غلبه بر افسردگی

نکاتی برای غلبه بر افسردگی

نکاتی برای غلبه بر افسردگی

اگر احساس افسردگی می‌کنید بهترین کار این است که حتماً آن را جدی بگیرید_افسردگی خود به ‌خود بهبود پیدا نمی‌کند. علاوه بر این بهتر است از یک دکتر یا درمانگر کمک بگیرید.

به گزارش ویرلن در اینجا پنج راه را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید برای داشتن احساسی بهتر انجام دهید:

۱٫ ورزش کنید.
۱۵ تا ۳۰ دقیقه قدم بزنید،حرکات موزون انجام دهید و یا دوچرخه ‌سواری کنید. افرادی که در شرایط افسردگی قرار دارند ممکن است از انجام فعالیت‌ها لذت نبرند، اما با این وجود سعی کنید به هر شکلی این کار را انجام بدهید ( می‌توانید از یکی از دوستانتان بخواهید تا با شما ورزش کند.) از زمانی که ورزش کردن را شروع می‌کنید مدتی طول می‌کشد تا خلقتان بهبود پیدا کند. علاوه بر این، انجام ورزش‌های هوازی، مثل یوگا، می‌تواند احساس افسردگی را از بین ببرد، تمرینات یوگا را می‌توانید از سایت‌های مربوط به یوگا دریافت کنید. دو جنبه اصلی یوگا تمرینات تنفسی و تمرکز می‌تواند به افراد افسرده حس بهتری بدهد.

۲٫ تغذیه مناسب داشته باشید.
افسردگی می‌تواند بر اشتهای شما اثر بگذارد. ممکن است یک فردی اصلاً میلی به غذا نداشته باشد، اما یک فرد دیگر تمایل به پرخوری داشته باشد. اگر افسردگی بر تغذیه شما اثر گذاشته است، به رژیم غذایی خود بیشتر توجه کنید. تغذیه مناسب می‌تواند بر انرژی و خلق اثر بگذارد؛ بنابراین سبزیجات و میوه‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید و وعده‌های غذایی منظمی داشته باشید. (اگر احساس کرختی و سستی می‌کنید، سعی کنید غذاهای سبکی مثل میوه بخورید).

۳٫ مشکلات و دغدغه‌های خود را مشخص کنید. اما به آن‌ها خود نگیرید. سعی کنید هر شرایطی را که در افسردگی شما نقش داشته است، را مشخص کنید. وقتی شما بدانید که چه چیزی و چرا ناراحتتان می‌کند، می‌توانید با یک دوست خوب درباره‌اش صحبت کنید. صحبت کردن راهی برای تخلیه هیجانات و دریافت همدردی است. وقتی که این قبیل افکار و احساسات را دور بیندازید، توجه خود را به سمت چیزهای مثبت معطوف خواهید کرد. سعی کنید مشکلات خود را حل کنید. برقراری ارتباط با دوستان و خانواده اثرات مثبتی بر بهبود افسردگی دارد و از طرفی باعث می‌شود که والدین نیز از این که در بهبودی شما نقشی دارند، حس بهتری داشته باشند.

۴٫ خودتان را ابراز کنید.
زمانی که افسرده هستید خلاقیت و حس شوخ‌طبعی شما از بین می‌رود.. تصویرسازی ذهنی را تمرین کنید. (با نقاشی و طراحی یا خط خطی کردن، خیاطی، نوشتن، حرکات موزون، آهنگسازی) این شکل از فعالیت‌ها نه تنها باعث شکل‌گیری طرح‌های خلاقانه می‌شود؛ بلکه هیجانات و احساسات شما را به جریان می‌اندازند. زمانی را برای بازی با دوستان خود یا حیوان خانگی‌تان اختصاص بدهید. به دنبال موضوعاتی باشید که باعث خوشحالی و خندیدن شما بشود مثل تماشای یک فیلم کمدی. خندیدن کمک مؤثری به بهبود خلقتان می‌کند.

۵٫ به جنبه‌های مثبت وقایع نگاه کنید.
افسردگی بر طرز فکر شما اثر می‌گذارد و باعث می‌شود جنبه‌های تیره و تاریک موضوعات را ببینید و از جنبه مثبت آن‌ها غافل شوید. سعی کنید بر جنبه‌های مثبت بیشتر تمرکز کنید و توجه خود را از تمرکز بر یک جنبه موضوع بر سایر جنبه‌های آن معطوف کنید. نقاط قوت، توانایی و استعدادهای خود را در نظر بگیرید. بعلاوه فراموش نکنید که نسبت به خودتان صبور و مهربان باشید. درمان افسردگی به زمان احتیاج دارد.

مکمل غذایی سالمندان

یافته های جدید محققان؛

خواص مکمل های غذایی برای سالمندان/ کاهش نرخ مرگ

نتایج پژوهش محققان نشان می دهد که مصرف مکمل های تغدیه ای به شکل قابل ملاحظه ای موجب کاهش نرخ مرگ و میر در افراد مسن می شود.

محققان دانشگاه A&M تکزاس در یافته های اخیر خود دریافتند مصرف مکمل های غذایی خوراکی خاص تا ۵۰ درصد نرخ مرگ و میر را در بیماران مسن مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی که با سوءتغذیه روبرو هستند کاهش می دهد.

این مطالعه همچنین اثبات کرده است که مصرف مکمل های غذایی خوراکی موجب کاهش عوارض بیماری، مرگ و بستری شدن مجدد در بیمارستان می شود.

نیکولاس دیوتز، سرپرست تیم مطالعه، در این باره می گوید: «مطالعه تغذیه ای ما به به وضوح قدرت تغذیه را در تاثیرگذاری بر پیامدهای سلامت نشان داد.»

وی در ادامه افزود: «در مورد افراد تحت مطالعه، کسانی که بیمار بوده و از سوءتغذیه رنج می بردند، تغذیه بسیار برای بقاء و زنده ماندن شان حیاتی و مهم بود، چراکه به حفظ عملکرد درست بدن، بخصوص ماهیچه ها، کمک می کند.»

به گفته محققان خواص مکمل های غذایی خوراکی بر سلامت فرد از بازسازی توده ماهیچه تا کمک به بهبود یافتن از بیماری و مرخص شدن از بیمارستان را در برمی گیرد.

شرکت کنندگان حاضر در این مطالعه شامل ۶۵۲ فرد دارای سوءتغذیه در رده سنی ۶۵ سال به بالا بودند که مبتلا به بیماری قبلی یا ریه بودند. محققان تاثیرات مکمل غذایی خاص با میزان پروتئین بالا (۲۰ گرم)، مولفه محافظ ماهیچه (HMB)، و ویتامین D را با مکمل دارونما در مورد نرخ بستری شدن مجدد یا مرگ ۹۰ روز بعد از خروج از بیمارستان مقایسه نمودند.

نتایج نشان داد در افراد مصرف کننده مکمل های غذایی، روند بهبود سلامت از جمله وزن بدن، وضعیت تغذیه و سطح ویتامین D در مدت ۳۰ و ۶۰ روز بعد از خروج از بیمارستان قابل توجه بودند.

روز جهانی هوای پاک

۲۹ دی ماه در تقویم به عنوان روز جهانی هوای پاک نامگذاری شده است. در میان آلودگی این روزهای هوای شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، اصفهان، مشهد، اراک و غیره اهمیت وجود این روز دوچندان می‌شود. با ما همراه باشید تا درباره‌ی این روز و علل نامگذاری آن بخوانید.

 تاریخچه نامگذاری روز هوای پاک

اولین بار در سال ۱۳۷۶، جبهه سبز ایران روز ۲۶ بهمن را به عنوان روز بدون خودرو نامگذاری کرد. تا چند روز قبل از آن غباری تیره رنگ حتی نزدیک تر از مه به زمین، سراسر فضای شهر را پوشانده بود. سنگینی و غلظت هوا تنفس را حتی برای سالم‌ترین ریه‌ها دشوار می کرد. بسیج همگانی برای برگزاری روز «بدون خودرو» شکل گرفت. اما این کافی نبود تا اینکه محیط زیست استان تهران ۲۹ دی ماه را به عنوان روز هوای پاک نامگذاری کرد. بحران آلودگی هوا که سایر کلان شهرهای کشور را در نوردیده بود ضرورت یک عزم ملی برای سالم نگه داشتن هوا را گوشزد می‌کرد.

بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می‌رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می‌شود لذا استفاده از برنامه‌های نمادین جهت جلب افکار عمومی و مسئولان طی دو دهه گذشته به صورت برگزاری مراسم‌هایی تحت عنوان «روز بدون دود» و «روز بدون خودرو» یا «روز هوای پاک» در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود.

ایران هم از ۲۹ دی ماه ۱۳۷۷ به صورت جدی ابتدا از پایتخت، برنامه روز هوای پاک را با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا با تشکیل ستاد هوای پاک آغاز کرد.

بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می‌رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می‌شود

اهداف اولیه این ستاد آموزش و تنویر افکار عمومی در زمینه آلودگی هوا، گسترش مشارکت‌های مردمی، فعال کردن محور هفتم برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در طول سال و برگزاری مراسم روز هوای پاک بود.

این مراسم در سال های ۷۸-۷۷ فقط در تهران برگزار می‌شد اما به مرور تمام استان‌های کشور حتی مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز به این فعالیت پیوستند و با توجه به تفاهم نامه وزرای محیط زیست کشورهای عضو اکو در سال ۱۳۸۳ این برنامه در تمام کشورهای فوق به اجرا درآمد.

آلودگی هوا تهران هوای پاک

 

تعریف آلودگی هوا

وجود یک یا چند آلاینده در غلظت و مدتی که برای زندگی انسان، حیوان یا گیاه مضر باشد، یا به اشیا و متعلقات انسان آسیب برساند، یا اینکه در راحتی و آسایش انسان اختالل ایجاد کند.

آلودگی هوا، ۱۱ برابر آلودگی آب و ۱۱ برابر آلودگی غذا برای انسان خطرناک‌تر است

آلاینده‌های هوا

آلاینده‌های اولیه

آلاینده‌هایی که به طور مستقیم از منبع آلوده کننده وارد هوا می‌شوند. شامل: منوکسید کربن، اکسیدهای ازت، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها و ذرات معلق.

آلاینده‌های ثانویه

آلاینده‌هایی که به طور غیرمستقیم از ترکیب آلاینده‌های اولیه با اجزای طبیعی اتمسفر یا آلاینده‌های دیگر، در اثر واکنش‌های فتوشیمیایی یا هیدرولیز (ترکیب با آب) حاصل می‌شوند. شامل: ازن، پیروکسی اسیتیل نیترات، پیروکسی بنزنوییل نیترات و غیره.

اهمیت آلودگی هوا

روزانه به طور متوسط حدود ۱ کیلوگرم غذا می خوریم، ۱/۵ کیلوگرم آب می نوشیم و ۱۱ کیلوگرم هوا تنفس می‌کنیم. بنابراین آلودگی هوا، ۱۱ برابر آلودگی آب و ۱۱ برابر آلودگی غذا برای انسان خطرناک‌تر است در حالی که به بهداشت آب و غذا بیشتر از بهداشت هوا توجه می‌شود.

منابع آلودگی هوا و سهم آن‌ها در تولید آلاینده‌ها

۱. وسایل نقلیه: %۵۷-%۰۸

۲. صنایع و نیروگاه‌ها: %۱۸-%۱۷

۳. فعالیت‌های گرمایش خانگی: %۷-%۱۸

بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا

  • آمفیزم (Emphysema): تخریب کیسه‌های هوایی
  • برونشیت مزمن (Chronic Bronchitis): تخریب مژک‌های مجاری تنفسی
  • حساسیت(Allergy): آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشک چشم و عطسه‌های پی در پی
  • آسم (Asthma): مقاومت مجاری تنفسی در برابر عبور هوا
  • ذات الریه (Pneumonia): عفونت دستگاه تنفسی تحتانی

اثرات جوی آلودگی هوا

اثر گلخانه‌ای:

زمانی که در ناحیه‌ای از جو بر اثر آلودگی هوا، برخی گازهای پایدار که مهمترین آنها دی اکسید کربن است، تراکم پیدا کند، اشعه خورشید بیشتری بدون مزاحمت به سطح زمین می‌رسد، ولی به دلیل ظرفیت زیاد این گازها (معروف به گازهای گلخانه‌ای) در جذب حرارت، اشعه مادون قرمز منعکس شده از سطح زمین را جذب کرده و مانع از عبور آن از سطح زمین می‌شوند. همین امر سبب افزایش حرارت کره زمین می‌شود و گرم شدن کره زمین منجر به تغییرات آب و هوایی، بالا آمدن سطح دریاها، ذوب شدن یخ در دو قطب و اثرات کشاورزی )آب گرفتگی مزارع در اثر افزایش بارندگی، فرسایش خاک و کاهش محصولات) خواهد شد.

آلودگی هوا تهران هوای پاک

تخریب لایه ازن:

وجود ازن (O۳) در لایه‌ای از جو زمین (استراتوسفر) از این جهت برای انسان لازم و ضروری است که تا %۹۹ اشعه ماورا بنفش خورشید را در حالت طبیعی جذب می‌کند و مانع رسیدن آن به سطح زمین می‌شود. آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای ازت (NOX)، کلروفلئوروکربن ها (مثل ترکیبات.C.F.C) موجود در اسپری‌ها) در ازن موجود در لایه‌ی استراتوسفر اثر گذاشته و باعث تخریب آن می‌شود.

تخریب این چتر حفاظتی و رسیدن اشعه ماوراءبنفش خورشید به سطح زمین، خطراتی نظیر التهاب پوست، التهاب قرنیه، آب مروارید، چین دار شدن شبکیه، سرطان پوست و غیره را برای انسان دربرخواهد داشت.

باران‌های اسیدی:

از شسته شدن اکسیدهای گوگرد(SOX) و اکسیدهای ازت(NOX) موجود در هوا توسط نزولات جوی و ریزش آن بر سطح زمین به صورت اسید سولفوریک (H2SO4) و اسید نیتریک (HNO3)، باران‌های اسیدی حاصل می‌شود.

در هنگام آلودگی هوا، مصرف شیر بیش از همیشه، توصیه می‌شود

باران‌های اسیدی باعث تغییر کیفیت شیمیایی و اسیدی شدن خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود. پخش و پراکنده شدن آلاینده‌ها در هوا سبب ایجاد باران‌های اسیدی در صدها کیلومتر دورتر از منابع تولیدشان می‌شود. مقدار این باران‌ها در طول ۱۶ سال گذشته به دنبال انقالب صنعتی، ۱۶ برابر شده است. اگرPH آب به کمتر از ۵/۴ برسد، هیچ یک از آبزیان قادر به تولید مثل نخواهند بود.

وارونگی هوا:

در شرایط عادی، به ازای هر کیلومتر افزایش ارتفاع از سطح زمین، ۱۶ درجه از دمای هوا کاسته می‌شود. در چنین شرایطی بر اثر پراکندگی اتمسفری، آلاینده‌ها در هوا سیر صعودی خود را ادامه می‌دهند و در نتیجه غلظت آنها در هوا کم شده و آلودگی هوا کمتر می‌شود.

هوای پاک

ولی در شرایط وارونگی با افزایش ارتفاع، درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند. لذا بر اثر پایداری اتمسفر و عدم اختلاط هوا، آلاینده‌ها از سیر صعودی باز مانده و در سطح زمین باقی می‌مانند که این امر سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود.

چه باید کرد؟

۱. استفاده از حالت طبیعی حمل و نقل

شیراز آلودگی هوا هوای پاک

همانطور که گفتیم، بخش حمل و نقل به تنهایی بزرگترین منبع آلودگی هوا محسوب می‌شود که در نهایت به مشکلات مختلف سلامتی منجر می‌شود. بنابراین، به جای استفاده از خودرو شخصی، سعی کنید برای حمل و نقل از وسایل نقلیه عمومی و یا در صورت امکان از دوچرخه استفاده کنید؛ اگر محل کارتان دور نیست، بهتر است تا محل کار خود پیاده بروید. اگر هر کس سعی کند که این اقدامات را انجام دهد، میزان کاهش آلودگی هوا در سطح شهرها و شهرستان‌ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

دولت به تنهایی نمی‌تواند این اقدامات را انجام دهد بلکه این امر مستلزم به کمک و همکاری‎های مردمی نیز است.

۲. کاشت درخت

کاشت درخت می‌تواند با از بین بردن مواد مضر در هوا کیفیت آن را بهبود بخشد. اگر باغ یا باغچه هم نداشته باشید، می‌توانید در سطح شهر، باغچه‌های خیابان و یا کوچه، یک درخت بکارید.

۳. نقش دولت در بهبودی آلودگی هوا

از آنجایی که سالیانه افراد زیادی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، بسیار ضروری است که دولت بر اهمیت هوای پاک در محیط زیست تاکید داشته باشد.قرار دادن جریمه‌های سنگین برای افراد مسئول آلودگی هوا،‌ مهم است. این اقدامات شامل نیروگاه، کارخانه، رانندگان و شرکت‌های کسب و کاری دیگری می‌شود که این نوع از قوانین را نقض می‌کنند. علاوه بر این، دولت باید مردم را به استفاده از سوخت پاک تشویق کند.

۴. ترک سیگار

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی شما خطرناک است، بلکه می تواند به آلودگی هوا کمک کند. به گفته پزشکان، آلودگی ایجاد شده توسط سیگار ۱۰ برابر بیشتر از اگزوز خودروی دیزلی، منتشر می‌شود. 

۵. همکاری مردم

دولت به تنهایی نمی‌تواند این اقدامات را انجام دهد بلکه این امر مستلزم به کمک و همکاری‎های مردمی نیز است. به منظور انجام این اقدامات، باید برای همه انضباط مناسب وجود داشته باشد.

در روزهای آلوده چه بخوریم؟

غذا آلودگی

در مورد نوع غذا در هنگام آلودگی هوا، بهترین توصیه افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز است. این مایعات می‌تواند، آب، انواع نوشیدنی‌ها، میوه، انواع سبزی، سوپ و آش باشد. در هنگام آلودگی هوا، مصرف شیر بیش از همیشه، توصیه می‌شود. همچنین برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین مثل سرب که در هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد.

