با انواع مزاج آشنا شوید








با انواع مزاج آشنا شوید

با آگاهی از نوع مزاجی که دارید می توانید بهترین و مناسب ترین شیوه زندگی را تجربه کنید. می توانید با کمک غذاها و خوراکی ها از ابتلا به انواع بیماری ها پیشگیری کنید و حتی می توانید شغلی انتخاب کنید که در آن به خوبی بدرخشید.

نبض ما– حالتی که از تأثیر چیزی در محیط اطراف در انسان به وجود می آید مانند تأثیر سرمای کولر یا گرمای بخاری که موجب سردی یا گرمی در انسان می شود را مزاج می نامند.

حفظ تعادل بدن از نظر مزاجی یعنی حفظ سلامتی و هرگاه به هر دلیلی بدن از این حالت تعادل خارج شود، گرمی، سردی، خشکی یا رطوبت در آن افزایش پیدا کرده و موجب بروز بیماری می شود. همچنین نوع تغذیه، پوشاک، خواب و بیداری، حالت های عصبی، روانی و… ارتباط مستقیمی با حالات طبیعی یا مزاجی هر فرد دارد. بنابراین برای داشتن زندگی سالم و موفق، همه ی ما نیازمند شناخت مزاج یا طبیعت خود هستیم.

انواع مزاج

به طور کلی ۹ مزاج برای بدن می توان متصور بود. مزاج های مفرد که شامل گرمی، سردی، تری و خشکی است و مزاج های مرکب که شامل گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک و سرد و تر است و نهمین آنها مزاج معتدل است. مزاج ها ساعت به ساعت با تغییراتی که در نوع تغذیه، رفتار، خواب و فعالیت های فیزیکی و البته شرایط اقلیمی افراد به وجود می آید، تغییر می کنند.

البته توجه به این نکته نیز مهم است که مزاج در سنین، فصول و اندام های مختلف نیز متفاوت است و البته این مزاج ها بر یکدیگر تاثیر می گذارند. برای نمونه در نظر بگیرید که فصل بهار مزاجی گرم و تر دارد و بنابراین افرادی که مزاج گرم و تر دارند و در اصطلاح به آنها دموی مزاج می گوییم تحت تاثیر این مزاج قرار می گیرند.

انواع طبع

به طور کلی چهار نوع طبع گرم، خشک، سرد و مرطوب وجود دارد.

افراد صفراوی مزاج دارای طبع گرم و خشک، افراد سوداوی مزاج دارای طبع سرد وخشک، افراد بلغمی دارای طبع سرد و مرطوب و افراد دموی دارای طبع گرم و مرطوب می باشند. نکته ی قابل توجه این است که اگر در بدن فردی، میزان هر کدام از اخلاط چهارگانه در حال تعادل باشد، او دارای طبع معتدل است. ولی اگر به علل مختلف مانند تغذیه ی نامناسب، روحیات اخلاقی نامناسب و… دو یا سه خلط در خونش بالا رفته و با یکدیگر مخلوط شود، به طوری که از خصوصیّات هر کدام از اخلاط چهارگانه در وجودش پیدا شده و باعث تغییر رفتار یا تغییر مزاج ظاهری او شود می گوییم فرد، دارای طبع مختلط است.

مزاج و فصول سال

قدما معتقد بودند:

  • بهار، گرم و تر است. در این فصل غلبه مزاج خونی زیاد روی می‌دهد. تغییرات کیفی خون در این فصل ظهوری کامل دارد.
  • تابستان، گرم و خشک است و هم مزاج صفراء است. از علایم این مزاج، تشنگی است.
  • پاییز، سرد و خشک است و به مزاج سوداء نزدیک است. خشکی پوست از علایم این فصل است.
  • زمستان، سرد و تر بوده و غلبه بلغم در این فصل زیاد بروز می‌کند. کندی هضم و بیماری سرماخوردگی بیشتر در این فصل دیده می‌شود.

مزاج و سال‌های عمر

قدما معتقد بودند ارتباط تنگاتنگی مابین سال‌های عمر انسان و مزاج او وجود دارد.

  • کودکی، مزاج کودک گرم و تر است (خون).
  • جوانی، جوانان مزاجی گرم و خشک دارند (صفرا).
  • میانسالی، مزاج در میانسالها سرد و خشک است (سودا).
  • پیری، در پیری مزاج شخص به طرف سردی و تری می‌گراید (بلغم).

علل ایجاد طبع گرم

مواردی که موجب ایجاد طبع گرم می شوند عبارتند از عفونت های مختلف، غم و شادی در حد اعتدال، خواب و بیداری در حد اعتدال، بادکش کردن بدن (با پنبه و آتش) یا حجامت خشک، شنیدن خبرهای خوش و شادی آور، مصرف خوراکی های گرمی بخش (مثل زنجبیل، عسل، فسنجان، آبگوشت با گوشت بره و…) مشاغل گرم (مثل آهنگری و شاطری)، ماساژ درمانی، دوره های مختلف سنی مثل دوره ی بلوغ، حاملگی، یائسگی، پوشیدن لباس گرم یا روغن مالی بدن و… .

علل ایجاد طبع سرد

برخی از مواردی که موجب می شوند فرد طبعی سرد داشته باشد عبارتند از ترس شدید، زندانی بودن به مدت طولانی، غم و اندوه بیش از حد، استفاده از گیاهان سرد مثل کاسنی و بید، پرخوری، شادی بیش از حد، خواب زیاد، تحرک کم، لذت بیش از اندازه (مثل خوردن قرص های روان گردان)، شغل سردی بخش (مثل کار در قصابی و سردخانه)، استفاده ی زیاد از وسایلی مثل کولر یا پنکه که تأثیر سردی دارند، خوردن خوراکی های سرد مثل سوپ جو، آب دوغ خیار، ماهی سرخ کرده، ترشیجات و… .

علل ایجاد طبع مرطوب

برخی از مواردی که موجب می شوند فرد طبع مرطوبی داشته باشد عبارتند از خواب، آرامش، پرخوری، سنگ کلیه، بودن در جاهای رطوبت بخش مثل کار در شالیزار و حمام کردن با شکم پُر، خوردن غذاهای رطوبت بخش (مثل آش، دوغ، کاهو و خوردن آب زیاد)، تماس با کولر و نشستن روی زمین مرطوب و سرد، تماس با چیزهایی که گرمی لطیف می دهند و رطوبت را به جریان می اندازند مثل کارکردن در مزارع گل و گلخانه.

علل ایجاد طبع خشک

برخی از مواردی که موجب می شوند طبع خشکی داشته باشد عبارتند از کم خوابی، کم خوردن غذا، مقاربت زیاد (نزدیکی جنسی زیاد)، استفاده ی زیاد از ملین ها (نرم کننده ی غذا)، مصرف ادویه هایی مثل فلفل، دارچین و زنجبیل، استحمام بیش از حد، استفاده از خوراکی هایی که موجب یبوست می شوند( مثل نعناغ، موز و …)، خوردن خوراکی هایی که موجب خشکی در بدن می شوند مثل بادمجان سرخ کرده، قهوه و آجیل، داشتن حالات روحی شدید (مثل خشم، غم، شادی، لذت و…)، تماس با عوامل سردی که مانع رسیدن غذا به اندام ها می شود (مثل قرار گرفتن در آب سرد یا نشستن زیاد بر روی زمین سرد)، تماس با هر چیزی که بسیار گرم است و بر اثر آن نیروی بدن ضعیف می شود (مثل کار کردن دائمی در کنار تنور و کوره ی آهنگری).

تغییر شکل لثه‌ها

چه عواملی باعث تغییر شکل لثه‌ها می‌شود؟

چه عواملی باعث تغییر شکل لثه‌ها می‌شود؟
آیا می‌دانید یک رابطه مستقیم بین بهداشت دهان و سلامت کلی بدن وجود دارد؟ بنابه گزارش بهداشت جهانی، دهان یک آینه از سلامت و بیماری است، به همین سبب دهان می‌تواند یک سیستم هشدار دهنده برای سلامت بدن به شمار آید.
دهان سرشار از باکتری‌های بی‌ضرر و پر ضرر است که می‌تواند در نقطه از دهان مانند لثه و دندان موجب عفونت و بوی نامطبوع شود. اما همان طور که می‌دانیم بهداشت مناسب دهان شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بطور منظم و روزانه است.

 اما در اینجا، برخی از باکتری‌ها هستند که می‌توانند باعث بروز بیماری‌هایی چون عقب نشینی لثه شوند.

 عقب نشینی لثه یک بیماری پریودنتال است. این بیماری منجربه درد، خونریزی، عقب نشینی و تحلیل لثه‌ها و از دست دادن احتمالی دندان ‌ها می‌شود. البته باکتری‌های دهان فقط در داخل دهان مشکل ساز نمی‌شوند بلکه می‌توانند در صورت عدم رعایت بهداشت فرد را درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی، آرتریت روماتوئید و سرطان سر و گردن نیز کنند.

عقب نشینی لثه ناشی از عفونت بافت نرم استخوان‌ها در دهان است. با پیشرفت بیماری، لثه جلو آمده و دندان‌ها عقب نشینی می‌کنند و فضای ایجاد شده میان لثه‌ها و دندان منجر به عفونت نیز میگردد.

 

علائم و نشانه‌های عقب نشینی لثه

 در مراحل اولیه بیماری، افراد متوجه بروز آن نمی‌شوند چرا که اولین نشانه‌ها بسیار مخفی ظاهر می‌شود. خونریزی در هنگام مسواک زدن و جویدن خوراکی می‌تواند از ابتدایی‌ترین نشانه‌ها باشد. اما با پیشرفت بیماری شاهد علائمی چون بوی بد دهان، تورم لثه‌ها، خونریزی شدید در حین مسواک زدن، حساسیت دندانی به آب گرم و سرد، لق شدن دندان‌ها و درد و ناراحتی در حین جویدن غذا هستیم.

 

مهم ترین عامل خطرزا

 اساسی‌ترین فاکتور خطر در بروز این بیماری رعایت نکردن بهداشت است اما برخی از مواد نیز در پیدایش آن نیز بی تاثی نیست.

 

1.تغییرات هورمونی: خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در تمامی سنین ممکن است متوجه حساسیت‌های لثه های‌شان شود. دختران در سنین ورود به بلوغ، زنان باردار، زنان یائسه و خانم‌هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند بیشترین تغییرات هورمونی را دارا هستند. محققان معتقدند استروژن و پروژسترون نقش عمده‌ای در بیماری‌های دهان و لثه دارند. زنان یائسه مراقب خشکی دهانشان باشند چرا که علامت هشدار دهنده‌ای برای وسیدگی دندان‌ها و پیدایش بیماری‌هایی چون عقب نشینی لثه است.

 

2.دیابت: مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. در واقع بیماری‌های دهان و لثه از عوارض داشتن دیابت است. تحقیقات نشان داده است بیماری‌های لثه و دیابت ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. عفونت، تنطیم قندخون را نیز بهم می‌ریزد به همین سبب بسیار مهم است بیماران دیابتی بهداشت دهان و دندان را رهایت کنند تا عوارض دیابت را به حداقل برسانند.

 

3.ایدز(HIV): افراد مبتلا به ایدز درمعرض خطر قابل ملاحظه‌ای برای عقب نشینی لثه‌ها هستند. افرادی که درگیر این بیماری مهلک اند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بدن نمی‌تواند از بیمار در برابر عفونت‌ها محافظت کند.

 

4.کمبود ویتامین C: یکی از شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین سی تضعیف قوای جسمانی است. تورم لثه و خونریزی آن می‌تواند از علل کمبود ویتامین سی است.

 

5.سیگار کشیدن: بنا به گزارش مراکز کنترل و یشگیری از بیماری‌ها، سیگار کشیدن دستگاه ایمینی بدن را به شدت ضعیف می‌کند و بدن تحمل دفاع در بربر عفونت‌ها را ندارد. افرادی که سیگاری که درگیر عقب نشینی لثه‌ها و بیماری‌های پریودنتال هستند، تا زمانی که به کشیدن سیگار ادامه دهند اوضاع بیماریشان بد و بدتر می‌شود . توتون و تنباکو از عوامل تهدید کننده سلامت دهان و دندان اعلام شده است.

 

6.ژنتیک: برخی از محققان بر این باورند که بیماری‌های دهان و لثه می‌تواند با ژنتیک و سابقه خانوادگی فرد در ارتباط باشد. بنابراین افرادی که در خانواده سابقه بیماری‌های لثه را دارند پیشگیری بهترین راه حل است.

 

7.مصرف برخی از داروها: مصرف بیش از حد برخی از داروها باعث خشکی دهان می‌شود. قرص های ضدبارداری، ضدافسردگی و قرص‌های مخصوص بیماران قلبی می‌تواند موجب بروز این دسته از بیماری‌ها شوند.

 

8.دندان قروچه: این گزینه از برجسته‌ترین عوامل پیدایش بیماری‌های پریودنتال است لذا اگر به این عارضه مبتلا هستند سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

9. بهداشت نامناسب: افرادی که دو بار در طول روز از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و لثه بالایی قرار دارند. همچنین سفت و سخت مسواک زدن نیز به لثه هایتان آسیب وارد کرده و موجب عقب نشینی آن می‌شود.

 

10 راه درمان طبیعی برای عقب نشینی لثه‌ها(اینفوگرافی):

 

 

ارتباط با دیگران در دوران بازنشستگی

ارتباط با دیگران در دوران بازنشستگی

ارتباط با دیگران در دوران بازنشستگی
کیفیت ارتباط انسان با خودش،کیفیت ارتباط انسان با محیط،کیفیت ارتباط انسان باخدا،بیانگر کیفیت ارتباط انسان با دیگران است.
شما بیشتر در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) با چه کسانی در ارتباط هستید؟
مخاطب های شما چه ویژگی هائی دارید؟
مخاطب شما چه نیازهائی دارند؟
با چه روشی شما با دیگران ارتباط برقرار می کنید؟
خواسته های خود را چگونه بیان می کنید؟
چقدر می توانید جواب خواسته های خود را پیش بینی کنید؟
اینها سئوالاتی است که هر فردی باید در هنگامی که میخواهد بحث ارتباط با دیگران را بررسی نماید، باید به آن پاسخ دهد.
ما در این مقاله بر آنیم که در خصوص ارتباط با دیگران در دوران پیشکسوتی (بازنشستگی) مطالبی را مطرح نمائیم.

 اهمیت ارتباط مؤثر در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) چیست؟
ارتباط مؤثر یعنی بزرگترین دارائی یک فرد در عصر جدید و در دوران پیشکسوتی (بازنشستگی)
 ارتباط مؤثر در انسان پتانسیل در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) ایجاد می کند.
ارتباط مؤثر در انسان دروازه های جدید را در دوران پیشکسوتی (بازنشستگی) باز می کند
ارتباط مؤثر به انسان فرصت دیدن و دیده شدن در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) می دهد.
 باید ببینید و دیده شوید.
   
ارتباط چیست؟
ارتباط پدیده ای است که طی آن اطلاعات منتقل می گردد. و از ۵ جزء اصلی  تشکیل شده است:
  –        فرستنده
–        گیرنده
–        راه ارتباطی
–        پیغام
–        معنی
       


هدف ارتباط چیست؟
هدف اصلی هر ارتباط انتقال صحیح و کامل معنی است.
معنی نه یک مفهوم بیرونی، بلکه یک مفهوم درونی است که در ذهن افراد جای دارد.
یک مجموعه واحد اطلاعاتی می تواند در ذهن افراد مختلف، معانی مختلف داشته باشد.

یک فرد معمولاً چگونه ارتباط برقرار می کند؟
هر فرد معمولاً از طریق:
نوشتن ۸%
خواندن ۱۶%
صحبت کردن ۳۳%
گوش کردن ۴۳%
با دیگران ارتباط برقرار میکند و همانگونه که مشاهده می فرمائید،گوش دادن حرفه ای، مهمترین مهارت یک ارتباط است.


عوامل مؤثر در انتقال اطلاعات چیست؟

محتوای کلام ۷% یعنی ۷% معنی پیام از ادراک و تفسیر کلمات انتقال داده می شود.            
لحن و طنین کلام ۳۸% یعنی ۳۸% معنی پیام از ادراک چگونگی بیان کلمات انتقال داده می شود.
زبان غیر کلامی ۵۵% و حدود ۵۵% معنی پیام از ادراک رفتارهای غیر کلامی حاصل می شود.

تفاوت انسان ها در ارتباطات چیست؟
یکسری از افراد بصری هستند، یعنی باید حتماً چیزی را مشاهده نمایند تا معنی آن را درک نمایند.
   یکسری از افراد سمعی هستند، یعنی باید صدای آن چیز یا صوتی را بشنوند تا بتوانند معنی آن را درک نمایند.
  یکسری از افراد نیز لمسی هستند، یعنی حتماً باید جنس یا آن شئی را لمس نمایند تا بتوانند پیام آن را درک نمایند.
و یکسری از افراد ترکیبی از سه گروه فوق هستند، لکن در هر صورت، یکی از خصوصیات فوق در وی، قوی تر می باشد و آن خصوصیت خودنمائی می کند.
     
کلیدهای مدرن ارتباط مؤثر چیست؟
 یکسری اصول و تکنیک هائی هست که در ارتباط مؤثر مهم هستند و آنها به شرح زیر می باشند:
  ارتباطات را با خواستن و اعلام نیاز شروع نکنید
– ارتباطات را با انتقاد شروع نکنید
–  در صورت نیاز به نقد، حتما آنرا مثل ساندویج، استفاده نمائید و آن انتقاد را در داخل خصوصیت مفید دیگری به وی عرضه نمائید
 همیشه چیزی برای تقدیم کردن داشته باشید(ایده خوب  پیشنهاد خوب، یک هدیه خوب و …)
  همیشه اول حس خوب ایجاد کنید و بعد ارتباط را شروع کنید.
– ارتباطات را شما مدیریت کنید و طرف مقابل را در شرایطی قرار دهید که واکنش و پاسخی را نشان دهد که شما می خواهید
ارتباط مؤثر یعنی چه چیزی را ببینی؟
ارتباط مؤثر یعنی چه چیزی را نبینی؟
ارتباط مؤثر یعنی چه چیزی را بشنوی؟
ارتباط مؤثر یعنی چه چیزی را نشنوی؟
باید بدانیم، بعضی چیزها را نباید ببینیم.
باید بدانیم، بعضی چیزها را نباید بشنویم و …
نتیجه ارتباط خیلی مهم تر از ارتباط است.

 
در پایان باید به این سئوال اساسی و مهم پاسخ دهید که :نتیجه ارتباط برای شما و دیگران چه بوده است؟
–        احساس خوب
–        جذب خوب
–        نتیجه خوب
–        اثر خوب
–        یا برعکس!!!!

گیاه دارویی قدرتمند

گیاه دارویی قدرتمندی که مسکنی برای دردهای شماست

گیاه دارویی قدرتمندی که مسکنی برای دردهای شماست
ترخون دارای آثار ضد درد قابل توجه است. افزون بر این، ترخون دارای آثار ضد التهابی است که آن را به انتخابی عالی در درمان اختلالات درد، از جمله آرتریت و فیبرومیالژیا تبدیل می کند.
ترخون یکی از گیاهان دارویی پر مصرف در غذاهای فرانسوی محسوب می شود. این گیاه دارای دو نوع اصلی است که شامل ترخون فرانسوی و ترخون روسی می شوند. برگ های هر دو نوع برای آشپزی یا تهیه دارو مورد استفاده قرار می گیرند، اما نوع فرانسوی ترخون عطر و طعم بهتری دارد.

به گزارش "کر2"، ترخون گیاهی با ظاهر علف مانند است و اندکی عطر و طعم رازیانه یا شیرین بیان دارد. ترخون از ویژگی های درمانی قدرتمندی برخوردار است و از این رو، مصرف آن برای سلامت بدن می تواند بسیار مفید باشد. بهتر است از برگ های تازه ترخون استفاده کنید زیرا این گیاه هنگامی که خشک می شود بیشتر ویژگی های دارویی خود را از دست می دهد.

جایگزین آسپرین

پژوهشی که در نشریه Pharmaceutical Biology منتشر شد، نشان داد که ترخون دارای آثار ضد درد قابل توجه است. افزون بر این، ترخون دارای آثار ضد التهابی است که آن را به انتخابی عالی در درمان اختلالات درد، از جمله آرتریت و فیبرومیالژیا تبدیل می کند. همچنین، پژوهشی که در نشریه Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، نشان داد که قند بسیاری از نشانگرها برای درد و التهاب را افزایش می دهد، اما زمانی که عصاره ترخون در کنار قند مصرف شد، این سطوح کاهش یافت، که نشان دهنده آثار ضد التهابی و ضد درد ترخون است.

