107 آسیب با دروغ

آسیب به ۱۰۷ قسمت بدن با دروغ گفتن

یک کار‌شناس روان‌شناسی گفت: لرزش دست و تغییر رنگ چهره و صدا، اختلال در تمرکز، وجود آدرنالین خون، تشدید استرس و اظطراب، و مهتر از همه کم ارزش شدن جایگاه فرد پیش خودش از علائم شایع دروغ گفتن است.
آسیب به ۱۰۷ قسمت بدن با دروغ گفتن
محمدرضا میثاقی درباره دروغ گفتن برخی افراد گفت: ریشه دروغ ترس از دست دادن وکم بودن امتیازات شخصیتی فرد است و اساس دروغ گفتن به طور معمول کمتر بودن و دیده شدن فرد است و این در حالی است که فرد در پی به دست آوردن چیزی به طور آسانی از ر اه تقلب است.

این روان‌شناس درباره دروغگویی و عوارض آن در بدن اظهار کرد: بدن انسان بر اساس صداقت طراحی شده است و مطالعات نشان داده است وقتی انسان دروغ می‌گوید ۱۰۷ قسمت بدن واکنش و آسیب می‌بیند که لرزش دست و تغییر رنگ چهره و صدا، اختلال در تمرکز، وجود آدرنالین خون، تشدید استرس و اظطراب، و مهتر از همه کم ارزش شدن جایگاه فرد پیش خودش از علائم شایع دروغ گفتن است.

وی گفت: وقتی یک تفکر تقلبی یا‌‌ همان دروغ وارد مغز می‌شود، چیزی حدود ۶ میلیارد سلول‌های عصبی باید با تفکر دروغین خودشان را هماهنگ کنند که این واکنش بدن را به همراه دارد.


میثاقی دروغ گفتن را در افرادی که شخصیت وشان بالایی ندارند بیشتر دانست و افزود: دروغ گفتن در هر شغل و شخصیتی می‌تواند شکل بگیرد اما در کسانی که شخصیت‌ والایی ندارند بیشتر است و به نوعی می‌خواهند با دروغ گفتن برای خود جایگاهی در نزد دیگران پیدا کنند و بیشتر مورد کانون توجه افراد قرار بگیرند.

این روان‌شناس توصیه‌ای به والدین درباره دروغ کودکشان کرد و گفت: مطالعات علمی نشان می‌دهد که بین سنین ۳ تا ۷ سالگی بچه‌ها تخیلاتشان را می‌بینند و دروغ می‌گویند که توصیه ما این است والدین نباید آن‌ها را دروغگو خطاب کنند و یا با آنها برخوردی داشته باشند.

وی از والدین خواست تا در جلوی فرزندان خود دروغ نگویند و آثار دروغ گفتن را اینگونه اظهار کرد: براساس بررسی ها، بچه‌ها توانایی تقلید چهره منفی والدین را دارند حال اگر والدین در مقابل کودک ۵ ساله دروغ بگویند این در ذهن کودک می‌ماند و در آینده ممکن است به طور ناخودآگاه فرد به همسرش دروغ گوید که این ریشه در کودکی فرد داشته است.

کار‌شناس ارشد روان‌شناسی عمومی رابطه محیط کار در دروغ گفتن را بی‌تاثیر ندانست و افزود: سعی کنیم شرایط دروغ گفتن را از بین ببریم و در واقع پیشگیری کنیم. به طور مثال آقایی که شغلش ارتباط با قشر خانم است ممکن است از سوی همسرش بیشتر کنترل یا مورد سوال و جواب قرار گیرد که در اینجا توصیه می‌کنیم آقا ذهنیت همسرش را نسبت به شغلش آگاه و شفاف سازد تا زمینه دروغ گویی پیش نیاید. و خانم هم ر یشه و علت دروغ گفتن مرد را بیابد که آن را رفع کند.

خواص تخمه هندوانه

درهر چهار گرم از تخمه هندوانه 21 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد

متخصصان تغذیه می‌گویند تخمه هندوانه که بیشتر مردم آن را دور می‌ریزند دارای ارزش‌ غذایی بالایی است.

تخمه‌ هندوانه منبع غنی از مواد مغذی بوده و کالری آن نیز پایین است و به همین خاطر متخصصان می‌گویند که تخمه‌ هندوانه بوداده می‌تواند جایگزین خوبی برای میان وعده‌های ناسالم باشد.

فوائد تخمه‌ هندوانه  برای سلامت بدن :
میزان کالری پایین: بررسی‌ها نشان می‌دهد 28 گرم تخمه هندوانه حاوی 158 کالری است که با 28 گرم چیپس سیب‌زمینی، کالری مشابهی دارد اما نکته قابل توجه این است که 28 گرم تخمه هندوانه تقریبا 400 دانه تخمه می‌شود که مقدار آن برای خوردن در یک وعده واقعا زیاد است در حالی که 28 گرم چیپس سیب زمینی فقط 15 عدد چیپس می‌شود که اغلب افراد در یک نوبت بیشتر از تعداد چیپس می‌خورند.

منیزیم: یکی از چندین نوع ماده معدنی موجود در تخمه هندوانه منیزیم است. در هر چهار گرم از تخمه هندوانه 21 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. این ماده معدنی برای بسیاری از عملکردهای بدن ضرورت دارد و مصرف روزانه 400 میلی‌گرم از تخمه هندوانه توصیه می‌شود. همچنین در حفظ سلامت و عملکرد اعصاب، عضلات از جمله قلب و استخوان‌های نقش حیاتی دارد.

آهن: یک مشت تخمه هندوانه حاوی 0.29 میلی‌گرم آهن است. اگرچه این میزان آهن خیلی زیاد نیست اما می‌توان بخشی از آهن مورد نیاز بدن را از  طریق تخمه هندوانه تامین کرد. آهن بخش مهمی از هموگلوبین به حساب می‌آید که اکسیژن را در بدن جابه‌جا می‌کند.

اسید فولیک: مصرف اسید فولیک به دلیل تاثیر در عملکرد بهتر مغز و کنترل سطح هوموسیستئین توصیه می‌شود و می‌توان بخشی از نیاز بدن به این ماده را از طریق مصرف تخمه هندوانه تامین کرد.زنان باردار به میزان بیشتری از اسید فولیک نیاز دارند چرا که کمبود آن با برخی نارسایی‌های مادرزادی مرتبط است.

چربی‌های مفید: تخمه‌های هندوانه حاوی اسید‌های چرب اشباع نشده هستند و این گروه از اسید‌های چرب برای حفاظت از بدن در برابر سکته قلبی، مغزی و همچنین برای کاهش سطح کلسترول بد خون مفیدند.

غار باستانی نوین

با ایده کردن از درون یک غار باستانی کارشناسان غاری جدید با استفاده از فناوری‌های نوین طراحی و به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده‌اند.
  طراحان با ذوق به تقلید از غار مشهور ‌Carerne du pont-dArc در کشور فرانسه که قدیمی‌ترین غار ساخته شده توسط انسان و دارای نقاشی‌های اولیه منحصر بفرد است، اینبار با کمک مصالح و نیز پرینتر 3 بعدی یک غار شبیه به آن طراحی و در اختیار گردشگران گذاشته‌اند.

گفتنی است، این غار ماکتی شامل 1000 نقاشی از جمله 425 طرح از کرگدن و ماموت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، جزئیات غار با استفاده از مدل سازی 3 بعدی و تکنیک‌های آنا مورفیک ایجاد شده است و غار 36 هزار ساله را دوباره زنده کرده است.

برای طبیعی به نظر رسیدن غار حدود 450 استخوان و سایر موانع مصنوعی به شکل صخره، تپه، شیب و بلندی در این غار تعبیه شده است.

غار واقعی حدود 20 سال پیش کشف شده است و هم اکنون جزو میراث جهانی یونسکو است.

کارشناسان هدف از ساخت این غار را آشنایی با دوره‌های اولیه زندگی انسان روی کره زمین و همینطور ایجاد جاذبه توریستی و محافظت از غار اصلی عنوان کرده‌اند.

کارشناسان این غار را روی 6 هزار عکس دیجیتالی گرفته شده از غار اصلی شبیه سازی کرده‌اند و از 25 آوریل  سال جاری بر روی علاقمندان از سراسر  جهان باز خواهد بود.


بهار و سبزیجات

هرچه رنگ هویج تیره تر باشد از نظر ارزش غذایی غنی تر است. یکی از مزیت های هویج این است که می توان آن را به شکل خام و پخته در ترکیب انواع خوراک ها استفاده کرد.
هویج مقدار بالایی فیبرهای غذایی دارد که به جلوگیری از سخت شدن دیواره عروق، تنظیم عملکرد روده ها و کاهش کلسترول کمک می کند. هویج را باید منبع غنی ویتامین های A, B6, K, B1, B2, B3, C, E دانست که البته در آب هویج نیز وجود دارند. 
کرفسکرفس سبزی است که از 95% آب تشکیل شده و به خاطر کالری پایین شهرت دارد. کرفس عموما در موارد رژیم توصیه می شود زیرا نشاسته کمی دارد و سیر کننده است. آنتی اکسیدان های بالای موجود در آن تاثیرات ضدالتهابی به خصوص در مورد آسم و ضدباکتریایی بدن دارد. سرشار از فیبر است که حالت ترد و نسبتا سفتی به شاخه های آن می دهد. این سبزی مدر است و در موارد ابتلا به احتباس آب در بدن یا دفع مواد سمی توصیه می شود. همچنین تاثیرات آن نسبت به خطر بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها نیز شناخته شده است و نقش تنظیم کنندگی فشار خون را دارد. حالت آب پز آن سرشار از ویتامین های C، B6 و K است که نقش محافظ به استخوان ها و سیستم ایمنی می بخشد.

اسفناجاسفناج به دلیل دارابودن خواص متعدد بر سلامتی جز بهترین خوراکی ها قرار دارد. گرچه مقدار بالای آهن آن برای همه شناخته شده است اما منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز محسوب می شود. مصرف منظم آن تاثیر مثبتی خطر سرطان های ریه و مری دارد. این سبزی خوشمزه آنتی اکسیدان های بالایی دارد که خواص ضدالتهابی در برابر برخی سرطان ها دارد. اسید فولیک موجود در اسفناج به تشکیل اسیدهای آمینه کمک می کند که بازسازی گلبول های قرمز و جریان خون مطلوب در بافت ها را در پی دارد. اسفناج پخته ارجحیت دارد زیرا از نظر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های محافظ در برابر استحاله شبکیه غنی تر است.

