غار کرفتو

غار کرفتو بی شک یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی غرب کشور محسوب می شود که ایرانیان باستان بدون داشتن ابزار برقی و تنها با وسایل دستی آن را ایجاد کردند
غار کرفتو,تصاویر غار کرفتو ,معماری غار کرفتو
غار کرفتو مجموعه ای از زیبایی های طبیعی و تلاش انسان های پیشین برای غلبه بر طبیعت و زندگی بهتر و ایمن تر است. این اثر باستانی و تاریخی در صخره مرتفعی حدود 70 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و با احتساب همین مسافت تقریبی در شرق شهر سقز واقع شده است. غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی است و به احتمال زیاد در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است.
غار کرفتو,تصاویر غار کرفتو ,معماری غار کرفتو
در گذشته بر اثر سکونت اقوام گوناگون، تغییرات، دگرگونی ها و دخل و تصرفاتی در غار ایجاد شده و فضاهایی به صورت اتاق های تو در تو، راهرو و دالان عبوری و .... به وجود آمده و از این جهت غار کرفتو در میان غارهای دست کند از شهرت خاصی برخوردار است و این شهرت بی دلیل نیست زیرا این غار از لحاظ بافت ساختمانی بی نظیر است. ارتفاع دهانه ورودی غار (دهانه ورودی فعلی) از سرِ تپه حدود 20 الی 25 متر بوده که در گذشته راهی نسبتا سخت و دشوار در کمر کوه و صخره بیرونی، هدایت بازدیدکنندگان به داخل غار را به عهده داشت، به صورتی که با قرار دادن تعدادی سنگ چین و استفاده از پلکان های چوبی علاقه مندان می توانستند با دشواری به داخل راه یابند.
غار کرفتو,تصاویر غار کرفتو ,معماری غار کرفتو
معماری غار
در قسمت جلویی غار، چهار طبقه معماری صخره ای و دست کند ایجاد شده که در هر طبقه علاوه بر ایجاد اتاق های تو در تو با پنجره ها و نورگیرهایی به فضای بیرونی و درگاهی های مربوطه ساخته شده اند. دالان ها و راهروهای عبوری به منظور ارتباط به طبقات، پله ای تراشیده شده در سنگ و حتی ایجاد جای مناسب کلون و چفت و بست پنجره ها و درگاهی ها باعث تامین امنیت هر قسمت می شده و این موضوع نشان از نوعی معماری پیشرفته در آن زمان دارد. البته به دلیل ریزش هایی که در اثر گذشته زمان در صخره های بیرونی و پیرامون دهانه ورودی در مجموعه معماری صخره ای غار ایجاد شده، تعداد اتاق ها و راهروهای موجود در کلیه طبقات در حال حاضر مشخص نیست و به نظر می رسد مجموعه معماری صخره ای و دست ساز غار بسیار گسترده تر از وضعیت کنونی آن بوده باشد و آثار این تخریب ها هنوز هم کاملا مشخص است. روی دیوارهای برخی از اتاق های غار و راهروهای عبوری آنها نقوشی از جانوران و گیاهان وجود دارد. زیباترین بخش معماری غار، طبقه سوم آن است. دقت در تراشیدن و کندن اتاق ها، فرم خاص سقف ها به شیوه کمانی و ایجاد درگاهی ها و پله های آستانه آن در پنجره ها و نورگیرهای اتاق ها از اهمیت خاصی برخوردار است و از نظر تزئینات موجود در پنجره ها قابل مقایسه با آثار موجود در معماری تپه نوشیجان ملایر از دوران مادهاست.
غار کرفتو,تصاویر غار کرفتو ,معماری غار کرفتو
غاری برای الهه یونانی
روی سردر ورودی یکی از اتاق های طبقه سوم کتیبه ای یونانی وجود دارد که تا حد زیادی صدمه دیده است. در این کتیبه از الهه هراکلس یاد شده و به همین دلیل بسیاری این غار را معبد الهه یونانی نامگذاری کرده اند. در این کتیبه آمده است: «این خانه هراکلس است، هر کس در ان وارد شود در امان است.» وجود این کتیبه سبب شده تا برخی را عقیده بر این باشد که احتمالا این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت و استقرار سلوکیان (جانشینان پس از اسکندر مقدونی) قرار گرفته که پس از فتوحات مهرداد دوم اشکانی به سمت غرب ایران حرکت کرده اند.
غار کرفتو,تصاویر غار کرفتو ,معماری غار کرفتو
شناسایی کامل غیرممکن
ستون فقرات اصلی غار نزدیک به 750 متر طول دارد که در این مسیر پر پیچ و خم، دهانه ها و دالان های گوناگونی منشعب می شود و به همین جهت تاکنون کسی قادر به شناسایی تمامی این مسیرها و تهیه نقشه کامل از آن نشده است. مسیر طبیعی غار در طول خویش دارای تفاوت های بسیاری است، به طوری که در برخی بخش ها علاوه بر وسعت خاص دالان ها و تالارهای طبیعی و ارتفاع زیاد سقف آنها، قسمت هایی وجود دارد که باید به حالت سینه خیز و به دشواری از آنها عبور کرد. همین وضعیت خاص باعث شده افسانه ها و داستان های بسیاری در میان اهالی منطقه وجود داشته باشد و بسیاری از طلسم غار و نحوه ایجاد آن سخن به میان آورند. حتی این امر در نوشته های نویسندگان محلی استان تاثیر گذاشته و به ذکر چنین مطالبی پرداخته اند. غار کرفتو با شماره 330 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
غار کرفتو,تصاویر غار کرفتو ,معماری غار کرفتو
چطور برویم؟
بسته به اینکه مبدا سفر شما کجاست، راه های مختلفی برای رسیدن به غار کرفتو وجود دارد:
1- از طریق استان کردستان: از سنندج تا شهر دیواندره 95 کیلومتر فاصله است. این مسیر یک بانده با آسفالت خوب و تماما کوهستانی است. از دیواندره به سمت سقز حرکت کنید. پس از طی 37 کیلومتر، یک سه راهی در سمت راست وجود دارد که به سه راهی تکاب معروف است. تابلو غار کرفتو در ابتدای سه راهی نصب شده. از سه راهی تکاب تا غار دقیقا 33 کیلومتر فاصله است. کل مسیر آسفالت و یک بانده است. کیفیت آسفالت مطلوب است. در این مسیر دو، سه راهی وجود دارد که در هر دو لازم است به سمت چپ بپیچید هر چند تابلوی راهنمایی به سمت غار وجود دارد.
2- مسیر تهران – زنجان: اگر از تهران صرفا به قصد بازدید غار کرفتو حرکت می کنید (تصمیم ندارید به همدان یا سنندج بروید یا اینکه بخواهید بعدا از طریق سنندج به تهران بازگردیید) فاصله تهران تا زنجان حدود 320 کیلومتر و اتوبان است. از زنجان تا دیواندره از طریق بیجار حدود200 کیلومتر فاصله است که جاده آن آسفالت و یک بانده و بخشی از آن کوهستانی است. (جمعا از تهران تا دیواندره 520 کیلومتر و تا غار کرفتو 590 کیلومتر است.) اگر می خواهید این مسیر را انتخاب کنید بازدید از تخت سلیمان واقع در 42 کیلومتری تکاب را به شما توصیه می کنیم. لازم به توضیح است که یک راه میانبر بسیار کوتاه شما را از تکاب به غار کرفتو هدایت خواهد کرد.
3- از طریق آذربایجان شرقی: مسیر تبریز، عجب شیر، بناب، ملکان، میاندوآب، بوکان، سقفز، غار کرفتو را طی کنید.
4- از طریق آذربایجان غربی: مسیر ارومیه، مهاباد، بوکان، سقز، غار کرفتو را طی کنید.
به یاد داشته باشیم
* در محوطه مقابل غار، پارکینگ نسبتا بزرگی برای توقف خودرو وجود دارد.
*نزدیک ترین پمپ بنزین با غار 15 کیلومتر فاصله دارد. پمپ بنزین دیگر در جاده دیواندره – سقز و در زرینه (حدود 40 کیلومتری غار) واقع شده است.
* سرویس بهداشتی نسبتا قابل قبول است. توالت فرنگی برای بیماران و بازدیدکنندگان خارجی موجود نیست.
*یک فروشگاه کوچک در محوطه وجود دارد.
* رستوران موجود نیست.
* آب آشامیدنی در دسترس است هرچند توصیه می شود در فصول گرم سال آب آشامیدنی بهداشتی همراه خود داشته باشید.
* از پارکینگ تا طبقه اول غار 220 پله وجود دارد. این مکان برای سالمندان ناتوان، بیماران با آرتروز پیشرفته زانو و بیماران با ناراحتی قلبی پیشرفته مناسب نیست.
* آنتن دهی تلفن همراه مطلوب است.
*برای ورود به غار لازم است بلیت تهیه کنید.
*بروشور به زبان فارسی موجود است. اگر درخواست کنید به شما تحویل می دهند.
*معمولا داخل غار راهنما حضور ندارد.
*در صورت قطع برق، اعماق غار فوق العاده تاریک می شود. توصیه می شود یک چراغ قوه کوچک همراه خود داشته باشید.
*غار متعلق به همه است، از نوشتن یا حکاکی هر نوع یادگاری بر دیوارهای غار جدا پرهیز کنید.
*در محوطه بیرونی غار درخت یا سایه بان وجود ندارد. اگر قصد دارید برای مدت طولانی در این محوطه بمانید، مراقب آفتاب سوختگی باشید.
*محوطه بیرونی و همچنین فضاهای داخل غار دارای پله های متعدد و پستی و بلندی بسیار است، مراقب کودکان خود باشید.
*در دهانه های خروجی غار نرده های چوبی درست کرده اند که علاوه بر شکل زیبا مانع سقوط بازدیدکنندگان می شود. به این نرده ها تکیه ندهید. خطر سقوط در این بخش برای کودکان بسیار جدی و خطرناک است.
*هتل های قابل قبول جهت اقامت در شهرهای سنندج، سقز و مهاباد قرار دارد.

