خواص سرکه

سرکه ضد سرطان و درمان کننده دیابت

سرکه که از دوران باستان مورد توجه اطبا بوده،سبب بهبود حساسیت بدن نسبت به انسولین می شود و در کاهش قند خون و درمان دیابت نوع 2 موثر است.


سرکه به طور عمده از ترکیب اسید استیک و آب تولید می شود. سرکه علاوه بر مصارف خوراکی، در پزشکی و صنعت نیز کاربرد دارد و خواص پاک کنندگی آن فوق العاده است. معمولا سرکه از انگور یا سیب تهیه می شود و خواص طبی آن از دوران باستان مورد توجه بوده است.

برخی از خواص پزشکی و صنعتی این مایع ارزشمند به قرار زیر است
***** به کاهش وزن کمک می کند
هر قاشق سرکه فقط حاوی سه کالری است و باکتری های موجود در آن به کاهش وزن کمک می کنند.

***** باعث از بین رفتن برخی باکتری ها می شود
سرکه در نابودی پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) به ویژه باکتری های بیماری زا موثر است. بقراط، پدر طب مدرن، بیش از دو هزار سال پیش از سرکه برای ضدعفونی کردن زخم ها استفاده می کرده است. این مایع با مهار باکتری های ای کولای، از فساد مواد غذایی جلوگیری می کند. سرکه در درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش موثر است.

***** باعث کاهش قند خون می شود و در درمان دیابت موثر است
سرکه باعث بهبود حساسیت بدن نسبت به انسولین می شود و در کاهش قند خون و درمان دیابت نوع 2 موثر است.
خوردن دو قاشق سرکه سیب قبل از خواب، باعث کاهش قند خون ناشتا می شود.

***** برای قلب مفید است
بیماری های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شوند. بیماری های قلبی بر اثر چند عامل بیولوژیکی خطرناک بوجود می آیند و سرکه چند مورد از این عوامل خطر را از بین می برد.

**** دارای خواص ضد سرطانی است
مطالعات نشان می دهد که سرکه باعث نابود شدن سلول های سرطانی می شود و تومور را کوچک می کند.
-دردرمان آکنه موثر است
-از اسپاسم روده جلوگیری می کند
-در درمان اسهال موثر است
-در درمان سکسکه موثر است
-مانع سوء هاضمه می شود
-از گرفتگی بینی جلوگیری می کند
-باعث کاهش اشتها می شود
-در درمان شوره سر موثر است
-خواص ضد پیری دارد
-به جذب کلسیم کمک می کند
-باعث کاهش فشار خون می شود
-تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش می دهد
-دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و از اکسید شدن سلول ها جلوگیری می کند
-حاوی پتاسیم است
-باعث تعادل PH خون می شود

آجیل عید

باید و نباید مصرف آجیل در ایام تعطیلات نوروز

 اگرچه انواع آجیل و مغزها مانند فندق، گردو و پسته که به صورت خام یا بو داده و خشک مصرف می شوند، نقش مهمی در تأمین سلامتی بدن ایفا می کنند اما محققان انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی نسبت به مصرف بی رویه آن در ایام تعطیلات نوروز هشدار دادند.


انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ، با فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی استفاده از انواع آجیل در بین مردم افزایش می یابد که ضروری است مصرف کنندگان این مواد غذایی از ارزش تغذیه ای و میزان مصرف آن آگاه باشند.

این دسته از مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، اسیدهای چرب مفید، مواد معدنی و ویتامین ها هستند.
*** فواید انواع مغزها و آجیل
*انواع مغزها منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری برای رشد و نمو کودکان و نوجوانان در حال رشد هستند. بنابراین به عنوان یکی از میان وعده های غذایی مناسب، توصیه می شوند.
*مغزها مانند گردو و بادام، یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که برای سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و با داشتن نقش آنتی اکسیدانی، می تواند در خنثی کردن مواد سرطانزا (رادیکالهای آزاد) نقش داشته باشد و می تواند در پیشگیری از بروز بیماریهایی مانند سرطان، مفید باشد.
*این مواد خوراکی سرشار از کلسیم و فسفر هستند که به سلامت و استحکام استخوانها و دندانها کمک می کنند.
*آجیل ها منبع سرشار منیزیوم هستند که این ماده می تواند در تعدیل عملکرد ماهیچه ها و اعصاب موثر باشد.
*انواع آجیل و مغزها مانند بادام، گردو و بادام زمینی با داشتن اسیدهای چرب ضروری (امگا-3) باعث حفظ سلامتی سلولهای بدن، نرمی پوست و کاهش کلسترول بد خون می شود.
*انواع مغزها دارای مقادیر مناسبی از انواع ویتامینها نظیر ویتأمین E و اسیدفولیک ( از ویتامینهای گروه B) هستند که نقش آنتی اکسیدانی دارند.
* این مواد غذایی منبع سرشار مواد معدنی نظیر آهن، روی، مس و پتاسیم هستند که به پیشگیری از کم خونی و سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

***نبایدهای مصرف آجیل:
باتوجه به ارزش تغذیه ای انواع مغزها خوردن بیش از حد این مواد غذایی به ویژه در ایام نوروز، می تواند موجب منجر به بروز مشکلات گوارشی و افزایش وزن شود. هر یک گرم از هر نوع چربی حتی انواع مفید آن، 9 کیلوکالری انرژی تولید می کند که در صورت عدم مصرف آن در فعالیتهای بدنی، به صورت چربی ذخیره خواهد شد.
نکته قابل توجه دیگر در مورد آجیل ها این است که از آنجایی که چربی آنها از نوع غیراشباع است ، در برابر حرارت حساس بوده و با حرارت دادن بیش از حد، تبدیل به مواد مضر برای سلامت خواهند شد. بنابراین برای بهره مندی از فوایدآنها، باید از حرارت دادن بیش از حد به آنها خودداری کنیم.
همچنین به منظور کاهش دریافت نمک و شکر اضافی، بهتر است تا حدامکان از مصرف آجیل های شور و شیرین پرهیز نموده و آنها را با طعم طبیعی مصرف کنیم. همچنین در تهیه خانگی انواع آجیل، می توانیم از طعم دهنده های دیگر مانند آبلیموی تازه طبیعی استفاده کنیم.

چرا افسردگی ؟

احساس افسردگی در کوتاه‌مدت می‌تواند برای همه افراد طبیعی باشد، اما هنگامی که این احساس در فرد از چند روز بیشتر شود و هفته‌ها به طول بیانجامد، فرد دچار بیماری افسردگی است.
افسردگی یک بیماری روانی است که احساس غم و ناراحتی مداومی را در فرد ایجاد می‌کند. همه افراد از بزرگ و کوچک ممکن است در برهه‌هایی از زندگی به افسردگی دچار شوند. احساس افسردگی در کوتاه‌مدت می‌تواند برای همه افراد طبیعی باشد، اما هنگامی که این احساس در فرد از چند روز بیشتر شود و هفته‌ها به طول بیانجامد، فرد دچار بیماری افسردگی است. 

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند؟
ابتلا به افسردگی در همه سنین و همه افراد می‌تواند رخ دهد. برخی از افراد اما بیش از دیگران در معرض این بیماری هستند. زنان، کسانی که دوستانی افسرده دارند، آن‌هایی که به بیماری خطرناکی مبتلا هستند، افرادی که کسی را در زندگی‌اشان از دست داده‌اند، کسانی که تجربیات بدی در دوران کودکی‌اشان داشته‌اند و... .

علائم افسردگی را شناسایی کنید

افسردگی علائم مختلفی دارد. عمدتا این علائم ئر علائم جسمی، شناختی، هیجانی و انگیزشی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بخشی از علائمی که در یک فرد افسرده می‌تواند وجود داشته باشد را می‌خوانیم.
-    نا آرامی
-    احساس بی‌ارزشی
-    خواب کم یا خواب زیاد
-    نداشتن علاقه برای انجام فعالیت‌های لذت‌بخش
-    سردرد
-    گرفتگی عضلات و یا ابتلا به مشکلات گوارشی
-    کاهش میل جنسی
-    گریه‌کردن‌های بدون کنترل و بی‌دلیل
-    احساس خستگی
-    انزوای اجتماعی
-    داشتن دردهای بدنی
-    کاهش یا افزایش وزن
-    خشمگین شدن
-    بی‌تفاوتی
-    بزرگ‌کردن اشتباهات گذشته و انتقادهای مداوم از خود
-    دل مشغولی به مرگ و احساس مرگ و فکر کردن به خودکشی و....


عارضه‌های افسردگی چطور خود را نشان می‌دهند؟

فرد مبتلا به افسردگی، ممکن است برای گریختن از احساسات و افکار منفی دست به اقداماتی بزند و یا دچار مشکلات و حالت‌های خاصی گردد. اعتیاد به مواد مخدر و الکل، اضطراب، ایجاد مشکل در کار و درس، مشکلات خانوادگی، آسیب رساندن به بدن و ... از این دست هستند. علائم و عوارض افسردگی در افراد مختلف به اشکال مختلفی دیده می‌شوند، که این بستگی به نحوه زندگی و شخصیت آن‌ها دارد.

اقداماتی که می‌توانند جلوی افسردگی را بگیرند

راهکارهای مقابله با افسردگی بسیار زیاد هستند. این راهکارها را به طور کلی می‌توان در ایجاد تغییر در زندگی و کمک گرفتم از اجتماع و داشتن افکار مثبت خلاصه کرد. روان‌شناسان و پزشکان راه‌حل‌های گوناگون و متفاوتی را برای دور شدن از احساس افسردگی برشمرده‌اند که در ادامه بخشی از آن می‌آید.

- ورزش کردن یکی از کارهایی است که همه به آن توصیه می‌کنند. ورزش باعث آزادشدن اندروفین می‌گردد که سیستم ایمنی بدن را تقویت و به داشتن خلق و خوی خوب کمک می‌کند.

- نقاشی کنید، بنویسید، ببافید، عکاسی کنید و... . این کارها و هر کار مشابه دیگری که از دستتان برمی‌آید، به این دلیل توصیه می‌شوند که علاوه بر آرام کردن ذهن سبب ایجاد خلاقیت در فرد می‌گردند. 

- چهره‌ و ظاهرتان را تغییر دهید. تغییر چهره – کارهایی مانند کوتاه کردن مو، آرایش کردن، لبخند زدن به اشکال مختلف و... – و تغییر ظاهرتان از طریق تغییر و تنوع در پوشش به کسب روحیه شما کمک خواهد کرد. 

- ارتباط میان جسم و روح دلیل محکمی برای داشتن تغذیه مناسب و سالم در جهت دوری از افسردگی است. بنابراین به جای شیرینی و چربی، سزیجات و میوه بخورید.

- یکی از دستورات یوگا کشیدن نفس‌های عمیق است. با نفس‌های عمیق روح خود را آرام کنید. به طور کامل هوا را از دهان بیرون دهید و دماغ تو بکشید و تا 4 . نفس خود را نگه داشته و تا 7 بشمارید و سپس آن را با شمارش تا 8 آرام آرام بیرون دهید. این کار را دوبار در روز انجام دهید.

