مغز را نخراشید

زندگی روزانه می‌تواند پر از چیزهای آزاردهنده‌ای باشد که آدم را به ستوه می‌آورد. از صدای بلند زنگ یک تلفن، گفت‌وگوهای پرسروصدای آدم‌ها، صدای هورت کشیدن سوپ یک نفر، تا انتظار ... انتظار و انتظار برای رسیدن قطار یا پرواز هواپیمایی که تاخیر دارد.
زندگی روزانه می‌تواند پر از چیزهای آزاردهنده‌ای باشد که آدم را به ستوه می‌آورد. از صدای بلند زنگ یک تلفن، گفت‌وگوهای پرسروصدای آدم‌ها، صدای هورت کشیدن سوپ یک نفر، تا انتظار ... انتظار و انتظار برای رسیدن قطار یا پرواز هواپیمایی که تاخیر دارد.
 
در این مطلب، به چند موردی پرداخته ایم که تقریبا برای همه آدم‌ها آزاردهنده است.
 
چرا صدای ناخن روی تخته سیاه آزارمان می‌دهد؟
 
پژوهشگران معدودی به دنبال بررسی علمی صدایی بوده‌اند که با کشیده شدن ناخن روی چیزی مثل تخته‌سیاه تولید می‌شود. بعضی آدم‌ها نسبت به صدای کشیده شدن قاشق یا چنگال روی سطح یک بشقاب و داخل قابلمه هم حس مشابهی دارند.
 
به نظر می‌رسد که حس افراد نسبت به چنین صداهایی، ربطی به فرکانس این صداها ندارد، بلکه بیشتر ناشی از میزان «خشن» بودن صداست. خشن بودن یک صدا، به کیفیت آن ربط دارد و این که دامنه‌اش در یک دوره مشخص چند بار به توالی، بالا و پایین می‌رود.
 
گفته می‌شود که هرچه این دامنه سریع‌تر و طوری تغییر کند که قابل پیش‌بینی نباشد، آزاردهنده‌تر خواهد بود.
 
اما سوال اینجاست که چرا چنین چیزی باید مخل آسایش ما باشد؟
 
یک ایده این است که صدای جیغ یک نوزاد (یا آدم بزرگسال) کیفیت یا همان خشونت مشابهی دارد. در نتیجه احتمال داده می‌شود که وقتی صدای کشیده شدن ناخن روی سطحی مثل تخته‌سیاه را می‌شنویم، همان حسی به ما دست می‌دهد که با شنیدن صدای جیغ یک نفر داریم؛ حسی که برایمان آزاردهنده است.
 
چیزهایی که مغزمان را «می‌خراشد»
 
چه زمانی یک مکالمه تلفنی تحمل‌ناپذیر می‌شود؟
 
در دنیای مدرن، یک مکالمه تلفنی هم می‌تواند آزاردهنده باشد. مغز ما فقط یک دریافت‌کننده منفعل صدا و مکالمات نیست. ما مدام در حال «گوش کردن» و شنیدن صداهای اطراف هستیم و مغزمان این صداها را ارزیابی می‌کند.
 
در واقع، در یک مکالمه، مغز با پیش‌بینی‌هایی که از لغات احتمالی بعدی دارد، دریافت اطلاعات مشخصی را انتظار می‌کشد.
 
وقتی با کسی در حال گفت‌وگو هستیم، به طور طبیعی و بدون آنکه حواسمان باشد، با ارزیابی وضعیت، کلمه بعدی طرف مقابل را از قبل در ذهن خود می‌سازیم. اما در یک مکالمه تلفنی، نمی‌توان چنین کاری کرد، چون فقط بخشی از داده‌های مورد انتظار مغز را دریافت می‌کنیم.
 
مغز ما در حال گوش دادن و گوش دادن است و ناگهان با یک «صخره شناختی» روبه‌رو می‌شود؛ جایی که می‌خواهد بداند کلمه بعدی چیست، ولی هیچ راهی برای دانستنش وجود ندارد، چون تلفن تنها ابزار ارتباطی ما با طرف مقابل است و مغز نمی‌داند آنسوی دستگاه دقیقا چه می‌گذرد.
 
چرا عشق زندگی‌مان می‌تواند آزاردهنده‌ترین فردی باشد که می‌شناسیم؟
 
هر خصیصه مثبت و پذیرفته اجتماعی، نکات و ویژگی‌های منفی هم دارد.
 
وقتی فردی به نظرمان نجیب و مهربان می‌رسد، به او علاقه‌مند می‌شویم، ولی همزمان، احتمالا هزینه اجتماعی این «مهربان بودن» را نادیده گرفته‌ایم. چون بقیه آدم‌ها هم به این ویژگی او واقفند و ممکن است بخواهند از آن سوءاستفاده کنند.
 
در نتیجه، بعد از آن که روزهای اول آشنایی سپری شد، به احتمال زیاد، از این که محبوبمان همیشه تا آخر وقت سر کار است یا می‌خواهد پیش دوست بدحالش برود، ناراحت می‌شویم.
 
کم‌کم در روزهای بعد، این ناراحتی جای خود را به آزار روحی می‌دهد و ناگهان درمی‌یابیم که عشق زندگی‌مان یکی از آزاردهنده‌ترین آدم‌هایی است که می‌شناسیم.
 
وضعیت مشابه وقتی رخ می‌دهد که به فردی تودار و صبور دل ببندیم و بعد، از این که او احساساتش را بروز نمی‌دهد، دلخور و شاکی شویم.
 
بحث اینجاست که وقتی در ابتدا با چنین افرادی قرار می‌گذاریم تا با آنها آشنا شویم، هزینه اجتماعی رفتارهای پسندیده‌شان را نادیده می‌گیریم، چون هنوز مست دیدارشان هستیم.
 
اما بعد، درمی‌یابیم که به همراه این رفتار خوشایند، هزینه‌ای اجتماعی وجود دارد و اینجاست که کم‌کم عشق زندگی‌مان «روی مغز و روان‌مان می‌رود.»

«حرص درآوریم» و برنده باشیم
 
بعضی وقت‌ها ورزشکاران به عنوان یک فن، سعی می‌کنند با بعضی رفتارهای آزاردهنده، حرص رقیبشان را درآورند و «روی اعصاب آنها بروند» تا کم‌کم عرصه بازی را از آن خود کنند.
 
مثال مشهور چنین کاری، در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ میلادی رخ داد؛ وقتی که زین‌الدین زیدان با سر به سینه مارکو ماتراتزی کوبید و از بازی اخراج شد.
 
قبل از این حرکت، هر دوی آنها حرف‌هایی با هم رد و بدل کرده بودند و ماتراتزی توانست با حرف‌هایی تحریک‌کننده، اعصاب زیدان را به هم بریزد. می‌شود گفت که او به دنبال توهین به زیدان نبود، بلکه بیشتر حرصش را درآورد و نتیجه هم معلوم است.
 
روانشناسان می‌گویند که ورزشکاران تقریبا در تمام عرصه‌های رقابتی در حال چنین کاری هستند و سعی می‌کنند با رفتارهای «حرص‌درآر» کنترل امور را از دست رقیب خارج کنند.
 
کدام بخش مغز درگیر است؟
 
در یک پژوهش، به شرکت‌کنندگان گفته شد که در یک آزمون شرکت کنند. اما قبل از شروع آزمون، آزمایشگر شروع به شکایت کرد و گفت که آنها کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند.
 
در واقع، آزمایش این بود که مشخص شود شرکت‌کنندگان بعد از این رفتار آزمایشگر چطور عمل می‌کنند.
 
در این وضعیت، بخشی از مغز که تحت تاثیر قرار گرفت و فعال شد، قشر سینگولیت قدامی بود که دروازه‌بان امور احساسی مغز خوانده می‌شود و مسیر ورود دریافت‌های احساسی به قشر مغز و در نهایت، واکنش انسان است.
 
در یک دوره‌ای، جراحان مغز و اعصاب، این بخش از مغز را با جراحی خارج می‌کردند. این کار بیشتر برای کاهش احساس درد در افراد انجام می‌شد، ولی مشخص شد افرادی که تحت این جراحی قرار گرفته‌اند، در موقعیت‌های مشابه، به اندازه دیگران حرص نمی‌خورند.

سنت نارگیلی


هرساله عده بسیار زیادی از مردم به یک روستای دور افتاده در جنوب هند سفر می کنند تا در یکی از مراسم های باورنکردنی این منطقه شرکت کنند.
هندوستان کشوری است که امکان ندارد سالانه حداقل یک مراسم خیلی عجیب در آن برگزار نشود. هرکدام از این مراسم های عجیب دارای قوانین خاص خود هستند و غالبا بسیار خطرناک و کشنده اند.