روز خانواده و تکریم بازنشستگان

گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان

به نام آن خالقی که آغاز و انجام کارها به پروانه ی سلطان ارادت و مشیت اوست

 

 گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان

 

از سال 1386 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

 

خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند.

نقش خانواده به عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی که از بزرگترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید، از چنان اهمیتی برخوردار می‌باشد که سلامت و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم، عفیف و با تقوا است.

 

بازنشستگان عزیز! امروز ما بر این باوریم که آرامش و امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور را مدیون تلاش‌های بی‌دریغ شما خردورزانی که طی سال‌های فعالیت خود از هیچ کوششی مضایقه نداشته و با پشتکار و سخت‌کوشی وصف‌ناپذیردرعرصه آبادانی و سازندگی این مرز و بوم، چرخ‌های عظیم توسعه و پیشرفت را به حرکت درآورده ‌اید هستیم.

سخن گفتن از ارزش سالیان طولانی فعالیت سازنده شما عزیزان آسان نیست، به طور قطع این تلاش، پشتوانه‌ای ارزنده برای استحکام پایه‌های اقتصادی، توانمندی‌های صنعتی و انسجام نظام اداری کشور بوده است. تلاشتان را ارج می‌نهیم و پاسداری از زحماتتان را تکلیف خود می‌دانیم.

 

بدین وسیله ضمن عرض تبریک به مناسبت این روز عزیز و فرخنده به کلیه اقشارجامعه ایران اسلامی بخصوص شاغلین و بازنشستگان شریف نظام تعلیم و تربیت و خانواده‌های مکرم آنان ، امیدواریم با اتکال به خداوند متعال و با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی این مرز و بوم، برای پاسخگویی و خدمت ‌رسانی به شریف‌ ترین اقشار جامعه کوشا باشیم. انشاا....

جخرتمه

طرز تهیه ی چخرتمه (کوکوی مرغ گیلانی)


طرز تهیه ی چخرتمه, پخت چخرتمه, مواد لازم برای چخرتمه


مواد لازم :

مرغ پخته و خرد شده  نیم کیلوگرم
تخم مرغچهار عدد
آبلیمو نصف استکان
 زعفران آب کرده در صورت تمایل کمی
 نمک، فلفل و روغنبه میزان لازم


طرز تهیه:
زعفران، نمک، فلفل و تخم‌مرغ را مقداری هم زده، سپس مرغ و آبلیمو را به این مواد اضافه کرده و هم زدن را ادامه می‌دهیم بعد مانند کوکوی معمولی در روغن سرخ می‌کنیم.

خلاقیت با میوه ها

با استفاده از میوه‌ها می توان اشکال جالب و منحصر بفردی را ایجاد کرد.











نتایج قرعه کشی وام ضروری

نتایج نام نویسی و قرعه کشی وام ضروری دومیلیون تومانی سازمان بازنشستگی

اعلام شد . برای اطلاع از نتایج به سایت سازمان بازنشستگی مراجعه فرمایید.


www.cspf.ir

خواص مریم گلی


خواص مریم گلی


خواص مریم گلی

 


کشتگاه اصلی این گیاه سواحل شمالی مدیترانه بوده و امروز در بخشی از یوگسلاوی کشت می شود. در قرون وسطی در اروپای مرکزی آن را به عنوان یک داروی مهم می شناختند و در قرن شانزدهم چای آن در انگلیس رواج بسیار داشت. عرب ها آن را نشانه جاودانگی می دانستند و بر این باور بودند که ظرفیت ذهن را افزایش می دهد.

 

در آشپزی آن را به همراه غذاهای چرب مانند گوشت اردک و غاز مورد استفاده قرار می دهند. مریم گلی به همراه کربوهیدرات ها غذا را خوشمزه می کند. از این رو در تهیه نان، سوپ و سیب زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب آن با پیاز، بادمجان و گوجه فرنگی نیز بسیار رواج دارد. مصرف آن در تهیه خورش، گوشت پخته و گوشت کبابی بسیار مطلوب بوده و برگ های آن در تزئین غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

روغن مریم گلی ضدعفونی کننده و قابض است، از این رو در درمان گلودرد، مشکلات دهان و گاهی برای درمان بریدگی و کبودی به کار گرفته می شود. تحقیقات نشان می دهد، مریم گلی دارای خواص استروژنی است. علاوه بر این قند خون را در افراد دیابتی کاهش داده و برای رفع خستگی ذهنی، آرامش اعصاب و افزایش قدرت تمرکز مفید است.

 

مریم گلی همچنین برای درمان تعرق زیاد و بند آمدن خون در بریدگی ها کاربرد دارد. جویدن برگ های تازه و همچنین نوشیدن چای آن برای دهان و گلو درد مفید است. مریم گلی در درمان دل درد، اسهال، نفخ، آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر است. شست وشوی موها با آن، شوره سر را از بین می برد. ترکیب مریم گلی با نعناع، رزماری و ‎.‎.‎. درمانی برای سردرد است. مریم گلی قاعدگی را تنظیم کرده، شیر را کاهش داده و در درمان گرگرفتن های دوران یائسگی مؤثر است. روغن آن برای تصفیه هوا به کار رفته و رایحه خوشی دارد.

 

چند غذای پاییزی

در این مطلب انواع دستورات غذایی متنوع با موادی و سبزیجاتی که در پاییز بیشتر در دسترس هستند را برایتان آموزش داده ایم.

دلمه برگ مو
چند دستور غذایی برای پاییز

مواد لازم
•    نیم کیلوگرم  برگ مو

•    نیم کیلوگرم سبزی ( تره، گشنیز، جعفری، شوید، مرزه، پیازچه )

•    یک پیمانه لپه

•    یک پیمانه بلغور

•    یک پیمانه برنج

•    یک عدد پیاز بزرگ

•    نمک، زردچوبه، فلفل

•    روغن

برای سس

•    نصف کاسه ماست

•    5 حبه سیر له شده

•    3 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی

•    یک عدد پیاز

•    نمک، زدچوبه و فلفل

•    روغن

طرز تهیه

1.    سبزی ها را بشویید و خرد کنید.لپه ها را نیم پز کنید.