در نهایت باید گفت که راه‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد؛ اما پیش از اقدامات پیشگیرانه، شناسایی علل مشکلات ضروری است. به یاد داشته باشید که اگر دولت و مردم در کنار هم اقدامات پیشگیرانه را به کار نبندند، مطمئنا بسیاری از مردم به خصوص افراد مسن و کودکان (که آسیب پذیرتر هستند) از این موضوع رنج خواهند برد‌، البته همه‌ی ما در معرض آسیب هستیم.

موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گرفته شود، صرفه‌جویی در انرژی است؛ با صرفه‌جویی در انرژی، آلودگی هوا کاهش می‌یابد. استفاده از بنزین کمتر، برق و گاز طبیعی و انرژی‌های سبز، آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

شعارکلیدی روز جهانی هوای پاک برای سال۱۳۹۴

نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟

اهمیت صبحانه

نخوردن صبحانه و افزایش خطر سکته مغزی !

نخوردن صبحانه و افزایش خطر سکته مغزی !

پزشکان دریافته‌اند که خوردن روزانه صبحانه می‌تواند به پیشگیری از سکته مغزی کمک کند.

در این مطالعه ۸۲ هزار و ۷۷۲ مرد و زن ژاپنی که در فاصله سنی ۴۵ تا ۷۴ سال بودند و سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی یا انواع سرطان را نداشتند از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین این افراد بر اساس تعداد دفعاتی که در هفته وعده غذایی صبحانه مصرف می‌کردند تقسیم بندی شدند.

به گزارش ویرلن ، در طول این دوره ۱۵ ساله، مجموع ۳۷۷۲ مورد سکته مغزی و ۸۷۰ مورد بیماری کرونری قلب مشاهده شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که هیچ گاه صبحانه مصرف نمی‌کنند بیشتر دچار بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود و این احتمال در افرادی که به خوردن وعده غذایی صبحانه عادت دارند پایین‌تر است.

به گفته پزشکان ژاپنی، افراد حاضر در این مطالعه که هر روز صبحانه مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که این وعده غذایی را نادیده می‌گرفتند، فشارخون بالاتری دارند.
به گزارش وب‌ ام‌دی، همچنین معلوم شد افرادی که از خوردن صبحانه خودداری کرده‌اند عادت‌های ناسالم دیگری هم داشته‌اند.

تغییر رنگ ناخن ها

فکر می‌کنید که زرد شدن گاه به گاهی ناخن‌تان ارزش نگرانی ندارد؟ عجله نکنید. نزدیک به 50 درصد از تغییرهای رنگ ناخن ناشی از قارچ است. موضوعی که درمان آن ممکن است پیچیده شود و اگر آن را پشت گوش بیاندازید اوضاع بدتر هم می‌شود.
  فکر می‌کنید که زرد شدن گاه به گاهی ناخن‌تان ارزش نگرانی ندارد؟ عجله نکنید. نزدیک به 50 درصد از تغییرهای رنگ ناخن ناشی از قارچ است. موضوعی که درمان آن ممکن است پیچیده شود و اگر آن را پشت گوش بیاندازید اوضاع بدتر هم می‌شود.
ضمن اینکه اگر دستگاه ایمنی بدنتان ضعیف است و داروهای خاصی مصرف می‌کنید نیز مبارزه با عفونت قارچی سخت‌تر هم می‌شود. پیشگیری از قارچ ناخن اغلب آسان است. فقط روشهای آسان زیر را در پیش بگیرید تا پاها و دستهایی عاری از قارچ داشته باشید.
 
روشهای پیشگیری و درمان قارچ ناخن

حواستان به علائم هشداردهنده باشد در اغلب موارد، عفونتها از یک نقطۀ زرد یا سفید در نوک ناخن شروع می‌شوند و به سمت بستر ناخن پیشروی می‌کنند. محیط مرطوب و تاریک زمینۀ رشد آنها را فراهم می‌کند. از اینجا به بعد، ممکن است شاهد رگه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای در ناخن، ضخیم شدن ناخن و حتی شکستن ناخن باشید. اگر تغییری در رنگ یا بافت ناخن مشاهده کردید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
 
دستها و پایتان را خشک نگه دارید قارچها در تاریکی و محیطهای مرطوب به سرعت رشد می‌کنند. بنابراین همیشه پس از استحمام بین انگشتهایتان را خشک کنید. جوراب شلواری و دستکشهای چرمی، محیطهای بسیار خوبی را برای رشد قارچ فراهم می‌کنند. در نتیجه این گونه پوشیدنی‌ها را شبها در معرض هوای بیرون قرار دهید. همچنین، پودر آنتی‌باکتریال روی پا و کفشهایتان بپاشید و جورابهایتان را بلافاصله بعد از ورزش عوض کنید.
 
جورابهایتان را با مایع ضدعفونی‌کننده بشویید هنگام شستن جورابها و جوراب شلواری‌ها مقداری مایع ضدعفونی‌کننده نیز به شوینده اضافه کنید.
 
محیط اسیدی ایجاد کنید چند نقطه در حال تشکیل شدن مشاهده کرده‌اید؟ محلولی متشکل از یک ششم سرکه و پنج ششم آب درست کنید و ناخنهایتان را در این محلول بگذارید. قارچها نمی‌توانند در محیط اسیدی زندگی کنند.
 
از ناخنهایتان در برابر آسیب محافظت کنید 
هر چند که هیچ کس از روی عمد انگشتهای پایش را به پایۀ میز نمی‌زند، اما به هر حال بیشتر مراقب باشید، چرا که ضربه خوردن به انگشت می‌تواند منجر به بریده شدن بستر ناخن شما شود و فضایی را برای رشد قارچها فراهم کند. ناخن جویدن هم همین خطر را دارد، پس ناخنتان را از دهنتان در بیاورید. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در کفشهایتان وجود دارد؛ به قدری که بتواند بلندترین انگشتتان را نیز آزادانه تکان دهید.
 
روشهای پیشگیری و درمان قارچ ناخن

سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید تضعیف سیستم ایمنی بدن شما را در معرض عفونتهای قارچی قرار می‌دهد. حتماً استرس خود را با فعالیتهایی نظیر کوهنوری یا مدیتیشن مدیریت کنید و هر شب حداقل 7 ساعت خواب را داشته باشید.
 
این محلول پیشگیرانه را امتحان کنید محلول نمکی محیطی متخاصم برای قارچها ایجاد می‌کند، تعریق زیادی را کاهش می‌دهد و پوست را نرم می‌کند که در نتیجه داروهای ضدقارچ بیشتر می‌توانند در پوست نفوذ کنند. پاهایتان را به مدت 5 تا 10 در مخلوطی از 4 قاشق چایخوری نمک به ازای هر لیتر آب گرم، بخیسانید.
 
در مانیکور پدیکور بهداشت را رعایت کنید سالنهای زیبایی پرمشتری، محیطهای مناسبی برای سرایت قارچها هستند. پیش از آنکه به یک سالن زیبایی بروید، از آنها بپرسید که برای جلوگیری از شیوع قارچ از چه روشی استفاده می‌کنند.

زمستان و تغذیه

یک دستیار تخصصی طب سنتی مطرح کرد:

افزایش سلامت افراد با پرهیز از مصرف غذاهای سرد در زمستان

زمستان کوهستان

یک دستیار تخصصی طب سنتی گفت: در فصل زمستان از مصرف دوغ و ماست, میوه‌های آبکی به ویژه شب‌ها باید پرهیز کرد، همچنین افراد از مصرف آب سرد در طول فصل سرما به ویژه زمانی که دچار زکام و سینوزیت و خلط پشت حلق هستند, بپرهیزند.

  محمد علی زارعیان درباره تدابیر زمستان اظهار داشت: با توجه به اینکه زمستان فصلی است سرد لذا می‌تواند تشدیدکننده یا شروع کننده بیماری‌های سرد باشد، لذا در این فصل از مصرف غذاهای سردمزاج مثل لبنیات و میوه‌های آبکی به ویژه شب‌ها و در صورت سردمزاج بودن پرهیز باید پرهیز کرد.

به گفته وی افراد از غذاهای گرمی بخش که با ادویه‌های مناسب تهیه شده‌اند, بهره‌مند شوند. البته مقدار مصرف این غذاها به تناسب مزاج خواهد بود، یعنی سردمزاج‌ها بیشتر و گرم مزاج‌ها بسته به نیاز و تحمل.

این دستیار تخصصی طب سنتی افزود: اگر از مشکل سوء هضم رنج نمی‌برند، و خانه نشین نیستند و عمده اوقاتتان در فضاهای سربسته نمی‌گذرد، چون بدن برای تامین حرارت پایه سوخت و ساز را در زمستان بالاتر می‌برد، سعی کنند از غذاهایی استفاده کنند که مدت زمان طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارند.

زارعیان بیان کرد: از مصرف مغزهای بادام, گردو, فندق و پسته در این فصل غافل نشوید ولی از افراط در مصرف آنها به ویژه اگر گرم مزاج هستند، بپرهیزند.

وی عنوان کرد: سعی کنید غذاهای پخته را قبل از سرد شدن و تا گرم هستند, استفاده کنید و اگر سرد شده‌اند و امکان گرم شدن دارند، گرم کرده و مصرف کنند.

این دستیار تخصصی طب سنتی عنوان کرد: نوشیدنی‌ها نیز بهتر است در این فصل گرم باشند مثل دمنوش‌های مختلفی که از دم کردن گیاهان مختلف بسته به عادت و مزاج می‌توانند استفاده کنند.

زارعیان بیان داشت: از مصرف آب سرد در طول فصل سرما به ویژه زمانی که دچار زکام و سینوزیت و خلط پشت حلق هستند, بپرهیزند. آب سرد ناشتا یا بعد از خواب نیز حذف کنند.

یائسگی

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم عنوان کرد

مردان نیز یائسه می‌شوند + علائم

عکس

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با اشاره به اینکه برخلاف باور موجود، یائسگی تنها مختص زنان نبوده زیرا مردان نیز مبتلا می‌شوند که به یائسگی مردان "آندروپوز" می‌گویند،گفت: با کمک هورمون درمانی می‌توان سن یائسگی زنان را تا ۶۰ سالگی به تاخیر انداخت.

  ابوطالب صارمی رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم اظهار داشت: با افزایش سن زنان، ترشح هورمون‌های زنانه در آنان کاهش می‌یابد که در اثر کمبود ترشح این هورمون‌ها در سنین بالای 40 سال، عوارض یائسگی در زنان بوجود می‌آید و این امر بر کیفیت زندگی آنان به شدت تاثیر منفی برجای می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه عوارض پیش از شروع دوران یائسگی قبل از قطع کامل قاعدگی آغاز می شود و اغلب چند سال طول می کشد تا فرد به طور کامل یائسه شود، اظهار داشت: با وجود آنکه به دلیل تغییراتی که از نظر فیزیکی و روانی برای یک زن در این دوران اتفاق می افتد، این مقطع سنی مرحله ای دشوار در زندگی زنان به شمار می رود تا جایی که از منظر پزشکی با دوران بلوغ مقایسه می شود، متاسفانه زنان ما از آن آگاهی کافی نداشته که این امر کاهش کیفیت زنان را در این برهه زمانی به همراه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با تاکید بر اینکه عوارض دوران قبل از یائسگی، شدیدتر از علایم دوران یائسگی است، یادآور شد: در شروع این دوران، کاهش استروژن با عوارض بسیار شدیدی همراه است که طی آن فرد دچار تغییرات فشار خون، سوءهاضمه، جوش زدن صورت، خشکی بدن، کاهش تمایل جنسی، بی خوابی، گرگرفتگی یا احساس سرما که ربطی هم به دمای محیط ندارد، می شود.

وی ادامه داد: از دیگر علایم یائسگی می‌توان به عصبانیت، زودرنجی، بدخلقی و بی حوصلگی اشاره کرد که مجموعه این عوامل بر مسایل خانوادگی و اجتماعی زنان آثار منفی زیادی برجای می‌گذارد.

به گفته صارمی با مشاوره و درمان‌های خاص می‌توان وضعیتی را برای زنان در آستانه یائسگی ایجاد کرد که حتی تا 60 سالگی یا بلکه بیشتر هم قاعدگی منظم داشته باشند تا جایی که آنان هرگز متوجه یائسگی خود نشوند.

وی ادامه داد: در صورت تجویز هورمون برای زنان در آستانه یائسگی، آنان دچار عوارض یائسگی از قبیل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، خشکی بدن، لک صورت، ریزش مو و دیگر عوارض ناشی از کمبود هورمون‌های زنانه (استروژن) مانند احساس تحلیل رفتن نخواهند داشت.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: در صورتی که هورمون درمانی از حدود 50 سالگی آغاز نشود، شروع آن بعد از قطع کامل قاعدگی به دلیل از بین رفتن گیرنده های استروژن در بافت های هدف توصیه نمی شود. به این جهت توصیه می شود که برای داشتن قاعدگی منظم از دوران قبل از یائسگی از هورمون استفاده شود و این روش به گونه ای تداوم پیدا کند که زنان شروع یائسگی را احساس نکنند.

وی خاطرنشان ساخت: ضروری است، پزشکان قبل از تجویز هورمون های زنانه، آزمایش ها و معاینات لازم پزشکی را به ویژه از نظر چربی و فشار خون از فرد به عمل آورده در حین مصرف هورمون نیز فرد را مورد معاینات منظم پزشکی به ویژه در زمینه تست های کبدی، کلیوی و وضعیت ریه ها قرار دهند.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: زنانی که هورمون استروژن و پروژسترون مصرف می کنند، همچنین می بایست، هر 6 ماه یکبار مورد سونوگرافی رحم، ضمایم شکم، کبد و پستان قرار گیرند و هر دو سال یکبار برای ماموگرافی سینه مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل  MS، مبتلایان به بیماری های کبدی، زخم معده، واریس، گلوکوم(آب سیاه چشم) و افراد دچارفشار خون بالا، اشخاص معتاد، الکلی و سیگاری گزینه های خوبی برای هورمون درمانی به شمار نمی‌روند.

صارمی گفت: هر چند برخی از داروهای گیاهی مانند سویا به دلیل دارا بودن استروژن برای کاهش علایم "وازوموتور" مانند سرد و گرمی و یا تنظیم خلقیات به کار برده می شود، اما شواهدی مبنی بر اینکه این گیاهان بتوانند، نیاز بدن را به این هورمون به طور کامل برطرف کنند، در دسترس نیست.

وی افزود: در صورتیکه یک زن در سنین باروری و قبل از کاهش ذخیره تخمدان هایش نسبت به ذخیره بافت تخمدان خود اقدام کند در سال‌های بعدی که ذخیره استروژن تخمدانش کاهش می‌یابد، می‌تواند از هورمون‌های طبیعی خود به جای دارو بهره گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با اشاره به اینکه برخلاف باور موجود، یائسگی تنها مختص زنان نبوده که مردان نیز به آن مبتلا می‌شوند و به یائسگی مردان "آندروپوز" گفته می‌شود، تصریح کرد: علائمی مانند تغییرات رفتاری، عصبانیت، عرق کردن، گر گرفتن، احساس سرما، کاهش تمایلات جنسی، خستگی و به تدریج پیری زودرس، پوکی و شکستگی استخوان و حتی سرطان پستان در دوران یائسگی مردان نیز وجود دارد.

رژیم غذایی برای بازنشستگان

  رژیم غذایی مناسب برای افراد مسن و بازنشستگان
سالمندان و افراد بازنشسته همواره باید مراقب برنامه غذایی خود در دوران بازنشستگی باشند و مقدار غذا و نوشیدنی های خود را افزایش ندهند و از ارزش غذایی ماده مورد استفاده اطمینان حاصل فرمایند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سالمندان و بازنشستگان باید بخشی از برنامه غذایی خود را به خوردن میوه و سبزیجات اختصاص دهند و از خوردن غذاهای چرب بپرهیزند. در عصر حاضر، موادغذایی کم چرب و فاقدچربی وجود دارد که سالمندان می توانند در برنامه غذایی خود بگنجانند و می توانند با انتخاب مناسب انواع غذا و نوشیدنی ها در دوران بازنشستگی از مصرف آنها لذت ببرند ضمن اینکه فراموش نکنند که از پرخوری بپرهیزند. از این رو باید:
- میوه و سبزیجات بیشتر که پنج وعده در روز مناسب تر است.
- برای حفظ سطح انرژی مصرف غذاهای نشاسته دار، نان، ماکارانی، غلات و سیب زمینی توصیه می شود.
- مصرف موادغذایی فیبردار که می تواند از بیماریهای قلبی و سرطان روده جلوگیری کند.
- استفاده غذاهای کم چرب نظیر ماهی های روغنی که برای سلامتی مغز و قلب مناسب است.
- پیشگیری از مصرف غذاهای شور و مواد غذایی فرآوری شده که در آنها مقدار زیادی نمک وجود دارد، بنابراین مصرف موادغذایی تازه مناسب تر است.
- مصرف کمتر غذا و نوشیدنی شیرین
تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد

دمنوش ضد درد

اگر اغلب دچار بدن درد می شود، سعی کنید این چای را بنوشید.

این چای علاوه بر اینکه بدن را هیدراته می کند یک چای ضد درد هم هست کلا درد بدن را از بین می برد. اگر اغلب دچار بدن درد می شود، سعی کنید این چای را بنوشید، زیرا حاوی یک سری از مواد دارویی است.

مواد لازم:

2 فنجان آب

2 قاشق چای خوری چای سیاه و سفید

زنجبیل رنده شده کمی

½ فنجان شیر بادام

عسل 1 قاشق چای خوری

طرزتهیه:

1. زنجبیل و دارچین را در آب به مدت 10 دقیقه بپزید

2. چای سیاه و سفید را ریخته به مدت 2 دقیقه دیگر می جوشانیم

3. یک لیوان شیر بادام و کمی عسل بریزید

گل کلم لقمه ای

آشنایی با روش تهیه گل کلم لقمه‌ای

گل کلم‌های لقمه‌ای که با لایه‌ای از پنیر و سس کنجد پوشیده شده‌اند , داخل مایکروفر طبخ می‌گردند‌.

