعی با این اختلال برای همیشه خداحافظی کنند.

نسخه: برای استفاده از پودر مردار سنگ کافی است آن را درون تشت یا روی سطح روزنامه پخش کنید و پای‌تان را روی آن قرار دهید. حتی می‌توانید پیش از خارج شدن از خانه پای‌تان را با این پودر نرم آغشته کنید. 

با گل سرشور خوشبو شوید

به اعتقاد درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان استفاده از گِل‌های  استحمام که از زمان‌های گذشته در حمام‌های عمومی و خصوصی مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت، بهترین راهکار برای دفع بوی بد عرق و خوشبو شدن بدن است.

فست‌فود؛ مهم‌ترین عامل بدبویی پوست و مو  در تابستان

برخی از افرادی که به متخصصان پوست و مو یا درمانگران طب سنتی مراجعه می‌کنند از بدبویی موها و سر خود شکایت دارند. این عارضه دلایل مختلفی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

• مهم‌ترین عامل این بدبویی، چربی پوست سر و موهاست. چربی پوست سر و رعایت نکردن بهداشت پوست مو یکی از مواردی است که باعث می‌شود مو بد.

• مصرف بیش از اندازه انواع غذاهای حاضری، فست‌فودها، انواع ساندویچ‌ها و ماکارانی نیز از دیگر عواملی است که منجر به بدبویی موها و پوست سر می‌شود.

• پرخوری و نزدیک بودن وعده‌های غذایی به این ترتیب که وعده‌های غذایی فرصت هضم در سیستم گوارش پیدا نمی‌کنند نیز موجب بدبویی موها می‌شود. 

• تجمع بلغم در اطراف پیاز مو نیز یکی دیگر از عوامل بدبویی موهاست که در این حالت متخصص طب سنتی با شیوه‌های پاکسازی که سراغ دارد این معضل را درمان می‌کند.

• بهترین شیوه برای درمان این بدبویی شست‌وشوی موی سر با آب شور دریا است. افرادی که به آب شور دریا دسترسی ندارند می‌توانند با تهیه نمک دریا و انداختن آن در آب به صورت روزانه موهای سرشان را با این آب شست‌وشو دهند تا بوی بد موها برطرف شود.

آنفولانزای معده

عفونت معده بیماری است که در اغلب موارد با آنفولانزای مرغی اشتباه گرفته شده و در بین مردم به آنفولانزای معده شهرت دارد.
پیمان ادیبی متخصص گوارش گفت: در بین عوام عفونت معده به آنفولانزای معده شهرت یافته که در واقع سوء هاضمه ناشی ازعفونت های ویروسی معده در فرد بیمار است.  
این متخصص گوارش با بیان اینکه این بیماری با درد سردل همراه است، گفت: تهوع ، استفراغ، سنگینی و سوء هاضمه از علائم این عارضه است. 
وی اظهار داشت: این بیماری گرچه در بیماران آنفولانزایی هم دیده می شود، اما علت آن  آنفولانزای معده نیست  بلکه عفونت  است .
ادیبی در ادامه تاکید کرد: علائم دیگر این بیماری در ناحیه سر دل ماننداحساس تهوع، سنگینی ، عدم تحمل یک وعده معمول غذای کامل و سوء هاضمه است. 
وی اشاره کرد: بسیاری از ما در طول زندگی عادی دوره های کوتاهی از سوء هاضمه را تجربه کرده و معمولا کمتر از یک تا دو هفته طول می کشد تا متوجه آن شویم ، به این حالت سوء هاضمه حاد می گویند. 
این فوق تخصص گوارش بیان کرد: درتعریف سوء هاضمه، باید بگوییم حاد به معنی تازه و زودگذر است که یکی از علل این بیماری عفونت های ویروسی است و با نشانه های ذکر شده، گاهی همراه با استفراغ و اسهال نیز دیده می شود. 
وی افزود: در اکثر سوء هاضمه های حاد، پزشک صرفا علائم خطر را بررسی کرده تا مطمئن شود بیمار دچار خونریزی حاد گوارشی یا علائم شبه انسداد نیست و سپس به تدبیر علائم می پردازد تا کیفیت زندگی بیمار ارتقاء یابد.

دشت دریا سر

دشت دریاسر تنکابن، با زیبایی‌های منحصر به فرد و طبیعتی که هر چهار فصل سال، جلوه‌ای برای خودنمایی دارد، در ناحیه جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار با چشم‌اندازی از کوه الموت آرام گرفته است. 

در ناحیه جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار  دشت دریاسر آرام گرفته، دشتی که به بهشت اردیبهشت ایران شهرت دارد. دشت دریاسر بین چهار کوه محصور شده است. از ضلع جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است.


نیک که بنگریم، این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می‌کند.

دشت دریاسر تنکابن

به دلیل موقعیت استراتژیکی این منطقه در فصول مختلف شاهد مناظر کم نظیری هستیم. سطح این دشت در حد فاصل بهار و بخصوص در اردیبهشت ماه پر از گل‌های زرد رنگ بابونه می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. از جالب‌ترین ویژگی‌های این دشت این است که در کف آن ده‌ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه‌ها به بیرون می‌جوشد به گونه‌ای که در فصل بهار به سختی می‌توان مکان خشکی را در دشت پیدا کرد و زیباتر از این‌ها،  اینکه رودخانه‌ای پر آب که از ارتفاعات سیالان سرچشمه گرفته است از وسط این دشت وسیع در جریان است.

دشت دریاسر تنکابن

همه این زیبایی‌ها به علاوه کوه‌های پوشیده شده از جنگل‌های انبوه در اطراف دشت و قله سیالان با یخچال‌های بزرگ که در مقابل خود نمایی می‌کند شاهد این مدعاست که دشت دریاسر را بهشت اردیبهشت ایران بخوانیم. وجود کوه‌های تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا و درخت‌های ازگیل و آلوچه جنگلی بر جاذبه‌های منحصر به فرد این دشت افزوده است.

دشت دریاسر تنکابن

مسیر دسترسی به دشت دریاسر تنکابن

پس از رسیدن به شهر تنکابن در ناحیه غربی استان مازندران، مسیر جاده دوهزار را پی بگیرید تا به دوراهی امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ جاده مسیری به سمت دره می‌رود که انتهای آن به روستای عسل محله"خواهد رسید. پس از آن باید حدود یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی کرده و بعد از عبور از تپه‌ها و چشمه‌های بین راه به دشت دریاسر می‌رسید.

بهترین فصل برای بازدید از دشت دریاسر تنکابن

همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه و با روییدن گل‌های زرد رنگ، همایش‌های کوهپیمایی زیادی با حضور گروه‌های کوهنوردی از سراسر ایران در دریاسر برگزار می‌شودهمه‌ی فصل‌های دریاسر زیباست. بهار با گلها و چشمه‌هایش، تابستان با شبهای ستاره باران و شهاب بارانش، پاییز با برگ‌ریزان روی‌ای‌اش و زمستان با کوه‌های پر برفش

دشت دریاسر تنکابن

شتر دیدی ندیدی !

در این سری از معانی ضرب‌المثل ها، می‌خواهیم اشاره‌ای به تاریخچه‌ی ضرب‌المثل شتر دیدی ندیدی، داشته باشیم که گویا به زمان زندگی سعدی شیرازی باز می‌گردد.


تاریخچه ضرب المثل شتر دیدی ندیدی

 در روایات این چنین آمده است که در یک روز گرم تابستان، سعدی شیرازی از بیابانی عبور می‌کرد. او بسیار خسته و گرسنه بود و در مسیر حرکت خود به دنبال مکانی برای استراحت می‌گشت. ناگهان در بین راه چشمانش به رد پای شتری افتاد که گویا  چند ساعت قبل از آن منطقه رد شده بود. با خود کمی فکر کرد و گفت که این شتر احتمالا برای رفع تشنگی و استراحت، مکان مناسبی را برای خود پیدا کرده است. بهتر است این رد پا را دنبال کنم. سپس سعدی جا پای شتر را تعقیب کرد و به علفزاری رسید. به این طرف و آن طرف نگاهی انداخت اما اثری از شتر پیدا نکرد و متوجه شد که قسمت چپ علفزار توسط شتر خورده شده است. به فکر فرو رفت که چرا ناحیه‌ی چپ علفزار خورده شده و ناحیه‌ی راست سالم است؟! ناگهان متوجه می‌شودکه احتمالا آن شتر چشم راستش کور است و فقط قسمت چپ منطقه را می‌بیند. به  همین دلیل از سمت چپ علفزار استفاده کرده است.

سعدی شیرازی همین طور که رد پای شتر را تعقیب می‌کرد محلی را دید که جای بدن شتر روی زمین حک شده است و دریافت که آن شتر در اینجا استراحت کرده است و متوجه جای کفش زنانه شد و به این نتیجه رسیدکه زنی همراه این شتر است. سپس به راه خود ادامه داد.

در بین راه روی زمین شیره‌ی انگور دید که مگس‌ها به دور آن جمع شده بودند و با خود گفت که بار این شتر مقداری شیره‌ی  انگور است و گویا ظرف شیره پاره شده و در حال ریختن روی زمین است.

سعدی شیرازی از دور مردی را دید که به سمتش می‌آید و زمانی که به وی رسید با حالتی ناراحت به سعدی گفت که من شتری داشتم که همراه من بود. اما لحظه‌ای از او غفلت کردم و متوجه شدم که شترم را گم کره‌ام. آیا شما شتر مرا ندیدی؟

سعدی به او گفت که آن شتر بارش شیره‌ی انگور است؟ چشم راستش کور است و زنی همراه او است؟ آن مرد بلافاصله به سعدی می‌گوید که تمام نشانه‌هایی که گفتی درست است و زن من همراه آن شتر است. لطفا به من بگو که آن‌ها را کجا دیدی؟ آیا شتر و همسرم نزد تو هستند؟

سعدی هم به او گفت که من شتر و همسرت را ندیدم. آن مرد به شدت عصبانی شد و به سعدی گفت که ای نامرد، تمام نشانه‌هایی که گفتی درست بود، اما چرا به من می‌گویی که آن‌ها را ندیدم!!

سپس یقه‌ی سعدی را گرفت و با صدای بلند به او گفت که زن و شترم را به من برگردان واگرنه آنقدر کتکت می‌زنم که توان راه رفتن نداشته باشی. سعدی شیرازی هم به او گفت که من به تو دروغ نگفتم و واقعا همسر و شترت را ندیدم. فقط علایمی روی زمین دیدم و حدس زدم که یک شتر به همرا یک زن و مقداری شیره‌ی انگور که در بارش است، از این منطقه عبور کرده است. صاحب شتر حرف‌های سعدی را باور نکرد و او را کتک زد. در همین حال شتر آن مرد به سمت او آمد و مرد بادیدن همسر و شترش بسیار خوشحال شد و از کتک زدن سعدی منصرف شد و از او عذرخواهی کرد و گفت: ای شیخ؛ مرا ببخش که حرف‌هایت را باورد نکردم. سعدی هم به او گفت که اشکالی ندارد. مقصر خود من هستم و باید از همان ابتدا به خودم می‌گفتم که شتر دیدی، ندیدی.

از آن زمان تا به امروز اگر کسی از رازی باخبر شود و افشای آن ممکن است که به خود او هم آسیب بزند ضرب‌المثل شتر دیدی ندید را برایش بکار می‌برند.

آشنایی با بلغارستان

بلغارستان کشوری زیبا است که پیشینه‌ای تاریخی داشته و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا در آن قرار دارد. سفر به این کشور همواره مورد توجه گردشگران در سراسر دنیا است. در کنار مکان‌های زیبا و دیدنی این کشور، قیمت‌های کم و ارزان نیز یکی از دلایل سفر به این کشور است. 

بی‌شک بلغارستان می‌تواند به یکی از کشور‌های مورد‌علاقه‌ی هر گردشگر برای سفر تبدیل شود. پس از سفر به این کشور از دیدن قیمت‌های ارزان، مردم مهربان، تاریخ باور‌نکردنی، مناظر، سواحل و تفریحات شبانه شگفت‌زده خواهید شد. ابن راهنمای سفر به شما کمک می‌کند تا بهتر از جا‌های مختلف این کشور زیبا دیدن کنید. 

هزینه‌های معمول

هزینه‌ی هتل و هاستل

هزینه‌ی اتاق‌های خوابگاهی بین ۱۲ تا ۱۸ لوا (۷ تا ۱۰ دلار) است در‌حالی‌که هزینه‌ی اتاق‌های خصوصی بین ۲۷ تا ۳۶ لوا (۱۵.۵ تا ۲۰.۵ دلار) برای اتاق‌های یک تخته یا دو تخته است. هزینه‌ی هتل‌های ارزان‌قیمت بسته به مکان و نوع اتاق مورد نظر شما متفاوت است و بین ۳۶ تا ۷۰ لوا (۲۰.۵ تا ۴۰ دلار) خواهد بود. اجاره‌ی اتاق در خانه‌های خصوصی بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود و تنها ۲۶ لوا (۱۵ دلار) هزینه خواهد داشت. 

هتل بلغارستان

غذا

با پرداخت ۲.۵ لوا (۱.۵ دلار) می‌توانید همبرگر تهیه کنید و برای انتخاب غذا از منوی مک دونالد باید ۹ لوا (۵ دلار) هزینه کنید. اگر می‌خواهید غذای محلی بخورید، با پرداخت ۱.۳ لوا (۰.۷ دلار) بانیکا (غذایی از خمیر، پنیر و کره) به همراه نان و سوسیس می‌توان تهیه کرد. همچنین غرفه‌های خیابانی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها ساندویچی ترکی به اسم دونر (döner) که از مرغ، سبزیجات و سس درست شده، تهیه کنید. همچنین مکان‌های زیادی هستند که تنها با پرداخت یک دلار یا کم‌تر می‌توانید یک تکه پیتزا بخرید. 

غذا در بلغارستان

حمل و نقل

سیستم حمل و نقل عمومی در بلغارستان بسیار ارزان است. هزینه‌ی اتوبوس‌های محلی بین ۱.۳ تا ۴.۵ لوا (۰.۷ تا ۲.۵ دلار) است. هزینه‌ی حمل و نقل ریلی بسته به مسیر متفاوت است. به عنوان مثال برای سفر از  شهر بورگاس (Borgus) به صوفیه نزدیک به ۱۲.۵ لوا (۷ دلار) باید پرداخت کنید. کرایه‌ی تاکسی‌ها از ۱.۲۵ لوا (۰.۸ دلار) شروع می‌شود که راهی مناسب و ارزان برای گردش در شهر است.

حمل و نقل در بلغارستان

فعالیت‌‌ها

بلغارستان شهری بسیار ارزان برای سفر است. بسیاری از مکان‌های دیدنی و موزه‌ها یک روز در هفته برای بازدید رایگان هستند. اما حتی ورودی این مکان‌های دیدنی در روز‌های عادی تنها بین ۷ تا ۱۸ لوا (۴ تا ۱۰ دلار)‌ است.

نکاتی برای کاهش هزینه‌ها

از رفتن به ساحل آفتابی (Sunny Beach) خودداری کنید

در‌حالی‌که چندین ساحل دیگر نیز وجود دارد، همه‌ی گردشگران به این ساحل می‌روند! به همین دلیل ساحلی بسیار شلوغ است. به جای رفتن به ساحل آفتابی به سواحل دیگر رفته و از آن‌ها لذت ببرید.

