فواید زیتون برای سلامتی

فواید زیتون برای سلامتی

فواید زیتون برای سلامتی
زیتون میوه‌ی قدرتمند و خوشمزه‌ای است که می‌تواند برای بدن انسان مفید باشد و مزایای بسیاری همچون جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‌های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‌های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‌ها و کاهش فشار خون دارد...

زیتون

زیتون میوه‌ی قدرتمند و خوشمزه‌ای است که می‌تواند برای بدن انسان مفید باشد و مزایای بسیاری همچون جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‌های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‌های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‌ها و کاهش فشار خون دارد.

زیتون بیشتر در منطقه‌ی مدیترانه شرقی شناخته شده است. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد. همچنین این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. واژه‌ی زیتون نیز از همان زبان مشتق شده و در ادبیات و تاریخ امپراطوری مدیترانه‌ای‌ها ظاهر شده است. روغن زیتون نیز توانسته است توجه بیشتر افراد را به خود جلب کند زیرا برای آشپزی بسیار مفید است و دارای مواد مغذی بسیاری است اما اهمیت آن نباید باعث شود که از مزایای بی‌شمار زیتون غافل شویم.

گونه‌های بسیار مختلفی از زیتون وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است کم و بیش ترکیبات و اجزای مهم را به همراه داشته باشند. اما همه‌ی این گونه‌ها دارای عناصر خاصی هستند که آن‌ها را برای سلامتی انسان مفید می‌سازد. شما می‌توانید زیتون را به سالاد، ساندویچ و یا غذاهای مصرفی خود اضافه کنید. روغن آن برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر بخشی از زیتون برای سلامتی مفید و موثر خواهد بود و مردم سراسر جهان هزاران سال است که ارزش خاصی برای آن قائل‌اند.

ارزش تغذیه‌ای زیتون:


منافع سلامتی و پزشکی زیتون عمدتاً به خاطر وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E ، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایای زیتون بیندازیم. درصدهای مورد نیاز بدن در هر ۱۰۰ گرم زیتون.

ویتامین ها:
◾ویتامین ای ۱۹ درصد
◾ویتامین آ ۸ درصد
◾ویتامین کا ۲ درصد
◾ویتامین بی۶ ۲درصد

ارزش غذایی:
◾چربی ۲۴ درصد
◾فیبر ۱۳ درصد
◾کالری ۱۲۵
◾پروتئین ۲ درصد

مواد معدنی:

◾سدیم ۶۵ درصد
◾کلسیم ۵ درصد
◾مس ۶ درصد
◾آهن ۳ درصد

مزایای زیتون برای سلامتی:

تقویت کننده‌ی سلامت قلب:

بیماری‌های قلبی یکی از شرایط مرگبار گسترده در سراسر جهان است. بنابراین افراد به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند سلامت قلب خود را بهبود ببخشند و در برابر تمامی فاکتورهایی که باعث ایجاد تصلب شرایین، حمله قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته می‌شود، مبارزه نمایند. زیتون حاوی اسیدهای چرب تک غیر اشباعی است که اولئیک اسید نام دارد و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. روغن زیتون نیز دارای اولئیک اسید است و مسئول کاهش فشار خون است. کاهش فشار خون شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

علاوه براین، زیتون غنی از ترکیبات فنولی است که می‌تواند از بروز سرطان‌های مختلف جلوگیری کند. ترکیبات فنولی مانند هیدروکسی تیروزول همانند یک ضد انعقاد عمل می‌کند که همین امر نیز شانس ایجاد لخته‌های خون را کاهش می‌دهد. گذشته از آن، ترکیبات فنولی یکسان می‌تواند تنش رگ‌های خونی را برطرف کند و عروقی خونی را متسع نماید. همین امر موجب می‌شود جریان خون در بدن به خوبی انجام شود و اکسیژن رسانی به سایر ارگان‌های بدن نیز تسهیل گردد.

پوکی استخوان:


افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، کمتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.توضیح قطعی این پدیده اخیرا کشف شده است. در تحقیقات انجام شده ثابت شد که ترکیب هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین باعث افزایش رسوب کلسیم و رشد استخوان می‌شوند و همین امر از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اگر در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید مقدار مناسبی از زیتون و یا روغن آن را به رژیم غذایی خود بیفزایید .

جلوگیری از سرطان:

رمز و راز درمان سرطان به یک مشکل عمده در جوامع امروزی تبدیل شده است اما روش‌های جایگزین بسیاری برای درمان، کاهش پیشرفت و حتی جلوگیری از بروز آن وجود دارد. زیتون معمولا با استفاده از روش‌های مختلف از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. اولا، زیتون حاوی آنتوسیانین است که به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند. این رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم بدن را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند بنابراین اضافه کردن آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

دوما، زیتون حاوی اولئیک اسید است که از گیرنده فاکتور رشد خاصی جلوگیری می‌کند . همین امر نیز موجب می‌شود رشد و توسعه‌ی سرطان سینه کاهش پیدا کند. در نهایت هیدروکسی تیروزول از جهش DNA و رشد سلول‌های غیر طبیعی جلوگیری می‌کند.

کاهش التهاب:

ترکیبات مختلف در زیتون نه تنها به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدانی عمل می‌کنند بلکه دارای خاصیت ضد التهابی نیز هستند. این عوامل باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند. مصرف زیتون باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه‌ها، قسمت‌های آسیب دیده،تاندون‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شود. به خصوص در شرایط آرتریت، نقرس و دیگر شرایط روماتیسمی ، زیتون می‌تواند درد را کاهش دهد.

سیستم گوارش:

زیتون منبع سالمی از فیبر است و تقریبا ۱۳ درصد از نیازهای روزانه‌ی یک فرد را به فیبر تامین می‌کند. وجود فیبر بالا باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود. همین امر موجب می‌شود اجابت مزاج نیز بهبود یابد. فیبر همچنین به ایجاد حس سیری در فرد کمک می‌کند. فیبر نه تنها برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی و سلامت روده‌ها مفید است بلکه در کاهش وزن نیز می‌تواند موثر باشد. فیبر همچنین سلامت قلب را با کاهش کلسترول بد خون، افزایش می‌دهد.

واکنش‌های آلرژیک:

از آنجایی که زیتون خاصیت ضد التهاب دارد می‌تواند در کاهش واکنش‌های آلرژیک نیز مفید باشد. ترکیبات خاصی در زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین عمل کرده و می‌تواند واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. با اضافه کردن زیتون به رژیم غذایی، می‌توانید از بروز آلرژی‌های مختلف جلوگیری کنید.

گردش خون:

زیتون منبعی غنی از آهن و مس بوده و این دو ترکیب مهمی برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون هستند. بدون وجود این دو ماده‌ی معدنی، گلبول‌های قرمز خون کمتر شده و همین امر نیز موجب کم خونی در فرد می‌شود. کم خونی نشانه‌های مختلفی همچون خستگی، درد شکم، سر درد، نقص شناختی و کاهش سلامت عمومی ارگان‌ها را دارد. تا جایی که می‌توانید زیتون بخورید تا گردش جریان خونتان افزایش پیدا کند.

خاصیت آنتی باکتریایی:

اولئوروپین یک ترکیب شیمیایی ارزشمندی است که در زیتون یافت می‌شود و دارای خاصیت آنتی باکتریایی است. مصرف مقادیر فراوان از زیتون می‌تواند بدن شما را در برابر عفونت‌ها و باکتری‌های مختلف بیمه کند.

هشدار:


زیتون به طور کلی برای سلامتی بدن بسیار مفید است با اینحال برخی از آلرژی‌های فصلی وجود دارد که می‌تواند با گرده‌ی درخت زیتون مرتبط باشد. همین امر موجب ایجاد آلرژی در افراد مختلف می‌شود. همچنین در زیتون و روغن آن اسیدهای قوی و ترکیبات آلی موجود است که مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف سعی کنید از زیاده‌روی و افراط خودداری کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در نهایت زیتون حاوی مقادیر زیادی از سدیم است که برای افرای که فشار خون بالا دارند و یا از وجود بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند ممکن است مضر باشد. به جز موارد گفته شده، زیتون برای سایر افراد بسیار مفید است.

تغذیه در بازنشستگان

تغذیه در بازنشستگان

تغذیه در بازنشستگان
کفایت و نظم خواب، مصرف متعادل غذا و تغذیه صحیح، سیگار، ورزش و فعالیت بدنی و وزن بدن. بنابراین بهبود شیوه زندگی می‌تواند تضمین کننده سلامت افراد در سالمندی باشد...

سالمند به چه شخصی گفته می‌شود؟ دوران سالمندی به سنین بالای 60 سال اطلاق می‌گردد، گرچه تغییرات سالمندی ممکن است از سال‌ها قبل آغاز شود. اما آن‌چه مهم نگرش ما به سالمندی است. سالمندی، یک بیماری نیست بلکه یک پدیده طبیعی می‌باشد که از لقاح شروع می‌شود و با مرگ پایان می‌یابد. از سالمندی نمی‌توان پیشگیری کرد اما حفظ سلامت در سنین سالمندی به عادات و شیوه زندگی افراد در طول زندگی بستگی کامل دارد. تغییرات سالمندی تحت تأثیر حوادث زندگی، بیماری‌های ژنتیک و عوامل اجتماعی، اقتصادی و روش زندگی قرار دارد، بنابراین سن فیزیولوژیک، منعکس‌کننده وضعیت سلامت است. فاکتورهای شیوه‌ زندگی که به نظر می‌رسد سن فیزیولوژیک را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارت است از: کفایت و نظم خواب، مصرف متعادل غذا و تغذیه صحیح، سیگار، ورزش و فعالیت بدنی و وزن بدن. بنابراین بهبود شیوه زندگی می‌تواند تضمین کننده سلامت افراد در سالمندی باشد.


در سالمندی چه تغییراتی در ترکیب و فیزیولوژی بدن حاصل می‌شود؟
طی دوره سالمندی، فرایندهای کاتابولیکی (فرایندهایی که باعث دگرگونی و تجزیه بافت‌ها می‌شود) بیشتر از میزان آنابولیک (فرایندهای که باعث سنتز و ساخت بافت‌ها می‌شود) است. در نتیجه کارایی سلولی کاهش می‌یابد و منجر به آسیب عملکرد اعضای مختلف می‌شود.

از نظر ترکیب بدنی، 2 تا 3 درصد توده بدون چربی بدن در هر دهه از زندگی از دست می‌رود. کاهش توده ماهیچه‌ای اسکلتی، قدرت ماهیچه‌ها را کم می‌کند. تغییرات در راه رفتن و تعادل، عملکرد فیزیکی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عوامل خطر بیماری‌هایی مزمن افزایش می‌یابد. افزایش توده چربی بدن به موازات کاهش توده عضلانی، میزان متابولیسم را کاهش می‌دهد. میزان متابولیسم پایه (سوخت و ساز پایه) تقریباً 15 تا 20 درصد در طول زندگی کاهش می‌یابد و این تغییرات منجر به کاهش نیاز به انرژی در سالمندان می‌شود و در نتیجه کاهش فعالیت آن‌ها، زمینه برای چاقی مساعد می‌گردد.