تربچهتربچه یکی از مفیدترین سبزیجات برای سلامتی است که سرشار از آنتی اکسیدان هاست و از بدن در برابر رادیکال های آزاد عامل برخی ناراحتی های قلبی و دیگر بیماری های مرتبط با پیری محافظت می کند. مقدار منیزیوم، کلسیم، ویتامین A و پتاسیم تربچه بالاست و این عناصر خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی به آن داده است. تربچه همچنین منبع خوبی از فیبرهاست که عملکرد روده ها را تسهیل می کند. طعم تند تربچه به خاطر گوگرد است که اشتها و گوارش را تسهیل می کند. برگ های آن نیز خوراکی است و می توان آنها را در ترکیب انواع غذاها به کار برد.

پیازپیاز را باید یکی از معطرترین سبزیجات دانست که طعم خوبی به غذاها می دهد و البته برای سلامتی نیز بسیار مفید است. مصرف پیاز خطر سرطان های روده بزرگ، حنجره، تخمدان، مری و مغز را کاهش می دهد. همچنین نقش محلفظتی نسبت به برخی بیماری های قلبی عروقی دارد. پیاز نیز مانند بسیاری از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هاست که پیاز قرمز از این نظر غنی تر است. به علاوه، فلاونوئیدهای موجود در آن به کاهش کلسترول بد خون کمک می کنند.

اسفناج و جعفری

کم‌خونی در اثر نبود گلبول قرمز کافی در خون اتفاق می افتد که بارزترین کم خونی ناشی از فقر آهن است.
پیام فرح بخش متخصص تغذیه گفت: کم‌خونی در اثر نبود گلبول قرمز کافی در خون اتفاق می‌افتد که بارزترین کم خونی ناشی از فقر آهن است که معمولا درشیرخواران، افراد نزدیک به سنین بلوغ و خانم‌های باردار و شیرده بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این کم‌خونی با منابع آهن مانند غذاهای گوشتی، ماهی و جگر که آهن فراوان دارند می‌تواند درمان شود.

وی ادامه  داد: همچنین از منابع گیاهی مانند سبزیجات بخصوص اسفناج و جعفری و همچنین خانواده‌ی نان و غلات نیز می‌توان کمک گرفت.
فرح‌بخش خاطر نشان کرد: اما در مواردی که  کم‌خونی شدید باشد و از طریق مواد غذایی جبران نشود می‌توان از طریق درمان‌های دارویی اقدام کرد که بهترین آن آمپول آهن است که بصورت هفته‌ای یکبار استفاده می‌شود.

اثر بد شکر

اثرات بد شکر روی سایز دور کمر


شکر فاقد کلیه مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح است و بهتر است افراد، کمتر از ۵ درصد انرژی روزانه خود را از شکر دریافت کنند.

پیام فرح بخش متخصص تغذیه گفت: شکر محصولی است که انرژی فراوان دارد و فاقد کلیه مواد مغذی به حساب می‌آید شکر هیچ گونه ویتامین و املاحی ندارد هر گرم شکر 4 کالری انرژی به ما می‌دهد. انجمن غذای آمریکا ذکر می‌کند که بهتر است افراد کمتر از 5 درصد انرژی روزانه‌ خود را از شکر دریافت کنند.

وی بیان کرد: در آقایان بهتر است کمتر از 150 کالری در روز انرژی دریافت کنند و در خانم‌ها کمتر از 100 کالری در روز شکر دریافت شود.

همان طور که گفته شد شکر فاقد املاح و مواد معدنی است و حالت ذخیره‌ای در بدن پیدا می‌کند و می‌تواند قندها به چربی‌ها از نوع تری‌گلیسیرین تبدیل شده و ذخیره شوند.

فرح بخش درادامه افزود: این ذخیره نشدن معمولا اولین نقطه‌ای که در بدن اتفاق می‌افتد شکم و پهلو است. بنابراین اگر ما کالری اضافه را از شکر دریافت کنیم نه تنها کمکی به ما نمی‌کند بلکه باعث اضافه شدن وزنمان و باعث اضافه شدن سایز دور کمر ما می‌شود.

وی اظهار داشت: افراد تا جایی که بتوانند از شکر کمتر استفاده کنند به عنوان مثال اگر بخواهیم بگوییم مواد غذایی چقدر شکر دارد می‌گوییم یک قوطی نوشابه حاوی هفت قاشق چایی خوری شکر است یک دونات متوسط 3.5 قاشق، یک برش کیک میوه‌ای 5 قاشق، یک برش کیک اسفنجی و هویجی 3 قاشق چای خوری شکر دارد.

این متخصص تغذیه در پایان عنوان کرد: بنابراین خیلی وقت‌ها شکرهایی که دریافت می‌کنیم به آن توجه نمی‌کنیم و به راحتی کیک استفاده می‌کنیم فارغ از اینکه حاوی شکر فراوانی است.

بهار کله پاچه نخورید

با شروع فصل بهار و افزایش گرمی و رطوبت هوا بدن افراد برخی از غذاها را کمتر پذیرش می‌کند.
پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه گفت: با شروع فصل بهار و افزایش گرمی و رطوبت هوا بدن افراد برخی از غذاها را کمتر پذیرش می‌کند که از جمله آن می‌توان به کله‌پاچه اشاره کرد.

وی افزود: کله‌پاچه به علت دارا بودن ترکیبات حاوی چربی‌های فراوان به خصوص چربی‌های اشباع است که باعث بالا رفتن تری گلیسرید و کلسترول در افراد می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل وضعیت آلرژی در فصل بهار بیشتر افراد خسته و خواب‌آلود هستند و فعالیت فیزیکی در این فصل کمتر است، بنابراین مصرف این غذا بدون داشتن تحرک بعد از میل کردن آن بسیار مضر است.

فرح‌بخش خاطر نشان کرد: همچنین رطوبت موجود در هوا باعث ایجاد حس رخوت در افراد می‌شود فعالیت و تحرک را کمتر می‌کند پس با این وضعیت کم تحرکی مصرف این غذا در این فصل ممنوع است.

چربی و سرخ کردنی ممنوع

مصرف غذاهای سرخ شده و چرب در بهار ممنوع!


یک دانشجوی دکترای تغذیه گفت: افراد از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، پر ادویه، تند و شور باید پرهیز کنند. مصرف این دسته از غذاها در کنار گرم شدن هوا، سبب احساس بیقراری و عصبانیت افراد گرم مزاج می‌شود.

نازلی نمازی دانشجوی دکترای تغذیه اظهار داشت: بهتر است افراد در فصل بهار از مواد غذایی با مزاج سرد مانند اسفناج، کاهو، ماش، لبنیات و.... بیشتر استفاده کنند.

ضرورت عدم مصرف خرما و آجیل در بهار

به گفته وی در فصل بهار بهتر است که افراد از مصرف مواد غذایی با مزاج گرم از جمله مغزهای آجیلی، خرما، عسل و... کمتر مصرف کنند چرا که مصرف این مواد موجب افزایش گرمی بدن می‌شود.

این دانشجوی دکترای تغذیه بیان داشت: استفاده از آش عدس، کاهو سکنجبین، کدو، آش ماست، آش آبغوره، بورانی اسفناج در فصل بهار توصیه می‌شود همچنین افزودن لیمو به آب خوردنشان خود می‌تواند به بدن طراوت دهد و برای افراد مفید است.

ضرورت مصرف سکنجبین و کاسنی در بهار

نمازی عنوان کرد: از سایر شربت‌ها که دارای مزاج سرد هستند, می‌توان به شربت‌ لیمو، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک اشاره کرد و این نوشیدنی‌ها برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است و به کاهش گرمی بدنشان کمک می‌کند.

وی بیان کرد: افراد از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، پر ادویه، تند و شور باید پرهیز کنند. مصرف این دسته از غذاها در کنار گرم شدن هوا، سبب احساس بیقراری و عصبانیت افراد گرم مزاج می‌شود همچنین بهتر است مصرف گوشت قرمز نیز در بهار کاهش یابد.

این دانشجوی دکترای تغذیه بیان کرد: از جمله توصیه‌هایی که در خصوص میوه و سیزیجات وجود دارد این است که هر میوه‌ای باید در فصل خود مصرف شود و استفاده از میوه‌ها در خارج فصل می‌تواند برای بدن مضر باشد.

نمازی ادامه داد: همچنین هر فرد بهتر است که تنها از میوه و سیزیجاتی که در اقلیم محل زندگیش رویش دارد استفاده کند. برای مثال استفاده زیاد از خرما برای مردم ساکن در مناطق کوهستانی توصیه نمی‌شود.

شادی را بیاموزیم

راهکارهای عملی برای اینکه شادی را بیاموزیم


راهکارهای عملی برای اینکه شادی را بیاموزیم

همه می‌دانیم که بسیاری از افراد دائما غمگین، تحریک‌پذیر و زودرنج هستند. علاوه بر این، هر روز با افراد بسیار شادی روبه‌رو می‌شویم که شاید گاهی غمگین شوند و یا دچار استرس‌های روزمره شوند، اما می‌ببینیم که آنها به خوبی استرس‌هایشان را کنترل می‌کنند، از روش‌های مناسبی برای مدیریت استرس‌ها در زندگی‌شان استفاده می‌کنند و در نتیجه، روزهایشان پرثمرتر و لذت‌بخش‌تر می‌شود.

شایداین سؤال مطرح شود که آیا این افراد از همان ابتدا که به دنیا می‌آیند شادند. شاید عده‌ای آنها را افرادی خوش‌اقبال بدانند که همواره بخت با آنها یار بوده است. بسیاری از افراد معتقدند که پول شادی می‌آورد و افراد پولدارتر شادتر از بقیه افراد هستند. اما در مورداین که واقعا چه چیزی شادی بیشتری می‌آورد "دانیل کافمن" روان‌شناس دانشگاه پرینستون پاسخی دارد. او که به خاطر ساخت ابزاری برای سنجش شادی برنده جایزه نوبل شده است، در بررسی‌های خود متوجه شد که چهار فعالیت باعث شادی افراد می‌شود که عبارتند از: فعالیت‌های اجتماعی، استراحت، عبادت و خوردن. بعد از این چهار فعالیت، ورزش و تماشای تلویزیون در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

یکی از مهم ترین سؤالات در مبحث شادی این است که تا چه اندازه شادی ما تحت کنترل ماست.