2.    در یک کاسه بزرگ، لپه، بلغور، برنجی که (فقط شسته شده) و سبزی ها رو با هم مخلوط کنید.

3.    پیازها را با زردچوبه و کمی فلفل قرمز تفت دهید تا طلایی شوند. سپس آنها را به مخلوط اضافه کنید.

4.    برگ ها را بشویید و خشک کنید. درون هر برگ، نصف قاشق غذاخوری از مخلوط بریزید و به صورت مربع بپیچید.

5.    همه دلمه را کف قابلمه بچینید. 2 لیوان آبجوش اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا حدود دو ساعت پخته شوند.

6.    برای تهیه سس در یک کاسه، ماست را هم بزنید. سپس سیر را اضافه کنید.

7.    در یک تابه متوسط، پیازها را سرخ کنید. زردچوبه، فلفل، نمک و رب گوجه فرنگی اضافه کنید و هم بزنید.


سوپ کدو تنبل
چند دستور غذایی برای پاییز

مواد لازم

•    کره 40 گرم

•    پیاز، خرد شده یک عدد

•    کدو تنبل، خرد شده 1.5کیلوگرم

•    سیب‌زمینی دو عدد

•    آب مرغ شش پیمانه

•    خامه نصف پیمانه

•    پودر جوزهندی نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه

1.    کره را در یک قابلمه بزرگ، روی حرارت آب کرده بعد پیاز را اضافه می‌کنیم و به پختن ادامه می‌دهیم تا پیاز نرم شود. کدوتنبل و سیب‌زمینی را اضافه کرده و می‌گذاریم پنج دقیقه بپزد. سپس آب مرغ را اضافه کرده و می‌گذاریم به مدت 20 دقیقه بجوشد تا زمانی که کدو حلوایی نرم شود و در این مدت گاهی سوپ را هم می‌زنیم.

2.    سوپ را در مخلوط‌کن می‌ریزیم تا به شکل پوره درآید و در یک قابلمه بزرگ می‌ریزیم و جوزهندی را به آن اضافه می‌کنیم (تا این مرحله از پخت را می‌توان قبلا آماده و در یک ظرف در دار به مدت یک شب در یخچال نگهداری کرد.)

3.    قبل از سرو، خامه را اضافه می‌کنیم (اگر سوپ را از شب قبل آماده کرده‌ایم هنگام اضافه کردن خامه، سوپ را هم می‌زنیم تا داغ شود) این سوپ را می‌توان در صورت تمایل با کمی خامه و مقداری پیازچه سرو کرد.


خورش بامیه و بادمجان
چند دستور غذایی برای پاییز

مواد لازم

•    گوشت 250 گرم

•    بامیه 150 گرم

•    بادمجان 4 تا 5 عدد قلمی

•    گوجه فرنگی 2 عدد

•    پیاز 1 عدد بزرگ

•    سیر 2 حبه

•    نمک و فلفل و زردچوبه و روغن به میزان لازم

•    رب گوجه 2 قاشق غذاخوری

•    غوره در صورت تمایل 2 تا 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

1.    پیاز را خرد کنید و تفت دهید. سیر را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. وقتی گوشت سرخ شد، رب گوجه را اضافه کنید و زردچوبه بزنید. کمی آب اضافه کنید تا گوشت پخته شود.

2.    بادمجان ها رو پوست بگیرید، نمک بزنید و بشویید و سرخ کنید تا طلایی شوند.

3.    گوجه ها را 4 قسمت کنید و به خورش اضافه کنید.

4.    بامیه ها را پاک کنید و حدود 15 تا 20 دقیقه آخر پخت به خورش اضافه کنید.

5.    بادمجان ها را هم اضافه کنید و نمک و ترشی خورش رو هم اضافه کنید و حدود 5 دقیقه دیگه بپزید و بعد از روی حرارت بردارید.


خورش به آلو
چند دستور غذایی برای پاییز

مواد لازم

•    آلو خیس شده 250 گرم

•    لپه 75 گرم

•    پیاز 1 عدد

•    گوشت خورشی 400 گرم

•    زعفران ساییده و دم شده 1 قاشق سوپخوری

•    به خرد شده 550 گرم

•    رب گوجه فرنگی 2 قاشق سوپخوری

•    شکر 3 قاشق سوپخوری

•    آب لیمو ترش 2 قاشق سوپخوری

•    فلفل و نمک و زردچوبه و روغن به میزان لازم

طرز تهیه

1.    آلو را به مدت 1 ساعت خیس کنید.

2.    لپه را خیس کنید و کنار بگذارید. در یک قابلمه پیاز را با روغن تفت دهید و گوشت ر اضافه کنید و تفت دهید. لپه را آبکش کنید. با گوشت و پیاز تفت دهید و زردچوبه بزنید و آب اضافه کنید. زعفران را اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت پخته شود.

3.    به و رب گوجه را جدا تفت دهید و در نیم ساعت آخر پخت به همراه آلو به خورش اضافه کنید.

4.    شکر، آب لیمو و نمک و فلفل را اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.


خورش بامیه
چند دستور غذایی برای پاییز

مواد لازم

•    گوشت گوسفندی نیم کیلوگرم

•    بامیه نیم کیلو

•    پیاز 2 عدد

•    تمر هندی نصف بسته

•    نمک و فلفل و زردچوبه

طرز تهیه

1.    گوشت را با پیاز و روغن تفت دهید. کمی زردچوبه و ادویه اضافه کنید و آب بریزید تا گوشت با حرارت کم پخته شود.

2.    جداگانه کمی روغن در تابه بریزید و رب را تفت دهید.

3.    بامیه ها را که قبلا بلانچ کرده اید را به رب اضافه کنید و تفت دهید و در نیم ساعت آخر پخت به خورش اضافه کنید.

4.    شیره تمر هندی را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.


انار پلو
چند دستور غذایی برای پاییز

مواد لازم

•    برنج: 2 پیمانه

•    انار دانه شده : یک و نیم پیمانه

•    خلال پسته : یک سوم پیمانه

•    گشنیز تازه خرد شده : یک پیمانه

•    پودر تخم گشنیز :یک قاشق مربا‌خوری

•    کشمش پلویی :نصف پیمانه

•    زعفران : به مقدار لازم

طرز تهیه

1.    برنج را با آب و نمک خیس و سپس به روش معمول آبکش کنید.

2.    مابقی مواد لازم را با یکدیگر مخلوط کنید و هنگام دم کردن برنج، یک ردیف برنج ریخته، یک ردیف مخلوط انار و همینطور ادامه دهید تا آخر و نهایتا اجازه دهید برنج دم بکشد.

3.    هنگام کشیدن برنج مقداری کره و زعفران روی برنج داده و سپس در بشقاب یا دیس مورد نظر کشیده و سرو کنید.

تاریخچه بستنی

در خصوص بستنی درست و غلطش پای ...

