شریعتمداری: شناخت دقیقی از زندگی بازنشستگان دارم



 شریعتمداری: شناخت دقیقی از زندگی بازنشستگان دارم

​محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست گفت و شنود با کانون های بازنشستگان آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: شناخت دقیقی از زندگی بازنشستگان دارم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این نشست که با حضور روسای کانون های بازنشستگان آموزش و پرورش سراسر کشور در حال برگزاری است " محمد شریعتمداری " با ابراز خرسندی از میزبانی بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: بازنشستگان از یک طبقه مهم و قشری فرهیخته، دانشمند و ارزشمند و از فرهنگیان هستند که همواره در طول تاریخ زمینه ساز اتفاق های خوب در کشور بوده اند و حضورشان در پایگاه و جایگاه تعلیم و تعلم در کشور مغتنم است.

وی ادامه داد: با دستان پر برکت، فکر و اندیشه ارزشمند این قشر فرهیخته ، فرزندان این مرز و بوم آموزش و پرورش دیده اند که هر کدام از آنها منشاء خدمات گسترده ای در ایران، جهان، اسلام و بشریت هستند.

وی تاکید کرد: امروز حضور در این جلسه افتخار بزرگی برای من است چرا که شما عمری را در راه تعلیم و تعلم سپری کرده اید و فرزندان این مرز و بوم را پرورش داده اید.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: شما عزیزان هم از لحاظ دانش و تربیت منشا خدمات موثر هستید و همچون آفتاب می درخشید و کشور را بهره مند می کنید و مفتخرم که از حضور ارزشمند شما سروران، بهره مند شوم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: همه ما به نوعی علاوه بر این که پرورده دست شما عزیزان هستیم به نوعی در کنار خودمان نیز افراد بازنشسته ای حضور دارند و شناخت دقیقی از زندگی بازنشستگان دارم و به خوبی می دانم که سفره بازنشستگان با همان متاع اندک ، سراسر خیر و برکت است.

محمد شریعتمداری در ادامه نشست گفت و شنود با کانون بازنشستگان آموزش و پرورش سراسر کشور در بخش دوم سخنانش گفت: اگر در سالهایی نرخ تورم بالاتر از افزایش حقوق بود اما اکنون افتخار داریم بگوییم در دولت تدبیر و امید حقوق را متناسب با نرخ تورم افزایش دادیم تا فاصله ناچیزی را جبران کنیم و هنوز می‌دانیم وضعیت مطلوب نیست.

وی افزود: اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را تکلیف دولت میدانیم و تا کامل اجرا نشود مشکلات به تمامی حل نمی شود. عدم اجرای ماده 86 به شرایط اقتصادی و تحریم ها و محدودیت در منابع مالی و نفتی باز می‌گردد. دولت باید تلاش کند حداقل فشار به واحدهای تولیدی در دوران تحریم وارد شود، ولی با همه این احوال نمی توان از این حق مسلم عدول کرد.

وی با بیان اینکه برای عبور از گردنه تاریخی تحریم ها باید از کمک همه اقشار بویژه بازنشستگان بهره مند شویم، تصریح کرد: اکنون بازنشستگان باید از سودآوری اندوخته 30 سال گذشته خود بهره مند شوند و تلاش می‌کنیم این معنا را تا جایی که مسجل است در بودجه 98 نیز بگنجانیم.

شریعتمداری افزود: ادامه فعالیت شرکت های زیان ده یعنی از جیب بازنشسته ها هزینه ناکارآمدی شرکت های تحمیل شده را بپردازیم. شرکت های دارای بازدهی پایین را ظرف زمان بندی معینی از صندوق خارج خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تلاش داریم با شایسته سالاری روندهای غلط موجود را در شرکت ها اصلاح کنیم، بیان کرد: روسای کانون ها به عنوان مشاوران، همفکر ما در ادارات بازنشستگی خواهند بود و در هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز نماینده ای از بازنشستگان منصوب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر مدیر شرکت لایقی داریم و حقوق و پاداش خوبی به او می‌دهیم باید بازنشستگان در جریان باشند و باید از حقوق شما پاسداری کنیم. شفافیت در بخش های اقتصادی، انضباط مالی، پیشگیری از فساد در دستورکار ماست و عهد اخوتی با هیچ کس نبستیم و اگر کسی تخلف کند دستش را کوتاه می کنیم. اموال بازنشسته ها را امانتداری می‌کنیم.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نباید وعده ای بدهیم که از عهده آن برنمی آییم، تصریح کرد: در سالی که گذشت خدماتی نسبی ارائه کردیم اما باز هم شرمنده ایم. 832هزار و 336 نفر از یک میلیون و 400 هزار بازنشسته ما از خانواده آموزش و پرورش هستند و بیش از 60 درصد بازنشستگان را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از یک میلیون بازنشسته از صندوق وام گرفته اند که البته رقم بسیار پایینی است. 828 هزار نفر از بازنشستگان نیز از تورهای سیاحتی و زیارتی بهره مند شده اند و رئیس صندوق بازنشستگی قول داد تعداد سفرها را به 200 هزار مورد برساند و 50 هزار مورد دیگر هم به آنها در سال جاری اضافه کند.

شریعتمداری با بیان اینکه در زمینه بیمه تکمیلی گام هایی برداشته شده اما چندان پر و پیمان نیست گفت: قرار شد 30 درصد سهم صندوق در حق بیمه های تکمیلی افزایش یابد و شرایط مطلوب تری را دنبال کنیم .

وی با اشاره به ضرورت جلب خیرین مهارت افزا و برنامه ای که از سوی سازمان فنی و حرفه ای دنبال می شود، افزود: کانون های بازنشستگی آموزش و پرورش نیز می‌توانند وارد این طرح شوند و به گسترش این کار خیر و مفید کمک کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه مقرر شده طی شش ماهه دوم 98، وام پنج میلیونی به 200 هزار نفر اعطا شود به ایجاد تعاونی های چندمنظوره نیز اشاره کرد و گفت: نتایج عملیاتی این نشست تا دو هفته دیگر به بازنشستگان اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه از بازنشستگان آموزش و پرورش به عنوان مشاور و هیأت مدیره صندوق بازنشستگی بهره‌مند خواهیم بود، گفت: هزینه کردن اموال شما بازنشستگان در صندوق، بیت‌المال نیست، ما وکیل شما در اداره این منابع هستیم، اگر از این اموال حتی چای اضافه می‌ خوریم، نباید خوابمان ببرد چه برسد به دادن حقوق‌های میلیاردی و پاداش‌های غیرقابل قبول؛ پنهان‌کاری هم نداریم، اگر پاداش آخر سال به مدیری لایق داده می‌شود ایرادی ندارد، اما اگر مدیر لایق نیست، جلویش را می‌گیریم.


*افزایش تعداد بازنشستگان نسبت به شاغلان آموزش و پرورش تا ۴ سال دیگر
"احمد صافی" مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بازنشستگان در ادامه این نشست با اشاره به وجود ۳۰۵ کانون و ۸۵۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش در کشور گفت: تا چهار سال دیگر تعداد بازنشستگان بیشتر از شاغلان خواهد شد.
وی در ادامه با بیان این که اتاق فکر ما در آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش است و بنده در گذشته مسئول شورای عالی بودم و اکنون نماینده بازنشستگان هستم، افزود: ۳۰۵ کانون و ۸۵۰ هزار بازنشسته داریم که ۱۰۵ هزار نفر آن‌ها از استان تهران‌اند. تا چهار سال دیگر تعداد بازنشستگان بیشتر از شاغلان خواهد شد. اکنون برخی استان ها مانند اصفهان و یزد هم اینطورند.
به گفته وی، بازنشستگان سرمایه اجتماعی و فرصتی برای انتقال تجارب هستند.

*بازنشستگان بازوهای خوبی برای صندوق بازنشستگی کشوری هستند
"حبیب الله کردونی"، رئیس کانون بازنشستگان استان خوزستان نیز با اشاره به همدلی مجلس، دولت و مردم گفت: از یک سو از ناتوانی خود سخن می‌گوییم اما از توانمندی های خود نیز سخن می گوییم. هرکدام از بازنشستگان می‌توانند بازوهای خوبی برای صندوق بازنشستگی کشوری باشند.
وی افزود: امکانات در کشور جزیره‌ای شده، چطور می‌توان اینها را یکی کرد؟ نگوییم یک بیمارستان خصوصی است یکی دولتی است و یکی تامین اجتماعی است.
وی با بیان این که امروز می‌توانیم برای استانداران و سایر مسئولان مشاوران خوبی باشیم، گفت: به آگاهی بخشی و آموزش نیاز داریم و اگر درباره بیماری‌هایی چون آلزایمر به خانواده‌ها آموزش بدهیم می‌توان آن را عقب انداخت. دید هم افزایی و همگرایی را در بین بازنشستگان، دولت و مجلس طوری ایجاد کنیم که از مشکلات عبور کنیم.

*خدمات را بهینه کنید
"حمزه رستمی"، رئیس کانون بازنشستگان استان فارس نیز با اشاره به ضرورت اشتغال فرزندان در شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی گفت: کارتی به نام منزلت داریم ولی بازنشسته ها به آن کارت مذلت می‌گویند؛ یا خدمات را بهینه کنید یا لغوش کنید.
وی افزود: پرداخت حقوق‌های ما قبلا تاخیر داشت ولی اکنون با تلاش‌های انجام شده ۲۵ و ۲۶ هرماه پرداخت می‌شود، اما بیش از یکسوم حقوق بازنشسته‌ها کسورات و اضافه کاری است که دیر پرداخت می‌شود و در آذر و آبان جاری نیز شیب کندی داشته است که درخواست می‌کنیم این روند تسهیل شود.
وی به بیمه جانبازان و آزادگان اشاره کرد و گفت: بیمه اینها را بنیاد شهید قطع کرده است. بیمه جانبازان شاغل را دستگاه‌ها تقبل کرده‌اند ولی جانبازان بازنشسته را کسی تقبل نکرده است.

*قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق اجرا شود
"حسین شعبانی" از کانون بازنشستگان استان مازندران نیز در این دیدار با بیان اینکه همواره کار معلم خدمت و تدریس و آموزش بوده است، گفت: بتدریج همینطور که پا به سن گذاشتیم متوجه شدیم هرکس زورش بیشتر است بهره‌اش بیشتر است. در جامعه حق ضعیف باید بدون لکنت از قوی گرفته شود. انتظار داریم قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق اجرا شود.
وی افزود: از وزیر رفاه و نمایندگان مجلس می‌خواهیم کمک کنند تا این قانون اجرا شود.

*فقط می‌شنویم و کاری از دستمان برنمی‌آید
"محمدحسین شفاعی"، رئیس کانون بازنشستگان استان قزوین نیز با اشاره به وضعیت بازنشستگان و نابسامانی‌های موجود گفت: اینها مدیران کانون ها را رنج می‌دهد. وقتی بازنشسته‌ها به ما مراجعه می‌کنند فقط می‌شنویم و کاری از دستمان برنمی‌آید.
وی افزود: از منابع اقتصادی به نفع بازنشستگان کمک بگیرید. بودجه 15هزار میلیارد تومانی برای سال آینده بخشی از مطالبات بازنشستگان را تامین می‌کند. هنوز زیر خط فقر هستیم. هدفمندی یارانه‌ها غیر هدفمند بود.
شفاعی گفت: بازنشستگان صادق‌ترین و شفاف‌ترین افراد هستند و باید کمک کنیم آبروی آنها حفظ شود.

*بازنشستگان باید رفاه داشته باشند
"اعظم رضا چائی" از استان آذربایجان شرقی نیز گفت : بازنشستگان باید رفاه داشته باشند و برای آنها امکانات رفاهی فراهم شود و در تبریز حتی یک استخر مختص بازنشستگان وجود ندارد و ما از شما تقاضا داریم در تبریز یک استخر ویژه استفاده بازنشستگان بسازید.

*بهبود وضعیت بیمه بازنشستگان
"ابراهیم بصیرنیا" از کانون بازنشستگان کرمان نیز در این نشست گفت : همانطور که مستحضر هستید علاوه بر مباحث مربوط به حقوق و معیشت که از حقوق اساسی است ، وضعیت بیمه بازنشستگان نیز مناسب نیست . تاکنون اقداماتی در راستای بهبود وضعیت بیمه انجام شده اما کافی نبوده است . ما پیشنهاد می کنیم دستگاه های اجرایی و بیمه ای با توان بیشتری به حل مشکلات بیمه ای بازنشستگان بپردازند .


تغییر ناخن ها را جدی بگیرید

تغییر ناخن ها را جدی بگیرید
آیا می دانستید که ناخن های شما می توانند سرنخ هایی از سلامت کلی شما را ارائه دهند؟ وجود سفیدی در ناخن یا وجود اثر خفیفی از رنگ قرمز و یا مقداری ناهمواری در ناخن ها ممکن است نشانه ای از بیماری در بدن باشند.

ناخن بخشی از دستگاه پوششی بدن است. بخش‌های دیگر این دستگاه شامل پوست، مو و غشاهای مخاطی هستند.

صفحات حفاظتی که ناخن نامیده می‌شوند، انتهای انگشتان دست و پا را می‌پوشانند. ناخن ها اساسا از کراتین که یک پروتئین درشت مولکول در مو و پوست است، تشکیل شده‌اند.

ناخن ها از ماتریکس که زیر یک چین پوستی به نام کوتیکول قرار دارد و از لانولا (ماهک) که منطقه‌ای هلالی شکل در قاعده ناخن است، رشد می‌کنند.

ناخن ها منعکس کننده عادت های خوب و بد فـرد هستند . جدا از جنبه زیبایی، ناخن هـا وظایف دیگری نیز بر عهده دارند، از جمله کمک به بــلند کردن اجـسـام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتان، و یا دسـت کاری اجسام، و از هـمـه مهم تر آن که ناخن هـا سلامت عمومی بدن را منعکس می کنند.

نشانه ها را بخوانید

آیا می دانستید که ناخن های شما می توانند سرنخ هایی از سلامت کلی شما را ارائه دهند؟

وجود سفیدی در ناخن یا وجود اثر خفیفی از رنگ گلگون و یا مقداری ناهمواری در ناخن ها ممکن است نشانه ای از بیماری در بدن باشند.

مشکلات موجود در کبد، ریه ها و قلب می توانند در ناخن خود را نشان دهند.

۱- ناخن های رنگ پریده

گاهی اوقات ناخن های بسیار رنگ پریده می توانند نشانه ای از یک بیماری جدی باشند، مانند:

- کم خونی

- نارسایی احتقانی قلب

- بیماری های کبدی

- سوء تغذیه

۲- ناخن های سفید رنگ

اگر اغلب قسمت های ناخن، سفید همراه حاشیه ای تیره تر باشد، می تواند مشکلات کبدی مانند هپاتیت را نشان دهد.

در این تصویر شما می توانید زردی انگشتان که یکی دیگر از نشانه های مشکلات کبدی است را نیز مشاهده کنید.

۳- ناخن های زرد رنگ

یکی از شایع ترین دلایل زرد بودن ناخن ها، عفونت های قارچی است.

با بدتر شدن عفونت، بستر ناخن ممکن است فرو برود و ناخن ها ممکن است ضخیم تر شوند.

در موارد نادر، ناخن های زرد می توانند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری های ریه،دیابت یا پسوریازیس باشند.

۴- ناخن های آبی رنگ (کبود)

ناخن با رنگ مایل به آبی می تواند به این معنا باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

همچنین می تواند نشان دهنده وجود یک عفونت در ریه مانند پنومونی باشد.

برخی از مشکلات قلبی نیز با ناخن های مایل به آبی همراه هستند.

۵- ناخن های با سطح ناصاف

اگر سطح ناخن موج دار و یا حفره دار باشد، این امر ممکن است نشانه اولیه پسوریازیس و یا آرتریت های التهابی باشد.

تغییر رنگ ناخن شایع است. پوست زیر ناخن می تواند به رنگ قهوه ای مایل به قرمز به نظر برسد.

۶- ناخن های ترک خورده و یا دو نیم شده

ناخن های خشک و شکننده که دائما دچار ترک یا دو نیم شدن می شوند، با بیماری تیروئید مرتبط می باشند.

ترک یا شکاف ناخن در ترکیب با رنگ زرد، بیشتر احتمال یک عفونت قارچی را مطرح می کند.

۷- چین ناخن پف دار

اگر پوست اطراف ناخن، قرمز و پف کرده به نظر برسد، به عنوان التهاب ناخن شناخته می شود.

ممکن است ناشی از لوپوس و یا یکی دیگر از بیماری های بافت همبند باشد.

عفونت نیز می تواند باعث قرمزی و التهاب ناخن شود.

۸- خطوط تیره در زیر ناخن

خطوط تیره در زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرند. آنها اغلب در ملانوم که خطرناک ترین نوع سرطان پوست است ایجاد می شوند.

۹- ناخن های جویده شده

جویدن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد آن را نشانه ای از اضطراب دائمی می دانند.

ناخن جویدن و کندن ناخن با اختلال وسواس نیز در ارتباط است.

اگر شما نمی توانید جویدن ناخن را متوقف کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

ناخن ها فقط بخشی از پازل هستند

اگرچه تغییرات ناخن همراه با بسیاری از بیماری ها اتفاق می افتند، اما این تغییرات به ندرت اولین علامت بیماری می باشند.

از طرفی بسیاری از ناهنجاری های ناخن بی ضرر هستند، مثلا همه افرادی که ناخن سفید دارند مبتلا به هپاتیت نمی باشند.

اگر شما در مورد ظاهر ناخن های خود نگران هستید، با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟

روان‌شناسان یکی از علت‌های مهم که در پیدایش پیری زودرس نقش دارد را تنش‌ها و شوک‌های عصبی دانستند.اگر ایمان را در خود پرورش دهیم باور می‌کنیم موجودات به سمت کمال خود حرکت می‌کنند و هرچه برای ما و خانواده و نزدیکان پیش می‌آید می‌تواند از ما انسانی بهتر بسازد، نه انسانی افسرده و شکست خورده.

احساسات بد شما را پیر می‌کند

تحقیقات در مورد بیماری‌هایی که ریشه در روح و روان آدمی دارد ما را به این احتمال می‌رساند که خلق و خوی تند، کینه‌ها، نفرت‌ها و حسادت به دیگران ردپای آتشین خود را بر چهره می‌گذارند و ما را زودتر پیر می‌کنند؛ یعنی رفته‌ رفته شما شبیه افکارتان می‌شوید. خطوط اخم، تفکر، حالت‌هایی از دندان‌ قروچه و خیلی چیزهای دیگر در چهره شما ابدی می‌شود و می‌تواند ردپای پیری را در شما ایجاد کند.

بنابراین اگر از پیری زودرس می‌گریزید آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید زیبایی روحتان چهره‌تان را نیز بیاراید.

برای جوانی بخورید

جوان‌ماندن تا حد زیادی به تغذیه ما بستگی دارد. کمبود آب و سوءتغذیه میتواند کودکان را هم مانند پیرانی کهنسال جلوه می دهد.

:small_orange_diamond:برنامه غذایی خود را از تمام گروه‌های غذایی ترتیب دهید.

:small_orange_diamond:6 تا 8 لیوان آب یا مواد آبکی میل کنید.

:small_orange_diamond:پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، C و E با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند.

ویتامین A  در جگر، شیر، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. اما اگر کلسترول خون دارید از تخم بلدرچین استفاده کنید و دور جگر را خط بکشید و نیاز خود را با سبزیجات تازه رفع کنید. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن نقش بسیار پر اهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش دهد.

ویتامین C نیز در مکانیسم تولید کلاژن نقش دارد و مصرف آن به کشسانی پوست کمک ‌کرده و از بروز پارگی و زخم جلوگیری می‌کند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌های تازه این ویتامین را در خود دارند.

روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون که حاوی ویتامین E هستند نیز به جوان‌ماندن شما کمک می‌کنند.

:small_orange_diamond:انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت ، لیموترش ، جعفری، یونجه، اسفناج، کلم بروکلی، تره، نعنا، مرزه، برگ چغندر و ریحان از سایر خوردنی‌هایی هستند که می‌توانند به جوان‌ماندن شما کمک بسیاری  کنند.

دشمنان جوانی

1- بیش از یک‌ ربع در معرض آفتاب تند و مستقیم بودن در روز می‌تواند شما را پیر کند.

2-کمتر از 8 ساعت خواب پیوسته و منظم شبانه نیز دشمن دیگر جوانی شما است.

3-کاهش و اضافه‌کردن وزن در زمانی کوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا کند خیلی زود پوستتان شل و آویخته می‌شود.

4-استروژن زیر پوست بانوان نیز در بافت چربی جمع می‌شود و اگر آن دو را از دست بدهید کلاژن‌سازی را از دست داده‌اید و پوستتان چروکیده می‌شود.

 نخوردنی‌ها

 1-کمتر از غذاهای کنسرو‌ شده استفاده کرده و بیشتر غذاهای تازه مصرف کنید.

2-از مصرف چای پر رنگ و قهوه به مقدار زیاد بپرهیزید.

3-غذا را با عجله یا جلوی تلویزیون و مانیتور نخورید.

4-مصرف سیگار را در اولین فرصت قطع کنید.

5-سوسیس و کالباس را محدود کنید و در یک کلام سالم غذا بخورید .

6-آخرین توصیه این‌ که با ورزش جسم خود را جوان نگه دارید.

 راههای جلوگیری از پیری زود رس

 راههای جلوگیری از پیری زود رس متفاوت است. ولی مهمترین انها به سه چیز مربوط می شود.

:small_blue_diamond:اول از همه برای جلوگیری از پیری زود رس غصه نخورید . غم و غصه صورت را پیر میکند و بدن را بیمار.

:small_blue_diamond:دوم اینکه تغذیه مناسب داشته باشید. قند و روغن همه سم است. شکر سم است. این ها را تا میتوانید کم کنید. چاقی دشمن سلامتی است.

:small_blue_diamond:سوم اینکه هر روز نرمش کنید. چه پیاده روی  چه درازونشست هر چیزی. فقط به بدنتان تحرک بدهید تا خشک نشود.

خیالتان راحت با این سه اصل حتما جوان تر میمانید.