 ساحل آفتابی بلغارستان

در هاستل «ماستل» اقامت کنید

ماندن در این هاستل از بسیاری از هزینه‌های شما می‌کاهد. چرا‌که نه تنها صبحانه را رایگان سرو می‌کند، بلکه شام نیز رایگان است. با اقامت در این هاستل برای دو وعده‌ غذا کم‌تر هزینه خواهید کرد. این هاستل در شهر‌های صوفیه، پلوودیو (Plovdiv) و ولیکوترنوو (Veliko Tarnovo) شعبه دارد.

هاستل

در شیرینی پزی‌ها غذا بخورید

شیرینی‌پزی‌ها در بلغارستان انواع مختلفی از شیرینی‌ها و غذا‌ها را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند که با خوردن آن‌ها کل صبح را سیر خواهید بود. می‌توان از بانیکا به عنوان بهترین این غذا‌ها نام برد.

شیرینی پزی‌های بلغارستان

مکان‌های دیدنی و فعالیت‌های جالب در بلغارستان

در پارک طبیعی روزنسکی لوم (Rusenski Lom) قدم بزنید

این پارک منطقه‌ای مخصوص پیاده‌ روی دارد. همچنین صومعه‌ای سنگی و نقاشی‌های روی گچی مربوط به دوران باستان از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌روند و این پارک را همانند روستایی زیبا و عجیب کرده‌اند که برای گردش بسیار مناسب است. 

 پارک طبیعی روزنسکی لوم

از پل‌های شگفت‌انگیز عبور کنید

این پل‌ها به طور طبیعی و بر اثر فرسایش در رشته کوه‌های هدوپ (Rhodope Mountains) به وجود آمده‌اند. روی این دو پل محل‌های امنی مخصوص پیاده روی وجود دارند و کلبه‌ی توریست‌ها در همان نزدیکی است. از راهی آسفالت به این منطقه خواهید رسید و فاصله‌ی آن تا نزدیک‌ترین شهر یعنی چپلاره (Chepelare) بیست مایل است. 

پل‌های شگفت‌انگیز بلغارستان

از صومعه‌ی ملنیک (Melnik) و روژن (Rozhen) دیدن کنید

روژن صومعه‌ای قرون وسطایی است که در سال ۱۲۵۹ در بلغارستان بنا شده است. در این صومعه نقاشی‌های گچی زیبا و دست نخورده‌ای وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در نزدیکی این صومعه اهرامی از جنس ماسه شنی وجود دارند که در اثر فرسایش خاک به وجود آمده‌اند. 

صومعه روژن در بلغارستان

با رفتن به منطقه‌ی قدیمی پلوودیو (Old Plovdiv) به زمان‌های قدیم سفر کنید

این‌جا منطقه‌ای کوچک است که بازدیدکنندگان با قدم زدن در آن می‌توانند در زمان‌های مختلف تاریخ سفر کنندو ساختمان‌هایی قدیمی راببینند که چگونه با زندگی مدرن ادغام شده‌اند. قدمت این شهر به دوره‌ی احیای بلغارستان می‌رسد. 

منطقه‌ی قدیمی پلوودیو در بلغارستان

در منطقه‌ تاریخی رومی‌ها به استراحت بپردازید

این‌جا منطقه‌ای باستانی است که به خوبی از آن نگهداری شده‌است و در شهر کنونی وارنا (Varna) واقع است. همچنین بزرگ‌ترین ساختمان اجتماعی و تاریخی کشف شده در تاریخ بلغارستان محسوب می‌شود. 

 منطقه‌ی تاریخی رومی‌ها در بلغارستان

از موزه‌ی هنر سوسیالیست دیدن کنید

این موزه‌ای تازه تاسیس است که هنر سوسیالیست بین سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۸۹ را به نمایش گذاشته است. پارک بزرگ مجسمه‌ها در خارج از ساختمان موزه واقع است که مجسمه‌های زیادی در آن وجود دارند. همچنین یک گالری که در داخل ساختمان موزه واقع شده، دارای اثر‌هایی هنری از قرن بیستم و دوره‌ی سوسیالیست است. 

موزه‌ی هنر سوسیالیست در بلغارستان

در میدان اسلاویکف (Slaveikov Square) قدم بزنید

در این میدان می‌توانید از بازار کتاب و موزه‌ای مخصوص به پتکو (Petko) و پنچو اسلاویکف (Pencho Slaveikov) ،شاعر نامدار بلغار، دیدن کنید. 

به کوه نوردی و گردش در کوه‌های بالکان بروید

رشته کوه‌های بالکان که به شبه‌جزیره‌ی بالکان نیز شهرت دارند، در کل کشور قرار داشته و مورد توجه و علاقه‌ی دوستدارن کوه‌نوردی‌های طولانی است. یکی از طولانی‌ترین راه‌های کوه‌نوردی اروپا در این رشته کوه‌ها واقع است که از مرز غربی کشور تا ساحل ادامه دارد. همچنین یکی از سه پارک ملی بلغارستان یعنی پارک ملی مرکزی بالکان در این‌جا قرار دارد. 

کوه‌های بالکان بلغارستان

در کوه ریلا (Rila Mountain) پیاده روی کنید

بلند‌ترین قله‌ی شبه جزیره‌ی بالکان یعنی قله‌ی مصلی (Mount Musala) در رشته کوه‌های ریلا قرار دارد. همچنین در این‌جا مقاصد محبوب برای کوه‌نوردی در کنار طبیعت زیبا، مناظر زیبا و دیدنی هفت دریاچه، بلند‌ترین آبشار ریلا، صومعه‌ی ریلا و پارک ملی ریلا که بزرگ‌ترین پارک ملی بلغارستان است، وجود دارند. 

کوه ریلا در بلغارستان

از ولیکو ترنوو (Veliko Tarnovo) دیدن کنید

ولیکو ترنوو در قرون وسطی پایتخت بلغارستان بوده است و امروز به شهری زیبا و دانشگاهی در میان کوه‌ها تبدیل شده است. 

ولیکو ترنوو بلغارستان

در شهر صوفیه گردش کنید

صوفیه پایتخت زیبای بلغارستان است که ترکیبی از فرهنگ غرب و شرق در آن دیده می‌شود. برای دیدن موزه‌های مختلف، کلیسا‌های شرقی زیبا و معماری بسیار دیدنی به این شهر سفر کنید. 

شهر صوفیه پایتخت بلغارستان

به سواحل دریای سیاه بروید

۲۵۰ مایل از مساحت کشور بلغارستان کنار دریای سیاه واقع است که نزدیک به یک سوم از این مساحت را سواحل شنی و زیبا تشکیل داده‌اند. این‌جا محلی بسیار محبوب برای تفریح میان گردشگران است. به غیر از ساحل آفتابی سواحل بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. 

سواحل دریای سیاه

در نسبار (Nessebar) گردش کنید

نسبار یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های اروپا است و در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. از کلیسا‌های قرون وسطایی دیدن کنید و در میان کلبه‌های چوبی متعلق به قرن نوزدهم و دوره‌ احیای بلغارستان قدم بزنید. 

نسبار در بلغارستان

در شهر بالچیک (Balchik) استراحت کرده و به گذراندن اوقاتی خوش بپردازید

باچیک شهری عجیب و جالب در ساحل دریای سیاه است. ساحلی عالی و فوق‌العاده محسوب نمی‌شود اما در گذشته محل اقامت تابستانی ملکه‌ی رومانی بوده است. شما می‌توانید از قصر ملکه و باغ‌های گیاه‌شناسی دیدن کنید

شهر بالچیک در بلغارستان

به اسکی بروید

اگر در زمستان به بلغارستان سفر کرده‌اید، از هوای سرد استفاده کرده به اسکی بروید. بنسکا (Bansko) منطقه‌ای تقریبا جدید مخصوص اسکی است. به بلغارستان بیایید و از امکان اسکی ارزان نهایت استفاده را ببرید. البته اسکی در این کوه‌ها به خوبی کوه‌های آلپ نیست.

اسکی در بلغارستان

اشتباهات مسواک زدن

اشتباهات خطرناک هنگام مسواک زدن

در این مطلب اشتباهات رایج مسواک زدن را عنوان می کنیم

اشتباهات خطرناک هنگام مسواک زدن

احتمالا از اینکه دندان هایتان زرد شده یا جرم گرفته و یا از لثه هایتان خون می آید، شکایت دارید، چون به طور مرتب مسواک می زنید، اما با این مشکلات نیز دست به گریبان هستید. برخی افراد تصور می کنند صرف اینکه مسواک را برداشته و روی دندان هایشان بکشند، برای سلامت دهان دندان شان کافیست. برای تضمین سلامت دهان و دندان خود لازم است که از انتخاب درست مسواک تا آب کشیدن دهان دقت کنید.

- دهانتان را بیش از اندازه آب می کشید
از دیگر اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن این است که همیشه مشکل دندان ها ناشی از نامناسب بودن خمیردندان یا مسواک نیست. اگر شما می خواهید که خمیردندان به خوبی دنداهایتان را تمیز کند، باید از شستشو و آب کشیدن زیاد دهان بپرهیزید. به خاطر اینکه شستشوی زیاد دهان به منظور پاک کردن خمیر اجازه نمی دهد که فلور آن روی دندان ها بماند و خاصیت پاک کنندگی و حفاظتی خود را به اجرا بگذارد. در نتیجه این کار در طولانی مدت به سلامت دندان ها آسیب می زند. بعد از مسواک زدن کافیست که کف خمیردندان را تف کنید و فقط با یک لیوان آب، دهان تان را بشویید.

- از نخ دندان استفاده نمی کنید
اگر دندان هایتان با فاصله است، مسواک زدن به تنهایی باعث تمیز شدن آنها نمی شود، به خاطر اینکه مسواک به تمام بخش های دندان ها نمی رسد. بقایای مواد غذایی بین دندان ها باقی می ماند و با مسواک تمیز نمی شود. در نتیجه امکان پوسیدگی های سطوح پروگزیمال دندان ها که به سختی قابل رویت است، ایجاد می شود. لذا متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند بعد از مسواک زدن، از نخ دندان استفاده کنید.
- روی زبان را تمیز نمی کنید
ایکی ذیکر از روش های صحیح مسواک زدن این است که روی زبانتان را تمیز  کنید.
در حین مسواک زدن، زبان تان را فراموش نکنید. تمیز کردن روی زبان باعث کاهش تجمع باکتری های حاصل از باقیمانده ی غذاها شده و احتمال ایجاد بوی بدن دهان را کاهش می دهد. بهتر است مسواک خودتان و یا مسواک های مخصوص زبان را با ملایمت روی سطح زبان بکشید تا تمیز شود. نیازی به فشار دادن نیست.

- استفاده از مسواک بیش از سه ماه
مسواک نیز تاریخ مصرف دارد.استفادهی بیش از سه ماه از مسواک جزو اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن می شود. زمانی که مسواک را به مدت طولانی استفاده می کنید، فرسوده شده و به خوبی دندان ها را تمیز نمی کند. فرم و شکل فرچه ی مسواک با هدف خاصی طراحی می شود. در واقع فرم مسواک به منظور تمیز کردن همه ی قسمت های دندان ساخته می شود. زمانی که به مدت طولانی از یک مسواک استفاده می کنید، شکل آن تغییر کرده و از فرم طبیعی خود خارج می شود. در نتیجه نمی تواند تمام قسمت های دندان ها را تمیز کند.
بهتر است بدانید که بعد از سه ماه استفاده از مسواک، تاریخ مصرف آن تمام می شود، یعنی اینکه مسواک از شکل می افتد و نمی تواند دندان ها را به خوبی تمیز کند. متخصصان توصیه می کنند که سه ماه بعد از استفاده از هر مسواکی، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
 - دندان ها را به صورت افقی مسواک می زنید
از اشتباهات رایج  هنگام مسواک زدن ، این است که دندان ها را افقی مسواک می زنید. استفاده ی نادرست از مسواک، دندان ها را تمیز نمی کند. اگر نمی خواهید زود به زود کارتان به مطب دندانپزشکی و مته های آزار دهنده بکشد، روی شیوه و زمان مسواک زدن تان تمرکز و دقت داشته باشید. نباید  دندانها را با حرکات افقی مسواک زد. زمانی که مسواک را از چپ به راست روی دندان ها می کشید، مسواک به نقاطی که محل تجمع کثیفی است و نقاطی که در معرض بزاق زیاد و در نتیجه جرم هستند نمی رسد و به این ترتیب کلید پوسیدگی زده می شود.
از دیگر راه های پیشگیری از اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن، این است که مسواک را از بالا به سمت پایین روی دندان ها بکشید. برای سطوحی که برای جویدن استفاده می شود، استفاده از مسواک با حرکات افقی اشکالی ایجاد نمی کند.

 - دندان ها را با فشار زیاد می سابید
از دیگر اشتباهات افراد هنگام مسواک زدن این است که، دندان را با موکت یا فرش اشتباه می گیرند. در نتیجه تصور می کنند مسواک فرچه هست و دندان ها فرش. به این ترتیب به جان دندان ها می افتند و با قدرت زیادی آنها را می سابند. اما توجه داشته باشید که فشار دادن مسواک روی دندان ها، راه مناسبی برای تمیز کردن جرم ها نیست. همین که مسواک را در جهات درست روی دندان ها بکشید و با ملایمت این کار را انجام دهید، برای سلامت دندان ها کافیست.

زمانی که مسواک را با فشار زیاد روی دندان ها می کشید، احتمال آسیب به مینای دندان و عقب رفتن لثه ها وجود دارد. در این صورت نیز دندان ها نسبت به سرما حساس می شوند.
بهترین روش این است که مسواک را به آرامی و از بالا به پایین روی سطح دنداها بکشید. حرکات افقی برای دندان های آسیا بلامانع است.

 - از مسواک های سخت استفاده می کنید
اگر تصور می کنید هر چه فرچه ی مسواک سخت تر باشد، دندان ها را تمیزتر می کند سخت در اشتباهید. استفاده از مسواک های سخت (با موهای زبر) به اضافه خمیردندان زیاد و سابیدن زیاد دندان ها، باعث آسیب جدی به مینای دندان می شود. بهترین کار این است که از مسواک های نرم استفاده کنید و حین مسواک زدن، آن را با قدرت زیاد روی دندان ها نکشید این عمل باعث جلوگیری از اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن می شود.

10 خاصیت خربزه

10 خاصیت فوق العاده خربزه

خربزه یکی از میوه های تابستانی و بسیار خنک کننده است. انواع و اقسام خربزه یافت شده و به دلیل طعم شیرینش، در بسیاری از دسرها استفاده می شود. 95 درصد این میوه، از آب تشکیل شده است.