دکتر سونیا لی یو بمیرسکی به بهترین وجه به این سئوال پاسخ داده است. بمیرسکی معتقد است که زندگی شاد ما شبیه نموداری است که 50 درصد از آن در کنترل ژن، 10 درصد در کنترل شرایط محیطی و فقط 40 درصد در کنترل ماست. پژوهش‌های تجربی بر روی دوقلوها نشان داده است که هر شخصی با یک سطح معین از میزان شادی به دنیا می‌آید. بدین معنا که هر فردی بعد از احساس شادی بسیار زیاد و یا غم بسیار زیاد، دوباره بعد از مدتی به همان سطح معین میزان شادی و غم برمی‌گردد.

مهم نیست چه اتفاقی در زندگی ما می‌افتد- خوب، بد یا فوق‌العاده. ما کلا تمایل داریم که به وضعیت نقطه تعادل یا همان نقطه معین خود برگردیم. مثلا یک هفته پس از حادثه سونامی، کودکان خانواده‌های آسیب‌دیده با لبخند به مدرسه‌هایشان می‌رفتند. تحقیقات نشان می‌دهد که ما تمایل به بودن در حالت طبیعی داریم. هیچ‌گاه نه در اوج شادی و نه در اوج غم باقی نخواهیم ماند. حتی یک مطالعه نشان داده افرادی که در تصادف اعضای بدنشان را از دست داده‌اند بعد از مدتی دوباره تمایل به شاد بودن را از خودشان نشان می‌دهند، هرچند شاید هیچ‌گاه نتوانند به میزان سابق شاد باشند. برای مثال، ما شاید یک هفته بعد از تصادف عصبی و مضطرب باشیم، اما بعد از هشت هفته به حالت طبیعی‌مان برخواهیم گشت.

تحقیقات " دیوید لکین " از دانشگاه مینه‌سوتا، نیز «نقطه تعادل» شادی را تأیید می‌کند. تحقیقی که لکین بر روی چهار هزار دوقلو متولد مینه‌سوتا طی سال‌های 1936 تا 1955 انجام داد نشان داد حدود 50 درصد از رضایت زندگی افراد از برنامه ژنتیکی آنها ناشی می‌شود و در واقع، ژن‌ها نحوه برخورد مناسب با استرس‌های زندگی، سطوح اضطراب و افسردگی آنها را تعیین می‌کنند و بدین طریق بر میزان شادی ما اثر می‌گذارند. طبق نظریه بمیرسکی، 10 درصد از بهزیستی کلی افراد نیز تحت تأثیر عوامل محیطی مانند مذهب، موقعیت اجتماعی، وضعیت تأهل، درآمد و غیره قرار دارد.

از نظر بمیرسکی، 40 درصد باقی مانده از نمودار شادی ما در کنترل ماست. یعنی ما تا 40 درصد فرصت افزایش سطح شادمانی را داریم و این کار از طریق فعالیت‌های ارادی‌مان انجام می‌شود.

بمیرسکی در طول هفده سال کار و تلاش مداوم که روی راه‌های افزایش شادی انجام داد، دریافت که افراد شاد دارای الگوهای فکری و رفتاری خاص هستند که چند نمونه از این نوع فعالیت‌ها و افکار در زیر آمده است. افراد شاد:

ـ وقت زیادی را صرف خانواده و دوستان، تربیت بچه‌ها و لذت بردن از این روابط می‌کنند.

ـ قدردان چیزهایی که در زندگی دارند هستند.

ـ در کمک کردن به دیگران پیش قدم هستند.


ـ لذت‌ها و خوشی‌های زندگی‌شان را حفظ می‌کنند و تلاش می‌کنند در لحظه حال زندگی کنند. بنابراین، وی به این نتیجه رسید که راه‌های زیادی برای افزایش شادی وجود دارد. اما در مجموع، به این نتیجه رسید که سه تمرین وجود دارد که افراد در صورت انجام دادن آن طی یک دوره دو سه ماهه می‌توانند شادی‌شان را افزایش دهند.

تمرین قدردانی : در این روش، افراد تمامی چیزهایی را که در زندگی‌شان دارند و قدرشان را نمی‌دانند می‌توانند در دفترچه‌ای ثبت کنند تا هر روز مشاهده شان کنند و قدرآنها را بدانند. یا می‌‌توانند نامه‌ای به دوست یا والدین خود بنویسند و از زحماتی که برایشان کشیده‌اند قدردانی و تشکر کنند. تمرین‌های قدردانی باعث بهبود خلق افراد می‌شود. در تأیید این مطلب، «رابرت امونز» از دانشگاه کالیفرنیا، دریافت که افرادی که سلامتی خود را حفظ می‌کنند و احساس شادی زیادی می‌کنند معمولا قدردان چیزهایی هستند که در زندگی دارند. این افراد حتی هنگام بیماری نیز راحت‌تر با درد کنار می‌آیند و بهبودی سریع‌تری دارند.

تمرین نوع‌دوستی یا مهربانی: روش دیگر آن‌طور که روان‌شناسان مثبت‌گرا نام نهاده‌اند، نوع‌دوستی یا مهربانی است. در این روش، به افراد تعلیم داده می‌شود که چگونه برای دیگران کارهای نیک انجام دهند. مثلا می‌توانند برای ملاقات با بیماران به بیمارستان‌ها بروند و یا به دیگران در کارهایشان کمک کنند. افراد حداقل باید به طور میانگین پنج فعالیت این چنینی در هر روز انجام دهند. این فعالیت‌ها می‌تواند هم برای دوستان انجام شود و هم برای غریبه‌ها؛ هم خودانگیخته و ناگهانی باشد و هم با طرح و برنامه قبلی. مهم نیست که این فعالیت‌ها حتما قابل توجه و بزرگ باشد.

ترویج خوش‌بینی: در این روش، آموزش داده می‌شود که افراد در دفترچه خود بهترین حالت از آینده خود را ترسیم کنند و درباره آن به تفصیل بنویسند.

بمیرسکی گزارش کرده است که افرادی که به مدت سه ماه این تمرین‌ها را انجام داده‌اند گفته‌اند که احساس شادی بیشتری نسبت به قبل دارند. شما نیز می‌توانید این روش‌ها را در یک دوره سه ماهه امتحان کنید. مطمئن باشید ضرر نمی‌‌کنی


دورگه شدن صدا

حنجره
یک متخصص طب سنتی عنوان کرد

دورگه شدن صدا و راه‌های رفع آن

یک متخصص طب سنتی راه‌ رفع گرفتگی صدا و دورگه شدن صدا را تشریح کرد.

غلامرضا کردافشاری درباره تدابیر رفع گرفتگی صدا اظهار داشت: استفاده از لعوق انجیر و لعوق کلم در رفع گرفتگی صدا و صاف کردن صدا بی‌نظیر است.

به گفته وی برای لعوق انجیر، انجیر را 24 ساعت می‌خیسانند تا لعاب دهد و این لعاب را بر شعله می‌جوشانند تا قوام پیدا کند و شبیه آبنبات شود, سپس سرد شود و به صورت حب‌های کوچک درمی‌آورند و مانند آبنبات می‌مکند که این خود باعث بهبود گرفتگی صدا و نرمی سینه می‌شود.

این متخصص طب سنتی افزود: تخم و بذر گیاهی به نام کُبابه که در عطاری‌ها وجود دارد که به کُبابه چینی معروف است, اگر این کُبابه را هم بجوند و آن را آرام آرام قورت دهند, باعث صافی صدا و رفع گرفتگی صدا یا رفع دورگه شدن صدا می‌شود.

                                                              گیاه فلوس

کردافشاری گفت: کسانی که ورم دارند, روی زبانشان آفت می‌زنند، گلویشان می‌گیرد یا حنجره آنها دچار مشکل می‌شود توصیه می‌کنم که از شیره داخلی فولوس استفاده کنند.

وی اضافه کرد: مغز فولوس یا عصاره‌ای داخل فولوس را بخیسانند و شیره آن را بگیرند, بعد به قوام در آورند و مصرف کنند، حتی می‌توانند کمی از میوه تمبرهندی بر حسب مزاج‌شان استفاده کند که علاوه بر اینکه اجابت مزاجشان بهتر می‌شود به رفع مشکلات حنجره آنها نیز کمک می‌شود.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: بر حسب مزاجشان ترش یا شیرین یا ملس می‌توانند شیره فلوس را به قوام در آورند و به صورت حَب یا آبنبات درست کنند و 2 تا سه ساعت آن را در دهان‌شان نگه دارند تا کم کم آب شود.

کردافشاری خاطرنشان کرد: فولوس خاصیتش این است ورم‌ها، التهاب‌ها، دورگه شدن صدا، ترشحات پشت حلق یا نزله‌ها را رفع می‌کند و ورم‌ها را برطرف می‌کند و باعث کاهش التهاب می‌شود.

مضرترین روغن

گر قصد دارید روغنی را که یک بار برای سرخ کردن از آن استفاده کرده اید، دوباره مورد استفاده قرار دهید، باید هنگام خرید، در انتخاب نوع روغن دقت کنید.
یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد روغن زیتون جزو روغن های بسیار آسیب پذیر به شمار می آید.

سالم ترین روش برای پخت غذا، روش آب پز کردن است. در صورتی که ناچار هستید غذای خود را سرخ کنید، باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. اگر قصد دارید روغنی را که یک بار برای سرخ کردن از آن استفاده کرده اید، دوباره مورد استفاده قرار دهید، باید هنگام خرید، در انتخاب نوع روغن دقت کنید.

بررسی ها نشان می دهند، افراد بسیاری برای سرخ کردن مواد غذایی بویژه موادی که جذب روغن بالایی دارند، از جمله بادمجان و کدو از روغن زیتون استفاده می‌کنند. این در حالی است که این روغن هنگام سرخ کردن مواد به درجه‌ای از دود می‌رسد که ساختار روغن به هم ریخته، ترکیبات جدیدی که برای سلامت بدن خطر داشته، سرطان زا و سمی هستند را تشکیل می‌دهد.

روغن زیتون جزو روغن هایی است که نباید از آن هنگام سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد زیرا باعث تولید مواد سمی و خطرناک می شود و ساختار ماده غذایی را به هم می زند از این رو بهتر است از روغن ذرت استفاده کرد و بهتر است روغن زیتون را در تماس با نور و گرما قرار نداد.