هرساله عده بسیار زیادی از مردم به یک روستای دور افتاده در جنوب هند سفر می کنند تا در یکی از مراسم های باورنکردنی این منطقه شرکت کنند. این مراسم که بیشتر شبیه تنبیه برای  مجازات انسان های خلافکار است به  عنوان سنتی دیرینه برای افزایش سلامتی برگزار می شود.


در این مراسم یک رهبر مذهبی با کوبیدن نارگیل های محکم و سخت به سر داوطلبان آن ها را برای یک سال از هر بیماری بیمه می کند. پس از اینکار هر داوطلب حال خاصی دارد برای مثال عده ای از شدت ضربه غش می کنند و برخی هم بدن احساس دردی به دنبال جمع کردن خرده های نارگیل هستند.

به گفته افرادی که در این مراسم شرکت می کنند، گاهی اوقات آن ها برای ساعت های طولانی منتظر کوبیده شدن نارگیل به سرشان هستند و به یک ایمان قلبی به این سنت عجیب رسیده اند که هیچ ریشه علمی در آن دیده نمی شود.


تا به حال پزشکان بسیاری از سراسر دنیا به روش های مختلف اعتراض خود را نسبت به این مراسم عجیب نشان داده اند ولی هیچ فایده ای نداشته است و بازهم مراسم به قوت خود برگزار می شود. پزشکان و متخصصین این مراسم را یکی از خطرناکترین و کشنده ترین سنت های هندوستان می دانند.

شعری از فریدون مشیری

فریدون مشیری
 

 ***

 یاد من باشد فردا دم صبح

جور دیگر باشم

بد نگویم به هوا،  آب، زمین

مهربان باشم،  با مردم شهر

و فراموش کنم،  هر چه گذشت

خانه ی دل،  بتکانم ازغم

و به دستمالی از جنس گذشت

بزدایم دیگر،تار کدورت، از دل

مشت را باز کنم، تا که دستی گردد

و به لبخندی خوش

دست در دست زمان بگذارم

یاد من باشد فردا دم صبح

به نسیم از سر صدق، سلامی بدهم

و به انگشت نخی خواهم بست

تا فراموش، نگردد فردا

زندگی شیرین است، زندگی باید کرد

گرچه دیر است ولی

کاسه ای آب به پشت سر لبخند بریزم،شاید

به سلامت ز سفر برگردد

بذر امید بکارم، در دل

لحظه را در یابم

من به بازار محبت بروم فردا صبح

مهربانی  خودم، عرضه کنم

یک بغل عشق از آنجا بخرم

یاد من باشد فردا حتما

به سلامی، دل همسایه ی خود شاد کنم

بگذرم از سر تقصیر رفیق ، بنشینم دم در

چشم بر کوچه بدوزم با شوق

تا که شاید برسد همسفری ، ببرد این دل مارا با خود

و بدانم دیگر قهر هم چیز بدیست
یاد من باشد فردا حتما

باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست

و بدانم که اگر دیر کنم،مهلتی نیست مرا

و بدانم که شبی خواهم رفت

و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
یاد من باشد

باز اگر فردا، غفلت کردم

آخرین لحظه ی از فردا شب

من به خود باز بگویم

این را

مهربان باشم با مردم شهر

و فراموش کنم هر چه گذشت

انگورهای رنگین کمانی

انگورهای رنگین کمانی یکی از جدیدترین مواردی است که در سطح نت دیده می شود اما واقعیت درستی پشت آن نیست. این روزها در شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف از این انگورها به عنوان نمونه های عجیب و غریب یاد می شود اما در اصل یک حقه فتوشاپی هستند.
استفاده از نرم افزارهای رایانه ای می توان هر کاری انجام داد و بدون آنکه کسی متوجه شود، ذهن انسان های زیادی را با اطلاعات غلط پر کرد. در طول تاریخ رایانه از این دسته موارد فتوشاپی و دستکاری شده به وفور دیده شده است.
انگورهای رنگین کمانی یکی از جدیدترین مواردی است که در سطح نت دیده می شود اما واقعیت درستی پشت آن نیست. این روزها در شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف از این انگورها به عنوان نمونه های عجیب و غریب یاد می شود اما در اصل یک حقه فتوشاپی هستند.

انگورهای رنگین کمانی در واقعیت وجود دارند اما آن ها دقیقا همان انگورهای معمولی هستند که همیشه استفاده می کنیم. در دوره تکمیل رشد انگورها و رسیدن آن ها  نقطه ای وجود دارد که می توان در یک خوشه انگور سه یا چهار رنگ را مشاهده کنید. جالب است بدانید بر کشورهای اروپایی عده ای شروع به فروش ریشه این درختان تقلبی هم کرده اند.



انگور تقلبی





انگورهای واقعی

وزوز گوش

وزوز گوش؛ علل و درمان آن


این عارضه یکی از اختلالات شنوایی است که فرد را هم از نظر روحی و روانی و هم جسمی درگیر می‌کند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوایی گذاشته‌اند.


وزوز گوش

گیرنده گوش شامل کانال گوش خارجی، گوش میانی، پرده گوش و استخوان‌های ریز گوش است. قسمتی که صدا را تفسیر می‌کند، در مغز قرار دارد.

بین مغز و گوش، عصب شنوایی به عنوان پل ارتباطی قرار گرفته است. این عصب از گوش خارجی به گوش میانی و از سمت حلزون گوش به سمت مغز امتداد دارد. اگر در این مسیر مشکلی به وجود آید، می‌تواند عامل وزوز باشد.

گوش داخلی، در داخل استخوان گیجگاهی سر قرار گرفته است. سختی این استخوان بعد از مینای دندان، مقام دوم را در بدن دارد. در کنار این استخوان، غشایی قرار گرفته که احشای داخلی را عایق‌بندی می‌کند. اگر هر عاملی (مثل ضربه، تروما یا داروها) عایق پیرامون ساختمان داخلی گوش را دچار آسیب کند، می‌تواند در گوش ایجاد صدا نماید.

 

وزوز گوش

این عارضه یکی از اختلالات شنوایی است که فرد را هم از نظر روحی و روانی و هم جسمی درگیر می‌کند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوایی گذاشته‌اند.

وزوز صدایی است که به خاطر درگیری‌های راه‌های عصبی و قشر مغز اتفاق می‌افتد، زمانی که سلول‌ها و نورون‌های مغز فعالیت اضافه پیدا می‌کنند.

از هر پنج نفر یکی به وزوز گوش دچار می‌شود. وزوز گوش، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند کم‌شنوایی یا آسیب گوش باشد.

البته حدود 8 تا 15 درصد افراد، ممکن است صدایی را به صورت کوتاه مدت یعنی کمتر از 5 تا 80 دقیقه در گوش‌شان حس کنند و بعد از بررسی معلوم شود که این صدا مربوط به عارضه یا بیماری خاصی نیست.

 

انواع وزوز گوش

وزوز فردی: فقط خود فرد قادر به شنیدن صدای وزوز است.

وزوز عینی: اگر فرد دیگری گوش خود را نزدیک فرد مبتلا ببرد، صدای وزوز را خواهد شنید.

 

علل وزوز گوش

- وزوز نوع فردی، به علت بروز مشکل در گوش خارجی، میانی یا داخلی ایجاد می‌شود.

- وزوز عینی، در اثر اختلالات عروقی، وضعیت استخوانی گوش یا انقباضات عضلانی بروز می‌کند.

- فشار خون بالا یا پایین، تومور، دیابت، مشکلات تیروئید، آسیب به سر و گردن، آنتی بیوتیک ها، آرامش بخش‌ها و آسپیرین نیز باعث وزوز گوش می شوند.

- افزایش سن (افراد بالای 65 سال). در این افراد، دیواره عروق سخت می شود و در نتیجه عروقی که حلزون گوش را تغذیه می‌کنند، تنگ شده و سبب کم‌خونی در قسمتی از حلزون می‌شوند که این خود عاملی برای ایجاد وزوز گوش است.

- قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای مدتی طولانی

- تجمع جرم در گوش

- سفتی استخوانچه‌های گوش میانی و چسبندگی آن‌ها

- برخی از داروها نظیر سالیسیلات‌ها، ایبوپروفن، ایندومتاسین، فلزات سنگین مانند ارسنیک، کینین و بعضی از ضد افسردگی‌ها

- آسیب حلزون گوش و عصب زوج هشتم مغزی

- تومورهای عصب شنوایی

- آلودگی‌های صوتی در محیط‌های کار و زندگی

- وقتی سر را پایین می‌آورید یا در حالت درازکش قرار می‌گیرید، فشار وریدی ناحیه جمجمه بالا می‌رود. بالا رفتن این فشار وریدی همراه با نازک شدن دیواره استخوانی (که بین شریان‌های مغز وجود دارد)، سبب می‌شود صدای ضربان یا نبض به حلزون منتقل شود و صداهایی در گوش ایجاد کند.