- بنابر تحقیقات، مصرف امگا 3 موجب رفع افسردگی خواهد شد.

- با خودتان مکالمه مثبت برقرار کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب و افکار منفی خواهد شد.

- خوردن سه گیاهِ سنبل الطیب، چای سبز و بابونه می‌تواند به آرامش شما کمک کند. این گیاهان هر کدام اثرات مختلف و البته مشابهی دارند که باید دمنوش آن‌ها را میل کنید.

- طبق گزارش سایت کامن هلت روزانه زمانی را برای قرارگیری در فضای آزاد و نور خورشیداختصاص دهید.

- خود را در اجتماع‌های شاد و در ارتباط با افراد شاد قرار دهید. صحبت کردن و گذراندن وقت با این افراد بسیار موثر است.

کلسیم، منیزیم و روی بخورید چرا که خلق شما را تثبیت می کنند. کمبود این مواد در بدن موجب عصبایت، تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی و در نهایت افسردگی می شود.

- خوردن نوشیدنی‌های محرکی مانند قهوه و الکل را کنار بگذارید و یا دست کم آن‌ را کاهش دهید.

- در تکنیک رفتاری که برگرفته از نظریات اریک فروم است، قرار گرفتن در کنار طبیعت باعث ایجاد علاقه و انگیزه برای ادامه حیات می‌گردد.

- ایجاد یک هدف هرچند کوچک می‌توان روحیه زندگی ایجاد کند و فرد را از افسردگی برهاند.

- به گفته محققان کاهش وزن می‌تواند افسردگی را از شما دور ‌کند. در بررسی‌های انجام شده در میان آن‌ها که اضافه وزن داشته و به افسردگی نیز مبتلا بودند، پس از گذشت 6ماه از برنامه کاهش وزن، افسردگی آنها به شکل قابل‌توجهی کمتر شد.

سنجد

سنجد موثر در درمان آرتروز

سنجد جزو معدود گیاهانی است که تمام بخش های آن از جمله چوب، برگ، میوه و ریشه، قابل استفاده هستند.


سنجد میوه گیاهی به نام Elaeagnus angustifolia است که بیشتر در آسیای غربی و میانه، ایران، افغانستان، قزاقستان و ترکیه کشت می شود و به تازگی کشت آن در شمال آمریکا رواج پیدا کرده است.
گیاه سنجد درختچه هایی خاردار به طول تقریبی 5.7 متر هستند که در اوایل تابستان میوه می دهند. سنجد خواص دارویی فوق العاده ای دارد که در این گزارش به برخی از این خواص اشاره شده است.
***در درمان آرتروز و دردمفاصل موثر است
پودر سنجد در درمان آرتروز و درد مفاصل، به ویژه در ناحیه زانو موثر است.
*** موثر در درمان سرماخوردگی
روغن سنجد و میوه آن یک معجون بی نظیر در درمان انواع سرماخوردگی محسوب می شود و علایم برونشیت را کاهش می دهد.
*** سرشار از انواع ویتامین ها
سنجد حاوی ویتامین های A، C ، E و دیگر ترکیبات زیستی فعال است.
**** در درمان سرطان موثر است
ترکیبات موجود در سنجد رشد سلول های سرطانی را معکوس می کند.
-آب گیاه سنجد باعث کاهش تب می شود
-در کاهش درد موثر است
-خواص ضد التهابی دارد
-گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی قوی است
-در درمان کولیت موثر است
-به بهبود زخم های چرکی کمک می کند
-باعث بهبود عملکرد قلب می شود
-در درمان اسهال موثر است
-جزو معدود میوه هایی است که دارای اسید های چرب غیر اشباع است
-چوب درخت سنجد یک منبع سوخت گرانبها است
-از برگ درخت سنجد و ریشه آن در صنعت عطر و خوشبوکننده استفاده می شود
-صمغ درخت سنجد کاربرد گسترده ای در کارخانه های تولید پارچه دارد
-باعث تثبیت اکسیژن در محیط زیست می شود
-باعث تقویت معده می شود
-در درمان خارش پوست موثر است

سبزیجات

پرخوری و اشتهای کاذب از جمله معضلاتی است که افراد گاهی به آن دچار می‌شوند.
پیام فرح بخش متخصص تغذیه بیان کرد: به طور کلی خوردن غذا به فرد آرامش می دهد خصوصا مصرف خوراکی های شیرین که سبب ترشح هورمون سروتونین در مغز شده و احساس خوشایند آرامش را در فرد ایجاد می‌کند، در این میان برخی افراد غذا می خوردند تا خود را آرام کنند نه این که احساس گرسنگی خود را رفع کنند در واقع شخص با خوردن خود را سرگرم می‌کند.

وی اذعان کرد: یکی از راههای مهار اشتهای کاذب استفاده از غذاهایی است که ارزش غذایی کمی دارند و شخص را سرگرم می‌کند، یکی از این مواد غذایی سبزیجات هستند که به دلیل کالری کم برای مهار اشتهای کاذب مناسب هستند یک واحد سبزیجات پخته 25 کالری انرژی دارد و تقریبا روزانه مقدار ناچیزی از کالری مصرفی فرد را به خود اختصاص می‌دهند به همین دلیل سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، کلم، خیار، گوجه، قارچ و کرفس بهترین گزینه هستند چرا که منبع خوب ویتامین بوده و هم اشتهای فرد را سرکوب می کند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر راهکارهای مهار این معضل ترک محلی است که غذا در دسترس قرار می گیرد همچنین جویدن آدامس و شروع فعالیت های فیزیکی چون ورزش می‌توانند مفید واقع شوند.

معجون معجزه گر

فرمول عمومی این ماده مقوی به قرون وسطی بازمی گردد زمانی که مردم از انواع بیماری ها و همه گیری ها ی رنج می بردند.
به طور خلاصه ین ماده مقوی برای درمان تمام بیماری ها مفید است و سیستم ایمنی را تقوت می کند و به عنوان ماده ای ضد ویروس،باکتری، قارچی و انگلی نقش داردو در بهبود شدیدترین عفونت ها موثر است.

24 اونس  700 میلی لیتر سرکه سیب 
¼ فنجان سیر خورد شده 
¼ فنجان پیاز خورد شده
2 فلفل تازه
¼ فنجان رنده شده زنجبیل
2 قاشق غذاخوری ریشه خردل رنده شده
2 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و یا 2 تکه ریشه زردچوبه

طرزتهیه:
به جز سرکه تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه، ترکیب کنید.
مخلوط را به یک شیشه انتقال دهید.
سرکه سیب  در ظرف بریزید و آن را تا بالای شیشه پر کنید. بهترین است 3/2 از شیشه شامل مواد خشک، و بقیه با سرکه پر شود.
مخلوط رابه خوبی تکان دهید و به مدت 2 هفته ،شیشه را در جای خنک و خشک نگه دارید .به خوبی چند بار در روز شیشه راتکان دهید.
بعد از 14 روز، مخلوط به خوبی فشرده شده است. برای دستیابی به نتایج بهتر، گازاستریل روی آن قرار دهیدو به خوبی آن را فشار دهید تا کل آب بیرون بیاید؛ از بقیه مخلوط خشک در هنگام پخت استفاده شود 

سیر آنتی بیوتیکی قوی
که دارای  فواید بسیاری برای سلامتی است. آنتی بیوتیک های شیمیایی باکتری های مفید برای بدن را نیز از بین می برنداما سیر این نوع باکتری های را در بدن افزایش می دهد. ای ن ماده یک ضد قارچ قوی است که که همه مواد آنتی ژن ،‌پاتوژن  و میکروارگانیسم ای بیماری ز را از بین می برد.

پیاز 
خواصی مشابه سیر دارداما با اثر کمتر.ترکیب سیر و پیاز با هم ،‌ماده خوب برای دفاع از بدن هستند. 

سرکه  سیب
اعتقاد بر این است که سرکه سیب در درمان مشکلاتی  مانند یبوست، سردرد، ورم مفاصل، استخوان ضعیف، سوء هاضمه، کلسترول بالا، اسهال، اگزما، چشم درد، خستگی مزمن، مسمومیت غذایی خفیف، ریزش مو، فشار خون بالا، چاقی ، و بسیاری از مشکلات دیگر مفید است.

سرکه سیب سرشار از پتاسیم است. مطالعات نتایج کمبود پتاسیم در رشد آهسته را نشان داده اند. همه از این مشکلات می تواند از بین برود در صورتی که  شما از سرکه سیب به طور منظم استفاده کند پتاسیم همچنین باعث حذف ضایعات سمی از بدن است.

بتا-کاروتن مانع از آسیب های ناشی از رادیکال های آزادو  حفظ جوانی  پوست است. سرکه سیب برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند،مفید است.

خردل
این ماده برای سینوس ها و ریه مفید است و باعث باز شدن مجرای تنفسی و سینوس ها در زمان سرماخوردگی می شود. بسیاری از پزشکان با این ماده موافق هستند.

زنجبیل
ماده ای با خصوصیات ضد التهابی قوی است. 

فلفل چیلی
این ماده ،‌محرکی قوی برای گردش خون است وخاصیت آنتی بیوتیکی خود را در درمان و مبارزه با بیماری ها ،‌مورد استفاده قرار می دهد.

زردچوبه
جز بهترین ادویه جات است. باعث پاکسازی بدن از عفونت ها و کاهش تورم می شود، از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. و هم چنین برای افرادی که با درد مفصل مواجه هستند، بسیار مفید است.

ویتامین e

این مواد غذایی بهترین منابع ویتامین E و C هستند.
زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی مواد غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و فرد را در برابر سرطان محافظت می‌کنند، مواد مغذی چون آنتی‌ اکسیدانها، ویتامین A و بتاکاروتن، ویتامین‌های E,C و سلنیوم از این دست مواد غذایی هستند. آنتی‌ اکسیدان‌ها موادی هستند که مانع از آسیب سلول‌ها و بافت‌ها شده و می‌توانند از بروز تغییرات سلول‌های بدخیم جلوگیری کنند. میوه‌ و سبزی بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌هایی چون بتاکاروتن(رنگدانه‌های گیاهی)، ویتامین E,C هستند. برای تأمین این ماده لازم است مصرف میوه و سبزی جایگزین مکمل‌ها و ویتامین‌ها گردد.

وی ادامه داد: ویتامین A و بتاکاروتن که در منابع غذایی گیاهی و حیوانی موجود است، برای حفظ سلامت بافت‌ها ضروری بوده و خطر سرطان را کاهش می‌دهد.گرچه مصرف سبزی‌های برگ سبز و زرد و میوه‌های رنگی حاوی بتاکاروتن (اسفناج، هویج، مرکبات، زردآلو، طالبی و انبه) می‌تواند کمک کننده باشد اما از مصرف مکمل‌های بتاکاروتن به مقدار زیاد باید خودداری شود چرا که مصرف بیش از اندازه آن خطرناک و مضراست.

عبداللهی خاطر نشان کرد: ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها‌ و سبزیجات خصوصاً مرکبات وجود دارد میان مصرف این ویتامین و کاهش خطر بروز سرطان رابطه وجود دارد اما مصرف ویتامین ث به صورت مکمل باعث کاهش خطر بروز سرطان نشده است.

