سفر به بوسنی و هرزگوین

سارایوو پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور بوسنی و هرزگوین و یکی از آن نقاط کمتر شناخته شده‌ای است که با وجود کم‌توجهی اغلب گردشگران به خصوص در میان ایرانی‌ها، جاذبه‌های در خور توجه طبیعی، تاریخی و مدرن زیادی دارد. اگر دنبال مقصدی خاص با فرهنگی ویژه و در عین حال نسبتا آشنا هستید، این شهر جذابیت‌های زیادی برایتان خواهد داشت. مساجد، کلیساها، بازارها، پارک‌ها و یادآواره‌هایی که هر کدام نماد تاریخ، رنج‌ها و فداکارای‌های مردم این شهر به شمار می‌روند، از جمله‌های زیبایی‌های آن محسوب می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید.


نام سارایوو از ریشه‌‌ی ترکی سارای اواسی (saray ovası) به معنی دشت سراها یا دشت قصرها می‌آید. این شهر جنگ‌زده در اواسط دهه ۱۹۹۰ بازسازی شده است. سارایوو همچنین یکی از ارزان‌ترین شهرهای اروپایی به شمار می‌رود، بنابراین مقصد بدی برای تعطیلات نیست. مطلب پیش رو برای سفری ۳ روزه به این شهر تهیه شده است.

سارایوو

سارایوو

سارایوو

سارایوو

سارایوو

سارایوو

سارایوو

سارایوو

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۲:۳۰-

زبان رسمی: بوسنیایی

زبان‌های رایج دیگر: کرواتی، صربی

واحد پول: یورو- مارک تبدیل‌پذیر بوسنی و هرزگویین

نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دو شاخه‌ی نوع C,F)

کد کشور: ۳۸۷+

کد شهری: ۳۳(۰)

شماره پلیس:  ۱۲۲

شماره آتش‌نشانی: ۱۲۳

آمبولانس: ۱۲۴

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۷۲۴ ۲۲۰ ۳۳ ۳۸۷+

فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی سارایوو (SJJ)

وضعیت آب و هوایی

سارایوو هوایی نسبتا معتدل دارد. زمستان‌های این شهر سرد و تابستان‌های آن گرم است. باراش باران در سراسر طول سال پراکندگی دارد، اگرچه در ماه دسامبر و کمی در آگوست، روزهای بارانی بیشتری را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین طبق انتظار تابستان بهترین زمان و زمستان فصل نامناسب برای این کار است.

بهترین زمان برای رزرو هتل

پیست اسکی تنها حدود یک ساعت از سارایوو فاصله دارد، بنابراین این شهر دو فصل پر گردشگر را تجربه می‌کند. از ماه ژوئن تا سپتامبر و همچنین دسامبر تا فوریه را می‌توان فصل پرگردشگر یا به اصطلاح High season  نامید که به تبع آن قیمت انواع هتل افزایش پیدا می‌کند. اکتبر و نوامبر نیز فصل کم گردشگر  هستند. همان‌طور که انتظار می‌رود، در این مدت قیمت هتل‌ها کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌توان انواع اتاق را با قیمتی ارزان اجاره کرد.

هزینه‌های مرسوم

 هاستل (خوابگاه)

هزینه‌ی اقامت یک شبه در اتاقی اشتراکی بین ۸ تا ۱۶ یورو می‌شود.

 اقامت در هتل

هتل‌ها در سارایوو علاوه بر اینکه دارای استاندارد اروپایی هستند، قیمت‌های بسیار ارزانی هم دارند. فقط ممکن است در هتل‌های خیلی مجلل به خصوص در زمان‌هایی که برای مسائل تجارتی رزرو می‌شوند، با قیمت‌های نسبتا بالایی روبرو شوید. همچنین انگلیسی‌زبانان زیادی در این شهر وجود ندارد و این موضوع شاید کمی مشکل‌آفرین باشد. میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به شرح زیر است:

۱ ستاره      ۱۶ تا ۲۵ یورو

۲ ستاره      ۲۶ تا ۳۹ یورو

۳ ستاره      ۱۹ تا ۷۳ یورو

۴ ستاره      ۳۵ تا ۸۳ یورو

۵ ستاره      ۶۰ تا ۹۲ یورو

متوسط قیمت مواد غذایی

غذا و نوشیدنی هم مانند هتل‌ها در این شهر قیمت‌های بسیار ارزان و در عین حال کیفیت بالایی دارند. به خصوص اگر ساندویچ میل کنید به میزان قابل توجهی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شود.

 صبحانه‌ی مقرون به صرفه: اگر هتلی که در آن اقامت دارید، این وعده‌ی مغذی را به رایگان ارایه نمی‌داد، می‌توانید در اطراف هتل گزینه‌های ارزان زیادی را پیدا کنید (۱ تا ۳ یورو).

 ناهار مقرون به صرفه: ساندویچ‌های پیتای محلی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند، اما با این وجود انتخاب‌های ارزان دیگری مانند پیتزا هم وجود دارند (۲.۵۰ تا ۵ یورو).

شام مقرون به صرفه: اگر از هتل رستوران‌ها اجتناب کنید می‌توانید در بخش قدیمی شهر، رستوران‌های خوب و ارزانی را بیابید (۳.۵۰ تا ۷ یورو).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک غذایی (غربی یا آسیایی) علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۳۱ و ۲۳ یورو  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که شامل اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در سارایوو

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر

۴.۵۰ تا ۶.۵۰ یورو

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر

۱.۶۰ تا ۲.۵۰ یورو

هر ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی

۴.۵۰ تا ۶ یورو

تراموا و اتوبوس در سطح شهر

۱.۸۰ یورو

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. اگر نه می‌توانید برای کسب اطلاعات لازم از این صفحه دیدن کنید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در سارایوو خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۸ تا ۱۶ یورو قیمت دارند. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید. در ضمن، بومی‌های سارایوو مردمی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند.

جاذبه‌ها

باسکارسیجا (Bascarsija)

اکثریت قریب به اتفاق کسانی که به سارایوو سفر می‌کنند، عقیده دارند که شهر قدیمی سارایوو یعنی باسکارسیجا، زیباترین بخش این شهر محسوب می‌شود. این نام برگرفته از بازار اصلی این ناحیه است. این محله‌ی قدیمی که قدمت آن به دوران حکومت عثمانی‌ها باز می‌گردد، نقطه‌ی تلاقی بین شرق و غرب به شمار می‌رود، جایی که سبک معماری عثمانی و دوره‌های مجارستانی با هم ترکیب می‌شود. زمانی که این محله در اوج شکوهش قرار داشت، میزبان هزاران مغازه‌ی صنعتگری بود و خیابان‌های آن هنوز هم به اسم همان صنایع دستی قدیمی که زمانی به خاطر آن‌ها شهرت داشت نامگذاری شده‌اند. باسکارسیجا امروزه نسبتا کوچک‌تر از قبل است، اما هنوز یک مرکز فرهنگی مهم در سارایوو محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند مسجد Gazi Husrev-beg و برج ساعت بازدید کنید. شما همچنین می‌توانید غذاهای بسیار خوشمزه‌ای را در این محله میل و در میان کوچه‌ها تاریخی آن سرگردان شوید.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان خرید، افراد شب‌زنده‌دار، خوش خوراک‌ها

نکته‌ها:

  • برای ناهار می‌توانید به رستوران zeljo بروید و cevapcici میل کنید. cevapcici غذایی سنتی و ساخته شده از تکه‌های کوچک گوشت گاو، پنیر ویژه‌ی کاجماک (kajmak) و نان خانگی (somun) است. تجربه‌ی آن خالی از لطف نخواهد بود.
  • این محله با وجود گردشگران و محلی‌ها شلوغ است. همچنین کیف‌قاپی امری غیرمعمول نیست، پس بسیار مراقب اموالتان باشید.
  • اگر دنبال خرید سوغاتی هستید، در اینجا می‌توانید اجناس مناسبی پیدا کنید. به علاوه استفاده از هنر چانه‌زنی را فراموش نکنید.

باسکارسیجا

باسکارسیجا

باسکارسیجا

باسکارسیجا

فواره‌ی سبیلج برونن (Sebilj Brunnen)

در مرکز میدان باسکارسیجا، مشهورترین فواره‌ی آب سارایوو، یعنی فواره‌ی سبیلج قرار دارد. این فواره در اغلب کارت پستال‌ها، نماد این شهر به شمار می‌رود. در فرهنگ تغذیه‌ی سارایوو، آب شیرین از احترام ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین تعجبی ندارد اگر این فواره در میان مردم محلی تقدس دارد. طبق سوابق، این شهر بیش از ۳۰۰ نمونه از این فواره‌ها داشت که بیشتر آن‌ها طی آتش‌سوزی در قرن هفدهم میلادی نابود شده‌اند. فواره‌ی سبیلج در سال ۱۹۱۳ ساخته شده و در ۱۰۰ سال اخیر سالم مانده است.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته‌ها:

  • چندین کیک‌فروشی در اولد تاون وجود دارد که در نزدیک این فواره قرار گرفته‌اند. اگر حلوا دوست دارید توصیه می‌کنیم به فروشگاه رامیز سر بزنید.
  • آب این فواره یکی از ناب‌ترین آب‌های منطقه‌ی بالکان را دارد. می‌توانید از آن بنوشید.

فواره‌ی سبیلج

فواره‌ی سبیلج

موزه‌ی بروزا بیزستان (Brusa Bezistan Museum)

موزه‌ی مذکور در بخش قدیمی شهر (باسکارسیجا) قرار دارد. قدمت این موزه که به دستور وزیر رستم پاشا (مأمور رسمی دولت و رهبری در صنعت ابریشم) ساخته شده است،‌ به سال ۱۵۵۱ میلادی باز می‌گردد. خود بنا زیبا است. شش گنبد بزرگ و دو گنبد کوچک تا سقف، ظاهری جذاب به آن بخشیده‌اند. به علاوه‌ی میزبانی از یک موزه، این بنا هنوز هم با هدف اصلی خود، یعنی محلی برای فروش ادویه جات، صنایع دستی، جواهرات و پوشاک فعالیت دارد. خود موزه به چند بخش ازجمله نمایشگاه‌های دائمی موزه‌ی سارایوو،  ماقبل تاریخ، عهد عتیق و قرون وسطی تقسیم می‌شود.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان خرید، مشتاقان تاریخ

نکته‌:

  • فروشگاه‌های این موزه برای توریست‌ها طراحی شده‌اند و قیمت‌هایی مقرون به صرفه دارند.

موزه‌ی بروزا بیزستان

موزه‌ی بروزا بیزستان

موزه‌ی بروزا بیزستان

موزه‌ی بروزا بیزستان

کلیسای جامع جیسوس هارت (قلب مسیح)

کلیسای جامع نئوگوتیک قلب جیسوس در سال ۱۸۸۹ توسط Josip Vancas، از شاگردان فردریک اشمیت (یکی از بهترین معماران زمان خود) ساخته شده است. وانکاز به خاطر بیماری که اشمیت داشت، به سارایوو فرستاده شد. این شخص ۳۸ سال در این شهر زندگی کرد و یادگاری باشکوهی برای شهر و مردمش به جا گذاشت. بازدید از این کلیسا را از دست ندهید.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ، افراد دنبال آرامش و سکوت

نکته‌ها:

  • کلیسا مانند مساجد به صورت روزانه باز است و بازدید از آن نیازی به پرداخت هزینه ندارد.
  • اغلب سارایوو را بیت‌المقدس اروپا می‌نامند، چرا که این شهر تنها نقطه‌ی دنیا است که می‌توانید همزمان مسجد، کلیسای ارتدکس، کلیسای کاتولیک و کنیسه‌های یهودی را در محدوده‌ای ۲۰۰ متر مربعی بیابید.

کلیسای جیسوس هارت

کلیسای جیسوس هارت

کلیسای جیسوس هارت

کلیسای جیسوس هارت

کلیسای جیسوس هارت

شعله‌ی ابدی (Eternal Flame)

شعله‌ی ابدی بنای یادبود برای قربانیان نظامی و غیرنظامی جنگ جهانی دوم در سارایوو است. نوشته‌های روی دیوار، تشکری از جانب سارایوو به تمام شهروندانی است که زندگیشان را برای مبارزه با فاشیسم فدا کردند. این بنا به طور رسمی ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۷ را آشکار می‌کند. شعله‌ی این یادبود تنها یک بار در سال ۱۹۹۰ هنگام محاصره‌ی سارایوو خاموش شده است، اما پس از آن دوباره روشن شد و تا امروز برای شهر و مردمش معنای امید و روشنایی می‌دهد.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ

نکته‌:

  • کافه‌ای کوچک در نزدیکی این بنا وجود دارد که فضای داخلی زیبای آن، شما را متحیر می‌کند. در طرف چپ این بنای یادبود، گذرگاه کوچکی وجود دارد که شما را به سوی یکی از مشهورترین بازارهای سارایوو هدایت می‌کند. در این بازار می‌توانید پوشاک، کتاب و دی‌وی‌دی‌های ارزانی خریداری کنید.

شعله‌ی ابدی

شعله‌ی ابدی

اسکاکاواک (Skakavac)

اسکاکاواک با ۹۸ متر ارتفاع، بلندترین آبشار منطقه‌ی بالکان به شمار می‌رود که بازدید از آن به همه توصیه می‌شود. اطراف این آبشار را محیطی زیبا و جنگل‌های ترموفیل فرا گرفته‌ است. آبشار مذکور تنها حدود ۱۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار، پاییز و بهار است، زیرا آب بیشتری از ریزشگاه آن پایین می‌ریزد. آب این آبشار در فصل تابستان تا مرز خشک شدن پیش می‌رود.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان طبیعت

نکته‌ها:

  • مطمئن شوید آب کافی، مقداری ساندویچ، و خوراکی‌های انرژی زایی مانند شکلات به همراه داشته باشید، زمانی که وارد جنگل شوید، به آن‌ها نیاز خواهید داشت.
  • کفش کوهستانی برای بازدید از این منطقه ضروری است. همچنین مهم نیست چه موقع از سال باشد، حتما یک ژاکت برای مواقع نیاز به همراه داشته باشید، زیرا دمای این ناحیه همیشه مقداری از دیگر نقاط سارایوو پایین‌تر است.

اسکاکاواک

اسکاکاواک

اسکاکاواک

تونل جنگی سارایوو

بازدید از تونل و موزه‌ی جنگ سارایوو باعث می‌شود دیدی بهتر از حال و روز این شهر و مردمش در هنگام محاصره‌ی دهه‌ی ۱۹۹۰ پیدا کنید. جنگ در بوسنی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به طول انجامید. سارایوو که به شدت آسیب دیده بود، به میدان جنگ تبدیل شد. در سراسر جنگ، تونل این شهر، تنها راه ارتباط سارایوو با دیگر نقاط دنیا بود و از آن برای انتقال غذا، اسلحه و سربازان، مجروحان و پناهندگان استفاده می‌کردند. برای مردم سارایوو، این تونل منبع بی‌پایان امید بود، از این رو آن را تونل امید هم می‌نامند.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ

نکته‌:

  • یک مغازه‌ی سوغاتی در کنار موزه وجود دارد، می‌توانید مدتی را در آنجا برای خرید و تماشای مردم سپری کنید. برخی از این مردم ممکن است شما را به یک فنجان چای و شنیدن داستان جنگی‌شان دعوت کنند. البته اگر زبان بوسنیایی بدانید.

تونل جنگی سارایوو

تونل جنگی سارایوو

تونل جنگی سارایوو

چشمه‌ی بوسنی (Spring of Bosna)

چشمه‌ی بوسنی جواهری زیبا از طبیعت سارایوو در پای کوه ایگمن (Igman) است که در سال ۲۰۰۶  مجسمه‌ی یاد‌واره‌ی طبیعی را برنده شد. کل این پارک مانند واحه‌ای می‌ماند که در هر زمان از روز و هر موقع از سال می‌توان از آن بازدید کرد. ده‌ها پل روی جریان سریع رودخانه تکیه داده‌اند که به زیبایی آن می‌افزایند. راه‌های باریک زیبا شما را به سمت دریاچه‌های کوچکی هدایت می‌کند که پر از اردک و قو هستند. به علاوه راه رفتن در طول مسیری ۳ کیلومتری و پوشیده از درختان قدیمی شاه بلوط تجربه‌ای نشاط‌انگیز است. در این ناحیه همچنین می‌توانید تعداد بی‌شماری کاخ مربوط به دوره‌های مجارستانی و کالسکه‌های اسب را بیابید که تماشای آن‌ها برای لحظه‌ای هم که شده شما را در زمان به عقب خواهد برد.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان طبیعت

نکته‌ها:

  • چندین رستوران، کافه فضای باز در پارک وجود دارد؛ بنابراین نیازی نیست خوراکی به همراه داشته باشید.
  • این پارک همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب به روی عموم باز است و نیازی به پرداخت ورودی ندارد.

چشمه بوسنی

چشمه بوسنی

چشمه بوسنی

چشمه بوسنی

چشمه بوسنی

چشمه بوسنی

سیتی سنتر سارایوو

سیتی سنتر سارایوو، جدیدترین و مدرن‌ترین  مرکز خرید در این شهر به شمار می‌رود. این مرکز در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و ۸۰ فروشگاه آن در مساحتی به اندازه‌ی ۴۹,۰۰۰ مترمربع، برندهای مشهور را به فروش می‌رسانند. البته وقتی در آن حضور دارید، ممکن است نسبت به انتظارتان کمی کوچک‌تر به نظر برسد. اگر طرفدار خریدهای لوکس و گرانقیمت باشید، از گشت‌و‌گذار در این مکان پشیمان نخواهید شد.

مناسب برای: سفرهای لوکس، عاشقان خرید

نکته‌ها:

  • اگر نیاز به تبدیل ارز دارید، می‌توانید یک صرافی و یک دستگاه ATMs در این مرکز بیابید.
  • علاوه بر خرید کردن، این مرکز سرگرمی‌های مختلفی مانند بولینگ را در اختیار مشتریان می‌گذارد.