موفق‌ترین روش درمان، روش بازآموزی وزوز است. در این روش به فرد یاد می‌دهند که با استفاده از کنترل‌کننده‌های صدا و با شرکت در جلسات آموزشی، هم صدای وزوز و هم اضطراب را کنترل کند

علائم وزوز گوش

وزوز گوش معمولا با شنیده شدن صداهایی آزاردهنده که در محیط خارجی وجود ندارد، نمایان می‌شود.

ممکن است صدای زنگی در گوش احساس شود، گاهی وزوز، همهمه، صدای تیک‌تیک، سوت یا صدایی مانند وزش باد.

شدت این صدا می‌تواند ضعیف یا پر سر و صدا باشد.

گاهی این صداها تا حدی بلند است که با زندگی روزانه و تمرکز فرد تداخل پیدا می‌کند و باعث می‌شود صداهای واقعی که در محیط بیرون وجود دارد، به راحتی شنیده نشود.

 

عوارض وزوز گوش

خستگی، استرس، مشکلات خواب، عدم تمرکز، مشکلات حافظه، افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری.

 

درمان وزوز گوش

ابتدا باید بیماری ایجادکننده وزوز گوش را تشخیص داد، تا بتوان مشکل را درمان کرد. درمان‌های وزوز گوش عبارتند از:

1- درمان‌های پزشکی و توانبخشی

2- استفاده از سمعک

3- تحریک الکتریکی یا مغناطیسی: وزوز، ناشی از اختلال در عملکرد عصب شنوایی است و اگر این عصب تحریک شود، به حالت اولیه برخواهد گشت.

4- موفق‌ترین روش درمان، روش بازآموزی وزوز است. در این روش به فرد یاد می‌دهند که با استفاده از کنترل‌کننده‌های صدا و با شرکت در جلسات آموزشی، هم صدای وزوز و هم اضطراب را کنترل کند

5- مجموعه‌ای شامل: طب سوزنی گوش، تمرین عضلات کمر، سر و صورت و اصلاح فرم بدن. فرم بد گردن، به بلوکه شدن مفاصل و کوتاه شدن و ضعف برخی عضلات ناحیه سر و صورت منجر می‌شود، لذا نرمش عضلات و بهبود فرم بدن، بخشی از روش درمان ابداعی را تشکیل می‌دهد.

 

وزوز گوش و کاهش شنوایی

بیماری‌ای به نام منییر باعث افزایش فشار گوش داخلی می‌شود و وزوزگوش را ایجاد می‌کند. اگر این بیماری پیشرفت کند، به کاهش شنوایی منجر خواهد شد و کاهش شنوایی اثر وزوز را بیشتر می‌کند.

 

عفونت گوش و وزوز گوش

عفونت‌های گوش، موجب جذب عفونت به گوش داخلی می‌شود و این عفونت‌ها، سبب ایجاد وزوز می‌شوند. اگر عارضه برگشت‌پذیر باشد، با درمان عفونت، وزوز از بین می‌رود. ولی اگر برگشت‌ناپذیر بوده و صدمه خیلی شدید باشد، صدا از بین نخواهد رفت.

 

نکات قابل توجه

* آرامش داشته باشید و به وزوز فکر نکنید. هر چه بیشتر به این مشکل فکر کنید، طنین صدا را در گوش خود بیشتر خواهید شنید.

* برای کنترل وزوز گوش توجه کنید که چه فعالیت‌هایی در طول روز، شما را از دقت به صدای گوش‌تان باز می‌دارد.

* از قرار گرفتن در معرض اصوات بلند خودداری کنید.

 * مرتب فشارخونتان را کنترل کنید.

 * سیگار نکشید، کمتر نمک بخورید و در مصرف چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار افراط نکنید.

فلفل تند یا شیرین

کسی که به طور مداوم فلفل مصرف می‌کند، حساسیت گیرنده‌های چشایی‌اش به تدریج کم می‌شود.

سلامتیران : براساس اعلام سازمان خواروبار جهانی (FAO)،‌ هندوستان با تولید حدود 60 میلیون تن فلفل در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فلفل در دنیا محسوب می‌شود. در هند بیش از 52 نوع فلفل و ادویه‌های تند دیگر تولید می‌شود و این کشور حدود 20 درصد از ادویه کل دنیا را تامین می‌کند. اندونزی و برزیل هم با تولید 48 و 20 میلیون تن فلفل در سال، رتبه‌های دوم و سوم تولید جهانی این گیاه تند را به خود اختصاص داده‌اند. به تازگی ما ایرانی‌ها هم خواسته یا ناخواسته، ذائقه‌مان را به مصرف غذاهای تند و پر از فلفل عادت داده ایم. 
به همین دلیل گفت‌وگویی را با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده‌ایم که خواندن آن می‌تواند برای افراد فلفل‌دوست جالب توجه باشد.

به عنوان اولین سوال تفاوت فلفل قرمز و سیاه در چیست؟
رنگ پودر فلفل سیاه و قرمز بیشتر به فرآیندی که در کارخانه‌ها روی تولید این محصولات انجام می‌شود، برمی‌گردد. در واقع طی فرآیند خشک‌کردن و تهیه صنعتی پودر فلفل، امکان تغییر رنگ آن هم وجود دارد. از طرف دیگر، رنگ فلفل سیاه و قرمز به نوع گیاه‌های پایه آنها هم بستگی دارد. فلفل سیاه، دانه‌ای سیاه رنگ و کوچک، فلفل قرمز هم گیاهی بوته‌ای با پوسته‌ای قرمز است. در ضمن، رنگدانه‌ها و فلاونوییدهای طبیعی موجود در گونه‌های مختلف فلفل باعث تغییر رنگ انواع آن می‌شود.

آیا خاصیت این دو نوع فلفل هم با یکدیگر تفاوتی دارد؟
معمولا خاصیت انواع فلفل‌ها از فلفل سیاه و قرمز گرفته تا فلفل دلمه‌ای‌هایی با رنگ‌های متفاوت (قرمز، سبز، زرد، نارنجی و حتی سیاه) و فلفل سبزهای تند و شیرین، تفاوت چندانی با هم نمی‌کند. یعنی رنگ‌های مختلف فلفل به کاروتنوییدهای موجود در این گیاهان برمی‌گردد. به طور کلی اگرچه خاصیت فلفل‌های مختلف از نظر وجود کاروتنوییدهای موجود در آنها کمی با هم متفاوت است اما فرق کلی، قابل توجه و اساسی در خاصیت فلفل‌های رنگی، تند یا شیرین وجود ندارد. در یک کلام اینکه ارزش تغذیه‌ای فلفل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت بارزی ندارد.

آیا میزان مصرف خاصی برای فلفل‌ها در نظر گرفته می‌شود؟
فلفل خشک یا پودر فلفل جزو ادویه‌ها محسوب می‌شوند و ادویه‌ها هم از نظر تغذیه‌ای باید به صورت متعادل مصرف شوند تا مشکلی را برای فرد مصرف‌کننده به وجود نیاورند. برخی از افراد در مصرف فلفل هم مانند نمک و شکر به شدت افراط می‌کنند و آنقدر حجم فلفل را در وعده‌های غذایی خود بالا می‌برند که بدن آنها نسبت به طعم تندی مقاوم می‌شود.

این مقاومت چه اشکالی دارد؟
کسی که به طور مداوم فلفل مصرف می‌کند، حساسیت گیرنده‌های چشایی‌اش به تدریج کم می‌شود و برای اینکه بتواند لذت تندی غذای گذشته را درک کند، باید مدام فلفل غذای خود را بیشتر و بیشتر کند. با این حساب می‌توان گفت که حساسیت گیرنده‌های چشایی و گیرنده‌هایی که طعم و مزه را روی زبان و دهان درک می‌کنند، با مصرف روزانه و بی‌رویه فلفل کاهش می‌یابد.

آیا مصرف فلفل زیاد و غذاهای تند ضرری هم برای ما دارد؟
ادویه‌هایی مانند فلفل، محرک اسید معده هستند و افراط در مصرف آنها می‌تواند باعث ابتلا به التهاب معده یا حتی گاستریت شود. ابتلا به زخم‌معده یا زخم دوازدهه هم از دیگر عوارض مصرف طولانی‌مدت، مداوم و زیاد انواع فلفل (به خصوص فلفل‌های تند) است.