10 خاصیت فوق العاده خربزه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، خربزه فواید بسیار زیادی دارد که در این مبحث به آن می پردازیم:1-ویژگی های ضدسرطان
از آنجایی که خربزه حاوی حجم بسیار بالایی کاروتنوئید می باشد، ضدسرطان است و خطر ابتلا به سرطان ریه را تا حد زیادی کاهش می دهد. مصرف منظم این میوه، بدن را از تشکیل بافت های سرطانی دور می کند.2-دوست قلب
خربزه به دلیل دارا بودن آدنوزین، جلوی انعقاد سلول های خونی را می گیرد و از خطر حملات قلبی و مغزی می کاهد. در واقع با روان کردن جریان خون، خطر بیماری های قلبی را تا حد زیادی از بین می برد.3-درمانگر بیماری کلیه
ویژگی های ادرارآور بودن خربزه در درمان بیماری های کلیوی و تمیز نگه داشتن کلیه موثر است. همچنین ترکیب خربزه و لیموترش، نقرس را درمان می کند.4-مناسب سیستم گوارش
اگر مشکلات گوارشی دارید، این میوه تابستانی به کمک تان می آید. خربزه حرکات روده را آسان و روان می کند. حجم آب بسیار بالای آن برای سیستم گوارش عالی است و روده را از مواد زاید پاک می کند.مواد معدنی موجود در آن میزان اسیدی بودن بدن را کم کرده و هضم غذا را برای معده راحت تر می نماید.5-انرژی دهنده
خربزه ها حاوی ویتامین B هستند. در واقع این ویتامین مسئول تامین انرژی بدن است. همچنین ویتامین B عمل پردازش شکر و کربوهیدرات ها را انجام می دهد.6-کم کردن وزن
خربزه ها مانند بیشتر میوه ها برای کم کردن وزن ایده آل هستند. این میوه ها حاوی کمی سدیم و کالری هستند و چربی و کلسترول ندارند.محتویات آب آن، شما را مدتی طولانی تر سیر نگه می دارد و همچنین قند موجود در آن، اشتیاق شما را به خوردن شکر و شیرینی کم می کند.7-سلامت پوست
یکی از حیرت آورترین فایده خربزه، این است که به دلیل داشتن کلاژن می تواند ساختار سلولی بدن و به ویژه پوست تان را حفظ کند. آن همچنین درمان جراحت های پوستی را سرعت می بخشد.8-ضدپیری
تمام انواع خربزه ها می توانند رنگ پوست را روشن کرده و به دلیل وجود ویتامین های A، B و C روند پیری را کند کنند. با استفاده از ورقه های نازک خربزه می توانید ماسک های عالی برای پوست و شاداب نگهداشتن آن تهیه کنید.9-رشد مو
خربزه ها منبعی غنی از بتاکاروتین هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. این ویتامین در داشتن موهای سالم و رشد عادی آن بسیار حیاتی است.

از طرفی کمبود ویتامین B موجب ریختن موها می شود و خربزه ها حاوی این ویتامین بوده و جلوی ریزش مو را می گیرند.10-ارزش غذایی خربزه
این میوه های آبدار، انواع و اقسام مواد مغذی، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، در خود دارند

علت سوزش سر دل

علت و روش درمان سوزش سر دل چیست؟

احساس سوزش در قسمت تحتانی قفسه سینه همراه با ترش کردن را "سوزش سر دل" می‌گویند،به این بیماری، "بازگشت اسید معده به مری" یا "رفلاکس معده" نیز گفته می‌شود.

علت و روش درمان سوزش سر دل چیست؟

دکتر شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سوزش سر دل می‌تواند بعد از خوردن یک غذای سنگین یا در هنگام خواب برای مدت چند دقیقه یا چند ساعت احساس شود.

علت این بیماری بسته نشدن دریچه ی بین مری و معده است؛ در نتیجه اسید معده به سمت مری برمی گردد، یعنی همان ترش کردن غذا و این اسید، مری را تحریک می کند و سبب درد و سوزش سر دل می‌شود.

آگاه افزود: اگر فردی که با سوزش سرمعده مراجعه می‌کند سابقه‌ی بیماری معده و سوزش نداشته باشد و جوان باشد و نیز کاهش وزن هم نداشته باشد، نیازی به آندوسکوپی ندارد و درمان آن داروهای کاهنده اسید مانند شربت معده و رانیتیدین است، به علاوه موثرترین داروهای کاهش اسید معده امپرازول و خانواده این دارو می‌باشد اما برای افرادی که بیماری آنها با دارو کنترل نمی‌شود، آندوسکوپی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: رژیم غذایی در ایجاد رفلاکس و سوزش سر معده تاثیرگذار است چون چربی، فلفل، ادویه‌جات تند، نمک فراوان، ترشیجات، انواع مختلف سس‌ها و میوه‌جات اسیدی مانند پرتغال یا مرکبات ترش نمونه‌هایی از مواردی است که افرادی که این بیماری را دارند، باید از خوردن آنها اجتناب کنند،‌همچنین پرخوری، سیگار کشیدن و مصرف الکل از دیگر علل این بیماری می باشد.

آگاه خاطر نشان کرد: افرادی که از این بیماری رنج می‌برند بهتر است شام را زود و سبک میل کنند و به افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند همیشه دارو مصرف کنند، جراحی توصیه می‌شود. همچنین مصرف میوه‌های قلیایی مانند سیب و موز که باعث کاهش اسید معده می‌شود را توصیه می‌کنیم.

خاکشیر

مخلوط دو قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه تره، عرق کاسنی و عرق بید مشک ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است.
پزشک و محقق طب اسلامی گفت: نوشیدن شربت خاکشیر علاوه بر آنکه جوش‌های صورت را درمان می‌کند، برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند، نیز موثر است. مریم نواب زاده گفت: خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.
وی افزود: خاکشیر علاوه بر این، خواص دیگری نیز دارد که از میان آنها به دفع سنگ‌کلیه، بهبود برخی از اختلال‌های پوستی و درمان اسهال می‌توان اشاره کرد.
پزشک و محقق طب اسلامی اظهار کرد: مخلوط دو قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه تره، عرق کاسنی و عرق بید مشک ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است.
نواب‌زاده ادامه داد: برای از بین بردن لک‌های پوست به ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است.
وی با بیان اینکه جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده مفید است، بیان کرد: خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحات است.
پزشک و محقق طب اسلامی خاطرنشان کرد: از گل‌ها و برگ‌های این گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.

زولبیا و بامیه

از دیدگاه طب سنتی بهتر است علاوه بر خرما از شیرینی های طبیعی مانند عسل ، کشمش، مویز و ... برای بازکردن روزه استفاده شود.
به این علت ها زولبیا و بامیه نخورید! خرما از گذشته های دور بهترین گزینه برای افطار بوده و هست . از دیدگاه طب سنتی بهتر است علاوه بر خرما از شیرینی های طبیعی مانند عسل ، کشمش، مویز و ... برای بازکردن روزه استفاده شود در خصوص اطلاعات بیشتر در مورد بخور و نخورهای وعده سحری و افطاری با یک متخصص طب سنتی به گفتگو نشسته ایم.
 
محمد دریایی متخصص طب سنتی بیان کرد: افطار باید با یک لیوان آب گرم و چند عدد خرما آغاز شود .زیرا آب سرد مشکلات گوارشی زیادی را برای معده بوجود می آورد.علت انتخاب خرما براساس روایات اسلامی و اصول علمی است چرا که خرما به همراه آب گرم جلوی اشتهای بیش از حد را می گیرد تا انسان نتواند معده اش را در زمان افطار مملو از غذا کند .
 
وی در ادامه گفت : از دیدگاه طب سنتی ابتدا پیشنهاد می شود آب ولرم و خرما مصرف شود و سپس نماز مغرب را بجا بیاورند و پس از این که معده کم کم به غذا عادت کرد یک غذای سبک مانند سوپ را میل کنند .تا جایی که می توانید از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید چون این کار باعث درد معده خواهد شد. موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان سبب سوءهاضمه می‌شود.غذاهای چرب را در وعده افطار کنار گذاشته و از نان ، پنیر ، سبزی و گردو برای باز کردن روزه استفاده کنید .
 
این متخصص طب سنتی در رابطه با مصرف زولبیا و بامیه متذکر شد : از دیدگاه طب سنتی زولبیا و بامیه مردود است ، چون با روغن و شکر فراوان تهیه می شود و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.زولبیا و بامیه نه تنها عطش را زیاد می کند بلکه مشکلات گوارشی و غلظت خون را هم افزایش می دهد . به عبارتی ترشح انسولین را بالا می برد برای همین دلیل است که خرما به دلیل دارا بودن ماده گیاهی به نام انسولین گیاهی در وعده افطار بسیار توصیه می شود . زیرا خون را بصورت متعادلی تنظیم می کند و از ایجاد ترشح زیاد انسولین جلوگیری می شود و بهترین گزینه برای افراد دیابتی است .
 
وی افزود: به جای زولبیا و بامیه می توان از حلوایی که با روغن کنجد یا روغن حیوانی پخته شده است استفاده کرد ، کشمش ، توت و مویز بهترین خوراکی هایی هستند که می توان در این ایام مصرف کرد . عرقیاتی نظیر بید مشک همراه با تخم شربتی ، عرق کاسنی و شاتره ، عرق نعنا و زینان هم باعث کاهش تشنگی می شود و هم برای دستگاه گوارش و هضم غذا بسیار مفید است .
دریایی در خصوص مصرف مایعات بیان کرد: ما معتقد نیستیم که در افطار تا سحر فقط آب مصرف شود ، آب میوه ها( هندوانه ، طالبی و...) ، شیر ،خاکشیر ، سکنجنین ، تخم شربتی و سرکه شیره بهترین مایعات در این ایام است . چای پر رنگ و قهوه غلیظ موجب دفع آب بدن می شود و احساس عطش را در طول روز افزایش می دهد .
 
وی یادآور شد : در وعده سحر از مواد غذایی فیبر دار مانند سبزیجات به همراه برنج و کمی گوشت استفاده شود تا انرژی بدن را برای یک روز طولانی تامین کند . گوشت به مقدار کم و برنج به همراه سبزیجات و کاهو مصرف شود زیرا در غیر این صورت روزه داران دچار تشنگی فراوان و یبوست می شوند .
 
وی در خصوص نخوردن وعده سحری یادآور شد : بدن و سلول های بدن به شدت نیاز به مواد غذایی دارد ، در صورت عدم خوردن سحری مواد پروتینی عضلات از موادی که در بافت ها و اندام ها قرار دارد استفاده می کنند بنابراین اگر وعده سحری میل شود از همان مواد غذایی خورده شده استفاده می شود در غیر این صورت بشدت به بدن آسیب وارد می کند .
 
این متخصص طب سنتی در مورد جلوگیری از یبوست در روزه داران نیز گفت : توصیه ما برای جلوگیری از یبوست در افراد در این ایام مصرف خاکشیر ، تخم شربتی همراه با عسل و شکر قهوه ای است زیرا این مواد دارای ژله هستند و یک لعابی را در معده درست کرده که از یبوست جلوگیری می کند . روزه داران در این ایام از برنج کم تر استفاده کنند اما در صورت مصرف همراه با سبزیجات که دارای فیبر بالایی هستند توصیه می شود.
 
 این کارشناس تغذیه گفت: غذای مغز از لیستین و گلوکز تشکیل شده است ، سردرد های روزه داران در این ماه بخاطر نرسیدن گلوکز به مغز ،کثیف بودن خون و عدم مصرف شیرینی های طبیعی نظیر خرما ، توت ، بادام درختی ، مویز و عسل است.
 
وی در پایان متذکر شد : روزه داران به هیچ عنوان از کله پاچه در سحر استفاده نکنند زیرا نه تنها عطش را افزایش می دهد بلکه سبب غلظت خون هم می شود . در صورت مصرف باید همراه مصلحات آن آبلیمو ، دارچین و سرکه بالزامیک استفاده شود .

چند غذای محلی

جنوبی‌ها برای پخت میگو روش‌های مختلفی دارند که یکی از آن روش‌ها انارمیگوست؛ غذایی سنتی، خوشمزه و خوش‌طعم با رنگ و رویی بی‌نظیر. اگر طرفدار میگو هستید و غیر از سرخ کردن آن روش دیگری بلد نیستید، حتما این دستور غذایی را امتحان کنید.
غذای پیشنهادی بندرعباس
انارمیگو

غذاهای محلی ایران (2)

جنوبی‌ها برای پخت میگو روش‌های مختلفی دارند که یکی از آن روش‌ها انارمیگوست؛ غذایی سنتی، خوشمزه و خوش‌طعم با رنگ و رویی بی‌نظیر. اگر طرفدار میگو هستید و غیر از سرخ کردن آن روش دیگری بلد نیستید، حتما این دستور غذایی را امتحان کنید.

مواد لازم:

  • ۴۰۰ گرم میگوی پاک وشسته شده
  • ۱ عدد پیاز
  • ۱ پیمانه آب انار
  • ۱ عدد سیب‌زمینی
  • ۲ حبه سیر
  • نمک و فلفل قرمز به اندازه لازم

طرز تهیه:
1. پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید.
2. سیر را نگینی کنید  و با پیاز تفت بدهید.
3. سیب‌‌زمینی را نگینی خرد کنید وبا مواد بالا تفت دهید.
4. حال میگوها را سه دقیقه در آب جوش بگذارید و بعد از سه دقیقه با پیاز و سیر تفت دهید.
5. نمک و فلفل را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آب انار را به موادتان بیفزایید. بگذارید مواد با آب انار پنج دقیقه جوش بخورد.

نکته:
به جای آب انار می‌توانید از تمبرهندی هم استفاده کنید.

غذای پیشنهادی شهر کرد
آبگوشت نخود

غذاهای محلی ایران (2)

ایران کشور آبگوشت خورهای حرفه‌ای است. آبگوشت‌هایی با انواع حبوبات و سبزی‌های مختلف. اما آبگوشت شهر کردی‌ها با بقیه آبگوشت‌ها تفاوت دارد وآن اینکه با گوشت و نخود والبته قره قوروت طبخ می شود. اگر دوست دارید آبگوشت متفاوت و البته ترش بخورید این دستور را فراموش نکنید.

مواد لازم:

  • ۴۰۰ گرم گوشت گوسفند
  • ۱ پیمانه نخود
  • ۱ عدد پیاز
  • ۲ عدد گوجه‌فرنگی
  • ۲ ق س قره قوروت
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم

طرز تهیه:

1. نخود را از یک شب قبل خیس کنید و بپزید.
2. گوشت را با کمی پیاز و زردچوبه روی حرارت ملایم بگذارید.
3. وقتی گوشت پخت ،نخود پخته را اضافه کنید.
4. گوجه‌فرنگی و قره قوروت را با نمک، فلفل و زردچوبه به بقیه مواد اضافه کنید.
5. آبگوشت را بگذارید روی حرارت کم خوب جا بیفتد.
نکته:
اگر دلتان می خواهد رنگ آب گوشت‌تان سرخ شود یک ق س رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید.