گفتنی است، که ویتامین E یا آلفا توکو‌ فرول‌ نیز فعال‌ترین نوع ویتامین E و یک آنتی اکسیدان قوی است. روغن جوانه گندم و آفتابگردان، مغزها چون بادام و سبزی‌های برگ سبز از منابع ویتامین E هستند.

پاکسازی رگ ها

میوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آن‌ها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای ارتقای سلامت رگ‌های خونی لازم و ضروری‌اند.
10 خوراکی مفید برای پاکسازی رگ‌هامواد غذایی و نوع تغذیه نقش موثری در سلامت بدن دارد. مصرف برخی مواد غذایی و بخصوص زیاده‌روی در آن به مرور به مسدود شدن رگ‌ها منجر می‌شود و مشکلات اساسی در گردش خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد می‌کند.

بدون شک خودتان نیز بهتر می‌دانید که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بین مردم جهان بیماری‌های قلبی عروقی است. در مقابل، مواد غذایی مفیدی نیز وجود دارد که به پاکسازی و تمیزی رگ‌ها کمک می‌کنند و گنجاندن آن‌ها در برنامهٔ روزانه مانع از ابتلا به بیماری‌های گوناگون می‌شود. در این مطلب شما را با مواد غذایی تمیزکنندهٔ رگ‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تصلب شرایین (گرفتگی رگ‌های خونی) یکی از بیماری‌های رایجی است که سالانه جان تعداد بیشماری از مردم را در سرتاسر جهان می‌گیرد. این بیماری یکی از مشکلات پیچیده‌ای است که مناطقی از بدن مانند سیستم ایمنی و غیره را درگیر می‌کند. البته زمانیکه رگ‌ها دچار گرفتگی می‌شوند علاوه بر تصلب شرایین، مشکلات دیگری مانند پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی نیز دامن فرد را می‌گیرد؛ در نتیجه یادتان باشد که داشتن تغذیهٔ مناسب می‌تواند روش خوبی برای پیشگیری از این بیماری‌ها باشد.

۱-سیر


سیر مادهٔ غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ‌ها محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید رگ‌هایتان به این زودی‌ها دچار انسداد شود و مشکلات بعدی را به بار بیاورد سیر را در برنامهٔ روزانه‌تان بگنجانید. چون این مادهٔ غذایی حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله کند. علاوه بر این، سیر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و افزایش دهندهٔ کلسترول خوب خون محسوب می‌شود. این خواص سیر باعث می‌شود که جریان خون در رگ‌ها به خوبی انجام شده و با فشار خون بالا مقابله شود.

۲-جو دوسر


جو دو سر بویژه برای شروع یک روز سالم و با نشاط فوق العاده است. به خاطر اینکه باعث تحریک دستگاه گوارش شده و انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزمره مهیا می‌سازد. فراموش نکنید که جو دوسر باعث کاهش چربی‌هایی می‌شود که به جدارهٔ رگ‌های خونی چسبیده‌اند. در نتیجه می‌تواند احتمال بروز تصلب شرایین و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

۳-سیب

نتایج بررسی‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که سیب حاوی ترکیبی به نام پکتین است که نقش موثری در کاهش کلسترول دارد. زمانیکه کلسترول خون در حد نرمال باشد امکان گرفتگی رگ‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سیب حاوی فلاونوئید‌ها است. این ترکیبات مغذی باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

۴-ماهی
ماهی‌های چرب منبع فوق العادهٔ اسیدهای چرب امگا۳ هستند. این اسیدهای چرب به «چربی‌های خوب» معروف هستند و بدن ما برای بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق و همچنین جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها به آن‌ها نیاز دارد. در بین ماهی‌های مختلف، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، تن و ساردین و غیره حاوی بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

۵-زردچوبه

ترکیب فعال و پرخاصیت زردچوبه «کورکومین» نام دارد که محافظ سلامت قلب محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های محققان نشان می‌دهند که زردچوبه به واسطهٔ دارا بودن این ترکیب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از انسداد رگ‌ها جلوگیری کند. پس تا می‌توانید به غذا‌هایتان زردچوبه بزنید.

۶-اسفناج

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که اسفناج سرشار از ویتامین A و C است و برای جلوگیری از اکسایش کلسترول و بروز بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین مفید است. خوشبختانه اسفناج جزو آن سبزی‌های نسبتا ارزان است که می‌توانید مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۷-میوه‌های خشک

میوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آن‌ها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای ارتقای سلامت رگ‌های خونی لازم و ضروری‌اند. در بین این میوه‌های خشک می‌توان به فندق، بادام، گردو، بادام زمینی و غیره بیشترین اعتماد را کرد.

۸-روغن زیتون

روغن زیتون بکر خواص زیادی برای سلامتی بدن و به ویژه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. این مادهٔ غذایی نیز حاوی چربی‌های اشباع نشده است که به میزان اندکی اکسید شده و مانع رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌شوند.

۹-گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع فوق العادهٔ آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که مانع از تجمع چربی در جدارهٔ رگ‌ها می‌شود. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانهٔ گوجه فرنگی باعث کاهش چشمگیر خطر بروز پلاک‌ها در رگ‌ها می‌شود.

۱۰-آب انار

محققان به طور علمی ثابت کرده‌اند که آب انار در مقایسه با آب شاه توت و آب پرتقال و غیره حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها است. نتایج بررسی‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد که این نوشیدنی مفید برای مقابله و درمان آسیب‌های وارد شده به رگ‌ها مانند تصلب شرایین موثر عمل می‌کند.

خواب آلودگی

چند بار برای تان پیش آمده که ظهرها چرت تان گرفته و برای اینکه کارتان نیمه کاره نماند، قهوه یا چای نوشیده اید؟ چند بار خمیازه کشیده اید، بی آنکه راه حل مناسبی برای فرار از این خواب آلودگی داشته باشید؟
اگر دنبال افزایش تمرکز و «خلاقیت» خود هستید یا فقط می خواهید ذهن تان را خالی کنید، از پشت میزتان بلند شوید و کمی قدم بزنید؛ به همین سادگی.
طبق تحقیق جدیدی که انجام شده، وقتی صبح یا بعداز ظهر حس خواب آلودگی یا از دست رفتن انرژی می کنید، 15 دقیقه قدم زدن دوباره شما را سرشار از انرژی می کند تا بقیه روز را با قدرت به کارتان ادامه دهید. اگر این قدم زدن با هوای تمیز و در جای سرسبز باشد، که تاثیر بسیار بیش تری خواهد داشت.
این تحقیق هم چنین نشان داد، یک فرد عادی به طور متوسط در طول روز، 50 تا 70 درصد می نشیند. به زیاد نشستن «بیماری نشستن» می گویند و هر چه مقدار آن بیش تر شود، بیش تر در خطر دیابت، سرطان، چاقی یا بیماری قلبی قرار می گیرد.
،قدم زدن نه تنها با این مشکل مبارزه می کند، خلاقیت را هم تا 60 درصد افزایش می دهد. حالا چه می گویید؟

گرفتگی عضله پا

برای جلوگیری از اختلالات گرفتگی عضله می توان از دوپامین استفاده کرد.
دکتر محمد اکبری، استاد گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: علت گرفتن عضلات پا در خواب به علت همان انقباضاتی است که در عضلات پا صورت می‌گیرد و این اختلالات زمانی صورت می گیرد که آمونیوم از سلول خارج نشود و یا فرد دچار اختلالات الکترونیکی گردد. همچنین در افرادی که دارای اوره بالا هستند ایجاد این اختلالات بیشتر است.

وی افزود: این بیماری همان پای بی قرار است که به اختصار به آن RLS گفته می‌شود که طی آن پا دچار داغی و سوزش می‌گردد و این اختلالات در هنگام استراحت بیشتر ایجاد می‌گردد.

وی تاکید کرد: اختلال در دو پامین نیز می‌تواند باعث ایجاد RLS گردد. همچنین اختلال در سروتونین و آدرنالین که جز دیگری از نوروترنسمیتر هستند باعث ایجاد این بیماری می‌گردند. 

وی در پایان گفت: فرد برای درمان این اختلال باید از دوپامین آگونیست‌ها استفاده گردد و ایجاد این اختلال در افراد دیابتی نیز بیشتر است.

آب سیب زمینی !

آب سیب زمینی التهاب، سوزش، خارش، جوش، زخم و کبودی را کاهش می دهد.

به مدت ۲ هفته هر روز، آب ۲ تا ۳ عدد سیب زمینی متوسط را خوردم بدون این که در برنامه غذایی یا برنامه زیبایی تغییری ایجاد کنم. آب به دست آمده را باید خوب هم بزنید و پس از گرفتن بلافاصله مصرف کنید. متخصصان پوست، معتقدند مصرف آب سیب زمینی مفید است.

مایعات برای حفظ سفتی و خاصیت انعطاف پذیری پوست لازم است. علاوه بر آن به گفته متخصصان، سیب زمینی دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان از جمله پلی فنولز طبیعی است که نوعی ریز ماده مغذی محسوب می شود و در بسیاری از گیاهان یافت می شود.

ادله زیادی نشان می دهد که، سیب زمینی نقش مهمی در عملکرد سلول و کاهش عفونت دارد.هرچه سیب زمینی تازه تر باشد، میزان مواد مغذی و ویتامین C آن بیشتر است. سیب زمینی حاوی ویتامین B6 نیز است. پوست سیب زمینی هم سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی است، بنابراین سیب زمینی را با پوست مصرف کنید. از استفاده سیب زمینی سبز یا جوانه زده پرهیز کنید زیرا سمی است.

با وجود سردی هوا، تصور می کردم پوستم خشک و پوسته پوسته شود. هر چند با این روش قیافه ام ۱۰ سال جوان تر نشده ولی مثل قبل دچار خشکی پوست نشدم.

برای از بین بردن جوش ها
می گویند، آب سیب زمینی التهاب، سوزش، خارش، جوش، زخم و کبودی را کاهش می دهد، می خواستم چند جوش سمج را از بین ببرم اما نمی دانستم چگونه؟ تصمیم گرفتم،پالپ سیب زمینی را با آب لیمو مخلوط کنم و روی قسمت های موثر قرار دهم. متوجه شدم که جوش روی صورت، نیم ساعت پس از استفاده از این روش کوچک تر شد.قرار دادن برش های سیب زمینی به جای پالپ سیب زمینی موثر تر است.
 
ماسک برای از بین بردن پف زیر چشم
به ندرت دچار پف زیر چشم می شوم اما چشم هایم خسته است و سیاهی دور چشم و بینی ام دیده می شود، بنابراین هر شب برش های سیب زمینی را روی چشم ها قرار می دهم. پف چشم به علت باز شدن رگ های کوچک خونی به وجود می آید. آب سیب زمینی خاصیت تسکین دهنده و خنک کننده دارد. با خنک کردن دور چشم ها، رگ های خون در پوست منقبض می شود؛ اما به علت نشاسته ای که دارد هنگام استفاده از آن مراقب باشید داخل چشم نرود.

سیب زمینی حاوی آنزیمی است که به عنوان سفید کننده طبیعی عمل می کند و باعث روشن شدن پوست می شود. به مرور زمان لکه هایی که بر اثر نور خورشید به وجود می آید و قسمت سیاه دور چشم، کم رنگ می شود. به گفته متخصص پوست برای نتیجه گرفتن از این روش، نیاز به زمان است.

برای از بین بردن خط های دور چشم از سیب زمینی رنده شده استفاده شود.
 
سیب زمینی رنده و مخلوط شده با آب یک عدد لیمو را به صورت می مالم و می گذارم ده دقیقه بماند. حس خوبی می دهد. جمع شدن پوست را می توانم احساس کنم. اما آیا واقعاً چین و چروک های اطراف چشم ها را از بین می برد؟ ویتامین C از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند آنتی اکسیدان موجود در سیب زمینی، رادیکال های آزاد را جذب می کند و مانع فعالیت می شود.

رادیکال های آزاد با آسیب رساندن به سلول ها باعث پیری پوست می شود، هر چند که شاید ویتامین C و آنتی اکسیدان به اندازه کافی اثرگذار نباشد. با این روش اگرچه تمام مشکلات پوستم برطرف نشد اما احساس می کنم پوستم جمع و نرم شده است.

پوست سیب زمینی برای از بین بردن سفیدی مو
توصیه می شود، پوست ۵ عدد سیب زمینی را در ۲ لیتر آب به جوش بیاورید و بگذارید روی حرارت کم بجوشد؛ سپس پوست آن را دور بیندازید. پس از شستن مو با شامپو و نرم کننده، آب پوست سیب زمینی را روی موها بریزید و پس از ۲۰ دقیقه شست و شو دهید. این کار علاوه بر کاهش تراکم موهای سفید، آن ها را نرم و لخت می کند.

خاصیت سبزی پلو با ماهی

متخصص تغذیه گفت:خاصیت سبزی پلو و ماهی عید نوروز
ایرانیان اغلب در شب‌های عید از سبزی پلو و ماهی استفاده می‌کنند که این موضوع، توجه افراد را به ارزش غذایی این وعده جلب می‌کند.

 

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه بیان کرد: یک وعده غذایی کامل، غذایی است که 2 تا 3 گروه از اجزای هرم غذایی درست خواری را در بر می‌گیرد.


سبزی پلو و ماهی غذایی است اغلب در اعیاد طبخ شده و میل می‌گردد که بسیار مفید و مغذی است این غذا به دلیل داشتن برنج که در گروه نان و غلات، سبزی موجود در برنج که در گروه سبزیجات و ماهی که در گروه گوشت‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند 3 گروه از اجزای هرم غذایی را پوشش دهد.

 

وی در ادامه اذعان داشت: نکاتی راجع به این غذا وجود دارد که به اختصار به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. ماهی موجود در این وعده غذایی باید از گروه‌ ماهی‌هایی که چربی مفید یعنی امگا 3 دارند انتخاب شود، از جمله ماهی‌های چرب می‌توان به سالمون، خالخالی، آزاد، تند و ساردین اشاره کرد که بالاترین میزان امگا 3 را دارا هستند.

 

فرح بخش گفت: نکته قابل توجه برنج این غذا می‌باشد برنج‌ها به دو گروه سفید و قهوه‌ای تقسیم می‌شوند برنج سفید همان برنج مصرفی اغلب افراد است برنج قهوه‌ای نیز دارای سبوس بیشتری نسبت به برنج سفید است و به همین دلیل برای افراد مبتلا به قند خون یا افرادی که با معضل اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار مفید است.

 

وی در پایان افزود: نکته آخر راجع به سبزیجات می‌باشد که در صورت امکان باید تازه استفاده شوند. ضمنا باید توجه داشت که سبزی در طی خرد شدن، سرخ شدن و پخته شدن مقداری از ویتامین‌ها و املاح خود را از دست می‌دهد.

 

لازم به ذکر است که سبزی‌ها منبع مناسبی برای تامین املاح معدنی و ویتامین مورد نیاز بدن هستند پس به طور کلی این فرهنگ و سنت بسیار خوب است و توصیه می‌شود افراد به جز شب عید در طول هفته یک یا دو وعده از این غذا میل کنند.

پژمرده شدن سبزی با سیب زمینی

بررسی ها نشان می دهند؛ جلوگیری از پژمرده شدن سبزیجات با این خوراکی خوشمزه
شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که سبزی گرفتید ولی دیر پاک کردید به هر دلیلی بعد میبینید سبزی ها پژمرده شدن ،برای این که سبزی ها دوباره تازه بشوند یک راه حل جالب وجود دارد.

سبزی را که خیس کردید یک سیب زمینی را چهارقاچ کرده بعد داخل سبزی ها بیاندازید بعد از ده دقیقه میبینید که سبزی ها به حالت اول خود برمیگردند چون نشاسته داخل سیب زمینی ها به سرعت توسط سبزی ها جذب می شود.

بررسی ها نشان می دهند برای تازه تر شدن سبزی هایتان می توانید بعد از شستن آن ها همواره سیب زمینی را در کنار سبزی قرار دهید تا مدت زمان طولان تری سالم بماند. گفتنی است سیب زمینی می تواند از زود پژمرده شدن سبزی ها جلوگیری کند.

اعتیاد به شیرینی

اگر مصرف شیرینی را کنار بگذاریم، چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟ مغز نسبت به مصرف شیرینی مقاوم می‌شود.
ایندیپندنت نوشت: اگر مصرف شیرینی را کنار بگذاریم، چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟ مغز نسبت به مصرف شیرینی مقاوم می‌شود. این بدان معنا است که بدن به میزان بیشتری شکر نیاز دارد تا بتواند در همان سطح بالا به فعالیت خود ادامه دهد. نیکوتین و هروئین مغز را به دام می‌اندازد تا فرد را وابسته به خود کند. افزایش مواد شیمیایی – عصبی و شواهد رفتاری نشان می‌دهد که شیرینی نیز درست به همان شکل اعتیادآور است.

در علوم عصبی، از غذا به عنوان یک «پاداش طبیعی» یاد می‌شود. ما نیز به عنوان یک گونه به غذا خوردن، برقراری روابط و پرورش نیاز داریم تا زنده بمانیم. این رفتارها برای مغز فرآیندی لذت‌بخش محسوب شده و مدام تکرار می‌شوند.

هرگاه عملی لذت‌بخش را انجام می‌دهیم، بخشی از مغز درگیر می‌شود. برای نمونه، زمانی که یک کیک خوشمزه را می‌خواهید بخورید، این بخش به بدن می‌گوید: «این کیک خوشمزه بود. من این را به یاد خواهم داشت.»

البته این تجربه برای همه غذاها مشابه نیست. اغلب ما غذاهای شیرین را به غذاهای ترش و تلخ ترجیح می‌دهیم. مغز در سیر تکاملی ما به غذاهای شیرین بیشتر علاقه دارد. زیرا آن را به عنوان یک منبع سالم کربوهیدرات برای بدن تشخیص دهد. مثلا زمانی که اجداد باستانی ما می‌خواستند میوه بخورند، ترش معنای «کال» و تلخ به معنای «حواستان باشد، سمی است!» بود.

البته میوه‌ها اصلا جای نگرانی ندارند. رژیم غذایی امروزی بسیار متفاوت شده است. یک دهه پیش، تخمین زده شد که هر آمریکایی به طور متوسط 22 قاشق چای‌خوری شکر اضافی مصرف می‌کند. این مقدار برابر است با 350 کالری اضافی. البته در این ده سال، این مقدار افزایش یافته است. چند ماه پیش، یک محقق نشان داد که هر بریتانیایی به طور متوسط 238 قاشق چای‌خوری شکر اضافی در هفته مصرف می‌کند.

امروزه در تمام غذاهای آماده از شکر به عنوان طعم‌دهنده یا نگه‌دارنده استفاده می‌شود. البته اکثر ما نسبت به این میزان شکر بی‌توجه هستیم. نیکوتین و هروئین مغز را به دام انداخته تا فرد را وابسته به خود کند. افزایش مواد شیمیایی – عصبی و شواهد رفتاری نشان می‌دهد که شیرینی نیز درست به همان اندازه اعتیادآور است. افزایش میزان قند خون اتفاقی رایج است.

اعتیاد به شیرینی واقعی است

هر کس که مرا می‌شناسد می‌داند که من عاشق شیرینی هستم. من و دوستم اندرو در هِرشی پنسیلوانیا زندگی می‌کنیم. اینجا پایتخت شکلات جهان است. اندرو از من شجاع‌تر است. زیرا او سال گذشته تصمیم گرفت که شیرینی را کنار بگذارد.

اندرو به من گفت: «روزهای اول کمی سخت است. درست مثل این است که دارید مواد مخدر را ترک می‌کنید.»

چهار مولفه اصلی اعتیاد عبارت است از:پرخوری، پس زدن، دوباره طلب کردن، و حساس‌شدگی به یک چیز دیگر. مفهوم آخر بدان معنا است که در شخص این پتانسیل به وجود می‌آید که به یک چیز دیگر اعتیاد پیدا کند. تمام این مولفه‌ها در اعتیاد به شیرینی نیز وجود دارد.

آزمایشی ساده انجام شده که این ادعا را ثابت می‌کند. موش‌ها را به مدت 12 ساعت از غذا محروم کرده و دوباره 12 ساعت به آن‌ها غذا می‌دهند. غذاهایی که مواد شیرین در آن زیاد به کار رفته است. این توالی به مدت یک ماه ادامه دارد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد زمانی که به موش‌ها غذا داده نمی‌شد مشابه زمانی است که موش‌ها به مواد مخدر وابسته شده بودند. علائم افسردگی و اضطراب در آن‌ها نیز دیده شد.

مصرف شیرینی منجر به پدید آمدن فرآیندهایی پیچیده در مغز می‌شود. واکنش طبیعی مغز نیز به سمت اعتیاد به آن است. به عبارتی دیگر، مصرف شیرینی در طول زمان باعث می‌شود که مغز برای فعال کردن تمام گیرنده‌های دوپامین مانند قبل به شیرینی بیشتری نیاز داد. مغز نسبت به شیرینی مقاوم می‌شود. این بدان معنا است که بدن به میزان بیشتری شکر نیاز دارد تا بتواند در همان سطح بالا به فعالیت خود ادامه دهد.

البته اغلب پژوهش‌های از این دست بر روی موش‌ها صورت گرفته است. اما بعید است نتایج مطالعاتی که بر روی انسان‌ها صورت گیرد چندانی تفاوت داشته باشد. در موش‌ها مشکلات جسمی به وجود آمد، مانند لرزش پنجه‌ها، تکان خوردن غیرارادی سر و به هم کشیدن دندان‌ها. علائم روانی نیز در موش‌ها دیده شد. از جمله این موارد افزایش اضطراب بود.

همچنین آن‌ها را در آب انداختند تا میزان درماندگی موش‌ها سنجیده شود. در موش‌هایی که مصرف شیرینی پس از اعتیاد به آن قطع شده بود، علائم درماندگی (مانند شناور ماندن روی آب) بیشتر دیده شد.

این پژوهش‌ها البته کمی افراطی است. در انسان‌ها چنین چیزی دیده نمی‌شود. زیرا ما خود را 12 ساعت از غذا محروم نمی‌کنیم که بخواهیم بعد آن فقط پیراشکی با نوشابه بخوریم! اما این پژوهش‌ها بر حساسیت مغز ما به مواد شیمیایی – عصبی وابسته به شکر تاکید بیشتری دارد.

متاسفانه مفهوم «اعتیاد به شیرینی» زیاد جدی گرفته نمی‌شود. مقالات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد در کسانی که مصرف شیرینی تا حد زیادی کم شده است، میزان خوشحالی افزایش یافته است. آیا شما هم مایلید که مصرف شیرینی را کم کنید؟ انتخابتان درست است. ولی هیچ پاسخی برای آن وجود ندارد. زیرا افراد متفاوت هستند و پژوهش انسانی بر روی این مسئله انجام نشده است.

اما اندرو پس از 40 روز موفق شد. او می‌گوید: «وقتی دوباره شیرینی خوردم، متوجه شدم که خیلی شیرین است. به زور تحمل کردم.»

زود پیر نشویم !

مطالعات نشان داده است یک کار نامطلوب و غیرقابل قبول، خواه آن شغل و حرفه ای باشد که از آن خشنود نیستید، خواه طولانی بودن زمان آن باشد؛ می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.
1- مصرف مواد قندی

به طور متوسط یک فرد آمریکایی سالانه میزان 75 کیلوگرم شکر، معادل 18 درصد از کالری های دریافتی را مصرف می کند. شما از پیامدهای مصرف مواد قندی برای سلامتی که موجب جاقی، اضافه وزن و دیابت نوع دوم می شود اطلاع دارید؛ همچنین مصرف این مواد می تواند به میزان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و استعمال دخانیات، در بروز چین و چروک در پوست نقش داشته باشد؛ زیرا فرآیندی که گلایکیشن (Glycation) نامیده می شود، مولکول های قند را به مولکول های پروتئین در کُلاژن و اِلاستین متصل می کند و موجب پیری پوست می شود. اثرات پیری حاصل از مصرف بیش از اندازه شکر، حدودا در 35 سالگی نمایان می شود و پس از آن سرعت می گیرد.

8 اشتباه رایجی که باعث پیری زودرس می شود

راهکار مناسب:


مصرف شکر را به شش و یک چهارم قاشق چایخوری، معادل 25 گرم، در روز کاهش دهید و از آنجایی که فیبر سرعت جذب قند را کاهش می دهد، لازم است مواد غذایی را به طور طبیعی و کحامل مصرف کنید؛ مثلا یک پرتقال را همراه با فیبر موجود در آن میل کنید.

گاهی ممکن است در اثر تشنگی میل و اشتیاق شما به مصرف مواد قندی و شیرین بالا رود؛ بنابراین در مواقعی که میل شدید به مصرف شیرینی داشتید، سعی کنید در ابتدا یک لیوان آب بنوشید. اگر باز هم میل به شیرینی داشتید، یک قطعه کوچک شکلات سیاه و مقداری توت تازه میل کنید.

2- انجام کار شدید


مطالعات نشان داده است یک کار نامطلوب و غیرقابل قبول، خواه آن شغل و حرفه ای باشد که از آن خشنود نیستید، خواه طولانی بودن زمان آن باشد؛ می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد، به سرعت سلول ها را پیر و فرسوده کند و زمان انجام حرکات و تمرینات ورزشی، مصرف غذاهای سالم و نیز مدت خواب و استراحت را کاهش دهد.

استرس مزمن و بلندمدت برای افرادی که بیش از حد کار می کنند، مسئله شایعی است که به عملکرد مغز نیز آسیب می رساند.

راهکار مناسب:

اگر نمی توانید عوامل استرس زا را از خود دور کنید، فهرستی از مواردی را که موجب خوشحالی شما می شود، در فهرست کارهای روزانه تان بگنجانید؛ مثلا نوشیدن چایی گوارا یا مواردی از این دست. یادتان باشد شکایت از شغل و حرفه، استرس را شدیدتر می کند؛ بنابراین از ناله و شکایت خودداری کرده و سپاسگزاری را جایگزین آن کنید.

3- مصرف مواد غذایی محرک

اثرات مضر قندها و چربی ها بر پروتئین ها موجب تغییر ساختار آنها به شکل جبران ناپذیری می شود و با اتصال به موارد بسیاری در بدن منجر به صدمه و آسیب به بدن خواهد شد. این واکنشی است که گلایکیشن (Glycation) نامیده می شود.

گاهی ممکن است ما با مصرف قند موجب ایجاد واکنش گلایکیشن در بدن شویم؛ مثلا ممکن است غذاهایی را مصرف کنیم که در اثر فرآوری شدن یا حرارت دیدن این واکنش در آنها صورت گرفته باشد؛ حتی برشته، تنوری کردن وس رخ کردن مواد غذایی ابعث ایجاد واکنش گلایکیشن در بدن می شود. واکنش گلایکیشن می تواند بر قلب، مغز، استخوان ها، مفاصل و کلیه ها اثر بگذارد و نیز موجب مقاومت در برابر انسولین، کم خونی و ... شود و در نتیجه می تواند التهاب و اکسیداسیون را که باعث پیری و بروز بیماری های مربوط به کهولت سن می شود، افزایش دهد.

8 اشتباه رایجی که باعث پیری زودرس می شود

راهکار مناسب:


بهترین راه ممکن برای کاهش مصرف مواد غذایی که در بدن باعث ایجاد واکنش گلایکیشن می شوند، این است که حتی الامکان مواد غذایی را خام و کحامل مصرف کرده یا آنها را آب پز یا بخارپز طبخ کنید؛ حتی می توانید مواد غذایی را قبل از پخت، در سرکه یا آب لیمو بخوابانید. مصرف انواع آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهاب نیز می تواند به کحاهش التهاب و اکسیداسیون که در اثر واکنش گلایکیشن ایجاد می شود، کمک کند؛ بنابراین بهتر است انواع توت، سیب زمینی شیرین و سبزیجات سبز و پربرگ را مصرف کنید.

4- طفره رفتن از انجام حرکات و تمرینات ورزشی استقامتی


خانم ها بعد از 30 سالگی، تقریبا 5 درصد از توده ماخهیچه ای خود را از دست می دهند و انجام حرکات و تمرینات ورزشی استقامتی، تنها راهی است که از این روند جلوگیری می کنند و همچنین موجب رشد عضلات و ماهیچه ها به میزان پیشین و حتی بیشتر از آن می شود. در حقیقت انجام تمرینات ورزشی استقامتی برای تراکم استخوان ها و افزایش انرژی و قدرت و توان بدنی بسیار خوب و مفید است.

ورزش عمل سوخت و ساز بدن را متعادل کرده و به استقامت بدن کمک می کند و برای قلب نیز مفید است. هر چه قدرت و کشش عضلات و ماهیچه ها بیشتر باشد، به همان نسبت سفتی و کشش پوست نیز بیشتر می شود.

راهکار مناسب:


در هفته سه بار و هر بار 20 دقیقه را به انجام حرکات و تمرینات ورزشی اختصاص داده و همراه با این ورزش ها، در هفته پنج روز به مدت 30 دقیقه حرکات و تمرینات ورزشی افزایش دهنده ضربان قلب را نیز انجام دهید.

5- کم خوابی


خواب کافی و منظم از تجملات زندگی نیست؛ بلکه نیاز طبیعی بدن است. در حقیقت عدم خواب کافی موجب ترشح هورمون کورتیزول می شود که می تواند بدن ما را از درون و برون، پیر و فرسوده کند.

مطالعات انجام شده در سال 2011 نشان داده است کم یا زیاد خوابیدن افراد باعث می شود در اواخر سنین میانسالی، حواس شناختی - ادراکی کاهش یابد و به اندازه چهار تا هفت سال بدن پیرتر و فرسوده تر شود.

راهکار مناسب:

بدن با هفت ساعت و نیم خواب مداوم و بدون وقفه در شب، می تواند خود را بازسازی کند. همچنین خواب کافی برای تقویت حافظه، مداوای اختلالات موجود در بدن، حفظ حالت انعطاف پذیری پوست و نیز میزان طبیعی ترشح هورمون کورتیزول و عمل سوخت و ساز بدن بسیار مهم است.

برای کمک به افزایش میزان خواب، لازم است دمای اتاقتان را در 18 درجه سانتیگراد حفظ کنید و میزان ساعات خواب و بیداری تان را ثابت نگه دارید. دمنوش سنبل طیب یا تارت گیلاس که باعث ساخت ملاتونین می شود راهکارهای کمکی طبیعی و بسیار خوبی برای رفع مشکلات مربوط به خواب هستند.

اگر شب ها حالت گرفتگی و بی قراری پاهایتان شما را بیدار نگه می دارد، می توانید برای تسکین دادن و شُل کردن عضلات و ماهیچه ها یک تا 2 قاشق چایخوری پودر «سیترات منیزیم» را با آب یا آب میوه مخلوط کرده و آن را میل کنید.

6- حذف کردن چربی ها از برنامه غذایی


خانم ها معمولا با بالا رفتن سن شان ترجیح می دهند چربی ها را از برنامه و رژیم غذایی خود حذف کنند؛ چون می خواهند با این کار میزان کالری مصرفی شان را کاهش دهند؛ در حالی که مصرف چربی های سالم و مفید، مانند اسیدهای چرب اُمگا 3، موجب نرم نگه داشتن پوست می شود و به سلامت مغز و قلب کمک می کند و حتی قادر است با بیماری دیابت مبارزه کند و عمر را افزایش دهد.

حذف اسیدهای چرب اُمگا 3 از برنامه و رژیم غذایی، التهاب سلولی را افزایش می دهد و روند پیری را تسریع می کند و منجر به بروز اختلال در عملکرد اندام های بدن می شود و سرانجام آنها را از کار می اندازد. همچنین موجب می شود پوست پژمرده تر شود و درخشندگی و طراوت کمتری داشته باشد.

راهکار مناسب:


روغن زیبتون، بادام، آواکادو و ماهی های چرب مانند ماهی سالمون را بیشتر مصرف کنید و از مصرف روغن های نباتی جامد که سرشار از اسیدهای چرب امگا6 هستند؛ مانند روغن ذرت، آفتابگردان و ... خودداری کرده و مصرف چبی های اشباع شده موجود در کره و پنیر را محدود کنید. در حقیقت بدن ما روزانه به 2.5 گرم اسیدهای چرب امگا3 نیاز دارد که می توان آن را از طریق مصرف مکمل روغن تصفیه شده ماهی تامین کرد.

7- قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب


پس از 40 سالگی، معمولا هر 10 سال یک بار یک سانتیمتر از قد افراد کم می شود. بروز حالت خمیدگی در قسمت فوقانی پشت و درد در ناحیه تحتانی پشت و قرار گرفتن سر به سمت جلو، از شاخص ترین عوارض بالا رفتن سن است. نشستن، ایستادن و خم شدن به شیوه ای نادرست، نه تنها از نظر ظاهر و چهره، سن شما را بیشتر نشان می دهد، بلکه با عوارض جسمی نیز همراه است.