ممکن است کمی هم در مورد فواید مصرف متعادل فلفل‌ها توضیح دهید؟
ترکیب‌های فلاونوییدی، فواید آنتی‌اکسیدانی‌ دارند و در تمام گونه‌های فلفل هم یافت می‌شوند. ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در فلفل‌ها مانند ویتامین‌های E و C هم برای بدن بسیار مفید هستند. در ضمن، آنتی‌اکسیدان‌ها جزو مواد ضدسرطان و دوستدار قلب محسوب می‌شوند.

برخی از افراد بر این باورند که خاصیت فلفل سبزهای کوچک و تند، بسیار بیشتر از فلفل سبزهای شیرین است. آیا این باور درستی است؟
نه، ترکیب‌های فلاونوییدی مفید موجود در فلفل‌ها ارتباط چندانی با ترکیب‌های تشکیل‌دهنده طعم تند یا شیرین آنها ندارند. یعنی تندی یا شیرینی یک فلفل به گروهی از فلاونوییدهای موجود در فلفل‌ها برمی‌گردد و ترکیب‌های فلاونوییدی و مفید دیگری که در فلفل‌ها وجود دارد هم در تمام انواع این گیاه تقریبا پیدا می‌شود. به‌طور حتم می‌توان گفت که تندی بیشتر فلفل ربطی به خاصیت بیشتر یا کمتر آن ندارد.

آیا ادویه فلفل دلمه‌ای که به نام لاتین آن، یعنی پاپریکا در بازار موجود است، همان خاصیت و ترکیب های آنتی‌اکسیدانی فلفل دلمه‌ای تازه را دارد؟
برخی از ادویه‌ها یا موادغذایی جدید برای تنوع بخشیدن به بازار فروش و جذب مشتری‌هایی با ذائقه‌های متفاوت، روانه فروشگاه‌ها می‌شوند. در دانش تغذیه اصل بر مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی تازه است. یعنی هرچقدر فرآیند بیشتری برای صنعتی‌کردن یک ماده غذایی روی آن صورت گیرد، به طور حتم ارزش غذایی آن هم کاهش پیدا خواهد کرد. به‌طور کلی از نظر تغدیه‌ای مصرف فلفل دلمه‌ای تازه به پودر آن ارجحیت دارد. بهتر است پودر فلفل یا هر ادویه‌ دیگری در صورت در دسترس‌نبودن ماده غذایی تازه در برنامه غذایی افراد گنجانده شوند. خیلی از ویتامین‌های گروه‌ B یا ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی، بیشتر در فلفل‌های تازه پیدا می‌شوند. بسیاری از این مواد مغذی نسبت به نور و حرارت حساسیت بالایی دارند و طی فرآیند صنعتی کردن یک ماده غذایی تازه از بین می‌رود.

آیا این ادعا که مصرف فلفل باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن افراد مختلف می‌شود، صحت دارد؟
فلفل جزو آن گروه از موادی است که مصرف آن کمی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد اما متاسفانه برخی این خاصیت فلفل را خیلی اغراق‌آمیز مطرح می‌کنند. بهتر است بدانید که مصرف فلفل یا چای سبز به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود. یعنی بالا رفتن سوخت‌وساز بدن در اثر مصرف فلفل یا چای سبز به اندازه‌ای نیست که منجر به لاغر شدن افراد چاق شود.

چرا برخی از افراد به راحتی غذاهای تند می‌خورند اما بدن برخی دیگر به شدت به مصرف فلفل و سایر ادویه‌های تند، واکنش نشان می‌دهد؟
صرف نظر از تفاوت‌های فردی، این موضوع به سازش‌پذیری افراد هم بستگی دارد. یعنی شخصی که مدت‌ها و به طور مداوم فلفل را در برنامه غذایی خود داشته و به مرور زمان غذاهای خود را تند و تندتر کرده است، به طور حتم می‌تواند طعم خوراکی‌های بسیار تند را به راحتی تحمل کند. قطعا چنین فردی از روز اول قادر به خوردن غذاهای خیلی تند نبوده است. بد نیست چنین افرادی بدانند که مصرف غذاهای خیلی تند می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب بافت معده و حنجره شود.

روستایی در قله

کی گومپا، نام روستایی در منطقه تبت و در مرز هند و چین بوده که در ارتفاع 4 هزار و 166 متری قرار داشته و مردمان آن سالیان متمادی است که در فضایی ایزوله و بسته زندگی کرده و تمامی جمعیت این روستا را راهبان بودائی تشکیل می‌دهند.






جواهری در بیابان

"وادی قلت"، نام منطقه ای باستانی در کرانه باختری رود اردن و نزدیک دریای سیاه بوده و متعلق به قرن چهارم میلادی می باشد که توسط مسیحیان ارتدکس رومی ساخته شده و به عنوان جواهری در درون بیابان شناخته شده است.َ



چای

یک لیوان چای داغ بیش از هر چیز دیگری می تواند به شما آرامش ببخشد.
شاید بتوان گفت چای این نوشیدنی همگانی که بر سر سفره و روی میز بسیاری از مردم جهان، در میهمانی ها، جشن ها ، سوگواریها به عنوان پیش غذا، پس غذا و گاهی غذای اصلی (چای شیرین صبحانه) جای دارد، بعد ازآب یکی از ارزانترین و پرطرفدارترین نوشیدنیهای جهان محسوب می شود.همچنین چای سرشار از مواد طبیعی است که برای سلامتی بدن مفید است. در اینجا برخی از مزایای کلیدی نوشیدن چای را مطرح می کنیم:

 

 

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

تحقیقات نشان داده است که چای سیاه و سفید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. چای باعث بهبود جریان خون در رگها و در نتیجه باعث کاهش خطر لخته شدن خون می شوند.چای همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر می شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

بر اساس مطالعه انجام شده توسط آکادمی ملی علوم در سال 2009 ، سلول های ایمنی در بدن مصرف کنندگان چای 5 برابر افرادی است که روزانه قهوه مصرف می کنند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که سبب تقویت مکانیزم ایمنی بدن می شود و بدن را در برابر طیف وسیعی از بیماری های ویروسی و میکروبی محافظت می کند.

 

ضد سرطان

چای دارای خواص ضد سرطانی است. مطالعات بالینی نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از سلول های سالم محافظت می کند.رادیکال های آزاد مسئول ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان هستند.

 

کاهش وزن

نوشیدن چای به طور منظم بدون افزودن شیر یا قند به چای سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است نوشیدن 5 تا 7 لیوان چای در روز به شما کمک می کند تا 80 کالری بسوزانید.

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان

نوشیدن چای به طور منظم از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. زیرا چای حاوی فلوراید است و مواد معدنی ضروری برای سلامت دندان ها را دارد.همچنین آنتی اکسیدان موجود در چای با بیماری های لثه مبارزه می کند.

خطرناکترین رودخانه ها

رودخانه‌ها تعدادی از غیر قابل پیش بینی‌ترین اجزای طبیعت هستند. آن‌ها راه های ارتباطی بسیاری برای مرم فراهم می‌کنند و در موارد بسیاری به عنوان منابع اصلی آب آشامیدنی محسوب می‌شود. با این حال همین رودخانه‌ها در موارد بسیاری می‌توانند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشند.

رودخانه‌هایی که خود منبع اصلی سرسبزی و زنده بودن مناطق بسیاری در سطح کره زمین هستند می‌توانند خود نیز این مناطق را نابود کنند.

راه های بسیاری وجود دارد که رودخانه‌ها می‌توانند از طریق آن خطرات بسیار زیادی را برای انسان‌ها به همراه آورند در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از خطرناک‌ترین رودخانه های جهان که در طول عمر خود خسارات جانی و مالی بسیاری را برای انسان‌ها و طبیعت به همراه داشته‌اند.

 

رودخانه یانگ تسه در چین

بلندترین رودخانه آسیایی با طول 6300 کیلومتری در کشور چین قرار گرفته است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع آب و انرژی در این کشور محسوب می‌شود. این رودخانه در طول سال‌های گذشته به علت صنعتی شدن مناطق اطراف آن به شدت آلوده شده است. علاوه بر آن بارش شدید باران نیز می‌تواند باعث شود تا بسیاری از مناطقی که این رودخانه از آن‌ها عبور می‌کند دچار آب گرفتگی شدید بشوند. کشنده‌ترین سیلی که توسط این رودخانه ایجاد شد در سال 1954 رخ داد و جان 30 هزار نفر را گرفت.

