نادرترین تصاویر تاریخی دنیا

   تصاویر، ثبت کننده های تاریخ هستند به طوری که اتفاقاتی که به وسیله عکس ثبت شده اند همچنان در دفترچه تاریخ دنیا باقی مانده اند. برخی از این تصاویر بسیار نادرهستند و شاید تنها یک نسخه از آن ها وجود داشته باشد.

     در طول تاریخ تصاویری بوده اند که با مشقت های تمام به ثبت رسیده اند اما همین عکس ها این روزها ثبت کننده هایی شده اند که ارزش های بسیاری دارند. این تصاویر نادر مربوط به اتفاقات یا رویدادهایی هستند که برای هر انسانی جالب خواهد بود.

آبشار یخ زده نیاگارا


آبشار نیاگارا یکی از زیباترین نقاط روی زمین است و معمولا همیشه آب درون آن جاری است. شاید کسی باور نکند که این آبشار بزرگ در سال 1911 کاملا یخ زده بود و تصویری شگفت انگیز را ایجاد کرده است. در این سال افراد بسیاری از این آبشار یخ زده دیدن کردند و تنها یک عکس از آن باقی است. این تصویر نشان می دهد که خانواده ای در نزدیکی آبشار ایستاده اند در حالی که به طور عادی کسی نمی تواند در این نقطه بایستد.

آخرین عکس تایتانیک


تایتانیک کشتی افسانه ای است که در اولین سفر خود با کوه یخی برخورد کرده و غرق شد. تصاویر وفیلم های واقعی مختلفی از این کشتی که حتما داستان آن را بارها شنیده اید وجود دارد اما یکی از این تصاویر از باقی آن ها جذاب تر است. در این تصویر تایتانیک در میان آب دیده می شود که تازه سفر خود را آغاز کرده است. مورخین اعتقاد دارند آخرین تصویری که از این کشتی گرفته شده است همین عکس است. این تصویر در ماه آوریل سال 1912 گرفته شده است.

ساخت برج ایفل


این روزها یکی از نمادهای توریستی دنیا برج ایفل است و فرانسه و شهر پاریس را همه با این برج بلند می شناسند اما آیا تا به حال عکس مربوط به زمان ساخت آن را دیده اید. عکس بالا برج ایفل را در حالی نشان می دهد که تازه بنای ساخت آن آغاز شده است و پایه های آن بر روی زمین قرار داده شده است. این عکس در سال 1888 و همزمان با ساخت برج گرفته شده است.

بمب اتم ناگازاکی


یکی از بزرگترین فجایع تاریخ بمباران اتمی آمریکا بر روی شهر های ناگازاکی و هیروشیما است. آمریکا این حرکت را در سال 1945 انجام داد و انسان های بسیاری در این دو شهر ژاپنی جان خود را از دست دادند. تصویری که مشاهده می کنید توسط یک عکاس ناشناس گرفته شده است و شهر ناگازاکی 20 دقیقه بعد از بمباران را نشان می دهد. این عکس یکی از با ارزش ترین تصاویری است که در تاریخ ژاپن وجود دارد.

دفتر آلبرت انیشتین


یکی از بزرگترین دانشمندان و فیزیکدانانی که پا روی این کره خاکی نهاده است بدون شک آلبرت انیشتین است. این مرد در سال 1955 و روز 18 آوریل جان خود را از دست داد اما در همین زمان یک عکاس فرصت طلب به دفتر وی رفت و آخرین عکس را از این دفتر برداشت. این تصویر تمامی شلختگی انیشتین را نشان می دهد که کتاب ها و جزوات روی میز او پراکنده هستند.

