خواص گوشت و تخم مرغ

یک دستیار تخصصی طب سنتی تشریح کرد

خواص گوشت مرغ و تخم مرغ از منظر طب سنتی

یک دستیار تخصصی طب سنتی خواص گوشت مرغ و تخم مرغ از منظر طب سنتی را عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم, در بین پرندگان گوشت مرغ (بدون آنتی‌بیوتیک) از بهترین نوع گوشت‌ها است که دارای طبیعت گرم و تر بوده و بدن را تقویت می‌کند.

  • خواص گوشت مرغ

-ارزش غذایی مرغ چاق زیاد است و موجب افزایش رطوبت بدن شده و چاق کننده است.

علی اصل، دستیار تخصصی طب سنتی ایران در این باره عنوان کرد: گوشت مرغ تولید کننده خون صالح, زیاد کننده منی و افزایش دهنده عقل, فهم و رفع خیالات بیهوده و فاسد است.

  • خواص گوشت خروس

به گفته وی حرارت گوشت خروس کمتر از مرغ بوده و دارای کمی خشکی است. خوردن سوپ جوجه (به ویژه جوجه خروس) در افراد بیمار ویا ناقهین (که تازه بیماری آنها خوب شده) یا افراد تب دار مفید است؛ هضم راحتی دارد و ارزش غذایی آن زیاد است. زرده تخم مرغ دارای طبع گرم و تر است و سفیده آن سرد است. ارزش غذایی تخم مرغ شبیه گوشت است، زرده تخم مرغ نیم برشت(عسلی) ارزش غذایی زیاد دارد.

تخم مرغ عسلی

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: زرده تخم مرغ عسلی مقوی قلب, مغز و نیروی جنسی بوده همچنین برای افراد سوداوی یا سرد و خشک بسیار مفید است. سفیده تخم مرغ دیر هضم بوده و تولید خلط خام و لزج می‌کند. تخم مرغ آب پز که زرده آن سفت شده باشد بسیار دیر هضم است و برای افرادی که فعالیت زیاد دارند بیشتر مناسب است. بهتر است که برای هضم بهتر تخم مرغ آب پز آن را همراه با نمک, فلفل و آویشن مصرف کرد و بهترین نحوه مصرف تخم مرغ به صورت عسلی است.

هوای مغزتان را داشته باشید

سالمندی دوره ای حساس از زندگی است که فرد را مستعد ابتلا به بیماری های زیادی می کند. بروز بسیاری از بیماری ها را می توان با معاینه های دوره ای به تاخیر انداخت یا به خوبی آنها را کنترل کرد.
دکتر فرهاد عصارزادگان*: سالمندی دوره ای حساس از زندگی است که فرد را مستعد ابتلا به بیماری های زیادی می کند. بروز بسیاری از بیماری ها را می توان با معاینه های دوره ای به تاخیر انداخت یا به خوبی آنها را کنترل کرد ولی بیماری هایی هم هستند که دانشمندان با وجود سال ها مطالعات و تلاش، هنوز نتوانسته اند منابع بروز آنها شوند.

در این مطلب اشاره ای داریم به 4 بیماری عمده مرتبط با سیستم مغز و اعصاب که انسان ها را در سنین بالا گرفتار می کنند. بیماری های مغز و اعصاب به 2 گروه عمده تقسیم می شوند؛ بیماری هایی که مغز و نخاع را درگیر می کنند (مانند سکته مغزی، پارکینسون و زوال عقل) و بیماری هایی که اعصاب محیطی را درگیر می کنند (مانند ALS). در هر 2 گروه بیماری هایی وجود دارد که بروزشان در سنین بالاتر بیشتر است.

4 بیماری مرتبط با مغز و اعصاب در دوران سالمندی

سکته مغزی

بیماری های مغز و اعصاب در هر سنی ممکن است بروز کند ولی بعضی از بیماری ها اساس در سنین بالا و بعد از 50 سالگی بروز می کنند. این بیماری ها هم انواعی دارند که گاهی در سنین پایین دویده می شوند. مثال خیلی ساده سکته مغزی است. گرچه این بیماری در سنین بالا بسیار شایع تر است ولی هرازگاهی می شنویم که جوانی دچار سکته مغزی شده است.

سکته های مغزی به 2 گروه کلی تقسیم می شوند؛ سکته هایی که به دلیل گرفتگی عروق با لخته رخ می دهند که مانع خونرسانی به مغز می شوند. این نوع از سکته ایسکمیک نام دارد. گروه دوم سکته های هموراژیک یا خونریزی دهنده هستند.در این نوع از سکته، رنگ ها به دلیل بالابودن فشار خون پاره می شوند. اگر افراد مسن، فشار خون بالا و دیابت را کنترل نکنند و به مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر ادامه دهند، دیواره های عروق سخت می شود و چربی در آن رسوب می کند. البته این پدیده در طولانی مدت اتفاق می افتد. به همین دلیل است که سکته های مغزی را در سنین بالا مشاهده می کنیم.

4 بیماری مرتبط با مغز و اعصاب در دوران سالمندی

نتایج مطالعات نشان می دهد آقایان بیشتر از خانم ها دچار سکته مغزی می شوند. سن و جنسیت از مواردی هستند که قابل پیشگیری نیستند ولی با کنترل بیماری های زمینه ای و کاهش وزن و داشتن شیوه زندگی سالم می توان احتمال سکته مغزی را خیلی کاهش داد.

پارکینسون
پارکینسون بیماری نورودژنراتیو است؛ یعنی سلول های مغزی یا بافت مغزی عصبی تخریب می شوند. عواملی مانند التهاب، عفونت یا زمینه ارث و فامیلی و... نقشی در بروز بیماری پارکینسون ندارند. نکته بعدی و مهم تر این است که بیماری درمان ندارد و نمی توان جلوی تخریب فرایند سلولی ایجاد شده را گرفت.

در بیماری پارکینسون بخشی از مغز به نام ماده سیاه که محل تجمع سلول های دوپامینرژیک است تخریب می شود. کار این سلول ها تولید دوپامین است. با مردن سلول ها و متعاقب آن کاهش دوپامین مغز، علائم بیماری پارکینسون آشکار می شد.

4 بیماری مرتبط با مغز و اعصاب در دوران سالمندی

این اتفاق به طور عادی بعد از 50 سالگی می افتد. با گذشت هر دهه از عمر شانس بروز بیماری پارکینسون خیلی زیاد می شود. تعداد معدودی از مبتلایان جوان هستند. این افراد پارکینسون از نوع ژنتیکی دارند و احتمال ابتلای اعضای خانواده به این بیماری وجود دارد.

زوال عقل
سردسته بیماری دمانس یا زوال عقل، آلزایمر است. این بیماری با افزایش سن ارتباط زیادی دارد. اولین علامت، اختلال حافظه است. البته اختلال حافظه ای جدی گرفته می شود که با کارکرد زندگی شخص تداخل ایجاد کند. یکی از شکایت های افراد سالمند به خصوص افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، اختلال حافظه است. این افراد از اینکه مدام دچار فراموشی می شوند شکایت دارند.

اختلال حافظه ای که روی زندگی روزمره تاثیری نگذارد چندان جدی محسوب نمی شود. یکی از نکته های برجسته این افتراق سالمندانی که دچار فراموشی می شوند از سالمندانی که آلزایمر دارند، این است که در اختلال حافظه معمولی بیمار شخصا به پزشک مراجعه می کند و از اینکه بعضی چیزها را فراموش می کند شکایت دارد. در حالی که مبتلایان به آلزایمر از فراموشی شان اطلاعی ندارند بلکه اطرافیان آنها را به پزشک ارجاع می دهند.

بیماران مبتلا به آلزایمر مشخصه دیگری هم دارند و وقتی از آن ها بپرسیم ناهار چه خوردید شروع به جمله سازی و حرف درآوردن از خود می کنند ولی افراد مسنی که دچار اختلال حافظه ناشی از افسردگی هستند در جواب سوال می گویند نمی دانیم و از ندانستن ناراحت هستند. سن بروز دمانس معمولا بعد از 50 سالگی است.

4 بیماری مرتبط با مغز و اعصاب در دوران سالمندی

برخی افراد معتقدند فعالیت های مغزی مانند حل کردن جدول یا بازی شطرنج جلوی ابتلا به آلزایمر را می گیرد اما باید گفت این فعالیت ها باعث می شود از تعداد بیشتری از سلول های مغزی کار کشیده شود در نتیجه ذخیره سلول های فعال بیشتر است. اگر چنین افرادی دچار آلزایمر شوند با توجه به ذخایر سلولی شان، سرعت علائم و تشدید بیماری را به تاخیر می اندازند ولی این به آن معنا نیست که افراد تحصیل کرده به این بیماری مبتلا نمی شوند.

ALS

بیماری ALS بیماری ای است که در آن هسته دوم عصبی و الیاف بعدی که به عضلات پیام می رسانند تخریب می شوند. درنتیجه با گذشت زمان عضلات بدن بیمار تحلیل می رود و چون هسته های دوم عصبی مغز در ساقه مغز قرار دارند و به گردن و صورت عصب رسانی می کنند بیمار دچار اختلال در بلع و حرف زدن می شود.

با کهنه تر شدن بیماری، عضلات تنفسی درگیر می شوند و بیمار دچار مشکلات تنفسی هم می شود. این بیماران دچار لاغری دست و پا و کاهش قدرت آنها نیز می شوند و در نهایت فوت می کنند.

4 بیماری مرتبط با مغز و اعصاب در دوران سالمندی

آینده بیماری خوب نیست و بقای متوسط بیماران بعد از ابتلا 5-3 سال است. بیماران هیچ شکایتی از گزگز، مورمور و بی حسی اعضا ندارند. شکایت بیماران فقط از نظر ناتوانی در عضلات است. بیماری ALS درمان ندارد، بعد از 50 سالگی بروز می کند و سیر بیماری نسبتا سریع است.

تهران زیبا

شاید در نگاه اول باورش سخت باشد که در همین نزدیکی ما مکان های به این زیبایی در تهران وجود داشته باشد اما این تصاویر فتوشاپ نیستند.

بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران و مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. جمعیّت آن ۸٬۲۴۴٬۵۳۵ نفر است و بیست و پنجمین شهر پرجمعیّت جهان به شمار می‌آید.

 مساحت این شهر ۷۳۰ کیلومتر مربّع است.این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای غرب آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است. شهر تهران، در شمال کشور ایران و جنوب دامنهٔ رشته‌کوه البرز واقع شده‌است. این شهر دارای یک شبکهٔ متراکم بزرگ‌راهی و چهار خطّ فعّال مترو است که فقط در بهار سال ۱۳۹۰، ۱۲۹ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده‌اند.

ناصر خسرو

تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

موزه سینما در باغ فردوس

تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران


پارک ملت در شمال تهران

تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

تئاتر شهر در تقاطع انقلاب و ولی عصر (عج)

تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران


تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

برج پارس در بلوار آفریقا


تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران


برج میلاد


تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

شهرک اکباتان در غرب تهران

تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

پل طبیعت در پارک آب و آتش


تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

سر درب باغ ملی


تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

تونل توحید


تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران


بازار تهران


تصاویر زیبا از جنوب تا شمال تهران

میدان آرژانتین

بازی تخت جمشید !