انرژی مورد نیاز به دلیل فعالیت کم، کاهش توده عضلانی و افزایش بافت چربی تغییر می‌کند. اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در طول زندگی توسط انجمن قلب آمریکا، کالج طب ورزشی آمریکا و سایر سازمان‌های بهداشتی به اثبات رسیده است. فعالیت بدنی منظم علاوه بر تأمین سلامت بدن، میزان شیوع بیماری‌ها و همچنین میزان مرگ‌ومیر را در سالمندان کاهش می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از سالمندان کشورمان به صورت منظم ورزش، نمی‌کنند. در این افراد فعالیت بدنی با افزایش سن کاهش می‌یابد.

با شروع دوره سالمندی احساس طعم، بویایی، بینایی و لامسه کاهش می‌یابد. معمولاً کاهش حس چشایی و بویایی در سالمندان شایع‌تر است. این کاهش می‌تواند ناشی از عوامل مختلف مثل کاهش تعداد پرزهای چشایی و عصب بویایی، بیماری‌های شخصی مثل آلزایمر، داروها، مداخلات جراحی و عوامل محیطی باشد. افت این حواس فقط باعث کاهش اشتها یا لذت نبردن از غذا نمی‌شود بلکه عوامل خطری برای مسمومیت غذایی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک است. تحریک احساس بویایی و چشایی منجر به تغییرات متابولیکی مثل ترشح بزاق، اسید معده، ترشح پانکراس و افزایش سطح انسولین پلاسما می‌شود. بنابراین کاهش این حواس به فرایند متابولیکی آسیب می‌رساند. کاهش شنوایی و بینایی و توانایی هم در سالمندان شایع است و می‌تواند باعث کاهش اشتها و توانایی تشخیص غذا و دریافت غذا شود.
در مجموع سالمندی با تغییر در سلامت دندان‌ها، عملکرد دستگاه گوارش، سیستم قلبی و عروقی، کلیه‌ها، اعصاب، سیستم ایمنی و ... همراه است.


چرا تغذیه در دوران سالمندی اهمیت دارد؟
توجه به تغذیه در این دوران به دلیل تغییر نیازهای تغذیه اهمیت دارد. رعایت اصول تغذیه صحیح در سنین میانسالی و سالمندی سبب می‌شود فرد سال‌های عمر خود را با سلامت و نشاط و راحتی بیشتری طی نماید و کمتر در معرض بیماری‌های شایع همچون فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان قرار بگیرد. عادات غذایی مطلوب و تغذیه صحیح در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر است، در نتیجه سالمندانی که اصول تغذیه صحیح را رعایت می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و این خود منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان خواهد شد.
در تغذیه اصولگرا باشیدیکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که به عنوان معیار تندرستی و بهداشت در جامعه مطرح است، متوسط طول عمر یا امید به زندگی می‌باشد، به این معنی که هر چه جامعه از نظر بهداشتی و سلامت در وضعیت مطلوب‌تری باشد امید به زندگی نیز بیشتر است. در این راستا تغذیه هم به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی و مهم مطرح می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که عمر بیشتری دارند، یکسری اصول تغذیه‌ای را رعایت می‌کنند به عنوان مثال:
»    اصول تغذیه صحیح شامل تعادل، کفایت، تنوع، کنترل انرژی و کالری دریافتی را رعایت می‌نمایند.
»   روزانه مقادیر مناسبی آب و مایعات می‌نوشند.
»   نوسانات وزنشان کمتر است و همواره وزن مطلوبی دارند.
»   در هر وعده شام غذای متعادلی مصرف می‌کنند (نه کمتر، نه بیشتر(
»   هر روز به طور مرتب صبحانه می‌خورند.
»   میوه و سبزی به مقدار مناسب و به صورت متنوع در برنامه غذایی روزانه آن‌ها وجود دارد.
»   چربی و مواد غذایی چرب کمتر مصرف می‌کنند (مثل گوشت قرمز، کله‌پاچه، جگر، خامه، کره، بستنی، سوسیس، کالباس و 
»   گوشت‌ سفید را حداقل 1 بار در هفته مصرف می‌نمایند.
»   از مصرف نمک و مواد غذایی شور خودداری می‌کنند.
»   روزانه مقادیر مناسبی فیبر و مواد گیاهی (سبوس، غلات و دانه‌ها، سبزیجات، میوه‌ها) در برنامه غذایی خود می‌گنجانند، که می‌تواند باعث کاهش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان‌ها شود.


دشمنان تغذیه‌ای سالمندان:
بیماری: هر نوع بیماری حاد و مزمن که شرایط تغذیه‌ای سالمندان را تغییر دهد (روش خوردن)، آن‌ها را در معرض خطر سلامت تغذیه‌ای قرار می‌دهد. بیماری‌های مزمن و از دست دادن حافظه بر وضعیت تغذیه‌ای اثر می‌گذارد مثلاً افسردگی (در هر 8 سالمند یک مبتلا به افسردگی دیده می‌شود) تغییر وسیعی در اشتها، هضم و تعادل انرژی و وزن ایجاد می‌کند.

ضعف در خوردن: خوردن کم یا زیاد در سلامت تأثیر می‌گذارد، خوردن غذاهای مشابه در هر روز و عدم مصرف میوه و سبزی و لبنیات منجر به شرایط تغذیه‌ای ناسالم می‌شود. بسیاری از سالمندان و بزرگسالان به مقدار کم میوه و سبزی استفاده می‌کنند.

از دست دادن دندان و مشکلات دندان و دهان:
 از دست دادن دندان، دندان مصنوعی یا زخم‌های دهان در سالمندان، خوردن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

مشکلات اقتصادی: بسیاری از سالمندان درآمد بسیار کمی دارند یا اصلاً درآمد ندارند، درآمد کم باعث می‌شود که در خرید و تهیه مواد غذایی لازم و مطلوب دچار مشکل شوند.

کاهش ارتباط اجتماعی: یک‌سوم سالمندان تنها زندگی می‌کنند، همین تنهایی بر روی اشتها و نحوه دریافت و حتی تهیه غذا اثر می‌گذارد. در کنار دیگران بودن باعث دلگرمی و تغذیه خوب می‌شود.

داروهای متعدد: بسیاری از سالمندان به دلیل مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف باید دارو دریافت کنند. تقریباً بیش از نیمی از سالمندان در روز از داروهای متعدد استفاده می‌کنند. بسیاری از داروها عوارض زیادی از جمله کاهش یا افزایش اشتها، تغبیر حس چشایی، یبوست، ضعف، اسهال و تهوع دارند. مصرف دوز بالای ویتامین‌ها و املاح‌ها هم مشابه داروها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کنند. سالمندان حتماً باید در مورد داروهایی که دریافت می‌کنند با پزشکشان مشورت کنند (بدون مشورت پزشک هیچ دارویی مصرف نکنند)

کاهش وزن یا اضافه وزن غیر ارادی:
 در صورت اضافه وزن یا کاهش وزن غیر ارادی حتماً با پزشک و مشاور تغذیه مشورت کنند.


سالمندان بالای 80 سال:»   با افزایش سن ، خطر سستی، ضعف و فرسودگی و مشکلات جسمی افزایش می‌یابد. 
»  سالمندان باید به طور مرتب سلامت و وضعیت تغذیه خود را کنترل نمایند.
»  در دوره سالمندی باید توجه کرد که از یک طرف توده عضلانی کاهش می‌یابد و از طرف دیگر فعالیت بدنی کمتر می‌شود، در نتیجه نیاز به کالری کاهش می‌یابد.
»  جذب ویتامین A توسط سلول‌های بدن کاهش می‌یابد.
»   سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و استعداد ابتلا به انواع عفونت‌ها افزایش می‌یابد.
»  ساخت ویتامین D توسط پوست کاهش می‌یابد.
»  کارایی بدن برای مصرف بهینه و مناسب ویتامین B6 کاهش می‌یابد.
»  در یک‌سوم افراد بالای 70 سال به علت کاهش ترشح اسید معده، جذب ویتامین B12، اسید فولیک، املاح کلسیم، آهن و روی کاهش می‌یابد.


برخی از عوامل خطر که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بروز مشکلات تغذیه‌ای افراد مسن مؤثرند:
»   افسردگی، ضعف حافظه و سایر مشکلات روانی
»   اختلالات عصبی
»   فقر و کمی درآمد
»   مصرف داروهای متعدد
»   زندگی در خانه سالمندان
»   فوت همسر
»   تنهایی و انزوای اجتماعی
»   اشکال در بلع
»   مشکل در تهیه و طبخ غذا
»   مشکلات مربوط به دهان، دندان و لثه‌ها
»   ابتلا به بیماری‌های همچون دیابت، نارسایی قلبی، نارسایی تنفسی، سرطان، یبوست مزمن و ...
»   مصرف کمتر از سه وعده غذا در روز 
»   بی‌اشتهایی
»   ناتوانی در خوردن غذا بدون کمک دیگران
»   تغییر ذائقه و حس بویایی
»   ابتلا به بیماری‌هایی که سبب کاهش اشتها و کاهش جذب یا افزایش نیاز بدن می‌شود.
»   نداشتن آگاهی در مورد تغذیه صحیح
»   کاهش قدرت و عملکرد بدن و ضعف جسمانی


اصول برنامه‌ریزی غذاییاصول برنامه‌ریزی تغذیه‌ای برای دوران سالمندی مشابه برنامه تغذیه‌ای سایر بزرگسالان است، اما برخی تفاوت‌های اصولی وجود دارد که به علت شرایط خاص این دوران باید مورد توجه قرار گیرد. برنامه غذایی دوران سالمندی شامل طیف متنوعی از مواد غذایی است به گونه‌ای که بتواند حدود 30 درصد کالری را از چربی‌ها، 15 درصد از پروتئین‌ها و 55 درصد را از کربوهیدرات‌ها (عمدتاً کربوهیدرات‌های مرکب مثل غلات با سبوس، سبزی‌ها، حبوبات) تأمین کند. به علاوه توصیه می‌شود چربی‌های غیر اشباع ترجیحاً از منابع گیاهی تأمین شود و مصرف کلسترول کمتر از 300 میلی‌گرم در روز باشد.
مهم‌ترین راهنمایی در مورد تغذیه، تهیه غذاهای ساده و کم‌حجم است که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی را تأمین کند و در عین حال متناسب با فرهنگ فرد باشد. بدین منظور مصرف متعادل و روزانه مواد غذایی شامل همه گروه‌های غذایی توصیه می‌شود.آشنایی با گروه‌های غذایی موجب می‌شود زمانی که مصرف یکی از منابع عمده مغذی مانند شیر به عنوان منبع غنی کلسیم محدود ‌شود، مواد غذایی دیگر که تأمین‌کننده آن ماده مغذی است جایگزین گردد یا برای مثال در صورتی که یکی از انواع مواد غذایی توصیه‌شده از هر گروه غذایی در برنامه غذایی روزانه انرژی لازم را به طور کامل تأمین نکند، می‌توان با افزودن غذاهایی از گروه‌های دیگری انرژی لازم را تأمین کرد.مصرف مواد غذایی کم‌چرب، کم‌کلسترول (مانند شیر و لبنیات کم‌چرب)، کاهش مصرف روغن، کره و خامه، کاهش مصرف غذاهای کم‌نمک، افزایش مصرف غذاهای پرفیبر و رعایت تنوع غذایی در برنامه‌غذایی سالمندان تأکید می‌شود.


توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای سالمندان:
»  در افراد مسن مصرف روزانه 8 لیوان مایعات ترجیحاً آب برای پیشگیری از بروز یبوست و کم‌آبی بدن توصیه می‌شود، زیرا افراد مسن علی‌رغم نیاز واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم‌آبی بدن و ابتلا به یبوست هستند.نیاز غذایی افراد مسن به انرژی کمتر از سایر گروه‌های سنی است زیرا افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگهداشتن وزنشان دارند.
»   برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می‌شود مصرف غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند. 
»  از آن‌جابی که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع کم‌کالری و با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‌های کم‌چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم‌چربی تأمین شود.
»  مصرف چربی‌ها باید در رژیم غذایی سالمندان محدود شود. با افزایش سن مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی افزایش می‌یابد. بنابراین کاهش مصرف چربی می‌تواند به پیشگیری از چاقی، عقب انداختن بروز سرطان، سختی دیواره عروق و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند.


برای کاهش مصرف چربی علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای در بخش گروه‌های غذایی به موارد زیر توجه شود:
»  مصرف ماهی به علت داشتن چربی مفید امگا 3، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. توصیه می‌شود حداقل دوبار در هفته ماهی مصرف شود و برای بهبود طعم ماهی می‌توان سبزی‌های معطر و آبلیمو به آن اضافه کرد.
»  مصرف زرده تخم‌مرغ محدود شود، زیرا حاوی مقادیر زیادی کلسترول است. یک عدد زرده تخم‌مرغ حاوی حدود 210 میلی‌گرم کلسترول است. بهتر است بیشتر از 4 الی 5 تخم‌مرغ در هفته چه به تنهایی و چه داخل کوکو و سایر غذاها مصرف نشود و چنان‌چه سطح چربی خون بالا است یا فرد مبتلا به فشار خون بالا یا چاقی می‌باشد حداکثر 3 عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف نماید.
»  سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و مقدار کمی چربی و فاقد کلسترول هستند و از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند.
»  در سالاد به جای سس‌های چرب، از کمی روغن زیتون با آبلیمو یا سرکه و سبزی‌های معطر استفاده شود. همچنین می‌توان ماست را جایگزین سس مایونز در سالاد کرد.
»  مصرف غذاهای سرخ‌کرده کاهش یابد و ترجیحاً غذا به صورت آب‌پز، بخارپز، کباب‌شده یا تنوری تهیه شود. در صورت لزوم، از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی به جای روغن‌های جامد و مایع معمولی استفاده شود.
»  به جای روغن‌های جامد، کره، مارگارین و چربی‌های حیوانی از روغن‌های مایع مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت استفاده شود.

ویتامین ها و مواد معدنی لازم :
» جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان‌ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی‌های استخوانی می‌شود. بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و تأمین ویتامین D (استفاده از نور آفتاب) افزایش می‌یابد. قرار گرفتن به مدت طولانی‌تر در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف جگر و روغن کبد ماهی برای تأمین ویتامین D توصیه می‌شود. بر این اساس توصیه می‌شود زنان بالای 50 سالی که تحت درمان با استروژن نیستند و همچنین همه بزرگسالان بالای 65 سال 1000 تا 1500 میلی‌گرم در روز مکمل دارویی کلسیم مصرف کنند.شیر و لبنیات از منابع غنی کلسیم هستند. در برخی افراد، به خصوص سالمندان به علت ایجاد ناراحتی معده ناشی از مصرف شیر تازه، مصرف سایر غذاهای غنی از کلسیم از جمله ماست و پنیر به عنوان جایگزین شیر توصیه می‌شود. همچنین شیر بدون لاکتوز که اخیراً در کشور تولید شده است، جهت مصرف افرادی که دستگاه گوارش آن‌ها قادر به تحمل شیر معمولی نیست توصیه می‌شود.
»با افزایش سن توانایی جذب ویتامین B12 بدن حتی در افرادی که عملکرد عصبی طبیعی دارند کاهش می‌یابد. گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ از منابع ویتامین B12 می‌باشند. 
» کم‌خونی فقر آهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد اما در افرادی که غذاهای کم انرژی مصرف می‌کنند شایع است. نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه‌شده روزانه به طور متوسط 7 میلی‌گرم است.زرده تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز و بخش‌های تیره برگ از منابع آهن می‌باشند.
» جگر، گوشت، حبوبات و غلات و مغزها (پسته، بادام، گردو، فندق) از منابع غذایی حاوی روی می‌باشند. برخی از علایم کمبود روی شبیه علایمی است که به طور طبیعی همزمان با سالمندی بروز می‌کند مانند کاهش حس چشایی و التهاب پوست.

سن تنها یک عدد است

در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) سن تنها یک عدد است.

در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) سن تنها یک عدد است.
سن تنها یک عدد است، این را نه اینکه تنها من بگویم،بلکه بسیاری از افرادی که حتی تا سنین بالا هم اجازه خطاب کردن آنها، به نام پیرمرد، یا کهنسال را نمی دهندو هنوز هم هم پای بسیاری از جوانان در میدان های مختلف، خود نمائی مینمایند، با تمام وجود فریاد می زنند.

              

با تعدادی از عزیزان پیشکسوت(بازنشسته) که ملاقات می نمایم و در کلاس ها شرکت می نمایند، زمانی که ازوضعیت جسمی و روحی آنها پرسش می شود، با بیان اینکه دیگر سن آنها بالا رفته و باید مرتب منتظر مسائل وبیماری های مختلف باشند، اعلام می نمایند که بسیاری ازبیماری ها به سر وقت آنها رفته و آنها را درگیر خودشان نموده است.


چه تفاوتی است مابین آنهائی که حتی با سنین بالا، هنوزهم بدون اینکه از عدد سن خودشان واهمه داشته باشند وآن را نمادی برای افسردگی، بیماری و یا … بدانند، ازآن تنها به عنوان یک عدد نشان دهنده سالهای عمر خود یاد می نمایند و کسانی که این عدد، را بارها و بارها درذهن خود مرور نموده و با افزایش هر یک رقم بر آن،خود را برای دریافت بیماری های بیشتر و افسردگی بیشتر آماده می نمایند؟ما در این مقاله در این خصوص بحث و بررسی می نمائیم.



سن ملاک سلامتی و شادابی نیست؟

 بله سن تنها شاخص سلامتی و شادابی نیست، چه بسیارافرادی که در سنین نوجوانی، جوانی و میان سالی دچارانواع و اقسام بیماری ها و مسائل و مشکلات گردیدند وچه بسیار گنجینه های نیروی انسانی که علیرغم بالا رفتن عدد سن آنها، همچنان به فعالیت و کار تلاش خود بی وقفه ادامه می دهند که از آن جمله می توان به : 



 استاد ورزش محله ما(استاد شیرازی) که هم اکنون با داشتن حداقل ۸۵ سال، هنوز هم بسیاری از جوانان نمی توانند همپای او دور پارک بدوند و یا در استخرهمراه او شنا نمایند.
 

سن یک عدد است 6 

 پدر بزرگواری که در حال حاضر با داشتن حداقل ۱۱۰ سال، هنوز هم برای رفتن به شکار، به دنبال گرفتن مجوزهای مربوطه از مراجع مربوطه می باشد.
 

سن یک عدد است 9 

مادر بزرگواری که با داشتن عدد ۱۰۰ درآلبوم سن خود، هنوز هم درخواست اجاره سالنی جهت خیاطی و آموزش این هنر به دیگر جوانان جویای کار دارد.

 

 سن یک عدد است 7

 
یا پدری دیگر که با وجود داشتن ۹۰ سال، هنوزکیلومترها پیاده روی میکند، علیرغم اینکه بر اساس گفته خودش، دکتر بعد از ۹۰ سال، او را ۴۰ روز خانه نشین کرده بود.
 

 سن یک عدد است 8


 آقای حسن مرادی نقاش ۸۱ ساله محله پیروزی این روزها مشغول توضیح آثارش به هم‌محله‌ای‌هایی است که برای تماشای نقاشی‌هایش به سرای محله مراجعه می‌کنند. با شور و شوقی که از سن و سالش بعید به نظرمی‌رسد پا به پای جوان‌ها پای تابلو‌ها می‌آید و با صبر وحوصله توضیح می‌دهد که برای کشیدن و طبیعت‌سازی ازمنظره به نقش کشیده در میان قاب‌ها از چه موادی استفاده کرده است.
 

سن یک عدد است 5 

همچنین مربی تیم فوتبال پرسپولیس آقای برانکوایوانکوویچ که به تازگی تولد ۶۳ سالگی خود را جشن گرفته است، هنوز هم به خوبی در زمین فوتبال به میدان می رود.
 

سن یک عدد است 1 

و از نمونه های خارجی نیز به موارد ذیل اشاره نمودهر چند که مشت نمونه خروار است:


کازیوشی میورا مهاجم نامدار فوتبال ژاپن درحالی که تولد پنجاه سالگی اش را به تازگی جشن گرفته بود در بازی تیم های یوکوهاما و ماتسوما یاماگا به میدان رفت.  فصل گذشته در حالی که ۴۹ سال و سه ماه و۲۴ روز سن داشت مقابل گیفو گلزنی کرد و دوباره رکورد خود در این زمینه را بهبود بخشید.

سن یک عدد است 3
 فیلیپ دوماس ۶۰ ساله شانسی برای رسیدن به آرزوی دیرینه اش ، مدلینگ دارد؟؟ کسی شانس زیادی برای او قائل نبود اما فیلیپ ، مدیر بازنشسته یکی ازسازمان های سینمایی فرانسه نشان داد که هیچگاه برای رسیدن به آرزوی خود دیر نیست.
 

 سن یک عدد است 2

 
همچنین خواهر مدونا بودر که مردم به او لقب راهبه آهنین” را داده اند. او اولین بار در سن ۵۲سالگی در رقابت های ورزش های سه گانه شرکت کردو از آن زمان تاکنون در بیش از ۳۴۰ رقابت شرکت کرده است و  در سن ۸۶ سالگی، او هنوز هم در این رقابت های بزرگ شرکت می کند و به این زودی نیزقصد پیشکسوتی(بازنشستگی)ندارد.
 

سن یک عدد است 4 

چرا سن در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) نباید مد نظرقرار گیرد؟

این انتخاب شماست که در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)که می توانید زندگی خوب، شاد و بانشاطی را با بودن درکنار خانواده با همراه داشتن حداقل ۳۰ سال سابقه کار وتلاش و مهارت و تخصص، به بهترین روزهای عمر خودتبدیل نمود، را به روزگاری تبدیل نمائید که مدام چشمان خود را به عدد سن خود معطوف نموده و روزها را یکی پس از دیگری شمرده و هر روز نیز با بالا رفتن این عدد،و بر اساس یک سری از گفته های غلط دیگران، منتظردریافت انواع و اقسام بیماری، افسردگی و تنهائی و … باشند.