 

رودخانه پارانا

با طولی 4880 کیلومتری، این رودخانه عظیم  دومین رود بلند آمریکای جنوبی است. این رودخانه به این دلیل در میان خطرناک‌ترین رودهای جهان قرار گرفته است که به راحتی می‌تواند باعث ایجاد سیل شود و در اثر آن خسارات جانی و مالی بسیار زیادی را وارد کند.

 

رودخانه کنگو

این رودخانه عظیم آفریقایی، عمیق‌ترین رودخانه این قاره محسوب می‌شود و نزدیک به 4700 کیلومتر طول دارد. در طول زمان‌های مختلف این رودخانه نام‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است. افراد بسیاری در گذشته در سفرهای اکتشافی خود این رودخانه را منشأ بیماری‌ها و خرابی‌های بسیاری می‌دانستند. نزدیک به 250 کیلومتر از مسیر این رود از سخره‌ها و آبشارهای کوچک پر شده است که گذر از آن قسمت‌ها را تقریباً غیر ممکن می‌کند.

 

رودخانه آمازون

شاید بتوان رودخانه آمازون را معروف‌ترین رودخانه جهان دانست. این رود عظیم 6400 کیلومتر طول دارد و تنها رودخانه نیل در آفریقا است که از آن بلندتر است.
با این حال این رودخانه بیشترین حجم آب را جا به جا می‌کند و تعدادی از خطرناک‌ترین حیوانات رودخانه ای را در خود جای داده است. از جمله گونه‌هایی که در این رود یافت می‌شود می‌توان به مارهای عظیمی اشاره کرد که می‌توانند طعمه های چند صد کیلویی را به راحتی ببلعند.

 

رودخانه اورینوکو

آمریکای جنوبی قاره ای است پر از رودخانه های بزرگ و عظیم است. اورینوکو 2140 کیلومتر طول دارد و از چند کشور مختلف عبور می‌کند. در طول سال این رود چندین بار در اثر پر آبی در مناطق اطراف سیل ایجاد کرده و باعث خسارات بسیاری می‌شود. یکی دیگر از خطرات این رود آبشار های بسیار و مسیر های تند آن است که باعث می‌شود تا حرکت در آن بسیار دشوار و خطرناک شود.

 

رودخانه مکونگ

هفتمین رودخانه بلند آسیا با 4350 کیلومتر طول که از کشورهای چین، برما، لائوس، تایلند، کمبوجیه و ویتنام. این رود تعدادی از متنوع‌ترین گونه های حیوانی را در خود جای داده است و تعداد بسیاری از گونه های در خطر انقراض نیز در آن زندگی می‌کنند. این رود یکی از مهم‌ترین راه های ارتباطی در آفریقا است اما با این حال در زمان‌های بارش شدید می‌تواند خطرات بسیاری را برای ساکنین اطراف به همراه داشته باشد.
در آخرین سیل شدید این رود که در 100 سال گذشته بی سابقه بود بیش از 66 میلیون دلار خسارت ایجاد شد.

 

رودخانه ینی سئی

رودی با بیش از 5000 هزار کیلومتر طول که در اثر قرارگیری کارخانه های مختلف در اطراف آن به شدت آلوده شده است. در اطراف این رود کارخانه‌هایی وجود دارد که به تولید تجهیزات نظامی می‌پردازند و در اثر آن این رود از آلودگی رادیواکتیوتی نیز رنج می‌برد. بررسی‌های مختلف نشان داده که میزان سرطان و بیماری در جمعیت ساکن نزدیکی این رود به شدت افزایش پیدا کرده است.

 

رودخانه میسیسیپی

بزرگ‌ترین رود آمریکای شمالی که از مناطق بسیار زیادی عبور می‌کند. این رو گونه های مختلفی از حیوانات آبی را در خود جای داده است که می‌توانند بسیار خطرناک باشند. با این حال خطر اصلی این رو در اثر غیر قابل پیش بینی بودن آن است. به صورتی که گاه در قسمتی با مسیری بسیار آرام رو به رو هستید و کمی پایین‌تر جریان آب به شدت خشن و سریع می‌شود.

 

 

روغن زیتون

رنگ روغ‌زیتون اصل بین زرد تا سبز مایل به زرد متغیر است. برخلاف تصور بو یا رنگ به‌تنهائی نشان‌دهنده روغن‌زیتون خالص نیست چراکه با اسانس و افزودنی‌های دیگر، قابل این بو شبیه‌سازی می‌شود.
هرآنچه باید درباره خرید روغن زیتون بدانید+قیمت‌

نادر جلالت عضو هیات رئیسه شورای ملی زیتون ضمن انتقاد نسبت به سرانه پایین مصرف زیتون اظهار داشت: کشور ما با مصرف سرانه 200 گرم در پایین‌ترین رده‌های مصرف سرانه جهانی است و این برای سبک زندگی ایرانی تاسف‌بار است. از طرفی بی تحرکی، افزایش مصرف فست‌فودها و جایگزینی روغن‌های پالم به‌جای روغن آفتابگردان و کلزا باعث شده که سکته‌های قلبی و مغزی در جوانان 25 ساله نیز رخ دهد.

وی ادامه داد: کبد چرب در بین نوجوانان شایع شده و این زنگ خطر جدی است اخبار سونامی سرطان، شیوع بیماری‌های گوارشی بر اثر یبوست‌های مزمن تیتر روزنامه‌ها شده متأسفانه این‌ها واقعیت‌های فعلی کشور ما  در بخش سلامت هستند آن‌هم برای کشوری که می‌خواهد در پایان برنامه پنجم توسعه در آسیا مقام نخست سلامت را داشته باشد.

به گفته جلالت: مردم کشورهای مدیترانه‌ای در 90 سالگی از سالم‌ترین افراد دنیا هستند اما باید شاهد این باشیم که سرمایه‌های ملی ما هنرمندان، اساتید دانشگاه و ... در سنین 40-50 سالگی در گوشه بیمارستان‌ها با انواع سرطان‌ها، سکته‌های قلبی، مغزی و... دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چون یا اصلاً روغن‌زیتون مصرف نمی‌کنیم و یا اگر هم مصرف می‌کنیم روغن‌زیتون اصل و خالص را نمی‌شناسیم.

گرانی روغن‌زیتون ارزش دارد عضو هیات رئیسه شورای ملی زیتون تصریح کرد: اگر خدای‌ناکرده مریض شویم، حاضریم بابت ویزیت پزشک و دارو هزینه‌های گزاف کنیم، حتی مایلیم روی تخت I.C.U در بیمارستان‌های خصوصی شبی تا 2 میلیون تومان نیز بخوابیم. برای بچه‌هایمان گران‌ترین لپ‌تاپ‌ها را می‌خریم، داخل خودرو بهترین روغن‌موتور را می‌ریزیم اما دست آخر برای مصرف خودمان و بچه‌هایمان روغن پالم لیتری 4 هزارتومان می‌خریم. همان روغنی که آثارش روی هود آشپزخانه با قوی‌ترین اسیدها نیز قابل تمیزکردن نیست. حالا اینکه درون روده‌ها و رگ‌ها و کبد ما چه اثری می‌گذارد، خدا می‌داند.

جلالت اضافه کرد: ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم 50 سال به دنبال پول بدویم سپس در 50 سالگی پول‌ها را کول کرده دنبال این دکتر و آن دارو  برویم.

شناسایی روغن زیتون
به گفته جلالت: روش تست بدین گونه است که ابتدا یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را با مشامی سالم، بو می‌کنیم. که این بو باید رایحه علف، برگ سیب و یا میوه زیتون بدهد. رنگ آن بین زرد تا سبز مایل به زرد متغیر است. با این حال بو یا رنگ به تنهائی نشان‌دهنده روغن‌زیتون خالص نیست چراکه با اسانس و افزودنی‌های دیگر، قابل این بو شبیه‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: مهم تست چشائی است؛ یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون در دهان ریخته و می‌چرخانیم سپس باکمک هوا آن را پائین می‌بریم. پس از لحظه ای احساس تلخی، تندی و تیزی در انتهای گلو حس می‌شود و پس از حدود یک دقیقه تلخی و تندی و تیزی از بین رفته و احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد.

در ضمن یادتان باشد، روغن‌زیتون خالص هرگز در دهان نمی‌ماسد و چرب نیست.