برای تهیه چای ترخون می توانید یک قاشق غذاخوری از ترخون تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و بنوشید. سه بار در روز می توانید این چای را بنوشید.

عادی ساز فشار خون

به گفته جیمز دوک، گیاه شناس مشهور، ترخون حاوی شش ترکیب متفاوت است که با کاهش فشار خون پیوند خورده اند.

کاهش درد دندان

هنگامی که یونانی های باستان دریافتند که جویدن ترخون می تواند موجب بی حسی دهان شود، استفاده از این گیاه دارویی برای درمان دندان درد را آغاز کردند. از آنجایی که ترخون دارای یک ترکیب بی حس کننده قوی به نام اوژنول است، پژوهش های جدید آن چه را که یونانی های باستان کشف کرده بودند را تایید کرده است. ترخون با بی حس کردن احساس در دهان گزینه ای طبیعی برای کمک به کاهش درد دندان است.

ضد دیابت بالقوه

پژوهش اولیه هیجان انگیزی که در نشریه Journal of Ethnopharmacology منتشر شد، نشان داد که عصاره ترخون ترشح انسولین توسط لوزالمعده را تحریک می کند، که در تنظیم قند خون نقش دارد. این مطالعه جدید امیدواری برای ارائه درمان های جایگزین برای دیابت را افزایش داده است.

تقویت کننده انرژی

در قرن اول، نویسنده رومی به نام پلینی به این نکته اشاره کرد که ترخون از احساس خستگی در سفرهای طولانی جلوگیری می کند. در شرایطی که پژوهشی جدید در این زمینه صورت نگرفته است، اما مد نظر قرار دادن این ویژگی ضرری ندارد.

بازنشستگان در تنگنای مالی

تعداد بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری بیش از چهار میلیون نفر برآورد می شود که برخی از آنها در تنگنای مالی قرار دارند و برای تامین نیازهای خود به وام های اندک چشم دوخته اند.

 آنچنان که در گزارشات رسانه ها منعکس شده، تعداد بازنشستگانِ کشور(اعم از تامین اجتماعی و کشوری)حدود چهار میلیون نفر تخمین زده می شود اما اکثر این افراد در تنگای مالی قرار دارند و برای تامین برخی مخارج خود چشم امید به وام های حداقلی دوخته اند.

از این میزان،قریب به یک میلیون و 300 هزار نفر در زمره بازنشستگان کشوری و دو میلیون و 800 هزار نفر نیز در قالب بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی قابل بررسی هستند.

در میان طیف های مذکور،کم نیستند گروه هایی که جزء حداقل بگیرهایی محسوب می شوند که با حقوق ماهیانه یک میلیون و 250 هزار تومان امورات مادی و معیشتی خود را می گذرانند و به تبع در این شرایط رفع مایحتاج زندگی(با در نظر گرفتن خط  فقر)بسیار سخت و دشوار به نظر می رسد.

یقینا در چنین بستری،روزنه امید به وام ها و تسهیلاتِ دو تا سه میلیون تومانی گره می خورد که حتی نمی توان از آن به عنوان یک مُسَکِنِ نیم بند نیز یاد نمود.

فریدون محمودی،یکی از بازنشستگان ساکنِ غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تنگناهای شدید مالیِ بسیاری از بازنشستگان،اظهار داشت:شایسته نیست فردی که بعد از 30 سال تلاش وارد دوران بازنشستگی می شود،به دلیل مشکلات مالی به مشاغلی سخت و دشوار روی بیاورد تا شاید مرهمی بر زخم های اقتصادی او باشد.

وی افزود:به واقع،افراد بازنشسته بعد از سه دهه تلاش باید دغدغه ای برای تامین معیشت نداشته باشند،اما با حقوق زیر یک و نیم میلیون تومان و با داشتن چندین عائله چگونه می توان امور اقتصادی جاری را مدیریت نمود.

محمودی عنوان کرد:در شرایطی که بیکاری به معضل جدی و اساسی کشور،تبدیل شده،تقریبا در هر خانواده ای هستند فرد یا افرادی که به دلیل عدم برخورداری از شغل ثابت و مناسب،نان خور والدین و سرپرستان می شوند و به تبع در چنین شرایطی،مشکلات مالی و اقتصادی خانوارها دو چندان خواهد شد.

این فرد بازنشسته عنوان کرد:بسیاری از بازنشستگانی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند چاره ای جز اخذ تسهیلات ندارند اما متاسفانه وام های بانکی نیز حداقلی هستند که برای دریافت آن نیز با هفت خوان رستم و مسیری پیچیده مواجه می شویم.

وی افزود:وام دو تا سه میلیون تومانی،مبلغی نیست که تاثیر ملموس و اثر گذاری بر بنیه اقتصادی خانوارهای اینچنینی بگذارد،اما در تنگنا و استیصال اقتصادی،چاره ای جز پیگیری برای برخورداری از آن باقی نمی ماند.

محمودی گفت:متاسفانه برای اخذ چنین تسهیلاتی، آنچنان میزان متقضایان  متعدد و متکثر است که باید برای اخذ آن چشم به بخت و اقبال،رابطه و شانس و قرعه کشی دوخته شود.

این بازنشسته ساکن در غرب استان تهران گفت:جای تاسف است که برخی از بانک ها به دلیل سن بالای بازنشستگان و هراس از فوت احتمالی متقاضیان دریافت وام،در پرداخت تسهیلات وسواس و ملاحظاتی بسیار را مد نظر قرار می دهند و مبالغ پرداختی حداقلی و ضمانت بازگشت پول ،آنچنان چند لایه و پیچیده است که برخی عطای آن را به لقایش می بخشند زیرا اساسا امکان معرفی ضامن مورد نظر بانک ها برای بخش قابل توجهی از آنها( بازنشستگان حداقلی بگیر) وجود ندارد.

[بازنشستگان در تنگنای مالی/کور سوی امید به وام های حداقلی]

حقوق بازنشستگان مستلزم افزایش و بازبینی جدی است

محمد پارسایی،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تلاش های انجام شده برای افزایش حقوق بازنشستگان عنوان کرد:علیرغم برخی رایزنی ها و پیگیری ها،نتیجه حاصل شده به هیچ  عنوان منطبق و همسان با واقعیت های اقتصادی کشور و میزان تورم و رکود بازار نیست.

وی افزود:اصل و اساس پیگیری و تلاش یک فرد بازنشسته برای دریافت وام و تسهیلات سه میلیون تومانی متوجه ایرادات و نقدهایی جدی است زیرا نباید وضعیت به نحوی پیش برود که فردی 60 تا 70 ساله که 30 سال از جوانی و عمر خویش را مصروف توسعه کشور در عرصه های مختلف نموده،نیازمند وامی 3 میلیون تومانی شود و برای دریافت آن نیز آنقدر مانع و چالش در برابر خود ببیند که عملا اخذ آن دشوار و طاقت فرسا شود.

پارسایی عنوان کرد:متاسفانه حقوق بسیاری از بازنشستگان کفاف نیازهای معیشتی آنها که با کهولت سن و بیماری مواجه هستند و غالبا رفت و آمدها به منازل آنها (به دلیل داشتن عروس،داماد،نوه و...)نیز زیاد می باشد را نمی دهد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:بدون تردید تا زمانی که شاهد افزایش حقوق بازنشستگان به نحوی ملموس و موثر نباشیم،امکان حل و فصل مشکلات اقتصادی این طیف مُیَسَر نخواهد شد.

وی افزود:می طلبد ساز وکاری تعریف شود که با ملاک قرار دادن واقعیت های اقتصادی همچون تورم،گرانی، رکود بازار و اقتضائات سنی بازنشستگان،حقوق این افراد و گروه های شریف،به نحو منطقی تری تعیین و محاسبه شود تا اساسا نیازی به دریافت تسهیلات حداقلی احساس نشود.

پارسایی در خاتمه یادآور شد:به دلیل دریافت حقوق حداقلی،بانک ها نیز در پرداخت تسهیلات،وسواس فراتر از حد معمول را به خرج می دهند و قطعا در صورت افزایش حقوق،بستر دریافت تسهیلات بانکی نیز هموارتر از گذشته خواهد شد و امید است دولت دوازدهم تلاش هر چه بیشتری را برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان حداقلی بگیر در دستور کار قرار دهد.

۸ تغییر کوچک لذت بخش‌

۸ تغییر کوچکی که زندگی شما را لذت بخش‌تر می‌کند

۸ تغییر کوچکی که زندگی شما را لذت بخش‌تر می‌کند
به‌نظرم همه‌ی ما دوست داریم تغییراتی در زندگی‌مان ایجاد کنیم، تغییراتی که باعث شوند خوشحال‌تر و موفق‌تر شویم. اما تعداد کمی از ما تغییرات را ایجاد و دنبال می‌کنیم، زیرا متعهدشدن به کاری که قرار است زندگی‌مان را تغییر دهد تعهدی است دلهره‌آور و سنگین. درست است؟

نه لزوما… بهتر است به‌جای تمرکز بر گام‌های بزرگ و افراطی، با این هشت تغییری که در این نوشته به آن اشاره خواهیم کرد شروع کنیم؛ تغییراتی آن‌قدر کوچک و ساده که می‌توانیم فوری ایجادشان کنیم.


۱. ذهن‌تان را برای خوش‌بینی برنامه ریزی کنید

احساسات ما بر افکار و اعمال‌مان تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که وقتی از خراب‌بودن هوا یا گذراندن هفته‌ای پرتنش ناراحتیم، حتی حال خارج‌شدن از تختخواب را هم نداریم.

مشکل این است که اطراف ما پر از چیزهایی منفی شده است که نمی‌توانیم کاری برایشان بکنیم. اما می‌توانیم ذهن‌مان را برای خوش‌بین بودن برنامه‌ریزی کنیم. البته نمی‌توانیم همه‌ی افکار منفی را با داشتن ذهنی مثبت اندیش به دام بیندازیم، اما با روش‌های زیر می‌توانیم مهار آنها را به دست بگیریم:

  • دفتر تشکر. به‌جای آنکه نگران نداشته‌هایمان باشیم، هر روز درباره‌ی چیزهایی بنویسیم که بابت آنها شکرگزاریم. شکرگزاری باعث می‌شود خوشحال‌تر شویم، بهره‌وری‌مان را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند شب‌ها راحت‌تر بخوابیم.
  • عبارات تأکیدی مثبت بسازیم و تکرارشان کنیم، عباراتی که پیشرفت ما را در حوزه‌ی موردنظرمان تأیید کند.
  • با آدم‌هایی معاشرت کنیم که باعث خوشحال‌شدن‌مان می‌شوند. به یاد داشته باشیم عواطف سرایت می‌کنند!
  • به افکار منفی توجه نکنیم.
  • فعال باشیم. ورزش باعث آزادشدن هورمون‌های اندورفین می‌شود، اما بی‌تحرکی منجر به فکرکردن اضافه و تحلیل‌کردن بیش‌ازحد می‌شود.

۲. زنگ هشدار را نیم ساعت زودتر تنظیم کنید

صبح زود از خواب بیدارشدن از رفتارهای مشترک بسیاری از افراد موفق است. البته لازم نیست ما هم مانند تیم کوک، مدیر عامل اپل، ساعت ۳:۴۵ از خواب بیدار شویم، اما می‌توانیم روزمان را نیم ساعت زودتر شروع کنیم. بنابراین اگر تاکنون زنگ بیداری را سر ساعت ۷ تنظیم می‌کردیم، از امروز آن را ساعت ۶:۳۰ تنظیم کنیم.

چرا؟

این کار زمانی فراهم می‌کند برای ورزش‌کردن، مدیتیشن، مطالعه، بررسی ایمیل‌ها، صبحانه‌خوردن با خانواده، برنامه‌ریزی و کار بر روی موضوع موردعلاقه‌مان و… . ضمن اینکه دیگر مجبور نیستیم هر صبح با عجله از خانه خارج شویم، آن‌هم درحالی‌که احساس فراموش‌کاری، بی‌دست‌وپابودن و گیجی می‌کنیم. اندازه‌گیری زمانی که برای وظایف و کارهای مختلف صرف می‌کنیم کلید پیشبرد ماست.


۳. فوری تمیزکاری کنید

چقدر طول می‌کشد تخت‌مان را مرتب کنیم یا ظرف‌های صبحانه را بشوییم؟ پنج دقیقه؟ بااین‌حال اگر به این‌کارهای کوچک روزمره نرسیم، به‌سرعت روی‌هم تلنبار می‌شوند. لیوان چای و سایر ظروف صبحانه تبدیل می‌شود به سینکی پر از ظرف‌های بدبو که تمیزکردن‌شان زمان زیادی می‌برد. اگر این ظرف‌ها را همان موقع می‌شستیم، به این دردسر دچار نمی‌شدیم.

یک‌ چیز دیگر: افرادی که تمیزکاری‌هایشان را فوری انجام می‌دهند، مثلا هر صبح تخت‌شان را مرتب می‌کنند، معمولا خوشحال‌تر و موفق‌ترند، چون انجام این کار به آنها حس موفق‌ بودن، منظم‌ بودن و کنترل بر اوضاع را می‌دهد.

۴. بیش از توان‌تان متعهد نشوید

یکی از موضوعاتی که اغلب در توصیه‌های خودیاری می‌بینم، آسان نمایش‌دادن هدف‌گذاری است. توصیه می‌کنند که برای بهتر خوابیدن ورزش کنید. گفتن این حرف آسان است، اما وقتی‌ مجبوریم ۱۲ ساعت در روز کار کنیم و هم‌زمان از نوزادی هم مراقبت کنیم، عمل‌کردن به آن دشوار می‌شود.

اصلا قصد ندارم بهانه بیاورم. فقط اگر هدف‌هایمان را ساده و واضح تعریف کنیم، متعهدشدن به آنها راحت‌تر است و انجام‌دادن‌شان بسیار ساده‌تر می‌شود. با قدم‌های کوچک شروع کنیم و برای پیشرفت تلاش کنیم. اگر نیاز به ورزش بیشتری داریم، همان اول سراغ دوِ ماراتن نرویم! با ده عدد شنا در روز شروع کنیم یا بعد از شام اطراف محل زندگی‌مان قدم بزنیم یا تمرین ورزشی هفت‌دقیقه‌ای را (که در خانه قابل‌اجراست) انجام دهیم.

اگر می‌خواهیم سالم‌تر غذا بخوریم اما اهل آشپزی نیستیم، از خدمات شرکت‌هایی استفاده کنیم که مواد اولیه را به‌همراه دستور گام‌به‌گام پخت غذا به خانه می‌فرستند (مانند شرکت‌های Blue Apron یا Sun Basket). اگر تصمیم گرفتیم مدیتیشن کنیم، با ۵ دقیقه در روز شروع کنیم.

این قضیه درباره‌ی دنیای کسب‌وکار هم صادق است. نباید بیش از توان‌مان وعده بدهیم و کمتر از تعهدمان عمل کنیم.


۵. خیلی پیش‌بینی پذیر نباشید

انجام کارهای تکراری، آن‌هم هر روز، ما را تبدیل به ربات می‌کند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم برای خودمان بکنیم، این است که دست از «قابل پیش‌بینی بودن» برداریم. حداقل هفته‌ای یک بار از منطقه‌ی امن خود خارج شویم و دست به کار جدیدی بزنیم که هرگز پیش‌ازآن نکرده‌ایم. رستورانی تایلندی را امتحان کنیم، به اسکی روی برف برویم، از فروشگاهی جدید خرید کنیم. حتما متوجه منظورم شده‌اید!

پذیرای تجربه‌های جدید بودن باعث خوشحال‌تر شدن‌مان می‌شود، دیدگاه‌مان را تغییر می‌دهد، به شناخت بهتر موقعیت‌های نو کمک می‌کند، موجب افزایش انرژی می‌شود و باعث می‌شود بیشتر پذیرای تغییرات باشیم. عکس این چرخه هم جریان دارد. تجربیات جدید خوشحال‌ترمان می‌کنند.

۶. به‌جای غرزدن، شکرگزار باشید

همیشه سعی می‌کردم خوش‌بین باشم. حتی در تیره‌ترین روزهایم، باز هم این تلاش ادامه داشت و این کار با یادآوری این نکته ممکن می‌شد: به‌رغم شکست کسب‌وکارم، هنوز خانواده و دوستانم، حامی‌ام هستند. این کار به من کمک کرده از شرایط بحرانی بهترین استفاده را ببرم. شکرگزاری یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن احساس بهتر در مواقع نیاز است. به‌خاطر بهترین اتفاقی که امروز برایمان افتاده، شکرگزار باشیم. قبلا اشاره کردم که دفترچه‌ی شکرگزاریِ روزانه داشته باشیم، اما می‌خواهم پافشاری کنم: این کار می‌تواند زندگی ما را دگرگون کند. تحقیقات هم‌ همین را می‌گویند.

  • افرادی که به‌طور هفتگی تشکرهایشان را می‌نویسند، معمولا بیشتر ورزش می‌کنند، علائم تنش فیزیکی کمتری دارند و به آینده خوش‌بین‌ترند.
  • شکرگزاری روزانه باعث افزایش آگاهی، انگیزه، اراده، توجه، انرژی و طول خواب می‌شود و افسردگی را کاهش می‌دهد.
  • افرادی که روزانه به شکرگزاری فکر می‌کنند، درباره‌ی آن صحبت می‌کنند و تشکرهایشان را می‌نویسند، بیشتر به آدم‌هایی که مشکلات شخصی دارند کمک می‌کنند و از آنها حمایت عاطفی می‌کنند.
  • افراد شکرگزار اهمیت کمتری به کالاهای مادی می‌دهند، کمتر به دیگران حسادت می‌کنند و بیشتر تمایل دارند دارایی‌هایشان را با دیگران قسمت کنند.
  • تمرین‌های شکرگزاری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی هم مؤثرند.

به دوستان، خانواده، مشتری‌ها و همکاران‌مان نشان دهیم که قدردان‌شان هستیم. یکی از بهترین راه‌های تقویت روابط، تشکر صادقانه است. در نظر بیاوریم چه حس فوق‌العاده‌ای داریم وقتی کسی به‌خاطر کار دشوارمان، انجام کارهای روزانه یا گوش‌دادن به درد دل‌هایش از ما تشکر می‌کند؟


۷. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

از توجه بیش‌ازحد به دارایی‌های دیگران و نداشته‌های خودمان دست‌ برداریم. بگذارید حقیقت را بگویم: همیشه فردی وجود دارد که شغلی پردرآمدتر از ما دارد، در خانه‌ای زیباتر زندگی می‌کند، خودرویی گران‌قیمت‌تر سوار می‌شود و به مسافرت‌هایی هیجان‌انگیزتر می‌رود. ممکن است دوستانمان زودتر از ما تشکیل خانواده بدهند و برخی از آنها زودتر بازنشسته شوند.

مقایسه‌ی خود با دیگران تنها ناراحتی ما در پی دارد و باعث می‌شود به‌جای اینکه به تعریف خودمان از موفقیت بپردازیم، ذهن‌مان را درگیر موفقیت از دید دیگران کنیم. وقتی شروع به کار آزاد کردم، دوستانی داشتم که مسخره‌ام می‌کردند، چون به‌اندازه‌ی آنها درآمد نداشتم. اما از دید خودم، برنامه‌ای انعطاف‌پذیر داشتم: هرجایی که می‌خواستم، می‌توانستم کارکنم و هیچ‌وقت شکایتی از کارم نداشتم، چون از کارم لذت می‌بردم. در مقابل، دوستانی که اذیتم می‌کردند، دائما از شغل‌شان، همکاران‌شان، زود بیدارشدن و… گله می‌کردند.

به‌نظر شما کدام‌یک خوشحال‌تر بودیم؟


۸. یکی از کارهای عقب افتاده را انجام دهید

همه‌ی ما کاری عقب‌افتاده داریم: تلفن به شرکت بیمه، تمیزکردن میز کار، بردن ماشین به کارواش و …؛ مانند همان ظرف‌های نَشُسته که پیش‌تر صحبتش شد، مشخص‌کردن اولویت‌ها و انجام‌دادن کارهای به‌ظاهر کوچک، نمی‌گذارد این کارها روی هم انباشته‌ شوند که مجبور شویم روز کاملی را صرف انجام‌دادن‌شان کنیم.

اگر کارهای ناتمامی داریم، همیشه بار سنگینی بر دوش ماست، فارغ از میزان کوچک‌بودن آنها. در صورت امکان همان وقتی‌که به یاد این کارها افتادیم انجام‌شان دهیم.

اگر فهرست اولویت‌های روزمان را تهیه‌کرده‌ایم، کاری تکراری هم به آن اضافه کنیم، برای مثال در پایان روز کاری، تماس تلفنی بگیریم یا اینکه محل کارمان را مرتب کنیم، زیرا تا آن موقع، همه‌ی کارهای مهم و انرژی‌بَر را انجام داده‌ایم.