سیتی سنتر سارایوو

سیتی سنتر سارایوو

سیتی سنتر سارایوو

سیتی سنتر سارایوو

سیتی سنتر سارایوو

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو که نام دیگر آن کتابخانه‌ی ملی بوسنی و هرزگویین است، بهترین بنای این شهر به شمار می‌رود. تالار شهر به سبک معماری خیره‌کننده‌ی مور ساخته شده است و مثالی کامل از ترکیب سبک بین شرق و غرب  محسوب می‌شود. با وجود اینکه بنا در طول جنگ تخریب شد، اما اخیرا بازسازی و درهای آن به همراه موزه‌ای جالب در طبقه‌ی زیرزمین به روی عموم  باز شده است. اگر روزی به سارایوو سفر کردید، به هیچ وجه بازدید از این بنا را به تأخیر نیاندازید.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته‌ها:

  • معماری بنا خیره‌کننده است، بنابراین برای توجه به جزئیات آن وقت کافی بگذارید. 
  • موزه‌ی این بنا شامل چندین نمایشگاه موضوعی می‌شود. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر، از وب‌سایت رسمی آن بازدید کنید.

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو

تالار شهر سارایوو

رستوران پارک پرنسوا (Park Princeva)

پارک پرنسوا مکانی ایده‌آل برای میل کردن یک وعده شام عالی و تماشای محیط شهری به شمار می‌رود. این مکان در بالاترین نقطه‌ی شهر و درست بالای قدیمی‌ترین محله‌ی سارایوو (باسکارسیجا) قرار دارد. مناظر پانورامایی که می‌توانید در این رستوران تماشا کنید، بی‌نظیرند. به مدت چندین دهه، این مکان محل تجمع شاعران، بوهمی‌ها (مردم سرزمینی تاریخی در بخش غربی جمهوری چک)، گردشگران و حتی افرادی همچون بیل کلینتون، ریچارد گی‌یر و دیوید کاپرفیلد بوده است.

مناسب برای: خوش خوراک‌ها، تجربه‌ای مانند یک محلی، مشتاقان تاریخ

نکته‌:

  • غذای این رستوران خوشمزه است. تقریبا هر آنچه در اینجا سفارش دهید، به خوبی طبخ می‌شود.

 

رستوران پارک پرنسوا

رستوران پارک پرنسوا

رستوران پارک پرنسوا

زنجبیل

آیا می دانید که زنجبیل علاوه بر اینکه برای بهبود ناراحتی های گوارشی مؤثر است می تواند به تسکین بسیاری از دردهای روزمره مانند میگرن نیز کمک کند؟

 به نقل از Ameliore ta sante.fr ؛ " زنجبیل" یکی از بهترین ادویه هاست که خواص بی نظیر آن برای سلامتی کاملا شناخته شده است. زنجبیل سرشار از ویتامین C است، به رفع ناراحتی های گوارشی کمک می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و برای تسکین سردرد بسیار عالی است.

این ریشه خوراکی در همه مناطق دنیا به خصوص چین و پرو کشت می شود و کاربرد زیادی در آشپزی دارد زیرا عطر و طعم تند آن بی نظیر است. همچنین زنجبیل از دوران باستان نیز به عنوان یکی از ادویه های دارویی کاربرد داشته است.

خوشبختانه می توان زنجبیل را به شکل های مختلف در برنامه غذایی گنجاند و از فواید آن بهره مند شد.

بهبود هضم غذا

یکی از شناخته شده ترین خواص زنجبیل کمک به بهبود هضم غذاست. این خوراکی خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل برای مقابله با ناراحتی های گوارشی از جمله حالت تهوع، التهابات معده و تحریکات روده ای مفید خواهد بود. همچنین باید اشاره کرد که زنجبیل عملکرد پانکراس را تحریک می کند و ترشح آنزیم های جذب ریزمغذی ها را افزایش می دهد.

ادویه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کنند. رادیکال های آزاد مولول هایی هستند که در بدن جمع شده و زمینه ساز بیماری های جدی مانند سرطان می شوند.

ریشه زنجبیل منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که می تواند از سلامتی محافظت کرده و از بروز پیری زود هنگام پیشگیری کند.

مقابله با سرما خوردگی و آنفولانزا

زنجبیل خوراکی عالی برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا محسوب می شود. خواص ضد التهابی آن به باز شدن مجاری تنفسی کمک می کند.

دمنوش زنجبیل تاثیر خلط آوری خوبی دارد و می تواند به بدن در دفع عوامل بیماری زا کمک کند.

تسهیل جریان خون

مصرف زنجبیل به حذف کلسترول بد خون کمک می کند و مانع از مسدود شدن عروق می شود. این خواص باعث شده تا زنجبیل ماده عالی برای سلامت سیستم قلبی عروقی و جریان خون محسوب گردد. با این حال، نباید ئر مصرف آن زیاده روی کرد زیرا در صورت همزمانی با مصرف دارو ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. از همین رو بهتر است ابتدا با پزشک مشورت شود.

تسکین دردهای مفصلی

قدرت ضد التهاب و مسکن زنجبیل باعث شده تا درمانی مؤثر برای کاهش دردهای مفصلی مانند آرتریت باشد.

به علاوه، به رفع اسپاسم ها نیز کمک می کند و در بهبود علائم دردهای قاعدگی و عضلانی بسیار عالی است.

بهبود دردهای میگرنی

میگرن زمانی احساس می شود که چربی هایی به نام پروستاگلاندین ها انبساط و انقباض هایی در عروق مغزی ایجاد کنند. این فعالیت غیر عادی التهاب ایجاد می کند و فشار خون را بالا می برد که در نتیجه دردهای شدید بروز می کند.

ریشه زنجبیل مانع از این عملکرد پروستاگلاندین ها می شود. برای کسب بهترین تاثیر توصیه می شود با شروع نخستین علائم سردرد، زنجبیل مصرف شود.

کاهش التهابات

زنجبیل حاوی ترکیباتی است که مانند یک داروی ضد التهاب قوی عمل می کند و می تواند به تسکین انواع دردها و التهابات کمک کند. این تاثیر به قدری عالی است که بعضی از متخصصان توصیه می کنند زنجبیل به عنوان درمان جایگزین برای بهبود بیماری هایی مانند آرتریت استفاده شود. به علاوه، این کاهش التهابات مزمن در همه بدن موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.  

مقابله با دیابت

مصرف روزانه زنجبیل می تواند مقدار قند خون را تا حدود 30% کاهش دهد. همچنین تولید انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، 10% بالا می برد. البته در هر صورت باید مصرف زنجبیل با مشورت پزشک باشد و این نکته در مورد بیمارانی که برای کنترل قند خون دارو استفاده می کردند اهمیت بیشتری دارد.

خواص ضد سرطانی

ترکیبات فیتوشیمیایی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زنجبیل مانع از افزایش استرس شده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. به این ترتیب، بدن توانایی مقابله با سلول های سرطانی را خواهد داشت.

مطالعات مختلف نشان می دهد که این ریشه خوراکی به پیشگیری و درمان سرطان پروستات، تخمدان و سینه کمک می کند.

البته باید همواره به خاطر داشت که مصرف زنجبیل باید در حد متعادل و منظم باشد زیرا زیاده روی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.

آندروپوز چیست ؟

مدتی است که احساس می‌ کنید قدرت استخوان‌ها و حجم عضلات ‌‌تان کم شده، دچار اضافه وزن و بی‌ خوابی و افسردگی شده‌اید و … . این ها می‌ تواند نشانه‌ های آندروپوز (Andropause) یا یائسگی مردانه باشد.
از جمله عوامل بروز یائسگی مردانه، افزایش سن و کاهش میزان هورمون تستوسترون در بدن است که بر سلامت جسم و روان فرد اثر می‌ گذارد و عوارض آن از ۵۰ سالگی به بعد نمایان می‌ شود.

بررسی ‌ها نشان داده است، ۷ درصد مردان ۱۰ تا ۶۰ سال، ۲۲ درصد مردان ۶۰ تا ۸۰ سال و ۳۶ درصد مردان ۸۰ تا ۱۰۰ سال دچار کمبود تستوسترون هستند.

در مردان غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز وظیفه کنترل ترشح تستوسترون را بر عهده دارند. ترشح نوعی هورمون به نام GnRH توسط هیپوتالاموس به هیپوفیز کمک می‌ کند تا هورمونی موسوم به LH را ترشح کند که بر سلول‌ های بدن (سلول‌های لیدیگ) تاثیر می‌ گذارد.

نشانه ‌های کاهش تستوسترون در مردان چندان قابل تشخیص نیست، چون مکانیسم‌ های کمکی نظیر تولید هورمون ‌های آندروژن توسط غدد فوق ‌کلیوی بر آن تاثیر می ‌گذارد. وقتی میزان ترشح تستوسترون کاهش می ‌یابد، بدن مقداری از هورمون پیش ساز تستوسترون را تبدیل به تستوسترون می‌ کند، اما از نشانه‌ های کاهش تستوسترون در بدن می ‌توان به سردرد، کاهش قدرت دید، کوتاهی قد در نتیجه ی پوکی استخوان و کم خونی جزیی اشاره کرد.

هورمون ‌درمانی جایگزین
هورمون درمانی جایگزین از سال ۱۹۹۰ در آمریکا به وجود آمد و طرفداران زیادی پیدا کرد، به طوری که تجویز آن بین سال ‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به ۱۷۰ درصد رسید.

پزشکان معمولا تستوسترون را از راه درون عضله ‌ای یا زیرپوستی تزریق می ‌کنند. در مردانی که به اندازه کافی بدن شان تستوسترون تولید نمی ‌کند، دریافت این هورمون می ‌تواند مفید باشد و بر حجم ماهیچه ‌ای، اخلاق و خواب آن ها تاثیر بگذارد، اما به نظر نمی ‌رسد تزریق این هورمون بر میل جنسی و قدرت بدنی چندان تاثیری داشته باشد. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که هورمون درمانی جایگزین در مردان می ‌تواند خطراتی نیز به دنبال داشته باشد و پزشک مربوطه باید پروستات و میزان هموگلوبین خون را در مردان تحت معالجه، زیر نظر داشته باشد.

چگونه می‌ توان از کاهش تستوسترون جلوگیری کرد؟
به جز افزایش سن، عوامل بسیاری در کاهش تستوسترون دخیل هستند؛ به عنوان مثال، انجام ورزش های استقامتی، استرس و افسردگی می‌ تواند سبب کاهش ترشح هورمون تستوسترون شود. برخی تحقیقات نیز روشن کرده است که جایگاه اجتماعی مردان بر میزان ترشح تستوسترون در بدن شان تاثیر می‌ گذارد.

تحریک جنسی نیز سبب افزایش میزان تستوسترون در خون می ‌شود. محققان بیان داشته اند که تاثیر مواد غذایی بر میزان ترشح هورمون تستوسترون در مردان گیاهخوار و گوشتخوار یکسان است، اما میزان ترشح نوعی هورمون به نام SHBG در گیاهخواران بالاتر است که می ‌تواند سبب کاهش تستوسترون در دسترس شود. جالب ‌تر آن که میزان ترشح هورمون تستوسترون در افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌ کنند، بسیار پایین ‌تر از میزان ترشح این هورمون در ساکنان سواحل دریاست.

عوامل کاهش دهنده ی ترشح تستوسترون

استرس
استرس اثری مخرب بر کارکرد غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز که مراکز کنترل هورمون تستوسترون هستند، دارد. استرس همچنین سبب کاهش LH (هورمون محرک ترشح تستوسترون در سلول ‌های مردان) و کاهش کلی ترشح این هورمون در بدن می‌ شود. تحقیقات پژوهشگران ژاپنی روی موش ‌های آزمایشگاهی نشان داده است میزان ترشح تستوسترون در یک استرس شدید کاهش چشم ‌گیری پیدا می ‌کند.

کمبود خواب
کمبود خواب نیز بر میزان تستوسترون ترشحی در بدن تاثیر می ‌گذارد. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه شیکاگو بر ۱۲ مرد سالم ۶۴ تا ۷۴ ساله نشان داده است که رابطه مستقیمی بین میزان خواب شبانه و میزان ترشح تستوسترون در روز وجود دارد.

دیابت و سندرم متابولیک
تحقیقات بسیاری ثابت کرده است بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک که هر دو به چاقی پایین تنه یا فشار خون بالا دچار هستند، میزان تستوسترون کمتری نسبت به دیگران تولید می ‌کند. بین ۲۰ تا ۶۴ درصد مردان مبتلا به دیابت، تستوسترون کمی دارند. این موضوع به ویژه در مردان مسن بیشتر است.

افسردگی
پایین بودن تستوسترون خون می ‌تواند به دلیل افسردگی باشد. محققان در پژوهشی ۴۴ مرد افسرده ۴۰ تا ۶۵ سال را مورد بررسی قرار دادند و بین ساعت ۸ تا ۱۱ صبح، خون افراد ناشتا را بررسی کردند. نتایج بررسی‌ ها نشان داد میزان تستوسترون در افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است. جالب است که مصرف تستوسترون در افراد جوان و سالخورده سبب از بین رفتن افسردگی می‌ شود.

آفت‌کش‌ها
مواد شیمیایی موجود در برخی آفت ‌کش‌ ها می‌ توانند ترشح هورمون‌ ها را مختل کنند. محققان دانشگاه هاروارد نشان دادند مردانی که با برخی آفت‌کش‌ها کار می‌ کنند، میزان تستوسترون خون شان در مقایسه با دیگر مردان پایین تر است.

محققان با بررسی پرونده پزشکی ۲۸۶ مردی که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به مرکز ناباروری ماساچوست مراجعه کرده بودند، متوجه شدند رابطه نزدیکی بین وجود مواد شیمیایی آفت‌کش‌ها در خون و پایین بودن میزان هورمون تستوسترون وجود دارد.

طبیعت ایسلند

ایسلند به دلیل طبیعت زیبایی که دارد همواره مورد توجه گردشگران خارجی بوده است.
جمهوری ایسلند در شمال اقیانوس اطلس و در شمالی ترین نقطه اروپا قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوای قطبی است اما وجود جریانات هوایی معتدل از سرما در این کشور کاسته است. در تصاویر زیر به مشاهده طبیعت بکر این کشور سبز می نشینیم.

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

طبیعت ایسلند از لنز دوربین +17عکس

اولسبلانگاه

گیلان وطبیعت دلفریبش همواره شگفتی‌های گوناگونی برای عرضه به طبیعت دوستان دارد. روستای ییلاقی "اولسبلانگا"(Olasbelanga)  یا "اولسبلانگاه" در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع است. این ییلاق یکی از جاذبه‌های شناختهشده‌ی گیلان است و مسافران زیادی را در بهار و تابستان به سوی خود می‌کشاند. فرصت گذراندن شبی در خانه‌های چوبی "اولسبلانگاه" تجربه ای به یاد ماندنی است. برای آشنایی بیشتر با این ییلاق در ادامه با ماهمراه باشید.

"ماسال" در ۵۰ کیلومتری غرب "رشت" است. برای رسیدن به "اولسبلانگاه"، که به معنای درختی در ارتفاع بلند است، باید جاده جنوبی خروجی از "ماسال" را در پیش گرفت. مسافت این جاده‌ی آسفالته تا "اولسبلانگاه" تقریبا ۲۵ کیلومتر است و به راحتی می‌توان با تاکسی یا اتومبیل شخصی از آن گذر کرد. محل مرگ "میرزاکوچک خان جنگلی" نیز کمی بالا‌تر از "اولسابلانگاه"، در روستای "گیلوانه" است و مشتاقان می‌توانند از آن مکان دیدن کنند. شایان ذکر است که  این جاده به جاده‌ی قدیم "ماسوله" به "خلخال" ختم می‌شود. مسیر دسترسی آسان به این ییلاق، از دلایل عمده شلوغی و مورد توجه بودن این منطقه است.

به جز هتل تازه‌ساز این ییلاق که هنوز افتتاح نشده است، بقیه خانه‌ها چوبی هستند و اجازه ساخت خانه با مصالح داده نمی‌شود. این روستای زیبا شبکه برق ندارد و روشنایی و سایر نیازها به وسیله موتور برق تأمین می‌شود. برای اسکان در این ییلاق گزینه‌های متعددی وجود دارند که تقریبا تمامی آنان مکان‌های مناسبی هستند. در ادامه ۲ مورد از این گزینه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

هتل فردین معصومی، کشتی‌گیر معروف اهل ماسال، لوکس‌ترین و مدرن‌ترین هتل موجود در این ییلاقات است که در ابتدای "اوسبلانگاه" واقع شده و هزینه‌ی اقامت در آن بسته به اتاقی که اختیار می‌کنید از ۱۳۰ تا بیش ۲۰۰ هزار تومان است.

روبروی هتل قبلی مجموعه اقامتی کوچکی با نام "افرا" وجود دارد که دارای رستوران است و اتاق‌های کوچکی همراه با سیستم گرمایشی نفتی ("آترا") در اختیارتان قرار می‌دهد و شبی حدود ۷۰هزار تومان برای هر اتاق دریافت می‌کند.

قدم زدن عصرگاهی در مراتع ییلاق بسیار لذت‌بخش است. اگر خوش‌شانس باشید مناظر مه‌گرفته و ابری این روستا را تجربه خواهید کرد. با توجه به فاصله‌ی نیم ساعته‌ی اولسبلانگاه تا ماسال، این ییلاق مکان مناسبی برای اهالی شهر در روزهای گرم سال است. با کمی قدم زدن در اطراف و فاصله گرفتن از جاده از بین خانه‌های چوبی گذر کرده و تقریبا به بالای روستا می‌رسیم. از اینجاست که شهر ماسال نیز دیده می‌شود. غروب در ارتفاعات اولسبلانگاه بسیار خیال‌انگیز و زیباست.

به امید آنکه این ییلاق زیبا همیشه سبز و سرخوش مانده و با حفظ این طبیعت، نسل آینده از لذت دیدن این مناطق محروم نشوند.

اعمال شب آرزوها

اولین شب جمعه از ماه رجب «لیله الرغائب» نام دارد و مشهور است که در این شب حاجات و آرزوها برآورده می‌شوند.
اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌گویند. برای این شب پر برکت از رسول خدا(ص) عملی نقل شده است که فضیلت بسیاری دارد. در روایت آمده است: هر که این نماز را بگذارد چون شب اول قبر او شود، حق تعالی بفرستد ثواب این نماز را به سوی او به نیکوتر صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح. پس با وی گوید ای حبیب من! به خدا سوگند من چهره‏ اى زیباتر از چهره تو ندیدم، و سخنى شیرین‏ تر از سخن تو نشنیدم، و بویى بهتر از بوى‏ تو نبوییدم!