غذای پیشنهادی استان فارس

پلوماهیچه کازرونی
غذاهای محلی ایران (2)

ماهیچه همیشه غذای محبوب و البته لذیذی است اما مثل آبگوشت که هر شهری برای آن دستور پخت متنوعی دارد کازرونی‌ها هم برای پلوماهیچه دستور جالبی دارند؛ مثلا به جای اینکه سس مخصوص داشته باشند از آب ماهیچه برای طبخ برنج استفاده می‌کنند. اگر طرفدار ماهیچه هستید مدل کازرونی آن را حتما امتحان کنید.
مواد لازم:

  • ۴ عدد ماهیچه گوسفند
  • ۵ پیمانه برنج
  • ۱ عدد پیاز
  • نصف فنجان زعفران دم شده
  • ۱ ق چ دارچین و فلفل سیاه
  • به میزان لازم نمک و زردچوبه
  • به میزان لازم رب گوجه فرنگی

طرز تهیه:
1. پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید.
2. حالا ماهیچه‌ها را درون ظرف بزرگی بریزید.
3. پیاز، زعفران دم شده، فلفل سیاه و دارچین را روی ماهیچه بریزید و برای 24 ساعت درون یخچال بگذارید.
4. بعد از 24 ساعت ماهیچه را با دو پیمانه آب جوش روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد.
5. بعد از دو ساعت نمک، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید.
6. وقتی ماهیچه‌ها نرم شد و خوب پخت، از آب در بیاورید و برنج را درون آن بریزید و دم کنید.

نکته:اگر از بوی ماهیچه خوش‌تان نمی‌آید یک عدد سیر رنده شده به مواد اولیه‌تان اضافه کنید.


غذای پیشنهادی مازندران
کتلت قلقلی قائم‌شهر
غذاهای محلی ایران (2)
کتلت درست کردن در ظاهر سخت است اما وقتی وارد روند ماجرا می‌شوید همه چیز زیبا و جالب می‌شود؛ به خصوص وقتی که مواد را درون روغن سرخ می‌کنید و بوی خوش کتلت همه خانه را می‌گیرد. قائم‌شهری‌ها یک نوع کتلت به نام کتلت قلقلی دارند که خیلی خوشمزه است. اگر طرفدار کتلت هستید این مدل را امتحان کنید.

مواد لازم:

  • 300 گرم گوشت چرخ کرده
  • ۳ عدد سیب‌زمینی
  • ۱ عدد پیاز
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۱ ق س رب انار
  • ۱ ق س  گردو
  • به میزان لازم نمک و زردچوبه
طرز تهیه: 1. گوشت را در ظرف مناسبی بریزید.
2. سیب‌زمینی را رنده کرده  و به گوشت اضافه کنید.
3. حالا پیاز رنده شده را هم روی موادتان بریزید.
4. تخم‌مرغ، رب انار، گردوی خرد شده، نمک و زردچوبه را هم اضافه کنید و خوب ورز دهید.
5. حالا از موادتان به اندازه یک گردو بردارید و روی حرارت کم سرخ کنید.

نکته:
حواس‌تان  به حرارت باشد. حرارت زیاد گردوی کتلت را می‌سوزاند وآن را  تلخ می‌کند.

طول عمر و پیری سالم

مطالعات محققان دانشگاه سیدنی نشان می دهد مصرف مقادیر بالای فیبر یکی از مهمترین عوامل طول عمر و جلوگیری از بیماری های مزمن مرتبط با افزایش سن است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، در این مطالعه 1600 فرد بالای 49 سال که سابقه هیچ گونه بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان نداشتند، به مدت یک دهه مورد مطالعه قرار گرفتند. در پایان این مطالعه، به 250 نفر 'سالمند سالم' لقب گرفتند که به هیچ بیماری اعم از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، اختلال شناختی، دیابت و هیچ مشکل بهداشتی دیگری دچار نبودند.

این مطالعه در ادامه نشان می دهد غذای این افراد در طول زندگی حاوی مقادیر بالای فیبر بوده است. محققان بر این باورند که مصرف غذاهای پرفیبر احتمال سالمندی توام با سلامت را 79 درصد افزایش می دهد. فیبر سبب کاهش التهاب در بدن می شود و از این طریق در طول عمر و سلامتی نقش دارد.

مواد غذایی حاوی فیبر عبارتند از : 

• ذرت 

• انواع لوبیا 

• نخود فرنگی 

• گندم و محصولاتش 

• عدس 

• گلابی 

• سیب 

• بادام 

• تمشک 

• گل کلم 

• آووکادو 

• آلوی سیاه 

• انبه 

• انواع توت 

• کدوتنبل 

برخی دیگر از خواص فیبر عبارتند از : 

• کاهش کلسترول 

• کاهش تری گلیسیرید 

• کاهش مشکلات گوارشی 

• بهبود آسیب های کبدی 

• کاهش تصلب شرایین 

• کاهش التهاب عروق 

• کاهش احتمال بروز آلزایمر 

• کاهش آرتروز 

• کاهش احتمال بروز دیابت نوع 1 

• کاهش آب مروارید 

به گزارش ایرنا، نتایج این تحقیقات در نشریه Circulation and The BMJ منتشر شده است.

روستای مریان

"مریان" یکی از روستاهای مرتفع، تاریخی و زیبای تالش است که با آب و هوای خنک و پوشش نیمه مرتعی خود، یکی از جاذبه‌های توریستی "تالش" و گیلان به شمار می‌رود. دیدار از این روستای زیبا در گرمای تابستان خالی از لطف نیست. 


ارتفاع این روستای کوهپایه‌‏ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر و آب و هوای آن در زمستان‏‌ها سرد و در تابستان‏‌ها معتدل است. متوسط بارندگی سالیانه آن ۱۷۳۲ میلی‏‌متر گزارش شده است. گورستان باستانی روستا، نشانگر سکونت دیرینه اقوام تالشی در این روستاست و آثاری از حمام قدیمی منسوب به دوره صفوی یا قاجاری نشاندهنده‌ی قدمت کهن روستا است.

همان‌طور که ذکر شد، این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان "تالش" است که در ۳۷ کیلومتری شمال غربی "هشتپر" و ۱۴۳ کیلومتری "رشت" قرار گرفته است. "مریان" از شمال به روستای "ناوان"، از شرق به روستای "سیناهونی"، از جنوب به اراضی جنگلی و از غرب به روستای "آق اولر" محدود می‏‌شود و از طریق شهر "هشتپر" با جاده‌‏ای هموار و دیدنی در دسترس است.

مردم روستای "مریان" به زبان‏‌های آذری و تالشی سخن می‏‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اقتصاد روستای "مریان" بر پایه فعالیت‏‌های زراعی، باغداری، دامداری و صنایع دستی استوار است. زراعت عمده‌ی روستا، کشت دیم و گندم مهم‏‌ترین محصول دیمی آن است. توتون، ذرت، سیب‌‏زمینی، یونجه و لوبیا از دیگر محصولات زراعی روستا هستند. زردآلو، سیب، به و گلابی نیز از محصولات باغی آن هستند. همچنین محصولات مهم دامی آن عبارتند از گوشت تازه و انواع لبنیات، پرورش طیور خانگی مانند مرغ و بوقلمون نیز بین روستاییان رونق دارد. مردم روستا، به ویژه زنان، با بافت و تولید صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، شال و جوراب در بهبود وضعیت اقتصادی خانوار نقش مهمی ایفا می‌‏کنند.

معماری روستای "مریان" به دلیل استقرار در ناحیه‌ای کوهستانی، از روستاهای جلگه‏ای استان گیلان متفاوت است. سقف چوبی خانه‏‌ها، لته کوبی است و درهای ورودی و پنجره‌‏ها، برای جلوگیری از سرما کوچک انتخاب شده‏‌اند. در ساخت خانه‏‌های قدیمی از مصالح بومی سنگ، ملات کاهگل و چوب استفاده شده است. گرچه پس از زلزله‌ی سال ۱۳۶۹، اکثر خانه‏‌ها با استفاده از مصالح جدید، سیمان، آجر و تیرآهن ساخته می‏‌شوند. اتاق‏‌های خواب و پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار و طویله نیز مشابه اکثر خانه‏‌های روستایی دیگر هستند.

چشم‏انداز رودخانه پرآب "گرگان‌رود"، ارتفاعات پیرامون روستا، جنگل‏‌های انبوه و سرسبز و هوای مه‌‏آلود، تصویری رویایی پیشاروی گردشگران روستای "مریان" ترسیم می‏‌کنند. مراتع سرسبز و مزارع طلایی گندم، همچون کمربند درخشانی گرداگرد روستای مریان را در برگرفته‏‌اند. باغ‏‌های انبوه و پربار میوه از دیگر جاذبه‌‏های طبیعی این روستا هستند.

محوطه باستانی گورستان "مریان"، بزرگ‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایران است که در عرصه‌‏ای به مساحت ۴۰۰ هکتار، در مناطق ییلاقی "مریان"، "آق اولر" و "تندبین" گسترده شده است. این گورستان گواه تمدن عظیم این منطقه در دوران‏‌های گذشته است که تا اوایل دوران اسلامی تداوم داشته است. گورهای این گورستان به صورت سه طبقه دخمه‌‏ای سنگچین شده و با لوازم مورد نیاز زندگی مردگان کشف شده‌‏اند.

حمام قدیمی "مریان" به احتمال قوی از آثار اواخر دوره "صفوی" و به احتمالی دیگر از آثار اوایل دوره‌ی "قاجاری" است. مصالح به کار رفته در ساخت حمام شامل خشت، ملاط، گچ و سنگ هستند. در بعضی قسمت‏‌های حمام، آثاری از کاشی‏‌های تزیینی و نقاشی دیواری به جا مانده بود که تقریبا تمام آن‏ها به سرقت رفته‌اند.

یکی دیگر از آثار تاریخی موجود در این روستا، کاخ‌های ییلاقی "سردار امجد" است. خان‌نشین محل استقرار خان و خاندان و نزدیکان، قراول‌خانه محل استقرار نظامیان و اصطبل کاخ بخش‌های مختلف این مجموعه را تشکیل داده اند؛ مجموعه ای که در یک مقطع زمانی مرکز قدرت و امارت در منطقه بوده است. متاسفانه اصطبل این مجموعه در دوران مشروطه به آتش کشیده شده است. کاخ های ییلاقی "سردار امجد" در دو ساختمان جداگانه بنا شده و خان‌نشین آن نیز به صورت دو‌طبقه است. هنوز یکی از بناهای آن مخروبه مانده است، اما بخش دیگری از این بنا تا حدودی تعمیر و مرمت شده است. هم اینک از این کاخ به عنوان پایگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده می شود. در ادامه علاوه بر گورستان و حمام و کاخ می‌توانید در روستای "آق اولر" از حسینیه و مسجد "شیرخان" و قبر "پیرعلی" که مردم آن را شفادهنده می دانند، بازدید کنید.

جشنواره سوارکاری و کشتی مردان، هر ساله در مناطق ییلاقی روستا برگزار می‏‌شود و در میان جوانان طرفداران بسیاری دارد. از بازی‏‌های محلی روستای "مریان" می‌‏توان به "قئیش گوتورمک" یا "قئیش چکدی"، "بورک قاچدی"، "خاله خاله"، و "چیلینگ آقاج" اشاره کرد که اکثرا به طور گروهی و توسط کودکان روستا انجام می‏‌شود. مراسم عید نوروز نیز در این روستا، همانند سایر نقاط ایران برگزار می‏‌شود. روز سلطان، "دروزه"، ۴۵ نوروز و "بنجک" از جمله مراسم ویژه فصل بهار هستند و همین‌طور در شب "یلدا" نیز رسوم "یوله چله"، "قصه چله" و "سیومو" برگزار می‏‌شوند.

مراسم بند آوردن باران و کوبیدن بر ظرف مسی برای برطرف شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی نیز از آیین‏‌ها و رسوم مردم روستای مریان است. برگزاری مراسم اعیاد مذهبی و عزاداری‏‌های ماه محرم نیز در روستا رواج دارد. نوای نی چوپانان و آوازهای محلی تالشی، شور و حال خاصی به مراسم و جشن‏‌های مختلف مردم روستای "مریان" می‏‌بخشند. اجرای ترانه‏‌های عاشیقی به زبان آذری، به ویژه در مراسم عروسی روستا متداول است. "سرنا" و "دهل" سازهای محلی این روستا هستند که در اجرای برخی آوازها و رقص‏‌های محلی نواخته می‏‌شوند. پوشاک غالب مردم روستای "مریان"، لباس‏‌های محلی مشابه لباس‏‌های تالشی است. مردان از کلاه، شلوار، پیراهن جلو بسته با یقه هفت یا بسته، نیمه‌تنه یا جلیقه پشمی، شال و دستکش (در فصول سرد سال) استفاده می‏‌کنند. زنان روستا مانند زنان تالشی لباس می‌پوشند که شامل پیراهن بلند با دامن پرچین، جلیقه با رنگ تیره، پیژامه طرح‏دار و روسری‏‌های رنگی و منقش هستند. استفاده از پارچه‏‌های رنگی و روشن، ویژگی پوشاک زنان روستا است. کودکان روستای مریان نیز از پوشاک محلی و معمولی استفاده می‏‌کنند.

از انواع غذاهای محلی روستا می‏‌توان به آبگوشت شوربا، آبگوشت قورمه، انواع آش مانند ترش آش و آش رشته و انواع غذاهای همراه با برنج و ماهی اشاره کرد. این روستا از سمت جنوب به مناطق جنگلی می‌رسد و می‌توان در کنار دیدن روستای مریان از مناظر زیبای جنگل هم لذت برد.

در اینجا هنوز هم می‌شود هنگام غروب از دور دست‌ها گوش به نوای غریبانه نی چوپان کوهستان‌های تالش سپرد و به بسیاری از رازهای سر به مهر این منطقه دست یافت. مریان و آق اولر فقط گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی کوهستان‌های تالش است. فقط کافی است از شهر تالش به سمت مریان به مدت ۶۰ دقیقه در دل جنگل ها و کوهستان های تالش با طمأنینه رانندگی کنید تا ضمن دیدن زیبایی جنگل‌های تالش‌، مناظر دلنواز "مریان" و "آق اولر" را نیز نظاره‌گر باشید.

آش خوشمزه آلزایمر

این آش‌های خوش رنگ و لعاب شما را به بیماری‌های مختلفی چون آلزایمر مبتلا می‌کند.
با خوردن این آش‌های خوشمزه آلزایمر می‌گیرید!/کاسبی‌های آلوده دور از چشم شهرداریفله فروشی از نمونه کسب و کارهایی به شمار می رود که بصورت غیر رسمی در برخی از نقاط شهرها و مناطق پر تردد بساطش گسترده می شود.

از بارزترین ویژگی ها و نشانه های فله فروشی،قیمت پایین تر آن در مقایسه با اقلام خوراکی بسته بندی شده است،طبیعی است وقتی هزینه بسته بندی از قیمت محصول کسر شود،مبلغ و نرخ تمام شده آن پایین تر از دیگر اقلام مشابه خواهد بود،اما این نوع از کسب و کار، فروش و توزیع مواد غذایی صرفا به نرخ تعیین شده بر روی آن خلاصه نمی شود،غیر بهداشتی و غیر استاندارد بودن چنین محصولاتی وجهی دیگر از این ماجرا است که بعضا چندان توجهی به آن نمی شود.

اساسا قرار گرفتن محصولات خوراکی در معرض هوای آزاد بخصوص در نقاط شلوغ و پر تردد می تواند به کانونی برای جذب میکروب ها مبدل شود،حال به این وصف بیفزایید هوای آلوده برخی کلانشهرها همچون تهران که می تواند اقلام را به نحو فزاینده ای مستعد آلودگی های متعدد کند.