روغن‌زیتون به گروه‌های زیرتقسیم بندی می‌شود:

1-روغن زیتو فرابکر (اکسیرجوانی)

2-روغن‌زیتون بکر

3-روغن‌زیتون معمولی

4-روغن‌زیتون صنعتی که پس از تصفیه قابل مصرف خوراکی است

5-روغن‌زیتون تصفیه شده

6-روغن‌زیتون تفاله که توسط حلال‌های شیمیائی یا به‌صورت فیزیکی از باقی‌مانده تفاله زیتون می‌گیرند و براساس استاندارد ایران به شماره 1446 خوراکی نیست.

قیمت
عضو هیات رئیسه شورای ملی زیتون ضمن اشاره به اهمیت نوع روغن‌زیتون در قیمت گذاری گفت: قیمت انواع روغن‌زیتون فرابکر از کیلویی 30 هزار تومان تا 50 هزارتومان متغیر است و روغن‌زیتون بکر و معمولی در حدود 30 هزار تومان در بازار قیمت دارد.

این در حالی است که مابقی روغن ها با قیمت‌ها و طعم‌های دیگر روغن‌زیتون خالص نیستند و نباید فریب قیمت‌های پایین‌تر آن‌ها را خورد.

وام ازدواج

بانک مرکزی اعلام کرد: متقاضیان تعیین شعبه شده در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، حداکثر ظرف 12 روز کاری نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند.

به گزارش بازار خبر ، بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس پیگیری های به عمل آمده از بانک های عامل جهت تسریع در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تفاهم گردیده است بانک های مذکور حداکثر همکاری لازم را در این رابطه به عمل آورند.

از متقاضیان ثبت‌نام کننده در سامانه موصوف درخواست می‌شود ضمن مراجعه به سامانه یادشده ( با کد رهگیری مربوطه) درصورت تعیین شعبه، حداکثر ظرف 12 روز کاری به شعبه مراجعه و نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند.

اضافه می‌نماید به علت کثرت مراجعه متقاضیان به سامانه ازدواج بعضاً ممکن است سامانه با تاخیر در پاسخگویی مواجه شود که متقاضیان می‌بایست در زمان های متفاوت، نسبت به ثبت نام یا بررسی آخرین وضعیت خود در سامانه اقدام نمایند.

ضمناً از آنجایی که برخی از بانک ها در بعضی استان ها با تراکم ثبت نام متقاضیان مواجه می‌باشند، درصورت ثبت نام متقاضی جدید، اعطای تسهیلات با تأخیر چندماهه روبرو خواهد شد. براین اساس بانک هایی که با کثرت متقاضی استانی در صف روبرو هستند، امکان ثبت نام جدید در سامانه را ندارند و متقاضیان جدید ‌باید از بین بانک های فعال در سامانه، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

‌از عید سعید فطر (تاریخ 1393/5/11) تا پایان روز سه شنبه مورخ 1393/5/14 بالغ بر 11.525 فقره تسهیلات از سوی بانک های فعال در سامانه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.

شکم خوش فرم

روش‌های عضله سازی، سایز و سفتی عضلات شکم را افزایش می‌دهند. ولی مدت زمانی که طول می‌کشد تا به عضلات شش تکه برسید، به جنسیت شما، و اینکه چطور تمرین می‌کنید و آیا چربی اضافه دارید یا نه بستگی دارد.

هم زنان و هم مردان می‌توانند با تمرینات مداوم و مناسب، عضلات شکمشان را سفت و محکم کنند. روش‌های عضله سازی، سایز و سفتی عضلات شکم را افزایش می‌دهند. ولی مدت زمانی که طول می‌کشد تا به عضلات شش تکه برسید، به جنسیت شما، و اینکه چطور تمرین می‌کنید و آیا چربی اضافه دارید یا نه بستگی دارد.

 

عضلات شش تکه
عضله‌ی شش تکه به معنی « عضله‌ی راست شکم » است که فوق‌العاده سفت باشد. عضله‌ی راست شکم، عضله‌ای است که بطور عمودی در قسمت پایین نیم تنه تان در قسمت جلو قرار دارد. این عضله از بالای ناحیه تناسلی شروع، و در محل اتصال استخوان دنده‌ها در قسمت پایین جناغ سینه تمام می‌شود. وقتی این عضله منقبض شود، به شما کمک می‌کند تا از کمر خم شوید. وقتی هم پرورشش دهید، به شکل شش تکه‌ی سفت در جلوی نیم تنه‌ی شما ظاهر می‌شود.

 

چطور عضلات شش تکه داشته باشیم
برای ایجاد عضلات شش تکه، باید بطور مداوم تمرینات قدرتی انجام دهید و یک برنامه‌ی پرسازی یا عضله سازی را دنبال کنید. یک برنامه‌ی پرسازی، بصورت جلسات تمرینی پشت سر هم اجرا خواهد شد که هر جلسه از حجم بالایی برخوردار است. عضلات شکمی هم مانند تمام عضلات بدن شما، بعد از تمرینات قدرتی به استراحت نیاز دارند. بنابراین بین جلساتی که شکمتان را تمرین می‌دهید، ۴۸ ساعت فاصله بیندازید.


حداقل تمرین مورد نیاز، دو بار در هفته است، اما شما با سه روز تمرین در روزهای متناوب می‌توانید زودتر به نتیجه برسید. در هر جلسه ۵ تمرین مختلف را انجام دهید. تمریناتی مانند کرانچ ساده، کرانچ پا دوچرخه، کرانچ وارونه، کرانچ پا صاف همزمان و غیر همزمان. سه ست از هر تمرین را انجام دهید و با وجود خستگی، هر ست را کامل کنید.

 

رسیدن به نتیجه، زمانبر است
شما با تمرینات مداوم در ۸ هفته، شاهد افزایش قابل توجهی در میزان سفتی عضلات شکمتان خواهید بود. چون مردان هورمون رشد و تستوسترون بیشتری دارند، به احتمال زیاد زودتر از خانم‌ها به نتیجه خواهند رسید.

 

عضلات شش تکه تان را آشکار کنید
مهم است که بدانید عضلات شما با بافت چربی که عمدتا روی عضلاتتان قرار گرفته، کاملا مجزا هستند. بنابراین انجام تمرین برای ایجاد عضلات شش تکه، الزاماً نیاز به افزایش سایز عضلات شکمی ندارد، بلکه مستلزم این است که بدنی با درصد چربی کم داشته باشید و آنرا حفظ کنید. اگر عضلاتتان را با تمرینات قدرتی پرورش دهید ولی چربی اضافه داشته باشید، سفتی عضلات شما پنهان می‌ماند و قابل دیدن نخواهد بود. برای سوزاندن کالری و چربی سوزی نیز، می‌توانید تمرینات کاردیو را با تمرینات دیگرتان ترکیب کنید.

پیاز

پیاز از خانواده سیر و موسیر است و طبیعتی گرم و خشک دارد...
پیاز نه ‌تنها به عنوان طعم دهنده بلکه به عنوان بو زدا در بسیاری از غذاها ـ بخصوص انواع گوشت‌ها ـ استفاده می‌کنند. در ضمن خواص درمانی آن را نیز نمی‌توان نادیده شمرد.  

                            

پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، اسید فولیک، مقدار کمی آهن، مس، روی و انواع ویتامین‌های B است.ـ مصرف پیاز برای درمان یبوست، بی‌خوابی، میگرن، چاقی، ورم گلو، پروستات، بواسیر، یرقان و بسیاری بیماری‌های دیگر مفید است.     

                    

شرایط خرید و نگهداری پیاز                           

پیازی خریداری کنید که سالم و جوانه نزده باشد؛ در ضمن برای نگهداری آن مانند سیب‌زمینی، مکانی تاریک و به دور از رطوبت را انتخاب کنید.                              

بعضی افراد پیشنهاد می‌کنند برای انبار پیاز در شرایط فوق، آنها را به حالت وارونه به صورتی که قسمت ریشه آن به سمت بالا قرار گیرد نگهداری کنید.   

                        

چند نکته مهم برای پوست کندن پیاز                           

پوست‌ کندن‌ پیاز کار بسیار دشواری‌ است‌؛ به‌ طوری‌ که‌ اغلب‌ از آن‌ فرار می‌کنند و حاضر به‌ پوست‌ کندن‌ پیاز نیستند  .اما چند راه ساده هست که می‌توان از بو، سوزش چشمها و جاری شدن اشک‌ جلوگیری کرد:                     

 

قسمت‌ ریشه‌ پیاز را نگیرید و از سر پیاز آن‌را ریز کنید.پیاز را در یخچال‌ قرار دهید و پس‌ از چندساعت‌ آن‌ را ریز کنید.به‌ هنگام‌ خردکردن‌ پیاز، دهان‌ خود راببندید.                          

