ترشیِ زمستانیِ انار و لبو

از میوه های فصل زمستان استفاده کنید با آنها نوعی ترشی درست کنید که یک هفته ای هم آماده می شود. درر این مطلب طرز تهیه ترشی انار و لبو را به شما آموزش داده ایم که مطمئنا طرفدار آن می شوید.

از میوه های فصل زمستان استفاده کنید با آنها نوعی ترشی درست کنید که یک هفته ای هم آماده می شود. درر این مطلب طرز تهیه ترشی انار و لبو را به شما آموزش داده ایم که مطمئنا طرفدار آن می شوید.
 مواد مورد نیاز:
     انار: 1 کیلوگرم
    چغندر (پخته و رنده شده): 500 گرم
    سرکه انگور: 1 پیمانه
    آب انار: 1 لیتر
    پودر گلپر: 1 ق س
    پودر گشنیز: 1 ق س
    سیاه دانه: 2 ق س
    فلفل قرمز: 1 ق س
    نمک: به میزان لازم
   روش پخت:
  1- یک دوم قاشق سوپخوری نمک و انار را داخل کاسه ای با هم ملخوط کرده، بعد حدود 6 ساعت داخل ظرف درداری در دمای محیط بگذارید تا نرم شود.
 2- داخل قابلمه ای (مسی یا آلومینیومی نباشد) سرکه انگور (یا سرکه انار و یا سرکه لبو) و آب انار را ریخته و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس جغندر (از قبل با پوست پخته، سپس پوست آن را جدا کرده و به صورت سرد رنده شده) و انار را به آن افزوده و به مدت 2 دقیقه بجوشانید. بعد از روی حرارت برداشته و بگذارید تا سرد شود.
3- پودر گلپر، پودر گشنیز، سیاه دانه و پودر فلفل قرمز را به مواد افزوده و در ظرف درداری داخل یخچال بگذارید.
•    این ترشی بعد از یک هفته قابل استفاده است.

قدرت تار موی بودا

قدرت تار موی بودا را در نگه داشتن صخره طلایی ببینید

در طول تاریخ بشیریت، آدمی دلش که برای فضایی آسمانی و بهشتی تنگ شد، پای در راه های دشوار نهاد، مسیرهای سنگلاخی را درنوردید و از ستونی راست بالا رفت تا شاید خدا را بیابد… یا قدری آرامش داشته باشد تا با این درد عظیم بی کسی و تنهایی اش کنار آید… گویی رنج کشیدن گناهان را زدوده و روح آدمی را از هر ناپاکی می رهاند.

زمین چرخید و چرخید و این داستان بارها و به اشکال گوناگون تکرار شد. برخی از مسیحیان کوهستان های صاف را پشت سر گذاشتند و یکی از عجیب ترین کلیسای جهان را از آن خود کردند. روزگاری دیگر، جوانی عرب از کوه ها بالا می رفت، در  غاری کوچک به راز و نیاز مشغول می شد و بعدها به نام آخرین پیامبر جهان شناختنش. 

در سوی دیگری از دنیا، مریدان بودا مسیری سخت را بالا رفته تا به معبد کوچک و عجیب خویش برسند.

امروز کارناوال به سراغ همین معبد عجیب می رود که صخره طلایی یا پاگودا کیا اکتیو نام دارد. این معبد انگار در لبه پرتگاه دنیا قرار گرفته و هر آن احتمال افتادن دارد. معبدی که تنها صخره ای کوچک است و با ورقه هایی زرین آراسته شده و گویی به تار مویی بند است. با آن که سال هاست از ساخت پاگودا کیا اکتیو می گذرد، اما هنوز هم صخره طلایی پابرجا، در کناره کوه کیا اکتیو ایستاده است. 


پاگودا کیا اکتیو صخره طلایی

چرا صخره طلایی؟


– این معبد اعجاب انگیز بر لبه صخره ای واقع شده و گویی در حال افتادن است.

– معبدی کوچک اما باشکوه است که کاملا با ورقه های طلا پوشانده شده است.

– بوداییان سالی سه بار به زیارت این معبد می روند تا رستگار شوند.

پاگودا کیا اکتیو صخره طلایی

آشنایی با صخره طلایی در میانمار | Kyaiktiyo Pagoda

پاگودا کیا اکتیو که با نام صخره طلایی ( Golden Raock ) هم شناخته می شود، معبدی کوچک و بودایی در کشور میانمار است که بر روی صخره ای گرانیتی ساخته شده و با ورقه هایی از طلا زینت یافته است. صخره طلایی، سومین معبد بودایی مهم کشور میانمار محسوب می شود و در رده بندی، نامش پس از معابد شوئدگان و ماهامونی قرار می گیرد. 

افسانه ها و روایات محبوب میان بودایی ها، یکصدا معتقدند که این معبد طلایی به تار مویی از موهای بودا وصل است و این نیروی جادویی و ماورا طبیعی بوداست که معبد را این گونه در لبه صخره نگاه داشته است. طبق شواهد تاریخی، معبد طلایی همیشه این گونه در لبه صخره و در مرز افتادن قرار داشته و گویی که جاذبه زمین را به مبارزه ای ابدی فراخوانده است.

دیدن وضعیت حیرت آور این معید طلایی و استواری اش در برابر جاذبه زمین، الهام بخش بسیاری برای بازدید از معبد کیا اکتیو و نگاهی به آموزه های بوداست. خود راهبان بودایی سالی سه مرتبه برای رسیدن به صخره طلایی از مسیر کوهستانی بالا می روند تا از ثروت و عافیت برخوردار می شوند.

این معبد کوچک طلایی تنها ۷٫۳ متر ارتفاع دارد و محیط آن حدود ۱۵ متر است. جالب آن که در زبان مان ( زبان مورد استفاده بومیان میانمار )، کلمه کیا اکتیو به معنای «معبدی در گوشه دنج دنیا» می باشد. معبد صخره طلایی بر روی کوهی به همین نام و در استان مان کشور میانمار قرار دارد. 

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

صخره طلایی از زبان افسانه ها

افسانه ها زبان باز می کنند و درباره معبد زرین میانمار این گونه داستان سر می دهند:

بودا در یکی از روزهای دیدارش با زاهدی به نام تایک تا برخورد کرد و تار مویی از موهای خودش را به او بخشید. تایک تا برای آن که خیالش از ایمن بودن جای این هدیه با ارزش راحت باشد، تار مو را به یکی از موهای خود گره زده و آن را در میان طره موهای خود پنهان کرد. اما این پایان ماجرا نبود و تایک تا بخشنده تر از آن بود که هدیه بودا را برای خود نگاه دارد، پس به پیش پادشاه وقت رفت تا درخواستش را که ساخته شدن ضریحی برای این تار مو بود، با او در میان بگذارد. پادشاه که فرزند خانواده ای جادویی بود، دارای نیروهایی فراطبیعی بود که آن ها را از پدر کیمیاگر و مادر شاهدخت و اژدهایش به ارث برده بود. پادشاه و همراهانش پس از مواجهه شدن با درخواست تایک تا، به اجابت خواسته او بر آمدند. پس صخره ای را در اعماق دریا پیدا کرده و با کمک خدای بهشت بودایی ها، مکان فوق العاده ای را در کوه کیا اکتیو برای ساخت معبد و قرار گیری صخره یافتند. سپس صخره را بر روی لبه ای از کوه گذاردند و از آن جا که این صخره هم اکنون محمل تار موی بودا بود، نیروی معنوی و جادویی بودا، معبد را از افتادن حفظ می کرد.

گویند قایقی که آن را برای حمل صخره دریایی به کار گرفته بودند، خود به سنگی بدل شد. این سنگ امروزه در ۳۰۰ متری صخره طلایی قرار دارد و با نام پاگودا کیااختانبان ( Kyaukthanban Pagoda ) شناخته می شود و امروزه علاوه بر معبد صخره طلایی، به بازدید این سنگ نیز می روند.

افسانه ای دیگر می گوید:

پیش تر ها، صخره طلایی به گونه ای در هوا شناور بود که در بخش پایینی آن، به قدر راه رفتن یک مرغ فاصله بود. در طی گذر زمان صخره به پایین تر کشیده شد و به این ترتیب تنها برای عبور یک کبک فضا وجود داشت. بعدها این فاصله کم تر هم شد و شاید تنها برای گذر گنجشکی فاصله باقی مانده بود. 

صخره طلایی هنوز هم در هوا قدری معلق است اما فاصله آن به قدری کم است که به چشم نمی آید. 

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

تاریخچه صخره طلایی

برخی از اسناد تاریخی می گویند این معبد بودایی توسط پادشاهی به نام تیکتادهاماTeikthadhamma ) و در سال ۵۸۱ پیش از میلاد ساخته شده است. برخی دیگر نیز معتقدند یک راهب بومی در قرن یازدهم میلادی سه تار از موی بودا را به پیش پادشاه وقت برد و از او خواست ضریح و معبدی را برای این تارهای مو احداث کند و این چنین صخره طلایی ساخته شد.