مدت زمان طبخ : 45 دقیقه

مناسب برای تعداد : 4 نفر

  • جدول ارزش غذایی

کالری برای یک نفر : 43 کالری

چربی برای یک نفر: 2.70 گرم

پروتئین برای یک نفر: 2.00 گرم

کربوهیدرات برای یک نفر: 2.50 گرم

  • مواد لازم جهت تهیه گل کلم لقمه‌ای:

1. میخک: 4 عدد

2. پیاز:نصف

3. هویج: نصف

4. سبزی‌های معطر: یک دسته

5. شیر: 250 میلی‌لیتر

6. گل کلم کوچک : 4 عدد

7. آب : 3 قاشق غذاخوری

8. کره : یک قاشق غذاخوری

9. آرد سفید : 2 قاشق غذاخوری

10. پنیر رنده شده : 60 گرم

11. دانه کنجد : یک قاشق غذاخوری

12. فلفل قرمز پاپریکا : مقداری

13. نمک : به میزان لازم

14. فلفل : به میزان لازم

15. جعفری : جهت تزیین

گل کلم لقمه‌ای

  • طرز تهیه گل کلم لقمه‌ای:

1. میخک‌ها را داخل پیاز فرو نمایید و با هویج , دسته سبزی‌های معطر و شیر درون یک کاسه قرار دهید . به مدت 2/5 تا 3 دقیقه بر روی قدرت زیاد دستگاه آنها را بپزید . بگذارید به مدت 20 دقیقه بمانند تا دم کشیده و عطر آنها بلند شود .

2. ساقه و برگ‌ها را از گل کلم جدا نمایید و با یک چاقوی تیز و کوچک ساقه‌ها را بیرون بیاورید . گل کلم‌های درسته را به شکل سر و ته در یک قابلمه بزرگ بچینید . آب را اضافه نموده , روی ظرف را بپوشانید و روی قدرت زیاد به مدت 5 دقیقه بپزید تا کمی نرم شوند . به مدت 2 تا 3 دقیقه آنها را کنار بگذارید .

3. کره را داخل یک کاسه نسوز ریخته , بر روی قدرت زیاد مایکروویو به مدت 30 ثانیه آن را حرارت دهید تا آب شود . آرد را اضافه نموده و هم بزنید . دوباره با حرارت زیاد به مدت 30 ثانیه به پخت ادامه دهید .

4. شیر را صاف نموده و داخل پارچ بریزید . سبزی‌جات و ادویه‌ها را دور بریزید . شیر را کم کم به آرد و کره اضافه نمایید و خوب هم بزنید. روی ظرف را بپوشانید و روی قدرت زیاد دستگاه به مدت 3 دقیقه با حرارت زیاد بپزید . هر 30 ثانیه یکبار آن را هم بزنید تا سس غلیظی حاصل شود .

5. پنیر و دانه‌های کنجد را به سس اضافه نموده , هم بزنید و با نمک و فلفل , به آن طعم دهید . درب ظرف را ببندید و روی قدرت زیاد به مدت 30 ثانیه آن را بپزید .

6. گل کلم‌ها را آبکش نموده و در یک ظرف نیمه گود بگذارید . روی آنها سس ریخته و فلفل قرمز را روی آن بپاشید . به مدت یک دقیقه ظرف را روی قدرت زیاد مایکروفر گرم نمایید . با برگ جعفری تازه آن را تزیین نموده و سرو نمایید .

گل کلم‌های لقمه‌ای که با لایه‌ای از پنیر و سس کنجد پوشیده شده‌اند , داخل مایکروفر طبخ می‌گردند .

سرما نخورید !

افراد بالغ در طول سال ممکن ۳ یا ۴ بار سرما خوردگی معمولی را تجربه کنند و این مقدار برای کودکان کمی بیشتر است. کودکان زیر ۲ سال ممکن است بیشتر از ۱۰ بار در سال سرفه و آبریزش بینی ناشی از ویروس سرما خوردگی داشته باشند. در این فصل از سال ممکن است اشتباهاتی ناخواسته از طرف فرد سرما خورده انجام بگیرد که موجب انتشار سریع تر و راحتتر ویروس بشود.

برای افراد معمولی سرما خوردگی یک مزاحمت چند روزه است و از بین می رود اما در افرادی که مبتلا به آسم و یا بیماری های ریوی هستند یک سرما خوردگی ساده می تواند منجر به خطرات جدی برای این بیماران بشود.

Sneezing woman

ماندن در محیط های بسته

یکی از علل سرما خوردگی در فصول سرد این است که افراد در مکان های سربسته مانند کلاس درس و اتوبوس و … بیشتر به سر می برند و وقت کمتری را در محیط های باز می گذرانند. افراد در فصل سرما ترجیح می دهند که به جای پیاده روی در یک پارک به سینما بروند. ویروس ها از طریق دست و یا از طریق سرفه و عطسه از راه هوا منتقل می شوند. اگر بودن در محیط های سربسته برایتان اجتناب ناپذیر است حتما دست هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید. هم چنین برخی مطالعات نشان داده است که ویروس سرما خوردگی در محل های مرطوب زنده نمی ماند. بنابراین دستگاه های مرطوب کننده هوا مانند دستگاه بخور سرد نیز روش خوبی برای جلوگیری از سرما خوردگی است.

زیاد لباس پوشیدن

خیلی از افراد تصور می کنند که هوای سرد موجب سرما خوردگی آنان شده است و به همین دلیل لباس زیادی می پوشند. این تصور کاملا نادرست است چرا که سرما خوردگی به علت ویروس است نه لرز کردن. پس اگر می خواهید در فصول سرد کمتر سرما بخورید لباس هایی را انتخاب کنید که گرم و راحت باشند و کمتر در برف و باران خیس بشوند تا با احساس راحتی با ان ها وقت بیشتری را در هوای تازه بیرون بگذرانید. زمانی که در محیط های سربسته رقابت ویروس ها برای منتشر شدن هر لحظه بیشتر می شود شما می توانید از هوای سالم محیط بیرون لذت ببرید. البته تذکر این نکته مهم است که بگوییم زمانی که بدن شما احساس سرما می کند، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود و اگر در معرض ویروسی قرار بگیرید احتمال بیمار شدن شما بیشتر می شود.

سرفه و عطسه کردن اشتباه

عطسه و سرفه کردن بسیار عادی است اما اینکه چگونه عطسه کنیم بسیار مهم است. خیلی از افراد هنگام عطسه یا سرفه کردن دستشان را جلوی دهان و بینی شان می گیرند و همین امر موجب می شود تا ویروس پخش شود. به فرزندانتان و همه اطرافیانتان یاد بدهید که یکی از بهترین راه ها زمانی که دستمال یک بار مصرف در اطرافتان نیست این است که روی آرنج تان عطسه و یا سرفه کنید. این کار باعث می شود تا اگر شما به غذا و یا جایی دست زدید ویروسی در دستان شما نباشد تا منتشر شود. هم چنین کمتر به صورتتان دست بزنید تا ویروس ها نتوانند از طریق بینی و دهانتان وارد شوند.

فقط به ویتامین C اکتفا کردن

خیلی ها وقتی سرما می خورند فقط از ویتامین سی استفاده می کنند. مثلا آب پرتقال می نوشند. اما تحقیقات نشان داده که ویتامین سی ممکن است فقط دوره سرما خوردگی شما را کوتاه تر کند البته هنگامی که در اوایل بیماری استفاده شود. قرص های مکیدنی ویتامین C و روی و برخی گیاهان دارویی مانند چای کوهی بسیار موثر در کاهش علائم هستند اما باید بدانید که فقط با یکبار خوردن آن ها علائم کاهش پیدا نمی کند بلکه باید چندین بار در روز مصرف شوند تا موثر باشند.

قرنطینه نشدن در خانه

بسیاری هستند که وقتی سرما می خورند به محل کار یا دانشگاه و مدرسه رفتنشان ادامه میدهند. اما باید بدانید که فردی که حتی نشانه های اولیه یک سرما خوردگی را دارد حاوی ویروس است و باید در خانه بماند. همچنین تمام لباس ها و حوله و لیف حمام، قاشق، رو بالشی و تمام وسایل شخصی او باید ایزوله و تمیز شوند. بقیه افراد خانه نیز باید مرتب دست هایشان رو بشویند. در صورت دیدن اولین علائم خود را قرنطینه کنید تا ویروس را پخش نکنید.

عدم دریافت مقادیر کافی ویتامین D

این ویتامین را در تابستان به مقدار کافی احتمالا دریافت خواهیم کرد اما در زمستان میزان کمی از ویتامین D جذب خواهد شد. مخصوصا در مناطقی که بیشتر فصول هوا ابری اسن باید افراد توجه بیشتری به میزان ویتامین D بدن شان داشته باشند. تحقیقات نشان داده که بزرگسالانی که در خانه های سالمندان به سر می برند به علت کمبود ویتامین D  بیشتر در معرض آنفلونزا قرار دارند. کمبود این ویتامین موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین منجر به بیماری های مربوط به استخوان و حتی خطرات جدی مانند سرطان می شود. بنابراین اگر کمبود این ویتامین را دارید باید از مکمل تحت نظر پزشک استفاده کنید.

لیلی و مجنون !

در این خبر تصمیم داریم تصویری منتسب به لیلی و مجنون را برای شما به نمایش بگذاریم که در موزه لوور فرانسه از آن نگهداری می‌شود.
لیلی و مجنون، معروف ترین نمونه عشق ناکام در سنت ادبی ما هستند. داستان قیس نامی که عاشق لیلی، دختر بزرگ قبیله بنی عامر شد ولی پدرش او را به قیس نداد و عوضش دادندش به تاجر خرپولی به اسم ابن السلام از قبیله بنی اسد و به قول حسین منزوی:
لیـلا دوباره قسمت ابن السـلام شد
عشق بزرگم آه، چه آسان حرام شد
داستان لیلی و مجنون در ادبیات جهان نمونه های فراوانی دارد اما نظامی گنجوی بود که با آن منظومه خواندنی اش داستان را به این اسم جاویدان کرد و اسم مجنون را به عنوان نماد عشق دبیرستانی و بدون هیچ خواسته ای، بر سر زبان ها انداخت.
بعدها تعداد زیادی از شاعران فارسی و عرب زبان هم روایت خودشان از این زوج را تعریف کردند که منظومه های جامی و امیرخسرو دهلوی، منظومه ترکی محمد فضولی و همینطور نمایشنامه احمد شوقی مصری از همه معروف تر هستند.
شهرت لیلی و مجنون در جهان آنقدر زیاد است که حتی اریک کلاپتون معروف هم در ۱۹۷۰ یک ترانه به اسم لیلا خواند.
 
عکس منتسب به لیلی و مجنون
عکس واقعی و بسیار زشت لیلی و مجنون در فرانسه!
 
البته از صحت و سقم این تصویر اطلاعی در دست نیست …
اینکه آیا لیلی و مجنون واقعیت تاریخی دارند یا یک خیال شاعرانه هستند، از آن سوال های زرد تاریخ ادبیات است که هنوز جواب درست و درمانی برایش پیدا نشده است.
به صورت سنتی، می گویند در عصر جاهلیت و کمی پیش از اسلام، شاعری در عرب بوده به اسم قیس بن ملوّح عامری که دیوانی از اشعارش هم هست (و در کتاب «غزالاتی در میان خلایق» گزیده شعر عرب به ترجمه دکتر عبدالحسین فرزاد می توانید نمونه هایش را بخوانید). این آقای قیس، عاشق دختری از همان قبیله به اسم لیلی بوده و اشعاری برایش می گفته. این اشعار چنان شهرت پیدا می کند که ملت، بعدها هم هر شعری که نام لیلی در آن بود را به او نسبت دادند و او را «مجنون لیلی» یعنی دیوانه عشق لیلی لقب دادند.
قدیمی ترین سندی که درباره قیس بن ملوّح داریم، کتاب «الشعر و الشعرا» نوشته ابن قتیبه دینوری است که در سال ۲۷۶ قمری نوشته شده. یکصد سال بعد هم کتاب معروف «لاغانی» (به معنای ترانه ها، که دایره المعارفی از شعر و ادب و اخلاق مسلمان های قرون نخستین است) تمام داستان های مربوط به مجنون تا آن روز را جمع آوری کرد.
در قرون جدید محققان آمدند و روی دیوان شعر منسوب به قیس عامری تحقیق کردند و گفتند اینها از نظر زبان و محتوا با هم نمی خواند و لغاتی از دوره های تاریخی مختلف در آنهاست و معلوم است که این اشعار کار یک نفر نیست و چه بسا اصلا آن یک نفر هم وجود خارجی نداشته باشد. برای همین در بیشتر تاریخ ادبیات عرب های معتبر (مثل تاریخ ادبیات عرب نیکلسون یا حنا الفاخوری که هر دو به فارسی هم ترجمه شده اند) اسمی از این شاعر نمی بینید. 
 اتفاق مهم دیگری در مورد لیلی و مجنون این بود که وقتی الواح گلی بابل باستان (شهر باستانی بین النهرین در عراق امروزی) کشف شد، دیدند در الواح کتابخانه بخت النصر، داستانی هست درباره کیس (قیس) و لیلاکس (لیلی). توی این داستان، کیس و لیلاکس که در معبد خورشید تحصیل می کنند دلباخته هم می شوند. کاهن ها لیلاکس را مجبور به اعتکاف در معبد می کنند و کیس هم متهم به دیوانگی می شود.
 لیلاکس از معبد فرار می کند و خلاصه بعد از ماجراهایی به هم می رسند ولی کیس بی وفایی کرده و با زن چوپان فرار می کند. (توی بعضی از روایت ها لیلی و مجنون هم، مجنون با دختر نوفل، پهلوان عرب ازدواج می کند) اما بعد دوباره یکسری محقق (از جمله کراچکوفسکی، ایرانشناس روس که بیشترین تحقیق را روی این داستان انجام داده) پیدا شدند و گفتند این داستان با شرایط جامعه بابل آن روز نمی خواند و به احتمال قوی بعد از دوره بابل باستان، یعنی در زمان هخامنشیان نوشته شده و بعدا به کتابخانه های قدیمی اضافه شده است. خلاصه که فعلا معلوم نیست تکلیف این مجنون صحراگرد بی سامان بالاخره چه می شود!

گاهنامه رویش منتشر شد

اولین شماره گاهنامه رویش اداره امور بازنشستگان و موظفین آموزش و پرورش فارس

برای دریافت و دانلود گاهنامه روی عکس کلیک فرمایید

کپک و آلزایمر

کپک‌ ؛ مانع از ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و حتی سرطان !

حتی‌ کپک‌ها هم می‌توانند با ایجاد تغییراتی در بافت‌های بدن مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های لاعلاج شوند.

کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند مصرف دو ماده غذایی نخود فرنگی و پنیر آبی استاندارد دارای کپک به نام Blue checse می‌تواند سبب جوان نگه داشتن ساعت بیولوژیک بدن و محافظت از افراد در برابر ابتلا به بیماری‌هایی چون آلزایمر، پارکینسون و حتی سرطان شود . 

 گفتنی است، کارشناسان در خوراکی‌هایی چون نخود سبز،سویا، ذرت و پنیر آبی ترکیباتی سرشار از ماده اسپرمیدین شناسایی کرده‌اند که می‌تواند سبب معکوس سازی ریتم شبانه روزی ساعت بدن و دفع بسیاری از بیماری‌ها شود. 

 کارشناسان اثر مصرف مکمل‌های حاوی اسپرمیدن در رژیم غذایی موش‌ها و کند شدن سرعت مساحت بیولوژیک آنها را شناسایی کرده‌اند. 

 کارشناسان اعتقاد دارند اختلال ریتم شبانه روزی منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن از جمله سرطان، آلزایمر، پارکینسون و التهابات اعضای داخلی می‌شود. 

 نتایج این تحقیق در مجله متابولیسم سلولی به چاپ رسیده است، پژوهشگران بر این اساس به افراد سالمند که در معرض ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان به علت بالا رفتن ساعت بیولوژیک بدن خود و تقسیم سلولی فراوان در طول عمر خود هستند توصیه اکید می‌کنند خوراکی‌های فوق را در رژیم غذایی خود قرار دهند اما به ترتیب و با فاصله زمانی مناسب آنها را مصرف کنند تا دچار آلرژی و یا مشکلات گوارشی نشوند.

ورزش و کبد چرب

کبد چرب آغاز طیفی از بیماری ها است که در صورت پیشرفت می تواند به مشکلات مهلک فیبروز و سیروز کبدی منجر شود.
دکتر محمد حسبی، پنجشنبه در حاشیه همایش سراسری پزشکی ورزشی  گفت : بیماری کبد چرب غیر الکلی، مشکل شایعی است که با رسوب بیش از حد چربی در پارانشیم کبد مشخص می شود.
وی شیوه زندگی کم تحرک، رژیم های غیراصولی، کاهش وزن و مصرف غذاهای پرکالری، چرب، فست فودها و نوشابه های قندی را از جمله علل ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی عنوان کرد.
حسبی خاطرنشان کرد: کبد چرب آغاز طیفی از بیماری ها است که در صورت پیشرفت می تواند به مشکلات مهلک فیبروز و سیروز کبدی منجر شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: حدود پنج درصد از موارد ابتلا به کبد چرب در معرض پیشرفت این بیماری قرار می گیرند اما تغییرات بافتی رخ داده در کبد با درمان به موقع در بیشتر موارد برگشت پذیر است.
وی محور اصلی درمان را تغییر در شیوه زندگی عنوان کرد و گفت: در موارد مقاوم گاهی نیاز به دارودرمانی وجود دارد اما با کاهش اصولی وزن و با استفاده از ورزش و رژیم غذایی می توان چربی انباشته شده در کبد را در مبتلایان چاق و یا دارای اضافه وزن کاهش داد.
این متخصص پزشکی ورزشی اظهار کرد: مطالعات نشان داده است که انجام 30 دقیقه ورزش دو بار در هفته و کاهش وزن می تواند چربی انباشته در کبد را کاهش دهد.
حسبی ادامه داد: البته میزان حداقل مقدار فعالیت ورزشی هوازی که برای حفظ سلامت پیشنهاد می شود 150 دقیقه در هفته است و برای کاهش وزن به مقادیر بیشتری نیاز است.
وی افزود: در بررسی تاثیر تمرینات مقاومتی بر مبتلایان به کبد چرب مشخص شده است که این گونه تمرینات نیز ممکن است در کاهش چربی کبد، بهبود اکسیداسیون چربی و کنترل قند خون این بیماران موثر باشند.
این متخصص پزشکی خاطرنشان کرد که با اصلاح شیوه زندگی شامل ورزش کافی و تغذیه سالم می توان موارد ابتلا به کبد چرب را کاهش داد و سیر پیشرفت بیماری را در مبتلایان متوقف کرد و حتی برگشت داد.
دومین همایش سراسری پزشکی ورزشی که 23 دی ماه در مرکز بین المللی همایش های رازی آغاز به کار کرد، تا روز جمعه 25 دی ادامه دارد.