تکریم سالمندان در دین اسلام

تکریم سالمندان در دین اسلام در آیین مقدس اسلام، سالمندان به طور ویژه، مورد توجه قرار گرفته‏اند. از نظر اسلام رسیدن به دوران پیری ـ البته اگر فرد مسلمان در مسیر صحیح و درست قدم گذاشته باشد ـ ، یک ارزش است. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: مَنْ شابَ شَیبَه فِی الاِسْلام، کانَت لَهُ نورا یَومَ القیامَة. کسی که مویش در اسلام سپید گردد، در روز قیامت برای او نور خواهد بود.۳۳ در قرآن شریف نیز در بحث احترام به والدین کهنسال، همگان به حفظ حقوق و حدود آنان موظف شده‏اند. وَقَضَی رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْکِلاَهُمَا فَلاَتَقُل لَهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَهُمَا قَوْلاً کَرِیماً. (اسراء:۲۳) و خدای تو حکم فرموده که جز او کسی را نپرستید و به پدر و مادر، نیکویی کنید و چنانچه هر دو یا یکی از آنها پیر و سالخورده شوند، کلمه‏ای مگویید که رنجیده خاطر شوند و کمترین آزار به آنان مرسانید و با ایشان به اکرام و احترام سخن گویید. نبی مکرم اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و ائمه طاهرین علیهم‏السلام نیز در گفتارهای دلنشین خود، مسلمانان را به تکریم و احترام بزرگسالان فراخوانده و ارزش معنوی و اجتماعی آنان را یادآور شده‏اند. رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وجود پیران سالخورده را موجب افزایش فیض ربوبی و بسط نعمتهای الهی و مایه برکت خوانده۳۴ و می‏فرماید: مَنْ وَقَّرَ ذا شَیبه فِی الاسلام امَنَهُ اللّهُ مِنْ فَزَعِ یَومَ القِیامَه.۳۵ کسی که پیر مسلمانی را تجلیل نماید، خداوند او را از ترس روز قیامت ایمن می‏دارد. حضرت رسول صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در فرازی دیگر، یکی از شیوه‏های تکریم و تعظیم ذات اقدس الهی را، احترام و تجلیل سالخوردگان مسلمان می‏شمارد.۳۶ کهنسالان و سالخوردگان در طول حیات خود، سردی و گرمی روزگار را چشیده‏اند و در مدرسه زندگی تجربه آموخته و افکارشان پخته شده و عقل و حکمت فراگرفته‏اند. اینان گرچه از نظر جسمانی ضعیف و ناتوان شده و قدرت فعالیت و تحرک خود را از دست داده‏اند، ولی از نظر معنوی، تجربه‏هایی ارزنده دارند و می‏توانند مانند رهبران روحانی، هادی دیگران باشند و جوانان را به خیر و سعادت رهنمون سازند. امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: الشَیخُ فی أهلِه کَالنّبی فی اُمّتِه.۳۷ وجود پیر سالخورده در خانواده‏اش، همانند پیغمبر در میان امتش است. پیرمردی به محضر رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شرفیاب شد، کسانی که در حضور آن حضرت نشسته بودند، در احترام به آن مرد، کوتاهی نمودند و در جا دادن به او کندی و مسامحه کردند. پیغمبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از این رفتار بی‏ادبانه، ناراحت شد و به آنها فرمود: لَیْسَ منّا مَنْ لَمْ یَرْحَم صَغیرِنا و لَمْ یُوَقِّرْ کبیرنا.۳۸ کسی که به خردسالان ماتفضّل و ترحّم نکند و پیران ما را مورد تکریم و احترام قرار ندهد، از ما نیست.

پیشگیری از کمر درد در میانسالی و کهنسالی

پیشگیری از کمردرد در میانسالی و کهنسالی

همانطور که در شماره قبل گفتم این شماره را نیز به مواردی در مورد پیشگیری از کمردرد اختصاص داده ام .
 
همه ما عادت به نادیده گرفتن کمر خود داریم تا زمانی که به صورت غیر منتظره ای دچار کمردرد می شویم .کمردرد یکی از مشکلات شایع می باشد و برای بهره بردن از یک کمر سالم و مناسب باید مراقبت های لازم را انجام داد . داشتن یک کمر سالم و بدون درد اغلب به خود شما بستگی دارد . تنها شما می توانید وضعیت نشستن خود را بهبود بخشید و از فشارهای وارد بر کمر در ضمن فعالیت های روزانه بکاهید .
دانستن این موضوع که چگونه فعالیت های روزمره خود را به طور صحیح انجام دهیم و چگونه اجسام را بلند و حمل کنیم می تواند از کمردرد در میانسالی و کهنسالی تا حد زیادی پیشگیری کند که در ادامه به آن پرداخته شده است . 
 