 

پیاز را هنگام‌ پوست‌ کندن‌ زیر شیر آب‌سرد بگیرید.پیازهای‌ خیلی‌ تند را یک‌ ساعت‌ در آب‌سرد خیس‌ کنید، پیاز شیرین‌ می‌شود.                                  

 

از مصرف‌ پیاز بریده‌ شده‌ خودداری‌ کنید،                                    

زیرا جاذب‌ میکروب‌ است‌ مگر اینکه‌ روی‌ نیمه‌باقی‌مانده‌ کمی‌ کره‌ یا روغن‌ بمالید که‌ هم‌ مدت‌ بیشتری‌ تازه‌ می‌ماند و هم‌ میکروب‌ موجود در هوا را به‌ خود جذب‌ نخواهد کرد. با به کار بستن این‌ روش‌ها، دیگر موقع‌ پوست‌ کندن‌ پیاز احساس‌ سوزش‌ درچشم‌هایتان‌ نمی‌کنید.

خواص و مضرات خاکشیر

خاکشیر گیاهی است علفی یک‌ساله یا دوساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد.

تخم این گیاه که همان خاکشیر است، ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد: قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری قرمز تیره.

● خواص دارویی
▪ خاکشیر از نظر طب قدیم ایران، گرم و تر است.

▪ التیام‌دهنده زخم و جراحات است.

▪ جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنانگی مفید است.

▪ خاکشیر ادرار آور، تب‌بر و بازکننده صداست.

▪ برای دفع کرم، سرخک، مخملک و از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است.

▪ از گل‌ها و برگ‌های گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.

▪ در دفع سنگ کلیه موثر است. برای دفع سنگ کلیه می‌توان،‌ خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرد و صبح ناشتا خورد.

▪ برای برطرف کردن جوش‌های صورت که به‌ علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به‌ مدت دو هفته آن را میل کنید تا جوش‌ها از بین برود.

● مضرات

▪ بعضی از افراد هنگامیکه خاکشیر می خورند ممکن است سردرد بگیرند اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

خوراکی های مضر

خوراکی های مضر را بشناسیم!


شرح: آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسهای علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود

آیا می دانید ساندیسها, نوشابه ها, بیسکویتها, کیکها و... با قندهای مصنوعی چون ساخارین که 1000 برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه

می باشد


       آیا می دانید رنگهای
افزودنی در نوشابه ها, ساندیس ها, کیکها, آدامسها و... همه سرطان زا هستند

آیا می دانید قیمت روغن ها مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود 12 الی 15هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار 900 الی 800 تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزانتر است

آیا می دانید بیشتر محتوای روغن های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و... میشود که کشنده است


آیا می دانید در اکثر کارخانه های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمیشود و آب لیمو صنعتی از (( آب کاه)) بعلاوه برخی اسانسها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد


آیا می دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورها فضولات انسانی تولید می شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماریهای ایسکمیک قلبی می شود و شعار ((کره مارگارین (گیاهی) دوست قلب شما)) فریب افکار عمومیست


آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ها موجب پوسیدگی دندانها می شود (دندان شکسته  داخل نوشابه پس از 7 ساعت حل می شود

آیا می دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است

آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ( پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته میباشد چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا 7 بار مسواک هم تمیز نمی شود و موجب بی اشتهایی میشود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر 2 عدد می باشد

…  و اما چه کنیم؟

بهترین غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است و بهترین روغن, روغن حیوانی است. روغن کنجد و زیتون هم بهترین روغن گیاهیست

بهترین نان نانهای سبوس دار است مثل نان سنگک بهترین نوشابه سکنجبین است که ترکیب مقداری عسل سرکه و ... می باشد بیش از صد نوع چای هم اکنون در کشورما موجود است که متناسب با مزاجها مصرف انواع آنها توصیه می شود مثل(چای کوهی, گل گاو زبان, سنبل الطیب, گزنه, زنجبیل, گل نسترن, پونه, بابونه, دارچین, آویشن,استخودوس,...) همراه کمی نبات بجای قند وشکر استفاده از خرما, ارده شیره انواع میوه ها کشمش, توت خشک,عسل بسیار بجاست.

بهترین ظرف که هم کمبودهای خون بدن را جبران کرده و هم موجب میکروب زدائی از غذا میشود ظرف سنگی و مسی می باشد و رایج درکشورمان بوده است

بهترین تنقلات آجیل های طبیعی هستند که به جهت طبع گرمشان بسیار مفید می باشند(مصرف آجیل ها جزء فرهنگ عمومی بوده است) غذاهای خورشی سنتی,غذاهای سرخ نشده، سبزی خوردن بویژه نعنا بجای سالادهای امروزی, لبنیات پرچرب و دست نخورده(شیر و لبنیات باید جوشانده شود) حبوبات بخصوص نخود(اگر خیس شده و آب آن بدور
ریخته شود موجب نفخ نمی شود) سس دست ساز طبیعی (مخلوط تخم مرغ وسرکه) بطور تازه قابل استفاده است. کلیه غذاهای طبیعی بطور تازه استفاده شود از خوردن میوه در غیر فصل آن خودداری شود.
ضمناً عمده میوه در محل جغرافیای رویش طبیعی آن مفیدتر است. پوست میوه ها بعنوان ماسک جهت نرمی و زیبایی پوست بسیار مفید است میو ها و سبزی جات هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مفیدترند و فقط سنگ نمک و پودر آن, نمک سالم و قابل استفاده هستند استفاده از چوب مسواک(بنام چوب اراک) بعد از خلال دندان بهترین
مسواک و ضدعفونی کننده طبیعی و مالش دهنده لثه ها خواهند بود

شهاب باران

امسال نیز چون سال‌های گذشته، بارش شهابی برساوشی در شامگاه 21 الی 23 مرداد ماه به اوج خود رسیده و آتش بازی زیبایی را در آسمان رقم خواهد زد.
 بارش شهابی برساوشی یکی از مهمترین بارش های شهابی سالانه است که معمولا رصدگران شاهد گذر 100 شهاب در سمت الراس هستند. این بارش از بقایای دنباله دار سوییفت تاتل ناشی می‌شود که در سال 1862 از آسمان گذر کرد.
امسال نیز چون سال‌های گذشته، بارش شهابی برساوشی در شامگاه 21 الی 23 مرداد ماه به اوج خود رسیده و آتش بازی زیبایی را در آسمان رقم خواهد زد.
مرکز این بارش در مرز صورت فلکی برساوش و ذات الکرسی است که از حوالی ساعت 11 شب از افق شمال شرقی طلوع خواهد کرد. اما از پس از غروب خورشید و تاریکی هوا، می‌توانید شاهد این بارش شهابی در گستره‌ی آسمان باشید.

پنج رنگین کمان

رنگین کمان یکی از زیباترین پدیده هایی است که در اثر بارش باران و انعکاس نور در قطرات شبنم به وجود می آید. شاید باورتان نشود اما رنگین کمان ها نیز انواع مختلفی دارند.
«رنگین کمان» پدیده‌ای نوری و قیاسی است که زمانیکه خورشید به قطرات نم و رطوبت جو زمین می‌تابد باعث ایجاد طیفی از نور در آسمان می‌شود. این پدیده به شکل یک کمان رنگین در می‌آید. همواره رنگین کمان‌هایی که بواسطهٔ نور خورشید بوجود می‌آیند در بخشی از آسمان درست در سوی مخالف خورشید ظاهر می‌شوند.

اگرچه بارها رنگین کمان ها را مشاهده کرده ایم ولی اطلاعاتی نسبی در مورد آن ها داریم. نکته مهمی که باید بدانید این است که رنگین کمان ها نیز دارای مدل های مختلفی هستند که هر کدام آن ها زیبایی های خاص خود را دارند.

رنگین کمان ابری

این رنگین کمان ها به خاطر وحود قطرات شبنمی در اطراف ابرها به وجود می آیند و اغلب اوقات به رنگ تمام سفید هستند چرا که قطرات آب سیار کوچک بوده و نمی توانند رنگ های خاصی را منعکس کنند. البته در برخی از مواقع نیز دیده شده است که این رنگین کمان ها هر هفت را تشکیل داده اند.

رنگین کمان دوقلو

رنگین کمان های دوقلو بسیار نادر هستند و کمتر مواقعی می توان آن ها را مشاهده کرد. این رنگین کمان ها از یک نقطه آغاز می شوند و البته با یکدیگر کمی فاصله دارند. این رنگین کمان به علت برخورد قطرات بزرگ باران و قطرات کوچکتر از آن در آسمان به وجود می آید و هر دوی آن ها برای اینکه تغییر شکل ندهند مقاومت می کنند و این رنگین کمان به وجود می آید.

