اعتراف به اشتباه

اعتراف به اشتباه

اعتراف به اشتباه
هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این است که اشتباه خود را بپذیرید. در چنین مواقعی پذیرش عواقب کارتان می‌تواند راه حلی برای برون رفت از این اشتباهات باشد.
نوع اشتباه خود را تشخیص دهید و خود را برای رویارویی با آن آماده کنید

خودتان را سرزنش نکنید

هر گاه اشتباهایی مرتکب شدید، خودتان را سرزنش نکنید. شاید کم کاری شخص و یا گروهی دیگر نیز در این اشتباه دخیل باشد. اما تمام قصور را از شما ببینند. شاید این امر هم به خاطر آن باشد که شما اشتباه خود را گردن گرفته‌اید اما در چنین مواردی حق ندارید، دیگران را در اشتباه شخصی خود شریک کنید.

به یاد داشته باشید، پذیرش اشتباه نشانه آن نیست که با شما هیچ گونه برخوردی نباید بشود. پذیرش اشتباه شجاعت می‌خواهد که هر کس از عهده آن بر نمی‌آید.

شاید همین پذیرفتن اشتباه باعث شود دقت‌تان را در انجام اموراتی که به شما محول شده، بالا ببرید. شما می‌توانید از اشتباهتان، درس عبرت بزرگی بگیرید تا در آینده دوباره آن را تکرار نکنید.

به عنوان مثال، اگر پروژه‌ای در زمان معین به پایان نرسید و شما هم از پرسنل این پروژه باشید، شما می‌توانید کم کاری‌هایی که از خودتان سر زده را لحاظ کنید، به فکر محکوم کردن دیگران نباشید، حتی اگر آنها بخشی از این مشکل به وجود آمده باشند.

کار را به بعد موکول نکنید

سعی کنید به محض اینکه اشتباهی از شما سر زد همکار و یا همکاران خود را در جریان بگذارید. چرا که ممکن است، به زودی اتفاق ناخوشایندتری به خاطر اشتباهی که از شما سر زده، به وجود آید.

در چنین شرایطی شما و دیگر همکارانتان باید زودتر اقداماتی را صورت دهید تا بر مشکلات اضافه نشود. یادتان باشد هر چقدر شناسایی مشکل زودتر صورت گیرد، حل آن نیز کم هزینه‌تر خواهد بود اما اگر مشکلات و اشتباهات روی هم انبار شوند، شاید دیگر وقتی برای جبران در اختیار نداشته باشید.

شما با یک اقدام فوری می‌توانید از بروز انواع مشکلات پیشگیری کنید. نگذارید یک اشتباه باعث شود تا کل سیستم به هم بریزد. پذیرش و رفع اشتباه در چنین شرایطی بسیار حیاتی است. یادتان نرود شما باید در مورد اشتباهی که از شما سر زده است، جوابگو باشید. هر چقدر مشکلات به وجود آمده از اشتباهاتتان کمتر باشد، به نفع شما خواهد بود.

با این تفاسیر پذیرش اشتباه و عنوان کردن آن کاملا به نفع شما است. البته ممکن است، اشتباهی که از شما سر زده، آن چنان حیاتی نباشد. در چنین شرایطی اگر می‌توانید بدون آنکه به مجموعه کاری خود ضرر بزنید، مشکل را برطرف کنید. نیازی نیست دیگران را از هر اشتباهی که از شما سر می‌زند، باخبر سازید.

اعتراف کنید که اشتباه کرده‌اید

پذیرش اشتباهی که انجام داده‌اید، نشانه آن است که شما قبول دارید که در انجام کار خود قصور کرده و دچار اشکال هستید.

پذیرش چنین امری گرچه دشوار است اما نمونه‌ای از مسئولیت‌پذیری شما را نشان می‌دهد. چرا که هر شخصی چنین مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد.

احساسات شخص مقابل را درک کنید

وقتی که اعتراف می‌کنید، در انجام دادن کاری که به شما محول شده بود، اشتباه کرده‌اید. ممکن است مدیر و یا سر کارگر شما عصبی و یا ناراحت شود.

در چنین شرایطی با توجه به خلقیات طرف مقابل بگویید که درک می‌کنم، عصبی و ناراحت باشید. در حد امکان می‌توانم برای جبران این اشتباه، تلاش کنم.

چنین حرف‌هایی باعث می‌شود، شخص مقابل کمی آرام شود. البته این کار ممکن است، روی همه افراد تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی حتما موقعیت خود و طرف مقابل خود را بسنجید. سپس ابراز ندامت کنید.

پذیرش پیامدها

پذیرش پیامدهای هر اشتباهی ممکن است ترسناک باشد. به خصوص اگر از عواقب آن با خبر باشید. در چنین شرایطی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و با شجاعت تمام با چنین مشکلی برخورد کنید.

این شرایط ممکن است، برای هر شخصی پیش بیاید. به یاد داشته باشید که شما تجربه این کار را از قبل داشته‌اید. سعی کنید یکپارچگی شخصیتی خود را در هر شرایطی حفظ کنید.

برخی از اشتباهات ممکن است به حدی جدی باشند که مجبور شوید کار خود را ازدست بدهید و یا تبعات خیلی سنگین‌تری را تجربه کنید. اما دلیل نمی‌شود که یک عمر به خاطر یک اشتباه از خود و دیگران فراری باشید.

شاید وجود یکسری واکنش‌ها باعث شود، مسیر زندگی‌تان تغییر کند اما فرار کردن از اشتباهی که از شما سر زده، نمی‌تواند ایده خوبی باشد.

واقع بین باشید

شاید فرصت برای جبران اشتباهی که از شما سر زده، کم باشد. کمی واقع بین باشید و نگذارید که اشتباه شما باعث بروز انواع مشکلات جدیدتری شود.

مدیریت روی زمان و رفتارتان می‌تواند به کمک‌تان بیاید. مشورت گرفتن از افراد دانا و با تجربه بی‌شک به سودتان خواهد بود. در هر محیطی که زندگی می‌کنید با افراد باتجربه و دانا در تعامل باشید.

وجود این گونه افراد می‌تواند، پشتوانه بسیار خوبی برای مجموعه کاری باشد.

عجله نکنید

دیده شده است، افرادی که دچار اشتباه می‌شوند، به خاطر استرس آن اشتباه دچار اشتباهات بزرگ‌تری می‌شوند.

از این رو وقتی اشتباهی مرتکب شدید خونسردی خود را حفظ کنید و در صورت ممکن چند نفس عمیق بکشید. وقتی آرامش‌تان حفظ شد، اقدامات مقتضی را انجام دهید.

به عنوان مثال، ممکن است در صورت بروز اشتباه عجله کنید و همین عجله کردن در پاره‌ای از اوقات کار را خراب‌تر کرده و مجموعه کاریتان را بیش از پیش متضرر کند.

مراقب تجربه‌های تازه باشید

سعی کنید در مورد کارهایی که به شما سپرده می‌شود، با اشخاص خبره و یا دیگر همکاران مشورت کنید. شاید شما به فکر ابداع و یا آزمایش جدید در عملکرد کاری خود باشید.

قبل از انجام چنین گزینه‌هایی با همکاران خود صحبت کنید. شاید چنین روشی اصلا کاربردی نباشد و احتمال بروز اشتباه را چندین برابر افزایش دهد. این در حالی است که شما فکر می‌کنید، کارتان درست است.

سعی کنید هر کاری را طبق اصولی که از شما خواسته شده، انجام دهید. در پشت این درخواست‌ها و راهنمایی‌ها سال‌ها تجربه وجود دارد. تصور اینکه کاری که از شما خواسته شده، نتیجه سال‌ها تفکر افراد با تجربه است، شاید به شما کمک کند، هر کاری را آزمایش نکنید.

سعی کنید برای اینکه کار خود را بدون نقص انجام دهید و مرتکب اشتباه نشوید، از تجربه همکاران خود بهره ببرید. توجه داشته باشید، ندانستن خیلی بدتر از نپرسیدن است.

غذا برای سلامت کلیه ها

17 غذای بسیار قوی برای سلامت کلیه ها
اگر دچار بیماری های کلیه هستید میوه هایی مثل تمشک آبی و انگور قرمز و آناناس را بیشتر مصرف کنید و ماهی را نیز در تغذیه خود بگنجانید.

  رژیم غذایی رابطه نزدیکی با سلامت کلیه دارد. کمبود مواد مغذی ضروری می تواند علت بیماری های کلیه و نارسایی آن باشد. افراد در مراحل پیشرفته بیماری کلیوی نیاز به استفاده از رژیمی برای جلوگیری از نارسایی کلیه دارند.تغذیه کلیه

شرایط تغذیه کلیه بسته به مرحله بیماری دارد. با این حال، خوردن غذاهایی که پتاسیم، سدیم و فسفرکمی دارد به طور کلی می تواند از هر ناهنجاری در عملکرد کلیه جلوگیری کند ؛ برای داشتن کلیه های سالم بایستی تغذیه ای مناسب و دوست دار کلیه داشته باشید طبق آنچه در این بخش خواهیم گفت.