عکس های منتخب

انجمن جغرافیای ملی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد در جهان است که هدفش را بر معرفی و حفاظت از آثار طبیعی، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی و علوم جغرافیایی بنا کرده است.
نشنال جئوگرافیک نام سازمانی غیردولتی است که در سال ۱۸۸۸ میلادی در آمریکا تاسیس شد. هم‌اکنون انجمن جغرافیای ملی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد در جهان است که هدفش را بر معرفی و حفاظت از آثار طبیعی، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی و علوم جغرافیایی بنا کرده است.

یکی از موسسان این بنیاد "الکساندر گراهام بل" مخترع تلفن بود که پس از هابارد گرین گاردینر ریاست این موسسه را به عهده گرفت. ایده استفاده از عکس در کنار مقالات که از عوامل اصلی محبوبیت این مجله به شمار می‌رود را "بل" ارائه داد. آقای جان ام.فاهی (John M. Fahey) رئیس نشنال جئوگرافیک درباره هدف نشنال می‌گوید: "هدف ما تشویق مردم برای علاقه‌مند کردن آنان جهت توجه و مواظبت از سیاره‌شان است."هم‌اکنون رئیس هیات امناء بنیاد نشنال جئوگرافیک آقای گیلبرت گراونر می‌باشد که مدال «آزادی» سال ۲۰۰۵ دولت آمریکا را برای «رهبری آموزش جغرافیا» دریافت کرده است .

عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر


عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر

عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک + تصاویر

تاریخچه وسایل غذاخوری

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که وسایلی که برای غذا خوردن استفاده کرده و شاید روزی هزاران بار آنها را وارد دهان خود می‌کنیم، از کجا آمده‌اند، اشکال اولیه آنها به چه صورت بوده و یا اولین بار چه کسانی از آنها استفاده می‌کردند؟ اگرعلاقه‌مند به دانستن تاریخچه‌ای مختصر درمورد آنها هستید با ما همراه باشید.

 در ادامه ۴ ابزار غذا خوردن مانند چاپستیک، قاشق، چنگال و اسپورک را مورد بررسی قرار خواهیم داد. وسایلی که شاید اگر روزی نباشند، به اهمیت وجود آنها پی ببریم.

چاپستیک‌ها

چاپستیک

راز چینی‌های باستان

ریشه‌ی چاپستیک به زمان‌های بسیار دور یعنی دوران سلسله‌ی شانگ (shang) باز می‌گردد (۱۷۶۶-۱۱۲۲ قبل از میلاد)، زمانی که از جنس برنز بودند و به عنوان وسیله‌ای برای طبخ غذا طراحی شدند. برای جابه‌جایی آتش و بیرون آوردن نودل‌ها از آب در حال جوش بسیار ایده‌آل بودند(مسلما به دلایل معلوم از آن به جای دست استفاده می‌شده است). قدیمی‌ترین چاپستیکی که کشف شده دربقایای سلسله Yin بوده که تقریبا به ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.

از ابزاری برای طبخ تا ابزاری برای خوردن غذا

اولین مثال از استفاده‌ی چاپستیک به عنوان ابزاری برای طبخ غذا به زمان سلسله هان( han )در حدود ۴۰۰  سال بعد از میلاد بازمی‌گردد. زمانی که چینی‌ها افزایش جمعیت را تجربه کردند و آن زمان بود که تمامی منابع موجود درآن اقلیم از جمله غذا و سوخت برای طبخ غذا رو به پایان بود و  این بدان معنا بود که خوردن تکه‌های کوچک از غذاها به یک امر ضروری تبدیل شود. این تکه‌های کوچک غذا هرچه بیشترشرایط استفاده از چاپستیک را فراهم کرد، مخصوصا به دلیل اینکه چاقو برای خوردن این غذاهای سایز کوچک کارایی نداشت.

کنفسیوس می‌گوید :"از چاپستیک استفاده کنید، ممنون"

یک فیلسوف بانفوذ چینی به نام کنفسیوس نقش بسزایی در ایجاد برتری چاپستیک و انتقاد از چاقو به عنوان ابزاری که نماد خشونت است و خشونت چیزی است که هیچ گاه نباید سر سفره‌های غذا اتفاق بیفتد، داشت. به عنوان یه انسان مذهبی و گیاه‌خوار معتقد بود که لبه‌های دندانه‌دار چاقو یادآور کشتارگاه است، یکی دیگر از موضوعاتی که در سرمیز غذا جایگاهی ندارد.

چاپستیک، به گونه‌ای که امروز می‌شناسیم

همانگونه که چاپستیک در میان جوامع آسیایی گسترش پیدا کرد، فرهنگ‌های مختلف مطابق با سلیقه‌ی خود آن را تغییر دادند. در چین معمولا چاپ استیک‌ها کمی بلندتر و ضخیم تر از نمونه‌های دیگر هستند( دارای لبه‌های گرد و ضخیم). در ژاپن، چاپستیک‌ها کمی کوتاهتر هستند و در انتها باریک و نوک تیز می شوند. چاپستیک‌های کره‌ای طول متوسطی دارند و معمولا از فلز ساخته می‌شوند برخلاف نمونه‌های ژاپنی و چینی که از بامبو و چوب تهیه می‌شوند.

قاشق‌ها

قاشق

مصریان باستان واقعا برای قاشق هایشان احترام قائل بودند

گذشته از چاقوها، به نظر می‌رسد که قاشق‌ها اولین وسایلی بودند که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفتند. ظاهرا شکل آنها تقلیدی از دستی است که کف آن را جمع کرده‌اند.

مبدا اصلی پیدایش قاشق‌ها مبهم است، اگرچه باستان‌شناسان فسیل‌هایی در اختیار دارند که اثبات کند تمدن نئاندرتال احتمالا وسیله‌ای شبیه به قاشق را با صدف‌های دریایی و استخوان می‌ساختند. اما اولین قاشق به شکلی که می‌شناسیم، در مصر باستان یافت شده است و به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. یک وسیله‌ی تزیین شده که از سنگ یا عاج ساخته می‌شد و این باور وجود دارد که بیشتر برای آیین‌ها و مراسم تشریفاتی مورد استفاده بود. گفته می‌شود پس از مصر باستان، قاشق در فرهنگ‌های مختلف نقش مهمی را در خوردن غذا ایفا کرده است. جالب است بدانید که  تاریخ ورود قاشق و چنگال به ایران هم به دوران ناصرالدین شاه برمی‌گردد.

زمانی که قاشق‌ها پرطرفدار بودند

در دوره‌ی سلسله تئودور( Tudor) انگلستان، قاشق‌ها جایگاهی در اجتماع پیدا کردند. چنانکه "Apostle Spoons " یا قاشق‌هایی با طرح قدیس‌ها در میان قبائل ثروتمند به یک هدیه‌ی متداول در مراسم تعمید تبدیل شد. انعکاسی از قاشق‌های مصر باستان که با یک شکل و شمایل فانتزی غربی ساخته می‌شدند. این وسیله‌ی نقره‌ای آراسته، نماد وفور، فراوانی و ثروت شد.

قاشقی که اکنون استفاده می‌کنیم

قاشق مدرن امروزی ما نسبت به اجدادش بلندتر و باریک تر است. بسیاری از آنها هم در انتها دارای چیزی شبیه به دکمه نیستند چیزی که در قرن‌های گذشته بسیار متداول بوده است که البته بیشتر جنبه‌ی تزیینی داشتند.

چنگال‌ها

چنگال

در ابتدا ابزاری برای طبخ غذا، سپس وسیله‌ای برای خوردن آن

مانند چاپستیک، چنگال هم در گذشته به عنوان وسیله‌ای برای پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گرفت. زمانی که امپراتوری مصر، یونان و روم برای زیرو رو کردن گوشت درون قابلمه‌های روی آتش از آن استفاده می‌کردند. اگرچه چنگال‌ها در آشپزخانه‌ها حضور داشتند اما میز غذا مکانی بود برای دست‌ها، چاقوها و قاشق‌ها، تا زمانی که در قرن هشتم و نهم نمونه‌های کوچکی از آن بر سر سفره‌های شام ایرانی برای خوردن غذا پدیدار شد.

بخش تاریک چنگال

در دنیای غرب و در قرن ۱۱، چنگال همراه با کمی ترس و دشمنی دیده می‌شد. شاید به این دلیل که تصوری که از شیطان ارائه می‌شد همراه با یک چیزی شبیه به چنگال است. در دهه‌ی ۱۵۰۰ چنگال به فرهنگ اروپایی وارد شد، زمانی که کاترین دو مدیچی( ملکه‌ی فرانسه در سال‌های ۱۵۴۷ تا ۱۵۵۹) آن را از بایزانتین( ByZantine ) به ایتالیا و فرانسه آورد. در آن زمان او بیشتر ازهر شخصیت دیگری در کانون توجه مردم قرار داشت و همین امر به وی کمک کرد استفاده از چنگال را به عنوان وسیله‌ای محبوب برای غذا خوردن گسترش دهد.

چنگال‌های اولیه چه شکلی داشتند

بسیاری از نمونه‌های اولیه دو چنگک داشتند و بسیار سنگین و در واقع مایه‌ی زحمت بودند. داشتن یکی از آنها مانند همان قاشق‌های پرزرق و برق، نمادی از ثروت بود. در قرن ۱۶ فردی ثروتمند یک سری چنگال‌ داشت که برای غذا خوردن با خود حمل می‌کرد. چنگال‌ها به عنوان وسایلی که نشانه‌ی فرهنگ هستند و توسط افراد متمدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، شناخته می‌شدند. نهایتا در قرن ۱۸، این وسیله خود را به عنوان یک میهمان دائم بر سر میزهای غذای کشورهای پیشرفته غربی مطرح کرد البته در کنار قاشق و چاقو.

اسپورک‌ها (Sporks)

اسپورک

تاریخچه اسپورک (Spork)

اسپورک ( وسیله‌ای که ترکیبی از چنگال و قاشق است تاحدودی مثل قاشق گود است و دارای چنگک کوچک مثل چنگال است و برخی از نمونه‌های آن هم شبیه به چاقو وچنگال هستند یعنی لبه‌ی دندانه‌دار هم دارند) که پیدایش آن به سال‌ها قبل باز می‌گردد. کلمه‌ی "spork" برای اولین بار در سال ۱۹۰۹ در فرهنگ لغت قرن دیده شد و اولین ثبت این اختراع هم به دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط شرکت Van Brode Milling باز می‌گردد. امروزه، اسپورک توسط شرکت‌های بیشماری که تولیدکننده‌ی وسایل غذاخوری و کارد هستند و قاشق و چنگال مناسب برای زندان ها، مدارس، فست فودها، کافه تریاها را فراهم می کنند، تولید می‌شود.

شاید یک پدیده‌ی فرهنگی

اسپورک‌ها بیشتر در مراکز غذاخوری عمومی در ظروفی همراه با بسته‌های سس کچاب یافت می‌شوند، اما آنها به اندازه‌ی قاشق و چنگال کاربردی نیستند که در آشپزخانه‌ی خانه‌ها نگهداری شوند.اما ایده‌ و سادگی ساخت اسپورک تبدیل به یکی از المان‌های سبک زندگی آمریکایی شد.  اسپورک تا اندازه‌ای با فرهنگ آمریکایی خو گرفته است که حتی کلینتون ریئس جمهور سابق آمریکا هم دروران ریاست جمهوری خود را با اسپورک مقایسه کرده است.

افسانه‌ی شهری اسپورک

افسانه‌ای ساختگی در مورد اسپورک وجود دارد که به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. زمانی که ژنرال مک کارتر به این نتیجه رسید که چاپستیک‌ها برای استفاده‌ی اسرای جنگی نامناسب است وآن نمونه چنگال‌ها امنیت بیشتری دارند. راه حل او چیزی جز اسپورک‌های مقدس نبود. درست است.  خوشبختانه این داستان ساختگی است.

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان، با قدمتی بالغ بر ۱۸۰۰ سال، در شهرستان فیروزآباد استان فارس واقع شده است. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جامع و مفید در مورد معماری و تاریخچه‌ی این بنای تاریخی در اختیار شما دوستان قرار دهیم.

شهرستان فیروزآباد فارس (نام شهر اردشیر خوره بنیانگذار سلسله‌ی ساسانیان)، یکی از مناطق قدیمی و کهن ایران به شمار می‌آید که آثار تاریخی و عمارات ارزشمندی همچون قلعه‌دختر، شهر گور و چند سنگ‌نگاره‌ی ساسانی را در دل خود جای داده است. کاخ اردشیر بابکان که به آتشکده‌ی فیروزآباد نیز مشهور است، از جمله این‌ آثار تاریخی است که در این منطقه از کشور احداث شد. این اثر در ۱۵ دی‌ ماه سال ۱۳۱۰ با شماره‌ی ۸۹ به ثبت ملی رسید.

همانگونه که می‌دانید، استان فارس از مناطقی است که در جای‌جای خود، عمارات و بناهایی تاریخی و کهن به یادگار دارد که نشان از قدمت و اهمیت این منطقه از کشور، در سال‌های دور است. شهرستان شیراز با حضور اثر تاریخی شگفت‌انگیز مجموعه‌ی تخت جمشید، همچون نگینی است که زیبایی این استان را دو چندان می‌کند.

شهری که امروزه فیروزآباد نامیده می شود، پیش از آن شهر گور نام داشت. براساس منابع تاریخی معتبر، شهر گور یا جور را اردشیر بابکان (بنیانگذار سلسله ساسانی) بنا کرد و آنرا تختگاه خود قرار داد. پس از مرگ اردشیر به سال ۲۴۱ میلادی، الگوی ساختمانی این شهر که دایره ای شکل بوده مورد تقلید فراوان واقع شد و تا سده‌های میانه، نزدیک به چهارصد شهر بدین صورت ساخته شد.

ابن بلخی که یک هزار سال قبل فارسنامه را تالیف کرده است، می‌نویسد: "فیروز آباد که قدیم آنرا گور می‌نامیدند، به روزگار کیانیان، شهر بزرگی بوده و حصاری عظیم داشت. اسکندر ذوالقرنین چون به پارس حمله کرد چندان که کوشید نتوانست به حصار شهر گور رخنه کند، لذا جهت رودی را که از سر کوه می آمد، به طرف شهر برگرداند و در شهر جاری ساخت تا آنکه تمام شهر گور در آب غرق شد".

فیروزآباد نسبت به زمین‌های اطرافش در گودی واقع شده، لذا با آب رودخانه‌ای که اسکندر در شهر جاری ساخت؛ این شهر به یک دریاچه تبدیل شد. این دریاچه قرن‌ها باقی بود تا این که اردشیر با تمهیداتی آب دریاچه را تخلیه کرد و شهر جدیدی به جای شهر گور بنا نهاد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی در مورد خشک کردن چشمه (دریاچه) مزبور و بنا و آبادانی این شهر توسط اردشیر در شاهنامه توضیح داده که در ابیاتی از آن می‌فرماید:

یکی شارستان کرد پر کاخ و باغ

بدو اندرون چشــــمه و دشت و راغ

برآورد از چشــــــــمه آتشکده

بدو تازه شــــــد مهر و جشن سده

همی راند از کـوه تا "شهر گور"

شد آن شارستان پر سرای و ستور (شاهنامه)

از آن پس این شهر اردشیر خوره نامیده شد. این شهر مجددا در زمان حمله اعراب به ایران ویران شد. زمانی که عضدالدوله دیلمی (گیلانی) بر اعراب حاکم بر این شهر تسلط پیدا کرد، به آبادانی ویرانه‌ها همت گماشت و از آن به بعد این شهر فیروزآباد نامیده شد.

شهرستان فیروزآباد نیز با قرارگرفتن آثار تاریخی ارزشمند و باشکوهی که برخاسته از فرهنگ، هنر و هویت ایران کهن است، همانند مرواریدی ارزشمند، جلال و درخششی مثال‌زدنی را برای استان فارس به ارمغان آورده‌ است. کاخ اردشیر بابکان عمارت جالب، زیبا و تحسین‌برانگیز دوران حکومت ساسانیان است که می‌توان از آن به عنوان یکی دیگر از آثار مهم ایران پیش از اسلام، یاد کرد.

جغرافیا و همسایگی‌های بنای کاخ اردشیر بابکان

همانگونه که پیش‌تر بیان شد، کاخ اردشیر بابکان، در استان فارس، ۳ کیلومتری شهرستان فیروزآباد قرار گرفته است. به نظر می‌رسد عبور نهر آبی از بخش شرقی کاخ، از دلایل آبادانی منطقه‌ای (شهر گور که نام قدیم فیروزآباد بوده و به اردشیر خوره نیز معروف است) که کاخ ساسانی در آن احداث شده است، به شمار می‌رود. از بناهای نزدیک این کاخ می‌توان به امامزاده جعفر (این مکان مقدس در شهر قدیم و متعلق به دوران ایلخانیان است)، چندین سنگ قبر (به نظر می‌رسد تاریخ حک شده بر یکی از این سنگ‌ها متعلق به سال ۷۴۱ هجری قمری است)، قلعه‌ی حسن‌آباد، چندین روستای تاریخی، ساختمان آشپزخانه (این عمارت در پشت کاخ قرار گرفته است)، نقارخانه (در نزدیکی کاخ واقع شده است) و آتشکده، اشاره کرد.