 

"تا به حال به این اندیشیده اید که چرا هرگز در هیچ گزارش یا رسانه خارجی در مورد اینکه بستنی ، این لیسیدنی پرطرفدار، در کجا و توسط چه کسی ساخته شد هیچ حرفی به میان نیامده ؟! جواب این سوال در کتاب `مردم دوران مشروطه` در قفسه های خاک گرفته کتابخانه ملی موجود است که نیز کار دیگری است ازایرانیان .
داستان از اینجا شروع میشه که فردی به نام کریم باستانی ملقب به کریم یخ فروش پسر جوانی از شهر ری در بازار آن زمان (خیابان جمهوری امروز) بساط یخ فروشی داشت . یکی از مشتریان غالبا دائمی کریم کارمندان سفارت انگلستان در همان حوالی بودند . این مواجهه هر روزه کارمندان با کریم رابطه صمیمانه را بین آنها پدید آورد . کارمندان برای کریم که انگلیسی بلد نبود نام کریم یخی یا همان به گفته خودشان آیس کریم را برگزیدند . در اواسط درگیریهای دوران مشروطیت کریم برای جلب بیشتر مشتری اقدام به پخش یخ در بهشت مبادرت ورزید . و در همین دوران و برای اولین بار با مخلوط کردن شیر و یخ و زرده تخمه مرغ و گلاب و شیره ملایر اولین بستنی تاریخ بشریت را ساخت. که مورد استقبال اهالی بازار و همسر سفیر انگلیس قرار گرفت مغازه ای در همان حوالی توسط سفیر انگلیس به کریم اهدا شد که بر سر در آن به زبان انگلیسی اسم فامیل کریم ( باستانی ) bastani نوشته شده بود که ایرانی ها به اشتباه بستنی می خواندند . در زمان افتتاح فروشگاه سفیر انگلیس با گفتن :
we name it after you
اسم محصول را به احترام کریم آیس کریم گذارد
میرزا حسن‌خان مستوفی , مستوفی‌الممالک دوران مشروطیت ، در کتاب خاطراتش مینویسد این پدرسگ ( کریم باستانی ) لیسیدنیی ساخته است از سردابهای یزد سردتر ، از لب یار شیرین تر، از پنبه خراسان نرمتر. سالها بعد کریم با یکی کارمندان سفارت انگلیس به نام الیزابت بسکین رابینز ازدواج کرده و به انگستان و بعد از آن به امریکا مهاجرت میکند."

آبشارآنشی

این مکان سال 1890 به نام پارک ملی شناخته و معرفی شد.
این مکان سال 1890 به نام پارک ملی شناخته و معرفی شد. اینجا مشهورترین مکان زمین از لحاظ زمین شناسی، چشمه‌ها‌ی آب گرم و آبشارها محسوب می‌شود و آبشار «آتشی» منطقه ال زیباترین چشم انداز این منطقه است.

 
 
چشم انداز فوق العاده این آبشار به خاطر بازتاب نور خورشید که از زاویه خاصی به آن می‌تابد ایجاد می‌شود. این منظره نادر را تنها می‌توان در دوره 2 هفته ای در اواخر فوریه مشاهده کرد. برای گرفتن چنین صحنه فوق العاده ای عکاس اغلب باید متحمل سالها صبر و رنج شود. دلیل این انتظار نیز این است که پیدایش این صحنه بستگی به برخی عوامل طبیعی دارد که در همان زمان باید به وقوع بپیوندد، پس شانس هم باید با عکاس یار باشد.
اولین عامل مربوط به شکل گیری آبشار است.
 
 
 
این آب از آب شدن برف و یخی که از بالای کوه می‌آید تامین می‌شود. این یخ‌ها‌ بین ماه‌ها‌ی دسامبر و ژانویه تا آخر فوریه آب می‌شوند تا موقعی در اواخر فوریه که هیچ برفی برای آب شدن باقی نمی‌ماند.
 
 
 
عامل دوم مربوط به زاویه خاصی است که خورشید باید با آن درجه بر آبها بتابد تا چنین منظره ای پدیدار شود. موقعیت خورشید باید دقیقا در یک نقطه خاص در آسمان باشد. این اتفاق نیز فقط در ماه فوریه و چند دقیقه کوتاه در هنگام تاریکی شب روی می‌دهد.
 
 
 
پس اگر روزی که آسمان ابری است به آنجا بروید یا اگر عاملی مزاحم جلوی خورشید را بگیرد مجبور خواهید شد از چهره ناراحت خودتان روبروی آبشار عکس بیندازید! بد نیست این حقیقت را نیز بدانید که آب و هوای پارک ملی اغلب اوقات غیر قابل پیش بینی است. اینها را گفتیم تا شرایط سختی که عکاس برای گرفتن این عکسها متحمل شده را درک کنید!!

 

تالاب زریوار

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین "دریاچه‌های" آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست
"تالاب" آب شیرین زریوار ( به کردی: زریبار ) در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان "کردستان" ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. این تالاب در طول جغرافیایی ′۸°۴۶ و عرض جغرافیایی ′۳۲°۳۵ و ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است. طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.

 

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین "دریاچه‌های" آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

 

حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است. محیط تالاب حدود ۲۲، ۵کیلومتر و میزان متوسط بارندگی ۷۸۶ میلیمتر در سال است. رطوبت نسبی برابر ۴/۵۸ درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل ۱۹۰۰ میلیمتر گزارش شده‌است.
 
اکوسیستم تالاب
تالاب زریوار به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر است. زریوار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوههای پوشیده از جنگل احاطه شده‌است. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیبها و نقاط مختلف آن خودنمایی می‌کند.

 

 پوشش گیاهی


از پوشش‌های گیاهی دریاچه می‌توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای می‌توان به گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.
 

آبزیان


گونه‌های بومی: سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا (در حال حاضر این گونه‌ها در دریاچه یافت نمی‌شوند) گونه‌های غیربومی: ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک اشاره کرد. ضمناً یک گونه مارماهی، ۵ گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون شناسایی شده‌است. در خصوص گونه‌های وارداتی اخیر توسط سازمان شیلات و آبزیان می‌توان به گونه ماهی Gambosia siaaffinhs از خانواده poecilidae و یک گونه میگوی غول پیکر آب شیرین اشاره کرد.



امکانات و تسهیلات برای گردشگران

* خرید از بازارچه مرزی باشماق در فاصله ۱۶ کیلومتری
* نمایشگاه‌های صنایع دستی
* پارکینگ کنار دریاچه
* "هتل" چهار ستاره زریوار در کنار دریاچه
* هتل چهار ستاره نوروز در مریوان
* ستادهای اسکان مهمانان در تعطیلات عید و تابستان

قهرمانی با اعضای مصنوعی

ورزشکاران همیشه قوای جسمانی بسیار خوبی دارند و برای آنکه یتوانند حرکات سنگینی انجام دهند باید عضلات خود را قوی کنند اما برخی هستند که بدون برخی اعضای بدن بازهم در رشته های ورزشی قهرمان هستند.
برای ورزش کردن همیشه داشتن یک بدن سالم نیاز نیست. گاهی اوقات اراده برای ورزشکار شدن از بدن سالم مهمتر است و همین عاملی می شود تا برخی از معلولین جسمی هم تصمیم به ورزشکار شدن بگیرند. آن ها با استفاده از اندام های مصنوعی به مقام های بالایی می رسند که شاید افراد سالم هم خواب آن را نبینند.

اسکار پیستروس


کسانی که مسابقات جهانی دومیدانی آفریقای جنوبی را دنبال کردند حتما در رقابت های دو میدانی "اسکارپیستروس" را به خاطر دارند که توانست بسیاری را حیرت زده کند. با اینکه او نتوانست به فینال مسابقات چهارصد متر برسد اما برای بسیاری از معلولین که عاشق ورزش هستند به عنوان یک الگو شناخته می شود. او همچنین در المپیک 2012 لندن نیزحضور داشت که در آنجا نیز بسیاری از قهرمانان دو میدانی را مغلوب کرد.

باب رادسی


بسکتبال یکی از ورزش های بسیار سخت است که تمام مدت باید توپ را با دست کنترل کرد به همین علت داشتن دو دست قوی برای این رشته بسیار مهم است. " باب رادسی" این نکته را کمی تغییر داده است او ورزشکاری است که یک دست ندارد و برای دست دیگرش توانسته است یک دست مخصوص بسکتبال طراحی کند. او این روزها این دست را در اختیار دیگر دوست داران بسکتبال نیز قرار داده است.

