فصل و خواب

در فصول سرد سال ساعت و میزان خواب صحیح چقدر است؟

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران گفت:خواب روز در طب سنتی به شدت نهی شده است علی الخصوص در فصول سرد سال و برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند زیرا این باعث افزایش بلغم، انسداد عروق و حالتی شبیه سره (سکته) می شود

نعمت الله مسعودی متخصص طب سنتی  علت خواب در طب سنتی را رطوبتی دانست که در مغز انباشته می‌شود.
وی افزود: حتماً باید بین غذا خوردن و خوابیدن حداقل 2- 3 ساعت زمان باشد؛ مناسب ترین زمان خوابیدن در طول شبانه روز حدوداً‌ 6 تا 10 ساعت است که بر اساس مزاج، سن، اقلیم و فصل این مدت زمان تغییر می‌کند، مثلاً جوانی که در سن فعالیت است با 5-6 ساعت خواب می‌تواند انرژی خود را به دست آورد اما یک کودک به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.
مسعودی گفت: خواب زیاد و کم هر دو برای بدن مضر است. کسی که زیاد می‌خوابد به دنبال آن رطوبت مغزش افزایش می‌یابد واین تصور برای او ایجاد می‌شود که نیاز به خواب بیشتری دارد در حالی که چنین نیست.
وی ادامه داد: در کتاب‌های طب سنتی آمده که خواب مایه آرامش است و حکما و علمای این طب به خواب اول شب توصیه کرده‌اند یعنی بعد از نماز مغرب و عشاء باید شام خورده شود و بعد از دو ساعت که از هضم معده گذشت، بهترین زمان خواب فرا می رسد که اگر بخواهیم با زمان امروزه تطبیق دهیم باید ساعت 9-10 شب به رختخواب رویم.
این متخصص طب سنتی تصریح کرد: خواب روز در این طب به شدت نهی شده است علی الخصوص در فصول سرد سال و برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند زیرا این باعث افزایش بلغم و به دنبال آن افزایش بیماری‌ها می‌شود در کتاب‌های این طب آمده اگر شخصی در فصل سرد بعد از ناهار خوابید و دیگر بیدار نشد تعجب نکنید زیرا انسداد عروق و حالتی شبیه سره (سکته) اتفاق می‌افتد.
مسعودی ادامه داد: اما در فصول گرم سال خواب روز در صورتی که بیست دقیقه باشد به هضم غذا کمک می‌کند زیرا در فصول گرم چون گوارش ضعیف است با درازکش به این هضم کمک می‌شود، اما در فصل سرد هضم معده قوی و احتیاجی به این خواب ندارد.
عضو انجمن علمی طب سنتی ایران افزود:برخی می‌گویند بعد از خوردن ناهار خواب به سراغمان می‌آید باید گفت این به دلیل ضعف گوارش است، به همین دلیل است اطبای اسلامی به خوردن ناهار توصیه نمی‌کنند چون اگر بیماری گوارشی و ضعف هضم وجود داشته باشد سبب خواب‌آلودگی شده و این فرد به خوابیدن در روز ترغیب می‌شود و به این ترتیب سیکل معیوبی ادامه می‌یابد

فواید کُندُر

چگونه سرطان را با کندر درمان کنیم؟

چگونه سرطان را با کندر درمان کنیم؟
صمغ کندر فرآورده گیاهی است که در عطر و خوشبوکننده ها نیز به کار می رود. هزاران سال است که صمغ کندر در طب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
کندر، درمان موثر سرطان
صمغ کندر فرآورده گیاهی است که در عطر و خوشبوکننده ها نیز به کار می رود. هزاران سال است که صمغ کندر در طب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه برای درمان عفونت کاربرد دارد اکنون تحقیقات علمی، صمغ کندر را به درمان سرطان ارتباط می دهد.درخت بزولیا (Boswellia) که صمغ کندر از آن به دست می آید
دارای 4 گونه مختلف است که هر یک صمغی با کمی تفاوت تولید می کند.غلظت صمغ به زمان برداشت آن ارتباط دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که این صمغ حاوی ترکیب های مهم ضد سرطانی است. این موضوع برای مردم چین تازگی ندارد زیرا در طب قدیم چین، صمغ کندر برای درمان سرطان استفاده می شد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان سرطان پروستات:
نتایج تحقیقات سال 2010 نشان می دهد که ترکیب های فعال موجود در صمغ کندر، مانع بروز سرطان پروستات می شود. این ترکیب اسیدی که از درخت صمغ کندر گرفته می شود به طور موثری سلول های سرطانی پروستات را از بین می برد.
 

 

درمان لوسمی:
نتایج تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد که عصاره صمغ کندر لوسمی حاد ملوئیدی را درمان می کند. لوسمی حاد ملوئیدی، نوعی سرطان است که روی مغز استخوان تاثیر می گذارد. این بیماری زمانی شروع می شود که گلبول های سفید به سلول های سرطانی تبدیل می شود. نتایج آزمایش ها نشان می دهد عصاره صمغ کندر به طور موثری مرگ سلول های سرطانی را 20 درصد افزایش می دهد.

درمان سرطان مثانه:
نتایج تحقیقات دیگری که در سال 2009 انجام گرفت نشان می دهد عصاره صمغ کندر بدون تاثیرگذاری روی سلول های سالم، سلول های سرطانی در مثانه را از بین می برد.محققان انگلیسی دریافتند که چگونه استایل- 11- کتو- بتا- بوزولیک (Acetyl-11-keto-beta-boswellic acid) سرطان تخمدان را در حالت پیشرفته درمان می کند.این ماده ترکیبی است که در عصاره صمغ کندر یافت می شود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سرطان، علت عمده مرگ در جهان است.
کندر در روایات
 

 

 

در روایات پزشکی اسلامی کندر گیاهی مفید و باارزش است و خواص گوناگونی دارد. در برخی روایات آمده است که کندر برگزیده انبیاء است و مریم (ع) از آن کمک می‌جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی‌رود و دودش شیطان را می‌راند و مرض را دفع می‌کند، بنابراین از آن محروم نمانید.
(1)امام رضا علیه‌السلام درباره اهمیت و ارزش این گیاه مفید می‌فرماید: هیچ پیغمبری مبعوث نشد مگر به حرام بودن خمر سخن گفت و این که خدا هر چه می‌خواهد می‌کند و این که در میراثش کندر وجود داشت. (2)امام رضا علیه‌السلام هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می‌بردند.
در روایتی معمر بن خلاد می‌گوید: حضرت رضا علیه‌السلام هنگامی که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می‌کردند، در سجاده خود می‌نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می‌کرد، بعد برای آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادی مسواک قرار داشت حاضر می‌کردند و مسواک می‌نمودند. بعد از این کار کندر می‌آوردند و آن را مصرف می‌فرمودند. (3)

کندر و افزایش ضریب هوشی فرزندان
بین کارشناسان طب سنتی باوری وجود دارد که مصرف کندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن‌ها می‌شود. حقیقت آن است که روایات اسلامی بر این نکته صحه می‌گذارد، اما طبق تحقیقات پزشکی مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر ب یش از 3 ماه موجب بیش‌فعالی کودک آن‌ها شده و این مسئله در آینده آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
از این رو برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می‌کند و این یک ماه باید بعد از 4 ماهگی جنین صورت گیرد. در همین راستا است که امام رضا علیه‌السلام توصیه می‌فرمایند: به زنان حامله کندر بخورانید که اگر بچه‌ی شکمش پسر باشد با قلبی پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوش‌اخلاق و زیبا می‌شود و نزد شوهرش نیز سعادتمند و خوشبخت می‌گردد.

کندر و گوارش
کندر ویژگی‌های دیگری هم دارد، از جمله آنکه برای دستگاه گوارش و معده مفید بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. دراین‌باره امام رضا (ع) می‌فرماید: زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید. جویدن آن برای من، دوست‌داشتنی‌تر است. کندر بلغم را از معده می‌شوید و معده را پاک‌سازی می‌کند و عقل را قوی می‌گرداند و غذا را گوارا می‌سازد. (5)

کندر و تقویت حافظه
یکی از خواصی که برای کندر نقل شده تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری است. دراین‌باره حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: سه چیز حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد، قرائت قرآن، عسل و کندر. (6)در همین زمینه در کتاب فقهی منسوب به امام رضا علیه‌ السلام به نقل از امام
کاظم علیه‌السلام آمده است:در عسل، درمان هر دردی است، هر کس ناشتا یک انگشت از آن را بلیسد، این عسل بلغم را پایان می‌دهد، صفرا را فرومی‌نشاند، تلخه‌ی سیاه (زرداب) را مانع می‌شود، ذهن را صفا می‌بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود، حافظه را نکو می‌سازد.

عصبانیت

عصبانیت باعث ضعف عملکردهای مغزی و سوءمزاج در بدن می‌شود

عصبانیت باعث ضعف عملکردهای مغزی و سوءمزاج در بدن می‌شود
یک کارشناس طب سنتی توصیه‌هایی برای افراد عصبانی از منظر طب سنتی تشریح کرد و گفت: عصبانیت باعث ضعف عملکردهای مغزی و سوءمزاج در بدن می‌شود.
سید جواد علوی درباره عوارض عصبانیت بر بدن اظهار داشت: خشم و عصبانیت از دیدگاه طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است.
عصبانیت قوا را به‌شدت تحلیل می‌برد
به‌گفته این کارشناس طب سنتی عصبانیت قوا را به‌شدت تحلیل می‌برد. عصبانیت مکرر طی روز به‌دلیل تحلیل زیاد، به‌تدریج باعث ضعف عملکردهای مغزی و سوءمزاج سرد در بدن می‌شود.
وی افزود: افرادی که در برخورد با مشکلات، بیشتر حالت پرخاشگرانه بروز می‌دهند, معمولاً مزاج یا سوءمزاج گرم یا ضعف دارند و علاوه بر تمرینات کنترل ذهنی باید از دستورات حفظ سلامتی که در حفظ الصحه منابع طب سنتی آمده است, پیروی کنند.
پرهیزات برای کاهش بروز خشم و عصبانیت
علوی ادامه داد: افراد عصبانی بهتر است از مصرف ادویه تند و تیز مثل زنجبیل، فلفل و خردل, غذاهای بسیار گرم مثل عسل کهنه، مغزها و تنقلات مثل پسته، سیر و پیاز خام، خرما خشک, نوشیدنی‌های گرم و داغ مثل قهوه، نسکافه و چای, کلاً فست فودها, غذاهای آماده و هر غذای حاوی مواد نگهدارنده پرهیز کنند.
افراد عصبانی از شب‌زنده‌داری بسیار پرهیز کنند
این کارشناس طب سنتی بیان داشت: همچنین از خوراکی‌های گرم و چرب مثل حلواارده، سرخ‌کردنی‌ها مخصوصاً اگر حالت سوخته پیدا کنند, ترشی‌های غیرطبیعی و هر غذایی که مزه ترش شدید دارد و شب‌زنده‌داری پرهیز کنند.

دمنوش پاییزی

طب سنتی همیشه راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از بیماری ها و درمان آن‌ها مانند سرماخوردگی داشته است.
حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی  گفت: در فصل سرما به دلیل افزایش آلرژی وحساسیت های فصلی استفاده از دمنوش های گیاهی برای کاهش عوارض ناشی از سرما موثر هستند.
وی اظهار داشت: استفاده از دمنوش زنجبیل و دارچین به همراه تخم گشنیز در فصل سرما موجب ایجاد گرمایش در بدن و از بروز سرمازدگی پیشگیری می کند.
این پژوهشگر طب سنتی عنوان کرد: برای کاهش خارش و آلرژی های فصلی استفاده از دمنوش های گل بنفشه، کاسنی، خارخاسک و تخم گیشنیز به رفع حساسیت های پوستی کمک شایانی می کند.
عظمایی بیان‌کرد: مصرف ترکیب دمنوش آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی و چند عدد عناب و اسطوخودوس موجب پیشگیری از بروز سرماخوردگی، لرز و سرفه در افراد می شود و احساس آرامش در فرد ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: استفاده از دمنوش بابنونه، سنبل الطیب، گل گاوزبان و بادرنج بویه، دارای خاصیت آرامبخش هستند که استفاده از آنها در فصل سرما توصیه می شود.
این پژوهشگر طب سنتی یادآور شد: مصرف چایی دارچین به همراه زنجبیل و تخم گشنیز یک دمنوش مفید برای فصل پاییز است.

آنفولانزا

به روش سنتی آنفولانزا را درمان کنید

متخصص طب سنتی گفت: با استفاده از پیاز و ریز کردن آن در آب جوش، می‌توان آنفلوانزای همراه با تب را درمان کرد.

علی رحیمی‌خواه  با اشاره به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری سرماخوردگی، عنوان کرد: بهترین روش پیشگیری و درمان این بیماری مخلوط کردن آب پرتقال‌، نارنج، لیمو و عسل و استفاده از آن است که این مخلوط ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
وی ادامه داد: استفاده از بخار اوکالیپتوس برای ضد عفونی فضاهای بسته نیز در کمتر شدن سرماخوردگی تاثیر زیادی دارد و می‌تواند فضاهای آلوده را ضد عفونی کند.
این متخصص طب سنتی با اعلام اینکه استفاده از آب پیاز برای کودکان و بزرگسالان موجب پایین آوردن تب در آنان می‌شود، تصریح کرد: افراد می‌توانند پیاز را ریز کنند و آن را در آب جوش بریزند و پس از اینکه آب ولرم شد می‌توانند از آن استفاده کنند. این معجون تب را پایین‌ آورده و یکی از درمان‌های مفید برای آنفلوانزا است. همچنین استفاده ناشتا از آبلیمو، عسل و آب جوش نقش زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد.
رحیمی‌خواه خاطرنشان کرد: در فصل زمستان از شلغم استفاده کرده و کودکان را به خوردن پیاز تازه برای پیشگیری از سرماخوردگی عادت دهند. زیرا این دو گیاه تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
وی با بیان اینکه برخی از سرماخوردگی‌ها در این فصل ویروسی هستند و موجب ایجاد تبخال در افراد می‌شوند، عنوان کرد: بهترین راه برای درمان تبخال فریز کردن آن با یخ است؛ زیرا این اقدام تاثیر زیادی در درمان تبخال دارد.

آلزایمر

آلزایمر را بیشتر بشناسید

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقلی است اما همچنان در مورد آن نکات ناشناخته‌ای وجود دارد.

آلزایمر نوعی از زوال عقلی است که موجب از دست رفتن قدرت حافظه می‌شود.
این بیماری به طور معمول به کندی پیشرفت می‌کند و علائم آن با گذشت زمان تشدید می‌شود. در مراحل اولیه بیماری، افراد مبتلا به آلزایمر در شخصیت و خلق و خویِ خود دچار تغییراتی می‌شوند، عدم تعادل روحی روانی را تجربه می‌کنند و افسرده، حساس و تحریک‌پذیر می‌شوند.
این افراد منزوی شده و تمایل خود برای شرکت در فعالیت‌های مختلف و بودن با دیگران را از دست می‌دهند. در مراحل پیشرفته‌تر فرد شناخت کمتری از محیط اطراف خود پیدا می‌کند و همچنین توانایی‌ و عملکرد جسمی او کاهش می‌یابد. و در نهایت بیمار به مراقبت‌های تمام وقت نیاز پیدا می‌کند.
دو نکته مهم دیگر درباره آلزایمر این است که علت این بیماری هنوز مشخص نیست و درمانی هم برای آن وجود ندارد.
به گزارش مدیکال دیلی، در این مقاله همچنین "هلنا چانگ چوئی" از متخصصان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به ارائه توضیحاتی در مورد معمول‌ترین نکات ناشناخته در مورد بیماری آلزایمر پرداخته است:
تنها افراد مسن به آلزایمر دچار می‌شوند - بیشتر افراد پس از سن ۶۵ سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند و هنوز به طور قطع مشخص نیست که چرا این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود. با این حال شروع زودرس آلزایمر در پنج درصد مردمی که به این بیماری دچار می‌شوند ظاهر می‌شود و حتی می‌تواند از سن ۳۰ سالگی شروع شود.
تشخیص آلزایمر به معنیِ حکم اعدام است - درمانی برای آلزایمر وجود ندارد و این بیماری ششمین عامل اصلی مرگ در آمریکا به حساب می‌آید. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری پنج تا ۲۰ سال پس از تشخیص زنده می‌مانند. در سال‌های اولیه فرد به حد خفیفی قدرت حافظه خود را از دست می‌دهد اما علائم آن به تدریج پیشرفت می‌کند. در مراحل پایانی آلزایمر فرد را دچار مشکلات تنفسی می‌کند که به بروز ذات‌الریه منجر می‌شود.
آلزایمر ارثی است - این موضوع تا حدودی صحیح است و محققان می‌دانند که ژنتیک‌ تا حدودی نقش دارد اما تحقیقات جدید حاکی از ارتباط بین سبک زندگی فرد و بروز مشکلات جسمی است. وارد شدن ضربه به سر، فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی تنها برخی از فاکتورهای اثرگذار هستند. با این وجود محققان معتقدند راهکارهایی همچون کنترل وزن و ورزش کردن می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.
مبتلایان به آلزایمر هیچ امیدی ندارند - فرا گرفتن نحوه زندگی کردن با این بیماری برای داشتن زندگی عادی کلیدی است. تشخیص اولیه و درمان به موقع کمک‌کننده است. مبتلایان به آلزایمر با حضور در محیط‌های گرم و صمیمی می‌توانند برای مدت زمان طولانی پس از تشخیص بیماری به زندگی خود ادامه دهند.
هم زنان و هم مردان در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند - این مطلب صحیح است اما زنان حدود دو برابر بیشتر از مردان احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند. برخی محققان معتقدند طول عمر بیشتر زنان، علت افزایش خطر ابتلای آنان به آلزایمر است. برخی دیگر بر این باورند که کاهش سطح استروژن پس از دوره قاعدگی علت این تفاوت است هر چند پاسخ قاطعی برای آن وجود ندارد.