تعجب خواهیم کرد که چقدر احساس بهتر و سازنده‌تری داریم وقتی‌ این موارد را از فهرست‌مان خط می‌زنیم. حتی اگر این فهرست، ذهنی باشد.

ذهن‌تان را از دغدغه‌ها رها کنید و از زندگی لذت ببرید!

املتی پُر از فیبر، پروتئین و آهن

 املتی پُر از فیبر، پروتئین و آهن
اسفناج دارای آهن می باشد که برای تامین انرژی و سرحال بودن، الزامی است. در این املت از پنیر نیز استفاده شده، پنیر را می توان هم منبع پروتئین دانست و هم چربی های سالم.

املت یکی از صبحانه های محبوب در سراسر دنیا است. امروز می خواهیم املتی را به شما آموزش بدهیم که در واقع یک نسخه بهبود یافته به حساب می آید؛ املتی با مواد مغذی بسیار بالا. قارچ و اسفناج سبزیجاتی هستند که فیبر بسیار بالایی دارند و در کنار پروتئین موجود در تخم مرغ، انرژی پایدار و بسیار عالی برایتان فراهم می آورند.

 اسفناج دارای آهن نیز می باشد که برای تامین انرژی و سرحال بودن، الزامی است. در این املت(Omelette) از پنیر نیز استفاده شده، پنیر را می توان هم منبع پروتئین دانست و هم چربی های سالم.

مواد لازم:
    2 قاشق چای خوری روغن زیتون
    یک دوم فنجان قارچ برش خورده
    یک دوم فنجان اسفناج
    یک هشتم قاشق چای خوری نمک
    2 عدد تخم مرغ بزرگ
    یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه
    یک قاشق غذا خوری پنیر فتا


 املت نیمه ماه: قارچ و اسفناج
 
روش پخت:
1- یک قاشق غذا خوری روغن را در یک ماهی تابه نچسب، روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید. قارچ ها را اضافه کنید، سرخشان کنید تا طلایی شوند، حدود 3 دقیقه. اسفناج و نیمی از نمک را اضافه کنید و به مدت 30 ثانیه سرخ کنید. میکس قارچ را درون یک بشقاب یا کاسه ی کوچک قرار دهید. ماهی تابه را تمیز کنید.

2- تخم مرغ ها را در یک کاسه کوچک بشکنید. با استفاده از یک چنگال خوب، تخم مرغ ها را بهم بزنید. باقی مانده نمک و فلفل را اضافه کنید.

3- یک قاشق چای خوری روغن باقی مانده را داخل همان ماهی تابه، روی حرارت متوسط گرم کنید. تخم مرغ ها را اضافه کنید و سپس دور تا دور ماهی تابه بچرخانید. تخم مرغ را به خوبی در ماهی تابه پخش کنید تا قسمت نپخته ای باقی نماند.
 
4- بعد از 2 دقیقه که به خوبی تخم مرغ (egg)را پخش کردید و پختید، میکس قارچ را روی نیمی از تخم مرغ بریزید، سپس روی آن پنیر بریزید. وقتی تخم مرغ از کف به رنگ قهوه ای در آمد، نیمه ای که روی آن چیزی نیست را روی نیمه دیگر برگردانید. سپس تخم مرغ را داخل یک بشقاب قرار دهید و سرو کنید.

اطلاعات تغذیه ای:
مواد گفته شده در این دستور پخت برای یک وعده آمده است.
    کالری: 269
    چربی در یک وعده: 21 گرم
    چربی اشباع در یک وعده: 5.9 گرم
    چربی غیر اشباع در یک وعده: 10.2 گرم
    چربی دارای حلقه های غیر اشباع در یک وعده: 2.9 گرم
    پروتئین در یک وعده: 16 گرم
    کربوهیدرات در یک وعده: 4 گرم
    فیبر در یک وعده: 1 گرم
    کلسترول در یک وعده: 378 میلی گرم
    آهن در یک وعده: 2 میلی گرم
    سدیم در یک وعده: 450 میلی گرم
    کلسیم در یک وعده: 147 میلی گرم

حلوا کاسه‌ی شیرازی

حلوای کاسه یکی از حلواهای سنتی در شهر شیراز است که زمان های قدیم در تمام جشن ها و مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است. شاید الان کم رونق شده باشد ولی هنوز هم کسانی هستند که در مراسم مذهبی باید این حلوا سر سفره هایشان باشد.
 حلوای کاسه یکی از حلواهای سنتی در شهر شیراز است که زمان های قدیم در تمام جشن ها و مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است. شاید الان کم رونق شده باشد ولی هنوز هم کسانی هستند که در مراسم مذهبی باید این حلوا سر سفره هایشان باشد.
 
 
 آشنایی با روش تهیه حلوا کاسه‌ی شیرازی
 
 
حالا چرا اسمش حلوای کاسه هست؟ چون بعد از درست شدن این حلوا مقدار کمی از آن را برمی داشتن و به قطر چند میل به اطراف و کف یک کاسه چینی کوچک می کشیدن و حلوا شکل کاسه را به خودش می گرفته و برای هر نفر یک کاسه از این حلوا سر سفره قرار می دادند.
 
خب پس از ذکر مختصری از تاریخچه، بهتر است بریم سراغ طرز تهیه این حلوای بسیار خوشمزه …

مواد لازم:
آرد برنج: ۱ پیمانه
 شکر: ۲ پیمانه
 آب: ۳ پیمانه
 گلاب: ۱ پیمانه
 روغن مایع: به مقدار لازم (بسته به پیمانه و نوع آرد برنج متفاوت است)
 زعفران آب شده: به مقدار لازم
 خلال بادام و پسته: به مقدار لازم
 حجم پیمانه را ذکر نکردیم. چون برای این دستور فرقی نمی کند و چیزی که حائز اهمیت است رعایت نسبت هاست.

طرز تهیه:
شاید با دیدن مواد اولیه این حلوا، یاد حلوای آرد برنج بیفتید. اما باید بگویم که شیوه آماده سازی این حلوا با حلوای آرد برنج فرق دارد و در نهایت شکل و طعم آن هم کاملاً متفاوت می شود.
 
* ابتدا آرد برنج، شکر و آب را در ظرفی ریخته و خوب هم زده تا مخلوط یکدستی حاصل شود.
 
* سپس آن را روی حرارت پایین قرار داده و هم بزنید تا آهسته آهسته مواد غلیظ شود.
 
* وقتی به غلظت ماست رسید، زعفران و گلاب را اضافه کنید.
 
* در اینجا می توانید مقداری خلال بادام و یا پسته را هم اضافه کنید. (می توان خلال ها را از قبل به گلاب اضافه کرد تا در آن خیس بخورد)
 
نکته:
 می توانید خلال بادام و پسته را خودتان به این صورت تهیه کنید:
 
بادام و یا پسته را از پوست سخت خود جدا کرده و در ظرفی بریزید. به آن ها مقداری آب جوش اضافه کرده تا حدی که سطحشان را بپوشاند و درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند. سپس خیلی راحت پوسته بادام و یا پسته را با دست جدا کرده و با کمک چاقو خلال کنید و روی دستمال تمیزی پهن کرده تا خشک شوند. آن ها را در کیسه فریزری ریخته و در یخچال یا فریزر نگه داری کنید.
 
* دوباره مواد را هم زده تا بار دیگر به غلظت ماست برسد.
 
* در این مرحله قاشق قاشق و با فاصله روغن را اضافه کرده و مخلوط کنید تا حلوا آهسته سرخ شود. (یعنی یک قاشق روغن ریخته و خوب هم می‌زنیم، وقتی روغن کامل به خورد حلوا رفت قاشق بعدی و …)
 

آشنایی با روش تهیه حلوا کاسه‌ی شیرازی
 
 
* تا حدی روغن می ریزیم که دیگر روغن به خورد مواد نره.
 
* تا حدی حلوا روی حرارت می ماند که اصلاً به ظرف نچسبد و بتوان آن را یک تکه از ظرف جدا کرد. در این مرحله حتی اگر روغن اضافی ریخته باشید حلوا آن را به ظرف پس می دهد. (زمان تقریبی برای رسیدن به این مرحله حدود ۶۰-۴۵ دقیقه است)
 
* سپس حلوای آماده شده را در ظرف مورد نظر ریخته و سطح آن را صاف کرده و با خلال بادام و پسته تزیین کنید.
نکته:  
 
* می توان حلوا را در ظرف مسطح ریخت و پس از سرد شدن برش داد و در ظرف سرو چید.
 
* گاهی این حلوا را زودتر از روی حرارت برمی‌دارند که دیگر حالت سفت و مسقطی مانند ندارد، اما به نظر من اینجوری هم شکیل تره و هم خوشمزه تر.

ماساژ دست

ماساژ دست چه فوایدی برای بدن دارد؟+ نحوه ماساژ(تصویری)
به دست های تان نگاه کنید. چه چیزی می بینید؟ “فقط یک جفت دست” ممکن است پاسخ شما این باشد.....

به دست های تان نگاه کنید. چه چیزی می بینید؟ “فقط یک جفت دست” ممکن است پاسخ شما این باشد اما اگر از یک متخصص رفلکسولوژی بپرسید می گوید: چند نقطه فعال می بینم که به بدن و ذهن قدرت می دهد.

بدونیم به شما یاد می دهد که با دست ها برای داشتن سلامت بیشتر چه باید بکنید؟

انگشت شست

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

انگشت شست مسئول اضطراب و سردرد است. اگر سردرد عصبی دارید انگشت شست را ۵ دقیقه محکم بگیرید. به گفته متخصصین رفلکسولوژی این کار درد را سریع آرام می کند.

انگشت اشاره

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

این انگشت دردهای عضلانی و احساس نا امیدی، ترس، و خجالت را کنترل می کند. همانطور که تحقیقات نشان داده اند افرادی که مشکل درد کمر و ماهیچه داشتند بعد از یک دوره انعکاس درمانی احساس بهتری داشتند. برای رفع این مشکلات انگشت اشاره را به مدت ۵ دقیقه محکم بگیرید.

انگشت میانی

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

فشار دادن انگشت میانی احساس عصبانیت و خستگی مفرط را رفع می کند. این تمرین رفلکسولوژی فشار خون را کاهش می دهد و احساس آرامش می دهد.

انگشت انگشتری

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

اگر انگشت انگشتری را به مدت ۵ دقیقه فشار دهید احساس ناراحتی و احساسات منفی از بین می روند. هنگام انجام این تمرین آرام باشید و به تنفس تمرکز کنید.

انگشت کوچک

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

انگشت کوچک مسئول عزت نفس، استرس و عصبانیت است. اگر احساس می کنید اعتماد به نفس تان را از دست داده اید انگشت کوچک را ۵ دقیقه فشار دهید. هنگام انجام این کار به چیزهای خوب فکر کنید.

کف دست

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

انگشت های یک دست را وسط کف دست دیگر فشار دهید. در حرکات دایره ای ماساژ بدهید و دم و بازدم های عمیق بکشید. به گفته متخصصان انعکاس درمانی کف دست ها مرکز عواطف و احساسات است و ماساژ دادن کف دست حالت تهوع، استرس، اسهال و یبوست جلوگیری می کند.

فشار دادن کف دست ها

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

این حرکت معمولا در تمرینات مدیتیشن انجام می شود. و باعث می شود تمرکز کنید و به افکارتان نظم بدهید. با فشار دادن کف دست ها جریان گردش خون را تنظیم می کنید.

سوریا مودرا

ماساژ دست یا رفلکسولوژی دست

این تمرین گوارش و متابولیسم بدن را تقویت می کند. این تکنیک برای درجه حرارت پایین خون و کم اشتهایی هم مفید است.

زبان بدن

۲۳ ترفند زبان بدن که شما را دوست‌داشتنی می‌کند

  زبان بدن یک ارتباط غیرکلامی است که ما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از آن استفاده می‌کنیم. این ارتباط غیرکلامی شامل ارسال و دریافت سیگنال‌های بدون کلام می‌شود. گفته می‌شود که ارتباطات خوب پایه و اساس رابطه‌های موفق است، بنابراین توانایی شناخت و استفاده درست از رابطه‌ی غیرکلامی یا همان زبان بدن ابزار قدرتمندی است که به شما این امکان را می‌دهد که منظور واقعی‌تان را به فرد مقابل برسانید و تعامل با دیگران را به یک تجربه‌ی آسان و لذت‌بخش تبدیل کنید. در این نوشته با ۲۳ ترفند زبان بدن آشنا می‌شوید که شما را دوست‌داشتنی می‌کند.


شما در طول روز سیگنال‌هایی را به مردم ارسال می‌کنید، بدون اینکه توجهی به آنها داشته باشید. نحوه‌‌ای که چشمان‌تان را حرکت می‌دهید و نحوه‌ای که با کسی دست می‌دهید نمونه‌های این سیگنال‌ها هستند. ممکن است با استفاده از زبان بدن، سیگنال‌های ناخودآگاهی را ارسال کنید که یا سبب شوند دیگران شما را بیشتر دوست داشته باشند یا حداقل حرف شما را به واسطه‌ی دریافت آن سیگنال‌ها، اجمالا درست فرض کنند. هر زمان که درباره‌ی این مهارت‌ها صحبت می‌کنم، همیشه یک یا دو نفر هستند که از «اثر گذاشتن» بر دیگران به وسیله‌ی زبان بدن (ترفندهای روانی) احساس راحتی نمی‌کنند.


مقاله مرتبط: چند ترفند عالی برای اینکه بتوانیم زبان بدن دیگران را بخوانیم

فریبندگی، همیشه هم بد نیست

  • «اثر گذاشتن»، تغییر رفتار یا تفکر دیگری است.
  • «فریبندگی»، دانسته اثر گذاشتن است.

شاید وقتی واژه‌ی «فریبندگی» را بشنوید، فورا افکار منفی به سراغ‌تان بیاید، اما دست نگه دارید.

فریبندگی به معنی دستکاری در برداشت و حس دیگران، لزوما بد نیست. آنچه بد است، نیت‌های بد انسان‌ها است.

نمونه‌ی ۱: فرد موذیِ فریبنده

انسان بد، بد است و انسان‌ بدی که فریبکاری می‌کند واقعا مشکل‌ساز است. برای نمونه:

  • دختر بدجنسی که قصد دارد جایگاه اجتماعی همکلاسی دوست‌داشتنی‌اش را پایین بیاورد.
  • او به همکلاسی‌هایش می‌گوید که این دختر دوست‌داشتنی کار بدی کرده است.
  • در نتیجه‌ کل کلاس دختر دوست‌داشتنی را کمتر دوست خواهند داشت.
  • و حالا دختر دوست‌داشتنی غمگین می‌شود.

نمونه‌ی ۲: فریبندگی دوستانه

فریبندگی می‌تواند حال و روز هر کسی را در موقعیت خاصی بهتر کند.

  • آدم خوش‌گذران یک فریبنده‌ی باتجربه است.
  • او تصادفا به شخصی تنه می‌زند.
  • او به نحو آرامش‌بخشی لبخند زده و عذرخواهی می‌کند، حتی اگر خودش مقصر نباشد.
  • به این ترتیب آدم خوش‌گذران با درایت و فریبندگی خود از وقوع یک دعوا جلوگیری می‌کند و شبِ خوشی را می‌گذراند.

همانطور که در این دو نمونه مشاهده کردید، مشکل دختر بدجنس در نمونه‌ی ۱، فریبندگی و دستکاری در موقعیت نبود. مشکل، نیت‌ بد و دروغ او بود.

درخواست من: نیت‌های خوب داشته باشید

فرض را بر این می‌گذارم که شما از این ترفندها با نیت‌های خوب استفاده خواهید کرد و لطفا همین کار را بکنید.



بخش ۱: نگرش و زبان بدن

ذهن آدمی همواره به دنبال قضاوت کردن است. این ویژگی ما در فرایند تکامل باعث بقای ما شده است. ما در یک چشم به هم زدن قضاوت می‌کنیم:

  • آیا این فرد تهدیدی برای جان من است؟
  • آیا این فرد جذّاب است؟
  • آیا این فرد برای بقای (اجتماعی) من فایده‌ای دارد؟

به این غریزه توجه کنید، اما بدون شناخت بهتر فرد، هرگز تحت تاثیر آن عمل نکنید. ترفندهای زیر به شما کمک خواهند کرد تا به شیوه‌هایی رفتار کنید که دیگران برداشت خوبی از رفتار شما داشته باشند.

این بخش منحصرا درباره‌ی زبان بدن نیست، بلکه این نگرش‌ها به طور ناخودآگاه بر زبان بدن شما تأثیر خواهند گذاشت.

احساس امنیت کنید و از خود اطمینان نشان دهید

این نگرش آنقدر مهم است که باید یک مقاله‌ی کامل را به آن اختصاص داد. شما نمی‌توانید ۱۰۰٪ اوقات از این نگرش برخوردار باشید. به‌علاوه، قطعا مواردی هست که مطمئن به نظر نرسیدن به شما مزیت دوست‌داشتنی بودن را می‌دهد، اما نگرش عنوان شده روی هم رفته درست است.

دو نکته را باید در این خصوص در نظر بگیرید:

– سعی کنید مسائل ناراحت‌کننده را برطرف کنید:

  • برای من پوست بد یک مسئله بود که آن را برطرف کردم.
  • مسئله‌ی دیگر انتخاب لباس بود که آن را با به همراه بردن یکی از دوستانم هنگام خرید، حل کردم.

– به خودتان احساس امنیت را یاد بدهید:

  • من از کتاب‌های صوتی خودآموزی که دانلود کردم چیزهای زیادی آموختم.
  • هیکل متناسب داشتن کمک زیادی به من کرد. کتاب «بدن چهار ساعته» (The 4 Hour Body) یا خلاصه‌اش را بخوانید.

همه دوست هستند، مگر غیر از این ثابت شود

همه دوست هستند، مگر غیر از این ثابت شود- ترفندهای زبان بدن

چرا پیش از آنکه اصلا پلی ساخته باشید، دست به تخریب آن بزنید؟ اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد:

  • شما می‌توانید همه چیز را به دست آورید
  • شما هیچ چیزی برای از دست دادن ندارید

به زودی خواهید فهمید که آیا فرد جدیدی که وارد زندگی‌تان شده، می‌خواهد یا می‌تواند یک دوست خوب باشد یا نه.

همه لایق احترام هستند، مگر غیر از این ثابت شود

در اینجا نیز، با احترام گذاشتن به دیگران یا چیزی به دست می‌آورید یا اصلا چیزی را از دست نمی‌دهید. این به آن معنا نیست که تمام روز باید تملّق کسی را بگویید، بلکه به این معنا است که نباید کسی را از سر باز کنید یا کاری کنید که احساس کم‌اهمیت بودن داشته باشند.

همه را دوست بدارید، مگر ثابت شود لیاقتش را ندارند

غریبه‌ها استحقاق این را دارند که به آنها فرصت اثبات حقانیت‌شان را بدهید. در دنیای ما هر کس می‌تواند چیزی باشد که در ظاهر نیست. من انسان‌های نفرت‌انگیزی را دیده‌ام که در ظاهر، مهربان به نظر می‌رسیدند و میلیاردرهایی که مثل کودکان هیجان‌زده رفتار می‌کردند. به قول یک ضرب‌المثل قدیمی: «به جلد یک کتاب دقت کنید، اما پیش از قضاوت کردن حتما چند ورق از آن را بخوانید.»

فرد نفرت‌انگیز یا میلیاردر هیچ کدام از دیگری «بهتر» نیستند. اما بودن در کنار یکی من را ناراحت و بودن در کنار دیگری به من احساس لذت و اشتیاق می‌دهد.



همیشه به این فکر کنید که چه کاری می‌توانید برای دیگران انجام دهید

وقتی با کسی برخورد می‌کنید، فکر نکنید که «او چه کاری می‌تواند برای من انجام دهد؟»، بلکه به این بیندیشید که «من چه کاری می‌توانم برای او انجام دهم؟» کمک کردن به دیگران بهترین راهی است که آنها را به کمک کردن به خود شما ترغیب می‌کند و این وضعیتی است که همه در آن برنده خواهند بود.

توجه کنید که نمی‌گویم نصیحت بیجا کنید تا خودتان را باهوش جلوه دهید. تنها زمانی به مردم کمک کنید که واقعا باور دارید زندگی آنها با آگاهی، کمک یا تماسی که شما به آنها پیشنهاد می‌کنید، بهتر خواهد شد.

پیشنهاد کمک بدهید، اما اصرار نکنید. مختصر و مفید سخن بگویید و اجازه دهید آنها تصمیم بگیرند که پیشنهاد کمک شما را بپذیرند یا نه.

