پیدا کردن مسیر در طبیعت

۵ راهنمای متحرک برای پیدا کردن مسیر در طبیعت

۵ راهنمای متحرک برای پیدا کردن مسیر در طبیعت
وقتی که ماه به شکل هلال باشد شما می‌توانید دو سر آن را با استفاده از یک خط صاف به هم وصل کنید و خط را ادامه دهید تا به افق، یا همان سطح زمین برسد. در چنین شرایطی معمولا انتهای خط می‌شود سمت جنوب و طرف مخالف آن هم لاجرم مسیر شما را به شما نشان می‌دهد.
تریستان گولی (Tristan Gooley) متخصص در آنچه که او «ناوبری طبیعی» می‌نامد، است. او مجموعه‌ای از کتاب‌های جذاب، را اخیرا برای پیدا کردن مسیر ارئه داده است که بسیار جالب هستند. محتوای این کتاب مسیریابی و هنر خواندن علائم طبیعی برای پیدا کردن مسیر است. هنر آموزش وی به حدی قوی است که افراد را با حقایق ساده‌ای که در اطرافشان می‌گذرد، آشنا می‌کند و بینش تازه‌ای را روبروی ما می‌گشاید. Gooley بی شک یک نابغه است. در واقع او چیزی در مورد طبیعت به شما نشان می‌دهد که قبلا متوجه آن نشده‌اید، و قبلا هرگز به آن فکر و توجه‌ای نکرده‌اید. به تازگی، طی جلسه‌ای که با Gooley داشتیم، از او خواستیم تا پنج تن از ترفندهای ناوبری مورد علاقه خود را با خوانندگان Atlas Obscura به اشتراک بگذارد. تصویرگر چلسی بک سپس مفاهیم Gooley را برداشت  و به  انیمیشن‌های پر زرق و برق متحرک تبدیل کرد. البته به جز تصاویر تمامی متن متعلق به Gooley است.

 پیدا کردن مسیر با ماه
۱. پیدا کردن جهت‌های جغرافیایی شمال جنوب با استفاده از هلال ماه

وقتی که ماه به شکل هلال باشد شما می‌توانید دو سر آن را با استفاده از یک خط صاف به هم وصل کنید و خط را ادامه دهید تا به افق، یا همان سطح زمین برسد. در چنین شرایطی معمولا انتهای خط می‌شود سمت جنوب و طرف مخالف آن هم لاجرم مسیر شما را به شما نشان می‌دهد. درست است که این روش کامل نیست اما در شرایط بحرانی مسیر شمال و جنوب را به شما تا حدودی نشان می‌دهد و بسیار کاربرد دارد. این روش از آنجایی خیلی به کار می‌آید که چون ماه بیشتر در حالت هلال است تا قرص کامل. این روش ممکن است در مواقعی که ماه کامل است، کارایی نداشته باشد اما باید توجه داشت در یک ماه کامل قمر زمین(ماه) شاید کمتر از دو الی سه روز قرص کامل باشد. در بقیه روزها به شکل هلال است. این روش بسیار سریع و راحت است که شما در شرایط بحرانی می‌توانید از آن در دل طبیعت بهره ببرید.
 

برخی از افراد کنجکاو هستند که این کار چگونه صورت می‌گیرد. همانطور که می‌دانید ماه  و خورشید از شرق آسمان طلوع کرده و به سمت غرب حرکت می‌کنند که در اینجا وقتی خورشید به غربی‌ترین بخش زمین می‌رسد به اصطلاح می‌گوییم خورشید غروب کرده است. بنابراین ماه و خورشید مثل هواپیمایی که همه روزه از مسیر شرق به غرب حرکت می‌کنند، شبیه هستند. این بدان معنی است که ماه و خورشید نمی‌تواننند در هر قسمتی از آسمان حضور داشته باشند. آنچه را که ما ماه نو می‌نامیم، آنها هم در شرق و هم در غرب آسمان هستند. وقتی که ما قرص درخشان ماه را مشاهده می‌کنیم این در واقع انعکاس نور خورشید بر روی ماه است که مشاهده می‌کنیم. در واقع ماه مستقیما از خورشید نور می‌گیرد و رو به روی آن است. بنابر این وقتی ما نقطه‌ها را به هم وصل می‌کنیم. به طور یقین ما باید به شرق و غرب اشاره کنیم اما لزوما نمی‌دانیم کدام طرف است اما این را می‌دانیم که این خط ۹۰ درجه به سمش شرق و غرب است. با این تفاسیر این خط همان خط شمال و جنوب است. درست در انتهای خط جایی که افق را لمس می‌کنید. اگر شما در نیمکره جنوبی زمین باشید، این خط شما را به سمت شمال هدایت می‌کند.  


 پیدا کردن مسیر با استفاده از پرندگان
۲. کمک گرفتن از پرندگان برای پیش بینی آب و هوا

آگاهی از جهت باد، بخش مهمی از ناوبری طبیعت است. تشخیص جهت باد می‌تواند آخرین مهلت ما برای ترک یک موقعیت بد در طبیعت است. درست زمانی که کسی با ما نباشد.  وقتی شما در محل‌تان پیاده روی می‌کنید، گروهی از پرندگان را در روی زمین و آسمان مشاهده می‌کنید و یا گاها بالای سقف خانه‌ها و روی سیم‌های تلفن و برق مشاهده می‌شوند. 

اگر متوجه شوید که همه آنها به یک روش رفتار می‌کنند. این یعنی در آسمان باد تشکیل شده است. سوالی که اینجا پیش می‌آید، این است که چرا اینگونه می‌شود؟ اگر به هواپیما فکر می‌کنید آنها همیشه با باد سر کار دارند و این یک اصل اساسی در پرواز است و با توجه به ایردینامیکی که برای آن تصور شده است با این پدیده مقابله می‌کنند. پرندگان نیز از چنین سیستمی به نحوی دیگر بهره می‌برند. بنابراین برخورد با باد برای پرندگان یک امر طبیعی است که آنها خود را با آن وفق می‌دهند. این درست جایی است که پرندگان سعی می‌کنند خود را با باد هماهنگ کنند. اگر پرنده‌ها به صورت ناگهانی در جایی بایستند، این نشانه آن است که قرار است تغییری در آب و هوا ایجاد شود و آنها باید با شرایط جدید خود را وفق دهند.
 

برای اینکه درک درستی از این قضیه داشته باشیم باید روزی ۳ الی ۴ بار رفتار پرندگان را در نظر بگیریم. اگر متوجه شدیم که همه آنها رفتار خاصی از خود بروز می‌دهند که قبلا انجام نمی‌دادند، می‌توان نتیجه گرفت که آنها با رویداد جدی روبه روشده‌اند که همان تغییر آب و هوایی و یا دیگر حوادث طبیعی است. به یاد داشته باشید تغییر ناگهانی باد نشانه تغییر جوی آب و هوا است. این یعنی چند دقیقه و یا چندساعت آینده با پدیده جدیدی رو برو خواهید شد. نکته قابل توجه درباره حیوانات این است که آنها مثل ما انسانها هر کاری را انجام نمی‌دهند، این یعنی با توجه به شرایط محیط رفتار خود تغییر می‌دهند اما ما انسان‌ها همیشه برای رفتارمان دلیل خاصی نداریم. پس رفتار عجیب حیوانات ارزش دیدن و تفکر را دارد و رفتار پرندگان می‌تواند یک الگو برای ما باشد.


 پیدا کردن مسیر با استفاده از درختان
۳. بیشتر درختان به صورت چک مارک، رو به خورشید رشد می‌کنند

بدیهی است که همه گیاهان سبز به نور خورشید برای رشد کردن نیاز دارند. بنابراین تمایل گیاهان به سمت نور امری کاملا طبیعی است، برای اینکه می‌خواهند به نور خورشید دسترسی راحتی داشته باشند. از آنجایی که قسمت‌های شمالی زمین در وسط‌‌ های روز به نور خورشید می‌رسند. می‌توان نتیجه گرفت بخش‌های جنوبی زمین دارای پوشش درختی بیشتری نسبت به شمال زمین است. در اولین فرصتی که با خارج شدن از خانه به دست آوردید، سعی کنید به درختان توجه بیشتری داشته باشید. شما متوجه می‌شوید که درختان در سمت جنوب از رشد بیشتری برخوردار هستند، مگر این که عوامل دیگر در این کار دخیل باشد. به طور مثال برخی ساختمان های شیشه با بازتابش نوری که دارند می‌توانند جهت رشد درختان را تغییر دهند و شما را دچار اشتباه کنند و یا حتی وجود ساختمان‌های بلندی در سمت جنوب درختان از رسیدن نور کافی به آنها جلوگیری می‌کنند، این چنین محیطی را در نظر داشته باشید. به طور کلی درختان به سمت جنوب بیشتر رشد می‌کنند. 
 

شما می‌توانید یک گام بیشتر بردارید. گیاهان با توجه به اثر فتوتراپیسمی که دارند. شاخه‌هایشان به سمت نور رشد کنند.  گیاهان در سمت جنوب به نور بیشتری دسترسی دارند بنابراین آنها به سمت خورشید منحرف می‌شوند. این در حالی است که شاخه‌های سمت شمال نیز، خود را به سمت جنوب متمایل می‌کنند. همین امر باعث کج شدن شاخه‌ها می‌شود، ولی تنه درختان تا جایی که ممکن است به سمت آسمان رشد می‌کند. این درست همان چیزی است که به آن اثر چک مانند می‌گویند. با توجه به این ویژگی درختان وقتی در طبیعت راه خود را گم کردید به راحتی می‌توانید مسیر یابی کنید.

 


راهنمای متحرک برای پیدا کردن مسیر در طبیعت

۴. سر دو راهی چه باید کرد (همان مسیر T مانند)

زمانی را در نظر بگیرید که در مسیر در حال پیاده رویی هستید و با آن مسیر آشنایی ندارید. حال اگر به یک دوراهی T مانند برسید وضعیت کمی استرس زا و ترسناک می‌شود. به خصوص که به غروب خورشید نیز نزدیک باشید. سوالی که پیش می‌آید، این است کدام مسیر بهتر و امن‌تر است و چه باید کرد. در چنین مواردی اکثر افراد مسیر درست را تا حدودی حدس می‌زنند. شاید شما از آن دسته از افراد نباشید. احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که پیدا کردن مسیر درست می‌تواند ۵۰-۵۰ باشد. و احتمال انتخاب هر دو مسیر وجود دارد. اما با نگاه کردن به مسیر می‌توان تشخیص داد که کدامشان بیشتر استفاده شده است. مسیری که دارای علف‌های کمتری است، به طور معمول نشان از رفت و آمد زیاد است. این یعنی آن مسیر به شهر کوچک و یا روستایی وصل است. شما می‌توانید با انتخاب آن مسیر خود را از یک دردسر بزرگ دور کنید. به یاد داشته باشید مسیری که کمتر استفاده شده است، سطح خاک را نمی‌توان دید و یا پوشش گیاهی خیلی زیادی نسبت به مسیر پرتردد دارد. اگر در مسیر جنگلی تردد می‌کنید و به مسیر دو راهی رسیدید، امکان این که راهی پرتردد توسط حیوانات وحشی درست شده باشد، زیاد است. اینگونه مسیرها شما را روبه آبادی هدایت نمی‌کند. در این مورد دقت بیشتری داشته باشید و تا جایی که ممکن است از اینگونه مسیرها فاصله بگیرید، جای پای حیوانات می‌تواند نشانه خوبی برای این مسیرها باشد. دقتتان را بیشتر کنید تا دچار گمراهی نشوید.

  بااستفاده از ستاره شمالی راهنمای متحرک برای پیدا کردن مسیر در طبیعت

۵. کمک گرفت از ستاره شمالی برای مسیر یابی

استفاده از ذات‌الکرسی، (Cassiopeia)، از صورت‌های فلکی است که در نیم‌کره شمالی زمین دیده می‌شود، می‌تواند در پیدا کردن مسیر به کمک‌تان بیاید. چرا باید تلاش کنیم تا ستاره شمالی را در آسمان پیدا کنیم؟ به طور فنی این ستاره یک درجه به سمت شمال است. شما اگر ستاره شمالی را در آسمان تشخیص دهید با استفاده از یک خط عمودی که به سمت زمین می‌کشید، می‌توانید مسیر شمال را پیدا کنید. بسیاری از روش‌های مختلف برای پیدا کردن ستاره شمالی وجود دارد، اما استفاده از ذات الکرسی یک روش جالب و سرگرم کننده است. شما باید در آسمان به دنبال شکل خشنی از W  باشید که یک طرف آن کمی کوچکتر و منحرف شده است. این پنج ستاره (ذات‌الکرسی) در جهت خلاف عقربه ساعت، دور ستاره شمالی در حال چرخش هستند. 
 

برای شروع شما می‌توانید به دنبال حرف انگلیسی W در آسمان باشید. چون این ستاره در حال چرخش به دور ستاره شمالی است. این ستاره در زمان‌های مختلف سال، در جاهای متفاوتی از آسمان دیده می‌شود. گاها ممکن است از روی زمین به شکل M  باشد، اما شما باید تصور Wمانند آن را داشته باشید. با این روش همیشه قادر خواهید بود تا مسیر خود را به خوبی تعیین کنید. هنگامی که W را پیدا کردید، با قرار دادن یک سینی مجازی رو به رویش و چرخش ۹۰ درجه‌ای آن به موقعیت ستاره قطبی و یا شمالی برسید و اما روش دیگر: اندازه دوسر آن را تصور کنید، دو برابر این اندازه در جلوی این ستاره‌ها می‌تواند جای ستاره شمالی که بسیار درخشنده است و همیشه به سمت شمال است را نشان دهد. توجه داشته باشید که ستاره شمالی رو به روی نوک ابتدا و یا انتهای  W  است که در شکل بالا نیز می‌توانید آن را مشاهده کنید.

راهنمای متحرک برای پیدا کردن مسیر در طبیعت
تصویر شماره 1

«به وسیله مجموعه ستارگان ذات الکرسى نیز می‌توان ستاره قطبى را پیدا کرد. این ستارگان به شکل W بوده که راس زاویه وسطى آن به سمت ستاره قطبى است. این دو گروه ستارگان (دب اکبر و ذات الکرسى) نسبت به ستاره قطبى تقریبا مقابل یکدیگرند و اگر احتمالا یکى از آنها معلوم نبود، دیگرى حتما دیده می‌شود. تصویر شماره ۱» 
 
از آنجایی که بیشتر مردم مکان دقیق ستاره شمالی را تشخیص نمی‌دهند، به دنبال یک ستاره درخشان هستند و آن را ستاره شمالی می‌نامند. لزوما هر ستاره درخشانی در آسمان ستاره شمالی نیست. اگر شما با استفاده از ذات الکرسی و به طور دقیق ستاره شمالی را رصد نکنید، بی‌شک دچار اشتباه خواهید شد. توجه داشته باشید که آسمان بالای سرما از میلیاردها ستاره تشکیل شده است.

پوسته‌های اطراف ناخن

کمبود ویتامین و پوسته‌های اطراف ناخن

پوسته‌های خشک اطراف ناخن معمولا بی‌خطر هستند اما این پوسته‌ها گاهی می‌توانند علامت مشکلی پنهان باشند که به نظر نمی‌آیند، مثلا کمبود یک ویتامین.
آیا پوست اطراف ناخن‌تان پوسته می‌شود؟ پوسته‌های خشک اطراف ناخن معمولا بی‌خطر هستند اما این پوسته‌ها گاهی می‌توانند علامت مشکلی پنهان باشند که به نظر نمی‌آیند، مثلا کمبود یک ویتامین.
 
پوسته‌ شدن اطراف ناخن معمولا به دلیل کمبود آب برای عملکرد مناسب لایه‌ی شاخی که بیرونی‌ترین لایه‌ی روی پوست است بوجود می‌‌آید و از سلول‌های مرده تشکیل شده است. چربی محافظ در این قسمت از پوست کم شده و بنابراین پوست خشک می‌شود. بسته به دلیل پنهان، این اتفاق می‌تواند منجر به خونریزی، پوسته شدن و یا ترک خوردن پوست اطراف ناخن‌های دست شود. سایر علائم خشکی پوست شامل خارش، قرمزی یا خاکستری شدن پوست می‌شود یا احساس کشیدگی و سفتی پوست. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از لاک ناخن گرفته تا دوش گرفتن با آب داغ و یا حتی شستن دست‌ها با صابون زیاد می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود.

هوای سرد و خشک زمستان هم می‌تواند موجب خشکی و ترک خوردگی پوست اطراف ناخن شود. در این مطلب دلایل خشکی پوست، پوسته شدن پوست اطراف ناخن و مخصوصا تاثیر کمبود ویتامین یا اوردوز ویتامین را برای‌تان شرح می‌دهیم.

کمبود ویتامین یا اوردوز ویتامین چگونه می‌تواند در پوسته شدن پوست اطراف ناخن نقش داشته باشد؟

پوسته شدن پوست اطراف ناخن‌تان می‌تواند نتیجه‌ی مصرف خیلی کم یا خیلی زیاد یک سری از مواد مغذی باشد. هر گونه کمبود ویتامینی می‌تواند منجر به خشکی پوست شده و در نهایت پوست اطراف ناخن‌تان را ترک خورده و پوسته کند. کمبود ویتامین B3 یا ویتامین B7 و مسمومیت با ویتامین A همگی می‌توانند علت پوسته شدن پوست اطراف ناخن باشند.
 
 پوسته‌های اطراف ناخن؛ کمبود ویتامین و سایر علت‌ها
1. کمبود ویتامین B3 یا نیاسین

نیاسین یا ویتامین B3 ویتامین مهمی برای سلامت پوست است. کمبود شدید ویتامین B3 می‌تواند منجر به بیماری پوستی به نام پلاگر شود. علائم بیماری پلاگر شامل التهاب پوست، فلسی شدن و درناک شدن پوست و ترک پوست می‌شود. پوست به مرور زمان با ترک خوردن می‌تواند پوسته شود، خونریزی کند و یا تیره و سفت شود. همچنین ممکن است لب‌ها و زبان‌تان نیز پوسته شود. پلاگر اولیه معمولا نتیجه‌ی رژیم غذایی است که هم از نظر نیاسین و هم از جهت تریپتوفان کمبود دارد.
 
هر چند پلاگر اغلب در اثر رژیم غذایی نادرست بوجود می‌آید اما پلاگر ثانویه نتیجه‌ی استفاده نکردن از نیاسین کافی در رژیم غذایی است که می‌تواند به دلیل اسهال‌های طولانی مدت، الکلیسم، بیماری هارت ناپ، سندرم کارسینوئید و داروهای گوناگونی چون ایزونیازید بوجود بیاید.

پلاگر می‌تواند برانگیزاننده‌ی زوال عقل و درماتیت نیز باشد. معمولا مصرف مکمل نیاسین، موثرترین روش بازیابی ذخایر ویتامین B3 در بدن است. رژیم غذایی سرشار از نیاسین شامل ماهی تن، مرغ، سالمون، گوشت بره، بوقلمون، ساردین، نخود سبز، مارچوبه، بروکلی، سبزیجات کلمی، اسفناج، بادمجان، تمشک سیاه و کدو حلوایی می‌شود.

2. کمبود ویتامین B7 یا بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7، وظیفه‌ی عمده‌ی حفظ سلامت پوست، مو و ناخن را به عهده دارد. گاهی بیوتین، به نام اختصاری ویتامین H نامیده می‌شود که از واژه‌ی آلمانی Haut به معنی مو و پوست گرفته شده است. کمبود بیوتین نادر است و باعث خشکی پوست و فلسی شدن آن می‌شود. با تشدید کمبود بیوتین، درماتیت جدی‌تری ایجاد شده که التهاب، فلس‌های تیره رنگ و ریزش مو را به دنبال دارد.
سایر علائم شامل قرمزی چشمها، ترک خوردن لب‌ها، خستگی، افسردگی، بیخوابی و از دست دادن اشتها می‌شود. کمبود بیوتین می‌تواند علائم پسوریازیس و اگزما را تشدید کند که نهایتا منجر به پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌شود. کمبود بیوتین معمولا در بیماران مبتلا به بیماری کرون شایع است.

چطور می‌توانید از کمبود بیوتین پیشگیری کنید؟ غذاهای سرشار از بیوتین شامل هویج، گوجه فرنگی، پیاز، آوکادو، تخم مرغ، بادام، گردو، پسته، دانه کنجد، شیر بُز، سالمون، چغندر برگ و موز می‌شود.

3. اوردوز رتینول یا ویتامین A
ویتامین A آنتی اکسیدانی است که مسئولیت نگهداری پوست، التیام زخم، رشد مجدد پوست و سلامت سیستم ایمنی را به عهده دارد. ویتامین A به دو شکل وجود دارد: بتا کاروتن و ویتامین A فعال. ویتامین A فعال که به آن رتینول هم می‌گویند، در غذاهای حیوانی وجود داشته و بدن مستقیما از آن استفاده می‌کند و نیازی نیست اول تبدیل شود. از سویی دیگر، کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند. کاروتنوئیدها بعد از گوارش غذا به رتینول تبدیل می‌شوند.
 
وقتی پای ویتامین A به میان می‌آید، مصرف زیاد آن می‌تواند موجب پوسته شدن پوست شود که شامل پوست اطراف ناخن هم می‌شود. معمولا مسمومیت با ویتامین A که ناشی از غذا باشد به سختی اتفاق می‌افتد چون به دوزهای بسیار زیادی نیاز است تا مسمومیت روی بدهد. اوردوز با ویتامین A از استفاده‌ی طولانی مدت از کرم‌ها و ژل‌ها و مکمل‌های ویتامین‌ A ناشی شده و یا در اثر مصرف تصادفی دوزهای بسیار بالای این ویتامین بروز می‌کند. افرادی که دچار نارسایی کبد هستند، بیشتر مستعد علائم مسمومیت با ویتامین A می‌باشند.

سایر علت‌های پوسته شدن پوست اطراف ناخن
علاوه بر کمبود ویتامین با اوردوز ویتامین، علت‌های دیگری هستند که منجر به خشکی پوست و پوسته شدن آن می‌شوند.
. عادت‌های بد: گاهی عادت‌های اضطرابی مانند جویدن یا کندن ناخن‌ها و کوتیکول‌ها موجب این حالت می‌شود. این عادت‌ها می‌توانند به پوست آسیب زده و ایجاد عفونت کنند.
. زیاد دست شستن: شستن مکرر دست‌ها می‌تواند باعث خشکی پوست و پوسته شدن آن بشود چون استفاده‌ی زیاد از صابون یا مایع دستشویی، سطح پوست را سابیده و آن را حساس و آسیب پذیر می‌کند.
. استفاده از محصولات شیمیایی قوی: مواد شیمیایی گوناگونی که به صابون‌ها، مرطوب کننده‌ها، شامپوها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی افزوده می‌شود، معمولا منجر به پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌شوند.
. آفتاب سوختگی: سپری کردن زمان طولانی زیر آفتاب مستقیم می‌تواند شما را دچار آفتاب سوختگی کند و در عرض چند روز پوست‌تان خشک و پوسته شود.
. هوای خیلی سرد یا خیلی گرم: ترک خوردگی، خشکی و پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌تواند نتیجه‌ی خشکی آب و هوا و سرما یا گرمای هوا باشد.
. واکنش‌های آلرژیک: پوست اطراف ناخن ممکن است بخاطر قرار گرفتن در معرض آلرژن‌هایی مانند لاتکس، نیکل، پودر شوینده یا حلال‌های شیمیایی خاص بروز کند.
. اگزمای دست: اگزمای دست می‌تواند موجب قرمزی پوست، ترک خوردگی و خارش و پوسته شدن پوست شود. از آب گرم استفاده نکنید و شوینده‌های ملایم را برای درمان اگزمای دست بکار ببرید.
. عفونت‌های قارچی: ایجاد قارچ روی انگشتان دست نیز می‌تواند موجب خشکی و پوسته شدن پوست اطراف ناخن شود. قارچ‌هایی مانند کاندیدا آلبیکانس یا گاهی درماتوفیت‌‌ها فقط در بافت مرده مانند سلول‌های مرده‌ی پوست یا ناخن زندگی می‌کنند.
. پسوریازیس: پوسته شدن پوست اطراف ناخن نیز علامتی از پسوریازیس است. پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است.
. کمبود کلسیم: خشکی پوست می‌تواند علامت کمبود کلسیم باشد که باعث پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌شود.
حرف آخر
درمان پوسته شدن پوست اطراف ناخن بستگی به علت آن دارد. بهتر است با پزشک متخصص در این مورد صحبت کنید تا با تشخیص دلیل پنهان این مشکل، درمان مناسب را تجویز کند. محصولات طبیعی مانند ژل آلوئه ورا، روغن نارگیل، روغن زیتون و یا عسل خام نیز توصیه می‌‌‌شوند.

روباه و مرغ‌های قاضی

ضرب المثل شده حکایت روباه و مرغ‌های قاضی

ضرب المثل شده حکایت روباه و مرغ‌های قاضی
این ضرب المثل برای پرهیز کردن به افراد عادی جامعه از درافتادن با ثروتمندان و افراد بانفوذ حکومت به کار می‌رود.
در جنگلی سرسبز، گرگ و روباهی چندین سال با هم رفیق بودند. بیشتر وقت‌ها این دو دوست با هم برای شکار به حیوانات حمله می‌کردند و با هم آن حیوان را می‌خوردند. ولی معمولاً هرکدام خودش به دنبال غذا می‌رفت مگر اینکه حیوانی که می‌خواست شکار کند به حدی بزرگ بود که تنهایی نمی‌توانست آن حیوان را شکار کند و از دوستش کمک می‌گرفت.
 
شکار رفتن و تقسیم خوراکی دو نفره میان این دو حیوان دوستی و نزدیکی ایجاد کرده بود. و حتی گاهی می‌شد که این دو حیوان چندین روز غذایی برای خوردن پیدا نمی‌کردند و گرسنه می‌ماندند.
در یکی از این دفعات گرگ گرسنه، همین طور که به دنبال غذا می‌گشت از کنار مرغدانی خانه‌ی بزرگی گذشت و نگاهی به مرغدانی انداخت و دید پنج تا مرغ و خروس چاق در آنجا مشغول دانه خوردن هستند.
 
گرگ کمی فکر کرد و برگشت داخل جنگل و دنبال دوستش روباه گشت و هر جوری بود روباه را پیدا کرد و به او گفت: بلند شو بیا که به اندازه‌ی چند روزمان غذای چرب و نرم پیدا کردم. روباه که خیلی گرسنه بود با خوشحالی به گرگ گفت: بگو غذا کجاست که من دیگر طاقت گرسنگی ندارم؟
 
گرگ گفت: دنبال من بیا تا نشانت بدهم و یکراست روباه را پشت حصار مرغدانی خانه آورد و گفت: ببین آنجا در مرغدانی است که بازمانده. کسی هم امروز در خانه نیست، وگرنه تا الان در مرغدانی را بسته بود، فقط کافی است کمی عجله کنی و در یک چشم برهم زدن حداقل یکی از مرغ‌ها را بگیری و بیاوری.
 
روباه که منتظر چنین موقعیتی بود از پشت حصارها دور زد و به در مرغدانی رسید. اما همین که آمد بپرد داخل مرغدانی یک لحظه با خود گفت: چه طور شده که گرگ با اینکه اینقدر گرسنه است خودش از شکار چنین لقمه آماده و لذیذی صرف نظر کرده و شکار مرغ‌ها را به من پیشنهاد می‌دهد. بهتر است صبر کنم تا برای خوردن یک غذای لذیذ خودم را به کشتن ندهم.
 
کمی که گذشت روباه از مسیری که آمده بود برگشت و خود را به گرگ رساند، گرگ گفت: چی شد؟ چرا نرفتی توی مرغدانی؟ روباه گفت: اینجا خانه‌ی چه کسی است؟ این مرغ‌ها برای چه کسی هستند؟ چرا صاحب خانه چنین اشتباهی کرده و در مرغدانی را باز گذاشته؟
گرگ گفت: چه فرقی برای ما می‌کند، اینجا خانه‌ی قاضی شهر است. حتماً عجله داشته و حواسش به مرغ و خروس‌هایش نبوده. روباه با شنیدن این حرف‌ها مثل حیوانی که شکارچی ماهری را دیده باشد پا به فرار گذاشت. گرگ دوید تا خود را به روباه رساند و گفت: چی شده؟ چرا فرار می‌کنی؟
 
روباه گفت: از گرسنگی علف بخورم، بهتر است تا مرغ و خروس‌های خانه‌ی قاضی شهر را بخورم. اگر قاضی بفهمد که این دزدی، کار من است، کافی است بگوید از فردا گوشت روباه حلال است. آن وقت تو فکر می‌کنی من بتوانم جان سالم به در ببرم و کمتر از یک هفته نسل روباه‌ها منقرض می‌شود.

20 راه‌حل سنتی

درمان 20 مشکل سلامتی با 20 راه‌حل سنتی

درمان 20 مشکل سلامتی با 20 راه‌حل سنتی
برای درمان بسیاری از مشکلات مانند اضافه وزن، دیابت، بی‌خوابی سالمندان، کهیر، خستگی، افسردگی و ... در طب سنتی توصیه‌های آمده است که بسیار کارگشاست؛ با ما همراه باشید...
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان، در این مطلب 20 نوع درمان برای 20 نوع عارضه از دیدگاه طب سنتی ارائه شده است.

1- رفع بی‌خوابی سالمندان

سالاد تهیه شده از کاهو، یک قاشق روغن زیتون و کمی دارچین، میخک و هل مکمل درمانی مناسبی برای کمک به بهبود بی‌خوابی سالمندان است.

2- درمان چاقی

از مکمل‌های درمانی مناسب برای کاهش وزن، خوردن ماست مُهزل بدون نان است به این ترتیب که 200 گرم ماست با یک قاشق غذاخوری زیره سیاه مخلوط و خورده شود.

3- درمان موضعی کهیر

از مکمل‌های درمانی مناسب برای درمان موضعی کهیر، ترکیبی از گلاب و سرکه با نسبت 3 به 2 است که به‌صورت موضعی روی نواحی مبتلا به کهیر اسپری شود.

4- کمبود ویتامین ب 6

مداومت در خوردن تخم کتان به‌صورت خام به دلیل دارا بودن اجزایی با خاصیت "آنتاگونیستی" در ارتباط با ویتامین "B6" می‌تواند علائم کاهش این ویتامین را ظاهر سازد. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.

5- بهبود آفت دهان

از توصیه‌های ساده و مؤثر برای بهبود آفت دهان، مضمضه کردن (در فضای دهان چرخاندن) رب انار است.

6- کاهش خستگی ناشی از فعالیت بدنی

مطالعات نشان داده که مصرف آب انار در بهبود جریان خون و کاهش میزان خستگی ناشی از فعالیت‌های بدنی نقش مؤثری دارد.

7- رفع استرس

اسانس گل محمدی اثر محرک بر مغز دارد و سبب ایجاد آرامش مطلوبی در انسان می‌شود همچنین در مطالعات بالینی اثر آن در رفع افسردگی مشخص شده است.

8- کاهش سرعت پوسیدگی دندان‌ها

جوشانده سماق از ترکیبات مورد استفاده در طب ایرانی برای حفظ سلامت لثه و دندان است که اثر آن بر کاهش رشد باکتری‌های مخرب دندان است.

9- کاهش درد مفاصل

مواد مؤثره موجود در گیاه زنجبیل اثرات ضدالتهابی، آنتی اکسیدان و تب‌بر دارند لذا این گیاه در درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی قابل استفاده است، زنجبیل از گیاهانی است که می‌توان برای تسکین دردهای مفصلی از آن استفاده کرد و یک مکمل درمانی خوب در بیماری‌های مفصلی سرد است.

10- کاهش دردهای رحمی

یکی از مکمل‌های غذایی برای بانوان مبتلا به دردهای رحمی مصرف زرده تخم مرغ عسلی مخلوط شده با دارچین است. دارچین خوب، دارچینی است که تندبو، شیرین مزه اما همراه با تندی طعم، سرخ رنگ، دارای قلم‌های باریک و بلند و نازک و در هم پیچیده باشد.

11- رفع افسردگی

نوشیدن شربتی از شیره انگور با اندکی زعفران از مکمل‌های مناسب برای افراد درگیر هم‌وغم و کسانی است که از غضب شدید رنج می‌برند، شیره انگور حاوی ویتامین‌های A، B، C و املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم است.

12- رفع سوءهاضمه

مربای هویجی که با عسل تهیه شده یک ترکیب مناسب برای تقویت احشا و قوای هاضمه است، لوتئولین موجود در هویج نیز یک ترکیب مناسب برای حفظ کولون از سرطان است.

13- بهبود دیابت

بابونه از گیاهانی است که به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خود، برای بیماران دیابتی به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای چای قابل توصیه است.

14- رفع بی‌اختیاری ادرار

مصرف مویز همراه پسته و بادام از مکمل‌های درمانی مناسب برای بیماران مبتلا به کبد چرب است؛ مویز از خوراکی‌های بسیار مقوی است که برای گرم کردن کلیه‌ها اثر بسیار خوبی دارد و در بی‌اختیاری ادراری ناشی از سردی کلیه‌ها قابل توصیه است.

15- بهبود التهاب پوست

جوشانده بابونه از ترکیباتی است که اثرات مفید آن در بهبود علائم بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک در مطالعات نشان داده شده است.

16- کاهش چربی موی سر

شستن موها با ترکیب آبغوره و روغن زیتون در کاهش چربی موهای سر مفید است اما در این عارضه نباید از اصلاح مزاج معده و سر با داروهای مناسب غافل شد.


17- رفع سردرد ناشی از گرسنگی

استفاده از میوه "به" در غذای بیمارانی که در زمان گرسنگی دچار سردرد می‌شوند به‌مرور زمان، تکرار و شدت سردرد آن‌ها را کاهش خواهد داد.

18- کمک به درمان سرطان سینه

مطالعات نشان داده که سماق می‌تواند رشد و متاستاز سلول‌های سرطان سینه را محدود و مرگ آن‌ها را تسریع کند.

19 - درمان بی‌خوابی مزمن

مطالعات همچنین نشان داده است که روغن بنفشه در پایه روغن بادام، در درمان بیماران مبتلا به بی‌خوابی مزمن اثر قابل توجهی دارد.

20- درمان یبوست

استفاده از انجیر خشک آغشته به شربت عسل پیش از غذا، خوردن سیب بعد از غذا، مصرف ناشتای یک قاشق سوپ خوری خاکشیر با یک تکه نبات در یک لیوان آب گرم، استفاده از نعنا یا ریحان همراه غذا و خودداری از پس زدن رفلکس‌های دفعی، ماساژ شکم در جهت عقربه‌های ساعت با روغن بادام شیرین و ورزش کردن راهکارهای مناسب برای درمان یبوست هستند.

چای زردچوبه

خواص بی نظیر چای زردچوبه + طرز تهیه

خواص بی نظیر چای زردچوبه + طرز تهیه
کاهش کلسترول خون، افزایش ایمنی بدن، بهبود گردش خون، روشن شدن رنگ پوست، پیشگیری از ایجاد لخته در اندام های داخلی بدن و تصفیه خون، از دیگر فواید چای زردچوبه هستند

چای، نوشیدنی مورد علاقه اغلب مردم جهان و انواع متنوع آن در برخی کشورها رایج است، اما چای زردچوبه خواص زیادی در التیام و درمان برخی بیماری ها دارد که موجب می شود آن را در سبد غذایی خود بگنجانیم. 
زرد چوبه ادویه ای معروف است که از ساقه زیر زمینی یا ریشه گیاه کورکوما لانگا به دست می آید. این ادویه بومی نواحی جنوب غربی آسیا بوده و از خانواده زنجبیل است و از هزاران سال قبل در طب چینی و هندی به عنوان یک درمان گیاهی به کار رفته است. 
محتوای موثر موجود در زردچوبه، ماده رنگی موجود در آن است که«کرکیمن» نامیده می شود. این ماده رنگی، رنگ زرد متمایل به نارنجی به زردچوبه می دهد و دارای خواص ضد التهابی و افزایش دهنده ایمنی بدن است.چای زردچوبه

چای زردچوبه چیست


میزان سرعت ورود ماده رنگی زردچوبه(کرکیمن) به دستگاه گردش خون و جذب آن توسط بافتها و اندامهای بدن، پایین است، یعنی زمان زیادی طول می کشد که بدن این ترکیب را هضم و جذب کند. به همین دلیل، مکمل های زردچوبه با مقدار ماده کرکیمن تغلیظ شده بسیار ارزان و در دسترس است.. 
چای زردچوبه، از دم کردن ریشه رنده شده زردچوبه یا پودر آن به دست می آید و یکی از پراثرترین روشهای مصرف این ادویه است. 
هیچ توصیه خاصی در مقدار مصرف زردچوبه روزانه وجود ندارد و مقدار مصرف روزانه آن به مقدار زیادی بستگی به روند درمانی بیماری دارد که شخص گرفتار آن شده است.. 
تحقیقات انجام شده در این زمینه بیان می کنند که مقدار مصرف صحیح و سالم زردچوبه برای بزرگسالان بین 400 تا 600 میلی گرم از پودر ادویه خالص یا 1تا 3 گرم ریشه ادویه رنده شده تازه یا خشک شده است. بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید یک محصول خالص دارید این است که با تهیه ریشه زردچوبه، خودتان آن را رنده کنید.

چای زرد چوبه

9 دلیل برای اینکه چای زردچوبه بنوشیم

 

:diamonds:کاهش علایم آرتریت
کرکیمن به عنوان یک ضدالتهاب می تواند به کاهش چشمگیرترین نشانه های آرتریت(ورم مفاصل) کمک کند. 
مطالعات انجام شده در سال 2017 نشان داده است که بیش از 206 امریکایی مبتلا به رماتیسم مفاصل، برای کنترل نشانه های بیماری خود از مکمل های بدون ویتامین حاوی زردچوبه استفاده کرده اند و این محصولات به دلیل تاثیر بسیاردر کنترل علایم، از پرمصرف ترین مکمل های موجود بوده اند و این نشان دهنده تاثیر زردچوبه در روند بهبودی آنهاست. 


:diamonds:افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن
اثبات شده است که کرکیمن با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی خود به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که کرکیمن به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده زردچوبه مانند یک متعادل کننده ایمنی بدن عمل کرده به تنظیم عملکرد سلولهای ایمنی بدن در برابر سرطان کمک می کند. 

 

:diamonds:کاهش عوارض بیماری های قلبی-عروقی
مطالعات چندی بیانگر این است که کرکیمن موجود در زردچوبه به دلیل داشتن خواص مفید فراوان برای سلامت قلب، در بدن به عنوان نوعی آنتی اکسیدان و ضدالتهاب عمل می کند. 
تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، نشان داد که اگر 3 روز قبل و 5 روز بعد از عمل جراحی باز پیوند سرخرگ کرونر قلب، روزی 4 گرم کرکیمن مصرف شود، خطر بسته شدن رگهای قلب و بروز سکته قلبی حدود 17درصد کاهش می یابد. 


:diamonds:کمک به پیشگیری و درمان سرطان
یکی از اصلی ترین خواص زردچوبه که در درمانهای بالینی به کار می رود، این است که کرکیمن موجود در آن خاصیت ضد سرطانی دارد. کرکیمن به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب، خطر تخریب سلولهای بدن را کم کرده ریسک جهش های سلولی و سرطان را کاهش می دهد و همچنین خواص ضد توموری دارد و رشد تومورها و گسترش سلولهای سرطانی در بدن را محدود می کند. 


:diamonds:کنترل سندروم التهاب و تحریک پذیری روده
کرکیمن از زمانهای بسیار قدیم در طب سنتی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی به کار می رفته است و به کاهش درد ناشی از سندروم تحریک پذیری روده کمک کرده و مدت زمان هضم غذا و دفع را کم می کند و کیفیت زندگی افراد مبتلا به عوارض این بیماری را بهبود می بخشد. 


:diamonds:جلوگیری و درمان آلزایمر
کرکیمن موجود در زردچوبه باعث کاهش بیماری زوال سلسله اعصاب یا همان آلزایمر می شود. قدرت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن به کاهش تخریب سلولی، التهاب وایجاد پلاکهای خونی و رسوبات پروتئینی حاصل از فساد نسجهای بدن که از عوارض آلزایمر است، کمک می کند. 
علاوه بر این کرکیمن قادر است روند تغییرات پروتئینی ناشی از افزایش سن که سبب بروز آلزایمر می شود را کندتر و یا گاهی متوقف کند.


چای زرد چوبه

:diamonds:حمایت بدن در برابر آسیب های کبدی
تحقیقات نشان داده است که کرکیمن، بدن را در برابر بیماری های کبدی محافظت می کند. مزایای کرکیمن برای کبد و کیسه صفرا، افزایش تولید ترشحات گوارشی کیسه صفراست(زرداب) که از تخریب سلولهای کبدی جلوگیری می کند. 


:diamonds:کمک به پیشگیری و کنترل دیابت
در طب سنتی، از زمانهای قدیم از زردچوبه برای درمان دیابت استفاده شده است. گیاهانی مانند زردچوبه و در کل ترکیبات حاوی کرکیمن خواص ضد دیابتی زیادی دارند که به کنترل دیابت کمک می کند. 


:diamonds:کمک به درمان و کنترل بیماری های ریوی
خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کرکیمن به کاهش علایم بیماریهای مزمن ریه کمک خواهد کرد. 
با وجود محدودیت شواهد علمی در این زمینه، باید خاطر نشان کرد که کرکیمن ممکن است در درمان آسم، فیبروزهای کیست مانند ریوی، سرطان و یا زخمهای ریه و بیماریهای ریوی مزمن بسیار موثر باشد.

روش آماده سازی چای زردچوبه

 

این چای را هم می توانید با پودرخالص زردچوبه و هم با زردچوبه تازه یا خشک ورنده شده تهیه کنید. دم کردن این چای درست مانند دم کردن چای سبز یا سیاه است فقط باید مدت زمان بیشتری دم بکشد تا کرکیمن موجود در آن آزاد شود و بهتر جذب بدن شود. 
چهار فنجان آب را جوش بیاورید، یک یا دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه یا رنده شده آن را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید که این مخلوط به مدت تقریبا ده دقیقه با شعله ملایم بجوشد. چای را داخل ظرفی صاف کنید و بگذارید به مدت پنج دقیقه سرد شود . 
برخی افراد ترکیبات دیگری را نیز برای خوشمزه شدن و کمک به جذب آن، به این چای اضافه می کنند. به عنوان مثال عسل، برای شیرین شدن چای و افزایش خواص آنتی میکروبی آن به چای می افزایند و یا شیر، خامه، شیر بادام و یا شیر نارگیل و یا یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا کره مایع برای کمک به جذب به چای خود اضافه می کنند، زیرا کرکیمن برای حل شدن کامل به چربی های مفید و سالم نیازمند است. 
همچنین لیموترش یا زنجبیل برای افزایش خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی چای و خوش طعم کردن آن موثر است. در هر حال سعی کنید چای زردچوبه را بنوشید و از خواص بی نظیر آن برای سلامتی خود بهره ببرید.

سالاد ماکارونی‌

طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه

درست است که به سالاد ماکارونی معروف است ولی نه ماکارونی واقعی است نه سالاد واقعی خودش یک غذای کامل است که معمولا آن را در مهمانی ها به عنوان کنار غذا همراه باغذاهای مجلسی یا به عنوان وعده شام سرو می کنند.
 سالاد ماکارونی ساده
مواد لازم:

  •     ماکارونی (فرم دار): 1 لیوان
  •     سیب زمینی: 2 عدد
  •     تخم مرغ: 3 عدد
  •     خیار شور: 6 عدد
  •     هویج: 3 عدد
  •     نخودفرنگی: 1 لیوان
  •     شوید (خشک): 1 قاشق چایخوری
  •     ژامبون: 300 گرم
  •     سس مایونز: به میزان لازم
  •     آبلیمو: به میزان لازم
  •     نمک: به میزان لازم
  •     فلفل: به میزان لازم
  •     کره: به میزان لازم
  •     شکر: به میزان لازم
 
طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه

طرز تهیه:

1. ابتدا سیب زمینی ها را پوست کنده و به شکل مربعی درشت خرد کنید و بعد با مقداری کره،نمک و آب بپزید طوری که خیلی له نشوند ولی آب ظرف کاملا به خورد آنها برود.

2. هویج را پوست کنده و نگینی ریز خرد کنید و با مقداری آب و شکر بپزید به طوری که مثل سیب زمینی پخته شود.

3. نخودفرنگی را هم با مقداری آب و نمک و کره بپزید.

4. تخم مرغ ها را نیز آبپز کرده و سفیده آنها را نگینی خرد کنید.

5. ماکارونی را با مقداری آب و نمک به مرحله آبکشی برسانید اما اجازه دهید از حد معمول کمی نرم تر شوند و بعد آنها را آبکشی کرده و با آب سرد بشویید.

6. ژامبون و خیارشور را به صورت نگینی خرد کنید.ظرفی مناسب انتخاب کرده و داخل آن مقداری سس مایونز و آبلیمو ونمک و فلفل بریزید و با هم مخلوط کنید.

7. سیب زمینی،نخودفرنگی،ژامبون،هویج،سفیده تخم مرغ و خیارشور را داخل ظرف ریخته و با سس مخلوط کنید.

8. حال ماکارونی را به مواد افزوده و دورانی هم بزنید تا مواد له نشوند.

9. در انتها زرده تخم مرغ را روی سالاد رنده زده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

نکات:

1. در صورت تمایل مقداری مرغ پخته و ریش شده هم به مواد اضافه کنید.
 
2. سالاد را حداقل یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود.

3. میتوانید از سایر مواد دلخواه همچون قارچ یا فلفل دلمه ای سرخ شده هم داخل سالاد استفاده کنید.
 

 
سالاد ماکارونی صدفی
 
مواد لازم:

  •     پاستای صدفی بزرگ: یک بسته
  •     خیار شور: 250 گرم
  •     کالباس: 250 گرم
  •     فلفل دلمه ای: یک عدد بزرگ
  •     نخود فرنگی پخته: یک و نیم فنجان
  •     ذرت: یک  فنجان
  •     سس مایونز: 2 ق غ
  •     ماست چکیده: یک ق غ
  •     آبلیمو/نمک/فلفل: به میزان لازم
 
 طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه

طرز تهیه:

1-پاستای صدفی رو مثل ماکارونی آبکش میکنیم.

2-میگذاریم تا کامل آبش برود. خیارشور و کالباس را به صورت ریز خرد کرده. به همراه فلفل نگینی شده و نخود و ذرت و سس مایونز و نمک و آبلیمو و ماست ترکیب میکنیم.

3-از مواد بدست آمده قاشق قاشق داخل پاستاها ریخته و داخل آنها را پر میکنیم.

4-روی ظرف را سلفون کشیده و در داخل یخچال میگذاریم تا حسابی خنک شود.

نکته:
 
ترکیبات داخل سالاد ماکارونی کاملا سلیقه ایه و می توان مواد دلخواه مانند انواع حبوبات و تخم مرغ و کلم و.... را اضافه و یا هر کدام از مواد ذکر شده را حذف کرد. 
 


سالاد ماکارونی مدیترانه‌ای

مواد لازم:

  •     ماکارونی فرمی (فارفاله): 350 گرم
  •     خیار (متوسط): 3 عدد
  •     گوجه گیلاسی (نصف شده): 1 پیمانه
  •     زیتون سیاه:  2/3 پیمانه
  •     پیاز قرمز (حلقه شده): 1/2 یک پیاز متوسط
  •     پنیر (فتا / رنده شده): 100 گرم

چاشنی سالاد :
 
  •     روغن زیتون: 1/4 پیمانه
  •     آبلیو تازه: 1 ق غ
  •     سرکه قرمز: 3 ق غ
  •     پونه کوهی (خشک یا تازه /خرد شده): 2 ق چ
  •     نمک: 1/4 ق چ
  •     سیر:  2 حبه
  •     عسل (اختیاری/ یا هر شیرین کننده دلخواه): 1 ق چ
  •     فلفل قرمز: 1 پینچ
  •     فلفل سیاه + سفید: 1/4 ق چ
 
 طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه

طرز تهیه:
 
1-ابتدا طبق دستور پشت بسته پاستا را آماده نموده سپس آبکش میکنیم و زیر آب سرد (به مدت 20 تا 30 ثانیه ) میگیریم. به ظرف دیگری انتقال می دهیم

2-گوجه گیلاسی+ خیار+ زیتون+ پنیر را اضافه می کنیم.

3-مواد چاشنی را با هم ترکیب نموده وبه مواد سالاد اضافه میکنیم تا کاملا ظرف را پوشش دهد.

4-سپس با هم ترکیب نموده تا موادسالاد بخوبی به چاشنی آغشته شود

نکات دستور:
 
1-در دستور از زیتون کالاماتا که یک نوع زیتون یونانی است استفاده شده شما میتوانید از زیتون سیاه یا نوع دیگه هم استفاده کنید.
 
2-در صورت در دسترس نبودن پونه کوهی از پونه ساده خشک یا تازه استفاده کنید.
 
3-بجای فلفل سفید+فلفل سیاه میتوانید فقط فلفل سیاه به کار ببرید.
 
4-استفاده از عسل در دستور اختیاری می باشد میتوانید جایگزین کنید یا کلا حذف کنید.

5-برای این دستور پاستا نوع فارفاله پیشنهاد میشود ولی بنا به سلیقه خود میتوانید از شکل دیگری استفاده کنید.
 
6-در دستور از نوعی خیار انگلیسی با سایز بزرگ استفاده شده از خیار معمولی میتوانید بصورت حلقه یا نیم دایره استفاده کنید.
 

 
سالاد ماکارونی با فلفل دلمه ای
 
 مواد لازم
 
  • ماکارونی فرمی رنگی: 1 بسته
  •  کالباس: 200 گرم
  •  قارچ خام: 5 عدد
  •  پیازچه: 3 عدد
  •  فلفل دلمه ای خرد شده: 1 عدد
  •  نخود سبز پخته: یک فنجان
  •  گوجه فرنگی گیلاسی و برگ جعفری: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
 
 طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه
 
 طرز تهیه
 
1. ابتدا ماکارونی ها (ترجیحا رنگی) را بپزید و با آب سرد بشویید و اجازه دهید تا آب آنها کاملا برود.
 
2.  کالباس ، قارچ خام،  پیازچه و یک عدد فلفل دلمه ای را خرد کنید
 
3.  نخود سبز پخته و  چند برگ جعفری را هم با تعدادی گوجه فرنگی گیلاسی به مواد اضافه کنید.
 
4. در پایان نمک و فلفل بزنید و مواد را خوب مخلوط  کنید. سالاد آماده شده را به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید و در زمان سرو، سس مایونز رقیق شده با آب لیمو را به آن اضافه کنید.
 
 
سالاد ماکارونی دانمارکی
 
  •  ماکارونی: نصف بسته
  •  زرده تخم مرغ: 4 عدد
  • سس خردل: 1 ق چ
  • سس مایونز: 2 ق چ
  • خامه: 1 فنجان
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • کالباس خرد شده: 250 گرم
  • شوید تازه: 1 ق غ
  • خیارشور خردشده: 2 عدد
 
 طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه
 
 طرز تهیه:

1. ماکارونی را در آب جوش و نمک به مدت 12 دقیقه بجوشانید و سپس آبکش کنید. مراقب باشید ماکارونی ها به یکدیگر نچسبند.

2.  زرده تخم مرغ سفت شده را با چنگال کاملا له کنید
 
3.  سس خردل را به آن اضافه کنید
 
4. سپس 2 قاشق غذاخوری مایونز، یک فنجان خامه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.

5. مخلوط به دست آمده را با ماکارونی مخلوط کنید.
 
6.  کالباس خرد شده، یک قاشق غذا خوری شوید تازه و خیارشورخرد شده را هم اضافه کنید و خوب ‌هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
 
7. این سالاد بهتر است سرد سرو شود.
 

 
سالاد ماکارونی ایتالیایی
 
مواد لازم
 
  •  فتوچینی: نصف بسته
  • هویج:1 عدد
  • کدو سبز: 1 عدد
  • لیموترش: 1 عدد
  • روغن زیتون: به مقدار لازم
  • جعفری: به مقدار لازم
  • سیر: 2 حبه
  • دانه فلفل سیاه ونمک: به مقدار لازمسس
 
 طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه
 
 طرز تهیه:
 
1. نصف بسته فتوچینی یا ماکارونی نواری را در آب، جوشانده و آبکش کنید، سپس روی آنها  آب سرد بگیرید تا به هم نچسبند. 
 
2. یک عدد هویج درشت و یک عدد کدو سبز تازه را به وسیله پوست کن سبزیجات به شکل ورقه ای درآورید.
 
3. یک عدد لیموترش را کاملا پوست بگیرید و همراه روغن زیتون، مقداری جعفری، دانه فلفل سیاه، دو حبه سیر و مقداری نمک داخل مخلوط کن بریزید.
 
4.   همه مواد را با هم مخلوط کنید. سس را روی ماکارونی ریخته و هم بزنید.
 

 
سالاد ماکارونی گیاهی
 
مواد لازم:
 
  • ماکارونی فرمی: 250 گرم
  • لوبیا سبز بخارپزشده: 2 فنجان
  • تربچه ورقه شده: 1 فنجان
  • خیار خرد شده: 2 فنجان
  • بادام شور پرک: نصف فنجان
  • ماست: 5 ق غ
  • روغن زیتون: 2 ق غ
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
 
 طرز تهیه سالاد ماکارونی‌های خوشمزه
 
طرز تهیه:
1. ابتدا 250 گرم ماکارونی فرمی را درآب جوش بریزید و بعد از پخت و آبکش کردن، در یک ظرف بزرگ قرار دهید تا سرد شود
 
2. سپس  لوبیا سبز بخارپز شده ، تربچه ورقه شده، خیار خرد شده و نصف فنجان بادام شور پرک را با هم مخلوط کنید.
 
3. در آخر  ماست را به اضافه 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون و به میزان دلخواه نمک و فلفل به سالاد اضافه کنید.
 
4. سالاد را به مدت یک ساعت در یخچال قرار داده و  سپس آن را سرو کنید.

«خودمراقبتی»

«خودمراقبتی» و انواع آن

«خودمراقبتی» و انواع آن
«خودمراقبتی» عبارتی است که طی چند سال اخیر صحبت های زیادی راجع به آن می شنویم اما اطلاعات دقیق ما در این زمینه چقدر است؟ قبل از این که به جنبه های مختلف آن بپردازیم، بهتر است ابتدا کمی با مفهوم آن آشنا شویم.
براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، خودمراقبتی به مجموعه عملکردهایی گفته می شود که هر فردی برای حفظ سلامت جسمی و روانی، پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و اقدامات درمانی مناسب برای بهبود خود به کار می گیرد.
 
به طور کلی، خودمراقبتی رفتار و شیوه ای از زندگی است که جنبه های مختلف مانند پیشگیری از بروز بیماری، بهداشت غذایی، ورزش و... را در بر می گیرد. بر کسی پوشیده نیست که شیوه زندگی مدرن و محیط زیست امروز تاثیرات سوئی بر سلامت دارد. به همین دلیل است که خودمراقبتی اهمیت زیادی خواهدداشت، اما تنها عدم احساس ناراحتی یا بیماری نشان دهنده سلامت مطلوب نیست، بلکه سلامت شامل وضعیت مطلوب جسمی، روانی و اجتماعی است و فقط به بیمار بودن خلاصه نمی شود.

خودمراقبتی در ناخوشی های جزیی

یکی از جنبه های مهم و البته ملموس تر مراقبت از سلامت به مصرف دارو، وسایل پزشکی (دستگاه های کنترل و تشخیص بیماری ها) و مکمل های دارویی مربوط می شود. شناخت بیماری و مشکلات جزیی روزمره عاملی است که می تواند افراد را به سوی درمان بهتر سوق دهد، البته نه به این معنا که هر دارویی تنها به صرف شناخت بیماری، خودسرانه مصرف شود و فرد خود را از مراجعه به پزشک بی نیاز بداند.
 
درواقع، زمانی یک فرد مجاز به خوددرمانی است که با شناخت کامل علائم بیماری و مشورت با داروساز داروهای مجاز، بدون نیاز به نسخه، مطمئن و موثر را مصرف کند. مطالعات نشان می دهد اگر مردم یک جامعه اطلاعات دقیقی در مورد بیماری های جزیی و روش هایی بی خطر درمان داشته باشند، 1.5 میلیارد در سال صرفه جویی اقتصادی می شود که مطمئنا اگر هزینه های از کارافتادگی و حمل و نقل مراجعه به مراکز درمانی را نیز به آن اضافه کنیم، رقم قابل توجهی خواهدبود.
 

چگونه از خود مراقبت کنیم؟

فعالیت های مربوط به مراقبت های شخصی می توانند به رفع استرس و بهبود وضعیت سلامت عمومی کمک کنند. مطالعات نشان می دهد رعایت شیوه زندگی سالم و مراقبت های شخصی می تواند از بروز بسیاری از بیماری های جسمی و روانی پیشگیری کند. این اصول، به خصوص برای دانش آموزان، شاغلان عهده دار مسوولیت های استرس زا و افرادی که از بیمار یا فردی ناتوان مراقبت می کنند، اهمیت بیشتری دارد زیرا فعالیتی مضاعف را به بدن تحمیل می کند. لازمه توجه و مراقبت، شناخت کامل نیازهای جسمی، هیجانی و اجتماعی است.

مراقبت از سلامت روانی

مدیریت استرس: تلاش کنید استرس های زندگی روزمره را مدیریت کنید و آنها را کاهش دهید. استرس ممکن است ناشی از شغل، تحصیل، پرستاری از بیمار یا هر عامل دیگری باشد. آنچه که باید تحت کنترل خود بگیرید، مشخص کنید تا واکنش بهتری داشته باشید. بعضی روش های ساده در کاهش استرس بسیار موثرند که از جمله می توان به 5 تا 30 دقیقه آرام سازی صبحگاهی، انجام تکنیک های تصویرسازی ذهنی برای احساس حضور در محیطی آرام، تمرینات آرام ساز یعضلات، تنفس عمیق، یوگا و تای چی، مطالعه مجله و دوش آب گرم اشاره کرد.
 
استرس آسیب زاست زیرا شما را از لحاظ جسمی و روانی خسته می کند و زمینه ساز مشکلات متعدد سلامت مانند دیابت، ناراحتی های قلبی و پرفشاری خون است. برای این که بتوانید از نزدیکانتان مراقبت کنید، نخست باید مراقب خودتان باشید. برای این منظور بیاموزید چطور استرس های روزمره را مدیریت کنید. تنفس عمیق، انجام کارهای مورد علاقه مانند باغبانی، بافتنی و... و ورزش هایی از جمله پیاده روی، آرام سازی، تای چی و یوگا بسیار موثر است.

حضور کنار افراد مورد علاقه: زماین را به گذراندن وقت کنار اعضای خانواده، دوستان یا هر فردی که کنارش احساس آرامش دارید، اختصاص دهید. با افرادی ارتباط داشته باشید که احساسات و محدودیت های شما را درک کنند، قابل اعتماد باشند و شما را برای رسیدن به اهدافتان تشویق کنند. از ارتباط با افرادی که روحیه شما را تضعیف و تحقیر می کنند و به شما استرس می دهند، دوری کنید.

اختصاص زمانی برای سرگرمی: لازم است همیشه وقتی از زندگی را برای لذت بردن از فعالیت های آرامبخش و مورد علاقه، به خصوص در شرایط استرس اختصاص دهید. یک بار در هفته قدم زدن با دوستان یا همسر، بازخوانی کتاب های مورد علاقه، تماشای فیلم های دوست داشتنی، انجام فعالیت های سرگرم کننده مانند پازل، گوش دادن به موسیقی و رنگ آمیزی های مخصوص بزرگسالان تاثیر بسیار عالی در آرامش درونی شما خواهدداشت.

گفتن سخنان دلنشین به خود: خود را تشویق کنید و با گفتن جملات دلنشین، ارزش خود را بالا ببرید. این جملات باید مثبت، شخصی، موثر و واضح باشند مانند «من می توانم... را انجام دهم» و «خودم را دوست دارم و همان گونه که هستم، می پذیرم» و...

مهارت «نه» گفتن: مراقبت باشید قرار نیست همیشه شما به دیگران کمک کنید. اگر واقعا توانایی یا فرصت انجام درخواستی را ندارید، خیلی راحت و بدون تعارف «نه» بگویید و با فشار مضاعف، خود را آزرده نکنید. خود را در مورد این مساله سرزنش نکنید و شرایط روانی و جسمی خود را نیز در نظر بگیرید.

گردش در طبیعت: گاهی از مسوولیت های خود مرخصی بگیرید و سفری 3-2 روزه ترتیب دهید. حتما لازم نیست منتظر تعطیلات تابستان و سفرهای طولانی و پرهزینه باشید. گردش روزهای آخر هفته نشاط درونی به دنبال دارد و استرس و خستگی روزهای کاری را رفع می کند.

گذران وقت با شریک زندگی: ارتباط مطلوب با همسرتان را همیشه حفظ کنید. نوازش، بوسیدن و در آغوش گرفتن همسر تاثیر انکارناپذیری در رفع نگرانی ها و دغدغه های روزمره دارد. هیچ گاه اجازه ندهید امور دیگر در کیفیت روابط عاطفی و جنسی شما تاثیر بگذارد.
 

مراقبت از سلامت جسمی

ورزش منظم: بارها شنیده ایم که ورزش برای سلامت بسیار عالی است. واقعا هم همین طور است. 30 دقیقه فعالیت جسمانی را در برنامه روزمره خود بگنجانید. اگر فرصت شرکت در کلاس های ورزشی را ندارید، می توانید فعالیت هایی مانند پیاده روی، باغبانی، بردن کودکان به پارک و دویدن با آنها را جایگزین کنید. با کمی فکر حتما شما همروش های مورد علاقه بسیاری پیدا خواهید کرد. ورزش می تواند به اندازه دارو در مقابله با حالات افسردگی خفیف تا متوسط موثر باشد.
 
همچنین انجام تمرینات ورزشی باعث تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ها می شود که این بیماری از هر 3 خانم، 1 نفر را درگیر می کند. باید توجه داشت پس از 50 سالگی، بدن دیگر انعطاف و نرمی لازم را ندارد؛ پس از دوران جوانی با تقویت عضلات به بهبود سلامت و سالمندی بانشاط خود فکر کنید.

تغذیه سالم: برنامه غذایی متعادل و متنوع به شما کمک می کند همیشه سالم و شاداب باشید. مشغله های متعدد جوامع امروز باعث شده بسیاری از افراد صبحانه را از برنامه غذایی حذف کنند، ناهار و شام را با خوردن فست فودها بگذرانند و انواع تنقلات شیرین و بدون ارزش غذایی را بخورند. چنین عاداتی به تدریج بدن را ضعیف می کند و زمینه بروز بیماری های مختلف را فراهم خواهدکرد. اگر به سلامت خود اهمیت می دهید، حتما غلات سبوس دار مصرف کنید، سبزیجات سبز تیره را بیشتر در برنامه خود بگنجانید، میوه های تازه میل کنید، لبنیات کم چرب بخورید، انواع پروتیین های کم چربی را انتخاب کنید و وعده هایی غذایی و میان وعده های منظمی داشته باشید.

خواب مطلوب: هر شب از خواب مطلوب خود مطمئن باشید. بیشتر افراد برای احساس شادابی روزانه به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. در شرایط استرس و نگرانی، مشغله های بسیار کاری و پرستاری از بیمار، خواب تحت تاثیر قرار می گیرد. ساعت منظم به رختخواب رفتن، وجود نداشتن وسایل مختل کننده خواب مانند تلویزیون در اتاق خواب و شرایط مناسب دما و تهویه اتاق به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

مراقبت به مثابه درمان: توجه به شرایط جسمی و کنترل تغییرات مرتبط با آن در مواقع مختلف ضرورت دارد. زمانی که بیمار می شوید، حتما استراحت کنید، در صورت نیاز، مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید و داروهای تجویزی را به طور کامل مصرف کنید.

مراقبت از سلامت شغلی

پیش بینی وقفه های منظم: در طول ساعات کاری و خستگی های همیشگی مرتبط با آن، حتما فواصلی را برای بلند شدن از جای خود، چند قدم راه رفتن و تجدید قوای ذهنی در نظر بگیرید. هیچ وقت زمان ناهار را به دلیل انجام زودتر کارها از دست ندهید. گاهی از روی صندلی خود برخیزید، چند تمرین ساده کششی انجام دهید و گپی با همکاران بزنید تا انرژی تازه ای کسب کنید. نوشیدن مرتب آب را نیز فراموش نکنید.

خلاقیت و انگیزه در محیط کار: محیط شغلی خود را طوری طراحی کنید که آرامش و انگیزه شما را برانگیزد. این نکته بازدهی را افزایش می دهد و از طرفی استرس و نگرانی را کاهش خواهدداد. البته باید بدانید چنین توصیه هایی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی نیست. گذاشتن یک گلدان زیبا روی میز کار، مرتب کردن وسایل، استفاده از صندلی مناسب، استفاده از گوشی برای امکان کار در سکوت و گذاشتن میز در صورت امکان کنار پنجره خلاقیت های ساده برای محیط کار مطلوب هستند.

درخواست کمک: برای این که از شغل خود لذت ببرید و استرس کمتری داشته باشید، اگر با مشکلی مواجه شدید، حتما کمک بگیرید. افزایش بازده کاری و ارتقای توانایی ها گاهی نیازمند یاری گرفتن از دیگران است تا فشار روانی بیشتر شما را آزرده نکند.

تعادل کار و زندگی: برای این که تعادل بهترین در زندگی شخصی و حرف ای برقرار کنید، هرگز کارهای عقب مانده محیط کار را به منزل نبرید. حتی مشغولیات ذهنی شغلی را نیز پشت در منزل بگذارید. اگر در منزل کار می کنید نیز ساعت منظمی را برای فعالیت حرفه ای اختصاص دهید سپس به امور منزل و زندگی شخصی بپردازید. به عنوان مثال پس از ساعت 17 سراغی از ایمیل ها و پیغام های کاری نگیرید. میز کار را نیز در قسمتی مجزا قرار دهید. هماهنگی اشتغال و مدیریت منزل ممکن است برای بعضی خانم ها مشکل و حتی غیرممکن باشد و از این که نمی توانند تمام وقت در منزل و کنار فرزندان باشند، احساس گناه کنند، اما درواقع باید دانست کیفیت همیشه از کمیت مهم تر است. اگر مادری شادابی و سلامت خود را حفظ کند، حتی اگر ساعات کمتری در منزل حضور داشته باشد می تواند اوقات فراموش نشدنی برای اعضای خانواده رقم بزند و با برنامه ریزی دقیق اوقات خوشی ایجاد کند. در صورت نیاز از پرستار یا خدمتکار نیز کمک بگیرید.

زنان مراقب ترند

خانم ها همیشه مراقب خانواده و نزدیکان هستند. زیرا ذات آنها مهربان و روحیه شان لطیف است. آنها معمولا پیش از خود به فکر رفع نیازهای عزیزانشان هستند، اما باید بدانند توجه به خود نه تنها خودخواهانه نیست، بلکه یک ضرورت محسوب می شود. رسیدگی به وظایف گوناگون منزل، توجه به امور فرزندان و همسر و تلاش مضاعف برای انجام فعالیت های اجتماعی و شغلی باعث می شود گاهی خانم ها فرصتی برای فکرکردن به شادابی و سلامت خود پیدا نکنند. باید توجه داشت چنین مساله ای به تدریج نه تنها زمینه ساز مشکلات جسمی می شود، بلکه نشاط روانی را نیز کاهش می دهد و فرصت لذت بردن از زندگی را می گیرد.
 
علاوه بر توصیه های عمومی، خانم ها باید اصول دیگری را نیز در زندگی روزمره بگنجانند. شاید شما هم جزو خانم هایی باشید که دوست دارند شبانه روز 25 ساعت باشد تا به همه کارها برسند، اما نیازی به این آرزوی محال نیست؛ کافی است چند اصل ساده را رعایت کنید؛ اول اینکه برنامه های هر روز را روی کاغذ و نه در ذهن بنویسید. در این صورت اولویت ها مشخص می شود و مطمئنا فرصتی هم برای خودتان باقی می ماند. همیشه به زمان حال فکر کنید و خود را درگیر مسائل گوناگون بعدی نکنید. در نهایت به این نکته واقف باشید که قرار نیست به تنهایی عهده دار همه مسوولیت ها باشید؛ پس همسر و فرزندانتان را نیز شریک کنید.

میوه‌ها مثل کوره چربی

توت فرنگی میوه ای ایده آل برای کاهش وزن است، زیرا از کالری کمی بهره می برد. این میوه به کاهش احساس گرسنگی نیز کمک می کند. افزون بر این، توت فرنگی حاوی آب فراوان و فیبر است، که گوارش را بهبود می بخشند.

با این میوه‌ها مثل کوره چربی بسوزانیدبسیاری از مردم از این مساله آگاه نیستند که مصرف برخی میوه ها می تواند به روند چربی سوزی کمک کند. گوارش برخی مواد غذایی به مقدار زیادی کالری نیاز دارد. به بیان دیگر، آنها بیش از محتوای کالری که ارائه می کنند، کالری می سوزانند. در نتیجه، این قبیل مواد غذایی به چربی سوزی کمک می کنند.

میوه ها بخشی از این گروه از مواد غذایی چربی سوز را شکل می دهند. با بهره‌مندی از قند طبیعی، بدن باید فرآیندی کامل را برای تجزیه این قبیل میوه ها پشت سر بگذارد.

این شرایط به افزایش نرخ سوخت و ساز منجر می شود، که چربی سوزی را تقویت می کند. برخی میوه ها برای تحقق این شرایط بهتر عمل می کنند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

سیب

سیب حاوی ترکیبی به نام پکتین است، که فواید مختلفی از جمله موارد زیر را ارائه می کند:

پاکسازی بدن

ادرارآور شگفت انگیز

تامین فیبر به مقدار زیاد

شگفت انگیزترین نکته این است که مصرف سیب به از بین بردن چربی ورودی به بدن کمک می کند. فیبر محلول موجب می شود تا بدن چربی کمتری جذب کند. افزون بر این، سیب حاوی اسید آمینه هایی است که به گوارش کمک می کنند.

همچنین، مصرف سیب می تواند به احساس سیری برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک کند، که این شرایط از پرخوری جلوگیری می کند.


لیمو

لیمو یکی دیگر از میوه هایی است که خواص مختلفی را ارائه می کند که اثر چربی سوزی یکی از مهم‌ترین آنها است. این ماده غذایی باید همواره در رژیم غذایی شما حضور داشته باشد.

آبلیمو چربی را تجزیه می کند، از این رو چربی سوزی تسهیل می شود.

به طور همزمان، لیمو گردش خون را بهبود می بخشد، مایع لنفاوی را افزایش می دهد، و به کاهش سلولیت کمک می کند.

آغاز روز با مصرف یک نوشیدنی که از ترکیب آبلیمو و آب گرم تهیه شده است، ایده خوبی محسوب می شود. این نوشیدنی ترموژنز را افزایش می دهد، که به سوزاندن کالری کمک می کند.

گریپ فروت

گریپ فروت یکی دیگر از میوه های است که به خانواده مرکبات تعلق دارد. این میوه از قدرت پاکسازی قابل توجهی که بر کاهش وزن تاثیر دارد، برخوردار است.

گریپ فروت به پاکسازی کبد کمک می کند، که یکی از وظایف اصلی این اندام پردازش چربی هاست. افزون بر این، گریپ فروت به بهبود عملکرد کلیوی و کاهش فشار خون کمک می کند.

مصرف یک گریپ فروت در وعده صبحانه انتخاب خوبی است، زیرا از اثر چربی سوزی آن بهره‌مند می شوید.

گریپ فروت را می توانید با آب پرتقال ترکیب کرده تا اثر و عطر و طعم آن هرچه بیشتر تقویت شود.

توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای ایده آل برای کاهش وزن است، زیرا از کالری کمی بهره می برد. این میوه به کاهش احساس گرسنگی نیز کمک می کند. افزون بر این، توت فرنگی حاوی آب فراوان و فیبر است، که گوارش را بهبود می بخشند.

همچنین، توت فرنگی حاوی کلسیم، منیزیم، و پتاسیم است، که این سه عنصر به کنترل فشار خون کمک می کنند.

همچنین، آنها اسید اوریک را متعادل می سازند که سوخت و ساز و چربی سوزی را بهبود می بخشد.

هندوانه

هندوانه نه تنها احساس شادابی را در شما افزایش می دهد، بلکه از اثر چربی سوزی قدرتمندی نیز برخوردار است.

به رغم مزه شیرین، این میوه از تراکم انرژی کمی برخوردار است. از این رو، بدون نگرانی از دریافت کالری فراوان می توانید آن را مصرف کنید.

هندوانه حاوی ماده ای به نام آرژینین است. این اسید آمینه به اکسیداسیون گلوکز و چربی هایی که در بدن جمع شده اند، کمک می کند.

همچنین، این میوه از اثر تصفیه کنندگی شگفت انگیزی برخوردار است که به از بین بردن و دفع سموم کمک می کند.

کیوی

تمام میوه هایی که منبع خوبی برای ویتامین C محسوب می شوند، برای کمک به چربی سوزی نیز فوق العاده هستند. کیوی نیز از این مساله مستثنا نیست.

چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین C یکی از اجزا اصلی چربی سوزی محسوب می شود.

مصرف منظم این ویتامین ماده ای به نام کارنیتین را فعال می کند. این ماده به روند تبدیل چربی به انرژی کمک می کند.

نارگیل

این میوه خوشمزه ریتم سوخت و ساز کبدی را افزایش می دهد. بر همین اساس، دستگاه گوارش عملکرد بهتری ارائه می کند.

به طور همزمان، این شرایط به سوزاندن کالری هرچه بیشتر کمک می کند. برای بهره‌مندی از فواید چربی سوزی نارگیل می توانید مصرف میوه کامل، پودر نارگیل، شیر نارگیل یا روغن این میوه را مد نظر قرار دهید.

به طور ویژه، روغن نارگیل گزینه ای عالی برای تسریع سوخت و ساز است. با این وجود، اطلاع از چگونگی استفاده از آن برای پیشگیری از اثرات مضر اهمیت دارد. همچنین، روغن نارگیل مورد استفاده باید از بهترین کیفیت برخوردار باشد.

پلوهای مخلوط

قاطی پلو ها انواع و اقسام دارند ولی وقتی قرار است بدون گوشت سرو شوند، می شود برایشان سنگ تمام گذاشت. در این مطلب طرز تهیه چند نوع قاطی پلوی خوشمزه و بدون گوشت را با شما به اشتراک میگذاریم.
 
 ته‌چین هویج
 
مواد لازم

  •     500 گرم هویج
  •     300 گرم فیله مرغ
  •     3 پیمانه برنج
  •     3 عدد زرده تخم‌مرغ
  •     4 ق‌س ماست پرچرب
  •     2 ق‌س زعفران دم‌کرده
  •     1 ق‌م دارچین
  •     1 عدد پیاز
  •     نمک و فلفل به میزان لازم
  •     روغن مایع مقداری
  •     1 ق‌م زردچوبه
  •     50گرم کره
 
 انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت (2)

طرز تهیه

1. برنج را شسته، در کاسه با مقداری آب و نمک خیس کنید. هویج‌ها را پوست گرفته ،بشویید و خلالی خرد کنید، در تابه‌ای مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید. خلال‌های هویج را در روغن سرخ کنید و بعد از روغن درآورده و کناری بگذارید.

2. پیاز را پوست گرفته، خلالی خرد کرده و  در روغن سرخ کنید. فیله‌های مرغ را به قطعات ریز برش بزنید، به تابه پیازها اضافه کنید و تفت دهید.

3. برای مزه‌دار شدن مرغ به آن نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و خوب سرخ کنید. در آخر کمی زعفران دم‌کرده افزوده، حرارت را کم کنید و در تابه را بگذارید تا بپزند.هویج را هم به تابه مرغ در حال پخت اضافه کنید. در صورت نیاز به اندازه نیم‌پیمانه آب اضافه کنید و در تابه را بگذارید.

4. برنج را داخل آب جوش ریخته و طبق معمول آبکش کنید. در کاسه‌ای مناسب زرده های تخم‌مرغ را ریخته و با چنگال کمی هم بزنید. زعفران دم‌کرده و ماست را اضافه کرده و مخلوط کنید. مایه ته‌چین آماده است.

5. برنج را داخل مایه ته‌چین ریخته و خوب مخلوط کنید. تابه‌ای که می‌خواهید ته‌چین را در آن بپزید چرب کنید. نیمی از مایه برنج را در تابه ریخته و با پشت قاشق فشرده و یک‌دست کنید.

6. مرغ و هویج را روی لایه اول برنج ریخته و پهن کنید تا همه سطح برنج را بپوشاند. مقداری دارچین روی مرغ و هویج بپاشید. حالا نوبت مابقی برنج آغشته به مایه ته‌چین است. آن را روی بقیه مواد ریخته و با پشت قاشق یکدست و کمی فشرده کنید.

7. تابه را روی حرارت ملایم گذاشته و با ته چنگال در برنج چند سوراخ ایجاد کنید. کره را آب کرده و روی ته‌چین بریزید، حالا در تابه را گذاشته و اجازه دهید ته‌چین دم بکشد. بعد از دم کشیدن، ته‌چین را در یک سینی یا دیس مناسب سر و ته کرده، برش زده و سرو کنید.
 

 
میگو پلو اسپانیایی

مواد لازم

  •     روغن گیاهی 3 قاشق غذاخوری
  •     پیاز خرد شده 1 عدد
  •     سیر خرد شده 2 حبه
  •     زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری
  •     گوجه خرد شده 1 عدد
  •     هویج خرد شده 1 عدد کوچک
  •     فلفل دلمه ای قرمز خرد شده 1/2
  •     نمک و فلفل به میزان دلخواه
  •     برنج 2 فنجان
  •     میگو پاک شده 400 گرم
  •     جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
  •     نخود فرنگی 1/2 فنجان
  •     سس تند(اختیاری)
 
انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت (2)
 
طرز تهیه
 
1. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و 3 قاشق روغن داخل آن بریزید. پیاز، سیر و زردچوبه را اضافه کنید و حدود 3 دقیقه تفت دهید تا پیاز نرم شود. گوجه، فلفل دلمه ای و هویج خرد شده را نیز اضافه کنید و  5 دقیقه تفت دهید. به میزان دلخواه نمک و فلفل به سبزیجات اضافه کنید.

2. میگوها را به سبزیجات اضافه کنید و حدود 3 دقیقه تفت دهید تا رنگ میگوها صورتی شود. برنج، 3 فنجان آب و نصف قاشق جعفری خرد شده را اضافه کنید و با مواد ترکیب کنید. وقتی آب به جوش آمد حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج حدود  30 دقیقه بپزد و دم بکشد.

3. در 10 دقیقه آخر نخود فرنگی و باقیمانده جعفری را روی برنج بریزید، با چنگال برنج را هم بزنید تا با نخود فرنگی مخلوط شود و مجددا در قابلمه را بگذارید. وقتی برنج دم کشید، میگو پلو را در دیس بکشید و این غذای خوشمزه را با سس تند نوش جان کنید. 
 

 
طرز تهیه شیرین پلو با مرغ

مواد لازم

  •     برنج 1 کیلو
  •     مرغ 1.5 کیلو
  •     خلال بادام 100 گرم
  •     خلال پسته 50 گرم
  •     خلال پرتقال 500 گرم
  •     شکر 1 کیلو
  •     زعفران سائیده 1 قاشق مرباخوری
  •     روغن 150 گرم
  •     پیاز متوسط خرد شده 2 عدد
  •     نمک و زردچوبه

انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت (2)

طرز تهیه
 
1. پوست پرتقال ریز شده را دو بار در آب بجوشانید. سپس چند بار در آب سرد بخیسانید و هربار آب آن را عوض کنید.در یک قابلمه 3 لیوان آب را همراه با شکر بجوشانید. سپس خلال های پرتقال را درون آبجوش بریزید و بجوشانید تا شیرین شوند.

2. برنج را خیس کنید. 3 قاشق روغن در یک قابلمه متوسط بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. پیازها را درون روغن کمی تفت داده و سرخ کنید. تکه های مرغ را درون پیاز ها بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس کمی نمک و زرد چوبه و 1 لیوان آب اضافه کنید و بگذارید تا مرغ بپزد.

3. آب مرغ را صاف کنید و نصف لیوان از آن را با 2 قاشق روغن، یک ملاقه از آب خلال و زعفران سائیده شده مخلوط کنید. استخوانهای مرغ را بگیرید و گوشت آن را قطعه قطعه کنید.

4. برنج را آبکشی کنید. قابلمه پخت شیرین پلو را حاضر کنید و کف آن را 3 قاشق روغن و 1/2 لیوان آب بریزید. نصف برنج را داخل قابلمه ریخته و به ترتیب خلال پرتقال و نصف خلال بادام را روی برزنج بریزید. کمی برنج روی خلالها ریخته و قطعات مرغ را روی آن قرار دهید. برنج باقی مانده را روی مرغها بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. 
 

 
استانبولی‌ پلو

مواد لازم

  • برنج 3 پیمانه
  • 300 گرم  پیاز متوسط ساطوری شده
  • یک عدد گوجه فرنگی متوسط رنده شده
  • 2 تا 3 عدد  سیب زمینی متوسط نگینی
  • 2 قاشق رب گوجه فرنگی
  • 3 قاشق غذاخوری نمک و فلفل قرمز به میزان لازم
  • روغن مایع 8 قاشق غذاخوری
انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت (2) 

روش تهیه

1. 4 قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را 6 دقیقه در آن تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.

2. رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دادن را 2 دقیقه دیگر ادامه دهید. پوره گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را اضافه کرده و مخلوط کنید تا به جوش آید.

3. برنج را داخل قابلمه بریزید، سپس به آن آب جوش اضافه کنید، به اندازه‌ای که تا نصف بند انگشت روی برنج را بگیرد. شعله را زیاد کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

4. هنگامی که آب پلو بخار شد و روی آن سوراخ‌های ریزی ایجاد شد، شعله را کم کرده و درِ قابلمه را ببندید تا دم بکشد. پس از اینکه پلو پخت، روغن باقیمانده را روی پلو و اطراف آن بدهید و پس از 3 تا 4 دقیقه آن را بکشید.
 

 
عدس پلو با کشمش و خرما

مواد لازم

  •     برنج 4 لیوان
  •     عدس 2 لیوان
  •     کشمش 1 لیوان
  •     پیاز 2 عدد
  •     خرما 12 عدد
 
 انواع پلوهای مخلوط بدون گوشت (2)

طرز تهیه
 
1. عدس را از چند ساعت قبل خیس دهید و با مقداری آب بپزید تا نرم شود.

2. پیازها را ریز خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید. سپس عدس پخته و کشمش پلویی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا رطوبت مواد کشیده شود.

3. 4 لیوان برنج ، 5 لیوان آب ، کمی نمک و روغن را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه کمی جوشید و سطح آب به برنج رسید مخلوط عدس و کشمش را اضافه و مخلوط کنید.

4. خرماهای بدون هسته را روی برنج قرار دهید. نصف لیوان آب جوش و چند قاشق روغن را مخلوط کنید و روی برنج بریزید. در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم بگذارید برنج دم بکشد. سپس در ظرف بکشید و سرو کنید
 
نکته ها : میتوانید برنج را آبکش کنید و مخلوط عدس و کشمش را لابلای برنج بدهید. همچنین میتوانید کمی پودر دارچین به مواد پلو اضافه کنید.

قند خون بالا

8 نشانه آشکار قند خون بالا

8 نشانه آشکار قند خون بالا
اگر با تکرر ادرار مواجه هستید، بدون این که در میزان مایعات مصرفی خود افزایشی داده باشید، بررسی سطح قند خون ایده خوبی است.
قند خون سوخت مورد نیاز سلول های بدن انسان را تامین می کند و ما را پر انرژی نگه می دارد. با این وجود، قند بیش از حد می تواند موجب خستگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت شود.

بیشتر مواقع کنترل سطوح قند خون به آن چه می خورید بستگی دارد. مصرف مواد غذایی پر کربوهیدارت و شیرین می تواند قند خون را بیش از اندازه افزایش دهد. خوشبختان بدن برای تعدیل این شرایط انسولین تولید می کند که به کنترل قند خون کمک می کند.

اما گاهی اوقات بدن قادر به تولید انسولین کافی برای کاهش قند خون نیست. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، سطوح قند خون همواره بالا باقی می ماند. این شرایط خطر ابتلا به بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، از دست دادن بینایی و مشکلات سلامت دیگر را افزایش می دهد. افزایش قند خون با نشانه ها و علائمی همراه است که توجه به آنها می تواند از جدی شدن شرایط پیشگیری کند.

تکرر ادرار

زمانی که قند خون وارد کلیه ها می شود، آب بیشتری توسط آنها جذب می شود، که این شرایط تکرر ادرار را به همراه دارد. اگر با تکرر ادرار مواجه هستید، بدون این که در میزان مایعات مصرفی خود افزایشی داده باشید، بررسی سطح قند خون ایده خوبی است.

احساس خستگی مداوم

اگرچه قند خون انرژی مورد نیاز ما را تامین می کند، اما میزان بیش از اندازه آن می تواند شرایطی کاملا متضاد را شکل داده و با احساس خستگی مداوم مواجه شوید. هنگامی که قند خون بالا است، گلوکز فراوانی هدر می رود و نتیجه این شرایط چیزی جز احساس خستگی نیست.

تکرر ادرار نیز شرایط را وخیم‌تر می سازد، زیرا موجب کم آبی بدن شده و همان گونه که می دانید کم آبی بدن یکی از دلایل احساس خستگی محسوب می شود.

افزایش تشنگی

زمانی که کلیه ها نمی توانند گلوکز را پالایش کنند، بدن با کم آبی مواجه می شود. این شرایط نه تنها احساس تشنگی را افزایش می دهد، بلکه موجب افت عملکرد اندام های مختلف نیز می شود.

هنگامی که به طور مکرر دفع ادرار را انجام می دهید، بدن آب از دست می دهد و تشنگی بر شما غالب می شود. این موجب چرخه ای باطل می شود، زیرا هرچه بیشتر آب بنوشید، نیاز به دفع ادرار نیز بیشتر خواهد شد.

تاری دید

میزان بیش از اندازه قند در بدن موجب تورم عدسی چشم ها می شود که این شرایط تاری دید را به همراه دارد. اما زمانی که قند خون کاهش یابد بینایی شما نیز به حالت عادی باز می گردد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر قند خون بالا حالت مزمن به خود بگیرد می تواند آسیب دائمی به قدرت بینایی شما وارد کند.

آهنگ کند بهبود زخم ها

قند خون بالا می تواند بر اعصاب و گردش خون شما تاثیرگذار باشد و شرایط را برای رسیدن خون به زخم ها یا کبودی ها دشوارتر سازد.

اگر روند بهبودی بریدگی یا کبودی بیش از مدت زمان عادی طول می کشد به پزشک مراجعه کنید تا شرایط به صورت دقیق بررسی شود.

کاهش وزن بی دلیل

این شرایط ممکن است برای افرادی که کاهش وزن را هدف قرار داده اند، چیز خوبی به نظر برسد، اما کاهش وزن ناشی از قند خون بالا روندی سالم نیست. زمانی که سلول های بدن به میزان کافی گلوکز دریافت نمی کنند، از عضله و چربی برای تامین انرژی استفاده می شود.

از دست دادن عضله موجب کند شدن سوخت و ساز و احساس خستگی می شود.

مغز مه آلود

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، قند خون سوخت مورد نیاز سلول های انسان را تامین می کند و انرژی در اختیار ما قرار می گیرد. زمانی که بدن با قند خون بیش از حد مواجه است، به جای تامین سوخت و انرژی، هدررفت آن را تجربه می کنیم و بدن آنچه را که نیاز دارد، دریافت نمی کند. این شرایط به طور معمول به شکل گیری مغز مه آلود و فقدان تمرکز منجر می شود.

خونریزی لثه

موارد مختلفی از جمله کمبود ویتامین C می توانند موجب خونریزی لثه ها شوند، و قند خون بالا نیز یکی از این دلایل است.

سطوح بالای قند خون موجب تجمع باکتری های بد در دهان می شود و این شرایط احتمال خونریزی لثه را هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان افزایش می دهد.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند به کاهش سطوح قند خون کمک کند. در همین راستا، میوه ها، سبزیجات، و غلات کامل بیشتری مصرف کنید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید. همچنین، در صورت تجربه علائمی که به آنها اشاره شد، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط را فراموش نکنید.

10 فایده‌ی گوجه فرنگی

10 فایده‌ی گوجه فرنگی که نمی‌دانستید

10 فایده‌ی گوجه فرنگی که نمی‌دانستید
حتماً شما هم فکر می‌کنید گوجه فرنگی جزو میوه‌هاست، اما از نظر گیاه‌شناسی، گوجه فرنگی میوه است. به هر حال گوجه فرنگی هر چه که باشد، همه فن حریف و خوشمزه است که در بسیاری از غذاها از پخته شده گرفته تا خام کاربرد دارد. گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که می‌توانند واقعاً برای سلامتی مفید باشند

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی

یکی از مفیدترین ویژگی‌های گوجه فرنگی این است که به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده زنانی که در هفته، 7 تا 10 وعده گوجه فرنگی می‌خوردند، 30 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بودند. این میوه دارای مواد مغذی چون نیاسین، اسیدفولیک و ویتامین B6 است که همگی از ریسک بیماری‌های قلبی کم می‌کنند.

کاهش قند خون

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این است که می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون می‌تواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است اما منبع خوبی از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند.

کمک به پیشگیری از ترومبوز (لخته شدن خون)

لخته شدن خون یا ترومبوز را می‌توانید با نوشیدن آب گوجه فرنگی کنترل کنید. مطالعات دریافته‌اند آن‌هایی که روزانه آب گوجه فرنگی می‌نوشند، تجمع کمتری از پلاکت‌ها را در خون خود دارند که علت اصلی ترومبوز است.

پیشگیری از آسیب به DNA

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی شامل جلوگیری از آسیب DNA‌ نیز می‌شود. مقادیر زیاد ویتامین C و ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، خواص آنتی‌اکسیدانی مهمی دارند که با آسیب DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. یعنی این میوه می‌تواند با علائم زودرس پیری مقابله کند.

تقویت موها

می‌توانید از آب گوجه فرنگی برای تقویت موهایتان استفاده کرده و درخشش بیشتری نیز به آن بدهید. گوجه فرنگی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند ظاهر بهتری به موهایتان داده و خاصیت اسیدیته‌ی این میوه، سطح PH را نیز تعدیل می‌کند. می‌توانید با آب گوجه فرنگی، طراوت و شادابی را به موهای خود برگردانید و از شوره‌ی آن نیز کم کنید.

حفظ سلامت استخوان‌ها

گوجه فرنگی می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌هایتان نیز کمک کند، چون حاوی ویتامین K و کلسیم است و ضمناً آنتی‌اکسیدان لیکوپن هم دارد که توده‌ی استخوانی را افزایش می‌دهد.

تمیز کردن پوست

بسیاری از تمیزکننده‌های صورت که گران‌قیمت نیز هستند حاوی عنصر فعالی به نام لیکوپن هستند که می‌توانید به طور طبیعی از گوجه فرنگی هم دریافت کنید. برای تمیز کردن پوستتان، چند عدد گوجه فرنگی را پوست بگیرید و این پوست‌ها را به مدت 5 دقیقه روی صورتتان بگذارید تا هم تمیز شود و هم ظاهری شاداب‌تر و سالم‌تر پیدا کند.

مبارزه با تأثیرات مواد سرطان‌زا

گوجه فرنگی حاوی اسید کلروژنیک و اسید کوماریک است که گفته می‌شود دارای اثرات ضد سرطانی هستند و می‌توانند با عوامل سرطان‌زایی که در آلاینده‌ها و دود سیگار وجود دارند مبارزه کنند.

تقویت بینایی

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این است که می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون می‌تواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است اما منبع خوبی از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند
گوجه فرنگی بینایی شما را هم تقویت می‌کند. خوردن گوجه فرنگی می‌تواند بینایی‌تان را بهبود داده و از آب مروارید هم پیشگیری کند. ویتامین A‌ و ویتامین C‌ موجود در این میوه می‌تواند بینایی را تقویت کرده و از شب‌کوری جلوگیری کند. گوجه فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌های فیتوشیمیایی، زآگزانتین، لوتئین و لیکوپن است که همگی از چشم‌هایتان در برابر آسیب‌های ناشی از نور کمک کرده و مانع تشکیل آب مروارید می‌شوند.

برطرف کردن التهاب

نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی به طور روزانه می‌تواند سطح TNF آلفا (فاکتور نکروز توموری آلفا) را تا 30 درصد کاهش بدهد. بالا بودن التهاب ناشی از این عامل، در افرادی که دچار بیماری‌های تحلیل برنده هستند، مانند بیماری قلبی و پوکی استخوان دیده می‌شود.

در نهایت این که:

با همه‌ی فوایدی که این میوه - سبزی برای سلامتی شما دارد؛ اما اگر سردمزاج هستید بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و با ادویه‌های گرمی چون پونه و نعناع مصرف کنید تا دچار دردهای شکمی و نفخ و درد مفاصل نشوید.