17 خوراکی و مواد غذایی مفید و مهم در تغذیه ی لازم برای کلیه ها

1. تمشک آبی

تمشک آبی منبعی از ویتامین های متعدد و مواد معدنی است که برای بدن انسان ضروری هستند. آن ها غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هستند. تمشک آبی حاوی آنتوسیانین اند که آنتی اکسیدان قوی برای پیش گیری از تعدادی از بیماری ها مثل مشکلات کلیوی هستند. حاوی مقادیر ناچیزی از فسفر، پتاسیم و سدیم اند که برای سلامت کلیه ایده آل هستند.
چه موادی را در تغذیه برای کلیه ها بگنجانیم؟

2.گل کلم

نسبت سدیم، پتاسیم و فسفر در گل کلم کم است. آن ها همچنین حاوی مقداری ویتامین و مواد معدنی ضروری هستند که به عملکرد کلیه ها کمک می کنند. آن ها منبع غنی ویتامین ک ، ث و ب و دارای خواص ضد التهاب هستند و فیبر رژیمی بسیار بالایی دارند.

3.ماهی ها

اگر غذاهای دریایی را دوست داشته باشید، سلامتی کلیه می تواند برای حفظ سلامتی یک چالش باشد. به جای انتخاب انواع دیگر می توانید غذای دریایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. چون پتاسیم و فسفر کمی دارد . هم چنین حاوی امگا 3 است که خطر ناهنجاری های متابولیک در بدن را از بین می برد در نتیجه عملکرد کلیه را تسهیل می کند.
بهترین تغذیه برای کلیه ها کدام است؟

4.انگور قرمز

هر چقدر که آنتی اکسیدان ها و ویتامین های بالایی دارند، در عوض در پتاسیم، فسفر و سدیم کم هستند. آن ها حاوی فلاونوئید هستند که بدن را از رادیکال های آزاد مضر محافظت می کند و می تواند بر عملکرد کلیه تاثیر بگذارد.

5. سفیده تخم مرغ

زرده تخم مرغ ممکن است به نوبه خود مغذی باشد، اما فسفر بالایی دارند. از طرف دیگر، سفیده نسبتا فسفر کمی دارد و منبع عالی پروتیین برای عملکرد کلیه است.
بهبود عملکرد کلیه ها با تغذیه اصولی

6.سیر

سیر غذایی ضد التهاب است؛ پتاسیم، سدیم و فسفر کمی دارد .سیر همچنین می تواند به بهبود عملکرد کلیه با از بین بردن سموم موجود در جریان خون کمک کند.

7.گندم سیاه

گندم فسفر زیادی دارد و برای افراد دارای مشکلات کلیوی توصیه نمی شود. با این حال، گندم سیاه جایگزین خوب با توجه به مقدار ناچیز فسفر آن است.

8. کلم

منبع خوبی از فیبر نا محلول اند که برای حرکات منظم روده ضروری است. هم چنین سموم مختلفی را از جریان خون دفع می کند. مواد مغذی بالا و مواد معدنی کمی دارد که برای سلامت کلیه مضر هستند.
خوراکی هایی که در تغذیه مناسب کلیه هاست

9. مرغ

افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید مصرف پروتیین را محدود کنند. اما از آنجایی که پروتئین ضروری است، مرغ بدون پوست می تواند گزینه خوبی در نظر گرفته شود.

10. فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای غنی از ویتامین و آنتی اکسیدان ها هستند. آن ها برای کلیه ها مناسب هستند چون سدیم، پتاسیم و فسفر پایینی دارند.
تغذیه چه تاثیری روی کلیه دارد؟

11. پیاز

پیاز سرخ شده در سیر و روغن زیتون می تواند غذای بدون نمک را تحمل کند. پیاز خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد و سدیم - فسفر - پتاسیم ندارد.

12. شابانک

علاوه بر فواید بسیاری که این برگ های سبز،دارد برای سلامت کلیه عالی است.

13. فندوق

فندوق غنی از چربی های خوب، و میان وعده ای خوش مزه در رژیم غذایی است.
راه کمک به عملکرد کلیه با تغذیه

14. تربچه

تربچه غنی از آب و مواد مغذی ضروری بالایی هستند. آن ها حاوی مقادیر کمی پتاسیم و فسفر هستند که برای سلامت کلیه ایده آل هستند. همچنین مقدار آب آن ها باعث می شود که غذای مفید برای کلیه ها باشند.

15. شلغم

شلغم جایگزین خوبی است برای سبزیجاتی که پتاسیم بالایی مانند سیب زمینی دارند. سرشار از مواد مغذی و برای کلیه مفید هستند .
با تغذیه به کمک کلیه خود بروید

16. آناناس

جایگزینی خوب برای بیشتر میوه ها است. میوه های گرمسیری به طور کلی پتاسیم بالایی دارند که می تواند برای کلیه مضر باشد.

17. قره قاط

برای کاهش التهاب در دستگاه ادراری مناسب است . آن ها حاوی انتوسیانین نوع آ هستند که ادرار را بیشتر می کنند. این کار نقش اصلی کلیه را تسهیل می کند و به کاهش خطر عفونت کمک می کند.

انسان چطور پیر می‌شود؟

پیر شدن در نظر بسیاری از افراد پیامد ناگواری است و برخی ذاتا به‌دنبال پا به سن گذاشتن و پیر شدن هستند، اما آیا واقعا این دوره از زندگی ترسناک است؟!

 پیر شدن و به قولی پا به سن گذاشتن در نظر بسیاری از افراد پیامد ناگواری است و شاید برای بسیاری دیگر حتی به یک کابوس مبدل شده باشد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این مقطع از زندگی انسان برای همه پیش می‌آید و خواه ناخواه باید با آن روبرو شویم، اما چطور می‌توانیم این تقابل را شیرین و لذت بخش نماییم؟

انسان چطور پیر می‌شود؟ توصیه‌هایی برای افرادی که از پیر شدن می‌ترسند!

بررسی روند پیری

پیری یک روند انکارناپذیر است که گریبان هر فردی را می گیرد، اما سرعت آن در افراد متفاوت است. نتایج یک تحقیق بین‌المللی نشان می‌دهد که سرعت پیر شدن افراد با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد و روند پیری در سنین متفاوت و با سرعت متفاوت آغاز می‌شود. این محققان حدود هزار نفر را که همگی در یک سال (۷۳–۱۹۷۲) در نیوزیلند متولد شده بودند از بدو تولد زیر نظر گرفته و سپس میزان پیری آن‌ها را در سنین ۲۶، ۳۲ و ۳۸ سالگی ارزیابی کردند. این ارزیابی، شامل بررسی ۱۸ عامل مربوط به بیماری‌های مزمن ناشی از افزایش سن بود که شاخص‌هایی همچون کارکرد دستگاه تنفس، قلبی و عروقی، کلیوی، کبدی، سیستم ایمنی، سلامت دندان و لثه و میزان تخریب DNA را در برمی گرفت. در این تحقیق همچنین کاهش فعالیت جسمی و ذهنی و تصور این افراد از جوانی یا پیری خودشان نیز در نظر گرفته شد.


پژوهشگران از اینکه آثار پیری را در سن پایین (۲۶ سالگی) در این افراد شناسایی کردند متعجب شدند. علاوه بر این تفاوت سرعت پیری نیز محققان را شگفت زده کرد، زیرا در حالیکه همه افراد مورد مطالعه ۳۸ سال داشتند، سن زیستی (بیولوژیک) آن‌ها بین ۲۸ تا ۶۱ سال متغیر بود. در نتیجه، توان جسمی و ذهنی آن‌ها نیز تفاوت واضحی نشان می‌داد و مثلاً بهره هوشی (IQ) آن‌ها که سن زیستی بیشتری داشتند، کاهش یافته بود.

در زمانی که محققان ارزیابی‌های مربوط به سن زیستی این افراد را انجام می‌دادند، سن زیستی برخی از آن‌ها حتی یک سال هم بیشتر نشد، اما برخی تا سه سال پیرتر شدند. پروفسور تری مافیت از پژوهشگران این تحقیق گفت: هر جنبه زندگی که از سن تقویمی استفاده کنیم، به خطا می‌رود و اگر دربارهٔ سن زیستی بیشتر بدانیم، عدالت و برابری بیشتر رعایت خواهد شد.

انسان چطور پیر می‌شود؟ توصیه‌هایی برای افرادی که از پیر شدن می‌ترسند!

پیر شدن چگونه اتفاق می‌افتد؟

گروهی از محققان مرکز ملی تحقیقان سرطان اسپانیا اقدام به انتشار یک مقاله کرده اند که طول عمر را در پستانداران در یک سطح مولکولی به اندازه تلومر‌ها به عنوان پایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی که دربرگیرنده کد‌های تکراری dna هستند، نسبت داده اند.