استرس و پرخوری

چرا استرس موجب پرخوری و اضافه وزن می‌شود؟

هورمون‌ها نقش مهمی در سلامت فرد دارند. آن‌ها می‌توانند روی پوست، وضعیت روحی، میل جنسی و... و وزن شما اثرگذار باشند. زمانی که در شرایطی استرس آور قرار دارید بدن به نوعی واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد و در آن آدرنالین تزریق می‌شود.

 استرس می‌تواند روی سلامت فیزیکی، روحی و احساسی شما اثرگذار باشد. استرس بر بدن شما تأثیرگذار است، حتی اگر متوجه آن نشوید.
 محرک هورمون‌های اشتهاآور است
هورمون‌ها نقش مهمی در سلامت فرد دارند. آن‌ها می‌توانند روی پوست، وضعیت روحی، میل جنسی و...  و وزن شما اثرگذار باشند. زمانی که در شرایطی استرس آور قرار دارید بدن به نوعی واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد و در آن آدرنالین تزریق می‌شود. انفجار آدرنالین بر ذخیره‌ی انرژی شما اثر می‌گذارد و در ادامه باعث ترشح کورتیزول خواهد شد، هورمونی که به بدن پیام می‌دهد نیاز به جایگزینی انرژی دارد. در نتیجه شما احساس گرسنگی زیاد می‌کنید و بدن تا زمانی که استرس رفع شود به ترشح کورتیزول ادامه می‌دهد.
باعث خوردن غذاهای راحت می‌شود
افزایش میزان کورتیزول باعث سطح بالاتر انسولین شده و منجر به افت قند خون می‌شود. در این شرایط شما به خوردن مواد قندی و غذاهای چرب تمایل پیدا می‌کنید. مصرف این‌گونه غذاها تأثیر آرام‌بخش موقتی دارد که به خاطر مواد شیمیایی است که بدن در واکنش به آن‌ها آزاد می‌کند.
سوخت و ساز بدن کند می‌شود
در تحقیقی صورت گرفته از 58 زن با میانگین سنی 53 سال در مورد سطح استرس آن‌ها در روز قبل سؤال شد. به این زن‌ها وعده‌ی غذایی با 930 کالری و 60 گرم چربی داده شد تا میزان سوخت آن در بدن این افراد بررسی شود. زنانی که روز قبل استرس داشتند کالری کمتری سوزاندند و سطح انسولین در بدن آن‌ها بالاتر رفت که این باعث جمع شدن چربی در بدنشان خواهد شد.
با چرخه‌ی خواب تداخل دارد
همه‌ی ما می‌دانیم نخوابیدن عوارضی برای بدن دارد  و افزایش وزن یکی از آن‌هاست. کمبود خواب می‌تواند با عملکرد هورمون‌های لپتین و گرلین تداخل داشته باشد، موادی شیمیایی که مسئول کنترل اشتها هستند. بعلاوه در زمان خستگی یا عصبانیت شما میل بیشتری به کربوهیدرات‌ها دارید. در کنار همه‌ی این‌ها با کمبود خواب توانایی بدن برای مقاومت در برابر غذاهای وسوسه کننده تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
باعث کنار گذاشتن وعده‌های غذایی می‌شود
در مورد غذا، استرس نقش مهمی در رژیم غذایی دارد. حتی اگر عادات غذایی خوبی داشته باشید عوامل استرس زا می‌توانند باعث شوند در طول روز در مورد تغذیه‌ی خود تصمیم‌های زیاد عاقلانه‌ای نگیرید. زمانی که فکر می‌کنید بیش از حد درگیرید و غذا نمی‌خورید خود را برای یک بحران در آینده آماده می‌کنید. کنار گذاشتن وعده‌ی غذای اصلی می‌تواند سوخت و ساز بدن را کند کرده و باعث شود کمی بعد احساس گرسنگی کنید.
بعلاوه پایین بودن سطح قند خون کار کردن را برای شما سخت تر می‌کند و حتی باعث استرس ناخواسته خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید زمانی برای خوردن غذا ندارید سعی کنید ذهن خود را برای خلاف آن متقاعد کنید.

لبنیات و آلزایمر

محصولات لبنی علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها و زیبایی پوست و مو می توانند مانند دارویی فوق قدرتمند مانع از بروز بیماری خاموش و تاریک آلزایمر در افراد شوند.
رابطه ماست با آلزایمر/ لبنیات با مغز سالمندان چه می‌کند؟ در جدیدترین پژوهش ها دانشمندان دریافتند سالمندانی که به طور روزانه از ماست پروبیوتیک در رژیم غذایی خود استفاده کرده اند و یا سایر مواد خوراکی مانند شکلات یا پنیر حاوی باکتری های زنده و مفید برای بدن را به طور منظم می خورند کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.
در عین حال افرادی مبتلا به آلزایمر در درجات مختلف نیز هنگامی که از ماست پروبیوتیک استفاده می کنند توانایی بیشتری در به یاد آوردن خاطرات به نسبت سایر مبتلایان دارند.
کارشناسان براین اساس اعتقاد دارند مصرف خوراکی های حاوی باکتری های مفید برای بدن می تواند به بهبود درک شناختی در انسان ها کمک کند و مانع از نابود شدن سلول های مغزی در آنها شود.
در مقاله ای که توسط روزنامه الکترونیکی دیلی میل انگلستان به چاپ رسیده است، نتایج تحقیقات دکتر محمود اسلامی ، استاد دانشگاه کاشان  ایران در خصوص تاثیر پروبیوتیک ها بر بهبود شناختی انسان ها که  در معتبرترین نشریات بین المللی به چاپ رسیده منتشر شده است، دکتر اسلامی به همراه تیم تحقیقاتی خود بر روی موش های آزمایشگاهی پژوهش انجام داده اند. 
این تیم تحقیقاتی امیدوار هستند در آینده بتوانند دارویی برای درمان و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر تولید کنند که بتواند مانع از شکل گیری پلاک های آمیلوئید در مغز شود که عامل اصلی ابتلای افراد به این بیماری است. در داروی جدید دکتر اسلامی و همکارانش می کوشند تا مصرف آن دارای کمترین عوارض جانبی بر روی انسان باشد، پروبیوتیک ها برای سلامت بدن مفید هستند و می توانند نقشی اساسی در تولید دارو داشته باشند.
دکتر رزا سانچو در مرکز تحقیقات آلزایمر بریتانیا نیز اعتقاد دارد مغز از سایر قسمت های بدن جدا نیست و وضعیت بدن بر روی آن اثر می گذارد بویژه روده ها در سلامت مغز تاثیر فراوان دارند و خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک به سلامت مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مغزی کمک شایانی می کند.

نتایج این مطالعه در نشریه journal Frontiers in Aging Neuroscience به چاپ رسیده است.

غار اصحاب کهف

در این گزارش به معرفی چند غار پرداختیم که روایت شده اصحاب کهف در آن جا حضور داشتند.
 داستان زندگی پر فراز و نشیب اصحاب کهف، شاید یکی از عجیب ترین داستان های قرآن کریم باشد. 
از بهشتی شدن یک حیوان تا چندین سال استراحت کردن چند انسان فراری از حکومت ظلم بدون اینکه مرگ آن ها را تهدید کند، همگی گویای شگفت بودن داستان زندگی اصحاب کهف است. اصحابی که از ظلم حکومت زمانشان فرار کرده و به غاری پناه آوردند. غاری که حکم استراحتگاهی بزرگ برای خواب عمیق طولانیشان داشت.
در آیات 9 تا 26 سوره کهف به ویژگی های این اصحاب اشاره شده است .
در این گزارش به معرفی چند غار پرداختیم که روایت شده اصحاب کهف در آن جا حضور داشتند.
در خصوص محل غار اصحاب کهف مکان هایی زیادی ذکر شده است، اما در تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی، جلد 12، صفحه 438 در این خصوص گفته شده است «اینکه اصحاب کهف در کدام منطقه از روى زمین زندگى مى کردند و این غار در کجا قرار داشته، در میان دانشمندان و مفسران گفتگو بسیار است.

اصحاب کهف در کدام غار امروز سکونت داشتند؟

گرچه پیدا کردن محل دقیق این غار تأثیر زیادى در اصل داستان، نکات تربیتى و اهمیت تاریخی آن ندارد اما دانستن محل این حادثه مى تواند کمک به فهم بیشتر خصوصیات آن کند.
به هر حال، در میان احتمالات و اقوالى که در این زمینه وجود دارد دو قول به صحت نزدیک ترند:
نخست اینکه این حادثه در شهر «افسوس» واقع شده و این غار در نزدیکى آن قرار داشته است. ویرانه هاى این شهر، هم اکنون در نزدیکى «ازمیر» در «ترکیه» به چشم مى خورد، و در کنار قریه «ایاصولوک» در کوه «ینایرداغ» هم اکنون غارى دیده مى شود که فاصله چندانى از «افسوس» ندارد.

اصحاب کهف در کدام غار امروز سکونت داشتند؟

این غار، غار وسیعى است که مى گویند آثار صدها قبر در آن به چشم مى خورد و به عقیده بسیارى غار «اصحاب کهف» همین است.
به طورى که ارباب اطلاع نقل کرده اند، دهانه این غار به سوى شمال شرقى است و همین سبب شده که بعضى مفسران بزرگ در اصالت آن تردید کنند، در حالى که این وضع مؤید اصالت آن است زیرا قرار گرفتن آفتاب به هنگام طلوع در سمت راست غار و در هنگام غروب در سمت چپ ، مفهومش آن است که دهانه غار به سوى شمال و یا اندکى متمایل به شمال شرقى باشد.

اصحاب کهف در کدام غار امروز سکونت داشتند؟

عدم وجود مسجد و معبدى در حال حاضر در کنار آن، دلیلى بر نفى اصالت آن نیز نخواهد بود، چه اینکه ممکن است با گذشتن حدود 17 قرن آثار آن معبد از بین رفته باشد.
دومین غار، غارى است که در نزدیکى پایتخت «اردن» یعنى شهر «امان» واقع شده است، در نزدیکى روستایى به نام «رجیب» در بالاى این غار، آثار صومعه اى دیده مى شود که طبق پاره اى قرائن، مربوط به قرن پنجم میلادى است که بعد از غلبه مسلمین بر آنجا تبدیل به مسجد شده و محراب و مأذنه دارد.»

اصحاب کهف در کدام غار امروز سکونت داشتند؟
علاوه بر موارد بالا، در برخی از روایات، در روستایی به نام لوشه در غزناطه، غاری دیده شده که جسد چند نفر همراه با یک سگ در آن وجود دارد. در کنار این غار یک مسجد و قصری به نام رقیم و در قسمت شمالی شهر، شهری به نام دقیوس وجود دارد. همچنین غاری در کشور آذربایجان غاری با مشخصات مشابه وجود دارد.

البته در کتب مختلف و تفسیرهاى گوناگون از شهرهاى دیگرى به نامهاى مختلف از جمله «فیلادرفیا» و کوه «آنجلس‏»  سخن به میان آمده است.

میوه های سرطان زا

هشدار جدی؛
اگر نگران سلامتی تان هستید و به خوردن میوه علاقه دارید میوه های واکس خورده نخرید زیرا با خوردن آن سرطان به جانتان می افتد.
شاید باورتان نشود ولی این میوه ها سرطان‌زا دارند+ روش شناساییمیوه ها در رژیم غذایی سالم جایگاه ویژه ای دارند اما نکته مهم در مصرف میوه ها نبود سم و مواد شیمیایی مضر کشاورزی است. بسیاری از این سموم شیمیایی، آفت کش ها و واکس های مورد استفاده برای سلامت بدن مضر بوده  و حتی سرطان زا نیز هستند.
یکی از مواد شیمیایی که برای حفظ بهتر و طولان مدت میوه، بازار پسندی و فروش بهتر استفاده می شود  واکس است. این ماده شیمیای ازموادی تشکیل شده که روغن موتور از مشتقات آن ساخته می شود. این موم یا واکس برای بدن ما بسیار خطرناک و سمی بوده و تهدید کننده سلامت و جان انسان است و در طی فرآیند انتقال موجب حذف واکس طبیعی میوه می شود.
ما به شما یک تست معرفی می کنیم که به کمک آن می توان از وجود واکس بر روی میوه آگاه شوید. در این روش کافی است که آب داغ را بر روی سیب بریزید و اگر این میوه واکس خورده و سرطان زا باشد مواد سفیدی روی آن ظاهر می شود.
تولید کنندگان این ماده ادعا می کنند که این واکس باکتری و قارچ ها را از میوه دورمی کند اما واقعیت این است که این ماده با تغییر رنگ میوه ها آنها را جذاب تر کرده و خوشمزه تر جلوه داده و موجب ترغیب خریداران می شود.
پس از جنجال های زیادی که در خصوص استفاده واکس و مضرات آن به وجود آمد، تولیدکنندگان مجبور شدند مواد تشکیل دهنده این ماده شیمیایی را فاش کنند که در نتیجه تحقیقات مشخص شد واکس میوه دارای ترکیبات سمی و آلرژی زا است. 
علاوه بر این، واکس میوه سرشار از مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی و قارچ کش است که متاسفانه همه این مواد به عنوان ترکیبات سرطان زا شناخته شده اند البته به تازگی برخی شرکت های تولید کننده واکس هایی را از ترکیبات طبیعی موم عسل، رزین چوب و موم نخل(از برگ درخت نخل) تولید کرده اند که همان خاصیت های ضد باکتری و قارچ را داشته و به نگه داری بهتر آن نیز کمک می کند.
اگر به طور کلی ترجیح می دهید که هیچ ماده مصنوعی بر روی میوه هایی که می‌خورید وجود نداشته باشد باید هر میوه را فقط  در همان فصل برداشت خریداری کنید.

سینوزیت

یک متخصص گوش، حلق و بینی بیان کرد: با راهکارهایی ساده ای از جمله استنشاق بخار آب می توان سینوزیت های مزمن را در خانه درمان کرد.
محسن نراقی متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت درباره درمان بیماری های مزمن و حاد سینوسی، بیان کرد: در صورت درمان نشدن این این بیماریها با درمان های دارویی و طبی، جراحی آندوسکوپیک سینوس انجام می شود. 
به گفته وی جراحی آندوسکوپیک با توجه به آناتومی فضای پیچیده سینوس ها نیاز به مهارت و تجربه بسیار بالایی دارد چرا که کوچکترین اشتباهی آسیب های جدی به چشم و مغز وارد می کند. 

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه اغلب سینوس های حاد با درمان های دارویی بهبود می یابند، تصریح کرد: سینوس های مزمن هم معمولا با دارو قابل درمان هستند اما درصد کمی از آنها نیاز به جراحی آندوسکوپیک دارند که برای این جراحی تشخیص نوع سینوس و معاینه آندوسکوپیک قبل از جراحی بسیار حائز اهمیت است. 
وی گرفتگی بینی و پشت حلق را مهمترین علائم سینوزیت مزمن عنوان کرد و گفت: درد یکی دیگر از علائم سینوزیت است که در موارد حاد بیشتر بروز می کند. لازم به ذکر است که اگر این علائم بیش از 3 ماه تدوام داشته باشند، نوع سینوزیت مزمن بوده و باید به پزشک مراجعه شود.
نراقی درباره درمان های خانگی سینوزیت، یادآور شد: استفاده از بخور و استنشاق بخار معمولی آب با یک حوله، شستشوی بینی با محلول های نمکی غلظت پائین و نوشیدن مایعات زیاد راهکارهای درمان خانگی سینوزیت مزمن و حاد هستند.