چگونه ورزش از کمردرد پیشگیری میکند ؟
 
ورزش منظم موجب کشش عضلات شکم و پشت شده و کاهش اضافه وزن فشار را از روی مفاصل و عضلات بر می دارد که چندین تمرین مناسب برای پیشگیری از کمردرد را در شماره قبل ذکر کردم به یاد داشته باشید که اگر شما از کمردرد رنج می برید بدون مشورت پزشک نباید به انجام این تمرین ها بپردازید .
 
شایع ترین علت کمردرد بعد از آرتروز و بیرون زدگی دیسک کمر در میانسالی و کهنسالی به شرح زیر است:
 
در فعالیت های روزانه مانند راه رفتن و دویدن عضله راست قدامی که در سطح قدامی ران ( روی ران بالای زانو ) قرار دارد استخوان خاصره را به پایین و جلو می چرخاند که عضلات شکم بایستی از انجام اینکار جلوگیری نمایند ، معمولا در اشخاص مسن به علت ضعف عضلات شکم و کشش مداوم عضلات تا کننده ران ، لگن خاصره به طرف جلو وپایین گردش می کند که می تواند موجب بروز درد های کمرگردد پس برای جلوگیری از این امر باید عضلات شکم خود را قوی کرده تا در میانسالی نیز از عضلات قوی در ناحیه شکم برخوردار باشیم .
برای این امر درازنشست یکی از بهترین تمرین های ورزشی می باشد ، اما بهتر است درازنشست را تا نیمه انجام دهید تا خود حرکت درازنشست به کمر و ستون مهره های شما صدمه نزند . بهتر است در انجام درازنشست از خم شدن کمر جلوگیری کنید و دستان را روی شانه مخالف قرار دهید یعنی دست راست را روی شانه چپ و دست چپ روی شانه راست .
 
حالت های درست و نادرست بدن در انجام کارهای روزمره:
 
هنگام بلند کردن اجسام:
 
حالت نادرست:برای بلند کرد اجسام سنگین هیچگاه  در حالی که زانو هایتان صاف است کمر خود را خم نکنید . در هنگام بلند کردن اجسام از چرخش کمر بپرهیزید و همچنین از بلند کردن اجسام تا سطح بالاتر از شانه ها که می تواند منجر به آسیب کمر شما گردد .
حالت درست: برای بلند کردن اجسام سعی کنید زانوهای خود را خم کنید نه کمر خود را . سعی کنید جسمی را که بلند کرده اید نزدیک به بدن نگه دارید .اجسام را تا سطح سینه خود بالا آورید نه بیشتر . در صورت سنگین بودن اجسام از سایرین کمک بگیرید .
 
ضمن ایستادن و راه رفتن:
 
حالت نادرست:در یک حالت به مدت طولانی نایستید . از پوشیدن کفش تخت یا  با پاشنه خیلی بلند حتی المقدور خودداری کنید .
حالت درست:هنگام‌ ایستادن سعی کنید یک پای خود را روی جسمی مانند چهارپایه کوتاه قرار داده و مرتبا پای خود را عوض کنید و یا حالت خود را تغییر دهید .تلاش کنید به گونه ای بایستید که سه قوس طبیعی ستون مهره های شما در وضعیت طبیعی قرار گیرد . در هنگام راه رفتن سر خود را بالا نگه دارید و انگشتان پای خود را به سمت جلو بردارید ( منظور اینکه از راه رفتن به شیوه چارلی چاپلین که انگشتان پا رو به بیرون یا داخل متمایل می شود خود داری کنید ) . کفش راحت با پاشنه کوتاه بپوشید .
 
هنگام رانندگی:
 
حالت نادرست: از رانندگی در وضعیتی که که فرمان ماشین از شما دور است و شما مجبور به خم کردن کمر برای گرفتن فرمان و یا کشیدن پاها به جهت فشردن پدال هستید خودداری کنید . وضعیت نادرست فوق منجر به کاهش قوس کمر شده و همچنین کشش ناسالمی را در بدن شما باعث می شود .
حالت درست: صندلی خود را به جلو کشیده سعی کنید و سعی کنید زانو های خود را هم سطح با لگن خود نگه دارید مستقیم بنشینید و با دو دست رانندگی کنید و به جهت محافظت از مهره های کمری خود می توان قوس کمر را توسط یک حوله تا شده یا یک بالش کوچک پر کرد .
 