لواشک،بلال،آلوچه،فلافل،جگر،گوجه سبز،چاقاله،لبو،باقالی،فالوده،کاکائو،ترشی جات متعدد و با رنگ و لعاب های متنوع از نمونه اقلامی به شمار می رود که در برخی نقاط،فروش روباز آن چندان غیر طبیعی به نظر نمی رسد و حتی در برخی موارد،دادن تذکر به فروشندگان آن نیز با سخره و تمسخر همراه می شود،متهم شدن به پاستوریزه بودن افراد از شایع ترین کنایه هایی است که اغلب،توزیع کنندگان چنین محصولاتی به افراد و تذکر دهندگان اطلاق می کنند.

ماه رمضان از مقاطعی به شمار می رود که برخی برای کسب و کار در این ماه خاص لحظه شماری می کنند،کم نیستند اصناف غیر مرتبطی که تنها در این ماه خاص و مبارک از سال،اقدام به فروش آش و حلیم می کنند،حال اینکه شرایط طبخ و اقلام استفاده شده در این نوع از اغذیه ها تا چه حدی اصول استاندارد و بهداشتی را لحاظ کرده،امری مبهم است که عمده دغدغه خاطر در خصوص این نوع خاص از نظام توزیع و فروش نیز به این بخش معطوف می شود.

آنچه که در این خصوص قابل توجه است به عدم حساسیت کافی در ارتباط با  چنین کسب و کارهایی از سوی بخش قابل توجهی از مردم باز می گردد،گویی طبق یک قانون نانوشته،آکثریت قریب به اتفاق مردم،تهیه مواد خوراکی در چنین شرایطی را  بخصوص در این ماه خاص پذیرفته اند حتی بعضا افرادی که از تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیز برخور دارند حساسیت چندانی در این خصوص از خود نشان نمی دهند.

همین تمایل تهیه و تقاضای موجود است که بستر و زمینه تعدد و تکثر فله فروشی را در بسیاری از نقاط کلانشهرها و نقاط پر تردد فراهم کرده است.

کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت عقیده دارند اساسا شرایط نگهداری و نحوه و روش تهیه چنین محصولاتی دو مولفه و دغدغه جدی در خصوص چنین نظام توزیع و فروشی محسوب می شود که باید نسبت به آن توجهی جدی لحاظ شود.

البته اطلاق واژه نظام در این نوع از نحوه و روش توزیع نیز با اغماض و ارفاقی بسیار مطرح است،زیرا اساسا نظم و چارچوب مشخص و قاعده مندی در توزیع این نوع از محصولات وجود ندارد.

یکی از مخاطرات و تهدیدات اصلی معطوف به این حوزه  به ظروف و تابه های سبک آلومینیومی باز می گردد که عمدتا در فروش چنین اقلام و محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

*  آلزایمر در کمین مشتریان فله فروش

از جدی ترین تهدیدات ظروف نامبرده شده فوق،به عارضه آلزایمر معطوف می شود که به اعتقاد متخصصان در صورت رسوخ و رسوب مواد آلومینیومی در اقلام خوراکی،ضریب ابتلا به آن به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.

ظروف مسی نیز با مخاطرات دیگری همراه است و در صورت نگهداری طولانی مدت مواد خوراکی در آن، احتمال دچار شدن به مسمومیت را تقویت خواهد کرد.

* از انگل تا بیماری های پوستی

نکته حائز اهمیت دیگر که عمدتا فعالان حوزه فله فروشی با آن مواجه هستند،عدم رعایت نکات بهداشتی است و گاه بیماری هایی که فروشندگان با آن درگیر هستند به راحتی به مصرف کنندگان و مشتریان این اقلام منتقل می شود.

به تعبیری فروشندگان مواد و محصولات خوراکی فله ای می توانند بصورت بالقوه به عنوان ناقل امراض متعددی همچون بیماری های پوستی،اسهال،انگل،حصبه،وبا،عفونت های گلو و...قرارگیرند.

* لزوم تشدید برخوردهای قهرآمیز و فرهنگ سازی

با چنین اوصافی و شرایطی که کارشناسان و متخصصان دغدغه های بسیاری را در خصوص غیر مجاز بودن چنین شیوه ای از توزیع اقلام خوراکی مطرح می کنند،مسلما برخورد،مهار و کنترل این نوع از کسب و کار ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید بصورتی جدی در دستور کار نهادها و دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

نهادهای متعددی همچون تعذیرات،شهرداری،بازرسان اتحادیه های صنفی هر کدام به نوعی می توانند در برخورد، مقابله و مهار چنین توزیع و فروشی در محصولات خوراکی،ایفای نقش کنند.

البته آنچه که با تجارب پیشین به اثبات رسیده معطوف به این امر می شود که صرفا با قوه قهریه نمی توان به مقابله با این موضوع برخاست،فرهنگ سازی و آموزش از دیگر الزامات اساسی در این عرصه به شمار می رود که رسانه های جمعی،اعم از شنیداری، دیداری، مجازی، مکتوب و...در این امر خطیر از نقش بسزایی برخوردارند.

در واقع امر هر آنچه تقاضا برای تهیه چنین محصولاتی در این نوع خاص از توزیع و فروش اقلام خوراکی کاهش  یابد،به همان میزان تمایل و رغبت کمتری برای فروش محصولات اینچنینی ایجاد خواهد شد.

لینک خدمات

برای استفاده از هر یک از خدمات به روی عکس مربوطه کلیک نمایید









رطب خورده منع رطب چون کند؟

ضرب‌المثل رطب خورده منع رطب چون کند؟ داستانی شیرین و زیبا دارد و به زمان وجود مبارک حضرت محمد (ص) باز می‌گردد که از شما دعوت می‌کنم با ما در خواندن آن سهیم باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل رطب خورده منع رطب چون کند؟

 روزی زنی دست پسرش را می‌گیرد و با حالتی گریان و ناراحت برای دیدن پیامبراکرم (ص) روانه‌ی مسجد می‌شود. هنگامی که وارد مسجد می‌شود حضرت را مشغول عبادت می‌بیند. کمی منتظر می‌ماند تا نماز و عبادت ایشان به اتمام برسد. همین که عبادت حضرت محمد (ص) به پایان رسید مردم حاضر در مسجد، برای راهنمایی و سوالاتی که داشتند نزد ایشان رفتند. آن زن هم به همراه پسرش نزدیک پیامبر اکرم نشست و زمانی که نوبتش رسید با چشمانی گریان به حضرت گفت:

یا نبی خدا؛ این پسرم که همراه من است هر روز مرا حرص می‌دهد و اصلا به حرف‌های من گوش نمی‌دهد. او را به اینجا آوردم تا شما با او صحبت کنید، بلکه از شما حرف‌شنوی داشته باشد.

پیامر (ص) از آن زن می‌پرسد مگر از این بچه چه خطایی سر زده است؟ او هم در پاسخ می‌گوید پسرم به شدت از خوردن خرما لذت می‌برد، به همین دلیل خرما زیاد مصرف می‌کند و چند روزی است که حال خوبی ندارد، اما باز هم خرما زیاد می‌خورد و من هر چقدر که او را از این کار منع می‌کنم گوشش بدهکار نیست و باز به خوردن خرما ادامه می‌دهد. خواهش می‌کنم با این پسر صحبت کنید تا شاید از خوردن زیاد خرما در روز پرهیز کند.

حضرت محمد (ص) به آن زن فرمودند:

خواهرم؛ من از شما خواهشی دارم، به خانه بازگردید و فردا مجددا نزد من بیایید تا من فرزندت را نصیحت کنم.

آن زن کمی تعجب کرد و سپس با خود گفت که حتما خواهش پیغمبر حکمتی دارد. سپس به خانه‌اش برگشت و صبر کرد که فردا دوباره نزد پیامبر برود.

فردای آن روز، زن دست پسرش را گرفت و نزد حضرت محمد (ص) رفت. پیامبر کنار آن‌ها نشست و به پسرک فرمود:

عزیزم؛ سعی کن برای مدتی خرما نخوری تا حالت خوب شود. باید سلامتیت را به دست آوری تا بتوانی هر چقدر خواستی خرماهای خوشمزه میل کنی و با دوستانت بازی کنی.

آن پسر از لحن صحبت پیامبر خیلی خوشش آمد و گفت مادرم با تندی و خشونت با من صحبت می‌کرد و هیچوقت دلیل نخوردن خرما را برایم روشن نکرد. شما چقدر مهربان هستید و صحبت‌های شما مرا تحت تاثیر قرار داد. از امروز سعی می‌کنم خرما نخورم تا حالم کاملا خوب شود.

مادر آن پسر به پیغمبر گفت از شما خیلی متشکرم که توانستید پسرم را قانع کنید تا خرما نخورد، اما خب چرا همان دیروز که خدمتتان رسیدیم با او صحبت نکردید؟!! من هر چقدر فکر کردم دلیل سخنان شما را متوجه نشدم. حضرت محمد لبخندی زدند و به فرمودند دیروز من داشتم خرما می‌خوردم و جلوه‌ی خوبی نداشت زمانی که خودم مشغول خرما خوردن هستم، شخص دیگری را از خوردن آن منع کنم. من اگر دیروز با پسرتان صحبت می‌کردم مطمئن بودم نصیحتم بی‌فایده است و پسرتان در ذهنش با خود می‌گفت اگر خرما ضرر دارد چرا خود پیامبر می‌خورد؟! و همین باعث می‌شد از من حرف‌شنوی نداشته باشد. نصیحت زمانی تاثیر دارد که شخص نصیحت‌کننده، خودش هم آن کار را انجام ندهد. 

از آن دوران تا به امروزه اگر کسی دیگران را نصیحت می‌کند، خودش هم نباید آن کار را انجام دهد و این ضرب‌المثل را برایش بکار می‌برند:

رطب خورده منع رطب چون کند؟

تاثیر فرنی

تأثیر خوردن «فرنی» در کاهش ابتلا به سرطان

فرنی

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که خوردن «فرنی» ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

  بر اساس مطالعات محققان دانشگاه هاروارد استفاده از رژیم غذایی حاوی 70 گرم غلات به صورت روزانه که معادل یک کاسه بزرگ فرنی است می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، امروزه مطالب بسیاری در رابطه با رژیم‌های مختلف غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان منتشر می‌شود اما در یکی از عجیب‌ترین این مطالب، محققان مدعی شدند که خوردن روزانه یک کاسه فرنی برای صبحانه می‌تواند از بروز و ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

مطالعه محققان دانشگاه هاروارد بر اساس یک مطالعه متاآنالیز و شامل چندین مطالعه در مورد مواد غذایی سبوس‌دار بود که 786076 نفر در آن شرکت داشتند.

نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که خوردن روزانه 70 گرم غلات خطر مرگ ناشی از عوامل اصلی مرگ و میرهای مطرح را 22 درصد کاهش می‌دهد.

بر اساس ادعای این محققان خوردن 70 گرم غلات در هر روز (به همان مقدار که در یک کاسه بزرگ فرنی یافت می‌شود) خطر ابتلا به سرطان را 20 درصد و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز 20 درصد کاهش می‌دهد.

غلات سبوس‌دار شامل سبوس، بلغور،، جو دوسر و ... است که حاوی مواد غذایی شامل پروتئین، فیبر، آهن و اسید فولیک هستند.

دریاچه های پنهان

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

انسان ها همیشه در نزدیکی آب زندگی کرده اند. آب نه تنها غذای انسان را تامین می کرده بلکه با زیبایی طبیعی خود تخیلات انسان را نیز به کار می گرفته است. در ادامه مجموعه ای از زیباترین دریاچه های پنهان طبیعت را برای شما جمع آوری کرده ایم:

دریاچه Ayie

دریاچه آییه که در پارک ملی Situ Gunung قرار گرفته جز مناطق حفاظت شده اندونزی می باشد. پارک ملی Situ Gunung آبشارهای زیادی نیز دارد که به زیبایی طبیعی این منطقه افزوده اند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

Hornindalsvatnet

Hornindalsvatnet با 514 متر عمق عمیق ترین دریاچه نروژ است. نزدیک ترین دهکده ها به دریاچه گروداس و موگرندا هستند که هر دو با ماشین قابل دسترسی اند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Peyto

دریاچه پیتو که از یخچال های طبیعی تغذیه می شود در پارک ملی Banff در کانادا واقع شده است. این دریاچه در ارتفاع 1800 متری واقع شده و برای دسترسی به آن باید از جاده Icefields Parkway عبور کنید.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Ashi

دریاچه آشی دریاچه ای بسیار دیدنی در منطقه هاکونه ژاپن است. این دریاچه به خاطر نمای فوق العاده از قله فوجی معروف است. دریاچه آشی به معنی دریاچه نی است چون در بستر این دریاچه نی های زیادی وجود دارد.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Ohrid

دریاچه اوهرید یکی از قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه های اروپاست و یونسکو اعلام کرده اکوسیستم این دریاچه ارزش جهانی دارد. در این دریاچه بیش از 200 گونه بومی مختلف زندگی می کنند که فقط همین جا وجود دارند. حتی ناسا هم یکی از دریاچه های تایتان (یکی از قمرهای زحل) را اوهرید نامگذاری کرده است.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Takhlakh

از این دریاچه زیبا در واشنگتن، کوه آدامز پیداست. این دریاچه با جنگل های Grifford Pinchot احاطه شده است و به همین خاطر گردشگران می توانند در هر زمانی از سال از اینجا دیدن کنند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Gunung Tujuh

دریاچه گونینگ توجو در پارک ملی Kerinci در اندونزی قرار گرفته است. کوه توجو با ارتفاع 1900 متر دریاچه را احاطه کرده است. این دریاچه بین کوهنوردان معروف است و معمولا محلی ها در آن ماهیگیری می کنند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Sampaloc

دریاچه سامپالوک در فیلیپین بین هفت دریاچه سان پابلو بزرگ ترین است. محلی ها از این دریاچه ماهی می گیرند و از بستر حاصلخیز آن برای کشاورزی استفاده می شود.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Tranquil

آب دریاچه ترانکوییل از کوه یخی که در نزدیکی آن قرار دارد تامین می شود. گونه های گیاهی و جانوری متعددی در این دریاچه زندگی می کنند که به زیبایی کوه های اطراف این منطقه می افزایند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Melissani

دریاچه ملیسانی در غاری به همین نام در یونان قرار دارد. این دریاچه خانه گیاهان زیادی است که کف آن را پوشانده اند. گردشگران به خاطر آب فوق العاده آبی اینجا و همچنین نور زیبای آفتاب که از حفره بالای غار به درون می تابد به این محل جذب می شوند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه St Mary

دریاچه سنت مری دومین دریاچه بزرگ در پارک ملی Glacier در ایالت مونتانا است. این دریاچه با ارتفاع 1400 متر آب بسیار سردی دارد و در زمستان سطح آن کاملا یخ می زند. گردشگران در تمام طول سال می توانند از این مکان دیدن کنند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Minnewanka

دریاچه مینوانکا در پارک ملی بانف در کانادا قرار گرفته و طولانی ترین دریاچه در بین مجموعه پارک های Canadian Rockies می باشد. در حال حاضر از آب این دریاچه برای سدسازی در پروژه های هیدروالکتریک استفاده می شود.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Reed Flute

دریاچه رید فلوت در غاری با همین نام در چین قرار دارد. غار یک غار طبیعی آهکی است که توسط دولت چین بسیار زیبا نورپردازی شده است. این غار سرشار از زیبایی است و در میان گردگشران منطقه بسیار معروف است.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Hallstatt

دریاچه هالستات در اتریش واقع شده و با ناحیه مسکونی Salzkammergut احاطه شده است. این منطقه جز میراث جهانی یونسکو می باشد. گردشگران می توانند در هتل های زیادی که در کنار دریاچه قرار گرفته اقامت داشته باشند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Louise

دریاچه لوییز در کانادا یک دریاچه یخی است که نام آن از شاهزاده Louisa Caroline Alberta یکی از دختران ملکه ویکتوریا گرفته شده است. رنگ زمردی درخشان این آب به دلیل گرد سنگ هایی است که با آب های ذوب شده از یخچال های اطراف به این دریاچه ریخته می شوند.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

دریاچه Plitvice

این دریاچه در پارک ملی Plitvice در کرواسی قرار دارد. این منطقه حفاظت شده تقریبا 300 هزار کیلومتر مساحت دارد و سالانه 1.2 میلیون نفر از آن دیدن می کنند. همچنین آبشارهای بسیار زیبا در این پارک قرار دارد.