خوراک افسردگی

اگر افسرده هستید، از مصرف این خوراکی ها پرهیز کنید.
 اگر فرد غمگین و ناراحتی هستید یا می‌خواهید روحیه شاد و خوبی داشته باشید، از مصرف غذاهایی که ثابت‌شده خلق‌وخوی شما را تنگ می‌کنند، خودداری کنید.
 الکل
مصرف الکل برای روحیه شما بسیار بد است. به گفته روان‌پزشکان، الکل فعالیت‌های شیمیایی مغز را بر هم زده و خطر افسردگی را بالا می‌برد. بعلاوه، مصرف زیاد الکل در ارتباط اجتماعی فرد مشکل ایجاد می‌کند و باعث تنهایی و درنتیجه افسردگی فرد می‌شود. خماری پس از مصرف الکل نیز ممکن است تا چند روز ادامه یابد و شما را مضطرب و عصبی کند.
  دونات
این شیرینی‌ها خیلی خوشمزه‌اند. اما پر از اسیدهای چرب و ترانس بالا هستند. چربی بد موجود در این شیرینی واکنش‌های بیولوژیکی منفی ایجاد کرده و احتمال تغییر خلق‌وخوی شما را بالا می‌برد. مصرف مداوم غذاهای سرشار از چربی ترانس خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.
خوراکی‌هایی که افسردگی را تشدید می‌کنند
 
نوشابه
همه طعم یک نوشابه خنک را دوست دارند. اما متأسفانه هر چه قند بیشتری مصرف کنید، بدنتان ملتهب‌تر می‌شود. ملتهب شدن چه اشکالی دارد؟ مطالعه‌ای نشان داد که افسردگی با التهاب مغزی در ارتباط است. اگر خوراکی‌های شیرین دوست دارید، چند اونس شکلات تلخ بخورید که قند کمی دارد و به‌نوبه خود بسیار مفید است.
خوراکی‌هایی که افسردگی را تشدید می‌کنند
 
 قهوه
بهتر است درباره خوردن قهوه‌ی بعدازظهر تجدیدنظر کنید. بااینکه هیچ ارتباط قطعی میان کافئین و افسردگی وجود ندارد، اما این محرک معروف خواب را مختل می‌کند. بی‌خوابی و اضطراب ناشی از آن علائم افسردگی را تشدید می‌کنند. سعی کنید میزان مصرف قهوه را به یک فنجان در روز کاهش دهید. خوراکی‌هایی که افسردگی را تشدید می‌کنند
 
 غذاهای فرآوری شده
تهیه غذاهای مایکروفری آسان است اما مصرف زیاد این غذاها خطر افسردگی را افزایش می‌دهد.
سیب‌زمینی سرخ‌کرده
مشکل سیب‌زمینی نیست. مشکل نمک آن است. غذاهای دارای سدیم بالا باعث نفخ می‌شود. این مسئله به‌خودی‌خود یک مشکل پزشکی نیست، اما خلق‌وخویتان را خراب می‌کند. برای مبارزه با غذاهای شور، آب زیاد بنوشید.
خوراکی‌هایی که افسردگی را تشدید می‌کنند

  گلوتن
اگر به بیماری سلیاک هستید، خوردن گلوتن (پروتئینی در گندم و غلاتی مانند جو) تأثیرات زیادی بر خلق‌وخوی شما می‌گذارد و به روده کوچک شما آسیب جدی می‌زند. اما به گفته سازمان Celiac.org، در این افراد مصرف گلوتن خطر افسردگی را نیز بیشتر می‌کند.

روستای هجیج

روستای هجیج کرمانشاه | ماسوله سنگی اورامان

 راهی مقصدی هستیم که لبریز از زیبایی است و سرشار از ذوق و هنر…

بار سفر بسته ایم و راهی گوشه ای از ایران و یکی از مناطق کوهستانی غرب کشور را برای سفر انتخاب کرده ایم. جاده های پیچ در پیچی را باید پشت سر بگذاریم و در کنار رودی خروشان به سوی روستایی برویم که دیدنی های زیادی را در خود جای داده است.

کوهستان های شهرستان پاوه در کرمانشاه روستایی را در آغوش کشیده اند که سنگ فرش هایش لذت گشت و گذار در آن را چندین برابر می کنند. خانه هایی که از میان دره آغاز شده و یکی یکی بر روی یکدیگر شکل گرفته اند تا صفا و صمیمیتی کم نظیر را به تصویر بکشند.

مردمانی پر تلاش که با روحیه ی مهمان نوازشان پذیرای مهمانانی هستند که قدم به روستا می گذارند. صبحگاهان صدای رمه های دام از هر سو به گوش می رسد و حکایت از جریان زندگی در سراسر روستا و مراتع اطرافش دارد.

پیش تر از این به سراغ روستاهای پلکانی ایران در نقاط مختلفی رفتیم و این بار نوبت هجیج است که زیبایی هایش را به ما نشان دهد.


دوستای هجیج
photo by Kourosh Nomanpour

چرا روستای هجیج؟


_ روستای هجیج یکی از روستاهای منحصر به فرد ایران می باشد که با اصول معماری پلکانی و تنها با استفاده از سنگ شاخته شده است.

_ این روستا به عنوان پاک ترین روستای منطقه ی اورامان شهرت دارد.

_طبیعت بکر و جریان آب رود سیروان در کنار روستا تصاویر شاهکاری را پیش روی شما قرار می دهند.

روستای هجیج

روستای هجیج | جریان زندگی در کنار آب

بعد از گذر از یک جاده ی خاکی و کوهستانی و همسفر شدن با جریان آب رودخانه ی سیروان در حالی که هنوز چشممان از تماشای زیبایی ها سیر نشده است به روستایی می رسیم که هَجیج نام دارد. این روستا با مردمانی مهمان نواز و فضایی سرشار از آرامش عنوان پاکیزه ترین روستای منطقه ی اورامان را نیز به خود اختصاص داده است. کوهستان از شمال و غرب و جنوب و روستای سیروان در شرق مرز های این روستا را مشخص می کنند.

بافت روستا در حدود ۵۳٫۱۴ هکتار و قدمت آن ۱۲۰۰ سال است و دلیل شکل گیری آن وجود آب فراوان در دو چشمه در ارتفاعات شمالی و غربی روستا می باشد. زیبایی های هجیج فراوانند و عواملی چون جایگاه مذهبی خاص، طبیعت زیبا، ساختار بافت شناسی و معماری، اهمیت این روستا را دو چندان می کنند.

دوستای هجیج
photo by Sarvar Farhadi

معماری روستا

بافت روستای هجیج مجموعه ای است شامل: خیابان‌های نیم‌دایره ی سنگ فرش شده و خانه هایی که بدون استفاده از آجر رو به سوی دره و رودخانه ی سیروان با پنجره هایی به رنگ آبی آسمانی که رو به قبله باز می شوند، ساخته شده اند. این رنگ آبی، آسمان پاک روستا و زلالی آب سیروان را به تصویر می کشد.

نوع خاص معماری روستا از شکل گیری روستا در دره ی هجیج و معیشت ساکنانش ناشی می شود و بافت مسکونی متمرکزی دارد. در این شرایط به علت کمبود زمین از معماری پلکانی راه حل مناسبی به نظر می رسد. خانه ها از پایین دره تا بالا با سنگ و چوب و به صورت پلکانی شکل گرفته اند و معابر اصلی متناسب با شیب دوسوی دره ایجاد شده اند.

خانه ها در ۲ طبقه و بدون حیاط ساخته شده و پشت بام خانه ها نقش معبری برای گذر عابران و حیاط خانه ی بالایی را بر عهده گرفته اند. در هم تنیدگی خانه ها، صمیمیت خاصی را میان ساکنان به وجود می آورد و بر همبستگی آنها می افزاید. شیب و خط القعر دره به عنوان آبراه، مهم ترین عامل طبیعی تاثیرگذار در شکل و فرم بافت روستا محسوب می گردد.

بنای خانه ها به سوی جنوب است و به این وسیله ساکنان می توانند بیشترین بهره را از نور خورشید ببرند.  سرمای سخت زمستان دلیل موجهی است تا دیوار خانه‏ های روستا ضخیم و با در و پنجره‏ه ایی کوچک ایجاد شوند.
در گذشته سنگ های ناهموار را همچون آجر می تراشیدند و با استفاده از ملات ساده ی گِلِ محلی آن ها را روی هم می گذاشتند. معماران با هوشمندی در فواصل مختلف بین تخته سنگ های دیوارها، الوارهای چوبی خاصی را قرار می دادند تا از لغزش بر اثر زلزله یا جذب رطوبت هوا جلوگیری کنند.سقف های مسطح خانه ها با تیرهای چوبی پوشیده شده است و فضای خالی میان الوارها را برای جلوگیری از نفوذ هوای بیرون با کاهگل پر کرده اند. در این میان خانه هایی در روستا سربرآورده اند که در ساخت آنها مصالح مقاوم آجر، سیمان، گچ و آهن به کار رفته است.

روستای هجیج
photo by Nahal Heidary
روستای هجیج
photo by Nawzad Ghaderi
روستای هجیج

دیدنی های روستا

در هجیج دیدنی های زیادی وجود دارد که تجربیات تازه ای برای شما به ارمغان می آورند. این دیدنی ها عبارتند از:

۱- بقعه ی امامزاده سید عبیدا…

بقعه ی امامزاده سید عبیدا… که یکی از فرزندان امام موسی کاظم است در این روستا قرار دارد. این امامزاده از احترام خاصی در میان مردمان ناحیه برخوردار است و به نام کوسه هجیج از آن یاد می شود. روایت جالبی در مورد این امامزاده بر سر زبانهاست که باز گو کردنش خالی از لطف نیست. می گویند در پانصد سال پیش با خسیس شدن آسمان هجیج، سایه ی خشکسالی بر این روستا افتاد. مردمان روستا به سراغ مردی منتسب به امام موسی کاظم (ع) رفتند و از وی خواستند برای نزول باران دعا کند. با دعای وی چشمه ای پر آب از شکافی در زمین جاری شد. از آن پس وی احترام ویژه ای نزد مردم داشت تا اینکه حتی پس از مرگش بقعه ای برای او ساختند.

روستای هجیج

۲- مسجد جامع هجیج

مسجد مرکزی یا مسجد جامع روستای هجیج یکی از بناهای چشمگیر در به کارگیری معماری کهن ایرانی می باشد که با ستون‌های چوبی و تزئینات زیبای کنده کاری و در و پنجره‌های زیبا مزین شده است. سازندگان این بنا نجارانی هستند که خود را از نسل هنرمندی که همراه کوسه هجیج به این مکان آمده است می دانند. این هنرمندان خود را از یاران آن بزرگوار می دانند و همچنان به ساخت وسایلی برای روستاییان مشغول هستند.

روستای هجیج

 3- چله خانه و خانقاه

چله‌خانه و عبادتگاه کوسه هجیج بنایی دیرین در روستا است که با ستون‌های چوبی و نمدهای زیبایش نگاه ها را به سوی خود جلب می کند. این بنا که محلی برای اعتکاف و چله نشینی به حساب می آید از سنگ ساخته شده و داخل آن با گِل اندود شده است.

خانقاه دراویش قادریه ( یکی از طریقت های درویشان ) نیز در هجیج قرار دارد .دراویش قادریه در این مکان به برگزاری مراسم ذکر و سماع می پردازند که یکی از مهم ترین مراسمی است که در روستا برگزار می شود. دراویش در روزهایی خاص در مراسمی که با دف و هوره برگزار می‏ کنند به ذکر و سماع  می پردازند. آنها با حالت گریه و استغاثه به خلسه فرو می ‏روند و در همین حال از مرید و مرشد خود یاری می طلبند. نواها و رقص‏های عرفانی  بخشی از این مراسم خاص را تشکیل می دهند.

روستای هجیج

۴- حوض پیر

در روستا حوضی قدیمی وجود دارد که دیوارهایی با سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را در بر گرفته اند. برای دیدن این حوض بایدبه جایی پایین تر از سطح روستا و در میان زمین رفت. قبل از اینکه در سال ۱۳۵۴، لوله کشی برای روستا انجام شود. از آب این حوض استفاده می کردند. آب به وسیله ی جوی های سیمانی در دوشاخه به پایین دست روستا می رفت. یکی از جوی ها به حوض مردانه می ریخت و برای وضو به کار می رفت. یکی دیگر از شاخه ها ی آب به حوض زنانه می رفت و برای شستشو و تامین آب خوراکی از آن استفاده می شد.

روستای هجیج
photo by Omid Saei

 5- جاذبه های طبیعی

طبیعت بکر هجیج از دیدنی های شگفت انگیز این منطقه به شمار می آید. با کمی فاصله گرفتن از خانه های روستا و طی کردن کمی از جاده، یکی از کم نظیرترین تصاویر طبیعت را خواهید دید. در سمت چپ جاده چشمتان به غاری بر دامنه ی کوه خواهد افتاد که قطر دهانه ی آن ۶ متر است. در تمام فصل های سال از میان این غار آبی پرفشار جریان دارد که از قلب زمین می جوشد و در رودخانه ی سیروان جاری می گردد. مردم هجیج نام این چشمه را بل گذاشتند.

همه چیز به چشمه ی بل ختم نمی شود. با ادامه دادن مسیر در جاده حفره ی دیگری وجود دارد که اگر ۱۰ تا ۱۵ قدم در آن پیش بروید به چند پله می رسید. با بالا رفتن از پله ها در دل کوه و در تاریک و روشنی غار، گودالی پر از آبی زلال را خواهید دید که آرامش عجیبی را برایتان به ارمغان می آورد. این آب همان آبی است که از داخل حفره به بیرون می ریزد و چشمه ی بل را می سازد. آب این چشمه یکی از گواراترین آب هاست و گفته می شود که به دلیل معدنی بودن خاصیت درمانی نیز دارد.

کمی آنطرف تر از روستا، ارتفاعات شاهو قرار دارد که بخشی از رشته کوه‏های زاگرس می باشد. در این ناحیه طبیعت زیبا و بکر با مراتع و چراگاه‏ های سرسبز به نام های پیاز دول میشا و گاول انتظار شما را می کشند.

سیروان مهم‌ترین و معروفترین رودخانه ناحیه هورامان نیز از نزدیکی روستا عبور می کند و با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده است. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن است. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه بخشیده است.

روستای هجیج
روستای هجیج
photo by Ali Doosti
روستای هجیج
photo by Zahra Azami

تصویری از سد داریان

هجیج

تفریحات روستا

قدم زدن در میان روستا و تماشای جلوه های معماری پلکانی دیدنی های بسیاری را پیش چشم شما قرار خواهد داد و لحظات لذت بخشی را برای شما رقم می زند.

اگر لوازم و وسایل مناسب پیک نیک را با خود همراه کنید می توانید خاطره ی خوشی را در این طبیعت برای خود رقم بزنید.

زیارت امام زاده سید عبیدا… لحظاتی سرشار از معنویت را به شما هدیه می کند و می تواند آرامش بخش روحتان باشد.

جلوه های تاریخی روستا که در مسجد و خانقاه نهفته اند را فراموش نکنید و به تماشای آنها بنشینید.

قایق هایی در رودخانه ی سیروان انتظار شما را می کشند تا بر آنها سوار شوید و از بودن در میان آب زلال لذت ببرید.

کوهنوردی از دیگر فعالیت هایی است که می توان در ارتفاعات اطراف روستا انجام داد و از بالا به نظاره ی روستا نشست.

سوژه های بسیاری در هجیج برای ثبت شدن منتظر لنز دوربین شما هستند. پس دوربین خود را برای ثبت تصاویر فراموش نکنید.

روستای هجیج
photo by Milad Nazari
روستای هجیج

مردمان خودکفای روستا

حدود ۷۳۶ نفر در این روستا زندگی می کنند. ساکنان هجیج مردمانی سنی مذهب و شافعی هستند که به زبان کردی اورامی سخن می گویند. این نوع تکلم یکی از اصیل ترین لحجه ها می باشد که بسیار شبیه به زبان اوستایی و پهلوی است. این شباهت و قرابت معنایی به حدی است که اگر متنی را با زبان پهلوی برای اهالی هجیج بخوانند قسمت اعظم آن را متوجه می شوند.