هنگام نشستن:
 
حالت نادرست:در هنگام نشستن قوز نکنید از نشستن به روی صندلی که بلند است و یا از میز کار شما فاصله زیادی دارد پرهیز کنید از خم شدن به عقب و ایجاد قوس نادرست در پشت خود ممانعت کنید .
حالت درست:بر روی صندلی بنشینید که ارتفاع آن به اندازه ای است که شما به راحتی بتوانید کف پای خود را بر روی زمین قرار دهید در حالی که زانوی شما با لگن  در یک سطح قرار گیرد . سعی کنید همواره بر روی صندلی نشسته و حتی المقدور از نشستن به روی زمین خودداری کنید .
 
هنگام خوابیدن:
 
حالت نادرست:از خوابیدن بر روی تشک های نرم و فرو رونده پرهیز کنید و همینطور از خوابیدن به روی شکم زیرا باعث ایجاد قوس ناسالم در کمر و آرتروز کمر می شود .
حالت درست:از تشک های سفت برای خوابیدن استفاده کنید بر روی پهلو بخوابید و زانو های خود را خم کنید ( حالت یک جنین در رحم مادر را به خود بگیرید ) و یا به پشت بخوابید و بالش کوچکی را در زیر زانو های خود قرار دهید .
 
در آخر خلاصه اینکه:
با حفظ قوس طبیعی کمر و حفظ حالت های صحیح بدن در کار های روزانه و انجام تمرینات ورزشی که در شماره قبل ذکر شده  خود را تا حد زیادی در میانسالی و کهنسالی از کمردرد مصون سازید .
 
بنا به درخواست یکی از خوانندگان عزیز وبلاگ (  ورزشکار باشید. ) مطلب شماره بعد را به مچ و درد در این ناحیه اختصاص خواهم داد .

سالمندی و ورزش

سالمندی و ورزش

( در حق پدر و مادرتان نیکی کنید و اگر یکی از آنها یا هر دوپیر و سالخورده شوند و موجب رنج و زحمت شما، مراقب باشید که کلامی بر زبان میاورید موجب رنجش خاطر آنان نشود و کمترین آزار به آنها مرسانید و به ایشان با اکرام و احترام سخن بگویید. « سوره اسراء – آیه 23» )

تعریف سالمندی:

سالمندی پدیده ای است که بوسیله تغییرات بیولوژی، فیزویلوژی، بیو شیمی و آناتومی در سلول های بدن ایجاد می شود و این تغییرات با طول زمان بر کار سلول ها اثر می گذارد.

سالمندی پدیده ای است الهی، همگانی و طبیعی که شامل تمام موجودات جاندار و بی جان می شود.

آغاز سالمندی:

معمولا بالاتر از 60 سال را سالمندی می نامند ولی حقیقت این است که تعیین مرز مشخص شروع سالمندی و خاتمه جوانی تا حدی مشکل است. در انسان سه نو سن شرح داده می شود:

1-      سن زمانی (قانونی) که بر اساس تقویم مشخص می شود.

2-      سن فیزیکی (جسمی) که بر اساس تحولات بدنی در انسان تعیین می شود.

3-      سن روانی که بر حسب هوش، عواطف و احساس و سایر عوامل روانی تعیین می گردد.

بنابراین برای تعیین دقیق سن سالمندی باید عوامل مذکور را مورد توجه قرار داد. برخی قبل از رسیدن به 65 سالگی علائم و آثار سالمندی را دارند و در برخی حتی در این سنین و یا بالاتر هم آثار سالمندی دیده نمی شود لذا باید به سالمندی زودرس و دیررس نیز توجه نمود.

سالمندان و بحران جمعیت:

طی 40 سال گذشته، به روایت آمار، جمعیت سالمندان در کشور ما 3 برابر شده و این روند صعودی تا سال 2050 باعث می شود که یک چهارم جمعیت کشورمان به گروه سالمندان اختصاص یابد. با توجه به این وضعیت ضرورت دارد توجه ویژه ای به این گروه سنی ( به ویژه زنان سالمند که در مقایسه با مردان، شرایط بغرنج تری دارند ) مبذول شود.

سندرم بی حرکتی در سالمندان:

بی حرکتی حالتی است که منجر به عوارض زیادی در سالمندان می گردد و سلامتی آنها را تهدید می کند که به این صورت تعریف می شود:

مجموعه علائم فیزیکی، متابولیسمی و روحی که به دلیل بی حرکتی روزانه بوجود می آید و موجب اختلال در تعادل سالمندان می شود.

عللی که باعث سندرم بی حرکتی می شود از این قرار است: بیماری های مزمن که شخص را زمین گیر می کنند (بیماری های مزمن استخوانی، مفصلی و عضلانی) این بیماری ها از طریق درد یا ضعف باعث تقلیل حرکات و یا بی حرکتی کامل می شوند.

تظاهرات کلینیکی سندرم بی حرکتی:

بی حرکتی به بیشتر اعضا آسیب می رساند. برخی از این آسیب و عوارض، سریع و بعد از بی حرکتی کوتاهی بوجود می آید و برخی، به دلیل بی حرکتی طولانی ایجاد می شود به طور کلی اثر و تظاهرات بالینی بی حرکتی در دستگاه های مختلف بدن بصورت زیر نمایان می گردد که در اینجا تنها به ذکر نام آنها بسنده می کنم:

1-      تظاهرات قلبی و عروقی (کار قلب – آمبولی و ترومبوز عروق)

2-      تظاهرات تنفسی

3-      تظاهرات  هضمی (تقلیل حرکات دودی شکل روده – قطع رفلکس دفع – تغییر در عادت روزمره – تقلیل قدرت عضلات دافعه مقعد)

4-      تظاهرات ادراری

5-      تظاهرات دستگاه حرکتی

6-      تظاهرات متابولیسمی سالمندان بی حرکت

7-      تظاهرات روانی

نقش ورزش در سالمندان:

در گذشته بیشترین توجه معطوف به تشویق افراد جوان و میانسال برای شرکت در فعالیت های بدنی بود و توصیه برنامه ورزشی به منظور حفظ توانایی های افراد سالمند رواج چندانی نداشت. با ارتقاء معیار امید به زندگی و بیشتر شدن تعداد افراد سالمند مرد و زن، توجه متخصصین جوامع مختلف به سوی ورزش سالمندان به عنوان یک موضوع جدی مورد توجه قرار گرفته است.

گرچه تغییرات فیزیولژیک که به واسطه شرکت در تمرینات ورزشی رخ می دهد برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شناخته شده است اما این انتظار نمی رود که تاثیر تمرینات بر روی سالمندان به همان میزانی باشد که در سایر گروه های سنی مشاهده می کنیم. هدف عمده ورزش سالمندان حفظ تندرستی و کاهش تاثیر عوامل منفی بر روی سلامتی است مانند اینکه شرکت در تمرینات می تواند سطح کلسترول و تری گلیسرید را کنترل نماید. همچنین شرکت در فعالیت های منظم ورزشی انعطاف پذیری عضلات را بهبود بخشیده و از سرعت روند نزولی قدرت و استاقمت عضلانی و استقامت قلبی تنفسی جلوگیری بعمل می آورد.

انواع ورزش هایی که برای سالمندان مفید است:

در زیر به ورزشهایی که برای سالمندان می تواند مفید باشد ذکر شده و در مورد هر یک به مختصر توضیح داده شده است. (در شماره ی بعدی وبلاگ «ورزشکار باشید» به صورت کامل تری در مورد برخی از این ورزش ها توضیح داده خواهد شد.)

1- راه رفتن در هوای آزاد حداقل 20 دقیقه با سرعت پنج کیلومتر (سرعت متوسط) در ساعت دو بار در روز بهترین و آسان ترین ورزش هاست و باعث تسریع جریان خون و تغذیه سلول های مغزی می شود.