جرمی کمپل


یکی از افرادی که عزم بسیار زیادی برای رسیدن به کتاب رکوردهای گینس کرده است " جرمی کمپل" است. این جوان که از ناحیه پای راست معلول است چندین سال پیش تصمیم گرفت اولین معلولی باشد که بدون یک پای حقیقی در پرتاب دیسک مدال می آورد. او پس از سال ها تلاش توانست در المپیک 2008 در حالی که یک پای مصنوعی داشت به مدال طلای پرتاب دیسک برسد. نکته اصلی درمورد معولیت او این است که از همان بدو تولد بدون پای راست بدنیا آمده است.

هوگ هرر


یکی از قهرمانان صخره نوردی به نام "هوگ هرر" تنها از بالا رفتن از کوه های صخره ای آن هم با دو پای مصنوعی لذت میبرد. او در نوجوانی و هنگامی که در حال صعود از یک کوه بود دچار حادثه شد و هر دو پایش را از دست داد اما بدون هیچ مشکلی همچنان به این کار ادامه می دهد. او یکی از محققان پاهای مصنوعی نیز هست که تا به حال طرح های زیادی را ارائه کرده است.

گنبد سلطانیه

این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه در 30 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. این گنبد اولین بنای آجری تاریخی ایران می باشد.
این گنبد در دوره ایلخانی به دستور سلطان محمد خدابنده و توسط اولجایتو بنا شده است. کار ساخت این بنا از سال 704 ه ق شروع و در مدت 9 سال در تاریخ 713 ه ق پایان یافته است. شکل اصلی بنا هشت ضلعی می باشد.
 
 
ارتفاع این بنا 5/48 متر و قطر دهانه گنبد 6/25 متر می باشد. این بنا از داخل 8 ایوان و حدود 500 اتاق و حجره دارد. این بنا دارای بزرگترین گنبد آجری جهان است که قوس آن با دور بسیار تند و پیچیده اجرا شده است.
 
زمین این بنا طبقات فشرده شن و ماسه به عمق تقریبی 8 متر تشکیل شده که معماران گنبد تنها شالوده ای کم عمق و کم عرض تهیه ببینند ؛ به طوری که پی ها در اکثر بخش ها به غیر از بخش شمالی ، از 50 یا 60 سانتی متر تجاوز نمی کند و همین پی نیز در محل درها و پنجره ها بریده شده است و این حاکی از اطمینان و اعتمادو دانش معماران زمان دارد .
 
 
با توجه به چاهی که در کف بنا به عمق 9 متر کشف گردیده و هیچ علامتی از استفاده آن موجود نیست ، به نظر می رسد که هدف از کندن آن ، آزمایش مقاومت خاک جهت بر پا کردن بنایی با ارتفاع حدود 50 متر بوده است .
 
بنا بر روی هشت ضلعی به خاطر الحاقات دیگر، دگرگون شده ؛ امّا در طبقات بالاتر کاملاً مشهود است .
 
این بنا 5/48 متر ارتفاع دارد و 60/25 متر قطر دهانه گنبد آن است عرض جزرها ، 87/6- به استثنای جزرهای شمال غربی و شمال شرقی که به عرض 40/12 متر است – و طول آنها از بیرون 17 و از داخل 60/8 متر است . این جزر ها در درون علاوه بر راه پله ها دارای 8 ایوان مرتفع و نزدیک به 500 اتاق و حجره هستند .

درباره ورودی های اصلی به فضای داخلی ، به خاطر وجود راه های متعدد ، نظریه های مختلفی ابزار شده که عمدتاً ایوان های شرقی و شمالی را به عنوان ورودی های اصلی معرفی کرده اند و وجود کتیبه های مفصل ایوان شرقی و کتیبه های به خط ثلث ایوان شمالی ، مؤید این نظر است . به نظر می رسد در گذشته ، راه های دیگر با پنجره های آهنی مسدود می شده اند .

کف بنای گنبد سلطانیه با زیر سازی آجر فرش و شفته آهک و روکش سنگ مرمر سفید یا سنگ رخام فرش شده بوده است .
 
با کاربردی ، بالکن های هشتگانه ای هستند که از ایوان پدید آمده اند و به نوبه خود دارای تزیینات زیبایی اعم از کایکاری مقرنس کاری ، تسمه کشی ، گچکاری و تلفیق آجر و کاشی و سر انجام کتیبه های متعدد هستند .
 
این ایوان ها که رو به بیرون هستند ، هریک به طور متقارن به سه واحد طاق و تویزه تبدیل شده و آرایش سقف آنها زیباترین و جذابترین تزیینات هنر گچبری ایران است . راه پله ها از طبقه اول شروع می شود و تا بالای مناره ها ادامه پیدا می کند . دسترسی به پشت بام نیز از طریق همین راه پله هاست .
 
طبقه سوم ( پشت بام ) در 80/ 27 متری سطح زمین واقع و پایه ای برای گنبد عظیم و مناره های هشتگانه آن است . گنبد سلطانیه به گونه ای کاملاً خاص و ابتکاری با طرح جناغی بنا شده است . این گنبد از نوع دو پوشه پیوسته است ؛‌ به طوری که دو پوسته به موازات همدیگر قرار گرفته اند .
 
این گنبد با قطر دهانه 60/25 متر ، بزرگترین گنبد معماری اسلامی ایران است و بدون هیچ گونه پشت بند ، سر منار یا شانه ای ساخته شده است . ضخامت پوش گنبد از پایه به طرف نوک گنبد کاهش می یابد که ضرورتی ناشی از سبکی و استحکام بوده است .
 
پا طاق گنبد از بیرون 40/1 و ارتفاع گنبد ، 19 متر است که در بیرون با کاشی های زیبای فیروزه ای پوشش یافته است . این پوشش امروز توسط سازمان میراپ فرهنگی تعمیر و تجدید شده است پرفوسور پیروسن پائولزی معتقد است که سیستم دو جداره بودن گنبد با دو قشر موازی و مجزا که صرفاًبا پشت بند های آجری بین خود و به هم مربوط هستند و فرم واحدی را شامل می شوند از خصوصیات منحصر به فرد گنبد سلطانیه است و قبل از آن سابقه ای نداشته است .

گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.

 
 
 
 
 
 
 
 

گنبد سلطانیه

این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه در 30 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. این گنبد اولین بنای آجری تاریخی ایران می باشد.
 این گنبد در دوره ایلخانی به دستور سلطان محمد خدابنده و توسط اولجایتو بنا شده است. کار ساخت این بنا از سال 704 ه ق شروع و در مدت 9 سال در تاریخ 713 ه ق پایان یافته است. شکل اصلی بنا هشت ضلعی می باشد.
 
 
ارتفاع این بنا 5/48 متر و قطر دهانه گنبد 6/25 متر می باشد. این بنا از داخل 8 ایوان و حدود 500 اتاق و حجره دارد. این بنا دارای بزرگترین گنبد آجری جهان است که قوس آن با دور بسیار تند و پیچیده اجرا شده است.
 
زمین این بنا طبقات فشرده شن و ماسه به عمق تقریبی 8 متر تشکیل شده که معماران گنبد تنها شالوده ای کم عمق و کم عرض تهیه ببینند ؛ به طوری که پی ها در اکثر بخش ها به غیر از بخش شمالی ، از 50 یا 60 سانتی متر تجاوز نمی کند و همین پی نیز در محل درها و پنجره ها بریده شده است و این حاکی از اطمینان و اعتمادو دانش معماران زمان دارد .
 
 
با توجه به چاهی که در کف بنا به عمق 9 متر کشف گردیده و هیچ علامتی از استفاده آن موجود نیست ، به نظر می رسد که هدف از کندن آن ، آزمایش مقاومت خاک جهت بر پا کردن بنایی با ارتفاع حدود 50 متر بوده است .
 
بنا بر روی هشت ضلعی به خاطر الحاقات دیگر، دگرگون شده ؛ امّا در طبقات بالاتر کاملاً مشهود است .
 
این بنا 5/48 متر ارتفاع دارد و 60/25 متر قطر دهانه گنبد آن است عرض جزرها ، 87/6- به استثنای جزرهای شمال غربی و شمال شرقی که به عرض 40/12 متر است – و طول آنها از بیرون 17 و از داخل 60/8 متر است . این جزر ها در درون علاوه بر راه پله ها دارای 8 ایوان مرتفع و نزدیک به 500 اتاق و حجره هستند .