تاریخچه‌ ی کاخ اردشیر بابکان

طبق نوشته‌های برجای‌مانده از دوران ایران کهن، به نظر می‌رسد بنای تاریخی این کاخ، توسط اردشیر بابکان که لقب بنیانگذار سلسله‌ی ساسانیان را از آن خود کرده است، در قرن سوم  میلاد در دوران حکومت اردوان پنجم (بیست و هشتمین و آخرین شاه ایران از سلسله‌ی اشکانیان)، احداث شده است. البته در برخی از نوشته‌های ایران کهن نیز مشاهده می‌شود که اردشیر پس از پیروزی بر اردوان پنجم در مجاورت شهر گور (نام قدیم شهر فیروزآباد امروزی) و در نزدیکی برکه‌ای وسیع، عمارتی مهم و ارزشمند را بنا نهاده‌ است. متون تاریخی جالبی نیز وجود دارد که توسط مورخین و در قرون گذشته ثبت شده است. به نظر می‌رسد که نویسندگان این نوشته‌ها، توضیحاتی قابل توجه را در مورد عمارت کاخ، در اختیار بازماندگان قرار داده‌اند. برخی از آن‌ها معتقدند که آتشکده‌ای بسیار بزرگ، در فیروزآباد احداث شده است که می‌توان آن‌ را به دلیل وسعت زیادش نسبت به سایر آتشکده‌های موجود در استان فارس، به آتشکده‌ی اعظم نامید. مرحوم پیرنیا نیز در مورد این بنا نظر جالب و قابل توجهی ارائه کرده ‌است که دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود. ایشان در نوشته‌ای بیان کردند که آتشکده‌ی فیروزآباد که به بارین نیز شهرت دارد، در سال ۲۲۴ میلادی احداث و به عنوان یکی دیگر از بناهای مهم آن دوره محسوب می‌شود. وی معتقد است که ایران‌شناسان غربی کمر همت بسته‌اند تا این آتشکده را برای عموم به عنوان کاخ اردشیر معرفی کنند. درحالی که این چنین نیست و به نظر می‌رسد از ملزومات نام‌گذاری عمارتی به کاربری کاخ، نیازمند فضاها و مکان‌های مخصوصی است که در این بنای تاریخی، مشاهده نمی‌شود. به هرحال گفته‌ها و تعابیر متفاوتی نسبت به کاخ بودن یا آتشکده بودن این عمارت تاریخی وجود دارد.

معماری کاخ اردشیر بابکان

همانگونه که پیش‌تر بیان شد، عمارت کاخ اردشیر بابکان، یکی از بناهای تاریخی و مهم برجای‌مانده از دوران حکومت ساسانیان است که از نظر معماری و نوع ساختار آن، به عنوان یکی دیگر از آثار ارزشمند ایران کهن شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد نوع ساختمان این عمارت، از سه بخش تشکیل شده است که می‌توان به ایوانی مرتفع، سه تالار گنبددار و حیاطی با دو ایوان و تالارهایی در مجاورت آن، اشاره کرد. یکی از نکات مهم در معماری صورت گرفته‌ی این کاخ زیبا و حیرت‌انگیز، استفاده‌ی سازندگان آن از مصالح سنگ و گچ است که در دوران خود بسیار مهم و باشکوه تلقی می‌شدند. معماران این بنای کهن، نقشه‌ی آن‌ را در بخش باختری و آن سوی رودخانه‌ با زیربنایی بالغ بر ۱۰۴*۵۵ متر طراحی کرده‌اند. به نظر می‌‌رسد این کاخ نخستین عمارت عهد ساسانیان است که برای آن ایوان و گنبد درنظر گرفته‌اند. برخی از کارشناسان معماری بر این باورند که سبک و سیاق معماری به کار رفته در ساخت این اثر تاریخی، کاملا ایرانی و برگرفته از هنر و استادی سازندگان و معماران آن زمان است. به کارگیری سنگ‌های نیمه‌تراش میخکی در ساخت بخش‌های مختلف کاخ اردشیر، نمونه‌ای از مهارت استادان ایران زمین در دوران ساسانیان محسوب می‌شود.

در این عمارت ستون‌هایی چهارگوش و نیمه‌ستون‌هایی از سنگ میخکی مشاهده می‌شود که مشابه آن‌ها را می‌توان در بناهای دوران حکومت اشکانیان نیز یافت. استادان و هنرمندان گچبر آن دوران، با به کارگیری فنون و مهارت‌های ناب ایرانی، تزئینات گچبری بسیار زیبا و حیرت‌انگیزی را که از نمونه‌ کارهای معماری دوران پادشاهی ساسانیان است، در بخش درونی بنا و روی سنگ‌ها ایجاد کرد‌ند که چشم هر گردشگر خارجی را به حسب تحسین گرد و زبان‌شان را به موجب تمجید، مجبور به سخن می‌سازد. در بخش بالای ایوان‌های کوچک که به اینواچه معروف است و همچنین درگاه‌ها، گیلوئی‌هایی (قسمت مابین طاق عمارت و دیوار که بر آن نقاشی و گچبری کنند) تعبیه شده که با توجه به سبک و روش گیلوئی‌های به کار رفته در بالای درگاه‌های مجموعه‌ی تخت جمشید، می‌توان آن‌ها را مانند هم درنظر گرفت. برخی از کارشناسان معماری و باستان‌شناسان ایرانی معتقدند، باوجود احداث این عمارت کهن، در بدو پادشاهی ساسانیان، می‌توان از آن به عنوان یکی از عمارات و بناهای شگفت‌انگیز دوران خود نام برد. اثری که باعث فخر و مباهات هر ایرانی نسبت به هنر مردم روزگاران پیشین و مهارت معماران و سازندگان دوران گذشته‌ی کشور می‌شود. طراحان و سازندگان کاخ اردشیر بابکان، تالارهایی تودرتو را برای این عمارت شگرف تاریخی در نظر گرفته‌اند که در نوع خود جالب و قابل توجه است. استحکام تزئینات این بنای ایران کهن به گونه‌ای است که همچنان پس از گذشت ۱۸۰۰ سال از زمان ساخت آن، گچبری‌های قسمت‌ بالای دیوارهای درونی‌ خود را حفظ کرده است. بخش شرقی کاخ، می‌توان چهار عمارت را که به صورت گنبدی ساخته شده‌اند، مشاهده کرد. سازندگان این بنا، آن‌ها را با اجرای فیل‌پوش احداث کرده که می‌توان نظیر آن‌ را در قلعه‌ی اردشیر نیز یافت. بر دیواره‌های بخش شمالی (از سمت بیرون) می‌توان چشمه‌ای جوشان را دید. همچنین برخی از باستان‌شناسان، نهری را که از مجاورت دیوار شرقی کاخ عبور می‌کند، از دلایل آبادانی شهر گور و کاخ ساسانی در نظر گرفته‌اند. اگر از کاخ خارج شده و فاصله‌ای نه چندان زیاد را بپیماییم، به آتشدانی خواهیم رسید که به نظر می‌رسد برای ادای مراسم مذهبی تاسیس شده است. چرا که حضور چهار عنصر آب، خاک، باد و آتش از دید برخی از مردم آن روزگار، مزیتی شگرف را به این مکان، بخشیده است.

شاید حضور چشمه‌‌ در مجاورت این عمارت تاریخی، باعث شده است که آن را آتشکده‌ی فیروزآباد نیز بنامند. امروزه، ایوان‌های سنگی گنبدی شکل قسمتی از کاخ اردشیر برجای‌مانده است که می‌توان مطالبی بسیار جالب در مورد نوع معماری صورت گرفته در آن را بدست آورد. به نظر می‌رسد روش معماری انجام شده در این عمارت تاریخی، در دوران بعد از ساخت آن نیز مورد استفاده قرار گرفته و در دیگر بناهای حکومت ساسانی اجرا شده است. برخی از معماران معتقدند به دلیل استفاده از سنگ‌های میخکی در پایه‌ی بنا، و همچنین ایوان‌ها، راهروها و تالارهای بسیاری که در این عمارت تعبیه و ساخته شده است، می‌توان آن‌ را مزیتی بر کاخ سروستان دانست. چرا که سازندگان کاخ سروستان، تعداد تالارها و ایوان‌های کمتری را برای این عمارت درنظر گرفته و گنبدش را نیز از آجر ساخته‌اند. دیوارهایی که بخش بیرونی کاخ را تشکیل می‌دهند، فاقد پنجره بوده و سازندگان، آن‌ها را مانند دیوار قلعه و دژی مستحکم، احداث کرده‌اند. در واقع این دیوارها از ستون‌هایی برخوردار هستند که به طاق نیز متصل است. یکی از شرق‌شناسان به نام بارتلد (شرق‌شناس روسی) بیان می‌کند که در دروازه‌ی شهر در نزدیک استخر آب، محلی به نام بارین وجود داشته که متنی به خط پهلوی بر آن مشاهده می‌شد. در این متن نوشته شده بود که ۳۰ هزار دینار زر برای این عمارت هزینه شده است.

جالب است بدانید که تکنیک‌های طاق‌زنی ساسانیان به طور عمده به کیفیت ملاط گچ بستگی دارد که اجازه طاق‌زنی بدون مرکز می‌دهد چون زمان گیرش آن کم است. نوع قرارگیری گنبد رو ی چهار ضلع با استفاده از گوشه‌سازی‌ها صورت می‌گیرد که تا پایان دوران ساسانی و همچنین در دوران پس از اسلام نیز وجود دارد. نوعی پوشش‌های گنبدی خفته نیز به چشم می‌خورد و در این دوره  پیشرفت بسیاری کرده است.

همانگونه که می‌دانید، آثار برجای مانده از گذشتگان، علاوه بر انتقال اطلاعات زندگی مردم آن روزگار، ارائه‌دهنده‌ی بخشی از فرهنگ و هویت ما نیز خواهد بود. پر واضح است که تلاش برای حفظ و نگهداری از این بناهای تاریخی و ارزشمند، مسئولیتی است که هیچ ایرانی متعهدی در انجام آن کوتاهی نخواهد کرد.

با ارائه‌ی این مقاله‌ سعی شد تا نکاتی جالب و مفید را در مورد معماری و تاریخچه‌ی آتشکده ی فیروزآباد یا (به دلیل بزرگی به نام کاخ فیروز آباد) در اختیار شما دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران قرار دهیم. امید است مفید واقع شده باشد.

خواص آب چغندرقند

توصیه تغذیه ای؛

خواص آب چغندرقند/ سلامت قلب تا پیشگیری از سرطان

به گفته محققان، نوشیدن روزانه یک لیوان آب چغندر به منزله مصرف مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است.

محققان در مطالعات اخیر خود به خواص آب چغندر پی برده و نوشیدن روزانه یک لیوان آب آن را به افراد توصیه می کنند.

یکی از خواص اثبات شده چغندر، تصفیه خون است. طبق مطالعه اخیر دانشمندان، دختران نوجوانی که از کم خونی رنج می بردند، تنها با ۲۰ روز مصرف روزانه یک لیوان آب چغندر سطح آهن خون شان را بهبود بخشیدند. چغندر منبع غنی آهن، ماده غذایی موردنیاز برای تشکیل هموگلوبین است. همچنین این آبمیوه گیاهی برای زنان بارداری که با کمبود آهن روبرو هستند نیز بسیار مفید است.

یکی از خواص دیگر چغندرقند، توانایی آن در حفظ سلامت قلب است. افراد مبتلا به فشار خون بالا یا سایر بیماری های قلبی-عروقی می توانند با نوشیدن آب چغندرقند به خود کمک بزرگی کنند. آب چغندرقند به اتساع عروق خونی کمک کرده و وضعیت گردش خون را بهبود می بخشد. محققان اثبات کرده اند که نوشیدن آب چغندر حاصل از ۵۰۰ گرم از این ماده خوراکی به صورت خام به مدت دو هفته فشار خون را کاهش می دهد.

آب چغندر باعث حفظ جوانی مغز می شود. مطالعات نشان می دهد که فقدان اکسید نیترات مانع از جریان خون مغزی می شود که این به معنای سرعت روند پیری مغز و مرگ نورون هاست. مصرف چغندر به احیای دوباره بخش کورتکس قدامی مغز که مسئول عملکرد شناختی مغز است کمک می کند. در نتیجه مانع از بروز اختلالات مغزی مرتبط با سن نظیر دمانس، آلزایمر و زوال عقل می شود.

خاصیت دیگر چغندر کنترل دیابت است. درحالیکه اکثرا چغندر را غذای ممنوعه برای افراد دیابتی می دانند، اما آب این گیاه به بهبود عملکرد انسولین کمک می کند چراکه این عصاره منبع غنی از بتالاین و نئوبتانین است که به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و ممانعت از تغییرات اکسایشی ناشی از استرس در بیماران دیابتی کمک می کند.

از سوی دیگر وجود بتانین در چغندر از بروز سرطان پیشگیری می کند چراکه این ماده نقش مهمی در حذف توکسین ها و ممانعت از رشد سلول های گوناگون سرطانی دارد.

میان وعده ها را جدی بگیرید

پیشگیری و درمان با طب ورزشی
به توصیه کارشناسان تغذیه، گنجاندن میان وعده ها در برنامه غذایی موجب کنترل قند خون می شود که کنترل قند خون برای بسیاری از افراد جامعه اهمیت دارد.
با وجود اهمیت مصرف میان وعده ها برای اکثر افراد به ویژه کودکان ،نوجوانان ،ورزشکاران  و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند ، اما نکته مهم این است که انتخاب میان وعده ها به شرایط جسمی و نوع زندگی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد و با توجه به این موارد باید بهترین انتخاب را داشت تا بیشترین بهره را از این وعده های کوچک مابین وعده های اصلی غذایی  ببریم.در گزارش شماره قبل به اهمیت و همچنین بهترین انتخاب میان وعده ها در بین افرادی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند،پرداختیم.در این گزارش به نقش میان وعده ها و سایر موارد مربوط به آن در بین ورزشکاران می پردازیم.

اهمیت مصرف میان وعده ها در بین ورزشکاران
اهمیت تغذیه برای عملکرد هرچه بهتر ورزشکاران امری واضح و مشخص است که نمی توان آن را نادیده گرفت .البته دربرخی رشته های ورزشی این اهمیت دو چندان می شود .زیرا به طور مثال در بدنسازی و پرورش اندام، تغذیه یک فاکتور اساسی و موثر در کسب بهترین نتیجه محسوب می شود.در این میان نقش میان وعده های غذایی در برنامه غذایی یک ورزشکار نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.زیرا مصرف میان وعده ها در بین ورزشکاران بیشتر به وعده غذایی قبل و بعد از تمرین تبدیل شده است.
آنچه که یک ورزشکارقبل  از تمرینش می خورد و  یا می نوشد ، اثر زیادی بر تمرینش  دارد.اهمیت غذای پس از ورزش از غذای قبل از ورزش، کمتر نیست.زیرا وعده غذایی پس از تمرین  علاوه برکمک  به بازسازی بدن و ریکاوری بهتر ،ورزشکار را برای فعالیت ورزشی بعدی هم آماده می کند. 

نقش تغذیه قبل و بعد از ورزش
دانستن اینکه فرد چه زمان و چه نوع تغذیه ای دارد می تواند سبب تفاوت در نوع تمرینات ورزشی فرد گردد. این مسئله باعث درک بهتر رابطه غذا خوردن و ورزش کردن می شود.خوردن و ورزش کردن دست دردست یکدیگر دارند، زمان و نوع تغذیه شما می تواند در نوع حسی که شما در حین انجام تمرینات ورزشی خود می کنید مهم باشد و اینکه آیا آن تمرین تنها به عنوان ورزش روزمره است و یا برای یک رقابت مهم است نوع تغذیه و تمرینات را تعیین می کند.
ابتدا توصیه می شود که سعی کنید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که مجبور نشوید پس از وعده های اصلی غذایی خود تمرین کنید و بهتر است سه تا چهار ساعت فاصله بین وعده اصلی غذایی و تمرین باشد. خوردن بیش از حد قبل از ورزش می تواند باعث  کندی و سنگینی شما گردد. همچنین تغذیه ی خیلی کم و ناچیز  قبل از ورزش انرژی لازم را برای حفظ نشاط و شادابی در حین تمرین به شما نمی دهد، وعده هایی که شما می خورید با احساستان در حین ورزش کردن رابطه ی مستقیم دارد .البته مصرف یک میان وعده که نیازهای اصلی شما برای یک تمرین خوب را فراهم می کند ،قبل از تمرین توصیه می شود. 

انتخاب میان وعده مناسب برای قبل از تمرین
مهمترین اصل در انتخاب میان وعده ها این است که میان وعده شما حاوی ترکیباتی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌های مفید (درشت مغذی ها ) باشد و  اگرهدفتان از تمرینات کاهش وزن و لاغری است ،بهتر است که این میان وعده کمتر از ۱۵۰ کالری داشته باشد. در صورتیکه  پیش از ورزش میان وعده میل می‌کنید باید نسبتِ کربوهیدرات به پروتئین سه به یک باشد. بعد از ورزش این نسبت باید دو به یک شود. یک موز با کره بادام زمینی یا یک اسموتی کوچک (مخلوطی از میوه ها و ماست یا شیر) انتخاب‌هایی فوق‌العاده هستند. اگریک ساعت یا کمتر از یک ساعت ورزش می‌کنید برهم خوردن این نسبت‌ها چندان اهمیتی ندارد. بهتر است میان وعده خود را بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه پیش از ورزش میل کنید بهتر است، البته این به آن معنا نیست که پیش از ورزش باید میان‌وعده میل کرد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که با شکم خالی ورزش کنند، شما هر آنچه که بدنتان می‌طلبد را انجام دهید. اما میان‌وعده بعد از ورزش را، بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد میل کنید.