 :question:  به نظر شما، کدام یک بهینه تر است؟

شاد و با نشاط بودن بدون توجه به رقم سن؟
یا توجه کامل و تمام به عدد سن، که متأسفانه روز به روزنیز بر این رقم افزوده می گردد؟

به هر حال این انتخاب شماست که چگونه و با چه شیوه ای این دوران را بگذرانید.هر چند که شاید این ارقام برای تعدادی از عزیزان پیشکسوت(بازنشسته) عدد بزرگی جلوه نماید، لکن برای اینجانب و بسیاری از افرادی که در این زمینه مشغول تحقیق هستیم، به هیچ عنوان اعداد دو رقمی برای سن، اعداد بزرگی نیستند.

اگر قلب سالم می‌خواهید ...

اگر قلب سالم می‌خواهید ...

اگر قلب سالم می‌خواهید ...
اگر اضافه وزن قابل توجه دارید، قندتان بالاست، فشار و چربی خون دارید یا این‌که سیگاری هستید، هر نوع درد و فشار مداوم قفسه سینه را جدی بگیرید و برای معاینه به پزشک مراجعه کنید‌.
حال اگر کسانی را که بیماری قلبی دارند در خانواده درجه یک خود دارید که این چکاب‌ها باید به طور دوره‌ای تداوم داشته باشد. عوامل خطر بیماری‌های قلب و عروق زیاد هستند و متاسفانه این عوامل در سال‌های اخیر به دلیل مصرف غذاهای فست‌فود، چرب و پرنمک و نداشتن تحرک و چاقی بیشتر نیز شده‌اند. ناگفته نماند که تعدادی از عوامل این بیماری‌ها به صورت ذاتی و ژنتیک هستند، اما با کنترل عوامل محیطی می‌توان شرایط بهتری ایجاد کرد. گفت‌وگوی ما را با دکتر آریا اسماعیلی خطیر، متخصص قلب و عروق و عضو هیات مدیره انجمن آترواسکلروز ایران بخوانید تا از روش‌های حفظ سلامت قلب‌تان بیشتر آگاه شوید .
بیشتر موارد، بیماری‌های قلب و عروق به صورت دردهای جلوی سینه تظاهر می‌کند (البته هر دردی در جلوی قفسه سینه علامت بیماری قلبی نیست). دردهای قلبی -عروقی معمولاً پشت جناق سینه نیز احساس می‌شود‌ و ممکن است درد به صورت فشار در قفسه سینه باشد یا این‌که احساس سوزش و نفس تنگی به بیمار دست دهد. معمولا این علائم به دنبال فعالیت بدنی ظاهر می‌شوند و با چند دقیقه استراحت کردن علائم برطرف می‌شوند، اما اگر سن فرد بالا باشد یا این‌که فرد عوامل خطر را داشته باشد باید بررسی شود.

شیرینی زیاد با قلب سازگار نیست

دیابت یک عامل خطر بسیار مهم در بیماری‌های قلب و عروق محسوب می‌شود. یکی از مشکلات این بیماری درگیر کردن گسترده رگ‌های عروق محیطی اندام‌ها و قلب است. بسیاری از بیماران دیابتی با وجود تنگی شدید در رگ‌های قلب، ممکن است درد قفسه سینه را به عنوان علامت حس نکنند. بیمارانی که دیابت کنترل نشده دارند و مصرف انسولین به ایشان توصیه می‌شود حتما باید انسولین را برای پیشگیری از تشدید عوارض قلبی شروع کنند . دیابت از نظر علمی عملا مترادف با بیماری عروق کرونر قلب است. اگرچه تعداد محدودی بیماران دیابتی هم داریم که تنگی واضح عروق کرونر ندارند، ولی این موضوع نباید مانع پیگیری دقیق بیماران دیابتی از نظر قلب و عروق شود.

فشار خون‌تان را کنترل کنید

فشار خون نیز یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی است و ممکن است با علائم فشار خون به صورت سردرد، سرگیجه، گرما و گرگرفتگی باشد، ولی در بسیاری از موارد فشار خون علامتی ندارد. توجه داشته باشید مصرف نمک رابطه مستقیمی با افزایش فشار خون دارد و متاسفانه در کشور ما مصرف نمک زیاد است. میزان استاندارد روزانه مصرف نمک، پنج گرم برای هر نفر است که این میزان در کشور ما 15 گرم است .

چربی بالا، قلب را ناتوان می‌کند

مقدار طبیعی کلسترول از نوع LDL برای بیماران با ریسک فاکتورهایی مثل دیابت یا سابقه بیماری قلبی بدون تنگی عروق،کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است . اما برای بیماران با تنگی عروق قلب، بویژه بیمارانی که آنژیوپلاستی یا جراحی قلب شده‌اند، این میزان کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و در بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی - عروقی‌، مغز و اندام‌ها هستند و دیابت یا نارسایی کلیه نیز دارند میزان LDL باید به کمتر از 55میلی‌گرم در دسی‌لیتر آورده شود.

یائسگی و زنگ خطر بیماری قلبی

مردان از 40سالگی به بعد در معرض خطر بیماری‌های قلب و عروق قرار می‌گیرند، اما زنان پس از یائسگی در شرایط مردان بالای 40سال قرار می‌گیرند. به همین دلیل، زنان پس از یائسگی باید با رعایت تنظیم چربی خون، کنترل دقیق فشار خون، کاهش وزن و قطع دخانیات مراقب سلامت قلب خود باشند‌. در صورت رعایت این موارد، احتمال تشکیل پلاک در رگ‌های قلبی و نیز تشدید گرفتگی‌های عروقی کاهش می‌یابد.

استرس، قلب را بیمار می‌کند

ثابت نشده استرس مستقیم باعث ایجاد تنگی در رگ‌های قلب شود، ولی استرس‌های طولانی‌مدت ممکن است چنین نقشی داشته باشند. اما بی‌شک، استرس با وجود بیماری تنگی رگ‌های قلب می‌تواند باعث بروز تظاهرات قلبی به‌صورت حاد شود.

قلب شکسته سیگاری‌ها !

سیگار به عنوان یک عامل خطر بسیار مخرب برای سلامت قلب و عروق محسوب می‌شود‌. آسیب‌های عروقی ناشی از مصرف دخانیات عبارتند از:

تنگی عروق کرونر قلب

تنگی عروق کاروتید (در دو طرف گردن)

تنگی و انسداد در آئورت بویژه آئورت شکمی

تنگی عروق اندام تحتانی بخصوص عروق شریانی انتهایی

سکته قلبی زودرس

سکته مغزی

نارسایی قلبی

نسخه نجات قلب بیمار

بیماران دیابتی می‌توانند با حذف عوامل خطر مثل سیگار، چاقی، افزایش کلسترول و کم تحرکی، هم شروع بیماری عروق قلب را به تعویق بیندازند و هم از شدت آن بکاهند.

دریافت کالری اضافه و چاقی عامل مهمی در تشدید بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.

رژیم کم کربوهیدرات شامل کاهش جدی مصرف قند و شکر و نشاسته‌های ساده مثل برنج سفید و نان بدون سبوس باید در رأس امور قرار بگیرد.

اجتناب از مصرف روغن‌های گیاهی جامد اشباع شده و روغن‌های با ترانس بالا به طور جدی توصیه می‌شود.

«روز جهانی چپ دست ها»

«روز جهانی چپ دست ها» و ۱۳ نکته جالب در مورد آن‌ها

«روز جهانی چپ دست ها» و ۱۳ نکته جالب در مورد آن‌ها
۱۳ اوت، مصادف با ۲۲ مرداد ماه به عنوان «روز جهانی چپ دست ها» نام گذاری شده است. از این رو شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا برخی از مردم چپ دست و بعضی دیگر، راست دست می‌شوند.
چپ دست بودن را هرکسی به شکل خاص خود تعبیر می کند؛ برخی اعتقاد دارند که این افراد از هوش بیشتری نسبت به راست دست ها برخوردار هستند و برخی نیز در گذشته تصور می کردند که چپ دست ها شوم بوده و این امر را یک عیب می دانستند.


البته این طرز فکر به گذشته های نه چندان دور باز می گردد. در آن زمان اگر مشخص می شد کودکی چپ دست است، او را شیطانی و شوم فرض نموده و مجبورش می کردند از دست راست خود برای نوشتن استفاده کند. حتی معلم های مدرسه که انسان های تحصیل کرده و فرهیخته ای محسوب می شدند نیز دانش آموزان چپ دست را به نوشتن با دست راست مجبور می کردند.

اما خوشبختانه دوره این خرافه ها به پایان رسیده و انسان های این زمانه به خوبی می دادند که این تفاوت به شیطانی یا معیوب بودن آن فرد مربوط نیست. اما دلیل واقعی چپ دست شدن بعضی از آدم ها چیست؟

پیش از بیان نظریات مختلفی که در این باب وجود دارد بد نیست اشاره کنیم که در حال حاضر بر اساس آمار، ۸۵ درصد از مردم جهان راست دست و ۱۵ درصد باقی مانده، چپ دست هستند. در میان این اقلیت، نام افراد مشهور و سرشناسی همانند بیل گیتس، باراک اوباما و اپرا وینفری نیز به چشم می خورد.

و اما دلیل: بسیاری از محققان این امر را به ژنتیک افراد وابسته می دانند. اما این تمام ماجرا نیست. به گزارش پایگاه اینترنتی «اسمیث سونیان» و در پی تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ میلادی صورت پذیرفت و در مجله ژنتیک PLOS نیز به چاپ رسید، دانشمندان توانستند ژن ها و جهش های ژنی که قادرند موجب توسعه «عدم تقارن راست دستی در بدن و مغز» شوند را کشف کنند.

با اینکه تاثیر ژنتیک بر این امر غیر قابل انکار است اما برخی از متخصصان باور دارند که ژن ها در تعیین راست یا چپ دستی افراد فقط ۲۵ درصد نقش داشته و راست یا چپ دست شدن اشخاص به صورت تصادفی و اصطلاحا رندم صورت می پذیرد.

پیرو همین تفاوت نظرها، شاید بد نباشد اشاره کنیم که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که چپ دست ها از زور و قدرت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.

اما دانشمندان ثابت کرده اند که بین دو دسته یاد شده هیچ تفاوتی به لحاظ اخلاقی یا رفتاری وجود ندارد و هر دو قشر مورد بحث، از نرخ برابرِ سازگاری، احساسی بودن، هوشیاری، هیجانی بودن و میزان تمرکز برخوردار هستند.

البته در برخی عرصه های زندگی همانند ورزش، چپ دست بودن یک مزیت محسوب می گردد اما در مواقعی همانند صرف غذا بر سر میز در کنار راست دست ها، این امر یک مشکل اساسی محسوب می گردد زیرا آرنج آنها به هم خورده و صرف غذا را به فعلی دشوار برای هر دو طرف بدل خواهد کرد.