بخش ۲: حالت بدن

حالت بدن - ترفندهای زبان بدن

بدن شما دائما در حال فرستادن سیگنال به افرادی است که با آنها برخورد می‌کنید. حالت بدن بر قضاوت‌های عجولانه‌ی افراد درباره‌ی شما، همینطور بر تصور شما از خودتان اثر می‌گذارد. افزون بر این، حالت درست بدن برای کمر شما هم خوب است، پس چه چیز بهتر از این؟

صاف اما راحت بایستید

برای یافتن یک حالت بدنی مثبت، موارد زیر را دنبال کنید:

۱. پاهایتان را هنگام ایستادن به عرض لگن‌تان باز کنید.

۲. قد خود را تا جای ممکن بالا بکشید، تصور کنید از سر در حال کشیده شدن به بالا هستید.

۳. حالا این حس بلند بودن را حفظ کنید، اما شانه‌هایتان را شل کنید.

۴. گردن‌تان را سفت نگه ندارید و به سرتان طوری زاویه بدهید که برای نگاه‌ کردن در چشمان فردی با قد متوسط مجبور نباشید به بالا یا پایین نگاه کنید.

چند توصیه:

  • هنگام حفظ حالت بدن، تا جای ممکن راحت باشید.
  • باد به سینه‌تان نیاندازید. قفسه سینه باید صاف باشد، درست مانند وقتی که روی زمین دراز کشیده‌اید.
  • شانه‌هایتان را کمی به عقب بکشید.

صاف بنشینید، اما خشک نباشید

وقتی شروع به صاف نشستن کنید، خواهید دید که جثه‌‌ی اغلب افراد، با صاف ننشستن کوچک می‌شود. وقتی با این حالت صاف پشت میز می‌نشینید، فورا احساس بلند بودن خواهید کرد. پشت‌تان را صاف، اما تا جای ممکن راحت نگه دارید.



همیشه در بخش میانی بدن‌تان کمی کشش داشته باشید

ماهیچه‌های شکم، کمر و ناحیه‌ی مرکزی بدن‌تان هرگز نباید هنگام ایستادن یا نشستن شل باشند. به طور کلی ماهیچه‌های شکم و مرکز بدن‌تان را تحت کمی فشار قرار دهید. این امر نه تنها بر حالت بدن شما اثر خوبی می‌گذارد، بلکه با وقار راه رفتن را برای شما آسان می‌کند.

پاهایتان را به عرض لگن از هم جدا کنید

طرز قرار گرفتن پاها چیزهای زیادی را درباره‌ی شما فاش می‌کند. این یک علم دقیق نیست، اما معمولا نزدیک هم بودن پاها حاکی از ناامنی است، در حالیکه فاصله داشتن آنها از هم نشاندهنده‌ی اعتماد به نفس است.

نزدیک بودن و دور بودن بیش از اندازه‌ی پاها از هم، می‌‌تواند بازتاب بدی روی شما داشته باشد. سعی کنید پاهایتان به اندازه‌ی عرض لگن یا کمی بیشتر از هم فاصله داشته باشند، نه بیشتر.

بخش ۳: وارد شدن به یک اتاق

لحظه‌ای که وارد یک اتاق می‌شوید لحظه‌ای است که خودتان را در معرض قضاوت افرادی که در اتاق هستند قرار می‌دهید. حتما از این فرصت استفاده کنید.

شاید بعضی از افراد، تکنیک‌های افراطی مثل خرامیدن را توصیه کنند، اما این توصیه در همه‌ی موقعیت‌ها نتیجه نمی‌دهد.

طوری لبخند بزنید که خوشحالی‌تان را از بودن در آن جمع نشان دهد

صرف نظر از اینکه واقعا خوشحال هستید یا نه، هنگام ورود به یک اتاق لبخند بزنید. طوری لبخند بزنید که انگار واقعا از آنچه می‌بینید لذت می‌برید. در این کار افراط نکنید. با صدای بلند نخندید. لبخندتان به گونه‌ای باشد که انگار پس از چند روز بارانی به بیرون قدم گذاشته‌اید و متوجه درخشش زیبای آفتاب شده‌اید.

با حاضران سلام و احوالپرسی کنید

منحصرا با یک شخص خاص سلام و احوالپرسی نکنید. با صدای بلند یا به تک‌تک افراد سلام نکنید، مگر اینکه این نوع رفتار مورد پسند آنها باشد. در غیر این صورت، هنگام نگاه کردن به افراد حاضر در اتاق، لحظه‌ای بی‌حرکت بمانید یا به آهستگی قدم بردارید.

ارتباط چشمی برقرار کنید - ترفندهای زبان بدن

به جماعت حاضر در اتاق چنان سریع نگاه نکنید که انگار به اشیاء نگاه کرده‌اید. در چشم افراد نگاه کنید و اگر کسی چشم در چشم شما دوخت، به او لبخند بزنید. کاری کنید که دیگران احساس کنند یک فرد مثبت وارد اتاق شده است.

  • حوصله به خرج دهید

این کار نه تنها نشان‌دهنده‌ی اعتماد به نفس شماست، بلکه حاکی از یک نگرش باز و پذیرا نیز می‌باشد.



برای دوستان (فرضی) دست تکان دهید

برای دوستان فرضی دست تکان دهید - ترفندهای زبان بدن

انسان‌ها به طور ذاتی افرادی را که دوستان زیاد دارند، دوست داشته یا به آنها احترام می‌گذارند. وقتی پا به اتاقی می‌گذارید و روال عادی «سلام و احوالپرسی» را انجام می‌دهید، به دنبال آن برای دوستانتان دست تکان دهید و مثلا بگویید: «الان میام پیشت!»

مسئله این است که نباید برای دست تکان دادن برای دوستان فرضی، استرس داشته باشید. من در مناسبت‌های بزرگ همیشه این کار را می‌کنم. یادتان باشد که آدم پشت سرش را نمی‌بیند. اگر برای فردی که وجود خارجی ندارد و فرضا پشت سر فرد روبه‌روی شما است دست تکان دهید، فرد روبه‌رو نمی‌داند که شما در اصل برای هوا دست تکان داده‌اید.

این کار نتایج جالبی دارد:

  • مردم تصور می‌کنند شما افراد حاضر را می‌شناسید
  • شما زمان بیشتری دارید تا با آرامش به اطراف نگاه کنید
  • شما احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کنید

نکته اینجاست که با ترس دست تکان ندهید. این کار را با اطمینان کامل انجام دهید. جوری دست تکان دهید که انگار بهترین دوستتان آن طرف اتاق است و شما تلاش می‌کنید به او بگویید فورا خود را به او می‌رسانید.

بخش ۴: آداب دست دادن

دست دادن - ترفندهای زبان بدن

محکم و در عین حال آرام دست دهید

مردها به ویژه به نحوه‌ی دست دادن حساس هستند. دست دادن ضعیف یا مثل «ماهی مرده» فورا درجه‌ی دوست‌داشتنی بودن شما را پایین می‌آورد.

  • فقط شما دست‌تان را جلو نیاورید. دست دادن یک کار گروهی است.
  • فشار دست‌تان طوری باشد که انگار دسته‌ی یک ماهیتابه‌ی سنگین را گرفته‌اید.
  • اگر کسی مثل «ماهی مرده» دستش را به سمت شما آورد، دستش را سخت فشار ندهید.

هنگام دست دادن ارتباط چشمی برقرار کنید

نگاه کردن به اطراف، ناخودآگاه بار منفی به همراه می‌آورد:

  • شما برای فردی که با او دست می دهید احترام قائل نیستید یا حواستان به او نیست.
  • شما چیزی برای مخفی کردن دارید.

به اندازه‌ای به چشمان فرد مقابل نگاه کنید که رنگ چشمان او را بخاطر بسپارید. زل نزنید و فقط لحظه‌ای به چشمان او بنگرید.

طوری لبخند بزنید گویی دیدن آنها روز خوبی را برای شما رقم زده است

هنگام نگاه کردن به چشمان فردی که با او دست می‌دهید طوری لبخند بزنید که گویی چیزی در چشمان او می‌بینید که شما را خوشحال می‌کند.

با صدای بلند نخندید و فقط لبخند بزنید.



بخش ۵: موضع‌گیری بدنی

اینکه موقعیت و موضع بدن خود را چگونه و کجا تعیین کنید در چگونگی برداشت دیگران از شما اثر می‌گذارد. موضع‌گیری بدنی به همراه حالت بدن ابزارهای قدرتمندی هستند.

موضع گیری باز داشته باشید

وقتی با فردی صحبت می‌کنید، حالت بدن‌تان را طوری نشان دهید که به روی آن فرد باز و پذیرا باشد. به عبارت دیگر، موقعیت بدن‌تان ترجیحا «در معرض» باشد، برای نمونه قفسه سینه‌تان را با دست‌هایتان نپوشانید و قوز نکنید. با رعایت این نکات اعتماد و راحتی خود را به فرد مقابل نشان می‌دهید.

زاویه بدن‌ خود را به سمت فردی که با او صحبت می‌کنید تنظیم کنید

این یک تغییر نامحسوس است، اما اطمینان از اینکه بدن شما به هم‌صحبت شما «اشاره می‌کند»، مهم است. اگر زاویه بدن‌تان دور از فرد مقابل باشد، حاکی از ترس، عدم‌امنیت و بدگمانی است.

به اشیاء تکیه ندهید

تکیه دادن به یک شئ (برای نمونه دیوار) حاکی از بی‌اعتنایی و احتمالا احساس ناامنی است. هر زمان که امکانش را دارید با یک حالت بدن خوب بایستید. با استفاده از نکات بخش حالت بدن سعی کنید یک «حالت بدن خنثی» و البته راحت را به خود بگیرید.

وقتی به چیزی تکیه می‌دهید، حالت بدن را فراموش نکنید

اگر بنا به هر دلیلی مجبور به تکیه دادن به چیزی می‌شوید، حالت بدن خوب‌تان را حفظ کنید. قوز نکنید.

بخش ۶: صورت

نقش صورت در زبان بدن

صورت شما ناحیه‌ای با سیگنال‌های بسیار است. در حقیقت، در زمینه‌ی حرکات ریز صورت که افراد به طور ناخودآگاه از خود بروز می‌دهند، تحقیقات بسیاری انجام شده است. انسان‌ها بدون اینکه بدانند اطلاعات زیادی را از این طریق منتقل می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از صورت‌تان، اطلاعات زیادی درباره‌ی خودتان به مردم بدهید.

از صورت خُنثای خود چهره‌ا‌ی شاد را به نمایش بگذارید

تا به حال از «سندروم صورت خونسرد» چیزی شنیده‌اید؟ برخی افراد ادعا می‌کنند که صورت خونسردشان ناراحت یا عصبانی به نظر می‌رسد و این حالت سبب می‌شود دیگران آنها را به عنوان یک خطر اجتماعی تلقی کنند. شما طبیعتا تمایل نخواهید داشت با فردی که این نوع حالت صورت را دارد، صحبت کنید. گرچه، این حالت اصلا تهدیدی برای دیگران نیست، مگر برای روابط اجتماعی خود فرد.

حتما سعی کنید صورت عادی شما (برای نمونه وقتی با لپ‌تاپ کار می‌کنید) اگر هم شاد نیست، لااقل راحت به نظر برسد. یک ترفند آسان این است که حالتی به خودتان بگیرید که انگار چیز سرگرم‌کننده‌ای را یافته‌اید.

تماس چشمی را ناگهان قطع نکنید

مردم عادت دارند اگر با کسی چشم در چشم شدند، چشم از آن فرد برداشته و به جای دیگری نگاه کنند. سعی کنید این کار را نکنید. تماس چشمی را حفظ کنید و لبخند بزنید. مردم اغلب خودشان نگاه‌شان را بر می‌گردانند، گرچه برخی هم چشم از شما بر نخواهند داشت.

تماس چشمی فوائد متعددی دارد:

  • مردم شما را فردی بی‌آلایش در نظر می‌گیرند.
  • شما اعتماد به نفس بیشتری احساس خواهید کرد.

لطفا توجه کنید که وقتی به تماس چشمی فردی با تماس چشمی خودتان پاسخ می‌گویید، حتما لبخند بزنید. نگاه بی‌تفاوت می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد.

چگونه لبخند بزنیم

یک ترفند آسان برای لبخند زدن وجود دارد: تصور کنید در حال تماشای چیزی هستید که واقعا دوست دارید.

لبخند زدن به معنی حرکت دادن اجزای صورت به یک شیوه‌ی خاص نیست، بلکه به معنی حس کردن شادی و اجازه‌ی ابراز آن توسط صورت است.


مقاله مرتبط: ۱۰ عادت زبان بدن برای افزایش کاریزما

بخش ۷: تکنیک‌ها و عادات

در اینجا به برخی نکات خواهیم پرداخت که انجام دادن آنها مستلزم به کارگیری اطلاعات محاوره‌ای و ارتباطی شما است.

کارهای طرف مقابل را قرینه کنید

یک تکنیک قدرتمند که بسیار درباره آن تحقیق شده، قرینه کردن است، گویی شما آینه فرد مقابل هستید و کارهای او را تقلید می‌کنید. مردم هنگامی در کنار شما احساس راحتی بیشتری می‌کنند و شما را بیشتر دوست خواهند داشت که شبیه آنها رفتار کنید. برای نمونه:

  • آنها دست به سینه هستند؟ شما هم دست به سینه باشید.
  • آنها به پای راست‌شان تکیه دادند؟ شما هم به پای راست‌تان تکیه دهید.
  • آنها یک لیوان آب در دست دارند؟ شما هم یک لیوان آب در دست بگیرید.

نکته اینجا است که نباید لو بروید. لحظه‌ای که فرد مورد نظر متوجه رفتار تقلیدآمیز شما شود، این تکنیک قدرت خود را از دست می‌دهد.

حرکات قرینه‌ای

همانند مورد بالا، در اینجا هم نباید لو بروید. گاهی، نکات ظریف اثرات بزرگی به جا می‌گذارند:

  • با او در حال نوشیدن قهوه هستید. او فنجان را برمی‌دارد که قهوه بنوشد؟ شما هم این کار را انجام دهید.
  • او لبخند می‌زند؟ شما هم لبخند بزنید (این کار آسانی است).
  • او اندکی به شما نزدیک‌تر می‌شود. شما هم این کار را انجام دهید.

بار دیگر تکرار می‌کنم که لو نروید و مصنوعی رفتار نکنید. از این تکنیک باید مرتبا و بدون جلب توجه استفاده کنید.

غذاهای محلی کرمان

در هر شهر و روستایی فرهنگ خاصی حاکم است که قسمتی از این فرهنگ به غذا و نحوه ی طبخ آن ها مربوط می شود که با توجه به ماده ی غذایی در اختیار و آب و هوای  منطقه غذا های گوناگونی بر سر سفره ها قرار می گیرد. در زندگی و روزمرگی های امروزه در شهر های بزرگ عطر غذاهای سنتی و محلی کمتر به مشام می رسد و یا حتی گاهی برخی از آن ها کاملا فراموش شده اند. گاهی در برخی از کوچه و خیابان ها می توانید بوی خوش غذاهای محلی را به راحتی احساس کنید. 
در ایران غذاهای محلی بسیاری وجود دارد که اگر بخواهید هر روز نوع متفاوتی از این غذا ها را بپزید، در یک سال حتی یک بار هم مزه ای تکراری نخواهید چشید. هر شهری در ایران غذاها مخصوص به خود را دارد و استان کرمان یکی از خوشمزه ترین و متنوع ترین غذا ها را در فرهنگ خود جای داده است؛ غذاهایی که در سفرتان به این شهر بی انصافی است که آن ها را امتحان نکنید. در کرمان انواع و اقسام خورش، خوراک، آش و آبگوشت های محلی طبخ می شوند. در این مطلب تنها به سراغ خوراک،آش و آبگوشت های محلی کرمان می رویم و در سفرهای بعدی طعم سایر غذاهای این خطه را خواهیم چشید.

فرهنگ غذایی استان کرمان

استان کویری کرمان علاوه بر این که یکی از قطب های تاریخی ایران عزیزمان است، به عنوان یکی از مراکز لذیذ غذاهای ایرانی هم از آن یاد می شود. مردم این استان فرهنگ خاصی دارند که مسلما غذا بخشی مهمی از این فرهنگ را تشکیل می‌دهد.
زنان کرمانی به کدبونایی مشهورند و طعم غذای مادرها و مادربزرگ‌های کرمانی با هیچ طعمی قابل مقایسه نیست. اگر چه تعدادی از غذاهای لذیذ و سنتی کرمان فراموش شده‌اند، اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از خانه‌ها به مشام می‌رسد.
یکی از معروفترین ادویه های این استان زیره است که در سراسر کشور به عنوان مرغوب ترین نوع از آن یاد می شود زیرا بسیار خوش عطر تر است. بنابراین در این استان در بیشتر غذاها از آن استفاده می کنند . 
یکی از ماده های غذایی که در اکثر غذا ها به چشم میخورد کشک است و کرمانی ها طرفدار  صددرصدی کشک هستند..

آبگوشت های کرمان

استان کرمان آبگوشت های گوناگونی دارد که هر کدام در نوع خودشان بی نظیرند. از میان آن ها می توان به آبگوشت لیمو، آبگوشت یخنی، آبگوشت متنجبه، آبگوشت امام حسینی، آبگوشت ترشاله، آبگوشت تنگاب، آبگوشت سبزی، آبگوشت غوره، آبگوشت قاتقو و آبگوشت قیمه اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از این آبگوشت ها را پرداخته ایم:

۱) آبگوشت متنجنه

این آبگوشت خوشمزه و لذیذ یکی از غذاهای های شهر رفسنجان کرمان است که در عزاداری ها به عنوان نذری پخته می شود. این غذای خوش طعم از نخود، لوبیا چیتی، پیاز خرد شده، گوشت گوسفند خرد شده، دنبه، ترخون، جعفری و شنبلیله، سیب زمینی، برگه زردآلو، بِه خرد کرده، مغز گردوی خرد کرده، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می شود.

برای تهیه کردن این آبگوشت خوشمزه ابتدا مقداری پیاز و گوشت را در ظرفی تفت داده، سپس نمک، فلفل، حبوبات و زردچوبه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزند. نخود های خیس خورده را با پیاز میکس کنید و با دنبه در ظرفی ریخته  وروی حرارت قرار دهید تا روغن دنبه خارج شود و به آن رب گوجه فرنگی و سبزی ها را به آن اضافه کنید. در آخر همه ی مواد پخته شده را با سیب زمینی، برگه زردآلو، به و گردو در ظرفی ریخته و اجازه دهید آبگوشت جا بیفتد.

این آبگوشت به آبگوشت امام حسینی معروف است که در عزاداری های ماه محرم یکی از پرطرفدارترین نذری ها در میان کرمانی ها می باشد.

۲) آبگوشت بزقرمه

این آبگوشت به آبگوشت کرمانی هم معروف است. برای پختن این خوشمزه ی لذیذ به گوشت با استخوان، پیاز، نخود لپه شده، کشک، سیر، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه ومقداری سیر داغ احتیاج دارید. ابتدا گوشت، پیاز خرد شده، سیر و نخود را در یک قابلمه مناسبی ریخته و مقداری آب جوش اضافه کنید تا همه ی مواد را در بر بگیرد. سپس آن را روی حرارت قرار داده و پس از جوش آمدن حرارت را کم کنید و دو تا سه ساعت صبر کنید تا پخته شود. سپس کشک و نمک و فلفل را اضافه کنید و در قابلمه را باز بگذارید و حرارت را هم کم کنید تا ریز جوش بزند و پخته شود. آبگوشت شما آماده است، آن را در ظرف مخصوص کشیده و روی آن را با سیر داغ و کمی زعفران تزئین کنید.
استان کرمان نوعی خورش به نام بزقرمه هم دارد .

۳) آبگوشت زیره

غذاهای سنتی کرمان به سبب استفاده از ادویجات محلی مثل زیره، عطر و طعم خاص و فراموش نشدنی دارند. اگر می خواهید یک آبگوشت متفاوت را بچشید که طعمش در خاطرتان باقی بماند، آبگوشت زیره بهترین انتخاب است.
این غذا از گوشت آبگوشتی، پیاز، سیر، پودر زیره سیاه، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می شود. ابتدا باید گوشت و پیاز را بدون روغن تفت داد و سیر،پودر زیره، رب گوجه‌فرنگی، فلفل، زردچوبه و چند لیوان آب را به آن ها اضافه کنید و به مدت ۳ ساعت با شعله کم بپزید. وقتی گوشت خوب پخته شد به آن کمی نمک بیافزایید.

کرمانی ها این غذا را با نان میل می کنند و گاهی درون آن نان محلی ترید می کنند. برای خوش طعم شدن غذا می توانید پس از پخت کامل آبگوشت به آن مرزه خشک یا ترخون خشک اضافه کنید. قابل ذکر است که کرمانی های قدیم به جای رب از ادویه برای رنگین کردن آبگوشت استفاده می کردند.