16 دریاچه مخفی که از دیدن آن ها متعجب می شوید

تخم را در یخچال نگذارید

اخیراً برخی رسانه‌های آمریکایی به مردم توصیه کرده‌اند که تخم‌مرغ‌ها را خارج از یخچال نگه دارند.
تخم‌مرغ یکی از رایج‌ترین اقلام درون یخچال و غذایی مقوی محسوب می‌شود. شاید سهولت در تهیه را بتوان به عنوان مهمترین ویژگی تخم‌مرغ‌ها برشمرد و آن را دلیلی برای محبوبیتش دانست.

در سال‌های اخیر، بحث‌هایی در فضای مجازی به صورت غیر رسمی در خصوص نحوه نگهداری تخم‌مرغ و این‌که آیا نگه داشتن آن در یخچال درست است یا غلط، مطرح شد.

در جریان این بحث‌ها عده‌ای بیان کردند نگهداری تخم‌مرغ در یخچال کار اشتباهی است. به عقیده آنان، افرادی که از تخم‌مرغ‌های نگهداری شده در یخچال استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر باکتری "سالمونلا" هستند.

سالمونلا نوعی باکتری است که باعث مسمومیت شدید و ورم معده می‌شود و بسته به سن افراد و ایمنی بدن ممکن است مرگبار ظاهر شود.

این باکتری از طریق مرغ‌های بیمار به تخم‌مرغ منتقل می‌شود. به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها، یک عدد از هر 10 هزار تخم مرغ ممکن است ناقل این باکتری باشد.

از آنجایی که این باکتری بو و ظاهر تخم‌مرغ را تغییر نمی‌دهد، تشخیص مرغ‌های سالم از مرغ‌های مبتلا به سامبولا عملاً غیر ممکن است.

در حال حاضر اخبار مربوط به نگهداری تخم‌مرغ‌ها ضد و نقیض به نظر می‌رسد. اما عموماً توصیه شده از مصرف تخم‌مر‌هایی که پوستشان شکسته است، پرهیز شود. همچنین متخصصان بر این باورند تخم‌مرغ‌های خام به احتمال بالاتری باعث انتقال باکتری‌هایی مثل سالمونلا به بدن می‌شود.

رادیوی عمومی ملی آمریکا (NPR) به تازگی در گزارشی جنجالی اعلام کرده است که نباید تخم مرغ‌ها را در یخچال نگه داشت. به گزارش این شبکه رادیویی: «قبل از این‌که تخم‌مرغ‌ها به عموم عرضه شوند، اقدامات لازم مثل بررسی، ردیابی و شستشوی تخم‌مرغ‌ها و واکسیناسیون مرغ‌ها از سوی شرکت‌ها صورت می‌پذیرد. از این رو مردم نباید نگران آلوده بودن تخم‌مرغ‌های عرضه شده به بازار باشند».

این در حالی است که "ماریان گریولی"، متخصص اطلاعات فنی در بخش خدمات "بازرسی و امنیت غذایی" با اشاره به خطر ابتلا به بیماری‌ها و مسمومیت‌های ناشی از خوردن تخم‌مرغ بیان کرد: «خوردن تخم مرغ‌هایی که بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری شده‌اند، مضر است».

این قسمت گیاهان را نباید خورد

برخی از قسمت‌های گیاهان خوردنی نیستند و باید از مصرف آن اجتناب کنید. در این مقاله قصد داریم ۷ گیاهی را معرفی کنیم که مصرف ریشه تا ساقه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و خطرناکند.
خوردن محصولاتی که از ریشه تا ساقه یک گیاه به دست می‌آید، یک روش عالی برای کاهش ضایعات است. با این همه، قسمت‌های خوردنی و خوشمزه برخی از گیاهان همچون برگ‌های چغندر قرمز نادیده گرفته می‌شوند زیرا افراد هرگز به فکر خوردن آن نمی‌افتند. اما قبل از اینکه بخواهید ریشه، ساقه و دانه‌های گیاهان را در آشپزخانه خود نگهداری کنید، باید در مورد آن‌ها اطلاعات مناسبی کسب کنید. برخی از قسمت‌های گیاهان خوردنی نیستند و باید از مصرف آن اجتناب کنید. در این مقاله قصد داریم ۷ گیاهی را معرفی کنیم که مصرف ریشه تا ساقه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
این قسمتها در سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان خوردنی نیستند! 
   
ساقه و جوانه سیب زمینی
 
سیب زمینی متعلق به خانواده بادنجانیان است که همه آن‌ها حاوی ترکیبات سمی به نام سولانین هستند. در حقیقت، پادشاه معروف اسکاتلند به نام مکبوث ازشابیزک یا همان بلادونا( متعلق به همین خانواده) برای کشتن دشمنان دانمارکی استفاده کرده است. در سیب زمینی، سولانین عمدتا در ساقه و جوانه‌های آن یافت می‌شود. بنابراین باید قبل از پختن آن، این قسمت‌ها را برش دهید. سولانین، بیشتر در سیب زمینی‌های سبز دیده می‌شود.
این قسمتها در سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان خوردنی نیستند! 
  
 برگ‌های گوجه فرنگی
 
گوجه فرنگی متعلق به شاخه دیگری از خانواده بادنجانیان است. گوجه فرنگی در اروپا به مدت بیش از ۲۰۰ سال مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. برگ‌های آن حاوی مقادیر اندکی از سولانین و توماتین است که اگر زیاد مصرف گردد می‌تواند باعث شکم درد شود.
 
این قسمتها در سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان خوردنی نیستند!  
دانه‌های سیب
 
همانطور که ممکن است شنیده باشید، دانه‌های سیب حاوی سیانور سمی است. به طور خاص، این دانه‌ها حاوی آمیگدالین هستند. آمیگدالین ماده‌ای است که به هنگام برخورد با آنزیم‌های گوارشی در روده، سیانور سمی آزاد می‌کند. قسمت خارجی و سخت دانه‌های سیب، معمولا از بروز این عمل جلوگیری می‌کند مگر اینکه به هنگام خوردن آن را بجوید. با جویدن ۲۰۰ عدد دانه‌ی سیب، سیانور به دوز کشنده خود می‌رسد. بهتر است این دانه‌ها را دور بیندازید زیرا طعم خوبی ندارد و مصرف آن ممکن است خطرناک باشد.  

در سیب زمینی, گوجه فرنگی و بادمجان, این قسمت ها خوردنی نیستند!
 
میوه مارچوبه  
اگر تا به حال مارچوبه را پرورش داده باشید، حتما می‌دانید که گیاه ماده آن نوعی میوه قرمز رنگ توتی شکل تولید می‌کند. نباید این میوه‌ها را لمس کنید. این میوه‌ها باعث کشته شدن انسان نمی‌شود اما می‌تواند باعث ایجاد بیماری شدید شود زیرا در آن ساپوژنین وجود دارد. ساپوژنین نوعی از ترکیبات است که سمیت خفیفی دارد.اگر این میوه‌ها را بخورید ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشید.
 
     برگ‌های روبارب(از سرده ریواس)
 
ساقه‌های این گیاه می‌تواند به همراه توت فرنگی شیرین یک پای تابستانی خوشمزه باشد اما برگ‌های آن خوردنی نیست. برگ‌های روبارب حاوی اگزالیک اسید و گلیکوزیدهای آنتراکینون است که به هنگام قورت دادن برای انسان سمی هستند. نشانه‌های مسمومیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به مقدار مصرف بستگی دارد اما برخی از نشانه‌ها شامل استفراغ ، درد شکمی و تشنج است.

این قسمتها در سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان خوردنی نیستند!
 
   برگ و گل بادمجان
بادمجان عضو دیگری از خانواده بادمجانیان است. برخی از اوقات افراد فکر می‌کنند که مصرف بادمجان خام می‌تواند سمی باشد ولی چنین نیست. با اینحال، برگ‌ و گل‌های آن به احتمال زیاد باعث بیماری شما خواهد شد زیرا سولانین سمی بیشتری در این قسمت‌ها یافت می‌شود.

در سیب زمینی, گوجه فرنگی و بادمجان, این قسمت ها خوردنی نیستند!

    درخت آقطی
  تقریبا همه قسمت‌های درخت آقطی برای انسان و حیوانات سمی است. ریشه، برگ، شاخه‌ها و پوست آن سمیت بیشتری دارد. تمامی قسمت‌های آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند اسید هیدروسیانیک تولید کند که سیانور سمی آزاد می‌کند. شما باید از مصرف این درخت خودداری کنید. مصرف انواع مختلف توت‌های نپخته نیز می‌تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود. بنابراین باید مراقب باشید و به جای تجربه کردن از دستورهای پخت صحیح استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

شگفتی طبیعت

نشنال جئوگرافی درعکس های خود شگفتی وجذابیت طبیعت را به تصویرکشیده است.
درجهان هستی اطراف ما زیبایی ها وجذابیت بسیاری وجوددارد که انسان با تفکربه این زیبایی ها به قدرت پروردگار پی خواهد برد ، جهان هستی که روح وجسم انسان بههردو  آن نیاز داردباید زیبایی خود رابه انسان هدیه دهد،  نشنال جئوگرافی به سراغ سوژه های مختلفی ازجمله دنیای حیوانات ، طبیعت ومناظرطبیعی با عکس های جالب ودیدنی رفته و این بار گزیده ای از تصاویر شگفت انگیز وحیرت آور طبیعت را به تصویرکشیده است.

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

الپ سوئیس  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

فیتز روی ،ارژانتین  

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

فیتوپلانکتون ها در ساحل ،مالدیو  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

یوسمیت نشنال پارک  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

آبشار پالوس  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

صخره ایریس ،استرالیا  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

خفاش زیبایی که با دستانش اویزان هست . 


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

پل چارلس ،پراگ  

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

عکس منتخب ،ریودوژانیرو  


شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

طلوع خورشید ،نیو همشیر  

شگفتی طبیعت به روایت نشنال جئوگرافی

میمون عنکبوتی  

سوپهای رمضانی

سوپ خوشمزه مناسب ماه رمضان +طرز تهیه ساده

از آنجا که سوپ ترکیبی سبک تر و آبکی تر از آش است و امسال ماه رمضان هم همچنان در تابستان با روزهای بلند و شب های کوتاه قرار داریم، که قرار است با فاصله کمی بعد از افطار شام هم بخوریم.

5 سوپ خوشمزه مناسب ماه روزه +طرز تهیه ساده

1. سوپ دال عدس

قابلمه مناسبی آماده کنید، کره را در آن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب شود. سپس به نوبت 1 عددپیازخرد شده ،3 ساقه کرفس خرد شده ، 2 عدد هویج خرد شده و 4 حبه سیرخرد شده را به 2 قاشق سوپ خوری کره اضافه کنید و تفت دهید. تفت دادن سبزیجات را تا زمانی ادامه دهید که نرم شوند.

2 عدد قرص‌ عصاره را هم در آب‌جوش حل کنید و کناری بگذارید. ادویه‌ها شامل 1 قاشق چایخوری زیره،نوک قاشق چای خوری فلفل، کمی پودر گشنیز و کاری را به سبزیجات تفت داده‌شده اضافه کنید و هم بزنید و چند دقیقه هم حرارت دهید تا سبزیجات طعم‌دار شود.500 گرم گوجه فرنگی‌ خردشده را همراه با مخلوط قرص عصاره و آب جوش به مواد اضافه کنید.

حالا فقط نوبت به پختن دال عدس می‌رسد.2 پیمانه دال عدس را به بقیه مواد بیفزایید. در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا عدس‌ پخته و جا بیفتد.اگر بافت سوپ را به صورت یکنواخت دوست دارید، بعد از اینکه همه مواد سوپ پخت، قابلمه را کناری بگذارید تا از حرارت بیفتد، سپس در دستگاه غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید تا سوپ بافتی صاف و یکنواخت پیدا کند. سپس دوباره سوپ را به قابلمه برگردانید و حرارت دهید. در پایان سوپ را در کاسه بریزید و روی آن را با مقداری گندم‌بوداده، خامه و پیازچه تزئین کنید.

2. سوپ جو با سس سفید

2 پیمانه بلغورجو را با مقدار مناسبی آب‌جوش روی حرارت بگذارید تا بپزد. 2 عدد هویج متوسط را پوست گرفته و درشت رنده کنید. آن را به همراه 1 پیمانه قارچ ورقه‌ای خردشده به بلغور پخته بیفزایید. وقتی مواد پختند، سس سفید را آماده کنید.

 3 قاشق سوپخوری آرد را با کمی شیر حل کنید. حدود 1 پیمانه شیر به آن بیفزایید و روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد. دائم هم بزنید تا یکنواخت و غلیظ شود. وقتی سس کمی غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید. 25 گرم کره، کمی نمک و فلفل سیاه به سس بیفزایید. سس آماده را به سوپ اضافه و خوب مخلوط کنید. کمی صبر کنید تا سوپ با سس هم مدتی بجوشد. سوپ آماده را با کمی برگ جعفری خردشده و آب‌لیمو سرو کنید.

نکته: به جای بلغورجو از پرک آن هم می‌توانید استفاده کنید که سرعت کار بیشتر می‌شود.

3. سوپ ذرت و کاری تایلندی‌

1 پیمانه پیاز خردشده را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت تفت دهید. وقتی پیاز سبک شد، 1 قاشق چایخوری پودرسیر یا دو حبه سیر له شده را به همراه 2 پیمانه دانه ذرت به آن اضافه کنید. 1 عدد فلفل‌دلمه‌ای قرمز را خلالی خرد کنید و به مواد دیگر بیفزایید.

 4 پیمانه شیر نارگیل و 3 تا 5 قاشق چایخوری پودرکاری را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. 1 عدد قرص عصاره سبزیجات را در قابلمه پودر کنید. 1 پیمانه برگ اسفناج ریز و تازه را هم خرد کنید و به مواد درحال جوشیدن بیفزایید. در قابلمه را ببندید تا ذرت‌ها بپزند و سوپ جا بیفتد. در آخر 1 عدد لیموی درشت را هم آب بگیرید و به همراه کمی نمک و فلفل به سوپ بیفزایید و آن را سرو کنید.