رنگین کمان انعکاسی

این رنگین کمان تقریبا یک از انواع بسیار محبوب و گسترده در دنیا است. این رنگین کمان همانطور که از نامش نیز مشخص است از انعکس های رنگ در قطرات آب به وجود می آید. در این موارد معمولا یک رنگین کمان مادر وجود دارد که رنگ های آن به مرور در قطرات اب پشت آن منعکس شده و صحنه زیبایی را ایجاد می کند.

رنگین کمان سایه ها

یکی از رنگین کمان های زیبا که شاید به نظر بسیار ساده و معمولی باشد اما در بطن خود مورد عجیبی را نکه می دارد رنگین کمان سایه ها است. این رنگین کمان زمانی ایجاد می شود که ابرهای باران زا و سیاه مانع از رسیدن درست نور خورشید به زمین می شود. این رنگین کمان دقیقا از  رگه های ریز نوری که از لای ابرها عبور می کند ایجاد می شود.

رنگین کمان ماه

همانطور که می دانید رنگین کمان ها از انعکاس نور خورشید در قطرات باران ایجاد می شود اما برخی از آن ها نیز در هنگام شب و با نور مهتاب ایجاد می شوند. این رنگین کمان ها که به رنگین کمان ماه نیز معروف هستند. با نور ضعیف ماه و البته شب هایی که ماه کامل باشد در نزدیکی آبشارها ایجاد می شود.

عادت غذایی

بسیاری از عادات غذایی ما ممکن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوبی در سلامت ما به جای بگذارد از جمله این عادات نامناسب می‌توان به سرخ کردن موادغذایی به مدت طولانی و افزودن نمک زیاد به غذا اشاره کرد.
محمدتقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی  گفت: عادات غذایی، یکی از مهمترین عوامل موثر در شکل گرفتن الگوی غذایی انسان است که تعیین کننده چگونگی انتخاب، آماده کردن، طبخ، مصرف و نگهداری مواد غذایی است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از عادات غذایی معمول ما ممکن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه جبران‌ناپذیری در سلامت ما به جای بگذارد. شناخت عادات غذایی و تاثیر آن‌ها در سلامت انسان در شکل‌گیری الگوی غذایی صحیح و مناسب و برخورداری از تغذیه کافی، متعادل و متنوع گام بسیار موثری است.

وی اظهار داشت: از جمله عادات غذایی که می‌توانند اثرات نامطلوبی در تغذیه و سلامت انسان به جای بگذارند: سرخ کردن موادغذایی به صورت طولانی است که در درجات حرارت بالا و استفاده از روغن زیاد، هضم مواد غذایی مشکل خواهد شد و موجب بالا رفتن چربی‌های خون و در نتیجه انسان را در معرض عوارض قلبی-عروقی قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر عادات غذایی نامناسب می‌توان به افزودن نمک زیاد به غذا، نوشیدن چای بعد از غذا، نوشیدن آب و مایعات زیاد همراه با غذا، تند غذا خوردن و نجویدن غذا، استفاده از روغن مایع برای سرخ کردن غذا، مصرف مواد غذایی فاقد فیبر و مصرف مواد شیرین پس از مصرف غذا اشاره کرد.

وی اذعان داشت: توصیه‌هایی که در مورد عادات غذایی مناسب باید در نظر گرفت غذاهای روزانه را حداقل در پنج وعده میل نمایید. غذا را خیلی داغ یا خیلی سرد میل نکنید. از خوردن چربی، غذاهای خیلی چرب، پرروغن و همچنین از خوردن کره زیاد اجتناب کنید.

وی تصریح کرد: همچنین در خصوص رعایت عادات غذایی مناسب باید این نکات را مدنظر داشت: حداقل در سه وعده از وعده‌های روزانه شما، از مواد پروتئینی بهتر است استفاده شود. در رژیم غذایی باید از مواد کربوهیدراتی (مانند موز و آب هویج) به میزان کافی گنجانده شود.هر روز حداقل 10لیوان، آب بنوشید، چنانچه می‌توانید روزانه کمی گریپ فروت و گوجه فرنگی به صورت جدا بخورید.

شگفتی های مغز

محققان می‌گویند علاوه بر دست کم ۱۰۰ بیلیون رشته عصبی که در مغز دائما مشغول به فعالیت هستند، بخش‌های مختلف مغز که هر کدام یک حرکت و رفتار را کنترل می ‌کنند نیز، همیشه مشغول فعالند.
اگر شما جزء کسانی هستید که به این باور اعتقاد دارید که تنها از ۱۰ درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کنید، بهتر است به این هم فکر کنید که بقیه مغزتان به چه دردی می‌خورد.
 
محققان می گویند علاوه بر دست کم ۱۰۰ بیلیون رشته عصبی که در مغز دائما مشغول به فعالیت هستند، بخش های مختلف مغز که هر کدام یک حرکت و رفتار را کنترل می ‌کنند نیز، همیشه مشغول فعالند.
 
اسکن‌های MRI مغزی انجام شده به وضوح نشان می‌دهد که حتی طی انجام کارهای نسبتا معمولی مثل صحبت کردن، راه رفتن، گوش دادن به موسیقی، تقریبا تمام نواحی مغز فعال هستند.

مغز یکی از شگفت انگیز ترین ارگان‌ها در بدن است. مغز کنترل مرکزی سیستم عصبی ، راه رفتن، صحبت کردن، تنفس، تفکر و سایر کارهایی که ما انجام می‌دهیم را به عهده دارد. پس از هزاران سال مطالعه و درمان جنبه‌های مختلف مغز هنوز هم بسیاری از جنبه های آن ناشناخته و مرموز باقی مانده است.

پیچیدگی بسیار زیاد مغز و رمز و رازی که در آن وجود دارد سبب شده است تا انسان‌‌ها تصورات و شایعات زیادی را در مورد آن به راه بیندازند که بسیاری از این شایعات به مرور زمان به حقایقی تبدیل شده است که همگان آن را باور کرده‌اند.
 
باورهای غلطی درباره مغز وجود دارد که برخی از آنها از سالها قبل مطرح شده و هنوز به عنوان یک موضوع واقعی به آن پرداخته می‌شود، یکی از آنها باورهای غلط این است که هر فردی تنها از ۱۰ درصد مغزش استفاده می‌کند.
 
مغز حدودا ۲۰ درصد انرژی بدن را مصرف می‌کند. اگر قرار بود چنین بخش بزرگی از منابع انرژی ما توسط چنین بخش کوچکی از مغز مصرف شود، طی میلیون‌ها سال فرگشت صاحب چنین مغزهای بزرگی نمی‌شدیم. به گفته دانشمند علوم اعصاب، این گفته که انسان‌ها فقط از ۱۰ درصد مغزشان استفاده می‌کنند، صرفا افسانه است.

آبشار مک وی

آبشار مک وی یکی از معدود آبشارهای جهان است که مستقیما به دل اقیانوس می‌ریزند.
آبشار مک‌وی که در پارک ایالتی جولیا فایفر واقع شده از نهر «مک‌وی کریک» سرچشمه می‌گیرد. این آبشار همچنین به نام آبشار «جزرو مدی» نیز شهرت یافته است. مک‌وی یکی از دو آبشار این ناحیه است که تا بدین حد به اقیانوس نزدیک است. آبشار دیگر با نام آبشار آلامر واقع در ناحیه مارین کانتی است.

 
 
علت نام گذاری این آبشار هم همین مسئله است چرا که درست در نزدیکی جایی که جریان‌های جزر و مدی اقیانوسی رخ می‌دهند فرو می‌ریزد. در حدود دو دهه پیش جریان آب آبشار مک‌وی مستقیما و با فشار به داخل اقیانوس می‌ریخت ولی به دنبال آتش سوزی 1983 و رانش زمین در سال 1985 که هر دو در این نقطه روی دادند تغییراتی اندک در مسیر حرکت آن ایجاد شد. آبشار مک وی یکی از معدود آبشارهای جهان است که مستقیما به دل اقیانوس می‌ریزند.
 
 

آبشار مک‌وی که 26 متر ارتفاع دارد در یک خلیج کوچک خوش منظره قرار گرفته که نمای آن بویژه از بالا بسیار زیبا و تحسین برانگیز است. هیچ مسیر مشخص و راحتی برای دسترسی به زمین این ناحیه وجود نداشته و می‌بایستی از قابق برای رسیدن به ساحل این نقطه استفاده کرد، هر چند در همین نقطه یک مسیر مشخص تعبیه شده که دید خوبی رو به آبشار و مناظر اطراف دارد. این منطقه تمام طول سال توسط گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد.