گیاه سرماخوردگی

آب ریزش بینی، بی حالی، کیپ شدن دماغ و غیره از علائم شایع سرماخوردگی است که احساس ناخوشایند به همه می‌دهد. در این مقاله چند روش سریع برای درمان این علائم ارائه می‌دهیم.
مایعات گرم زیادی بنوشید
نوشیدن آب، بدن را تمیز می‌کند. در واقع نوشیدن آب توکسین‌ها یا همان سموم بدن و باکتری‌ها و ویروس‌ها را دفع می‌کند. لازم است که روزانه یک و نیم لیتر آب مصرف شود. در دوره‌ی سرماخوردگی برای خودتان جوشانده‌های مناسب و سوپ مرغ، تهیه و میل کنید. سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل مجاری تنفسی را باز می‌کند. توصیه می‌کنیم شربت عسل، لیموترش و آب جوش میل کنید. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است.

آویشن دم کنید
آویشن سرشار از «فنول» است برای همین یک ضدعفونی کننده موثر می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. متخصصان معتقدند که این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر عمل می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید، دو قاشق چای‌خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه مرتبه از این دم کرده میل کنید.

سیر را دریابید
سیر حاوی ماده ایی به نام «آلیسین» است که خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم سرماخوردگی‌شان خیلی زود از بین می‌رود. برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید.


پیاز و عسل
شربت پیاز
پیاز ضدعفونی کننده‌ی موثری است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد. 100 گرم پیاز را خرد کنید و در 20 سی‌سی لیتر آب و به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه 2 تا 6 قاشق چای‌خوری از این شربت میل کنید.

با اسطوخودوس بخور کنید
بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود. یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار 5 قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

سینه‌تان را با اکالیپتوس ماساژ دهید
اکالیپتوس به طوری موثر با بیمارهای تنفسی مقابله می‌کند. به خاطر اینکه این گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور است. خواص دارویی این گیاه مدیون ماده ایی به نام اوکالیپتول است. این ماده به طور مستقیم روی سلول‌های برونشیت تأثیر می‌گذارد. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد ترکیبات اکالیپتوس ترشحات ریوی را روان کرده و دفع آن‌ها را آسان‌تر می‌سازند. این گیاه التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند.زمانی که سرما می‌خورید 15 تا 20 قطره روغن اکالیپتوس را در 25 میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌تان را با آن ماساژ دهید. هر روز 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.

آب نمک
شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند. برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.

غذاهای پر فیبر

فیبرهای غذایی در میوه‌جات، سبزی‌جات، بقولات و دانه‌های کامل یافت می‌شوند که فراهم کننده‌ی ریزمغذی‌ها و ترکیبات غیرمغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها، فیتواستروژن‌ها هستند که اهمیت فراوانی برای سلامتی انسان دارند.
فیبرهای غذایی بخشی از گیاهان هستند که توسط آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش انسان قابل هضم نمی‌باشند. فیبرهای غذایی فواید زیادی برای حفظ سلامتی انسان و جلوگیری از بیماری‌ها دارند و به همین جهت امروزه نقش به سزایی در رژیم‌های درمانی و پزشکی ایفا می‌کنند.

** اولین راه برای رسیدن به میزان بالایی از فیبر خوراکی استفاده از غلات است. این مواد شامل ماکارونی ، برنج و نان و ... از بهترین راه های وارد کردن فیبر به داخل بدن است. این مواد را بهتر است به صورت هفته ای حداقل یکبار در رژیم غذایی داشته باشید. غلات بیشترین و بهترین میزان فیبر را در میان دیگر مواد غذایی داراهستند.

** سبزی و میوه های مختلف مانند اسفناج، نخود فرنگی، بروکلی و کاهو را هرکز از یاد نبرید. این سبزی ها خوشمزه در عین حال با فواید فراوان می توانند گزینه های خوبی برای مکمل های غذایی باشند. شما همچنین زمانی بهترین نتیجه را از این خوراکی ها می گیرید که از سبزی در کنار دیگر مواد خوراکی استفاده کنید.

** حبوبات نیز می توانند برای شما بسیار خوب باشند که درمیان همه آن ها بهتر است لوبیا را انتخاب کنید. لوبیا با داشتن میزان زیادی پروتئین می تواند یک غذای کامل باشد پس به هر نحو از آن استفاده کنید. پخته شده، آبپز و ... راه های درست کردن لوبیا برای رسیدن به بالاترین میزان فیبر آن است.

** فیبر را می توانید در تنقلات نیز پیدا کنید. آجیل هایی مانند گردو، بادام و ... از بهترین تنقلات فیبردار  هستند. استفاده روزانه 10 بادام و گردو میتواند نیاز 30 گرمی فیبر روزانه شما را تامین کند. این مقدار را همچنین می توانید با خوردن چند واحد میوه نیز بدست اورید.

دردهای مفصلی


بهترین درمان های طبیعی برای دردهای مفصلی


امروزه دردهای مفاصل شیوع بسیار بالایی یافته و مفاصل مختلف از شانه و گردن تا ران ها، زانوها و... را درگیر می کند.


آرتریت (التهاب مفاصل) و آرتروز را باید شناخته شده ترین گروه این بیماری ها دانست که در این حالت مفاصل به هم ساییده شده و دردناک می شوند. این دردها بسیار رایج هستند و دلایل متعددی در بروز آنها دخیل است. اغلب ممکن است در پی تحریک شدید یا طولانی مدت مفاصل مانند حرکت خیلی ناگهانی، پیچ خوردگی یا حرکت مکرر غیر عادی  ایجاد شود. در این صورت، چندین روز استراحت همراه با مصرف داروی مناسب برای مفصل لازم است. درمانهای معمول و قدیمی تر مانند داروهای کورتون التهابهای مفاصل را تسکین می دهد، اما بیماری را بهبود نمی بخشد و همچنین عوارض متعددی نیز در پی دارند. از همین رو امروزه بر درمانهای طبیعی تأکید بیشتری می شود که از جمله می توان به طبیعت درمانی، داروهای گیاهی و اسانسهای طبیعی اشاره کرد که بسیار مؤثر هستند.

 

 طبیعت درمانی

این روش مبتنی بر اصلاح بهداشت زندگی و بهداشت تغذیه است. این سیستم معالجه، بدون مصرف داروست که از روشهای فیزیکی سود می جوید.

به طور کلی آرتریت از افراط در مصرف خوراکی های تصفیه شده و قندهای سریع که بسیار برای بدن مضرند، ایجاد می شود. در این روش درمانی توصیه می شود، مصرف چنین خوراکی هایی محدودتر شده و رژیم گیاهخواری رعایت گردد که علایم التهابها و دردهای آرتریت را بهبود می بخشد. همچنین تغذیه غنی از پروتئین نیز مفید است که به لحاظ دارا بودن اسیدهای آمینه روند بازسازی سلولها و مقابله با آرتریت را تسهیل می کند. اسیدهای آمینه عناصر ضروری برای بدن هستند و در احیای بافتها، غضروفها و استخوانها تأثیر دارند. سویا در تامین این نیاز بدن مؤثر است.

امگا 3 نیز ماده عالی برای مقابله با درد و خشکی مفاصل و به طور کلی پیشگیری از آرتریت محسوب می شود. علاوه بر مکمل های اسیدهای چرب امگا 3 می توان از خوراکی های دارای آن نیز استفاده کرد. مصرف ماهی های چرب مانند ماکرو، آزاد، قزل آلا و... سه بار در هفته ، روغن ماهی، روغن زیتون و دانه های روغنی خام از جمله بادام، پسته، گردو، فندق و... نیاز بدن را تامین می کند. تغذیه سرشار از امگا 3 می تواند سبب کاهش درد، کاهش مفاصل مبتلا به آرتریت و کوتاه شدن زمان خشکی مفاصل در صبح گردد.

دیگر اصل این روش تمرینات جسمانی و ورزش است. البته افزون بر رعایت حالات متناسب بدن، ‌تمرینات ورزشی باید منظم و آرام باشد. ورزشهایی مانند پیاده روی سریع و تمرینات آرامی مانند تای چی و کی گنگ در تسکین آرتریت بسیار مؤثر هستند.

یوگا برای افرادی که از آرتریت زانو و رانها رنج می برند و همچنین کسانی که بسختی می توانند راه بروند، راه حل خوبی است. البته استراحت نیز بسیار مهم است و بیمار نباید بیش از حد خود را خسته کند.

 

 گیاه درمانی

بعضی از گیاهان دردهای آرتریت را تسکین می دهند و می توانند با نشانه‌های بیماری مقابله کنند. مزیت این روش این است که گیاهان افزون بر اینکه بیماری را بهبود می بخشند، عوارض جانبی در پی ندارند. البته ممکن است برخی افراد حساسیت داشته باشند که از همین رو بهتر است با پزشک مشورت شود. بعضی از گیاهان مؤثر در این باره عبارتند از:

- انگور فرنگی سیاه: برگهای انگور فرنگی سیاه در درمان بیماری های رماتیسمی از جمله آرتریت مؤثر است. این گیاه کارایی بسیار عالی دارد که بخصوص باید به تأثیر ضدالتهابی و ضد درد اشاره کرد. حدود 10 گرم از برگهای خشک شده این میوه را در 250 میلی لیتر آب جوش دم کرده و روزانه دو فنجان از این دم نوش را میل کنید. اگر برگ تازه میوه در اختیار است، می توان آن را به شکل پانسمان روی موضع دردناک استفاده کرد.