پس از لهجه نخستین چیزی که به چشمتان می آید لباس های رنگین و سنتی نیز بر تن مردمان روستا است که حکایت از فرهنگ هجیج دارد. مردان هجیج از کلاه، شلوار کردی، قبا (نوعی پوشش بلند)، سره (نوعی قبای کوتاه) و گیوه برای پوشش خود استفاده می کنند و بر تن زنان سربند، زیرپوش،  پیراهن، کُلَنجه (نوعی پوشش با تزیینات مختلف)، قبا (نوعی لباس آستین‏دار) و جافی (نوعی شلوار) دیده می شود.

سپس مبهوت خودکفایی خانواده های روستا خواهید شد که با تلاش، کوشش، ذوق و هنر تامین نیازهایشان مشغولند و این مساله حکایت از فرهنگ، باور و توانمندی آنان دارد.

مردمان هجیج همه ی احتیاجات خود را در روستا و با دستان خویش رفع می کنند.به دلیل وجود چراگاه ها و مراتع سرسبز بیشتر ساکنان به دامداری و به ویژه نگهداری از بز مشغول هستند و در کنار آن به پرورش و نگهداری از طیور نیز می پردازند.

باغداری یکی دیگر از فهالیت های روستاییان است و میوه‏ هایی مانند گردو، انار و انگور از مهم ترین محصولات این روستا محسوب می شوند. پرورش درختان ون نیز یکی از مهم ‏ترین منابع برای تامین درآمد مردم روستا به شمار می رود.

ساکنان روستا در برخی مواقع صخره های کوه را می تراشند و گود می کنند. سپس با ریختن خاک و کود در آن، سیب زمینی و صیفی و حتی درخت پرورش می دهند. اصلا عجیب نسیت که در جلوی بعضی خانه ها سبدی گلدان مانند را در بالکنی کوچک ببینید که برای کشت پیاز و سبزی در آنجا گذاشته شده است.

در این میان مشاغل خدماتی و تولید صنایع دستی نیز در میان مردم به چشم می خورد. تولید انواع صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، شال، گیوه، دستمال و سبد در میان زنان و تعدادی از مردان بسیار مرسوم است.

نوای سوزناک شمشال موسیقی مورد علاقه ی آنهاست که در مراسم مختلف به خصوص در سوگواری‏ ها و مراسم حماسی نواخته می شود. شمشال یکی از انواع سازهای بادی و بسیار به ساز نی شبیه است.

روستای هجیج
روستای هجیج
photo by Suran Moghadam

سوغات و صنایع دستی

جاری شدن رودخانه ی سیروان، مراتع سرسبز و حاصلخیزی را در اطراف روستا پدید آورده و امکان مناسبی را برای دامداری به مردمان روستا داده است. دوغ، کشک، شیر، روغن حیوانی و کره از مهم ترین تولیدات لبنی دامداران هجیج است.گردو و انار باغات هجیج از شهرت خاصی در منطقه برخوردارند و تهیه ی آنها از باغذاران این روستا به اقتصاد هجیج نیز کمک می کند.

از خوشمزه های لبنی و میوه های سردرختی که بگذریم مهم ترین سوغاتی که می توانید از هجیج به همراه خود بیاورید یک جفت گیوه ی مرغوب است که با ظرافت و دقت توسط مردان و زنان روستا تولید می شود. این گیوه که در هجیج به کِلاش شهرت دارد مرغوب ترین نوع گیوه به شمار می آید و نکته ی جالب در مورد آن این است که نوع آن برای پای چپ و راست تفاوتی نمی کند. در این صورت هیچوقت کفش هایتان لنگه به لنگه نمی شود.

لباس های رنگین پشمی را فراموش نکنید. دنیای رنگارنگی در هجیج پیش روی شما قرار می گیرد و شاید انتخاب را برایتان سخت کند. این لباس ها حاصل دست زنان روستا ست که با ظرافت دوخته شده اند.گلیم، دستمال، جاجیم، شال و سبد از دیگر صنایع دستی روستا به حساب می آیند که می توانید آنها را تهیه کنید.

کوهستان منبع غنی از گیاهان دارویی به شمار می آید. در هجیج می توانید گل گاوزبان، ختمی، گون و شنگ نیز خریداری کنید و یا با دست های خودتان بچینید.

روستای هجیج

گشت و گذار خوشمزه

در سفر به هجیج از غذاهای خوشمزه ی این روستا غافل نشوید.درست است که این غذاها بیشتر در زمستان طبخ می شوند اما در چهار فصل سال می توانید طعم آنها را بچشید. این غذاها عبارتند از:

* کوفته هجیجانه که با ترکیبی از برنج و گوشت چرخ کرده تهیه می شود.

* خورشت قسقوان که مانند خورشت قیمه است اما با پسته کوهی همراه می باشد.

* ترخینه  که با مخلوط بلغور گندم و دوغ ترش طبخ می شود.

اگر جاده ی هجیج را بعد از روستا را حدود نیم ساعت ادامه دهید به روستایی به نام بلبر می رسید که در میان طبیعت زیبا و در کنار آب رستوران های کبابی دارد و گوشت بسیار تازه گوسفندی را به صورت چنجه عرضه می کند. مزه ی این کباب برای همیشه زیر دندانتان می ماند. درست روبروی همین کبابی‌ها می توانید به سراغ نوعی نان ضخیم (شبیه تافتون)  که در روغن سرخ شده است بروید. داخل این نان چرب و خوشمزه را با سبزیجات پر می کنند و نامش کلانه است.

روستای هجیج

بنیان گذار هجیج

در میان مردم محلی حکایتی از بنیان گذاری روستا بر سر زبان ها است. بنا بر این گفته ها مردی مقدس از خاندان ائمه اطهار که در پی مبارزه علیه ظلم خلفای عباسی به این منطقه رهسپار شده بود، بنای روستای هجیج را گذاشته است.

وی در عبور از هر روستایی که بر سر راه بود یک فرد صنعت گر را با خود همراه کرد . نقل است که آهنگری از روستای شرکان نخستین فردی بود که به او پیوست و پس از او نجاری از روستای سرخه کوت  که با آنها هم قدم گردید.

آنها پس از عبور از کوه های هفت کشان، کوه تخت، شاهو، دازانی و زرده، معماری از روستای دیوزپا، گیوه کشی از منطقه ی پاوه، جولابافی از روستای بدرآباد ماهی دشت و گیوه بافی از روستای طویله را با خود همراه کردند تا به محل روستای هجیج رسیدند و جامعه ای صنعتی را بنیان نهادند.

روستای هجیج
photo by Mohammad Amin

نامگذاری

محل استقرار روستا بر نام آن نیز تاثیر گذاشته است و به نوعی مشخصات آن را بیان می دارد. هجیج که در نگارش به صورت حجیج نیز نوشته می شود به معنای دره سرسبز و عمیق است و مستقیما به دره ای که روستا در آن قرار دارد اشاره می کند.

روستای هجیج

پوشش گیاهی و جانوری

درختان بلوط و بنه یا سقز در اطراف روستا دیده می شوند. انواع گونه‏ های گیاهی به ویژه گیاهان دارویی همانند گل گاوزبان، ختمی، گون و شنگ در سراسر کوهستان روییده اند.

خرس، شغال، گرگ و روباه از جمله جانورانی هستند که در این منطقه زندگی می کنند.

روستای هجیج

اقامت

با اینکه هنوز در هجیج هتل یا مهمانسرایی وجود ندارد می توانید برای اقامت از خانه‌های افراد محلی استفاده کنید و هزینه ی آن را بپردازید. علاوه بر این می توانید در طبیعت نیز کمپی برپا کنید. در صورت تمایل به اقامت در طبیعت مطالعه ی مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ | وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

روستای هجیج
photo by Mehdi Amirian

آب و هوا

روستای هجیج به دلیل قرا گیری در میان کوه ها  دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. این مساله باعث شده است که در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی داشته باشد. اما در فصول سرد، ساکنان آن سرمای سختی را تجربه می کند.

روستای هجیج
photo by Oranous Alizadeh

بهترین فصل سفر

در فصول بهار و تابستان، زیبایی های هجیج به اوج خود می رسد. در چهار فصل سال مناظر متفاوتی در این روستا جلوه گری ی کنند:

بهار: با فرا رسیدن نخستین فصل سال، گل های رنگارنگ بر دامه ی کوه ها می رویند و این روستا با مناظری بکر و شگفت انگیز همچون بهشتی تماشایی به نظر می رسد.

تابستان: سرسبزی مناظر به اوج خود می رسد و کناره ی رود خروشان سیروان به یکی از تفرجگاه های منطقه تبدیل می شود.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، سرما بر روستا یز حکم فرما می شود و سوز زمستانی از راه می رسد.

روستای هجیج

راه دسترسی

اگر قصد سفر به هجیج را دارید باید به کرمانشاه بروید و از آنجا خودتان را به پاوه برسانید. از پاوه تا هجیج ۲۵ کیلومتر راه در یک جاده ی کوهستانی در پیش دارید.  پس از خروج از پاوه تابلوهایی که شما را به سوی نودشه راهنمایی می کنند، دنبال کنید. با ورود به جاده ی نودشه علائم راهنمای هجیج شما را به این روستا می رسانند.
از جاده نودشه تا هجیج  ۹ کیلومتر مسیر کوهستانی پیچ در پیچ ، چند تونل و دره‌ای از رودخانه خروشان سیروان را باید طی کنید.

مسیر دیگری نیز وجود دارد که شما را به هجیج می رساند. می توانید به مریوان بروید و به جاده ی اورامان تخت وارد شوید. با گذز از اورامان تخت و ادامه ی مسیر به هجیج می رسید.

روستای هجیج

موقعیت روستای هجیج بر روی نقشه

پیشنهادات کارناوالی

در سفر به هجیج باک وسیله ی نقلیه ی خود را در پاوه پر کنید چرا که در طول مسیر پمپ بنزینی در دسترس نخواهد بود.

احترام به فرهنگ بومی باعث می شود تا در برخورد با مردمان روستا تنشی ایجاد نکنید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

طبیعت هدیه ای ارزشمند به انسان ها است پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

در جاده ی هجیج روستاهای دیگری نیز وجود دارند. می توانید گشتی هم در آنها بزنید و تجربه ای متفاوت را برای خود بسازید.

روستای هجیج

سلام با بینی

سلام دادن با بینی (السلام بالخشوم) روشی شناخته شده برای مردم در شبه جزیره العرب و برخی کشورهای عربی است که در ورای خود رمز و رازهای نهفته بسیاری دارد.
 آداب سلام و احوالپرسی با مهمانان از کشوری به کشور دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متغیر است. اغلب سلام و احوالپرسی با دست دادن و روبوسی انجام می شود؛ اما شکل های دیگری از سلام و احوالپرسی در دنیای ما وجود دارد که غیر منتظره و جالب هستند. سلام دادن با بینی (السلام بالخشوم) روشی شناخته شده برای مردم در شبه جزیره العرب و برخی کشورهای عربی است که در ورای خود رمز و رازهای نهفته  بسیاری دارد.
 
چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟!
مراحل سلام کردن با بینی

در این نوع روش دو نفر وقتی یکدیگر را می بینند، پیش از آنکه سخنی بگویند از یک تا سه بار بینی خود را به هم می کوبند. تعداد دفعات آن به جایگاه و موقعیت اجتماعی افراد بستگی دارد. این روش مانند دست دادن است؛ با این تفاوت که به جای دست از بینی استفاده میشود. اگر شخصی که در وهله اول اقدام به جلو بردن بینی خود کرده  دست راست خود را روی کتف سمت چپ فرد مقابل قرار دهد، او هم باید در پاسخ همین حرکت را عینا اجرا کند. وقتی فرآیند کوبیدن بینی پایان یافت و سه بار بینی خود را به هم کوبیدند، آنگاه شروع به سلام و علیک زبانی می کنند.
 
چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟!

اما در مواجهه با افراد دنیا دیده و مسن فقط باید یک بار بینی خود را به بینی او بکوبند و علاوه برآن سر فرد میانسال یا پیر را ببوسند. وقتی وارد یک مهمانی می شوند اول به بزرگ جمع سلام می دهند و این حرکت را اجرا می کنند و سپس از سمت راست شروع به دیده بوسی با مهمانان دیگر می کنند.
 
چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟!
مصالحه و آشتی با بینی، کاملا تضمینی

اگر کسی هم قصد معذرت خواهی از کسی را داشته باشد به او می گوید (خشمک) یا (هات خشمک) و به بینی او اشاره می کند. این جملات تضمین کننده مصالحه و آشتی هستند. فرد مخاطب هم بی هیچ تعارفی باید دست از قهر و کینه بردارد و با بینی خود با او مصافحه کند و این یعنی پایان درگیری و آغاز یک دوستی دوباره.
 
چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟! 

اما چرا بینی؟!

بینی که در زبان عربی به آن (الانف) و یا (الخشم) گفته می شود، در فرهنگ مردان عرب نشانه ای از عزت و احترام و نمادی از رفعت و قدرت است. در ادبیات کلاسیک عربی و در مثل های بومی همواره از دو کلمه فوق استفاده می شود. برای مثال می گویند: (فلان ذو انفة: فلانی اصالت و بزرگی دارد )، یا (مرغ انف فلان بالتراب: بینی فلانی را به خاک مالید) و... .
 
چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟!
بینی جزء مهم در صورت و ابزاری برای تنفس است و بنا به ادعای آنان، استشمام بوی افراد باعث ایجاد اعتماد میان آنها می شود. قیافه شناسان عرب در زمان های گذشته با نگاه به بینی افراد می توانستند تشخیص دهند که فلان شخص به کدام ایل و تبار تعلق دارد.

اما در سال های اخیر با شیوع بیماری های مختلف از جمله آنفلوآنزا، کرونا و... مراکز بهداشتی از شهروندان کشورهای عربی خواستند تا موقت از این نوع روبوسی خودداری کنند.

چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟!
امروزه جوانان در کشورهای عربی کمتر به این رسم پایبندند و حتی گاه از دست دادن ساده با یکدیگر نیز دریغ می ورزند، به طوری که برخی این امر را مایه تأسف و به نوعی پشت کردن به فرهنگ خود برشمرده اند.

از «دیوید بکهام» تا «تام کروز»

چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟!
سلام با بینی فقط به عرب زبانان محدود نمی شود، در فرهنگ مائوری هم این نوع از سلام کردن وجود داشته است، کوبیدن بینی ها به هم و بستن چشمان که به آن  هونگی ( Hongi ) گفته می شود تا امروز هم رواج دارد. تا کنون دیوید بکهام و تام کروز در احوالپرسی هایشان از این حرکت استفاده کرده اند. سلام و احوالپرسی با بینی در بین خانواده سلطنتی انگلستان هم بسیار شایع است. پرنس چارلز، پرنسس دایانا و کیت میدلتون تاکنون در حال سلام دادن به این شیوه دیده شده اند.

چرا این مردم با کوبیدن «بینی» به هم سلام می دهند؟!

چین و چروک صورت

اگر همزمان با بالا رفتن سن شاهد چین و چروک‌های صورت هستید در کنار درمان‌های دارویی و پیشگیرانه می‌توانید از خوردن میوه‌های ضدچروک بهره‌مند شوید.
کارشناسان اعلام کرده اند در میوه گوجه فرنگی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن وجود دارد که می تواند مانع از پیری سلول‌های پوستی و ایجاد چروک بر روی صورت شود.
لیکوپن مشهورترین آنتی اکسیدان در گوجه فرنگی است که می تواند مانعی در برابر اشعه های UVB و UVA خورشید باشد.
کارشناسان در عین حال اعلام کرده اند که لیکوپن باعث عدم نیاز به استفاده از ضد آفتاب نمی شود اما می تواند به بهبود مشکلات پوستی و جلوگیری از بروز چین و چروک در اثر تابش نور خورشید کمک کند.
لوتئین آنتی اکسیدان دیگری هست که در کلم بروکلی و اسفناج وجود دارد و می تواند مانند لیکوپن مانع از آسیب دیدن پوست در اثر تماس با نور خورشید شود.
علاوه بر قرار دادن گوجه فرنگی در رژیم غذایی روزانه افراد، می توانند از خود گوجه فرنگی به عنوان یک ماسک برای تغذیه پوست هم استفاده کنند.
برای درست کردن آن تنها به یک الی دو گوجه فرنگی تازه رنده شده نیاز است تا سطح پوست کاملا با این میوه آغشته شود و آنگاه پس از خشک شدن ماسک توسط آب گرم باقیمانده های آن از روی پوست پاک شود.
علاوه بر جلوگیری از پیری پوست، مصرف گوجه فرنگی می تواند باعث برطرف شدن لکه ها، جای جوش ها و نیز روشن شدن سطح پوست در افراد در رده های سنی مختلف شود.