4. سوپ سبز نخود و نعنا

1 عدد پیاز متوسط را خرد کنید و به همراه 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون روی حرارت تفت دهید. 2 عدد تره‌فرنگی را هم خرد کنید و به پیاز بیفزایید و هم بزنید. 700 گرم نخود را هم افزوده و بعد از پودر کردن 2 عدد قرص عصاره سبزیجات به قابلمه،‌ 5/3 پیمانه آب هم بیفزایید و در قابلمه را بگذارید تا سبزیجات خوب بپزند. 4/1 پیمانه برگ نعنا را هم با کمی فلفل به سوپ اضافه کنید. بعد ازپخت کامل نخود‌ها، سوپ را در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. برای سرو روی آن را با تکه‌های نان برشته تزیین کنید.

5. سوپ مرغ و نودل

2 ساقه کرفس را حلقه‌حلقه خرد کنید. 2 عدد هویج را هم ورقه‌ای ببرید. در قابلمه‌ای 1 قاشق سوپخوری کره بریزید و روی حرارت قرار دهید. کرفس و هویج را در کره آب شده تفت دهید. 1 تکه سینه‌مرغ را هم نگینی درشت خرد کنید و به قابلمه بیفزایید. 4 پیمانه آب مرغ را هم بیفزایید و در ظرف را ببندید.

بعد از پخت کامل مواد، یک بسته نودل به سوپ اضافه کنید و حدود 8 دقیقه صبر کنید تا سوپ جا بیفتد. برای سرو کمی نمک و نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه به همراه 2 قاشق سوپخوری جعفری خرد شده به سوپ بیفزایید.

بوی زندگی

تصاویری زیبا و ساده از زندگی روستائیان که سرشار از آرامش و صمیمیت است را مشاهده خواهید کرد.
  در زندگی روستایی آرامش نقش اصلی را بازی می کند؛ یکی از مهمترین ویژگی ها و برتری های زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری همین آرامش است که تنها در روستاها می توان به آن رسید؛ زندگی در روستا آدمی را از هر جنجال و قیل و قال و دود و دم رهایی می بخشد.

لذت خوردن نان محلی و چیدن میوه از درخت را تنها در روستا می توان تجربه کرد، جایی دور از شهرها و سروصدای زندگی ماشینی، جایی که دعوا بر سر یک لقمه نان وجود ندارد، و آرامش را می توان در چهره ها دید و استرس هنوز تعریف نشده است.

کسی منکر سختی های زندگی روستائیان نیست از نداشتن برق و گاهی اوقات در فصل سرما ابزاری برای گرمایش، اما طبیعت با آرامش قرین است، در قریه زندگی را می دوزند، همه یک خانواده اند و زندگی ها هنوز بوی سادگی و محبت می دهد.

در این گزارش سعی کرده ایم عکس هایی را برای شما قرار دهیم که علاوه بر زنده بودن آن بوی امید، محبت، صفا ،صمیمیت و از همه مهمتر بوی زندگی می دهند.

عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند


عکس هایی که بوی زندگی می‌دهند

شگفتی های بدن

بدن انسان،پر از شگفتی و زیبایی است که بشریت با وجود داشتن اطلاعات جالب درباره آن ،اما هنوز هم در پی کشف حقایقی خاص تر درباره بدن انسانها است.
دانستنی‌هایی شگفت انگیز از خودمان!
 در ادامه نکات جالبی در این باره می خوانید که احتمالا برایتان شگفت انگیز است.

بینی انسان می تواند 50 هزار رایحه مختلف را شناسایی کند.

بدن از 7.000.000.000.000.000.000.000.000.000 اتم تشکیل شده است.

بدن کودک 60 استخوان بیشتر از یک بزرگسال دارد!

دهان انسان در حدود 25 هزار لیتر بزاق در طول عمرش تولید می کند که می تواند 2 استخر را پر کند.

با مقدار آهن موجود در بدن انسان می توان یک میخ 3 اینچی ساخت.

قوی ترین ماهیچه در بدن انسان ماهیچه فک است.

عرق به خودی خود بی بو است اما آمیخته شدن آن با باکتری های موجود بر روی پوست منجر به تولید بوی بدن می شود.

رشد گوش و بینی متوقف نمی شود.

درست مثل اثر انگشت ،اثر خطوط روی زبان هم منحصر به فرد است.

مغز انسانها به هنگام بیدارشدن الکتریسیته کافی تولید می کند که بتوان یک لامپ را روشن کند.

چشم انسان می توان 10 میلیون رنگ مختلف را از هم تمایز دهد.

چشمان انسان یک دوربین دیجیتال 576 مگاپیکسلی است.

مجموع باکتری های موجود در بدن به یک کیلو و نیم می رسد.

هنگامی که موسیقی گوش می کنید ضربان قلبتان به نوعی ریتم را تقلید می کند.

مغز انسان 20 درصد اکسیژن و خون کل بدن را استفاده می کند.

استخوانهای بدن از 31 درصد آب تشکیل شده اند.

خوابیدن کمتر از 7 ساعت در شب از طول عمر می کاهد.

قلبتان در طول عمر نزدیک به یک و نیم میلیون بشکه خون برای شما پمپ می کند که به اندازه پر کردن مخزن 200 قطار است.

قلب حتی اگر در بدن نباشد می تواند به ضربان خود ادامه دهد زیرا دارای ضربان الکتریکی مخصوص به خود است.

هر قدمی که بر می دارید 200 ماهیچه را به کار می اندازید.

جوانه های چشایی زبان هر از 10 روز عوض می شوند.

اگر اسید معده بر روی پوست بریزد می تواند آن را سوراخ کند.

بدون انگشت کوچک،50 درصد قدرت دست را از دست می دهید.

زردآلو

زردآلو، میوه‌ای لذیذ و پرخاصیت است که از نظر پزشکی به دلیل حضور ویتامین‌های ارزشمندی همچون آ، گروه ب و ویثامین ث و همچنین مواد معدنی مورد نیاز بدن از ارزش تغذیه‌ای فراوانی برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های این میوه‌ی تابستانی، می‌توان به تهیه‌ی انواع دسر، آجیل و چاشنی‌های خوشمزه و پرطرفدار اشاره کرد که علاقه‌مندان بسیاری را در سراسر جهان از آن خود کرده است. 

آشنایی کلی با زردآلو

زردآلو از میوه‌های لذیذ و دوست‌‌داشتنی فصل تابستان است که به‌عنوان خوراکی بومی کشور چین شناخته می‌شود. این میوه از گروه خانواده‌ی روزاسه (گل سرخیان) بوده و از لحاظ شکل فیزیکی کروی است. اکثر زردآلوهای پرورش یافته، از اندازه‌ای شبیه به هم برخوردار بوده و دارای اندازه‌ای حدود ۴ تا ۵ سانتی‌متر و وزنی بالغ بر ۳۵ گرم است. به نظر می‌رسد در سال‌های نخست قرن اول میلادی از کشور چین به دیگر نقاط قاره‌ی آسیا و اروپا انتقال یافته است. این میوه‌ از نوع میوه‌های درختی است که دارای ارتفاعی بالغ بر ۶ متر است. گل‌های آن زیبا و به رنگ سفید مایل به قرمز است و با شکوفه کردن در فصل بهار، جلوه‌ای زیبا و دوست‌داشتنی را به درخت این میوه می‌بخشد. برگ آن نیز شبیه به قلب، نوک تیز و به رنگ سبز روشن مایل به زرد، است. میوه‌ی زردآلو از نوع گوشتی، شیرین و بسیار خوش‌مزه است و در وسط آن، هسته‌ای قهوه‌ای رنگ، با سطحی صاف و به شکل بیضی وجود دارد که مغزی با طعم شیرین و تلخ، درون آن به چشم می‌خورد. مغز هسته‌ی آن خوراکی و مزه‌ای مانند مزه‌ی بادام دارد. بهتر است در مصرف مغز این میوه‌ی شگفت‌انگیز دقت شود، چراکه آن‌هایی که تلخ بوده دارای سیانور است و باعث بروز مسمومیت و حتی در برخی موارد که در استفاده از آن زیاده‌روی شود، باعث مرگ خواهد شد.


جالب است بدانید این میوه از لحاظ طب سنتی دارای طبیعتی سرد و تر (زردآلوی شیرین از طبیعتی گرم‌تر نسبت به سایر زردآلوها برخوردار است) بوده و در سه نوع زردآلو، شکرپاره (این نوع میوه بسیار شیرین است) و قیسی پرورش یافته و مصرف می‌شود. البته قیسی تازه را  نسبت به دو نوع دیگر کمتر می‌توان در بازار یافت، اما نوع خشک‌شده‌ی آن در مقیاس فراوانی و به‌عنوان آجیل در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی موجود در زردآلو

زردآلو سرشار از انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن از جمله ویتامین آ، گروه ب (ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین، ب۳ یا نیاسین، ویتامین ب۶، ویتامین ب۱) و ویتامین ث است که مصرف آن با حضور مواد معدنی ارزشمند دیگری همچون کلسیم، گوگرد، سدیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و روی توسط پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی به دفعات توصیه شده است.

مواد مغذی موجود در هر ۱۰۰ گرم زردآلوی تازه

فولات ۹ میکروگرم، نیاسین (ویتامین ب۳) ۰/۶ میلی‌گرم، ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) ۰/۰۵ میلی‌گرم، ویتامین ب۶، ۶ میلی‌گرم، ویتامین ای ۵ میلی‌گرم، پانتوتنیک اسید ۰/۲۴ میلی‌گرم، تیامین ۰/۰۳ میلی‌گرم، ویتامین آ ۴۲۰ میکروگرم، سدیم ۲ میلی‌گرم، فیبر ۱/۲ میلی‌گرم، آب ۸۷ درصد، پروتئین ۰/۱ گرم، شکر ۸ گرم، انرژی ۳۶ کیلوکالری، پتاسیم ۳۰۰ میلی‌گرم، فسفر ۲۰ میلی‌گرم، منیزیم ۱۲ میلی‌گرم، مس ۶ میلی‌گرم، سلنیوم ۱ میلی‌گرم، روی ۱۰ میلی‌گرم، کلسیم ۲۰ میلی‌گرم، بتاکاروتن ۱۰۹۴ میکروگرم، لوتئین زاگزانتین ۸۹  میکروگرم، بتاکریپتوگزانتین ۱۰۴ میکروگرم، آلفاکاروتن ۱۹ میکروگرم

 نکات مهم هنگام خرید و مصرف زردآلو

برداشت میوه‌ی زردآلو از نیمه‌ی دوم اردیبهشت آغاز شده و تا اواسط شهریور ماه به طول می‌انجامد. بهتر است هنگام خرید این میوه‌ی لذیذ به نکات زیر توجه کنید تا بهترین میوه را برای اعضای خانواده تهیه کنید.

۱) سعی کنید هنگام خرید میوه‌ای را انتخاب کنید که از رنگی نارنجی مایل به طلایی، عطری دلچسب و تقریبا سفت برخوردار  است.

۲) از خرید زردآلوهای کال و زردرنگ (زرد کم‌رنگ) پرهیز کنید.

۳) میوه‌های تازه را به آرامی و با آب سرد بشویید و پس از شستشو با پارچه‌ی لطیفی خشک کنید.

۴) بهتر است زردآلوهای کاملا رسیده را همراه با پوست مصرف کنید تا از تمامی فواید آن بهره‌مند شوید.

۵) متاسفانه هنگام خشک کردن بسیاری از میوه‌ها از جمله زردآلو از سولفیت‌ها استفاده می‌کنند که باعث ثابت نگه داشتن رنگ نارنجی روشن میوه می‌شود. این عمل باعث ایجاد مشکلات حاد تنفسی در بعضی از مصرف‌کنندگان از جمله بیماران مبتلا به آسم خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود این افراد از میوه‌های خشک‌شده‌ی بدون سولفیت با رنگ قهوه‌ای استفاده کنند.

۶) بهتر است زردآلو و سایر میوه‌هایی از این قبیل را با کمک گرمای خورشید خشک کرده و مصرف شود.

زردآلو مؤثر در بهبود بینایی و تقویت چشم

زردآلو میوه‌ای سرشار از ویتامین آ و کاروتن‌ها (بتاکاروتن) است. این دو ماده‌ی ارزشمند همانند آنتی‌اکسیدان عمل کرده و مصرف آن برای بینایی بسیار ضروری است. متأسفانه رادیکال‌های آزاد، به عدسی چشم آسیب قابل توجهی وارد کرده و باعث ایجاد آب مروارید در چشم خواهد شد. حتی ممکن است ذخیره‌ی خونی را که در چشم وجود دارد، از بین برده و بافت چشم را تخریب کند. در واقع زآگزاتین، کاروتنوئیدی است که توسط سلول‌های شبکیه‌ای لکه‌ی زرد موجود در چشم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسئله باعث می‌شود که چشم انسان، ایمنی بیشتری در مقابل بیماری‌هایی همچون ماکولار که رابطه‌ی مستقیمی با سن دارد، به دست آورد؛ بنابراین پزشکان مصرف زردآلو را برای سالمندان توصیه می‌کنند.

زردآلو مناسب جهت جلوگیری از سرطان، کنترل قند خون و کاهش کلسترول

از دیگر نکات قابل توجه در مورد مصرف زردآلو، ویتامین ث و سایر آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به وفور در این میوه یافت می‌شود. فلاونوئید پلی فنولیک مانند لوتئین، زآگزانتین و بتاکریپتو گزانتین‌، از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به میزان قابل توجهی در زردآلو وجود دارد. این مواد نقش قابل توجهی در مراقبت و محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد اکسیژن که از عوامل ایجاد انواع سرطان، بیماری‌ها و پیری زودرس است، ایفا می‌کند. همچنین فیبرهای محلول در آب موجود در زردآلو، قند طبیعی خون را حفظ و کنترل کرده و از ایجاد یبوست و مشکلات روده‌ای ممانعت می‌کند. همچنین ویتامین آ، یکی از مواد لازم و ارزشمند جهت حفظ سلامت غشای مخاطی و پوست بدن انسان به شمار می‌آید. این میوه و دیگر میوه‌های موجود در طبیعت، مملو از کاروتن بوده و همانند سپری مقاوم، بدن را در مقابل انواع سرطان از جمله سرطان ریه و حفره‌های دهانی، محافظت می‌کند.

زردآلو مملو از مواد معدنی مورد نیاز بدن و مؤثر در کنترل فشار خون

همانگونه که پیشتر ذکر شد، زردآلو غنی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز و روی است که حضور آن‌ها برای ایمنی و سلامت بدن، لازم و ضروری خواهد بود. پتاسیم نوعی ماده‌ی معدنی است که در حفظ سلامتی قلب، تأثیر مثبت و قابل توجهی دارد. ماده‌ای مهم و ارزشمند برای سلول‌ها و مایعات موجود در بدن که ضربان قلب  فشار خون را کنترل کرده و در بهبود عملکرد آن‌ها موثر است.

فیتوکمیال ماده‌ی مهم دیگری است که به مقدار زیادی در زردآلو یافت شده و برای سلامتی بدن انسان‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کند. عملکرد این ماده به گونه‌ای است که از بدن انسان در مبتلا شدن به بیماری‌های خطرناک قلبی، محافظت می‌کند. همچنین کلسترول‌ خون را کاهش داده و مانع از بروز انواع سرطان خواهد شد.