ماریا بلاسکو رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار کرد: ما سرعت پیر شدن را بررسی می‌کنیم چرا که پیر شدن ارگانیسم‌ها عامل ریسک اصلی برای بسیاری از انواع بیمار‌ها از جمله سرطان است. موش‌هایی که تلومرهایشان سریعتر کوتاه شود به طور متوسط ۳۰ درصد کوتاه‌تر عمل می‌کنند و زودتر پیر شده و سرطان می‌گیرند. این امر به ما نشانه‌ای درباره سرعت پیرشدن می‌دهد.


این پژوهش که در نسخه آنلاین مجله گزارش‌های سلول منتشر شده در‌های تحقیقات آینده درباره چگونگی پیر شدن سلول‌ها و احتمالا تعیین طول عمر برای یک اورگانیسم خاص را باز می‌کند.

رابرت مرشاند ۱۰۰ ساله که ۵۱ کیلوگرم وزن دارد، در زمان جوانی خود مشت زن بوده و ۳۰۰ دور پیست دوچرخه سواری را درشهر لیون در مرکز فرانسه در عرض ۴ ساعت و ۱۷ دقیقه و ۱۷ ثانیه طی کرده است که برای سن وی یک رکورد رسمی محسوب می‌شود.

انسان چطور پیر می‌شود؟ توصیه‌هایی برای افرادی که از پیر شدن می‌ترسند!

وی می‌گوید: این کار را برای قهرمان بودن انجام نمی‌دهم. می‌خواهم ثابت کنم که با داشتن بیش از صد سال، هنوز می‌توان دوچرخه سواری کرد.

سرزنده بودن مرشاند توجه دانشمندان موسسه ملی تحقیقاتی اینسرم را به خود جلب کرده است. آن‌ها هر سه ماه یک بار او را تحت آزمایش‌های مختلف قرار می‌دهند تا راز طول عمر و سلامتی وی را کشف کنند.

وجود تلومر به عنوان سپر حفاظتی برای محافظت از ژنوم سلول یوکاریوتی اهمیت حیاتی دارد و کاهش زیاد طول تلومر منجر به از بین رفتن توانایی عملکرد این ساختار در انجام وظایف خود شده و درنهایت سلول را به سوی نابودی می‌برد.


مشاهدات متعدد نشان داده‌اند که سلول‌های سوماتیک انسانی، که در سیستم شیشه (in vitro) کشت داده شده‌اند، تنها می‌توانند تعداد محدودی تقسیم را انجام دهد و پس از آن رشد آن‌ها متوقف شده و سلول‌ها دچار سالخوردگی می‌شوند پس از اینکه کاهش طول تلومر به حد بحرانی برسد فرکانس بالایی از نوترکیبی‌های کروموزمی مشاهده می‌شود همین امر می‌تواند عامل سالخوردگی و نهایتا نابودی سلول شود.

این اتفاق در بدن موجودات زنده (in vivo) نیز رخ می‌دهد و تحقیقات ارتباط طول عمر موجودات زنده پرسلولی و کاهش طول تلومر را نشان می‌دهند. به عنوان مثال در یک بررسی بر روی موش صحرایی مشاهده شد که کاهش طول عمر تلومر در بافت‌های سوماتیک این جانور در جنس نر بیشتر (سریعتر) از جنس ماده است و این مطلب با طول عمر آن‌ها که در ماده‌ها بیش از نر‌ها است مطابقت دارد.

همین مسئله باعث شد که بحث‌هایی در رابطه با افزایش مدت عمر بشر و حتی جاودانگی بشر مطرح شود و دانشمندان در تلاش هستند که ابتدا اینکار را با ساختن حیوانات آزمایشگاهی مثلا موش‌هایی با عمر‌های طولانی‌تر از حد معمول به مرحله عمل برسانند.

انسان چطور پیر می‌شود؟ توصیه‌هایی برای افرادی که از پیر شدن می‌ترسند!

۸ توصیه برای آن‌هایی که از پیر شدن می‌ترسند

  • ۱- سن تان را در حاشیه نگه دارید:

سن و سال هیچ اهمیتی ندارد و چیزی نیست جز یک عدد! خیلی موارد در زندگی ما هستند که نمی‌توانیم کنترلی روی آن داشته باشیم مثل زمان، خانواده و شرایط فیزیکی‌ای که با آن متولد می‌شویم. در این میان اهمیت سن ما مثل اهمیت رنگ چشم‌ها یا نام پدر و مادر ما است. چه فرقی می‌کند که با چشم‌های آبی، مشکی یا قهوه‌ای متولد شویم؟ مهم این است که بتوانیم با آن چشم‌ها ببینیم. چه اهمیت دارد که نام پدر و مادر ما چه باشد؟ مهم این است که آن‌ها چه جور آدم‌هایی باشند. سن هم این گونه ساده و بی اهمیت است. مهم نیست ۲۰ ساله باشید یا ۴۰ ساله یا ۸۰ ساله. سن و سال، شخصیت شما را تعیین نمی‌کند و خیلی چیز‌های مهم دیگری وجود دارد که شما را شکل می‌دهد؛ مثل رفتار تان، تلاش تان، هدف‌های شما و تمام آن چیز‌هایی که در کنترل شما است؛ مثل طرز فکر و عملکردتان.


۲- از هر روز زندگی تان لذت ببرید:

شک نکنید که با تمام تیرگی‌های موجود در زندگی، خصوصا در شرایط سخت، نقاط روشنی هم وجود دارد. نقاطی که باید توان دیدن آن‌ها را داشته باشید. می‌پرسید مثلا؟ جواب می‌دهم مثل طلوع آفتاب، آخرین باری که طلوع آفتاب را دیدید چه زمانی بود؟ آخرین باری که به نور روی درخت‌ها نگاه کردید چه زمانی بود؟ آخرین باری که ماه و ستاره‌ها را دیدید چه زمانی بود؟ اهل طبیعت نیستید؟ از آن‌ها لذت نمی‌برید؟! ایرادی ندارد. آخرین فیلمی که دیدید، چه بود؟ آخرین کتابی که از خواندن آن لذت بردید؟ زندگی با همین کار‌های ساده می‌تواند زیباتر شود. با کارهایی، چون یک مهمانی دوستانه. شاید احساس پیری شما ناشی از تنهایی تان باشد. شاید تنها مانده اید فکر می‌کنید من ۵۲ ساله شدم، اما اگر در جمع دوستان تان بروید، از حس تنهایی و افسردگی سن و سال بیرون بیایید و به خودتان بخندید که درگیر اعداد و رقم‌ها شده اید. خودتان را محبوس تنهایی تان نکنید. دیوار تنهایی را با دوستان تان بشکنید، دوستانی که روز‌های زیادی است از آن‌ها بی خبر هستید. اگر دسترسی به آن‌ها مشکل است لباس بپوشید و راهی مغازه سرکوچه شوید و برای خودتان یک خوردنی که مربوط به روز‌های کودکی تان است را بخرید. نمی‌دانید این کار در حد معجزه می‌تواند به شما کمک کند و حس خوبی را به شما بازگرداند.

  • ۳- زمان تان را با این فکر نگذرانید که برای انجام این کار پیر هستید:

تا زمانی که شما سالم هستید و مشکل خاصی ندارید، می‌توانید تمام کار‌هایی را که در سال‌های قبل انجام می‌داده اید و برای شما جالب بوده را انجام دهید. حتی کار‌هایی را که دوست داشتید، انجام بدهید، اما موقعیت آن را پیدا نکردید مثل استفاده از کامپیوتر. نگران نباشید، نترسید قرار نیست هوش فوق العاده‌ای داشته باشید، برای کار با کامپیوتر یا یادگیری یک زبان تازه... کافی است آرزو‌های تان را بخواهید و تلاش کنید به آن‌ها برسید.


شما می‌توانید برای خودتان یک کامپیوتر بخرید و به دنیا متصل شوید. می‌توانید به کلاس زبان بروید و خیلی کار‌های دیگر که حتی شاید لازم نباشد برای به دست آوردن شان پول خرج کنید، بلکه می‌توانید از آن‌ها پول به دست بیاورید مثل مهارتی که دارید و می‌توانید از راه آن کسب درآمد کنید، معلم بوده اید و می‌توانید در آموزشگاهی کار کنید، می‌توانید به نوه تان خطاطی یاد بدهید و خیلی موارد دیگر که کافی است کمی سر بچرخانید تا آن‌ها را ببینید. کار‌های تازه‌ای که پیش از این به سوی آن‌ها نرفته اید، چون وقت و جرات آن را نداشتید. نگران نباشید شما به اندازه کافی جوان هستید! کافی است خودتان این موضوع را باور کنید.

انسان چطور پیر می‌شود؟ توصیه‌هایی برای افرادی که از پیر شدن می‌ترسند!

  • ۴- بیشتر مواظب خودتان باشید:

ویتامین‌های لازم را به بدن تان برسانید و غذای سالم بخورید. در خانه یا ورزشگاه برنامه‌ای برای فعالیت بدنی تان بریزید. در تنهایی تان موسیقی ملایمی گوش کنید.