گوید: من ثواب آن نمازم که در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردى‏ امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا کنم، و مونس تنهایى تو باشم، و هراس را از تو برگیرم و هنگامى‏ که در صور (شیپور قیامت) دمیده شود، در عرصه قیامت سایه‏ اى بر سرت خواهم افکند، پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو جدا نخواهد شد. 

آن نماز به این صورت است: روز پنج شنبه اول آن ماه را روزه می‌داری چون شب جمعه داخل شود مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز می‌گذاری هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» مى‏‌خوانى و هنگامى که از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى ‌گویى:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ] .

خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

سپس به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه می گویى:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

آنگاه سر از سجده بر مى ‏دارى و هفتاد مرتبه مى‏ گویى:

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ

پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من مى‏ دانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگترى

دوباره به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه مى‏ گویى:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

سپس حاجت خود را مى‏ طلبى که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

لیله الرغائب

جدیدترین پیامک‌های ویژه شب آرزوها یا لیلة الرغائب 1395 را در این گزارش بخوانید.
لیلة الرغائب اولین پنج شنبه از ماه رجب است که آن را شب آرزوها نیز نامیده‌اند. گفته می‌شود که در این شب ملائکه بر زمین نزول می‌کنند و حاجات مؤمنان و افرادی که به درگاه خدا تضرع جسته‌اند را برآورده می‌سازند.
در این گزارش مجموعه جدیدترین پیامک و اس ام اس شب آرزوها (لیلة الرغائب) سال 1395 را برای شما گردآوری کرده‌ایم تا به این وسیله آرزوهای خوبتان را در این شب عزیز با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارید.


یا الهی گشته امشب محفل عشق و دعا
ما بگوییم آرزوها را به درگاه شما
آرزوی این حقیر امشب فقط یک واژه است
کربلا و کربلا و کربلا و کربلا 


شب آرزوهاست و من آرزو دارم
دلت مثل بهار، پر شوداز لحظه های ماندگار
زندگیت خالی از اندوه و غم، لحظه های شادمانی بی شمار

 
خداوندا
درهای رحمت تو همواره به روی خواهندگان باز است و دست عطایت گشاده
بندگان تو هر زمان که صدایت کنند، پاسخ می‌دهی
و اگر خالصانه آرزو کنند، ‌می‌بخشى
امشب اما شب دیگری است؛ شب آرزوهاست
دعای خیر همه را براورده بفرما

لیله الرغائب شده یا رب دل ما
افتاده به دامان کرامات شما
تنها آرزوی ما به این شب گشته
ربی قسمتم کن حرم کرب و بلا...


خدایا
آرزو می کنم، آنچه را آرزو کنم، که تو دوست داری
و آن آرزو را اجابت نمایی که نیک فرجامم نماید.
لیله الرغائب شب آرزوهاست
برای اجابت آرزوهای هم آرزو کنیم...

پیامبر صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله :
اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّهِ فَإِنَّها رَحمَهٌ؛
دعا کردن را در هنگام رقّت قلب غنیمت شمرید، که رقت قلب، رحمت است

امشب هرچقدر خدا را صدا کنی خسته نمیشوی
پس صدایش کن ، او منتظر توست
منتظر شنیدن آرزوهایت ، خنده هایت ، گریه هایت
استغفار هایت ، ندبه هایت
ابراز عشق و ایمان و اظهار بندگی توست
التماس دعا

 
شب آرزوهاست و با هر زبان، با هر عقیده
در هر کجا و هر زمانی که با امید از خدا خواهشی دارید
ما را بی نصیب از دعاهایتان نگذارید...

لیله الرغائب شده دل زار و مزاراست
اشک دل و نجوای شب بنده خوار است
ما هیچ نخواهیم به جز دو طلب نیک
یک : دیدن کربلا و دو: حضرت یار است . .


چه نالم؟ چه گویم به تو در شب آرزو
که نزدت ندارد دگر این حقیر آبرو
فقط یک کلام: جان مهدی سلامت بود
که هرگز ندارم جز این آرزو...

الهی
ای خالق بی مدد و ای واحد بی عدد
ای اول بی هدایت و ای آخر بی نهایت
ای ظاهر بی صورت و ای باطن بی سیرت
ای حی بی ذلت و ای بخشنده بی منت
امشب دست دعا بسوی تو برمیداریم
و آرزومند آرزوهای عزیزان هستیم

در نوبتی دوباره دلت را مرور کن
از غم به هر بهانه ممکن عبور کن
گیرم که تمام راه تو مسدود شد ، بگرد
یک آسمان تازه و یک جاده جور کن


لیله الرغائب شب آرزوها شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است.
در آن شب هر دعایی ستاره ای خواهد شد و در پهنه­ ی آسمان خواهد نشست.
بیا ستاره های هم را نظاره کنیم و بر هر کدام آمین بگوئیم.


شب آرزوهاست آرزو میکنم به تمام آرزوهایت برسی
اگه تو این شب دلت شکست یادی از ما هم بکن...


خدایا
ما اگر بد کنیم، تو را بنده های خوب بسیار است
تو اگر مدارا نکنی ما را خدای دیگر کجاست ؟
شب آرزوهاست ، التماس دعا

ما در شب امید دعا نذار بودیم
هنگام دعا ، ناله غمبار بگوییم
امشب که همه در پی آمال خود هستند
ما تذکره کرب و بلا ز یار جوییم . . .

شب آرزوهاست
باید دری برای مناجات وا شود
تا درد بی دوای گناهم دوا شود
باید کسی که نزد خدا دارد ابرو
وقت سحر به یاد دلم در دعا شود
التماس دعا

امشب می تونی هرآرزویی داری بگی
امشب یکی هست که صدات رو میشنوه
یکی که توی خلوت اشکات پا میذاره
شب آرزوهاست
منو از یاد نبر...


آرزو دارم :
خورشید رهایت نکند
غم صدایت نکند
ظلمت شام سیاهت نکند
و تو را از دل آنکس که تنش در تن توست
حضرت دوست، جدایت نکند . . .

خدایا به حق این شب عزیز همه رو به آرزوهاشون برسون
خدایا ما را آن ده که آن به
خدایا شیرینی بخشش و محبتت را به ما بچشان . . .


امشب هرچقدر خدا را صدا کنی خسته نمیشوی
پس صدایش کن ، او منتظر توست
منتظر شنیدن آرزوهایت ، خنده هایت ، گریه هایت
استغفار هایت ، ندبه هایت
ابراز عشق و ایمان و اضهار بندگی توست
التماس دعا


الهی! «دعا» به درگاه تو لجاج است ، چون دانی که بنده به چه محتاج است.
لیله الرغائب است و اگر دلتان با خداست ما را بی نصیب از دعا نکنید


شب آرزوهاست بیا دعا کنیم برای آن کودکی
که در آن سوی پهناور زمین امشب را گرسنه خواهد خوابید.
و برای آن بیماری که فردایش را کسی امیدوار نیست.
بیا از خدا بخواهیم رنج های آدمی را بکاهد و آرامش او را بیافزاید


شب آرزوهاست
باید دری برای مناجات وا شود
تا درد بی دوای گناهم دوا شود
باید کسی که نزد خدا دارد آبرو
وقت سحر به یاد دلم در دعا شود
التماس دعا

حرف بدن

بدن انسان روشهای جالب و جذابی برای فرستادن علائم هشدار دهنده دارد که این علایم در واقع اسراری را از درون بدن فاش می کنند.
بدنتان با شما حرف می زند؛ فقط کافی است به او گوش دهید. بدن همیشه به شما هشدار می دهد چیزی در درونتان درست کار نمی کند. با ما همراه باشید تا با 11 نمونه از این علائم، معناها و راه های درمانشان آشنا شوید.

درد گردن
درد در گردن زمانی رخ می دهد که شما از دست دیگران ناراحت هستید و نیاز دارید تا با بخشش آن فرد در درونتان احساس خوبی پیدا کنید اگر احساساتی شدید و گردنتان درد گرفت در آن زمان بهتر است تمرکزتان را بر روی چیزها یا کارهایی که دوست دارید قرار دهید یا کاری را انجام دهید که دیگران شما  را تحسین کنند تا با این کار درد گردنتان تسکین یابد. 

درد شانه ها 
درد شانه ها زمانی بروز می کند که شما زیر فشارهای زیاد عاطفی قرار دارید و مسئولیت های زیادی را به عهده گرفتی.د برای تسکین دردهای شانه خود بهتر است که احساسات خود را با خانواده و دوستانتان در میان بگذارید و از آنها کمک بگیرید تا از بار مسئولیت شما کم شود. 

سر درد 
استرس های روزانه عامل سردرد و میگرن است افرادی که به سر دردهای مزمن مبتلا هستند باید هر روز زمانی را به خود اختصاص داده و در کمال آرامش استراحت کنند هنگامی که شما استرس خود را از بین ببرید سر دردتان هم از بین می رود. 

درد بازو و آرنج   
درد بازو و آرنج به معنای عدم انعطاف پذیری شما در زندگی است و شما سعی دارید با اتفاقات و تغییرات طبیعی که برای شما و اطرافیانتان رخ می دهد مقابله کنید. 

درد دست  
درد دست به آن معنا است که شما دوستی ندارید و نیاز دارید دوست خوبی پیدا کنید تا بتوانید با او احساساتتان رادر میان بگذارید و اوقاتی را با او بگذرانید. 

درد فوقانی پشت بدن  
درد پشت در قسمت فوقانی می تواند عدم حمایت عاطفی را نشان دهد همچنین در صورتیکه که احساس کنید از شما قدردانی نمی شود  و شما نیاز دارید که با یک شریک یا یک دوست نزدیک صحبت کنید و از او کمک بخواهید. 

درد کمر 
درد این قسمت نشان دهنده آن است که شما بامشکلات مالی مواجه هستید و به منظور حل این مشکل باید در مدیریت در آمد و خرج و مخارج خود فکری کنید. 

درد زانو 
پایین بودن عزت نفس ممکن است باعث ایجاد درد زانو شود به همین دلیل شما باید سعی کنید داوطلبانه در برخی کارها شرکت کنید و کاری را که به عهده گرفتید به پایان برسانید و همیشه به یاد داشته باشید هیچ کس کامل نیست. 

درد ساق پا 
تنش عاطفی، استرس زیاد و یا حسادت اطرافیان به شما ممکن است علت های درد ساق پا باشند. 

درد مچ پا 
اگر احساس درد در مچ پایتان کردید ممکن است شما در برهه ای از زمان در زندگی خود تحت فشار قرار گرفته باشید، در این زمان ها بهتر است از کوچک ترین چیزها که شما را خوشحال می کند لذت ببرید . 

کف پا 
افسردگی مهم ترین علت درد کف پا است به همین دلیل در این مواقع بهتر است یک سرگرمی جذاب و شاد پیدا کنید و یا یک حیوان خانگی مانند پرندگان به خانه خود بیاورید تا با آن سرگرم شوید.

آسیب های اندام تحتانی

پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛
اکثرآسیب های ورزشی بخصوص در بین حرفه ای ها در اندام تحتانی رخ می دهد.

شایع ترین آسیب های اندام تحتانیآسیب های ورزشی جزو جدایی ناپذیر ورزش است. هر ورزشی که نیاز به آمادگی جسمانی بیشتری داشته باشد احتمال بروز آسیب های ورزشی در آن هم بیشتر است. شایعترین آسیب ها در اندام تحتانی ایجاد میشود.در این گزارش سعی کردیم تا آسیب های شایع اندام تحتانی که اکثر فوتبالیست ها و بسکتبالیست ها به آن دچار شده اند را از جمله علائم، دلایل بروز و درمان مورد بررسی قراردهیم.

کوفتگی عضله چهارسر چیست؟

عضله چهار سر(کوادریسپس) اکثر اوقات در معرض برخورد مستقیم در ورزش های مختلف مانند فوتبال و بسکتبال است، که در نهایت منجر به ایجاد کوفتگی این عضله، به ویژه در قسمت های قدامی و قدامی- خارجی می گردد.

علائم کوفتگی عضله چهارسر

علائم کوفتگی عضله چهارسر مانند کوفتگی سایر عضلات است، با این تفاوت که به دلیل حجم عضله، علائم زیرجلدی و موضعی کمتری دارد، مهمترین علائم آن عبارتند از:

١. درد موضعی

٢. سفتی عضلانی

٣. درد حین کشش غیر فعال عضله

٤. حساسیت به لمس

٥. خون مردگی موضعی

٦. افت اکستنشن(باز شدن) فعال زانو

٧. تشکیل میوزیت اوسیفیکان( استخوانی شدن بافت عضله) در سطوح شدید آسیب دیدگی

کوفتگی عضله چهارسر دارای سه سطح خفیف، متوسط و شدید است. مدت زمانی که برای درمان کوفتگی عضله چهارسر مورد نیاز است، از یک هفته تا دو الی سه ماه متغیر بوده و به سطح آسیب دیدگی بستگی دارد.

توصیه های کاربردی پس از کوفتگی عضله چهارسر:

١. بلافاصله پس از رخداد کوفتگی، باید با پزشک یا فیزیوتراپیست مربوطه مشورت نمود تا سطح آسیب تعیین گردد.

٢. باید بر روی موضع آسیب دیده یخ گذاری نمود و از ادامه ورزش اجتناب کرد.

٣. ادامه تمرین بر روی عضله آسیب دیده و نادیده گرفتن امر درمان، باعث افزایش سطح آسیب، افزایش درد و تورم موضعی، تعویق در روند درمان و همچنین رسوب کلسیم و استخوانی شدن بافت عضله چهارسر می گردد که در این صورت درمان های بسیار طولانی و در برخی موارد درمان جراحی پیشنهاد می گردد.

کشیدگی عضلات همسترینگ(Hamstring strain )

عضلات همسترینگ متشکل از سه عضله هستند که در پشت ران قرار دارند، ابتدای آنها در ناحیه نشیمنگاهی و انتهای آنها در پشت زانو است و عملکرد اصلی آنها خم کردن زانو است. به دلیل عملکرد مشابه این سه عضله، اکثر اوقات هر سه عضله تحت عنوان کلی همسترینگ شناخته می شوند.

کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضله همسترینگ، بیشتر اوقات در فعالیت های شدید بدنی و ورزشی ایجاد شده که با پارگی فیبرهای عضلانی نیز همراه است. ورزش هایی که ریسک کشیدگی همسترینگ را بالا می برند، ورزش هایی هستند که دارای استارت ناگهانی و دویدن ها و تغییر جهت های مکرر هستند، مانند فوتبال، بیسبال و بسکتبال.

لازم به ذکر است که گرم کردن نامناسب یا تمرینات بدنسازی غلط، می تواند زمینه ساز ایجاد کشیدگی همسترینگ گردد، هرچند که فرد ورزشکاری حرفه ای و با آمادگی جسمانی بالا باشد.

آسیب های عضله همسترینگ

کشیدگی همسترینگ، می تواند در قسمت های مختلف عضله مانند ابتدا، بخش میانی و انتهای عضله رخ دهد، همچنین بر اساس شدت آسیب به سه درجه تقسیم می گردد:

١. درجه یک: در این وضعیت پارگی چند فیبر عضلانی رخ داده و درد اندکی در موضع آسیب دیده وجود دارد و کمی سفتی موضعی و ضعف عضلانی دیده می شود، این درد عموما با گرم کردن از بین رفته ولی پس از تمرین بیشتر می شود.

٢. درجه دو: پارگی وسیع تر عضله که دارای درد بیشتر و وسعت بیشتر منطقه درگیر است.

٣. درجه سه: پارگی کامل عضله و کوفتگی شدید که با درد و کبودی زیادی همراه بوده و حتی ممکن است به دلیل ایجاد خونمردگی، ناحیه مورد نظر برجسته نیز باشد.

درمان های پزشکی و توانبخشی کشیدگی همسترینگ:

١. مراجعه سریع به پزشک یا فیزیوتراپیست مربوطه جهت تشخیص ضایعه و اقدامات اولیه

٢. استفاده از رژیم PRICE(محافظت، استراحت، یخ، فشار و بالا نگه داشتن عضو) که در بخش های قبلی به تفضیل اشاره شد.

٣. استراحت و منع انجام فعالیت هایی که آسیب را تشدید می کنند.

٤. استفاده از یخ به مدت ١٠ الی ١٥ دقیقه به مدت ٢ تا ٣ بار در روز

٥. حرکات کششی ملایم و تمرینات مقاومتی سبک در روزهای اول پس از آسیب با صلاحدید پزشک یا فیزیوتراپیست مربوطه

٦. وجود درد در هر مرحله از توانبخشی زنگ خطر بوده و باید هر چه سریع تر اقدامات لازم را جهت کاهش درد به کار برد

کباب با ماست و نخورید

به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود که منابع غذایی حاوی آهن را با لبنیات مصرف نکنند مثلاً کباب را با ماست یا دوغ نخورند.
شادی مددی، کارشناس تغذیه گفت: برای افزایش ارزش تغذیه ای کباب بهتر است اگر آن را با نان میل می کنید،از نان سنگک که حاوی سبوس بسیار است، استفاده شود و اگر کباب را با برنج میخورید، بهتر است برنج به صورت کته طبخ شود.

وی بیان داشت: در کنار کباب مصرف پیاز خام، آب لیمو ترش، نارنج، سماق و سبزیجات تازه که باعث افزایش میزان دریافتی  ویتامین  C می شود توصیه می شود.

مددی افزود: بهتر است هنگام خوردن این غذای خوشمزه و لذیذ از یک ماده غذایی مصلح مانند سماق استفاده شود. مصرف سماق همراه کباب میزان چربی و کلسترول جذب شده از گوشت را به حداقل می رساند،  همچنین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی ای که دارد از عملکرد ترکیبات سرطان زا و رادیکال های آزادی که هنگام پخت غذا به خصوص در قسمت های سوخته ی آن ایجاد می شود، جلوگیری می کند . از دیگر مزیت های سماق می توان به خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی آن اشاره کرد .