۴) آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک یکی از محبوب ترین غذاها در میان کرمانی هاست. مواد اولیه ی این غذا کشک، گوشت چرب با استخوان، نخود، لوبیای سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، خیار، نمک، فلفل و زردچوبه است. برای طبخ این غذا ابتدا باید نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنیم و با پیاز، گوشت استخوان دار و حبوبات روی حرات قرار می دهیم. پس از آن زردچوبه و فلفل و سیب زمینی را اضافه می کنیم. پس از پخت سیب زمینی آن را از روی حرارت بردارید سپس بادمجان ها در روغن سرخ می کنید. چغندرها را کف تابه گذاشته و روی آنها بادمجان می چینیم. کمی از آب گوشت را روی آن ریخته و در تابه را می گذاریم تا بپزند. سپس نیمی از بادمجان ها را با مقداری آبگوشت و کشک مخلوط کرده و می کوبیم. بعد به آبگوشت افزوده و حرارت را ملایم می کنیم تا گرم بماند.
 بقیه بادمجان ها را با چغندر پخته در دیس بگذارید و کنار ظرف را با خیار تزیین کنید. مردم کرمان معتقدند که چغندر و خیار، گرمی بادمجان را مهار می کند.

آش های کرمان

در استان زیبای کرمان آش های خوشمزه ای طبخ می شود که معروف ترین آن ها را برا ی شما معرفی می کنیم:

۱) آش آماج

یکی از آش های پر طرفدار کرمان آش آماج (یا اماج و یا عاماج) و یا همان شولی کرمان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، کم خونی و  دعفونی کردن معده و روده مفید می باشد. مواد اولیه ی این آش شامل سبزی آش خرد شده، عدس پخته، لوبیا پخته، پیاز داغ، نعنا داغ، آرد الک شده، نمک و فلفل می شود. برای این آش خوش طعم  ابتدا باید سبزی را به آب در حال جوش اضافه کرده و پس از ۱۰ دقیقه عدس و لوبیا را همراه با فلفل، پیاز داغ و نعنا داغ به آش اضافه کنید.
اینک زمان آن رسیده که آماج را آماده کنید. برای تهیه آماج آرد و نمک را در کاسه مناسب بریزید و مخلوط کنید و به آرامی روی آن آب بپاشید تا به حالت خرده نان درآید. آماج آماده شده را به آش اضافه کنید و فرصت دهید تا آش جا بیفتد.

۲) آش گندم شیر

این آش یکی از غذا هایی محبوب استان کرمان است که برای پخت این غذا از  نخود، گوشت با استخوان، نمک، زردچوبه و فلفل، کشک ساییده شده، گندم شیر، رشته آش، سیر، نعنا داغ و پیاز استفاده می کنند. برای پخت این آش ابتدا باید گندم شیر را تهیه کنید. گندم شیر بسیار مقوی است و در چند آش سنتی استان کرمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای بدست آوردن آن ابتدا گندم ها را به صورت بلغور آسیاب کنید و مخلوط حاصله را الک کنید تا آرد آن جدا شود. پس از آن گندم ها را با شیر، سیاهدانه، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، زیره و نمک بپزید. مخلوط را روی پارچه ای داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.

سپس گوشت و نخود را همراه پیاز، زردچوبه و فلفل درون قابلمه ای جداگانه بپزید و پس از له کردن گوشت ها گندم شیر را به آن اضافه کنید و پس از پخت مقداری کشک بیفزایید. رشته آش را به دیگر مواد اضافه کنید و در آخر نعنا داغ و سیر داغ را درون قابلمه آش گندم شیر بریزید و صبر کنید تا کاملاً بپزد.

۳) آش روزه

کرمانی های ساکن بردسیر این آش را در ماه رمضان و معمولا در حسینیه ها و مساجد می پزند. از شب اول ماه رمضان چند جارچی در کوچه‌ها با خواندن شعرهای مخصوصی آجیل و سبزی مخصوص آش را جمع‌آوری می‌کنند و تمام چیزهایی را که هر روز به دست آوردند را تحویل انبار می‌دهند. همه‌روزه برای افطار آش می‌پزند و بین خانه‌های آبادی تقسیم‌می‌کنند. اهالی خوردن این آش را ثواب می‌دانند و اعتقاد دارند پس از خوردن آش روزه، روزه بر آنها سهل و آسان می‌شود. در پخت این آش از جو پوست کنده، نخود، لوبیا و عدس استفاده می شود. در بعضی نقاط کرمان سبزی هایی شامل تره، جعفری، اسفناج ، گشنیز، شوید و چغندر را هم به آش اضافه می کنند.
برای پخت این آش ابتدا باید از یک روز قبل، حبوبات و جو را در آب خیس کنید و پس از آن حبوبات و جو را بپزید ودر آخر سبزی و کشک و نعناع داغ را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید در آن سیرابی هم استفاده کنید.

۴) آش رشته کرمان

آش رشته یکی از آش های سنتی ایران است که در هر استانی به شیوه ای متفاوت پخت می شود. در کرمان این آش با کوفته ریزه هایی درون آن سرو می شود.  کرمانی ها این آش را با سرکه یا شربت سکنجبین میل می کنند. برای پخت این آش لذیذ ابتدا باید کوفته ریزه های آن را تهیه کنید. برای این کار به گوشت چرخ‌ کرده، آرد نخودچی، پیاز، دارچین، نمک، فلفل، زردچوبه، دانه هل سبز، زعفران، خلال بادام، پسته، پرتقال، شربت سکنجبین و روغن سرخ کردنی نیاز دارید. گوشت چرخ‌ کرده، آرد نخودچی و پیاز رنده شده، دارچین، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران را درون ظرفی ریخته و آن را خوب ورز می‌دهیم تا چسبنده شود. حالا مواد را به اندازه فندق در دست گلوله کنید و یک دانه سیاه مغز هل میان آن قرار دهید. در آخر کوفته ریزه‌ها را در روغن سرخ کنید و پس از آن کمی سکنجبین به آن بیافزایید. و سپس آن ها را به آش بیافزایید

خوراک های کرمان

 در میان غذاهای کرمانی، خوراک های لذیذی نیز به چشم می خورند که از این قرارند:

۱) آب گرمو 

آبگرمو یا اشکنه ی کرمانی نوعی غذای محلی در این استان است که در اقسام نقاط کشور به شیوه های گوناگون طبخ می شود. برای پخت این خوراک خوشمزه به پیاز، روغن، تخم مرغ، سیب زمینی، آرد گندم، رب یا گوجه فرنگی تازه، زردچوبه، نمک، فلفل و ترخون احتیاج دارید. ابتدا باید پیاز و سیب زمینی را سرخ کرده و مقداری زردچوبه و رب گوجه و آرد گندم را به آن اضافه کنید، سپس آب گرم به آن ها اضافه کنید و با حرارت کم آن ها را دم دهید. تخم مرغ ها را با غذا مخلوط کرده و نمک، فلفل و ترخون اضافه کنید و به مدت دو ساعت بر روی حرارت ملایم قرار دهید.
کرمانی ها در تهیه این غذا از روغن حیوانی استفاده می کنند و  این غذا را به همراه ترشی و سبزی میل می کنند.

۲) کشک کله جوش

یکی از غذاهای محلی کرمان کشک کله جوش است که از کشک ساییده شده با روغن، سبزی خشک، نعناع، سیرداغ و پیاز تهیه می شود و معمولا کرمانی ها آن را با خرما، ترب سیاه، مغز گردو و نان ترید شده، میل می کنند.

۳) عدسی چغندر

عدس یکی از حبوباتی است که همیشه مورد توجه خانم های کرمانی بوده و آن ها بیشتر اوقات از عدس در غذاها استفاده می کنند. تفاوت عدسی چغندر با عدسی که همیشه خورده اید، در چغندری است که به آن اضافه می شود.

سخن آخر

آیا شما طرفدار غذاهای سنتی  هستید؟
آیا تا به حال طعم غذاهای لذیذ کرمانی را چشیده اید؟

بهشت در آغوش جهنم

قطعه ای از بهشت در آغوش جهنم !

برای وقت هایی که به آرامش نیاز داریم اکثرا سفر به مکانی سرسبزو خوش آب و هوا رو به هر جای دیگه ای ترجیح می دیم. دلمون می خواد توی طبیعت باشیم و از صدای آب رودخونه یا صدای پرنده ها لذت ببریم، ولی هستن جاهایی که می تونن حس داشتن آرامش واقعی رو بهتون القا کنن. جایی مثل کویر که با آسمون پر ستاره و سکوتی که تو شبهاش داره، واقعا حیرت انگیزه. 
بین کویرهای زیادی که تو دنیا وجود دارن یه کویر عجیب و فوق العاده زیبا خودنمایی می کنه که در اون یه سراب واقعی وجود داره. سرابی که درست وسط رمل های کویر چشم هرکسی رو خیره می کنه. البته وقتی بهش نزدیک میشی دیگه سراب نیست یه دریاچه است. یه دریاچه بی نظیر که درست وسط کویر جنوب لیبی جا خوش کرده و با درخت های سرسبزی که دورش قرار گرفتن، جز جذاب ترین کویر دنیا شناخته شده، دریاچه اوباری ...

بهشت اینجاس

دریاچه اوباری

این دریاچه تو یکی از پر آفتاب ترین و خشک ترین مناطق جهان قرار گرفته که همین موضوع باعث شده تا گردشگرای زیادی برای بازدید از این بهشت زمینی به لیبی سفر کنن و از نزدیک این زیبایی رو لمس کنن. اطراف دریاچه به اندازه ای زیبا و سرسبزه که شاید باورش براتون سخت باشه که تو دل کویر یه همچین بهشتی وجود داشته باشه.
مرکز غواصی لیبی عمق این دریاچه رو بین 7 متر تا 32 متر حساب کرده و به دلیل نمکی که داخل آب این دریاچه وجود داره هشدار داده تا کسایی که روی بدنشون زخم دارن اینجا شنا نکنن. 
تنها راه عاقلانه ای که برای بازدید از این بهشت وجود داره اینه که حتما با تورهای محلی همراه باشین. چون فقط این گروه ها می تونن برای شما چادر بزنن و غذای مورد نیازتون رو تامین کنن. 

دریاچه اوباری

دریاچه اوباری

دریاچه اوباری

دریاچه اوباری

خواص سوپ شیر

مصرف سوپ شیر در ماه رمضان به دلیل مقادیر بالای املاح معدنی و کلسیم می تواند ضعف شما را از بین ببرد.

 سوپ جو با شیر یکی از پرطرفدار ترین پیش غذاها در بین خانواده های ایرانی محسوب میشود، مخصوصا با شروع ماه رمضان خیلی از افراد دوست دارند که سر سفره های افطارشان سوپ یا آش داشته باشند.

  حتی گاهی اوقات  برای شما هم پیش آمده که مهمان عزیزی دارید و دوست دارید برایش سنگ تمام بگذارید. غذایتان هر چه باشد، باز هم  نیاز به پیش‌غذای خوشمزه دارید که اشتهای وی را باز کند، پس این مواد را در آشپزخانه جور کنید.
  مواد لازم:
جو پوست کنده ------- ۱ پیمانه
گردن و بال مرغ ------ ۴ تا ۵ عدد
هویج نگیین خرد شده ------ ۱ پیمانه
ساقه کرفس خرد شده ------ ۱ پیمانه
قارچ خرد شده ----- نصف پیمانه
جعفری ------ ۴ قاشق سوپ خوری
پیاز متوسط ------ ۱ عدد
شیر------ ۱.۵ لیوان
نمک، زرد چوبه و فلفل ----- به مقدار لازم
لیمو ترش تازه ------ ۲ تا ۳ عدد
سیر خرد شده ------ ۳ تا ۴ حبه
 
برای تهیه این پیش غذای لذیذ کافی است مراحل زیر را به ترتیب رعایت کنید.
 
طرز تهیه:
  پیاز را ریز خرد کنید و در قابلمه ای بریزید، سپس گردن و بال مرغ را با یک لیتر آب همراه نمک، زردچوبه و فلفل روی پیاز خرد شده بریزید و اجازه دهید تا به میزان کافی بپزد.
 
سوپ جو با شیر پیش غذایی که گرسنگی را مهار می کند+طرز تهیه
 
پس از ۱۵ دقیقه جو پوست کنده را که یک ساعت از قبل خیس کرده اید، داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا جو و مرغ به خوبی بپزند.
سپس سیر، هویج، کرفس و قارچ را نیز به آن مواد اضافه کنید بعد از این مراحل سبزیجات معطر و جعفری خر دشده را نیز پس از پختن هویج و کرفس به ان اضافه کنید و تا ۱۰ دقیقه بگذارید سبزی هم بپزد.
 
سوپ جو با شیر پیش غذایی که گرسنگی را مهار می کند+طرز تهیه
 
شیر را در ظرفی جداگانه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و در آخر به سوپ اضافه کنید.
  یادتان باشد اضافه کردن شیر سرد یا جوشیدن سوپ با شیر سبب بریدن شیر می شود بعد از این مراحل بهتر است چند قطره لیمو به آن اضافه کنید تا سوپ خوش طعم و خوش عطر شود.
 
سوپ جو با شیر پیش غذایی که گرسنگی را مهار می کند+طرز تهیه
 
خواص سوپ شیر
از فواید سوپ شیر می توان به مقادیر بالای کلسیم برای استخوان سازی، خاصیت نرم کنندگی، کاهش سرطان روده به دلیل مقادیر بالای فیبر، کاهش کلسترول بدن، جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی و جلوگیری از ابتلا به دیابت اشاره کرد.

خوردن آب سرد در افطار

خوردن آب سرد در افطار با معده چه میکند؟

خوردن آب سرد در افطار همانند اسید عمل میکنند و به شدت به معده آسیب میرساند.

ضرر های خوردن آب سرد در افطار

دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن پیشگیری از چاقی ایران با بیان اینکه در ماه رمضان به روزه‌داران

خوردن آب سرد در افطار

توصیه می‌شود افطار خود را با مایعات ولرم آغاز کنند، گفت: مصرف چای، شیرگرم، سوپ و آش سبک بهترین پیشنهاد برای آغاز روزه است.

وی افزود: همچنین به افراد توصیه می‌شود برای رفع عطش از نوشیدن مقدار زیادی آب بسیارخنک خودداری کنند، زیرا این اقدام منجر به بیماری‌های گوارشی، سوء‌هاضمه و رودل می‌شود.

هاشمی یادآور شد: همچنین به افراد توصیه می‌شود پس از افطار به فاصله ۳۰ دقیقه شام مصرف کنند که پیشنهاد می‌شود در این وعده غذایی نیز از غذاهای سبک استفاده شود.

ضرر های خوردن آب سرد

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی ایران با تاکید بر اینکه افراد از خوردن مواد غذایی زودجذب و حاوی قند به شدت باید خودداری کنند، گفت: مصرف موادی مانند زولبیا بامیه و سایر شیرینی‌جات در وعده افطار می‌تواند منجر به افزایش قند خون و در نتیجه افزایش ترشح انسولین
شود. بدین‌صورت که فرد در ساعات اولیه افطار دچار افزایش قند خون و پس از مدت اندکی دچار کاهش قند خون می‌شود که این امر می‌تواند در سلامت آنها تاثیر منفی بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی به افراد توصیه می‌شود در وعده افطار اعتدال غذایی را به خوبی رعایت کنند و از مصرف مواد قندی بسیار شیرین و زودجذب و مایعات فراوان به شدت خودداری کنند.

عوارض خوردن خوردن آب یخ در افطار 

آب یخ سیستم گوارش را به هم می ریزد:

نوشیدن آب یخ می تواند به ناراحتی و درد معده و حالت تهوع منجر شود. زیرا دمای پایین باعث جمع شدن رگ های خون می شود. عوارض دیگر مصرف زیاد آب یخ جمع شدن معده است؛ به طوریکه سفت می شود و نمی تواند به طور مؤثر غذا را هضم کند.

انرژی بدن را کاهش می دهد:

اگرچه نوشیدن آب یخ می تواند باعث سرحالی شود اما درواقع باعث تخلیه انرژی در درازمدت می شود. زیرا بدن برای گرم کردن آب و رساندن آن به دمای معتدل نیاز به مصرف کردن انرژی اضافه دارد.

آب یخ باعث ناراحتی گلو می شود:

همان گونه که در یک روز سرد زمستانی، سرما می تواند باعث آبریزش بینی و انسداد سینوس ها شود، آب یخ نیز همان واکنش بدنی را ایجاد می کند. به عبارت دیگر، بدن برای گرم کردن هر نوع هوا یا مایع سرد ، مخاط ایجاد می کند. تفاوت در این است که در مورد آب یخ، به این عکس العمل بدنی نیاز نیست و به این ترتیب فرد دچار گلودرد می شود.

کند شدن ضربان قلب:

نوشیدن آب یخ باعث کاهش ضربان قلب می شود. ضربان قلب کند می شود تا این که دوباره دمای بدن به تعادل برسد.

آب یخ مانع آب رسانی می شود:

مصرف آب یخ روند آب رسانی در بدن را کند می کند. بدن قبل از مصرف نیاز دارد دمای آب را بالا ببرد.

یبوست:

آشامیدن آب هم دمای اتاق به دستگاه گوارش کمک می کند، درحالی که مصرف آب یخ باعث یبوست می شود.
ماده غذایی که ازدستگاه گوارش می گذرد، منجمد و سفت می شود. این در حالی است که روده ها منقبض می شود ودر دفع کردن مدفوع مشکل ایجاد می کند.

 سردرد:

همان گونه که خوردن بستنی باعث یخ زدن مغز می شود ، خوردن آب یخ نیز همین حالت را ایجاد می کند. آب یخ باعث می شود خیلی از عصب های حساس ستون فقرات عکس العمل مناسب نداشته باشد این پیغام سریع به مغز منتقل می شود که این امر به نوبه خود باعث سردرد می شود. 

به چربی اضافه منجر می شود:

این فرضیه که با مصرف بالای آب سرد بدن بیشتر کار می کند و درنتیجه کالری بیشتری می سوزاند صحیح نیست. چون دمای بدن در سرما باعث سفت شدن و یخ زدن چربی می شود، درنتیجه هضم آن مشکل تر می شود.

فرآورده های خوراکی غیر مجاز اعلام شد

از سوی روابط عمومی سازمان غذا و دارو؛

اسامی فرآورده های خوراکی غیر مجاز اعلام شد

روابط عمومی سازمان غذا و دارو به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه اسامی بر خی فرآورده های غیر بهداشتی را اعلام کرد.

 روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده های غذایی ﻣﻌﺴﻠﻪ ﺧﺮﻣﺎ با نام تجاری ﮔﻠﺒﺎﻧﮓ، ﻣﺎﯾﻊ زﻋﻔﺮان نام تجاری آﺗﻮﻧﯿﺎ، ﮔﻼب و ﻋﺮﻗﯿﺎت ﮔﯿﺎﻫﯽ  اﻓﺸﺎر ﮐﻮﯾﺮ ﮐﺎﺷﺎن،ﺧﺸﮑﺒﺎر  نام تجاری ﭘﺎﺗﺮﯾﺲ، ﭘﻨﯿﺮ ﺳﻔﯿﺪ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪی  ﻣﯿﻼد ﻟﺒﻦ - ﺳﻠﻤﺎﻧﯽ، رﯾﺲ وﻧﻮﻗﺎ نام تجاری ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎم، ﻗﻨﺪوﺷﮑﺮ - ﻣﺎرال درﯾﺎﻧﯽ ﺳﺎﯾﺪا- ﻋﻠﯿﺴﺎآﯾﻼرﺻﺪرآذرﺑﺎﯾﺠﺎن و ﻧﺎن ﺟﻮ رژﯾﻤﯽ  ﭘﺮدﯾﺲ ﺟﻬﺎن آرﯾﺎ را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه ﻣﺤﺎﻓﻆ ﻏﺬا از ﺟﻨﺲ pvc با نام تجاری اﯾﺮی- ﮔﻠﺮﻧﮓ، ﻓﯿﻠﺘﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ اﻧﺘﯽ اﮐﺴﯿﺪان (اﺳﺘﯿﮏ اﻟﮑﺎﻻﯾﻦ)، ﺟﻮاﻧﻪ ﮔﻨﺪم  ﺟﻮاﻧﻪ ﺷﺒﺪر  ﺟﻮاﻧﻪ ﻣﺎش  ﺟﻮاﻧﻪ ﻣﯿﮑﺲ  ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺸﺖ و ﺻﻨﻌﺖ ﻗﺎرچ ﻣﻬﺮ ﺗﻮﺗﯿﺎ پس از ارائه مدارک و استعلام های لازم از لیست محصولات غیر مجاز حذف گردیده اند از ﻟﻮاﺷﮏ روﻟﯽ با نام تجاری  ﻧﺎرﯾﺶ، ﻟﻮاﺷﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮک اوﻏﻠﯽ ﺻﻮﻓﯿﺎن با نام تجاری  ﻧﺎزﮔﻞ، ﺳﺮﮐﻪ و ﻗﻨﺪ و ﺷﮑﺮ با نام تجاری  ﻟﻨﺪی -  اﻋﺘﻤﺎد، اﻧﻮاع ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت ﭘﺨﺘﻪ- ﺳﺮخ ﺷﺪه- ﻣﻨﺠﻤﺪ  اﻧﻮاع ﺣﺒﻮﺑﺎت وﺳﺒﺰﯾﺠﺎت)  واﺣﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪی ﺑﻬﺎدر با نام تجاری  بهادر و زﯾﺘﻮن ﭘﺮورده با نام تجاری اوﭼﻤﺎ  و  ﻧﻤﮏ با نام تجاری  آذرﺧﺶ به دلیل جعل مستندات مورد نظر اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو بعنوان فراورده های غذایی غیر مجاز نام برده است.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می گیرد؛ از تولید کنندگان خواست قبل از تکمیل مدارک و ثبت برند از ارائه محصول به بازار خود داری کنند.