2- شنا: در آب گرم ورزش مفرح و لذت بخشی است و به حفظ دامنه حرکتی مفاصل و طول طبیعی عضلات کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

3- دوچرخه سواری: برای فعالیت تمام بدن دوچرخه سواری ورزش مفیدی است ولی آن دسته از افراد مسنی که مشکل زانو دارند باید از آن اجتناب کنند یا از دوچرخه های ثابت استفاده کنند و زین آن را طوری تنظیم کنند که زانو کمتر خم شود.

4- گلف: ورزش خوبی است و متناسب با سالمندی است.

5- ورزش های تنفسی: یکی از مهمترین ورزشها است. با ورزش های تنفسی، ظرفیت تنفسی فرد افزایش می یابد و اکسیژن بیشتری وارد ریه ها می شود که به جذب هموگلوبین خون گردیده به سلول ها می رود و در نتیجه سلول ها از اکسیژن و تغذیه کافی بهره مند می گردند.

6- یوگا: ازجمله ورزشهایی است که موجب تقویت جسم و روان می گردد. یوگا نیازی به فعالیت و حرکت زیاد بدن ندارد، در واقع نوعی حرکت و نرمش است که در حالت سکون و آرامش صورت می گیرد و موجب نیرو بخشیدن به عضلات و مفاصل و اعصاب و ارگانهای داخلی می شود با این ورزش دستگاه گردش خون کمک می کند تا اکسیژن مورد نیاز سلول ها به اندازه کافی به وسیله جریان خون در دسترس آنها قرار گیرد تا سوخت و ساز بدن به خوبی انجام شود.

7- ورزش بدن سازی: انجام یک سری حرکات در حفظ قدرت و استقامت بدنی مفید است. ( نکته : منظور از بدن سازی کار با وزنه های سنگین نمی باشد.)

8- فعالیت هایی نظیر چمن زنی و باغبانی باعث بهبود جریان خون شده و در روحیه سالمندان بسیار تاثیر گذار است.

در این شماره به ذکر همین مطالب بسنده می کنم و در شماره بعدی، این مطلب را با مواردی چون توضیح کامل در مورد ورزش ها و ... ادامه خواهم داد.

منابع:

-          تربیت بدنی و ورزش معلولین

-          ورزش و بهداشت

-          نشریه سراسری سازمان نظام پزشکی

ورزشکار باشید.

همیشه پیروز و از راه دردسر بدور باشید. 

با توجه به کاهش عملکرد انسان در اثر افزایش سن، تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که از نظر جسمانی فعال هستند حتی در سطوح بالای رقابت های بین المللی با کاهش یکسان عملکرد در مقایسه با افراد همسن خود مواجه نخواهد شد. همانگونه که از قبل نیز پیشبینی می شد کاهش در عملکرد قویا تحت تاثیر کاهش الگوی فعالیت های روزمره افراد است.

 رعایت نکات ضروری برای آمادگی جسمانی و بهداشت سالمندان گرامی:

 1-      معاینه پزشکی از فرد سالمند قبل از پرداختن به ورزش.

2-      ورزش ها از ساده به مشکل انجام شوند.

3-      قبل از ورزش باید گرم کردن بدن و بعد از آن سرد کردن بدن را انجام دهند.

4-      استراحت میان تمرینات در نظر گرفته شود.

5-      از لباس مناسب برای ورزش استفاده شود.

فاکتور های مورد توجه در برنامه آمادگی جسمانی سالمندان:

 1-      حرکات تعادلی (تعادل سالمندان معمولا کمتر از افراد جوان است.)

2-   حرکات انعطاف پذیری (حرکات کششی بسیار نرم و آرام.) «برای مطالعه بیشتر، روجوع شود به {تمرینات کششی} در آرشیو موضوعی.»

3-      حرکات عکس العملی

4-      حرکات ساده در تمام مفاصل

5-   حرکات استفامتی ( فاکتور استقامت عمومی به منظور حفظ و توسعه عملکرد سیستم قلبی – عروقی تنفسی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.)

 جلسات ورزشی:

 برای افراد مسن مدت و شدت فعالیتها باید کمتر از حد معمول باشد و تعداد جلسات ورزشی بیشتر پیش بینی شود.