صخره طلایی میانمار

مشخصات صخره طلایی | عنوانش خوب نیست

این معبد زرین محیطی در حدود ۱۵ متر و بر روی صخره ای به ارتفاع ۷٫۶ متر قرار دارد. صخره طلایی بر روی صفحه ای مایل واقع شده و سطح تماس دو صخره با یک دیگر بسیار کوچک است. به نظر می رسد این دو سطح مستقل از یک دیگرند، چرا که تقریبا نصف صخره طلایی در هوا معلق است و تنها بخش انتهایی آن بر روی صخره زیرین خود تکیه کرده است. در کل می توان گفت صخره طلایی چون قطره ای عمودی است که گویی در حال سقوط به دره پایین خود است. 

این معبد زرین در واقع جنسی از گرانیت دارد که با صفحاتی از طلا پوشانده شده و وزنی در حدود 611.5 تن دارد. اگر با دقت صخره طلایی و صخره زیرینش نگاه کنید، خواهید دید که در دور تا دور پایه ی صخره، اشکال نیلوفری شکلی با ورقه های طلا به تصویر کشیده شده اند.

برای رسیدن به معبد، پلکانی ساخته شده که در طی آن چند سطح برای استراحت و تماشا و تعدادی معبد بودایی دیگر وجود دارد. با این حال، این صخره طلایی است که جاذبه اصلی برای زائران بودایی و گردشگران محسوب می شود.

به تازگی تراس جدیدی در سطحی پایین تر احداث کرده اند که در آن جا می توانید به تماشای پاگودای زرین کیا اکتیو بایستید. همچنین در سال ۲۰۰۱ روکش طلایی معبد تجدید و ساختار آن بازسازی شد.

در مجموع در اطراف معبد طلایی چهار بخش مختلف وجود دارد که با نام های: ۱- سرسرا روباز پیشکش ۲- سرسرا عبادت، ۳- سرسرا شیشه ای پیشکش و ۴- مسیر بوبو گیو ( Kyaiktheeyoe Bo Bo Gyi ) شناخته می شوند. در فاصله کمی از صخره طلایی نیز، حلقه ای از چندین ناقوس با ۴ تندیس از فرشتگان در میان دیده می شود. 

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

بازدید از صخره طلایی به چه شکلی خواهد بود؟

در طلوع و غروب آفتاب، صخره طلایی را می بینید که رنگ هایی متفاوت به خودش می گیرد. درست در همین هنگام، زائران بودایی در اطراف و محوطه پاگودا گرد هم جمع می شوند و سرودهای مذهبی را با نشاطی دو چندان و با صدایی رسا، همخوانی می کنند. 

مراسم در همین جا تمام نمی شود و با روشن کردن شمع، مراقبه در سکوت شب و در انتها، اهدای پیشکش ها به بودا ادامه می باید. مردان از روی پلی گذر می کنند تا بتوانند برگ های زرین نیلوفر روی صخره را با حالی ستایشگرانه، بچسبانند. آن ها با این حرکت ارادت خود را به بودا ثابت می کنند. از طرفی، ورود برای بانوان ممنوع است و خانم ها حق لمس کردن صخره طلایی و در نتیجه عبور از روی پل را ندارند. 

مردمان میانمار از مناطق مختلفی به بازدید معبد زرین می آیند و تعدادی گردشگر و مسافر هم در این میان به چشم می خورند. جالب آن که زیارت از این معبد بزرگ و کوچک نمی شناسد و حتی گاه افراد رنجور و عصا به دستی را در مسیر می بینید که از مریدان باوفای بودا هستند. البته کهنسالانی که توانایی بالا رفتن از پلکان طول و دراز و نسبتا دشوار معبد را ندارند، از زیارت بی نصیب نیستند. آنان بر روی تخت های روان می نشینند و باربرهای معبد این سالمندان را تا بالای پلکان حمل می کنند. 

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

مراسم خاص در کنار صخره طلایی 

شب ماه کامل در ماه مارچ ( اواخر اسفند تا اوایل بهار ) روز ویژه ای برای بوداییان و زائران معبد طلایی است که نامش را روز تابانگ ( Tabaung ) گذارده اند. در این شب خارق العاده، اطراف معبد به احترام بودا غرق در نور و روشنایی خواهد شد و به ۹۰ هزار شمع روشن مزین می شود. مریدان بودایی نیز در شب تابانگ دستت خالی نمی آیند و غذا، میوه و عودهای خود را به بودای بزرگ تقدیم می کنند. 

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

موقعیت جغرافیایی صخره طلایی

معبد صخره طلایی در بخش شمالی ساحل تناسریم کشور میانمار و ۱۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا روی تپه ای از کوه کیا اکتیو قرار گرفته است. این تپه ها را همچنین با نام تپه کلاسا یا کوهستان یوما شرقی می شناسند. در اطراف صخره زرین چند شهر و روستا وجود دارد که نزدیک ترین آن روستای کینپون، در ۱۶ کیلومتری از صخره طلایی و درست در کوهپایه کیااکتیو قرار دارد.

مسیر کوهنوردی و پیاده روی برای رسیدن به صخره طلایی از پایین کوه کیا اکتیو شروع می شود که در این مسیر، چندین صخره گرانیتی دیگر دیده می شود که موقعیت قرارگیری آن ها جالب و متفاوت است. در نزدیکی معبد زرین به دو تندیس شیر برخورد می کنید که از ورودی معبد محافظت می کنند. از این نقطه که یاتتانگ ( Yatetaung ) نام دارد، باید پاپوش ها و کفش های خود را به روش بودائیان در آورده و باقی راه را با پای برهنه طی کنید.

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

مسیرهای دسترسی به صخره طلایی

آدرس: میانمار، ایالت مان، منطقه تاتون، پاگودا صخره طلایی

حالا که نزدیکی صخره رسیده اید ابتدا باید از کوه کیا اکتیو بالا بروید. دو مسیر پیش روی شماست که می توانید خود را به صخره طلایی برسانید:

۱- مسیر معمول با پیاده روی

مسیر صاف و سنگفرش شده کوهستانی این معبد بودایی در سال ۱۹۹۹ احداث شد که ابتدای آن در پایانه اتوبوس یاتتانگ قرار دارد و تا بالای کوه و نزدیک خود صخره طلایی ادامه می یابد. در ابتدای ورود به مسیر و در پایانه اتوبوس، در دو طرف فضای غبارگرفته و شلوغی از کیوسک ها را می بینید و در ادامه راهی 1.2 کیلومتری پیش روی شما قرار می گیرد. طی کردن این مسیر در حدود ۱ ساعت زمان می برد. 

۲- کوهنوردی، راهی جذاب برای رسیدن به معبد

اگر اهل هیجان و کوهنوردی باشید، مسیر دیگری مختص به شما وجود دارد. این راه از کمپ روستای کینپون آغاز می شود و مسیری ۱۱ کیلومتری را در برابر شما قرار می دهد. البته در این راه شما تنها افراد کوهنورد آن نخواهید بود، چرا که بسیاری از زائران و مریدان بودا برای رسیدن به صخره طلایی، این راه را بر می گزینند که به نوعی برای آن ها وجه معنوی و ریاضت دارد. 

همان طور که قبلا اشاره شد، چندین معبد و ساختمان دیگر نیز در نزدیکی صخره طلایی وجود دارد که به تازگی در کوه ها و تپه های اطراف ساخته شده اند. برای رسیدن و بازدید از آن ها نیز باید از مسیرهای کوهنوردی استفاده کنید.

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

بهترین زمان بازدید از صخره طلایی

امروزه این پاگودای جذاب چیزی بیش از یک معبد بودایی است و بسیاری قصد سفر می کنند تا معبد زرین را از نزدیک ببینند. می توان شلوغ ترین فصل بازدید و زیارت از این معبد را ماه های آبان تا اوایل بهار ( نوامبر تا مارچ ) دانست. اگر در طی ماه های خرداد تا شهریور به این کوهستان بروید، با حجم غلیظی از مه و باران رو به رو خواهید شد که با این حال در کمال تعجب می بینید مانع از مریدان بودایی برای رفتن به صخره طلایی نمی شود.

به گونه ای، می توان بهترین ساعات بازدید از این صخره طلایی و منحصر به فرد را به هنگام طلوع و خورشید آفتاب دانست. زمانی که آسمان غرق در رنگ های گرم وخونین می شود و انعکاس رنگ های سرخ و نارنجی و طلایی آفتاب را می توان در پاگودا زرین به تماشا نشست.

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

برای بازدید از صخره طلایی کجا اقامت کنیم؟

درست در بالای کوه کیا اکتیو و در نزدیکی صخره طلایی چندین هتل وجود دارد که می توانید برای اقامت روی آن ها حساب کنید. اما بسیاری از مسافران و گردشگران، اقامتگاه های روستای کینپون را ترجیح می دهند. همان طور که قبلا اشاره شد این روستا در نزدیکی کوه کیا اکتیو و در ۵ کیلومتری صخره طلایی قرار گرفته است. 

هم زمان می توانید از فضای سرزنده و شلوغ روستاها و رستوران های مختلفش لذت ببرید.

اگر انتخاب شما برای اقامت روستای کینپون است، توصیه می کنیم که طوری هماهنگ کرده تا بعدازظهر یا عصر به کینپون برسید و صعود از کوه و رسیدن به صخره طلایی را به روز بعد موکول کنید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک صخره طلایی عبارت اند از:

هتل باگاتیدهی (Bawgatheiddhi Hotel) : نزدیکی روستای کینپون با حدود هزینه ۱۷ تا ۹۰ دلار (حدود ۵۵ تا ۳۰۰ هزار تومان)

هتل گلدن راک (Golden Rock Hotel) : در نزدیکی صخره طلایی و با حدود هزینه ۷۵ تا ۹۰ دلار (حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان)

هتل مونتین تاپ (Mountain Top Hotel) : در نزدیکی صخره طلایی و با حدود هزینه ۹۰ تا ۱۲۰ دلار (حدود ۳۰۰ تا ۳۹۰ هزار تومان)

صخره طلایی

اطلاعات بازدید از صخره طلایی

 برای رسیدن به صخره طلایی گزینه هایی چون اتوبوس و قطار را در پیش روی خود دارید.

۱- قطارها روزانه سه بار از شهر یانگون، پایتخت میانمار به سوی روستای کینپون حرکت می کند. البته باید بدانید این قطار، قطاری بسیار قدیمی است که سرعت بسیار کندی دارد و مسیری پر از فراز و نشیب را طی می کند. با این حال اگر از ملاقات با مردم محلی و دیدن مناظر اطراف لذت می برید، قطار می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. حدودا ۴ ساعت در راه خواهید بود، البته اگر قطار تأخیر بیش تری نداشته باشد. بلیت این قطارها را می توانید از ایستگاه قطار یا دفتر قطار در ساختمان ساکورا تهیه کنید. 

هزینه بلیت ها بسیار پایین است و بلیت صندلی های درجه یک، در حدود ۶ هزار تومان (۲,۴۵۰ کیات میانمار) است. البته به یاد داشته باشید اینجا میانمار است و منظور از صندلی درجه یک، تنها صندلی با بالشتک و جایی برای استراحت پا است. صندلی های درجه دو نیز قیمتی در حدود ۳ هزار تومان (۱,۲۰۰ کیات میانمار) دارند. 

۲- راه دیگر استفاده از اتوبوس است که از شهر یانگون می توانید به شهر کیا اکتیو و روستای کینپون برسید. شروع سرویس دهی از ساعت ۶:۳۰ صبح است و در فواصل یک ساعت تا ساعت ۱۴:۳۰ ادامه پیدا می کند. هزینه بلیت اتوبوس ۸۰۰۰ کیات میانمار و حدود ۲۰ هزار تومان ماست. با اتوبوس نزدیک ۵ ساعت در راه خواهید بود.

اقامت: در روستای کینپون چندین اقامتگاه و هتل وجود دارد که برای استراحت می توانید از آن ها استفاده کنید.

هزینه ورود به پاگودا کیا اکتیو: ۶۰۰۰ کیات میانمار (حدود ۱۵ هزار تومان)

آدرس: میانمار، ایالت مان، منطقه تاتون، پاگودا صخره طلایی

Address: Golden Rock Pagoda, Thaton District, Mon State, Myanmar (Burma)

موقعیت صخره طلایی روی نقشه:

صخره طلایی میانمار
صخره طلایی میانمار

 

دیدنی های اطراف صخره طلایی

به هنگام بازدید و یا پس از بازدید از پاگودا صخره طلایی می توانید از جاذبه های زیر نیز دیدن کنید:

پاگودا ایکسارتایا ( Eiksarthaya Pagoda

معبد بوبو نی نات ( Bo Bo Ni Nat ) 

معبد شوی نان کیان نات ( Shwe Nan Kyin Nat )

پاگودا هانتر هیل ( Hunter Hill Pagoda )

خوردن سالاد همراه غذا

محققان دریافتند؛

خوردن سالاد همراه غذا افسردگی می آورد

اضطراب، افسردگی و خستگی می تواند از عوارض جانبی سالادی باشد که همراه با غذا خورده اید.

 به گفته محققان، برخی غذاها و مواد خوراکی طبیعتاً سالم هستند، اما همراه با هم می توانند منجر به بروز برخی علائم مشکل ساز از جمله اضطراب و خستگی شوند. دکتر سوتلانا کوگان، متخصص داخلی در نیویورک، علت آن را وجود بالای مس در برخی مواد خوراکی عنوان می کند.

سبزیجات برگدار، نخود، آووکادو و صدف به طور طبیعی سرشار از مس هستند که بدن ما برای رشد طبیعی به آن نیاز دارد.

به گفته دکتر کوگان، مصرف بیش از اندازه این مواد خوراکی می تواند فرد را در معرض ریسک بالا قرار دهد و به اصطلاح فرد دچار مسمومیت با مس می شود.

دکتر کوگان توصیه می کند بهترین روش درمان مسومیت مس رفتن به سونا است که در نهایت سموم از طریق عرق دفع شوند.

مس علاوه بر کمک به هدایت عصبی به متابولیسم آهن در بدن نیز کمک می کند. کمبود این عنصر می تواند منجر به مشکل در سیستم ایمنی و استخوان ها نظیر کم خونی و پوکی استخوان شود. مصرف بیش از اندازه مس هم می تواند منجر به مشکلاتی نظیر بیماری کلیه و روده شود.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نیز مشخص شد که مصرف بیش از اندازه زیاد مس با تحریک و آغاز ابتلا به بیماری آلزایمر در مغز همراه است.

21 بهمن بازدید از موزه ها رایگان است

21 بهمن بازدید از موزه ها رایگان است

همه‌ موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سراسر کشور، روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن رایگان هستند.

محمدرضا کارگر مدیر اداره کل موزه‌ها  توضیح داد: به دلیل برگزاری راهپیمایی در روز جمعه ۲۲ بهمن و حضور گسترده مردم در راهپیمایی این روز، تصمیم گرفته شد روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن همه‌ی موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رایگان باشد.

او بیان کرد: رایگان بودن موزه‌ها فقط برای گردشگران داخلی است، اما گردشگران خارجی که به صورت انفرادی و نه با تور به بازدید موزه‌ها می‌روند نیز می‌توانند از موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به صورت رایگان بازدید کنند.

به گفته‌ وی، گردشگران خارجی که با تور به بازدید موزه‌ها می‌روند باید هزینه‌ مشخص شده را پرداخت کنند.

8 خطر کبد

8 خطری که کبدتان را نشانه گرفته را حتما بشناسید!

هپاتیت B و C می‌توانند از طریق استفاده از وسایل شخصی دیگران نیز سرایت کند. وسایل شخصی همچون مسواک، تیغ، قیچی ناخن، لیف حمام، سوزن‌ها و هر چیز دیگری که ممکن است اثری از خون آلوده روی خود داشته باشد می‌تواند باعث سرایت هپاتیت B و C شود. بنابراین، سعی کنید که از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.

هپاتیت به معنای التهاب کبد است. ویروس‌های مختلفی می‌توانند باعث هپاتیت شوند. اصلی‌ترین انواع بیماری هپاتیت شامل هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C هستند. علائم هپاتیت نوع A غالبا شبیه به علائم التهاب معده‌ای و روده‌ای یا گاستروآنتریت ویروسی هستند. در اکثر موارد مشکل افراد مبتلابه هپاتیت نوع A در مدت یک ماه برطرف می‌شود. هپاتیت نوع B و C هم می‌توانند باعث بیماری ناگهانی و حاد شوند. باوجوداین، هپاتیت نوع B و C می‌توانند منجر به سرطان کبد یا یک التهاب مزمن شوند که می‌تواند آسیب شدید کبدی به نام سیروز را به بارآورند.