Persian Puzzle یک بازی پازل و فکری بسیار زیبا با حجم مناسب برای کامپیوتر است. مبنای این بازی که توسط شرکت Gametop ارائه شده در تخت جمشید و ایران باستان است و با سایر بازیهای مشابه متفاوت است.
پرسپولیس، قلب مرموز ایران باستان پایتخت اصلی امپراتوری هخامنشی با فلزات لوکس، جواهرات و سنگ حجاری شده برای تحت تاثیر قرار دادن دهقانان و اشراف به طور یکسان تنظیم شده و ستایش می شدند. باغ های عجیب و غریب و معماری های قابل توجه که در طول زمان بر اثر ماسه ها از بین رفت. این بازی که پازل ایرانی نام دارد یکی از محبوب ترین پازل های چه در ایران چه در کشورهای خارجی می باشد که نام شیرین پارسی این بازی را محبوب ساخته است.

تخت جمشید در دستان شما+ دانلود
در این بازی از 7 دوره تاریخی عبور کرده و پاداش های زیادی به شما داده خواهد شد. وجود بیش از 100 سطح مختلف بازی و 20 شاهکار ایرانی جذابیت بازی را دوچندان کرده است.

تخت جمشید در دستان شما+ دانلود


تصاویر از محیط بازی:


تخت جمشید در دستان شما+ دانلود


تخت جمشید در دستان شما+ دانلود


تخت جمشید در دستان شما+ دانلود


تخت جمشید در دستان شما+ دانلود

سیستم مورد نیاز:
سیستم عامل: ویندوز 95/98/XP/ME/Vista/7.
پردازنده: 800 مگاهرتز
رم: حداقل 1024MB
رابط گرافیک: DirectX 9.0 یا بالاتر

برای دانلود بازی به کادر زیر مراجعه کنید

 • دانلود و مشخصات فایل

حجم: 21 مگابایت
نسخه: کامپیوتر
نوع فایل: فشرده
امتیاز:  

از این بازی فوق العاده زیبا نهایت لذت را ببرید.

شمشیر از رو بستن !

 ضرب‌المثل امروز، حکایت کوتاهی را از ضرب‌المثل «شمشیر از رو بستن» می‌خوانید.
ابراهیم نظّام متکلّم و ادیب و شاعر می‌نویسد: در مَثَل چهار امتیاز موجود است که در سایر انواع کلام با هم یافت نمی‌شود و آن چهار عبارتند از: اختصار لفظ، وضوح معنی، حسن تشبیه، لطافت کنایه و این آخرین درجه بلاغت سخن است که مافوق آن متصور نیست. تا کنون تعاریف فراوان از مثل به عمل آمده است. از جمع‌بندی این تعاریف، تعریف جامع زیر را می‌توان ارائه داد:
«مثل جمله‌ای است کوتاه، گاه استعاری و آهنگین، مشتمل بر تشبیه با مضمون حکیمانه و برگرفته از تجربیات مردم که به واسطه روانی الفاظ و روشنی معنا و لطافت ترکیب، بین عامه مشهور شده و آن را بدون تغییر یا با تغییر جزئی در گفتار خود به کار برند» (ذوالفقاری،1391).
با این وصف  ضرب‌المثل امروز به نقل حکایت کوتاهی از ضرب‌المثل «شمشیر از رو بستن» می‌پردازیم.
**************************************
عبارت کنایی «شمشیر از رو بستن» دلالت بر جنگ و دشمنی علنی و آشکار دارد. به عبارتی مخالف آن ضرب‌المثل معروف «از پشت خنجر زدن» است که در این یکی خدعه، فریب و نیرنگ و به عبارت دیگر دشمنی پنهانی ملاک است.
«شمشیر از رو بستن» یعنی آشکارا مبارزه می‌کند و بیم و هراسی از نتیجه این مخالفت ندارد.
در گذشته عیاران و جوانمردانی بودند که برای خود آیین و مسلکی داشتند، به طوری که در محله خود چرخ می‌زدند و از ثروتمندان و اغنیا می‌ستاندند و به فقرا و مساکین می‌دادند.
تا زمانی بود که عیاران تشکیلات پنهانی و دور از چشم داشتند، از این رو کسی آن‌ها را به ظاهر نمی‌شناخت، همواره شمشیر خود را زیر لباس و بر کمر می‌بستند، چرا که نباید شناخته می‌شدند.
بعدها که تشکیلات گروه عیاری رونق گرفت، هر گاه می‌دیدند دشمن ضعیف و ناتوان است، دیگر لزومی بر مبارزه پنهانی نمی‌دیدند و علنی و آشکار و بی‌هراس شمشیر از رو می‌بستند و دشمن را به هلاکت می‌رساندند.
از آن پس این مثل رفته رفته به شکل ضرب‌المثل درآمد و به مبارزات علنی و آشکار و به نوعی به منظور تخفیف و تحقیر دشمن مورد استناد قرار گرفت.

رفع سردرد با سنگ پا !

هنگام خروج از حمام گرم‌مزاجان بهتر است پاهای خود را با آب سرد و سردمزاجان پاهای خود را با آب گرم بشویند.
رفع سردرد با سنگ پااستفاده از سنگ پا در حمام برای رفع سردرد و اکثر بیماری‌های دماغی (مغزی) مفید است.
 سید جواد علوی درباره شرایط حمام کردن اظهار کرد: بهترین حمام آن است که فضایش بزرگ و سقفش بلند و آبش تمیز است.
 به‌گفته وی، بهتر است که به‌طور ناگهانی زیر دوش قرار گرفته نشود و برای شست‌وشوی ابتدا از آب نیم‌گرم استفاده شود.
 این کارشناس طب سنتی افزود: استحمام بلافاصله بعد از جماع, خشم و شادی زیاد بیش از حد مضر است، همچنین هنگام پُری معده و گرسنگی استحمام نباید صورت پذیرد.
 علوی بیان کرد: خوردن و نوشیدن در حمام و بلافاصله بعد از خروج از حمام زیان‌آور است، زیرا این حالت بدن گرم و متخلخل است و غذا قبل از هضم کافی جذب شده موجب سده و امراض دیگر می‌شود.
 وی ادامه داد: جماع (نزدیکی جنسی) در حمام بسیار مضر است و خواب مختصر بعد از حمام مفید است.
 این کارشناس طب سنتی گفت: استفاده از سنگ پا در حمام برای رفع سردرد و اکثر بیماری‌های دماغی مفید است.
 علوی افزود: پودر سدر مخلوط با آب برای رفع چرک‌های بدن بسیار مؤثر است.
 هنگام خروج از حمام گرم‌مزاجان بهتر است پاهای خود را با آب سرد و سردمزاجان پاهای خود را با آب گرم بشویند.
 وی بیان کرد: حمام رفتن بعد از غذا به چاق کردن بدن کمک می‌کند و حمام با شکم خالی موجب لاغری می‌شود. همچنین حمام کردن زمانی که فرد تب دارد, مضر است.
 این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: بهتر است افراد بعد از حمام در معرض هوای بیرون قرار نگیرند چرا که بر اثر استحمام منافذ پوست باز می‌شود و اگر در معرض هوای سرد قرار گیرند سرما سریع وارد بدن می‌شود و منجر به بیماری‌های دماغی مانند سردرد می‌شود.

مقاصد برتر گردشگری

25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

سایت معروف تریپ ادوایزر که به عنوان یکی از مراجع و بانک های گردشگری شناخته می شود، همه ساله اقدام به انتخاب برترین مقاصد توریستی و گردشگری می نماید. این وب سایت معمولا در رده های مختلف، 25 مقصد برتر دنیا را در سال 2015 معرفی می نماید که در ادامه می آید

1. مراکش - مراکش

این کشور در شمال غربی آفریقا واقع شده است و از شمال به جبل الطارق و دریای مدیترانه می رسد. داشتن انواع کوهستان های زیبا و کاخ های متنوع و طبیعتی بکر باعث قرار گرفتن این کشور در ابتدای لیست 25 مقصد برتر شده است. از مناطق دیدنی این کشور می توان به Kasbah of the Udayas، El Badi Palace، Jardin Majorelle اشاره کرد.

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

2. سیم ریپ، کامبوج

کشور کامبوج با داشتن سواحل بسیار زیبا ، ساختمان های استعماری و معابد مشهور انگکور به یکی از برترین مقاصد توریستی در سال های اخیر بدل شده است. از جاذبه های مشهور این کشور می توان به Silver Pagoda، Bayon Temple، Angkor Wat اشاره کرد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

3. استانبول، ترکیه

بدون شک این اسم برای اکثر ایرانی ها آشناست و هزاران ایرانی سالانه این مقصد رو به عنوان تفریح و یا حتی خرید انتخاب می کنند. وجود انواع مساجد زیبای ترکیه از جمله سلطان احمد، ایاصوفیه و انواع کاخ های مختلف در کنار طبیعتی زیبا و مراکز خرید عالی، این شهر رو در مکان سوم لیست سالانه تریپ ادوایزر قرار داده است.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

هانوی، ویتنام

این کشور در منطقه جنوب شرقی آسیا واقع شده است و با داشتن معابد و کلیسا های فراوان و طبیعتی بی نظیر ، مورد اقبال جهانگردان واقع شده است. این کشور همچنین دارای غارهای بسیار زیبا مثل سون دونگ و برگزار کننده ی فستیوال های بسیار متنوع و رنگارنگ می باشد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

5. پراگ، جمهوری چک

به جرات می توان این شهر را مرکز هنر و موزه ی دنیا معرفی نمود. این شهر با داشتن انواع مقبره های مشهور تاریخی، ترکیبی از هنر و تاریخ را در دل خود زنده کرده است. قلعه های این شهر، یکی از زیباترین جاذبه های این شهر به شمار می روند.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

6. لندن، انگلستان

این شهر تاریخی که شاید یکی از زیباترین شهر های اروپا نیز محسوب شود و البته یکی از گران ترین شهر ها، نیز قصه ای دراز در تاریخ خود پرورش داده است. شهر لندن با داشتن جاذبه های مختلفی از تاریخ تا تکنولوژی در جایگاه ششم قرار گرفته است. موزه های مختلفی مثل ویکتوریا، قصر باکینگهام، بیگ بن، برج لندن، میدان ترافالگار و ... از نقاط دیدنی این شهر هستند.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

7. رم، ایتالیا

شاید بتوان رم را با بنای کولیزیوم در ذهن ماندگار کرد. بنایی که همواره در اکثر فیلم ها به آن پرداخته شده است. از دیگر نقاط دیدنی رم می توان به پله های اسپانیا و قلعه ی سنت آنجلو اشاره کرد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

8. بوینس آیرس، آرژانتین

یکی از مقاصدی که همواره در سال های اخیر با رشدی موفق توانسته به جمع لیست های برتر راه یابد شهر بوینس آیرس کشور آرژانتین می باشد. از جاذبه های دیدنی این شهر می توان به میدان دمایو، گورستان رکلتا و میدان درقو اشاره کرد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