به سلامت خیلی اهمیت بدهید و آخر هر ماه سعی کنید دندانپزشک تان را ببینید و چند ماه یک بار چکاپ کنید. یادتان باشد خیلی وقت‌ها ضعف و احساس بیماری است که موجب پیری زودرس می‌شود. پیری که در جسم شما رخ می‌دهد و به احساس تان راه پیدا می‌کند.
  • ۵- مدام به گذشته نگاه نکنید:

گذشته مهم است، اما نه به اندازه امروز و زمان حال. مدام به آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده فکر نکنید، برای امروز زندگی کنید. تنها چیزی که نمی‌توان تغییر داد گذشته است. با بازگشتن به گذشته چه کاری را از پیش می‌برید جز از دست دادن زمان حال؟ آینده هم که هنوز نیامده و در راه است، بنابراین تنها من و شما امروز را داریم. پس بیایید از امروز لذت ببریم. بگذارید گذشته بگذرد و برای آینده برنامه ریزی کنید.

  • ۶- ذهن تان را زنده نگه دارید:

حل جدول، چیدن پازل، یادگیری زبان، جور کردن یک سرگرمی همیشه ممکن نیست، اما راه‌هایی هستند برای ورزش دادن مغز. گشت و گذار در وب سایت‌ها و کسب اطلاعات جدید می‌تواند مغز شما را تکان بدهد، در حالی که اگر هر روزتان مثل دیروز بگذرد ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید شما مغزی دارید که ۲۰ سالی است به روز نشده. شما با این مغز کهنه نمی‌توانید همپای آدم‌های امروز باشید. آدم‌های به روز که تفاوت سنی با شما ندارند، اما به دلیل اطلاعاتی که دارند با شما فاصله گرفته اند، همین فاصله است که موجب می‌شود احساس پیری و کهنگی به شما دست بدهد.

انسان چطور پیر می‌شود؟ توصیه‌هایی برای افرادی که از پیر شدن می‌ترسند!

  • ۷- مروری بر اخبار داشته باشید:

لازم نیست ریز به ریز جزییات اخبار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بدانید، اما با مروری کلی بر اخبار می‌توانید موضوعاتی برای صحبت کردن با دیگران پیدا کنید.



به روز بودن در زمینه سلامت، مد، کامپیوتر، سیاست و اقتصاد جالب است. شما می‌توانید خبر‌های جدید درباره روش‌های جدید پزشکی را به اعضای خانواده و همسایه تان منتقل کنید و همیشه حرفی تازه برای گفتن داشته باشید، حرف‌هایی که شما را در یادشان ثبت می‌کند و آن‌ها همیشه شما را با خبر‌های تازه به یاد می‌آورند.

شما آدمی به روز و تازه هستید و هیچ وقت پیر نمی‌شوید.

  • ۸- هر روز، کار تازه‌ای بکنید:

روزنامه‌ها معمولا فهرستی از برنامه‌هایی که قرار است در روز‌های آینده برگزار شود را دارند. مثل برنامه سینماها، تئاتر، سالن‌های موسیقی و حتی برنامه‌های رایگان مربوط به شهرداری مثل نمایشگاه گل و گیاه. یکی از این برنامه‌ها می‌تواند برای شما لذت بخش باشد و وقتی شما از زندگی لذت ببرید دیگر به فکر سن و سال تان و حساب روز و ماه و سال نمی‌افتید.

راه های مقابله با فراموشی

راه های مقابله با فراموشی

راه های مقابله با فراموشی
فراموشی یا از یاد بردن حالتی است که داده‌ها یا اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدت فرد از بین رفته و یا تغییر می‌کند.
از خاطر بردن و یا به یاد نداشتن مطلبی که گاهی آنقدر آزار دهنده می‌شود که غیرقابل تحمل است. اما چه می‌شود که فردی فراموشی می‌گیرد و یا از طرفی آیا راهکاری برای درمان فراموشی وجود دارد یا خیر؟

فراموشی چیست؟

فراموشی (Forgetting) یا از یاد بردن یا به یاد نیاوردن حالتی است که داده‌ها یا اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدت فرد از بین می‌روند یا تغییر می‌یابند.

فراموشی فرایندی ناگهانی یا تدریجی است که در آن خاطرات گذشته نمی‌توانند از ذخیره حافظه فرا خوانده شوند. فراموشی می‌تواند کوتاه مدت یا همیشگی باشد. فراموشی علل مختلفی دارد.

افزایش سن و دارو‌ها از مهمترین آن‌ها هستند.

دلایل فراموشی

رابطه جنسی ممکن است به طور موقت سبب فراموشی شود. فراموشی که از این طریق حاصل می‌شود نوعی فراموشی موقت و زودگذر است که به فراموشی زودگذر جهانی معروف است.

شاید گاهی اوقات برایتان اتفاق افتاده باشد که برای چند لحظه به یاد نمی‌آورید که کجا هستید، ساعت چند است و ...، اما خودتان و اعضا خانوادتان را می‌شناسید. رابطه جنسی ممکن است یکی از آن مواقعی باشد که پس از آن دچار این مشکل می‌شوید.

در طول بارداری و پس از آن ممکن است فعالیت مغز کمی دچار تغییرات شود. بعضی از خانم‌های باردار می‌گویند که حافظه شان کمی درحین بارداری ضعیف عمل می‌کند، اما تحقیقات هنوز صحت این مسئله را تایید نکرده اند چرا که در آزمایشاتی که بر روی حافظه خانم‌های باردار انجام شد مشخص شد که در طول بارداری و پس از ان حافظه خانم‌ها کمی ضعیفتر از قبل عمل می‌کند که احتمال می‌رود فشار و استرسی که در این دوران به خانم‌ها وارد می‌شود سبب ضعیف شدن حافظه شان می‌شود.

از سن 20 سالگی به بعد، سلول‌های مغز از بین می‌روند و همین باعث تغییر در چگونگی به حافظه سپردن می‌شود. البته این مسئله کاملا طبیعیست. اما می‌توان با داشتن فعالیت، روند از بین رفتن سلول‌ها را کاهش داد. ورزش کردن، رقصیدن، مطالعه کردن، جدول حل کردن و در اجتماع فعالیت داشتن می‌تواند به گونه‌ای روند تحلیل سلول‌های مغز را کاهش دهد.

صبحانه نخوردن باعث فراموشی می‌شود. صبحانه را از دست ندهید. صبحانه هوش را افزایش نمی‌دهد، اما باعث می‌شود که بهتر به خاطر بیاورید. مثلا به یک سخنرانی رفته اید یا در جلسه‌ای حاضر شده اید اگر صبحانه نخورده باشید محال است که سر خط را گم نکنید و حتم به یقین فراموش می‌کنید که چه می‌خواستید بگویید. این فراموشی به دلیل کاهش قند خون است.

استرس ناگهانی ممکن است حافظه تان را قوی‌تر کند. با دیدن صحنه‌ای ناراحت کننده و یا وحشتناک، هورمون استرس منفجر می‌شود و حافظه قوی‌تر عمل می‌کند و طرف هوشیارتر می‌شود. اما اگر این استرس به طور مداوم ادامه پیدا کند بدن نمی‌تواند با آن سازگاری حاصل کند. استرس طولانی مدت و مزمن می‌تواند بخشی از مغز را تحلیل ببرد و به یادآوردن و تمرکز گرفتن را دچار مشکل کند؛ که همین مسئله منجر به بیماریهایی، چون افسردگی، دلواپسی، مشکلات قلبی و دیابت می‌شود.

آنتی هیستامین‌ها و قرص‌های خواب به حافظه صدمه وارد می‌کنند. میلیون‌ها نفر در آمریکا از قرص‌های آنتی هیستامین برای درمان آلرژی و یا قرص‌های خواب آور استفاده می‌کنند که مشکلات موقت حافظه را در بر دارند. همچنین برخی انواع قرص‌های کاهش کلسترول خون تا حدودی حالت گیجی و کم کاری حافظه را در بر خواهند داشت. خوشبختانه زمانیکه مصرف دارو را متوقف کنید مشکلات حافظه هم از بین خواهد رفت.

بعضی‌ها می‌گویند که با شروع یائسگی، حافظه مان کمتر شده است، اما این تفکر کاملا اشتباه است. ماه‌های آخر قاعدگی زنان، یعنی چند ماه قبل از شروع یائسگی ممکن است تغییرات هورمونی منجر به یک سری مشکلات شود. احساس گرما و حرارت زیاد، و تا حدودی از دست دادن حافظه به سراغ 60% از خانم‌ها می‌آید که خوشبختانه موقت است. پس از گذشت تقریبا یکسال از یائسگی این مشکلات رفع شده و به حالت اولیه باز می‌گردد.

کلم بروکلی برای تقویت حافظه مفید است. سبزیجات برگدار سبز مثل اسفناج و یا کلم بروکلی برای قلب و حافظه بسیار مفید است. افرادی که این سبزیجات را می‌خورند خیلی دیرتر حافظه شان را ازدست می‌دهند. غذا‌هایی که فولیک اید فراوان دارند مانند عدس، نخود و حبوبات می‌توانند به تقویت حافظه کمک زیادی بکنند. ماهی به دلیل داشتن امگا 3 فراوان، به مغز کمک زیادی می‌کند.

بازی‌های فکری فراموشی را از شما دور می‌کند. مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داده است که افرادی که به طور مرتب با بازی‌های فکری سرگرم اند و جدول حل می‌کنند از هر سنی هم که شروع به این کار کنند تا 2.5 سال روند تحلیل حافظه شان را به تعویق می‌اندازند. فعالیت‌هایی مثل خواندن، بازی‌های تخته ای، آلات موسیقی، رقصیدن، ورزش کردن، زوال عقل را کاهش می‌دهند.

تا حالا کاری را که باید انجام می‌دادید، فراموش کرده‌اید؟

در روز‌های پرمشغله، فراموشی اتفاقی طبیعی است. از این روش‌ها استفاده کنید تا از زمانی که در اختیار دارید به‌درستی بهره‌برداری کنید، از ذهن‌تان مراقبت کنید و سالم بمانید. به همان اندازه که فکر کردن به خاطرات مهم‌تان آن‌ها را در ذهن‌تان زنده نگه می‌دارد، فکر کردن به کار‌هایی که باید انجام دهید نیز از فراموشی پیشگیری می‌کند.

راهکار‌هایی موثر برای درمان فراموشی و تقویت حافظه

اگر احساس می‌کنید حافظه ی‌تان تحلیل رفته و همه چیز را فراموش می‌کنید؛ زود ناامید نشوید و به جای تسلیم شدن دنبال راه حل باشید.

برخلاف چیزی که اکثرتان فکر می‌کنید، حافظه‌ی قوی می‌تواند اکتسابی باشد.

برای هرکسی گاهی پیش می‌آید که کار یا رویداد مهمی را فراموش کند.

فراموشی برای بسیاری از افراد بخشی از معضلات روزمره است.

درمان فراموشی و تقویت حافظه هم مانند هر مشکل دیگری راهکار‌هایی دارد، که البته شاید همه از آن باخبر نباشند، اما شما می‌توانید در ادامه از آن مطلع شوید:

زمان و فعالیت‌های‌تان را سازمان‌دهی کنید

برای درمان فراموشی و تقویت حافظه، یک دفترچه یادداشت کوچک برای نوشتن کار‌هایی که باید انجام بدهید همراه داشته باشید. اگر در حال انجام کاری مهم حواس‌تان پرت شد، نوشتن کاری که بعدا باید انجام بدهید به شما کمک می‌کند راحت‌تر آن را به خاطر بیاورید.
می‌توانید از اپلیکیشن نوت‌پد روی موبایل، تبلت یا کامپیوترتان نیز استفاده کنید و یک فهرست کوتاه الکترونیکی از کار‌هایی که باید انجام بدهید تهیه کنید.

کارهایتان را روی تقویم علامت بزنید

اگر مشغول تحصیل، کار یا مراقبت از خانواده‌تان هستید، سخت است همه‌ی وظایف، قرار‌های ملاقات و اتفاقات مهم روز، هفته و ماه را در ذهن‌تان نگه دارید. استفاده از تقویم به شما کمک می‌کند کار‌هایی را که باید در زمان و تاریخ معینی انجام بدهید فراموش نکنید.

برای به‌یاد‌آوردن رویداد‌های مهم کاری و خانوادگی، یک تقویم ماهانه در محل کار یا منزل‌تان در معرض دید قرار دهید. از تقویمی که در محل کار قرار می‌دهید برای علامت زدن جلسات کاری مهم یا تولد همکارتان استفاده کنید. از تقویمی که در خانه قرار می‌دهید برای یادآوری سفر‌های پیشِ‌رو و همچنین قرار‌ها و رویداد‌های مهم خانوادگی استفاده کنید.

برای به‌روز نگه داشتن برنامه‌های‌تان یک تقویم هم در کیف‌دستی یا موبایل تان داشته باشید.

برای خودتان یادآور تنظیم کنید

برای اینکه کار‌های روزمره را مانند مصرف دارو در زمان خاص یا بیدار شدن در زمان خاص، آسان‌تر به‌یاد آورید روش‌های مختلفی هست. می‌توانید از روش‌های زیر برای درمان فراموشی و تقویت حافظه استفاده کنید:

یادداشتی بنویسید و آن را جلوی چشم‌تان قرار دهید، نزدیک صفحه‌ی کامپیوتر، روی در یخچال، یا روی آینه‌ی دستشویی.

هشدار تنظیم کنید. اگر لازم است در طول روز برای کار‌هایی غیر از بیدار شدن هشدار تنظیم کنید، از هشدار موبایل‌تان، یا ساعتِ زنگ‌دار، یا هر وسیله‌ی دیگری که قابلیتِ هشدار دارد استفاده کنید.

خودتان را عادت دهید

مثلا اگر همیشه فراموش می‌کنید برای کلاس یوگایی که بعد از ساعت کار دارید، زیرانداز همراه ببرید، می‌توانید این کار را به بخشی از فعالیت‌های روزمره‌تان تبدیل کنید و برای خودتان یک عادت جدید خلق کنید. عادت کردن برای بعضی‌ها بیشتر از بقیه زمان می‌برد، اما انجام‌شدنی است. از روش «یادآوری، عمل، جایزه» برای عادت دادن خودتان استفاده کنید.

یادآوری با نشانه‌گذاری کار‌های روزمره. کاری را که هر روز انجام می‌دهید برای یادآوری کاری دیگر نشانه‌گذاری کنید. مثلا فرض کنید هر شب قبل از خواب لباس روز بعد را آماده می‌کنید، همین را علامت‌گذاری کنید تا به‌یاد بیاورید زیراندازتان را در کیف‌تان بگذارید. کار‌هایی را که معمولا فراموش می‌کنید روی عادات روزمره‌تان سوار کنید.

عمل، بخشی است که کار را انجام می‌دهید. در مثال بالا عمل، برداشتن زیرانداز یوگاست. نخ‌دندان کشیدن، خاموش کردن چراغ، پرداخت قبوض و غیره، نمونه‌های دیگر هستند.

جایزه، پاداش عمل‌تان است. اگر همیشه اتفاق خوبی در پی عملی رخ دهد، برای تکرار آن بیشتر ترغیب می‌شوید. حتی می‌توانید هر دفعه که آن عمل را تکرار می‌کنید با گفتن جملات ساده‌ای مانند «آفرین که انجامش دادی!» خودتان را تشویق کنید.

طفره نروید

ممکن است کاری را به دلیل اینکه وقت‌گیر است، جذاب نیست، پراسترس است یا به نظرتان زیاد مهم نیست به تعویق بیندازید. اما وقتی موعد مقرر فرامی‌رسد، برای انجام دادنش دست و پا می‌زنید، زیرا آن کار را به کلی فراموش کرده‌اید یا مدام پشتِ گوش انداخته‌اید.

وقتی کاری را به تعویق می‌اندازید یا فراموش می‌کنید، دلیل آن تلفیقی از اجتناب فعال و فراموش‌کاری است.

کار‌هایی را که همیشه فراموش می‌کنید مشخص کنید، ممکن است فراموش‌کاری شما ناشی از طفره رفتن باشد. وقتی بفهمید از چه چیز‌ها و کار‌هایی طفره می‌روید، کمتر آن‌ها را فراموش می‌کنید و راهی پیدا می‌کنید تا این عوامل استرس‌زا را از میان بردارید.

عوامل حواس‌پرتی را که باعث فراموش‌کاری‌تان می‌شود شناسایی کنید

در یک زندگی پرمشغله و پراسترس، ممکن است برخی از اعمالی که شما و دیگران انجام می‌دهید حواس‌تان را از انجام کارهای‌تان پرت کند. حواس‌پرتی ممکن است ناشی از عوامل محیطی‌ای باشد که مانعِ تمرکز و حواس‌جمعی‌تان می‌شوند.

آیا در مدرسه، دانشگاه یا محل کارتان افرادی هستند که مرتبا زمان و انرژی‌تان را هدر می‌دهند؟ ممکن است همان‌ها عوامل محیطی حواس‌پرتی و عدم تمرکزتان باشند.

آیا مسئله‌ای شما را نگران کرده و تمرکزتان را مختل کرده‌است؟ با متمرکز کردن وقت و انرژی‌تان روی نگرانی‌ها، کمتر می‌توانید کار‌هایی را که باید انجام بدهید به خاطر بیاورید.

اول و آخر هر روز زمان معینی را به چک کردن پیام‌های‌تان اختصاص دهید. برای به حداقل رساندن حواس‌پرتی در محل کار، پیام‌رسان‌تان را غیرفعال و موبایل‌تان را سایلنت کنید. اگر در دفتر خودتان کار می‌کنید، زمانی که به تمرکز نیاز دارید و نمی‌خواهید حواس‌تان پرت شود، در را ببندید.