آلودگی باعث سرایت هپاتیت می‌شود: هپاتیت A از طریق خوردن غذاها و نوشیدن نوشیدنی‌هایی سرایت می‌کند که آلوده به مدفوع فرد مبتلابه هپاتیت هستند. علاوه بر این، از طریق تماس نزدیک با یک فرد مبتلابه هپاتیت نیز دچار هپاتیت می‌شوید. برای مثال، از طریق عوض کردن پوشک کودک مبتلابه هپاتیت و از طریق تماس جنسی با فرد مبتلابه هپاتیت مبتلابه هپاتیت خواهید شد. علاوه بر این، بهداشت ضعیف نیز خطر ابتلا به هپاتیت C را افزایش می‌دهد. هپاتیت B و C اساسا از طریق خون، منی و دیگر مایع‌های بدن که عفونی‌شده‌اند به فرد دیگر سرایت می‌کنند.


محصولات غذایی و آب آشامیدنی آلوده: شیوع هپاتیت A به دلیل مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و سالادهای آلوده بوده است. برای جلوگیری از هپاتیت A باید محصولات غذایی همچون میوه‌ها و سبزی‌ها را پیش از مصرف به‌خوبی بشویید، حتی اگر میوه‌ها و سبزی‌های مصرفی شما پوست کندنی باشند. حتی با نوشیدن آب آلوده نیز به هپاتیت A مبتلا خواهید شد، به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از مصرف آب رودخانه یا آب برکه آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید. حتی‌الامکان سعی کنید که از آب‌های معدنی بسته‌بندی‌شده استفاده کنید و از خوردن یخ خودداری کنید، مگر آنکه یخ از آب بطری شده درست‌شده باشد. برای هپاتیت A و B واکسن‌هایی وجود دارند، اما برای هپاتیت C هیچ واکسنی وجود ندارد.

دست‌های آلوده یا کثیف: هپاتیت A می‌تواند برای ماه‌ها در خارج از بدن زنده باقی بماند. بهداشت خوب شامل شستن همیشگی دست‌ها یا استفاده از یک ماده تمیزکننده دست پس از توالت رفتن، پس از عوض کردن پوشک بچه و پیش از غذا خوردن و... می‌تواند به جلوگیری از هپاتیت A کمک کند. اگر از یک توالت عمومی استفاده کردید، سعی کنید حتی‌الامکان از دست خود برای استفاده از شیر آب استفاده نکنید یا برای استفاده از شیر آب و برای باز و بسته کردن در توالت از یک دستمال استفاده کنید و پس از خارج شدن از توالت عمومی فورا دست خود را با یک مایع تمیزکننده بشویید.


خون آلوده: خون یا مایع‌های بدن که عفونی‌شده هستند می‌توانند باعث سرایت هپاتیت B و C شوند. این عفونت می‌تواند حین تولد کودک از یک مادر آلوده، حین رابطه جنسی دو نفر یا از طریق تماس یک زخم باز به وجود آید. علاوه بر این، هپاتیت می‌تواند از طریق وسایل دندان‌پزشکی آلوده به فرد انتقال یابد، هرچند ضدعفونی کردن وسایل دندان‌پزشکی این امر را ناممکن می‌سازد. همچنین تزریق خون آلوده نیز باعث سرایت هپاتیت C می‌شود، هرچند امروزه خون‌های اهدایی به‌خوبی بررسی می‌شوند و احتمال تزریق خون آلوده به دیگران بسیار کم است. به‌طورکلی، از هر 205000 انتقال خون یک انتقال خون هپاتیت B را سرایت می‌دهد و از هر 2 میلیون انتقال خون یک انتقال خون هپاتیت C را سرایت می‌دهد.


تاتو و سوراخ کردن بدن: با مراجعه به سالن‌های تاتویی که بهداشت آن‌ها در حد بالا است می‌توانید خطر ابتلا به هپاتیت B و C را کاهش دهید. این سالن‌ها باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند و کارمندان این سالن‌ها باید دارای مجوز بوده و به‌خوبی آموزش‌دیده باشند. اگر تاتو کارها ابزار تاتوی خود را به‌خوبی ضدعفونی نکنند و از ابزارهای یک‌بارمصرف برای چند بار استفاده کنند خطر ابتلا به هپاتیت B و C را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، مطمئن شوید که تاتو کارها پیش از شروع کار خود دست خود را به‌خوبی بشویند و از قبل از دست کردن به بدن شما از دستکش استفاده کنند.


پدیکورها، مانیکورها و اصلاح مو: رفتن به سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها نیز می‌تواند تااندازه‌ای خطر ابتلا به هپاتیت B و C را افزایش دهد. اگرچه امکان انتقال هپاتیت C از طریق ابزار موجود در آرایشگاه‌ها کم است (2 تا 5 درصد)، اما این احتمال وجود دارد که خون‌آلوده‌ای روی این ابزار باشد و درنتیجه خطر ابتلا به هپاتیت B و C را در شما افزایش یابد. توصیه می‌شود که پیش از رفتن به سالن‌های ترمیم ناخن یا اصلاح مو ابزار مخصوص خود مانند سوهان‌های ناخن، قیچی ناخن، تیغ‌ها و دیگر ابزار یا تجهیزات را همراه خود ببرید.


تماس جنسی: برقراری رابطه جنسی با فردی که مبتلابه هپاتیت B است یک عامل اصلی برای مبتلا شدن به عفونت‌های جدید است. ویروس هپاتیت B را می‌توان در خون، مایع واژن یا منی یک فرد آلوده یافت. اگر امکان پرهیز جنسی ندارید واکسینه کردن خود مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت B است. علاوه بر این، استفاده از کاندوم‌های لاتکس نیز خطر ابتلا به هپاتیت B را کاهش می‌دهد.


استفاده از وسایل شخصی دیگران: هپاتیت B و C می‌توانند از طریق استفاده از وسایل شخصی دیگران نیز سرایت کند. وسایل شخصی همچون مسواک، تیغ، قیچی ناخن، لیف حمام، سوزن‌ها و هر چیز دیگری که ممکن است اثری از خون آلوده روی خود داشته باشد می‌تواند باعث سرایت هپاتیت B و C شود. بنابراین، سعی کنید که از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.

دانه مویز

مصرف 21 دانه مویز سرخ به صورت ناشتا،موجب پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

کارشناس ارشد طب سنتی استان گفت: مویز با مزاج ناشتا 21 دانه مویز بخوریدگرم، از خانواده کشمش و جزو گروه میوه‌ها است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به ‌جای قند، چای خود را همراه با مویز میل کنند.
هانیه ناصری مزاج با اشاره به اینکه در طب سنتی خوراکی‌هایی مانند سکنجیبن، عناب و آب میوه‌های ترش مصلح مویز هستند افزود: مویز، هضم‌ کننده غذا و گرم‌ کننده تمام بدن بخصوص کلیه و مثانه است مصرف حجم متعادلی از مویز می ‌تواند باعث تقویت معده، کبد، کلیه‌ها و مثانه شود.
وی گفت: استمرار در مصرف مویز می‌تواند به افزایش حافظه، قدرت فهم، تسکین صفرا، دفع بلغم و اصلاح خلق‌ و خو هم کمک کند.
وی به افراد توصیه کرد، هنگام خرید مویز انواع چاق، پرگوشت، شیرین و کم‌ دانه آن را انتخاب کنند، زیرا مویزهای بسیار خشک، کم ‌گوشت و پردانه، جزو بدترین انواع مویز هستند.

«به» میوه ای مغذی

«به» میوه ای سرشار از مواد مغذی

میوه به در شکل نرسیده به رنگ سبز می‌باشد که پرزهای طوسی رنگی آن را پوشانده است. با رسیده شدن به، این میوه به رنگ زرد متمایل می‌شود. درخت به در بسیاری از ملل دنیا به عنوان سمبل باروری، عشق و زندگی شناخته شده است. میوه، دانه و برگ‌های به از زمان‌های بسیار دور به عنوان دارو استفاده می‌شده است

این میوه برای تهیه مربا، مارمالاد، پودینگ و... بسیار کاربرد دارد و این مربا برای تسکین مشکلات روده‌ای استفاده می‌شود. هر۱۰۰ گرم از میوه به ۵۷ کالری انرژی دارد. همچنین سرشار از فروکتوز، گلوکز، پکتین، لمون، مالیک اسید، نمک پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، روی، فسفر، مس، کلر، سولفور، کاروتن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B۱، ویتامین B۲، ویتامین B۳، ویتامین B۶ می‌باشد. این میوه دارای پروتئین، فیبر، کربوهیدرات و... نیز است.

درمان آنمی

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در به ویتامین C می‌باشد، که نقش کلیدی در سلامت ذهنی و فیزیکی دارد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و از تولید رادیکال‌های آزاد توسط چربی‌های غیراشباع جلوگیری می‌کند. همچنین وجود ویتامین C در رژیم غذایی باعث افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود؛ در نتیجه از کم خونی‌هایی که به علت کمبود آهن به وجود می‌آیند، جلوگیری می‌نماید.