نشاط و شادابی با روغن زیتون

روغن

افزایش نشاط و شادابی با مصرف روغن زیتون

 برای رفع یبوست بهتر است که صبح ناشتا چند عدد سیب را به صورت کمپوت پخته و یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون هنگام مصرف اضافه کنند, این کار علاوه بر رفع یبوست, بدن را از مواد زائد پاکسازی می‌کند و موجب شادابی و سرحالی می‌شود.

روغن زیتون از موادغذایی است که برای کبد بسیار سودمند است و به کارایی بهتر کبد کمک می‌کند و تصفیه کننده خون از مواد زائد است و به طور کلی خواص بسیاری برای بدن دارد.

اثرات روغن زیتون در ماساژ

ماساژ یا مشت و مال موجب تجدید قوا و افزایش انرژی می‌شود.

حدیثی از حضرت محمد (ص) در نحج الفصاحه صفحه 615 نقل شده است که پیامبر در این حدیث می‌فرمایند که "از روغن زیتون برای خوردن و مالیدن استفاده کنید؛ زیرا از شجره مبارکه گرفته شده است".

خوب است که افراد حداقل هفته‌ای یک بار پس از حمام به بدن خود روغن زیتون بمالند و در مقابل نور آفتاب قرار گیرند که موجب سلامت استخوان‌ها شده و موجب شادابی پوست می‌شود.

ماساژ با روغن زیتون برای کودکانی که دچار نرمی استخوان یا کم‌خونی هستند, بسیار مفید است و این کار موجب تقویت سیستم عصبی آنها نیز می‌شود.

روغن زیتون و رفع مشکلات پوستی

حساسیت‌های پوستی یکی از شایع ترین بیماری‌هاست که نوع ضعیف آن خشکی و پوسته پوسته شدن کف دستهاست به خصوص زنانی که با مواد شوینده بیش از حد کار می‌کنند.

روغن زیتون می‌تواند موجب رفع خشکی پوست شود همچنین می‌توان محل سوختگی پوست را روغن زیتون مالش داد که به رفع علائم سوختگی کمک می‌کند.

روغن زیتون و رفع یبوست

به گفته سید جواد علوی کارشناس طب سنتی یبوست به گفته بسیاری از متخصصان ام الامراض نامیده می‌شود که عدم تحرک, عدم مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها از دلایل بروز آن است.

برای رفع یبوست بهتر است که صبح ناشتا چند عدد سیب را به صورت کمپوت پخته و در هنگام مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با آن مخلوط کنند که این کار علاوه بر رفع یبوست به پاکسازی بدن از مواد زائد کمک می‌کند.

شاه تره

شاه تره از دسته سبزیجات با طبع گرم و خشک است که سرشار از ویتامین ث بوده. برای درمان بیماری های پوستی استفاده از عرق شاهتره بسیار مفید می باشد. یرقان از دسته بیماری هایی است که با خوردن شاهتره تسکین می یابد، همچنین دم کرده این گیاه برای دفع سموم کبد بسیار مناسب است. برای خواندن دیگر فواید این گیاه با ما همراه باشید.

– خوردن دم‎کرده شاه‎تره باعث می‎شود سمومی که در کبد جمع شده‎اند دفع گردد.

– برای تقویت مزاج یک هفته از دم‎کرده استفاده نموده 2 هفته استراحت مجدداً یک هفته استفاده کنید.

–  شاه‎تره از بین برنده سودا می‎باشد عرق آن 10 صبح و 5 بعداظهر استفاده گردد.

– شاه‎تره صفرا را کم می‎کند از عرق آن صبح و بعدازظهر استفاده شود.

– برای تقویت چشم از سرمه برگ شاه‎تره استفاده کنند.

– دم‎کرده شاه‎تره اشتهاآور است.

– به یاد داشته باشید مصرف شاه‎تره نباید بیش از یک هفته باشد.

– کسانی که بدن آن‎ها کهیر زده است شاه‎تره و سدر را با ماست مخلوط نموده بدن را بشویند.

– برای درمان خنازیر 20 گرم شاه‎تره در 500 سی‎سی آب 20 دقیقه دم‎کرده روزی 3 فنجان میل شود.

– شاه‎تره ادرارآور است.

– آب برگ شاه‎تره با عسل و تمبرهندی مخلوط نموده برای  تقویت معده و روده بسیار مفید است.

– برای گرفتگی کبد و طحال از روش شماره 16 استفاده شود.

– برای جلوگیری از روییدن مژه‎هایی که برمی‎گردد (یعنی داخل چشم می‎رود) می‎توان از عصاره برگ شاه‎تره با عسل مخلوط نموده به مژه بکشید.

– برای برطرف کردن جوش‎ها و زخم دهان جوشانده شاه‎تره را مزمزه کنید.

– کسانی که یبوست دارند می‎توانند از دم‎کرده شاه‎تره استفاده کنند.

– برای گزش زنبور می‎توان از ضماد شاه‎تره استفاده کرد.

– برای درمان تبخال 30 گرم گیاه شاه‎تره خشک را در 500 سی‎سی آب جوشانده تبخال را بشویید.

– برای بیماری‎های سرطان پوستی شاه‎تره مانند شماره 22 زخم‎ها را بشویید.

– برای عفونت لثه از دم‎کرده شاه‎تره مزمزه کنید.

– خانم‎هایی که به سن یائسگی نرسیده‎اند ولی قاعدگی آن‎ها قطع شده است می‎توانند از دم‎کرده شاه‎تره به مدت 8 روز در ماه استفاده کنند اگر چنانچه بعد از 8 روز استفاده به مدت 10 روز قاعدگی باز نشد سپس 8 روز دیگر استفاده کنند مقدار مصرف 30 گرم شاه‎تره در 500 سی‎سی آب جوشانده شود این محلول در اختلالات قاعدگی زنان مؤثر است.

– برای بواسیر از برگ شاه‎تره + برگ گردو به‎صورت ضماد بگذارید.

– شاه‎تره مسهل اخلاط سه‎گانه می‎باشد، خصوصاً سودا و تلخی صفرا را از بین می‎برد همچنین سودای سوخته را.

– برای چشم درد با رقیق شده شیره شاه‎تره چشم را بشویید.

– کسانی که صورت آن‎ها برافروخته است می‎توانند از ریشه شاه‎تره به مدت 8 روز نصف استکان صبح و نصف استکان بعدازظهر استفاده کنند.

– برای شاداب شدن پوست مخلوطی از برگ کاسنی و شاه‎تره را کوبیده با کمی عسل و گلاب مخلوط کرده روی صورت بگذارید یا این که ترکیبی از عرق شاه‎تره و کاسنی همراه گلاب و عسل روی صورت بمالید.

– زنان حامله استفاده نکنند.

غلبه بر کمر درد

آشنایی با ۵ راه طبیعی برای غلبه بر درد کمر


۹۵ درصد از موارد کمردرد نیاز به عمل جراحی ندارند. با افزایش سن، شیوع کمردرد افزایش می‌یابد. کاهش انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها و قدرت استخوان، کمر را نسبت به ضربه و جراحات آسیب‌پذیر می‌کند.

این پنج شیوه طبیعی به پیشگیری از کمردرد یاری می‌رسانند:

  • یوگا
۵ تا ۱۰ ثانیه قرار گرفتن در وضعیت «سگ رو به پایین»در یوگا، موجب کشیده شدن ماهیچه‌های کمر می‌شود. این کشش، فشار وارد شده به قسمت پایینی ستون فقرات را که موجب درد می‌شود، کاهش می‌دهد. «وضعیت کبوتر» در یوگا موقعیت عالی دیگری برای کمر است. این حرکت موجب سفت شدن ماهیچه‌های ران و انتقال این کشش به کمر می‌شود. کشیده شدن ماهیچه‌های ران، موجب کاهش فشار و درد کمر می شود.
  •  کرم کپسایسین
کپسایسین یکی از ترکیبات فلفل قرمز تند است. استفاده درمانی از آن،‌ موجب کاهش یک پیام‌رسان عصبی به نام ماده P می‌شود که پیام‌ّ‌های درد را به مغز می‌رساند. یک بررسی نشان می‌دهد استفاده از کپسایسین به مدت ۳ هفته،‌ درد را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. برای بیشترین بازدهی، این کرم را به طور موضعی و دست‌کم دو بار در روز استفاده کنید. همچنین گرمایی که این کرم ایجاد می‌کند، باعث می‌شود بتوانید کمر خود را بدون درد بکشید و حرکت دهید.
  • فعالیت جسمی
احتمالا وقتی کمرتان درد می‌گیرد، می‌خواهید در تختخواب بمانید. اما ورزش و فعالیت، بهبود را تسریع و درد را کاهش می‌دهد. یک بررسی روی ۲۴۰ زن و مرد نشان داد ورزش موجب کاهش ۲۸ رصدی درد می‌شود. انجام ورزش‌های متوسط، مطمئن‌ترین راه است.

ورزش‌هایی که درد را بیشتر می‌کنند و یا نیاز به پریدن یا خم شدن زیاد دارند، آسیب را افزایش می‌دهند. بعد از ورزش، ۲ تا ۳ دقیقه حرکات کششی انجام دهید. به پشت بخوابید و زانوهای خود را بغل کنید تا تنش‌های ایجاد شده در طول ورزش را از بین ببرید.
  • طب سوزنی
بررسی‌ها نشان داه‌اند که طب سوزنی می‌تواند موجب کاهش دردهای مزمن ناحیه کمر ‌شود. کاملا مشخص نیست چگونه طب سوزنی درد را کاهش می‌دهد. اما یک تئوری این است که طب سوزنی موجب رهاسازی مواد شیمیایی ضددرد، مانند اندورفین‌ها می شود. درد کمر از شایع‌ترین دلایلی است که مردم طب سوزنی را امتحان می‌کنند و خیلی‌ها هم با این کار از درد خلاص می‌شوند
  • کم کردن وزن اضافی
 اضافه وزن فشار روی ستون فقرات و ماهیچه‌های کمر را افزایش می‌دهد تحمیل وزن زیادی بر روی جلوی بدن، انحنای ستون‌فقرات را افزایش می‌دهد و باعث آسیب و فشار به دیسک‌ها و اعصاب ستون‌فقرات می شود. کاهش وزن، احتمال این تمایل به خمیدگی ستون فقرات و فشار موجود بر بخش تحتانی ستون‌فقرات و عصب‌ها را کاهش می‌دهد.

اگر کمرد درد شما مداوم است با شدت آن غیرقابل‌تحمل است، باید فورا به دکترتان مراجعه کنید.

برنج و چاقی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که پخت برنج به یک روش خاص، محتوای نشاسته ای مقاوم در برابر آن را افزایش می دهد و ضمن کاهش شمار کالری آن، احتمال افزایش وزن را کاهش می دهد.
پایگاه اینترنتی هلث، سودهیر جیمز محقق این پروژه تحقیقاتی می گوید: این روند پخت که کالری برنج را به حدود 50 تا 60 درصد کاهش می دهد به افرادی که زیاد برنج مصرف می کنند در تلاش های خود برای کاهش وزن کمک می کند. 
یک فنجان برنج سفید به طور متوسط حدود 246 کالری دارد؛ این روش جدید پخت شمار کالری را به 147 کالری در هر فنجان کاهش می دهد. 
 جیمز افزود: این روش پخت به صورت تغییر نشاسته قابل هضم برنج به نشاسته غیر قابل هضم عمل می کند که از سوخت و ساز بیشتر برنج به گلوکز و جذب آن به گردش خون در جریان هضم کمک می کند. 
بعد از اینکه بدن شما کربوهیدارت را به گلوکز تبدیل می کند هر گونه سوخت بازمانده به کربوهیدارت پلی ساکاراید به نام گیلکوژن تبدیل می شود. کبد و ماهیچه ها گلیکوژن را برای انرژی ذخیره کرده و به سرعت آن را به گلوکز مورد نیاز تبدیل می کند. نتیجه این تحقیق نشان داد که گلوکز اضافی که به گلیکوژن تبدیل نمی شود در اینجا به چربی تبدیل نمی شود که بتواند باعث افزایش وزن و یا چاقی شود. 
 برای کاهش میزان کالری برنج کافی است یک قاشق چایخوری روغن نارگیل به آب در حال جوش اضافه کرده و سپس نصف فنجان برنج به آن بیافزایید؛ بعد اجازه دهید که برنج برای 20 تا 40 دقیقه بجوشد تا کاملا بپزد. سپس این برنج را برای 12 ساعت در یخچال بگذارید. میزان نشاسته مقاوم این برنج 10 برابر بیشتر از برنج های پخته شده به روش معمولی است و کالری آن تا 60 درصد کمتر خواهد بود. 
 جیمز می گوید: سرد کردن برنج ضروری است زیرا آمیلاز که بخش قابل حل نشاسته است گرانول را در طول ژلاتینه شدن رها می کند که این امر به طور طبیعی در جریان خنک شدن برنج روی می دهد. 
 خنک کردن برنج برای 12 ساعت باعث تشکیل پیوندهای هیدروژن میان ملکول های آمیلاز در خارج از دانه های برنج می شود و همچنین منجر به تبدیل آن به نشاسته مقاوم خواهد شد. 
 نکته حایز اهمیت این است که این فرآیند آخر است و گرم کردن دوباره برنج این تغییرات را بازنمی گرداند. 
 افرادی که نگرانند افزودن روغن نارگیل کم کالری به برنج موجب چاقی بیشتر آنها شود هم نگران نباشند؛ زیرا تغییر در نوع نشاسته، کالری های بیشتری نسبت به روغن نارگیلی که به برنج افزوده شده است را از بین می برد.

5 توصیه سلامت

سازمان بهداشت جهانی توصیه‌هایی برای داشتن زندگی سالم اعلام کرد.
برای داشتن زندگی سالم توجه به توصیه‌های مطرح شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بسیار موثر خواهد بود از جمله اینکه دست‌ها را قبل از صرف غذا، هنگام آماده سازی غذا و بعد از رفتن به دستشویی حتما بشویید که در این صورت به رعایت بهداشت فردی توجه بیشتری خواهد شد از دیگر اقدامات می‌توان به جدا نگهداشتن‌ گوشت و مرغ خام از غذاهای پخته شده اشاره کرد عامل بعدی استفاده از ظرف مناسب برای طبخ غذاست و توجه به این نکته که سوپ‌ها و خورشت‌ها باید در دمای حدود 198 درجه سانتی‌ گراد پخته شود و هنگامی که اقدام به گرم کردن مجدد غذا‌ها می‌شود مطمئن شوید غذا به اندازه‌ لازم گرما دیده باشد.
توصیه دیگر اجتناب از نگهداری غذاهای پخته شده در دمای اتاق بیشتر از دو ساعت است هم چنین برای نگهداری غذا به مدت طولانی از یخچال استفاده نشود.
نکته آخر درباره حفظ سلامتی و اطمینان از سالم بودن آب مصرفی است.

جوش صورت

انواع صابون‌ها و شوینده‌های پوستی به عنوان کمک درمانگر در بهبود این عارضه پوستی تاثیر گذار هستند.
دکتر احسانی متخصص پوست در خصوص نقش شوینده‌ها و انواع صابون‌ها روی جوش‌های صورت بیان کرد: صابون‌ها و انواع شوینده‌های پوستی علی رغم تصوری که وجود دارد، تاثیر چندانی در درمان جوش‌ها نخواهد داشت در واقع این مواد اثر گذاری بسیار سریعی در درمان عارضه ندارند به طوری که شخص تصور کند با استفاده از صابون‌ها در عرض چند روز به بهبودی کامل در درمان جوش دست پیدا کنید.
دکتر احسانی در ادامه تصریح کرد: جوش‌ها بر اساس شدت و نوع درمان متفاوت است جوش‌های زیر پوستی با داروهای موضعی، جوش‌های التهابی و چرکی توسط داروهای خوراکی، آنتی بیوتیک‌ و هورمونی و در مواردی شدید‌تر از داروی دارای ویتامین A که در درمان جوش‌ها بسیار موثر است، استفاده می‌شود.
این متخصص گفت: به طور کلی نمی‌توان یک نوع درمان خاص برای تمامی انواع جوش‌ها توصیه کرد و نوع درمان بر اساس وسعت ضایعات آکنه و شرایط بیمار متفاوت است.
وی اضافه کرد: صابون‌ها و شوینده‌ها در درمان چربی پوست کمک کننده است اما در درمان جوش‌ها به عنوان یک کمک درمانگر به حساب می‌آید.
این متخصص پوست درباره راهکارهای فوری درمان جوش‌ها عنوان کرد: بر اساس نوع جوش‌ها و برای پاسخ سریع درمانی بهتر است از داروهای خوراکی و ضد جوش استفاده کرد.

احسانی در خصوص تاثیر جنسیت و گروه سنی در درمان جوش اظهار کرد: هر چه سن بالاتر باشد درمان سخت‌تر انجام می‌شود در بین هر دو جنسیت در دوران نوجوانی درمان آسانتر است اما در سنین بزرگسالی درمان آقایان سخت‌تر است به طور کلی هر چه سن کمتر  باشد درمان سهل الوصل‌تر است.

خرفه و خواص آن

آشنایی با خواص گیاه خرفه و تخم آن


تخم خرفه تصفیه کننده خون و تسکین دهنده‌ی تشنگی است و برای رفع سرفه می‌تواند مفید باشد. در طب سنتی به عنوان تب‌بر، ضدعفونی کننده، ضداسکوربوت (بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C)، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می‌شود.

گیاه خرفه با اسم علمی Portulaca Oleracea و با نام انگلیسی Purslane از تیره پرتولاکاسه (Portulacaceae) است که برگ‌های گوشتی و بذرهای سیاه ریز دارد. گیاه یک ساله است که ارتفاع تا حدود 40 سانتی‌متر در مراحل بذردهی می‌رسد.

در خصوص خاستگاه اولیه آن اختلاف نظر وجود دارد، ولی در کشورهای ایران، استرالیا، هند، آفریقای شمالی و در آمریکا رشد می‌کند.

خرفه برگ‌های گرد کشیده با ساقه گوشتی به رنگ قرمز ارغوانی دارد. گل‌های آن به رنگ زرد در انتهای ساقه تشکیل شده و اوایل روز تا ساعت 9 الی 11 باز می‌ماند.

ریشه گیاه راست است و انشعابات فیبری دارد که می‌تواند به اعماق خاک نفوذ و از رطوبت زیرین خاک استفاده کند.

این گیاه دارویی که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی‌ها و در مناطق مرطوب می‌روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف‌های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است. این گیاه از سوی این سازمان متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است. معمولاً قسمت‌های هوایی این گیاه که شامل برگ، ساقه و دانه‌های آن است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خواص گیاه خرفه در طب سنتی

* خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه است.

* گیاه دارویی «خرفه» در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری موثر است.

«خرفه» در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد اسکوربوت (بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C)، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می‌شود.

* در بسیاری از کشورها، از قبیل کشورهای عربی همسایه، این گیاه دارویی را به عنوان سبزی خوراکی در سبزی فروشی‌ها به فروش می‌رسانند و از شیره خرفه و یا له شده برگ‌ها و ساقه آن به صورت موضعی برای رفع درد، تورم و التیام زخم‌های سوختگی، کاهش تورم و آبسه‌ها، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می‌شود.

* این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون‌ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری‌های کبدی مفید است.

* از جوشانده این گیاه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین دردهای سینه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می‌شود.

* همچنین مصرف خوراکی «خرفه» به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده‌ها، قطع اسهال و تب استفاده می‌شود و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درد کلیه مفید است.

* ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می‌شود.

* ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.

کیاه خرفه

* گفتنی است؛ گیاه خرفه در دامپزشکی برای درمان بیماری‌های تب‌دار و برای خنک کردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون به صورت پودر و جوشانده استفاده می‌شود.

* این گیاه در بیماران آسمی اثر گشاد کننده مجاری تنفسی و پایین آورنده قند خون را دارد و خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری نیز در آن دیده شده است.

* برگ و ساقه‌ی خرفه مسکن صفرا است و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می‌دهد و برای تسکین حدت تب‌های گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت مفید است.

* در مواردی که چرک از سینه آید قطع می‌کند و برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول مفید است، یعنی مدر است.

* جویدن برگ آن به مقدار کم، کندی دندان را رفع می‌کند (که از خوردن میوه ترش و یا علت دیگری ایجاد شده باشد) و زیاد جویدن آن کندی دندان ایجاد می‌کند.