- پنجه شیطان : پنجه شیطان، یکی از مؤثرترین گیاهان برای مقابله با دردهای آرتریت با هر ماهیتی است که داروی ضدالتهاب طبیعی محسوب می شود که البته خاصیت مسکن نیز دارد. پنجه شیطان دردهای مفاصل، غضروفها، رباط ها و ماهیچه ها را تسکین می دهد، التهابها را کاهش می دهد و نقش محافظتی نسبت به غضروفها دارد. گرچه تأثیر درمان سریع بروز می کند، اما پس از سه هفته از درمان نتیجه بارزتر نمایان می شود. می توان دو کپسول 300 میلی گرمی را حدود سه بار در روز مصرف کرد. این گیاه برای خانمهای باردار و شیرده منع مصرف دارد.

- گیاه دم اسب : این گیاه سبب جذب دوباره مواد معدنی در استخوانها می شود که از پوکی استخوان پیشگیری می کند و همچنین استخوانها را تقویت می کند. می توان آن را چهار بار در روز استفاده کرد.

- اسپیره : این گیاه به آسپرین گیاهی معروف است و خاصیت ضد درد و ضدالتهاب دارد. هنگام تهیه دمنوش این گیاه باید مراقب بود که آب، جوش نباشد؛ زیرا باعث سوختن گیاه می شود و خواص آن از بین می رود. دمای آب نباید بیشتر از 85 درجه باشد.

- چوب بید: چوب بید را می توان به شکل قرص یا جوشانده آن استفاده کرد. ساز و کار عمل این گیاه ضدالتهاب، ضد درد و کاهنده تب است.

- گل همیشه بهار کوهی: ضدالتهاب و ضدعفونی خواص مهم گل همیشه بهار کوهی است. کرم موضعی این گیاه  در داروخانه ها به فروش می رسد.

این گیاهان مختلف عملکرد نسبتاً مشابهی دارند و می توان یکی را به جای دیگری استفاده کرد. از همین رو کسانی که به یکی از گیاهان حساسیت دارند، می توانند از خواص انواع دیگر بهره ببرند.

- آب سیب زمینی: آب سیب زمینی خام مرهمی است که به نظر می رسد برای بسیاری از افراد مفید است. تهیه این مرهم بسیار راحت است؛ یک سیب زمینی را همراه با پوست برش بزنید. یک شب این برشها را در آب سرد خیس کنید و صبح روز بعد آب سیب زمینی را میل کنید.

- دانه های کنجد: کنجد خواص بی نظیری دارد که می تواند برای بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت مفید باشد. یک قاشق بزرگ کنجد را در نصف لیوان آب یک شب خیس کنید و بگذارید تا فردا صبح بماند، سپس میل کنید.

- فلفل قرمز: فلفل قرمز دارای ترکیباتی است که با قرار گرفتن روی موضع دردناک، درد را تسکین می دهد، به طوری که از لحاظ علمی ثابت شده است که مصرف منظم آن، درد آرتریت را بهبود می بخشد. برای این منظور نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز را با 250 میلی لیتر سرکه سیب مخلوط کرده و به ظرف آب گرم اضافه نمایید. سپس دستها یا پاها را 20 دقیقه در این محلول گذاشته و سپس بشویید. دقت داشته باشید که فلفل قرمز سبب تحریک پوستهای حساس می شود.

 

اسانسهای گیاهی

در درمان آرتریت می توان از خواص ضدالتهابی، ضدعفونی کننده و مسکن برخی از اسانسها یا روغنهای معطر گیاهی بهره برد. در این باره باید روغن خالص،‌ طبیعی و شامل ترکیبات سنتیتک باشد و متناسب با شرایط و بیماری انتخاب شود. بعضی از اسانس های گیاهی در زمینه دردهای رماتیسمی و بخصوص آرتریت بسیار مؤثرند که از جمله می توان به این روغن ها اشاره کرد:

- روغن سیر: این روغن برای همه انواع رماتیسم و آرتریت مورد کاربرد است. همچنین جای زخم و آسیبها را بهبود می دهد و در موارد گزیدگی حشرات نیز مناسب خواهد بود. هنگام استفاده از این روغن طبیعی آن را روی قسمت حساس یا آسیب دیده ماساژ دهید. البته برای خانمهای باردار و شیرده منع مصرف دارد.

- روغن بابونه: این روغن اساساً برای درمان بیماری نقرس توصیه می شود، اما به طور کلی برای التهابهای پوستی نیز کاربرد دارد. هنگام استفاده، آن را با کمی روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روی پوست ماساژ دهید.

- روغن  اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس ضد رماتیسم و ضد دیابت است و می تواند در بهبود برخی انواع آرتریت عصبی اغلب مرتبط با دیابت مؤثر باشد. این روغن همچنین در مورد ضعف یا کم خونی نیز تأثیر دارد.

 روغن اکالیپتوس را می توان روی مفاصل دردناک ماساژ داد یا بخار آن را استنشاق کرد. مخلوط یک تا دو قطره آن در یک لیوان بزرگ آب برای رفع ضعف مؤثر است. 

- روغن اسطوخودوس: این روغن نیز مانند روغن سیر در بهبود جای نیش حشرات و همچنین دردهای رماتیسمی و آرتریت مفید است. بهتر است روغن اسطوخودوس را با کمی روغن بادام شیرین رقیق کرده و سپس استفاده کرد.

- روغن خردل: ماساژ با روغن ولرم خردل التهابها را تسکین می دهد، جریان خون را تحریک می کند، سبب شل شدن عضلات و رفع گرفتگی می شود و در نتیجه مفاصل حالت بهتری خواهند داشت. دو قاشق روغن خردل را با یک حبه سیر گرم کنید و در همان حالت گرم روی پوست ماساژ دهید.

ماساژ ملایم این روغنها روی پوست سبب جذب طبیعی توسط پوست شده و به قسمتی از بدن که مورد نیاز است، می رسد. همچنین باید حتماً این روغنها با کمی روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین رقیق شود.

نمک و معده

مصرف زیاد نمک بعنوان یکی از ریسک فاکتورهای اصلی فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی شناخته شده است و پیامدهای دیگر آن از جمله سرطان معده امروزه مورد توجه خاص مجامع علمی قرار دارد.
 
سرطان معده یکی از سرطان‌های شایع در جهان است و بر اساس آخرین آمارهای موجود سالانه 870 هزار مورد جدید سرطان معده گزارش می‌شود که در حدود 10% موارد جدید سرطان‌ها را شامل می‌شود.
 
میزان کشندگی سرطان معده هم چنان بالاست و بیش از 628 هزار مورد و معادل 12% کل مرگ و میرها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان است.

جندین علت برای بروز سرطان معده شامل عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی، مصرف ماهی‌های نمک سود شده، مصرف غذاهای پر نمک آجیل‌های شور، تنقلات شور (چیپس و انواع فراورده‌ای غلات حجیم شده)، شورجات و ترشی‌ها، غذاهای نمک سود، چاقی، سیگار. و وجود نیترات در مواد غذایی مصرفی و هم چنین سابقه فامیلی ذکر شده است.
 
اگر چه به طور کلی میزان بروز سرطان معده در جهان به خصوص در کشورهای غربی، چین و سایز کشورهای شرق آسیا در دهه‌های گذشته کاهش یافته است ولی در سایر کشورها این روند کاهشی مشاهده نمی‌شود بویژه اینکه در این کشورها سن بروز سرطان معده کاهش یافته است.
 
کاهش مصرف نمک در جامعه بعنوان یک راهکار اصلی با هزینه اثر بخشی بالا برای پیشگیری از اپیدمی بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه شناخته شده است.
 
مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف زیاد نمک و عفونت‌های هلیکو باکتر پیلوری را بعنوان عامل ایجاد صدمه در مخاط معده، هایپز گاسترینمیا و سرطان معده را نشان داده است.
 
از جمله در یک متا انالیز ارتباط بین عادات غذایی و خطر سرطان معده در 270 هزار نفر از 7 مطالعه گذشته نگر نشان داده شده است.

این مطالعه نشان داده است که خطر بروز سرطان معده با مصرف زیاد نمک 68 % افزایش می‌یابد. حتی مصرف نمک در حد متوسط نیز این خطر را 41% افزایش می‌دهد.

در افرادی که غذاهای پرنمک مثال ترشی‌ها، ماهی نمک سود شده و گوشت‌های فراوری شده مصرف می‌کنند به ترتیب خطر ابتلا به سرطان معده 27% و 24% بیشتر است.
 
در ایران، سرطان سومین علت مرگ و میر بشمار می‌رود و سرطان معده سومین سرطان شایع است. مصرف نمک 10 تا 15 گرم در روز یعنی 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت می‌باشد.

سرطان معده تنها یکی از زیان‌های مصرف زیاد نمک است. پوکی استخوان، فشار خون بالا و به دنبال آن نارسایی‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی عروقی از دیگر مشکلاتی است که مصرف زیاد نمک در بروز انها یک عامل خطر مهم بشمار می‌رود.

کاهش میزان نمک درنان مصرفی که مهم‌ترین منبع نمک دریافتی مردم است و فرهنگسازی برای کاهش نمک مصرفی در حین طبخ غذا، حذف نمکدان سر سفره و میز غذا، منع مصرف تنقلات شور و پرنمک و البته ممنوع شدن تبلیغات محصولات غذایی تهدید کننده سلامت نیاز به حمایت و عزم رسانه‌های جمعی دارد.

زمستان و افسردگی

چگونه در فصل زمستان افسردگی را از خود دور کنیم!