با این تفاسیر، اگر دوست دارید در مورد این اقلیت جهانی بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم اینفوگرافیک زیر را از نظر بگذرانید.

 

 Â«Ø±ÙˆØ² جهانی چپ دست ها» و Û±Û³ نکته جالب در مورد آن‌ها

 

 Â«Ø±ÙˆØ² جهانی چپ دست ها» و Û±Û³ نکته جالب در مورد آن‌ها

فشار خون مغز را تهدید می‌کند

وقتی فشار خون مغز را تهدید می‌کند
وقتی فشار خون مغز را تهدید می‌کند
فشار خون بالا رگ های خونی در مغز انسان را تضعیف و باریک کرده و از جریان خون مناسب جلوگیری می کند.
فشار خون بالا و مشکلات قلبی دست در دست یکدیگر دارند. حملات قلبی، بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب، و آترواسکلروز همگی با فشار خون بالا پیوند خورده اند.

در شرایطی که فشار خون بالا عاملی خطرآفرین برای قلب محسوب می شود، اما نباید از اثرات منفی این شرایط بر مغز نیز غافل شد.

فشار خون بالا رگ های خونی در مغز انسان را تضعیف و باریک کرده و از جریان خون مناسب جلوگیری می کند. همچنین، این شرایط می تواند موجب پارگی و نشت رگ های خونی در مغز انسان شود. در نتیجه، فشار خون بالا با خطر بیشتر سکته مغزی پیوند خورده است.

اما این تمام داستان نیست ...

رابطه بین فشار خون بالا و بیماری های مغزی مانند زوال عقل نیز بسیار قوی است. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد زنانی که در دهه چهارم زندگی خود به پرفشاری خون مبتلا هستند، 73 درصد احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

مطالعه ای جدید دلیل این مساله را نشان داده است. فشار خون بالا آسیب آشکار به مغز وارد می کند.

آسیب مغز به واسطه فشار خون بالا

پژوهشگران در مرکز بیماری آلزایمر راش در مرکز پزشکی دانشگاه راش به تازگی دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا احتمال بیشتری دارد دارای ضایعاتی در مغز خود و گوریده های مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر باشند.

پژوهشگران شرایط 1,288 سالمند را تا زمان مرگ آنها دنبال کرده و سپس شرایط مغز آنها را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند خطر ضایعات مغزی برای افرادی با میانگین فشار خون سیستولیک بالاتر طی مدت مطالعه بیشتر بوده است. فشار خون سیستولیک عدد نخست هنگام خوانش فشار خون است. این شاخص فشار وارده از ضربان قلب به رگ های خونی انسان را اندازه گیری می کند.

همچنین، پژوهشگران دریافتند خطر برای بروز ضایعات مغزی در صورت بالاتر بودن فشار خون سیستولیک از حد میانگین 46 درصد رشد داشته است.

بالاتر بودن از حد میانگین فشار خون دیاستولیک (عدد دوم هنگام خوانش فشار خون) نیز با 28 درصد خطر بیشتر برای ضایعات مغزی مرتبط بود. برای آگاهی بهتر باید به این نکته اشاره داشت که دارا بودن یک یا تعداد بیشتری ضایعات مغزی برابر با حدود نه سال پیری مغز بوده است.

همچنین، فشار خون سیستولیک بالاتر با گوریده های مغزی بیشتر، مجموعه ای پروتئین که درون سلول های مغز تشکیل می شود و با بیماری آلزایمر پیوند خورده است، ارتباط داشته است.

از این رو، فشار خون بالا اساسا مغز را پیرتر ساخته و آن را در معرض خطر بیماری هایی مانند سکته مغزی و آلزایمر قرار می دهد. بر همین اساس، رسیدگی به پرفشاری خون اهمیت ویژه ای دارد.

محافظت از مغز با کاهش فشار خون بالا

آیا به دنبال روشی ساده و آسان برای کاهش فشار خون و محافظت از مغز خود هستید؟

یک رژیم غذایی سالم و ورزش کافی می تواند سطوح فشار خون را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی دش (DASH) و رژیم غذایی مدیترانه ای می توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کنند. همچنین، پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که ورزش به مدت 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون را تا حدود 5 تا 8 میلی متر جیوه کاهش دهد.

همچنین، شما می توانید فشار خون خود را با کمک تحریک واکنش تن‌آرامی به صورت زیستی هک کنید. واکنش تن‌آرامی مجموعه ای از تغییرات جسمانی است که به واسطه کسب آرامش در بدن رخ می دهند که از آن جمله می توان به کاهش نرخ تنفس و ضربان قلب اشاره کرد. شما می توانید به روش های مختلف واکنش تن‌آرامی را تحریک کنید که از آن جمله می توان به مدیتیشن، انجام یوگا، یا دریافت ماساژ اشاره کرد. مطالعه ای جدید نشان داده است که می توان فشار خون را تنها طی هشت هفته با دریافت نیروی واکنش تن‌آرامی روزانه کاهش داد.

برخی مواد مغذی نیز می توانند در این مسیر کمک حال شما باشند. پژوهش ها نشان داده اند که مکمل های روغن ماهی می توانند فشار خون را کاهش دهند. ویتامین K2 را نیز فراموش نکنید که در سبزیجات برگدار سبز و به صورت مکمل نیز یافت می شود. پژوهشی در دانشگاه ماستریخت نشان داد که استفاده بلند مدت از ویتامین K2 به بهبود شرایط دیواره شریانی و کلسیفیکاسیون منجر شده است که وضعیتی برد-برد برای فشار خون بهتر محسوب می شود.

کاهش درد زانو

5 حرکت ورزشی برای کاهش درد زانو

5 حرکت ورزشی برای کاهش درد زانو
درد زانو را اغلب ورزشکاران و افراد عادی تجربه کرده اند و چنانچه این درد در سنین بالاتر ادامه پبدا کند بسیار عذاب آور خواهد شد . البته شما می توانید با تمرینات درست و اصولی به کاهش دردهای زانو کمک کنید و خود را از درمان های پزشکی در آینده بی نیاز سازید .
در ابتدا با مقدار کم شروع کنید. اگر برای بار اول، بدون درد حرکات را انجام دادید، برای بار دوم تعداد حرکات را بیشتر کنید. به طور کلی، در حدود ۳۰ دقیقه هر روز ورزش کنید. بعد از چندین جلسه، عضلات پای شما از زانویتان حفاظت می کنند و انعطاف پذیری بدن شما افزایش می دهند .
پیاده روی باعث کاهش درد مفاصل و تقویت عضلات پا می شود و انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد و برای قلب نیز بسیار خوب است .
۱ . پا را از یک طرف بلند کردن
پشت یک صندلی را برای حفظ تعادل بگیرید. وزن بدن را روی پای چپ بیندازید. پای راست را بلند کنید و از پای چپ دور کنید. پای راست باید صاف باشد و عضلات پا باید کشیده باشند. خم نشوید. پای خود را پایین بیاورید و استراحت کنید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید، استراحت کنید و ۱۰ بار دیگر هم انجام دهید. اگر برایتان سخت است تا جایی که می توانید پایتان را بالا ببرید، نه بیشتر. بعد از چندین بار تمرین، خواهید توانست پای خود را بالاتر ببرید .
۲ . نشستن و بلند شدن
این تمرین برای راحت بلند شدن می باشد. دو بالش بر روی صندلی بگذارید و صاف بنشینید. کف پاها باید روی زمین باشد. به آرامی بلند شوید. سپس، به آرامی بنشینید. در این تمرین باید زانوها خم باشند و حرکت نکنند. دستان تان هم می توانند آزادانه در طرفین باشند و هم می تواند ضربدری همدیگر را بگیرند. اگر برای تان سخت است، یک بالش دیگر اضافه کنید و یا از صندلی دسته دار برای بلند شدن کمک بگیرید .
۳ . تعادل بر یک پا
روی یک پا بایستید. می توانید پشتی یک صندلی را برای حفظ تعادل بگیرید. به آرامی، پای خود را بالا ببرید. ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید. به آرامی پای خود را به زمین برسانید. دوباره این حرکت را انجام دهید. این حرکت برای زمانی که می خواهید از ماشین پیاده شوید و یا خم شوید، مفید است. اگر برایتان مقدور است، مدت طولانی تری روی یک پا بایستید و یا با چشمان بسته این حرکت را انجام دهید .
۴ . بالا رفتن از پله
این حرکت پا را قوی می کند. ابتدا هر دو پا روی زمین باشند. پای چپ خود را بر روی پله بگذارید (می توانید به جای پله، از جسمی سفت به ارتفاع پله نیز استفاده کنید). به دنبال آن، پای راست را نیز بر روی پله قرار دهید. سپس صاف بایستید. الان کف هر دو پایتان روی پله قرار دارد. پایین بیایید، بدین صورت که اول پای راست خود و سپس پای چپ را پایین بگذارید. ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید و استراحت کنید و سپس ۱۰ بار دیگر انجام دهید. بار دوم ابتدا پای راست خود را روی پله قرار دهید. اگر برایتان سخت است، می توانید از دیوار و نرده برای حفظ تعادل کمک بگیرید و یا در ابتدا، از پله هایی با ارتفاع کم استفاده کنید .
۵ . پیاده روی
پیاده روی یک ورزش خوب برای درد زانو می باشد. پیاده روی باعث کاهش درد مفاصل و تقویت عضلات پا می شود و انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد و برای قلب نیز بسیار خوب است. موقع پیاده روی، به جلو نگاه کنید و با آرامش اعصاب، راه بروید. بازوها و پاهایتان را حرکت دهید. اگر شما مبتلا به استئوآرتریت هستید، بهتر است قبل از انجام دادن ورزش، با پزشک خود مشورت کنید .
▪ سایر ورزش های مفید
اگر ورزش کنید، وزنتان نیز کم می شود (البته با رعایت تعادل در خوردن غذا) و با کاهش وزن، فشار کمتری به مفاصل وارد خواهد شد .
سایر ورزش هایی که برای درد زانو مفید می باشند، عبارتند از: دوچرخه سواری، شنا و ورزش های آبی. ورزش های آبی برای درد مفاصل و آرتریت بسیار خوب هستند .
درباره ورزش هایی که نباید انجام دهید، از پزشک و یا فیزیوتراپیست خود بپرسید .

نرمش تعادل

آموزش تصویری نرمش تعادل

آموزش تصویری نرمش تعادل  50+
داشتن فعالیت بدنی مناسب برای افرادی که پنجاه سال سن دارند بسیار مهم است، زیرا باعث می شود که آنها دارای تحرک باشند و سالم زندگی کنند.

چند نرمش آسان که میتوانید هر روز انجام دهند

فعال بودن میتواند در هر مرحله از زندگی به شما احساس و ظاهر بهتری ببخشد. سبک زندگی فعال به ویژه برای سلامتی سالمندان مهم است زیرا ورزش منظم میتواند به جلوگیری از بیماری قلبی، دیابت و انواع سرطان کمک کند و همچنین میتواند درد همراه ورم مفاصل یا آرتریت را کاهش دهد.