9. پاریس، فرانسه

شاید بسیار از مردم انتظار داشتند که پاریس را در ابتدای لیست ببینند ولی واقعیت قرار گرفتن این شهر در جایگاه نهم می باشد. از جاذبه های این شهر نیز می توان به برج ایفل، موزه ی لور و ... اشاره کرد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

10. کیپ تاون سنترال، آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی همواره به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته ی قاره آفریقا شناخته می شود. شاید جالب باشد که بدانید شهر کیپ تاون یکی از گردشگر پذیرترین شهر های دنیا محسوب می شود. از جاذبه های گردشگری این شهر می توان به باغ گیاه شناسی کرستنباخ، دماغه امید نیک و جزیره ی روبن اشاره کرد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

11. نیویورک، آمریکا

شهر آسمان خراش های آمریکا نیز بدون شک جز یکی از نقاط دیدنی دنیاست. مجسمه ی آزادی، میدان تایمز، پل بروکلین، میدان واشنگتن و ... از نقاط دیدنی این شهر به حساب می آید.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

12. زرمات، سویس

بدون شک اقامت در رشته کوه های آلپ نیز طرفداران خاص خودش را دارد و این اقامت یکی از گرانترین اقامت های کشور سویس تلقی می گردد. منطقه زرمات نیز به خاطر زیبایی بی نظیرش توانسته به جایگاه دوازدهم در این لیست برسد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

13. بارسلون، اسپانیا

اسپانیا نیز از جمله کشورهای زیبای اروپایی است که سالانه گردشگران زیادی رو به سوی خود می کشد. یکی از شهرهای زیبای این کشور بارسلون می باشد. البته این شهر بیشتر به خاطر تیم فوتبالش و نه جاذبه های گردشگری در ایران شناخته شده است. این شهر دارای موزه های زیبایی مثل پوبله اسپانیول، موزه پیکاسو و یا جاذبه دیگری مثل چشمه ی سحرآمیز و ... می باشد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

14. گورمه ، ترکیه

این شهر که به تازگی به یکی از جاذبه های کشور ترکیه بدل شده است، در منطقه ی کاپادوکایای ترکیه واقع شده است. این شهر به دلیل داشتن کوهستان های زیبا و صخره های تاریخی ، در جایگاه چهاردهم لیست قرار گرفته است.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

15. اوبود، اندونزی

اوبود (Ubud) یکی از پرجاذبه ترین مکان های گردشگری قاره آسیا، در جزیره Gianyar بالی واقع شده است. اوبود در جنوب جزیره بالی که خود یکی از مهمترین مراکز گردشگری جهان به شمار می رود واقع شده است. این منطقه بسیاری از زیبایی های جزیره بالی را در خود جای داده است.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

16. کوسکو، پرو

بدون شک یکی از زیباترین کشور های آمریکای جنوبی کشور پرو می باشد. شهر کوسکو در رشته کوه های آند واقع شده است، زمانی پایتخت اینکاها بوده است.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

17. سنت پترزبورگ، روسیه

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو می‌باشد که در منتهی‌الیه شمال‌غرب این کشور واقع شده‌است. موزه هرمیتاژ، کلیسای سنت آیزاک، کاخ کاترین و پترهف و انواع کلیسا ها و کاخ های زیبا از جاذبه های این شهر می باشد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

18. بانکوک، تایلند

بانکوک تایلند به دلیل قرار گرفتن در منطقه ی استوایی در جنوب شرقی آسیا، با داشتن معابدی زیبا، و طبیعت های بکر، جز مقاصد برتر توریستی به حساب می آید. مجموعه پادشاهی گرند پالاس، معبد وات پاراکائو، باغ رز، مزرعه تمساح ها و ... از جاذبه های گردشگری بانکوک به حساب می آیند.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

19. کاتماندو، نپال

نپال جز کشورهایی هست که شاید شلوغی فرانسه و یا ترکیه را نداشته باشد ولی گردشگاهی بکر برای افرادی هست که دنبال هیجان، تفریح و کوهنوردی می باشند. شهر کاتماندوی نپال نیز دارای این ویژگی هاست. این شهر دارای معابد مختلف و بناهای یادبود زیبا می باشد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

20. آتن، یونان

شهر آتن یونان ترکیبی از تاریخ، ساحل، آب و فرهنگ را در خود جای داده است. سواحل آتن جز زیباترین ساحل های دنیا هستند و به عنوان مثال می توان به ساحل آپولو اشاره کرد. آکروپولیس، میدان سینتاگما نیز از دیگر مکان های دیدنی این شهر محسوب می شوند.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

21. بوداپست، مجارستان

کاخ رویال بوداپست، ساختمان پارلمان، میدان قهرمانان و .... از جاذبه های گردشگری این شهر می باشد. این شهر نیز ترکیبی از هنر ، موسیقی و تاریخ می باشد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

22. کوینز تاون، نیوزیلند

در این شهر نیوزیلند می توانید یکی از بهترین لحظات زندگی خودتون رو با سفر هوایی و هلیکوپتر رقم بزنید. برج اوتانک یکی از جاذبه های این شهر می باشد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

23. هنک کنگ، چین

هنگ کنگ (Hong Kong) یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه چین است که در ساحل جنوب شرقی این کشور قرار دارد. شهر ماشایی و پرجنب و جوش هنگ کنگ، امروزه به یکی از مقاصد محبوب توریست ها تبدیل شده است. بخش اعظم اقتصاد این شهر را گردشگری و صنایع وابسته به آن تامین می کند. در سال 2011 درآمد سرانه هنگ کنگ از صنعت گردشگری 7333 دلار بوده است.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

24. دبی، امارات

شهر دبی که این روز ها به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه ها ی دنیا و حتی گردشگری مطرح شده است و برنامه ایی برای رسیدن به ابتدای لیست تا سال 2021 دارد. انواع هتل های مختلف، بهترین آکواریوم ها و مراکز تفریحی دبی رو به یکی از شهر های گردشگر پذیر تبدیل کرده است.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

25. سیدنی، استرالیا

شهر های استرالیا معمولا بیشتر شهرت خود را مدیون رفاه و آرامش خود در دنیا هستند به طوری که وقتی به فهرست شهرهای مناسب برای زندگی نگاه میکنیم، همواره شهرهای استرالیا در فهرست بالای جدول جای دارند. شهر سیدنی نیز دارای جاذبه هایی از قبیل سواحل زیبا، پل معروف هاربر، پارک ملی و... می باشد.


 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

 25 مقصد برتر گردشگری در سال 2015

بیماری و ، پا !

وجود برخی نشانه ها، مشکلات و بیماری ها در پاها می تواند نشان دهنده ابتلا به انواع خاصی از بیماری باشد. مثلا برخی از متخصصان معتقدند ابتلا به خشکی شدید و ترک خوردن پاشنه و کف پا می تواند نشان دهنده اختلال در کارکرد تیروئید در بدن باشد. مخصوصا اگر این خشکی ها و ترک ها به سادگی و با کمک مرطوب کننده های معمولی هم از بین نروند. اختلال در عملکرد تیرویید می تواند باعث رشد نامناسب بافت های پوستی و ابتلا به خشکی شدید و ایجاد ترک در پاها شود. در ادامه، به برخی دیگر از شایع ترین بیماری های مرتبط با پاها اشاره می کنیم.
ریختن موی انگشتان: بیماری های عروقیمعمولا انگشتان پا دارای موهای کرکی هستند. اگر موهای کرکی روی انگشتان پایتان به طور ناگهانی ریختند و از بین رفتند، احتمال ابتلا به بیماری های عروقی در شما وجود دارد. ریختن ناگهانی موهای روی پا می تواند نشانه ای از ایجاد اختلال در گردش خون به دلیل ابتلا به بیماری های عروقی باشد. معمولا بیماری های عروقی با ریزش و رشد کند موها در سطح پا و زانوها همراه است. تنگی عروق پا و ریزش موهای آن، می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را هم برای پزشکان آشکار کند.بیماری ات از پای تو پیداست

زخم های مزمن: دیابتدیابت کنترل نشده می تواند باعث آسیب دیدن اعصاب و ایجاد اختلال در چرخه گردش خون شود و کاری کند که خونرسانی به پاها، به درستی صورت نگیرد. نرسیدن خون به پاها باعث کاهش شانس بهبود به موقع زخم های پا می شود. از این رو، متخصصان توصیه می کنند اگر زخم های مزمن و درمان نشده در پاهای خود دارید، حتما با پزشک مشورت کنید و آزمایش قند خون بدهید زیرا احتمال ابتلا به دیابت در شما وجود دارد.
شست پای ملتهب و دردناک: نقرساگر شست پاهایتان، بزرگ تر از اندازه طبیعی شده و دردهای مزمن یا حمله های ناگهانی دردناک دارد، حتما نگاهی به الگوی غذایی خود بیندازید و به پزشکتان هم مراجعه کنید. مصرف حجم بالای گوشت قرمز و مواد غذایی حاوی پروتئین می تواند باعث ایجاد این علائم در پاها شود و نشانه ای از ابتلا به بیماری نقرس باشد. نقرس با تاثیری که روی مفاصل شست پا می گذارد، دردهای مفصلی این ناحیه را همراه می آورد.
خط های نازک و قرمز زیر ناخن پا: مشکل قلبیوجود خط های قرمز و نازک زیر ناخن های پا، به خصوص ناخن شست پا، زمانی اتفاق می افتد که خون های لخته شده در عروق خونی، باعث پاره شدن مویرگ های نازک زیر ناخن شوند. این مساله می تواند نشان دهنده وجود مشکل یا عفونت در نواحی داخلی قلب باشد. افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های قلبی دارند، باید این علامت را جدی بگیرند و حتما درباره آن با پزشک خود مشورت کنند.
پاهای چماقی: مشکلات ریوی یا قلبییکی از مشکلاتی که هم انگشت شست و هم انگشتان دیگر پا را درگیر می کند، تغییر حالت، ورم کردن و دردناک شدن آنهاست که اصطلاح پاچماقی را برای آن به کار می برند. این بیماری می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ریه یا بیماری های عفونی و مزمن ریوی باشد. سرطان ریه و بیماری های قلبی باعث کاهش مقاومت عروق می شوند. در این صورت، خونرسانی به انگشتان پا و عروق ریز آن، با شدت بیشتری صورت می گیرد.
سوراخ شدن انگشت شست پا: پسوریازیساگر به تازگی متوجه وجود سوراخ های ریز یا شیارهای فراوان روی ناخن شست پای خود شده اید، احتمال ابتلا به پسوریازیس ناخن در شما وجود دارد. متاسفانه، بیشتر افرادی که درگیر پسوریازیس ناخن می شوند، پسوریازیس پوستی را هم تجربه خواهندکرد. از این رو بهتر است در صورت مشاهده علائم ذکرشده، حتما با متخصص پوست مشورت کنید.
ناخن قاشقی: کم خونیاگر ناخن شست پای شما به حدی از میانه فرو رفته که حالت کاملا گود و قاشقی به خود گرفته است، احتمال کمبود آهن در بدن، ابتلا به کم خونی و حتی لوپوس در شما وجود دارد.
خط عمومی زیر ناخن شست پا: ملانوماوجود خط های عمودی و تیره زیر ناخن شست پا می تواند علامتی از ابتلا به ملانوما، به عنوان نوعی سرطان پوست در شما باشد. این خطوط، به صورت خط های عمودی تیره رنگی هستند که از بستر ناخن شروع می شوند و تا نوک ناخن ها ادامه می یابند.
سردی پاها: کم کاری تیروئیدخانم هایی که بعد از 40 سالگی از سرد بودن مداوم پاهای خود شکایت دارند، به احتمال زیاد دچار کم کاری تیروئید هستند. اختلال در عملکرد تیروئید می تواند باعث ایجاد تغییرات دمایی در قسمت های انتهایی بدن مانند پاها شود.