اهمیت گنجاندن کربوهیدارات در وعده قبل از تمرین
از آنجاییکه عکس‌العمل نامطلوب گوارشی به مصرف‌ کربوهیدرات‌ در طول‌ یک‌ ساعت‌ قبل‌ از ورزش‌ به ندرت در ورزشکاران دیده شده است. غذاهای‌ محتوی کربوهیدرات‌ اثرات‌ متفاوتی‌ بر روی گلوکز خون‌ دارند. غذاهای‌ با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌ باعث‌ آزاد سازی‌ آرام‌ و پیوسته‌ گلوکز در خون‌ می‌شوند در حالی‌ که‌ غذاهای‌ با  شاخص گلیسمی‌ بالا باعث‌ افزایش‌ سریع‌ و کوتاه‌ مدت‌ گلوکز خون‌ می‌شوند. طبق توصیه کارشناسان تغذیه ‌ سعی کنید تا غذاهایی با شاخص گلایسمی پایین‌، به‌عنوان‌ غذای‌ قبل‌ از ورزش‌ استفاده‌ شوند چون‌ این دسته از مواد غذایی  منجر به‌ آزاد سازی‌ آهسته‌ و پیوسته‌ گلوکز درخون‌ می شوند و سطح‌ گلوکز خون‌ را برای‌ مدت‌ بیشتری‌ پایدار نگه‌ می دارند. بنابراین مصرف مواد غذایی مانند ماست‌، نان‌ حبوبات‌، ماکارونی‌، پرتقال‌ و موز سبز در فاصله زمانی یک تا دو ساعت قبل از تمرین توصیه می شود.

پیشنهاد غذایی  قبل از تمرین
 آجیل، موز، سبزیجات خام، تخم مرغ آب پز (بهتر است سفیده تخم مرغ) ، پنیر کم چرب و میوه، نصف ساندویچ بوقلمون با نان گندم کامل، بیسکویت های گندم کامل همراه با کره یا پنیر، شیر (به خصوص شیرکاکائو)، آب میوه یا آب گوجه فرنگی واکثر نوشابه های انرژی زای مجاز پیشنهاد های مناسبی برای تغذیه قبل از تمرین هستند.

انتخاب میان وعده مناسب برای پس از تمرین
وقتی که ورزش می کنیم، ماهیچه های ما نسبت به مواد مغذی که در دسترس دارند، به شدت حساس می شوند و این حساسیت فقط برای مدت کمی باقی می ماند. به همین دلیل زمان بندی برای خوردن غذای بعد از ورزش بسیار مهم بوده و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد از ورزش کردن است و ما باید در این فاصله، کربوهیدرات سالم و پروتئین مصرف کنیم. در این فاصله زمانی مهم، سلول های ماهیچه ای ما به اثرات انسولین ( هورمونی که به انتقال اسیدهای آمینه از پروتئین ها به سلول های بدن ) حساس تر می شوند. انسولین همچنین کربوهیدرات رو به درون سلول ها هدایت می کند تا به صورت گلیکوژن در سلول ذخیره شود. این ذخیره کربوهیدرات می تواند برای تأمین انرژی برای ماهیچه هایی که در نوبت بعدی ورزش شرکت دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

اهمیت مصرف آب در میان وعده پس از تمرین
با توجه به اینکه در طول تمرین با عرق کردن نمک های مهم بدن مثل سدیم و پتاسیم را از دست می دهیم باید پس از تمرین این مایعات جایگزین شوند. به همین منظور در میان وعده پس از تمرین گنجاندن مایعات نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. آب یکی از بهترین انتخاب ها است. خیلی از ما ممکن است که از نوشیدنی های پرانرژی استفاده نکنیم، پس بهتر است که از آب میوه ها استفاده کنیم تا کربوهیدرات و پتاسیم (بر حسب نوع میوه) مورد نیازبدن رو تأمین کنیم. نوشیدنی های ورزشی هم وجود دارند که نه تنها مایعات و کربوهیدرات رو فراهم می کنند بلکه بعضی از آنها، پروتئین و مقدار مناسبی از نمک های از دست رفته، رو هم دارند. اما باید مواظب باشیم که در نوشیدن این نوشیدنی های ورزشی زیاده روی نکنیم چون ممکن است که باعث اضافه وزن در ما شوند.

اهمیت پروتئین در میان وعده پس از تمرین
پروتئین به بازسازی و رشد ماهیچه ها بعد از ورزش کمک می کند. کافی است که حدود ۱۰ گرم پروتئین مصرف کنیم. یک وعده غذایی ایده آل برای بعد از ورزش باید ترکیبی از کربوهیدرات های سالم و پروتئین باشد. به طور مثال می توانیم از ساندویچی که نان آن از غلات کامل تهیه شده همراه با ماست و میوه و نوشیدنی های پروتئینی استفاده کنیم.

اهمیت کربوهیدرات در میان وعده پس از تمرین
از آنجاییکه در شروع تمرین ذخایر گلیکوژن کبد و عضلات باید تکمیل باشند. بنابراین در فاصله بین دو تمرین ذخایر کربوهیدرات باید جایگزین شوند، در غیر این صورت در تمرین بعدی  فرد با کمبود انرژی مواجه خواهد شد و این امر باعث استفاده از ذخایر پروتئینی یعنی عضلات به عنوان یک منبع انرژی خواهد شد. برای کسب نتیجه مطلوب باید بلافاصله بعد از تمرین حتی پیش از تعویض لباس یک وعده غذایی پر کربوهیدرات با پروتئین متوسط اما با کیفیت بالا مصرف شود. این وعده ی غذایی باید ترکیبی از کربوهیدرات پیچیده مانند برنج و سیب زمینی باشد و کربوهیدرات ساده مانند خرما موز عسل و انواع میوه ها باشد. زیرا کربوهیدرات ساده به پر کردن سریع ذخایر تخلیه شده منجر خواهد شد و کربوهیدرات پیچیده به تداوم این روند کمک خواهد کرد.

پیشنهاد غذایی پس از تمرین
ماست کم چرب به همراه گردو و میوه، شیر شکلات کم چرب ، شیر و خرما بعلاوه سفیده تخم مرغ ، نان تست تهیه شده از آرد کامل گندم به همرا کره بادام زمینی، موز و کره بادام زمینی ، مصرف خشکبار بخصوص  گردو و بادام در کنار شیرو یا ماست کم چرب منابع بسیار غنی پروتیئن و اسید چرب مفید امگا۳ هستند که برای عضله سازی در ورزشکاران و کاهش فشار خون بسیار مفید هستند. خشکبار با تقویت سیستم متابولیسم بدن به میزان ۱۱ درصد کمک خوبی برای افرادی است که قصد کاهش وزن را دارند.
البته باید توجه کنید که انتخاب میان وعده مناسب برای قبل و پس از تمرین به نوع و میزان شدت وهمچنین  زمان تمرین شما و همنچنین هدفی که از تمرین کردن دارید، بستگی  دارد.زیرا به طور مثال پیشنهاد های ذکر شده برای ورزشکاران رشته های بدنسازی و یا پرورش اندام کافی و مناسب نیست و پاسخگوی نیاز آنان نخواهد بود.
به همین منظور علاوه بر بهره گیری از کمک مشاوران تغذیه شما می توانید با توجه به فاکتورهای ذکر شده خودتان بهترین میان وعده مناسب را انتخاب کنید. بنابراین به وضعیت خودتان در طول تمرین وعملکردتان توجه کنید. اجازه دهید تجربه ها و احساستان به شما بگویند که به طور دقیق چه زمان و چه مقدار به غذا نیاز دارید، بهترین کار برای شما یادداشت عکس العمل و واکنش های بدنتان به مصرف مواد غذایی در حین، قبل و بعد از تمرین است. به این ترتیب خودتان می توانید بهترین برنامه ی تغذیه ای را برای بدنتان تهیه کرده و به آن عمل کنید.

پیتزای سنتی

یک دستیار طب سنتی طرز تهیه پیتزای سنتی را تشریح کرد.
مصرف غذاهایی مانند پیتزا، ماکارونی و الویه به‌دلیل اینکه از دیدگاه طب سنتی غذاهای سنگین و غلیظ به حساب می‌آید, موجب تولید خون غلیظ می‌شود و بیماری‌های گوناگونی مانند دردهای مفاصل, پوکی استخوان, نازایی, واریکوسل, دیابت, فشارخون و ... ایجاد می‌کند.
 مواد لازم برای تهیه پیتزای سنتی
 بادنجان متوسط 3 عدد, هویج پخته و خردشده نصف لیوان,گوجه‌فرنگی 4 عدد, کلم‌برگ سفید خام خردشده نصف لیوان, لوبیاسبز پخته و خردشده یک لیوان سرخالی, فلفل دلمه‌ای متوسط یک عدد, پیاز یک عدد, آب‌غوره یا آب‌لیموی تازه 3 قاشق غذاخوری, روغن کنجد یا روغن زیتون 8 الی 9 قاشق غذاخوری, زردچوبه و دارچین از هرکدام نصف قاشق چای‌خوری و پنیر لیقوان رنده‌شده 100 گرم و خمیر نان سنگک یک عدد.
 طرز تهیه پیتزای سنتی
 غلامرضا کردافشاری دستیار تخصصی طب سنتی درباره طرز تهیه این یتزای سنتی را چنین گفت: گوجه فرنگی‌ها را درون قابلمه روی حرارت بگذارید تا بپزد. ضمن پختنْ نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، ادویه خورشتی، دارچین و پودر آویشن شیرازی را به مخلوط اضافه کنید و در اواخر پخت هم 2 قاشق غذاخوری آبغوره و یا آب‌لیموترش تازه به آن بیفزایید و در قابلمه را بردارید تا مخلوط کاملاً غلیظ شود، بدین ترتیب سس گوجه‌فرنگی آماده می‌شود. بادنجان را روی شعله پخش‌کن اجاق کباب کرده و پوست بکنید و ساطوری کنید.
 این دستیار تخصصی طب سنتی افزود: سپس آنها را به‌همراه 2 قاشق غذاخوری سس گوجه‌فرنگی آماده شده و نصف لیوان آب و دو قاشق غذاخوری  روغن به‌مدت حدود 15 دقیقه بپزد تا کاملاً له شوند. گل‌کلم، هویج، لوبیاسبز و کدوسبز را بخارپز کنید و جداگانه هرکدام را ریز خرد کنید و کنار بگذارید. کلم‌برگ سفید خام را هم ریز خرد کنید و به‌همراه فلفل دلمه‌ای خردشده و با کمی آب بپزید. در ضمن پختن، 2 قاشق غذاخوری روغن را به‌همراه نمک و فلفل و یک قاشق چای‌خوری پودر آویشن شیرازی به مخلوط اضافه کنید و پخت را ادامه دهید تا آب آن کاملاً تمام شود. پنیر لیقوان را رنده کنید و کنار بگذارید.
 وی ادامه داد: حال با چرب کردن یا خیس کردن دست خود، خمیر نان سنگک را روی یک سینی چرب‌شده پهن کنید. دقت کنید که قطر خمیر زیاد نباشد. از سس گوجه‌فرنگی که قبلاً آماده کرده بودید به‌مقدار لازم روی خمیر بریزید و آن را به‌طور یک‌نواخت در سرتاسر خمیر پخش کنید. سپس مخلوط بادنجان را روی آن بریزید و آن را هم به‌طور یک‌نواخت در سرتاسر خمیر پخش کنید. پس از آن، به‌ترتیب گل‌کلم، کدوسبز، لوبیاسبز و هویج را روی مخلوط بادنجان پخش کنید و در آخر مخلوط کلم‌برگ سفید و پیاز و فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و کمی پودر آویشن روی آن بپاشید.
 کردافشاری در کتاب تغذیه در طب ایرانی ــ اسلامی آورده است: پیتزا را در فری که از قبل گرم کرده‌اید بگذارید تا به‌مدت 15 دقیقه با دمای متوسط بپزد. سپس سینی را از فر بیرون آورید و پنیر لیقوان رنده‌شده را در سراسر پیتزا پخش کنید و مجدداً برای 5 دقیقه دیگر آن را درون فر قرار دهید. پیتزای آماده شده را از فر خارج کنید و بگذارید کمی سرد شود. سپس آن را برش دهید و در دیس بچینید.

پیشگیری از آلزایمر

9 روش برای پیشگیری از آلزایمر

برای بسیاری از افراد که گمان می کنند آلزایمر بیماری افراد کم سواد است شاید این سوال پیش بیاید که چرا با افزایش میزان تحصیلات و فعالیت های فکری همچنان میزان ابتلا به این نوع از زوال عقل در حال افزایش است؟
دکتر مسعود مهرپور*: چندی پیش خبری منتشر شده بود در مورد افزایش میزان ابتلا به آلزایمر در جامعه کنونی! برای بسیاری از افراد که گمان می کنند آلزایمر بیماری افراد کم سواد است شاید این سوال پیش بیاید که چرا با افزایش میزان تحصیلات و فعالیت های فکری همچنان میزان ابتلا به این نوع از زوال عقل در حال افزایش است؟ با اینکه آلزایمر بیماری افراد کم سواد نیست اما در افرادی که سطح تحصیلات پایین تری دارند، بیشتر دیده می شود.
شاید آنچه بیش از سطح تحصیلات در بروز این بیماری نقش دارد سن افراد است. با هر 5 سالی که به طول عمر افراد اضافه می شود احتمال ابتلا به آلزایمر 2 برابر می شود. از عوامل خطری که در کنار سن می توانند در بروز آلزایمر موثر باشند، سطح سواد پایین، کیفیت پایین زندگی، تغذیه نامناسب، فشار خون بالا و کنترل نشده، سیگار و الکل و... است که روی بافت مغز اثر گذاشته و می توانند عامل زوال عقل باشند... و اما چند نکته مهم دیگر درباره آلزایمر:

9 نکته درباره آلزایمر
1- ژنتیک برخلاف تصور عام در بروز این بیماری دخالت ندارد. اگر فردی در سنین بالا دچار آلزایمر شد، نباید خانواده آن فرد نگران ارثی بودن این مساله شوند. در افراد بالای 65 سال، شیوع این بیماری به طور کلی بالاست.
2- آلزایمر مرحله بندی دارد. در آلزایمر تخریب قشر مغز در بخش حافظه چندین سال طول می کشد اما در سایر بیماری های فراموشی ممکن است این روند شدیدتر و سرعت آن سریع تر باشد.
3- منظور از دیگر بیماری هایی که غیر از آلزایمر می تواند باعث اختلالات حافظه شود؛ کم کاری تیروئید، اختلالات ویتامینی و... است که اگر زود تشخیص داده شوند قابل درمانند. لازم است حتما به متخصص مراجعه شود تا آزمایش های لازم را تجویز کند زیرا درمان این نوع بیماری ها با هم متفاوت است.
4- برای آلزایمر درمان قطعی نداریم اما به کمک داروها می توان روند بیماری را کند کرد.
5- برخی کارها هست که حتی در بیماران باعث کند شدن روند بیماری می شود؛ از جمله: تمرینات حافظه مثل مطالعه و بازی های ذهنی مثل جدول حل کردن و حضور در جامعه و حفظ ارتباطات اجتماعی.
6- افرادی که مشکلات شنوایی یا بینایی دارند بهتر است حتما از سمعک و عینک استفاده کنند زیرا عدم تحریک شنوایی و بینایی خود سبب انزواطلبی فرد و کند شدن فعالیت های مغزی می شود.
7- افراد بازنشسته حتما باید مطالعه فراوانی داشته باشند. صفحات اجتماعی و استفاده از اینترنت و حل جدول و پیگیری اخبار و سریال ها در پیشگیری از آلزایمر بسیار کمک کننده است.
8- عدم مصرف مواد غذایی چرب و نمک، ورزش، ترک سیگار، کنترل بیماری قند و فشار خون شما را از آلزایمر دور می کند.
9- ممکن است آلزایمر با بیماری دیگری در سالمندی اشتباه گرفته شود؛ افسردگی در سنین بالا شایع است و علائمی مشابه فراموشی دارند. البته در افراد مبتلا به آلزایمر این خود فرد نیست که متوجه بیماری اش می شود بلکه اطرافیان به دلیل علائمی که بروز می کند متوجه مشکل می شوند اما در افراد مبتلا به افسردگی خود فرد به دلیل اختلالات حافظه به پزشک مراجعه می کند و اطرافیان برعکس متوجه بیماری نیستند.

9 نکته درباره آلزایمر
با آلزایمر کنار می آیممارت مر کادیه، کمدین 86 ساله فرانسوی، در کانال europe1 در مورد ابتلایش به آلزایمر گفت و تاکید کرد دلیل اینکه در مورد این بیماری صحبت می کند، این نیست که برایش دلسوزی کنند چون: «می دانم به زودی آلزایمرم پیش می رود و حتی توان راه رفتن را هم از دست می دهم اما تا آن روز به زندگی امید دارم و لازم می دانم در مورد بیماری ام صحبت کنم تا شاهدی برای دیگری افراد باشم. همه بدانند این بیماری یکدفعه زندگی آدم را تعطیل نمی کند و تا روزی که وقتش برسد، باید از زندگی لذت برد.»
*متخصص مغز و اعصاب، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

مراقب ستون فقرات باشید

چگونه باید از ستون فقراتمان مراقبت کنیم و بهترین روش های محافظت از آن کدامند بهتر است بیشتر به فکر ستون فقرات بدنتان باشید چون بسیار حساس و مهم هستند و نقشی حیاتی در بدنمان ایفا می کنند
چگونه باید از ستون فقراتمان مراقبت کنیم و بهترین روش های محافظت از آن کدامند بهتر است بیشتر به فکر ستون فقرات بدنتان باشید چون بسیار حساس و مهم هستند و نقشی حیاتی در بدنمان ایفا می کنند
محافظت از ستون فقرات با این روش ها
داشتن ستون فقرات سالم می تواند در حفظ کیفیت زندگی در میانسالی و دوران سالمندی بسیار مؤثر باشد. از این رو رعایت نکاتی ساده اما کلیدی می تواند راهی برای خداحافظی با دردهای ستون فقرات باشد.
دکتر محدثه آزادواری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با تأکید بر لزوم اصلاح شیوه جابه جایی اجسام می گوید: هنگام جابه جایی اجسام بهتر است مواردی را که می تواند در صورت رعایت نکردن، سلامت شما را با آسیب های جدی مواجه کند، رعایت کنید.
٭ در صورتی که جسم سنگین است حتماً برای جابه جایی آن کمک بگیرید.
٭ برای برداشتن اجسامی که پایین تر از کمر قرار گرفته است، پشت خود را صاف نگهدارید و زانوها و مفاصل ران خود را خم کنید. هرگز کمر خود را با زانوهای صاف خم نکنید.
٭ نزدیک به جسمی که می خواهید بردارید بایستید و پاهای خود را کمی باز کرده، محکم روی زمین قرار دهید. عضلات شکم و باسن خود را سفت بگیرید.
٭ کاملاً صاف بدون هیچ چرخشی بایستید.
٭ اگر جسمی را از روی میز برمی دارید آن را جلو بکشید تا نزدیک لبه میز شود، این گونه می توانید جسم را کاملاً نزدیک به خود حمل کنید. زانوهای خود را خم کنید تا کاملاً نزدیک جسم قرار بگیرید، با استفاده از پاهای خود جسم را بلند کرده و به حالت ایستاده در بیایید.
٭ از حمل اجسام سنگین در سطح کمر بپرهیزید.
٭ اجسام را نزدیک بدن خود نگه دارید در حالی که بازوهایتان خم است. عضلات شکم و باسن خود را منقبض و سفت نگه دارید. قدم های کوتاه برداشته و آهسته راه بروید.
٭ هنگامی که می خواهید جسم را بر زمین بگذارید پاهای خود را نزدیک جایی که می خواهید جسم را قرار دهید بگذارید، عضلات شکم خود را سفت کرده و سپس مفصل ران و زانوی خود را سفت کنید.
٭ قبل از آن که جسم سنگین را بردارید مطمئن شوید که پاهای خود را محکم روی زمین قرار داده اید.