وی در خصوص نوشیدنی های مناسب همراه با این غذا گفت: بهترین نوشیدنی برای این غذا یک لیوان آب است، زیرا  نوشیدن نوشابه و دوغ ار ارزش غذایی کباب می کاهد و جذب آهن گوشت را به حداقل می رساند .بنابراین برای افرادی که کم خونی دارند، خوردن کباب همراه با دوغ و ماست توصیه نمی شود.

مددی خاطر نشان کرد: خوردن سبزیجات تازه و برگ سبز همراه با کباب علاوه بر اینکه دارای ویتامین C  است، در هضم بهتر غذا و افزایش جذب آهن نیز کمک می کند .

کامبوج شهر معابد

کامبوج، سرزمین معابد شگفت انگیز


کشورکامبوج، در سال های اخیر رشد شگفت انگیزی از بابت توریسم تجربه کرده است و توانسته است خود را در میان کشور های صاحب توریسم، مطرح نماید. این کشور به دلیل داشتن معابدی خارق العاده همواره طرفداران بسیاری دارد و عجایب بی نظیری را می توان در این کشور تجربه کرد.

کامبوج کجاست؟

کامبوج کشوری است در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن پنوم پناست.

جمعیت این کشور ۱۴٫۸ میلیون نفر و زبان رسمی آن خِمِر است که خط ویژه خود را دارد. دین ۹۶ درصد از مردم این کشوربودایی و واحد پول آن ریــِل است. ۹۰ درصد از مردم آن از تبار خمر، ۵ درصد ویتنامی‌تبار و بقیه از اقوام مختلفند.

از نظر جغرافیایی کامبوج بخشی از شبه‌جزیره هندوچین به‌شمار می‌آید و با تایلند، لائوس، و ویتنام هم‌مرز است. کامبوج پس از ۱۰۰ سال استعمار فرانسویان در سال ۱۹۵۳ به استقلال رسید. نظام سیاسی کامبوج پادشاهی مشروطهاست و ریاست کنونی دولت آن را هون سن برعهده دارد که با بیش از ۲۵ سال حکومت، طولانی‌ترین حکومت را در جنوب شرق آسیا داشته‌است.

رژیم خمرهای سرخ در سال ۱۳۵۳ پس از پنج سال جنگ داخلی در کامبوج در جنوب شرقی آسیا به حکومت رسیدند. حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر حدود یک چهارم جمعیت کامبوج بین سال‌های ۱۹۷۵ تا سال ۱۹۷۹ به وسیله رژیم مائویستیخمرهای سرخ در کامبوج کشته شده و یا بر اثر فرسودگی و گرسنگی جان خود را از دست دادند

مساحت کامبوج ۱۸۱،۰۳۵ کیلومتر مربع است. این کشور از سمت شمال و غرب و جنوب با تایلند، از سمت شرق با ویتنام، و از نواحی شمالی با لائوس هم مرز است. کامبوج به خلیج سیام و آبراه‌های ویتنام دسترسی دارد.

از سوی جنوب، کامبوج در کرانه خلیج تایلند دارای یک خط ساحلی حدود ۴۴۱ کیلومتری است. به‌جز در جنوب شرقی، همه مرزهای کامبوج را مناطق کوهستانی کم‌ارتفاع تشکیل می‌دهند. در میانه این مرزها دشت بزرگی قرار دارد که قلب سرزمین کامبوج را تشکیل می‌دهد. این دشت که سیل‌های پرشمار در طول تاریخ خاک آن را بسیار حاصلخیز کرده‌اند متراکم‌ترین بخش کامبوج از نظر جمعیت است و برنجکاری اصلی‌ترین فعالیت کشاورزی در آن را تشکیل می‌دهد.رودخانه مکونگ، که جریان آن از لائوس در شمال به سوی ویتنام در جنوب شرقی است این منطقه را آبیاری می‌کند.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

دسترسی به کامبوج

کشور کامبوج به شیوه های مختلفی قابل دسترس بوده و معمولا بهترین راه برای رسیدن به این کشور به صورت هوایی می باشد. این کشور دارای فرودگاه های متعددی است. مشهورترین فرودگاه این کشور که اکثر تور های توریستی از آن شروع می شود، فرودگاه سیم ریپ می باشد.

هواپیما:

فرودگاه بین‌المللی سیم ریپ یک فرودگاه همگانی با کد یاتا REP است که یک باند فرود بله دارد و طول باند آن 2550 متر است. این فرودگاه در کشور کامبوج و شهر سیم ریپ قرار دارد و در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا واقع شده است.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

جاذبه های توریستی کامبوج

1. بازدید از معبد معروف Angkor Wat

انگکور محوطه‌ای باستانی در کامبوج است که مجموعه‌ای از بقایای پایتخت‌های باستانی امپراتور خمر را که بین قرن‌های نهم تا پانزدهم میلادی ساخته شده‌اند، در خود جای داده است. محوطه باستانی انگکور در سال 1992 به خاطر شرایط استثنایی‌اش، به طور هم‌زمان در فهرست میراث جهانی و میراث در خطر یونسکو ثبت شد و در سال 2004، پس از دوازده سال مرمت و بازسازی از فهرست میراث جهانی در خطر خارج شد. این ویرانه‌های باستانی در میان جنگل‌ها و مزارع کشاورزی شمال دریاچه بزرگ کامبوج و در نزدیکی شهر سیم‌راپ امروزی واقع شده‌اند.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

2. بازدید از معبد معروف Bayon

این معبد که در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم ساخته شده است، به عنوان معبد رسمی عالم بودای کامبوج، جایاوارمان هفتم، شناخته می شود. این معبد نیز در منطقه آنگکور قرار دارد. ویژگی خاص این معبد، وجود مجسمه های سنگی خندان و ناراحت در بالای تپه و ارتفاعات این معبد و تخته سنگ های نزدیک آن می باشد.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

3. بازدید از معبد معروف Ta Prohm

به گزارش لست سکند، این معبد بی نظیر به دلیل قرار گرفتن در دل جنگل و همنوایی آن با درختان عظیم الجثه و ریشه های بزرگ آنان، همواره زبان زد عام و خاص بوده است، به طوری که بسیار از افراد تصاویر ا ین معبد را با آن ریشه های بزرگ واقعی نمی دانند و وقتی که با آن روبرو می شوند، به شگفتی های آن پی می برند. این معبد در یک کیلومتری شرق معبد Angkor Thom واقع شده است.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

4. بازدید از پارک باستان شناسی Angkor

پارک باستان شناسی انگکور درسیم ریپ، خانه ی بسیاری از معبد های مورد اشاره در بالاست. این معابد در زمان امپراطوری Khmer ساخته شده است. بازدید این این پارک باستان شناسی در کنار تاریخ و معابد و طبیعت آن به تمامی افراد توصیه می شود.


 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

5. بازدید از کاخ سلطنتی کامبوج

کاخ سلطنتی کامبوج یکی دیگر از نقاطی هست که می توانید در سفر به کامبوج از آن دیدن کنید. این بنا مانند کاخ سلطنتی تایلند ساخته شده است و همواره نمای جالبی دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که به دلیل اینکه پادشاه کامبوج در این مکان اقامت دارد، به دلایل امنیتی، فقط می توان از قسمت مرکزی این کاخ و هال آن و همچنین مجتمع Pagoda دیدن نمود. همچنین باید گردشگران این نکته را در نظر داشته باشند که به همراه داشتن لباس مناسب در بازدید از این بنا اجباری است و در صورتیکه لباس آستین کوتاه بپوشید، باید لباس مناسب را برای دیدن این مکان اجاره نمایید.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

6. بازدید از موزه ی ملی کامبوج

این موزه در قسمت شمالی کاخ سلطنتی واقع شده است و بر اساس یک معماری سنتی مخصوص این منطقه بنا شده است. قدمت این موزه به سال 1917 باز می گردد. این موزه دارای یک محوطه ی سرسبز زیبا نیز می باشد که در سراسر آن انواع مجسمه ها و نمادهای مخصوص به این کشور را می توان دید. بهترین و بیشترین مجسمه های Khmer را اینجا می توان یافت. این موزه دارای 4 پاویلیون می باشد. بهترین حالت برای گردش در این موزه، شروع از قسمت غربی موزه و حرکت در جهت عقربه های ساعت می باشد.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

7. استراحت در ساحل Occheuteal

برای دوستداران آب و تفریحات ساحلی، کامبوج ساحل Occheuteal را برای گردشگرانش در نظر گرفته است. نام دیگر این ساحل، ساحل سرندیپیتی (Serendipity) می باشد. در کنار این ساحل انواع ریزورت ها و رستوران نیز وجود دارد که می توانند نیاز گردشگران را تامین نمایند. جالبتر اینکه در رستوران ها و یا ریزورت های این منطقه، میزها طوری چیده شده اند که آب تا نزدیکی میز سرو غذا می آید.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

8. بازدید از بنای تاریخی استقلال (Independence Monument Phnom Penh)

این بنا در پایتخت کامبوج، شهر Phnom Penh قرار دارد و در سال 1958،به مناسبت استقلال کامبوج از فرانسه ( در سال 1953) بنا شده است. این بنا در تقاطع بلوار Norodom و Sihanouk در مرکز شهر واقع شده است. اکثر جشنواره ها و فستیوال های سلطنتی و ملی در این مکان برگزار می شود.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

9. بازدید از Boeng Yeak Lom

در قلب طبیعت و منطقه ی حفاظت شده ی Yeak Lom، دریاچه ی بسیار رویایی و زیبایی وجود دارد که توسط درختان سبز رنگ منطقه احاطه شده است. این مکان یکی دیگر از نقاط بی نظیر در کامبوج می باشد که می توان از آن دیدن کرد و در دریاچه زیبای آن و آب زلال و تمیز آن شنا کرد. برای راهنمایی توریست ها، در کنار این دریاچه یک مرکز فرهنگی نیز وجود دارد که پاسخگوی گردشگران ورودی به این منطقه می باشد.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

10. بازدید از Elephant Valley Project

دره ی فیل ها در استان Mondulkiri واقع شده است و مکانی است برای نگه داری، آموزش و درمان فیل ها. همچنین در این دره، به فیل های بیمار و آسیب دیده کمک میشود که پس از طی دوره ی درمان خود به دامان طبیعت باز گردند. این مکان بیش از 650 هکتار وسعت دارد و گردشگران می توانند از نزدیک با تمامی این مراحل آشنا بشوند و با تفریحات آن سرگرم شوند.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

11. خرید در Angkor Night Market

کمتر ایرانی را سراغ داریم که خرید جزئی از سفرش نباشد. حتی در صورتیکه به قصد خرید سفر نکرده باشیم، برای خرید سوغاتی، نیاز به شناخت نقاط خوب و مراکز خرید در شهر مقصد داریم. در شهر سیم ریپ، Angkor Night Market یکی از این مراکز خرید است که برای خرید صنایع دستی و سوغاتی مناسب می باشد. این مرکز خرید در سال 2007 به خاطر ترویج و فروش صنایع دستی کامبوج افتتاح شد و امروزه به کار خود ادامه می دهد.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

12. بازدید از دریاچه ی Tonlé Sap

این دریاچه به عنوان بزرگترین دریاچه ی آب شیرین در جنوب شرقی آسیا قلمداد می شود. در هنگام خشکسالی، آب دریاچه به رودخانه Mekong می ریزد. دلیل جالب بودن این دریاچه وجود روستاهایی در آن است که به روستاهای روی آب مشهور است و جاذبه ای برای گردشگران محسوب می شود. از این روستا ها می توان به Kampong Khleang و یا Prek Toal اشاره کرد.



 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

 کامبوج، سرزمین شگفت انگیزترین معبدها

مصرف چای

روزانه چقدر چای بنوشیم؟ شیر به چای اضافه کنید

روزانه چقدر چای بنوشیم؟ شیر به چای اضافه کنید

پتاسیم یک ماده‌ی معدنی الکترولیتی است که به تنظیم ضربان قلب کمک کرده و سطح مایعات در بدن را متعادل می‌سازد. همچنین پتاسیم می‌تواند عوارض جانبی و نامطلوب ناشی از مصرف زیاد سدیم را نیز کاهش دهد. به گزارش ویرلن؛ پتاسیم در گیاهان مختلفی همچون چای وجود دارد و یک فرد بزرگسال سالم باید روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف نماید. با اینحال، اگر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستید و یا اینکه مشکلات کلیوی دارید بهتر است از یک پزشک مشورت بگیرید. در اینگونه موارد مصرف متعادل چای برای شما بی ضرر خواهد بود زیرا چای مقدار زیادی پتاسیم ندارد اما قبل از اضافه کردن چای به رژیم غذایی از پزشک خود اجازه بگیرید.

چای سیاه:

۲۲۶ گرم از چای سیاه می‌تواند ۸۸ میلی گرم پتاسیم برای بدن شما تامین کند. از آنجایی که این مقدار کمتر از ۲۰۰ میلی گرم برای هر وعده است ، یک فنجان چای دارای پتاسیم بسیار کمی خواهد بود. اگر کمی شیر به چای خود اضافه کنید ، مقدار و محتوای پتاسیمی آن افزایش پیدا می‌کند زیرا شیر سرشار از پتاسیم است. ۲۸ گرم از شیر معمولی و یا دو قاشق غذاخوری از آن ، حاوی ۴۰ میلی گرم پتاسیم است وهمین مقدار از شیر کم چرب نیز دارای ۴۶ میلی گرم پتاسیم می‌باشد.

چای سبز:

چای سبز و چای سیاه هر دو از یک گیاه بدست می‌آیند، اما برگ‌های چای سبز تخمیر نمی‌شود. یک فنجان چای سبز حاوی ۱۷ میلی گرم پتاسیم است. بنابراین نوشیدن چای سبز برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند می‌تواند بی خطر باشد.بر اساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات که در مجله‌ی اورولوژی در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، مصرف چای سبز باعث کاهش تشکیل کلسیم اگزالات در موش‌ها شده بود.

دم کرده‌های گیاهی:

بسیاری از چای‌های گیاهی ( که معمولا یک قاشق چایخوری گیاه تازه در ۲۲۶ گرم آب داغ دم کرده می‌شود)، به طور طبیعی دارای پتاسیم پایینی هستند. چای بابونه ویا چای گل بامیه ، هر کدام دارای ۲۱ میلی گرم پتاسیم در یک فنجان هستند. با اینحال، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، لیستی از گیاهان را ارائه کرده است که می‌توانند سطح پتاسیم بدن را افزایش دهند. این گیاهان شامل قاصدک، یونجه، گیاه دم اسبی و گزنه می‌باشد.بنابراین اگر محدودیت مصرف پتاسیم دارید باید در مصرف این گیاهان محتاط باشید.

مقدار مصرف:

نوشیدن چند فنجان چای می‌تواند سطح پتاسیم بدن را افزایش دهد. اگر شما باید پتاسیم بیشتری دریافت کنید ، می‌توانید مصرف چای را افزایش دهید. اما افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند باید مقدار مصرف پتاسیم را کاهش دهند. به یاد داشته باشید که چای منجمد و یخ زده‌ی آماده اغلب دارای پتاسیم زیادی هستند. به عنوان مثال، یک بطری چای منجمد آماده‌ی ۴۸۱ گرمی ، حاوی ۹۸ میلی گرم از پتاسیم است.

علل گردن درد

علل گردن درد + روش درمان

علل گردن درد + روش درمان

با افزایش سن، بسیاری از افراد مبتلا به دردهای ستون فقرات می‌شوند. گردن انسان شامل ۷ مهره است که بعد از کمر، شایع‌ترین مفاصل مستعد آرتروز، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک و یا همان دیسک محسوب می‌شوند. عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهای تیرکِشنده در دست‌ها می‌شوند. از جمله این عوامل، التهاب بافت‌های نرم اطراف مفصل‌های مهره‌ای، خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه‌ها، تغییر شکل مهره‌ها به طور اولیه یا ثانویه، آرتروز، دیسک و بیماری‌های ناشی از گرفتگی‌های عضلانی، و کشیدگی‌های لیگامانی است.

گردن درد در اثر علت‌های مختلفی مثل فعالیت و کار، آسیب‌های فیزیکی و برخی از بیماری‌ها پدید می‌آید. اغلب گردن دردهائی که در اثر فعالیت ایجاد می‌شوند، بعلت حرکات تکراری و طولانی مدت عضلات گردن، تاندون‌ها، لیگامان‌ها، استخوان یا مفاصل هستند. کشیدگی بیش از حد عضلات، آسیب لیگامان‌ها، اسپاسم عضلات یا التهاب مفاصل گردن نیز از جمله علل این مشکلات به شمار می‌روند.

معمولا گردن درد‌ها در دو مقطع زمانی بروز می‌کنند

۱٫افراد بین سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی که اکثرا کارمند هستند و بنا به ارگونومی محیط کارشان دچار دردهای گردن می‌شوند.

۲٫بعد از ۵۰ سالگی که به دلیل افزایش سن رخ می‌دهد و فرد دچار دیسک گردن شده است.

درد ناشی از دیسک گردن، به دو شکل بروز می‌کند

درد مکانیکی دیسک گردن

این نوع درد، موضعی است و در خود ستون‌فقرات احساس می‌شود، یا اینکه خیلی نزدیک مهره‌هاست. بیمار هنگام صبح و برخاستن از خواب، دردی احساس نمی‌کند و به‌تدریج و با افزایش فعالیت روزانه، بر شدت آن افزوده می‌شود به طوری که شب‌هنگام به اوج خود می‌رسد.

درد انتشاری دیسک گردن

دردهای ریشه‌ای یا انتشاری معمولا در ناحیه دست احساس می‌شوند، یعنی می‌توانند در شانه، بازو، ساعد و کف دست باشند. این نوع درد در بالای دست به صورت احساس برق‌گرفتگی و کوفتگی است و هرچه بیشتر به نوک‌انگشتان نزدیک‌تر می‌شویم، از میزان آن کاسته و علایم بی‌حسی آشکار می‌شود، یعنی وقتی بین انگشت سبابه و شست بیمار کاغذی قرار می‌دهیم، به‌راحتی می‌توانیم کاغذ را از بین انگشتانش خارج کنیم.

