آتشفشان شگفت انگیز در عربستان

دهانه آتشفشانی "الوهابا" در نزدیکی شهر طائف قرار داشته و یکی از بزرگترین دهانه های آتشفشانی خاورمیانه به حساب می‌آید.

جریمه مصرف سیگار

مدتی پیش بود که درباره کاهش سن شروع مصرف سیگار در ایران هشدار داده شد. از طرفی دیگر آمارها نشان می دهد مصرف سیگار در کشور رشد داشته است. همین مسائل باعث شده تا دولت برای کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، جریمه هایی در نظر بگیرد تا شاید آمار قاچاق و مصرف سیگار در ایران پایین بیاید.

هیات وزیران موادی را در قالب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تصویب کرده که براساس آن جریمه های نسبتا سنگینی برای فروش غیرقانونی سیگار و حتی مصرف آن در اماکن عمومی در نظر گرفته شده است.

در واقع حداقل و حداکثر جزای نقدی در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات افزایش پیدا کرده و این رقم های جدید برای اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ابلاغ شده است. 

یکی از مهمترین تبصره های این قانون، در نظر گرفتن جریمه نقدی برای مصرف سیگار در اماکن عمومی است. از این به بعد اگر در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی سیگار بکشید بین 22 هزار تا 43 هزار تومان جریمه می شود. 

مواد قانون

موضوع تخلفات

مبلغ (تومان)

10

هرگونه تبلیغات مغایر با قانون و آئین‌نامه اجرایی آن

از 215 هزار تا 21 میلیون و 500 هزار

11

فروش و عرضه دخانیات از سوی افراد فاقد پروانه فروش، عرضه محصولات بدون شماره سریال و علامت مصوب و تکرار عدم پرداخت مالیات

از 215 هزار تا 13 میلیون

12

فروش یا عرضه دخانیات به افراد زیر هجده سال یا به واسطه این افراد

از 43 هزار تا 215 هزار و در صورت تکرار 4 میلیون و 300 هزار

بند (ب) ماده (13)

استعمال دخانیات در نهادهای موضوع ماده (18) قانون رسیدگی به تخلفات اداری (وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی ، شرکتهای ملی نفت و گاز و پتروشیمی و شهرداریها و بانکها و موسسات و شرکتهای دولتی) در خصوص مرتکبین غیر از کارکنان نهادهای مذکور 

از 30 هزار تا 43 هزار

تبصره(1) ماده (13)

 

مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی

از 22 هزار تا 43 هزار

16

عرضه فرآورده‌های دخانی در بسته‌های بدون شماره سریال و برچسب ویژه شرکت دخانیات و عدم درج عبارت «مخصوص فروش در ایران» بر روی بسته‌های فرآورده‌های دخانی وارداتی و عرضه و فروش بسته‌های بازشده فرآورده‌های دخان

از 22 هزار تا 86 هزار

 

خرید روزانه 10 میلیارد تومان سیگار

طبق آمار های رسمی و غیر رسمی سن شروع مصرف سیگار در ایران بین 12 تا 13 سالگی است. به گفته « محمد دلاوری» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، براساس یک تحقیق میدانی، سن شروع مصرف سیگار در پسران 14 و برای دختران 17 سالگی است. وزارت بهداشت هم بدون تقسیم بندی جنسیتی آن را 13 سالگی اعلام می‌کند. به گفته او تک فروشی در دکه‌ها و مغازه‌ها یکی از عوامل این اتفاق است و برای همین هم جریمه بیشتری برای این کار در نظر گرفته شده است. 

از طرفی آمار مصرف سالانه سیگار در کشور به 65 میلیارد نخ می‌رسد که از این میان 25 میلیارد نخ سیگار تولید داخل و تولید مشترک است. حدود 20 تا 25 میلیارد سیگار از طریق واردات تامین می‌شود و حدود 15 تا 25 میلیارد نخ از طریق قاچاق به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و این یعنی اینکه ایرانی ها سالانه 3250 میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌کنند. روزانه 10 میلیارد تومان!

از سوی دیگر تعداد بیماری ها و به خصوص سرطان هایی که با مصرف سیگار ارتباط مستقیم دارند، باعث شده است هر سال مبلغ زیادی برای درمان برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار صرف شود.یعنی سالانه  7200 میلیارد تومان.

با این حال و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی هر هشت ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل مصرف سیگار می‌میرد و تمام این عدد و رقم ها باعث شده زنگ خطر مصرف سیگار به صدا دربیاید. ولی اینکه جریمه ها می تواند مردم را از سیگار کشیدن منصرف کند یا نه، مشخص نیست!

شین هوا ، پله های آسمانی

شین هوآ شاید ترسناک ترین مکان برای توریست ها !


امیدواریم از ارتفاع نترسید چون امروز به سراغ کوهی در چین رفتیم که حتی نگاه کردن به تصاویرش آدم رو به وحشت می اندازد. اینجا کوهی در چین است به نام شین هوآ (Mt. Hua Shan) از کوهپایه شما به مجموعه عظیمی از پله های سنگی برمیخورید که به آن ها پله های آسمانی میگویند و در قسمت های بالاتر کوه به تخته هایی چوبی , شاید این کوه ترسناکترین مکان برای کوهنوردی باشد…

با این حال مردم بیشماری به این مکان سفر می کنند…

این مسیر خیلی توووپه

17 ماده مسکن

17 ماده که درد را تسکین می بخشد.


421191_OkwNX3ng

17 ماده که درد را تسکین می بخشد.

احساس درد حس ناخوشایندی است که حتی بعضی مواقع باعث مختل شدن فعالیت های طبیعی و روزانه فرد می شود.
احساس درد نشانه بیماری و اختلال در عملکرد سیستم های داخلی بدن است.

بعضی از مواد غذایی را که برای تسکین دردهای مختلف به کار می رود عبارتند از:

گرفتگی عضله پا- آب گوجه فرنگی: نتایج تحقیقات نشان می دهد از هر ۵ نفر حداقل یک نفر به طور دائم دچار گرفتگی عضله پا می شود. علت این ناراحتی کمبود پتاسیم و کلسیم است. با مصرف روزی حدود یک پیمانه آب گوجه فرنگی که سرشار از پتاسیم است، خطر بروز گرفتگی های دردناک عضله در عرض ۱۰ روز کاهش می یابد.

درد سینه- دانه کتان: نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، افزودن ۳ قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به غذای روزانه، در عرض ۱۲ هفته درد سینه زنان را کاهش می دهد. محققان معتقدند، فیتواستروژن موجود در دانه کتان مانع از بالا رفتن میزان استروژن که درد سینه را ایجاد می کند، می شود.

آفت یا زخم دهان- عسل: روزی ۴ بار کمی عسل طبیعی را روی آفت یا زخم ها بمالید تا از بین برود. استفاده از عسل روند درمان آفت را ۴۳ درصد سرعت می بخشد. محققان می گویند: آنزیم های طبیعی موجود در عسل طبیعی، التهاب را از بین می برد؛ با ویروس های مهاجم مقابله می کند و التیام بافت های آسیب دیده را سرعت می بخشد.

سینوزیت- ترب کوهی: سینوزیت که بسیار شایع است علاوه بر گرفتگی بینی و درد پیشانی و صورت باعث می شود بیمار احساس درد وسیع تر و بیشتری داشته باشد. به گفته محققان آلمانی، ترب کوهی جریان خون به حفره های سینوزیت ها را تقویت می کند، سینوزیت های گرفته را باز می کند و عفونت های سینوزیت را نسبت به اسپری های رفع احتقان سریع تر درمان می کند.

دردمفصل- آب: درد پا، زانو، شانه و… را با مصرف روزی ۸ لیوان آب در عرض یک هفته برطرف کنید. به گفته محققان آب عنصر سازنده غضروف است که از قسمت انتهای استخوان و مفصل ها محافظت می کند، مایعات موجود در بدن ودیسک های نرم در ستون فقرات را نرم و روان می کند.

کمردرد- انگور: نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد مصرف روزی یک پیمانه انگور جریان خون به بافت های آسیب دیده کمر را بهبود می بخشد.بنابراین مصرف این میوه برای بهبود جریان خون و درمان بافت های آسیب دیده کمر لازم است.

درد عضله- نعناع: ۳ بار در هفته، در وان آب حاوی ۱۰ قطره روغن نعناع قرار بگیرید . آب ولرم باعث شل شدن عضله و روغن نعناع به طور طبیعی عصب را آرام خواهد کرد. تاثیر ترکیب آب ولرم و روغن نعناع در کاهش درد ۲۵ درصد بیشتر از داروهای شیمیایی است.

ناراحتی گوارشی- آناناس: مصرف روزی یک پیمانه آناناس تازه، نفخ های دردناک را در عرض ۷۲ ساعت کاهش می دهد. آناناس سرشار از آنزیمی است که با کمک به سیستم گوارشی پروتئین های دردزا در معده و روده کوچک را سریع تر می شکند.

دردپا- نمک: برای رفع درد ناخن های فرورفته در گوشت انگشت، به طور منظم پا را در آب ولرم حاوی نمک خیس کنید تا عفونت و درد در عرض ۴ روز برطرف شود. به گفته محققان دانشگاه نمک به طور طبیعی التهاب را از بین می برد، خاصیت ضدباکتریایی آن نیز به سرعت میکروب هایی را که باعث ورم می شود از بین می رود. کافی است در هر یک لیوان آب ولرم، یک قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید و روزی ۲ بار به مدت ۲۰ دقیقه پا را خیس کنید تا عفونت از بین برود.

درد مزمن- زردچوبه: نتایج بررسی ها نشان می دهد، زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد ۳ برابر موثرتر است. زردچوبه ۵۰ درصد از درد بیماران آرتریت را کاهش می دهد.کورکومین ، ماده فعال موجود در این ادویه، آنزیم تولیدکننده هورمون های دردزا را متوقف می کند. کافی است روزی یک چهارم قاشق مرباخوری از این ادویه مصرف کنید.

علایم قاعدگی-ماست: ۸۰ درصد زنان به علایم ناراحت کننده قاعدگی مبتلا می شوند، زیرا سیستم عصبی به بالا و پایین رفتن استروژن و پروژسترون که به طور طبیعی هر ماه رخ می دهد، حساس است. اما با مصرف روزی ۲ پیمانه ماست این علایم ۴۸ درصد کاهش پیدا می کند. به گفته محققان ماست غنی از کلسیم است که به طور طبیعی سیستم عصبی را آرام می کند و مانع از بروز علایم دردناک می شود.

ناراحتی معده- ماهی: سوءهاضمه، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری التهاب روده را با خوردن هفته ای نیم کیلوگرم ماهی برطرف کنید. نتایج بررسی ها نشان می دهد اسیدهای چرب موجود در ماهی به نام های «DHA» و «EPA» ، به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را برطرف می کند. در برخی موارد همانند داروها به فرد تسکین می بخشد.
«DHA» و «EPA»ضد التهابی قوی، طبیعی و بدون عارضه است که به طور موثر عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

گوش درد- سیر: محققان معتقدند ، مواد فعال در سیر به طور طبیعی باکتری های دردزا را از بین می برد.برای تهیه روغن سیر، ۳ حبه سیر را در نصف پیمانه روغن زیتون به مدت ۲ دقیقه به آرامی بپزید، صاف کنید. این روغن به مدت ۲ هفته قابل نگه داری در یخچال است.

درد مفصل و سردرد- گیلاس: نتایج بررسی ها نشان می دهد از هر ۴ زن حداقل یک نفر به درد آرتریت، نقرس و سردردهای مزمن مبتلاست.
آنتوسیانین ترکیبی که رنگ قرمز به گیلاس می دهد خاصیت ضدالتهابی دارد و ۱۰ برابر از آسپرین قوی تر است. آنتوسیانین، آنزیم های ایجادکننده التهاب در بافت ها را متوقف می کند و در نتیجه مانع از بروز دردهای متفاوت می شود.مصرف روزی ۲۰ گیلاس(تازه، یخ زده یا خشک) تا برطرف شدن درد، توصیه می شود.

سوزش سردل- سرکه سیب: قبل از هر وعده غذایی، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط شده در یک لیوان آب بخورید تا در عرض کمتر از ۲۴ ساعت، سوزش سردل فروکش کند. سرکه سیب سرشار از اسیدهای تارتاریک و مالیک است که هضم کننده قوی محسوب می شود. این اسیدها به شکستن چربی ها و پروتئین ها کمک می کند تا قبل از راه پیدا کردن ماده غذایی به مری و ایجاد سوزش سردل، معده به سرعت خالی شود.

درد عضله- زنجبیل: ماده ضد درد موجود در زنجبیل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض ۲ ماه تا ۶۳ درصد کاهش می دهد. مصرف روزی حداقل یک قاشق مرباخوری خشک یا ۲ قاشق مرباخوری زنجبیل تازه برای افراد مبتلا به درد عضله توصیه می شود.