 مدت ورزش:

 مدت متوسط فعالیت بدن باید 40 – 20 باشد. ورزش برای مدت کوتاه به طور مشخص موثر نیست و مدت زیادتر نیز همراه با نتایج بهتری نخواهد بود.

 نوع ورزش:

 نوع ورزش به تمایل فرد و وضعیت سلامتی و هدف نهایی فرد از ورزش کردن بستگی دارد. از جمله انواع ورزش ها که در نوشتار پیشین ذکر شد و در این نوشتار نیز کامل تر به آنها خواهم پرداخت، می توان به دویدن آرام،‌ شنا کردن، پارو زن، دوچرخه سواری، اسکی و پیاده روی اشاره کرد که در این فعالیت ها گروه های زیادی از عضلات به صورت منظم و هماهنگ بکار گرفته می شود.

نکته: ورزش هایی نظیر اسکی و دویدن را به دلیل احتمال آسیب در اولوبت های آخر قرار می دهیم.

فعالیت های ضروری قبل و بعد از ورزش:

 هر برنامه ورزشی باید شامل یک دوره گرم کردن باشد که هر کدام 15 – 10 دقیقه به طول انجامد. این زمان برای افراد مسن بیشتر از افراد جوان است، چون تطابق در افراد مسن کندتر انجام می گیرد. گرم کردن شامل تمرینات کششی و حرکات ساده است و سرد کردن ضربان قلب و برون ده قلبی به حد طبیعی بر می گردد و مواد زاید دفع شده، ذخایر انرژی جایگزین می شود و در این مرحله نیز روشهای کششی مفید هستند.

راهپیمایی:

فرد بایستی قبل از راهپیمایی عمل گرم کردن بدن را انجام دهد و راه رفتن را از کم شروع نماید و بتدریج مسافت را افزایش دهد. فرد سالمند سعی نماید هنگام راهپیمایی بدن را در حالت صاف نگه دارد و از اتخاذ وضعیت های غیر طبیعی و حرکات دستها با پاها موزون باشد. راه رفتن روی سطوح هموار ترجیح داده می شود. راهپیمایی موجب بکارگیری اکثر عضلات بدن شده، تاثیرات مثبتی در حفظ و انعطاف پذیری و قدرت عضلانی و دامنه حرکاتی مفاصل خواهد داشت و از طرفی  به واسطه فشاری که روی استخوانها وارد می شود از پوکی استخوان نیز جلوگیری به عمل می آورد.

راهپیمایی موجب تقویت سیستم قلبی و عروقی و دستگاه تنفسی می شود.

بتدریج فرد می تواند سرعت راهپیمایی را نیز افزایش دهد.

شنا:

ورزش شنا برای اغلب افرادی که دچار مشکلات مفصلی هستند مفید است. گرمای آب موجب تسکین درد می شود و نیروی شناوری آب، اجرای حرکات را آسان می نماید. بهترین دمای آب 29 – 28 درجه سلسیوس (سانتی گراد) است. ضربان قلب در آب افزایش کمتری می یابد و فشار آب بازگشت وریدی را تسهیل می کند.

بر اساس یک برسی به عمل آمده با تمرینات منظم در آب، دردهای مفصلی 25 درصد کاهش یافته اند و توانایی عضلات و مفاصل 25 درصد افزایش یافته اند.

ورزش شنا باید به صورت هوازی برای سالمندان انجام شود و سالمندان نباید به صورت سرعتی و بی هوازی به آن بپردازند.

ورزش شنا اثرات سودمندی برای سالمندان دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

1-      افزایش انعطاف پذیری در آب

2-      افزایش قدرت عضلانی

3-      افزایش استقامت قلبی و عروقی

4-      افزایش عملکرد سیستم تنفسی

5-      ایجاد تمدد اعصاب و آرامش روان

6-      فعال شدن تمامی عضلات در این ورزش

7-      تسریع جریان گردش خون

8-      کاهش درد عضلات و مفاصل

9-      کاهش اضطراب و هیجان

میزان کالری مصرفی در یکساعت شنا کردن 524 کیلوکالری است. بهتر است هفته ای سه بار و هر بار 20 دقیقه به ورزش شنا بپردازد.