ویتامین ث موجود در زردآلو عالی برای مشکلات ناشی از کم خونی

ویتامین ث به بیشتر شدن مقاومت بدن انسان در مقابل انواع عفونت  میکروبی و ویروسی و نیز از بین بردن رادیکال‌های آزاد که برای سلامت بدن مضر و دردسرساز است، کمک می‌کند. همچنین ویتامین ث از مناسب‌ترین موادی است که در تأمین خون مورد نیاز بدن، نقش بسزایی را ایفا می‌‌کند. بنابراین مصرف آن برای مبتلایان به کم‌خونی مفید و کارآمد خواهد بود.

زردآلو مفید در درمان بیماری‌های عصبی و روحی

زردآلوهایی که به طور کامل رسیده‌اند، منبع غنی از ویتامین گروه ب است و برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روحی و عصبی، گیجی، فراموشی، بی‌خوابی، خستگی شدید و... مفید خواهد بود.

خواص مغز هسته‌ی زردآلو

در طب سنتی ایران، مغز هسته‌ی زردآلو از طبیعتی گرم و خشک برخوردار بوده و خواص درمانی قابل توجهی دارد. آن‌ها معتقدند این بخش از زردآلو عامل بسیار مناسبی در تقویت قوای جنسی بوده و مصرف آن را به افراد سردمزاج توصیه می‌کنند. همچنین روغن مغز هسته‌ی زردآلو برای نرم کردن پوست بدن نیز مفید بوده و در صورتی که تلخ باشد، کرم معده و روده را از بین می‌برد. از دیگر ویژگی‌های مغز هسته‌ی زردآلو، رفع ورم مقعد و برطرف‌کننده‌ی سنگ مثانه است. زردآلو میوه‌ای دیر هضم و نفاخ است که مصرف  غیر متعادل آن برای افراد مسن و کودکان منع شده است. پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی، مصرف زردآلو را قبل از غذا و همراه با هسته‌ی آن توصیه کرده‌اند، چراکه هسته از خاصیت ضد نفخ برخوردار بوده و هضم زردآلو را تسهیل می‌بخشد.

خواص درمانی زردآلو

زردآلو سرشار از خواص دارویی بی‌نظیری است که مصرف درست و متعادل آن توسط پزشکان و متخصصان تغذیه، به کرات توصیه شده است. در ادامه به بیان برخی از این خواص دارویی، پرداختیم.

۱) زردآلو میوه‌ای مفید جهت بازکردن گرفتگی‌های مجاری عروق و نرم‌کننده‌ی سفتی‌ها است.

۲) تصفیه‌‌کننده‌ی خون و داروی مناسبی جهت برطرف کردن تب است.

۳) مصرف زردآلو بوی بد دهان را از بین خواهد برد.

۴) این میوه خاصیت ملین داشته و برای جلوگیری از یبوست بسیار مؤثر است.

۵) کبالت موجود در زردآلو، برای کم‌خونی مناسب است.

۶) این میوه به دلیل داشتن مقدار مناسبی از اسید سالسیلیک، ورم مفاصل را از بین می‌برد.

۷) زردآلو مانع نرم‌ شدن غیر عادی استخوان‌های بدن شده و خوراکی مناسبی برای قلیایی کردن بدن محسوب می‌شود.

۸) مصرف زردآلو برطرف‌کننده‌ی تشنگی، پاک‌کننده‌ی کیسه‌ی صفرا، تصفیه‌کننده‌ی خون و دفع‌کننده‌ی مناسب اسید معده به شمار می‌آید.

۹) التهاب معده با میل کردن زردآلو کاهش یافته و برای رفع این مشکل بهتر است با مغز هسته‌ی این میوه‌ی لذیذ، مصرف شود.

منع مصرف زردآلو

در کنار تمامی خواص شگفت‌انگیز زردآلو، پزشکان مصرف این میوه‌ی خوشمزه و دوست‌داشتنی را در برخی از موارد ممنوع و برای بعضی از افراد، با رعایت نکاتی لازم و ضروری می‌دانند.

۱) مصرف زردآلو برای افراد سردمزاج و کسانی که معده‌ای ضعیف دارند، مناسب نمی‌دانند. همچنین سالخوردگان نیز باید در میل کردن آن دقت لازم را به کار برده و در حد اعتدال مصرف کنند.

۲) استفاده از زردآلو پس از میل کردن غذا، برای سلامت بدن مناسب نیست.

۳) زردآلو را هرگز ناشتا مصرف نکنید، چرا که باعث دل‌درد می‌شود.

۴) پس از میل کردن زردآلو از نوشیدن آب سرد خودداری شود.

۵) زردآلو را زمانی که کاملا رسیده است مصرف کنید در غیر این صورت باعث ایجاد ناراحتی‌های گوارشی خواهد شد.

۶) افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی از جمله پیسی و لک‌های صورت، به میزان بسیار کمی از زردآلو استفاده کنند.

۷) مصرف زردآلو برای مبتلایان به بیماری‌های کبدی توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه‌ی تعدادی دسر خوشمزه با زردآلو

میلک شیک زردآلو

مواد لازم

زردآلوی خشک شده و ریز خرد شده ۱۰ عدد، شیر سرد ۲پیمانه، شکر (ترجیحا قهوه‌ای) ۳ قاشق چای‌خوری، پودر دارچین ۱/۴ قاشق چای‌خوری، یخ ۶ تکه

طرز تهیه

ابتدا زردآلوها را با ۱/۴ پیمانه شیر ترکیب کرده و آن‌ها را درون مخلوط‌کن بریزید. سپس دستگاه را روشن کرده و تا زمانی که ترکیبی یکدست به دست آید، به هم زدن آن‌ها ادامه دهید. اکنون بقیه‌ی شیر و شکر قهوه‌ای را نیز به مواد اضافه کرده و با یکدیگر مخلوط کنید. سپس دارچین را نیز به مواد ترکیبی اضافه کرده و دوباره آن‌ها را با یکدیگر هم بزنید.

در این لحظه می‌توان در صورت تمایل از میوه‌ی دیگری مانند موز نیز استفاده کرد تا طعم و عطر دلچسب‌تری به میلک شیک شما ببخشد. دسر لذیذ آماده‌ شده و می‌توان آن را درون لیوان‌های مورد نظر جهت سرو ریخت.

اسموتی زردآلو

مواد لازم

شیر سویا ۳/۴ پیمانه، زردآلو ۴ عدد کنسرو شده (زردآلو همراه با آب زردآلو باشد)، آب پرتقال ۲ قاشق غذاخوری، جوانه‌ی گندم ۲ قاشق غذاخوری، آجیل در انواع مختلف به میزان دلخواه، موز ۱ عدد متوسط

طرز تهیه

ابتدا زردآلوها را به همراه آب و شیر سویا درون دستگاه غذاساز یا مخلوط‌کن ریخته و به مدت زمان ۲ تا ۳ دقیقه آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید تا مایعی نرم و یکدستی به دست آید. سپس آب پرتقال، نیمی از موز و جوانه‌ی گندم را نیز به مواد اضافه کرده و دوباره دستگاه مخلوط‌کن را روشن کنید. چند دقیقه‌ای به هم زدن ادامه دهید تا همه‌ی مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. در این مرحله آجیل‌ها را نیز داخل مخلوط‌کن ریخته و تا زمانی که ترکیب به دست آمده به صورت پوره تبدیل شود، به مخلوط کردن آن‌ها ادامه دهید. این کار تقریبا در مدت زمان ۵ دقیقه به طول خواهد انجامید. لیوان‌های مورد نظر را آماده کرده و پوره‌ی به دست آمده را درون آن‌ها بریزید. نصفه‌ی باقیمانده‌ی موز را به صورت حلقه‌ای برش زده و به‌عنوان تزئین در لبه‌ی لیوان قرار دهید. اسموتی زردآلو آماده‌ی سرو است.

پودینگ زردآلو

مواد لازم

عسل ۲ قاشق سوپ‌خوری، آرد گندم ۱۵۰ گرم، زردآلوی رسیده ۴۰۰ گرم، بکینگ‌پودر ۱ قاشق چای‌خوری، خمیر تازه‌ی نان (ترجیحا از نان فانتزی استفاده شود) یک پیمانه و نیم، شکر ۲/۳ پیمانه، پودر دارچین ۱ قاشق چای‌خوری، روغن مایع ۲ قاشق سوپ‌خوری، شیر کم‌چرب ۳/۴ پیمانه

طرز تهیه

در نخستین مرحله، فر گاز را روی دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت تنظیم و روشن کنید. سپس زردآلوها را برش زده و پس از خارج کردن هسته‌های آن، برای استفاده در تهیه‌ی دسر، کنار بگذارید. درون ظرفی مناسب که جداره‌ی آن را با مقدار کمی روغن چرب کرده‌اید، عسل بریزید. ۸ عدد از زردآلوهای دونیم شده را روی عسل بچینید. اکنون زردآلوهای دیگر را نیز درون دستگاه مخلوط‌کن ریخته و آن را روشن کرده تا به پوره تبدیل شود.

در این قسمت، ظرف گودی را انتخاب کرده و آرد، خمیر نان، شکر و دارچین را درون آن ریخته و با یکدیگر مخلوط کنید. سپس روغن و شیر را با مواد خشک ترکیب کرده و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. پس از آماده شدن ترکیب، آن را روی زردآلوهایی که روی عسل چیده‌اید، ریخته و به مدت زمان ۵۰ تا ۵۵ دقیقه درون فر، قرار دهید. زمانی که روی دسر طلایی رنگ شد، فر را خاموش کرده و ظرف حاوی دسر را از آن خارج کنید. پودینگ زردآلو آماده‌ی مصرف کردن است. می‌توانید پوره‌ی زردآلو را به‌عنوان سس در کنار پودینگ میل کنید یا در صورت تمایل آن را پس از خنک شدن پودینگ، روی سطح آن مالیده و میل کنید.

چاه کن همیشه ته چاه است

در مورد ضرب‌المثل چاه کن همیشه ته چاه است، روایات مختلفی وجود دارد و ما سعی به عمل آورده‌ایم که حقیقی‌ترین تاریخچه را در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه ضرب المثل چاه کن همیشه ته چاه است

 حاکم عباسیان از یکی از اشخاص عرب به شدت خوشش می‌آمد و از همنشینی با او بسیار شادمان می‌شد. نوکران و خدمه‌ زیادی به فرمانروای عباسیان خدمت می‌کردند، اما یکی از این ندیمه‌ها بسیار حسود و کینه‌ای بود و زمانی که از دوستی و رفاقت بین حاکم و آن مرد عرب اطلاع پیدا کرد، بسیار حسادت ورزید و او را مانع از رسیدن به اهداف خودش دانست و به این فکر افتاد تا او را طوری نزد فرمانروا خراب کند که از چشم او بیفتد و خودش را در حضور خلیفه عزیز جلوه دهد.

روزی آن ندیمه نزد مرد عرب رفت و به او گفت من هنگام ظهر مهمانی ترتیب دادم، خوشحال می‌شوم که تشریف بیاورید و ناهار را با ما میل کنید و از حضورتان کمال استفاده را ببریم. آن مرد کمی فکر کرد و پیشنهاد او را پذیرفت.

غلام خلیفه فورا به خانه‌اش رفت و فرمان داد تا در غذای مرد عرب مقدار زیادی سیر بریزند. هنگام ظهر مرد عرب به خانه‌ی او آمد و بعد از اینکه ناهار را با هم میل کردند به گفتگو پرداختند. نوکر حاکم به مهمانش گفت دهانت بوی سیر گرفته است، سعی کن در حضور فرمانروا کمتر صحبت کنی و دستت را در مقابل دهانت بگیر تا بوی سیر، حاکم را آزار ندهد.

سپس مرد عرب از او خدافظی کرد و رفت. غلام به سرعت نزد حاکم رفت و به او گفت: سرور، چند ساعت قبل مرد عرب پیش من آمد و با گستاخی تمام به من گفت که پادشاه شما دهانش بوی گند می‌دهد و هنگامی که من با ایشان صحبت می‌کنم بسیار رنج می‌برم. به همین دلیل دستم را جلوی بینی و دهان خود قرار می‌دهم تا بوی بد را استشمام نکنم. سپس فرمانروا دستور داد تا آن مرد را نزد او بیاورند. مرد عرب هم طبق گفته‌ی غلام دربار، دستش را در مقابل دهان و بینی خود قرار داد تا بوی بد سیر حاکم را آزار ندهد. سپس وارد قصر شد و نزد حاکم رفت. وقتی پادشاه او را دید صحت گفته‌های غلامش برای او روشن شد. نامه‌ای نوشت مبنی بر اینکه آورنده‌ی این نامه را بلافاصله بعد از باز کردن نامه اعدام کنند. سپس نامه را مهر کرد و به مرد عرب داد و به او گفت آن را به فلان حاکم تحویل دهد. او هم بلافاصله از قصر خارج شد. در بین راه، با غلام برخورد کرد و به او گفت کجا می‌روی؟ مرد عرب به او گفت فرمانروا این نامه را به من داده‌اند تا به فلان حاکم تحویل دهم. ناگهان غلام به فکر فرو رفت و با خود گفت تمام تلاش من برای خراب کردن این مرد عرب بی‌فایده بوده است و حتی او را نزد حاکم دیگری می‌فرستد تا در برابر این ماموریت پاداش دریافت کند. بهتر است این نامه را خودم تحویل دهم. سپس به آن مرد گفت تو خسته‌ای، نامه را به من بده تا من این ماموریت را انجام دهم. مرد عرب هم پذیرفت و نامه را به او تحویل داد و در بغداد منتظر بازگشت غلام دربار ماند.

 فرمانروا چند روزی سراغ نوکرش را از ندیمه‌ها گرفت، اما هیچکس از او خبری نداشت. اما به اطلاع وی رساندند که مرد عرب داخل شهر است. حاکم بسیار متعجب شد که او چرا همچنان زنده است! سپس فرمان داد تا او را به قصر بیاورند. هنگامی که مرد عرب آمد حاکم جریان نامه را برایش تعریف کرد و قصد خود را از مأموریتی که به او سپرده بود برایش روشن کرد. به عرب گفت آیا دهان من بوی بدی می‌دهد؟ مرد عرب متعجب شد و به او گفت چه کسی چنین حرفی زده است؟! فرمانروا هم به او گفت خود تو این را گفته‌ای و حتی غلام من هم حاضر است شهادت بدهد و تو زمانی که پیش من آمدی دستت در مقابل دهانت گذاشتی و این یعنی اینکه دهان من بوی بدی می‌دهد و تو را می‌رنجاند. در همان لحظه مرد یاد مهمانی افتاد که غلام او را دعوت کرده بود و به او گفت دستش را جلوی دهانش بگیرد تا بوی سیر حاکم را آزار ندهد. بعد قضیه را از اول تا آخر برای پادشاه توضیح داد و متوجه شد که غلام برای او چه نقشه‌ی شومی کشیده بوده است. حاکم بعد از کمی تامل این جمله را گفت:

چاه کن همیشه ته چاه است.

از آن دوران تا به امروزه هر کس که قصد خراب کردن کسی دیگری را دارد برایش این ضرب‌المثل را بکار می‌برند.