درباره ورودی های اصلی به فضای داخلی ، به خاطر وجود راه های متعدد ، نظریه های مختلفی ابزار شده که عمدتاً ایوان های شرقی و شمالی را به عنوان ورودی های اصلی معرفی کرده اند و وجود کتیبه های مفصل ایوان شرقی و کتیبه های به خط ثلث ایوان شمالی ، مؤید این نظر است . به نظر می رسد در گذشته ، راه های دیگر با پنجره های آهنی مسدود می شده اند .

کف بنای گنبد سلطانیه با زیر سازی آجر فرش و شفته آهک و روکش سنگ مرمر سفید یا سنگ رخام فرش شده بوده است .
 
با کاربردی ، بالکن های هشتگانه ای هستند که از ایوان پدید آمده اند و به نوبه خود دارای تزیینات زیبایی اعم از کایکاری مقرنس کاری ، تسمه کشی ، گچکاری و تلفیق آجر و کاشی و سر انجام کتیبه های متعدد هستند .
 
این ایوان ها که رو به بیرون هستند ، هریک به طور متقارن به سه واحد طاق و تویزه تبدیل شده و آرایش سقف آنها زیباترین و جذابترین تزیینات هنر گچبری ایران است . راه پله ها از طبقه اول شروع می شود و تا بالای مناره ها ادامه پیدا می کند . دسترسی به پشت بام نیز از طریق همین راه پله هاست .
 
طبقه سوم ( پشت بام ) در 80/ 27 متری سطح زمین واقع و پایه ای برای گنبد عظیم و مناره های هشتگانه آن است . گنبد سلطانیه به گونه ای کاملاً خاص و ابتکاری با طرح جناغی بنا شده است . این گنبد از نوع دو پوشه پیوسته است ؛‌ به طوری که دو پوسته به موازات همدیگر قرار گرفته اند .
 
این گنبد با قطر دهانه 60/25 متر ، بزرگترین گنبد معماری اسلامی ایران است و بدون هیچ گونه پشت بند ، سر منار یا شانه ای ساخته شده است . ضخامت پوش گنبد از پایه به طرف نوک گنبد کاهش می یابد که ضرورتی ناشی از سبکی و استحکام بوده است .
 
پا طاق گنبد از بیرون 40/1 و ارتفاع گنبد ، 19 متر است که در بیرون با کاشی های زیبای فیروزه ای پوشش یافته است . این پوشش امروز توسط سازمان میراپ فرهنگی تعمیر و تجدید شده است پرفوسور پیروسن پائولزی معتقد است که سیستم دو جداره بودن گنبد با دو قشر موازی و مجزا که صرفاًبا پشت بند های آجری بین خود و به هم مربوط هستند و فرم واحدی را شامل می شوند از خصوصیات منحصر به فرد گنبد سلطانیه است و قبل از آن سابقه ای نداشته است .

گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.

 
 
 
 
 
 
 
 

پاییز و گردش

پاییز مداد رنگی فصل‌هاست. حالا که پاییز رسیده حیف است مسافرت نروید و از زیبایی‌های این فصل شگفت‌انگیز حظ نبرید. حال بهتر است که مقصدی را انتخاب کنید که هم جاذبه طبیعی داشته باشد و هم جاذبه تاریخی.
حالا که پاییز رسیده حیف است مسافرت نروید و از زیبایی‌های این فصل شگفت‌انگیز حظ نبرید. پاییز فصل رنگی سال است اما اگر بهانه سفر نرفتن برای شما باز شدن مدارس و دانشگاه‌هاست باید بگوییم بهانه خوبی را انتخاب نکرده اید چرا که برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی این فصل نیاز به برنامه‌ریزی برای سفرهای چند روزه و بلند مدت نیست.

اگر بتوانید یک روز از هفته مانند پنجشنبه‌ها یا جمعه‌هایتان را هم خالی کنید می‌توانید با هزینه کمتر به سفر بروید. حال بهتر است که مقصدی را انتخاب کنید که هم جاذبه طبیعی داشته باشد و هم جاذبه تاریخی. یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر یک‌روزه و دیدن طبیعت و تاریخ در کنار هم سفر به روستای سرخ یعنی ابیانه است.

 

روستایی که در سال 1354 درفهرست آثار ملی کشور جای گرفت و دسترسی به آن از تهران، قم، کاشان، اراک، شهرکرد و اصفهان آسان است و می‌توان در یک روز تعطیل از آن دیدن کرد.

روستای سرخ ابیانه در عصر آهن، آجر و شیشه یک روستای منحصر به فرد است که همه خانه‌ها، مساجد، مدارس و مکان‌های عمومی ‌آن با خاک سرخ رنگ ساخته شده و برخلاف اغلب روستاهای ایران کاملا سرپا و سالم است، شاید به همین دلیل است که از سوی یونسکو روستای نمونه گردشگری شناخته شده است. صدای جوی آب، سایه درختان و آواز گنجشک‌ها هم به جذابیت و بکر بودن این روستای آرام اضافه می‌کند.

 

اگر دوست دارید خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی و منحصر به فرد معماری ابیانه را ببینید آتشکده ‌"هارپاک" و مساجدی چون جامع، حاجتگاه، پرزله، یسمان، امامزاده زیارت، معبد هرشوگا را پیشنهاد می‌کنیم.

معماری این مکان‌های دیدنی با آنچه در سایر شهرها و روستاها وجود دارد، کاملا متفاوت است. درهای چوبی منبت کاری و گره چینی شده تنها یکی از ویژگی‌های ابنیه ‌این روستاست.

 
 

اما اگر به طبیعت بیشتر علاقه‌مند هستید بهتر است سری به غار «پری هل» ابیانه بزنید. برای رفتن به ‌این غار باید از کوه‌های جنوبی مشرف به روستا عبور کنید و به کوهی برسید که غار در آن قرار دارد.

این غار در زمان‌های قدیم پناهگاهی برای چوپانان و گوسفندان‌شان بوده است و دارای قسمتی است که به آن موزه‌ غار گفته می‌شود که دارای قندیل‌های آهکی است و می‌توان ادعا کرد یکی از زیباترین غارهای ایران است.

 

 قلعه‌ای هم بر فراز کوه‌های شمالی روستا قرار دارد که اگر کفش‌تان مناسب باشد و کوهنوردی را دوست داشته باشید می‌توانید از آن دیدن کنید.

اگر ناهارتان را با خود برده‌اید می‌توانید زیر سایه یکی از درختان روستا در جایی که نهر آب از کنار آن می‌گذرد، لختی بیاسایید و غذای‌تان را میل کنید وگرنه رستوران محلی روستا را پیشنهاد می‌کنیم که دوغ، کشک بادمجان و آبگوشت‌های لذیذی دارد. این رستوران در باغچه کوچکی در میانه روستا قرار دارد.


همه ساکنان ابیانه که اغلب پیرمردان و پیرزنان هستند، لباس محلی می‌پوشند. البته جوانان ابیانه‌ای هم وقتی به روستای آبا و اجدادیشان بازمی‌گردند، لباس محلی می‌پوشند.

لباس محلی ابیانه برای مردان یک شلوار گشاد مشکی همراه با روقبا و آرخالق (نوعی جلیقه) و برای زنان عبارت است از یک دامن کوتاه چین‌دار که حدود 10 تا 15 متر پارچه مشکی در آن به کار رفته و پیراهنی که از پارچه‌های گل‌دار است.


همچنین چارقد زنان هم پارچه‌ای گلدار است که در زمستان به علت سردی هوا روسری چهارخانه‌ای روی چارقد می‌اندازند. اگر می‌خواهید در کنار این پیرمردان و پیرزنان عکس یادگاری بیندازید حتما از آنها اجازه بگیرید چون به راستی با عکس‌های ناگهانی مخالف هستند و باید به آنها در این مورد حق داد. البته خودتان هم می‌توانید برای دقایقی پوشیدن لباس‌های محلی را تجربه کنید.