* از عصاره آن برای التهاب‌های گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می‌شود.

* ضماد برگ و ساقه آن با روغن گل سرخ برای تسکین سردردهای گرم و ورم‌های گرم نافع است و با آرد جو برای جرب نافع است.

* ضماد برگ و ساقه آن به تنهایی برای تسکین حرارت اعضا و سوختگی آتش مفید است و اگر بر معده و کبد گذارند برای تسکین حرارت آن‌ها مفید است و اگر با حنا تهیه شود و بر کف دست و پا گذارده شود برای حرارت و پیسی‌های دست و پا در صورت تکرار مفید خواهد بود.

* اشتها را کاهش می‌دهد و اسراف در خوردن آن، نور چشم را نقصان می‌دهد.

* افراد سرد مزاج باید آن را با نعناع و کرفس بخورند.

خرفه از نظر احادیث

امام صادق (ع) می‌فرمایند: بر روی زمین سبزی خوردنی شریف‌تر از آن نیست و سبزی خوردنی حضرت فاطمه (س) است و عقل را زیاد می‌کند.

با خوراک شکم صاف کن !

خوراکی های شکم صاف کن!

خوراکی های شکم صاف کن!آیا می‌دانید کدام غذاها شکم‌تان را صاف و کدام‌ها شکم‌تان را برجسته‌تر می‌کند؟
همه ما می‌دانیم که ورزش کردن باعث شکل گرفتن و سفت شدن عضلات بدن می‌شود اما بعد از کرانچ‌های بی‌شمار و دراز و نشست‌های نفس گیر، بعضی وقت‌ها می‌بینید شکم‌تان آنطور که باید سفت نشده و حسابی لج‌تان می‌گیرد!

شاید مشکل رژیم غذایی‌تان است که تمام زحمات ورزشی‌تان را به باد می‌دهد؟! غذاهایی که می‌خوریم، تاثیر بسیار پررنگی بر ظاهر ما می‌گذارند؛ رژیم گرفتن بدون اطلاع از کالری، سدیم و چربی پنهانی که در هر کدام از آنها ممکن است وجود داشته باشد، مثل پرتاب کردن تیر در تاریکی است اما در ادامه خبرهای خوبی برای‌تان داریم؛ خوردن بعضی غذاهای خاص می‌تواند به صاف شدن شکم شما کمک کند اما آیا شما می‌دانید کدام غذاها شکم‌تان را صاف می‌کنند و کدام‌ها شکم‌تان را برجسته‌تر می‌کند؟ در این مطلب با هر ۲ نوع این غذاها آشنا خواهید شد.

ماست پروبیوتیک:


این صبحانه حاوی باکتری‌هایی است که به کنترل باکتری‌های داخل شکم کمک می‌کند، سیستم گوارش‌تان را منظم نگه داشته و مانع از چاقی شکم می‌شود.

زیتون:


یکی از اساسی‌ترین جزئیات رژیم مدیترانه‌ای، زیتون است که به کنترل انسولین و قند خون کمک می‌کند و هر دوی این عوامل در صاف شدن شکم نقش اساسی دارند. این خوراکی حاوی چربی غیر‌اشباع تک‌زنجیره‌ای است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. و احتمال بروز حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

توت‌فرنگی:


خوردن توت‌فرنگی می‌تواند به کاهش چربی شکمی کمک کند. همچنین جهش‌های انسولین را که ممکن است باعث بالا رفتن وزن شود، کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ:


تحقیقات نشان داده شکلات تلخی که حاوی۰۷درصد کاکائو یا بیشتر باشد سرشار از فلاونوئیدهای شکم صاف‌کن است که چربی‌سوزی را افزایش داده و شکم را صاف می‌کند.

بادام‌زمینی:


بادام‌زمینی فرآوری شده چربی غیر‌اشباع تک‌زنجیره‌ای نیست؛ اما این نوع چربی در محصول فرآوری نشده‌اش وجود دارد که باعث لاغر شدن شکم می‌شود.

سس گواکومولی:


سس گواکومولی مخلوطی است از آووکادو، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز و ادویه‌های دیگر. آووکادوی موجود در سس دیپ گواکومولی سرشار از چربی‌های خوب است.

میوه حاوی ویتامین C :


ویتامین C به فرایند تولید سریع‌تر چربی در بدن کمک می‌کند همچنین تولید اسیدآمینه‌هایی که مسئول سرعت بخشیدن به چربی‌سوزی در بدن هستند، تحریک می‌کند. ویتامین C، به خصوص اگر حین ورزش استفاده شود به کاهش چربی شکمی کمک می‌کند. سه‌چهارم لیوان آب پرتقال یا نصف فنجان فلفل قرمز تمام ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند و بروکلی و سیب‌زمینی شیرین هم حاوی مواد ضد‌چربی بسیار زیادی هستند.

سس پستو:


این سس برای صاف کردن شکم به کار می‌رود، دانه‌های درخت کاج و روغن زیتون هر دو سرشار از اسیدهای چرب غیر‌اشباع تک‌زنجیره‌ای است که التهاب بدن را کاهش داده و با چربی شکم مبارزه می‌کند. هر دوی این مواد در سس پستو وجود دارد.

گردو:


گردو و در کل تمام مغزها، بهترین منابع چربی‌های سالم هستند. اگر در اندازه‌های معقول مصرف شوند، خواص بیشماری دارند.

همچنین برای جلوگیری از چاقی شکمی باید از این خوراکی ها پرهیز کنید:

چربی ترانس:


چربی‌های ترانس معمولا ماندگاری زیادی در دمای معمولی اتاق دارند و برای تولیدکنندگان صنایع غذایی جذاب هستند چراکه ماندگاری‌شان در قفسه فروشگاه طولانی خواهد بود. این محصولات پیامدهای منفی زیادی برای بدن دارند؛ از افزایش التهاب گرفته تا افزایش کلسترول بد!

پنیر:


چربی‌های اشباع موجود در این محصول لبنی باعث چاق شدن شکم می‌شود، در کل، چربی‌های اشباع، مثل چربی موجود در پنیر، از سلامت کمتری برخوردار است و می‌تواند باعث افزایش کلسترول و ریسک بیماری قلبی شود.

سس سلسا:


سدیم موجود در نمک سس سالسا باعث نفخ و ورم می‌شود. به جای نمک بهتر است از جایگزین‌های دیگری برای طعم‌دهندگی به سس سالسای خود استفاده کنید.

بستنی‌ها:


با اینکه بافت خنک بستنی سبک به نظر می‌رسد، بسیاری از بستنی‌ها با شربت ذرت پر از فروکتوز، شکر و رنگ‌های مصنوعی خوراکی تهیه می‌شوند؛ می‌توانید جای بستنی از انگور یا آلبالوی یخ‌زده لذت ببرید؛ این خوراکی‌ها به اندازه بستنی حس تازگی به شما خواهند داد و قند خون‌تان را هم بالا نمی‌برند!

آب انگور:


درست است که آب انگور دارای فواید ضد پیری است، اما متاسفانه تاثیری بر لاغری شکم ندارد. آب انگور حاوی فروکتوز زیادی است که توانایی کالری‌سوزی بدن را کاهش می‌دهد؛ پس تصور لاغر شدن با نوشیدن آب انگور کاملا اشتباه است!

چای قبل از خواب

خطرناک‌ترین نوشیدنی قبل از خواب

خطرناکترین نوشیدنی قبل از خواب یکی از خوش طعم‌ترین نوشیدنی های دنیا می‌تواند در صورت خوردن در هنگام شب و درست پیش از خواب اثراتی مخوف بر سلامت افراد بگذارد.
با وجود آنکه عده زیادی از افراد علاقمند به خوردن چای داغ قبل از خواب هستن، کارشناسان هشدار می‌دهند انجام این کار می‌تواند سبب تحریک پوستی، دندان درد و حتی خونریزی از بینی در افراد شود.
گفتنی است، کارشناسان نوشیدن چای داغ را با سرطان مری مرتبط دانسته‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند، نوشیدن چای بسیار داغ تنها دو دقیقه پس از ریختن آن به داخل فنجان یا لیوان می‌تواند با خطر پنج برابری ابتلا به سرطان مری همراه باشد.
در عین حال گرما و بخار آب داغ ناشی از حرارت چای می‌تواند باعث تحریک رگ های خونی در بینی و خونریزی از بینی شود.
پژوهشگران به افراد مستعد ابتلا به خون دماغ بویژه توصیه می کنند از خوردن نوشیدنی‌های داغ اکیدا اجتناب کنند.
کارشناسان علت آسیب دیدن دستگاه گوارش را واکنش سریع مری و بروز رفلاکس اسید معده به مری به هنگام ورود آب جوش به بدن معرفی کرده‌اند.
پژوهشگران این نتایج را با بررسی سرطان مری در ۳۰۰ فرد مبتلا به این بیماری و بررسی سابقه نوشیدن چای بسیار داغ در آنها بدست آورده‌اند.

نوشیدنی مفید معده

نوشیدنی های بسیار مفید برای معده

نوشیدنی های بسیار مفید برای معدهباید بدانید که بر خلاف برخی از نوشیدنی‌ها که معده را به زحمت می‌اندازند نوشیدنی‌های دیگری هم هستند که به کمک این ارگان حیاتی می‌آیند. با ما همراه باشید تا با نوشیدنی‌های دوستدار معده آشنا شوید.

آب سبزیجات
آب سبزیجات حاوی مواد معدنی متعددی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم و آب می‌باشد و برای همین هم می‌تواند بدن را از زیر فشار اثرات منفی غذاهای چرب و اسیدی مانند گوشت‌های چرب، سوسیس و کالباس‌ها و غیره در آورد. آب موجود در این نوشیدنی‌ها نیز برای هضم راحت‌تر غذا لازم و ضروری است. بهترین نوشیدنی‌ها برای هضم بهتر چربی‌ها آب هویج، آب کلم، آب خیار یا آب ترب است. غذاهای خیلی چرب و سنگین باعث تحریک و آسیب‌پذیری مخاط دستگاه گوارش می‌شوند. آب هویج یا آب کلم مرهمی بر این مخاط هستند. همچنین می‌توانید روی آب خیار حساب کنید به خاطر اینکه یکنوشیدنی ادرارآور فوق‌العاده است. باید بدانید که آب نیز برای کبد و عملکرد صفرا بسیار مفید است.