پنیر عامل محافظ

محققان توصیه می کنند؛

پنیر عامل محافظ در مقابل مشکلات قلبی-عروقی

به گفته محققان، مصرف پنیر لبنی به جای غذاهای دیگر مملو از سدیم از برخی تاثیرات سدیم بر سیستم قلب-عروق نظیر فشارخون بالا حفاظت می کند.

 محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دریافته اند که نقش حفاظتی پنیر به دلیل وجود ویژگی های آنتی اکسیدانی پروتئین های لبنی پنیر است.

لیسی الکساندر، سرپرست این پروژه تحقیقاتی، در این باره می گوید: «در توصیه های رژیمی بر محدودیت مصرف سدیم تاکید می شود اما داده های ما نشان می دهد که خوردن سدیم به شکل محصولات لبنی نظیر پنیر، ممکن است نقش حفاظتی داشته باشند.»

الکساندر در ادامه می افزاید: «ما متوجه شدیم افرادی که محصولات لبنی بیشتری مصرف می کنند معمولا فشارخون پایین تری دارند.»

داده ها نشان می دهد زمانیکه سدیم به شکل پنیر مصرف می شود تاثیرات منفی بر سلامت قلب و عروق ندارد، در صورتیکه این تاثیرات منفی در مورد سدیم موجود در منابع غیرلبنی وجود دارد.

از اینرو استدلال محققان این است که پروتئین ها و مواد مغذی موجود در پنیر ممکن است از عروق خونی در مقابل تاثیرات منفی و کوتاه مدت سدیم حفاظت نمایند. اگرچه هنوز نقش حفاظتی آن در بلندمدت مشخص نشده است.

در این مطالعه، تیم تحقیق به شرکت کنندگان در سه روز جداگانه پنیر لبنی، چوب شور یا پنیر سویا دادند. سپس تاثیر هر ماده خوراکی بر سیستم قلبی-عروقی را با استفاده از لیزر داپلر که نور ضعیف لیزر بر روی پوست است مقایسه کردند.

این نور لیزر، سلول های قرمز خون را که در عروق جریان داشته و از زیر پوست مشخص می شوند، منعکس می نمایند و به محققان این امکان را می دهند تا میزان گشادشدگی رگ ها را اندازه گیری کنند.

هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر کوتاه مدت مصرف پنیر لبنی با مصرف سدیم موجود در منابع غیرلبنی بود.

یافته های تحقیق نشان می دهد زمانیکه شرکت کنندگان میزان بالای سدیم در پنیر را خوردند عملکرد عروق خونی بهتری در مقایسه با زمانی داشتند که میزان یکسان سدیم از منابع غیرلبنی که در این مورد چوب شور و پنیر سویا بود دریافت کردند.

به گفته تیم تحقیق، «ما می دانیم که وجود سلول های قرمز خون بیشتر به معنای جریان خون بیشتر و اتساع بیشتر عروق است. ما مشاهده کردیم افراد بعد از خوردن پنیر لبنی در مقایسه با خوردن چوب شور یا پنیر سویا، میزان گشادشدگی و اتساع عروق شان به دلیل نیتریک اکسید بیشتر بود.»

میوه واکسینه بدن

برای تقویت بنیه بدن و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها، کمی در وعده صبحانه خود تغییر ایجاد کنید و از مزایای نوشیدنی های درمانی منحصربفرد برای سلامت بدن بهره مند شوید.
اگر شما هم جزو آن‌دسته از افراد هستید که صبح ها برای حفظ سلامت بدن و دستگاه گوارش از نوشیدنی آب و لیمو استفاده می کنید برای بالا بردن اثرات درمانی این نوشیدنی به آن آب آناناس اضافه کنید.
گفتنی است، اضافه کردن آناناس به آب و لیمو ترش می تواند از خاصیت اسیدی لیمو ترش بکاهد و این نوشیدنی را قلیایی کند که برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است.
در آناناس انواع مواد مفید برای حفظ  سلامت بدن وجود دارد، از جمله انواع آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و نیز ویتامین ها که می توانند برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرد.
از جمله خواص درمانی مخلوط آب لیمو و آناناس می توان پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها را نام برد، زیرا براساس تحقیقات پزشکی سلول های سرطانی نمی توانند در محیط قلیایی بدن رشد کنند و رشد آنها بیشتر در محیط اسیدی بدن رخ می دهد.
همچنین این ترکیب برای درمان مشکلات دهان و دندان ، عفونت لثه و دندان درد می تواند بسیار موثر باشد.
پکتین یکی از مواد بسیار مفید برای سلامت بدن است که در ترکیب لیمو وجود داد و می تواند باعث کاهش اشتها شود، تحقیقات پزشکی نشان داده است که افرادی که غذا و نوشیدنی های قلیایی مصرف می کنند بسیار سریعتر از دیگران می توانند وزن کم کنند و به تناسب اندام دلخواه خود دست یابند.
آب رسانی به اعضای بدن یکی دیگر از فواید نوشیدن این محلول در وعده صبحانه است، زیرا لیمو ترش دارای خواص الکترولیتی بالا و موادی چون کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و می تواند مانع از پیر پوستی، احساس تشنگی و ضعف و خستگی در افراد شود.
اگر در نظر دارید باردار شوید از نوشیدن مخلوط آب لیموترش و آناناس غافل نشوید زیرا مقادیر بالای ویتامین c در آن می تواند به افزایش شانس باروری در خانم ها کمک کند، همچنین این محلول می تواند باعث افزایش میزان تولید سلول های استخوانی و افزایش قد در کودکان و توسعه سلول های عصبی مغز و تیز هوشی در کودکان شود.
و نیز از جمله دیگر خواص این نوشیدنی می توان، تنظیم اسید اوریک خون، جوانسازی پوست، کاهش فشار خون و تنظیم گردش خون، رفع غلظت خون، بهبود حرکات روده و افزایش متابولیسم بدن را نام برد.

خوراک های پاییزی

خوراکی های مفید پاییزی برای حفظ سلامت کبد

کبد یکی از مهمترین غدد بدن است که وظیفه زدودن سموم از شر مواد مضر مانند الکل، مواد مخدر و ... را دارد ضمن این که قند ذخیره شده در بدن را به قند قابل استفاده تبدیل می کند

همه ما می توانیم روز خود را صرف جمع کردن فهرست سمومی بکنیم که از طریق هوا، آب و حتی مواد غذایی وارد بدنمان می شوند. اما یک نکته باقی می ماند و آن انتخاب های ما است. اگرچه سموم مختلف از طرق مختلف می توانند وارد بدن شده و بر اندام های حیاتی تاثیر بگذارند اما انتخاب های آگاهانه برخی مواد غذایی اثر برعکس و خاصیت سم زدایی شگفت انگیز دارد.
کبد یکی از مهمترین غدد بدن است که وظیفه زدودن سموم از شر مواد مضر مانند الکل، مواد مخدر و ... را دارد ضمن این که قند ذخیره شده در بدن را به قند قابل استفاده تبدیل می کند، سلول های قرمز خون قدیمی را از بین می برد، میزان اسیدهای آمینه خون را تنظیم می کند، و منجر به ذخیره آهن و پردازش هموگلوبین خون در بدن می شود.
در این میان برخی مواد غذایی اثر شگفت انگیزی برای سم زدایی از این عضو مهم بدن دارند.
چغندر و هویج: هویج سرشار از گلوتاتیون، یک پروتئین است که به سم زدایی کبد کمک می کند. هر دو گیاه حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا هستند. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می کند.
گوجه فرنگی: حاوی مقادیر زیادی گلوتاتیون است و لیکوپن موجود در آن نیز موجب مقاومت در برابر ابتلا به سرطان سینه، پوست و سرطان ریه می شود.
گریپ فروت: یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است که موجب پاکسازی کبد می شود. گریپ فروت همچنین سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است که به بالا رفتن تولید آنزیم های تمیز کننده کبدی و افزایش روند پاکسازی طبیعی کبد منجر می شود.
اسفناج: اسفناج خام منبع عمده از گلوتاتیون است و به روند پاکسازی کبد کمک می کند. سبزیجات سبز مانند اسفناج همچنین منبع غنی از کلروفیل، یک رنگدانه طبیعی است که برای حفظ سلامت کلی کبد مفید است.
مرکبات: لیمو، لیموترش و ...حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ث است که به تحریک کبد و سنتز مواد سمی به موادی که می تواند به آب جذب شود، کمک می کند.
کلم ها: کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند؛ مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار، و آفلاتوکسین موجود در بادام زمینی. همچنین انواع کلم دارای موادی بنام «گلوکوزینولات» هستند که باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.
سیب: حاوی پکتین و دیگر مواد شیمیایی ضروری برای آزاد سازی سموم از دستگاه گوارش است. سیب تحمل بار سمی در طول روند پاکسازی را برای کبد آسانتر می کند.
سیر: سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.

گریپ فروت

تا می توانید گریپ فروت بخورید

گریپ فروت سرشار از ویتامین C، فیبر و آب است و برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، گزینه ای ایده‌آل محسوب می شود.

هنگامی که موضوع میوه های عضو خانواده مرکبات مطرح می شود، پرتقال و لیمو محبوب‌ترین گزینه ها هستند. اما میوه دیگری نیز در این خانواده وجود دارد که اغلب دست کم گرفته می شود. گریپ فروت میوه ای است که از برخی فواید سلامت قابل توجه بهره می برد.
گریپ فروت به واسطه ویژگی های ارتقا سلامت و مبارزه با بیماری خود به عنوان «میوه ای از بهشت» شناخته می شود. گریپ فروت میوه ای احیاکننده و خوشمزه است که از محتوای ویتامین C، یک نوع آنتی اکسیدان، بالایی سود می برد. همچنین، این میوه منبع خوبی برای ویتامین A، پتاسیم، فولات، تیامین، ویتامین B۶، کلسیم، آهن، مس، فسفر، منیزم، مواد مغذی گیاهی و فلانوئیدها است.
گریپ فروت از میزان کالری پایینی برخوردار است. در ادامه با برخی از فواید سلامت این میوه بیشتر آشنا می شویم.

کمک به کاهش وزن

گریپ فروت سرشار از ویتامین C، فیبر و آب است و برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، گزینه ای ایده‌آل محسوب می شود. ویتامین C موجود در گریپ فروت عملکرد سیستم سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد و همچنین سوخت و ساز چربی را تنظیم می کند و از این رو، به چربی سوزی کمک می کند.
محتوای فیبر و آب گریپ فروت نیز به کاهش دردهای گرسنگی کمک می کنند. این میوه می تواند به جذب و کاهش نشاسته و قند در بدن کمک کند.
پس در رژیم کاهش وزن خود نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت یا خوردن نیمی از یک میوه گریپ فروت پیش از وعده های غذایی را فراموش نکنید.

تثبیت قند خون

انجمن دیابت آمریکا مصرف گریپ فروت را برای افرادی که از دیابت رنج می برند، توصیه می کند. این میوه با شاخص قند خون پایین به افزایش ناگهانی و شدید قند خون پس از مصرف آن منجر نمی شود.
فلانوئید موجود در گریپ فروت که به نام نارینجنین شناخته می شود، حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد و همچنین به حفظ وزنی سالم کمک می کند.
افراد مبتلا به دیابت باید روزانه نصف یک میوه گریپ فروت را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا به مدیریت سطح قند خون آنها کمک کند.
نکته: گریپ فروت برای افرادی که داروهای خاص مانند استاتین ها و مسدودکننده های کانال کلسیم مصرف می کنند، مناسب نیست.

غول مفید خانواده مرکبات!

محافظت در برابر سرطان

گریپ فروت به کاهش خطر ابتلا به سرطان های معده، روده بزرگ، مثانه، پستان و مری کمک می کند. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد، مواد خطرناکی که موجب آسیب سلول ها در بدن می شوند و در نهایت مسئول بیماری های مرگبار مانند سرطان هستند، مبارزه می کند.

کاهش خطر سنگ های کلیه

با نوشیدن روزانه آب گریپ فروت، شما می توانید خطر سنگ های کلیه اگزالات کلسیم را کاهش دهید. محتوای بالای اسید سیتریک موجود در گریپ فروت به جلوگیری از تشکیل سنگ ها و حتی شکستن سنگ های کوچکی که شکل گرفته اند، کمک می کند. اسید سیتریک موجب می شود تا ادرار محیطی کمتر مطلوب برای شکل گیری سنگ ها باشد.
نه تنها برای سنگ کلیه، بلکه گریپ فروت برای سلامت کلی کلیه ها نیز خوب است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در نشریه Plos One منتشر شد، نشان داد که محتوای فلانوئید بالای گریپ فروت دارای آثار هیپولیپیدمیک و ضد التهابی است و از این رو، به درمان چربی خون، دیابت و عفونت ویروس هپاتیت C کمک می کند.

محافظت از سلامت قلب

گریپ فروت سرشار از ویتامین C است و از این رو، مصرف آن برای سلامت قلب خوب است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در نشریه American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، نشان داد، خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند ۱۵ درصد کمتر است. افرادی که دارای بالاترین سطوح ویتامین C در پلاسمای خون خود بودند از نرخ های کاهش یافته بیشتر بیماری قلبی برخوردار بودند.
محتوای بالای پتاسیم در گریپ فروت نیز به عنوان یک گشادکننده عروق کار می کند که به معنای کمک به رگ های خونی و عروق در کسب آرامش است. این شرایط به نوبه خود فشار خون را کاهش می دهد و خطر حملات قلبی و سکته های مغزی کمتر می شوند.

غول مفید خانواده مرکبات!

کاهش کلسترول بد

گریپ فورت سرشار از چندین فلانوئید است. هسپریدین یکی از آنها است که به افزایش کلسترول خوب (HDL) و پایین آمدن کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید کمک می کند.
بنابر نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در نشریه Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، تنها با خوردن یک گریپ فروت در روز می توانید به کاهش سطوح کلسترول بد به میزان ۱۵.۵ درصد و تری گلیسیرید به میزان ۲۷ درصد کمک کنید.
فیبر محلول در گریپ فروت از ورود کلسترول به جریان خون طی فرآیند گوارش جلوگیری می کند که این شرایط مانع از سخت شدن رگ ها شده و خطر بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گریپ فروت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و مشکل عفونت های مکرر و سرماخوردگی ها را کاهش می دهد. ویتامین C موجود در گریپ فروت به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. این شرایط به بدن در ایجاد مقاومت در برابر پاتوژن ها (عوامل بیماری‌زا) که موجب سرماخوردگی و دیگر بیماری های عفونی می شوند، کمک می کند. همچنین، این ویتامین می تواند به کوتاه کردن دوره بیماری و کاهش شدت نشانه های بیماری های عفونی کمک کند.
ویتامین C در حفظ و نگهداری از بافت همبند سالم و کمک به بهبود زخم نیز نقش دارد.
افزون بر این، گریپ فروت به کاهش التهاب در بدن کمک می کند که برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می تواند مفید باشد.

غول مفید خانواده مرکبات!

بهبود سلامت پوست

از آنجایی که گریپ فروت سرشار از ویتامین C است، مصرف آن برای سلامت پوست نیز مفید است. این ویتامین برای تولید کلاژن ضروری است که به حفظ نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک می کند.
ماهیت آنتی اکسیدانی ویتامین C با پیری سلولی در بدن که به واسطه رادیکال های آزاد مضر کلید می خورد، مبارزه می کند.
افزون بر این، ماهیت اسیدی گریپ فروت به محو شدن لکه های پوستی به واسطه کاهش تولید بیش از اندازه رنگدانه پوستی کمک می کند.
پتاسیم موجود در گریپ فروت از پوست در برابر پرتوهای مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند که این شرایط نشانه های پیری زودرس مانند چین و چروک ها و لکه های سن را کاهش می دهد.
پس به طور مرتب آب گریپ فروت تازه بنوشید تا از پوستی خوب و سالم بهره مند شوید.
برای لایه برداری پوست می توانید ماسکی متشکل از آب نصف یک گریپ فروت، یک قاشق غذاخوری عسل، و نصف فنجان آرد جو دو سر تهیه کنید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و سپس با دست مرطوب آن را پاک کنید. از این ماسک هفته ای یک بار استفاده کنید.

