طول عمر


طول عمر طولانی یک فرصت مهم برای سالمندان است

امروزه بسیاری از مردم انتظار دارند که از طول عمر بیشتری برخوردار باشند. داشتن طول عمر طولانی یک فرصت مهم برای سالمندان و خانواده هایشان به شمار می آید که میزان استفاده از این فرصت به سلامت سالمندان وابسته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بهداشت جهانی، پیری جمعیت در جهان نسبت به گذشته با سرعت بیشتری اتفاق می افتد، یعنی جمعیت جهان به سرعت درحال پیرشدن است و تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال از ۹۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.
دولت فرانسه برای مطابقت کشور خود با تغییرات جمعیت سالمندی تقریباً به ۱۵۰ سال زمان نیاز داشت درحالی که کشورهای برزیل، چین و هندوستان برای این مطابقت بیش از ۲۰ سال زمان نیاز دارند.
وجود شواهد اندک درکشورهایی با درآمد بالا، حاکی از آن است که سالمندان نسبت به خانواده هایشان از سلامتی بالاتری برخوردارند و نیاز سالمندان برای دریافت کمک از اشخاص دیگر برای انجام فعالیت عمومی نسبت به ۳۰ سال گذشته، کاهش یافته است.
دردوران سالمندی، شرایط بهداشتی منجر به بیماریهای غیرواگیردار می شود. درکشورهایی با درآمد کم و متوسط، افراد مسن نسبت به سالمندان کشورهای ثروتمند از بیماری های بیشتری رنج می برند.
در سراسر جهان، صرف نظر از مکان زندگی سالمندان، بزرگترین قاتلان آن ها بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری مزمن ریوی هستند. درکشورهایی با درآمدکم و متوسط رو به پایین، بزرگترین دلایل این گونه بیماری ها، ناتوانی های حسی است. همچنین در این گونه کشورها بیماری های گردن و پشت درد، بیماری های مزمن ریوی، اختلالات افسردگی، دیابت، آرتروز و زوال عقل در میان سالمندان شایع است.
اقدامات بهداشت عمومی، نیازمند تغییرات اساسی در زمینه سالمندی و سلامت است و دستیابی به سلامت سالمندی توسط افراد مسن دست یافتنی است. بهداشت و درمان در سنین بالا به معنای نبود بیماری تعریف نمی شود و مراقبت های بهداشتی و اجتماعی برای سالمندان می تواند هزینه های گزافی به همراه داشته باشد.
اغلب سیستم های بهداشتی جهان، آمادگی لازم برای رسیدگی به نیازهای سالمندانی که از بیماری های مزمن رنج می برند را ندارند. این گونه سیستم ها باید بر توانایی سالمندان تمرکز کنند. در قرن ۲۱ تمامی کشورها نیازمند مراقبت های طولانی مدت هستند. درکشورهای درحال توسعه، پیش بینی شده است که تعداد افراد مسن که برای انجام فعالیت های روزانه خود نیازمند پشتیبانی اشخاص دیگر هستند، تا سال ۲۰۵۰، چهار برابر خواهد شد.
امروزه، بسیاری از سالمندان ۸۰ سال، توانایی جسمی و روانی مشابه بسیاری از جوانان ۲۰ ساله دارند، درحالی که توانایی های جسمی و روانی افراد در سنین بسیار جوانتر، کاهش یافته است.
درسنین سالمندی، دستیابی به بهداشت و درمان رضایت بخش تصادفی نیست.گرچه بسیاری از تغییرات در سلامت افراد مسن به صورت ژنتیکی است، اما اغلب آن ها در نتیجه تأثیر محیط های فیزیکی و اجتماعی است. اکثر این عوامل از دوران کودکی نشأت گرفته و تأثیر بسزایی در دوران سالمندی می گذارد که به این معنی است که ممکن است یک فرد مسن از پس زمینه مناسب به دور بوده و از بهداشت ضعیف تر و همچنین دسترسی به خدمات و مراقبت های کمتری برخوردار باشد.
در جوامع امروزی، متأسفانه تبعیض سنی نسبت به تبعیض جنسی بسیار رایج تر است و تبعیض سنی (تبعیض علیه یک فرد براساس سن او) برای مردم عواقب جدی تری را به همراه دارد. تبعیض سنی می تواند اشکال مختلفی ازجمله نگرش ها، فعالیت ها و سیاست های تبعیض آمیز داشته باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 02:35 ب.ظ http://newsme.blogsky.com

سلام و وقت به خیر
وبلاگ تان زیباست و مطالبش دلنشین پر محتوا
موفق باشید

سلام ممنون زنده و پایدار باشید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.