آمادگی جسمانی:

برای این منظور افراد سالمند می توانند یکسری حرکات ورزشی را انجام دهند. این حرکات ورزشی باید ساده، متنوع و لذت بخش باشند. تکرار حرکات، باید از تعداد کم شروع و به تدریج افزایش  یابد. وضعیت بدنی هر فرد در تعیین تعداد حرکات موثر است. بعبارت دیگر افراد با توجه به سن و وضعیت بدنی (قدرت استقامت) می توانند تعداد تمرینات را افزایش دهند. شدت و مدت تمرین نیز به مرور افزایش داده می شود شدد و مدت تمرینات در حدی پیشبینی گردد که فرد خسته نشود و حرکات ورزشی که فرد انجام می دهد نباید موجب ایجاد درد گردد.

منابع:

-          تربیت بدنی و ورزش معلولین

-          ورزش و بهداشت

-          نشریه سراسری سازمان نظام پزشکی

ورزشکار باشید.

همیشه پیروز و از راه دردسر به دور باشید.

از یادداشتهای گابریل گارسیا مارکز

در ۱۵ سالگی آموختم که مادران از همه بهتر می دانند و گاهی اوقات پدران هم.

در ۲۰ سالگی یاد گرفتم که کار خلاف فایده ای ندارد، حتی اگر با مهارت انجام شود.

در ۲۵ سالگی دانستم که یک نوزاد، مادر را از داشتن یک روز هشت ساعته و پدر را از داشتن یک شب هشت ساعته، محروم می کند.

در ۳۰ سالگی پی بردم که قدرت، جاذبه مرد است و جاذبه، قدرت زن.

در ۳۵ سالگی متوجه شدم که آینده چیزی نیست که انسان به ارث ببرد؛ بلکه چیزی است که خود می سازد.

در ۴۰ سالگی آموختم که رمز خوشبخت زیستن، در آن نیست که کاری را که دوست داریم انجام دهیم؛ بلکه در این است که کاری را که انجام می دهیم دوست داشته باشیم.

در ۴۵ سالگی یاد گرفتم که ۱۰ درصد از زندگی چیزهایی است که برای انسان اتفاق می افتد و ۹۰ درصد آن است که چگونه نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

در ۵۰ سالگی پی بردم که کتاب بهترین دوست انسان و پیروی کورکورانه بدترین دشمن وی است.

در ۵۵ سالگی پی بردم که تصمیمات کوچک را باید با مغز گرفت و تصمیمات بزرگ را با قلب.

در ۶۰ سالگی متوجه شدم که بدون عشق می توان ایثار کرد اما بدون ایثار هرگز نمی توان عشق ورزید.

در ۶۵ سالگی آموختم که انسان برای لذت بردن از عمری دراز، باید بعد از خوردن آنچه لازم است، آنچه را نیز که میل دارد بخورد.

در ۷۰ سالگی یاد گرفتم که زندگی مساله در اختیار داشتن کارت های خوب نیست؛ بلکه خوب بازی کردن با کارت های بد است.

در ۷۵ سالگی دانستم که انسان تا وقتی فکر می کند نارس است، به رشد و کمال خود ادامه می دهد و به محض آنکه گمان کرد رسیده شده است، دچار آفت می شود.

در ۸۰ سالگی پی بردم که دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن بزرگترین لذت دنیا است.

در ۸۵ سالگی دریافتم که همانا زندگــــــــــــــی زیباســــــــــــــت...!

سخن روز

از امام صادق (ع) که رسول خدا (ص) فرمود: 

ازتجلیل خدا است احترام کردن به مسلمان سپید موی 

سخنان

امام خمینی ( ره ): به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شما

رسیدگی به حال محرومان جامعه است  

مقام معظم رهبری :اگر در محیط بازنشستگی و در میان بازنشستگان شور ، امید ،  ، علاقه به کار و

شوق به مفید بودن و رضایتمندی وجود داشته باشد اثر این امر مستقیماً بر روی شاغلین منعکس می

شود.

سلام

بزودی