پزشک از روی انگشت بی‌حس‌شده می‌تواند پی ببرد که آسیب به کدام ریشه عصبی وارد شده، مثلا بی‌حسی انگشت وسط به معنای صدمه روی ریشه هفتم و بی‌حسی انگشت کوچک، نشانه صدمه به ریشه هشتم گردن است.

علائم دیسک گردن

مهم‌ترین علامت این بیماری درد است. درد معمولا در پشت سر، پشت گردن و پشت هر دو کتف حس می‌شود. در صورتیکه به ریشه عصبی فشار وارد شود، علائم فشار به عصب هم وجود خواهد داشت. علائم دیسک گردن عبارتند از:

•درد: که به صورت تیر کشنده به شانه، بازو، ساعد و دست انتشار پیدا می‌کند.

•اختلال حسی: بر حسب اینکه کدام ریشه عصبی در گردن تحت فشار قرار بگیرد، قسمت‌های متفاوتی از اندام فوقانی و دست ممکن است دچار کاهش حس، خواب رفتگی و گز گز شود.

•اختلال حرکتی: بر حسب اینکه کدام ریشه عصبی در گردن تحت فشار قرار بگیرد، عضلات متفاوتی در اندام فوقانی و گردن دچار کاهش قدرت می‌شوند. در صورت مزمن شدن بیماری، ممکن است عضله مربوط به عصب مورد نظر، دچار لاغری شود.

درمان دیسک گردن

برای درمان دیسک گردن از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

گردنبند طبی:

این گردنبند‌ها حرکات گردن را قدری محدود می‌کنند و به عضلات گردن اجازه می‌دهند مدتی استراحت کنند، و این موجب می‌شود فشار به ریشه‌های عصبی کمتر شود. نکته مهم این است که، این گردنبند‌ها نباید به مدت طولانی بسته شوند، چون موجب ضعیف شدن عضلات گردن و بد‌تر شدن وضعیت بیمار می‌شود.

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی می‌تواند با انجام دادن نرمش‌های طبی مخصوص برای افزایش قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن به رفع علائم دیسک گردن کمک کند. گاهی اوقات از کشش سر و گردن هم برای کاهش علائم استفاده می‌شود.

دارو:

پرشک معالج از داروهای ضد التهابی مثل بروفن و ناپروکسن، داروهای شل کننده عضلات و گاهی اوقات از تزریق مستقیم کورتیکوستروئید در اطراف ریشه‌های عصبی برای کاهش مشکلات بیمار استفاده می‌کند.

تزریق کورتیکواستروئید:

در صورتی که اقدامات فوق نتواند موجب کاهش مشکلات بیمار شود، تزریق کورتیکواستروئید در فضای اپیدورال روش بعدی درمان است. این تزریق به توسط متخصصین انجام می‌شود.
جراحی:

در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به روش‌های ذکر شده و یا در مواردی که بیمار از نظر حرکتی دچار فلجی شده باشد، از روش‌های جراحی برای درمان دیسک گردن استفاده می‌شود

انجام ورزشهای گردن:

باعث تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری آن‌ها شده، باعث تسهیل و تسریع تغذیه دراین ناحیه می‌گردد.

پیشگیری از دیسک گردن

•همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه‌ای با بدن نسازد.

•هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است، صندلی خود را کوتاه‌تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالا‌تر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری‌های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

•از نرمش‌ها و حرکاتی که در آن‌ها مجبور به خم کردن گردن هستید، دوری کنید.

•اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید، حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره‌های گردنی بکاهید، تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

• شانه‌ها و عضلات اطراف گردن را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک‌های بین مهره‌ای وارد می‌شود.

لکه سفند ناخن

علل لکه‌های سفید روی ناخن + روش پیشگیری و درمان

علل لکه‌های سفید روی ناخن + روش پیشگیری و درمان

نقطه ها و لکه های سفید که برروی ناخن ظاهر می شوند، از نظر پزشکی Leukonychia (لئوکونیچیا) نامیده می شوند. این لکه ها عموما بی ضرر بوده و اغلب توسط آسیب های کوچک ایجاد می شوند. برخلاف تصور عامه، لکه های سفید ناشی از کمبود کلسیم و روی یا سایر ویتامین ها در رژیم غذایی شما نمی باشد. در موارد بسیار نادر، این لکه ها ناشی از هایپوالبومینمیا (hypoalbuminemia نوعی بیماری مزمن کبدی) می باشد. هرچند درمان پزشکی خاصی برای این لکه ها وجود ندارد، اما راهها و مواردی را در پیشگیری از آنها و درمانشان به شما معرفی می نماییم.

انواع سفیدی ناخن

سفیدی تمام ناخن: در این حالت کل ناخن شما سفید می شود. این حالت می تواند ناشی از هایپوالبومینمیا (آلبومین پایین) که در نوعی نارسایی کلیه دیده می شود، یا نارسایی کبدی و یا عدم جذب پروتئین و از دست دادن پروتئین باشد. همچنین می تواند مشکل ژنتیکی و یا عارضه جانبی سولفونامیدز (نوعی آنتی بیوتیک) باشد.

سفیدی ناخن استریاتا: در این نوع بر روی ناخن نواری به شکل تکی و یا نوارهای سفید و بی رنگ موازی ایجاد می شود. این عارضه عموما ناشی از آسیب فیزیکی و یا اختلال در ساختار ناخن می باشد. ایجاد این مورد از سفیدی ناخن معمولا ناشی از ضربه زدن به ناخن، بستن در ماشین و یا خانه برروی ناخن و استفاده زیاد از مانیکور می باشد و یا ممکن است ناشی از آسیب کفش برروی شصت پا نیز رخ دهد. همچنین این نوع آسیب دیدگی می تواند ناشی از مصمومیت با آهن، قلع و یا آرسنیک رخ داده و یا ناشی از سیروز کبدی و یا شیمی درمانی باشد.

سفیدی ناخن واقعی: این نوع سفیدی ناخن، معمول ترین نوع آن بوده که در آن تکه ها و لکه های سفید برروی ناخن ظاهر می شود. چیدن و جویدن ناخن یکی از متداول ترین علل ابتلا به این نوع سفیدی ناخن در بزرگسالان و کودکان می باشد. بجز این موارد، آسیب دیدگی هوای حبس شده در بین ناخن ها نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود.

راههای پیشگیری و درمان سفید شدن ناخن و آسیب دیدن آن
 راه اول – دقت در نگهداری ناخن ها

حدود شش هفته بعد از آسیب دیدن ناخن، ممکن است، لکه ی سفید برروی ناخن ظاهر شود. پس یعنی حدود ۱ ماه و نیم پس از اینکه در یک نوشابه را با فشار برروی ناخن باز کرده و یا بر ناخنتان فشار آورده اید، لکه ظاهر می شود. برای پیشگیری از سفید شدن ناخن، از جویدن ناخن ها، استفاده از آنها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آنها اجتناب نمایید. ناخن ها قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.

راه دوم – از مانیکورزن (مانیکوریست) خود بخواهید مهربان باشد

خیلی از افراد سابقه این را دارند که مانیکوریستشان با ناخن هایشان طوری رفتار کرده که انگار ناخن شما عامل همه مشکلات وی می باشد. از وی بخواهید با ملایمت با ناخنهایتان رفتار کرده و انتقام مشکلاتش را از دیگران بگیرد. اگر مانیکوریست قبول نکرد که عامل سفید شدن ناخن شما می باشد، آدرس این مقاله را به وی بدهید.

راه سوم – لاک ناخنتان را عوض نمایید

بعضی اوقات ناخن شما با لاک ها و سایر وسایلی که برای ناخنتان استفاده می نمایید، سازگاری ندارد. به همین منظور با تعویض آنها بهترین محصول برای ناخنتان را پیدا نمایید.

راه چهارم – مصرف یک رژیم غذایی سالم

اگر می خواهید مطمئن شوید ناخن های شما مرتب و منظم و سالم می باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، پس رژیم غذایی سالم داشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می تواند باعث محکم شدن ناخن های شما شود، هرچند لزوما لکه های سفید را برطرف نمی کند. خیلی از افراد معتقدند، این لکه ها ناشی از کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما مطمئنا رژیم غذایی سالم و سرشار از مکمل های غذایی طبیعی، فواید زیادی برای شما و پوست، مو و ناخن های شما دارد.

راه پنجم – تمیز نگه داشتن ناخن ها

بعضی از محققان معتقدند، سفید شدن ناخن ها ناشی از عفونت می باشد. از آنجا که نوع عفونت و میکروب عامل آن را مشخص نکرده اند، در صورت درست بودن این نظریه، به نظر می رسد تنها راه پیشگیری از آن تمیز نگه داشتن دست ها و ناخن ها می باشد.

این ماهی ها را نخورید

در روزهای اخیر شاید این خبرها را شنیده باشید که تیلاپیلاهای وارداتی از چین در شرایط غیربهداشتی پرورش داده می‌شود و تحت تأثیر آنتی‌بیوتیک‌های متعدد قرار دارند.
کارشناسان بهداشت ودرمان مرتبا افراد را به مصرف مداوم ماهی سفارش می کنند واز نظر آنها گوشت ماهی برای افرادی که رژیم غذایی دارند ماده مقوی خوبی محسوب می شود.

بر اساس گفته دانشمندان ماهی دارای اسیدهای چرب امگا سه بوده واین ویتامین برای بدن بسیار مفید است وسوخت وساز بدن را زیاد می کند وسبب لاغری افراد می شود به طوری که انسان ها با خوردن ماهی سیستم گوارشی شان تقویت می شود و از بروز یبوست جلوگیری می شود اما مصرف برخی ماهی ها می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن داشته باشند.

این ماهی وارداتی غیرمجاز و کشنده را نخرید!

ماهی های تیلاپیلا حاوی مقادیر زیاد اسید آراشیدونیک است که گرچه وجود آن برای ترمیم بافت های صدمه دیده در بدن، ضروری است اما مقدار زیاد آن با اختلالات مغزی مثل آلزایمر و تشدید التهاب در بدن در ارتباط است.

این ماهی های وارداتی غیرمجاز و کشنده را نخرید+ اسامی

مطالعات اخیر نشان می دهند شبهاتی درباره ماهی تیلاپیا که از کشور چین صادر می شود، وجود دارد. گفته می شود که نحوه تغذیه این ماهی و محیط پرورش آن، باید مورد بررسی های بیشتری قرار بگیرد و بهتر است که تا حد امکان از تیلاپیای صادراتی از چین، کمتر استفاده کرد. برخی معتقدند که این ماهی ها با فضولات و نیز لاشه حیوانات دیگر تغذیه می شوند و از هورمون و دارو برای تسریع روند رشد آنها و مصرف کمتر غذا توسط ماهی، استفاده می شود.

گفتنی است؛ در فروشگاه های عرضه ماهی خریداران باید از خرید ماهی هایی با نام های سالمون،کاد، کت فیش،تیلاپلا وارداتی جلوگیری کنند و به محض شنیدن نام آن ها قبل از خرید از محل پرورش آن ها آگاهی یابند.

منبع: مدیکال دیلی

دهکده پنهان

دهکده‌ی کوچک Furore در سواحل Amalfi در استان سالرنوی (Salerno) جنوب غربی ایتالیا واقع شده است. برای آشنایی با نحوه‌ی شکل‌گیری این دهکده‌ی دیدنی و خانه‌های رنگارنگ آن با ما همراه باشید.

Furore نام دهکده‌ای کوچک و پنهان در میان یک آبدره است. در زمان‌های گذشته در این منطقه زیستگاه کوچکی مشرف به دریا و در امتداد یک مسیر خوش‌منظره و زیبا وجود داشته است. در این منطقه‌ی مسکونی هیچ میدان مرکزی یا مجموعه خانه‌های منظم وجود نداشت. مسیرها و پلکان‌هایی که این دهکده را تشکیل داده بودند از خط ساحلی قابل مشاهده نبودند، بنابراین این دهکده برای مدت‌های متوالی از دید گردشگران و مسافران در حال عبور، پنهان مانده بود.

این دهکده نام Furore به خود گرفت. تا اینکه شهردار این منطقه به این نتیجه رسید که زمان اعلام وجود این شهر فرا رسیده و تصمیم گرفت که نام این شهر را وارد نقشه‌ی ایتالیا کند. او دستور داد تا خانه‌های دهکده با رنگ‌های زیبایی رنگ‌آمیزی شوند تا از دید عابرانی که از مسیر می‌گذشتند، پنهان نمانند. این سنت تا به امروز باقی مانده است. هر سال در ماه سپتامبر هنرمندان سراسر دنیا به این شهر کوچک دعوت می‌شوند تا ساختمان‌ها را با نقاشی و رنگ، تزیین کنند و هنر خود را در نقاشی‌های دیواری این شهر به گردشگران نشان دهند.

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

جاذبه‌ی گردشگری اصلی این شهر، آبدره است؛ گلوگاه باریکی که محل برخورد جزیره و دریا است. مجموعه‌ای از خانه‌های قدیمی ماهیگیران در کنار صخره‌ها دیده می‌شوند. این آبدره، قدیمی‌ترین بخش این دهکده است. دهکده‌ی اصلی اکنون ۳۰۰ متر بالاتر در Vallone del Furore قرار گرفته است.

یک پل قوسی از بالای این دره عبور می‌کند که جاده‌ای از آن می‌گذرد. این پل که ارتفاع آن به سی متر می‌رسد، هر سال در تابستان محل برگزاری مسابقات بین‌المللی قهرمانی شیرجه است.

مسئولان شهر، این آبدره را به یک مقصد گردشگری و جاذبه‌ی توریستی بی‌نظیر تبدیل کرده‌اند. کوره‌ی پخت آهک قدیمی به کافه و فروشگاه کادویی تبدیل شده و موزه، میراث صنعتی و تنوع گیاهی منطقه را به نمایش گذاشته است.

در اواسط روز، نور آفتاب بر ساحل باریک گلوگاه می‌تابد. افراد زیادی برای لذت بردن از آفتاب و مناظر ساحلی بی‌نظیر به این منطقه می‌روند و زیبایی طبیعت را تحسین می‌کنند.

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

دهکده‌ی کوچک Furore

معجزه شیر و عسل

معجزه مصرف شیر و عسل در صبح

معجزه مصرف شیر و عسل در صبح

عسل از دیرباز به‌ عنوان یکی از منابع پروبیوتیک شناخته می‌شود که، رشد پروبیوتیک‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. پروبیوتیک‌ ها همان باکتری‌ های خوب و مفیدی هستند که در روده و دستگاه گوارش انسان‌ رشد می‌کنند. ضمن این‌که پریوبیوتیک های درون عسل، روی نوع خاصی از پروبیوتیک‌ها به‌نام بیفیدوباکتریوم تاثیر می‌گذارند که در شیر وجود دارند. به همین دلیل است که، محققان استفاده از ترکیب شیر و عسل را توصیه می‌کنند.

کربوهیدرات‌ ها و الیگوساکارید های درون عسل، عملکرد مطلوب باکتری‌های خوب را تقویت می‌کنند که برای حفظ سلامتی و عملکرد دستگاه گوارش، واقعا ضروری هستند. وقتی که تعادل باکتریایی در دستگاه گوارش به سطح مطلوبی برسد، برخی مشکلات مثل یبوست، دل‌ درد و نفخ از بین می‌روند. به‌ علاوه این‌که تعادل باکتریایی از رشد باکتری‌های مضر نیز جلوگیری می‌کند.

محققان می‌گویند که نوشیدن یک لیوان شیر عسل در ساعات اولیه صبح، استقامت افراد را افزایش می‌دهد. در حالی که شیر حاوی پروتئین است، عسل نیز کربوهیدرات‌های لازم برای متابولیسم مطلوب بدن را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که ترکیب شیر و عسل، نیرو و استحکام همه انسان‌ها از جمله کودکان و سالمندان را تقویت می‌کند. پروتئین‌های حیوانی درون شیر به‌ واسطه آنزیم‌ها به اسیدهای آمینه اساسی تجزیه می‌شوند و بعد دوباره به پروتئین‌هایی تبدیل می‌شوند که، برای بدن انسان‌ها قابل استفاده باشد. از طرف دیگر، مواد مازادی که در این چرخه باقی می‌مانند، به‌عنوان انرژی مصرفی اکسید می‌شوند.

شهادت امام نقی(ع) تسلیت

السلام علیک یا علی بن محمد، ایها الهادی النقی؛
در این گزارش مهم‌ترین وقایع زندگانی امام دهم شیعیان، حضرت علی النقی(ع) را به صورت خلاصه بیان می‌کنیم.
ابوالحسن على النقى الهادى(ع) پیشواى دهم شیعیان، بنابر نظر مشهور در نیمۀ ذیحجه سال 212 هـ.ق در مدینه به دنیا آمد. نام آن حضرت؛ علی، کنیه‌‏اش ابوالحسن و داراى القاب زیادى چون هادی، نقى، عالم، فقیه، امین، طیّب، و مؤتَمَن است. مشهورترین القاب آن حضرت، هادی است. آن جناب را ابوالحسن ثالث (سوم) نیز می‌گویند. در منابع تاریخی برای امام هادی(ع)، تنها یک همسر ذکر شده است که برایش نام‌هایی؛ چون حدیث و یا سوسن ذکر کرده‌اند.

امامت امام هادی(ع)

پس از شهادت امام جواد(ع) در سال 220هـ.ق فرزندش امام هادى(ع) که هنوز بیش از هشت سال نداشت، به امامت رسید. از آنجا که شیعیان به استثناى معدودى مشکل بلوغ امام دربارۀ امام جواد(ع) را پشت سر گذاشته بودند، در زمینۀ امامت امام هادى(ع) تردید خاصى براى بزرگان آنها به وجود نیامد.