اثرات آرامبخشی

دانه به دارای آمیگدالین یا همان ویتامین B۱۷ است. که اثرات ضد سرطانی دارد. البته در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمود؛ زیرا مقادیر زیادی از آمیگدالین سمی می‌باشد. دانه‌های به سرشار از تانن، شکر، پکتین، مالیک اسید، آمیگدالین و... می‌باشند. دمنوش تهیه‌شده از این دانه‌ها خاصیت آرامبخشی دارد. بی‌خوابی را درمان می‌کند و تنش‌های عصبی و تنفس نامناسب را تسکین می‌بخشد. همچنین پکتین موجود در این دانه‌ها برای درمان جراحات، سوختگی‌ها، سرفه، گلودرد و سایر مشکلات تنفسی کاربرد دارد.

درمان سرفه

دانه‌های خشک‌شده به برای درمان گلودرد و تسکین سرفه بسیار کارآمد می‌باشد. این دانه‌ها را در آب حل کنید و به عنوان داروی سرفه استفاده نمایید. این درمان برای کودکان بسیار مفید است زیرا صد در صد بدون الکل می‌باشد. دانه‌های این گیاه برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آسم و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. برای این منظور لازم است تا دانه‌های به را در آب بجوشانید و سپس مصرف نمایید.

مشکلات گوارشی

پودری که از برگ‌های به استخراج می‌شود، مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش مانند اسهال، یبوست، سوءهاضمه و... را کاهش می‌دهد. البته میوه به در حالت پخته به همراه عسل و کمی سرکه باعث افزایش فعالیت دستگاه گوارش می‌شود. ترکیبات پکتینی موجود در این میوه باعث بهبود بیماری‌های روده‌ای می‌شوند. برگ‌های به همچنین باعث تقویت معده و کبد می‌گردند.

بیماری‌های کرونر قلبی

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد مصرف عصاره برگ به بر نمایه‌های بیوشیمیایی مرتبط با بیماری‌های کرونر قلبی تاثیر می‌گذارد. همچنین میوه و دانه به که سرشار از پکتین می‌باشند، برای سیستم قلبی عروقی مناسب هستند و علاوه بر کاهش کلسترول خون، به کاهش فشارخون نیز کمک می‌کنند. همچنین از ایجاد لخته‌های خونی پیشگیری می‌نمایند.

اثرات درمانی دیگر

میوه به باعث بهبود اشتها می‌شود. همچنین خون‌رسانی و تغذیه قلب را تسهیل می‌نماید.

میوه به برای تسکین التهاب ارگان‌های داخلی مانند رحم بسیار مناسب است.

میوه، دانه و برگ‌های به برای بهبود بیماری‌های دستگاه ادراری پیشنهاد می‌شوند.

برای افراد دیابتی که می‌خواهند سطح قند خون خود را کاهش دهند، مصرف دمنوش به با تمام ضمایم به صورت میوه، دانه و برگ‌های به، ۳ بار در روز توصیه می‌شود.

این میوه همچنین برای بیماری‌های پوستی و ناراحتی‌های چشمی مناسب می‌باشد.

برگ به همچنین برای تقویت موها و کدر کردن رنگ آنها در صورت استفاده موضعی بر روی موها، پیشنهاد مناسبی است.

طرز تهیه سالاد روسی

سالاد سیب زمینی روسی، سالادی شبیه سالاد الویه خودمان است که کمی ظاهر آن و مواد اولیه اش متفاوت است. درست کردن این سالاد در عین حال که خیلی هم عجیب نیست، می تواند تجربه خوبی باشد.

سالاد سیب زمینی روسی، سالادی شبیه سالاد الویه خودمان است که کمی ظاهر آن و مواد اولیه اش متفاوت است. درست کردن این سالاد در عین حال که خیلی هم عجیب نیست، می تواند تجربه خوبی باشد.
 
مواد لازم:
     سس مایونز 3 قاشق غذاخوری
    خیارشور خرد شده 5 عدد متوسط
    شوید تازه وخرد شده به میزان لازم
    پیازچه خرد شده به میزان لازم
    تخم مرغ (ابپز شده)  5 عدد
    هویج نگینی خرد شده آبپز شده 4 عدد متوسط
    سیب زمینی آب پز 3 عدد متوسط
    نمک- فلفل به میزان لازم
    نخودفرنگی 1 لیوان
    ابلیمو (دلخواه) به میزان لازم
 
 طرز تهیه سالاد روسی  
 طرز تهیه:
 1-سیب زمینی ها را مکعبی شکل حدود یک سانت خرد کرده با آب جوش بپزید به طوری که کاملا له نشود.
  2-هویج و تخم مرغ را بپزید و آن ها را نیز مکعبی شکل خرد کنید سپس خیار شور ها را خرد کرده با پیازچه خرد شده به مواد بالا اضافه کنید نخود فرنگی وشوید تازه خرد شده را هم در آخر به مواد اضافه کنید.
  3-نمک فلفل و ابلیمو (دلخواه) را با سس مایونز مخلوط کرده به مواد سالاد اضافه کنید سپس در یخچال گذاشته تا سرد شود و بعد میتوانید میل کنید.

سیگار را ترک کنید

برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه های مختلفی وجود دارد. بعضی از این راهها از بقیه راههای ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ایست که می‌تواند شما را وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ایست که با روحیات و علایق شما سازگار باشد.

بعد از چند ساعت از شروع ترک سیگار بدن شما شروع به بهبود از تاثیرات نیکوتین می‌کند، فشارخون، ضربان قلب دمای بدن شما (در کل همه چیزهایی که بخاطر نیکوتین موجود در سیگار بالا بوده‌اند) شروع به کاهش کرده و به سطح سالم‌تری برمی‌گردند، ظرفیت ریه شما افزایش یافته و نای شما آرام می‌شود و با این تغییرات به خون اجازه دریافت میزان بیشتری اکسیژن از ریه داده می‌شود. بدلایل زیادی ترک سیگار یکی از بهترین اقدام‌ها برای سلامت کوتاه مدت و بلندمدت شما می‌باشد.
 ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است، میزان سختی ترک سیگار به عواملی که در زیر بیان می‌کنیم بستگی دارد
 – تعداد سیگاری که شما روزانه مصرف می‌کنید
– تعداد افراد سیگاری‌ایکه با شما رفت و آمد داشته و به شما نزدیک‌اند(والدین، دوستان و همکاران سیگاری)
– دلیل اینکه شما سیگار می‌کشید(کنترل وزن، موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان)
  مقصر اصلی اعتیادآوری سیگار، نیکوتین (مخدر اصلی درون تنباکو) می‌باشد. مغز شما سریعا به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتری سیگار و نیکوتین را افزایش می‌دهد. مغز شما برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، شروع به ترشح مواد شیمیایی می‌کند. مواد شیمیایی درون سیگار مغز را وادار به ترشح دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌کند. اگر مغز این دو ماده شیمایی را بیش از حد ترشح نماید، سطح مواد شیمیایی در مغز بهم ریخته و مغز برای مقابله به این مشکل شروع به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین می‌تواند باعث شود زمانیکه سیگار نمیکشید دچار افسردگی و خستگی شوید.
 درگذر زمان مغز شروع به پیش‌بینی زمان سیگار کشیدن شما می‌کند و در این هنگام اقدام به ترشح موادشیمایی ضدنیکوتین می‌نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین باعث می‌شوند، شما احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس احتیاج به سیگار نمایید.
 محرک به هرچیزیست که مغز شما با سیگار کشیدن مرتبط می‌کند. محرک‌های هرفردی با دیگران متفاوت است. برای شما ممکن است این محرک بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا و یا نوشیدنی خاص و یا صحبت با کسانیکه معمولا بهمراهشان سیگار می‌کشید، باشد. بعضی اوقات احساسات شما (شادی یا ناراحتی) می‌تواند محرک سیگار کشیدنتان باشد. یکی از مهم‌ترین کلیدهای ترک سیگار شناختن محرک‌هاییست که شما را به هوس سیگار کشیدن می‌اندازند.
 برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راههای مختلی وجوددارد. بعضی از این راهها از بقیه راههای ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ایست که می‌تواند شمارا وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ایست که با روحیات و علایق شما سازگار باشد. در ادامه بعضی از شیوه‌های ترک سیگار را به شما معرفی می‌کنیم:
 روش اول ترک سیگار: بدون کمک دیگران
 تقریبا ۹۰ درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده می‌کنند و می‌خواهند سیگار را بدون هرگونه کمکی‌ (شامل حمایت نزدیکان، دارو و یا درمان) ترک نمایند. هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده می‌کنند، اما کم‌تر از ۱۰ درصد افرادیکه از این شیوه استفاده می‌کنند، موفق می‌شوند.
 روش دوم ترک سیگار: رفتار درمانی
 برای استفاده از روش رفتار درمانی در ترک سیگار، شما به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار مراجعه می‌کنید. متخصص رفتاردرمان به شما برای شناسایی محرک‌هایی که باعث احساس هوس سیگار در شما می‌شود و فراهم کردن حمایت عاطفی زمانیکه به آن نیاز دارید، کمک می‌کند.
 روش سوم ترک سیگار: درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین
 این روش شامل استفاده از آدامس‌ها، چسب‌ها، اسپری‌ها و قرص‌های نیکوتین دار می‌شود. این روش نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن شما می‌رساند. این نوع ترک سیگار زمانیکه با رفتاردرمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می‌دهد.
 روش چهارم ترک سیگار: درمان دارویی
 