گرگ باران دیده !

 ضرب‌المثل امروز حکایت کوتاهی را از ‌ریشه ضرب‌المثل کنایی «گرگ باران دیده» می‌خوانید.
 ضرب‌المثل‌ها در هر ملتی اشاره‌ای دارند به فرهنگ و اعتقاد و آداب و رسوم آن مردم. هر اندازه که یک ملت از تمدن و تاریخ حیات بیشتری برخوردار باشد، به همان میزان هم ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌ها در آن کشور بیشتر است.
در این میان ایرانیان از دیرباز مردمانی با فرهنگ غنی بوده‌اند. گوشه‌ای از این تمدن و فرهنگ به مقوله ادبیات در کشورمان برمی‌گردد. 
ادبیاتی که نه تنها در عرصه نظم که در عرصه نثر هم حرفی برای گفتن دارد. در میان آثار منظوم و منثور اما جملات و ابیاتی دیده می‌شود، که امروز به مثلی شیرین و فراگیر درمیان ما تبدیل شده‌اند. یادگیری این مثل‌ها می‌تواند ما را در بیان هرچه سریع‌تر پیام به دیگران کمک کند.
با این وصف در باشگاه ضرب‌المثل امروز به نقل حکایت کوتاهی از ضرب‌المثل کنایی «گرگ باران دیده» می‌پردازیم.
************************************
«گرگ باران دیده» عبارت وصفی است که کنایه از افراد با تجربه و آزموده است.
کسانی که فراز و فرود زندگی را تجربه کرده‌اند و سرد و گرم روزگار را چشیده‌اند. البته آنچه از مفهوم این عبارت استنباط می‌شود، مفهومی مثبت نیست؛ به عبارتی «گرگ باران دیده» بیشتر معنایی در ذم آن فرد است و نه مدح و ستایش.
علامه دهخدا در مورد این مثل این‌طور می‌نویسد: گرگ بچه از باران می‌ترسد، وقتی باران می‌آید از خانه‌اش بیرون نیامده و صبر می‌کند تا باران بند آید. حتی اگر به شدت گرسنه باشد. اما وقتی گرگی بیرون از خانه باشد و باران بگیرد، اگر که احساس کند از آن ضرری به او نمی‌رسد، دلیر شده و دیگر ترسی از باران به دل راه نمی‌دهد.
اما آنچه که از عبارت «گرگ باران دیده» بر می‌آید، نه گرگ بچه که گرگ بزرگی است که در بیابان‌ها به دنبال طعمه باشد.
محمد‌حسین بهرامیان عضو هیأت علمی دانشگاه البته معتقد است که در تمثیل حاضر محتمل‌تر است که «گرگ بالان دیده» باشد.
«بالان» به معنای تله و دام است و اگر این طور باشد از این مثل این‌گونه برمی‌آید که گرگ یک بار در دام و تله‌ای افتاده و از آن رسته است، و این رها شدن از چنگ دام تجربه‌ای ارزشمند برای اوست و دیگر گرفتار نمی‌شود.

هنگام غذا صحبت نکنید

یکی از اعمالی که از سوی ائمه اطهار (ع) توصیه و سفارش های فراوانی بر آن شده است، چگونگی و نحوه ی صحیح خوردن غذا می باشد.

 در این باره از امیرالمومنین علی (ع) در این باره نقل شده است که به فرزندشان امام حسین (ع) فرمودند: فرزندم: غذا و نوشیدنی بسیار سرد و گرمی را مخور چه بسیار باشد و چه اندک، مگر آن که پیش از خوردن و نوشیدن بگویی: «اَللهُمَ اِنی اَسئلُکَ فِی اَکِلی وَ شُرِبی السَلامَة مِن وَعَکِه وَ القُوَة بِهِ عَلی طاعَتِکَ وَ ذِکرِکَ وَ شُکرِکَ فیما اَیقَیتَه فِی بَدَنی وَ اَن تُشَجِعَنی بِقُوَتِه عَلی عِبادَتِکَ وَ اَن تُلهِمَنی حُسنَ التَحَرُزِ مِن معصیتِک؛ پروردگارا؛ از تو درخواست می کنم تا در خوردن و نوشیدن سالم بمانم و از درد و زیان آن در امان باشم و تا وقتی که آنچه را خوردم و نوشیدم در بدنم باقی است، توانایی و قدرت طاعت و سپاسگذاری از تو را داشته باشم و نیز با نیرویی که به من می دهی، مرا به عبادت خویش تشویق فرمایی و پرهیز نمودن از نافرمانی ات را به من عنایت فرمایی.

پس اگر این را بگویی، از درد و زیان آن غذا در امان خواهی بود. همچنین می فرمایند: هیچگاه غذایی را مخورید، مگر اینکه پیش از شروع کردن، بخشی از آن را به فقیری بدهید.

علاوه بر این از امام علی (ع) نقل شده است که ایشان بیان داشته اند: کسی که دوست دارد نعمت ها و نیکی ها در خانه اش فراوان گردد، به هنگام حاضر شدن غذایش وضو بگیرد و سپس مشغول به خوردن غذا گردد و نیز می فرمایند: شستن دست قبل و بعد از غذا خوردن، باعث فراوانی روزی و طول عمر می گردد و همچنین فرموده اند: هرگاه سفره ی غذا پهن شد «بسم الله» بگو، چون شروع به خوردن نمودی بگو «بسم الله علی اوله و آخره»، پس چون سفره جمع گردید و از غذا خوردن فارغ شدی بگو «الحمد الله»، و در جایی دیگر می فرمایند: غذایتان را با خوردن نمک شروع کنید که اگر مردم می دانستند چه خواصی در نمک نهفته است، آن را بر پادزهر مجرب ترجیح می دادند.

همچنین این امام همام بیان می دارند: غذای داغ را بگذارید تا سرد شود و قابل خوردن گردد، زیرا روزی غذایی را نزد پیامبر (ص) آوردند و ایشان فرمودند: بگذارید تا خنک شود که بتوان آن را خورد، چرا که خیر و برکت در غذای سرد است و در غذای داغ برکتی نیست و در جایی دیگری می فرمایند: در هنگام غذا خوردن خدا را فراوان یاد کنید و سخن بسیار نگویید که آن غذا نعمت و روزی خداوند است و بر شما واجب است که شکر و یاد خداوند را بجا آورید، و نیز بیان می دارند: آنچه از باقی مانده ی غذاها (ریزه های غذا) در سفره است را بخورید چرا که به موجب این کار، هر کس آن را به نیت شفا بخورد، به اذن الهی از تمامی دردها رها می گردد و شفا می یابد.

منابع:

1ـ کلینی، کافی، ج6: 290، 296، 299.

2ـ برقی، المحاسن، ج2: 444، 591.

3ـ شیخ مفید، امالی: 222.

4ـ طبرسی، مکارم الاخلاق: 143، 147.

*شازده احمدی، نهج الطبابه: 146- 148، 150- 153.

آش رشته

لوبیا چیتی1 لیوان
نخود1 لیوان
عدس1 لیوان
 لوبیا سفید 1 لیوان
آرد گندم1 قاشق غذاخوری
 رشته آش600 گرم 
پیاز داغ1 لیوان
سیر داغ1/2 لیوان
نعنا داغبه مقدار لازم برای تزیین
کشک1 کیلو گرم
 سبزی آش (تره،جعفری،گشنیز،شوید،اسفناج) 2 کیلو



 طرز تهیه آش رشته:
حبوبات را 
برای کاهش نفخ ناشی از آن یک روز قبل خیس کنید و 2 تا 3 بار آب آن ها را عوض کنید و دور بریزید.

پیازها را سرخ کنید و سیر داغ را هم آماده کنید. پیاز داغ ها  را با زردچوبه کمی تفت دهید.

نخود، لوبیا و سیر داغ و پیاز داغ را درون قابلمه بریزید و تا با هم پخته شوند. سپس عدس و سبزی خرد شده را هم به بقیه مواد آش رشته اضافه کنید.

یک تا دو قاشق آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید. سبزی که پخته شد رشته آش را اضافه کنید و هم بزنید تا رشته ها به یکدیگر نچسبند. زمانی که از پختن رشته ها اطمینان پیدا کردید کشک را اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه گاز را خاموش کنید. و اجازه دهید که آش رشته کمی جا بیافتد.


 نکات مهم در پخت آش رشته:
 

1ـ قابلمه باید گنجایش مواد را داشته و کمی بزرگتر از حجم آش رشته باشد تا رشته‌ها به هم نچسبد و خمیر نشود.
2ـ سبزی آش رشته باید بدون ساقه بوده و درشت خرد شود تا آش رشته زیباتر به نظر آید.
3ـ پیاز داغ داخل آش رشته نباید کم باشد تا آش بهتر جا بیفتد.
4ـ رشته آش حتماً باید از نوع مرغوب تهیه شود.
5ـ نمک آش رشته را بعد از اضافه کردن رشته و کشک می‌ توان تست کرد تا آش شور نشود.
6ـ روغن داخل آش رشته باید به اندازه کافی باشد چون به جا افتادن آش کمک می‌ کند.
7ـ کشک را در آش رشته نباید جوشاند چون تفاوت حرارت کشک و آش رشته باعث می‌ شود کشک ببرد. می‌توان آش را بدون کشک (برای کسانی که کشک نمی‌خورند) سرو کرد که در این صورت هم تفاوت رنگ سبزی، رشته و کشک بهتر نمایان می‌شود و هم آش رشته خوش‌ رنگ‌تر و زیباتر می‌شود.
8ـ کشک حتماً باید ۲۰ دقیقه بجوشد (از نظر سلامتی و بهداشت غذا).
9ـ حرارت کشک و آش رشته موقع مخلوط کردن با هم تقریباً یکی باشد تا کشک نبرد.
10ـ برای درست کردن نعنا داغ ۲ قاشق روغن را داغ کرده نعنا خشک بریزید و فوراً خاموش کنید تا نعنا نسوزد.

 11- زمان جا افتادن آش رشته زمانی است که لعابی رقیق روی آش را بگیرد، آش رشته رو به ته گرفتن باشد و رشته، بوی خامی ندهد. در این زمان باید حرارت زیر آش رشته را خاموش کرد. البته زمان جا افتادن آش رشته بستگی به نوع رشته نیز دارد.

خواص سماق

سماق یکی از ۳۵ گونه گیاهی گل‌دار است که بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل می‌روید و جزو ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می‌شود.
سماق یکی از ۳۵ گونه گیاهی گل‌دار است که بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل می‌روید و جزو ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می‌شود.
ایران و به طور کلی خاورمیانه و کشورهای حاشیه مدیترانه از مهمترین تولیدکنندگان این گیاه ارزشمند محسوب می‌شوند. کلمه سماق (Sumac) از ریشه یک کلمه قدیمی فرانسوی به نام sumac به معنای قرمز (red) گرفته شده است.
سماق در آشپزی پارسی، عربی و هندی جایگاه ویژه‌ای دارد. در آمریکا و اروپا از سماق علاوه بر طعم‌دهنده، برای مصارف دارویی و صنعت دباغی نیز استفاده می‌شود.
عصاره سماق و ترکیبات زیستی فعال موجود در آن دارای خواص ضد قارچ، ضد میکروبی، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است.
سماق در طب قرون وسطی جایگاه ویژه‌ای داشته است و از آن علاوه بر ادویه، به عنوان دارو استفاده می‌کردند. آب سماق در درمان ناراحتی‌های معده موثر بوده و قادر به کنترل فشار خون است.
خواص ضد التهابی سماق
خاصیت ضد التهابی این گیاه باعث می‌شود که در کاهش تب موثر باشد. این گیاه در درمان آرتریت، التهاب پوست و مشکلات تنفسی مانند برونشیت و سرماخوردگی موثر است؛ همچنین می‌توان بسیاری از انواع آلرژی را با سماق درمان کرد.
خواص ضد میکروبی سماق
سماق در مبارزه با باکتری‌های عامل سالمونلا بسیار موثر است. می‌توان سبزیجات را هنگام شستشو با عصاره سماق مخلوط کرد تا انواع میکروب‌های سبزی زدوده شوند.
خواص ضد قارچی سماق
دانه‌های سماق قادر به درمان یک نوع قارچ خاص به نام قارچ آسپرژیلوس هستند. این قارچ سبب عفونت ریه و سایر اندام‌های بدن می‌شود.
خواص آنتی اکسیدانی سماق
سماق مملو از ویتامین C و اسیدهای چرب امگا ۳ است و از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند. سماق به بدن کمک می‌کند تا از شر رادیکال‌های آزاد، به ویژه در دستگاه گوارش خلاص شود. سماق جزو ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می‌شود.
کاربرد سماق در صنعت چرم
سماق در صنعت دباغی برای انعطاف‌پذیری بیشتر چرم و درخشان شدن رنگ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
* سماق حاوی پروتئین، فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر است.
* از عصاره سماق برای دوران نقاهت استفاده می‌شود.
*سماق اشتهاآور است.
*در درمان بیماری دیابت موثر است.
*از رشد تومور جلوگیری می‌کند.
*مانع ورود صفرا به معده می‌شود.
*در درمان نقرس موثر است.
*گیاهی مُدِر است و باعث دفع اوره می‌شود.
*باعث التیام زخم می‌شود.
*ترک پوست را از بین می‌برد.
*باعث درخشان شدن مو می‌شود.
*در درمان اگزما موثر است.
*تشنگی را رفع می‌کند.
*خاصیت سم‌زدایی دارد.
*در کاهش وزن موثر است.
*در درمان اسهال موثر است.
*در درمان خونریزی بواسیر موثر است.
*برای درمان آفت دهان و آبسه موثر است.
*باعث کاهش کلسترول می‌شود.
*از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.
در برخی از کشورها سماق در قالب مکمل‌های دارویی با همین نام عرضه می‌شود و بسیار پرطرفدار است.

توصیه های رضوی

مدرس حوزه و پژوهشگر طب اسلامی :

توصیه های رضوی برای سلامتی/طب الرضا (ع) تاریخ انقضا ندارد

  آموزه های رضوی در حوزه پزشکی برای دیروز، امروز و فردای تاریخ است و کهنگی نمی پذیرد، چراکه بدن انسان از ابتدای خلقت همین بوده و تغییری از نظر بیولوژیکی و فیزیک نکرده است.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت عالم آل محمد (ص)  حجت الاسلام سیدرضا رضوی پور، مدرس حوزه و پژوهشگر طب اسلامی درباره آموزه های پزشکی در کلام و سیره رضوی را می خوانید:

 

با توجه به آنکه امام رضا (ع) عالم آل محمد (ص) لقب گرفته اند آیا در دایره علمی ایشان و تصریحات علمی آن حضرت (ع)، مسائل مربوط به پزشکی نیز دیده می شود و در این باره آموزه هایی دارند؟

پزشکی در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و در حدیثی مشهور آمده است که: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیَانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» یعنی به همان اندزه که علوم دینی اهمیت دارند، علوم مربوط به جسم و سلامت بشر نیز حائز اهمیت است.

اهمیت پزشکی و رعایت سلامت جسم انسان به اندازه ای مهم است که در قرآن کریم نزدیک به 1300 آیه درباره طب و سلامتی نازل شده و در احادیث ما نیز بسیار بر این مسئله توصیه شده است و نزدیک به 11 هزار روایت درباره علم پزشکی داریم.

امام رضا (ع) نیز مانند دیگر معصومین علیهم السلام سوالاتی که در طب از ایشان می شده است را پاسخگو بوده اند و مهمترین سندی که می توان درباره طب در سیره رضوی از آن نام برد «رساله ذهبیه» ای است که مامون عباسی نگارش و تدوین آن درباره طب را از حضرت ثامن الحجج (ع) تقاضا کرد و از منابع قوی و غنی و نورانی پزشکی بوده و برای امروز هم قابل استناد و استفاده است و در حوزه های علمیه و دانشکده های طب سنتی نیز مورد بحث قرار می گیرد.

 

امام رضا (ع) در موضوع طب و پزشکی برای سلامتی انسان چه توصیه هایی دارند و از منظر پزشکی حفظ سلامتی را نیازمند چه راهکارهایی می دانند؟

طب سنتی ما طب اسلامی است که مبانی آن از آیات و روایات گرفته شده و در دو بخش تئوری و  عملی مورد بحث قرار می گیرد؛ در بخش تئوری در طب اسلامی و سنتی پیرامون «حفظ الصحه» و به تعبیر امروز بهداشت مورد توجه و توصیه است یعنی مبانی طب که به آن امور طبیعیه گفته می شود و نیز استدلال هایی که در مواجهه با بیماری ها بیان شده است.

امام رضا (ع) نیز به حفظ الصحه در سلامت جسم توصیه دارند و در جمله ای خطاب به مامون می فرمایند: «چیزی را مصرف کن که موافق معده یا (مزاج) تو باشد»

باید توجه داشت در طب اسلامی حضرات معصومین (ع) تاکید دارند که انسان در زمان سلامتی باید موافق مزاج خود غذا بخورد و نوشیدنی بنوشد و در مبارزه با بیماری ها توصیه دارند که هر بیماری را باید با ضد خودش درمان کرد یعنی اگر بیماری بر اثر سردی باشد باید با گرمی درمان شود و اگر علت گرمی باشد باید با سردی معالجه صورت پذیرد.

از این رو، در طب اسلامی و مورد تاکید ائمه (ع) دو مسیر نشان داده می شود یکی رعایت مزاج و موافقت با آن در هنگام سلامتی و دیگری استفاده از ضد بیماری برای درمان آن چراکه بیماری یعنی آنچه خلاف مزاج آدمی رخ دهد؛ و این توصیه ها هم در روایات امام رضا (ع) و هم احادیث دیگر ائمه (ع) به ویژه امام صادق (ع) در توحید مفضل دیده می شود.

 

آیا در طب الرضا (ع) نحوه پیشگیری از بیماری ها تصریح شده است؟

طب عبارت است از حفظ الصحه (پیشگیری) و نیز درمان؛ پیشگیری در طب اسلامی مقدم است بر درمان یعنی اول باید سلامتی را حفظ کرد و اگر از دست رفت، آن را بازگرداند در هر دو بخش هم آیات و هم روایات توصیه ها و سفارش هایی دارند و این در طب منسوب به امام رضا (ع) نیز دیده می شود.

 

آیا امام رضا (ع) به استفاده از نوشیدنی ها و خوراکی های خاص در درمان بیماری ها توصیه ای دارند؟

تقریبا در اکثر روایات ائمه (ع) این مسئله دیده می شود که برای پیشگیری از بیماری ها، استفاده از گیاه یا میوه ای خاص را توصیه می کنند.

حضرت رضا (ع) نیز در رساله ذهبیه در این باره اشاراتی دارند و توصیه می کنند به استفاده از دارویی که به  «شربت رضوی» مشهور و برای درمان اغلب بیماری ها مفید است؛ یا در استفاده از سیب و گلابی و .. دیگر خوردنی ها برای سلامتی و صحت و جلوگیری از بیماری ها سفارش هایی دارند؛ به عنوان مثال درباره نمک (البته نه نمک های کارخانه ای و شیمیایی بلکه نمک دریایی و طبیعی) روایت داریم که انسان را برابر 70 بیماری مصون می کند.

 

آیا در طب الرضا (ع) تنها به جسم و سلامت آن توجه می شود یا مسئله روح و سلامت آن از نظر اثرگذاری بر صحت جسمانی نیز توصیه و راهکار دارند؟

بله، امام رضا (ع) تاکید بسیار بر روح انسان دارند و در «سته ضروریه» یعنی شش اصل صحت به امراض نفسانی و حوادثی که بر روح انسان همچون خشم و غضب، حسادت  و ... حادث و باعث بیماری او می شود، اشاره دارند و تاکید می کنند که می توان آنها را با طب اسلامی مداوا کرد.

به عبارت بهتر ایشان به ارتباط دوطرفه روح و جسم در سلامت انسان معتقد هستند و برخی دستورات معنوی  برای شفای روح همچون زیارت بقاع متبرکه، قرائت قرآن و ... را توصیه می کنند؛ از سوی دیگر در طب سنتی داریم که اگر فلان خوراکی را بخورید غضبتان کاهش می یابد یا برای کاهش حسادت، تغذیه ای خاص توصیه می شود یعنی با درمان جسم به درمان روحی نیز پرداخته می شود؛ در حدیث است که وقتی فرزندان حضرت فاطمه (س) بیمار می شدند، حضرت (س) آیه نور را قرائت و با معنویت بیماری های جسمی را درمان می کردند!

امروز  طب جدید هم در حال رسیدن به این نکات است و اگر در روانشناسی وارد شویم می بینیم که سعی بر درمان امراض روحی با معنویت دارند به عنوان مثال از تلقین برای شفا استفاده می شود!

 

به طور کلی امام رضا (ع) چه توصیه هایی برای سلامت و صحت انسان و پیشگیری از بیماری دارند و چه مصادیقی را می توان در سیره نظری و عملی ایشان در این باره یافت؟

از این دست توصیه ها در سیره رضوی متعدد است؛ امام رضا (ع) می فرمایند: «خداوند بنده ای را مبتلا نمی کند و بدنی را دچار بیماری نمی سازد مگر اینکه دارو و درمانی هم برایش قرار می دهد.»

ایشان بدن انسان را به کشور تشبیه می کنند که سر، سلطان آن است و رگ ها و مغز و نخاع و ... فرماندهان آن؛ یاران او دست ها، پاها، لب ها، گوش و زبان و خزانه او معده و شکم و سراپرده اش صندوقچه سینه است. بعد ماموریت هر یک از اعضاء را تشریح می کنند و آنها را فرمانبردار سلطان و چشم ها را دو چراغ روشن و دیده بان انسان معرفی می کنند و گوش ها همچون حفظ و حصار و پاسدار سلطان اند و چیزی را وارد نمی کنند مگر به اذن سلطان و زبان درون پادشاه را ترجمه می کند.

بعد می رسند به اینکه می فرمایند: «بدان جسد آدمی به منزله زمینی است پاکیزه که چون به آبادانیش مشغول شوی و آبیاریش کنی به طوری که در آبیاریش افراط نکنی که غرق شود و به صورت باتلاق و لجنزاری در آید و تفریط نکنی که از کم آبی، تشنه بماند و خشک شود در این صورت همیشه آباد و حاصلش فراوان خواهد شد.»

یعنی ایشان بدن انسان را شبیه به زمین می دانند که با تدبیر و رعایت در خوردن آباد می شود.

سپس ادامه می دهند: «باید در آنچه موافق معده و مزاج تو است فکر کنی و نیز در چیزهایی که بدنت از آن نیرو می گیرد و به آن تمایل پیدا می کند، آن را برای خود به منزله میزان درستی تقدیر کن. بدان هر یک از امیال، مایل به چیزی است که سنخیتی با آن داشته باشد پس چیزی را که مُشاکل بدنت می باشد برای تغذیه خویش انتخاب کن کسی که زیادتر از حد لزوم طعام می خورد، غذا به بدن خود نرسانده بلکه ضرر بدان رسانیده و کسی که به مقدار لازم بخورد بدون کم و زیاد به مزاج خود خدمت کرده است.»

همچنین، ایشان می فرمایند: «اسباب تندرستی است که به مقدار کافی بخوری و در حالی که هنوز اشتها به طعام داری دست از غذا بکشی، چنین غذا خوردن برای بدن و معده سالم تر و سبک تر و برای عقلت پاکیزه تر و چیزهای خنک و سرد را در تابستان و گرم را در زمستان و معتدل را در بهار و پاییز بخور به مقداری که تحمل کنی و بدان رغبت داشته باشی!»

جالب اینکه توصیه دارند: «در ابتدای خوراک از غذاهایی که بدنت از آن تغذیه می کند آغاز کن اما به اندازه عادت و تحمل معده و نشاط روح.»

برای همین است که در طب اسلامی توصیه می شود که میوه و سالاد با غذا خورده نشود چراکه اینها سریع الهضم اند و باید زودتر خورده شوند.

باید توجه داشت که آموزه های رضوی در حوزه پزشکی برای دیروز، امروز و فردای تاریخ است و کهنگی نمی پذیرد، چراکه بدن انسان از ابتدای خلقت همین بوده و تغییری از نظر بیولوژیکی و فیزیک نکرده است.

هرچه را باد آورد بادش برد

در ضرب‌المثل امروز حکایت کوتاهی را از مثل «هر چه را باد آورد، بادَش بَرَد» می‌خوانید...
ضرب‌المثل‌ها جملات و عبارات کوتاه و بلندی هستند که در تمامی زبان‌ها و جوامع وجود دارند. واژه ضرب‌المثل خود یک ترکیب عربی است، به معنای «مثل زدن». اصلا خود کلمه مَثـَل هم عربی است و فارسی آن می‌شود «متل».
البته امروزه متل را بیشتر به آن ضرب‌المثل‌هایی می‌گویند که در پس خود حکایتی و ماجرایی دارند. 
دانستن و یادگیری ضرب‌المثل‌ها به ما کمک می‌کند تا هم بهتر حرف بزنیم و هم بهتر بنویسیم و هم گاهی شیرینی و طنزی را به کلاممان اضافه کنیم که تاثیر بهتری را بر مخاطب بگذارد. ضرب‌المثل‌های فارسی که البته تعدادشان هم کم نیست، همه این شیرینی و طنز را دارند و گاهی هم پند و عبرتی را در خود نگه داشته‌اند.
با این وصف در باشگاه ضرب‌المثل امروز به نقل حکایت کوتاهی از مثل «هرچه را باد آورد، بادش برد» می‌پردازیم. 
********************************

می‌گویند که ... 
خسروپرویز عامل انقراض سلسله ساسانی و شکست ایرانیان در زمان یزد‌گرد سوم در برابر تازیان بود. از شاهان دوستدار زر و قدرت که در دوره سلطنت خود به عقیده تاریخ‌نویسان ده گنج و به قول مشهورتری هفت گنج معروف به «هفت خم خسروی» را جمع آوری کرد. در شاهنامه فردوسی هم به این هفت خم خسروی اشاره شده است.
یکی از این گنج‌های هفت‌گانه خسرو‌پرویز گنج «باد‌آورده» نام داشت که در کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته کریستین سن و ترجمه رشید یاسمی درباره آن نوشته‌اند:
در زمان سلطنت خسرو پرویز بین ایران و روم جنگ شد. جنگی که ایرانی‌ها در آن پیروز شدند و قسطنطنیه به سقوط نزدیک شد.
پادشاه روم تصمیم گرفت تا از به خطر افتادن ثروت و جواهرات روم جلوگیری کند. برای اینکه ایرانی‌ها به آن نرسند، هر چه داشتند را در کشتی‌های بزرگی قرار دادند تا از راه دریا به اسکندریه منتقل کنند و گنجینه به دست ایرانی‌ها نیفتد. این کار انجام شد اما هنوز چیزی نگذشته بود که باد شدیدی وزید. دریا طوفانی شد و کشتی‌ها نه به سمت اسکندریه که به سمت ساحل شرقی مدیترانه که در تصرف ایرانی‌ها بود، رفتند.
خسرو پرویز از این اتفاق خوشحال شد و آن گنج را «باد آورده» نام نهاد.
در کتاب «حماسه کویر» دکتر باستانی پاریزی آمده است که این گنج دوبار از خزانه خسرو پرویز و یکبار هم در سال 628 میلادی بود که «هرقل» تیسفون را غارت کرد که همه مال غارت شده از این گنج باد آورده بود.
از آن به بعد مردم بر این باورند که ثروتی که بی‌رنج و زحمت به دست بیاید، به راحتی هم از دست می‌رود.

برترین تصاویر 2 شهریور94

برترین تصاویر جهان در ۲ شهریور ۹۴

تصاویر امروز را با موضوعات آتش‌سوزی کارخانه ای در آلمان، مسابقه مردان آهنین در دانمارک، مناطق سیل زده هند و آتش‌سوزی های مهار نشدنی جنگل های آمریکا خواهیم دید.

برترین تصاویر

هلیکوپتر و ماموران آتش نشانی در تلاش برای مهار کردن آتش سوزی کارخانه چوب در آلمان (AP)

برترین تصاویر

 شنای ۳۸۰۰ متر در مسابقه مردان آهنین ۲۰۱۵ در «کپنهاک» دانمارک (Reuters)

برترین تصاویر

منطقه مرکزی تجاری «سنگاپور» (REUTERS)

برترین تصاویر

تصویر خورشید پشت دود آتش سوزی مهیب در ایالت «واشنگتن» آمریکا (AP)

برترین تصاویر

بادکنک بازی دختر بچه ای مقابل نقاشی دیواری صومعه «سنت مایکل» اوکراین  (AFP)

برترین تصاویر

جمع آوری دام ها در مناطق سیل زده هند (AP)

برترین تصاویر

منظره زیبای مه غلیظ صبحگاهی تپه های آلمان  (dpa)

برترین تصاویر

گشت زنی تفنگداران نیروی دریایی کره جنوبی در جزیره «یئونپیونگ» (AP)

برترین تصاویر

تصویر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین هنگام رژه یک پایگاه نظامی در «پکن» (Reuters)

برترین تصاویر

آتش سوزی مهارنشدنی جنگل های کالیفرنیا (Reuters)

برترین تصاویر

شرکت زندانیان در یک جشنواره محلی در «پرو» (Reuters)

برترین تصاویر

برگزاری مسابقه محلی چوپانی در آلمان (AP)

برترین تصاویر

خاکستر کوه آتش‌فشانی فعال شده در «اکوادور» (AFP)

چربی ها را آب کنید

با تهیه این نوشیدنی به آرزوی خوش‌اندام‌شدن خود برسید.
مسئله چاقی و داشتن شکم بزرگ از جمله مشکلاتی است که همیشه و همه جا صحبت از آن بوده و خبرها و راهکارهای متعددی برای رفع آن به گوش می‌رسد.
محققان هشدار داده‌اند که شکم بزرگ برای افراد به معنای مشکل بزرگ برای سلامت آنها می‌باشد.
گفتنی است که چربی شکم با بیماری‌های متعددی چون نارسایی قلبی، تصلب شرایین، مشکلات قلبی- عروقی، پوکی استخوان، زوال عقل، آلزایمر، سرطان روده بزرگ و بسیاری از بیماری‌های دیگر همراه است.
داشتن شکمی سخت و هموار خواسته‌ای است که اغلب افراد در پی به دست آوردن آن هستند، اما رژیم‌های غذایی دقیق و ورزش‌های طاقت‌فرسا مانع دستیابی به این هدف می‌شود.
 در اینجا قصد داریم نوشیدنی را به شما معرفی کنیم که به راحتی قابل تهیه کردن بوده و در مدت زمان کوتاه می‌تواند شما را به خواسته قلبی‌تان برساند.
مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی عبارت است از: یک عدد گریپ فروت، نصف یک سیب، نصف یک گلابی، 2/1 فنجان تمشک تازه یا منجمد،3/1 فنجان آب پرتغال
 برای آماده‌سازی ابتدا لازم است میوه‌ها را به خوبی شستشو داده و داخل یک مخلوط‌‌‌ کن بریزید، زمانی که یک مخلوط همگن به دست آمد آب پرتغال را به ان افزوده و دوباره هم بزنید.
این نوشیدنی  دارای طعم تازه و خوشمزه بوده که ضروری است آن را به طور منظم در وعده صبحگاهی و با معده خالی مصرف کنید.