در امامت آن جناب، دلائل عام و خاصی وجود دارد؛ مانند:
1. احادیثی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده و در آن اسامی دوازده امام آمده است.
2. در احادیث متعدّدی نیز به صورت خاص به امامت آن حضرت تصریح شده است؛ مانند احادیث زیر:
امام جواد(ع) فرمود: «[پس از من] امر امامت به امام على النقى(ع) واگذار خواهد شد، در صورتى که او پسر بچه‌اى است. دوباره فرمود: آرى و کمتر از هفت‏ ساله، چنان که حضرت عیسى بن مریم(ع) نیز چنین بود».
همچنین آن حضرت فرمود: «امام بعد از من پسرم على است. دستور او دستور من و سخنش سخن من است. فرمان‌بردارى از او فرمان‌بردارى از من است و امامت پس از او در فرزندش حسن خواهد بود...».

علم امام هادی(ع)

علم و دانش امام هادى(ع) همانند آباء و اجداد گرامی‌اش، علم لدنّی بود؛ یعنی مستقیماً از طریق غیب و همچنین از علوم و معارف قرآن و سنّت رسول الله(ص) و پدران بزرگوارش دریافت می‌نمود.
سید محسن امین(ره) تألیفاتی برای امام هادی(ع) بر می‌شمرد:
1. نامه آن حضرت در ردّ معتقدان به جبر و تفویض و اثبات عدل و امر بین الامرین که در تحف العقول آمده است.
2. پاسخ‌هاى آن حضرت به سؤالات یحیى بن اکثم، که آن نیز در تحف العقول نقل شده است.
3. گوشه‌اى از احکام دین، که ابن شهر آشوب در «مناقب» به آن اشاره کرده است.

امام هادی(ع) و زیارت جامعۀ کبیره

یکی از آثار ماندگار و ارزشمند امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره است که متقن ترین متن در «امام شناسی» است. زیارت جامعه، دارای مضامین بسیار عالی از زبان امام هادی(ع) است که در پاسخ به خواستۀ یکی از ارادتمندان اهل بیت(ع) صادر شده است. صحت صدور و ارزش سندی این زیارت چنان است که علامه مجلسی(ره) می‌نویسد: «این که سخن دربارۀ زیارت جامعه، اندکی به درازا کشید، (اگرچه حق آن را به جهت پرهیز از طولانی شدن ادا نکردم) بدین خاطر است که این زیارت، صحیح ترین زیارت ها از جهت سند و فراگیرترین آنها نسبت به ائمه(ع) است و در مقایسه با دیگر زیارت‌ها از فصاحت، بلاغت و منزلت بیشتری برخوردار است».

شاگردان مکتب امام هادی(ع)

دوران زندگی امام هادی(ع)، هرچند عصر اختناق و استبداد بود و امام(ع) برای فعالیت فرهنگی، علمی و سیاسی، آزادی عمل نداشت و از این نظر فضای جامعه با عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تفاوت فراوان داشت، اما آن حضرت در همان شرایط نامساعد، علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی؛ نظیر مناظرات، مکاتبات، پاسخ‌گویی به شبهات و ...، راویان و محدّثان و بزرگانی از شیعه را تربیت کرد، علوم و معارف اسلامی را به آنان آموزش داد تا آنان، هم جامعۀ زمان خود را از آسیب‌های فرهنگی اعتقادی حفظ نمایند و هم این میراث بزرگ را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.
شیخ طوسی(ره)، دانشمند نامدار اسلامی، تعداد شاگردان و اصحاب آن حضرت را در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، بیش از 180 نفر می‌داند.
در میان شاگردان امام هادی(ع)، چهره‌های درخشان علمی و معنوی و شخصیت‌های برجسته‌ای مانند: فضل بن شاذان، حسین بن سعید اهوازی، على بن مهزیار اهوازى دورقى‏، ایوب بن نوح، حسن بن راشد (مکنّى به ابو على غلام آل هلب بغدادى)، احمد بن محمد بن عیسى اشعرى قمى و عثمان بن سعید عمری، به چشم می‌خورند که برخی از ایشان شاگرد ائمه دیگر نیز بوده و دارای آثار و تألیفات ارزشمند در زمینه های مختلف علوم اسلامی هستند.

سیرۀ عملی امام هادی(ع)

در این جا به منظور سرمشق گرفتن از اخلاق کریمه و رفتار سازنده آن حضرت، نمونه‌هایی را یادآور می‌شویم:
الف. انس با پروردگار
با مطالعه در سیرۀ ائمه اطهار(ع)، صفتى را در آنها برجسته‏تر از همه صفات مى‌بینیم و آن توجّه به خدا و ارتباط با او و شب ‏زنده‌دارى به عبادت و مناجات با خدا و تلاوت قرآن مجید است. امام هادی(ع)، نیز چنین بودند.
از امام هادى(ع) چندین دعا به یادگار مانده است و این دعاها نمونه حدّ انقطاع او از غیر و نهایت اتّصال به حق تعالى است؛ مانند «خدایا! سرچشمه‌هاى کرامت و بزرگواری‌ات با بخشش‌های فراوانت مملوّ است و درهاى مناجات به روى آرزومندان باز است، و توجّهات تو براى کسى که در پیشگاهت خاضع است گسستنى نیست. دهان‌ها بسته شده است، درماندگى شدید گشته، و منتظران از صبر و بردبارى ناتوان‏ مانده‏اند، و تو اى خداوند در کمین گاهى، اى خدایى که با وجود تأخیر بندگان در اداى وظیفه سخت‌گیرى نمى‏کنى، و پناهندۀ به تو در امان است، و آن را که از مردم کناره گرفته و رو به تو آورده تکیه‌گاه سودمندى، خدایا نزدیکان به تو در امانند».
پارسایی و انس با پروردگار، آن چنان نمودی در زندگی امام هادی(ع) داشت که برخی از شرح حال‌نویسان در مقام بیان برجستگی‌ها و صفات والای آن گرامی به ذکر این ویژگی پرداخته‌اند. «ابن کثیر» می‌نویسد: «او عابدی وارسته و زاهد بود».
ب. حلم و بردباری
امام هادی(ع) همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاب می‌کرد، با دشمنان و ناسزاگویان و اهانت کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد می‌کرد.

بریحه عباسى که مسئول نظارت بر اقامه نماز در حرمین شریفین (مکه و مدینه) بود، دربارۀ امام هادی(ع) به متوکّل نوشت: اگر به مکه و مدینه نیاز داری، علی بن محمد را از این دو شهر بیرون ببر؛ زیرا او مردم را به سوی خود خوانده و گروه زیادی از او پیروی کرده‌اند.
بر اثر سخن چینی‌ها و بدگویی‌های پی درپی بریحه؛ متوکّل، امام هادی(ع) را از کنار حرم جدّ بزرگوارش رسول خدا(ص) تبعید کرد. هنگامی که امام(ع) از «مدینه» به سمت «سامراء» در حرکت بود، بریحه نیز او را همراهی کرد. در بین راه بریحه رو به آن حضرت کرد و گفت: تو خود می دانی که عامل تبعید تو من بودم. با سوگندهای محکم و استوار، سوگند می‌خورم که چنانچه شکایت مرا نزد حاکم عباسی یا یکی از درباریان و فرزندان او ببری، تمامی درختانت را در مدینه آتش می‌زنم و بردگان و خدمت کارانت را می‌کشم و چشمه‌های مزارعت را کور خواهم کرد و بدان‌که این کارها را خواهم کرد.
امام(ع) متوجه او شد و فرمود: «نزدیک‌ترین راه برای شکایت از تو این بود که دیشب شکایت تو را نزد خدا بردم و چون شکایت تو را بر خدا عرضه کردم، پس نزد غیر او از بندگانش نخواهم برد».
بریحه چون این سخن را از امام(ع) شنید، به دامن آن حضرت افتاد و تضرّع کرد و از او تقاضای بخشش نمود. امام(ع) فرمود: تو را بخشیدم.

سیرۀ سیاسی امام هادی(ع)

دوران‏ آخرین‏ امامان‏ شیعه‏(ع) همراه‏ با اختناق‏ شدید از سوى‏ خلفاى‏ عباسى‏ بود. در عین حال در همین دوران، شیعه در سرتاسر بلاد اسلامى گسترده شده بود. رشد کمّى شیعه در این دوران، از فعالیت‌هاى ضد شیعى که از این دوره بر جاى مانده و همچنین از اقدامات سیاسى و نظامى حاکمان به منظور جلوگیرى از گسترش روزافزون تشیّع به خوبى روشن است.
میان امام هادی(ع) و شیعیان عراق، یمن، مصر و نواحى دیگر نیز رابطه برقرار بود. سیستمى که ضامن پیدایش و دوام و استحکام این ارتباط بود مسئلۀ وکالت بود. کسانى که به عنوان وکالت از طرف امام رضا(ع) و پس از آن امام جواد و امام هادى(ع) کار ایجاد و تنظیم ارتباط میان امام و شیعیان را بر عهده داشتند علاوه بر جمع‌آورى خمس و ارسال آن براى امام، در معضلات کلامى و فقهى نیز، نقش سازنده‌اى داشته و در جا انداختن امامت امام بعدى، موقعیت محورى در منطقه خود داشتند. گاهى افرادى از این وکلا دستخوش انحراف از خط امام شده و مورد تکذیب آن حضرات قرار مى‏گرفتند. در این شرایط کسان دیگرى جایگزین آنها مى‌شدند.
به هر روى نظام وکالت، نقشى اساسى در تثبیت موقعیت سیاسى و فرهنگى شیعه ایفا مى‌کرد. هدف اصلی این سازمان، جمع‌آوری خمس، زکات، نذور و هدایا از مناطق مختلف توسط وکلا و تحویل آن به امام، و نیز پاسخ‌گویی امام به سؤالات و مشکلات فقهی و عقیدتی شیعیان و توجیه سیاسی آنان توسط وکیل امام بود. این سازمان کاربرد مؤثّری در پیشبرد مقاصد امامان(ع) داشت.
وکلاى ائمه(ع) بیشتر به وسیلۀ نامه، آن هم توسط افراد مطمئن با امام در رابطه بودند. بخش عمده‏اى از معارف فقهى و کلامى آن بزرگواران، طىّ نامه‌هایى به شیعیانشان مى‌رسید که به نقل از نامه‌ها در مصادر حدیثى آمده و امروزه در دسترس ما قرار گرفته‏ است. على بن جعفر یکى از وکلاى امام هادى(ع) و از اهالى همینیا از روستاهای بغداد بود. دربارۀ وى گزارش‌هایى به متوکّل رسیده بود که به دنبال آن او را بازداشت و زندانى کرد. وى پس از گذراندن دورۀ طولانى زندان، به دستور امام هادى(ع) رهسپار مکه گشت و تا آخر عمر در آن جا ماندگار شد.
خلاصه این که امام هادی(ع) که در سامرا تحت نظر و کنترل شدیدی قرار گرفته بود، برنامه تعیین کارگزاران و نمایندگان را که پدرش امام جواد(ع) اجرا کرده بود، ادامه داد و نمایندگان و وکلایی در مناطق و شهرهای مختلف منصوب کرد و بدین وسیله یک سازمان ارتباطی هدایت شده و هماهنگ به وجود آورد که هدف‌های یاد شده را تأمین می‌کرد.

خلفای عباسی معاصر با امام هادی(ع)

دورۀ امامت حضرت هادی(ع) در زمان چند تن از خلفای عباسی بود که به ترتیب زمان عبارت‌اند از:
1. معتصم، برادر مأمون (217 - 227).
2. واثق، پسر معتصم (227 - 232).
3. متوکل، برادر واثق (232 - 248).
4. منتصر، پسر متوکل (6 ماه).
5. مستعین، پسر عموی منتصر (248 - 252).
6. معتز، پسر دیگر متوکل (252 - 255).[28]
در زمان خلفای قبل از متوکّل، ایشان در مدینه بودند که فعالیت‌های مختلفی از جمله ارتباط با شیعیان و مطلع کـردن آنها از جریانات سیـاسی را انجام می‌دادند.
امام هادی(ع) به دستور متوکّل و به اجبار او وارد سامرّا شد. آن حضرت به هنگام ورود به سامرا، با استقبال مردم مواجه شد و در خانۀ خزیمة بن حازم سکنا داده شد. اما به نقل شیخ مفید، نخستین روزى که امام وارد سامرّا شد، متوکل دستور داد تا او را یک روز در «خان صعالیک» (محل فرود کاروان ها، مسافر خانه) نگاه داشتند و روز بعد به خانه‏اى که براى اسکان آن حضرت در نظر گرفته شده بود، بردند.
یحیى بن هرثمه مى‌گوید: وقتى در سر راهمان وارد بغداد شدیم، اسحاق بن ابراهیم طاهرى را که والى بغداد بود دیدم. او دربارۀ امام به من چنین گفت: اى یحیى! این مرد فرزند رسول خداست؛ با توجه به وضعیت اخلاقى متوکل- که خود بدان آشنایى کامل دارى- اگر دربارۀ او گزارش تحریک‌آمیزى به خلیفه بدهى او را مى‌کشد؛ و اگر چنین شود، در روز قیامت کارت با رسول خداست. هنگامى که به سامرّا رسیدیم نخست وصیف ترکى را دیدم و خبر ورود امام را به اطلاع وى رساندم. او گفت: اگر یک مو از سر این مرد کم شود، بازخواست خواهى شد. سپس پیش متوکل رفتم و گزارشى دادم که حاکى از حسن سیرت و ورع و زهد امام بود و بدو گفتم که در جریان تفتیش از منزل او، چیزى جز چند کتاب علمى و مصحف نیافتم.
امام(ع) تا پایان عمر خود- بیش از بیست سال- در این شهر به سر برد. شیخ مفید با اشاره به اقامت اجبارى امام در سامرّا مى‌نویسد: «آن حضرت به ظاهر مورد احترام خلیفه بود، ولى در باطن به وسیله متوکل دسیسه‌هایى علیه آن حضرت مى‏شد که هیچ یک از این نقشه‏ها در عمل موفق نبود».

امام علی النقی(ع) در ماه رجب سال 254 هـ.ق[34] در شهر سامرا به وسیله زهری که به ایشان خورانده شد به شهادت رسیدند.

حرکت و عمل

 
ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﻨﮓ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﺟﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﻋﮑﺲ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﻣﺨﻔﯽﮐﺮﺩ .ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﻧﺪﯾﻤﺎﻥ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﯽ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺍﺯﮐﻨﺎﺭ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﻨﮓ ﻣﯽ ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ .ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﻫﻢ ﻏﺮﻭﻟﻨﺪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﭼﻪ ﺷﻬﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪﻧﻈﻢ ﻧﺪﺍﺭﺩ .ﺣﺎﮐﻢ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻋﺠﺐ ﻣﺮﺩ ﺑﯽ ﻋﺮﺿﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ..…ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﻨﮓ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﺳﻂ ﺑﺮ ﻧﻤﯽﺩﺍﺷﺖ .ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻏﺮﻭﺏ، ﯾﮏ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﭘﺸﺘﺶ ﺑﺎﺭ ﻣﯿﻮﻩ ﻭﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ ﺑﻮﺩ، ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺳﻨﮓ ﺷﺪ، ﺑﺎﺭﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺯﻣﯿﻦﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﺯﺣﻤﺘﯽ ﺑﻮﺩ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﻨﮓ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﺳﻂ ﺟﺎﺩﻩﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ .ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﮐﯿﺴﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺯﯾﺮ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﻨﮓ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩﺑﻮﺩ، ﮐﯿﺴﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﻥ ﺳﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﻃﻼ ﻭ ﯾﮏﯾﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ.ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺩﺭﺁﻥ ﯾﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ :ﻫﺮ ﺳﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻌﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﯾﮏ ﺷﺎﻧﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ!!زندگی عمل کردن است .این شکر نیست که چای را شیرین میکند بلکه حرکت قاشق چای خوری است که باعث شیرین شدن چایی میشود.....!
در بازی زندگی استاد تغییر باشیم 
نه قربانى تقدیر

جنگل کج

در کشور لهستان جنگلی وجود دارد که درختان آن به طرز مرموزی در زاویه ای 90 درجه از زمین رشد کرده اند.
  در غرب لهستان جنگلی وجود دار که  درختان آن با شکلی جالب به صورت خمیده رشد کرده اند.
نزدیک به 400 درخت که به صورت 90 درجه در پایگاه خود خم را به یک J-شکل است. این منطقه به عنوان جنگل کج شناخته شده است.حدود 80 سال از پیدا کردن این جنگل مرموز می گذرد اما هنوز دانشمندان نتوانسته اند از راز خمیده بودن این درختان سر در آورند.
هر درخت در نزدیکی زمین با صورت زاویه 90 درجه خم شده و به سمت بالا رشد کرده است. همه درختان این جنگل به یک طرف و با یک شکل رشد نموده و این موضوع باعث تعجب دانشمندان شده و تا کنون هیچ دلیل علمی برای آن نیافته اند.

جنگل کج در نزدیکی لهستان+تصاویر

جنگل کج در نزدیکی لهستان+تصاویر

جنگل کج در نزدیکی لهستان+تصاویر

جنگل کج در نزدیکی لهستان+تصاویر

جنگل کج در نزدیکی لهستان+تصاویر

خواب بهاری

بسیاری از افراد با شروع فصل بهار دچار اختلال خواب شده و بیشتر دچار پرخوابی می شوند. شب ها زود به خواب می روند و صبح ها تا دیروقت در رختخواب هستند.
از دیدگاه طب سنتی ، فصل بهار از نظر گرمی و سردی و همچنین خشکی و تری در اعتدال است و البته برخی معتقدند که بهار دارای مزاج گرم و تر است .

با شروع فصل بهار و تغییر آب و هوا ، به دنبال افزایش رطوبت و طولانی شدن مدت روشن ماندن هوا و گرده های گل معلق موجود در هوای استنشاقی ، بیشتر افراد احساس خواب آلودگی و رخوت و سستی می کنند و این یک امر طبیعی است که البته تغییر در ریتم خواب و بیداری در این فصل می تواند تحت تاثیر تغییرات هورمونی ناشی از طولانی شدن روز نیز باشد .

رطوبت و پرخوابی ؛ خشکی و کم خوابی!
چه غذاهایی می تواند در خواب افراد اختلال ایجاد کند ؟ آیا تنقلات نوروزی همچون آجیل و شیرینی می تواند با توجه به مزاج باعث کم خوابی یا پرخوابی شود ؟نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی کافئین از جمله قهوه ، شکلات های کاکائویی و نوشابه و کشیدن سیگار و همچنین پرخوری در وعده شام و مصرف غذاهای چرب و دیر هضم می تواند در خواب افراد اختلال ایجاد کند .