مبارزه با بیماری لثه

ویتامین C برای برخورداری از لثه هایی سالم ضروری است که دندان های ما را محکم سر جای خود نگه می دارند. از آنجایی که گریپ فروت منبع خوبی برای ویتامین C است، نقشی کلیدی در مبارزه با بیماری لثه ایفا می کند.
مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در نشریه British Dental Journal منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه گریپ فروت خونریزی لثه را در میان افرادی که از بیماری لثه رنج می بردند، کاهش داد. این شرایط به واسطه افزایش سطوح ویتامین C در آنها رخ داد که به ترمیم لثه کمک می کند.
تنها کافی است روزانه یک یا دو عدد گریپ فروت را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از بیماری لثه پیشگیری کرده و حتی آسیب های ناشی از آن را بهبود ببخشید.

غول مفید خانواده مرکبات!

پاکسازی کبد

گریپ فروت منبعی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است و به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می کند. گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان قدرتمند، در خنثی سازی رادیکال های آزاد و کمک به سم زدایی فلزات سنگین از کبد نقش دارد.

مواد مغذی گیاهی به نام لیمونوئیدها که در گریپ فروت یافت می شوند به دفع ترکیبات سمی از کبد به وسیله افزایش محلولیت آنها در آب کمک می کنند.

افزون بر این، ترکیب فلانوئیدی که به نام نارینجنین شناخته می شود به کبد در چربی سوزی به جای ذخیره آن کمک می کند. تجمع چربی در کبد یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب است.

روزانه نصف لیوان آب گریپ فروت تازه به همراه صبحانه بنوشید تا عملکرد کبد خود را بهبود ببخشید.

کباب با دوغ !

مصرف ماست و گوشت در کنار هم منجر به تولید مواد هضم‌نشده می‌شود که بیشترین ضرر را به مفاصل وارد می‌کند، پس به نوعی مصرف دوغ با کباب نامناسب است،برخلاف رایج بودن و عوارضی را برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد.
کباب ایرانی را با دوغ ایرانی نخورید متخصص طب سنتی با اشاره به پرهیزات و تداخلات غذایی اظهار داشت: مصرف هم‌زمان ماست و گوشت منجر به تولید مواد هضم‌نشده می‌شود که بشترین ضرر را به مفاصل وارد می‌کند.
 ریحانه معینی در ارتباط با موضوع پرهیزات و تداخلات غذایی در طب سنتی اظهار داشت: مصرف مواد غذایی گاهی در کنار هم منع شده است، البته منظور این نیست که اگر کسی یکبار این مواد را با هم مصرف کند قطعاً دچار عارضه خواهد شد، اما مصرف مداوم آنها مشکل‌ساز خواهد بود.
 وی افزود: مصرف هم‌زمان ماست و گوشت در کنار هم منجر به تولید مواد هضم‌نشده می‌شود که بیشترین ضرر را به مفاصل وارد می‌کند، پس به نوعی مصرف دوغ با کباب نامناسب است، برخلاف اینکه این مسئله رایج بوده و عوارضی را برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد.
 متخصص طب سنتی اضافه کرد: مصرف هم‌زمان سرکه و برنج درب روده، قولنج و اسپاسم و انسداد گوارشی را به همراه داشته و مصرف انگور بعد از کله‌پاچه معده را متضرر کرده و سبب آسیب به آن می‌شود.
 معینی ادامه داد: مصرف ماهی وتخم‌مرغ پخته هم‌زمان سبب بروز فساد هضم و اسهال شده و می‌تواند در صورت استمرار، ابتلا به نقرس را به همراه داشته باشد.
 وی افزود: آشامیدن آب سرد بعد از غذای گرم و یا شیرینی، دندان‌ها را آسیب می‌رساند و حتی می‌تواند موجب افتادن آن شود، همچنین شیر و ترشی، گوشت کبوتر و گنجشک با سیر و شیر با خربزه را نباید با هم مصرف کرد.
 متخصص طب سنتی در پایان گفت: مصرف هم‌زمان ماهی و شیر احتمال ابتلا به لک و پیس و قولنج روده را داشته، لذا توصیه می‌شود پرهیزات و تداخلات غذایی جهت پیشگیری از بیماری‌ها درنظر گرفته شود.

10 مکان باورنکردنی

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

مکانهایی روی کره ی سبز و آبی ما وجود دارند که آنقدر از نظر بصری سوررئال و خارق العاده هستند که باور اینکه این دنیایی باشند بسیار سخت است. در این مطلب ما 10 مورد از این مکان های بینظیر را به شما معرفی می کنیم:

1- تنگه آنتلوپ Antelope Canyon، آریزونا، آمریکا

تنگه ی آنتلوپ یک تنگه ی باریک از شکاف ها و پیچ و خم های شگفت انگیز است که در بیابان ناواجو آریزونا واقع شده است. این تنگه با فرم های منحصر به فرد خود نمایش زیبایی از نور را پدید می آورد که هر عکاس آماتور یا طرفدار اینستاگرمی باید حتما از آن بازدید کند.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

2- دریاچه نمک سالار د اویونی Salar de Uyuni، بولیوی

هرچند این دریاچه ی نمک در طول زمستان کاملا یخ می زند، در طول فصل های بارانی، بزرگترین دریاچه ی نمک دنیا به آیینه ای بزرگ تبدیل می شود که می توان آسمان را در آن مشاهده نمود.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

3- دریاچه ی شمالی بایکال Northern Lake Baikal، روسیه

دریاچه ی شمالی بایکال یکی دیگر از دریاچه های شگفت انگیز است که در جنوب سیبری واقع شده و بزرگترین دریاچه ی آب شیرین دنیا محسوب می شود. زمستان ها دما در این منطقه به 19- درجه افت می کند، بنابراین هنگام بازدید لباس گرم به همراه داشته باشید.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

4- آبشار کونگ سی Kung Si Waterfall، لوآنگ پرابانگ، لائوس

شهر لوآنگ پرابانگ در لائوس به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مکان های مورد علاقه ی بک پکرهاست. آبشار سه طبقه و زیبای کونگ سی در این شهر قرار گرفته که آب های شفاف و آبی رنگ آن هر شخصی را به آب تنی وسوسه می کند.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

5- پارک ملی توررس دل پئینه Torres del Paine National Park، پاتاگونیا، شیلی

اگر شما نیز یکی از تحسین کنندگان رشته کوه های آند هستید، بنابراین به هیچ وجه بازدید از زیباترین پارک ملی آمریکای جنوبی را از دست ندهید. شلوارهای گرم خود را به پا کنید و در این کوهستان و کوه های یخی زیبای آن به کوهنوردی بپردازید.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

6- چشمه ی بزرگ منشوری Grand Prismatic Spring، وایومینگ، آمریکا

یکی از نقاط بسیار زیبا در آمریکای شمالی استخری طبیعی با رنگ های رنگین کمانی است که در پارک ملی یلواستون Yellowstone National Park قرار گرفته و سومین چشمه ی بزرگ در جهان به شمار می رود.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

7- هوآکاچینا Huacachina، پرو

هوآکاچینا واحه ای زیبا در دل کویر است که در دهه ی 1930 در کنار یک چاله ی آب ساخته شده است. اگر چشمان خود را خوب باز کنید شاید بتوانید ساکن افسانه ای این دریاچه را نیز مشاهده کنید که یک پری دریایی می باشد!

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

8- درب جهنم The door to Hell، ترکمنستان

آنچه در تصویر می بینید در حقیقت یک آتشفشان است اما آیا نام «درب جهنم» برای آن جذاب تر نیست؟ ضمن اینکه، این استخر گدازه ی سوزان و بخارآلود که در بیابان کاراکوم ترکمنستان واقع شده جایی است که می تواند ورودی دنیای زیرزمینی باشد.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

9- پرچین تاریک The Dark Hedges، ایرلند شمالی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به فضاهای پر رمز و راز علاقمندید، می توانید از پرچین تاریک در بالیمانی Ballymoney ایرلند شمالی در خط ساحلی آنتریم بازدید کنید. پرچین تاریک در حقیقت جاده ای است که دو طرف آن را ردیف درختان پوشانده و فضایی بسیار خارق العاده شکل داده است. هواداران «بازی تاج و تخت» می توانند این منطقه را به عنوان Kingsroad به راحتی تشخیص دهند.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10- کوه رینجانی Mount Rinjani، لومبوک، اندونزی

چند روز کوهنوردی سنگین به سمت قله ی کوه رینجانی به عنوان دومین آتشفشان فعال از نظر ارتفاع در اندونزی به زحمت آن می ارزد چرا که در انتها مناظر بینظیری پیش چشم شما قرار می گیرد. در دهانه ی این کوه یک دریاچه قرار گرفته که محلی ها آن را با عنوان «فرزند دریا» می شناسند.

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

10 مکان خارق العاده و باورنکردنی روی زمین

انار و سرطان

انار از بروز سرطان پیشگیری می کند

انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و بروز سکته، پیری زودرس، آلزایمر و سرطان پروستات به کار می‌آید پس مصرف انار برای بیماران قلبی عروقی می‌تواند بسیار مفید باشد.

غلامرضا رفیعا مدیر اجرایی چهارمین جشنواره انار میوه قرآنی، گفت: انار برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون مفید است و با داشتن حدود ۲۶۰ میلی‌گرم پتاسیم در مقابل ۳ میلی‌گرم سدیم در هر ۱۰۰ گرم در کاهش فشارخون مفید است.

وی با بیان اینکه انار منبع خوبی از آنتی اکسیدان، اسیدفولیک، پتاسیم، ویتامین سی و آهن است گفت: انار ترش طبع سرد و خشک دارد و انار شیرین تا حدودی معتدل است.

رفیعا عنوان کرد: انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و بروز سکته، پیری زودرس، آلزایمر و سرطان پروستات به کار می‌آید پس مصرف انار برای بیماران قلبی عروقی می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: از طرف دیگر انار به واسطه داشتن مواد آنتی‌اکسیدانی و الاژیک اسید از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی مانند سرطان پوست و پروستات را کند می‌کند.

رفیعا با بیان اینکه انار خون را تصفیه کرده و تقویت کننده قلب و کلیه است، گفت: انار اشتها آور است و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. مصرف انار برای سلامت پوست و رفع لکهای صورت بسیار مفید است، انار برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار کارآمد است.

وی با اشاره به اینکه انار یک میوه نیست بلکه یک پزشک و یک درمان کننده بیماری های زیادی است، افزود: این میوه بیماریهای کبد، مسومیتهای خون، خستگی جسمی و عصبی و بالاخره رفع کننده سرماخوردگی و بیماریهای عفونی و انگلهای دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

رفیعا یادآورشد: عصاره انار آثار ضدباکتریایی داشته و به عنوان مثال با باکتری‌های ایجادکننده پلاک‌های دندانی مقابله کرده در سلامت دندان و دهان موثر است همچنین آب انار و پوست آن، خواص ضعیف استروژنی داشته و لذا می‌توانند در برطرف کردن عوارض یائسگی موثر باشد.

وی توصیه کرد: افرادی که مشکل نفخ معده دارند باید مصرف انار را محدود کنند، ضمن اینکه زیاده‌روی در مصرف انار ترش، زخم معده به دنبال دارد ، همچنین افراط در خوردن انار باعث یبوست - ناراحتی معده و زبر شدن گلو می‌شود همچنین افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی هستند در مصرف انار احتیاط کنند.

رفیعا هدف از برگزاری جشنواره انار را آشنایی مردم با میوه انار با کیفیت عنوان کرد و افزود: جشنواره انار، میوه قرآنی تا ۱۷ آبان در مصلی تهران از ۱۱ صبح تا ۹ شب پذیرای عموم مردم است.

آرتروز و نشستن

نشستن های طولانی مدت و نادرست منجر به آسیب به ستون فقرات و آرتروز زود هنگام در جوانی می شود.
مرتضی مسعودی متخصص ارتوپد گفت: وضعیت بد اندام و نشستن به مدت طولانی در نهایت منجر به بیماری های جدی از جمله آرتروز می شود که وضعیت بدنی نامناسب موجب اختلال در ستون فقرات شده، به رباط ها و عضلات فشار وارد کرده و دردهای غیر قابل تحمل در پشت و گردن ایجاد می کند.
وی ادامه داد: بیشتر افراد زمان زیادی از ساعات روزانه خود را در محل کار یا منزل به صورت نادرست می نشینند و آرتروز بیماری شایعی است که به دلیل شرایط نادرست بدن مثل نشستن های غیر اصولی، ایستادن غلط و دو زانو نشستن در افراد ایجاد می شود.
این متخصص ارتوپدی اظهار داشت: بد نشستن روزانه و عدم رعایت نکات صحیح با گذر زمان منجر به ایجاد تغییر در سطح مفاصل، کاهش استحکام استخوان ها و سیستم عروقی، ساییده شدن سطوح مفصلی و استخوان سازی نا به جا می شود که آرتروز زود هنگام در جوانی را در پی دارد.
مسعودی تصریح کرد: شایع ترین آرتروز مربوط به زانو و ستون فقرات است و گردن درد عارضه مهم بد نشستن افرادی است که در طول روز مدت زیادی را پشت میز می نشینند و به علت بد نشستن دچار عارضه گردن درد می شوند.
وی ادامه داد: اصلاح نشستن یکی از مهم ترین موارد در از بین بردن و پیشگیری از گردن درد های طولانی مدت بوده و کمک شایانی به بهبود وضعیت جسمانی فرد می کند.
مسعودی ورزش کردن را از موارد مهم دیگر در پیشگیری از دردهای منجر به آرتروز دانست و بیان کرد: می توان از ورزش هایی که مربوط به حرکات سر، شانه و گردن است برای بهبود شرایط استفاده کرد، توصیه می شود افرادی که به مدت طولانی در محل کار هستند با انجام این ورزش ها و سعی در تصحیح حالت نشستن به حفظ سلامت خود کمک کنند.
وی یادآور شد: در موارد حادتر درد باید به پزشک مراجعه و از دارو استفاده کرد.

نشستن و تغذیه

رییس انجمن صنایع غذایی گفت: برای افرادی که تمام روز را می نشینند علاوه بر فعالیت های بدنی مناسب تغذیه صحیح و موارد زیر نیز توصیه می شود.
محمد حسین عزیزی رییس انجمن صنایع غذایی در گفت: افرادی که در محل کار مجبور به نشستن طولانی مدت هستند علاوه بر انجام فعالیت های بدنی مناسب می توانند با مصرف برخی از مواد غذایی اختلالات ناشی از این روند را کاهش دهند.
وی ادامه داد: خوردن توت سبب کاهش فرایندهای التهابی در بدن می شود و هنگامی که ماده ای مضر بدن را تحریک می کند تلاشی از جانب بدن شروع می شود تا آن را  ازمیان ببرد و این تلاش باعث بروز التهاب می شود.
عزیزی با بیان اینکه این میوه حاوی فلاونوئیدهای قدرتمندی به نام آنتوسیانین هستند که منجر به خاموش کردن ژن های التهابی می شوند، تصریح کرد: علاوه بر این، توت ها حاوی ویتامین ث هستند که نشان داده شده هر دو منجر به کاهش تاثیرات رادیکال های آزاد(ترکیباتی که در بدن منجر سرطان شده و از طریق حشره کش ها می توانند انتقال پیدا کنند.) در بدن می شوند.
وی اظهار داشت: انواع آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی منجر به کاهش فرایند التهاب در بدن می شوند. بادام در میان آجیل ها،غنی از ویتامینEاست؛ آنتی اکسیدانی که منجر به حفاظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو (محصول جانبی التهاب) می شود.
رییس انجمن صنایع غذایی تاکید کرد: آناناس ماده قدرتمند التهابی به نام بروملین دارد. بهترین مزیت آناناس این است که عوارض جانبی داروهای ضد التهاب را نداشته و در روند بهبود شرایط بسیار خوب  عمل  می کند.
وی افزود: روغن زیتون به مبارزه با التهاب می رود که مصرف آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با کاهش وزن موثر کم کند و روغن زیتون یکی از بهترین چربی ها برای کنترل وزن است.
عزیزی محتوای پلی فنل موجود در چای سبز را اکسیر ضد التهابی قوی نسبت به انواع دیگر چای دانست و بیان کرد: چای سبز با خاصیت کاهش وزن می تواند برای افرادی که بیشتر روز بی تحرک هستند مفید و موثر باشد.
وی یاد آور شد:مصرف این ماده منجر به کاهش التهاب در سلول های عضلانی، سرکوب مقاومت به انسولین و حتی کمک به کاهش چربی شکم می شود. یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده خاصیت دیگری هم دارد و آنهم این که منجر به جلوگیری از توزیع چربی بدن در اطراف شکم می شود.