محافظت از ستون فقرات با این روش ها

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه به بهترین حالت برای خوابیدن یا دراز کشیدن اشاره کرده و می افزاید:
٭ بالش حتماً باید زیر سر شما باشد و نباید زیر شانه های شما قرار بگیرد و قوام آن باید طوری باشد که سر در حالت نرمال قرار بگیرد.
٭ در حالتی بخوابید که قوس های نرمال ستون فقرات شما حفظ شود (مانند خوابیدن به صورت طاق باز به همراه یک بالشت در زیر زانوها یا یک رول کمر در زیر قسمت های پایین کمر، یا خوابیدن به پهلو به همراه زانویی که کمی خم باشد)
٭ هرگز به پهلو با زانوهای جمع شده داخل قفسه سینه نخوابید. هرگز روی شکم بخصوص روی یک تشک نرم نخوابید، چراکه می تواند باعث کشیدگی ستون فقرات شده و گردن درد ایجاد کند. خوابیدن روی یک بالشت، که از شانه تا مفاصل ران را حمایت می کند نیز یک روش خوب برای خوابیدن خواهد بود.
٭ یک تشک قوام دار انتخاب کنید که حالت مواج نداشته باشد. اگرلازم شد یک تخته زیر تشک خود بگذارید. و همچنین می توانید تشک خود را روی زمین قرار دهید. اگر همیشه روی یک تشک نرم می خوابیدید، خوابیدن روی یک سطح سفت می تواند دردناک باشد. ببینید چه چیزی برای شما راحت تر است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه توصیه می کند: سعی کنید از یک حمایت کننده برای کمرتان در شب استفاده کنید. از ملحفه یا حوله های دستی تا شده می توانید استفاده کنید. این بخصوص برای کسانی که لگن پهن و کمر کوچک دارند می تواند کمک کننده باشد. هنگامی که می خواهید از خواب بیدار شوید، به پهلو بچرخید و زانوهای خود را از لبه تخت پایین بیندازید و با کمک دست هایتان بلند شوید و هرگز روی کمر خم نشوید.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران مواردی را که برای درست نشستن باید رعایت شود این گونه عنوان می کند:
٭ با پشت صاف بنشینید و شانه ها را صاف بگیرید.
٭ هنگام نشستن باید هر سه قوس طبیعی ستون فقرات حفظ شود. استفاده از یک حوله یا رول پارچه ای به حفظ این قوس های نرمال کمک می کند.
٭ هنگام نشستن به طور مکرر وزن خود را روی هر دو مفصل ران جابه جا کنید.
٭ زاویه زانو هنگام نشستن باید 90 درجه باشدو همچنین مفصل زانو باید در راستای مفصل ران یا مختصری پایین تر از مفصل ران باشد (در صورت لزوم از زیرپایی استفاده کنید)، پاها را روی هم نیندازید.
٭ کف پاها کاملاً روی زمین قرار بگیرد.
٭ در یک حالت ثابت بیش از 30دقیقه ننشینید.
٭ در محل کار ارتفاع صندلی و میز خود را تنظیم کنید. نزدیک به میز کار خود بنشینید، شیب میز کار باید به سمت شما باشد. آرنج های خود را روی میز قرار دهید و شانه ها باید در وضعیت راحت باشد.
٭ هنگامی که روی صندلی چرخان نشسته اید و می خواهید بچرخید از کمر نچرخید بلکه کل بدن را بچرخانید.
٭ هنگامی که از روی صندلی بلند می شوید با زانوهای صاف بایستید و از خم شدن به سمت جلو روی کمرتان بپرهیزید.
٭ سایر حالات نشستن برای مدت کوتاه اشکالی ندارد اما برای نشستن در طولانی مدت رعایت موارد ذکر شده برای اینکه کمترین فشار به ستون فقرات وارد شود ضروری است.

دکتر آزادواری با تأکید بر اهمیت درست رانندگی کردن نیز توصیه می کند:
از یک حمایت کننده برای کمر خود استفاده کنید تا قوس طبیعی کمر حفظ شود. زانوها باید هم سطح یا کمی بالاتر از مفاصل ران قرار بگیرد. صندلی را نزدیک فرمان قرار دهید تا قوس های طبیعی ستون فقرات حفظ شود، فاصله صندلی تا فرمان باید به اندازه ای باشد که زانوها براحتی خم شود و پاها به پدال برسد.

وی، با اشاره به اهمیت درست ایستادن در حفظ سلامت ستون فقرات خاطرنشان می کند:
٭ هنگام ایستادن، با کمی غبغب گرفتن سر خود را به صورت مستقیم بگیرید.
٭ قسمت بالای سر خود را به طرف سقف بگیرید.
٭ لاله های گوش در خطی قرار بگیرد که از میانه شانه ها بگذرد.
٭ شانه ها را به صورت صاف بگیرید.
٭ زانوها به صورت صاف باشد البته در حدی که به سمت عقب نرود.
٭ شکم را داخل بکشید. لگن را به جلو یا عقب نچرخانید.
٭ کفش های مناسب برای حفظ قوس های کف پا بپوشید.
٭ برای مدت طولانی در یک حالت نایستید.
٭ هنگام ایستادن یک پا را کمی بالا برده و روی یک جعبه یا پله قرار دهید، بعد از چند دقیقه جای پاها را با هم عوض کنید.
٭ هرگاه در حال ظرف شستن در آشپزخانه هستید، در کابینت را باز کنید و یک پا را درون کابینت قرار دهید، بعد از پنج تا پانزده دقیقه جای پاها را با هم عوض کنید.

فستیوال یخ و برف

فستیوال یخ و برف از جشن هایی است که در شهر هاربین چین برگزار می شود.
شهر سرد هاربین در شمال‌شرقی چین که دمای آن در ماه‌های سرد زمستان به ۳۰- درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد،ساختمان‌های عظیم یخی همراه با مجسمه‌های بزرگ برفی، کنده‌کاری‌های روی برف، فانوس‌های یخی، نمایش آتش‌بازی و تفریحات برفی؛ هاربین را امسال به یکی از مراکز معروف زمستانی تبدیل کرده است.منظره این شهر در شب از دید بازدیدکنندگانی که سرمای سخت این شهر را تحمل می‌کنند، با روشن شدن چراغ‌های رنگی از داخل و بیرون ساختمان‌ها و مجسمه‌ها دیدنی‌تر است. در طول فستیوال امسال، نمایشگاه مجسمه‌های برفی، میهمانی باغ فانوس یخی، مسابقه اسکی، مسابقه فوتبال روی برف، رقابت‌های اسکیت، مسابقات رالی روی یخ، اجرای تئاتر و مذاکرات اقتصادی و تجاری برپاست.

برای مشاهده اندازه واقعی تصاویر روی آنها کلیک کنید

میان وعده های غذایی

پیشگیری و درمان با طب ورزشی
به توصیه کارشناسان تغذیه گنجاندن میان وعده ها در برنامه غذایی موجب کنترل قند خون می شود که کنترل قند خون برای بسیاری از افراد جامعه اهمیت دارد.
مصرف میان وعده ها برای تمامی افراد لازم است، اما کودکان ،نوجوانان ،ورزشکاران و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بیشتر از سایرین باید به آن توجه کنند و میان وعده های مناسب را باید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند. با وجود اهمیت میان وعده ها اما نکته مهم این است که انتخاب میان وعده ها به شرایط جسمی و نوع زندگی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد و با توجه به این موارد باید بهترین انتخاب را داشت.
انتخاب بهترین میان وعده ها
میان‌ وعده‌ها اگر درست انتخاب شوند ، اغلب حاوی مواد مغذی ارزشمندی هستند که فقط با مصرف وعده‌های غذایی تامین نمی‌شود.البته همه میان ‌وعده‌ها برای هر هدفی،مفید نیستند و در انتخاب آن باید دقت بسیاری کرد. خوردن میان وعده برای افراد لاغر متفاوت است و آن ها باید از شیر پرچرب خامه عسل، کیک، بادام زمینی استفاده کنند باید ۴ ساعت بعد از غذا خوردن ناهار میان وعده را در برنامه غذایی خود قرار دهیم.
انتخاب میان وعده سالم کار دشواری است. غذاهایی را انتخاب کنید که گرسنگی‌تان را رفع کند و انرژی و مواد مغذی موردنیاز را به بدنتان برساند. سعی کنید برای جبران مواد مغذی مورد نیاز بدنتان که امکان دارد در برنامه غذایی شما گنجانده نشود ،از این میان وعده ها بهره ببرید .به طور مثال برای جبران کمبود فیبر و یا بالا بردن سطح کلسیم بدنتان انتخاب هایی کنید که این مواد غذایی در آن موجود باشد.
غلات کامل: میان‌وعده‌های تهیه شده از غلات کامل غنی از فیبر و کربوهیدرات پیچیده هستند و به شما انرژی کافی می‌دهد که تا رسیدن به زمان غذای اصلی گرسنه نشوید. بیسکویت‌ها و کراکرهای سبوس‌دار مناسبند.
میوه‌ها و سبزیجات: خوردن میوه و سبزی بدون داشتن چربی یا کالری زیاد باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود و انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر لازم را به بدنتان می‌رساند. 
دانه‌ها ومغزها: حاوی پروتئین هستند و سیری طولانی‌مدت ایجاد می‌کنند. میزان چربی آنها هم بالاست ولی از نوع چربی غیراشباع است که برای سلامتی بسیار مفید است. اما به‌هرحال کالری مغزها زیاد است و نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد.
لبنیات کم‌چرب: شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی منبع غنی کلسیم و پروتئین و حاوی ویتامین‌ها و موادمعدنی بسیار هستند. لبنیات چربی هم دارند، پس بهتر است برای جلوگیری از چاقی، از نوع کم‌چرب آنها استفاده کنید.ضمن اینکه مصرف کلسیم در لاغری و کاهش وزن نیز بسیار موثر است.
با اینکه میان‌وعده‌ها جزئی از یک رژیم‌غذایی سالم هستند اما اگر در مصرف آنها میانه‌روی را فراموش کنیم می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. به طور مثال یک مشت بادام که به طور تقریبی 23 عدد می شود ،حدود 163 کالری دارد. اما کالری یک پیاله آن به بیشتر از 800 هم می‌رسد.
اهمیت مصرف میان وعده ها در کاهش وزن:
امروزه طبق توصیه کارشناسان تغذیه خوردن پنج وعده در روز توصیه می شود که صبحانه ناهار شام و دو میان وعده است که در هر وعده باید مقدار کمتری غذا مصرف کنیم . با توجه به اینکه مصرف میان وعده ها باعث می شود تا فرد بین وعده‌های غذایی احساس سیری کرده و همین احساس سیری مانع از پرخوری و در نتیجه مانع از اضافه وزن می‌شود. همچنین از آنجاییکه وقتی وعده های غذایی حفظ شود قند خون تنظیم می شود و عملکرد ذهنی بهتر است و شخص دیرتر خسته می شود و عصبانی نمی شود و واکنش روحی مناسبت تری دارد. 
میان‌وعده‌های سالم و مناسب برنامه کاهش وزن شما را کامل می‌کنند و خوردن آنها در طول روز ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که کسانی که میان‌وعده را حذف می‌کنند در وعده‌های اصلی بیشتر غذا می‌خورند و بیشتر به غذاهای چرب روی می‌آورند. مهمترین فایده خوردن میان‌وعده این است که دیگر بعد از آن هوس خوردن غذاهای ناسالم برای رفع گرسنگی‌تان را نخواهید داشت.از آنجاییکه اکثر اوقات افراد به خاطر مشغله زیاد وقت کافی برای داشتن تغذیه سالم ندارند، خوردن یک میان‌وعده سرپایی کوچک و مغذی حداقل تا حدی نیاز بدن را برطرف می‌کند.برای اضافه کردن میان‌وعده‌های سالم به برنامه کاهش وزن باید تنوع، تعادل و میانه‌روی را در نظر داشته باشید. اینکه میان‌وعده‌ها را چه زمانی و چه‌طور وارد برنامه روزانه‌مان کنیم اهمیت زیادی دارد.
انتخاب بهترین میان وعده برای کاهش وزن
برای اینکه بهترین انتخاب را برای میان وعده خود داشته باشید باید بدانید که شما در هر روز مجاز به مصرف دو میان وعده و آن هم با حدود 150 کالری هستید. کربوهیدرات ها روزانه ۴۰ تا ۵۰ درصد از کالری میان‌وعده‌های شما را تامین می‌ کنند، که حدود۱۴ تا ۲۰ گرم می‌شود. انتخاب کربوهیدرات‌هایی سرشار از فیبر از قبیل میوه ها و غلات کامل بهترین انتخاب از دسته کربوهیدرات ها هستند. همچنین با مصرف ۶ تا ۱۰ گرم پروتئین، در کل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری مورد نظر میان‌وعده به بدن می‌رسد. با مصرف میان‌وعده‌هایی که حاوی پروتئین است، حس سیری بیشتری را تجربه می‌کنید. پروتئین توازنی بین میزان کربوهیدراتی که وارد خون شما می‌شود ایجاد می‌کند، پس اگر شما میان‌وعده‌ای که مصرف می‌کنید حاوی پروتئین اندکی باشد،در نهایت با افزایش میزان قند خون شما منجر به حس گرسنگی بیشتر و پرخوری مضاعف خواهد شد.
همچنین در مصرف چربی ها نیز باید در میان وعده ها دقت شود .اما چربی‌ها باید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از کالری میان‌وعده‌ها را تشکیل دهند، که در نهایت حدود ۶ تا ۱۰ گرم می‌شود. چربی‌های سالم حس سیری و اشباع شدگی را ایجاد می‌کنند. نکته اساسی درباره چربی‌ها،‌ احتیاط در میزان مصرف آنهاست زیرا چربی‌هایی مانند آجیل‌ها، مغزها و آوکادو حاوی کالری فراوانی هستند.
گنجاندن فیبرها در میان وعده‌های عذایی از اهمیت بالایی برخوردار است ، سعی کنید به میزان لازم فیبر مصرف کنید، مصرف حداقل ۳ گرم فیبر در میان‌وعده‌های خود که از جمله ضروریات است نه تنها برای طولانی مدت حس سیری ایجاد می‌کند بلکه ۲۵ گرم کالری مورد نیازتان تامین می‌شود. با مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر تناسب اندام و سلامت خود را تضمین کنید، با مصرف فیبر در طول روز احساس پرانرژی بودن، می‌کنید. همچنین مصرف فیبر میزان قند خون شما را کنترل و درسطح نرمال و طبیعی حفظ می‌کند. برای مصرف قند در میان وعده ها بهترین گزینه عسل آن هم به میزان یک قاشق چایخوری در هر میان وعده است . در کل فقط ۱۰ گرم قند در روز مجاز به مصرف هستید.
نکاتی مهم درمصرف میان وعده ها برای کاهش وزن
بعضی اوقات ما درباره مصرف میان وعده ها زیاده روی می کنیم.یا در انتخاب بهترین میان وعده دچار اشتباه می شویم و در نهایت به جای اینکه مصرف میان وعده ها برای ما مفید باشد، به ضرر ما تمام می شود . بیرون آمدن از چرخه میان وعده های ناسالم کار سختی است. راز مصرف میان وعده های هوشمندانه ، حفظ تمرکز هواس است. وقتی شما شروع به خوردن می کنید و در همین حین حواستان به چیزی که می خورید جمع است، بهتر می توانید بین خستگی و گرسنگی تفاوت قائل شوید. به این صورت وقتی گرسنه هستید میان وعده یتان را خورده و در صورتی که خسته و بی حوصله باشید یکی از روش هایی که به آن اشاره خواهد شد، را امتحان کنید. دقت کنید که بدنتان توانایی تشخیص نیاز شما به بهترین وجه را دارد.
-نوشیدن آب: بیشتر وقت ها، افراد علائم تشنگی را به عنوان گرسنگی تعبیر می کنند. اگر متوجه شدید که هوس چیزی شیرین یا آبکی کرده اید، پس ممکن است فقط تشنه باشید. یک لیوان شربت آبلیموی تازه که با عسل شیرین شده است، بنوشید تا دوباره انرژیتان را به دست آورید. انرژی که آب به شما می دهد، کافئین و قند نمی توانند برایتان فراهم کنند.
-همه تنقلات را دور از دسترس و یک جا نگه دارید. با این روش دیگر به طور تصادفی به سراغ آنها نمی روید. بیشترین دلیلی که ما به سراغ تنقلات می رویم بی حوصلگی است. برای پیشگیری از این امر همه تنقلات را در جایی دور از دسترس مثل قفسه های بالای کابینت نگه دارید. به این ترتیب دیگر هنگام راه رفتن در اشپزخانه چشمتان به آنها نیفتاده و کمتر احتمال دارد به سراغشان بروید.
-تنقلات مضر نخرید. اگر تنقلات مضر خریداری کنید، پس آنها را خواهید خورد. اگر می خواهید سالم تر شوید، پس خرید این تنقلات را به طور کامل فراموش کرده و دیگر آنها را به خانه نیاورید!
-داشتن تحرک: اگر پس از مدتی که جلوی کامپیوتر نشسته اید، حس می کنید باید چیزی بخورید، از جای خود بلند شده و برای 5 تا 10 دقیقه راه بروید. برخی اوقات به میان وعده نیازی ندارید، فقط کمی تغییر و جابه جایی لازم است تا دوباره انرژیتان برگردد.به این ترتیب تا وعده بعدی غذایی انرژی مورد نیازتان تامین می شود.
-هویج بخورید. گاهی دلتان می خواهد چیزی بجوید. وقتی این اتفاق افتاد و نتوانستید آن را از ذهنتان بیرون کنید، بهتر است به سراغ سبزیجاتی مثل هویج بروید. شیرینی و بافت خاص آن هوس هایی که مربوط به گرسنگی نیستند فرو می نشاند و شما را از مصرف تنقلاتی که کالری بالایی دارند دور می کند.
زمان مصرف میان‌وعده در برنامه کاهش وزن
اغلب افراد ترجیح می‌دهند که هر یک از ۱۵۰ کالری میان‌وعده را بین وعده‌های اصلی غذا میل کنند، بنابراین یکی از آنها صبح دیر وقت و دیگری عصر میل می‌شود. میان‌وعده ایده‌آل با فاصله 3-2 ساعت بعد یا قبل از هر وعده غذایی خورده می‌شود. این به شما کمک می‌کند در حجم کمتر و سالمتر غذا بخورید و برای انجام فعالیت‌های روزانه احساس ضعف نداشته باشید. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که ناهار را دیر وقت و یا شام را زود میل می‌کنید، پس میان‌وعده بعدازظهر ضرورتی ندارد و به همان نسبت میان‌وعده بعد از شام ضروریست. به یاد داشته باشید که تجربه کمی گرسنگی کشیدن طبیعی است، اما هدف اصلی از خوردن میان‌وعده مقابله با ضعف است که منجر به پرخوری می‌گردد.
میان‌وعده‌های سالم در رساندن شما به هدفتان در کاهش وزن خیلی موثر هستند. افرادی که میان‌وعده نمی‌خورند، موقع رسیدن زمان وعده اصلی غذا بسیار گرسنه هستند و تقریباً همه چیز را درباره تصمیمشان برای کاهش وزن فراموش می‌کنند و به غذاهای چرب روی می‌آورند. با ادامه این عادت تنظیم قندخون هم به‌هم می‌ریزد و با پیش‌آمدن استرس‌های روحی و جسمی اوضاع از این هم بدتر می‌شود. با اینکه ممکن است کمی عجیب باشد، ولی خوردن میان‌وعده واقعاً به کاهش وزن کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود شما کالری کمتری درطول روز دریافت کنید و وقتی دربین وعده‌ها معده شما از گرسنگی تیرمی‌کشد دیگر سردرگم نمی‌شوید که چه کار باید بکنید.
با اینکه ممکن است شما از خوردن میان‌وعده احساس گناه کنید ولی باید بدانید ، میان وعده ها به هیچ عنوان بد نیستند. درواقع خوردن چندین وعده کوچک در طول روز به کنترل احساس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. خوردن چند عدد بیسکویت سبوس دار یا میوه شما را از دوباره و سه‌باره کشیدن غذا در بشقاب موقع ناهار یا شام حفظ می‌کند و در نتیجه مصرف کالری شما کاهش می‌یابد. خودداری از گرسنگی در طول روز نه تنها به کنترل میزان غذای مصرفی در وعده‌های اصلی کمک می‌کند، بلکه باعث حفظ تعادل قندخون و جلوگیری از افت آن می‌گردد.
همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم ورزشکاران نیز جزو آن دسته افرادی هستند که مصرف میان وعده ها برای آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.در گزارش بعدی به اهمیت نقش میان وعده ها در برنامه غذایی ورزشکاران می پردازیم.