همچنین در اطلاعیه روابط عمومی سازمان غذا و دارو از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند  خواسته شده است معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم به عمل آید.

شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است

تشنگی در ماه رمضان

روش های جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

نفیسه حسینی یکتا متخصص طب سنتی  بیان کرد: در ماه رمضان در وعده سحر توصیه می‌شود از غذاهایی که دارای غذاییت بیشتری هستند استفاده شود تا در طول روز انرژی بدن را تأمین کند. می‌توان این غذاها را با ادویه‌جاتی مانند رازیانه استفاده کرد. افرادی ‌که با خوردن غذاهای غلیظ و دیرهضم در وعده سحر دچار نفخ می‌شوند می‌توانند از کمی رازیانه یا آویشن در غذای خود استفاده کنند. مصرف غذاهای خیلی چرب و شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

روش های جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

وی افزود: آب زیاد در سحر باعث نفخ می‌شود. مصرف موادی که ادرارآور هستند مثل هندوانه در سحر گزینه مناسبی نیست. شستشوی دهان با آب نمک بعد از مسواک سحرگاه جهت رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. در وعده افطار بهتر است روزه را با خوردن یک نوشیدنی با دمای گرم مثل ترکیب خاکشیر و آبجوش یا عسل و آب گرم باز کنیم. مصرف آب و سایر نوشیدنی‌های سرد و در آغاز افطار اکیداً نهی می‌شود. شستشوی سر و گردن با گلاب خنک و روغن‌مالی سر و پیشانی و گوش با روغن بنفشه یا کدو و یا بادام شیرین در رفع تشنگی بسیار کمک‌کننده است .

حسینی یکتا مصرف غذاهای غلیظ حجیم مثل آش رشته در افطار مناسب ندانست و گفت: مصرف سوپ‌های رقیق بهتر از نوع غلیط آن است.

وی با بیان اینکه برای رفع تشنگی و افزایش مقاومت به آن مصرف ماءالشعیر طبی توصیه می‌شود گفت: البته در کسانی که مشکلات گوارشی مانند سوء‌هاضمه و نفخ دارند با احتیاط مصرف کنند ۱ لیوان جو پوست کنده با ۱۴ لیوان آب را بپزند (حدود ۵۰ دقیقه) سپس همانطور که گرم است صاف شود و سپس به مرور زمان استفاده شود. این ترکیب با رطوبت‌دهی به بدن مقاومت در برابر تشنگی را زیاد می‌کند.

نکات مهم خوردن سحری

به گفته رئیس انجمن علمی طب سنتی، مصرف عرق کاسنی به تنهایی یا یک لیوان از آن با ۱ قاشق چایخوری تخم خرفه بسیار برای روزداران مفید است.مصرف ش ربت‌های آبلیمو، سکنجبین و سرکه شیره از بهترین نوشیدنی‌ها محسوب می‌شود. در افرادی که مشکلات گوارشی مانند سوزش و درد معده دارند مصرف ترنجبین و خاکشیر همراه عرق نعنا با کمی نبات یا عسل موقع افطار می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این متخصص طب سنتی در رابطه با روزه دارانی که درگیر یبوست می‌شود گفت: یبوست از شکایات شایع در این ماه است. مصرف خاکشیر با آبجوش، مصرف خورش‌ها با آلو بخارا و انجیر خیسانده شده در اب برای بهبود این عارضه مفید است.

نوشیدنی های مهم در سحر

وی متذکر شد: برای خوردن سحری باید کمی زودتر از خواب بیدار شد، پرهیز از خواب بلافاصله بعد از سحری یکی از نکات بسیار مهم است زیرا باعث اختلالات هضم می‌شود. خواب روزانه یک ساعت ترجیحاً قبل از ظهر مناسب بوده و از خوابیدن نزدیک غروب آفتاب اکیداً خودداری شود. حتما در طول شب و فاصله افطار و سحر زمانی را به خوابیدن اختصاص دهید. انتقال ساعات خواب به طور کلی به ساعات روشن بودن هوا توصیه نمی‌شود.

حسینی یکتا توصیه کرد، در روزهای بلند ماه رمضان از ورزش‌های شدید خودداری شود و نرمش های روزانه را در ساعات ابتدایی روز انجام دهید. عصبانیت و خشم باعث افزایش تشنگی می‌شود، آرامش و پرهیز از هیجانات در ماه رمضان بسیار موضوع جدی بوده، در صورتی که در ماه رمضان در شرایط پر استرس قرار گرفتید مصرف نوشیدنی‌های مقوی قلب مانند گل‌گاوزبان و یا بادرنجبویه در زمان افطار و سحر مصرف کنید.

رئیس انجمن علمی طب سنتی در پایان گفت: مانند تمام روزهای سال از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده باید خودداری کرد. قرار گرفتن در هوای خنک به مقاومت بدن در مقابل تشنگی کمک می‌کند. اسپری کردن گلاب در هوای اتاق در کاهش تشنگی نیز کمک‌کننده است. هیچ یک از روش‌های پاکسازی بدن از دیدگاه طب سنتی مثل مصرف مسهل‌ها، حجامت و … در این ماه توصیه نمی‌شود.

بد دهان در ماه رمضان

یکی از شایعترین مشکلات در ماه رمضان ، بوی بد دهان به علت خشکی دهان است که به هنگام روزه گرفتن حاصل می شود که در ادامه راه حل هایی برای رفع این مشکل ارائه شده است.

با بوی بد دهان در ماه رمضان چه کنیم؟تیرنگ‌ نیستانی‌ متخصص تغذیه گفت : با اشاره به بوی بد دهان در زمان روزه‌داری اظهار کرد: بوی بد دهان در ایام روزه‌داری افراد بخاطر رعایت نکردن مسائل بهداشت دهان و دندان و مسواک‌ نزدن افراد در زمان سحر و حتی افطار است.

وی عنوان کرد: وقتی که افراد بعد از صرف سحری و یا افطار دندان‌های خود را مسواک نمی‌زنند و یا باقی‌مانده غذای خود را به وسیله نخ دندان پاک نمی‌کنند در طول روز و پس از طی مدت زمان طولانی که گرسنه و یا تشنه می‌مانند دهانشان‌ دچار یک بوی بد و نامطبوعی‌ می‌شود.

نیستانی‌ ادامه داد: زمانی که چربی‌های موجود در بدن افراد روزه‌دار در طول روز به صورت ناقص می‌سوزند اجسام ستانی‌ تولید می‌شود که همین عامل باعث ایجاد بوی نامطبوع‌ دهان افراد می‌شود. سوختن ناقص چربی افراد در طول ایام روزه‌داری‌ به وسیله تنفس به بیرون از بدن افراد منتقل می‌شود و همین مسئله باعث بروز بوی بد دهان در آنها می‌شود.

نیستانی گفت: هنگامی که فعالیت افراد در طول زمان روزه‌داری کمتر می‌شود و یا آنها مدت زمان کمتری صحبت می‌کنند بوی بدن دهان‌شان‌ به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.در روزهای اول ماه مبارک رمضان، به‌ دلیل این که کبد آمادگی کافی را برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد، این بو بیشتر است، اما به تدریج که توانایی کبد برای این کار بیشتر می ‌شود، مقدار کتون تولید شده کم می شود.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: از مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی خودداری کرده و یا حتی‌ المقدور کمتر مصرف کنید، زیرا با مصرف این نوع غذاها پُرزهای چشایی دهان دچار ساییدگی می ‌شوند و این کار به خشک شدن آب دهان کمک می کند و سبب بوی بیشتر دهان می‌ گردد. پس خوردن چای داغ یا آب ‌لیمو باید کم و یا به ‌طور کلی حذف شود.

وی عنوان کرد:بیماری‌ های گوارشی نظیر زخم ‌های معده که علت عمده ی آن هلیکوباکترپیلوری است می‌تواند سبب خروج بوی نامطبوع از دهان شود. در این حالت، این بو با تجویز داروهای خاصی از سوی پزشک کنترل می ‌شود.

وی یادآور شد: روزه داران برای جلوگیری از بوی بد دهانشان بهتر است پس از صرف افطا‌ری و سحری دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنند.

تغذیه درست در ماه رمضان

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

گروه های غذایی

ماه رمضان، ماه نیایش با خداست. بهتر است با استفاده از اصول تغذیه ای زیر احساس ضعف ناشی از نخوردن غذا را در خود از بین ببریم تا بتوانیم به خوبی عبادت کنیم.

عادت تغذیه ای درست آن نیست که خود را از غذا خوردن محروم کنیم و یا یک نوع غذای خاص را بخوریم و غذاهایی را که دوست نداریم، مصرف نکنیم.

اولین و مهم ترین مورد در رژیم غذایی صحیح آن است که غذاهای متنوعی بخوریم. این امر بسیار مهم است، زیرا غذاهای گوناگون، دارای مواد مغذی مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها برای سلامتی بدن لازم هستند.

میوه ها، سبزیجات ، غلات و حبوبات همه این ها دارای کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین، عناصر معدنی هستند و کم چرب و بدون کلسترول می باشند. گذشته از این، کالری زیادی را برای بدن فراهم می آورند. بقیه انرژی را باید از لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی به دست آورید.

شما باید بین کالری ورودی به بدن و کالری خروجی از بدن تعادل برقرار کنید، زیرا در غیر این صورت دچار اضافه وزن خواهید شد.

برای جلوگیری از اضافه وزن، باید ورزش کنید. در این صورت با وجودی که غذا می خورید، اما تعادل در بدنتان برقرارخواهد بود.

بر طبق این نظریه، هر غذایی که به خوردن آن تمایل دارید را مصرف کنید. اگر رژیم غذایی شما متعادل و محتوی مواد مغذی و فیبر باشد، حتی مواد غذایی غیر مغذی را نیز می توانید بخورید فقط به اندازه ی کم و به ندرت تا موجب بروز مشکلاتی در سلامتی شما نگردد.

کربوهیدرات

راهنمای داده شده در زیر، سازنده رژیم غذایی می باشد.

1- از غذاهای پُر فیبر، زیاد مصرف کنید. این غذاها شامل: میوه ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات می باشد. این ها جزو گروه کربوهیدرات های مفید می باشند. فواید آنها بسیار است، از جمله اینکه:

مغذی می باشند، باعث احساس سیری می شوند، نسبتا کم کالری می باشند، 30-20 گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می کنند، به آرامی هضم می شوند، بنابراین اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند. همچنین دارای ویتامین ها و عناصر معدنی مفید برای سلامتی بدن هستند، مانند: ویتامین C ، ویتامین های گروه B و آهن .

2- در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی را قرار دهید. مانند: کلم بروکلی ، هویج و لیمو. این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم می باشند. بهتر است روزانه 5-4 عدد میوه و سبزی فراوانی مصرف کنید.

3- خوردن شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر: نان سفید و همین طور میان وعده های شور و چرب و چاشنی های تند را در رژیم خود کاهش دهید. بسیاری از غذاهای شیرین، چربی زیادی هم دارند، بنابراین کالری زیادی به بدن فرد می رسانند و فرد میل کمتری به غذاهای مفید پیدا می کند.

4- چربی های حیوانی را مصرف نکنید، زیرا دارای چربی اشباع می باشند که باعث افزایش مقدار کلسترول خون می گردند و مضرات فوق العاده زیادی برای سلامتی دارند. گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب یا بدون چربی را مصرف کنید.

5- از روغن های نباتی جامد (روغن های مایع گیاهی هیدروژنه شده) در پخت غذا استفاده نکنید، زیرا این ها تبدیل به چربی های نوع ترانس(چربی های اشباع شده) می گردند. این نوع چربی ها در غذاهای آماده بیرون(فست فودها) نیز یافت می شوند.

6- آجیل و ماهی زیاد مصرف کنید، زیرا دارای چربی غیراشباع(چربی خوب) می باشند.

7- بشقاب خود را پُر نکنید. نه آن قدر غذا زیاد بریزید که نتوانید بخورید و نه آن قدر کم، که گرسنه بمانید. این امر را خصوصا در مورد غذاهای پُر کالری رعایت کنید.

8- کلسترول دریافتی را پایین تر از 300 میلی گرم در روز نگاه دارید. کلسترول در غذاهای حیوانی مانند: گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و زرده تخم مرغ یافت می شود.

9- تنوع را در رژیم غذایی رعایت کنید. سعی نکنید احتیاجات غذایی خود را با خوردن یک نوع غذا تامین کنید، زیرا ممکن است شما به ماده مغذی ای احتیاج داشته باشید که در آن غذا موجود نباشد، بنابراین با مصرف انواع غذاها می توانید مطمئن باشید که تمام نیازهای تغذیه ای خود را تامین کرده اید.

شیر

10- به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای استحکام استخوان ها و تقویت دندان ها بسیار مهم است. کلسیم را از منابع کم چرب نظیر: شیر کم چرب یا ماست کم چرب فراهم کنید. اگر شما به مقدار کافی کلسیم را از غذا دریافت نمی کنید، می توانید از مکمل کلسیم(با مشورت پزشک) استفاده کنید.

11- سعی کنید احتیاجات ویتامینی و عناصر معدنی خود را از طریق غذاها برآورده کنید، نه از مکمل های دارویی، زیرا مکمل ها نمی توانند جای غذا را بگیرند.

12- وزن خود را ثابت نگه دارید. ورزش کردن و اصولا فعال بودن را در زندگی روزمره خود فراموش نکنید. در ماه رمضان نیز ورزش کردن را فراموش نکنید. شما می توانید ورزش های کششی انجام دهید یا به پیاده روی بروید. رژیم غذایی+ ورزش= کنترل وزن و سلامتی.

13- در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را محدود کنید، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند.

14- بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی داشته باشید: سحری، افطار و شام. همچنین بین افطار و شام باید فاصله باشد.

15- برای رفع یبوست و بوی بد دهان ، بهتر است میوه و سبزی را در سه وعده غذایی خود منظور کنید. بهتر است بعد از خوردن سحری، 2-1 عدد میوه و مقداری سبزی مصرف کنید و بقیه میوه و سبزی را در زمان شام مصرف کنید.

16- برای ثابت نگه داشتن قند خون، شیرینی و مواد غذایی ناسالم را استفاده نکنید، بلکه خرما بخورید.

17- در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید، بلکه بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنید. در غیر این صورت شما دچار انواع بیماری های گوارشی از قبیل: سوزش معده ، نفخ و... می گردید.

آب

18- آب را فراموش نکنید. آب در حدود دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد. آب باعث سرحالی و سرزندگی می شود و همچنین برای رساندن مواد غذایی به اندام های بدن لازم است. لذا توصیه می شود که بعد از افطار آب بنوشید.

آب بهتر است ولرم باشد، تا مواد سمی را از راه ادرار و تنفس از بدن خارج کند و همچنین جلوی ورود باکتری های مضر به بدن را بگیرد.

19- برای خوردن سحری وقت کافی قرار دهید و با آرامش و دور از استرس غذای خود را بخورید.

20- بهتر است در وقت سحر از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید، زیرا این گروه تا 8 ساعت در بدن باقی می مانند. این در حالی است که کربوهیدرات های ساده(مانند: شکر) فقط 3 تا 4 ساعت در بدن می مانند. کربوهیدرات های پیچیده شامل: نان، عدس، جو، غلات، برنج، سیب زمینی ، میوه، سبزیجات و حبوبات می باشند.

ماهی پُربرکت همراه با سلامتی و تندرستی را برای شما آرزومندیم.

آغاز یک پایان

مشکلات بازنشستگی را چقدر می‌شناسید؟/آغاز یک پایان

مشکلات بازنشستگی را چقدر می‌شناسید؟/آغاز یک پایان
از خانمی راجع به احوال خانواده‌اش سوال می‌کنید. او برعکس همیشه که با اشتیاق جواب می‌داد این بار با ناراحتی پاسخ می‌دهد مردش بازنشسته و خانه‌نشین شده و همین مساله بیچاره‌اش کرده است. دیگر خانه آن فضای قبلی برای او نیست و همه چیز تغییرکرده است. از همه بدتر این که خود آقا بی‌حوصله شده و هرروز به نحوی مصدع خاطر دیگران می‌شود.
این مساله محدود به آقایان نیست. خانم‌هایی که بازنشسته می‌شوند هم در موارد فراوانی مشکل پیدا می‌کنند. بازنشستگی هم بخشی از تحولات زندگی است و باید بدرستی با آن برخورد شود؛ اما نداشتن برنامه‌ریزی درست و همچنین مصادف شدن آن با دوران سالمندی این دوره را به عصری مشکل ساز از زندگی تبدیل کرده است. در اینجا راجع به مساله بازنشستگی صحبت و آن را از مناظر مختلف بررسی می‌کنیم.

 

تغییری ناگهانی

 

تا دیروز آقای خانه صبح زود از خانه بیرون می‌رفت، هشت ساعت را در محیط کار می‌گذراند و بعد به خانه بازمی گشت. خانم خانه در این مدت فرصت کافی برای رسیدگی به امور منزل داشت و فرزندان اگر می‌خواستند کاری انجام دهند که مصدع خاطر پدر نباشد زمانشان را با ساعت کاری پدر تنظیم می‌کردند. اما حالا، آقای خانه شبانه‌روز خانه است و همه چیز بهم ریخته. آقا از وضعیت خانه راضی نیست و همسر و فرزندان هم راضی به حضور او نیستند.

 

به گفته سعیده مصافی، دکترای روان‌شناسی سلامت، هضم هر تغییری دشوار است و بازنشستگی هم مانند هر مرحله مهم دیگر زندگی ازجمله ازدواج، اشتغال، جابه‌جایی و دیگر موارد یک تغییرکلی برای خود فرد و خانواده اوست. برای پذیرفتن راحت‌تر آن، خود فرد و خانواده او باید از چندماه قبل از بازنشستگی به فکر عملکردش پس از بازنشستگی باشند. ورود به این مرحله از زندگی باید همراه با برنامه‌هایی مفید و درست باشد تا برای فرد بازنشسته و خانواده‌اش مشکلی پیش نیاید.

 

شغلی جدید، نجاتتان می‌دهد

 

مقدم، کارمند منظم شهرداری بود و به مدت 30 سال در این اداره خدمت کرد. در 52سالگی بازنشسته شد و از انجام کار فراغت یافت. اوایل بسیار خوشحال بود که از رفت و آمد هرروز و هر شب راحت شده، اما پس از گذشت مدتی کوتاه و نشستن در خانه متوجه شد این آن چیزی نیست که آرزویش را داشته است. خانه نشینی برای او تبدیل شده بود به بی‌نظمی و پوچی و فشار مالی. پس تصمیم گرفت در یک نمایندگی بیمه مشغول به کار شود. برای فعالیت نیمه‌وقت آنجا درخواست داد و پذیرفته شد. این کار به او حس خوبی می‌داد. او دوباره احساس زنده بودن می‌کرد. اندک کمک خرجی به داشته‌هایش افزوده شده بود و از این گذشته خانواده‌اش هم بابت فعالیت مجدد او خارج از منزل خوشحال بودند.

 

کار هرچند نیمه‌وقت و سبک، از عوامل نجات بخش هر فرد بازنشسته‌ای است. داشتن یک شغل ساده کمک می‌کند او احساس مفیدبودن داشته باشد، زمان و ساعتش دوباره نظم و ترتیب پیداکند و همچنین مبلغی بگیرد. امتیاز دیگر این کار آن است که مانند فعالیت دوران اداره تمام وقت نیست و او صاحب اختیار است.