جوشانده پوست انار

کد خبر: 478040

تاریخ خبر:

   آیا تا به حال در مورد خواص باورنکردنی جوشانده ی پوست انار چیزی شنیده اید؟

۱- آب جوشانده پوست انار را بنوشید. قابض و مقوى است، براى معالجه اسهال ساده و اسهالى که از مسمومیت باشد و اسهال خونى و کنترل سلسله البول مفید است، قند ادرار را کم و خون را تصفیه مى ‏نماید، از خونریزى‏ ها خصوصا خونریزى رحم جلوگیرى مى‏ کند.

۲- کوبیده خشک پوست انار را به اندازه چهار گرم با آب گرم مخلوط کنید و بخورید. کرم‏هاى معده و روده را دفع مى‏ کند.
۳- مزمزه با آب جوشانده پوست انار براى تقویت لثه مفید است، از خونروى پس از کشیدن دندان جلوگیرى مى ‏کند.
۴- یک تکه از پوست انار را بصورت یک سکه کوچک قیچى کنید بعد سفیدى و پیه روى آن را بتراشید تا نازک شود و یک ساعت روى آبسه دندان بگذارید و بعد عوض کنید و این عمل را تکرار کنید تا سرباز کند.
۵- آب جوشانده پوست انار را با گلنار ساییده مخلوط کرده و روزى شش بار قرقره کنید خونریزى گلو را بند مى‏ آورد.
۶- پاشیدن گرد کوبیده خشک پوست انار براى خشک کردن زخم شانکر ساده مصرف مى‏ شود.
۷- پوست انار را نرم بسایید و شب ها به وسیله پنبه در دهانه رحم قرار دهید. ترشحات غیر طبیعى را متوقف مى‏ سازد و به عنوان شستشو براى التیام بواسیر و رفع ترشحات سفید یا لوکوره‏آ مفید است.
۸- در آب جوشانده پوست انار بنشینید براى قطع کردن سیلان مفرط، ترشحات عادت ماهیانه و همچنین در مواردى که مقعد بیرون آمده باشد و همچنین درمان بواسیر مفید است.
۹- پوست انار را با جفت مساوى بسایید و روى پنبه بریزید و هر شب ضماد کنید. فیستول یا بواسیر را درمان مى‏ کند.
۱۰- پوست انار را بجوشانید و روزی چند باز با آن دهان شویی کنید آفت و زخم دهان را برطرف می سازد

چای سبز

متخصصان تغذیه ، نوشیدن چای سبز با غذا را توصیه می‌کنند. زیرا زمانی که غذا مصرف می‌کنید، برای سوزاندن کالری باید روند سوخت‌وساز بدن سرعت پیدا کند و مانع از ذخیره شدن چربی شود. در برخی مواقع مصرف چای سبز چند دقیقه قبل از ورزش باعث بهبود عملکرد فرد می‌شود و خستگی را کاهش می دهد.
شکی نیست که چای سبز سالم‌ترین نوشیدنی است. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان و خاصیت های متعدد است. از لحاظ علمی نیز ثابت‌شده است که مصرف چای سبز باعث کاهش وزن می‌شود. به همین دلیل است که بیشتر مکمل های کاهش وزن حاوی چای سبز است.

برای این‌که در این زمینه نتیجه بگیرید باید روزی چندین فنجان چای سبز مصرف کنید. سؤالی که پیش می‌آید این است که برای کاهش وزن دقیقاً چند فنجان چای سبز باید نوشید؟ به گفته متخصصان ، روزی 3 تا 5 فنجان که مساوی است با یک عدد کپسول عصاره چای سبز.

چرا به جای نوشیدن دمنوش از کپسول استفاده نکنیم؟
زیرا خوردن چای سبز از مصرف کپسول خاصیت بیشتری دارد. به‌عنوان‌مثال:
* نوشیدن یک فنجان چای سبز طراوت‌ بخش است.
* میزان مایعات را در بدن افزایش می‌دهد که برای سلامتی حیاتی است. مصرف مایعات نه ‌تنها گرسنگی را کاهش می دهد بلکه سموم را از بدن دفع می‌کند.

اما بهترین نوع چای سبز کدام است؟
چایی که با خشک ‌کردن برگ‌های چای و سپس خرد کردن آن‌ها در آسیاب و تبدیل آن به پودر تهیه می‌شود. برخلاف انواع دیگر چای، این نوع بعد از دم کردن، رنگ مات به خود نمی‌گیرد و طعم برگ‌های چای حفظ می شود.( این چای به ماچا معروف است).

همچنین چایی که از بو دادن برگ‌های چای سبز در دمای بالا تهیه می‌شود که در این فرایند عطری قوی پیدا می کند. در این فرایند، مقدار زیادی از کافئین چای از بین می رود؛ هوجیچا طعمی بدون هیچ‌گونه تلخی دارد.(هوجیچا چای ژاپنی است که روی زغال و در ظرف چینی تهیه می‌شود).

آیا مصرف کردن آیس تی( سرد) چای سبز نیز مفید است؟
بله ، زیرا ترکیب شیمیایی یک فنجان چای سبز گرم با سرد یکی است. البته بدون شک چای سبز سرد حاوی مایع بیشتری است. اما باید مطمئن شوید که حاوی مواد غیرضروری باشد ازجمله طعم‌دهنده مصنوعی مانند شکر که باعث بالا رفتن وزن می‌شود. اگر آب‌ میوه تازه به آن اضافه‌شده باشد، مصرف آن ضرری ندارد. بنابراین همانند همه محصولات قبل از خرید چای سبز آماده به موادی که در آن استفاده ‌شده است دقت کنید.

بهترین زمان مصرف چای سبز چه زمانی است ؟
متخصصان تغذیه ، نوشیدن چای سبز با غذا را توصیه می‌کنند. زیرا زمانی که غذا مصرف می‌کنید، برای سوزاندن کالری باید روند سوخت‌وساز بدن سرعت پیدا کند و مانع از ذخیره شدن چربی شود. در برخی مواقع مصرف چای سبز چند دقیقه قبل از ورزش باعث بهبود عملکرد فرد می‌شود و خستگی را کاهش می دهد.

توصیه ها

توصیه چند بانوی بازنشسته: از دوران پس از کار نترسید زندگی کنید

توصیه چند بانوی بازنشسته: از دوران پس از کار نترسید زندگی کنید
از آنجا که شغل، بخشی از هویت ما محسوب می‌شود، کنار‌گذاشتن آن در سن بازنشستگی نباید احساس خوشایندی داشته باشد.
یک عمر را که معمولا بین دو تا سه دهه از میانه زندگی‌مان را دربر می‌گیرد با برنامه‌ای مشخص سپری کرده‌ایم و حالا یک روز صبح از خواب بیدار می‌شویم و دیگر قرار نیست در محل کار حاضر شویم و کسی منتظر ما نیست تا کارش را به سرانجام برسانیم و این احساس ممکن است در ما اضطراب زیادی ایجاد کند. علاوه بر این، کاهش حقوق نسبت به قبل، ارتباط نزدیک و بیشتر با اعضای خانواده، حفظ و بهبود ارتباط با اعضای جدید خانواده و حمایت از فرزندان، انتقال تجربیات به نسل‌های جدید‌تر، حفظ و تأمین سلامتی بیشتر از پیش، داشتن برنامه برای ساخت‌دادن به زمان، نیاز به اطلاعات روز برای زندگی فعال و... ازجمله مسائلی است که ممکن است در این دوران بیشتر با آنها روبه‌رو شویم. اغلب کارشناسان معتقدند که نباید نسبت به بازنشستگی بی‌تفاوت باشیم چراکه تولد دیگری در زندگی ما اتفاق می‌افتد و اگر برای این کودکی که در آینده متولد خواهد شد برنامه‌ای نداشته باشیم، نباید انتظار داشته باشیم به سلامت رشد کند و بی‌دلیل نیست که بسیاری از ما از دوره جوانی به فکر شغل، درآمد و پس‌انداز و تأمین آینده بهتر برای خود و خانواده‌مان هستیم.

آموختن در جوانی، پویایی در بازنشستگی 

برخی کارشناسان معتقدند که زنان بیشتر از مردان نگران هزینه‌های خود در دوره بازنشستگی هستند و به پس‌انداز بیشتر فکر می‌کنند. در دوران بازنشستگی زندگی چگونه می‌گذرد و ما با چه مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنیم؟ پروین حسینی که بازنشسته وزارت آموزش و پرورش است بازنشستگی را دوران بدی نمی‌داند و معمولا با آمدن به پارک و دیدن و صحبت‌کردن با همکاران سابقش بخشی از زمانش را پر می‌کند. این زن کمترشدن درآمد را بزرگ‌ترین مسئله بازنشستگی عنوان می‌کند و می‌گوید: ما باید برای بازنشستگی برنامه داشته باشیم چرا که حقوق بازنشستگی به تنهایی نمی‌تواند همه نیاز‌های ما را برآورده کند. این زن معتقد است بازنشستگی زمان خوبی برای آموختن و یاد‌گرفتن برخی چیزها نیست و می‌افزاید: بهتر است قبل از این دوره، با برنامه‌ریزی برای یادگرفتن چیزهایی که علاقه داریم برای فعالیت و زندگی پویا در این دوره خودمان را آماده کنیم. این معلم بازنشسته سفرکردن را از علائقش عنوان می‌کند و معتقد است که نباید فکر کنیم بازنشستگی دوران تلخ و افسرده‌ای است بلکه مسائل و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. او می‌گوید: یکی از امکانات رفاهی که برای ما گذاشته‌اند امکان سفر برای یک‌بار در سال بود البته الان دو سه سال یک‌بار هم این امکان به سختی فراهم می‌شود. به گفته این زن، کارت سفر از دیگر تسهیلاتی است که به بازنشستگان فرهنگی برای استفاده از امکانات سفر داده شده است اما هیچ کاربردی ندارد و تأکید می‌کند: ما باید قبل از بازنشستگی خودمان را از نظر اقتصادی تجهیز کرده باشیم. وی که بیش از 10سال از بازنشستگی‌اش می‌گذرد، سهم بالای درمان را نیز از مشکلات بازنشستگی می‌داند و معتقد است که دولت باید برای کم‌کردن هزینه‌های درمان بازنشسته‌ها برنامه‌هایی داشته باشد.

نانسی شلسبرگ نویسنده کتاب «تجدید قوا برای بازنشستگی، بازسازی هویت، روابط و اهداف» در این کتاب پیشنهاد داده است که مردم یک بازنشستگی ساختگی را قبل از رسیدن بازنشستگی واقعی به‌خودشان هدیه بدهند؛ چون این هدیه ارزشمندترین هدیه دوران زندگی آنها خواهد بود. این کارشناس می‌گوید: به‌عنوان مثال به‌مدت سه‌ماه هر یکشنبه درست مثل یک فرد بازنشسته زندگی کنید یا اینکه در طول سال یک‌هفته مرخصی بگیرید و شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنید که انگار دوران بازنشستگی شما شروع شده‌. این موضوع باعث می‌شود که شما برای دوران اصلی بازنشستگی آمادگی کامل داشته باشید و بتوانید با تمامی چالش‌های آن دوره مبارزه کنید و این دوران حساس را موفق پشت‌سر بگذارید.

علایق‌تان را زنده کنید

برای برخی افراد بازنشستگی تازه اول کار است؛ عده‌ای در رشته‌های مورد علاقه‌شان آموزش می‌بینند، برخی هم که چندین سال با شوق و ذوق کار کرده‌اند و منتظرند تا بازنشسته شوند و به کارهایی که دوست دارند بپردازند؛ مانند مینودخت میرحیدری که بعد از بازنشستگی همچنان مشغول است. این زن، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی است و هم‌اکنون در انجمن تیراندازی فعالیت دارد و با معلولان نیز کار می‌کند. وی که دو سال از بازنشستگی‌اش می‌گذرد می‌گوید: کار من بیشتر شده است، وقت آزادم نسبت به قبل بیشتر شده و تمام این وقت را با کار‌های مورد علاقه‌ام پر می‌کنم. به گفته خودش پرکردن ساعات کاری موظفی، تغییر کرده است و وقتش را مفیدتر از قبل پر می‌کند. او که تمام وقتش را با نیازمندان می‌گذراند برای ما توضیح می‌دهد: من همیشه این دغدغه را داشتم که به معلولان کمک کنم ولی متأسفانه وقت کافی برای این کار نداشتم اما حالا در دوران بازنشستگی با کمال میل این کار را انجام می‌دهم و مفید بودن را بیشتر احساس می‌کنم. این استاد بازنشسته دانشگاه که تمام وقتش را با معلولان و همکاری با انجمن ‌ام‌ اس پر می‌کند، استفاده از تجربیات بازنشسته‌ها و دادن هویت و احساس ارزشمندی به آنها را از دیگر مشغله‌های ذهنی‌اش عنوان می‌کند و می‌افزاید: برخی بازنشسته‌ها چون کارشان به شکلی نبوده که در توانشان باشد دوباره به حرفه‌شان روی بیاورند و مستقلا آن را ادامه بدهند، متأسفانه به فراموشی سپرده می‌شوند و تجربیات 30ساله آنها بر باد می‌رود. میرحیدری ادامه می‌دهد: آنها تجربیات بسیاری دارند که می‌شود در سازمان‌ها و دانشگاه از این تجربیات در کنار جوان‌ها به‌عنوان مشاور بهره برد. این زن اظهار تأسف می‌کند از اینکه در کنارش بازنشسته‌های توانمند و باتجربه‌ای را می‌بیند که زندگی روزمره‌ای دارند و جایی برای به‌کار بستن تجربیاتشان ندارند.

بسیاری از مشاوران خانواده توصیه می‌کنند که بین شاغل‌بودن و بازنشستگی تعادل ایجاد کنید. برای بازنشستگی برنامه داشته باشید و کاری را که به آن علاقه دارید شروع کنید و هرگز از فعالیت‌های روزانه دور نشوید. با پایه‌ریزی و برنامه داشتن برای این دوران وقفه‌ای در زندگی شما پیش نمی‌آید. علاوه بر اینکه روحیه شما چندین برابر بهتر خواهد شد و هرگز احساس نمی‌کنید جامعه به شما نیازی ندارد و احساس ارزشمندی و مفید بودن می‌کنید.

روابط صمیمی و دوستان خوب؛ سرمایه دوران بازنشستگی

وقت گذاشتن با دوستان و آشنایان و اهمیت دادن به اینگونه روابط ازجمله توصیه‌های یک بانوی بازنشسته است. رابطه‌ها و دوستان قدیمی برای این زن بازنشسته بسیار ارزشمند هستند. او برای ما توضیح می‌دهد: من اوقات بسیار خوب و مفیدی را با دوستان قدیمی‌ام می‌گذرانم. درباره بچه‌ها و مسائلشان با هم حرف می‌زنیم و با دغدغه‌های این نسل بیشتر آشنا می‌شویم چون آنها عمدتا مسائل مشترکی دارند.

اتفاقا این گفت و شنود به درک آنها کمک بیشتری می‌کند. خانم رهبر مشکلات مالی را در دوران بازنشستگی آنقدر‌ها بزرگ و دست و پاگیر نمی‌داند و معتقد است که پر‌کردن ساعات بیکاری در این دوران اهمیت بیشتری دارد. او با خنده به ما می‌گوید: وقتی کار می‌کردم، در کنارش بزرگ‌کردن بچه‌ها و پرداختن به ‌کار خانه هم بود و گاهی آرزو می‌کردم زودتر بازنشسته شوم اما حالا دوست دارم دائم مشغول باشم و کاری انجام بدهم. این زن 52ساله معتقد است چگونه گذراندن دوران بازنشستگی به چگونه نگاه‌کردن به این دوره بستگی دارد و ادامه می‌دهد: گاهی چیز‌هایی که داریم نمی‌بینیم و آرزوی آن چیز‌هایی را می‌کنیم که نداریم و این ما را از دوره‌ای که در آن هستیم غافل می‌کند.