از ذهن‌تان مراقبت کنید

روزتان را با جلسات، رویداد‌ها و کار‌های روزمره به نحوی پر نکنید که برای استراحت وقت نداشته باشید. قرار نیست در مسابقه‌ی ذهن‌مشغولی شرکت کنید! ذهن‌تان نباید همیشه و بی‌وقفه مشغول باشد. حتما زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا به علت کار زیاد دچار تنش نشوید.

اگر دانشجو یا دانش‌آموز هستید، حواس‌تان باشد تکالیف و فعالیت‌های جانبی شما را از پا در نیاورد. استراحت را فراموش نکنید، مخصوصا زمانی که بیشتر از دو ساعت به صفحه‌ی کامپیوتر خیره شده‌اید.

اگر شاغل هستید، تایمِ کاری و تایمِ شخصی را جدا کنید، اجازه ندهید تمام وقت‌تان صرف کار شود.

اگر فرزندی دارید یا از کسی مراقبت می‌کنید، حتما هر روز یا هر هفته کاری را به خودتان اختصاص دهید. می‌توانید زندگی‌تان را وقف مراقبت کنید، اما برای جلوگیری از فرسودگی و استرس، نیاز دارید زمانی متعلق به خودتان داشته باشید.

مغزتان را تمرین دهید

با کمک بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که نیاز به تمرکز دارند و قدرت ذهنی‌تان را افزایش می‌دهند، مغزتان را فعال نگه دارید. همانطور که تمرینات فیزیکی سلامتی‌تان را حفظ می‌کنند و استرس را کاهش می‌دهد، این فعالیت‌ها نیز در حفظ سلامت مغزتان مؤثر است.

پازل و بازی فکری؛ سعی کنید هر روز جدول و سودوکو حل کنید، پازل کلمات بازی کنید، یا هر بازی مشابه دیگری که به تمرکز و فعالیت ذهنی نیاز دارد انجام دهید.

موسیقی بنوازید؛ ساز زدن می‌تواند تمرکز و یادگیری‌تان را تقویت کند، زیرا لازم است روی نواختن نت‌های صحیح تمرکز کنید و با ترانه‌ای که می‌نوازید همگام باشید.

کتاب بخوانید؛ کتاب خواندن تمرکز و قوه‌ی تخیل‌تان را تقویت می‌کند.

برای درمان فراموشی و تقویت حافظه، بهتر است اول از سوابق پزشکی خانواده‌تان آگاه باشید. آیا در خانواده‌تان سوابق جنون، اختلال تیروئید یا اختلال ذهنی موجود است؟ در مورد اوضاع سلامتی خود و سوابق پزشکی خانواده‌تان با پزشک‌تان بی‌پرده صحبت کنید تا از میزان احتمال وقوع اختلال حافظه آگاه شوید.

عوارض جانبی بعضی دارو‌ها روی حافظه تأثیر می‌گذارند. در مورد دارو‌هایی که مصرف می‌کنید و احتمال وقوع اختلال حافظه در پی مصرف آنها، با پزشک‌تان صحبت کنید.

بعضی بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید، هشیاری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با کمک آزمایشات پزشکی از هرگونه بیماری‌ای که ممکن است فراموشی شما را افزایش دهد پیشگیری کنید.

فراموشی، عدم تمرکز و خستگی ممکن است از عوارض یک اختلال روحی کشف نشده باشد. با یک روانشناس یا روانپزشک در مورد علائم افسردگی، اضطراب، استرس و عدم تمرکز صحبت کنید.

خاطرات مهم‌تان را به یاد داشته باشید

شما موقعیت‌های احساسی را آسان‌تر به یاد می‌آورید. زمانی را که بسیار خوشحال بودید به خاطر آورید. هنگامی که از نظر عاطفی برانگیخته می‌شوید، بیشتر از اطلاعات، خاطرات را به یاد می‌آورید.

هر روز اندکی درباره‌ی خاطرات خوب گذشته تأمل کنید. آن‌ها منابعی هستند که به شما ثبات و انگیزه می‌بخشند، به این ترتیب می‌توانید از فراموشی جلوگیری کنید.

خاطرات خوب را با تعریف کردن آن‌ها زنده نگه دارید.

اگر نگران هستید اتفاقات مهم گذشته را فراموش کنید، با خانواده و دوستان‌تان بیشتر درباره‌ی آن‌ها صحبت کنید. یادآوری خاطرات گذشته روابط عاطفی را تقویت می‌کند.

روش‌های مناسبی برای صحبت کردن با نسل‌های مختلف درمورد خاطرات گذشته پیدا کنید. با خویشاوندان مسن‌تر صحبت کنید. تجربیات زندگی خودتان را با تجربیات والدین، پدربزرگ، مادربزرگ و بزرگ‌تر‌های فامیل مقایسه کنید.

یادگاری تهیه کنید

هر یک از مراحل مهم زندگی، مهمانی‌های خانوادگی، تعطیلات به‌یادماندنی و مسافرت‌ها ممکن است برای‌تان خاطرات باارزشی باشند. یک یادگاری، خاطرات‌تان را به شما یادآوری می‌کند و از فراموش شدن‌شان جلوگیری می‌کند. روش‌های زیادی برای تهیه‌ی یادگاری وجود دارد. برای زنده نگه داشتن خاطرات‌تان می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

آلبوم و قاب‌ عکس

جعبه‌ خاطراتی که یادگاری‌هایتان را در آن نگه دارید.

صنایع دستی، مانند لحافی که از پارچه‌های قدیمی و خاطره‌انگیز دوخته شده است.

ویدئو یا فیلمی که از رویدادی تهیه‌کرده‌اید.

خاطرات‌تان را بنویسید

با نوشتن و فاش کردن افکارتان هنگام وقوع یک رویداد، زمان حال را ثبت می‌کنید. دفترچه خاطرات، به شما کمک می‌کند خاطرات‌تان را زنده نگه دارید. ممکن است سال‌ها بعد به نوشته‌های‌تان نگه کنید و تغییراتی تأمل برانگیز بیابید.

نوشتن شخصی‌ترین روش ثبت خاطرات است. یادداشت‌های شما می‌توانند مفاهیم و جزئیات دقیقی را در اختیارتان قرار دهند که عکس‌ها از آن عاجزند.

سلامت مغزتان را حفظ کنید

رژیم غذایی شما روی تمام اجزای بدن تان از جمله مغزتان تأثیر می‌گذارد. با تغذیه‌ی سالم و پرهیز از غذا‌های مضر، عملکرد بدن و مغزتان را تقویت کنید و توانایی تمرکز و یادآوری خاطرات‌تان را افزایش دهید. حتما آبِ فراوان بنوشید. مواد غذایی زیر برای مغزتان مفید هستند:

سبزیجات معطر، انواع کلم و کاهو؛ مانند کلم بروکلی، کلم‌پیچ و مغز کاهو.

انواع توت‌ها؛ از جمله بلوبری، گیلاس و شاه‌توت.

ماهی و دیگر پروتئین‌های شامل اسید‌های چرب امگا3؛ مانند تخم‌مرغ، ماهی سالمون و تن ماهی.

آجیل و انواع مغزها؛ مثل گردو، بادام درختی و بادام هندی.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی (بین هفت تا نه ساعت در شب) به ذهن و بدن‌تان اجازه می‌دهد تا پیش از آغاز یک روز پرمشغله، استراحت کنید و نیرویی تازه بگیرد. بی‌توجهی به خواب کافی، کاهش تمرکز، فراموشی و اثرات منفی دیگری در پی دارد که فعالیت‌های روزمره‌ی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نباید برای انجام کار‌های اضافه یا کم‌اهمیت از ساعت خواب‌تان بکاهید. به همان اندازه که حفظ تمرکزتان برای‌تان مهم است باید به خواب‌تان هم اهمیت بدهید.

برای پیشگیری از بی‌خوابی و بی‌قراری در شب، یک چرخه‌ی خواب ثابت داشته باشید.

هر شب سر ساعت معینی به رختخواب بروید و ذهن‌تان را آزاد کنید. برای شل کردن عضلات‌تان پیش از خواب دوش بگیرید، موسیقی ملایم گوش کنید و مدیتیشن کنید.

ورزش کنید

ثابت شده است ورزش منظم نه‌تن‌ها تناسب اندام شما را حفظ می‌کند و قلب‌تان را سالم نگه می‌دارد، همچنین به مغزتان خون بیشتری می‌رساند؛ بنابراین فعالیت‌های جسمی نه‌تن‌ها برای بدن‌تان مفید است، به مغزتان هم کمک می‌کند.

روش‌های زیر را به کار ببرید تا سالم بمانید

باشگاه بروید و در کلاس‌های بدن‌سازی شرکت کنید.
روزی نیم ساعت در منزل، باشگاه یا محیط آزاد ورزش کنید.
یوگا، رقص یا هر ورزش دیگری که انعطاف‌پذیری بدن‌تان را افزایش می‌دهد امتحان کنید.
بیرون بروید، در طبیعت گردش و پیاده‌روی کنید. شنا کنید.
تمرینات ورزشی کم‌فشار و کششی‌ای بیاموزید که می‌توانید در منزل انجام بدهید.