این نرمش های تعادلی را افراد سالخورده ، می توانند در خانه برای بهبود سلامت و تحرک انجام دهند. اگر مدتی است که ورزش نکرده اید، نگران نباشد این نرمشهای تعادلی ملایم و برای انجام دادن آسان هستند. به آهستگی انجام دهید و هدفتان افزایش دفعات هر نرمش به مرور زمان باشد.
 
سعی کنید این نرمش ها را حداقل دو بار در هفته انجام دهید و آنها را با دیگرنرمش های این مجموعه ، برای افزایش استقامت ، تعادل و هماهنگی ، ترکیب کنید.

 

آموزش نرمش  برای تعادل افراد

 

نرمش یرای سالمندان
ورزش و نرمش برای سالمندان
 
 
:large_blue_diamond:راه رفتن به پهلو

 

A. بایستید و پاها را کنار هم قرارداده و زانوها کمی خم باشند.
 
B. آهسته و کنترل شده یک گام به پهلو بردارید ، ابتدا با حرکت دادن یک پا به پهلو.
 
C. پای دیگر را برای ملحق شدن به آن حرکت دهید.
 
از ایجاد ضربه به لگن در حین گام برداشتن خود داری کنید. 10 گام در هر سمت بردارید یا از یک سمت اتاق به سمت دیگر بروید.
 
نرمش برای افراد سالمند
ورزش و نرمش برای سالمندان
 
:large_blue_diamond:حرکت ساده متقاطع

 

این حرکت عبارت است از راه رفتن به پهلو با بردن پا از روی پای دیگر است.
 
A. با بردن پای راست از روی پای چپ شروع کنید.
 
B. پای چپ را برای ملحق شدن به دیگری حرکت دهید.
 
پنج گام تقاطعی در هر سمت بردارید. اگر لازم دیدید، دست خود را برای حفظ تعادل بیشتر، روی دیوار بگذارید. هر چه گام کوچکتر باشد ، تاثیر بیشتری در تقویت تعادل شما دارد.

 


نرمش برای سالخورده
ورزش و نرمش برای سالمندان

 

:large_blue_diamond:حرکت پاشنه به شست پا

 

A. صاف بایستید، پاشنه راست خود را مستقیما جلوی شست پای چپ خود رو زمین قراردهید.
 
B. سپس با پاشنه چپ نیز این کار را انجام دهید. در تمام مدت به سمت جلو نگاه کنید. اگر لازم شد می توانید دست خود را برای حفظ تعادل بیشتر، روی دیوار بگذارید.
 
سعی کنید حداقل 5 گام بردارید. در حین اینکه پیشرفت می کنید از دیوار فاصله بگیرید.

 

 نرمش بر ای سالخورده
ورزش و نرمش برای سالمندان

 

:large_blue_diamond:ایستادن با یک پا

 

A. رو به دیوار بایستید، و بازو ها را باز کرده و انگشتان به دیوار بچسبانید.

 
B. پای چپ را بلند کنید، سطح لگن را حفظ کرده و کمی نیز به سمت پای مخالف خم شوید. به آهستگی پا را رو زمین بگذارید.
 
پای بلند شده را برای 10 ثانیه نگه دارید و 3 بار این حرکت را برای هر پا انجام دهید.

 

 نرمش برای سالخورده ها
ورزش و نرمش برای سالمندان

 

:large_blue_diamond:بالا رفتن از پله

 

از پله ترجیحا دارای حفاظ استفاده کنید یا نزدیک دیوار باشید تا از آن به عنوان تکیه گاه استفاده کنید.
 
A. از پله با پای راست بالا بروید
 
B. پای چپ را برای ملحق شدن به آن بالا بیاورید.
 
C. برای برگشتن به حالت شروع از پله پائین بروید
 
نکته اصلی در تقویت تعادل، به صورت کاملا کنترل شده و به آهستگی بالا و پائین رفتن است . تا 5 بار برای هر پا این حرکت را انجام دهید.

 

نرمش برای سالمندان
ورزش و نرمش برای سالمندان

چقدر مراقب خودتان هستید؟

چقدر مراقب خودتان هستید؟

چقدر مراقب خودتان هستید؟
65 تا 85 درصد از مراقبت‌هایی که به سلامت ما منجر می‌شود محصول خود‌مراقبتی است. زمانی که آگاهانه و هدفمند از دانش و توان‌تان برای مراقبت از سلامت خود استفاده می‌کنید یعنی مراقب خودتان هستید البته گاهی این مراقبت فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان و همشهریان را نیز شامل می‌شود.
خود‌مراقبتی در زمان سلامت و بیماری معنی پیدا می‌کند. فردی که اصول خود‌مراقبتی را بداند، می‌تواند از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کند، هنگام ناخوشی‌های مزمن از خود‌مراقبت کرده و نیز از سلامت جسمی و روانی خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند.

اهمیت آگاهی نسبت به اصول خود‌مراقبتی تا آنجاست که بر آن شدیم با دکتر زهرا خزاعی‌پور، متخصص پزشکی پیشگیری و اجتماعی و دبیر علمی ششمین سمپوزیوم خود‌مراقبتی و آموزش بیمار به گفت‌وگو بنشینیم.

امروزه مزایای آموزش‌های خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن به اثبات رسیده است. برای مثال مبتلایان به دیابت به‌طور متوسط در طول یک‌سال حدود سه ساعت با یک متخصص در تماس هستند و 8757 ساعت باقیمانده را با استفاده از همان توصیه‌هایی که در آن سه ساعت گرفته‌اند یا با استفاده از مهارت‌های خودمراقبتی می‌گذرانند.

آموزش خود‌مراقبتی از کودکی

در هر سن و جنس، خودمراقبتی تعریف خاص خود را دارد. در سنین مختلف، با توجه به تغییرات مختلفی که در رشد و نمو صورت می‌گیرد باید به مواردی که با سلامت فرد در ارتباط است توجه کرد.

بخش عمده‌ای از مراقبت در کودکی توسط والدین صورت می‌گیرد و در این زمینه آموزش‌های لازم به آنها باید داده شود؛ مثل آموزش تغذیه مناسب، کنترل قد و وزن و تکامل ذهنی کودک.

اما به کودکان بزرگ‌تر می‌توان مواردی را که خود قادر به انجام آن هستند آموزش داد. البته در کودکان، آموزش خود‌مراقبتی متفاوت است و باید از روش‌ها و فیلم‌های آموزشی جالب و متناسب با سن آنها استفاده کرد. در سنین بلوغ، جوانی و میانسالی و پیری نیز بسته به جنس و شرایط فرد، آموزش خودمراقبتی باید صورت گیرد.

اصلاح تغذیه؛ اولین اصل خودمراقبتی

تغذیه مناسب در کودکی اهمیت خاصی دارد، چون مغز در این سنین در حال رشد و تکامل است و باید تمام مواد غذایی مورد نیاز به بدن برسد.

مثل روی و ویتامین D که در بعضی مناطق کمبود آن وجود دارد. در سنین نوجوانی و جوانی برای مثال دختران در معرض کم خونی هستند که باید به آن توجه شود.

در سنین پیری باید رژیم غذایی کم چرب و بیشتر غذاهای آب پز استفاده شود. به‌طور کلی در تمام سنین باید مراقب کمبود ویتامین D و سایر مواد مغذی مورد نیاز سن و جنس باشیم.

متاسفانه افزایش وزن شیوع زیادی دارد و امروزه حتی در کودکان هم شیوع آن افزایش یافته است. باید با آموزش های تغذیه‌ای مناسب پیشگیری و درمان شود.

ورزش؛ اصل بی‌رقیب سلامت

شکی وجود ندارد که ورزش و فعالیت‌های بدنی منظم و روزانه برای حفظ سلامت ضروری است، اما فعالیت بدنی می‌تواند هم در باشگاه‌های ورزشی انجام شود و هم در امور روزانه نهادینه شود.

برای مثال تا آنجا که امکان دارد از وسیله نقلیه کمتر استفاده شود و مسیرهای کوتاه، پیاده یا با دوچرخه طی شود که به کاهش آلودگی هوا هم کمک می‌کند. البته ساختار شهری هم طوری باید باشد که افراد پیاده یا دوچرخه‌سواران بتوانند براحتی تردد کنند، اما متاسفانه در بسیاری از موارد پیاده‌روهای استاندارد وجود ندارد.

با کنترل اضطراب و خشم سالم بمانید

در مضرات استرس هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. اما برای کاهش استرس هم ساختار جامعه باید اصلاح شود تا تنش‌زا نباشد و هم آموزش کنترل اضطراب و خشم باید داده شود. این آموزش‌ها باید از کودکی داده شود. یعنی کودک باید در محیط آرام و بدون پرخاشگری بزرگ شود.

آلودگی‌ محیطی، مانعی برای سلامت

آلودگی هوا، محیط‌زیست، سرو صدا و... از عواملی هستند که سلامت را تهدید می‌کنند. بخشی از این عوامل مثل آلودگی هوا بسختی قابل کنترل هستند اما بخشی از آن مثل آلودگی محیط‌زیست را می‌توان با آموزش‌های مناسب و رعایت بهداشت از سوی مردم کاهش داد. مثلا نریختن زباله در محیط‌ زیست مثل دریا، جنگل یا هر جایی که به عنوان پیک نیک می‌روید. استفاده کمتر از پلاستیک و ظروف پلاستیکی نیز در حفظ سلامت محیط زندگی‌مان بسیار اهمیت دارد.

رموز عمر طولانی و سلامت

با رعایت تمام نکات تغذیه‌ای (داشتن الگوی تغذیه‌ای سالم متکی بر مصرف بیشتر میوه و سبزیجات)، داشتن فعالیت بدنی منظم روزانه (در قالب ورزش یا پیاده‌روی)، حفظ سلامت روان با یادگیری تکنیک‌های کنترل خشم و اضطراب، کاهش مصرف سیگار و سایر مواد مضر و نیز داشتن وزن مناسب در تمام سنین می‌توان عوامل خطر سلامت را که قابل کنترل هستند بشدت کاهش داد.

به این ترتیب می‌توان با حفظ سلامت و کاهش ریسک بیماری‌ها و ناتوانی‌های فیزیکی و روانی، افزایش عمر با کیفیتی را تجربه کرد.

ورزش‌های مفید و مضر برای سالمندان

ورزش‌های مفید و مضر برای سالمندان

ورزش‌های مفید و مضر برای سالمندان
سالمندی دورانی است که فعالیت های جسمانی و روانی فرد کاهش پیدا می‌کند و ابتلا به بیماری‌های جسمی و ذهنی ممکن است منجر به احساس افسردگی در فرد شود...
یکی از روش‌های ساده‌ای که از پیری جلوگیری می‌کند ورزش است. ورزش را باید به صورت پیوسته، مدام و بر اساس اصول صحیح انجام داد.

بدون فعالیت و کار، انرژی خیلی زود تحلیل می‌رود. افرادی که تحرک کمتری نسبت به افراد پرتحرک دارند، در خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار می‌گیرند. ورزش کردن برای تمام افراد و هر گروه سنی مفید است.

تحقیقات تازه پزشکی نشان داده است که پیری زودرس، با بی‌تحرکی تسریع می‌شود. خمودگی بدن ناشی از عدم تحرک مهم‌ترین عامل ایجاد پیری زودرس است.

به طور کلی ورزش با چند هدف مهم انجام می‌شود: از جمله ورزشی که برای فعالیت‌های حرفه‌ای است، ورزشی که برای حفظ سلامتی و ایجاد نشاط و سالم ماندن بدن است و در ‌‌نهایت ورزشی که برای درمان بیماری‌ها انجام می‌شود.

ورزش سالمندان باعث تقویت عضلات، تسهیل گردش خون، کاهش تنش و انعطاف‌پذیری بدن می‌شود. ورزش علاوه بر اینکه سیستم قلبی و عروقی را تقویت می‌کند، باعث پیشگیری از پوکی استخوان و ترمیم اختلالات استخوان نیز می‌شود.

کدام ورزش ها مفیدند؟

ورزش ایروبیک و هوازی علاوه بر اینکه سیستم اسکلتی و عضلانی را تقویت می‌کند، برای سیستم قلبی، عروقی، عصبی و حالات روحی و روانی فرد نیز موثراست. ورزش غیرهوازی برای تقویت گروه خاصی از عضلات برای تقویت مفاصل انجام می‌شود، ولی عمده‌ترین ورزشی که برای سالمندان توصیه می‌شود ورزش‌های هوازی است.

پیاده روی، شنا کردن و دوچرخه سواری به عنوان ورزش‌های سودمند به سالمندان پیشنهاد می‌شوند. سالمندان اگر بتوانند به مدت 30 دقیقه ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی، را در بیشتر روزهای هفته یا هر روز هفته انجام بدهند بسیار سودمند خواهد بود.

پیاده‌روی یکی از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای سالمندان است

انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن چون پیاده‌روی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات بازکننده ستون فقرات پشت باعث بهبود خمیدگی قامت می شوند و ترکیب این دو به همراه ورزش‌های تعادلی و بهبود فضای داخل منزل و محیط کار از جمله مواردی است که می‌تواند به پیشگیری از زمین خوردن و شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان کمک کند.

کدام ورزش ها توصیه نمی شوند؟


انجام ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال، دویدن سریع و یا ورزش‌های رزمی خشن در سالمندان توصیه نمی‌شود.

ورزش‌های گروهی و ورزش‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی هر بیمار تجویز می شوند، ممکن است باعث تشدید بیماری‌ها و حتی ایجاد بیماری جدید شوند.

ورزش‌هایی که در آن بیمار کمر و پشت را خم می‌کند و یا ورزش‌هایی که در آن بیمار عضلات پشت ساق و ران‌ها را کشش می دهد، ممکن است برای مبتلایان به تنگی کانال نخاعی مفید باشد، اما برای مبتلایان به پوکی استخوان مناسب نیستند. برعکس تقویت عضلات بازکننده پشتی برای مبتلایان به پوکی استخوان مفید است، اما درد و ناراحتی مبتلایان به تنگی کانال نخاعی را تشدید می کند.

قبل از ورزش با پزشک مشورت کنید


انجام ورزش به اندازه داروها و گاه بیش از آن نیاز به دانش و تجربه دارد. به همین علت تجویز ورزش باید مانند نسخه دارویی توسط پزشک یا درمانگر باتجربه تجویز شود.

میزان و نوع ورزش برای هر سالمند متفاوت است و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام گیرد. در تجویز ورزش باید مواردی نظیر نوع ورزش، شدت، مدت زمان و تعداد جلسات آن در هفته مشخص باشد.

برخی افراد که سابقه بیماری‌های قلبی، بالا بودن فشارخون و... دارند باید برنامه‌ریزی ورزشی دقیق‌تری نسبت به سایر افراد داشته باشند. لذا برای شروع یک برنامه‌ ورزشی در فرد سالمند ابتدا باید با پزشک مشورت کرد

یکی از موارد مهمی که در مورد سالمندان مهم است و باید حتما به آن توجه شود این است که افراد بالای 45 سال اگر می‌خواهند ورزش کنند، حتما باید بررسی کامل قلبی و عروقی شوند و بر اساس میزان توانایی، ورزش مناسب برای آنان تجویز شود که در غیر این صورت فشارهای شدید ناشی از ورزش آسیب‌های جبران ناپذیری را به آنان وارد می‌کند.

چگونه ورزش را آغاز کنیم؟

قبل از هر ورزش، سالمندان باید به مدت 5 دقیقه بدن خود را گرم کنند، آهسته راه رفتن و نرمش‌های سبک نیز برای گرم شدن و آماده شدن بدن برای انجام ورزش روزانه مناسب است.

اگر سالمندی تا به حال ورزش نکرده است، بهتر است که آرام و آهسته ورزش کردن را آغاز کند و اکثرا با ورزش‌هایی آغاز کند که با انجام آن راحت‌تر است.

آرام ورزش کردن سبب می‌شود که کمتر به خود آسیب بزند و در ابتدای کار مانع از دردهای عضلانی و مفصل می‌شود.

پیاده روی یکی از بهترین ورزش‌ها برای آغاز کار است و می‌توان آرام آرام مدت و شدت آن را بالا برد.

توصیه های لازم

- دقت در زمان شروع ورزش سالمندان بسیار مهم است. ضمن اینکه هر گونه ورزشی نیز برای این افراد مناسب نیست.

- محیط انجام ورزش باید آرام و فرد سالمند باید پوشش مناسبی داشته باشد.

- جلوگیری از تعریق و نوشیدن مایعات کافی مهم است تا فرد دچار کم آبی بدن نشود.

- زمینی که فرد در آن پیاده‌روی می‌کند، نرم باشد و بهتر است سراشیبی نداشته باشد.

- اگر سالمندان بیرون از خانه، مشکل دارند از تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده کنند. ولی در کل به سالمندان توصیه می‌کنیم که حداقل هر روز 15 دقیقه ورزش کنند.

- باید مشخص شود که کدام قسمت از بدن سالمندان دچار ضعف است که از وزنه‌های کوچک استفاه کنند و ورزش‌های تعادلی را نیز تحت نظر پزشک انجام دهند، مثلا راه رفتن در خط مستقیم به تعادل در راه رفتن کمک می‌کند.

مفهوم خانواده سالم

مفهوم خانواده سالم

مفهوم خانواده سالم
مفهوم خانواده سالم همچون شخصیت سالم تامل برانگیز است. با شخصیت سالم مفاهیمی همچون سلامت روان تداعی می‌شود و با خانواده سالم مولفه‌هایی نظیر پیوندهای محکم میان اعضا، ارتباطات انسانی پویا و بالنده و هدف‌ها و آرمان‌های مشترک به ذهن آدمی خطور می‌کند. اما به راستی خانواده سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟
دادوستدهای فکری و عاطفی اعضای این خانواده چگونه است؟ و آیا امکان تحقق خانواده سالم تا چه اندازه منطقی به نظر می‌رسد؟انسان موجودی انتخابگر است و در بیشتر اوقات زندگی دست به انتخاب می‌زند و لیکن یکی از انتخاب‌هایی که نتیجه و پیامد آن برای همه عمر ماندگار خواهد بود همسر گزینی است و لذا دقت و دوراندیشی در این گزینش، امری منطقی می‌نماید. در نگاه اول، معیارهای متنوعی به چشم می‌خورد که امر انتخاب را قدری دشوار می‌سازد ولی در نظر گرفتن سه نکته زیر از دشواری مساله می‌کاهد.نکته اول اینکه،ملاک مورد نظر پدیده ای گذرا نبوده، بلکه نسبتا پایدار باشد.

مثلا عامل زیبایی ابتدا جلب نظر می‌کند، وحال آنکه به مرور زمان رنگ می‌بازد در حالی که خصوصیات اخلاقی بستگی به عامل گذشت زمان ندارد و به تدریج احتمال قوت گرفتن آنها نیزهست.نکته دوم اینکه، ملاک مورد نظر صرفا جنبه بیرونی و ظاهری نداشته باشد، بلکه درونی بوده و ریشه در اعماق وجود انسان داشته باشد. ویژگی‌های شخصیتی نظیر تدبیر زندگی و خلاقیت و امثال آن، جنبه ذاتی و درونی دارد در حالی که خصوصیتی نظیر تمکن مالی، جنبه عارضی داشته عامل ریشه داری تلقی نمی شود.نکته سوم اینکه، ملاک مورد نظر به نحوی حافظ ارزش‌های انسانی باشد نظیر باورهای دینی و ایمانی که قادر به حراست از زندگی مشترک است. در حالی که همه ملاک‌ها اینگونه نیستند نظیر جذابیت‌های ظاهری که به لحاظ موقعیت خاص خود در صورتی که فرد از تسلط نیرومندی برخوردار نباشد وی را مستعد برخی آسیب‌های اخلاقی می‌سازد.تنوع و پیچیدگی معیارها،بعضا پدیده همسر گزینی را با دشواری مواجه می‌کند با این حال شناخت معیارها و میزان اهمیت آنها تا حدودی از این دشواری می‌کاهد از این رو به برخی از مهم‌ترین ملاک‌ها اشاره می‌کنیم؛

معیارهای شناختی

موضوعاتی همچون شخصیت فرد، ساختار آن، تیپ شخصیتی مثل درون گرا یا برونگرا بودن صفات شخصیتی متانت، وقار یا رویکردهای شخصیتی مانند مثبت گرا، منفی گرا یا واقع گرا در ازدواج باید مورد بررسی قرار گیرد. معیارهای روان شناختی در مقایسه با برخی ملاک‌های دیگر، از جنبه پایدارتری برخوردار است.

معیارهای زیباشناختی

از نگاه عده ای، وجود برخی ویژگی‌ها نظیر زیبایی و جذابیت در زوجین به ویژه در زن، عامل مهمی در ازدواج تلقی می‌شود. البته نمی توان تاثیر این عوامل را انکار کرد و لیکن تا چه اندازه باید برای آن اهمیت قائل شد.بعضی برای زیبایی ظاهری اصالت قائلند و عوامل دیگر را از لحاظ اهمیت در درجه دوم می‌دانند. در حالی که وجود زیبایی و جذابیت به تنهایی نمی تواند برای تشکیل زندگی کفایت کند. زیرا زندگی مشترک، وظایف مسئولیت‌ها و به تبع آن دشواری‌هایی دارد که با تاکید بر زیبایی نمی توان از عهده آنها برآمد، لذا زیبایی و جذابیت برای پیوند زن و مرد شرط کافی محسوب نمی شود و چنانچه در کنار زیبایی ظاهری ویژگی‌هایی نظیر رفتار مناسب و منش مطلوب وجود نداشته باشد زندگی مشترک حالت کسل کننده پیدا می‌کند و از شور و جاذبه تهی می‌شود.