چرا بیمار می شویم ؟

وقتی بیماری سراغمان می‌آید این سوال را از خود می‌پرسیم که چرا بیمار شدیم و یا زمانی که سالم هستیم این سوال ذهنمان را درگیر می کند که آیا ممکن است روزی بیمار شویم؟
میکروب عامل اصلی تولید و سرایت امراض نیست بلکه فقدان یکی از عوامل غذایی است که تولید مرض می‌کند و محیط را برای رشد میکروب مستعد می‌کند.
به طور کلی این عدم تعادل است که بیماری را به همراه دارد. عدم تعادل در مصرف مواد غذایی و حتی عدم تعادل روحی و روانی موجب بروز بیماری‌های متعدد می‌شود، حضرت علی (ع) در مورد تعادل غذایی افراد بیمار می‌افزاید: غذا را خوب نمی‌جوند، زیاد غذا می‌خورند و قبل از اینکه گرسنه شوند اقدام به خوردن غذا می‌کنند.
افراط و تفریط  در مصرف مواد غذایی بدن را مستعد بیماری می‌کند که یکی از علت‌های آن می‌توان به کمبود برخی عوامل غذایی اشاره کرد و در حقیقت می‌توان گفت اشخاصی که دچار کمبود می‌شوند میکروب سراغشان می‌آید و مریض می‌شوند.
به گفته‌ی ابراهیم رزم‌پا استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، متعادل نبودن سیستم بدن موجب تضعیف ایمنی شده و فرد را در مقابل هر عامل بیماری زایی آسیب پذیر می‌کند. در واقع عوامل بیماری‌زا در محیط بسیار وجود دارد اما همه افراد را که مبتلا نمی‌کند بلکه افرادی که سیستم امینی ضعیفی داشته باشند، توانایی مقابله با عامل را نداشته باشند و در برابر آن تسلیم می‌شود. 
اضطراب مخرب ناشی از ناکامی‌ پیامدهای جبران ناپذیری دارد
اما فقط عوامل خارجی نیستند که موجب بروز بیماری می‌شوند، اگر فردی جسمی سالم و برنامه‌ غذایی صحیحی داشته باشد با کوچکترین ناراحتی روحی و استرس می‌تواند جسم سالم خود را درگیر کند و زمینه را برای بروز ناراحتی های متعدد فراهم کند. 
مهدی دوایی روانشناس از دیدگاهی علمی به این قضیه نگاه می‌کند و معتقد است انتقال تعارض‌های روانی به نشانه‌های جسمی، مکانیسم دفاعی تبدیل نام دارد که علائمی همچون نابینایی، فلج شدن، تشنج و سردرد و خستگی با خود همراه دارد و ریشه‌ی آن اضطراب مخرب و طولانی مدت است. 
وی با بیانی دیگر اظهار داشت: تبدیل همان بیماری روان تنی است، فرد در این صورت نشانه‌های این مکانیسم دفاعی را مشاهده می‌کند و آزمایش هایی جهت ریشه یابی انجام می‌دهد اما هیچ اثری از عوامل خارجی و ناراحتی های جسمی نمی‌یابد در این زمان است که پزشک اقدام به درمان و رهایی فرد از تبدیل می‌کند و فرد را از حس ناکامی بیرون می‌کشد. 
به دنبال پیشگیری بیماری‌ها باشیم نه درمان آن!
زندگی روزمره ما انسان‌ها این جوانب را برای بروز بیماری تشدید می کند. استرس ها و اضطراب هایی که به علت گرفتاری‌ها، که اغلب ارمغان جهانی مدرن است، به وجود می‌آیند، صدمه‌ها جسمی و روانی جبران ناپذیری را در پی دارد.
از طرفی تغییر گسترده در رژیم غذایی و پیامدهای مخرب آن، انسان‌ها را به اشتباه به سمت درمان این آسیب ها می‌کشاند که بی‌شک آنچه که برای درمان بیماری ها با نام درمان کننده کشف می‌شود همانند نمک پاشیدن روی زخم است و مسئله‌ای را حل نمی‌کند بلکه تنها صحیح رژیم غذایی و کنترل افکار مخرب می‌تواند درمان امراض باشد. 
تا وقتی که سعی کنیم بیماری ها را درمان‌ کنیم وضع به همین منوال پیش می‌رود و هر روز از روز گذشته ناامید تر می‌شویم و در آخر باید بگویم که هنوز نتوانسته‌ایم دارویی موثر کشف کنیم.

نهنگ 13 متری

لاشه یک نهنگ براید (balaenoptera edeni) در سواحل شهرستان دیر از توابع استان بوشهر مشاهده شده و با کمک شناورهای اداره بنادر و دریانوردی به ساحل آورده شد.
رییس اداره محیط زیست شهرستان دیر در این باره گفت: لاشه نهنگ توسط کارشناسان محیط زیست بیومتری، بررسی و نمونه برداری گردید که نتایج بررسی ها نشان می داد نهنگ پس از برخورد با یک کشتی بزرگ تلف شده است.
عبدالله نجفی اظهار داشت: طول این نهنگ ۱۳ متر و ۳۰ سانتی متر و وزن آن معادل ۸ تن بوده است.

پیدا شدن نهنگ ۱۳ متری در سواحل بوشهر + تصاویر

پیدا شدن نهنگ ۱۳ متری در سواحل بوشهر + تصاویر

پیدا شدن نهنگ ۱۳ متری در سواحل بوشهر + تصاویر

عجایب معماری

معماری سنتی با کمک علم فیزیک و ریاضی پیشرفت‌های زیادی را به خود دید تا جایی که ساختمان‌هایی در دنیا ساخته می‌شود که بشر هرگز فکرش را هم نمی‌کرد.
  ساخت بناهای عظیم‌الجثه در دوران باستان هنوز برای بشر سوال برانگیز است، اما بناهای مدرن نیز به نوبه خود از عجایب دنیای معماری محسوب می‌شوند. البته در ساخت بناهای مدرن، معماران از علم فیزیک و ریاضی بهره گرفته تا شکل جالبی به سازه بدهند. 
 
برج کپیتال گیت، ابوظبی

شیب این برج حتی بیشتر از برج پیزای ایتالیا است. دروازه بزرگ یا کپیتال گیت یکی از آسمان‌خراش‌های ابوظبی است که در مجاورت مرکز نمایشگاه ملی این شهر قرار دارد. ارتفاع این برج 160 متر بوده و 35 طبقه دارد. طراحی این برج به شکلی بوده که شیب زیادی داشته باشد. در واقع برج کپیتال گیت یکی از بلندترین ساختمان‌های ابوظبی و 18 درجه به غرب متمایل شده است. نام این برج در سال 2010 با عنوان کج‌ترین برج ساخته شده توسط بشر ثبت شد. 

 
 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر

 

 
هتل سانرایز کمپینسکی، پکن 

سال 2015 در صنعت هتلداری یکی از سال‌های مهم است. سفر به خاورمیانه با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده، اما چین هم گردشگران زیادی را جذب کرده است. این هتل با توجه به فنگ شوئی ساخته شده و 60 کیلومتر با پکن فاصله دارد. هتل در کنار دریاچه‌ای زیبا بنا شده و منظره زیبایی را خلق کرده است. این هتل مانند خورشیدی است که دارد طلوع می‌کند. هتل از کنار مانند یک حلزون دو کپه‌ای است که در فرهنگ چین، نماد ثروت است. ورودی هتل نیز مانند دهان ماهی است که آن هم نماد کامیابی در فرهنگ چین است. 
 
 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر

 
 
هتل مارینا بی سندز، سنگاپور 
مجموعه هتل و کازینوهای ماریتا بی سندز بی‌شک از بهترین نمونه‌های معماری مدرن است. قسمت بالای ساختمان از دور مانند یک قایق است. در بالای ساختمان نیز استخری واقعا زیبا قرار دارد. هر چیزی که فکرش می‌کنید در این مجموعه یافت می‌شود. موشه سفدیه معمار آن است که ساختمان‌های دیگری را نیز طراحی کرده است. 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر 
 

 
کومولوس، نوردبورگ، دانمارک 
آیا این سازه شبیه شهاب‌سنگ است؟ یا سلول؟ یا حتی مولکول؟ دقیقا هدف طراحی آن نیز همین است. این را یورگِن مایر، طراح سازه می‌گوید. از ساختمان کومولوس هم به عنوان نمایشگاه و هم به عنوان موزه علوم و فناوری استفاده می‌شود. «کُنده ناست تراولر» نام مجله‌ای است که در حوزه سفر و سبک زندگی فعالیت می‌کند. ساختمان کومولوس از نگاه این مجله در سال 2007، به عنوان یکی از هفت عجایب معماری جدید انتخاب شد. 

 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر

 
 
شهر علوم و هنر، والنسیا، اسپانیا 
شهر علوم و هنر مجموعه‌ای تفریحی-هنری در شهر والنسیا است که معماری آن فوق‌العاده زیبا است. این مجموعه در حقیقت مشهورترین جاذبه گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. «سانتیاگو کالاتراوا» معمار مجموعه شهر علوم و هنر والنسیا است که آن را در سال 1996 ساخت. سانتیاگو خودش نیز اهل والنسیا است. زیرمجموعه‌های این شهر عبارت‌اند از: ال پالائو دِلِس آرتس رینا سوفیا (خانه اپرا و سالن اجرا)؛ سینما ایماکس؛ افلاک‌نما؛ باغ و موزه پرنس فلیپه، آکواریوم و مجموعه‌های تفریحی دیگر. 
 
 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر

 
 
معبد آکشاردام، دهلی نو 
این معبد یکی از جالب‌ترین معابد در سراسر دنیا است. معبد آکشاردام در دهلی نو قرار دارد و سبک‌های معماری مدرن و سنتی را به یکدیگر پیوند داده است. مساحت این معبد حدود 8000 متر مربع است و در حاشیه روز یامونا واقع شده است. معبد آکشاردام یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در هند است. 
 
 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر
 

 
کلیسای صلیب مقدس، آریزونا، ایالات متحده 
کلیسای صلیب مقدس (Chapel of the Holy Cross) کلیسای کوچک کاتولیکی است که سال 1956 در آریزونای ایالت متحده ساخته شده است. این کلیسا به نوبه خود یکی از نمادهای معماری مدرن محسوب می‌شود. معماری و محل منحصر به فرد این کلیسا مدیون طرح مارگریت برونسویگ استاود است. او در سال 1932 به نیویورک سفر کرد و به ساختمان مشهور «ایمپایر استیت» که در آن موقع به تازگی ساخته شده بود، نگاهی انداخت.

از زاویه‌ای که او به ساختمان نگاه می‌کرد، نمای یک کلیسا به نظرش آمد. خانم مارگریت سپس تصمیم گرفت که بر اساس آن طرح یک کلیسا بسازد. از این رو، او تمام اروپا و ایالات متحده را گشت تا جای مناسبی را برای ساخت این کلیسای زیبا پیدا کند. او در نهایت مجذوب منطقه «سدونا» در آریزونا شد. 
 
 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر

 
 
برج اینفینیتی، دوبی 
برج اینفینیتیِ دوبی بلندترین برج مسکونی دنیا است که چرخش کمی هم در ظاهر برج دیده می‌شود. ارتفاع بالاترین قسمت برج به 305 متر می‌رسد. بسته به این که در کدام طبقه‌ی این برج 80 طبقه هستید، چشم‌انداز آب‌نما و محیط بیرون برای شما متفاوت است. از نکات جالب برج اینفینیتی این است که هیچ ستونی در نمای داخلی ساختمان دیده نمی‌شود. 
 