چگونه در فصل زمستان افسردگی را از خود دور کنیم

همانطور که در مطالب گذشته ذکر کردیم ، افسردگی دلایل و انواع مختلفی دارد که یکی از شایع ترین آنها ، افسردگی فصلی است. برخی از افراد به دلایل مختلف مانند آب و هوای این فصل دچار افسردگی می شوند. اما آیا راهی برای فرار از این موضوع وجود دارد؟

اصلا فارغ از همه حرف های روانشناسانه انگار یک ربط عجیبی بین «پاییز» و «اندوه» وجود دارد. یک بار دیگر ترانه های معروف خزانی را توی ذهنتان مرورکنید. از «شد خزان گلشن آشنایی» گرفته که از پاییز به عنوان استعاره استفاده کرده تا «از آن شب سرد پاییز، آهنگ سفر کردی» زنده یاد ایرج بسطامی که در آن پاییز لوکیشن (!) اندوه است و اتفاقا این شب ها به خاطر قرار داشتن در همین لوکیشن همه شبکه های رادیویی فرت و فرت پخشش می کنند و فکر هم نمی کنند که این ترانه چقدر غمگین است. حالا ما بیشتر گیر می دهیم به برگ ریزان طوری پاییز و حال درخت ها و اینها، آن طرف آبی ها بیشتر به «کم نور» بودن پاییز گیر می دهند واین اندوه را با آن «تاریکی» نشان می دهند.

  
 
 
 
 
 

«تاریکی» و نبودن نور، همیشه استعاره چیزهای غمناک ترند. سوزان سانتاگ یک جمله معروف دارد که ما آن را کرده ایم عنوان همین صفحه، وقتی از بیماری های رواشناختی می نویسیم: «بیماری، طرف تاریک وجود است». خلاصه اینکه این دفعه می خواهیم درباره ربط «فصل»ها و «حال آدمیزاد» حرف بزنیم به این بهانه که حالا پاییز است و طبق آنچه که در همه متن های معتبر روانپزشکی آمده آن نشانه هایی که به افسردگی زمستان معروف است در پاییز شروع می شود. شواهد این مدعا را هم احتمالا در دور و بری های تان یا با مراجعه به ذهن خودتان دیده اید، ندیده اید؟ خب! خوش به حالتان! ما که بخیل نیستیم. اگر این جور است، این صفحه را به عنوان یک صفحه علمی «دانستنیها» طور بخوانید!

 

به رسم منطقیون معتقدم و البته متاخر. بیایید قبل از اینکه در مورد رابطه افسردگی و فصل پاییز حرف بزنیم، تکلیفمان را با این کلمه «افسردگی» معلوم کنیم. چون که ته تهش افسردگی زمستانی هم یکی از انواع افسردگی است دیگر. از آسمان و با باران های خزانی که یکهویی نیفتاده توی طبقه بندی های روانپزشکی. مخصوصا این روزها ملت فرت و فرت به همدیگر و به خودشان برچسب «دپرس» بودن می زنند. این کلمه «دپ» زدن و «دپرس» بودن که نقل دهان من وشماست، تخلیص شده جوانانه وار همان «دپرسیون» فرانسوی ها و «دپرشن» انگلیسی هاست که دقیقا یعنی «افسردگی» اما آیا ما همین قدر که به خودمان برچسب می زنیم افسرده ایم؟

 

افسردگی چه شکلی است؟

 

انگلیسی ها یک واژه دارند به عنوان «بلوز» که حتما یک ربطی به آن سبک موسیقی شان هم دارد. این «بلوز» یک درجه از اندوه قبل ا زافسردگی است؛ یعنی آنها به غمگینی های عصر یکشنبه شان که مال ما می شود غمگینی عصر جمعه، نمی گویند دپرشن یا افسردگی. می گویند غمگینی. حالا این تدقیق (!) زبانشناسانه و روانشناسانه برای این بود که بدانید خیلی وقت ها که ما به خودمان برچسب افسردگی می زنیم، در واقع دچار بلوز یا همان اندوه شده ایم. افسردگی یک بیماری روانپزشکی است، نه یک اندوه ساده حتی عمیق.

 

 

حالا همه اینها را که می گویم، گمان برتان ندارد که افسردگی چیز عجیب و غریبی است که فقط عده خاصی به آن مبتلا می شوند. نه. همانطورکه شاید شما هم شنیده باشید افسردگی «سرماخوردگی» بیماری های روانی است. یعنی به همان نسبت که در بیماری های جسمی ممکن است شما بیشتر به سرماخوردگی مبتلا شوید، در بیماری های روانی هم احتمالا مبتلا شدن به افسردگی از همه بیشتر است. اما وقتی که صحبت از یک نوع خاص از افسردگی یعنی افسردگی فصلی می شود. تعداد مبتلایان کمتر و کمتر می شود.

 

اولین چیزی که شما باید در مورد افسردگی و بیماری های روانی بدانید، این است که وقتی نام یک بیماری، بیماری است که واقعا شما را از کار و زندنگی انداخته باشد. یعنی تاثیر واضحی در روند عادی زندگیتان گذاشته باشد. اگر سر کار می روید، در شغلتان، اگر محصل یا دانشجویید در نمره هایتان، اگر ازدواج کرده اید در رابطه با همسرتان، اگر هنوزمجردیدی در رابطه با خانواده، هم اتاقی یا هم خانه های تان مشکلی پیش می آید. البته اگر هنوز این تاثیر را ندیده اید و مشکلتان در سطح «مشکل» مانده و به «بیماری» نرسیده هم معنایش این نیست که نباید کاری کنید ودست روی دست بگذارید تا «بیماری بالقوه» تان به «بیماری بالفعل» تبدیل شود. یعنی شما هر وقت زودتر برای رفع مشکلتان دست بجنبانید، زودتر از به وجود آمدن بیماری پیشگیری کرده اید.

 

دومین چیزی که در مورد افسردگی باید بدانید این است که باید زمان خاصی شما دچار نشانه های یک بیماری باشید تا بیمار به حساب بیایید. در مورد افسردگی این زمان دو هفته است. البته کمی تصورش هم سخت و اندوهناک است که شما در مدت دو هفته، آن هم تقریبا هر روز و آن هم در بیشتر ساعات روز دچار نشانه های افسردگی باشیدودر اندوه خود غوطه ور باشید اما افسردگی درست ودرمان دقیقا همین شکلی است.

 

سومین چیزی که باید در مورد افسردگی بدانید، این است که افسردگی «شدت» دارد. یعنی یکی در حد اینکه افسردگی چندتا مشکل کوچک در کارش و خانواده اش به وجود بیاورد افسرده می شود، یکی کار و زندگی اش فلج می شود و آن حس مشهور گیر افتادن در بین چند «سگ سیاه» را دارد و یکی که از همه شدیدتر است، می خواهد بزند زندگی خودش را تمام کند. حالا یا فکرش را دارد، یا فکرش را به نقشه تبدیل کرده یا حتی اقدام هم کرده و ناموفق بوده.

 

چهارمین چیزی که در مورد افسردگی باید بدانید، این است که بعضی از افسردگی ها خیلی اتوکشیده و بی هوا می آیند سراغ آدمیزاد و زمان خاصی هم برای جنابشان در نظر نمی گیرند اما بعضی از افسردگی ها وقت خاصی دارند؛ مثلا «ملال پیش قاعدگی» و «افسردگی بعد از زایمان» برای خانم ها و «افسردگی فصلی» برای همه.

 

 
 
نشان های افسردگی زمستان

 

خب حالا که به رسم منطقیون از کل به جزء آمدیم و از افسردگی رسیدیم به افسردگی با الگوی خاص و از آنجا هم رسیدیم به افسردگی فصلی، وقت روکردن نشانه های این افسردگی فصلی است. انگلیسی زبان ها به افسردگی فصلی به اختصار می گویند SAD. خود کلمه SAD که اگر با حروف کوچک بنویسیمش یعنی غمگین، بیشتر آدم را غمگین می کند. منطقیون از اتاق فرمان اشاره می کنند که از منطق خودمان خارج نشویم. این افسردگی فصلی، بیشتر در فصل های کم نور سال یعنی پاییز و زمستان خودش را نشان می دهد و چون که پرش در زمستان است و کمش در پاییز به افسردگی زمستانه مشهور شده است وگرنه اگر بخواهد بیخ گلوی ذهنتان را بگیرد، دقیقا همین روزهای پاییز شروعش است، مخصوصا روزهای ابری تر و تاریک تر.

 

۱ اندوه: همه انواع افسردگی، یک نشانه مهم و مرکزی دارند؛احساس غمگینی و پوچی در اکثر ساعات روز. همانطور که گفتیم این احساس غمگینی، با آن احساس غمگینی که گاه و بیگاه سراغ همه ما می آید فرق دارد و خیلی شدیدتر است.

 

۲ اشتهای زیاد: در خیلی از افسردگی ها اشتهای آدم کم می شود اما در افسردگی زمستانه اشتها زیاد می شود؛ مخصوصا به چیزهای شیرین پر از کربوهیدرات.

 

۳ افزایش وزن: وقتی آدم هلف هلف شیرینی می خورد، معلوم است که چاق می شود دیگر.

 

۴ احساس خستگی: احساس کوفتگی بی دلیل و بدون کار یدی زیاد هم سراغ افسردگان زمستانی می آید.

 

۵ تمایل به خوابیدن: درست مثل موجوداتی که به خواب زمستانی می روند، افسرده های زمستانی هم دلشان نمی خواهد از رختخواب بلند شوند.

 

۶ اختلال در تمرکز: افسرده های زمستانی فقط جسم به هم ریخته ای ندارند، آنها نمی توانند ذهنشان را مثل گذشته مرتب کنند و روی موضوعی تمرکز کنند.

 

۷ تحریک پذیری عصبی: افسردگان زمستانی زودتر می رنجند وزودتر هم از کوره در می روند.

 

 

افسردگی زمستانی از کجا می آید؟

 

قضیه دلیل هایی که متخصصان رشته های مختلف برای افسردگی زمستانی رو می کنند، هم مثل قضیه آن داستان مولاناست که سه نفر به سه زبان مختلف انگور می خواستند و هر سه در واقع یک چیز را طلب می کردند. هم آنهایی که برون را دیده اند و می گویند در عرض های بالای جغرافیایی این افسردگی بیشتر است و خداد به داد مردم کشورهای اسکاندیناوی برسد، هم آنهایی که درون را دیده اند ودست گذاشته اند روییک هورمون بیچاره به نام ملاتونین و هم روانشناس های تکاملی که زمان را دیده اند و ریشه را در سبک زنندگی جدهای ما دیده اند در واقع دارند یک چیز را به زبان های مختلف می گویند. حالا ما مجبوریم اینها را با هم قاطی کنیم و از اول شروع کنیم.