از نظر طب سنتی مغز دارای مزاج سرد و تر است و هر عاملی از جمله نوع تغذیه ، استرس ، فکر و خیال زیاد سبب تغییر در مزاج مغز و سوء مزاج آن می شود که می تواند ریتم خواب و بیداری فرد را بر هم زند . در نتیجه مداومت بر مصرف مواد غذایی با مزاج گرم و خشک از جمله غذاهای پر ادویه و آجیل و شیرینی جات که سبب کاهش رطوبت مغز می شود می تواند سبب کم خوابی شود . البته مزاج فرد نیز در میزان خواب موثر است . برای مثال افراد با مزاج گرم و خشک و سرد و خشک دارای خواب کمتری نسبت به افراد با مزاج گرم و تر و سرد و تر هستند و در کل بی خوابی در افراد با مزاج خشک بیشتر دیده می شود .

تغذیه ایده آل برای رفع اختلالات خواب
چه غذاها یا گیاهانی می تواند اختلال خواب را بهبود بخشد و ریتم خواب افراد را به حالت طبیعی درآورد و آیا ماساژ درمانی می تواند در رفع این اختلال موثر باشد ؟ از نظر طب نوین هورمون سروتونین در بهبود خلق و خو و کاهش استرس و نگرانی فرد نقش دارد . پیش ساز هورمون سروتونین اسید آمینه تریپتوفان است که به گفته دکتر نمازی مواد غذایی که دارای تریپتوفان بالایی هستند همچون گوشت بوقلمون ، موز ، ماست ، شیر و غیره می توانند سبب آرامش اعصاب و خواب راحت شوند . از نظر طب سنتی نیز استفاده از غذاهایی که دارای رطوبت بالایی هستند به داشتن یک خواب خوب کمک می کنند . برای مثال استفاده از لبنیات ، سالاد کاهو ، مرکبات ، شیر بادام (مخلوط 1 قاشق مرباخوری پودر بادام بدون پوست با آب) قبل از خواب بسیار کمک کننده است .

افرادی که دارای استرس زیاد هستند یا زیاد فکر و خیال می کنند نیز خشکی در آن ها غلبه می کند و همین سبب اختلالات در خواب می شود . دوش آب گرم قبل از خواب به سبب افزایش رطوبت بدن به داشتن یک خواب راحت کمک می کند . ماساژ با برخی از روغن های گیاهی به سبب افزایش رطوبت می تواند به بهبود وضعیت خواب افراد کمک کند که در این زمینه می توانید با متخصصان طب سنتی مشورت کنید .

در افرادی که رطوبت مغز از حد اعتدال خارج شده است پرخوابی دیده می شود . این افراد از مواد غذایی با رطوبت بالا استفاده نکنند یا با افزودن مصلحات به این دسته از غذاها از رطوبت آن ها تا حدودی بکاهند . ورزش نیز به دفع رطوبات اضافی از بدن کمک کرده و می تواند به رفع پرخوابی کمک کند .

شب و خواب

بسیاری افراد هر شب یا بیشتر شب‌ها در ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شوند و علت و عواقب این اختلال را نمی‌دانند.
بسیاری افراد از این مشکل شکایت دارند که شب‌ها سر ساعتی از خواب می‌پرند و دیگر به خواب نمی‌روند و معمولا این اتفاق وسط خواب و در میانه‌های شب اتفاق می افتد مثل اینکه ساعتی پنهان زنگ می‌زند و آن‌ها را بیدار می‌کند.

محققان بر این باروند که این اختلال در خواب می‌تواند به این علت اتفاق بیفتد که بدن شما می‌خواهد به شما چیزی بگوید و یا توجه شما را به نیازی جلب کند. در واقع انرژی موجود در بدن شما از طریق درگاه‌هایی در حال حرکت است و ممکن است شما حتی از آن آگاهی نداشته باشید و گاهی این انرژی نتواند به خوبی در بدن شما جابه‌جا شود.

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که بیدار شدن از خواب میان ساعت 3 تا 5 صبح می‌تواند نشانه نوعی بیداری روحی و روانی باشد. نتیجه این مطالعه نشان داده است که بیدار شدن طی شب می‌تواند نشانگر این باشد که انرژی برخی قسمت‌های بدن شما مسدود یا ضعیف شده است و شما باید این مشکل را برطرف کنید. 

ممکن است این مشکل به علت خستگی، نگرانی، استرس و حتی عدم داشتن فعالیت بدنی کافی یا پیروی نکردن از برنامه غذایی مناسبی بوجود آید.

نکته جالب این است که آن زمان که شما در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوید در واقع در حالتی میان خواب و بیداری قرار دارید به همین علت ممکن است پس از چند دقیقه به طور مجدد به خواب روید. توصیه می‌شود که در این زمان به انجام کارهای مهم یا تصمیم‌گیری‌های باارزش نپردازید زیرا آن قسمت از مغزتان که وظیفه تصمیم‌گیری‌های مهم را بر عهده دارد عملکردی ضعیف خواهد داشت.

خواص زنجبیل

زنجبیل نه تنها یک ادویه خوشمزه در غذا و نوشیدنی هاست بلکه یک درمان عالی برای رفع حالت تهوع و بیماری های حرکتی نیز می باشد. شگفت آور تر اینکه مطالعات جدید نشان می دهند که زنجبیل یک دشمن سرسخت برای انواع سرطان ها به شمار می رود.

یک تحقیق در دانشگاه ایالتی جورجیا مشخص کرد که زنجبیل توانست ۵۶ درصد سایز یک تومور سرطانی پروستات در موش ها را کاهش دهد. همچنین موجب کاهش التهاب از طریق فراهم کردن آنتی اکسیدان در این موش ها گردید.

زنجبیل

همچنین در تحقیق دیگری که در مجله PLoS منتشر گردید مشخص شد که شوگاول (۶-shogaol) که یکی از اجزای زنجبیل است سلول های بدخیم سرطان پستان را مورد هدف قرار می دهد و بسیار قوی تر از شیمی درمانی موجب نابودی سلول های بنیادی عامل سرطان می گردد.

سلول های بنیادی سرطان ۱ الی ۲ درصد یک تومور را شامل می شوند اما کشتن این سلول ها کار بسیار سختی است. اگر سلول های بنیادی سرطان از بین نروند به راحتی سرطان را به بقیه قسمت های بدن انتقال می دهند. متاسفانه سلول های بنیادی به راحتی خود را بازسازی می کنند و مداومک در حال تغییر هستند. بنابراین به شیمی درمانی مقاوم می شوند و قادر به تقسیم شدن و تشکیل کولنی تومور جدیدی می باشند. تنها راهی که می توان از شر سرطان رهایی پیدا کرد این است که سلول های بنیادی به طور کامل از بین بروند.

۶-shogaol در ریشه خشک شده و هم پخته شده زنجبیل موجود است و به طرز شگفت آوری موجب نابودی سلول های بنیادی سرطانی می گردد. این ماده شگفت آور فقط با سلول های سرطانی سروکار دارد و سلول های سالم بدن را به حال خود می گذارد. درست برخلاف درمان های معمول سرطان که مشکلات زیادی برای بیمار به وجود می آورند و برای وی بسیار مضر هستند.

شوگاول

۶-shogaol همچنین به شدت چرخه سلول را در سرطان پستان افزایش می دهد که این امر به نوبه خود باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. علاوه بر اینکه این ماده باعث توقف رشد توده های سرطان پستان نیز می شود.

نهایتا این که در مقایسه ۶-shogaol و داروهای حاوی تاکسول که برای درمان سرطان به کار می رود، مشخص گردید که حتی با افزایش دوز تاکسول باز هم ۶-shogaol که در زنجبیل یافت می شود ده هزار بار قوی در کشتن سلول ها و تومور های سرطانی، توقف تشکیل تومور های جدید و سالم نگه داشتن سلول های سالم است.

زنجبیل ده هزار بار قوی از داروهای شیمی درمانی در کشتن سلول ها و تومور های سرطانی، توقف تشکیل تومور های جدید و سالم نگه داشتن سلول های سالم است.

هنوز هیچگونه تحقیقی در مورد اثر زنجبیل بر روی سلول های سرطانی انسان صورت نگرفته است و تمام تحقیقات در محیط های کشت سلولی بوده است. اما نتایج برای انسان ها نیز بسیار امیدوار کننده بوده. هر چند که این روش سنتی برای فرد مبتلا به سرطان ممکن است کمی باور ناپذیر نیز به نظر برسد.

دعای شرف الشمس

برای دعای شرف الشمس خواص بسیاری ذکر شده که گره گشایی از مشکلات و برآورده شدن حاجت از مهم ترین آنهاست.
اگرچه بسیاری ما شرف الشمس را به نام انگشتر یا گردنبند می شناسیم اما شرف الشمس نه سنگ است و نه حتی دعایی که بر روی عقیق زرد می نویسند.
شرف یک اصطلاح نجومی است که برای قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی و میزان سعادت و نحوست روزها از آن استفاده می شود. بسیاری از قدیم الایام تا کنون قرار گرفتن هر ستاره را در برج و درجه ای که شرف آن باشد، دارای نوعی از تأثیر دانسته و قرار گرفتن آن در درجه ای دیگر که هبوط آن باشد، را دارای تأثیر دیگری می دانند و گفته اند شرف الشمس هنگامى است که در درجه 19 حمل (فروردین) باشد.

گفته می شود که هر سال در روز 19 فروردین خورشید به نقطه خاصی در آسمان میرسد و حالتی معادل شب قدر را ایجاد میکند. در این روز خورشید نسبت به سایر کواکب روی زمین قدرت بیش‌تری دارد و آداب و اعمال خاصی برای آن ذکر شده است. پیش از بیان آداب و اعمال این روز لازم است با اشکال حرز شرف الشمس که بر روی سنگ عقیق (معمولاً عقیق زرد) حکاکی می شود، آشنا شوید.

اشکال حرز شرف الشمس چه معنایی دارند؟

حرز شرف شمس که روی نگین و یا عقیق حکاکی می‌شود، آداب خاصی دارد، شامل پنج اسم اعظم خداوند است که آن‌ها را کلمات مبارکه «الله؛ جمیل؛ رحمن؛ مومن؛ نور» گفته‌اند و به جای نقش از پنج حرف اول آن‌ها به صورت «ا.ج.ر.م.ن» می‌توان استفاده کرد. این نقش 13 حرف دارد 4 حرف از تورات 4 حرف از انجیل و 5 حرف از قرآن کریم است. تصویر جدول یا لوح شرف شمس هم در زیر آورده شده که خواص یکسانی را با نقش حرز دارد.

امروز خواندن دعای شرف الشمس را فراموش نکنید/ رمزگشایی از حرز انگشتر شرف الشمس

امروز خواندن دعای شرف الشمس را فراموش نکنید/ رمزگشایی از حرز انگشتر شرف الشمس


خواندن دعای شرف الشمس چه آدابی دارد؟

برای دعای شرف الشمس خواص بسیاری ذکر شده که گره گشایی از مشکلات و برآورده شدن حاجت از مهم ترین آنهاست. برای گرفتن حاجت در روز 19 فروردین 2 رکعت نماز حاجت بخوانید و 100 صلوات بفرستید. سپس دعا و حرز آن را بر روی کاغذ نوشته، حاجت خود را نیز در آن ذکر نمایید و کاغذ را در قرآن بگذارید.
به یاد داشته باشید که اگر از نگین استفاده میکنید سعی کنید هر سال در ساعت ذکر شده و با آداب کامل بوسیله یک سوزن روی نقش کنده شده را دوباره خراش دهید. اگر روی کاغذ نوشتید آنرا باز نکنید و به کسی نشان ندهید و در آخرین چهارشنبه سال به آب روان بسپارید.

بسم الله الرّحمن الرّحیم
اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه‍ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

هنگام حکاکی دعا و حرز شرف الشمس این نکات را بخاطر داشته باشید:

1. آداب عمومی اذکار مانند طهارت، توجه و غیره رعایت شوند.
2. حتماً در وقت شرف شمس نوشته شود.
3. از سمت راست شروع به نوشتن شود.
4. هیچ خطی دوبار کشیده نشود.
5. سوراخ های ستاره و میم و ها و واو بسته نشود.
6. خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند.
7. اندازه الف ها یکسان باشد.
8. واو آخر روی تمام نقش کشیده شود.
9. با گلاب و زعفران بر روی نگین زرد یا ورق طلا یا  کاغذ زرد حک و نوشته شود.

امید است که حاجاتتان در روز شرف الشمس و روزی که موکلان خورشید به زمین می آیند، برآورده شوند.

امروز خواندن دعای شرف الشمس را فراموش نکنید/ رمزگشایی از حرز انگشتر شرف الشمس

پاریس ایران

علت عمده نامیدن شهر بروجرد به نام "پاریس کوچولو" تمدن غنی و آب و هوای مطبوع آن است.
داشتن آب وهوای مناسب در شهر بروجرد و وجود بیش از 168 اثر تاریخی ثبت شده  طبیعت منحصر به فرد می تواند زیرساختی باشد که بروجرد یکی از مناطق ویژه گردشگری انتخاب شود. در پاریس میانگین دما 15 درجه ودر بروجرد14.4 درجه است. در هر فصل سال که از این منطقه دیدن کنید متوجه می شوید که تمام فصل ها با نظم تغییر می کند. یعنی بر اساس تعریف هر فصل تغییر فصل داریم بهار جای خود تابستان پاییز و همینطور زمستان به همین شکل این موضوع باعث شده بیش از75درصد میوه های ایران در این شهر قابل پرورش باشد که خود این موضوع نشان از وجود باغات فراوان در این منطقه است

شهرستان‌بروجرد از شمال به ملایر (استان همدان) از خاور به سربند (استان مرکزی) و دورود، از جنوب به خرم آباد و از باختر به سلسله محدود شده‌است. آب و هوای بروجرد معتدل و نیمه خشک و میزان بارندگی سالیانه آن به 600 میلیمتر می رسد. 
از پیشینه و تاریخ پیش از اسلام شهر بروجرد که در گویش لری ‹‹وروگرد›› و در لهجه محلی بروجردی ‹‹ورویرد›› نامیده می شود، مدارک کافی به دست نیامده است؛ اما سنگ لوحه هایی که به خط پهلوی در بروجرد و اطراف آن دیده شده دلیل محکمی برای قدیمی بودن این شهر است.
در این شهر تاریخی آثار و بناهای قدیمی بسیار به یادگار مانده است همچنین طبیعت بکر این منطقه از استان لرستان در نوع خود بی نظیر است.


پل قلعه حاتم
در فاصله ۵ کیلومتری شمال غرب بروجرد روستایی بنام قلعه حاتم وجود دارد که در غرب این روستای قدیمی پلی به نام قلعه حاتم قرار دارد. پل قلعه حاتم در فضای بکر طبیعت و در میان سرسبزی و طراوت دشت همچنان استوار ایستاده و از ابهت و زیبایی خاصی برخوردار است.

بروجرد


گلدشت بروجرد
گلدشت از مناطق درختی و سرسبز بروجرد و از جمله تفرجگاههای این شهرستان است که اغلب مسافران و گردشگران با نام و ویژگیهای طبیعی این مکان به خوبی آشنایی دارند. گلدشت ناحیه ییلاقی شهروندان بروجردی به حساب می‌آید و ویلاهای زیبایی در گوشه و کنار آن دیده می‌شود.

بروجرد

بروجرد



بقعه زواریون یا آرامگاه برکیارق
بقعه زواریون یا آرامگاه برکیارق ( دوره سلجوقبان)در پنج کیلومتری شمال شهر بروجرد و بر فراز تپه های مشرف بر شهر، بنای قابل توجهی قرار دارد که به نام زواریون (زواریجان یا زوارگان) مشهور است . این بنای آجری دارای گنبدی کوچک حجره های مختلف و یک ضریح است و قبرستان کوچکی در کنار آن قرار دارد و روستایی نیز به همین نام در نزدیکی آن است.

بروجرد


تپه چغا
تپه تفریحی چغا که به بام بروجرد معروف است، از مهمترین مکان‌های تفریحی بروجرد محسوب می‎شود.امکانات رفاهی و تفریحی که در این تپه ساخته شده باعث می‎شود تا هر کسی که به بروجرد سفر می‌کند از این مکان دیدن کرده و از لذت ببرد، نمای زیبای شهر بر روی این تپه بسیار زیباست و مکان دلنشینی برای گذراندن اوقات فراغت است.

بروجرد

دسته گل به آب دادن

ضرب‌المثل امروز حکایت کوتاهی  از ضرب‌المثل «فلانی دسته‌‌گل به آب داده» می‌خوانید.
ضرب‌المثل‌ها که جزئی از فولکلور یا دانش عامیانه را تشکیل می‌دهند، در هر زبان و فرهنگی کم و بیش دیده می‌شوند. شکل‌گیری ضرب‌المثل‌ها بر اساس موازین علم و منطق نبوده و دارای هیچ‌گونه پشتوانه و استدلال منطقی نیست. از آنجا که نمی‌توان جامعه‌ای را یافت که تمام اعمال و رفتار افرادش منطقی و حساب شده باشد، بنابراین جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که در آن ضرب‌المثل شایع نباشد. باید گفت افراد هر جامعه هرچه از مراحل رفتارهای سنتی و غیرمنطقی به طرف رفتارهای منطقی و حساب‌شده‌تر متمایل می‌شوند، از رواج امثال و حکم کاسته می‌شود و افراد در تایید یا نفی امری کمتر به ضرب‌المثل استناد می‌کنند؛ زیرا در اثبات یا رد موضوع مورد نظر خود بهتر و بیشتر می‌توانند از استدلالات منطقی استفاده کنند. اما آنچه مسلم است این است که موضوعات دربرگیرنده ضرب‌المثل‌ها در جوامع متفاوت بوده و بیانگر مسائل مورد علاقه یا انزجار مردم و در واقع انعکاسی از فرهنگ اصیل و شایع هر جامعه است (کلهر، 1380). 
  
با این وصف در باشگاه ضرب‌المثل امروز به نقل حکایت کوتاهی از ضرب‌المثل «فلانی دسته‌‌گل به آب داده» می‌پردازیم.