20 عکس شگفت انگیز

20 عکس شگفت انگیز از طبیعت خدا


20 عکس شگفت انگیز از طبیعت خدا

در سیاره ی زیبای ما،  هزاران مکان شگفت انگیز وجود دارد، برخی از آنها غیر واقعی به نظر می رسند، اگر آنها را ببینید می تواند شما را گیج کنند، اما آنها واقعی هستند.

اگر با دقت بیشتر به سیاره زمین نگاه کنیم عشق پروردگار بزرگ به بنده را به راحتی میتوان یافت. در اینجا مجموعه ای از 20 مکان منحصر به فرد که می تواند بر روی زمین یافت می شود جمع آوری کردیم، اما نمیتوان با یک نگاه باور کرد که وجود داشته باشند اما در واقع وجود دارند.

 

آمستردام، هلند

Amsterdam-The-Netherlands

پارک گل آشیکاگا، ژاپن

Ashikaga-Flower-Park-Japan

مورونداوا ، ماداگاسکار

Morondava-Madagascar

جنگلی در هلند

Woodlands-in-the-Netherlands

Horseshoe Bend در رودخانه کلرادو

Horseshoe-Bend-on-the-Colorado-River

درخت ژاپنی افرا , Austin, TX

Japanese-Maple-Tree-Austin-TX

Cypress Gardens, درخت ملکه

empress-tree

دریاچه یخ سفت ، کانادا

Moraine-Lake-Canada

چای ژاپنی

Japanese-Tea-Field

Kochia Hill, Hitachinaka شهر, ژاپن

Kochia-Hill-Hitachinaka-City-Japan

دریاچه خالدار (Khiluk) بریتیش کلمبیا

Spotted-Lake-Khiluk-British-Columbia

Whitehaven ساحل ، استرالیا

Whitehaven-Beach-Australia

Havasu Falls, Grand Canyon National Park

Havasu-Falls-Grand-Canyon-National-Park

پارک ساحلی هیتاچی ، Ibaraki

Hitachi-Seaside-Park-Ibaraki

زمینه های اسطوخودوس در Provence، فرانسه

Fields-of-Lavender-in-Provence-France

اقیانوس گل در چین

Flower-Ocean-in-China

Baatara Gorge Waterfall, Tannourine, Lebanon

Baatara-Gorge-Waterfall-Tannourine-Lebanon

باریک در تگزاس هیل

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

پارک ملی یخچال های طبیعی، مونتانا

Glacier-National-Park-Montana

مترو، پارک ملی صهیون یوتا

The-Subway-Zion-National-Park-Utah

موراویا، جمهوری چک

Moravia-Czech-Republic


فصل سوم زندگی

چگونه بهره بهتری از دوران بازنشستگی ببریم

فصل سوم زندگی

همه ما دیر یا زود با فصلی از زندگی روبه‌رو می‌شویم که ناگزیر از ترک کار یا شغل خود هستیم.

در این هنگام می‌توانیم با کمی خلاقیت و نوآوری روزهایی پربار و مفید را برای خود رقم بزنیم یا برعکس در گوشه‌ای از خانه کز کنیم و فکر کنیم دنیا برایمان تمام‌شده و باید با کسالت و خمودگی لحظات را سپری کنیم ولی قرار نیست شما فعالیت خود را کنار بگذارید. فراموش نکنید شما تا دیروز انسانی شاد و فعال بودید که راس ساعت مقرری از خواب بیدار می‌شدید، لباس می‌پوشیدید، به محل کارتان می‌رفتید و مسئولیت‌های اجتماعی را که به شما محول شده بود انجام می‌دادید. گاهی راضی بودید، گاهی ناراضی، گاهی تشویق می‌شدید و گاه نیز تنبیه. اما دوباره از اول شروع می‌کردید و ناامید نمی‌شدید. آخر هفته‌های شما با روزهای دیگر هفته فرق داشت؛ به کارهای شخصی‌تان رسیدگی می‌کردید و وقت بیشتری با دوستانتان صرف می‌کردید. درواقع شما به‌دلیل داشتن یک شغل و درآمد از حقوق اجتماعی خاصی برخوردار بودید.

اما حالا چطور؟ آیا فکر می‌کنید با اتمام این دوران باید تمام آن تصاویر و خاطرات خوش را از ذهنتان پاک کنید؟ شاید بازنشستگی میز، صندلی و کمد شخصی شما را در محل کارتان از شما بگیرد، شما را از دیدن هرروزه دوستان و همکارانتان دور کند اما نباید اجازه دهید بیش از این شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. البته خیلی طبیعی است که با شروع دوران جدیدی از زندگی خواه ناخواه دچار حالاتی مانند افسردگی، خشم، نارضایتی و... شوید اما نباید بگذارید این حالات خیلی شما را تحت‌تأثیر قرار دهند.بهترین راه پذیرش این موضوع آن است که باور کنید زندگی مراحلی دارد که اگر بتوانید هر یک از آنها را به‌درستی قبول کنید می‌توانید بیشتر از لحظات خود لذت ببرید، در سنین مختلف نقش خود را پیدا کنید و از آن لذت ببرید. بازنشستگی نیز پایان راه نیست؛ بلکه آغاز و تولدی دوباره برای شروع فصل جدیدی از زندگی شماست.

چه باید کرد؟

شاید اگر قبل از هر چیز بپذیریم که رسیدن به بازنشستگی موضوعی است که گریزی از آن نیست و هرکس بالاخره روزی آن را تجربه می‌کند بهتر بتوانیم خودمان را برای آن دوران آماده کنیم و با برنامه‌ریزی، به تک‌تک تصمیمات خود جامه عمل بپوشانیم. در این دوران ما با اوقات فراغتی روبه‌رو هستیم که می‌توانیم زمانی را به هرکدام از علایق خود اختصاص دهیم.
بسیاری از نگرانی‌های دوران بازنشستگی در مورد چگونه گذراندن روزهاست. برای برطرف شدن این نوع نگرانی‌ها بهترین کار این است که فهرستی از اهداف و علایق خود تهیه کنید. این فهرست می‌تواند شامل کارهایی باشد که همیشه می‌خواستید انجام دهید؛ اما هیچ‌وقت فرصت نمی‌کردید آنها را انجام دهید. بهتر است فعالیت‌های جدید را امتحان کنید، بیشتر به سفر بروید، وقت بیشتری را با دوستانتان بگذرانید، هر روز حداقل 30دقیقه را به فعالیت‌های جسمانی، پیاده‌روی و ورزش اختصاص دهید. در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید و انجام کارهای داوطلبانه و همکاری با خیریه‌ها را هم فراموش نکنید.
پرداختن به سرگرمی‌هایی مانند نقاشی، موسیقی یا انجام کارهای دستی نیز بسیار مؤثر و مفید است.

موج تغییر

ورود به دوران جدید زندگی معمولا با نگرانی‌های خاص خود همراه است. در واقع هر تغییر و تحولی در زندگی چه مثبت یا منفی ممکن است منجر به بروز احساساتی مانند اضطراب یا افسردگی شود. یکی از آن رویدادهای مهم زندگی هم که امکان دارد هر انسانی را با مشکل مواجه کند بازنشستگی است. فراموش نکنید اگر نتوانید به‌خوبی با این تغییر مهم در زندگی‌تان مواجه شوید خیلی زود به فردی بی‌حوصله، غمگین، ناراضی و بهانه‌گیر تبدیل می‌شوید که تنها کارش غرزدن به اطرافیان است!اگر در مقابل این نوع تغییرات تسلیم شوید دیگر نه ساعت بیدار شدنتان برایتان مهم است و نه زمان خوابتان. این‌قدر بی‌حوصله هستید که ترجیح می‌دهید بیشتر بخوابید و هنگام بیداری هم دائم نگران هستید که چگونه باید اوقات خود را سپری کنید، به وضع ظاهر خود اهمیتی نمی‌دهید و به‌تدریج دوستانتان را از دست می‌دهید.اما شما می‌توانید جور دیگری تصمیم بگیرید تا بازنشستگی شما را به سوی دنیایی تازه همراه با تجربه‌هایی پر از شگفتی سوق دهد؛ دنیایی با روزها و شب‌های طولانی‌تر و فرصت‌هایی برای پرداختن به اموری که در سال‌های اشتغال فرصت انجام آنها را نداشتید. بدین‌ترتیب شما هنوز می‌توانید خوش‌پوش، باسلیقه، جذاب و اجتماعی باقی بمانید. مسئولیت‌های اجتماعی جدیدی را پذیرا شوید و به همه ثابت کنید که هنوز عضو مفیدی هستید و تجربه سال‌های طولانی کار و تلاش باعث می‌شود دیگران بیشتر بتوانند روی شما حساب کنند.

بیکار نمانید

بهترین کار این است که قبل از اینکه وارد دوران بازنشستگی شوید خوب درباره جزئیات آن فکر کنید. این موضوع باعث می‌شود که ترستان نسبت به آن بریزد و بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. شما حتما قبل از بازنشسته شدن برنامه‌هایی برای آینده‌تان داشته‌اید اما چرا حالا که وارد این دوران شده‌اید نمی‌توانید آنها را عملی کنید! نگران نشوید. این موضوع کاملا طبیعی است. به‌خودتان فرصت بدهید تا بتوانید با پذیرش تغییرات کوچک و بزرگی که برایتان پیش آمده، کم‌کم به آنها جامه عمل بپوشانید.

اگر بیکار ماندن بیش از حد شما را ناراحت کرده و هنوز توانایی انجام کار را دارید می‌توانید شغل جدیدی برای خود انتخاب کنید. امکان دارد نتوانید شغلی به‌خوبی شغل قبلی‌تان پیدا کنید و مسئولیت کمتری به شما بدهند. اما اگر این وضعیت را بپذیرید و بتوانید خودتان را با آن تطبیق دهید، به‌تدریج می‌توانید از آن لذت ببرید ولی اگر نمی‌خواهید سر کار بروید یا شرایط آن برایتان مهیا نیست، باز هم دلیلی ندارد فقط در خانه بمانید. شما می‌توانید مطابق علایق خود برنامه‌های مشترکی با همسر یا دوستان خود داشته باشید.

شما حتی اگر 75سال دارید، باز هم می‌توانید به کلاس زبان، ساخت گل‌چینی‌، شیرینی‌پزی و. .. بروید یا کار کردن بیشتر با کامپیوتر را یاد بگیرید. بدین‌ترتیب می‌توانید با دوستان جدیدی آشنا شوید و بیشتر می‌توانید از اوقات خود لذت ببرید. با تمام این اوصاف هنوز هم می‌خواهید بی‌تحرک و بی‌حوصله گوشه‌ای بنشینید و تأسف روزهای گذشته را بخورید؟!

زندگی ادامه دارد

زندگی همه ما در هر مرحله‌ای متاثر از مراحل قبل است. آنچه در کودکی برایمان رخ داده تأثیر زیادی بر روند رشد ما دارد. بسیاری از الگوهای شکل‌گیری اضطراب و انواع هیجانات عاطفی در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرند. چه بسا ریشه این موضوع را که در دوران سالمندی احساسی ناشی از ترس و اضطراب وجود دارد بتوان در دوران کودکی جست‌وجو کرد.پس می‌بینید که تمام مراحل زندگی به یکدیگر مربوط هستند و نمی‌توان اهمیت یکی را نادیده گرفت. بسیاری افراد گمان می‌کنند اهمیت دوران سالمندی به اندازه دوران دیگر زندگی نیست ولی تحقیقات نشان داده‌اند بسیاری افراد موفقیت‌های بزرگ زندگی خود را در دوران سالمندی تجربه کرده‌اند. عده زیادی از دانشمندان در این دوره از زندگی خود به کشفیات و حقایق علمی‌ پی‌برده‌اند. پس می‌توان این فصل از زندگی را هم ادامه‌ای از دوران‌های قبل دانست که میوه و ثمره بسیاری از تلاش‌های ما در آن به‌بار می‌نشیند.

شاید در این هنگام شما فشار کمتری از لحاظ مالی داشته باشید؛ اما باز هم مانند قبل باید پس‌اندازی داشته باشید تا هنگام نیاز مالی مشکلی برایتان پیش نیاید. درواقع ورود به دوران بازنشستگی یعنی ورود به دوره‌ای که شما نیاز به پس‌اندازی برای درمان بیماری‌های احتمالی خود و خانواده‌‌تان دارید. به علاوه حتما فرزندانتان هم به سنی رسیده‌اند که توقعات زیادی دارند، پس از قبل باید به فکر این موضوع باشید؛ در غیراین صورت بیش از حد ذهنتان را مشغول می‌کند و باعث هیجان و اضطراب بیشتری می‌شود.

مقوله بازنشستگی نه‌تنها شرایط زندگی انسان را چه برای خود او و چه اطرافیانش تحت‌تأثیر قرار می‌دهد بلکه بیش از آن با امنیت شغلی و امنیت از جهت درآمد ارتباط نزدیکی دارد. بنابراین رسیدن به دوره بازنشستگی به‌عنوان بخشی از زندگی انسان درصورتی که با تدابیر اصولی و برنامه‌های متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همراه نباشد، باعث نگرانی و اضطراب زیادی برای بازنشستگان خواهد شد که می‌تواند روابط آنان را با اطرافیان نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. در این میان بهترین راه‌حل این است که جامعه با توجه به احتیاجات عاطفی، معیشتی و نیاز به تفریح و داشتن پویایی شرایطی را برای بازنشستگان فراهم آورد که هر چه بیشتر بتواند پاسخگوی این نیاز آنها باشد.