 

روانشناس های تکاملی می گوینداول اول اولش افسردگی زمستانی اصلا افسردگی نبود.ملت آن وقت ها تابستان و بهار کار می کردند ودر فصل های سرد سال استراحت می کردندوتجدید نیرو. به زبان خودشان، آنهایی که در پاییز و زمستان در دل غارها استراحت می کردند، احتمال بقای بیشتری داشتند و بنابراین یک ژن هایی در باقی ماندگان نسل به نسل منتقل شد که بدن را وادار می کرد تا در فصل های کم نور سال به وجود می آید خسته خسته شود ودلش نخواهد از رختخواب بیرون بیاید. این ژن های احمق هم دیگر حالی شان نیست که الان دیگر سبک زندگی ها عوض شده و آدم ها لازم نیست دل به سرما بزنند وبرای زن و بچه بروند شکار کنند و در راه سرما بمیرند. حالا دیگر وسایل گرمایشی هست و شغل های فکری تخصصی و سبک زندگی متفاوت. آنها این را نمی فهمند. آنها دلشان می خواهد وقتی که پاییز و زمستان شد خسته شوند! خلاصه اینکه روانشناس های تکاملی می گویند ما اندوه پاییزی مان را همین قدر احمقانه از اجدادمان به ارث برده ایم.

 

از اینجای داستان به بعد را عصب شناس ها ادامه می دهند. آنها می گویند یک هورمون به نام ملاتونین وجود دارد که به کم شدن نور حساس است. این هورمون وقتی ترشح می شودکه نور کم می شود و وظیفه اش این است که ما را خسته و خواب آلود کند. اصلا برای همین است که ما در تاریکی بهتر خوابمان می برد. حالا این هورمون بلانسبت احمق، وقتی که پاییز و زمستان می شود و ما در روزهای کوتاه، قدم به خیابان های کم نور ابری می گذاریم هی ترشح می شود و هی ما را خسته می کند. اختلاف ترشح ملاتونین در تابستان و زمستان در خانم ها بیشتر از آقایان است و برای همین خانم ها بیشتر به افسردگی زمستانی مبتلا می شوند. آن هم خانم های جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله که خواننده های اصلی همشهری جوانند.

 

این وسط یک خرده روایت هم وجود دارد که احتمالا هواشناسان آن را داد می زنند که این اتفاق در عرض های بالای جغرافیایی بیشتر می افتد؛ یعنی هر چه که شما به قطب شمال بیشتر نزدیک باشید و نور زندگیتان کمتر باشد، بیشتر احتمال دارد که به افسردگی زمستانی مبتلا شوید. ترجمه ایرانی اش این می شود که بروبچز مناطق کوهستانی ایران بیشتر حواسشان به خودشان باشد.

 
 
با افسردگی زمستانی چه کار کنیم؟

 

تاریکی را بکش!

 

قبل از هر چیز خدمتتان عرض شود که شما فکر نکنید اگر در زمستان یا پاییز مبتلا به افسردگی شدید، حتما افسردگی زمستانی دارید و به آب و هوا ربط دارد و اینها. نه، ممکن است شما همان افسردگی اتوکشیده را گرفته باشید و باید تشریف ببرید پیش روانشناس و ریشه هایش را دربیاورید و درمانش کنید. البته برای افسردگی زمستانی هم بهترین راه مراجعه به متخصص است و درمان تحت نظر. این طرف آب را بعید میدانم اما آن طرف آب یک روش دقیق وجود دارد به نام «نوردرمانی» که ملت افسرده را در یک ساعات دقیق می نشانند روبروی یکسری منابع نوری با شدت دقیق و این را چندین روز تکرار می کنند تا ملت حالشان خوب شود. حالا که این روش در ایران به احتمال زیاد نیست شما خودتان «خود نور درمانی» کنید، چطوری؟

 

۱ پرده ها را بکشید

 

همان روزهای انگشت شماری که اول صبح بیدار می شوید، اولین کاری که می کنید این باشد که پرده را بکشید تا همان نور کم رمق بیرون هم بیاید داخل و فضای خانه را عوض کند. هر چه نور خانه تان بیشتر باشد، شما کمتر افسرده می شوید. گاهی هم بی خیال قبض برق شوید و لااقل صبح ها و غروب ها نور خانه را بیشتر کنید. مطمئن باشید پولش با سر حال بودنتان و بیشتر کار کردنتان جبران می شود.

 

۲ بزنید بیرون

 

به هر حال در روزهای پاییز و زمستان نور بیرون در روز بیشتر از نور داخل خانه است. پس لطفا از خانه بزنید بیرون و زیر آفتاب زمستانی که پشت ابرها قایم شده و به زورخودش را به شما می رساند قدم بزنید.

 

۳ سفر کنید   

خوبی اش این است که ما در یک کشور نیمه بیابانی زندگی می کنیم و حتی در زمستان تا دلتان بخواهد در مناطق کویری و جنوب کشورمان آفتاب پهن است روی زمین. مسافرت پاییزه و زمستانه را بگذارید توی برنامه تان و اگر در شهرهای کم نورزمستانی زندگی می کنید حتما مقصدتان جنوب یا کویر باشد. البته قبلش آب و هوا را یک چک بکنیدتا باهوای ابری قشم روبرو نشوید!

باغ عفیف آباد (گلشن)

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد که آن را باغ گلشن نیز می نامند …

در مغرب شیراز و در جنوب خیابان قصرالدشت بالاتر از باغ قدیمی رحمت آباد و در انتهای خیابان عفیف آباد واقع است. این باغ یکی از قدیمی ترین و زیباترین باغ های شیراز است ، باغ گلشن یکی از باغهای قدیمی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از باغهای آباد و مهم شیراز و محل نزول پادشاهان بوده است. یعقوب خان ذوالقدر حکمران فارس در زمان شاه عباس صفوی، در قسمتی از اراضی این باغ قلعه‌ای محکم ساخته و برای بنای این قلعه سنگهای گورستان جعفرآباد و مصلی را بکار برده است.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]

باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,آثار تاریخی باغ عفیف آباد شیراز ,مناظر طبیعی باغ عفیف آباد شیراز ,استان باغ عفیف آباد شیراز ,نقشه باغ عفیف آباد شیراز ,مساحت باغ عفیف آباد شیراز ,جمعیت باغ عفیف آباد شیراز ,مراکز گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,جاهای دیدنی باغ عفیف آباد شیراز ,مناطق توریستی باغ عفیف آباد شیراز ,مراکز سیاحتی باغ عفیف آباد شیراز ,شهر باغ عفیف آباد شیراز ,شهرها و دیدنی های استان فارس

باغ گلشن با پیشینه ای دراز که همچنان سادگی دیرینه ی خود را حفظ کرده و شیوه ی باغ آرایی نوین در آن دیده نمی شود.درب ورودی باغ در شمال آن قرار دارد .این درب از چوب ساخته شده و در پشت آن دالانی است با سقف چوبی که اتاق های نگهبانان در دو سوی آن قرار دارد.سردر باغ دارای چهار ستون گچی ساده است که دو به دو در دو سوی آن و بر فراز ازاره آن قرار گرفته است و سر ستونهای آنها با اقتباس از طرح سرستونهای تخت جمشید گچ بری شده است.


 


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]

در پیشانی درب ورودی نقش دو شیر که گویی را در میان پنجه های خود گرفته اند دیده می شود. پس از گذر از در، دهلیزی وجود دارد که سقف آن را از چوب ساخته اند و با شکل های منظم هندسی مرتب کرده اند. در دیگر سوی در و بر پیشانی دهلیز مجلس تاج گذاری پادشاه ساسانی وجود دارد که بر قاب نیم دایره ای به وسیله کاشی های رنگارنگ قرار دارد. پس از گذر از دالان کوتاهی به فضای اصلی باغ می رسیم که دورادور آن را دیوار ای آجری فرا گرفته اند.
مساحت باغ حدود ۱۲۷۰۰۰متر مربع است و ۱۷۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]

 

عمارت باغ عفیف آباد

تاریخچه

کاخ زیبایی در وسط باغ قرار گرفته که از ساختمان های روزگا ر زندیه و قاجاریه است. البته تاریخچه ی این باغ به روزگارصفویه بر می گردد که به باغ ” گلشن ” معروف بوده است. پس از صفویه این قلعه ویـران شده و این باغ سـالها رونق و آبادانی خود را از دست داد. در سال ۱۸۶۳م (۱۲۸۴ه.ق) میرزا علی محمد خان قوام‌الملک عمارت و باغ فعلی را احداث نمود. وی برای آبیاری درختان باغ کاریز لیمک را که در قصر قمشه بود خریداری کرد. در آن دوره که معاصر حکومت قاجاریه است، باغ گلشن یکی از زیباترین باغهای شیراز به شمار می‌رفته است. دور این باغ حصاری از چینه گل کشیده و انواع درختان میوه بجز نارنج و خرمالو در آن کاشته بودند. همچنین خیابانهایی با ردیف درختان سرو و صنوبر و چنار و بید و عرعر و آبشارهای سنگی با آب جاری و دائمی در باغ احداث کرده بودند. در دو جانب آبشارها، گیاهان مرغ و چمن کاشته بودند. حوضی که در صحن عمارت این باغ بوده بازمانده سالیان ویرانی باغ بوده است.