بعضی از روستاییان لباس‌های محلی زنانه و مردانه برای گرفتن عکس‌های یادگاری اجاره می‌دهند. قیمت اجاره هر دست لباس بین 3000 تا 5000 تومان است و این اختلاف قیمت به جنس پارچه و تزئینات لباس بستگی دارد.

 


 آبشار لاتون


یکی دیگر از پیشنهادات ما آبشار لاتون است.پیاده‌روی در جنگل در منطقه لوندویل، بازدید از آبشار 70 متری لاتون در اعماق جنگل و لذت آب‌تنی در آب‌گرم روستای کوته کومه از مزایای تور یک روزه آبشار لاتون است.


غار کهک


تور یک روزه به غار کهک، غاری شگفت‌‌انگیز با استلاگمیت‌ها و استلاگتیت‌های بی‌نظیر، هیجان فرود عمودی در غار و تماشای تالارهای زیبا


آهار-شکراب


پیاده‌روی از آهار تا شکراب که نزدیک تهران هم هست یکی دیگر از پیشنهادات سفر یک روزه در منطقه رودبار قصران است. پیاده‌روی در کوچه‌های آهار و بازدید از امامزاده و آبشار شکراب

جنگل مرس سی


بازدید از جنگل راش در روستای سنگده، ‌دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه یکی دیگر از پیشنهادات ما برای سفر یک روزه است.

روستای نیاسر


روستای نیاسر هم یکی دیگر از مقاصد سفری است که می‌توانید یک روزه به آن سفر کنید.

جنگل ساگانو بامبو


جنگل های زیبای ساگانو بامبو با ساقه های متراکم بامبو در منطقه آراشیامای کشور ژاپن قرار داشته و یکی از مناطق زیبای گردشگری در این کشور به حساب می آید.





سایه تان کم نشود

در عبارت «سایه تان کم نشود» معنی مجازی و استعاره ای سایه همان محبت و مرحمت و تلطف و توجه مخصوصی است که مقام بالاتر و مؤثر تر نسبت به کهتران و زیر دستان مبذول می دارد.

این عبارت بر اثر لطف سخن نه تنها به صورت امثله سائره در آمده بلکه دامنه آن به تعارفات روزمره نیز گسترش پیدا کرده در عصر حاضر هنگام احوالپرسی یا جدایی و خداحافظی از یکدیگر آن را مورد استفاده و اصطلاح قرار می دهند.

ریشه تاریخی ضرب المثل

زمانی که اسکندر مقدونی در کورنت بود شهرت وارستگی دیوژن را شنید و با شکوه و دبدبه سلطنتی به ملاقاتش رفت.

دیوژن که در آن موقع دراز کشیده بود و در مقابل تابش اشعه خورشید خود را گرم می کرد اعتنایی به اسکندر ننموده از جایش تکان نخورده است. اسکندر بر آشفت و گفت: " مگر مرا نشناختی که احترام لازم به جای نیاوری؟" دیوژن با خونسردی جواب داد : " شناختم ولی از آنجا که بنده ای از بندگان من هستی ادای احترام را ضرور ندانستم."

اسکندر توضیح بیشتر خواست . دیوژن گفت: " تو بنده حرص و آز و خشم و شهوت هستی در حالی که من این خواهشهای نفس را بنده و مطیع خود ساختم." به قول مولای روم:

من دو بنده دارم و ایشان حقیر
وان دو بر تو حاکمانند و امیر

گفت شه، آن دو چه اند، این زلتست
گفت آن یک خشم و دیگر شهوتست

به قولی دیگر در جواب اسکندر گفت :" تو هر که باشی مقام و منزلت مرا نداری، مگر جز این است که تو پادشاه و حاکم مطلق العنان یونان و مقدونیه هستی؟"

اسکندر تصدیق کرد ! دیوژن گفت:" بالاتر از مقام تو چیست؟"
اسکندر جواب داد : " هیچ" دیوژن بلافاصله گفت:" من همان هیچ هستم و بنابراین از تو بالاتر و والاترم!"

اسکندر سر به زیر افکند و پس از لختی تفکر گفت:" دیوژن، از من چیزی بخواه و بدان که هر چه بخواهی می دهم."

آن فیلسوف وارسته از جهان و جهانیان ، به اسکندر که در آن موقع بین او و آفتاب حایل شده بود گوشه چشمی انداخت و گفت :" سایه ات را از سرم کم کن" به روایت دیگر گفت:" می خواهم سایه خود را از سرم کم کنی."

این جمله به قدر ی در مغز و استخوان اسکندر اثر کرد که بی اختیار فریاد زد " اگر اسکندر نبودم می خواستم دیوژن باشم."

پوست سالم

موقع خشک کردن پوست حوله نرمی را انتخاب کنیم و آن را روی پوست صورت یا بدنتان با خشونت نکشید بلکه به صورت ضربه‌ای آرام پوست را خشک کنیم.
پوست انسان حساسیت بالایی دارد و باید با آن به درستی رفتار کرد. هر اشتباه کوچک می تواند باعث از بین رفتن پوست شما و به وجود آمدن هزینه های مختلف برای درمان آن باشد. در فصل پاییز اگر دوست دارید بهترین پوست را داشته باشید باید با ما تا به انتهای این مطلب همراه باشید .

* در زمان شست و شوی پوست باید دقت داشته باشیم که از محصولات پاک کننده قوی و آب آهک دار دوری کنیم و در حین تمیز کردن پوست باید با ملایمت و به وسیله یک محصول پاک کننده با pH خنثی باشد.

*موقع خشک کردن پوست حوله نرمی را انتخاب کنیم و آن را روی پوست صورت یا بدنتان با خشونت نکشید بلکه به صورت ضربه‌ای آرام پوست را خشک کنیم.

*در سطح پوست یک لایه هیدرولیپدیک وجود دارد که در حفظ و مراقبت از پوست نقش موثری ایفا می‌کند به ویژه زمانی که شرایط جوی پائیز به پوست آسیب می‌رساند، لازم است که در مراقبت از آن کوشاتر باشیم.

* در این فصل از سال، پوست بیش از هر زمان دیگری به عناصر اصلی و مغذی از قبیل ویتامین A و E و اسیدهای چرب نیاز پیدا می‌کند. ویتامین A در مواد مغذی مانند هویج موجود است.

*افرادی که دارای پوست خشک هستند نباید از صابون مایع استفاده کنند، این افراد در محیط خارج از منزل که ناچار به استفاده از این شوینده‌ها هستند، پس از شست و شو باید حتما از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنند.

*استفاده از لباس‌های نخی و صابون‌های مناسب بهترین راهکار مقابله با اگزما و دیگر مشکلات پوستی است و همچنین شست و شو با صابون‌هایی که به نام (بار) در بازار دارویی معروف است، برای پوست‌های خشک توصیه می‌شود.

کله پاچه خورها بخوانند

در میان قسمت‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ای که مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود. از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.
کله‌پاچه، یکی از غذاهای سنتی منطقه خاورمیانه و قفقاز جنوبی است. روش طبخ آن در کشورهای مختلف تقریبا مشابه است. در کشور ایران و ترکیه این غذا با نام کله پاچه، در کشورهای عربی با نام پاچه و در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان با نام خاش مطرح است.

کله پاچه که از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می‌گردد، از بخش‌های مختلفی چون بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه تشکیل شده است. این غذا با واحد شمارش دست بکار می‌رود و هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است. شایان ذکر است که آب این غذا نیز بعنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌‌شود.