بعضی از انواع داروها همچون زیبان (Zyban) و یا چانتیکس (Chantix) برای کمک به ترک سیگار ساخته شده‌اند. این داروها می‌بایست با دستور پزشک تجویز شوند.
 روش پنجم ترک سیگار: درمان ترکیبی
 استفاده از ترکیبی از روش‌های مختلف ترک سیگار شانس شما را برای رسیدن به هدفتان افزایش می‌دهد. برای مثال، ترکیب رفتاردرمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و … شامل این نوع درمان می‌شوند.
 قوانین جدید شما درهنگام ترک سیگار
 
هنگام ترک سیگار چند نکته و قانون مهم وجود دارد که شما باید رعایت نمایید. این نکات و قوانین شامل:
 قانون اول ترک سیگار: محرک‌های خود را بشناسید و از آن‌ها دوری نمایید
 سعی کنید از موقعیت‌هایی که باعث تحریک شما به سیگار کشیدن می‌شود، بخصوص در سه ماهه اول ترک سیگار، دوری کنید.
 قانون دوم ترک سیگار: سخت‌ترین روزهای ترک سیگار روزهای اول است
 اگر از روش ترک سیگاربدون دارو استفاده می‌کنید، سخت‌ترین روزها، روزهای اول است. در این چندروز شما احساس زودرنجی، افسردگی، کندی و خستگی می‌نمایید. بعد از گذراندن این چند روز شما کم کم به حالت عادی برمیگردید(اما هنوز هوس سیگار دارید).
 قانون سوم ترک سیگار: تسلیم هوس سیگار نشوید
 هرزمانیکه شما هوس سیگار می‌کنید و سیگار نمی‌کشید، شانس ترک سیگار در شما افزایش می‌یابد.
 قانون چهارم ترک سیگار: روابط با دوستان غیرسیگاری
 شروع به ایجاد روابط جدید با دوستان غیرسیگاریتان نمایید، این کار شانس ترک سیگار در شما را افزایش می‌دهد.
 قانون پنجم ترک سیگار: آرام کردن ناراحتی
 از آنجا که سیگار کشیدن می‌تواند یکی از عادات شما باشد که به آن علاقه دارید، ترک سیگار می‌تواند باعث ناراحتی در شما بشود، که البته طبیعی می‌باشد. با اینحال باید سعی به آرام کردن این ناراحتی و غم نمایید، چراکه غم یکی از محرک‌های تشویق به سیگار کشیدن می‌باشد.
 اگر دوباره شروع به سیگار کشیدن کردید
 بازگشت در اعتیادهای قوی همچون اعتیاد به سیگار معمول است. خیلی از افراد قبل از ترک دائمی سیگار چندین بار ترک کرده و دوباره بازگشت می‌کنند. اگر شما بازگشت کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر قبل از ترک روزانه ۸ نخ سیگار می‌کشیدید و پس از بازگشت ۴ سیگار در روز می‌کشید، امیدتان را از دست ندهید، چراکه این یک پیشرفت برای شماست، بیاد داشته باشید که ترک سیگار ممکن است زمان بر باشد.

دوپینگ فوق موثر مغز

تغذیه نقش بی‌بدیلی در کارکرد مغز دارد به طوری که مصرف روزانه 25 عدد از نوعی خشکبار باعث تقویت حافظه و مانع بروز آلزایمر می‌شود.

میلاد خادم پژوهشگر طب سنتی  گفت ؛ با بیان اینکه مصرف مویز در زمستان باعث افزایش انرژی بدن می شود، گفت: مواد آنتوسیانین و پلی فنولیک موجود در مویز باعث کاهش بیماری های سرطانی و آلزایمر می شود.
این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر اینکه مویز از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوت است اما خواص درمانی یکسانی دارد، اظهار داشت: اسید امگا 3 و امگا 6 موجود در این خشکبار در زمان مصرف باعث کاهش غلظت خون و چسبندگی پلاکت های خون و مانع لخته شدن خون می شود.
خادم با اشاره به اینکه خشک کردن مویز خواص آن را کاهش می دهد، تصریح کرد: این میوه سرشار از ویتامین‌های B، A، E، و املاحی همچون کلسیم فسفر و پتاسیم است.
وی با اشاره به اینکه قند موجود در مویز از نوع فروکتوز است، تصریح کرد: مبتلایان به دیابت برای کاهش قند خونشان می توانند از این خشکبار استفاده کنند.
این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه بیماران دیابتی در خصوص استفاده از این خشکبار باید با پزشک مشورت کنند، افزود: مصرف مواد غذایی حاوی قند دی ساکارید برای مبتلایان به دیابت مضر است و این افراد باید از خوردن آن خودداری کنند.
خادم با اشاره به اینکه، مویز حاوی آنتوسیانین و پلی‌فنولیک است، تاکید کرد: این خشکبار مانع بروز آلزایمر و تسریع روند بهبود سلول های مغزی می شود.
به گفته وی، مصرف روزانه 25 عدد مویز، باعث جذب مواد معدنی و تقویت حافظه می‌شود.

قارچ و آلزایمر

محققان مالزیایی دریافتند؛

مصرف قارچ عامل حفاظت در مقابل آلزایمر

مطالعه جدید محققان نشان می دهد که برخی قارچ ها حاوی ترکیباتی هستند که از مغز در مقابل بیماری های عصبی نظیر زوال عقل و بیماری آلزایمر محافظت می کند.

طبق یافته محققان دانشگاه مالایا مالزی، خوردن برخی قارچ ها عامل حفاظت کننده در مقابل محرک های عصبی نظیر التهاب هستند از اینرو می توانند به افزایش روند رشد اعصاب مغز کمک کنند. هر دو این فرآیندها، در بیماری های عصبی از جمله آلزایمر و زوال عقل نقش دارند.

در این مطالعه، محققان بر «اجزای بیواکتیو» (ترکیبات فعال زیستی) و فواید شناختی و حفاظت کننده عصبی قارچ ها پرداختند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که خواص ضدالتهابی قارچ ها می توانند به افراد مبتلا به آسم، آرتروز روماتوئید، نارسایی کلیه و آسیب ناشی از سکته مغزی کمک کند.

به گفته محققان، قارچ های خوراکی مملو از ویتامین D هستند و می توانند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند.

شیوع بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر در جهان رو به افزایش بوده و به ۴۲ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

این 8 ادویه در زمستان

یک پژوهشگر طب سنتی گفت: مصرف ادویه جاتی مانند دارچین، گشنیز، هل وچوب میخک در زمستان باعث بهبود سلامت بدن می شود.
عباس لطفی پژوهشگر طب سنتی  گفت : با بیان اینکه مصرف برخی ادویه جات درفصل سرما باعث درمان و کاهش تعدادی از بیماری ها می شود، گفت: استفاده از هل در زمستان سبب کاهش بیماری هایی از جمله رفلاکس معده، کبد، برونشیت، تب و عفونت بدن می شود.
وی با اعلام اینکه روغن گشنیز باعث سلامت معده می شود، اظهار داشت: استفاده از گشنیز در زمستان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب ها می شود که این گیاه را می توان به همراه خورش و سالاد مصرف کرد.
این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه چوب میخک خاصیت ضدویروسی دارد، تصریح کرد: مصرف چوب میخک باعث درمان عفونت های دندان، دهان، گوش، حلق و بینی می شود.
وی با اشاره به مصرف زنجبیل تاکید کرد: مصرف زنجبیل در هوای سرد باعث کاهش چربی، استرس، دردهای عضلانی و افزایش سوخت و ساز بدن می شود.
لطفی بیان کرد: ماده جینجرول موجود در زنجبیل باعث پیشگیری از بروز سرطان در افراد می شود.
وی با بیان اینکه دانه های زیره سیاه گرم، تند و شیرین است، افزود: زیره سیاه حاوی موادی مانند آهن، پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، منیزیم و ویتامین است.
این پژوهشگر طب سنتی با اعلام اینکه مصرف زیره سیاه باعث کاهش برونشیت و سندرم روده می شود، بیان کرد: مصرف روزانه ۱۰۰ گرم زیره سیاه باعث کاهش عفونت بدن می شود.
وی با تاکید بر اینکه مصرف جوز هندی در زمستان باعث درمان عارضه هایی مانند استفراغ، نفخ، یبوست، اسهال و تب می شود، تصریح کرد: آنتی بیوتیک موجود در این ماده باعث کاهش کلسترول خون، بیماری های قلبی و عروقی و دستگاه تنفسی می شود.
لطفی با بیان اینکه درخت دارچین دارای 6 متر ارتفاع است، افزود: جهت تهیه عطر، دهانشویه و سفید کننده دهان از این گیاه دارویی استفاده می شود که مبتلایان به دیابت با مصرف دارچین چربی و قند خون خود را کاهش دهند.
این پژوهشگر طب سنتی با اعلام استفاده از دارچین باعث تقویت حافظه می شود، تصریح کرد: کاهش بیماری های روحی و روانی و آلزایمر از مهمترین خواص مصرف این گیاه دارویی در فصل زمستان است.