 


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]

در آن زمان این باغ از جمله باغهای آباد و مهم شیراز و مقر پادشاهان وقت بوده است . یعقوب خان ذوالقدر – حکمران فارس- در زمان شاه عباس صفوی ، در قسمتی از اراضی این باغ قلعه ای محکم ساخته و برای بنای این قلعه سنگهای گورستان جعفر آباد و مصلی را به کار برده بود. پس از صفویه این قلعه ویران شده و این باغ سالها رونق و آبادانی خود را از دست داد.
در سال ۱۲۸۴هـ.ق (۱۸۶۵م )به فرمان ” میرزا علی محمد خان قوام الملک ” عمارت باغ فعلی احداث شد. وی برای آبیاری درختان باغ قنات ” لیمک ” را که در۱۵ کیلومتری باغ ودر قصر قمشه بود خریداری کرد.
این باغ در اواخر سده ی گذشته ، به خواهر زاده ی قوام الملک – عفیفه خانم – ارث رسید و چون او بهسازی گسترده ای در باغ انجام داد ، از آن پس، باغ را ” عفیف آباد ” نامیده اند.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]


معماری باغ گلشن
ورودی اصلی باغ گلشن رو به شمال است. در نمای سر در باغ، چهار ستون گچی ساده مشاهده می‌شود که سرستونهای آنها با اقتباس از طرح سرستونهای تخت جمشید گچ‌بری شده است. در دو طرف دهلیز ورودی اتاقهایی برای سکونت خدمه ساخته شده و سقف این دهلیز با قابهای چوبی دارای اشکال هندسی مرتب و زیبا پوشیده شده است. بر روی هلالی پیشانی سمت داخلی دهلیز ورودی با کاشیهای هفت رنگ نقاشی شده در دو سوی دهلیز ورودی دیوار باغ است. در فاصله‌های معین دیوار باغ ستونهایی با تزئینات آجری ساخته شده است. در جانب غربی ساختمان ورودی و پشت دیوار، حمام باغ واقع است. این حمام نمونه جالبی از حمامهای قدیمی شیراز است.

ساختمان باغ گلشن در وسط باغ قرار گرفته و دو طبقه است. طبقه زیر دارای زیرزمینی کاشیکاری و محوطه وسیعی است و آب نمای زیبایی در وسط آن شناخته شده که آب زلال در آن روان است. نمای شرقی این زیر زمین از پنجره‌های مشبک آهنین پوشیده شده است.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]

مدخل اصلی این عمارت در سمت شمال است که به وسیله چند پله سنگی به تراس سر پوشیده زیبا و ایوان طبقه دوم مربوط می‌‌شود. در سمت جنوب ساختمان نیز راه زینه‌ای برای رفتن به طبقه دوم ساخته شده است. دورادور طبقه دوم عمارت را ایوانی با ستونهای زیبا در بر می‌گیرد که به همه اتاقهای این طبقه ارتباط دارد و در وسط جانب مشرقی ساختمان ایوانی وسیع و شکوهمند با چهار ستون بلند ایجاد شده است. سقف این ایوان با قطعات چوبی چهارگوش و شش گوش پوشیده شده و روی آنها با نقاشی‌های رنگ و روغن گل و بوته و مناظر ساختمانها و رودخانه‌ها و شکارگاهها و رزمگاهها تزئین گردیده است. دیگر ستونهای ایوانهای عمارت هم از گچ ساخته شده و همه سرستونهای دارای گچ‌بریهای زیبایی می‌باشد. دیوار تالار اصلی و ایوانها و اتاقها مزین به مقرنس‌کاریها و گچ‌بریهای مفصلی است و سقف آنها دارای نقاشی می‌باشد.
هلال پیشانی عمارت کاشیکاری است. نمای غربی ساختمان نسبت به جانب شرقی آن ساده‌تر می‌باشد و ایوان جنوبی از نظر تزئینات تقریباً همانند ایوان شمالی است. همه درهای این عمارت منبت‌کاری و نفیس و پنجره‌ها و درکهای چوبی ساختمان دارای شیشه‌های رنگی بسیار زیبا است. تزئینات داخل ساختمان هم از زیباییهای خاصی برخوردار می‌باشد. اتاقها دارای سقف چوبی با زینت‌های منظم هندسی و بدنه و دیوارها رنگ‌آمیزی و نقاشی شده است. زیباترین سالن این عمارت تالار بزرگ پذیرایی آن است. ازاره این تالار از سنگ مرمر است و در بالای دیوارها یک رشته گچ‌بریهای رنگارنگ وجود دارد. این ساختمان در هر دو طبقه تقریباً دارای سی اتاق و تالار است. عمارت باغ از بعضی جهات شباهتهایی به باغ ارم شیراز دارد.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]



نمای اصلی عمارت باغ گلشن همچون باغ ارم رو به مشرق است. در جلو این بنا حوض بسیار وسیعی با لبه‌های سنگی وجود دارد که پیوسته آب از میان آن روان است. از جلو حوض خیابان اصلی باغ شروع می‌شود که در وسط دارای آب نما و گلکاری است، و در دو سوی آن درختان سرو و کاج و چنار کهن وجود دارد، و در محوطه وسیع باغ، باغچه‌های بزرگ ایجاد شده که بوسیله خیابانها و راهروها از یکدیگر مجزا می‌شوند. این باغچه‌ها با نظم خاصی کرت‌بندی و از درختان میوه‌دار گوناگون بویژه انار پوشیده شده و همچنین صنوبر و بید و عرعر و درختان بسیار دیگر در آنها کاشته‌اند. در سمت شمالی باغ هم محوطه وسیعی وجود دارد. در سالهای پیش بوسیله وزارت فرهنگ و هنر تعمیرات مفصلی در باغ گلشن بعمل آمده است.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]

ساختمان کاخ دو طبقه است.طبقه پایین زیرزمین وسیعی است که آب نمای زیبایی در آن ساخته شده و سمت شرقی آن با پنجره های مشبک و رنگینی پوشیده شده است. در فواصل میان پنجره ها سنگ های گندمک نصب شده که روی آنها نقوشی از گل و بوته حجاری شده است.هم اکنون این طبقه را تبدیل به “موزه ی نظامی ” کرده اند و سلاح های گوناگون در آن به تماشا گذارده اند. در این موزه سلاح های گران بهایی همچون تفنگ فتح علی شاه”، ” ناصرالدین شاه” ، “مظفرالدین شاه قاجاه “،”رضا شاه” و”محمد رضا شاه پهلوی “،سر پرهای هم رزمان ” میرزا کوچک خان جنگلی” و مسلسل” رییس علی دلواری” دیده می شود.جلوی پلکان ورودی نیز ارابه ای ویژه ی تشییع جنازه ی رضا شاه پهلوی و توپ فتح علی شاه قاجار دیده می شود. این طبقه با سه پلکان به طبقه ی دوم راه دارد.
طبقه دوم متشکل از راهرویی بلند است که در دو سوی آن اتاق های زیبا و تودرتو قرار دارد.در میانه ی این طبقه تالار بزرگ و باشکوهی قرار دارد. سقف چوبی تالار ، آراسته به نقش های گل و بوته ، شکارگاه و مجالس بزم و شادی است. دورادور دیوارها گچ بری و مقرنس کاری زیبایی انجام شده است.درها و دریچه های ساختمان از چوب و شیشه های رنگی ، به شیوه ای ماهرانه ساخته شده اند. بیشتر درها و دریچه ها از نوع ارسی هستند. این طبقه را ” موزه ی عبرت ” نام نهاده اند. موزه ی عبرت شامل اتاق های همایش ، رخت کن ، نشیمن ، مطالعه ، سالن پذیرایی و قمارخانه است. در کف اتاق ها فرش های گران بها جای داده اند. پیانوی شخصی ” فرح پهلوی” که در جشن ۲۵۰۰ساله ی شاهنشاهی استفاده می شده از دیگر اشیای گران بهای این موزه است.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]


در پیشانی عمارت صحنه ای از تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی در حالی که موبدی تاج سلطنتی را به وی هدیه می دهد با کاشی تصویر شده است . در دو طبقه ساختمان حدود ۳۰ اتاق تالار وجود دارد. در شمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده و نصب شده است.
ورودی اصلی بنا در جانب شمال است که با کمک پلکان سنگی به تالارسرپوشیده ای منتهی می گردد. نمای شرقی عمارت شامل ایوان بزرگ و زیباست که در تمام طول بنا امتداد دارد. این نما از بیرون به وسیله ستون های آجری و گچی از هم مجزا شده اند. نمای غربی عمارت نسبت به قرینه آن در شرق بسیار ساده است. ایوان جنوبی نیز از نظر تزیینات بنا و دکوراسیون، تقریبا” شبیه ایوان شمالی است بجز این که در رشته پلکان شرقی – غربی حیاط را به طبقه دوم منتقل می کند.
درجلو ایوان بزرگ عمارت نیز چهار ستون بلند ساخته شده است. سقف ایوان با قطعات چوبی پوشیده شده است و روی آنها با رنگ و روغن نقاشی شده. سر ستون های ایوان گچ بری شده اند و در بالای آنها گل ها به تقلید از نقوش تخت جمشید گچ بری شده است.
همچنین در جلو عمارت حوض وسیعی دیده می شود که خیابان اصلی باغ از جلو حوض شروع می شود. تمام خیابان های باغ پر از درختان سرو ، کاج ، چنار، صنوبر و نارنج است و باغچه ها دارای آب نماهابی زیبایی می باشند.

قهوه خانه ی سنتی باغ عفیف آباد

این قهوه خانه در سمت راست در ورودی باغ واقع شده و در حیاط آن درخت نارنج و حوض کوچکی قرار دارد. سالن قهوه خانه ، دارای شش حجره است که بر هر کدام نقشی کشیده اند. این نقش ها عبارتند از:” داستان ضحاک و کاوه ی آهنگر”، ” داستان زال و سیمرغ “،” نبرد رستم و سهراب “،” نبرد تهمتن و دیو سفید ” و ” نبرد رستم و اسفندیار”.
دیوارهای قهوه خانه از آجر ساخته شده و کاشی کاری اندکی در آن دیده می شود. در میان سالن قهوه خانه حوضی کوچک دیده می شود که ستون میانی سالن در آن قرار دارد.