قیمه خوشمزه

آشنایی با ده روش برای خوشمزه‌تر شدن قیمه

وقتی صحبت از قیمه می‌شود، همه به یاد قیمه نذری می‌افتند؛ قیمه‌ای که با سیب‌زمینی سرخ‌شده و برنج دودی طعمی خاص پیدا می‌کند و عقاید و ارادت‌‌هایمان نیز باعث می‌شود این غذا را جور دیگری دوست داشته باشیم.

برای طبخ عالی این غذای اصیل، نکته‌های ریزی وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد زیرا برای اینکه لپه‌ها شکل اصلیشان را از دست ندهند یا قیمه رنگ زیبایی پیدا کند و تلخ نشود، همواره سۆال‌های فراوانی از سوی خانم‌ها مطرح می‌شود. پس برای مشاهده پاسخ این پرسش‌ها، با ما همراه شوید.

قیمه از خورش‌های ایرانی است که فقط یک دستور پخت دارد و با اینکه در شهرهای مختلف آن را به شکل قیمه نثار، قیمه نخود، پیچاق قیمه، قیمه آذری و... تهیه می‌کنند، اما قیمه اصلی همان خورشی است که از لپه، گوشت، لیموعمانی و البته خلال‌های سیب‌زمینی تشکیل‌شده است، بنابراین نباید در دستور تهیه آن تغییری داد.

خورش قیمه

رعایت این 10 نکته نیز به هرچه خوشمزه‌تر شدن این غذای اصیل ایرانی کمک می‌کند:

1. گوشتی که برای تهیه این خورش مورد استفاده قرار می‌گیرد، گوشت خورشی است که یا از گوشت گوساله تهیه می‌شود که بهتر است مغز ران باشد یا گوشت گوسفند که در این صورت گوشت سردست را به شما توصیه می‌کنم.

2. ظرف مناسب پخت این غذا، قابلمه مسی است و بهتر است خورش آماده شده را در ظرف سفالی و به رنگ فیروزه‌ای سرو کرد تا به این ترتیب غذا ظاهری زیبا پیدا کند.

3. هرگز در خورشتان آب‌لیمو نریزید بلکه آن را با لیموعمانی و رب گوجه‌فرنگی ترش مزه‌دار کنید. یادتان باشد که برخی از رب‌های گوجه‌فرنگی ترش مزه هستند و می‌توانند به هر چه خوش‌طعم شدن خورش کمک کنند.

ظرف مناسب پخت این غذا، قابلمه مسی است و بهتر است خورش آماده شده را در ظرف سفالی و به رنگ فیروزه‌ای سرو کرد تا به این ترتیب غذا ظاهری زیبا پیدا کند

4. برای آماده کردن لپه، بعد از خیساندن، آن‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید و کف سیاه حاصل از جوشیدن را بگیرید تا بوی خاص آن از بین برود و افزودن این لپه‌ها به خورش، طعم بهتری به آن خواهد داد. در غیر این صورت لپه‌ها را به همراه گوشت تفت دهید و سپس آب را در خورش بریزید تا مواد در کنار هم بپزند و لپه‌ها شکل خود را از دست ندهند.

5. رب گوجه‌فرنگی و زعفران از عوامل رنگ دهنده به این خورش هستند و افزودن کمی دارچین به غذا طعم بهتری به آن خواهد داد.

6. لیمو عمانی‌ها را 20 دقیقه قبل از سرو به خورش اضافه کنید زیرا زود انداختن آن‌ها باعث تلخی خورش می‌شود. دیر انداختن آن‌ها باعث می‌شود که غذا طعم لیموعمانی پیدا نکند.

7. هرگز روی خورش قیمه، چیپس خلالی نریزید بلکه خودتان خلال‌های سیب‌زمینی تازه را سرخ و همراه غذا سرو کنید.

8. انداختن 2 عدد گوجه‌فرنگی قاچ شده در خورش، هم طعم بهتری به این غذا می‌دهد هم باعث می‌شود تا این خورش رنگ بهتری پیدا کند.

9. این غذا باید با یک بشقاب سبزی خوردن و برنج زعفرانی سرو شود. ته‌دیگ برنج هم باید از نوع نانی باشد زیرا این غذا با خلال‌های سیب‌زمینی سرو می‌شود پس نباید ته‌دیگ غذا را هم سیب‌زمینی گذاشت. به خاطر داشته باشید که گذاشتن ته‌دیگ نان در کنار این خورش طعم به یادماندنی‌ای به آن خواهد داد.

10. نوشیدنی‌ای که به شما پیشنهاد می‌کنم با این خورش میل کنید، دوغ، شربت به‌لیمو و شربت گل سرخ است که با نوشیدن آن‌ها وعده غذایی‌تان کامل خواهد شد.

اگر چربی خون دارید

بهتر است به جای گوشت گوساله، از گوشت بوقلمون برای طبخ این خورش استفاده کنید که چربی کمتری دارد. مقدار روغن مصرفیتان را نیز به حداقل برسانید و به جای روغن کانولا کمی روغن زیتون در این غذا بریزید. بهتر است نوشیدنیتان دوغ کفیر باشد و غذا را همراه سبزی خوردن (به خصوص شوید) میل کنید تا این وعده غذایی به کاهش چربی خون کمک کند.

  • اگر فشارخون دارید

حداقل نمک را در تهیه این خورش به کار ببرید و برای طعم‌دار کردن آن، از آب‌لیموی تازه یا آب‌غوره استفاده کنید. در ضمن، به همراه این غذا بهتر است سالادی میل کنید که از برگ‌های سبز کاهو، بروکلی و کرفس تشکیل‌شده و با آب‌غوره طعم‌دار شده باشد. البته خوردن ماست مزه دار شده با کرفس و سیر ساطوری و جوانه گندم نیز در تنظیم فشارخون موثر است.

  • اگر لاغر هستید

این خورش را همراه برنج میل کنید و وقتی وعده غذایی‌تان را در بشقاب کشیدید، به آن 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون بیفزایید. در ضمن، می‌توانید خورش را با سیب‌زمینی سرخ‌شده همراه و برای افزایش اشتهایتان آن را با یک لیوان شربت آب‌لیموی تازه یا آب پرتقال میل کنید. البته ممکن است به سرعت سیر شوید و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشید که در این صورت به شما توصیه می‌شود که غذا را به چند وعده کوچک تقسیم و میل کنید.

انار علیه آلزایمر

انار؛ میوه‌ای علیه آلزایمر

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و همیشه خواص آن برای مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفته است. اما اخیراً محققان به این نتیجه رسیده‌اند که فواید انار فراتر از این حرف‌ها است.

همه‌ی ما خاطرات تلخ و شیرینی در زندگی داریم که برایمان ارزشمند هستند. اما آلزایمر تمام این خاطرات را محو و ذهن را تبدیل به صفحه‌ای سفید و خالی از گذشته می‌کند. تاکنون درمانی برای این بیماری دژنراتیو یافت نشده است و تنها راه باقیمانده همان پیشگیری است. نتایج پژوهش محققان نشان می‌دهد که عصاره ی انار هم از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کند.

محققان با ایزوله کردن تمام ترکیبات انار دریافتند که یکی از پلی‌فنول‌های انار در بدن تغییر کرده و سرعت پیشرفت بتا آمیلوئید، همان پروتئین تخریب کننده‌ی دستگاه عصبی را کاهش می‌دهد.

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و همیشه خواص آن برای مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفته است. اما اخیراً محققان به این نتیجه رسیده‌اند که فواید انار فراتر از این حرف‌ها است.

نتایج پژوهشی که در مجله‌ی ACS Chemical Neuroscience به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که عصاره‌ی انار برای مقابله با پیشرفت بیماری آلزایمر نیز مفید است. با وجود این که در پژوهش‌های پیشین مولکول منشأ خواص آن مشخص نشده بود این بار محققان اطلاعات دقیق‌تری در خصوص ترکیبات ضدآلزایمر این میوه کسب کردند.

  • همه چیز در معده اتفاق می‌افتد

ترکیبات مفیدی که در مقابله با این بیماری دخالت دارند شامل اورلیتین‌ها هستند که در روند شکسته شدن پلی‌فنول‌ها توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند.

بیماری آلزایمر از وجود پروتئین‌های آمیلوئید بروز می‌کند که به شکل پلاک بین نورون‌ها یا همان سلول‌های عصبی تشکیل می‌شوند. برای پیشگیری از انتشار و گسترش این پروتئین‌ها، مولکول‌هایی لازم هستند تا از مغز در برابر نفوذ این ترکیبات مخرب محافظت کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که عصاره‌ی انار چنین تأثیری را روی حیوانات دارد؛ اما محققان ترکیب تأثیرگذار را تشخیص نداده بودند.

برای یافتن این مولکول‌ها محققان 21 ترکیب انار را ایزوله کرده و متوجه شدند که اکثر پلی‌فنول‌ها چنین تأثیری ندارند. در عوض یکی از متابولیت‌های این ترکیب‌ها به نام ارولیتین‌ها قدرت محافظت از مغز را داشته‌اند. این ترکیبات جزو ترکیبات ضدالتهابی بوده و از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کنند.

مناظر طبیعت ژاپن

زیباترین و پرطرفدارترین مناظر طبیعت ژاپن

زیباترین و پرطرفدارترین مناظر طبیعت ژاپن + تصاویر باورنکردنی

کشور ژاپن با دارا بودن جاذبه های پر شمار یکی از مقاصد گردشگران علاقمند به طبیعت و مناظر است. در این میان با وجودی که “باغ کاواچی فوجی” در شهر “کیتاکیوشو” مشهورترین مناظر طبیعی به خاطر تونل رویایی و باورنکردنی ویستریا در جهان است اما این کشور جاذبه‌ها دیدنی دیگری نیز در خود دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

 Walking into an oil painting? The fragrant wisteria tunnel, the most stunning display at the Kawachi Fuji Garden, makes it possible. <br />With flowering vines overhead, the walkway is said to inspire a zen-like calm in visitors. <br />The garden displays about 150 wisteria plants of 20 different species. <br />It hosts the annual Wisteria Festival at the end of April, when the flowers are in full bloom.<em><br /><a rel=Kawachi Kawachi Fuji Garden

 
The hike to Happo pond from Hakuba -- a village known for its winter skiing amid the mountains of Nagano Prefecture -- is a classic trail in the Japanese Alps. <br />Surrounded by the Hakuba Peaks, the pond is 2,060 meters above sea level. <br />What the pond lacks in size, it makes up for in beauty, reflecting the 3,000 meter tall peaks in its quiet waters.<em><br /><a rel=
Happo pond

 

The 123 Torii gates stretches from the Motonosumi-Inari Shrine to the cliff overlooking the ocean.<br />Motonosumi-Inari is a popular shrine where locals wish for success.<br />The final Torii's donation box is placed out of reach at the top of the gate. It's believed that if you can successfully toss money into the box, all your wishes will come true.<em><br /><a rel=Motonosumi-
 
With 15 slopes and 12 courses, Zao Onsen is one of the most well known ski resorts in Japan. <br />But travelers come to Zao not only for the snow-capped mountain but the trees.<br />Extreme snow and seasonal winds cocoon the mountain's pine trees during the coldest winter months, creating snow towers in obscure forms known as
 ski resorts

خواص فلفل دلمه

خواص مصرف فلفل دلمه برای افراد دیابتی

به گفته متخصصین تغذیه، خوردن یک فلفل دلمه در روز موجب کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت می شود.

افراد دیابتی مجبور به پیروی از یک رژیم غذایی خاص هستند. به گفته کارشناسان تغذیه، افزودن فلفل دلمه به رژیم غذایی این گروه از افراد نه تنها موجب کنترل سطح گلوکز خون شان می شود بلکه احتمال بروز عوارض و مشکلات حاد برای سلامت آنها را نیزکاهش می دهد.

به گفته کارشناسان، فلفل دلمه موجب کاهش روند جذب کربوهیدارت ها و لیپیدها می شود. آنتوسیانین های موجود در فلفل دلمه مانع از فعالیت دو آنزیم گوارشی آلفاگلوکزیداز و لیپاز می شود. با کاهش فعالیت این دو آنزیم، هضم کربوهیدارت ها و لیپیدها هم کاهش می یابد، غلظت قند خون و لیپیدها هم کاهش می یابد در نتیجه سطح گلوکز خون فرد کنترل می شود.

فلفل دلمه حاوی میزان بالای مواد فیتوشیمیایی است که همچون آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند. این ترکیبات همچون تنظیفی مانع از رادیکال های آزاد مضر منتشرشده بواسطه فشار اکسایشی می شوند و ریسک بروز مشکلات ناشی از بیماری دیابت را کاهش می دهند.

همچنین میزان کالری فلفل دلمه بسیار پایین است. در صورت چاقی و دارای سابقه دیابت خانوادگی، به شدت در معرض ابتلا به دیابت قرار دارید. مطالعات نشان داده اند مصرف فلفل دلمه در کنار ورزش به کاهش وزن کمک کرده و سطح قند خون شما را تحت کنترل نگه می دارد. فلفل دلمه دارای مواد چربی سوز است و سرعت متابولسم بدن را افزایش می دهد، در نتیجه چاقی را تحت کنترل نگه داشته و سلامت عمومی بدن شما را بهبود می بخشد.

روغن بادام

روغن بادام به دلیل داشتن ویتامین E باعث از بین رفتن لکه‎های سیاه صورت می‎شود.

روغن بادام حاوی اسید‎های چرب اشباع شده است که مانع خشکی پوست و لکه‎های پوست مرتبط با آن می‎شوند.

روغن بادام همچنین دارای ویتامین B2 ( که تقسیم سلولی را تحریک می‎کند ) و B6 ( که از بروز مکرر آکنه جلوگیری می‎کند ) به همراه مواد معدنی و فیتواسترول‎ها است.

بنابراین این روغن عیوب و لکه‎های سیاه صورت را کاهش داده، از آن در برابر اشعه‎ی UV خورشید محافظت کرده و باعث می‎شود پوستی یکدست داشته باشید.