 

پس‌انداز داشته باشید

 

همه می‌گویند دوران بازنشستگی، دوره بی‌پولی و سختی معیشت است. اگر به راستی چنین است از دوران جوانی باید به فکر آن زمان بود. هر فردی در دوران اشتغال باید هرماه مبلغی هرچند اندک برای دوران بازنشستگی کنار بگذارد. پس اندازکردن باید در دوران بازنشستگی ادامه پیدا کند. حتی اگر کمترین مبلغ پس‌انداز شود بازهم بعد از گذشت چندسال به پولی قابل توجه تبدیل می‌شود و همان مایه آرامش خاطر است. هر فردی در دوران سالمندی و بازنشستگی بیش از هر دوره دیگر به پس‌انداز احتیاج دارد.

 

افسردگی در کمین است

 

افسردگی مهمان ناخوانده بسیاری از افراد در سنین بالاست. تنهایی، بی‌هدفی، بی‌انگیزگی، نداشتن برنامه و دیگر موارد در این سنین، اصلی‌ترین عوامل بروز افسردگی است.

 

به گفته دکتر مصافی، فردی که قصد بازنشستگی دارد باید به طور واقعگرایانه با این مساله روبه‌رو شود که بازنشستگی تمامی برنامه‌های او را تغییر می‌دهد. او دیگر هرروز صبح از خانه خارج نمی‌شود، عده کثیری از مردم را نمی‌بیند، هدف کاری خاصی را دنبال نمی‌کند و به طورکلی مانند قبل زندگی برنامه‌ریزی شده ندارد.

 

پس باید به زندگی خود برنامه‌ای درست بدهد. فرد بازنشسته باید مانند قبل هرروز به بهانه‌ای مانند خرید یا گشت و گذار از منزل خارج شود، به طور منظم با دوستان خود دیدار داشته باشد، در حد وسع مالی گهگاه مسافرت کند، برنامه‌های موردعلاقه خود را پی بگیرد، با خانواده و اقوام دیدار داشته باشد و بخصوص برای نوه‌ها وقت بگذارد و کارهای شادی بخش دیگر انجام دهد، وگرنه افسردگی گریبانگیرش خواهدشد و دوران بازنشستگی تلخی را تجربه خواهدکرد.

 

سندرم آشیانه خالی

 

دکتر مصافی می‌گوید: معمولا والدین مادامی که شاغلند همزمان از فرزندان خود نگهداری می‌کنند و انواع مسئولیت‌ها را به عهده دارند. با رسیدن سنین بازنشستگی، هنگام ازدواج فرزندان و ترک خانه پدر و مادر از راه می‌رسد و کم‌کم شرایط جدیدی پیش می‌آید. تا چندی قبل والدین سرکار می‌رفتند و سرشان بشدت به مشغله‌های زندگی گرم بوده و در خانه هم به فرزندان مشغول بوده‌اند.

 

اما حالا ناگهان محیط کار برای آنها تمام شده و با سندرم آشیانه خالی که همان ترک فرزندان و ایجاد محیط خالی و فارغ از هیاهوی سابق است، روبه‌رو می‌شوند. تحمل سندرم آشیانه خالی برای والدین وابسته به فرزند دشوار است و این مساله برای والدینی که بتازگی بازنشسته شده‌اند بمراتب سخت‌تر است.

 

سالمندان بازنشسته‌ای که دیگر فرزند در خانه ندارند باید برنامه‌هایی جدی برای سرگرم کردن خود داشته باشند. نشست و برخاست با همسن و سالان، پرکردن وقت با انواع سرگرمی‌ها و داشتن برنامه‌های لذتبخش برای آنها از هر شخص دیگر واجب‌تر است.

 

یادگرفتن مهارت‌های جدید

 

رحمتی، در دبیرستان جامعه شناسی تدریس می‌کرد و در کار خود موفق بود. او در خانه هم همسر و مادری خوب و توانمند بود و زندگی را بخوبی مدیریت می‌کرد. رحمتی همواره از دوران نوجوانی به خیاطی و بافتنی علاقه داشت و همیشه در اوقات آزادش، سر خود را به بافتن و دوختن گرم می‌کرد. همیشه دوست داشت قالی‌بافی یاد بگیرد، اما به دلیل مشغله‌های زندگی به هیچ عنوان فرصت این کار را پیدا نمی‌کرد. هنگام بازنشستگی احساس کرد برای نخستین بار این موقعیت را پیداکرده و از این بابت بسیار خوشحال بود. او در کلاسی در فرهنگسرا ثبت نام کرد و شروع به بافتن قالی کرد. هر سه ماه یک‌بار یک قالیچه کوچک می‌بافت و این برای وی بی‌نهایت خوشحال کننده بود.

 

مشغله‌های زندگی فرصت بسیاری از مهارت‌هایی را که افراد در پی یادگیری‌اش است به او نمی‌دهد. دوران بازنشستگی زمانی مناسب برای یادگیری مهارت‌های جدید است. یادگیری زمان نمی‌شناسد و هر فردی تا وقتی به زندگی ادامه می‌دهد می‌تواند از این نعمت بهره ببرد.

 

زنان با مردان فرق دارند

 

به گفته دکتر مصافی، به طورکلی زنان بمراتب راحت‌تر از مردان با دوران بازنشستگی کنار می‌آیند و با سرعت بیشتری به شرایط جدید عادت می‌کنند. این دو دلیل اصلی دارد. نخست این که پیشتر زن هم در خانه ایفای نقش می‌کرده و هم بیرون. پس اکنون که بازنشسته شده همچنان بیکار نیست و درعوض فرصت بیشتری برای انجام کارهای خانه پیداکرده است. ازسوی دیگر، معمولا خانم‌ها در دوران بازنشستگی به دلیل رهایی از مشغله‌های زیاد، فرصت خوبی برای ارتباط برقرارکردن با دوستان و اقوام پیدا می‌کنند. آنها غالبا در این دوران با دوستان خود قرارملاقات‌های مرتب و دوره‌های دسته جمعی می‌گذارند و دوره بازنشستگی‌شان را به بهترین شکل می‌گذرانند. اما آقایان به ناگاه خانه‌نشین می‌شوند بدون آن‌که کار خاصی در منزل داشته باشند یا به فکر ارتباط با دوستان باشند. به همین دلیل است که تحمل بازنشستگی برای مردها دشوارتر است. بهترین راه‌حل منطقی، مواجه شدن با این رویه جدید و داشتن برنامه‌ریزی درست است. مردان هم باید برای دوران بازنشستگی برنامه‌ای مدون و درست داشته باشند که انجام فعالیت‌های ساده و ارتباط مرتب با دوستان را در خود بگنجاند.

 

ورزش کنید

 

زهرا احمدی همیشه دوست داشت ورزش کند، اما به دلیل مشغله فراوان زندگی، فرصت کافی پیدا نمی‌کرد. او هرروز از صبح تا بعدازظهر در بانک کارمی کرد و بعدازظهر تا شب هم باید به امور منزل رسیدگی می‌کرد. خانم احمدی در دوران اشتغال، حسرت یک روز آزاد برای پیاده‌روی را داشت و به همین دلیل از نخستین روز بازنشستگی این کار را شروع کرد. او هرروز به میدان نزدیک خانه می‌رفت و آنجا چندمرتبه دور میدان پیاده‌روی می‌کرد. عده زیادی هنگام صبح برای پیاده‌روی و ورزش با دستگاه‌های داخل پارک به آنجا می‌آمدند. بعد از گذشت چندهفته چهره‌های داخل پارک با او آشنا شدند و کم کم خانم احمدی چند دوست پیداکرد.

 

دیگر صبح‌ها با اشتیاق مضاعف از خواب برمی‌خاست و به پارک می‌رفت، چون هم قرار بود ورزش کند وهم ساعت خوشی را همراه دوستان بگذراند. براستی دوران بازنشستگی مناسب‌ترین زمان برای ورزش کردن در پارک یا باشگاه ورزشی است. ورزش، هم به سلامت جسم و روح کمک می‌کند و هم بهانه‌ای برای پیداکردن دوستان جدید است.

 

خیریه‌ها در انتظار شما هستند

 

سهیلا منصوری در آزمایشگاه مشغول بود و بعد از 25 سال بازنشسته شد. همزمان دخترش که به او وابستگی زیادی داشت، ازدواج و به خارج از کشور مهاجرت کرد. تحمل این شرایط برای او بسیاردشوار بود. ناراحتی‌اش را برای همه مطرح می‌کرد. دوستی به او پیشنهاد کرد در انجام کارهای خیریه شرکت کند. در انجمنی غذای بسته‌بندی آماده و برای فروش گذاشته می‌شد تا سود آن به نفع کودکان بی‌سرپرست خرج شود. سهیلا منصوری هم مسئول پاک و سرخ کردن سبزی شد. او دو روز هفته به انجمن می‌رفت و با خوشحالی کارش را انجام می‌داد. این سرگرمی پرثواب جدید روح او را به طورکامل شست‌وشو داد. او نشاطی دوباره پیداکرد و به این کار وابستگی شدید یافت. بخصوص وقتی در جلسات انجمن شرکت می‌کرد و مطلع می‌شد پول حاصل از این کار چگونه خرج بچه‌ها شده است. داوطلب شدن در انجام کارهای خیریه یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازنشستگانی است که وقت آزاد دارند و از تنهایی و بی‌برنامگی رنج می‌برند. حس نیکوکاری و پرکردن توشه آخرت برای فرد بازنشسته آرامش بخش‌ترین مساله است.

تشنگی روزه داران

رمضان

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت برای مقابله با تشنگی در ایام ماه مبارک رمضان مواد غذایی خاصی را توصیه کرد.

دکتر زهرا عبدالهی در خصوص تغذیه در مام مبارک رمضان به خصوص در وعده افطار، گفت: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه ها، سبزی ها، نان و غلات (مانند برنج و نان) توصیه می شود مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی روزه داران  در این ایام است

وی ادامه داد: مصرف شیر گرم و فرنی و یــا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بــدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مانع بروز یبوست می شود عنوان کرد: توصیه می شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصــرف شود. سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

عبدالهی با اشاره به این امر که مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چربی، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می کند که تعادل آب والکترولیت های بدن شما در هنگام روزه داری حفظ شود تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده وپرچرب استفاده نشود زیرا علاوه بر افزایش چربی های خون موجب سوءهاضمه، ورم معده و اضافه وزن و چاقی می شوند.

وی خاطر نشان کرد: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مثل کیک های خامه ای، شکلات، شیرینی های خامه دار، زولوبیا و بامیه، باقلوا، حلوای خیلی شیرین و چرب، شله زرد شیرین وچرب  در ایام ماه مبارک رمضان اضافه وزن و چاقی و خطر بالا رفتن قند خون را به دنبال دارد.

درکه تهران

درکه تهران، تکه ای از بهشت یا یکی از جاذبه های گردشگری تهران

شما اهل کجای این سرزمین هستید؟ فرقی نمی‌کند، آیا مایل هستید برای گذراندن اوقاتی خوش و استفاده از طبیعت زیبای ایران با ما همراه باشید؟ پس فرصت را غنیمت شمارید و دعوت ما را برای گردش در شمال شهر پایتخت پذیرا باشید. بی‌شک، با گردش در درکه تهران ، منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب‌وهوا، فارغ از همهمه‌ ی شهر و آلودگی‌هایش، زیبایی طبیعت را لمس خواهیدکرد. تمامی دغدغه‌‌های زندگی که در ذهن شما انبار شده‌است و به شما اجازه‌ی لذت از شگفتی‌های خلقت را نمی‌دهند، در درکه تهران که یکی از جاذبه های گردشگری تهران است، به یکباره از وجود شما رخت بر می‌ بندند و تنها شما هستید و زیبایی و طبیعت. خودتان را برای استشمام هوایی پاک و جذب انرژی مضاعف از محیط آماده کنید. درکه تهران منطقه‌ای است که بدون شک بعد از اولین تجربه‌ی بودن در آن، باز هم برای رفتن به شمال شهر تهران، ترغیب‌کننده‌ی دوستان و همراهانتان خواهید بود. برای این‌که بیشتر با این قطعه از بهشت آشنا شویم، از آدرس درکه بگوییم، از مکانی که یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های  گردشگری تهران است، نگاهتان را از ما دریغ نکنید.
درکه

اطلاعات ضروری و آدرس درکه تهران

آدرس درکه را می گوییم اما اول از همه این‌که لطفاً صبح زود از خواب بلند شوید. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد و احساس کسالت در طول روز ندارید. شنیده‌اید که می‌گویند: سحرخیز باش تا کامروا شوی. حالا در ادامه متوجه خواهید شد که روا شدن کامتان چگونه حاصل خواهد شد. اقدام بعدی شما این باشد که لباس گرم با خود همراه داشته باشید. صبح است و هوای کوه و شمال شهر، پس خود را مجهز کنید. مهم تر این‌ که انتخاب یک جفت کفش مناسب برایتان اولویت داشته‌باشد، تا در طی مسیر مدام مجبور به نشستن و استراحت دادن به پاهایتان نباشید. یک کوهپیمایی در انتظار شماست، خود را تجهیز کنید. خب حالا که تدابیر اولیه را اندیشیده‌ اید و عازم حرکت هستید، با دانستن آدرس درکه تهران، تصمیم خود را بگیرید که با وسیله‌ی نقلیه‌ از نوع شخصی می‌خواهید راهی شوید یا از نوع عمومی. که هر دو گزینه توضیحات خاص خود را دارد. اگر گزینه یک یعنی نقلیه‌ی شخصی را مدنظر دارید، این نکته را درنظر داشته باشید که جای پارک ممکن است سخت نصیبتان شود، پس اگر صبح زودتر بروید، در این صورت است که کامروا خواهید شد و یک جای خوب برای ماشین خود پیدا خواهید کرد. اگر از طرفداران شعار آسمان آبی، زمین پاک هستید و خود را مکلف به استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی می‌دانید، دو راه پیش روی شماست: اتوبوس یا مترو. از مسیر اتوبوس آن‌هم از نوع تندروی آن که شهره به BRT است، شروع می‌کنیم. آدرس درکه با وسیله نقلیه این است، باید خط 4 از ترمینال جنوب به سمت پایانه پارک وی را سوار شوید. حواستان باشد خوابتان نبرد ایستگاهی که باید پیاده شوید را رد نکنید. ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی، لطفاً جا نمانید. بعد از پیاده‌شدن از اتوبوس به سمت پمپ بنزین ولنجک بروید و بقیه‌ی مسیر را تا درکه، سوار تاکسی شوید. اما آن دسته از افرادی که به راه‌های ارتباطی زیرزمینی علاقه دارند و از حامیان استفاده از مترو هستند، از هر ایستگاهی که سوار می‌شوید، به یاد داشته‌باشید، ایستگاهی که باید مترو را ترک کنید، ایستگاه تجریش است. بعد از این‌ که از شهر زیرزمینی خارج شدید، به میدان تجریش بروید و مابقی مسیر را با مینی‌ بوس یا تاکسی‌های تعبیه‌ شده به سمت درکه، رهسپار شوید. فقط یک نکته در مورد استفاده از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی این‌که، با استفاده از GPS مسیر را طی کنید. یا یک‌ پیشنهاد دیگر تقریباً همان مسیر اتوبوس‌هاست که در بالا به آن اشاره کردیم. از جنب پمپ بنزین ولنجک تا میدان دانشجو و نهایتاً رسیدن به مقصد.

درکهکوهنورد حرفه‌ای هستید یا برای یک تفریح دوستانه عازم درکه‌اید؟

مسلماً تجهیزات کوهنوردان حرفه‌ای و مسیری که باید طی کنند با مردم عادی متفاوت است. اگر جزء دسته‌ی دوم هستید، مسیر راهپیمایی خود را در کنار رودخانه‌‌ی درکه قرار دهید و تفریحی مسیر صعودی را طی کنید. اگر خسته شدید بر روی تخته سنگ‌ها وجاده‌ی حاشیه‌ی آب اندکی بنشینید و از طبیعت، لذت ببرید. تا می‌توانید ریه‌هایتان را از هوای پاک پر کنید، چون به محض برگشت به شهر، هوای آلوده مجال تنفس عمیق به شما نخواهد داد.
درکه

جاذبه‌های درکه تهران

علاوه بر طبیعت زیبای این منطقه که تلفیقی از کوه و رود و آسمان آبی است و شما را از تمام دغدغه‌ها و آلودگی‌های شهر دور می‌کند، آب‌وهوای سالم این منطقه اکسیژن را به تک‌ تک سلول‌هایتان خواهدرساند و احساس شادی مضاعفی در شما پدید خواهدآورد. در کنار این همه زیبایی‌های هستی، در مسجد جامع درکه هم می‌توانید از فضای معنوی استفاده و از آرامشی که در وجودتان حاصل شده از پروردگارتان قدردانی کنید.
درکه

رستوران گردی در درکه

رستوران های درکه را حتی به تهایی می توان یکی از جاذبه های گردشگری تهران دانست. در طول روزی که در درکه هستید حتماً در طی مسیر مغازه‌هایی خواهید دید که خوراکی‌های آن حتی دیدنش باعث می‌شود به اصطلاح دلتان آب بیفتد. اگر عاشق خوردنی‌ های ترش هستید، این ناحیه، دقیقاً این نیاز شما را برآورده خواهدکرد البته نیاز شکمتان را. همچنین رستوران‌های زیادی مثلاً کافه رستوران مادو هم هستند که در مواقع گرسنگی، پناهگاه شما خواهند بود، پس نگران سیرکردن خود نباشید.
درکه

درکه

توصیه‌ی آخر به شما

از آدرس درکه برایتان گفتیم، از درکه ای که یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری تهران است. فراموش نکنید که حتماً با احتیاط مسیر را طی کنید. در روزهای برفی و بارانی خیال صعود به نواحی بالای کوه را از فکرتان دور کنید. و نهایتاً طبیعت را آلوده نکنید. از طبیعت، از کوهش، از آبی رودش، از آسمان آبی و هوای پاکش انرژی مثبت بگیرید. حیف است در تهران باشید و از این منطقه‌ی بی‌نظیر دیدن نکنید. گردشگران از سایر نقاط جهان   محال است مهمان پایتخت ایران باشند و از رفتن به درکه غافل شوند. پس معطل نکنید از همین امروز برنامه‌ی رفتن به شمال شهر تهران را در برنامه‌ی یک روز تعطیل خود قراردهید و حسابی خوش بگذرانید. بهشت در نزدیکی شماست، از آن بهره ببرید.
درکه

کاهش فشار خون بالا

بهترین میزان فشار خون چقدر است؟ 5 راهکار طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

بهترین میزان فشار خون چقدر است؟ 5 راهکار طبیعی برای کاهش فشار خون بالا
مطالعات بیش از 20 سال گذشته نشان داده است اکثریت مردم در کشورهای درحال توسعه اقتصادی فشار خون بالایی دارند و به عبارتی دیگر، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در حال مبارزه با فشار خون بالا هستند.
فشار خون بالا زمانی رخ می‌دهد که فشار روی شریان‌های خونی بیش از حد بالا باشد و آن‌ها را دچار اختلال و استرس کند. اگر برای مدت طولانی درگیر فشار خون بالا هستند خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و دیابت را کمین‌تان است.

 

فشار خون چیست؟
فشار خون ترکیبی از فشار سیستولیک و دیاستولیک است. فشار سیستولیک است که همیشه نشان دهنده بالا یا پایین بودن فشار خون را تعیین می‌کند. برای مثال فشارخون 140/90 (140فشار سیستولیک،90 فشار دیاستولیک) است.

 

محدوده های فشار خون :
طبیعی کمتر از 120/80
پیش فشار خون بالا 139-120/ 80-89
فشار خون بالا 159-140/ 90-99
فشارخون خطرناک 160 و بالاتر/ 100 و بالاتر

 

عواقبی که در انتظارتان است:
آسیب شریانی
آنوریسم (بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ)
نارسایی قلبی
از دست دادن عملکرد شناختی
سندروم متابولیک

 

علائم هشدار دهنده:
درد در قفسه سینه
گیجی
سردرد
وز وز گوش ها
ضربان نامنظم قلب
خونریزی از بینی
خستگی
تغییرات بینایی

 

علل درگیری با فشار خون بالا :
رژیم غذایی پر نمک
استرس مزمن
مصرف الکل
مصرف کافئین
استفاده از دخانیات
اضافه وزن
عدم فعالیت
استفاده از قرص‌های ضد بارداری

 

حال با این 5 راهکار طبیعی می‌توانید فشار خون خود را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهید.

1.قرار دادن یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای در برنامه غذایی خود
مواد غذایی چون زیتون، دانه کتان، میوه و سبزیجات، غذاهای دریایی و سرشار از امگا 3 همگی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای گنجانده شده است و با پیروی از این رژیم سالم فشار خونی پایین را تجربه خواهید کرد.