محکم کردن روابط ارزشمند قدیمی و ایجاد روابط جدید ازجمله اقداماتی است که روانشناسان آنها را برای دوره بازنشستگی مفید و لازم می‌دانند. در این دوره معمولا مردان در نزدیک‌ترین پارک محل اقامت گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند و هر روز ممکن است دور هم جمع شوند و اخبار روز را در اختیار هم قرار دهند و یا زنان در گروه‌های چند نفره زمانی را به ورزش اختصاص دهند و در کنارش به گفت‌وگو بپردازند. از آنجا که بعد از بازنشستگی به‌علت دورشدن از محل کار و کمرنگ‌شدن ارتباط با برخی از همکاران ممکن است رابطه‌ها کاهش یابد توصیه می‌شود پیش از بازنشستگی درپی روابط دوستانه‌ای در خارج از محیط کار باشید تا درصورت کمتر شدن روابط قبلی بتوانید آنها را جایگزین کنید.

روانپزشکان درباره حفظ سلامت روان در دوره بازنشستگی توصیه می‌کنند که به بازنشستگی به‌عنوان فرصتی برای تداوم رشد و ترقی نگاه کنید. وقتی بازنشسته می‌شوید حفظ روابط اجتماعی و رسیدگی به نیازهای عاطفی بسیار حائز اهمیت است. به‌دنبال راه‌های جدیدی برای دستیابی به حس فضل و کمال و مقام و منزلت اجتماعی باشید؛ به‌طور مثال می‌توانید به کارهای خیرخواهانه بپردازید. وقت بیشتری را در کنار خانواده سپری کنید. یک سرگرمی برای خودتان ایجاد کنید یا به یک کار پاره‌ وقت مشغول شوید که هم سهل و آسان و هم دارای ساعات محدودی باشد.

سیدمهدی میرشریفا در بخشی از مقاله‌ای با عنوان« بازنشستگی، فرصت‌ها و تهدید‌ها» که دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است، از موارد زیر به‌عنوان راهکارهای مقابله با استرس پس از بازنشستگی نام برده است: قبول و پذیرش وضعیت جدید جسمانی و روانی- سازگاری با شرایط جدید- کارکردن پاره‌وقت در حد توان- زندگی در کانون خانواده و جمع دوستان- راه‌اندازی تعاونی‌های تخصصی و ارائه خدمت به‌صورت پیمانکاری- استفاده از بازنشستگان به‌عنوان مشاوران تخصصی در پروژه‌ها- تشکیل انجمن‌های علمی- تشکیل تیم‌های ورزشی سالمندان و انجام ورزش- تفویض اختیار از طرف خانواده جهت مراقبت از افراد جوان‌تر- تشکیل جلسات ماهانه و تجلیل از افراد به‌صورت سالانه- تهیه امکانات و شرایط برای سفرهای دسته‌جمعی- گردهمایی خانواده‌ها در باشگاه‌ها و پرداخت یارانه به‌عنوان تسهیلات ویژه- معرفی خدمات بازنشستگان در نشریات داخلی سازمان- شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی- شرکت در کلاس‌های هنری- کنترل وضعیت جسمی و روانی از طریق مشاوره‌های پزشکی و... . وی که کارشناس‌ارشد روانشناسی بالینی و آسیب‌شناس خانواده است در بخش دیگری از این مقاله آورده است: بازنشستگی امری اجتناب‌ناپذیر است و در نتیجه اثرات و عوارض آن به‌خصوص اثرات استرس‌زای آن نیز حتمی است. برنامه‌ریزان، متفکران، دانشمندان و آینده‌نگران جامعه باید برای این پدیده اجتماعی مهم تدبیری اتخاذ کنند چراکه خود در‌ آینده نیز جزو بازنشستگان قرار خواهند گرفت.

بیمه تکمیلی



۳۹۵/۰۸/۱۱ - ۳۰ آبان، آخرین فرصت حذف یا اضافه کردن بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری

آخرین مهلت حذف و اضافه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری ۳۰ آبان ماه اعلام شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، عباس رشیدی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق، تاکید کرد: بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری تا ۳۰ آبان ماه جاری مهلت دارند به حذف یا اضافه شدن خود و افراد تحت تکفلشان در قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان اقدام کنند.
رشیدی با بیان اینکه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری با هدف دفع ضرر محتمل و افزایش ضریب همبستگی اجتماعی توسط صندوق بازنشستگی کشوری ارائه می شود، گفت: در قرارداد قبلی حدود ۲ میلیون نفر بازنشسته، مستمری بگیر و اعضای تحت تکفل آن ها تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار داشتند.
وی یادآور شد: بازنشستگانی که در قرارداد سال گذشته حضور نداشتند، اما تمایل دارند خود و خانواده تحت تکفلشان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند، تا ۳۰ آبان ماه جاری مهلت دارند نسبت به اضافه شدن در قرارداد جدید اقدام کنند.
رشیدی ادامه داد: همچنین افرادی که در قرارداد گذشته بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ، تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار داشتند، در قرارداد جدید نیز تحت پوشش هستند، اما اگر به هر دلیل تمایلی برای ادامه دریافت این خدمت ندارند، می توانند نسبت به حذف نام خود و افراد تحت تکفل در قرارداد جدید قدام کنند.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، همچنین اظهار داشت: مهلت حذف یا اضافه شدن افراد به قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان، از شهریورماه به مدت سه ماه اعلام شده بود که این مهلت ۳۰ آبان پایان می پذیرد و دیگر قابل تمدید نیست.
رشیدی با اشاره به اقداماتی که نیاز است بازنشستگان برای حذف یا اضافه شدن به قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان انجام دهند، گفت: بازنشستگان و مستمری بگیران می توانند برای حذف یا اضافه کردن، به مدیریت صندوق های بازنشستگی کشوری در استان ها و دستگاه های اجرایی مراجعه کنند، اما برای افراد تحت تکفل صرفاً باید به شعب شرکت آتیه سازان حافظ مراجعه کنند.
وی با تاکید بر اینکه بیمه تکمیلی درمان کاملاً اختیاری است، گفت: با این حال، توصیه صندوق بازنشستگی کشوری به بازنشستگان ارجمند، استفاده از خدمات بیمه تکمیلی درمان است تا از احتمال خطر و آسیب در آینده جلوگیری شود.
وی نرخ حق بیمه تکمیلی درمان در قرارداد جدید که توسط بازنشستگان پرداخت می شود را ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در قرارداد جدید، سقف سالانه بستری و اعمال جراحی فوق تخصصی برای هر بیمه شده ۱۵ میلیون تومان، بستری عمومی و برخی خدمات سرپایی گران قیمت ۷,۵ میلیون تومان، خدمات تشخیصی و درمانی سرپایی ۵۵۰ هزار تومان، اعمال مجاز سرپایی ۳۰۰ هزار تومان، خدمات آزمایشگاهی ۲۸۰ هزار تومان، آمبولانس داخلی شهری ۶۰ هزار تومان و آمبولانس بین شهری ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
شرکت آتیه سازان حافظ درمردادماه امسال، با برنده شدن در مناقصه عمومی یک مرحله ای بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری، از کار افتادگان و افراد تحت تکفل آنان، به مدت یک سال به عنوان شرکت بیمه گر خدمات بیمه تکمیلی درمان انتخاب شد.

تاثیر قهوه برروی خواب

کافئین، عملکرد نوعی پیام‌رسان شیمیایی (نوروترانسمیتر) به‌نام آدنوزین را مهار می‌کند. آدنوزین باعث القاء خواب در فرد می‌شود و به همین دلیل، مصرف کافئین خواب را از سر شما می‌پراند.

به گزارش قدس آنلاین، علاوه بر این، کافئین با کاهش زمان عکس‌العمل و افزایش توانایی تمرکز بر روی یک موضوع خاص، هوشیاری شما را بیشتر می‌کند. به تازگی پژوهشگران دانشگاه هاروارد در بررسی‌های خود بر روی افرادی که برای مدتی از خواب محروم شده بودند، دریافتند که مصرف تنها ۲۰ میلی‌گرم کافئین (که در۶۰ گرم قهوه وجود دارد) باعث می‌شود که آنها در تست‌های شناختی نتایج بهتری کسب کنند.

ارتباط کافئین با اضطراب

اکثر متخصصان با این موضوع موافقند که مصرف کافئین در اول صبح مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه بخواهید دائم مصرف آن را ادامه دهید. به تازگی پژوهشگران انگلیسی نشان داده‌اند که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین (تقریبا معادل ۲/۵ فنجان قهوه) باعث افزایش استرس افراد و کاهش اعتماد به نفس آنها در برخورد با وضعیت‌های مختلف می‌شود.
علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف کافئین باعث افزایش تدریجی فشارخون و تشدید اضطراب می‌شود. این وضعیت به ویژه در افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند و نیز بیماران قلبی که داروهای گروه <مهارکننده‌های بتا(مثل ایندرال یا همان پروپرانولول) را مصرف می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد، زیرا کافئین تاثیر این داروها را از بین می‌برد.
از طرف دیگر، کافئین قادر است بیش از هفت ساعت در بدن باقی بماند و به همین دلیل منجر به ایجاد اختلالات اضطرابی در افراد مستعد می‌شود. اگر شما شب‌ها مشکل خواب دارید، به مقدار کافئین مصرفی خود بیشتر توجه کنید و سعی کنید مقدار آن را تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز یا حتی کمتر کاهش دهید. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم از مصرف کافئین پس از ساعت ۳ بعد از ظهر اجتناب کنید تا دچار بی‌خوابی نشوید.

ورزشکاران کافئین بخورند

کافئین در ورزشکاران حرفه‌ای اثرات هورمون آدرنالین را تشدید می‌کند، ولی در ورزشکاران معمولی تاثیرات خوبی دارد. به همین دلیل، توصیه می‌کنند که ورزشکاران حدود یک ساعت قبل از ورزش، یک فنجان بزرگ قهوه را مصرف کنند که تقریبا معادل ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد. البته باید مراقب ضربان قلب خود در طی ورزش باشید.

رابطه قهوه با چاقی

برخی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار بر تلاش شما برای کاهش وزنتان، تاثیرات منفی دارند. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است زنانی که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف می‌کنند، روزانه ۲۰۶ کالری بیشتر از بقیه انرژی دریافت می‌کنند. برای حل این مشکل می‌توانید به هنگام مصرف قهوه از شیرهای کم‌چرب یا شیر سویا به‌جای شیر پرچرب استفاده کنید. در ضمن به تدریج مصرف شکر را هم کاهش دهید، چرا که هر قاشق شکر ۵۰ کالری اضافی به بدن شما می‌رساند. اصولا توصیه می‌کنیم کالری، هر چه در روز می‌خورید را محاسبه کنید و جمع بزنید تا کالری بیش از حد به بدن شما نرسد و چاق نشوید.

کافئین به‌عنوان مسکن

کافئین یک تنگ کننده عروق است، بنابراین می‌تواند عروق گشاد شده را (که عامل اصلی ایجاد اغلب سردردها هستند) به اندازه طبیعیشان بازگرداند؛ به همین دلیل در ساخت برخی از مسکن‌ها از کافئین استفاده می‌شود و در ضمن کافئین می‌تواند در بهبود بعضی از انواع سردردهای میگرنی هم موثر باشد. حتی برخی متخصصان معتقدند که یک عامل شروع حملات میگرنی، نوسان سطح کافئین در بدن است‌. تحقیقات نشان داده است که کافئین می‌تواند اثر آسپرین و استامینوفن را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

وابستگی به کافئین

مصرف مداوم کافئین می‌تواند باعث وابستگی فیزیکی فرد به کافئین شود اما منجر به اعتیاد نمی‌شود. به همین دلیل اگر شما دائما قهوه مصرف کنید، یک روز که قهوه نمی‌خورید دچارسردرد می‌شوید. سایر علائم که به‌دنبال ۱۲ تا ۲۴ ساعت عدم مصرف کافئین ایجاد می‌شوند، عبارتند از: تحریک‌پذیری، اختلال در تمرکز، خستگی و حتی تهوع و استفراغ و دردها یا گرفتگی‌های عضلانی.
به‌طور کلی علائم محرومیت از کافئین در کسانی دیده می‌شود که مقادیر زیادی از این ماده را در روز مصرف می‌کنند. هر چند بروز این علائم در افرادی که تنها ۱۰۰ گرم کافئین در روز دریافت می‌کرده‌اند هم دیده شده است. اگر شما قصد دارید مقدار کافئین مصرفی خود را کاهش دهید، توصیه می‌کنیم به تدریج و در هر هفته ۱۰ درصد مصرف خود را کم کنید تا عوارض آن در شما ایجاد نشود

طول عمر


طول عمر طولانی یک فرصت مهم برای سالمندان است

امروزه بسیاری از مردم انتظار دارند که از طول عمر بیشتری برخوردار باشند. داشتن طول عمر طولانی یک فرصت مهم برای سالمندان و خانواده هایشان به شمار می آید که میزان استفاده از این فرصت به سلامت سالمندان وابسته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بهداشت جهانی، پیری جمعیت در جهان نسبت به گذشته با سرعت بیشتری اتفاق می افتد، یعنی جمعیت جهان به سرعت درحال پیرشدن است و تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال از ۹۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.
دولت فرانسه برای مطابقت کشور خود با تغییرات جمعیت سالمندی تقریباً به ۱۵۰ سال زمان نیاز داشت درحالی که کشورهای برزیل، چین و هندوستان برای این مطابقت بیش از ۲۰ سال زمان نیاز دارند.
وجود شواهد اندک درکشورهایی با درآمد بالا، حاکی از آن است که سالمندان نسبت به خانواده هایشان از سلامتی بالاتری برخوردارند و نیاز سالمندان برای دریافت کمک از اشخاص دیگر برای انجام فعالیت عمومی نسبت به ۳۰ سال گذشته، کاهش یافته است.
دردوران سالمندی، شرایط بهداشتی منجر به بیماریهای غیرواگیردار می شود. درکشورهایی با درآمد کم و متوسط، افراد مسن نسبت به سالمندان کشورهای ثروتمند از بیماری های بیشتری رنج می برند.
در سراسر جهان، صرف نظر از مکان زندگی سالمندان، بزرگترین قاتلان آن ها بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری مزمن ریوی هستند. درکشورهایی با درآمدکم و متوسط رو به پایین، بزرگترین دلایل این گونه بیماری ها، ناتوانی های حسی است. همچنین در این گونه کشورها بیماری های گردن و پشت درد، بیماری های مزمن ریوی، اختلالات افسردگی، دیابت، آرتروز و زوال عقل در میان سالمندان شایع است.
اقدامات بهداشت عمومی، نیازمند تغییرات اساسی در زمینه سالمندی و سلامت است و دستیابی به سلامت سالمندی توسط افراد مسن دست یافتنی است. بهداشت و درمان در سنین بالا به معنای نبود بیماری تعریف نمی شود و مراقبت های بهداشتی و اجتماعی برای سالمندان می تواند هزینه های گزافی به همراه داشته باشد.
اغلب سیستم های بهداشتی جهان، آمادگی لازم برای رسیدگی به نیازهای سالمندانی که از بیماری های مزمن رنج می برند را ندارند. این گونه سیستم ها باید بر توانایی سالمندان تمرکز کنند. در قرن ۲۱ تمامی کشورها نیازمند مراقبت های طولانی مدت هستند. درکشورهای درحال توسعه، پیش بینی شده است که تعداد افراد مسن که برای انجام فعالیت های روزانه خود نیازمند پشتیبانی اشخاص دیگر هستند، تا سال ۲۰۵۰، چهار برابر خواهد شد.
امروزه، بسیاری از سالمندان ۸۰ سال، توانایی جسمی و روانی مشابه بسیاری از جوانان ۲۰ ساله دارند، درحالی که توانایی های جسمی و روانی افراد در سنین بسیار جوانتر، کاهش یافته است.
درسنین سالمندی، دستیابی به بهداشت و درمان رضایت بخش تصادفی نیست.گرچه بسیاری از تغییرات در سلامت افراد مسن به صورت ژنتیکی است، اما اغلب آن ها در نتیجه تأثیر محیط های فیزیکی و اجتماعی است. اکثر این عوامل از دوران کودکی نشأت گرفته و تأثیر بسزایی در دوران سالمندی می گذارد که به این معنی است که ممکن است یک فرد مسن از پس زمینه مناسب به دور بوده و از بهداشت ضعیف تر و همچنین دسترسی به خدمات و مراقبت های کمتری برخوردار باشد.
در جوامع امروزی، متأسفانه تبعیض سنی نسبت به تبعیض جنسی بسیار رایج تر است و تبعیض سنی (تبعیض علیه یک فرد براساس سن او) برای مردم عواقب جدی تری را به همراه دارد. تبعیض سنی می تواند اشکال مختلفی ازجمله نگرش ها، فعالیت ها و سیاست های تبعیض آمیز داشته باشد.