********************************

داستان این ضرب المثل را این گونه روایت کرده اند که:

در گذشته های دور، جوانکی بوده که در میان مردم بد یمن و بدشگون خوانده می شده. مردم او را فردی می دیدند که پا به هر محلی می‌گذارد، اتفاقی ناگوار رخ می‌دهد و به همین دلیل این جوان در میان مردم بدشانس و بد قدم خوانده می‌شد.

از قضا رسید روزی که این جوان دلباخته دختری در میان اهالی شهر شد. دخترک هم البته دلباخته او شده بود اما به دلیل همان حرف و حدیث‌هایی که پشت سر پسر جوان بود، خانواده دختر با ازدواج این دو مخالفت کردند و دخترک به عقد دیگری درآمد.

جوان عاشق که طاقت دیدن مراسم عروسی دختر مورد علاقه‌اش را نداشت، از شهر بیرون رفت. به دشت و دمن زد و از میان گل‌های دشت، دست گلی مهیا کرد و به آب رودخانه سپرد که از قضا از محل مراسم عروسی می‌گذشت.

کودکانی که در آن حوالی مشغول بازی و طرب بودند، هر یک با دیدن دست گل در آب تلاش کردند تا آن را به دست آوردند. در میان آنها دختربچه‌ای هم بود که از خویشان نزدیک خانواده عروس محسوب می‌شد. دخترک به آب زد و آب رودخانه او را در خود غرق کرد و عروسی به عزا بدل شد.

چند روزی گذشت و جوان عاشق شکست خورده، مغموم به شهر آمد. درحالی که از این پیشامد خبر نداشت. مردم که مدام از این حادثه حرف زدند، او تازه فهمید که عروسی به هم خورده و خانواده عروس داغدار شدند. پس از آن خود ماجرا را برای مردم تعریف کرد و مردم هم به او گفتند: « پس آن دسته گل را تو به آب داده بودی».

حالا از آن زمان این ضرب المثل را در مواقعی به کار می برند که بخواهند فردی را از خطای احتمالی بر حذر دارند و می گویند: «حواست باشه که دست گل به آب ندهی!». یا اینکه اگر فردی خطایی کرد به آو می گویند که «باز دسته گل به آب دادی؟!»

افزایش 12 درصدی حقوق

در نشست خبری مطرح شد؛
مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور گفت:در سال 95 حقوق تمامی بازنشستگان بالغ بر دوازده درصد افزایش پیدا می کند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود اسلامیان مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور در نشست خبری که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت:در سال 95 برای اولین بار افزایش 12 درصدی حقوق تمامی بازنشستگان را در صورت تصویب لایحه پیشنهادی به مجلس شاهد هستیم.

وی گفت:علاوه بر افزایش 12 درصدی حقوق افرادی که مبلغ دریافتی آن‌ها کف حقوق یعنی700 هزار تومان است، افزایش پلکانی مجددی نیز دارند.

دیوار چین

انتهای دیوار چین را دیده اید؟


همه ما اگر روی سنگ فرش های دیوار چین قدم نزده باشیم اما عکس آن را مطمئنا دیده ایم. بیشتر عکس های این دیوار از منظره هایی است که توریست ها از اطراف ان گرفته اند و یا عکس های هوایی از آن است که در همه کتابهای و سایت های اینترنتی یافت می شود. اما احتمالا کمتر کسی آخر دیوار چین را دیده است.

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

حال که آخر دیوارچین را دبدبد، دانستن چند نکته جالب درباره این دیوار که خیلی ها آن را نمی دانند هم شاید خالی از لطف نباشد

برخلاف این شایعه که دیوار چین را می شود از فضا با چشم غیر مسلح دید، این دیوار از فضا تنها با کمک چشم مسلح دیده می شود!

در همان اوایل یعنی حدود ۲۲۱تا ۲۲۷ قبل از میلاد که دیوار چین شروع به ساخت شد برای محکم کردن دیوار و چسباندن مواد به هم از آرد برنج برای چسبندگی سنگ ها استفاده می شد.

دیوار چین لقب طویل ترین قبرستان زمین را دارد زیرا باستان شناسان بازمانده هزاران جنازه انسان را در قسمت های مختلف دیوار کشف کرده اند.

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

حدود ۱۰ میلیون نفر در سال از دیوار چین دیدن می کنند و این دیوار در حال فرسایش و نابودی است متخصصان گفته اند احتمالا تا ۲۰ سال دیگر بخش بخش شمال غربی آن از بین می رود. افسانه های بسیاری درباره دیوار چین و مراحل ساخت آن وجود دارد اما معروفترین آن زجه های تلخ جانگنو است که چون همسرش در حال ساخت دیوار می میرد و در میان دیوار دفن می شود او آنچنان تلخ می گرید که دیوار فرو می ریزد و او جنازه همسرش را پیدا می کند و در جای دیگر دفن می کند.

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

انتهای دیوار چین چه شکلی است؟

سلامت رژیم غذایی

راهکار برای سنجش سلامت رژیم غذایی‌


اگر عادت‌های غذایی خوب را در خود تقویت کنید. علامت‌های تغذیه سالم، مانند پوست شاداب، فشارخون نرمال، چربی خون نرمال و ... در شما ظاهر می‌شوند.

تغذیه سالم یعنی شما رژیم متعادلی استفاده می‌کنید که سرشار از ویتامین‌ها، املاح، آنتی اکسیدان‌ها، پروبیوتیک‌ها و ... است. این هدف با مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، مغزها و دانه‌های روغنی و چربی‌های سالم و نیز محدود کردن شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین، فست‌فودها، سرخ کردنی‌ها، هله هوله و ... تأمین می‌شود.

1. سطح چربی خون نرمال

کلسترول و تری گلیسرید چربی‌های اصلی هستند که در خون شما یافت می‌شوند. تغذیه، ورزش و ژنتیک بر سطح چربی خون شما اثر می‌گذارد. افزایش تری گلیسرید و LDL کلسترول و نیز کاهش سطح HDL احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. مصرف رژیم غذایی سرشار از شکر ریسک ابتلا به تری گلیسرید بالا و کاهش کلسترول خوب خون (HDL) را به همراه دارد. و مصرف مواد غذایی سرشار از چربی‌های ترانس و اشباع باعث افزایش LDL می‌شود. مصرف اسیدهای چرب امگا 3، فیبر، کاهش الکل و کاهش کالری مصرفی؛ باعث می‌شود که تری گلیسرید و کلسترول در محدوده نرمال حفظ شوند.

2. قند خون نرمال

برای حفظ کردن قند خون در محدوده نرمال به نکات زیر توجه کنید: کاهش وزن در صورت اضافه وزن، فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم مانند محدود کردن غذاهای سرشار از شیرینی و شکر تصفیه شده، مصرف رژیم غذایی دارای فیبر زیاد (میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات. ...) و استفاده از پروتئین و چربی سالم.

3. فشارخون نرمال

رژیم غذایی DASH برای کمک به افراد دارای فشارخون بالا طراحی شده است؛ تا با پیروی از آن بتوانند سطح فشارخون خود را به محدود نرمال برسانند. رژیم غذایی DASH سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و لبنیات کم چرب است. در این رژیم توصیه به کاهش مصرف شکر، غذاهای چرب و گوشت قرمز می‌شود. DASH رژیمی گیاهخواری یا شبه گیاهخواری را توصیه می‌کند. که به کنترل فشارخون منجر می‌شود.

4. حرکت منظم روده‌ها

مصرف مقادیر کافی آب و فیبر فراوان دو راه اصلی برای حرکت منظم روده‌ها هستند. رژیم کم فیبر و بدن دهیدراته باعث یبوست می‌شود و یبوست مزمن منجر به شقاق، هموروئید، بی‌اختیاری ادرار، مشکلات ادراری و ... می‌شود. مصرف پروبیوتیک‌ها که باکتری‌های سالم روده‌ای هستند به شما کمک می‌کنند تا دستگاه گوارش سالمی داشته باشید. غذاهای دارای پروبیوتیک‌ها شامل: ماست، پنیر، کفیر، سبزیجات تخمیری، میسو، کامبوجا و سایر غذاهای تخمیر شده می‌باشند.

5. پوست سالم

برای داشتن پوستی شاداب و سالم از آب و آنتی اکسیدان‌ها کمک بگیرید. آنتی اکسیدان‌ها عواملی هستند که می‌توانند از پوست در برابر عوامل مخرب مانند خورشید، آلودگی هوا، سن و ... محافظت کنند. ویتامین‌های A,E,C، میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، دمنوش‌های گیاهی، حبوبات، غلات و دانه‌های روغنی و ... سرشار از آنتی اکسیدان هستند. برای اینکه مطمئن شوید از تمام انواع آنتی اکسیدان‌ها مصرف کرده اید، بررسی کنید که آیا از تمام رنگ‌های رنگین کمان در رژیم غذایی‌تان وجود دارد.

6. سیستم ایمنی قوی

سیستم ایمنی قوی سریع‌تر و آسان‌تر با بیماری‌ها مبارزه می‌کند. رژیم غذایی، شیوه زندگی و استرس همگی بر سیستم ایمنی مؤثر هستند. دانشمندان معتقدند مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، روی، مس، آهن، سلنیوم و ویتامین های A,E,C برای سیستم ایمنی مناسب هستند.
7. استخوان های قوی

مواد مغذی سازنده استخوان مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم ویتامین های K,D را به مقدار کافی مصرف کنید. عوامل ضعیف کننده استخوان در بزرگسالان عبارتند از رژیم غذایی فقیر، عدم فعالیت بدنی، سیگار، وزن بسیار کم و ... . بهترین ماده برای تقویت استخوان ها لبنیات می باشد که سرشار از کلسیم و ویتامین D است.

8. ماهیچه‌های قوی

وزن به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده سلامت فرد باشد. چه بسا افرادی که وزن نرمالی دارند اما دارای چربی‌های زیر جلدی فراوان هستند (وضعیت خطرناک) و چه بسا افرادی که وزنشان از محدوده نرمال بیشتر است و این وزن اضافه مربوط به ماهیچه‌هایشان می‌باشد (وضعیت سالم). در مطالعه ای که در سال 2008 صورت گرفت مشخص شد یک چهارم افرادی که وزن نرمال دارند مبتلا به فشارخون بالا و کلسترول هستند. این مطالعات نشان می‌دهد به جای تأکید بر روی وزن، باید سطح چربی بدن و ماهیچه ها نیز سنجیده شوند.

9. انرژی ثابت

اگر در طول روز احساس کسالت و تنبلی می‌کنید این مسئله می‌تواند نشان دهنده آهن ناکافی در رژیم غذایی شما باشد. از مواد غذایی سرشار از آهن مانند جگر، مرغ، ماهی، گوشت قرمز، عدس، تخم مرغ و... کمک بگیرید.

10. عملکرد ذهنی

مصرف مواد غذایی آلرژی زا بر عملکرد ذهنی شما مؤثر است. از رژیمی پیروی کنید که ماده آلرژن نداشته باشد. همچنین تغذیه بر افسردگی مؤثر است. برخی آمینو اسیدها سطح نوروترانسمیترها در مغز را افزایش می‌دهند و باعث کاهش افسردگی می‌شوند.

همچنین منیزیم ناکافی در رژیم غذایی افسردگی را تشدید می‌کند. باکتری های روده بر عملکرد مغزی مؤثر هستند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که افزایش سطح پروبیوتیک‌ها باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس و در نتیجه کاهش اضطراب می‌شوند.

غذای مفید دندان

مواد غذایی مفید برای سلامت دندان و لثه ها
مواد غذایی مفید برای سلامت دندان و لثه ها

چیزهایی که می خورید یا می نوشید مستقیما روی سلامت دندان و لثه ها تاثیر می گذارد. دهان اولین جایی است که با غذا ارتباط برقرار می کند، و اسیدیته آن روی دندان ها و لثه ها می نشیند و روی آنها تاثیر می گذارد. ما معمولا کیفیت غذا روی سلامت و وزن مورد توجه قرار می دهیم، اما کیفیت برنامه غذایی دندان ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
  تحقیقات ثابت کرده نشانه های فقر مواد مغذی در برنامه غذایی ابتدا خود را در سلامت دهان نشان می دهد. غذاهای جویدنی سرشار از قند یا چسبنده مانند نان سفید باید به صورت کلی در برنامه غذایی محدود شوند تا کمتر سلامت دندان و لثه ها را به خطر بیاندازند.
مسواک زدن و شستشوی دندان ها همچنان اولین خط دفاعی به حساب می آید، تا دهانتان سالم بماند. اما خوردن غذای مناسب نیز به محافظت از سلامت دهان کمک می کند.

 

لبنیات

با توجه به تحقیقات خوردن بعضی از لبنیات به کاهش اسیدیته دهان کمک می کند. این مورد بسیار مهم است چون اگر غذا و بزاق هر دو اسیدی باشند، آسیبی که به دندان وارد می شود دو چندان است.
پنیر مخصوصا می تواند تا حدود زیادی به کاهش اسیدیته دهان کمک کند حتی بیشتر از ماست بدون قند و شیر.
ماست و کفیر همچنین منابعی از باکتری های مفید به نام پروبیوتیک را مهیا می کنند، پروبیوتیک با باکتری هایی که باعث ایجاد حفره و آسیب به لثه ها می شود مبارزه می کند.
فقط به خاطر داشته باشید ماست و کفیری مصرف کنید که حاوی قند اضافه شده نباشد. قند می تواند تمام فواید این دو برای دندان و لثه ها را از بین ببرد.
محصولات لبنی همچنین منابعی غنی از کلسیم، ویتامین D و فسفر هستند که برای ساخت استخوان هایی قوی لازمند، اما برای داشتن دندان هایی قوی نیز به کار می آیند.

 

سیب، کرفس و هویج خام

این میوه و سبزیجات ترد می توانند پلاک های چسبیده به دندان ها را کاهش دهند. تحقیقات نشان داده خوردن غذاهای ترد می تواند باعث تمیز کردن دندان ها از ساخت پلاک شود.
دیگر میوه و سبزیجات ترد مانند خیار و فلفل خام نیز می توانند همین مزایا را برای دندان داشته باشند و آنها را از باکتری های مفید تمیز کنند.
این غذاها همچنین سرشار از مواد مغذی هستند که باعث ساخت سلول های جدید در بدن می شوند، و برای بازسازی و التیام آسیب وارد شده به دندان و لثه ها بسیار مهم به حساب می آیند.
همچنین میوه ها و سبزیجات فیبری می توانند ترشح بزاق را تحریک کنند. ترشح بزاق برای سلامت دندان ها مفید است چون بزاق اثری از کلسیم و فسفر است. این مواد معدنی به بازسازی دندانی که از باکتری ها فرسایش یافته کمک می کند.

 

بادام

بادام نیز مانند برخی از میوه ها و سبزیجات ترد است و می تواند همان تاثیر را روی دندان ها داشته باشد. بادام همچنین یکی از منابع کلسیم است و می تواند انتخابی هوشمندانه برای کسانی باشد که به لاکتوز حساسند و یا از لبنیات استفاده نمی کنند.
ترکیب کردن بادام با برخی از میوه و سبزیجات خام می تواند تاثیر تمیز کردن دندان ها از پلاک را دوچندان کند و همچنین مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان که برای داشتن دندان و لثه ای سالم مورد نیاز است را فراهم کند.

 

چای سبز و سیاه

شاید فکر کنید چای باعث ایجاد لکه روی دندان می شود. با این حال نوشیدن چای سبز یا سیاه برای سلامت دهان و دندان می تواند مفید باشد.
چای سرشار است از آنتی اکسیدان و فیتوکمیکال. این مواد همچنین می توانند مانع فرسایش دندان توسط باکتری ها شوند.
خردن چای ساخت پلاک روی دندان ها را کاهش می دهد ، همچنین پلی فنول های موجود در چای سیاه می توانند از بوی بد دهان جلوگیری کنند.

 

کشیدن روغن نارگیل

اگر به دنبال راهی هستید که به صورت طبیعی با باکتری ها مبارزه کنید، شاید تا به حال درباره کشیدن روغن نارگیل به دهان و دندان شنیده باشید. یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به داخل دهان خود می کشید و نگه می دارید.
برخی از باکتری ها و پلاک ها ساده تر در چربی ها حل می شوند. گرداندن چربی در دهان به کم شدن مقدار باکتری ها و پلاک ها کمک می کند.
این کار از زمان های بسیار قدیم انجام می شده. امروزه تحقیقات نیز اثر این کار و مزیت آن برای سلامت دهان و دندان را به اثبات رسانده است. علاوه بر روغن نارگیل می توانید از روغن های کنجد و آفتابگردان نیز استفاده کنید.
یک تحقیق نشان دادن کشیدن روغن با روغن نارگیل به مدت ۳۰ روز به کاهش ساخت پلاک که عامل ورم لثه است کمک می کند. روغن نارگیل به خصوص دارای خواص ضد میکروبی است چون حاوی مقدار زیادی اسید لوریک است.
اضافه کردن روغن نارگیل به برنامه غذایی می تواند مقدار پلاک ها را کم کند. اما برای گرفتن نتیجه مطلوب متخصصان توصیه می کنند روغن کشیدن را با ۵ دقیقه شروع کنید. سپس کم کم به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه افزایشش دهید. وقتی کار تمام شد حتما روغن را از دهانتان بیرون بریزید.
روغن کشیدن نمی تواند جای نخ دندان و مسواک زدن را بگیرد و باید به عنوان چیزی اضافه بر مسواک زدن استفاده شود.

 

برای داشتن دندان و لثه های سالم از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

غذاهای نرم مانند نان سفید، غذاهای پخته یا چیپس های فرآوری شده می توانند در دهان چسبنده شوند و بین دندان ها گیر کنند. شیرینی و شکلات های چسبنده مانند تافی نیز بسیار چسبنده هستند و بین دندان ها می مانند و رشد باکتری ها در دهان را افزایش می دهند.
نوشیدنی های گازدار و آب میوه ها، باعث ایجاد منبع متمرکز قند در دهان می شوند. نوشیدنی های گازدار به ویژه حاوی اسید های فسفری هستند که دندان را فرسایش می دهد.