احتیاج به شرکت در زندگی اجتماعی و داشتن نقشی مهم و مؤثر یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد سالمند است. تحقیقات نشان داده سالمندانی که با وجود سن بالا در فعالیت‌های اجتماعی حضور دارند و از روابط اجتماعی نسبتا بالایی برخوردارند، کمتر به بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های روانی و افسردگی و انزوا دچار می‌شوند. بسیاری از آنها از احساس بطالت و بیکاری و برکنار ماندن از زندگی اجتماعی رنج می‌برند و شکایت دارند بنابراین اگر بتوان کاری کرد که ارتباط و تعامل آنها با جامعه قطع نشود می‌توان سلامت بیشتر روحی آنها را تضمین کرد.

سالمندی راهی نیست که همه افراد با سرعتی مشخص و مساوی آن را طی کنند بلکه هر کس با توجه به شرایط جسمی و روحی و آمادگی که از قبل دارد با آن مواجه می‌شود. در این میان نقش خانواده را هم نباید نادیده گرفت. بهتر است آنها هم نسبت به این دوران آگاهی لازم را داشته باشند و با تشویق فرد به انجام کارهای مورد علاقه‌اش هر‌چه بیشتر او را کمک کنند تا بتواند بهتر با شرایط جدید خود کنار بیاید.

البته یکی از زمینه‌های مهم در فعالیت بازنشستگان نیز مساعدت و کمک کردن آنها به افراد خانواده است. بسیاری از سالمندان از نگهداری و مراقبت از نوه‌های خود لذت می‌برند. شاید برای بعضی از آنها همنشینی با کودکان بسیار لذتبخش باشد اما بعضی افراد هم انرژی و توان لازم را برای این قبیل کارها ندارند. شاید آنها ترجیح می‌دهند ساعت‌ها وقت صرف زیباتر کردن باغچه حیاط خانه‌شان کنند و از باغبانی و انجام کارهای خانه لذت ببرند. بنابراین بهتر است هر فرد با توجه به علایق خود ساعاتش را سپری کند. بدین‌ترتیب افراد خانواده نباید انتظار خاصی از آنها داشته باشند و بهتر است اجازه دهند خودشان برای اوقات فراغتشان برنامه‌ریزی کنند.

عکس های دیدنی و طبیعت بکر

آبشار فرشته در ونزوئلا

چشمه های آب شور اداب سورت در استان مازندران

رودخانه یخ زده Briksdalsbreen در نروژ

دماغه گریکو در قبرس

تپه های شکلات در فیلیپین

آبشار زیبای گلفوس در ایسلند

هیمالیا در نپال

خمیدگی نعل اسب، بخشی از رودخانه کلورادو در آمریکا

آبشار شگفت انگیز ایگوازو در برزیل

آبشار زیبای کائتور در گینه

رودخانه لی در چین

غار دریاچه کاررا در شیلی

چشمه های شگفت انگیز پاموکاله در ترکیه

غار رنگی فلوت در چین

رودخانه ای زیبا در نیوزیلند

جزیرها اسپریت در کانادا

جنگل صخره در چین

کوه های آلپ در سوییس

مزارع برنج در بالی

صخره های عجیب در سواحل استرالیا

دریاچه ای زیبا در تبت

بیماری های پروستات

انواع بیماری های پروستات را بشناسید 


بیماری های پروستات, التهاب و تورم پروستات, بزرگ شدن پروستات

انواع بیماری های پروستات را بشناسید

یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان بالای ۵۰ سال، سرطان پروستات است.

پروستات غده‌ای است که در گردن مثانه مردان قرار دارد. این غده قسمتی از دستگاه تناسلی مردان محسوب می‌شود و اندازه آن تقریبا معادل یک گردوست ولی در بیشتر مردان هنگام میانسالی بزرگ می‌شود. در این باره با دکتر حسین کرمی، فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران صحبت کرده‌ایم.

بزرگ شدن غده خطری ندارد و جزو فیزیولوژیک بدن به حساب می‌آید، اما گاهی بزرگ شدن آن، فرد را با مشکلاتی مواجه می‌کند که بناچار او را روانه مطب یا کلینیک پزشکان می‌کند.

لطفا کمی درباره عملکرد غده پروستات برای ما توضیح دهید.

بسیاری از آقایان می‌گویند من پروستات دارم. این جمله اشتباه است. زیرا همه مردان از بدو تولد دارای این غده هستند. عملکرد این غده به نقش هورمونی‌اش مربوط است. این غده حاوی ترشحات مایعی است که اسپرم‌ها در آن شناورند و به مرحله بلوغ می‌رسند. بلوغ اسپرم برای لقاح ضروری است.

چرا مردان بسیاری به بیماری‌های پروستات مبتلا می‌شوند؟
بیماری‌های پروستات را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:
مورد اول بیماری التهابی یا تورم پروستات است. این بیماری را بیشتر در مردان جوانی که از نظر جنسی فعال هستند زیاد مشاهده می‌کنیم. علت آن هم وجود باکتری‌هایی است که هنگام مقاربت از راه مجاری ادرار وارد غده پروستات می‌شود و آن را ملتهب می‌کند و به تورم آن می‌انجامد. بیماران با شکایت درد کمر و درد در ناحیه تناسلی و زیر بیضه‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند. همراه با این علائم عدم دفع ادرار نسبی را داریم. یعنی بیمار حس می‌کند نمی‌تواند بخوبی ادرارش را تخلیه کند و بعد از دستشویی همچنان احساس می‌کند مثانه‌اش پر است. ورم التهابی پروستات بیشتر در کسانی است که تقید اخلاقی کمتری داشته و ارتباطات جنسی متعددی با افراد متخلف دارند. اما ورم پروستات همیشه به دلیل ورود باکتری به این غده نیست. مثلا کسی که سیستم ایمنی‌اش ضعیف شده نیز ممکن است دچار این التهاب و تورم شود. پروستات غده‌ای است که اگر متورم شود شاید بسختی بتوان ورم ایجادشده را درمان کرد بخصوص وقتی که بیماری سیر مزمن هم پیدا کند.

دومین بیماری، بزرگی پروستات است؛ ولی این افزایش حجم به صورت خوش خیم است. آنچه باعث افزایش حجم پروستات می‌شود، هورمون تستوسترون مردانه است. بزرگی پروستات دارای علامت است و بیماران دو نشانه واضح دارند؛ انسداد مجرای ادرار و تحریک پذیر شدن غده. فرد به شکل قطره قطره و با زور زدن ادرار می‌کند.‌ گاه نیز مجرا بسته می‌شود و احتباس ادراری پیش می‌آید. علائم تحریکی نیز به این صورت است که فرد مدام دستشویی می‌رود و سوزش ادراری مزمن و تکرر ادراری وجود دارد.‌ گاه بیماران به دلیل نرفتن به دستشویی چنان درد می‌کشند که حتما باید برای تخلیه مثانه از سوند ادراری استفاده شود.

به نظر شما مردان چگونه می‌توانند از این بزرگی خوش خیم ولی عذاب آور جلوگیری کنند؟
هیچ راهی برای پیشگیری وجود ندارد. بزرگی پروستات مانند سفید شدن موهاست. همانطور که نمی‌توان از سفید شدن مو‌ها جلوگیری کرد، بزرگی پروستات نیز قابل پیشگیری نیست و مردان بعد از پنجاه سالگی به درجاتی از آن مبتلا می‌شوند. پس سن یکی از مهم‌ترین عوامل است.

مردان چگونه متوجه این مشکل می‌شوند و چه کاری باید انجام دهند؟
بزرگی‌های مشکل دار علامت دار است و اولین علامت اختلال در دفع ادرار به شکل ادرار قطره‌ای است. بیمار ممکن است به شکل دو شاخه ادرار کند. شب‌ها چند بار از خواب بیدار شده و به دستشویی برود. در این موقع بیمار نمی‌تواند خوددرمانی کند و حتما باید به پزشک مراجعه نماید. در علامت‌های خفیف، داروهایی برای شل کردن عضلات تجویز می‌شود. پروستات بعد از بزرگ شدن دیگر کوچک نمی‌شود. بنابر این بیماران دیگر نمی‌توانند سلامت اولیه خود را به دست آورند. تا به حال نیز هیچ دارویی برای این دسته از بیماران کشف نشده است.

آیا ممکن است بیماران با دارو بهبود نیابند؟
بله همه بیماران به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهند و باید جراحی شوند. اگر همزمان داخل مثانه سنگ وجود داشته باشد یا وزن غده پروستات بیش از ۶۰ گرم باشد، عمل جراحی باز انجام می‌شود. برای بهبود بیمار، قسمتی از پروستات که بزرگ شده است برداشته می‌شود. اما وزن کمتر از ۶۰ گرم را دیگر جراحی باز نمی‌کنند. بهترین روش در این مواقع آندوسکوپی است. این روش سرپایی و بسیار راحت است.

آیا ممکن است همه پروستات در عمل جراحی برداشته شود؟
یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان بالای ۵۰ سال، سرطان پروستات است. سرطان پروستات در اثر سن بالای (۶۰ سال)، ارث (افرادی که پدر، برادر و عمویشان مبتلا به سرطان پروستات هستند احتمال ابتلاشان چهار تا پنج برابر بیش از افراد عادی است)،

رژیم غذایی

بد (رژیم روغنی و پرچرب) و استعمال دخانیات به وجود می‌آید. در مواردی که سلول‌های سرطانی دیده شوند پروستات باید به طور کامل برداشته شود.

سرطان پروستات هم مانند بزرگی پروستات علامت دار است؟
برخلاف التهاب پروستات یا بزرگی پروستات، سرطان کاملا بی‌سر و صدا و بی‌علامت است.
فقط با معاینه انگشتی از سوی پزشک و آزمایش تخصصی به نام پی‌.اس‌.ای می‌توان به وجود بیماری پی برد. بنابر این افراد در معرض خطر یعنی مردان بالای ۵۰ سال بخصوص کسانی که در خانواده‌شان سرطان پروستات دیده شده لازم است هر شش ماه تا یک سال یک بار این آزمایش را انجام دهند.

آزمایش پی اس ای چیست؟
این آزمایش بسیار کمک کننده است. وقتی سلول‌های سرطانی در پروستات شروع به تکثیر و فعالیت می‌کنند، سطح پی اس ای خون بتدریج افزایش می‌یابد. افزایش پی اس‌ای پیش رونده در خون نشانه سرطان پروستات است. پی اس‌ای طبیعی مرد باید کمتر از ۴ باشد. اما در فردی اگر مشاهده کنیم از یک به ۲ رسیده و بتدریج در حال بیشتر شدن است، علامت خوبی نیست و حتما باید به آن مشکوک شد و بررسی شود. مردان با پی اس ای بالای ۴ حتما باید معاینه شوند و در صورت لزوم نمونه برداری یا بیوپسی نیز کمک کننده است.
آیا می‌توان سرطان پروستات را کنترل کرد؟
خوشبختانه در صورتی که بیمار در مراحل ابتدایی پیدایش باشد، براحتی با عمل جراحی کنترل می‌شود. در مراحل پیشرفته هم سرطان پروستات به درمان‌های دارویی پاسخ خوبی می‌دهد. البته قدرت تهاجم سرطان مهم است و‌گاه دیده می‌شود سلول‌ها بسرعت به نقاط دیگری از بدن دست اندازی می‌کنند.

پل های رنگین کمانی دنیا

پل سولورزبورگ – با طول 756 متر بلندترین پل عابر پیاده در اروپا به حساب می‌آید.

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنین‌کمانی دنیا عکس



پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل بانپو – این پل به رنگین کمان معروف است.

واقع بر روی رودخانه هان در سئول – کره‌جنوبی به طول 570 متر که با 10 هزار لامپ LED به صورت رنگین‌کمان نورپردازی شده است.

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس



پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس



پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس



پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس


پل رنبو – واقع در تایوان است. با یک نوار نازک نئون به صورت رنگین‌کمان هر شب در سطح آب روشن می‌شود.

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس



پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس



پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس


پل ویلیامزبرگ – این پل عابر پیاده واقع در مینیاپولیس و سه متر بالاتر از سطح زمین واقع شده است.

با بیش از 2000 سیم رنگی بالای آن آویزان شده است رنگین‌کمانی زیبا ساخته شده است.