۲۳ خاصیت انار

انار سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است، خاصیت فوق العاده بر پوست و مو دارد و مانند یک آسپرین در بدن شما عمل می‌کند.

 انارها پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن هستند. آنتی اکسیدان های مختلف در آن ها از قلب محافظت و از سرطان جلوگیری می‌کند. انار غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها هستند، می توانند به تاخیر علائم پیری کمک کنند، این آنتی اکسیدان ها با التهاب پوست و درمان آکنه و خال های تیره مبارزه می‌کنند.

سلامت پوست با انار

ویتامین ث موجود در انار یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامتی پوست است. هم چنین آنتی اکسیدان‌های داخل این میوه مانند پروانتوسیانیدین و فلاونوئید با به تاخیر انداختن علایم پیری ( مانند چین و چروک ) برای پوست عالی عمل می کنند.

می توانید 2 قاشق سوپ خوری پودر پوست انار را با 1 قاشق سوپ خوری عصاره لیمو و عسل ترکیب کنید به خوبی مخلوط تا خمیر نرمی را شکل دهید. این را به صورت و گردن بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. با آب ولرم بشویید. این کار می تواند لکه های تیره را پاک کند و رنگ دانه ها را درمان و حتی پوست را روشن کند هم چنین خاصیت ضد پیری دارد.

فواید انار برای مو

آنتی اکسیدان قوی در انار ، فولیکول های مو را تقویت می کنند و گردش خون را بهبود می بخشند. روغن دانه به عنوان یک درمان موثر برای مو های مجعد، خشک و نامرتب شناخته می شود

حفظ سطح فشار خون با خوردن انار

عصاره انار ، ضایعات و تورم رگ های خونی را کاهش می دهد و فشار خون بالا را کاهش می دهد. انار به عنوان آسپرین طبیعی عمل می کند، خون را رقیق می کند و در نتیجه جریان خون در بدن را بهبود می بخشد

انار محافظی در برابر سرطان

این آنتی اکسیدان ها در این عصاره رادیکال های آزاد را از بین می برد و مانع رشد سلول سرطانی می شود . گفته می شود که عصاره انار، القا کننده آپوپتوز است که در آن سلول های سرطانی خود را از بین می برند. این میوه در پیش گیری از سرطان پروستات و سینه بسیار مفید است

مصرف زیاد انار باعث اختلالات هضم می شود

مصرف بیش از حد این میوه باعث اختلالات بسیاری می شود. برخی از آن ها حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال هستند. اما این علائم معمولا پس از چند ساعت فرو می نشیند . مصرف بیش از حد انار نیز می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند.
آلرژی

مصرف این میوه نیز باعث بروز بسیاری از علائم می شود که به آلرژی منجر می شوند. این نشانه ها عبارتند از : بلعیدن دردناک، خارش، مشکلات پوستی، تورم صورت، سختی در تنفس، درد و تورم در دهان.

۲۳ خاصیت انار که از آن غافل هستید + اینفوگرافی

استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌

استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمز‌هایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه‌تر می‌شود.

 وجه تسمیه استانبولی‌پلو به درستی مشخص نیست. اصولا ترک‌های ترکیه، برنج را به صورت پلو، یعنی مخلوط با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می‌کنند، پس شاید این پلوی لذیذ و ساده، یک غذای وارداتی باشد. استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه‌تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه‌تر می‌شود.

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟

مواد لازم برای 4 نفر:

برنج: 3 پیمانه، 300 گرم
پیاز متوسط: یک عدد، ساطوری شده
گوجه‌فرنگی متوسط: 2 تا 3 عدد، رنده‌شده
سیب‌زمینی متوسط: 2 عدد نگینی
رب گوجه‌فرنگی: 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل قرمز: به میزان لازم
روغن مایع: 8 قاشق غذاخوری


روش تهیه:

1 - 4 قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را 6 دقیقه در آن تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.

2 - رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و تفت دادن را 2 دقیقه دیگر ادامه دهید. پوره گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را اضافه کرده و مخلوط کنید تا به جوش آید.

3 - برنج را داخل قابلمه بریزید، سپس به آن آب‌جوش اضافه کنید، به اندازه‌ای که تا نصف بند انگشت روی برنج را بگیرد. شعله را زیاد کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

4 - هنگامی که آب پلو بخار شد و روی آن سوراخ‌های ریزی ایجاد شد، شعله را کم کرده و درِ قابلمه را ببندید تا دم بکشد. پس از اینکه پلو پخت، روغن باقیمانده را روی پلو و اطراف آن بدهید و پس از 3 تا 4 دقیقه آن را بکشید.

انواع استانبولی‌پلو

1 - بعضی استانبولی‌پلو را فقط با برنج و گوجه‌فرنگی درست می‌کنند. این غذا در حقیقت گوجه‌پلوست و از اساس با استانبولی‌پلو متفاوت است. ولی ما آن را جزء خانواده استانبولی‌پلو محسوب می‌کنیم.

2 - اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده به استانبولی‌پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی است که با وجود گوشت غذا خوشمزه‌تر و پر و پیمان‌تر می‌شود. اگر در استانبولی‌پلو گوشت چرخ‌کرده می‌ریزید، پیاز را کمتر تفت دهید و گوشت را قبل از رب اضافه کرده و آنقدر سرخ کنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر شود.

3 - اضافه کردن پیاز در استانبولی‌پلو اختیاری است، اما به عقیده بسیاری طعم بهتری به غذا می‌دهد.

4 - از عجیب‌‌ترین استانبولی‌هایی که تا به حال خورده‌ام استانبولی‌‌پلویی بود که در آن از کشمش تفت داده شده استفاده شده بود و با اینکه میانه خوبی با غذاهای شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری به جای گوشت چرخ‌کرده از گوشت تکه‌ای استفاده شده بود، اما گوشت را با کارد ساطوری یا به اصطلاح کاردی کرده بودند که آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش‌نشدنی بود.

نکات

نکاتی که در ادامه می‌آید کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید به میل خودتان مقادیر آن را تغییر داده و کم و زیاد کنید.

1 - اگر از قابلمه تفلون یا شعله‌پخش‌کن استفاده کنید، ته‌دیگ خوبی به دست می‌آورید، در غیر این صورت رب گوجه‌فرنگی می‌‌سوزد و ته‌دیگ سیاه و بدمزه می‌شود.

2 - استفاده از ادویه پلویی یا دارچین عطر خوبی به غذا می‌دهد.

3 - می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را جداگانه سرخ کرده و هنگام سرو لابه‌لای پلو بریزید.

4 - اگر فقط از گوجه‌فرنگی استفاده کنید، غذایتان کمرنگ می‌شود و احتمال شفته‌شدن آن زیاد است. بنابراین حتما رب گوجه‌فرنگی را به غذا اضافه کنید، اما آن را تفت دهید تا طعم خوبی بگیرد.

5 - بدیهی است که استفاده از زعفران غذا را خوشمزه‌تر می‌کند.

6 - کارتان کمی سخت می‌شود، اما اگر گوجه‌فرنگی‌ها را ابتدا کبابی کنید و بعد پوره کنید، تجربه جالبی خواهید داشت.

7 - اگر اهل فلفل‌دلمه‌ای هستید، نصف فلفل‌دلمه‌ای سبز یا قرمز را نگینی کرده و با پیاز تفت دهید. تاثیری در مزه ندارد اما شکل و شمایل غذا را بهتر می‌کند.

8 - اضافه کردن یکی، دو عدد گوجه‌فرنگی متوسط پوست‌کنده 8 قاچ، استانبولی‌پلو را خوشمزه‌تر می‌کند.

9 - نصف پیمانه شیره تمبرهندی همراه آب‌جوش، استانبولی‌پلو را ترش می‌کند.

10 - اگر نصف پیمانه برنج دودی به غذایتان اضافه کنید، عطر و طعم آن بی‌نظیر می‌شود. این کار به‌خصوص برای کسانی که با بوی گوشت در پلو مشکل دارند، بسیار کارساز است.

11 - با اینکه استفاده از برنج ایرانی در طبخ پلو دشوارتر از برنج‌های وارداتی است و امکان شفته شدن دارد، اما مطمئنا طعم بهتری خواهد داشت. اگر نگران این موضوع هستید، دو نکته را رعایت کنید: یکی اینکه از برنجی استفاده کنید که قبلا تجربه پخت آن را داشته‌اید. دوم اینکه می‌توانید مقدار کمتری آب جوش در برنج بریزید و در صورت نیاز بعدا کمی آب اضافه کنید یا کمی زودتر در قابلمه را ببندید.

12 - اگر در قابلمه‌ای که استفاده می‌کنید خوب بسته و چفت می‌شود و سوراخ دارد، از دم‌کنی استفاده نکنید. در این صورت پلو خوش‌قیافه‌تر می‌شود و احتمال ریسک کمتر است، این نکته‌را در مورد انواع پلو و چلو رعایت کنید.