در حالت نشستن یا ایستادن اگر استخوان های ما در وضعیت نادرستی قرار بگیرند، عضلات و ماهیچه های ما مجبور به فعالیت بیشتر شده و در نتیجه ضعیف می شوند، در حالی که قرار گرفتن در وضعیت مناسب، به شما کمک می کند تا سالم و تندرست باشید و قوی و انعطاف پذیر بمانید؛ همچنین موجب تسکین درد می شود و ضمن جلوگیری از بروز آن، انرژی را افزایش می دهد، موجب آرامش و آسودگی بیشتر شما می شود و قدرت حرکت تا را حفظ می کند.

8 اشتباه رایجی که باعث پیری زودرس می شود

راهکار مناسب:


بر روی بخش استخوانی بدن که در هنگام نشستن روی یک سطح سفت و سخت آن را احساس می کنید، بنشینید و در حالت ایستاده، چانه خود را به قفسه سینه نزدیک کنید و اجازه دهید سنگینی وزن تان به سمت پاشنه پاها برگردد و شانه هایتان به سمت عقب و پایین نگه داشته شود؛ سرتان را نیز بدون بالا بردن زیاد چانه، به سمت بالا نگه دارید و برای خم شدن بدنتان را از مفاصل پشت خم کنید، نه از کمر.

8- استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب


قطعا خطرناکترین پیامد قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب، ابتلا به سرطان پوست است و در کنار آن، بروز چین و چروک، لک، پارگی مویرگ ها، خشکی و کدر شدن رنگ پوست نیز از عوارض بودن در معرض آفتاب به شمار می رود. در حقیقت 80 درصد از علل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، بیرون رفتن های هر روزه و بیش از حد از خانه است؛ خواه با پیاده روی و خواه در زمان رانندگی؛ چرا که اشعه ماورای بنفش از طریق پنجره اتومبیل نیز به داخل نفوذ می کند.

منابع دیگر به وجود آورنده اشعه ماورای بنفش، نور منعکس شده از شن، ماسه، آب، برف و اتاق های آینه کاری شده همراه با پنجره های بزرگ است.

راهکار مناسب:


روزانه از کرم مرطوب کننده ای با فاکتور محافظتی 30 یا بالاتر مثل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم که فاقد مواد شیمیایی هستند، برای تمام نواحی پوست تان که در معرض نور آفتاب قرار دارند، استفاده کنید. همچنین لازم است از پوشش های محافظ برای پوست مثل کلاه، در برابر نور استفاده کنید و تا حد ممکن در روزهای ابری از خانه خارج شوید و نکته آخر اینکه با استفاده از عینک هایی با فاکتورهای محافظتی 400 یا بالاتر از چشم ها و پوست ناحیه اطراف آنها برای محافظت در برابر خورشید استفاده کنید.

کاهش مرگ با آجیل

کاهش 20 درصدی احتمال مرگ با مصرف آجیل

مطالعات محققان چینی دانشگاه واندربیلت آمریکا نشان می دهد که مصرف منظم آجیل، احتمال مرگ را 20 درصد کاهش می دهد.


مطالعه بر روی 71 هزار داوطلب آمریکایی و 134 هزار داوطلب چینی نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی آجیل، احتمال مرگ (به دلایل مختلف) و مرگ ناشی از بیماری های قلبی- عروقی را 20 درصد کاهش می دهد.

در این گزارش هر دو گروه پردرآمد و کم درآمد مورد بررسی قرار گرفته اند. دسته اول انواع آجیل و گروه دوم معمولا بادام زمینی مصرف کردند.بررسی ها نشان می دهد که نتایج در هر دو گروه یکسان است و آجیل سرعت مرگ را 20 درصد کاهش می دهد.در این گزارش بر مصرف آجیل شیرین (بدون نمک) تاکید شده است.

آجیل حاوی اسید آمینه است که سلامت قلب و عروق را تضمین می کند و به دلیل داشتن کلسترول سالم از سکته مغزی، سرطان سینه و پروستات جلوگیری می کند. به علاوه اثر آنتی اکسیدان بودن آجیل، از تخریب سلول ها و آسیب به DNA جلوگیری می کند.

آجیل با افزایش سوخت و ساز بدن، به کاهش وزن و کنترل دیابت کمک می کند و باعث افزایش قدرت باروری می شود.

آجیل بهترین میان وعده برای کودکان در مدرسه است.نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

خواب آلودگی بعدازظهر

کاهش هشیاری در بعد از ظهر و یا خواب‌آلودگی ممکن است منجر به کاهش بهره‌وری و نیز حوادث رانندگی و صنعتی شود ما باید روشهای گریز از کسلی بعد از ظهر را بیاموزیم.
احتمال اول خواب‌آلودگی در بعد از ظهر، محروم ماندن از خواب است ولی برای برخی افراد ممکن است خواب‌آلودگی منظم، نشانه‌ای از یک اختلال خطرناک در خواب باشد که از توان سلامت بخشی و نشاط آوری خواب‌ جهت مراجعه مجدد به کار جلوگیری می‌کند،یک احتمال قوی قطع تنفس (آینه) هنگام خواب می‌باشد(بختک) ؛ اختلالی جدی در خواب است که با حملات قطع تنفس در هنگام خواب همراه است.

دکتر دیویدد ینگز استاد روان پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا درباره خواب‌آلودگی در بعد از ظهر گفت: در هنگام صبح، پس از خواب شبانه،‌طراوت مجددا به آدمی باز می‌گردد، در اینجا یک سیر نزولی انرژی و هشیاری تا هنگام میانه‌ی روز که خواب‌آلودگی شروع می‌شود، وجود دارد؛ حوزه طبیعی خواب‌ کوتاه در اواخر بعداز ظهر هشیاری به طور مشخص مجددا افزایش می‌یابد.

 وی افزود: میزان تهاجم این کسلی در افراد مختلف متفاوت است، عموما عمق این احساس کسلی به اینکه شما چقدر خواب‌آلوده‌اید و نیز میزان خواب شبانه شما وابسته است. 

همچنین وی افزود: اگر شما خوابی کوتاه در وضعیتی غیر فعال دارید سطح هوشیاریتان در  خواب کوتاه(چرت)؛ عموما بین 1تا 3 بعد از ظهر کاهش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی پیدا می‌کنید.

اگر این حالت کسلی به شدت به شما هجوم آورد، بدین معنی نیز است که به صورت مزمن خود را از خواب کافی و نیز نیرو بخش شبانه محروم نموده‌اید. 

وی ادامه داد: روشهای تقویت توان، کسب مجدد نیرو و گریز از کسلی به شرح ذیل است: 

1-راه بروید: 
راهپیمایی سریع به مدت ده دقیقه توان شما را بیشتر و سریع‌تر از شیرینی و تنقلات افزایش می‌دهد. 

2-یک چرت کوتاه بزنید:
یک خواب کوتاه مدت می‌تواند نیرو بخش باشد. یک قانون مفید در مورد این استراحت آن است که هرگز نباید بیش از یک ساعت و نیز پس از ساعت 4 بعد از ظهر باشد. 

3-خواب کافی در شب قبل داشته باشید: 
خواب‌ کافی در شب و حفظ نظم الگوی خواب در کاهش شدت این مشکل کار ساز است. 

4-برنامه‌هایتان را دوباره تنظیم کنید: 
فعالیت‌های غیر فعال نظیر رانندگی، مطالعه و کارهای نوشتاری را به صبح و عصر که سطح هوشیاری فعالیت‌های اجتماعی نظیر صحبت کردن با تلفن ،‌ارتباط با همکاران و انجام امور فعال بپردازید. 

5-صبحانه را حذف نکنید: 
صبحانه خلایی بزرگ در انرژی به وجود می‌آورد که شما در تمامی روز آن را حس خواهید کرد، حتی اگر ناهار خوبی صرف کنید.

6-قهوه بنوشید: 
کافئین یک محرک قوی برای گذر از مرحله خواب‌آلودگی بعد از ظهر است. البته باید از مصرف زیاد قهوه در هنگام صبح پرهیز نمود نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه ممکن است خواب‌آلودگی در بعد از ظهر حتی بدتر کند. این پزشک افزود: در این موارد به پزشک خود مراجعه کنید: 
1-در هنگامی که حالت کسلی در بعد از ظهر به صورت منظم بر شما مستولی شود حتی با وجود خواب منظم. 
2-هنگامی که حالت خواب‌آلودگی برای مدت دوهفته یا بیش از آن در سراسر طول بعد از ظهر و حتی شب وجود داشته باشد. 
3-هنگامی‌که خواب آلودگی عصر گاهی فعالیت و یا امنیت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. 

کتاب پنج پیام

از مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی؛
این کتاب PDF شامل پندها و پیام های کوتاه درباره شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده که توسط مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به تألیف رسیده است.
  این کتاب الکترونیک شامل پنج پیام از مرحوم آیت الله محمد فاضل لنکرانی در خصوص شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده که توسط مرکز فقه الائمه الاطهار علیهم السلام منتشر شده است.
پنج پیام در شهادت مظلومانه حضرت فاطمه (س) + دانلود کتاب

رمز فایل : www.yjc.ir

گراندکانیون

پدیده نادر ورود ابرهای متراکم و مرطوب به صحرای گراند کانیون آمریکا، پدیده ای است که یکبار در هر دهه اتفاق می افتد و به همین سبب مورد توجه خاص عکاسان از سراسر جهان قرار گرفت تا این صحنه ها را با دوربین های خود شکار کنند.


پدیده ای نادر در گراند کانیون + تصاویرپدیده ای نادر در گراند کانیون + تصاویرپدیده ای نادر در گراند کانیون + تصاویرپدیده ای نادر در گراند کانیون + تصاویرپدیده ای نادر در گراند کانیون + تصاویرپدیده ای نادر در گراند کانیون + تصاویرپدیده ای نادر در گراند کانیون + تصاویر

غذا و اسید معده


8 ماده ی غذایی که باعث بالا آمدن اسید معده می شوند
این مشکل به دلیل بالا آمدن اسید معده به سمت مری بروز می‌کند و باعث احساس ناخوشایندی در قفسه ی سینه می‌شود.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله : زن شایسته یکى از دو عامل پیشرفت خانواده است.

 

در ادامه ی این مطلب 8 ماده ی غذایی  را عنوان می کنیم که به ایجاد و تشدید این مشکل منجر می‌شوند. لطفا مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

 

قهوه
اگر عادت دارید که تمام روز را قهوه بنوشید باید بدانید که این نوشیدنی باعث سوزش معده می‌شود. می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه قهوه سرشار از اسیدی است که می‌تواند باعث تشدید ریفلاکس معده شود. تمام نوشیدنی‌های حاوی کافئین نیز می‌توانند باعث بروز ریفلاکس و سوزش معده شوند. به خاطر اینکه این ماده باعث شل شدن اسفنکتر مری و بالا آمدن اسید معده و سوزش گلو می‌شود.

علاوه بر این باید بدانید که قهوه‌های دکافئینه نیز حاوی اسید هستند. چاره ی کار نوشیدن کم قهوه است. بهتر است این نوشیدنی‌ها را صبح مصرف کنید و در طول روز از مصرف آن بپرهیزید.


پنیر
پنیرها به طور طبیعی حاوی چربی هستند. مواد غذایی چرب نیز مدت زمان بیشتری در معده می‌مانند و کار هضم با تاخیر انجام می‌شود. در نتیجه روی اسفنکتر مری فشار آمده و اسید معده بالا می‌آید. از بین پنیرهای چرب می‌توان به پنیر چدار، پنیر خامه ای، پنیر گودا، پارمزان و پنیر استیلتون اشاره کرد. پنیرهای دیگری مانند پنیر کوتاژ، ریکوتا و تمام پنیرهایی که روی آن ها نوشته شده است «کم چرب» جزو انواع کم چرب هستند. اگر از مشکل ریفلاکس معده رنج می‌برید بهتر است از پنیرهای کم چرب و آن هم به میزان معقول استفاده کنید.


نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌های گازدار دشمن معده و افرادی هستند که از ریفلاکس معده رنج می برند. انواع مختلف نوشیدنی‌های گازدار سرشار از اسید هستند که مشکل را تشدید می‌کند. دی اکسید کربن موجود در نوشیدنی‌های گازدار، نیز برای سلامتی خطرساز است. حباب گاز روی دریچه مری تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب اسید معده به سمت مری بالا می‌آید. توصیه می کنیم به جای این نوشیدنی‌ها از آب استفاده کنید.

انواع شیرینی‌جات و آبنبات‌ها برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند مشکل ساز هستند. قند می‌تواند یکی از عاملین اصلی ریفلاکس معده باشد. از مصرف مواد غذایی بپرهیزید تا سوزش معده تان کاهش پیدا کند


شکلات سیاه
شکلات سیاه یک تهدید سه گانه محسوب می‌شود. اول اینکه سرشار از چربی است. دوم اینکه حاوی کافئین است که اسفنکتر مری را شل کرده و باعث می‌شود که اسید معده بالا بیاید. سوم اینکه یک ماده ی آرامبخش است و باعث ترشح هورمون لذت می‌شود. همین تاثیر نیز می‌تواند باعث شل شدن اسفنکتر معده شود. خانم‌های باردار باید در مصرف شکلات سیاه دقت بیشتری داشته باشند چون بعد از مصرف این ماده ی غذایی بیشتر در معرض ریفلاکس معده قرار می‌گیرند.


سیر
سیر و پیاز نیز در بین افراد حساس باعث بروز ریفلاکس معده می‌شوند. متخصصان حوزه ی تغذیه سیر را یک ماده ی غذایی پرخاصیت می‌دانند و همیشه به مصرف آن توصیه می‌کنند؛ اما اگر از ریفلاکس معده رنج می‌برید باید از خیر سیر بگذرید. االبته می‌توانید هر ماده ی غذایی را امتحان کنید و میزان مشکل زایی آن را بسنجید. به عنوان مثال سیر و پیاز را برای مدتی از برنامه ی غذایی تان حذف کنید. اگر بهبودی در علائم خود مشاهده کردید متوجه می شوید که به آن ها حساس هستید. در نتیجه بهتر است از مصرف آن ها بپرهیزید. در خصوص هر خوراک یا ادویه ی دیگر نیز می‌توانید این آزمایش را انجام دهید.
 

نمک و فلفل
اکثر مردم بعد از خوردن مواد غذایی تند و پرادویه دچار سوزش معده می‌شود. البته نمی‌شود تنها فلفل را مقصر دانست. چاشنی‌های دیگر نیز در بروز این مشکل دخالت دارند. در واقع زیاده روی در مصرف نمک و فلفل می‌تواند باعث سوزش معده شود.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد افرادی که تغذیه شان سرشار نمک است بیشتر در معرض سوزش معده قرار دارند. توصیه می‌کنیم که مصرف نمک را کاهش دهید و در مصرف ادویه‌ها و مواد غذایی تند دچار افراط نشوید.


کره
بدون شک خود مواد غذایی مصرفی می‌توانند باعث بروز سوزش معده شوند اما باید بدانید که شیوه ی پخت غذا نیز نقش موثری در این مشکل دارد؛ به عنوان مثال سرخ کردن مواد غذایی در کره و روغن، کالری و چربی ناخواسته ی زیادی به غذای ما اضافه می‌کند. به جای اینکار مواد غذایی را در ماهیتابه‌های نچسب و با مقدار اندکی روغن سرخ کنید. البته بخارپز کردن روش بهتری برای طبخ غذاست. توصیه می‌کنیم از افزودن کره به سبزیجات سرخ کرده بپرهیزید. برای خوش‌طعم شدن غذاهایتان از سبزیجات معطر استفاده کنید.


آبنبات
انواع شیرینی‌جات و آبنبات‌ها برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند مشکل ساز هستند. قند می‌تواند یکی از عاملین اصلی ریفلاکس معده باشد. از مصرف مواد غذایی بپرهیزید تا سوزش معده تان کاهش پیدا کند. البته قند طبیعی موجود در میوه‌ها اشکالی ندارد اما باید به علامت های معده تان توجه کنید. توجه داشته باشید که مکمل ویتامین C و مواد نگهدارنده ی موجود در آبنبات و غیره نیز می‌توانند مشکل ساز شوند.

فلش / دریاچه

ساحل سرخ پانچین، نمونه ای منحصر بفرد از چشم اندازهای طبیعی در کشور چین است.

فلش / در زیبایی این دریاچه ها غرق شوید!

سالاد بخوردید

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد میوه و سبزیجات نقش مهمی در کاهش پوکی استخوان دارد.
بررسی تحقیقات جدید در پوکی استخوان بین المللی منتشر شده نشان می دهد که ترکیبات طبیعی در میوه ها و سبزیجات به نام نمکهای پتاسیم قلیایی میزان دفع کلسیم از ادرار را کاهش می دهند و باعث استحکام استخوان ها می شوند.
 
برای رسیدن به این نتیجه، محققان در تجزیه و تحلیل 14 مطالعه که از دو نمکهای پتاسیم قلیایی، سیترات پتاسیم و پتاسیم کربنات-معادل مصرف 7 تا 8 وعده میوه و سبزیجات در روز داده شد دریافتند افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری در روز مصرف می کند کمتر دچا پوکی استخوان می شوند.
تحلیل استخوان در واقع یک فرایند طبیعی است که مصرف نمک زیادی می تواند روند آن را افزایش دهید و برای کاهش آن می توانید مواد غنی از پتاسیم مانند اسفناج، برگ چغندر، آووکادو، سیب زمینی شیرین، چغندر، پرتقال، بطور، و کشمش را در بن رژیم غذایی خود بگنجانید.
 
دریافت مواد مغذی مهم از طریق مواد غذایی مانند بادام غنی شده و یا شیر سویا، ماهی ساردین، و کنسرو ماهی آزاد نیز همچنین نقش مهمی در افزایش استحکام استخوان های بدن دارد.

غذاهای ویژه استخوان

شیر و محصولات لبنی تنها راه تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیستند. منبع عالی دیگر برای کلسیم ماهی ساردین است. این ماهیهای کوچک همه موادی که برای ساخت توده استخوانی لازم دارید، برایتان تامین می کنند.
همیشه بهترین راه تامین مواد مغذی غذاها هستند اما اگر نمی توانید مقدار کافی کلسیم را از غذا دریافت کنید مکمل ها می توانند این کمبود را برایتان جبران کنند.

استخوانها در طول جوانی قوی هستند اما با ورود به دهه سی زندگی به آرامی از تراکم آنها کاسته شده و شروع به نازک شدن می کنند. این فرایند پس از یائسگی در زنان شتاب می گیرد اما روشهایی برای جلوگیری از این فرایند وجود دارد . یکی از بهترین خط دفاعی ما مصرف غذاهای مناسب است که استخوانها را تقویت کرده و تراکم استخوانی را در هر سنی افزایش دهد.
 
شیر

کلسیم اساس استخوان ها را تشکیل می دهد. بزرگسالان تا 50 سالگی به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. با ورود به دهه 50، نیاز زنان به 1200 میلی گرم کلسیم در روز افزایش می یابد و مردان نیز پس از هفتاد سالگی باید مصرفشان را به این مقدار برسانند. از جمله غنی ترین و بهترین منابع کلسیم شیر است. یک لیوان شیر (250 میلی لیتر) خواه چربی گرفته باشد، خواه کم چرب یا کامل 300 میلی گرم کلسیم دارد.
 
ماست و پنیر

اگر علاقه ای به شیر ندارید، با مصرف یک لیوان ماست نیز به اندازه یک لیوان شیر کلسیم دریافت میکنید. 30 گرم پنیر نیز تقریبا به همین مقدار کلسیم دارد. حتی اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته باشید احتمالا میتوانید ماست و پنیر سفت را بدون مشکل مصرف کنید. همچنین میتوانید محصولات لبنی بدون لاکتوز را امتحان کنید. حذف لاکتوز از شیر و محصولات لبنی تاثیری بر میزان کلسیم آن نمیگذارد.  
 
ماهی ساردین


شیر و محصولات لبنی تنها راه تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیستند. منبع عالی دیگر برای کلسیم ماهی ساردین است. این ماهیهای کوچک همه موادی که برای ساخت توده استخوانی لازم دارید، برایتان تامین می کنند. مقدار کلسیم 85 گرم ساردین کمی بیشتر از یک لیوان شیر است.
 
سبزیجات


شاید شگفت زده شوید اگر بدانید در بسیاری سبزیجات مقدار فراوانی کلسیم وجود دارد. سبزیجات برگی تیره مانند کلم برگ، کاهو چینی، کلم پیچ و برگ شلغم حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند. یک فنجان برگ شلغم خرد شده پخته حدود 200 میلی گرم کلسیم دارد.
 
غذاهای غنی شده

علاوه بر محصولات لبنی، ساردین و سبزیجات برگی، غذاهای غنی شده را نیز برای تامین کلسیم میتوانید مصرف کنید. این محصولات به صورت طبیعی حاوی کلسیم نیستند اما با مقادیر متفاوتی کلسیم غنی شده اند. غذاهای صبحانه ای انتخاب مناسبی هستند مثلا غلات صبحانه غنی شده حاوی 1000 میلی گرم کلسیم در هر فنجان 250 میلی لیتری و آب پرتقال غنی شده حاوی کلسیمی برابر با شیر میباشد. جدول غذایی محصول را بخوانید تا از مقدار دقیق کلسیم آن اطلاع پیدا کنید.
 
مکملهای کلسیم


همیشه بهترین راه تامین مواد مغذی غذاها هستند اما اگر نمی توانید مقدار کافی کلسیم را از غذا دریافت کنید مکمل ها می توانند این کمبود را برایتان جبران کنند. اگر کلسیم کافی از غذا دریافت میکنید، مصرف کلسیم بیشتر به صورت قرص به استخوانهای شما کمکی نکرده و عوارض زیادی مانند سنگ کلیه برایتان در پی دارد.

برای جذب بهتر کلسیم بیش از 500 میلی گرم کلسیم در هر مرتبه مصرف نکنید. برخی از مکمل های کلسیم مانند کربنات کلسیم در صورتی که همراه غذا مصرف شوند بهتر جذب می شوند اما سیترات کلسیم را می توانید هر زمانی در روز مصرف کنید.
 
محصولات سویا


غذاهای سویا مانند یک لیوان توفو سرشار از کلسیم بیش از 400 میلی گرم کلسیم دارد. شیر سویا معمولا با 300 میلی گرم کلسیم در هر لیوان، غنی می شود. سویا فواید دیگری نیز برای استخوان دارد.

تحقیقات جدید نشان می دهد مواد شیمیایی گیاهی به نام ایزوفلاونها به تقویت استخوانها کمک می کنند. ایزوفلاونها در غذاهای سویا به وفور یافت می شوند. بنابراین سویا غذای بسیار مفیدی برای جلوگیری از بیماریهای استخوان در زنان پس از یائسگی به شمار می آید.
 
ماهی سالمون

سالمون و انواع دیگر ماهی های چرب حاوی مجموعه ای مواد مغذی تقویت کننده استخوان هستند. این ماهی ها حاوی ویتامین دی هستند که به جذب کلسیم کمک میکند. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 میباشند که برای استخوانها مفید است. مکملهای روغن ماهی از کاهش توده استخوان در زنان کاسته و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک مینماید.  
 
تخمه ها و مغزهای گیاهی


تخمه ها و مغزهای گیاهی به چند شکل به سلامت استخوانها کمک می کنند. گردو و تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بادام زمینی و بادام حاوی پتاسیم هستند که مانع دفع کلسیم از طریق ادرار می شوند. مغزهای گیاهی همچنین حاوی پروتئین و مواد مغذی دیگر هستند که نقش حمایتی در استحکام و ساخت استخوانها دارند.
 
کاهش مصرف نمک


نمک عامل مهمی در محروم کردن بدن از کلسیم است. هر قدر نمک بیشتری دریافت کنید کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می شود. با رژیم کم نمک به بدن خود کمک کنید کلسیم بیشتری نگه داشته و در استحکام استخوانها از آن استفاده نماید.
 
آفتاب


آفتاب غذا نیست اما بدن در واکنش به آن به تولید ویتامین دی می پردازد. بدون ویتامین دی بدن نمی تواند به درستی کلسیم غذا را جذب کند. هوای ابری، عرض های جغرافیایی بالا و پوست تیره از جمله موانع جذب نور خورشید برای تولید ویتامین دی هستند.

علاوه بر این متخصصان پوست مواجهه با آفتاب را به دلیل آسیب پوستی توصیه نمی کنند بنابراین ممکن است برخی از مردم ترجیح دهند به جای آن از مکمل ویتامین دی استفاده کنند. مقدار ویتامین دی توصیه شده روزانه به صورت غذا برای بیشتر بزرگسالان 600 واحد بین المللی است که در سنین بالاتر از 70 این مقدار به 800 واحد افزایش می یابد.
 
ورزش های تحمل وزن

برنامه منظم ورزش های تحمل وزن برای سلامت استخوان ها مفید است. این ورزشها عبارتند از هر گونه فعالیتی که از وزن بدن یا وزن خارجی (مانند وزنه) استفاده میکند تا بر عضلات و استخوانها فشار وارد کند.  حاصل کار این است که بدن مواد بیشتری را در استخوانها ذخیره میکند و استخوانها متراکم تر می شوند. راه رفتن تند، رقص، تنیس و یوگا همه از جمله ورزش هایی هستند که برای استخوانها مفیدند.

عادت های بد

ما گاهی از توجه به سلامت خود غافل می شویم در حالی که اگر چند نکته ساده و همیشگی را کنار بگذاریم می توانیم از وضعیت جسمی و روحی مطلوب تری برخوردار شویم.
همه افراد عاداتی دارند که ناخودآگاه انجام می دهند اما همین رفتارهای معمول ممکن است آسیب هایی برای سلامتی داشته باشد. انسانها گاهی از توجه به سلامت خود غافل می شوند در حالی که اگر چند نکته ساده و همیشگی را کنار بگذارند می توانند از وضعیت جسمی و روحی مطلوب تری برخوردار شوند.

انداختن پاها روی همانداختن پاها روی هم ( چهار زانو نشستن) هنگام نشستن شاید به نظر حالت راحتی به نظر برسد اما وضعیت نامناسبی برای بدن است. در واقع اصلا متناسب با جریان خون نیست. این وضعیت به رگ ها فشار می آورد و به خصوص بازگشت خون را دچار مشکل می کند که در نتیجه فرد در معرض ابتلا به سنگینی پاها خواهد بود. از طرف دیگر،‌ این وضعیت در طولانی مدت به پشت نیز آسیب می رساند و موجب دردهای کمری خواهد شد.
 
خوابیدن روی شکم
خوابیدن روی شکم بدترین وضعیت برای ستون مهره هاست زیرا پیچیدگی مهره های گردن برخلاف حالت طبیعی است که این حالت مهره ها را به کار وا می دارد. سردرد و دردهای کمر می توانند ارتباط مستقیمی با این حالت داشته باشند. خوابیدن به پشت یا پهلوها بسیار مناسب تر است.

عدم استفاده از عینک آفتابی
50% افراد در هوای گرم و کنار دریا از عینک آفتابی استفاده نمی کنند. متاسفانه اشعه فرابنفش خورشید علاوه بر آسیب پوست، به چشم ها نیز صدمه می زند. آفتاب زدگی چشم ها، بیماری های چشمی و آب مروارید زود هنگام ممکن است در این صورت بروز کند.

پوشیدن کفش های پاشنه بلند
گرچه کفش های پاشنه بلند قد را بلندتر نشان می دهند اما عامل خطر سلامتی محسوب می شود. علاوه بر احتمال افتادن و پیچ خوردگی پا، کمر نیز که در ردیف اول این آسیب هاست در وضعیت مناسبی قرار ندارد. اگر جز افرادی هستید که با پوشیدن این کفش ها دچار تورم پاها می شوید، بهتر است کفش های با پاشنه متوسط یا بدون پاشنه را انتخاب کنید. پاشنه های متوسط عضله پشت پا را بیشتر به فعالیت وا می دارند و بازگشت خون نیز تسهیل می شود

نوشیدن ناکافی آب
خانم ها معمولا به اندازه کافی آب نمی نوشند در حالی که نوشیدن حداقل 5/1 لیتر آب در روز برای حفظ سلامتی و تامین آب بدن ضروری است. کمبود آب بدن موجب سردرد و اختلال در تمرکز خواهد شد. نوشیدن زیاد آب همچنین مانع از بروز عفونت های ادراری نیز می شود. در تابستان باید مقدار بیشتری آب نوشید زیرا تعریق بدن نیز افزایش می یابد.

انداختن کیف روی یک شانهشاید توجه نداشته باشید اما اکثر خانم ها همیشه کیف خود را روی یک شانه می اندازند که این حالت برای پشت بسیار نامطلوب است. بهترین راه حل استفاده از کیف های پشتی خواهد بود. در صورت استفاده از کیف های بنددار معمول، ‌ حدالامکان بندهای بلند انتخاب کنید و کیف را فقط روی یک سمت شانه نیاندازید و آن را دو شانه جابجا کنید.

گل گاوزبان

گل گاوزبان این گیاه آرام بخش در درمان جوش‌های دهانی آفت دهانی تاثیری شگرف دارد.
مریم نورالهی متخصص طب سنتی گفت:‌ گل گاو زبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط آور  و مقوی دارد، در واقع گل گاو زبان یک گیاه علفی به طول 40-70 سانتی متر است، این گیاه در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله مرغان تاثیر چشمگیری دارد و در درمان دردهای دهان ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه و کلیه تاثیر فراوان دارد. 

وی افزود:‌ این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تاثیر شگرف می‌گذارد و معمولا دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. 
 
وی اذعان دانست:‌هر خوراکی و یا گیاه دارای برخی محاسن و مضرات هستند، افرادی که از این گیاه استفاده میکنند سعی کنند به حد اندازه از این دمنوش استفاده کنند و مصرف بیش از حد آن برای هیچ گروه سنی و جنسیت توصیه نمی‌شود.

چای ضد سرطان

 
نتایج یک تحقیق جدید نشان داد؛ نوشیدنی که زنان را از سرطان پستان در امان نگه می دارد
نتایج یک تحقیق جدید نشان داد پلی‌فنول‌های موجود در چای به دلیل دارا بودن خواص ضدتوموری و آنتی‌اکسیدانی، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

 

مصرف‌کنندگان چای سیاه کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند چون این نوشیدنی، عملکرد رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. به گفته متخصصان، هدف از انجام این بررسی ارزیابی ارتباط بین مصرف چای، فعالیت بدنی و خطر بروز سرطان پستان در زنان چینی بوده است.

 

«کاترین هود» از متخصصان سلامت زنان در رابطه با این تحقیق اظهار داشت: در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند زنانی که عادت به مصرف این نوشیدنی دارند، 21 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. این خاصیت چای به دلیل وجود پلی‌فنول در آن است.

 

همچنین در این بررسی مشخص شد که مصرف چای سیاه عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌دهد چرا که وجود «فلاوونوئید» در آن تاثیر مستقیم بر عروق دارد.

قوی تریت چربی سوز بدن

علاوه بر ورزش خوردن نوع خاصی از یک ادویه پرطرفدار می تواند باعث لاغری و حذف چربی‌های مازاد بدن شود.
کارشناسان در تحقیقی منحصر بفرد دریافته‌اند که خوردن فلفل به واقع می‌تواند سبب کاهش وزن در افراد شود. 

گفتنی است، بر اساس جدیدترین تحقیقات خوردن فلفل می‌تواند باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن و در نتیجه سرعت یافتن کاهش وزن شود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، کپسایسین اصلی ترین ماده تشکیل دهنده فلفل به دلیل حرارت تولیدی از سوی خود می‌تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند.

بر اساس تحقیقات خوردن فلفل باعث تبدیل چربی مضر مشهور به چربی سفید به چربی قهوه‌ای که برای بدن مفید است می شود. 

براساس تحقیقات محققان دانشگاه وایومینگ، افراد می‌توانند از خوردن فلفل برای مبارزه با چاقی ناشی از خوردن مواد غذایی شیرین و پرچرب استفاده کنند. 

چربی قهوه‌ای در بدن تبدیل به انرژی شده می‌سوزد ،‌اما در عوض چربی سفید که معمولا ناشی از رژیم غذایی ناسالم است به صورت بافت‌های چربی در نواحی کشاله ران و شکم تجمع می یابند. 

کارشناسان همچنین معتقد هستند که خوردن فلفل می‌تواند باعث تقویت رشد سلول‌های سرطانی در روده و همینطور کاهش شرایط ابتلا به این بیماری مرگبار شود، بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی بیش از یک سوم جمعیت جهان دچار اضافه وزنی یا چاقی هستند و کارشناسان امیدوار هستند که پیدا کردن نکات جدید تر از خواص فلفل بتوانند راه حلی جدی برای مقابله با مشکل چاقی پیدا کنند.