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا +عکس پل,رنگین کمانی

پل‌های رنگین‌کمانی دنیا عکس

گل گاوزبان و خواص آن

گل گاوزبان و خواص گل گاوزبان

 

گل گاوزبان, خواص گل گاوزبان, خاصیت گل گاوزبان

گل گاوزبان و خواص گل گاوزبان

گل گاوزبان

 

گل گاوزبان و خواص گل گاوزبان

یکی از عجایب سلسله کوه های البرز که قله عظیمی چون دماوند دارد، پرورش چندین نوع گیاه دارویی است که اثر درمانی زیادی دارند و منحصراً در دامنه های این کوه به عمل می آیند و در کوه های دیگر اثری از آنها نیست. چندی پیش جراید ایران از یکی از این گیاهان سخن گفته و اثرات سحرآمیز آن را بیان داشتند و نوشتند که کارشناسان خارجی بذر این گیاه را به کشورهای دیگر برده اند، ولی با کوشش فراوان نتوانسته اند آن را به عمل آورند، زیرا این گیاه فقط در زادگاه اولیه خود سبز می شود.

 

هر چند در کتب قدیم به گل گاوزبان " لسان الثور" می گویند، ولی در واقع نام دیگری ندارد. اسم فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، ترکی و غیره هم ندارد، چون در هیچ نقطه ای از زمین جز دامنه کوه های البرز به عمل نمی آید و با گیاه دیگری که در آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می روید و به غلط به گاوزبان مشهور شده است، نسبتی ندارد. برای اینکه این اشتباه که حدود چند قرن است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده است، از بین برود این را "گل گاوزبان" و دیگری را  گیاه گاوزبان بنامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل هایشان کمی به هم شبیه است، هیچگونه خواص مشترکی ندارند و از نظر منافع طبی با هم متضاد می‌‌باشند. گل های گل گاوزبان درشت تر از گل های گیاه گاوزبان است.

 

گل گاوزبان در ایران، و گیاه گاوزبان در اروپا و امریکا شهرت زیادی دارند. پزشکان سنتی ایران در معالجه بسیاری از امراض از گل گاوزبان استفاده می کردند و نتیجه می گرفتند. پزشکان جدید هم خواص گل گاوزبان را می دانستند و برای دسته ای دیگر از امراض تجویز می نمودند و چون عطاران فرقی بین گل گاوزبان و گیاه گاوزبان قایل نبودند، آنها را به جای هم می دادند، و به همین جهت معالجه آنها نتیجه نمی داد و محققین از اینکه خواص و منافع این گیاه از بین رفته است در تعجب بودند.

یکی از مترجمین، تمام فواید گیاه گاوزبان راترجمه کرده و به گل گاوزبان نسبت داده، سپس پرسیده است: چرا ایرانیان فقط از گل گاوزبان استفاده می کنند؟... به برگ و سرشاخه های آن توجهی ندارند، در جواب ایشان باید بگوییم که گل گاوزبان، فقط گلش فواید طبی دارد، زیرا گیاهی که  فرنگی ها به او بوراش می گویند گل گاوزبان نیست.

صاحب کتاب تحفه در شرح گاوزبان چنین می نویسد: گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل

انار

بوده و تخم آن مستدیر( حلقوی شکل )  و لعابی است و در کوه های دارالمرز(البرز) بسیار زیاد یافت می شود. گیاه دیگری که در اصفهان و بعضی از بلاد، گاوزبان می دانند "مرماخوز" است که گل آن لاجوردی و کوچک و مدور است. ("مر" نام قبیله ای از ساکنان شمال افریقاست که بذر چند گیاه دارویی را که یکی از آنها گیاه گاو زبان است به اسپانیا برده  و در آنجا پرورش داد و استعمال آنها را در طب معمول داشته‌‌اند. این گیاهان به اسامی مختلف مرماتوس، مرماهوس، مرمازا در کتب طبی قدیم وارد شده و خواص آنها تحقیق گردیده است.) بعد از جنگ های صلیبی گیاه گاوزبان را از اسپانیا به اروپا آوردند و در آنجا کاشتند و چون در کتاب قانون ابو علی سینا از گل گاوزبان زیاد تعریف شده بود و این کتاب نیز در مورد قبول و استناد استادان پزشکی اروپا بود، به همین جهت مورد توجه واقع گردید، ولی متاسفانه گیاه گاوزبان هیچ یک از خواص گل گاوزبان اصلی را نداشته و در عوض منافع دیگری داشت که کم کم محققین اروپایی به آن پی بردند. از جمله معلوم شد که سرشاخه، گل و برگ این گیاه دارای مقداری شوره بوده، عرق وادرار را زیاد می کند. در صورتی که در کتب طبی ایرانیان که در دانشگاه های اروپا تدریس می شد، چنین خواصی را به او نسبت نداده بودند.

حال اجازه فرمایید این دو گیاه را به طور جداگانه معرفی کرده و منافع آنها را شرح دهیم:

 

گل گاوزبان اصلی

 گیاه گل گاوزبان به طور خودرو، منحصراً در دامنه ی کوه های البرز به عمل می آید و تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست.

- گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه یا بهتر بگویم، حواس هجده گانه آدمی را تقویت می کند.

-گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می برد.

-از دیگر خواص گل  گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام(مننژیت)، برسام(ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس پرتی مفید می باشد.

- جوشانده گل گاوزبان نشاط آور بوده، رنگ رخسار را باز می کند.

- یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که،سینه را نرم می کند، تنگی نفس و درد گلو را شفا می دهد.

-یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می برد و غم و غصه را کم می کند و برای کسانی که با خود حرف می زنند سودمند می باشد.

- جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده است.

 

 

گل گاوزبان, خواص گل گاوزبان, خاصیت گل گاوزبان

گل گاوزبان و خواص گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان

 

- از دیگر خواص گل گاوزبان این است  که،جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می باشد.

- عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

- گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.

- تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می باشد.

- گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید 15/0درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان 34/13 درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.

- گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد. برگ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد.

*پس این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی کند.

 

گیاه گاوزبان

این گیاه اسم فارسی ندارد و معلوم نیست از چه موقع به ایران آمده و در اطراف تبریز کاشته شده است. در زبان فرانسوی به گاوزبان، بوراش می گویند و "ابن بیطار" گیاه شناس معروف قدیم که در اصل اندلسی بوده و بعد به آسیای صغیر آمده و دو کتاب بزرگ به نام های "الجامع" و "المغنی" به زبان عربی دارد آن را نوعی "مرماخوز" دانسته و به اسامی: لسان الثور، ابوالعرق، کحیلا- کحلا، حمحم و بوغلص یاد کرده است.

 

- گل، سرشاخه و برگ گیاه گاوزبان دارای شوره، مواد لعابی و یک ماده تلخ است و به همین جهت عرق و ادرار را زیاد می کند.

- سنگ های کلیه و مثانه را خرد کرده و از بین می برد.

- گیاه گاوزبان دارای اسیدهای چرب امگا 6 مانند لینولنیک اسید می باشد که برای روماتوئید مفید است.

- ضماد برگ های تازه وله شده گاوزبان دمل را باز می کند و برای معالجه سوختگی، آتش و آفتاب زدگی مفید است.

- در

طب سنتی

ایران "مرماخوز" را جهت معالجه استسقا مفید دانسته اند و برای این کار، مبتلایان به استسقا بایستی مدت زیادی برگ و بذر آن را روزانه 15 تا 20 گرم ناشتا میل نمایند.

*پس تجویز این گیاه برای مبتلایان به سرسام و برسام جایز نیست.

 

مضرات گیاه گاوزبان :

گاو زبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

روی یخ گردو خاک بلند نکن !

آشنایی با ریشه ضرب المثل ها؛
وقتی کسی بیخود و بی‌جهت بهانه بگیرد این مثل را می‌گویند.

روزهای آخر زمستان بود و هنوز کوه‌‌ها برف داشت و یخبندان بود، چوپانی بز لاغر و لنگی را که نمی‌توانست از کوره ‌راه‌های یخ بسته کوه بگذرد در سر "چفت"(آغل) گذاشت تا حیوان در همان اطراف چفت و خانه بچرد. عصر که می‌شد و چوپان گله را از صحرا و کوه می‌آورد این بز هم می‌رفت توی رمه و قاطی آنها می‌شد و شب را در "چفت" می‌خوابید. یک روز که بز داشت دور و بر چفت می‌چرید و سگ‌‌ها هم آن طرف خوابیده بودند یک گرگ داشت از آنجا رد می‌شد و بز را دید اما جرأت نکرد به او حمله کند چون می‌دانست که سگ‌های ده امانش نمی‌دهند. ناچار فکری کرد و آرام‌آرام پیش بز آمد و خیلی یواش‌ و آهسته بز را صدا کرد. بز گفت: "چیه؟ چه می‌خواهی؟" گرگ گفت: "اینجا نچر" بز گفت: "برای چه؟" گرگ گفت: "میدانی چون دیدم تو خیلی لاغری دلم به رحم آمد خواستم راهی به تو نشان بدهم که زود چاق بشوی" بز با خودش گفت: "شاید هم گرگ راست بگوید بهتر است حرف گرگ را گوش بدهم بلکه از این لاغری و بیحالی بیرون بیایم" بعد از گرگ پرسید: "خب بگو ببینم چطور من می‌تونم چاق بشم؟" گرگ گفت: "این زمین، زمین وقف است و علفش ترا فربه و چاق نمی‌کند، راهش هم اینست که بروی بالای آن کوه که من الان از آنجا می‌آیم و از علف‌های سبز و تر و تازه آنجا بخوری من هم دارم می‌روم به سفر!" بز با خودش فکر کرد که خب گرگ که به سفر می‌رود و آن طرف کوه هم رمه گوسفندها و چوپان هست بهتر است که کمی صبر کنم وقتی گرگ دور شد من هم بروم آنجا بچرم عصر هم با گوسفندها برگردم.

گرگ که بز را در فکر دید فهمید که حیله‌اش گرفته، از بز خداحافظی کرد و به راه افتاد و رفت سر راه بز کمین کرد. بز هم که دید گرگ راهش را گرفت و رفت خیالش راحت شد و شروع کرد از کوه بالا رفتن، اما توی راه یک مرتبه دید که ای دل غافل گرگه دارد دنبالش می‌آید. بز فکری کرد و ایستاد تا گرگ به او رسید. بز گفت: "می‌دانم که می‌خواهی مرا بخوری، من هم از دل و جان حاضرم چون که از زندگیم سیر شده‌ام، فقط از تو می‌خواهم که کمی صبر کنی تا بالای کوه برسیم و آنجا مرا بخوری، چون که اگر بخواهی اینجا مرا بخوری نزدیک ده است و از سر و صدا و جیغ من سگ‌‌ها می‌آیند و نمی‌گذارند مرا بخوری آن وقت، هم تو چیزی گیرت نمی‌آید و هم من این وسط نفله می‌شوم اگر جیغ هم نکشم نمی‌شود آخر جان است بادمجان که نیست!" گرگ دید نه بابا بز هم حرف ناحسابی نمی‌زند. خلاصه شرطش را قبول کرد و بز از جلو و گرگ از عقب بنا کردند از کوه بالا رفتن، گرگ که دید نزدیک است بالای کوه برسند شروع کرد به بهانه گرفتن و سر بز داد زد که "یخ سرگرد نده" بز که فهمید گرگ دنبال بهانه است با مهربانی گفت: "ای گرگ من که می‌دانم خوراک تو هستم، تو خودت هم که می‌دانی هرچه به قله کوه برسیم امن‌تر است پس چرا عجله می‌کنی من که گفتم از زنده بودن سیر شدم وگرنه همان پایین کوه جیغ می‌کشیدم و سگ‌‌ها به سرعت می‌ریختند". گرگ گفت: "آخه کمی یواش برو، گرد و خاک نکن نزدیکه چشمای من کور بشه". بز گفت: "آی گرگ! روی یخ راه رفتن که گرد نداره، بیجا بهانه نگیر" خلاصه راهشان را ادامه دادند تا به سر کوه برسند.

اما گرگ از پشت سرش ترس داشت که مبادا سگ‌های ده از کار او خبردار شده باشند و دنبالش بیایند و هرچند قدمی که می‌رفت نگاهی به پشت سرش می‌کرد بز هم که می‌دانست چوپان و گوسفندها سر کوه هستند دنبال فرصتی بود تا فرار کند. تا اینکه وقتی باز هم گرگ برگشت تا به پشت سرش نگاه کند بزه تمام زورش را داد به پاهایش و فرار کرد و خودش را به گله رساند. سگ‌های گله هم افتادند دنبال گرگ و فراریش دادند. بز با خودش عهد کرد که دیگر به حرف دیگران گوش نکند و اگر بتواند از گرگ هم انتقام بگیرد. فردای آن روز همان گرگ بز را دید که باز در جای دیروزی می‌چرد. با خودش گفت: "اینجا گرگ زیاد است او که مرا نمی‌شناسد می‌روم پیشش شاید امروز او را گول بزنم ولی دیگر به او مجال نمی‌دهم که فرار کند".