مخلفات استانبولی چیست؟

استانبولی‌پلو از آن دسته غذاهایی است که با تمام مخلفات از شور و زیتون گرفته تا انواع سالاد و ترشی قابل سرو است، اما توصیه می‌شود آن را با ماست یا ماست وخیار و سبزی خوردن سر میز بیاورید.

این عوامل یبوست را بدتر می کنند

این عوامل یبوست را بدتر می کنند
وقتی به یبوست مبتلا می شوید بهتر است در خورد و خوراک خود تغییراتی ایجاد کنید و از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کنید. رژیم غذایی یکی از دلایل ابتلا به یبوست محسوب می شود. در شرایطی که برخی مواد غذایی به پیشگیری از بروز یبوست کمک می کنند، برخی دیگر می توانند در شکل گیری یا تشدید آن موثر باشند.از “ویمنز هلث”، به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، اگر کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشید و/یا مدفوع در تکه های کوچک و سخت و همراه با درد دفع شود به یبوست مبتلا هستید. به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این شرایط هستند.آب و فیبر از عناصر کلیدی برای کمک به اجابت مزاج راحت هستند. البته اگر فردی به میزان زیاد مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کند، اما مایعات کمی بنوشد، نه تنها به بهبود یبوست کمکی نمی شود، بلکه شرایط آن وخیم‌تر می شود. از این رو، تامین آب مورد نیاز بدن اقدام اصلی محسوب می شود.

لبنیات

اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید برای مقابله با یبوست از مصرف لبنیات پرهیز کنید. افرادی که بدن آنها نمی تواند قند موجود در محصولات لبنی را پردازش کند، ممکن است پس از مصرف آنها با یبوست یا اسهال مواجه شوند. مصرف لبنیات می تواند موجب نفخ شود و از این رو به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود این محصولات را مصرف نکنند.

غذاهای سرخ شده

رژیم های غذایی سرشار از چربی می توانند به شکل گیری یبوست منجر شوند. در بسیاری موارد، غذاهای حاوی چربی زیاد از محتوای فیبر چندانی برخوردار نیستند. گوارش چربی به زمان زیادی نیاز دارد، در شرایطی که میوه ها و سبزیجات به طور معمول در کمتر از ۲۴ ساعت گوارش و از بدن دفع می شوند. اگر به یبوست مبتلا هستید مصرف غذاهایی که در روغن یا کره سرخ شده اند را کنار بگذارید.

آرد سفید

هنگامی که موضوع یبوست مطرح می شود، کربوهیدارت ها از شهرت خوبی برخوردار نیستند. آرد سفید از محتوای فیبر چندانی برخوردار نیست، از این رو مصرف زیاد آن در شرایطی که به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی کنید می تواند بر اجابت مزاج تاثیرگذار باشد. بهتر است به تدریج مصرف کربوهیدارت های سرشار از فیبر، مانند غلات کامل، را به جای همتایان پالایش شده آنها برنامه ریزی کنید.

چای

این مورد ممکن است موجب شگفتی شما شود، اما هنگام ابتلا به یبوست باید در زمینه نوشیدن چای محتاط باشید. در شرایطی که چای های گیاهی احتمالا اثر منفی به همراه نخواهند داشت، اما چای سیاه حاوی تانن ها است که می تواند شدت یبوست را افزایش دهد. همچنین، چای حاوی کافئین است و در شرایطی که اندکی از این ماده می تواند به تحرک دستگاه گوارش کمک کند، مقدار بیش از حد کافئین می تواند کم آبی بدن را موجب شده و اثری معکوس به همراه داشته باشد.

موز

موز سرشار از فیبر و کربوهیدارت ها است، اما برخی متخصصات تغذیه پرهیز از مصرف آن در زمان ابتلا به یبوست را توصیه می کنند. مصرف این ماده غذایی می تواند شرایط یبوست را وخیم‌تر سازد و به جای کمک به حرکت راحت مدفوع، آن را متوقف کند. این مساله به ویژه درباره موزهایی که به خوبی نرسیده اند صدق می کند.

زردآلو

میوه ها به طور معمول منبع خوبی برای فیبر هستند، اما بهتر است از مصرف زردآلو در زمان ابتلا به یبوست پرهیز کرد. برگه زردآلو می تواند اندکی بیشتر مشکل آفرین باشد، زیرا احتمال زیاده‌روی در مصرف میوه های خشک شده که جمع و جورتر از میوه های تازه هستند، بیشتر است. از این رو، امکان دریافت فیبر بیش از اندازه افزایش می یابد و در نهایت با تشدید مشکل در دستگاه گوارش مواجه خواهید شد.

برنج

برنج یکی دیگر از مواد غذایی است که به جای حرکت روان و سریع در دستگاه گوارش، توقفی طولانی‌تر در این بخش دارد. در شرایطی که مصرف متعادل کربوهیدارت ها خوب است، برنج سفید فاقد عناصر فیبری موجود در برنج قهوه ای است. انتخاب برنج قهوه ای برای ارتقا سلامت روده توصیه می شود. با این وجود، اگر به اسهال مبتلا هستید مصرف برنج سفید بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

تشریح نحوه ثبت نام کارت سوخت المثنی

اطلاعیه شماره ۲ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران؛

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره نحوه ثبت نام کارت سوخت المثنی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

تشریح نحوه ثبت نام کارت سوخت المثنیبه گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران؛ متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به اطلاع می‌رساند، هموطنانی که کارت سوخت خودرو یا موتورسیکلت آنها مفقود شده است، می توانند به یکی از روش های زیر و برابر جدول زمانبندی درخواست خود را ثبت کنند.

مالکین خودرو یا موتور سیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورت ثبت تقاضای صدور کارت المثنی، کارت اولیه آنها ابطال خواهد شد، بنابراین توصیه می شود صرفا افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت نام مراجعه کنند.

روش اول: ثبت نام مالکان خودرو یا موتور سیکلت فاقد کارت سوخت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ از شبنه ۳ آذر ماه با ارائه مدارک لازم طبق ضوابط جاری انجام پذیر است.
الف: مالکان خودروهای عمومی دولتی اعم از سواری، وانت و موتورسیکلت و مالکان خودروهای قولنامه ای برای ثبت نام کارت سوخت المثنی، می توانند همانند گذشته صرفا با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام نمایند.
ب: خودروهای نو شماره، دارای کارت سوخت بوده و کافی است مالکان آنها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه نمایند.

روش دوم: مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی (www.mob.gov.ir ) و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی و ثبت اطلاعات؛ این سامانه از ۵ آذرماه در دسترس عموم قرار می گیرد و ثبت اطلاعات در این سامانه رایگان است.

روش سوم: دریافت و نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی از تاریخ ۵ آذر ماه به شرح زیر است:
نسخه های Android و IOS این اپلیکیشن از چهار منبع قابل دریافت است:
- سامانه خدمات همراه دولت (mob.gov.ir)
- ایران اپس(iranapps.ir)
- کافه بازار (cafebazaar.ir)
- اپ استور (appstore.ir)

جدول زمانبندی مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه براساس رقم سمت راست شماره تلفن همراه:

اطلاعات مورد نیاز ثبت نام الکترونیکی کارت سوخت المثنی:
۱- شماره تلفن همراه به نام مالک وسیله نقلیه
۲- کد ملی و تاریخ تولد مالک که با ثبت آن سایر اطلاعات شناسنامه ای به صورت خودکار نمایش داده می شود.
۳- اطلاعات شناسایی وسیله نقلیه (شماره سریال هشت رقمی مندرج در بارکد پشت کارت خودرو) یا شماره VIN
۴- انتخاب شماره ۱۶ رقمی یکی از کارت های بانکی عضو شتاب که به صورت خودکار در پنجره ثبت اطلاعات این بخش به نمایش در می آید. صرفا شش رقم اول و چهار رقم آخر کارت (به عنوان مثال ۲۲۱۳******۶۰۳۷۹۹) نمایش داده می شود.
۵- پس از ورود اطلاعات، پیامی مبنی بر تایید عملیات ثبت نام به اطلاع متقاضی خواهد رسید که به منزله پایان مراحل ثبت نام خواهد بود.
۶- نحوه فعال سازی کارت سوخت و استفاده از آن در جایگاه های سوخت در اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد.

نکات قابل توجه:
۱- مالکان بیش از یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت فاقد کارت سوخت باید مراحل ثبت نام را به ازای هر دستگاه خودرو یا موتورسیکلت با یک کارت بانکی دیگر تکرار کنند.
۲- در صورت هر گونه مشکل یا نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی، با شماره ۰۹۶۲۷ تماس حاصل نمایند.
۳- مالکان خودرو یا موتور سیکلت دارای کارت سوخت که رمز آن را فراموش کرده‌اند، امکان بازیابی رمز برای آنها فراهم شده است و نیاز به ثبت نام ندارند.