 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر

 
 
خانه اپرا، سیدنی 
خانه اپرای سیدنی یکی از قدیمی‌ترین عجایب این فهرست است. این ساختمان در سال 1973 افتتاح شد. در واقع می‌توان گفت که استرالیا را با خانه اپرای سیدنی می‌شناسند. سقف سفید و صدفیِ این ساختمان در روز می‌درخشد و شب‌ها نیز با نورپردازی زیبا ظاهری متفاوت دارد. حتی گفته می‌شود که این ساختمان یکی از نمادهای معماری قرن بیستم است. البته به هیچ نمی‌توان از تاثیر معماری خانه اپرای سیدنی بر معماری پس از آن به سادگی گذشت! زیرا در سال 1957، یعنی زمانی که پروژه ساخت خانه اپرای سیدنی توسط یک هیئت بین‌المللی به معماری دانمارکی به نام «یورن اوتسون» واگذار شد، رویکرد جدیدی به ساخت و ساز کلید خورد. خانه اپرای سیدنی جوان‌ترین عضو میراث جهانی یونسکو نیز هست. 

 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر


 
افلاک‌نما و موزه علوم ناگویا، ژاپن 
موزه علوم شهر ناگویا در مرکز شهر ناگویای ژاپن واقع شده است. این ساختمان به شکل یک توپ فوتبال بزرگ طراحی شده که بین دو پایه‌ی مستطیلی قرار گرفته است. بزرگترین افلاک‌نمای جهان در این مجموعه قرار دارد. در سال 2012، بخش اعظمی از موزه به مناسبت افتتاح افلاک‌نما نوسازی شد. 
 
 

عجایب ده گانه معماری مدرن + تصاویر

هشدارهای درمانی

هشدارهای درمانی ، پزشگی
مصرف آجیل و کاهش خطر مرگ سالمندان گروهی از پژوهشگران هلندی با پژوهش ها و بررسی هایی که بر روی 120 هزار شهروند داوطلب در گروه سنی 55 تا 69 ساله طی مدت 10 سال انجام داده ، دریافتند مصرف دستکم 10 گرم آجیل در روز خطر مرگ زود رس را 23 درصد کاهش می دهد.
پژوهشگران دانشگاه " ماستریخت " هلند با استناد به یافته های پژوهش 10 ساله خود بر روی یک گروه سنی سالمند ، خاطرنشان کرده " مرگ زود رس ناشی از سرطان ، دیابت ، بیماری های تنفسی و عصبی در داوطلبانی که روزانه آجیل مصرف می کردند ، کمتر دیده شد در این افراد بیماری دیابت 30 درصد کمتر دیده شد ، همچنین میزان کاهش بیماری های تنفسی 39 درصد
بود ."
نتایج مطالعات و پژوهش هایی که پیش تر صورت گرفته ، ارتباط مصرف آجیل با کاهش بیماری های قلبی را ثابت کرده بود اما برای نخستین بار است که گروهی از پژوهشگران هلندی تاثیر آجیل را در تمام بیماری ها مورد بررسی قرار داده اند.
یادآوری می شود که آجیل شود و بو داده و فرآورده های آجیل مانند کره بادام زمینی ، به دلیل وجود چربی و نمک ، خاصیت درمانی ندارند ، آجیل منبع غنی فیبر ، انواع ویتامین ، ترکیبات آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب غیر اشباع است و به همین دلیل تاثیر چشمگیری در افزایش سلامتی و بهبود عملکرد ارگان های مختلف دارد.
آلزایمر و اختلال خواب
نتایج پژوهش تازه گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده که کاهش حافظه ، استرس ، افسردگی ، بروز مشکلات روحی ، دیابت واضافه وزن از جمله عوارض منفی اختلال خواب به حساب می آیند .
به گزارش پایگاه اینترنتی " سینس " ، پژوهشگران دانشگاه هاروارد با اشاره به این مطلب که اختلال خواب و آلزایمر رابطه متقابلی دارند و اختلال خواب می تواند یکی از مهمترین دلایل آسیب مغز و آلزایمر باشد تصریح کرده اند که بیماری پیشرونده آلزایمر که شایع ترین نوع زوال عقل به شمار می آید بطور معمول پس از 60 سالگی بروز می کند اما دلیل بروز آلزایمر همیشه کهولت و سالمندی نیست و دلایل دیگری از جمله عوامل ژنتیکی ، سکته مغزی و آسیب های روحی می تواند افراد را در هرسن و سالی که دارند دچار بیماری آلزایمر کند .
سیگار و هزاران ماده سمی
یک فوق تخصص آسم و آلرژی با استناد به یافته های علمی در جهان اعلام کرد از هر نخ سیگار 4 هزار ماده سمی وارد بدن می شود و این در حالی است که مواد سمی که از کشیدن یکبار قلیان به بدن منتقل می شود ، چند برابر سیگار است .
به گزارش ایرنا ، دکتر حبیب سهیلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزوده : " بررسی ها نشان داده که یک بار مصرف قلیان معادل 20 نخ سیگار است و این عوارض در قلیان های عطری بسیار بیشتر است ."
کم تحرکی و اضطراب
نتایج مطالعات تازه گروهی از پژوهشگران استرالیایی نشان داده که احساس دلهره و اضطراب در اشخاصی که در طول روز بیشتر می نشینند و کمتر از خود تحرک نشان می دهند ، بیشتر است .
به گزارش پایگاه اینترنتی " هلث دی نیوز " ، پژوهشگران علوم پزشکی و روانپزشکی از دانشگاه " دیکن " در استرالیا با استناد به نتایج پژوهش ها و مطالعات تازه خود همچنین خاطرنشان کرده " بی تحرکی طی یک مدت زمان طولانی ممکن است بر سلامت روان انسان تاثیر بگذارد."
دکتر مگان تیچن سرپرست پژوهشگران دانشگاه " دیکن " در استرالیا در این زمینه افزوده : " یک عامل مستقیم نیز در این رابطه وجود دارد به این ترتیب که انجام فعالیت های نشستی مانند بازی های کامپیوتری ، سیستم عصبی را مدام تحریک می کند و نکته حائز اهمیت این است که بین نشستن طولانی مدت و اضطراب رابطه ای وجود دارد و باید مطالعات بیشتری در این باره انجام شود ."
نور آفتاب و پیشگیری از بروز بیماری ها
یک متخصص مغز و اعصاب به همه افراد به خصوص مبتلایان به بیماری ام اس توصیه کرده که روزانه دستکم 10 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند .
به گزارش ایرنا ، دکتر بهناز صدیقی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه کرمان با اشاره به این مطلب که قرار گرفتن در معرض نور خورشید از پشت شیشه تاثیری در پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها ندارد خاطرنشان کرده " که نور مستقیم آفتاب نه تنها در جلوگیری از تشدید ام اس موثراست بلکه در پیشگیری از بروز بیماری هایی همچون قلبی عروقی و پارکینسون نیز نقش مهمی دارد " ، وی مهم ترین منبع دریافت ویتامین "دی " را نور مستقیم خورشید ذکر کرده است .
هشدار درباره مصرف آجیل های کهنه
نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی هشدار داد مصرف آجیل های کهنه و دارای آلودگی حاوی سم " آفلاتوکسین " و سرطان زا است .
به گزارش ایرنا ، سید ضیاء الدین مظهری نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی افزود : " آجیل های کهنه و دارای آلودگی اغلب در آنها ( لارو ) یا ( تخم حشرات ) وجود دارد و این ماده سرطان زا است ، و با مصرف اندک آجیل های کهنه و آلوده فرد دچار مسمومیت می شود اما مصرف آجیل های کهنه و آلوده به مقدار زیاد باعث بروز سرطان خواهد شد ."
مظهری با اشاره به این مطلب که بیشترین آلودگی ها در فندق است تاکید کرد که هنگام خرید باید به مغز فندق توجه کرد که اگر رنگ آن سفید باشد سالم است اما اگر به رنگ کرم یا قهوه ای باشد ، آلوده و دارای سم " آفلاتوکسین " است ، وی یاد آور شده که آجیل های رنگ شده یا رنگی اغلب آجیل های کهنه ای است که برخی فروشندگان سود جو برای پنهان کردن ظاهر فاسد شده آجیل ها و دادن طعم های فریب دهنده برای پوشاندن طعم کهنگی آجیل ها به آنها اضافه می کنند.

میوه قوی

پوست این میوه خواص شگفت انگیزی دارد که بیشتر از آب آن می‌تواند اثرگذار تر باشد.
مرتبا اخبار متعددی از خواص آب‌لیمو به گوش می رسد که این میوه دارای قدرت عجیبی در ایجاد تعادل در بدن و پاکسازی آن دارد. 
محققان بر این باورند که لیمو قادر است از تومورهای بدخیم و خطرناک جلوگیری کرده و از بدن محافظت کند لیمو حاوی لیمو نوئید می‌‌باشد که یک ماده شبه شیمیایی بوده که به حفاظت بدن کمک می‌کند. 
همچنین این ماده در درمان بیماری های عروق کرونر و کاهش سطح کلسترول بسیار موثر است. به طور شگفت انگیزی 11 لیمونوئید موجود در لیمو قادر است از گسترش و پیشرفت بیماری‌ها پیشگیری کرده که 10000 برابر بیشتر از شیمی درمانی اثر گذار تر است همچنین باید گفت که لیمونوئید موجود در پوست لیمو به میزان 10 برابر بیشتر از خود آب لیمو حاوی ویتامین می‌باشد. با افزودن آب لیمو به آب آشامیدنی خود به بدن خود کمک می‌کنید تا لیمونوئید بیشتری را جذب کرده و عملکرد خوبی داشته باشد.
لازم است برای بهره گیری بیشتر ابتدا لیموها را به خوبی شسته و از وسط دو نیم کنید. توجه داشته باشید که پوست آنها را جدا نکنید این لیموها را داخل نایلون در بسته قرار داده و فریز کنید اینگونه می‌توانید لیمو را برای طولانی مدت نگه داشته و هر زمن که نیاز داشتید از آن استفاده کنید. 
گفتنی است، که لیمو عطر و طعم فوق العاده‌ای را  به غذا، نوشیدنی‌ها، دسرها، سوپ و سالاد می‌دهد. به این طریق می‌توانید از مواد معدنی موجود در لیمو نیز بهره‌مند گردید از فواید لیمونوئید موجود در لیمو می‌توان گفت که این ماده شیمیایی قادر است سلولهایی که باعث گسترش میکروب و سرطان گردند را تخریب کند. همچنین با حمله به انگل، کرم‌ها و باکتری (که سیستم گردش خون را مختل می‌کنند) از بدن محافظت کند. 
شایان ذکر است داروهای شیمی درمانی تمامی سلولها را اعم از سلولهای سالم و سرطانی تحت تخریب قرار می دهد این درحالی است که لیمونوئید بدون داشتن اثرات منفی تنها سلولهای مخرب و خطرناک را از بین می‌برد.
حال با همه اینها هیچ دلیلی برای محافظت نکردن از لیمو وجود ندارد. این میوه خواص معجزه آسایی دارد که توانسته جان بسیاری از افرادی که درگیر سرطان سینه، فشار خون بالا، ملانوم و دیگر بیماری های خطرناک بودند را نجات دهد.