با این فکر رفت پیش بز، بز هم که از همان اول او را شناخت خودش را به نفهمی زد که مثلاً گرگ را نمی‌شناسد. گرگ گفت: "آهای بز! اینجا ملک وقفه، بهتره اینجا نچری بری جای دیگه". بز گفت: "من حرف تو را باور نمی‌کنم مگر به یک شرط، اگر شرط مرا قبول کنی آن وقت هر جا که بگی میرم" گرگ گفت: "شرط تو چیه؟" بز گفت: "اگر حاضر بشی و بری روی آن تنور گرم و دو دستت را یک بار در لب آن به زمین بزنی و قسم بخوری که این ملک وقفی است آن وقت من حرفت را باور می‌کنم". گرگ گفت: "خب اینکه کاری نداره" و به سر تنور رفت تا قسم بخورد، زیر چشمی هم اطراف را می‌پایید که نکند سگ‌‌ها یک مرتبه به او حمله کنند غافل از اینکه یک سگ قوی بزرگ داخل تنور خوابیده است همین که رفت سر تنور و دست‌هایش را لبه تنور زد و مشغول قسم خوردن شد سگی که توی تنور خوابیده بود از خواب بیدار شد و به گرگ حمله کرد. سگ‌های ده هم رسیدند و او را پاره‌پاره کردند.

ضرب المثل " آب حیات نوشید "

آشنایی با ریشه ضرب المثل ها؛
درباره کسانی که عمر طولانی کنند و روزگاری دراز در این جهان بسر برند ، از باب تمثیل یا مطایبه می گویند فلانی آب حیات نوشیده . ولی این عبارت مثلی بیشتر در رابطه با بزرگان و دانشمندان و خدمتگزاران عالم بشریت و انسانیت که نام نیک از خود به یادگار گذاشته زنده جاوید مانده اند به کار می رود.

این ضرب المثل به صور و اشکال آب حیوان و آب بقا و آب خضر و آب زندگانی و آب اسکندر نیز به کار رفته، شعرا و نویسندگان هر یک به شکلی در آثار خویش آورده اند.

اکنون ببینیم این آب حیات چیست و از کجا سرچشمه گرفته است.

اسکندر مقدونی پس از فتح سغد و خوارزم از یکی از معمرترین قوم شنید که در قسمت شمال آبگیری است که خورشید در آنجا فرو می رود و پس از آن سراسر گیتی در تاریکی است. در آن تاریکی چشمه ای است که به آن آب حیوان گویند، چون تن در آن بشویند گناهان بریزد و هر کس از آن بخورد نمی میرد. اسکندر پس از شنیدن این سخن با سپاهیانش جانب شمال را در پیش گرفت و به زمین همواری رسید که میانشان دره و نهر آبی وجود داشت. به فرمانش پلی بر روی دره بستند و از روی آن عبور کردند . پس از چند روز به سرزمینی رسیدند که خورشید بر آن نمی تابید و در تاریکی مظلم فرو رفته بود . اسکندر تمام بنه و اسباب و همراهان را در ابتدای ظلمات بر جای گذاشت و با چهل نفر مصاحب و صد نفر سردار جوان و یکهزارو دویست نفر سربارز ورزیده خورشید چهل روزه بر گرفت و داخل ظلمات شد.

پس از آن طی مسافتی ، ظلمت و تاریکی هوا و سختی و دشواری راه اسکندر و همراهان را از پیشروی باز داشت، به قسمی که هر قدر به چپ و راست می رفتند راه را نمی یافتند. اسکندر تعداد همراهان را به یکصد و شصت نفر تقلیل داد. باری اسکندر و همراهان هجده روز تمام در ظلمت و تاریکی روی ریگهای بیابان پیش رفتند تا به کنار چشمه ای رسیدند که هوای معطر و دلپذیر داشت و آبش مانند برق می جهید . اسکندر احساس گرسنگی کرد و به آشپزش اندر یاس دستور داد غذایی طبخ کند . آندریاس یک عدد ماهی از ماهیهای خشک را که همراه آورده بود، برای شستن در چشمه فرو برد. اتفاقا ماهی زنده شد و از دست آندریاس سرید در آب چشمه فرو رفت.

 آندریاس آن اتفاق شگفت را به هیچکس نگفت و کفی از آن آب بنوشید و مقداری با خود برداشت و غذای دیگری برای اسکندر طبخ کرد . قبل از آنکه از ظلمات خارج شوند ، اسکندر به کلیه همراهان فرمان داد ضمن حرکت آنچه از سنگ و چوب یا هر چیز دیگری که در راه بیابند با خود بردارند. معدودی از همراهان به فرمان اسکندر اطاعت کردند ، ولی اکثریت همراهان که از رنج و خستگی راه به جان آمده بودند اسکندر را دیوانه پنداشته با دست خالی از ظلمات خارج شدند . به روایت دیگر اسکندر به همراهان گفت:" هر کس از این سنگها بردارد و هر کس بر ندارد بالسویه پشیمان خواهد شد ." عده ای از آنها سنگ را بر داشتند و در خورجین اسب خود ریختند ولی عده ای اصلا بر نداشتند .

چون به روشنایی آفتاب رسیدند معلوم شد که تمام آن سنگها از احجار کریمه یعنی مروارید و زمرد و جواهر بوده و همانطوری که اسکندر گفته بود آنهایی که بر نداشتند از ندامت و پشیمانی لب به دندان گزیده و کسانی که بر داشته بودند افسوس خوردند که چرا بیشتر بر نداشتند . دیر زمانی نگذشت که راز آندریاس فاش شد و به ناچار جریان چشمه حیوان و زنده شدن ماهی خشک را به اسکندر گفت. اسکندر از این پیش آمد سخت بر آشفت و آندریاس را مورد عتاب قرار داد که چرا به موقع وی را آگاه نکرد تا از آن آب حیات بنوشد و زندگی جاودانه یابد، اما چه سود که کار از کار گذشته راه بازگشت نداشت.

تنها کاری که برای اطفای نایره غضب خویش توانست بکند این بود که فرمان داد سنگ بزرگی به گردن آندریاس بستند و او را در دریا انداختند تا حیات ابدی را که بر اثر نوشیدن به دست آورده بود با سختی و دشواری سپری کند و هیچ لذتی از زندگی جاودانه نصیبش نگردد .

اسامی برندگان مسابقه پیامبر رحمت

با تقدیر و تشکر از همه عزیزانی که با شرکت خود ما را در این مسابقه یاری نمودند و امید به آنکه در آینده نیز بتوانیم از وجود شما پیش کسوتان تعلیم و تربیت بهره مند شده و به اهداف عالی خود دست یازیم ، بدین وسیله اسامی برترین های این مسابقه که در روز چهارشنبه از بین 26 تن از عزیزانی که به سئوال ها پاسخ صحیح ارائه داده بودند به قید قرعه مشخص گردیدند به استحضار می رساند .

عزیزانی که اسامی آنها در ذیل قید شده است برندگان مسابقه پیامبر رحمت ویژه ولادت حضرت محمد (ص)  تا دهه فجر انقلاب اسلامی می باشد که می توانند از روز شنبه  26/11/92 برای دریافت جوایز خود که کارت هدیه 25 هزار تومانی می باشد به دبیرخانه مسابقه ( اتاق یک روابط عمومی ) اداره امور بازنشستگان  و موظفین واقع در خیابان پروانه مراجعه فرمایند .

اسامی 17 تن برندگان خانم ها و آقایان محترم :

نگهدار قلاتی - اکبر شهیاد - زهرا کریمیان - محمد میرآباد - شهین کفاش - حسن کارگشا - ابوالقاسم صادقیان - محمد علی دیداری رونیزی - فرح بانو بیات پور - فریده رفیعی پور - شهناز غلامپور - مهدی قادری - فیروزه طه - پریچهر نیری پور - محمد جواد زارع - فریبا طالبی اردکانی - کبری زرنگار ابرقویی

پاسخ سئوال های مسابقه پیامبر رحمت

1- بر اساس اندیشه شهید مطهری علت پیشرفت سریع اسلام کدام یک از موارد زیر بود؟

الف) قرآن

ب) سیره و خلق و خوی حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم)

ج) هر دو مورد

پاسخ صحیح گزینه ج

******************

2-واقعه معراج در چه سال و چه شبی رخ داد؟

الف) شب هفدهم ربیع الاول/ 15 ماه پیش از هجرت

ب) شب هفدهم ماه مبارک رمضان / 18 ماه پیش از هجرت

ج) شب هفدهم رجب المرجب/18 ماه پیش از هجرت

پاسخ صحیح گزینه ب

******************

3- سنت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) در دعوت مردم به اسلام چه بود؟

الف) به سراغ سران قبائل و اشراف می رفت

ب) پیامبر احدی را کوچک و غیر قابل اعتنا نمی شمرد و اسلام را به همه عرضه می داشت

ج) تنها به سراغ محرومان و فقیران می رفت تا افراد بیشتری اسلام را قبول کنند

پاسخ صحیح گزینه ب

******************

4- آیه" لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه" بر حجیت چه چیزی دلالت دارد؟

الف) گفتار، کردار و تقریر پیامبر

ب) گفتار، کردار، مشروعیت دین اسلام

ج) بر گفتار و اعمال پیامبر

پاسخ صحیح: گزینه الف

******************

5-مهمترین دلیل مشارکت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در ساخت مسجد مدینه چه بود؟

الف) نظارت و رهبری مستقیم توسط خودشان

ب) برانگیختن روحیه حماسی مسلمانان و بیان احساس مسئولیت پذیری

ج)ایجاد وحدت

پاسخ صحیح: گزینه ب

******************

6- پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله سلم ) برادری میان مهاجران و انصار را بر چه اساسی بنا کرد؟

الف) حق و مسئولیت پذیری

ب) حق و برابری

ج) حق و مصلحت اندیشی

پاسخ صحیح: گزینه ب

******************

7- به فرموده پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) کسی که نماز را به عمد ترک کند چه سرنوشتی دارد؟

الف) از حمایت خداوند بیرون رفته است.

ب) در زندگی‌اش دچار فقر مالی می‌شود.

ج) هر دو مورد.

پاسخ صحیح: گزینه الف

******************

8- پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از هجرت به مدینه برای حفظ سلامت روحی جامعه و پرهیز از تکبر چه دستوری فرمودند؟

الف) همه در ساخت مسجد کمک کنند.

ب) اموال خود را با دیگران تقسیم کنند.

ج) با هم پیمان برادری منعقد کنند

پاسخ صحیح: گزینه ج

******************

9- کدام گزینه حاکی از نظم و انضباط پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) است؟

الف) تقسیم کارها/ صف آرایی نظامی/ و ایجاد نظم در صفوف جماعت

ب) تقسیم اوقات شبانه روز به چهار بخش

ج) نظم در خواب و بیداری/ و تقسیم کارها

پاسخ صحیح: گزینه الف

******************

10- طبق فرمایش پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) کسی که صدای کمک خواهی فردی را بشوند و به او کمک نکند چگونه شخصی است ؟

الف) بی غیرت است

ب) مسلمان نیست

ج)ناجوانمرد است

پاسخ صحیح: گزینه ب

******************

11-  طبق فرمایش پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله و سلم ) هر کس به سوی مسجد برود تا هنگامی که برگردد چه حسناتی در انتظار اوست؟

الف) در هر قدم ده حسنه برای او نوشته می شود و ده گناه از او محو می گردد

ب) در هر قدم ده درجه ارتقاء می یابد

ج) هر دو مورد

پاسخ صحیح: گزینه ج

****************

12- طبق فرموده پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله و سلم ) آن که برادر خویش را احترام کند چه کسی را گرامی داشته است؟

الف) قرآن را احترام کرده است

ب) خداوند را احترام کرده است

ج) پیامبرش را احترام کرده است

پاسخ صحیح گزینه ب

******************

13- در بیان پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) چه کسی مانند تنه کج درخت خرمایی است که نمی توان از آن در جایی استفاد کرد بلکه فقط باید سوزانده شود؟

الف) مفسد فی الارض

ب) منافق

ج) کافر

پاسخ صحیح گزینه ب

******************

14- پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند هرکس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد چگونه مرده است ؟

الف) به مرگ جاهیلت مرده است

ب) همچون کفار مرده است

ج) همچون نابینایان مرده است

پاسخ صحیح: گزینه الف

******************

15- در فرمایش پیامبر رحمت (صلی الله عیله و آله و سلم) شنونده غیبت چه نقشی دارد؟

الف) یکی از غیبت کنندگان است

ب) از غیبت کننده بدتر است

ج) مورد عذاب الهی واقع خواهد شد

پاسخ صحیح: گزینه الف

******************

16- پیامدهای اجتماعی گشاده رویی چیست؟

الف) ایجادمحبت/ از بین بردن کینه/جذب افراد

ب) ایجاد محبت/تدام دوستی /کفاره گناهان

ج) نفوذ در دلها/کفاره گناهان/ جذب افراد بیگانه

پاسخ صحیح گزینه الف

**********************

17- طبق فرمایش پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله و سلم) کسی که سیر بخوابد و همسابه اش گرسنه باشد چگونه است ؟

الف) جایگاهش در آتش است

ب) به رسول خدا ایمان نیاورده است

ج) از شفاعت رسول خدا بهره مند نمی شود

پاسخ صحیح گزینه ب

اسامی نفرات برتر فردا پنج شنبه در سایت http://baz.farsedu.ir و همین وبلاگ اعلام خواهد شد    

کاهش چربی خون

برای کاهش چربی‌ خون باید...