باغ عفیف آباد شیراز ,دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز ,جاذبه های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز ,[categoriy]


حمام خزینه ای

از بناهای باغ حمام آن است که در جانب غرب ساختمان ورودی و پشت دیوار قرار دارد.حمام قدیمی باغ گلشن در پشت بام دارای مناره و قبه است. این حمام دارای دو خزینه ی آب سرد و گرم می باشد. از قرار دادن یک عدد دیگ مسی در خزینه ، آب گرم فراهم می شده است . در دیوارهای خزینه ، نقش های برجسته ای به چشم می خورد که عبارتند از: تصویر” فرهاد در کوه بیستون ” ، ” دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی ” ، ” صحنه ی ورودی حضرت یوسف به جمع زنان مصری” و … .
باغ عفیف آباد در سال ۱۳۴۱ توسط ارتش از فرح پهلوی خریداری شد.از سال ۱۳۴۸ به بعد زیر نظر سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شد .در سال ۱۳۷۰ همزمان با روز ارتش به عنوان موزه نظامی شماره ی ۲ بازگشایی گردید و اکنون تحت اختیار سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.این باغ که معماری آن آمیزه ای از ویژگی های معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است ذیل شماره ۹۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

استحکام دستگاه گوارش


4نکته که دستگاه گوارش را مستحکم می کند

انتخاب بهترین مواد غذایی یکی از نکاتی است که باید همیشه در نظر داشته باشید. سعی کنید بیشتر از مواد غذایی تازه و طبیعی استفاده کنید. استفاده از سبزیجات یکی دیگر از نکاتی است که می تواند دستگاه گوارش شما را قدرتمند کند.
دستگاه گوارش عضوی بسیار حسایت است و در صورت ضعف یا بیماری آن مشکلات مختلف به سراغ شما خواهد آمد. این بخش اساسی از بدن را می توان به کمک غذاهای مختلف و آداب خوردن و آشامیدن بسیار قوی کرد به طوری که راهی برای نفوذ بیماری ها به آن باقی نماند.

** بهترین مواد را انتخاب کنید: انتخاب بهترین مواد غذایی یکی از نکاتی است که باید همیشه در نظر داشته باشید. سعی کنید بیشتر از مواد غذایی تازه و طبیعی استفاده کنید. استفاده از سبزیجات یکی دیگر از نکاتی است که می تواند دستگاه گوارش شما را قدرتمند کند.

** درست بجوید: درست جویدن می تواند کار دستگاه گوارش شما را روان کند این بدین معنی است که فشار کمتری به هنگام خوردن غذا به آن وارد خواهد شد. شما با درست جویدن آنزیم های غذایی را آزاد می کنید که این آنزیم ها در طول عمل هضم به کمک گوارش می آیند و غذاها را خرد می کنند.

** آب زیاد بنوشید: نوشیدن آب کمک بسیار بزرگی به دستگاه گوارش می کند. بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که خشک شدن دستگاه گوارش باعث می شود تا بسیاری از مواد مقوی توسط بدن جذب نشود و در این صورت دستگاه گوارش نیاز به کار بیشتری برای از بین بردن باکتری های غذایی دارد.

** تمیز کردن دستگاه گوارش: برای اینکه دستگاه گوارشتان همیشه سالم و البته قوی باشد نیاز است تا آن را همیشه تمیز و کارامد نگه دارید. برای تمیز کردن دستگاه گوارش می توانید از میوه های تازه حاوی ویتامین C استفاده کنید و همچنین می توانید از آب به مقدار زیاد استفاده کنید.

آفریقای با لهجه شیرازی

در منابع تاریخ و سفرنامه‌ها آمده است تاجرانی از ایران که به شیرازی معروف بودند بار سفر می‌بستند و از بندر سیراف در خلیج‌فارس با کشتی تا سواحل شرق و جنوب آفریقا می‌رفتند.
مسافران ایرانی در مناطق عمده‌ای از آفریقا در رفت و آمد بودند و گستردگی روابط اقتصادی و فرهنگی میان تازه واردان و ساکنان بومی منطقه‌ای به اسم زنگبار، باعث رواج فرهنگ ایرانی و به تبع آن رونق اسلام و تشیع در بین اهالی این بخش از کره زمین شد.

تا پیش از ایران، سیاحان و تاجران اروپایی و عرب هم گذرشان به زنگبار رسیده بود و اما حضور تاجران ایرانی تاثیر بیشتری روی بومیان گذاشت. این تاثیر آنچنان بود که بعدها شاهد پیدایش زبان سواحیلی و حضور نژادی با عنوان شیرازی‌ها در بین اهالی زنگبار شد.

این تعامل فرهنگی و اقتصادی که سابقه آن به قرون هشتم و نهم میلادی بر می‌گردد حتی به پایه‌گذاری سلسله‌ای از حاکمان ایرانی در شهر کیلوا انجامید که فرمانروایان آن برای استحکام پایه‌های سیاسی خود با دختران سران قبایل و طوایف بومی ازدواج می‌کردند و نسل به وجود آمده دورگه‌هایی بودند که علاوه بر تعلق نژادی به مردم زنگبار، نشانه‌ای از فرهنگ ایرانی را با خود داشتند.

اولین حضور رسمی ایرانی‌ها در زنگبار به زمانی مربوط می‌شود که حاکم ایالت شیراز در زمان آل‌بویه، به نام علی‌بن‌ سلطان حسین شیرازی با هفت پسر خود همراه 700 نفر از همراهانش به زنگبار آمد و در آنجا ساکن شد. نسلی که بعد از او در این منطقه ماندگار شدند به شیرازی معروف شدند که تاکنون نیز در ساحت سیاسی و فرهنگی زنگبار نام و نشانی از آنان دیده می‌شود.

شیرازی‌ها راه و رسم تجارت را خوب می‌دانستند و در مراکز محل استقرار خود علاوه بر رونق اقتصاد و مدیریت صادرات و واردات، اسلام را از طریق ساختن مساجد و اماکن عمومی در زنگبار و مومباسا گسترش دادند.

علی‌بن حسین، پایه‌گذار سلسله شیرازی در زنگبار روابط خوبی با سران و طوایف محلی برقرار کرد و بر دامنه فعالیت تجاری خود افزود. اهداف او بعد از مرگش از سوی پسرش علی پیگیری شد. وی دامنه قلمرو خود را گسترش داد و زمینه ایجاد حکومت شیرازی‌ها را فراهم کرد. از این پس تا قرن‌ها منطقه زنگبار تحت حاکمیت و اقتدار ایرانی‌تبارانی قرار داشت که هم قدرت سیاسی داشتند و هم نبض اقتصاد و تجارت منطقه شرق آفریقا را به دست گرفته بودند. گرچه بعدها به خاطر اختلافات محلی، منطقه‌ای و خانوادگی دوران شکوه این سلسله رو به افول نهاد و زمینه حضور بیگانگان اروپایی فراهم شد.

در اواخر قرن پانزدهم میلادی ‌فضیل بن سلیمان‌ به حکومت می‌رسد و همزمان واسکودوگاما، دریانورد بزرگ پرتغالی پس از کشف راه دریایی هند وارد منطقه دریایی آفریقا شده و پس از اقامت در موزامبیک و کسب اطلاعاتی نسبت به شیوه حکومت ایرانیان در سال ۱۵۰۲ میلادی در شهر ‌کیلوا‌ پایتخت امپراتوری زنج لنگر انداخته و با توپ و دیگر سلاح‌های جنگی که به همراه داشت سلطان فضیل را خراجگزار پادشاهی پرتغال می‌کند و شیرازی‌ها سالانه مبلغ یکهزار لیره به وی می‌پرداختند و پرچم امپراتوری پرتغال بر فراز کاخ حکومتی کیلوا برافراشته می‌شود‌ و این آغازی برای جایگزینی اروپاییان پرتغالی و انگلیسی به جای ایرانی‌تباران در ساختار سیاسی زنگبار بود.

شیرازی‌هایی که از قدرت دور مانده بودند، با حمایت از حرکت‌های ضد استعماری ساکنان زنگبار با ائتلاف با بومیان زنگباری حزب آفرو‌شیرازی‌ را تشکیل دادند و در قرن بیستم میلادی علیه استعمار انگلیس به فعالیت سیاسی پرداختند و در نهایت در به استقلال رسیدن جزیره زنگبار در ۱۹۶۳ مشارکت کردند.

ایرانی‌تباران اخلاق خوشی داشته و از روابط عمومی گسترده‌ای هم برخوردار بودند. از این‌رو همچنان اهالی زنگبار به نیکی از آنان یاد می‌کنند.

طایفه‌ای موسوم به شیرازی اکنون حزب سیاسی مهمی در زنگبار تشکیل داده‌اند و در تحولات سیاسی این منطقه تاثیرگذارند. سال‌های پیش که تانزانیا تحت اشغال انگلیس و قبل از آن مستعمره پرتغال بود تغییراتی در فرهنگ این کشور ایجاد و حتی باعث رسمیت یافتن زبان انگلیسی شد، اما این تاثیرات آن‌قدر نبود که همه آثار و میراث فرهنگ ایرانی را از بین ببرد. زبان سواحیلی در این منطقه که پیشتر به شیرازی موسوم بود، همچنان در بین اهالی این سرزمین رواج دارد؛ زبانی که 20 درصد از واژه و لغات آن فارسی است.

در زنگبار آثار و ابنیه تاریخی فراوانی یافت می‌شود که جزو میراثی از تمدن و فرهنگ ایرانی به شمار می‌آید که از آن جمله می‌توان به حمام کیدیچی، مسجد کیزیم‌کازی، توپ‌های جنگی ایرانی در موزه تاریخی قصر بیت‌العجایب و اسناد مکتوب در موزه دارالسلام و زنگبار اشاره کرد.