میزان مصرف
یک تا دو لیوان از این آب سبزیجات قبل یا بعد از غذا. توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از گرفتن آب این سبزیجات آن‌ها را مصرف کنید تا خواص آن از بین نرود. توجه داشته باشید اسید بیش از اندازه در بدن باعث دل درد و بوی بد دهانمی‌شود.

جوشانده‌ نعناع
جوشانده نعنا فلفلی سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدها می‌باشد که به رفع اسپاسم شهرت دارند. این جوشانده باعث هضم راحت غذا شده و نفخ معده را از بین می‌برد و تحریک پذیری روده‌ها را تسکین می‌دهد. جوشانده شاه‌پسند سرشار از فلاوونوئیدها و اسید فنول می‌باشد که گرفتگی عضلات و دردهای گوارشی را از بین می‌برد. در نهایت این که جوشانده مرزنگوش نیز حاوی مولکول‌هایی است که باعث هضم بهتر غذا شده و دفع گاز معده را راحت‌تر می‌کند.

میزان مصرف
یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت 3 تا 4 روز. (اگر از گیاهان کیسه‌ای استفاده می‌کنید یک کیسه از برای هر فنجان آب جوش یا 3 قاشق چایخوری از این گیاهان برای یک فنجان آب جوش).

یک فنجان چای سبز
چای سبز برای دفع توکسین‌ها یا همان سموم بدن فوق‌العاده است به خاطر اینکه ادرارآور است و باعث دفع سموم بدن از کلیه‌ها می‌شود. به این ترتیب هم با احتباس آب (جمع شدن آب در بافت‌های بدن) مقابله کرده و هم سموم (که به دلیل مصرف زیاد پروتئین انباشته می‌شوند) را از بدن خارج می‌کند.

میزان مصرف
یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت یک هفته. حواستان باشد چای‌های دیگر مانند چای سیاه حالت اسیدی دارند و می‌توانند باعث افزایش اسید معده شوند که برای معده‌های حساس مناسب نیست. افزایش اسید معده نیز باعث مشکلاتی مانند نفخ، هضم بد غذا، حالت تهوع و سوزش و ریفلاکس معده می‌شود. پس اگر معده حساسی دارید از نوشیدن چای سیاه داغ به خصوص بلافاصله بعد از غذا بپرهیزید.

آب گازدار
غذاهای چرب و سنگین شیره اسیدی معده را بیشتر می‌کنند که باعث معده درد می‌شود. بی‌کربنات موجود در آب‌های معدنی گازدار این حالت اسیدی بیش از اندازه را خنثی می‌کنند و احساس سنگینی معده را کاهش می‌دهند.

میزان مصرف
بعد از اینکه یک غذای خیلی سنگین و چرب میل کردید می‌توانید 3 فنجان (در فواصل مختلف) آب گازدار بنوشید. اگر میزان سدیم آب زیاد باشد دو لیوان از آن نیز کافی‌است.حواستان باشد آب‌هایی که سدیم زیادی دارند برای همه به خصوص افرادی که مشکل فشارخون دارند یا اینکه مجبورند نمک را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند خوب نیست. اگر جزو این افراد هستید بهتر است قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

یک لیوان کولا
نوشیدن کمی کولا باعث هضم راحت تر برخی از غذاها می‌شود و با اسهال مقابله می‌کند. البته حواستان باشد نباید زیاده‌روی کنید چون میزان زیاد آن برعکس عمل کرده و مانع از ترشح یک آنزیم گوارشی به نام «پپسین» می‌شود. زمانی که غذا وارد معده می‌شود این آنزیم ترشح می‌شود تا غذا هضم شود. آنزیم پپسین وظیفه دارد پروتئین موجود در مواد غذایی مصرف‌شده را هضم کند. نبود این آنزیم نیز به مشکلات گوارشی مانند نفخ و حتی اسهال منجر می‌شود.

میزان مصرف
اگر دچار حالت تهوع یا معده درد شده‌اید بعد از غذا یک لیوان کولا بنوشید. اگر نگران تناسب اندامتان هستید از انواع لایت یا رژیمی این نوشیدنی‌ها استفاده کنید.

کفش پاشنه بلند

علاوه بر عادات نادرست نظیر نشستن، ایستادن و خوابیدن غیر اصولی، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند نیز موجب گودی بیش از اندازه کمر می‌شود.
مهدی لطفی‌نیا استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوامل ژنتیکی، وضعیت نامناسب نشستن،‌ خوابیدن و ایستادن، انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت غیر اصولی، چاقی و اضافه وزن و برخی از بیماریهای حوزه ارتوپدی در بروز گودی بیش از اندازه کمر نقش دارند.
وی تاکید کرد: علاوه بر عادات نادرست نظیر نشستن، ایستادن و خوابیدن غیر اصولی، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند نیز موجب گودی بیش از اندازه کمر می‌شود. 
لطفی‌نیا با اشاره به لزوم عادات رفتاری برای پیشگیری از گود شدن بیش از اندازه کمر، افزود: تقویت عضلات شکم، باسن و کمر، نشستن،‌ایستادن و خوابیدن به طور مناسب،‌ورزش کردن منظم، پرهیز از افزایش بیش از حد وزن، پرهیز از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و پرهیز از بلند کردن غیر اصولی اجسام سنگین، از مهمترین راهکارهای پیشگیری از گودی زیاد کمر است.
وی در پایان گفت: پیشگیری از پوکی استخوان نیز می‌تواند از گودی بیش از اندازه کمر جلوگیری کند چرا که این بیماری با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل طبیعی مهره‌ها، موجب تغییر انحنای طبیعی ستون فقرات می‌شود.

فلفل تند

انگیزه و تمایل افراد به خوردن فلفل علاوه بر حس مطلوب و خوشمزه بودن طعم فلفل علل روانی نیز می‌تواند داشته باشد.
کارشناسان از یک تحقیق منحصر به فرد دریافته‌اند نوعی تفاوت معنادار بین زنان و مردانی که به خوردن غذاهای تند و فلفل‌دار علاقه‌مند هستند وجود دارد. 
گفتنی است، محققان در دانشگاه ایالتی پن دریافته‌اند زنان از سوخته شدن زبان توسط فلفل و احساس سوخته شدن ناشی از آن لذت می‌برند، در صورتی که مردان فقط تظاهر به علاقه به خوردن غذاهای تند دارند و بیشتر به دنبال پذیرفته شدن به عنوان یک فرد قوی در اجتماع و نزد دوستان خود با این کار دارند. 
در عین حال پژوهشگران دریافته‌اند، مردانی که به خوردن غذاهای تند علاقه دارند دارای سطح بالاتری از هورمون تستوسترون به نسبت سایر مردان هستند. 
کارشناسان اعتقاد دارند مصرف فلفل به دلیل دارا بودن کپسایسین خالص در آن یک ضد درد و مسکن بسیار مفید برای سیستم عصبی بدن است و همین طور می‌تواند باعث نابودی سلول‌های سرطانی بدن نیز شود.

قهوه و سلامت کبد

نوشیدن یک فنجان قهوه در روز حدود 14 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.
هر روز اکثریت مردم برای افزایش ساعات بیداری و بهبود تمرکز و دقت قهوه‌ می‌نوشند. 
بر اساس این گزارش مصرف منظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. نوشیدن 3 لیوان الکل در روز می‌تواند دلیل کافی برای بروز سرطان کبد باشد انجمن سرطان آمریکا تخمین زده است که هر سال در ایالات متحده حدود 35660 مورد سرطان کبد تشخیص داده می‌شود و 24550 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. 
در این گزارش اشاره می‌شود قهوه و عصاره‌‌ی آن باعث کاهش التهاب بین ژن‌های درگیر و کاهش آسیب DNA در سلولهای خونی می‌شود. مصرف یک فنجان قهوه در روز حدود 14 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

بادام زمینی و بهبود عروق

بادام زمینی سبب بهبود عملکرد عروق می شود

مطالعات محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می دهد که مصرف بادام زمینی در یک رژیم غذایی سالم، سبب سلامت عروق می شود.

رژیم غذایی حاوی بادام زمینی سبب بهبود پاسخ تری گلیسرید پس از غذا و بهبود سلامت عروق می شود.


بادام زمینی در اکثر فرهنگ ها به عنوان آجیل مورد استفاده قرار می گیرد؛ در صورتیکه این ماده غذایی در اصل در گروه حبوبات جای دارد.

در برخی نقاط دنیا بادام زمینی برشته شده را روی سالاد استفاده می کنند. بادام زمینی علاوه بر بهبود سلامت عروق، خواص فوق العاده دیگری نیز دارد.

-بادام زمینی حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست و یکی از مهمترین منابع انرژی محسوب می شود

-کلسترول بد را کاهش می دهد

-اسیدهای آمینه موجود در بادام زمینی به رشد و توسعه بدن کمک می کنند

-به دلیل آنتی اکسیدان های پلی فنلی، با سرطان معده مبارزه می کند

-در درمان عفونت های ویروسی و قارچی موثر است

-احتمال سکته مغزی را کاهش می دهد

-ویتامین E موجود در بادام زمینی از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می شود

-مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی از تشکیل سنگ های صفرا جلوگیری می کند و احتمال بروز بیماری های کیسه صفرا را 25 درصد کاهش می دهد

-در درمان بیماری های عصبی و انواع سرطان موثر است

-از افزایش وزن جلوگیری می کند

-احتمال سرطان روده بزرگ را به ویژه در زنان کاهش می دهد

-قدرت باروری را افزایش می دهد

-قند خون را کاهش می دهد

-با افسردگی مبارزه می کند

-سبب درخشندگی و کیفیت مو می شود

-در درمان یبوست موثر است

زیباترین عکس های هوایی

زیباترین عکس‌های هوایی جهان

برخی از زیباترین مناظر جهان را فقط می‌توان از فراز آن و با هواپیما مشاهده کرد؛ اما با این عکس‌های پانوراما لازم نیست تا سفر و پرواز بعدی منتظر بمانید!