کلسترول موجود در خون

دریافت مقدار مناسب از چهار گروه اصلی غذایی شامل: گروه نان و غلات؛ گروه شیر و لبنیات؛ گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ، و مغزها، گروه میوه‌ها و گروه سبزی‌ها، علاوه بر تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز روزانه افراد، موجب سلامتی، پیشگیری و کنترل برخی از بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی-‌عروقی و چاقی می‌شود.

با توجه به اینکه مقدار و نوع چربی دریافتی به وسیله رژیم غذایی نقش موثری در بروز برخی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی‌-عروقی دارد، بنابراین لازم است با تعدیل دریافت چربی رژیم غذایی، میزان چربی خون(کلسترول و تری گلیسیرید) را در حد مطلوب نگه داشت.

20 توصیه برای کاهش چربی مصرفی

1- جایگزین کردن لبنیات (شیر، ماست، پنیر و...) کم‌چرب به جای لبنیات پرچرب.

2- جدا کردن پوست مرغ و چربی‌های گوشت قرمز هنگام پاک کردن آنها.

3- استفاده از روش کبابی، آب پز و بخار پز برای پختن مواد غذایی به جای سرخ کردن آنها.

4- استفاده از روغن کم در پخت غذاها

5- استفاده از گوشت‌ سفید (ماهی، مرغ و بوقلمون) به جای گوشت قرمز

6- کاهش مصرف مارگارین‌(کره گیاهی) و روغن‌ نباتی جامد

7- استفاده از روغن‌ مایع به جای روغن‌ جامد

8- استفاده از روغن زیتون در برنامه غذایی روزانه

9- مصرف کم غذاهای آماده به ویژه غذاهای سرخ کرده (سیب‌زمینی سرخ کرده ، چیپس و...)

10- افزایش مصرف میوه‌، سبزی‌، حبوبات، دانه‌ها و غلات در برنامه غذایی روزانه

11- افزایش استفاده از نان‌های سبوس‌دار

12- کاهش استفاده از نان‌های روغنی

کبد و مواد غذایی

13- کاهش مصرف زبان، دل، مغز، قلوه و جگر

14- کنترل برچسب مواد غذایی برای تعیین میزان و نوع چربی در آنها

15- عدم مصرف، سوسیس و کالباس و سس های چرب مثل سس مایونز

16- تفت دادن سبزی‌ها روی حرارت کم، به جای سرخ کردن آنها

17- استفاده از بستنی میوه‌ای به جای بستنی سنتی

18- جدا کردن چربی از روی سوپ‌ها و آب خورش‌ها پس از سرد کردن آنها

19- خودداری از خرید گوشت چرخ کرده آماده

20- استفاده از آب لیمو یا آب‌غوره همراه با روغن زیتون و ماست به جای سس مایونز در سالاد

9 توصیه برای غذا خوردن در رستوران

1- خودداری از مصرف کره با پلو

2- استفاده از دوغ یا ماست کم چرب به جای ماست پرچرب

3- خودداری از مصرف زرده تخم مرغ همراه با برنج (در چلوکباب)

4- استفاده از غذاهای بخارپز، آب پز و کبابی به جای غذاهای سرخ کرده

5- استفاده از سس گوجه فرنگی به جای سس مایونز هنگام خوردن ساندویچ

6- انتخاب غذاهای پُر سبزی و کم چرب

7- استفاده از یک سالاد سبزیجات همراه با آب‌لیمو، یا سوپ سبزی کم چرب

8- عدم مصرف غذاهای فوری مانند انواع ساندویچ و پیتزا

9- سئوال کردن از مسئولین رستوران درباره شیوه تهیه و پخت غذا (سرخ کردن، کباب کردن، بخارپز کردن و...)

تصاویر جدید زمین از مریخ

مریخ نورد کنجکاوی این عکس خاطره انگیز را در آسمان گرگ و میش مریخ ،تنها چند روز پیش در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ درست ۸۰ دقیقه پس از غروب خورشید و در ۵۲۹ روز مریخی خود از زمین و ماه گرفت.
کاوشگر کنجکاوی ۱۸ ماه منتظر ماند تا توانست اولین عکس دیدنی از زادگاهش زمین را به ثبت برساند. یک عکس ماندگار، با تمام ۷ میلیارد ساکن زمین، بله، من، شما و همه ساکنان زمین در این عکس هستیم. فقط لبخند به کنجکاوی فراموش شد .
 
شما اینجایید! زمین بعنوان نورانی ترین چراغ شب نما در آسمان گرگ و میش مریخ می درخشد .
 
مریخ نورد کنجکاوی این عکس خاطره انگیز را در آسمان گرگ و میش مریخ ،تنها چند روز پیش در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ درست ۸۰ دقیقه پس از غروب خورشید و در ۵۲۹ روز مریخی خود از زمین و ماه گرفت. لازم بذکر است، این تصویر برای زدودن اثر پرتوهای کیهانی، مورد پردازش قرار گرفته است .
 

اگر یک انسان با دید معمولی، روی سطح سیاره ی مریخ ایستاده باشد می تواند، زمین و ماه را به آسانی همچون دو نقطه ی روشن و دوردست و به عنوان "ستارگان شامگاهی” ببیند .

این مریخ نورد در لبه یک تپه ی شن و ماسه ای DINGO ،این عکس را به ثبت رساند .
 

البته کنجکاوی تنها کاوشگری نیست که از روی مریخ از زمین عکس گرفته است. در سال ۲۰۰۴ ، مریخ نورد روح ناسا هم عکس حماسی "شما اینجایید ” (You Are Here) را از زمین گرفته است .
 
 
حتی از این دورتر هم ، چندین کاوشگر دیگر نیز از اعماق فضا، از زمین عکس گرفته اند. خاطره انگیز ترین عکس فضایی، عکسی است معروف که به نام "نقطه ی آبی کمرنگ ” (Pale Blue Dot) شناخته می شود و توسط فضاپیمای ویجر ۱ ناسا در ۱۴ فوریه ۱۹۹۰ گرفته شده است .

این تصویر کره زمین از فاصله نزدیک به ۶.۴ میلیارد کیلومتری را فضاپیمای ویجر ۱ گرفته است .
 
آخرین عکس ، پیش از عکس کاوشگر کنجکاوی، عکس زمین و ماه را فضاپیمای کاسینی ناسا در ژوییه ۲۰۱۳ گرفته بود. البته فضاپیمای مسنجر ناسا هم که اکنون به در حال چرخش به دور سیاره عطارد است یک عکس خانوادگی سامانه ی خورشیدی ثبت کرده است .

خواب رفتگی دست و پا

گزگز و بی‌حس شدن دست و پا علائمی مختلفی دارد که گاهاً علائمی از بیماری‌های خطرناک و غیر قابل درمان است.
دکتر بیژن فروغی متخصص طب فیزیکی با بیان این که گزگز شدن یا مورمور شدن دست و پا علت‌های متفاوتی دارد و بعضی اوقات ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک باشد . وی گفت: راه رفتن با پای خواب رفته کار دشواری است و تنها راه حل شل گذاشتن اندام است تا آرام آرام به حالت طبیعی بازگردد.

وی در ادامه افزود: احساس خواب رفتگی در اندام‌ها یا هر قسمتی از بدن یک احساس غیر طبیعی و همراه با سایرشکایات حسی نظیر سوزن سوزن شدن، گز گز و مور مور شدن یا احساس سوزش است که اصطلاحاً آن را " پارستزی" می‌نامند.این حالت‌ها می‌تواند به صورت موقت یا مزمن روی دهد.

وی تصریح کرد: بیشتر مواردخواب رفتگی دست و پا ناشی از فشار روی یک یا چند عصب است و اغلب چند دقیقه بعد از حذف فشار از بین می‌رود.

درواقع حسی و تحریکات حسی دست و پا ازطریق سلول‌های عصبی به نام نرون از مسیر نخاع وارد مغز می‌شود و هر گونه اخلال عملکرد این مسیر به طوری که نتواند پیام حسی را به خوبی به مغز منتقل کند به بروز" پارستزی" می‌انجامد.

دکترفروغی افزود: خواب رفتگی و گزگز می‌تواند یک نشانه از اختلال یا بیماری زمینه‌ای در بدن باشد و همچنین کار در سرما، شغل‌هایی ایستاده یا در وضع خاص، نوشتن مداوم، تایپ، خیاطی وسوزن دوزی، قلاب بافی و مانند اینها، حتی ارتباطات کاری با بعضی سموم و مواد الکلی از جمله شغل‌ها در بروز و افزایش این حالات اثر دارند مثلا عادت به تایپ مداوم و تسریع پیامک دردرازمدت سبب گزگز کردن سر انگشتان می‌شود.

گزگز شدن به دلیل یک بیماری است

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های کلیدی، کبدی، سندرم‌های فیبرو میالژی، تونل کارپ، التهاب‌های مزمن دست و پا، ضعف ودرگیری و فلج پا، نوروپاتی و کم توان شدن یا پیری بدن، کم تحرکی، ابتلا به بیماری‌هایی مثل ایدز، زونا، لوپوس، آرتریت روماتوئید، رماتیسم مفصلی، دیابت، پشت سرگذاشتن سکته‌ی ناقص، اختلالات دارویی یا هورمونی مثل ناهماهنگی و بخصوص کم کاری تیروئید و ... نیز به کرخ شدگی و سوزن سوزن شدن پاها و دست‌ها می‌انجامد.

وی در پایان افزود: گاهی این علائم باید بسیار جدی گرفته شود وبا پزشک ارتوپد مشورت شود.دیگر دلایل بی‌حسی اندام‌ها افزایش تهویه تنفسی است که در شرایط اضطراب آور ایجاد شده ولی در مواردی که بی‌حسی ناگهانی و غیر قابل توجیه روی می‌دهد ممکن است علامتی از یک بیماری جدی باشد که می بایست تحت بررسی‌های دقیق قرارگیرد و ام اس نیز جزو این بیماری‌ها نیز هست.

فواید آسپرین

با توجه به برخی از نگرانی‌ها مطرح شد
اگرچه مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه آسپرین می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد، اما این عوارض قابل کنترل بوده و در واقع فواید مصرف آسپرین بسیار بیشتر از مضرات آن است.
محمودرضا شاه بهرامی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران : دارو یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین راهکارهای درمانی است که باید به وقت خود و به اندازه مورد مصرف قرار گیرد. 

وی گفت: از جمله داروهای پرکاربرد آنتی بیوتیک‌ها هستند که کشف آن‌ها کمک بزرگی به درمان بیماری‌های عفونی کرده است. 

شاه بهرامی تاکید کرد: البته زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک‌ها موجب کاهش اثر این دارو‌ها، بروز مقاومت میکروب‌ها نسبت به درمان، افزایش هزینه‌های جانی و مالی و برخی دیگر از نگرانی‌ها شده است. 

وی با بیان اینکه علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، داروهایی نظیر آسپرین نیز به میزان زیاد مورد مصرف قرار می‌گیرند، تصریح کرد: مصرف آسپرین نیز باید مانند مصرف هر داروی دیگری با منطق و بجا باشد و در این مورد نباید زیاده روی کرد. 

شاه بهرامی گفت: البته برخی از نگرانی‌ها در خصوص مصرف آسپرین وجود دارد که تا اندازه‌ای درست است و تا اندازه بیشتری به واقعیت نزدیک نیست. 

وی تاکید کرد: اگرچه مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه آسپرین می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد، اما این عوارض قابل کنترل بوده و در واقع فواید مصرف آسپرین بسیار بیشتر از مضرات آن است. 

شاه بهرامی با اشاره به اثرات آسپرین در کاهش خطر برخی از بیماری‌ها و نارسایی‌ها، یادآور شد: مصرف متعادل آسپرین در کاهش خطر آسیب‌ها و بیماری‌های مغزی نظیر آلزایمر و پارکینسون موثر بوده و می‌تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی را نیز کاهش دهد. 

وی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد مصرف بی‌رویه و غیر منطقی آسپرین باعث بروز برخی از مشکلات می‌شود که بروز مشکلات معده و همچنین اختلالات شنوایی از جمله آن‌ها است.

ورزش سالمندان

سالمندان قبل از ورزش باید چه‌ کار کنند؟ انجام چه ورزش‌هایی برای آنها مناسب‌تر است؟ یک برنامه تمرینی سالم برای سالمندان از چه اجزایی تشکیل شده است؟

 

پرسش‌هایی از این دست، مسائلی هستند که برای ورزش در سالمندی باید به آنها توجه کرد. اصول ۲۷بیست و هفت گانه زیر می‌تواند در همین زمینه کمک‌ کننده باشد:

 

۱) قبل از هر ورزش به مدت ۵ دقیقه بدن خود را گرم کنید. آهسته راه رفتن و نرمش‌های سبک برای گرم و آماده شدن بدن برای انجام ورزش روزانه خوب است و پس از تمام شدن ورزش نیز باید ۵ دقیقه نرمش سبک کنید،یا آهسته قدم بزنید.