حضور ایرانی‌ها در زنگبار و تانزانیا باعث گسترش تشیع در این منطقه شده است و هر سال در مراسم مذهبی و دینی مانند غدیر، عاشورا، اربعین و... شیعیان به طور گسترده و فعالانه شرکت می‌کنند.

نفخ شکم

گیاهان و میوه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند از تورم شکم جلوگیری کنند که در گزارش اخیر به آن پرداخته ایم.
باد یا نفخ شکم می‌تواند ناشی از غذاهای گازدار، آلرژی‌های غذایی یا غذاهای فوق‌العاده غنی‌شده باشد. آرام غذا خوردن و اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار احساس پف‌کردگی را کاهش خواهد داد. اما گیاهان و میوه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند از تورم شکم جلوگیری کنند که در گزارش اخیر به آن پرداخته ایم.
 
آووکادو :
در صدر این فهرست قرار دارد چرا که از موز هم پتاسیم بیشتری دارد. غذاهای سرشار از پتاسیم می‌توانند از تجمع سدیم اضافی در بدن جلوگیری کند. آووکادو دارای بافت خمیری است که ساندویچ‌ها و سالادها را لذیذ می‌کند. همچنین می‌توانید آن را به سس یا اسموتی اضافه کنید.
 
آناناس :
حاوی آنزیمی طبیعی به نام بروملائین است که به مشکلات گوارشی ازجمله باد و نفخ شکم و سوءهاضمه کمک می‌کند. همچنین سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. آناناس فارغ از اینکه به‌خودی‌خود خوشمزه است در ترکیب با یک اسموتی یا سس سالسا گزینه مناسبی خواهد بود.
 
مارچوبه :
به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری طبیعی شناخته‌ شده است. این سبزی سرشار از فیبر است که به‌ سلامت معده و روده کمک می‌کند. مصرف آن همراه با گوشت و غذاهای دریایی آن‌هم بخار شده، برشته یا کبابی توصیه م شود.
 
رازیانه :
حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، روغن‌های اسانس، ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. برخی از اسانس‌های موجود در دانه‌های رازیانه با بهبود عملکرد جذب و هضم مواد غذایی از نفخ شکم پیشگیری می‌کند. می‌توانند آن را روی سالاد، سس یا غذاهای دریایی تازه بپاشید.
 
زنجبیل :
به دلیل کمک به نرم کردن معده معروف است. همچنین در خالی کردن تورم معده از غذاهای گازدار مؤثر است. زنجبیل مزه‌ای تا حدی شیرین و فلفلی به غذاهای آسیایی و نیز آبمیوه، اسموتی و سوپ اضافه می‌کند. مطمئن باشید جویدن یا نوشیدن زنجبیل برای رفع مشکل نفخ شما مفید است.

رفع ترشی معده

برخی از میوه‌ها به طور طبیعی دارای نوعی ترکیبات درمانی خاص برای درمان مشکلات گوارشی هستند.
به گزارش کارشناسان به افرادی که دچار مشکل رفلاکس اسید معده به مری هستند توصیه می‌کنند علاوه بر تنظیم رژیم غذایی خود شامل محدود کردن غذاهای بسیار داغ و یا پرچرب از میوه هایی که دارای شیرین کننده طبیعی زایلیتول مانند آلو و تمشک است حتما استفاده کنند.

زایلیتول طبیعی موجود در آلو و تمشک دارای خاصیت ضد باکتری است و باعث کاهش بروز رفلاکس اسید معده به مری می‌شود.

علل قرمزی چشم

میزان دریافت ویتامین‌‌های A و B را افزایش دهید. از دود سیگار بپرهیزید. بخارات و دودهای شیمیایی غلیظ، مواد سمی موجود در محیط و تشعشعات زیانبار خورشید نیز همین تأثیر را روی چشم‌ها دارند.
  چشم‌ها وقتی قرمز می‌شوند که رگ‌های خونی ریز در سطح آن‌ها، گشاد و پر از خون شود. این اتفاق در اثر نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه چشم و بافت‌هایی که چشم‌ها را می‌پوشانند، می‌افتد. معمولاً قرمز شدن چشم‌ها خطرناک نیست و جای نگرانی هم ندارد، اما اگر دردناک شوند و دید فرد دچار اختلال گردد، می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری بسیار جدی باشد.
وقتی که قرمزی داخل چشم کمرنگ است، خون درون رگ‌ها غلظت کمتری دارد. این حالت معمولاً صبح‌ها موقع بیدار شدن از خواب ایجاد می‌شود.
علائم
میزان قرمزی چشم‌ها معمولا نشانه خطرناک بودن یا نبودن آنها نیست و در صورتی که نشان‌دهنده شرایطی خاص و نگران‌کننده باشد، با برخی علائم مثل درد همراه است.
سایر علائم عبارتند از:
التهاب و تورم خشکی چشم‌ها خارش سردرد و گردن درد دل درد! عطسه، سرفه و آبریزش بینی انقباض‌های ناگهانی عضلات مواد مخاطی تورم پاها و دست‌ها
علل قرمزی چشم‌ها در صبح‌‌
کم‌‌خوابی، بدخوابی و قطع نفس در حین خواب (آپنه) مصرف الکل که باعث ایجاد اختلال در خواب (REH) می‌شود. تغذیه (مربوط به روز گذشته) استفاده از محصولات آرایشی چشم و پاک نکردن آنها قبل از خواب کاهش تراوش اشک چشم در طول شب
دلایل احتمالی قرمزی چشم‌ها در شب
مواد سمی موجود در محیط تشعشعات ناشی از نور خورشید وارد شدن فشار به چشم‌ها خستگی زیاد دود سیگار بخارات و دودهای شیمیایی استفاده مداوم از لنزهای تماسی
عوامل موثر در قرمزی چشم‌ها
چشم‌ها در اثر عوامل مختلفی قرمز می‌شوند. برخی افراد بعد از انجام فعالیت‌های خاص دچار آن می‌گردند. در برخی موارد نیز، این قرمزی شب هنگام در حین خواب به وجود می‌آید و صبح وقتی خود را در آیینه می‌بیند، متوجه آن می‌شوید وقتی به مدت طولانی در معرض نورخورشید و تشعشعات ناشی از آن قرار می‌گیرید، چشم‌ها تحریک شده و قرمز می‌شوند.
سایر عوامل قرمزی چشم‌ها
تورم پلک چشم
تورم ملتحمه زخم قرنیه و عفونت آن
خراشیدگی قرنیه
دیابت
وجود شیء خارجی در قرنیه
تورم عنبیه
داروهای رقیق‌کننده خون
استرس و نگرانی‌های مضاعف
سرماخوردگی
حساسیت و تب بالا
بارداری
نارسایی کلیه (سنگ کلیه)
بیماری کبد
فشار خون بالا
یائسگی
هوای خشک
عفونت
رژیم‌های غذایی نامناسب
کمبود ویتامین‌های B2 ،B6 و آمنیواسیدهای هیستیدین، لیزین و فنیل آلانین
دلایل قرمزی چشم‌ها در کودکان
بیشتر کودکان به همان دلایلی که بزرگ‌تر‌ها دچار قرمزی چشم می‌شوند، ممکن است چشمشان قرمز شود (از آماس عنبیه گرفته تا حساسیت‌ها) ولی آنها نمی‌دانند که نباید چشم‌های خود را بمالند تا مشکل تشدید نشود. عفونت گوش، کم آبی بدن و حتی گرما و سرمای محیط که از طریق منابع غیرطبیعی به وجود می‌آیند، دلایل اصلی قرمزی چشم در کودکان هستند. 
در برخی موارد نادر، بیماری کاوازاکی که با التهاب رگ‌های خونی همراه است نیز باعث قرمزی چشم‌ها می‌شود. 
این بیماری از هر 100 هزار کودک، 19 نفر را در ایالات متحده آمریکا دچار می‌کند و با تب بسیار بالا همراه است. هر چه سن بالاتر می‌رود، عملکرد بافت‌های چشم ضعیف‌تر می‌شود؛ به طوری که در پیری این بافت‌ها آنقدر ضعیف عمل می‌کنند که برخی مشکلات، از جمله اختلالات مربوط به بینایی را ایجاد می‌کنند. 
پیرچشمی، آب مروارید، فساد ماهیچه‌های چشم، آب سیاه، خراشیدگی قرنیه و... از عوارض پیری و تأثیر آن روی چشم‌ است. تمام این موارد با قرمزی چشم‌ها همراهند. 
عوامل دیگری همچون استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون، حساسیت‌ها، فرو رفتن شیء خارجی در چشم و... نیز در سنین پیری باعث قرمزی چشم‌ها می‌شوند.
برطرف کردن
در اغلب موارد، خستگی چشم باعث قرمزی آن می‌شود و نیاز به هیچ مداوایی نیست؛ چرا که با استراحت کردن برطرف می‌شود. در موارد شدیدتر که قرمزی چشم با استراحت نیز برطرف نمی‌شود، بهتر است به یک چشم‌پزشک مراجعه کنید. 
معمولاً استفاده از قطره چشم برای برطرف کردن قرمزی چشم‌ها و استفاده از محلول نمک برای خارج کردن شیء خارجی فرو رفته داخل چشم، مفید است. اگر قرنیه ورم کرده باشد، باید از دست زدن به چشم‌ها و مالیدن آنها خودداری کنید؛ چرا که باعث عفونت بیشتر چشم‌ها می‌شوند.
درمان‌های طبیعی قرمزی چشم‌ها
برخی داروهای گیاهی و خانگی نیز می‌توانند قرمزی چشم‌ها را برطرف کنند و تأثیر زیادی در سلامت چشم‌ها دارند. برای درمان تحریکات و حساسیت چشم می‌توان از چای استفاده کرد. مقداری چای را دم کرده و بعد از صاف کردن روزی دو تا سه بار چشم‌ها را با آن شستشو دهید. برای شست وشوی چشم می‌توان از بابونه نیز استفاده کرد. 
مقداری گل بابونه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بعد از نیم ساعت آن را صاف کنید و چشم‌ها را با آن شستشو دهید. برای تقویت چشم‌ها هر روز یک لیوان آب هویج خام بنوشید. برای جلوگیری از ریزش اشک و خارش چشم و همچنین تقویت بینایی و رفع قرمزی آن می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. روزانه دو تا سه بار، یک تا دو قطره روغن زیتون را در چشم‌ها بچکانید. 
با استفاه از کمپرس گرم نیز می‌توانید از شدت قرمزی چشم‌ها و التهاب آن‌ها بکاهید. به این ترتیب که یک دستمال کاملاً تمیز را بشویید و داخل ظرف آب نبستاً گرم فرو برده و روی چشم‌ها قرار دهید.
نکاتی برای رفع قرمزی چشم‌ها و پیشگیری از آن
چشم‌های خود را ببندید و روی آنها آب سرد بریزید تا احساس آرامش و راحتی کنید. از کمپرس سرد (یخ‌های کوچکی که داخل حوله گذاشته‌اید) استفاده کنید.
میزان دریافت ویتامین‌‌های A و B را افزایش دهید. از دود سیگار بپرهیزید. بخارات و دودهای شیمیایی غلیظ، مواد سمی موجود در محیط و تشعشعات زیانبار خورشید نیز همین تأثیر را روی چشم‌ها دارند و تا می‌توانید از آنها دوری کنید. 
از عینک‌های ایمنی و محافظ استفاده کنید؛ به خصوص وقتی جایی هستید که گرد و خاک زیادی در محیط پخش است. اگر از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید، به توصیه‌های پزشک در مورد نحوه مصرف توجه و عمل نمایید. وسایل آرایشی چشم‌ها را در صورت کهنگی و فساد دور بیندازید و اجازه ندهید کس دیگری از لوازم شخصی شما استفاده کند.
مواد غذایی مؤثر در جلوگیری از قرمزی چشم‌ها
نوشیدن آب فراوان (آب مقطر بسیار مناسب‌تر است)
میوه‌های تازه به خصوص انواع توت که سرشار از فلونوئیدها هستند
غذاهایی که سرشار از ویتامین‌های E و C هستند؛ مثل سبزیجات و میوه‌های خام
بنشن‌ها و حبوبات
اسیدهای چرب اصلی موجود در ماهی، آجیل و سبزیجات برگدار مثل کلم و اسفناج
کلسیم، منیزیم و ویتامین D
روغن بذر کتان
روغن زیتون
مصرف غذاهای زیر را نیز محدود کنید
مارگارین و چربی‌های هیدروژنه
محصولات لبنی
چربی‌های اشباع شده
نمک
شیره ذرت، قند، شکر، شکلات و کلیه مواد غذایی که حاوی شیرین‌کننده‌های غلیظ هستند
روغن‌های تصفیه شده
غذاهای کبابی، دودی و سرخ کردنی