برخی از مناظر زیبای جهان را فقط باید با عکس‌های پانوراما مشاهده کرد؛ چرا که سطح وسیع‌تری را پوشش می‌دهند؛ اما گرفتن این عکس‌ها کار چندان ساده‌ای نیست. یک تیم عکاسی شروع به سفر به اماکن مشهور جهان و عکسبرداری از آن‌ها کرده است. مکان‌هایی مثل دوبی و سنگاپور  یا حتی قله اورست. این تیم که شامل نه عکاس و سه متخصص تکنولوژی می‌شود، ماموریت خود را از سال 2006 آغاز کرده است. تیم عکاسی «AirPano» قبل از هر چیز لیستی از 100 مکان مشهور جهان تهیه کرد و سپس شروع به عکسبرداری هوایی از این مکان‌ها کرد. این عکاسان برنامه‌ریزی کرده بودند که بر اساس این لیست ماموریتشان را جلو ببرند؛ اما در حال حاضر آن‌ها مجموعه‌ای 230تایی از این عکس‌ها دارند. «سرگئی سمینو» درباره نحوه عکسبرداری این گروه می‌گوید: « ما در ابتدای این پروژه از هواپیما و هلی‌کوپتر برای گرفتن عکس‌های پارانوا استفاده می‌کردیم؛ اما الان دیگر هواپیماهای بی‌سرنشین این کار را انجام می‌دهند.» این گروه کار خود را با نیویورک، پاریس و بارسلونا آغاز کرده و امیدوار است در آینده پرتغال، هند، ژاپن و انگلستان را به لیست خود اضافه کند.

سرپرست این تیم عکاسی در ادامه گفت:«این نوع عکاسی شبیه انواع سنتی خودش نیست؛ چرا که عکس‌های پانورامای 360درجه‌ای چنان آزادی به شما می‌دهند که می‌توانید خود را در آن مکان احساس کنید. می‌توانید سر خود را به اطراف بچرخانید و جزئیات بیشتری ببینید. عکس‌های پانوراما آنقدر طبیعی و زنده هستند که احساس می‌کنید در آسمان هستید بر فراز نیویورک یا بالای آبشاری خروشان یا درون یک زیردریایی قرار دارید در زیر اقیانوس‌ها یا حتی درون یک اجاق گاز! شما با این عکس‌ها می‌توانید به صورت رایگان به یک تور مجازی بروید؛ درست شبیه زمانی که با هواپیما پرواز می‌کنید؛ با این تفاوت که اینگونه زمان بیشتر و دامنه دید وسیع‌تری برای لذت بردن از این مناظر در اختیار دارید!»

 

دوبی

دبی.jpg

 

آبشار ایگوآزو در آرژانتین

آبشار ایگوآزو.jpg

 

آبشار آنجل در ونزوئلا

آبشار آنجل.jpg

 

آبشار ویکتوریا در زامبیا

آبشار ویکتوریا.jpg

 

استرالیا

استرالیا.jpg

 

قله اورست

اورست.jpg

 

اهرام مصر

اهرام مصر.jpg

 

آتشفشان کامچاتکای روسیه

آتشفشان کامچاتکا روسیه.jpg

                             

دریاچه یخ‌زده ایسلند

آیسبرگ.jpg

 

تاج‌محل در هند

تاج محل.jpg

 

خلیج هالونگ در ویتنام

خلیج هالونگ.jpg

 

سنگاپور

سنگاپور.jpg

 

قصر نوی‌شوان‌اشتاین آلمان

قصر نوی شوان شتین.jpg

 

کلیسای جامع بارسلونا در اسپانیا

کلیسای جامع بارسلونا.jpg

 

محله منهتن نیویورک در آمریکا

منهتن.jpg

منهتن2.jpg

 

میدان شارل دوگل پاریس در فرانسه

میدان شارل دوگل.jpg

استخرهای طبیعی

آب را می توان به راحتی یکی از مهم ترین منابع جهان دانست. حیات بدون آب امکان پذیر نیست. در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از زیباترین استخرهای آب طبیعی در جهان.

افراد ثروتمند بسیاری هستند که در خانه های خود از استخرهای شخصی بهره مند هستند که می توانند در هر زمان از روز از آن ها استفاده کنند. با این حال استخرهای این افراد هرچقدر هم زیبا و لوکس باشد نمی تواند با استخرهای طبیعی رقابت کند.

گاه افرادی که یکبار وارد این دریاچه های کوچک شده اند دیگر نتوانسته اند وارد استخرهای مصنوعی آجری شوند که از آب های شیمیایی پر شده است.
 
Las Grietas, Ecuador
 
یکی از معروف ترین جزایر کشور اکوادور با طبیعتی منحصر به فرد و خاص که توانسته در میان گردشگران به شهرت بسیاری دست یابد. این جزیره با دمایی نزدیک به 5 درجه سانتیگراد برای خنک شدن مکانی عالی محسوب می شود و هر سال افراد بسیاری به همین منظور به این مکان سفر می کنند.
 
 
 
Ik Kil, Cenote, Mexico
 
مکزیک کشوری است با مکان های طبیعی بسیار و در میان آن ها یک مجموعه طبیعی از غارهای بزرگ در میان زیباترین نقاط توریستی این کشور قرار دارند.
 
دریاچه کوچک و شفافی که در پایین یکی از این غارها شکل گرفته است زیبایی بسیار زیادی دارد و منظره به وجود آمده کاملآ بی نظیر است.
 
 
Blue Lagoon, Iceland
 
ایسلند با اینکه به قطب شمال نزدیک است اما کشوری است پر از مکان های طبیعی زیبا. این کشور استخرهای گرم بسیاری نیز دارد که هرسال افراد بسیاری برای استفاده از آن ها راهی سفر می شوند. یکی از زیباترین استخرهای این کشور دریاچه آب گرم آبی رنگی است که می تواند درمان دردهای عضلانی بسیاری باشد.
 
 
Pamukkale, Turkey
 
در طول دهه گذشته ترکیه توانسته در زمینه جذب توریست پیشرفت بسیاری داشته باشد و صنعت گردشگری این روزها درآمد بسیاری برای این کشور به همراه دارد.
یکی از زیباترین مکان های طبیعی این کشور که توانسته است در طول تاریخ شکلی خاص و زیبا به خود گیرد. این منطقه به شدت تحت حفاظت نیروهای امنیتی قرار دارد و ورود گردشگران به آن به شدت کنترل می شود.
 
 
Dean’s Blue Hole, Bahamas
 
حفره های آبی همیشه در میان معروف ترین نقاط گردشگری برای غواصان و شناگران حرفه ای قرار داشته است. یکی از معروف ترین این نقاط در جزایر باهاماس واقع شده است و شناگران بسیاری هر ساله برای ورود به اعماق این مکان به این نقطه سفر می کنند.
 
 
To Sua Ocean Trench, Samoa
 
واقع شده در روستایی با جمعیت 1089 نفر این مکان به دلیل دور بودن از نقاط توریستی به مقدار بسیاری دست نخورده است و به همین خاطر طبیعت آن توانسته زیبایی خود را به خوبی حفظ کند.
 
 
Buley Rockholes, Litchfield National Park, Northern Territory
 
استرالیا یکی از بزرگ ترین کشورهای جهان است که توانسته طبیعت خود را تا حدود بسیاری حفظ کند. این کشور نقاط طبیعی و زیبای بسیاری را در خود جای داده است و به همین خاطر به یکی از پرطرفدارترین نقاط توریستی جهان تبدیل شده است.
 
 
The Devil’s Pool, Victoria Falls, Zambia
 
در میان تمامی استخرهای طبیعی جهان این استخر به عنوان خطرناک ترین آن ها شناخته می شود. این استخر آب طبیعی در کنار آبشار نیاگارا واقع شده است و هر سال چند نفر به دلیل پرش از آن جان خود را از دست می دهند.
 
 
Giola, Thassos, Greece
 
یونان هم کشوری است که به خاطر دریای آبی زیبای اطرافش شناخته شده است. در یکی از جزایر زیبای این کشور قسمت سنگی کوچکی وجود دارد که به علت موقعیت خاص خود توانسته افراد بسیاری را جذب خود کند.
 
 
Tat Kuang Si Waterfall, Luang Prabang, Laos
 
کشور لائوس با وجود زیبایی های بسیار به دلیل گرمای بیش از اندازه اش برای افراد بسیاری غیر قابل تحمل است. با این حال استخرهای طبیعی بسیاری در این کشور وجود دارد که هر سال افراد زیادی را جذب خود می کنند.
 
 

مطالب مرتبط
برچسب ها: نورنیوز ، جهان ، تصاویر

نام:

ایمیل:

* نظر:

موز و میگرن

مصرف موز می‌تواند سردرد‌های میگرنی را در مبتلایان به این بیماری تشدید کند.
محمد رضا معتمد، متخصص مغز و اعصاب گفت: گرسنگی می‌تواند سردردهای میگرنی را در مبتلایان به این بیماری تشدید کند، همچنین مصرف غذاهای حاوی نیترات چون سوسیس و کالباس در برو حملات میگرنی تأثیر می‌گذارد.
وی با اشاره به تغذیه مبتلایان به میگرن اظهار داشت: مصرف غذاهایی که حاوی نگه دارنده هستند همچنین مصرف برخی داروها می‌تواند در این مسئله تأثیر بگذارد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف موز نیز می‌تواند سبب تشدید سردرد‌های میگرنی در مبتلایان به این بیماری شود.

استخوانهای محکم

برای داشتن استخوان‌های سالم و پیشگیری از پوکی استخوان، 5 گام اصلی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید استخوان‌های سالم و پر تراکم داشته باشید.
اولین گام برای داشتن استخوان‌های سالم،مصرف کلسیم برای عملکرد قلب، عضلات، اعصاب و انعقاد خون لازم است.مقدار ناکافی کلسیم سبب پوکی استخوان می‌شود.
 بررسی‌ها نشان می‌دهند اغلب زنان و دختران جوان، روزانه کمتر از نیمی از مقدار توصیه شده، کلسیم مصرف می‌کنند. افراد بالغ زیر 50 سال به روزانه 1000 میلی گرم و بالای 50 سال به 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
گام دوم مصرف ویتامین D است که از طریق رژیم غذایی و تابش مستقیم آفتاب به پوست تامین می‌شود.
سومین گام، ورزش‌هایی چون پیاده روی، دویدن آهسته، بالا رفتن از پله است.
گام چهارم، تجویز دارو برای پیشگیری و درمان است. اگرچه درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد، ولی مصرف داروهای مکمل می‌تواند کمک کننده باشد.
گام پنجم، انجام آزمون سنجش تراکم استخوان (BMD) و تعیین خطر احتمال بروز شکستگی یا میزان پوکی استخوان است.