 

۲) اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید، مدت زمان نرمش یا آهسته راه رفتن را پس از تمام شدن ورزش روزانه اندکی بیشتر کنید.

 

۳) اگر هنگام ورزش یا پس از آن دچار هر یک از علائم زیر شدید، باید با پزشک خود فوری در میان بگذارید: درد قفسه سینه، احساس فشار در قفسه سینه، احساس تنگی نفس، سر گیجه، تاری دید، احساس نداشتن تعادل، تهوع و استفراغ.

 

۴) شما می‌توانید ورزش‌هایی که بسیار ساده و راحت هستند در خانه انجام دهید. هر کدام از این ورزش‌ها را می‌توانید هشت تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید و پس از اندکی استراحت برای دور دوم آماده شوید.

 

ورزش سالمندان


به برخی از همین ورزش‌ها در لابه‌لای نکته‌های زیر اشاره می‌شود.

 

۵) حرکات ورزشی را آهسته و به‌گونه‌ای انجام دهید که بتوانید کنترل تمامی حرکات را در دست داشته باشید.

 

۶) زمان ورزش، نفس را در سینه حبس نکنید و اگر احساس درد در هر قسمت بدن کردید، ورزش را ادامه ندهید.

 

۷) پس از انجام هر ورزش، عضلاتی را که برای انجام این ورزش به کار برده‌اید، آرام‌آرام باز و بسته کنید.

 

۸) سه جزء اصلی برنامه تمرینی سالمندان شامل این موارد است: تمرینات هوازی، تمرینات انعطاف‌پذیری و تمرینات قدرتی.

 

۹) همان‌طور که پیش از تمرینات ورزشی،‌ بدن‌تان را گرم می‌کنید، در پایان تمرین هم باید با حرکات آرام، بدن را به تدریج سرد کنید.

 

۱۰) بهترین تمرین برای گرم کردن در سالمندان، تمرینات ملایم کششی یا راه‌ رفتن آهسته در ابتداست که پس از آن باید آرام‌آرام بر شدت راه رفتن بیفزایند.

 

۱۱) بهترین تمرین هوازی برای سالمندان پیاده‌روی است. در عین حال برای کسانی که به ناراحتی‌های مفصلی مبتلا هستند، شنا کردن و چنانچه فنون شنا را نمی‌دانند، راه رفتن و انجام حرکات نرمشی در آب را توصیه می‌کنیم.

 

۱۲) افرادی که دارای آمادگی جسمانی مطلوب هستند، از فعالیت‌های دیگری مانند دوچرخه سواری، کوه‌پیمایی و ورزش‌های دیگری که با شدت متوسط و به مدت نسبتاً طولانی انجام می‌شود، می‌توانند استفاده کنند.

 

ورزش سالمندان

 

۱۳) انعطاف پذیری، توانایی حرکت اندام‌ها و بخش‌های متحرک بدن در دامنه حرکتی مفصل است. با افزایش سن، اهمیت انعطاف‌پذیری بیشتر می‌شود. از دست دادن انعطاف‌پذیری، بیشتر کارکردهای مورد نیاز زندگی روزمره را مختل می‌کند.

 

حرکاتی مانند خم شدن، بالا بردن وجلو بردن دست‌ها، راه رفتن و از پله بالا رفتن، دشوار می‌شود. حرکات کششی، بهترین نوع تمرینات انعطاف‌پذیری است.

 

۱۴) حرکات کششی را باید همیشه به آرامی انجام دهیم. کشش باید فقط تا جایی باشد که در عضلات مربوط احساس کشش کنیم و هیچ‌گاه تا آستانه درد در مفصل و اطراف آن پیش نرویم.

 

۱۵) تمرینات قدرتی به دو صورت انجام می‌شود: با وزنه، بی‌وزنه.

 

۱۶) تمرینات قدرتی با وزنه، درابتدا با وزنه‌های سبک و به دفعات انجام می‌شود و زمانی که حرکت آسان شود، وقت آن رسیده که بر سنگینی وزنه افزوده شود و بهتر است ابتدا تعداد تکرارها و بعد از آن میزان وزنه افزایش یابد.

 

۱۷) تمرینات قدرتی بدون وزنه، متداول‌تر است که حرکت شنا رفتن روی زمین وحرکت شکم (بلند کردن کتف‌ها از زمین در حالت خوابیده با زانوی خم) از رایج‌ترین‌ ورزش‌ها در همین زمینه است.

 

۱۸) بهتر است سالمندان برای شنا رفتن روی زمین زانوهای خود را هم بر زمین بگذارند تا حرکت برایشان آسان شود و به مهره‌های کمرشان فشار وارد نشود.

 

۱۹) بین ورزش‌های کشیدنی و ورزش‌های هل‌دادنی تعادل برقرار کنید.

 

۲۰) حرکت را در محدوده حرکتی کامل، موجود و بدون درد انجام دهید.

 

۲۱) هردو نوع ورزش‌های برداشتن اشیا و گذاشتن اشیا را در برنامه خود بگنجانید.

 

۲۲) ورزش‌هایی با شدت متوسط را در نوبت‌هایی که در آنها حداقل ۸ تا ۱۳ تکرار وجود دارد، انجام دهید.

 

ورزش سالمندان

 

۲۳) حداقل یک نوبت از ورزش‌هایی را که در آنها هشت تا ۱۳ تکرار وجود دارد، انجام دهید.

 

۲۴) سرعت حرکات باید از آهسته تا متوسط باشد (حرکت سریع، ممنوع!) و حرکات را به صورت ریتمیک، کنترل شده و غیرانفجاری انجام دهید.

 

۲۵) ورزش نباید تداخلی در امر تنفس طبیعی ایجاد کند (به عنوان یک قاعده کلی سالمند باید قادر باشد در حین انجام ورزش، سوت بزند یا به راحتی صحبت کند).

 

۲۶) بین نوبت‌ها استراحت‌های ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای بگنجانید.

 

شدت ورزش را به تدریج افزایش دهید (هر جلسه حداکثر ۵ درصد از جلسه قبلی شدیدتر باشد). در این‌صورت قدرت و استقامت شما افزایش خواهد یافت.

 

۲۷) در صورتی که بیش از یک تا دو هفته وقفه در برنامه ورزشی‌تان به وجود آمد، شدت و حجم ورزش را کم کنید.

10 اشتباه هر روزی !

خم شدن به جلو به درد شانه منجر می شود.حالت نادرست باعث بی تعادلی عضلات و فشار بیشتر می شود. پس حالت بدن خود را کنترل کنید و هنگام ایستادن صاف بایستید.
  اگر عادت های سالم از جمله ورزش، سالم خوری و به موقع خوابیدن دارید اما عادت های دیگری هم دارید که بدون این که متوجه شوید به سلامت تان ضرر می رساند، در این مطلب از به بعضی خطرهای پنهانی سلامت و راه حل های آن اشاره شده است.

روی هم قراردادن پاها: این روش نشستن باعث افزایش فشار خون در زانو می شود. قراردادن پاها روی هم، فشارخون سیستولیک را ۷درصد و دیاستولیک را ۲درصد افزایش می دهد.قراردادن مکرر پاها روی هم روی مفصل های لگن نیز فشار وارد می کند و با فشرده شدن رگ ها باعث تجمع خون در پاها می شود. به گفته متخصصان قلب، این امر فرد را به التهاب و احتمالا لخته شدن خون مستعد می کند. راه حل؛ بیش از ۱۰دقیقه پاها را روی هم قرار ندهید و هر نیم ساعت از جای خود بلند شوید و راه بروید.

هنگام ایستادن، زانوها را ثابت نگه می دارید: اگر چه ایستادن با زانوهای قفل شده آسان تر است اما باعث افزایش فشار روی مفصل زانو می شود. تمامی مفصل های ما با فعالیت عضلات در اطراف آن محکم می شود. هنگامی که زانوها را به شکل ثابت نگه می دارد، فشارها روی مفصل افزایش پیدا می کند. پس هنگامی که ایستاده اید، زانو را کمی خم کنید.

 روی شکم می خوابید: این روش خواب، گردن را به حالت کج به سمت پشت قرار می دهد که این وضعیت می تواند به درد یا بی حسی در قسمت فوقانی اندام ها منجر شود. به گونه ای بخوابید که هنگام خواب گردن به سمت عقب کج نشود.

کمربند خود را محکم می بندید: اگرچه کمر را کوچک تر نشان می دهد، اما سفت بستن کمربند ممکن است تاثیر سوء روی دستگاه گوارش بگذارد. علایم آن هم شامل طعم تلخ در دهان، سوزش یا درد سینه یا قسمت فوقانی شکم، سرفه های مزمن یا سختی در قورت دادن است. متخصصان گوارش، بستن کمربند را به گونه ای که به راحتی بتوانید نفس بکشید توصیه می کنند.

شانه را به جلو خم می کنید: خم شدن به جلو به درد شانه منجر می شود.حالت نادرست باعث بی تعادلی عضلات و فشار بیشتر می شود. پس حالت بدن خود را کنترل کنید و هنگام ایستادن صاف بایستید.

مسافت طولانی بدون توقف رانندگی می کنید: رانندگی در مسافت زیاد و بدون توقف، تاثیری مشابه روی هم قرار دادن پاها دارد و به تجمع خون منجر می شود. سعی کنید پس از طی مسافتی از خودرو پیاده شوید و قدم بزنید. این کار در پروازهای طولانی نیز باید انجام گیرد. در مسافت های طولانی، هر از گاه بلندشدن مثلا برای استفاده از دست شویی بهترین کار است.

به محض این که از خواب بیدار می شوید، بدن خود را می کشید:
کشیدن کمر دیسک های کمر را به خطر می اندازد و هنگام بیدار شدن باعث واردآمدن فشار بیشتری روی آن ها می شود. کافی است با فعالیت های کوچک مانند درست کردن چای یا قهوه، مسواک زدن و... به مدت ۱۰دقیقه بدن را گرم کنید.

رفتن به دست شویی را به تاخیر می اندازید: این کار خطر بروز عفونت های لوله ادراری را بالا می برد. به گفته متخصصان از آن جا که باکتری ها به سرعت تکثیر می شود، نگه داشتن ادرار ممکن است به عفونت منجر شود. پس به نیازهای بدن اهمیت دهید.

آدامس می جوید: دندان پزشکان می گویند، مفصل فک برای جویدن غذا و نه آدامس طراحی شده است. همانند هر عضله ای که بیش از حد از آن کار کشیده شود، جویدن مکرر ممکن است در فک منجر به درد و مشکل شود.

هر روز کیفتان را به یک شکل حمل می کنید:
این عادت می تواند باعث بی تعادلی عضله و درد شانه شود. خیلی از سندروم های درد بر اثر انجام دادن فعالیت های مکرر نامتقارن رخ می دهد.

مناسبترین غذا برای بیماران مبتلا به آرتروز

تغذیه از مهمترین عواملی است که می‌تواند از بروز بیماری آرتروز جلوگیری کند.

 

دکتر حسین اکبری متخصص ارتوپدگفت: بیماری آرتروز، محدویت سنی ندارد، قرمزی، تورم و درد در مفاصل مختلف بدن از علائم آن است.تغذیه مناسب بهترین گزینه برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها از جمله آرتروز است.

وی تصریح کرد: وزن زیاد به شدت این بیماری می‌افزاید که باید با یک رژیم غذایی مناسب از آن جلوگیری کرد و وزن را به حد نرمال رساند.

وی افزود: مصرف سبزیجات و ماهی‌های آب‌های آزاد، غلات کامل برای این افراد مفید و از خوردن غذاهای دارای اگزالات بالا، گوشت و چربی بپرهیزند.

وی خاطر نشان کرد: وزن اضافی باعث ایجاد فشار بر روی مفاصل و در نتیجه عوارض آرتروز می‌گردد رعایت یک رژیم غذایی که حاوی فیبر بیشتری باشد، مصرف بیشتری میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار توصیه می‌شود.

تصاویری زیبا از طبیعت

عکس‌های زیر تصاویری از طبیعت زیبای کشور نروژ است که یک گردشگر از آنها را عکسبرداری کرده است.

 


روستای رویایی درهلند

گیتورن، روستایی رؤیایی در هلند است که بیشتر شبیه یک رویاست تا واقعیت .






















سنگ کلیه

مصرف خودسرانه مکمل‌ها می‌تواند در کلیه‌ها و برخی از بافت‌های بدن رسوب کنند و سنگ کلیه را بوجود آورند.