زیبایی های پنج گانه جهان

زیبایی های پنج گانه جهان را از نزدیک ببینید !

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از دیدن زیبایی های طبیعت به وجد می‌آیند. شاید بهتر باشد چک لیستی از زیباترین مناطق دنیا تهیه کنید و به عنوان مقاصد آینده ی مسافرتی  خود در هر تعطیلات به آن رجوع نمائید. چک لیستی از زیبایی های پنج گانه جهان، مناطقی که با دیدن آنها نفستان از شوق بند می آید و برای دقایق بسیار تنها به منظره روبرو خیره خواهید ماند. در ادامه پنج بهشت گمشده روی زمین را معرفی خواهیم کرد، به همراه عکس هایی زیبا و دیدنی، بنابراین با ما همراه باشید ...

آبشار Seljalandsfoss ایسلند

به طور حتم آبشارهایی بلند تر و یا وسیع تر از  Seljalandsfoss هم در طبیعت موجود هستند. اما زیبایی های بصری این آبشار جادویی برای بیننده خیره کننده خواهد بود. این آبشار از نظر عکاسان به عنوان محبوب ترین ها محسوب می شود. شما این شانس را خواهید داشت که از مناظر زیبای اطراف آبشار لذت ببرید. جدای از جذابیت های بصری می توانید محو صدای زیبا و فوق العاده ی آن شوید. انعکاس صدای آبشار در فضای اطراف حالتی جادویی و فوق طبیعی به این محل داده به صورتی که این منطقه یکی از زیباترین و جذاب ترین آبشارها در دنیا محسوب می شود.

Pulpit Rock, Preikestolen نروژ

این منطقه به دلیل زیبایی های فوق العاده و طبیعت منحصر به فردش سالانه بیش از 300,000 گردشگر را به خود جذب می کند و یکی از مقاصد اصلی تورهای مسافرتی اروپایی به شمار می آید. این فلات منحصر به فرد اگرچه جزو فلات های کوچک رده بندی می شود اما به دلیل زیبایی های بصری خود توانسته جزو زیباترین مناطق طبیعی در جهان شناخته شود. کوهستان ها و صخره های اطراف این منطقه یکی از نقاط محبوب برای عکاسان طبیعت است. به طور حتم این منطقه می تواند بهشت رویایی شما در  آینده محسوب شود.

دریاچه ی Plitvice کرواسی

اگر چه این منطقه همچنان بین تورهای مسافرتی خارجه و آژانس های مسافرتی شناخته شده نیست. اما از زیباترین و محبوب ترین مناطق گردشگری در کرواسی به حساب می آید. آبشارهای 16 گانه ی این منطقه، برکه ها و دریاچه های شفاف و زلال و همچنین طبیعت خاص و منحصر به فرد این ناحیه از خیره کننده ترین زیبایی های بصری است که می توان در طبیعت مشاهده کرد. این آبشارها که به مدت هزاران سال بر فراز صخره های این ناحیه در جریانند موجب پدید آمدن غارها، رودخانه ها و بسترهای جذاب و دیدنی در منطقه شده است . همین جریان این ناحیه را به عنوان زیباترین منطقه در اروپا بدل کرده است.

Giant’s Causeway شمال ایرلند

جذابیت بی حد صخره های ساحلی این منطقه موجب شده که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران مشتاق به این ناحیه سفر کنند. قلعه و مجموعه خانه های تاریخی این منطقه موجب پدید آمدن منظره ای جذاب و خارق العاده بر روی صخره ها ی کناره ی دریا شده است. اگر به این ناحیه سفر کردید ماجراجویی بر فراز پله های سنگی ناحیه را از دست ندهید.

Great Barrier Reef استرالیا

اگر از علاقه مندان به دنیای زیر آب هستید .می بایست حد اقل یک بار به این منطقه سفر کنید چراکه این ناحیه قدیمی ترین و زیباترین تپه های دریایی در سراسر دنیا را در خود جای داده .تنوع گونه های دریایی این منطقه فوق العاده است. از جهت دیگر می توانید طی یک غواصی لذت بخش گونه های در حال انقراض و خاص را در عمق آبهای این منطقه مشاهده کنید . بقایای کشتی های غرق شده ، صخره های دریایی و زیبایی های دنیای زیر آب موجب شده این منطقه به عنوان زیباترین حوزه در سایت های  غواصی شناخته شود. سالانه حجم وسیعی از گردشگران در قالب تورهای مسافرتی برای غواصی به این ناحیه سفر می کنند.

حذف گوشت قرمز

اگر شما هنوز نمی دانید گوشت قرمز خوب است یا نه و با حذف آن در بدن چه می شود، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
کارشناسان در پاسخ به این پرسش که خودداری از خوردن مواد گوشتی چه واکنشی در بدن به دنبال دارد، برخی موارد را مطرح کرده اند.

 کاهش وزن: تکه های بزرگ و اضافه گوشت قرمز می توانند توسط سایر پروتئین های مفیدتر جایگزین شوند که کالری کمتری نیز دارند. به عنوان مثال در یک تکه گوشت 170 کالری وجود دارد که در صورت جایگزینی با لوبیا تنها 70 یا 100 کالری به بدن می رساند. ممکن است در نظر اول این مقدار چندان تفاوتی نداشته باشد اما در طول زمان می تواند تفاوت های فاحشی داشته باشد. علاوه بر این، در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ میلادی که در مجله «پزشکی عمومی داخلی» به چاپ رسید، نشان داده شد که افراد گیاهخوار در مقایسه با گوشتخواران زودتر وزن کم می کنند.

 کاهش اسید دستگاه گوارش: گوشت قرمز در کنار سایر مواد همچون آرد، قهوه و نوشابه می تواند فضای اسیدی را در بدن به وجود آورد. فضای اسیدی سبب افزایش میزان استرس، خواب نامناسب و برخی از بیماری ها همچون سرطان می شود.
 احساس نفخ کمتر: بدن برای هضم گوشت قرمز در مقایسه با سایر خوراکی ها به زمان بیشتری نیاز دارد. در برخی از افراد هم گزارش هایی مبنی بر یبوست، دردهای شکمی و افزایش گاز شکم بعد از مصرف گوشت قرمز وجود داشته است. در بسیاری از افراد حذف گوشت قرمز و جایگزین کردن آن با مواد غذایی محتوی فیبر، برای سلامتی آنها مفید بوده و میزان تورم بدن را نیز را کاهش داده است.
 بهبود سلامت پوست: یبوست که یکی از نشانه های هضم نادرست مواد غذایی در بدن است سبب تیره شدن و عدم شادابی سلول های پوستی می شود. در این میان؛ حذف گوشت قرمز به کارکرد بهتر اندام هایی چون کبد و کلیه ها که مسئول فیلتر کردن ضایعات هستند، نیز کمک می کند.
 کاهش کلسترول: حذف گوشت قرمز میزان چربی اشباع شده در بدن را نیز کاهش می دهد که در ارتباط مستقیم با سطح کلسترول و گرفتگی های عروقی قرار دارد.
 کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها: حذف کردن گوشت قرمز خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده و روده بزرگ را کاهش می دهد. این اتفاق خصوصا زمانی که تاریخچه خانوادگی در ابتلا به این انواع سرطان وجود دارد می تواند موثرتر نیز باشد. به عقیده کارشناسان، مصرف گوشت قرمز تورم بیشتری را در بدن به وجود می آورد و چنین تورم های مزمنی می توانند در پیشرفت سرطان تاثیر داشته باشند.
 کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها: حذف یا مصرف کم گوشت قرمز می تواند از بیماری های قلبی عروقی، چاقی و دیابت نیز جلوگیری کند. مصرف گوشت قرمز برخی از باکتری ها را در شکم شکل داده که می توانند بر متابولیسم بدن، دیواره های شریان ها و عروق بدن تاثیر داشته باشند. همچنین با بیماری هایی چون آلزایمر هم ارتباط دارد.
 افزایش انرژی: از آنجایی که وعده غذایی محتوی گوشت قرمز روند هضم را کاهش می دهد بدن برای هضم آن مجبور به صرف انرژی بیشتری خواهد بود. مطالعات نشان داده اند که مصرف غذاهای گیاهی می تواند در طولانی مدت سبب افزایش انرژی فرد شود.
 حفظ سلامت محیط زیست: حدود ۵۱ درصد از گازهای گلخانه ای از طریق دامداری ها بدست می آید. برای عدم آسیب رسانی بیشتر به روندی که در حال پیشبرد آن هستیم، بهتر است که در آینده و برای نسل هایی بعدی نیز رعایت هایی را انجام دهیم.
 افزایش مصرف منابع دیگر پروتئین: اگرچه پروتئین می تواند سبب ساخت عضله در بدن شود اما میزان آن نیز با توجه به سایز و وزن افراد و میزان فعالیت های بدنی آنها تفاوت هایی دارد. زمانی که شما تنها به ۲۱ گرم از این پروتیئن نیاز دارید در یک وعده غذایی در رستوران بیش از ۵۰ گرم از آن را دریافت می کنید. انجمن ملی پژوهش آمریکا میزان مصرف این پروتئین را برای خانم ها ۳۶ گرم و برای آقایان ۴۶ گرم دانسته است که البته بسیاری دیگر از مواد وجود دارند که می توانند این میزان پروتئین را فراهم آورند. به عنوان مثال پروتئین موجود در کوئینا بیش از پروتئین موجود در یک استیک است.
 کمبود برخی ریزمغذی ها: اگر گوشت قرمز را حذف یا کمتر کرده اید باید آن را با مصرف مکمل ها جایگزین کنید. به عنوان مثال ویتامین های گروه ب خصوصا ویتامین ب ۱۲ و آهن را در رژیم خود بگنجانید یا مکمل های دارویی آن را مصرف کنید.