معیارهای علمی و فرهنگی

عواملی همچون میزان تحصیلات، مدارج علمی، اندوخته‌های فرهنگی زن و مرد و نیز آشنایی به فناوری و مهارت‌های جدید و روزآمد به عنوان بخشی از ملاک‌های ازدواج مورد تامل جوانان قرارمی گیرد. بی شک تناسب تحصیلات عامل مثبت و تاثیرگذاری بر روند تفاهم زوجین محسوب می‌شود، زیرا انگیزه کافی و فضای فرهنگی، برای ارتباط کلامی و روحی با یکدیگر وجود دارد و این امر می‌تواند زمینه ساز همگرایی فکری و فرهنگی عمیقتر شود، ولی نباید چنین نتیجه گیری کرد که فقدان این پدیده علت ناسازگاری و عدم تفاهم زوجین تلقی شود، زیرا این نوع عوامل بسته به زمینه فکری و معرفتی زن و مرد، مورد تفسیرقرار می‌گیرد.

معیارهای تکوین رشد

مساله سنی زوجین است و اینکه چه سنینی برای ازدواج دختر و پسر مناسب‌تر بوده و اختلاف آنان از لحاظ سن چه اندازه باید باشد. صاحب نظران غالبا از تعیین محدوده سنی خاصی در این زمینه پرهیز نموده آن را منوط به تحقق عامل دیگری با عنوان رشد فکری یا بلوغ روانی می‌دانند، یعنی معتقدند که ابتدا فرد باید به رشد فکری لازم برسد و آنگاه برای تشکیل خانواده اقدام نماید.

بازنشستگان نمونه تقدیر می شوند



  بازنشستگان نمونه تقدیر می شوند/ ۳۱ مرداد آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار
مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: از بازنشستگان نمونه کشوری ۱۵ شهریورماه سال جاری همزمان با ۲۵ ذی الحجه و برگزاری سیزدهمین دوره بزرگداشت «روز خانواده و تکریم بازنشستگان» تقدیر می شود.‏
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، زهرا زاده غلام ‏افزود: بازنشستگان کشوری علاقه مند می ‏توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی cspf.ir و در لینک «بانک اطلاعات نخبگان» ثبت ‏نام کرده و مستندات لازم را در مهلت مقرر ارائه کنند.
زاده غلام تصریح کرد: مهلت ثبت نام و ارسال مستندات و مدارک لازم از سوی بازنشستگان کشوری علاقه مند تا ۳۱ مردادماه سال جاری است و این تاریخ به هیچ عنوان قابل ‏تمدید نخواهد بود.
دبیر سیزدهمین مراسم بزرگداشت روز خانواده و تکریم از بازنشستگان، اظهار داشت: انتخاب بازنشستگان نخبه در هر استان کشور در شش محور «علوم، آموزش و پژوهش»، «فرهنگ و هنر»، «کارآفرینی و ایجاد اشتغال»، «فعالیت‌های اجتماعی و عام المنفعه»، «فعالیت‌های ورزشی و تندرستی» و «ایثار و فداکاری» خواهد بود و در هر محور یک نفر با رأی کمیته داوران انتخاب و مورد تقدیر قرار می گیرد.
زاده غلام با بیان اینکه مهمترین هدف فراخوان انتخاب بازنشستگان نمونه، شناسایی بازنشستگان نخبه، افزایش انگیزه و ترغیب بازنشستگان به ایجاد خلاقیت ،کارآفرینی و حضور موثر و پویا در جامعه است، اظهار داشت: ‏بازنشستگان باید آثار یا فعالیت های مورد نظر در هر محور انتخابی را که پس از دوران بازنشستگی انجام داده یا خلق کرده اند، در بانک اطلاعات نخبگان ثبت کنند.
وی افزود: کمیته داوران براساس مدارک و مستندات ارسال شده و پس از بررسی موارد مطرح شده، در هر استان شش نفر و در ابعاد ملی نیز شش نفر را به عنوان بازنشستگان نمونه معرفی خواهد کرد که در مراسم بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، مورد تقدیر قرار می گیرند.
زاده غلام یادآور شد: در تلاش هستیم تا در تهران این مراسم با حضور یکی از مقامات ارشد کشوری به ویژه شخص رئیس جمهوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود. در استان ها نیز با حضور مقامات ارشد آن استان برگزار می شود.
وی تصریح کرد: بازنشستگان نخبه و برگزیده ای که در سنوات گذشته به عنوان بازنشسته نخبه مورد تقدیر قرار گرفتند نیز به شرط انجام فعالیت یا خلق آثار جدید در این مدت می توانند برای ثبت نام و شرکت در این جشنواره اقدام کنند.
مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اعضای کمیته استانی برگزاری مراسم ۲۵ ذی الحجه، گفت: در این کمیته، یکی از معاونین استاندار (رئیس)، مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ورزش و جوانان، رئیس شورای موقت کانون های بازنشستگی استان و تعدادی از بازنشستگان نخبه استانی عضو هستند.
سیزدهمین دوره بزرگداشت «روز خانواده و تکریم بازنشستگان» با هدف ارج نهادن به سال ها تلاش صادقانه و تجارب ارزشمند بازنشستگان کشوری و پاسداشت حرمت بزرگان و سالمندان در خانواده و اجتماع، از سوی صندوق بازنشستگی کشوری ۱۵ شهریورماه ۹۷ به صورت همزمان در تهران و مراکز استان های کشور برگزار خواهد شد.


خواص میوه انبه

خواص میوه انبه

خواص میوه انبه
انبه میوه ای بسیار خوشمزه است که خیلی وقت ها ممکن است دوستداران آن فراموش کنند که فواید بسیار زیادی هم دارد.
میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

 

ارزش غذایی

 

یک فنجان (حدود 225 گرم) انبه حاوی مواد زیر است :
• 105 کالری
• 76 درصد ویتامین C (آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی)
• 25 درصد ویتامین A (آنتی اکسیدان و تقویت کننده بینایی)
• 11 درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین های B (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری های قلبی)
• 9 درصد فیبر سالم پروبیوتیک
• 9 درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم های مهم جهت گلبول های قرمز خون می باشد)
• 7 درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)
• 4 درصد منیزیم

 

فواید انبه برای سلامتی

 

1- پیشگیری از سرطان :

 

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدان انبه از سرطان های روده، سینه، خون و پروستات پیشگیری می کند. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل گالات و همچنین آنزیم های مختلف می باشد.

 

2- کاهش کلسترول :

 

محتوی بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می کند.

 

3- پاکسازی پوست :

 

هم داخلی و هم خارجی برای پوست قابل استفاده است. انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش ها را از بین می برد.

 

4- سلامت چشم :

 

یک فنجان انبه خرد شده 25 درصد از میزان موردنیاز روزانه از ویتامین A را فراهم می کند که به بهبود بینایی کمک کرده و از شب کوری و خشکی چشم جلوگیری می کند.

 

5- قلیایی کردن کل بدن :

 

اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می کند.

 

6- کمک به دیابتی ها :

 

انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک می کند. در یک داروی خانگی سنتی برگ های آن را در آب جوشانده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشانده را صبح مصرف می کردند. انبه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد (60-41) به همین علت مصرف متوسط از آن سطح قندخون را بالا نخواهد برد.

 

7- افزایش قوای جنسی :

 

انبه تغذیه سالم زندگی سالم - بسیار خوبی از ویتامین E می باشد. بااین حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است.

 

8- تقویت گوارش :

 

پاپایا تنها میوه ای نیست که حاوی آنزیم هایی است که پروتئین را تجزیه می کنند. میوه های زیادی مثل انبه نیز هستند که این خاصیت مفید را دارند. فیبر موجود در انبه همچنین به هضم و دفع غذا کمک می کند.

 

9- کمک به دفع گرما :

 

گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن کمک می کند.

 

10- تقویت سیستم ایمنی بدن :

 

میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

 

واقعیات و جزئیات

 

• نسبت به همه میوه ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه ها بیشتر است.
• این میوه متعلق به 4000 سال پیش بوده است.
• این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام هندی هم خانواده است.
• این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می شود، به “سافدا” (safeda) معروف است.
• انبه 1000 نوع مختلف دارد.

 

احتیاطات

 

• اگر به پلاستیک خام حساسیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انبه و به ویژه انبه کال هم حساسیت بدهید. این واکنش به خاطر وجود اسیدآناکاردیک است.
• پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است، ماده شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.
• برخی دلالان و فروشندگان برای رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می کنند که ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، به همین دلیل بهتر است از انبه ارگانیک استفاده کنید. اگر انبه خریداری شده شما ارگانیک نیست، قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید یا یک شب در آب خیس کنید.

 

خواص داروئی انبه

 

1- خواص میوه انبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است. انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد.
2- انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است.
3- انبه تقویت کننده قوای جنسی است.
4- رنگ صورت را درخشان می کند.
5- دهان را خوشبو می کند.
6- ادرارآور است.
7- یبوست را برطرف می کند.
8- انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است. بنابراین دستگاه گوارش را ضد عفونی و تمیز می کند.
9- انبه تمیز کننده خون می باشد.
10- خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد.
11- انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آورد.
12- برای رفع اسهال مفید است.
13- خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد.
14- برای درمان بواسیر مفید است.
15- عطش را برطرف می کند.
16- انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آن را با سکنجبین بخورند.

 

خواص مغز هسته انبه

 

• انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که به جای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد.
• خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند.
• برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود.
• سرفه های سخت را درمان می کند.
• درمان کننده بواسیر خونی است.
• خانمهایی که دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند.
• مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است.
• برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است.
• ضد استفراغ است.

 

دیگر خواص درخت انبه

 

1- گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند.
2- اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود 3 گرم آن را با 10 گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند.
3- صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتیهای پوست مفید است.
4- برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید.
5- برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید.

۱۱ مُسکن گیاهی و طبیعی

مصرف داروهای شیمیایی یکی از عادات روزمره انسان‌هاست اما نمی‌توانیم تصور کنیم استفاده از آن‌ها چه مضراتی برای‌ بدن به همراه دارد.

بهترین مسکن های طبیعی را بشناسید+اینفوگرافی امروزه مصرف قرص‌های مسکن شیمیایی به‌دلیل سرعت عملی که در کاهش درد دارند‌، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

با وجود آسیب‌ها و عوارضی که مصرف این مسکن‌ها در پی دارد، روز به روز تعداد مصرف کنندگان این قرص‌ها افزایش می‌یابد.

استفاده از داروهای شیمیایی یکی از طبیعی‌ترین عادات روزمره انسان‌ها به حساب می‌آید؛ بدون فکر، این داروها را مصرف می‌کنیم و حتی قابل تصور نیست استفاده از آن‌ها چه مضراتی برای بدن به همراه دارد.

امروزه علم ثابت کرده است که برای کاهش درد جایگزین‌های مناسب و طبیعی وجود دارند اما فراموش نکنید، در مواقعی که گرفتار دردهای شدید و ممتد می‌شوید، این مواد کارساز نیستند و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

در این اینفوگرافی با این چند گیاه طبیعی آشنا می شوید.

بهترین مسکن های طبیعی را بشناسید+اینفوگرافی