پسرآسمان

پسر آسمان؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

کوهستان تیانزی یکی از مناظر رویایی است که نظیرش را هیچ جای دیگر کره زمین نمی توانید پیدا کنید.
این کوهستان واقع در بخش شمال غربی منطقه خوش منظره ولینگ یانگ، دراستان هونان چین، مشرف به دره سوکی واقع شده است. این نام. این یعنی پسر آسمان و لقب سنتی امپراتور چین است .
این کوهستان دارای اشکال عجیب و منحصر به فردی است. تیغه های بلند سنگی که در دل مه کوهستانی مناظری دلفریب و عجیب را به وجود می آورند که یادآور افسانه های خدایان در آیین های چینی است.آبشارها و غارهای زیبا و عجیب بر جذابیتهای کوهستان تیانزی می افزاید و این منطقه را به یکی از ۱۰ منطقه برتر گردشگری کشور چین بدل کرده است. مناظر این کوهستان در هر چهار فصل سال دیدنی است و مخصوصا در بعد از بارندگی چشم نوازی خاصی را به ارمغان می آورد.
گردشگران در این کوهستان می توانند با آیین ها و غذاهای محلی این قسمت از چین آشنا شوند و از هوای پاک عجیب ترین کوهستان دنیا بهره بگیرند.
این کوه برای گردشگران آیینی محلی برای آشنایی با خاستگاههای طبیعی آیینهای چینی مثل تائو ایسم است که در جستجوی تعادل و آرامش هماهنگی با طبیعت را توصیه می کند.
وجود تله کابین در این کوهستان به گردشگران این شانس را می دهد تا به ارتفاع ۱۳۰۰ متری این کوهستان صعود کنند و جاذبه های دره های اطراف را از بالا ببینند.

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

 پسر آسمان ؛ عجیب ترین کوهستان دنیا

کوتوله های دنیا

آدم کوتوله‌های زیادی در دنیا وجود دارند اما تعداد کمی از آنها توانسته اند اسم و رسمی برای خود دست و پا کنند.
می‌توانید تعدادی از مشهورترین کوتوله‌های دوست داشتنی و معروف را در این فلش تماشا کنید.
برای جزئیات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید.

کوله پشتی در کودکان

افزایش قوز در ناحیه سینه و اختلالات ستون فقرات می‌توانند از علل گودی کمر باشند.
 دکتر اسپندار متخصص ارتوپد گفت: گودی کمر از جمله بیماری‌های مربوط به ستون فقرات بوده که ضعف عضلات قسمت جلویی ستون فقرات و عضلات شکم از شایع‌ترین علل این بیماری است همچنین از دیگر علل گودی کمر می‌توان به افزایش قوز در ناحیه سینه و اختلالات  ستون فقرات اشاره کرد.

وی همچنین افزود: اگر علت این بیماری به درستی تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است به طور شایع اگر زنان باردار عضلات شکم‌شان که ضعیف شده است را  تقویت نکنند دچار گودی کمر خواهند شد افراد در سن بلوغ که سرعت رشد سریع است و یا افراد میانسال به علت پوکی استخوان بیشتر در معرض این بیماری هستند.

دکتر اسپندار خاطر نشان کرد: اگر کوله پشتی سنگین بوده و درست استفاده نشود ستون فقرات در ناحیه سینه‌ای بیرون زده و قوس کمر را به شدت افزایش می‌دهد تغییر شکل ظاهری، درد و محدودیت‌ حرکتی از علائم این بیماری به شمار می‌روند.

 وی در پایان توصیه داشت: شنا در آب در بهبود این بیماری بسیار موثر است.

کله پاچه

کله پاچه یک منبع غذایی بسیار پر کالری است به طوریکه هر 100 گرم کله پاچه 300 کالری دارد.
دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه گفت: کله پاچه یک منبع غذایی است که چربی بسیار بالایی دارد و نه تنها غذای مفیدی به شمار نمی رود بلکه بسیار نیز مضر است .تمامی اعضای موجود در یک دست کله پاچه از کالری و چربی زیادی برخوردار است به عنوان مثال چربی موجود در چشم از نوع چربی ترانس است و اصلا مناسب برای بدن نیست.

 مغز نیز کلسترول بسیار بالایی دارد به طوریکه هر یک مغز معدل 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد و کسانی که چربی خون بالایی دارند به هیچ عنوان مجاز به استفاده نیستند.

وی با اشاره به اینکه تنها قسمت های بناگوش ،  زبان  و پاچه دارای گوشت است و باید با میزان واحد گوشت مورد نیاز روزانه تنظیم شود افزود: بر اساس هرم غذایی، زبان معادل 3 واحد گوشت است و نیاز روزانه بدن نیز همان 3 واحد گوشت می باشد در حالیکه در یک دست کله پاچه هم زبان معادل 3 واحد گوشت است و هم اینکه هر پاچه نیز معادل 2 واحد گوشت به حساب می آید بنابراین از نظر میزان واحد گوشت روزانه برای بدن بیشتر می شود.
دکتر رحمانی تصریح کرد: به طور کلی هر 100 گرم کله پاچه حدود 300 کالری دارد بنابراین افرادی که اضافه وزن دارند  یا کسانی که دچار بیماری قلبی هستند و حتی افرادی که کلسترول خونشان بالاست اصلا مجاز به استفاده نیستند. توصیه دیگر اینکه کله پاچه را از بیرون تهیه نکنید بلکه سعی کنید خودتان درست کنید و بگذارید 12 ساعت کامل بپزد و پس از سرد شدن چربی روی آن را کامل جدا کنید.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که هیچ بیماری ندارند و کلسترول پایینی دارند می توانند ماهی یکبار آن را استفاده کنند و چنانچه کله پاچه  را به عنوان وعده صبحانه مصرف می کنند در وعده ناهار باید از یک غذای گیاهی سبک استفاده کنند.

کلم بروکلی

یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها منبع خوبی برای دریافت ویتامین A و C است.
حمیدرضا آزادی فر متخصص عمومی و طب سنتی گفت: کلم بروکلی یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها برای مبارزه با سرطان سینه است. و منبع خوبی برای دریافت ویتامین AوC محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این ماده غذایی که جزء‌ سبزی‌ها تقسیم بندی می‌شود سرشار از فیبر، اسید فولیک، کلسیم، آهن و پتاسیم است و تمام این ریز مغذی‌ها برای خانم‌ها بسیار لازم و ضروری است.

آزادی فر بیان کرد: خوردن یک وعده کلم بروکلی، کمتر از 30 کالری انرژی را به بدن وارد می‌کند و این امر به  آن معنا است که مصرف دلخواه این ماده غذایی چاقی و اضافه وزن را در پی نخواهد داشت.

وی در پایان بیان کرد: خوردن 2 تا 4 فنجان کلم بروکلی خام یا بخار پز شده در هفته به تمام خانم‌ها  پیشنهاد می‌شود.