 

2.مصرف مکمل‌های روغن ماهی
یکی از علل اصلی فشار خون بالا التهاب طولانی مدت در شریان هاست. مطالعات نشان داده است مصرف روغن ماهی باعث کاهش این التهابات مزمن می‌شود لذا مصرف روزانه 1000 میلی‌گرم برای افرادی که با فشار خون بالا دسته و پنجه نرم می‌کنند بسیار مفید است.

 

3.مصرف منیزیم بیشتر
منیزیم معدنی بسیار فراوان است و همچنین کمکم می‌کند رگ‌های خونی‌تان آزاد شوند و به سرعت فشارخون‌تان کاهش می‌یابد. مکمل های منیزیم در تمام داروخانه ها وجود دارند ولی همواره توصیه می شود که این ماده معدنی به صورت طبیعی و همراه با مواد غذایی وارد بدن شود. مصرف 500میلی‌گرم برای کاهش فشار خون یکی از بهترین راه‌های کاهش فشار خون محسوب می‌شود. بلغور جوی دو سر، اسفناج، شیر، موز، میگوریال کره بادام زمینی، نان و دانه آفتاب گردان از منابع سرشار از منیزیم است.

 

4.مصرف پتاسیم بیشتر
آووکادو، خربزه، آب نارگیل، انجیر، آلو، گوجه فرنگی، قارچ، کشمش سیاه، گل کلم، کلم بروکلی و موز منابع غنی از پتاسیم هستند. پتاسیم کمک می‌کند بدن با سدیم بیش از اندازه مقابله کند و فشار خون‌تان را در حالت طبیعی نگه دارد.

 

5.حفظ تعادل بدن با COQ10
یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که برای حمایت و سلامت قلب بسیار مفید واقع شده است علاوه بر آن برای کاهش کلسترول بالا و کاهش فشار خون استفاده می‌شود. گوشت ماهی، گوشت گاو سویا، بادام زمینی و اسفناج از منابع سرشار و طبیعی این آنزیم هستند. البته مکمل های COQ10 هم موجود است اما نوع طبیعی آن سالم‌تر است.

 

 

تقویت کننده‌های طبیعی خلق و خو

بهترین تقویت کننده‌های طبیعی خلق و خو

بهترین تقویت کننده‌های طبیعی خلق و خو
خندیدن یکی از آسان‌ترین روش ها برای ایجاد احساس خوب و بهبود خلق و خو است. خنده نه تنها سطوح هورمون هایی مانند کورتیزول و اپی نفرین را کاهش می دهد، بلکه سطوح هورمون های تقویت کننده سلامت را افزایش می دهد.
یک داستان غمگین، آب و هوای ابری و حتی اتفاقات بد در طول یک روز می توانند بر خلق و خوی انسان تاثیرگذار باشند. گرفتگی خلق و خو به واسطه عوامل مختلف برای افراد مختلف شکل می گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از "ان‌سی‌بی‌آی"، در شرایطی که خلق و خوی خوب و مثبت می تواند برای سلامت کلی انسان سودمند باشد، خلق و خوی بد و منفی نیز می تواند آثار منفی بر سلامت جسمانی و همچنین سلامت عاطفی به همراه داشته باشد.

احساس ناراحتی یا گرفتگی خلق و خو می تواند انسان را هر چه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری و همچنین افسردگی و اضطراب سازد. از این رو، تقویت روحیه و خلق و خو به روش درست در کوتاه‌ترین زمان ممکن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چندین گزینه طبیعی برای بهبود خلق و خو وجود دارند که می توانند کمک بزرگی به شما کرده و پیش از روی آوردن به دارو ارزش امتحان کردن را دارند.

از خوردن شکلات تلخ لذت ببرید

هنگامی که احساس ناراحتی می کنید، مقداری شکلات تلخ بخورید. چند گاز از شکلات می تواند شما را خوشحال سازد، اما توجه داشته باشید که باید از نوع تلخ و نه شیری باشد.

شکلات تلخ ممکن است سطح سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی در مغز که بر خلق و خو تاثیرگذار است، را افزایش دهد. همچنین، خوردن شکلات تلخ می تواند به کاهش سطوح هورمون های استرس، از جمله کورتیزول، در افرادی که زیر استرس قرار دارند، کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ عامل کلیدی در فواید آن هستند.

برای بهبود خلق و خوی خود می توانید یک یا یک و نیم اونس (28 یا 42 گرم) شکلات تلخ را در روز مصرف کنید. از مصرف بیش از اندازه شکلات تلخ پرهیز کنید زیرا محتوای کالری بالایی دارد.

اسیدهای چرب امگا-3 بیشتری مصرف کنید


افرادی که اغلب احساس ناراحتی می کنند باید از یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 بهره ببرند، که نقش مهمی در سلامت عاطفی ایفا می کند.

دو نوع اصلی اسیدهای چرب امگا-3 شامل EPA و DHA نقش مهمی در عملکرد عصبی و تنظیم خلق و خو ایفا می کنند. این اسیدهای چرب به احیای تمامیت ساختاری در سلول های مغزی نیز کمک می کنند که برای انجام عملکردهای شناختی حیاتی است.

در حقیقت، افرادی که اسیدهای چرب امگا-3 بیشتری از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، احتمال کمتری دارد نشانه های متوسط یا خفیف افسردگی را تجربه کنند.

برای افرودن اسیدهای چرب امگا-3 بیشتر به رژیم غذایی خود مصرف ماهی های آب های سرد مانند سالمون، تن، ساردین و کولی، دانه کتان، گردو و تخم مرغ های غنی شده با امگا-3 را مد نظر قرار دهید.

همچنین، پس از مشورت با پزشک می توانید از مکمل های اسید چرب امگا-3 استفاده کنید.

چای سبز بنوشید

نوشیدن یک فنجان چای سبز می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که هوشیاری ذهن را افزایش می دهند. آنتی اکسیدان ها از سلامت رگ های خونی در مغز پشتیبانی می کنند و بر همین اساس، این اندام عملکرد درست خود را ارائه می کند.

تیانین، یک اسید آمینه موجود در چای سبز، به بهبود توجه و تمرکز کمک می کند. پس به جای قهوه می توانید نوشیدن چای را مد نظر قرار دهید. نوشیدن دو تا چهار فنجان چای سبز در روز به بهبود خلق و خو و تقویت سلامت کلی بدن کمک می کند.

سیب بخورید

مصرف سیب به بهبود خلق و خوی انسان کمک می کند. سیب سرشار از مواد مغذی است که به تقویت خلق و خو کمک می کنند. همچنین، سیب حاوی ویتامین C است که اثر تقویت کنندگی خلق و خو را ارائه می کند. سیب های سبز با بافت ترد و مزه ترش خود هر چه بیشتر به بهبود شرایط خلق و خو کمک می کنند.

سیب به واسطه محتوای فیبر و کربوهیدارت های خود سطح انرژی را نیز افزایش می دهد.

برای بهبود خلق و خو و همچنین ارتقا سلامت کلی خود می توانید روزانه یک یا دو عدد سیب مصرف کنید.

ار نور خوشید لذت ببرید

قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید از اهمیت ویژه ای برای سلامت روانی انسان برخوردار است. نور خورشید به تولید ویتامین D در بدن انسان کمک می کند و کمبود این ویتامین با افسردگی پیوند خورده است. عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی ابتلا به اختلال خلقی فصلی است که به طور ویژه در فصل زمستان، زمانی که روزها کوتاه هستند، شکل می گیرد.

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ویتامین D، مغز قادر به تولید ماده شیمیایی سروتونین است که در بهبود خلق و خو نقش دارد. سروتونین به استرس کمتر و مبارزه با افسردگی خفیف کمک می کند.

آن چه نیاز دارید قرار گرفتن به مدت 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید در روز به منظور حصول اطمینان از تولید ویتامین D کافی است.

همچنین، می توانید پس از مشورت با پزشک مصرف مکمل های ویتامین D را آغاز کنید.

بیشتر لبخند بزنید


خندیدن یکی از آسان‌ترین روش ها برای ایجاد احساس خوب و بهبود خلق و خو است. خنده نه تنها سطوح هورمون هایی مانند کورتیزول و اپی نفرین را کاهش می دهد، بلکه سطوح هورمون های تقویت کننده سلامت را افزایش می دهد. خنده می تواند محرک تولید اندورفین بیشتر توسط مغز باشد که نقشی کلیدی در بهبود خلق و خوی انسان دارد.

در حقیقت، خنده می تواند به بهبود افراد مبتلا به اختلال خلقی فصلی یا افسردگی کامل کمک کند.

دفعه بعد که نیاز به تقویت روحیه و خلق و خوی خود دارید هر آن چه را که موجب آزار شما می شود را فراموش کرده و یک فیلم خنده‌دار تماشا کنید.

آجیل بریزیلی بخورید

آجیل برزیلی سرشار از سلنیم است که به تقویت خلق و خو کمک می کند. در حقیقت، سطوح پایین سلنیم اغلب با خلق و خوی گرفته پیوند خورده است.

این آنتی اکسیدان پر قدرت برای سلامت کلی انسان نیز خوب است زیرا با رادیکال های آزاد مقابله می کند و سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند.

از مصرف بیش از اندازه مغزهای خوراکی پرهیز کنید زیرا از محتوای کالری بالایی برخوردار هستند.

ورزش کنید


ورزش یک تقویت کننده طبیعی خلق و خو است و می تواند فواید بسیاری برای سلامت روانی شما داشته باشد. در خلال انجام ورزش، مغز اندورفین ترشح می کند که این ماده شیمیایی احساس شادی و سرخوشی را در انسان ایجاد می کند.

همچنین، ورزش نشانه هایی مانند اعتماد به نفس پایین و انزوای اجتماعی را کاهش می دهد. تمرینات هوازی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، دویدن، و رقص از جمله نمونه های خوب هستند.

مواد غذایی سرشار از منیزیم مصرف کنید

اگر به ناگاه و بدون دلیلی مشخص احساس ناراحتی می کنید، این شرایط می تواند به واسطه کمبود منیزیم شکل گرفته باشد. منیزم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد عصبی و تولید سروتونین است و از این رو، هنگامی که احساس ناراحتی می کنید، دریافت منیزیم بیشتر می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند.

منیزیم به احساس آرامش کمک می کند و کمبود آن اغلب با مشکلات خلق و خو پیوند خورده است.

از جمله مواد غذایی سرشار از منیزیم می توان به دانه های کدو تنبل، بادام، موز، جو دوسر، توفو و آووکادو اشاره کرد.

همچنین، پس از مشورت با پزشک می توانید از مکمل های منیزیم استفاده کنید.

زعفران مصرف کنید

زعفران به عنوان یک تقویت کننده خلق و خو طبیعی عمل می کند. زعفران به افزایش سطوح انتقال دهنده عصبی سروتونین کمک می کند و به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی عمل می کند.

افزون بر این، زعفران برای تسکین افسردگی و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی مانند نوسانات خلق و خو عملکرد خوبی دارد.

چند رشته زعفران را به یک فنجان شیر یا آب اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. این نوشیدنی را می توانید با اندکی عسل شیرین کنید.

نکات اضافی

مصرف کافئین و همچنین غذاهای فرآوری شده و آماده مصرف را کاهش دهید.

از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام دوری کنید زیرا با اختلالات خلق و خو پیوند خورده اند.

مصرف الکل را ترک کنید.

هر از گاهی بدن خود را سم زدایی کنید تا از تجمع بیش از اندازه سموم جلوگیری شود.

طب سوزنی می تواند به درمان اختلالات خلق و خو کمک کند.

استراحت و خواب کافی را فراموش نکنید.

بهترین سبزیجات

با خواص 12مورد از بهترین سبزیجات موجود آشنا شوید!

همه می‌دانیم سبزیجات برای سلامت ما بسیار مفیدند، برخی از سبزیجات کم کالری هستند اما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبراند. بعضی از سبزیجات بیشتر از بقیه، امتیازاتی دارند که قابل توجه است مانند ضدالتهاب بودن و کاهش ریسک بیماری‌ها.

در این مطلب چند نوع از این سبزیجات بی‌نظیر را به شما معرفی می‌کنیم.

اسفناج

این سبزی برگ‌دار تیره یکی از مفیدترین سبزیجات است که یک فنجان (۳۰ گرم) از نوع خام آن می‌تواند ۵۶ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین A را و همچنین تمام نیاز روزانه‌تان به ویتامین K را تأمین کند و به ازای همه‌ی این‌ها تنها ۷ کالری وارد بدنتان کند. اسفناج مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان دارد که به کاهش ریسک بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. اسفناج غنی از بتاکاروتن و لوتئین است که دو نوع آنتی‌اکسیدان هستند که ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. ضمناً اسفناج برای سلامت قلب هم مفید است و فشارخون را پایین می‌آورد.


هویج

هویج سرشار از ویتامین A بوده و تنها یک فنجان (۱۲۸ گرم) از آن، ۴۲۸ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تأمین می‌کند. هویج دارای آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است که دلیل رنگ نارنجی آن بوده و در پیشگیری از سرطان مفید است. مصرف هویج می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش دهد. هویج ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم بالایی دارد.


بروکلی

بروکلی به خانواده‌ی کلم تعلق دارد و سرشار از ترکیبی گیاهی حاوی سولفور است که به آن گلوکوزینولات می‌گویند، سولفوروفان نیز یکی از محصولات فرعی گلوکوزینولات است که ثابت شده دارای خواص پیشگیرانه در برابر سرطان است. مصرف بروکلی می‌تواند در جلوگیری از بروز انواع دیگری از بیماری‌های مزمن نیز سودمند باشد. مصرف کلم بروکلی از قلب در برابر بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. بروکلی علاوه بر این خواص، سرشار از مواد مغذی نیز است؛ یک فنجان (۹۱ گرم) بروکلی خام، ۱۱۶ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K و ۱۳۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را تأمین کرده و منبع خوبی از اسیدفولیک، منگنز و پتاسیم به شمار می‌رود.


سیر

سیر سابقه‌ای طولانی در درمان‌های گیاهی دارد. ترکیب اصلی موجود در سیر، آلیسین است که خواص بی‌نظیر سیر تا حدود بسیار زیادی به این ترکیب مربوط می‌شود. سیر می‌تواند قند خون را کنترل کرده و سلامت قلب را افزایش بدهد. همچنین مطالعات نشان داده سیر، کلسترول عمومی خون، تریگلیسرید و ال دی ال را کاهش داده و اچ دی ال را بالا می‌برد. سیر در پیشگیری از سرطان نیز مفید بوده و تحقیقات نشان داده که آلیسین موجود در آن می‌تواند سلول‌های سرطانی کبد را نابود کند.


کلم فندقی

زنجبیل می‌تواند تا حدود زیادی حالت تهوع را در زنان باردار کاهش دهد. زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی بوده که آن را در درمان ناهنجاری‌های ناشی از التهاب مانند آرتریت، لوپوس و یا نقرس، مفید و مؤثر می‌کند

کلم فندقی ترکیباتی مشابه کلم بروکلی دارد به اضافه‌ی کامپفرول؛آنتی اکسیدانی که در پیشگیری از آسیب‌های سلولی مفید و مؤثر است، یعنی در برابر رادیکال‌های آزاد که سبب آسیب‌های سلولی شده و منجر به بیماری‌های مزمن می‌شوند، خواص محافظت کننده دارد. مصرف کلم فندقی به سم‌زدایی بدن نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان داده کلم فندقی می‌تواند موجب افزایش آنزیم‌هایی شود که در سم‌زدایی بدن نقش کنترل کننده دارند. کلم فندقی از نظر مواد مغذی هم ارزش بالایی دارد؛ هر وعده کلم فندقی، منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، شامل ویتامین K، ویتامین C، اسیدفولیک، منگنز و پتاسیم.


کلم برگ

کلم برگ هم مانند سایر سبزیجات برگ‌دار، به خاطر خواص زیاد و محتوای بالای آنتی‌اکسیدانی‌اش شهرت دارد. یک فنجان (۶۷ گرم) کلم برگ خام حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های B، پتاسیم، کلسیم و مس است و همچنین می‌تواند تمام نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین‌های A، C و K را تأمین کند. کلم برگ به خاطر آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد برای سلامت قلب نیز مفید است. پژوهش‌ها نشان داده نوشیدن آب کلم برگ می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و همچنین در پایین آوردن کلسترول و قند خون مفید باشد.


نخود سبز

نخود سبز را سبزی نشاسته‌دار می‌دانند یعنی نسبت به سبزیجات غیر نشاسته‌ای، کربوهیدرات و کالری بیشتری داشته و اگر در مقادیر زیاد خورده شود می‌تواند روی سطح قند خون اثر بگذارد. اما با این وجود نخود سبز بی‌نهایت مغذی است. یک فنجان (۱۶۰ گرم) نخود سبز پخته شده حاوی ۹ گرم فیبر، ۹ گرم پروتئین و ویتامین‌های A، C و K، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین و اسیدفولیک است. نخود سبز به دلیل ظرفیت فیبر بالا، با افزایش باکتری‌های مفید روده و بهبود حرکات روده جهت دفع، به سلامت گوارش کمک می‌کند. ضمناً نخود سبز سرشار از ساپونین بوده که نوعی ترکیب گیاهی با تأثیرات ضد سرطانی است. ساپونین می‌تواند با کاهش رشد تومور سرطانی و افزایش نابودی سلول‌های سرطانی با این بیماری مبارزه کند.

برگ چغندر

برگ چغندر کم کالری است اما سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی. یک فنجان (۳۶ گرم) برگ چغندر، تنها ۷ کالری دارد اما دارای یک گرم فیبر، یک گرم پروتئین و مقادیر زیادی ویتامین‌های A، C و K، منگنز و منیزیم است. مطالعات نشان داد که عصاره‌ی برگ چغندر می‌تواند با کاهش قند خون و پیشگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد، عوارض این بیماری‌های را معکوس کند. همچنین محتوای آنتی‌اکسیدانی برگ چغندر می تواند از کبد و کلیه‌ها در برابر عوارض دیابت محافظت کند.


زنجبیل

ریشه‌ی زنجبیل به عنوان عنصری پایه در بسیاری از غذاها کاربرد دارد. زنجبیل می‌تواند تا حدود زیادی حالت تهوع را در زنان باردار کاهش دهد. زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی بوده که آن را در درمان ناهنجاری‌های ناشی از التهاب مانند آرتریت، لوپوس و یا نقرس، مفید و مؤثر می‌کند. مطالعات نشان داده عصاره‌ی کنستانتره‌ی زنجبیل می‌تواند درد زانو را در افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتروز) کاهش داده و سایر علائمشان را نیز تسکین دهد. مکمل زنجبیل هم در کاهش قند خون در بیماران دیابتی مؤثر است.


مارچوبه

این سبزی بهاری سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و بسیار مفید است. تنها نصف فنجان (۹۰ گرم) مارچوبه حاوی یک سوم نیاز روزانه‌ی شما به اسیدفولیک است. همین مقدار مارچوبه دارای مقادیر زیادی سلنیوم، ویتامین K، تیامین و ریبوفلاوین است. دریافت اسیدفولیک کافی از منابعی چون مارچوبه می‌تواند از شما در برابر بیماری‌ها محافظت کرده و از نقص‌های مربوط به لوله‌های عصبی در دوران جنینی پیشگیری کند. همچنین مارچوبه با حمایت از عملکرد متابولیکی کبد و محافظت از آن در برابر سمی شدن، برای سلامت این اندام بسیار مهم نیز سودمند است.


کلم بنفش

کلم بنفش هم مانند سایر اعضای خانواده‌ی خود منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان‌هاست. یک فنجان (۸۹ گرم) کلم بنفش خام حاوی ۲ گرم فیبر و ۸۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C است. کلم بنفش غنی از آنتوسیانین است که نوعی ترکیب گیاهی و عامل رنگ خاص این کلم بوده و فواید بی‌شماری هم دارد. مطالعات نشان داده عصاره‌ی کلم بنفش می‌تواند مانع افزایش کلسترول خون شده و از آسیب به قلب و کبد پیشگیری کند. کلم بنفش خواص ضدالتهابی نیز دارد.


سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین، سبزی ریشه‌ای بوده و مزه‌ی شیرینی دارد، یک سیب زمینی شیرین متوسط دارای ۴ گرم فیبر، ۲ گرم پروتئین و منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز است. سیب زمینی شیرین دارای نوعی از ویتامین A به نام بتاکاروتن است و می‌تواند ۴۳۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را تأمین کند. مصرف بتاکاروتن، نقش چشمگیری در کاهش ریسک انواع خاصی از سرطان مانند سرطان ریه و سرطان سینه دارد.