 

پارسا یوسفی فوق تخصص کلیه گفت: مصرف قرص‌های کلسیم برای افرادی که دارای سابقهٔ خانوادگی مبتلا به سنگ کلیه نیستند، بلا مانع است. زیرا این افراد بدن خود را به میزان کلیسم ورودی تطبیق می‌دهد اما افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، مصرف قرص‌های کلسیم باعث افزایش سنگ سازی در کلیه‌ها می‌شود. 

این متخصص تصریح کرد: افرادی که از طریق آزمایش خون متوجه می‌شوند که کمبود کلسیم دارند و از طریق مواد غذایی نمی‌توانند آن را جبران کنند، می‌تواند با تجویز پزشک قرص‌های کلسیم مصرف کنند و همراه با مصرف آن‌ها مقدار زیادی مایعات مصرف کنند تا مانع رسوب آن‌ها در کلیه شود چون رسوب کلسیم می‌تواند در بسیاری از بافت‌ها و اندام‌های بدن تاثیر بگذارد و در بدن اختلال بوجود آورد. 

این گروه از خانم ها هر روز اسفناج بخورند !

بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد اسفناج یکی از ضروری‌ترین سبزی‌ها برای خانم‌هاست و اهمیت مصرف آن در فصل زمستان بسیار زیاد است.

 

دانشمندان با انجام آزمایشاتی دریافتند در فصل زمستان بدن خانم‌ها در پایین ترین سطح هورمون قرار دارد و "غده‌های متابولیسمی" و تیروئیدی به درستی کار خود را انجام نمی‌دهند، اما با اسفناج که مانند دارو در بدن عمل می‌کند، میتوان سیستم بدنی را تنظیم کرد.

گفتنی است، "فلانووئیدهای" موجود در سبزیجات از چین و چروک‌های پوست در خانم‌ها جلوگیری کرده و باعث آرامش ذهن و اعصاب در آن‌ها می شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند پختن بیش از حد اسفناج باعث از بین رفتن تمام ویتامین‌های آن و سمی شدن آن می‌شود، از این روز بهتر است تا جایی که امکان دارد افراد آن را به صورت خام و یا نیمه پخته مصرف کنند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند آب اسفناج یکی از "معجون‌‍‌های گیاهی" برای دیابتی‌ها و افراد مبتلا به "ام اس" است و می‌تواند روند درمان بیماری‌ آن‌ها را سریعتر کند.

کدام بیسکوئیت سالم تر است ؟

بیسکوئیت‌های بسیاری با طعم‌های متفاوت وجود دارد؟ آیا می‌دانید کدام یک از آن‌ها سالم‌تر و بهتر هستند؟
اولین بیسکوئیتی را که خورده‌اید، آن هم با شیر، یادتان هست؟! بله،‌‌ همان بیسکوییت‌های مادر معروف که این روز‌ها جای خود را به نسل تازه‌ای از بیسکوییت‌ها داده‌اند که به ویفر (البته با طعم‌های مختلف) شهرت یافته و در دسترس‌اند..... 
ویفر از جمله بیسکوییت‌هایی است که معمولا به دلیل آنکه راحت‌تر خورده می‌شود، والدین آن را برای فرزندانشان بیشتر خریداری می‌کنند. 

برخی معتقدند ویفر بر سایر بیسکوییت‌ها ارجحیت دارد و سالم‌تر است؛ با این باور که در تولید این بیسکوییت از حرارت کمتری استفاده می‌شود و همین موضوع بر ارزش تغذیه‌ای آن خواهد افزود؛ در حالی که از نظر علمی، این‌طور نیست. 
در واقع، ویفر بیسکوییتی است که بین نان‌های آن کِرِمی وجود دارد که از روغن و شکر تهیه شده. 

بنابراین در مقایسه با سایر بیسکوییت‌ها باید گفت روغن و شکر استفاده ‌شده در آن زیاد‌تر بوده و از این نظر نمی‌توان گفت سالم‌تر است. 

باید گفت از میان بیسکوییت‌ها، انواع سبوس‌داری که از آرد کامل تهیه شده‌اند بر سایر بیسکوییت‌ها برتری دارند؛ زیرا در این محصولات روغن و شکر کمتری به کار رفته و از این نظر مصرفشان در مقایسه با سایرین به همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود. 

در کل، باید گفت بیسکوییت محصول نسبتا خوبی است و به عنوان میان‌وعده صبح و عصر مصرف آن همراه با چای کم‌رنگ و یا شیر هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به ویژه اگر با آرد کامل و روغن و شکر کم تولید شده باشد، توصیه می‌شود. البته این دسته از خوراکی‌ها به دلیل ماهیت پرکالری بودن باید در محدوده مشخصی به مصرف برسند، زیرا حتی یک بیسکوییت اضافی هم می‌تواند اضافه وزن و چاقی به بار آورد.

زانو درد

انواع زانو دردها و درمان آنها

درد زانو و مشکلات مرتبط با آن یکی از شایعترین دردهای جامعه امروزی

است.به همین دلیل دراین مطلب به چگونگی تشخیص و نحوه درمان

میپردازیم.

درد زانو از نظر طب سنتی میتواند از علل مختلفی همچون بلغم و یا

سودا و یا حتی صفرا باشد.درموارد بسیار نادری هم از خلط دم ممکن

است درد زانو بوجود بیاید.

 

الف)زانو دردهای صفراوی:

این نوع زانو درد شیوع کمی در جامعه دارد.

 

ــ علائم تشخیصی:

این نوع زانو درد در کسانی بوجود میاید که صفراوی هستندو درجه صفرای

 آنها هم بالا است.علت بوجود آمدن زانو درد در این افراد ناشی از خشکی

 زیاد مفصل است که از شدت صفرا بوجود میاید.این خشکی نمودش در

خشکی مفصل زانو .صدا دادن مفصل.سوزش و درد داخل مفصل.

 

ــ نحوه درمان:

۱-سرکه انگبین(دو واحد عسل+دو واحد عرق کاسنی+یک لیوان سرکه

طبیعی)از این ترکیب یک سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته و یکساعت

بعد شام میل شود.(۴۰ شب)

۲-حجامت عام در ربع سوم ماه قمری یکمرحله

۳-کاهش صفرازاها

۴-اگر این بیماری مدت زیادی باشد که بوجود آمده است برای ترمیم غضروف

از ترکیب زیر شبها موقع خواب استفاده شود:(۴۰ الی ۸۰ روز)

یک لیوان شیر طبیعی+دو قاشق غذاخوری پودرسنجد+دو ق غذاخوری عسل

 

ب)زانو دردهای بلغمی:

این نوع زانو درد در جامعه زنان بسیار شایع است.

 

-- علائم تشخیصی: 

این زانو درد در بلغمی مزاجها و کسانی که غلبه بلغم دارندعموما بوجود

میاید.علت آن هم از رسوب بلغم در مفصل زانو است.وقتی بلغم در مفصل

زیاد شود و رسوب کند باعث تورم همراه درد می شود.در اصطلاح عوام

میگویند زانو آب آورده است.

 

--نحوه درمان:

برای درمان موارد زیر توصیه میشود.

۱-کاهش غذاهای سردوتر

۲-از ترکیب(۳ واحدعسل+۱ واحدسیاه دانه نیم کوب)هر هشت ساعت

یک ق مرباخوری میل شود(۴۰ الی۱۲۰ روز)

۳-ارده با شیره روزی یه پیاله

۴-روغن مالی هر شب با روغن سیاهدانه و بادام تلخ ترکیبی

۵-بادکش زانو یک شب در میان ۲۱ مرحله

۶-انجیر شبی ۷ عددخیس کرده میل شود.

۷-دمکرده زنجفیل و دارچین روزی یک لیوان توصیه میشود.

طول درمان این نوع زانو درد بسته به شدت بلغم بین ۲ تا ۶ ماه است.

 

 ج)زانو درد سوداویی:

این نوع زانو درد در جامعه بسیار شایع است و هم درجامعه زنان و هم در

مردان به وفور یافت میشود.

 

--علائم تشخیصی:درکسانیکه سوداویی باشند یا غلبه سودا داشته باشند

احتمالا دچار اینگونه زانو درد میشوند.زانو دردی که زانوها لاغر و درحین باز و

بسته شدن صدا میدهد.به دلیل رسوب سودا در مفصل و بروزخشکی همراه

سردی زانو دردی بوجود میاید که دایم سرد است و اگر پیشرفت کند مفصل

دچار تغییر شکل میشود و غالب روماتیسم مفصلیها از این دسته هستند.

 

-- نحوه درمان:

۱-از ترکیب(۲ واحد عسل+۲ واحدعرق نعنا+۱ لیوان سرکه طبیعی)یک سوم

لیوان ریخته الباقی را آب ریخته یکساعت بعدشام میل شود.اگر سن بیمار

بالای ۴۰ باشد و یا طبع بیمار خیلی سرد باشداز ترکیب زیر به جای ترکیب

بالا استفاده شود:(۴ واحد روغن زیتون بودار+۲ واحد عسل+۱ واحد سرکه

طبیعی)هر هشت ساعت یک ق غذاخوری میل شود.

۲-هرشب روغن بادام تلخ روی زانو مالیده شود تا ۴ ماه.

۳-بادکش زانو یک شب در میان ۲۱ مرحله.

۴-شبی ۷ عدد انجیررا داخل یک لیوان گلاب خیس داده شبها میل شود.

۵-زیتون ۷ عدد ناشتا.مویز روزی ۴۰ عدد.ارده با شیره روزی یه پیاله

۶-کاهش جدی سودازاها 

۷-حجامت عام و حجامت زانو و حتی زالو درمانی باید در حین درمان بسته

به شرایط بیمارانجام پذیرد.

نکته:اگربیماری پیشرفته شده باشدو تغییرشکل مفصل رخ داده باشد فقط

طول درمان بیشتر خواهد بود.طول درمان در حالت عادی ۴ الی ۶ ماه و در

حالت پیشرفته ۱ الی ۲ سال خواهد بود.  

ورزش ، کوهنوردی و افسردگی

ورزش، کوهنوردی و افسردگی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: ورزش برای سلامتی جسم و روح ضروری است. ورزش موجب تخلیه احساسات منفی مانند عصبانیت، ناامیدی و کج‌خلقی می‌شود. این کار با تحریک تولید واسطه های شیمیایی عصبی مانند نوراپی نفرین انجام می‌شود و به بیرون آمدن شما از افسردگی کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی باید جزیی از درمان افسردگی باشد و حتی اگر به تنهایی استفاده شود نتایج شگفت‌انگیزی دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه و سه بار در هفته می تواند به اندازه‌ی روان‌درمانی برای درمان افسردگی موثر باشد. در یک مطالعه در سپتامبر سال 2000 محققان دانشگاه دوک دریافتند که ورزش به اندازه‌ی داروهایی که برای درمان و جلوگیری از عود افسردگی به کار می روند موثر است و به کار بردن همزمان ورزش و دارو اثرات بهتری دارد. همچنین ورزش عامل موثری در جلوگیری از بازگشت بیماری است. بیماران در این مطالعه از بیماری افسردگی اساسی (major depressive disorder) رنج می‌بردند. در این بررسی 156 داوطلب در یک دوره‌ی 4ماهه مورد بررسی قرار گرفتند. ورزشی که انجام می شد شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه همراه با 10دقیقه گرم کردن و 5دقیقه نرمش برای سرد کردن بدن بود که سه بار در هفته انجام می شد.

در یک مطالعه‌ی معروف در دانشگاه ویسکانسین نیز مشخص شد که ورزش عامل موثری در پیشگیری از عود افسردگی است در حالیکه نیمی از بیمارانی که تنها با دارو درمان شده بودند پس از یک سال دچار عود بیماری شدند و برای درمان مجدد مراجعه کردند.

مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهند که در ابتدا به نظر می‌رسد درمانها مشابه هستند اما پس از درمان کامل میزان عود در افرادی که از ورزش و مدیتیشن استفاده می‌کنند کمتر از افرادی است که با روان درمانی درمان شده‌اند.

احتمالاً در مورد افرادی که مدت زمان زیادی به بیماری مبتلا بوده‌اند ورزش به تنهایی نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد. همچنین در افرادی که در دوره‌ی حمله حاد و افسردگی شدید به سر می‌برند ورزش زیاد کمک کننده نیست. به طور کلی ورزش برای افرادی که دچار افسردگی با شدت متوسط هستند کمک بیشتری می کند. از این آزمایشات این نتیجه به دست می آید که ورزش به اندازه‌ی درمان استاندارد دارویی در درمان افسردگی تاثیر گذار است. قبل از انجام ورزش باید از وضعیت سلامت جسمی خود آگاه باشید. اگر قبلا ورزش نمی‌کرده اید باید این کار را آهسته و کم کم شروع کنید. گرم‌کردن بدن قبل از شروع ورزش مهم است. هر نوع ورزشی مفید است ولی ورزشهای پر جنب و جوش و هوازی بهتر هستند. پیاده روی تند، دوچرخه‌سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) ورزشهای ساده و موثری هستند. به تدریج می‌توانید شدت و مدت فعالیت را افزایش دهید. در صورتی که احساس منگی یا درد غیر معمول ایجاد شد، ورزش را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.