بزرگترین جشنواره برف و یخ جهان

بزرگترین جشنواره برف و یخ جهان

به سرزمین ساخته شده از برف و یخ می رویم، شهری بلورین که تنها یکبار در سال در سرزمین افسانه ای چین، سر از زیر برف بیرون می آورد تا گردشگرانی که از سراسر دنیا به تماشایش می آیند را شگفت زده کند. فستیوال " برف و یخ هاربین " که شهرتی جهانی دارد، هر ساله در ماه دسامبر و در شهر هاربین در ایالت هیلونگ‌ ژیانگ در شمال شرقی چین برگزار می شود. زمستان های سرد و طولانی این شهر هر چند که سختی های برای مردم آن به همراه داشته اما از برکت برف و یخ و هنر دست هنرمندان جهانی برایشان فستیوالی را هم فراهم کرده تا درآمد حاصل از آن دست سرد آن ها را بگیرد. بنابراین با ما همراه باشید تا در میان کوچه پس کوچه های این شهر یخی، از جلوی معبد چینی گذشته و به مجسمه ابولهول که در کنار ایستگاه قطار قرار گرفته برسیم، تا ببینیم که کار گروهی و برنامه ریزی حساب شده چه طور مردم را در سرمای 30- درجه برای تفریح به خیابان آورده.
مردم پیاده و سواره بر کالسکه، در جهان برف و یخ می گردند، بناها و مکان های معروف جهان را در حالی که از یخ ساخته شده و با رنگ های ملایم و هماهنگ نورپردازی شده تماشا کرده و حتی در اینجا سرسره و اسکی بازی می کنند. هنرمندان از سراسر جهان به هاربین می آیند تا با یخ و برفی که به فراوانی در اینجا وجود دارد، اثری هنری را بوجود بیاورند و مردم هم از گوشه گوشه جهان در دسامبر و روزهای آغازین سال نو و یا تعطیلات بعد از آن به اینجا آمده و با آبشار نیاگارا و برج ایفلی که از سرما یخ زده عکس سلفی می اندازند. البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود، این شهر بزرگ قسمتی دارد برای بازی و تفریح، سواری با اسبی بلورین، سرسره بازی بر روی دیوار چین و هزارتویی با دیواره های یخی و سرد. درست است که در سراسر جهان جشنواره های این چنین زیادی وجود دارد اما این شهر، یکی از بهترین و زیباترین جشنواره‌های برف و یخ دنیا را دارد. هرچند که اینجا شب ها، سرمای هوا وحشتناک و غیر قابل تحمل می شود، اما بسیاری از بازدید کننده ها مجهز و با لباس های زمستانی در تاریکی به جشنواره می آیند تا نورپردازی زیبای آن را از دست ندهند. البته با اینکه اینجا دمایش زیر صفر است اما در این سرزمین یخی، قلب عشاق بسیاری با شنیدن بله در جواب خواستگاری گرم شده و شاید به همین علت است که در روزهای پایانی جشنواره، جشن عروسی جمعی، با حضور 18 زوج در اینجا برپا شد. امسال جشنواره با آتش بازی مفصل و همزمان با جشن سال نو میلادی افتتاح شد و تا روزهای پایانی فوریه ادامه داشت. در این جشنواره بیش از 300 هزار متر مکعب برف و یخ برای ساخت بنا و مجسمه‌های یخی، توسط 7000 هنرمند و کارگر مورد استفاده قرار گرفت و حتی مکان هایی برای فعالیت های ورزشی مثل یخ نوردی، اسکی، شنای زمستانی ، آتش بازی و ... نیز بوجود آمد.

میان وعده ها

تنها بعد از دوساعت از مصرف ناهار نوعی حس گرسنگی در افراد به وجود می آید که با مصرف خوراکی های مقوی می توانید علاوه بر رفع گرسنگی تناسب اندامتان را نیز حفظ کنید.
میان وعده های مقوی برای لاغری در ساعات عصر ساعات بعد از ظهر خطرناکترین زمان برای مصرف تنقلات فاقد ارزش غذایی و ابتلا به انواع بیماری ها از جمله افزایش قند و چربی خون و بویژه چاقی است، اما برخی میان وعده های مقوی و سالم را می توانید جایگزین تنقلات بی ارزش کنید تا هم احساس سیری کنید و هم دچار چاقی و اضافه وزن نشوید.
گفتنی است،  یکی از میان وعده های بسیار مفید برای احساس سیری و جلوگیری از تمایل به خوردن موادغذایی شیرین مقداری کره بادام زمینی و ژله با طعم مورد علاقه شما است. مصرف این دو خوراکی خوش طعم به تنهایی و بدون استفاده از نان یا کیک می تواند علاوه بر رفع گرسنگی باعث سوزانده شدن کالری های اضافی بدن نیز شود.
ماست خامه ای با بادام و گردو نیز می تواند به دلیل دارا بودن مواد مغذی باعث تقویت بدن و رفع احساس گرسنگی شود، شما می توانید گردو و ماست را خرد کرده داخل ماست بریزید و در ساعات بعد ازظهر مصرف کنید.
ترکیب پنیر خامه ای با تکه های آناناس هم یکی از میان وعده های بسیار لذیذ و با طعمی منحصر به فرد فراموش ناشدنی است و می توانید هنگام عصر آن را مصرف کنید و از مزه آن لذت ببرید، می توانید پنیر را به تکه های زیر تقسیم کرده یا رنده کنید و به همراه ورقه های آناناس مصرف کنید.
ترکیب ماست خامه ای با انواع میوه های زمستانی هم یکی دیگر از میان وعده های سلامتی و سرشار از مواد مغذی برای بعد از وعده ناهار است که علاوه بر رفع احساس گرسنگی می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تا وعده شام تامین کند، برای درست کردن این میان وعده مقداری ماست خامه ای سرد را در لیوان یا ظرف ریخته تکه هایی از میوه های زمستانی شامل انار، سیب، پرتقال، کیوی، موز و نارنگی را بسته به ذائقه  خود داخل آن ریخته و مخلوط کنید، می توانید از آب انار یا مقداری مربای آلبالوی کم شکر برای طعم دار کردن آن استفاده کنید.
مصرف آجیل هم یکی دیگر از پیشنهادهای عالی برای سپری کردن یک بعدازظهر بدون احساس گرسنگی است، می توانید مخلوطی از میوه های خشک شده به همراه پسته، بادام، فندق، گردو، بادام زمینی، تخم کدو و تخم آفتابگردان را مصرف کنید. این خوراکی ها علاوه بر احساس سیری بسیاری از ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن شما را تامین  می کنند.
و در نهایت مخلوط سیب زمینی تنوری، پخته یا کبابی به همراه ماست خامه ای و سس گوجه تند مشهور به سالسا می تواند احساس گرسنگی را در افراد برطرف کند.
این خوراکی بسیار مقوی است و می تواند تا زمان شام باعث احساس سیری در افراد شود.