خواص متمایز کله‌پاچه

کله‌پاچه غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا محسوب می‌شود. پروتئین موجود در آن برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت‌‌های بدن مفید است. زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌های گروه B بخصوص ویتامین ۱۲ B می‌‌باشد که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی برای بدن دارند. بعنوان مثال ویتامین ۱۲ B، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی چون رقیق کنندگی خون، ملین، التیام دهنده زخم‌‌‌های داخلی و افزایش دهنده شیر مادر را دارد. نشان داده شده است که این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است. کوآنزیم Q10 بعنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از طریق دفع مواد مضر تولید شده در بدن در نتیجه فرایند‌‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی‌‌را ایفا می‌کند. همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان و غیره از دیگر نقش‌های کوآنزیم Q10 می‌باشد.

مضرات کله پاچه!!!!

کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها، سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است. کلسترول چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌های قلبی- عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌‌‌های مزمن می‌شود.

شایان ذکر است که در میان قسمت‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ای که مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود. از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.

بر‌خلاف تصور عمومی‌‌ که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌‌های مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌‌دانند، محتوای بالای چربی‌‌های اشباع و ترانس موجود در کله پاچه فرایندهای التهابی موجود در این بیماران را بدتر کرده و توصیه نمی‌‌گردد.

کلام آخر

با در نظر گرفتن اینکه اخیرا تغییراتی از جمله مصرف بی‌رویه غذاهای آماده که محتوای چربی، قندهای تصفیه شده و نمک بالایی دارند، کاهش فعالیت فیزیکی و غیره در شیوه زندگی افراد رخ داده است و این تغییرات زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌‌های مزمن شده اند از این رو رعایت رژیم غذایی صحیح از طریق افزایش مصرف سبزی‌‌ها و میوه‌‌های تازه و غلات کامل سبوسدار و کاهش مصرف گوشت‌‌های قرمز و مواد غذایی پرچرب مفید خواهد بود. مصرف بی‌رویه کله پاچه بخصوص در مناطق سنتی که عادت به مصرف هفتگی این غذا دارند بدلیل مضراتی که ذکر شد توصیه نمی‌‌گردد.

آبشار بن جیوک

آبشار بن جیوک در مرز بین ویتنام و چین قرار دارد.
بن جیوک (Ban Gioc) نام یک آبشار دو شاخه ای است که بر سر راه رودخانه Quây Sơn در ویتنام واقع شده است. در ویتنام این دو آبشار را به عنوان دو بخش از یک آبشار به شمار می آورند که با نام Bản Giốc شناخته می شود.
 
 

 این آبشار در مرز بین ویتنام و چین قرار دارد و دو کشور بر سر این منطقه با هم کشمکش و اختلاف نظر دارند. جالب اینجاست که برخی معتقدند تا همین اواخر، در هیچ سند مکتوب چینی، به این آبشارها اشاره ای نشده است.
 
در «بن جیوک» آب از ارتفاع 30 متری به پایین می ریزد و صدای غرش آب های سرنگون، از فاصله دور قابل شنیدن است.

 


بندر گواتر

روستای گواتر که در جنوب شرقی ایران، آخرین آبادی است.
گواتر روستایی است که فقط خیابان‌هایش جدول‌بندی شده‌اند اما آسفالت ندارد. همه با هم قوم و خویشند و بلوچ. همه صیادند.


 
در منتهی الیه جنوب شرقی ایران، درآخرین نقطه مرزی آنجا که شهرستان چابهار به خط تماس با مرز پاکستان می رسد، بندری کوچک و قدیمی قرار گرفته که چند صباحی است برای سرمایه گذاران کشورمان نامی آشنا شده است. آنجا گواتر است؛ بندری آن سوی ناکجای جغرافیای تاریخ.


 
گواتر تکه کوچکی از سرزمین بلوچستان است. بلوچستان زادگاه تنها دونلی نواز جهان، بلوچستان زادگاه دادشاه و گواتر برگوشه ای از گستره این خاک همچنان ایستاده است و خوابش نمی‌برد.

 
قدیمی‌ترین سند ایرانی، کتیبه های میخی  داریوش، نام این سرزمین را «ماکا» ضبط کرده است. بعد از اسلام این سرزمین «مکران» نام گرفت که درحال حاضر منطقه جنوبی بلوچستان نیز به نام «مکران» معروف است.گواتر که در جنوب شرقی ایران، آخرین آبادی است.

مقام والای مادر

اگر یکی از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها حتی «اوف‏» مگو وبه آنها پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگوی.
نوع دستورهایی که اسلام به زن ومرد می‏دهد، در عین حال که یک راه مشترکی برای هر دو قائل است ولی راه مخصوص را هم از نظر دور نمی‏دارد، وقتی احترام به پدر ومادر را بازگو می‏کند، برای گرامی داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه وبالاستقلال طرح می‏کند.

 

قرآن کریم می‏ فرماید: اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف ولاتنهرهما وقل لهما قولا کریما (1)
اگر یکی از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها حتی «اوف‏» مگو وبه آنها پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگوی.


ودر بخشی دیگر می‏فرماید: ما سفارش کردیم به انسان که احسان را نسبت‏به پدر و مادر فراموش نکند:
و وصینا الانسان بوالدیه احسانا (2)
وانسان را نسبت‏به پدر ومادرش به احسان سفارش کردیم.


وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا (3)
پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید وبه پدر ومادر خود احسان کنید.

 

ودر جای دیگر احسان به پدر ومادر را در کنار عبادت حق یاد می‏کند:
ان اشکر لی و لوالدیک (4)
شکرگزار من و پدر ومادرت باش.


اما با همه این تجلیل‏های مشترک، وقتی می‏خواهد از زحمات پدر ومادر یاد کند، از زحمت مادر سخن می‏گوید، نه از زحمت پدر، آنجا که می‏فرماید:
ووصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها ووضعته کرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا (5)
زحمات سی ماهه مادر را می‏شمارد، که: دوران بارداری، زایمان، ودوران شیرخوراگی برای مادر دشوار است. وهمه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذکر می‏کند. قرآن کریم به هنگام یادآوری زحمات حتی اشاره‏ای هم به این موضوع ندارد که: پدر زحمت کشیده است.


بنابراین، آیات قرآن که در مورد حق شناسی از والدین آمده است‏بر دو قسم است: یک قسم حق شناسی مشترک پدر ومادر را بیان می‏کند وقسم دیگر، آیاتی است که مخصوص حق شناسی مادر است، قرآن کریم اگر درباره پدر حکم خاصی بیان می‏کند فقط برای بیان وظیفه است، نظیر:
وعلی المولود له رزقهن وکسوتهن بالمعروف (6)
خوراک وپوشاک مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است.


ولیکن هنگامی که سخن از تجلیل وبیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذکر می‏کند.

سردرد

وضو بگیرید تا آرام شوید. محققان در دنیا با دین های مختلف به خواص وضو اعتراف کرده اند چرا که برای به جریان انداختن راه خون بسیار مفید است همچنین وضو میتواند سردرد شما را از بین برده و آرامش خاصی را در بدن به وجود اورد.
سردرد مشکلی است که بر اثر فشار کاری زیاد یا استرس های مختلف به وجود می آید البته سردرد دلایل دیگری هم دارد. این مشکل به راحتی با چند راهکار ساده قابل حل است. تنها کافی است بهترین راهکار را انتخاب کنید.

** وضو بگیرید تا آرام شوید. محققان در دنیا با دین های مختلف به خواص وضو اعتراف کرده اند چرا که برای به جریان انداختن راه خون بسیار مفید است همچنین وضو میتواند سردرد شما را از بین برده و آرامش خاصی را در بدن به وجود اورد.

** این روزها که هوا به سمت سرما می رود دقت داشته باشید که بیشتر در معرض سردرد قرار گرفته اید. حس خوب یک دوش آب گرم هنگام صبح می تواند به سرعت باعث سردرد شما شود پس از اینکار اجتناب کنید.

** در رختخواب بمانید تا سردردتان بهبود پیدا کند این دقیقا اولین راهکاری است که می توان به آن اشاره کرد. بهتر است در محیطی تاریک باشید  تا سردرد بیشتر نشود. بسیاری از پزشکان برای افرادی که سر و گردنشان درد می کند آرامش را تجویز می کنند این دردها معمولا بر اثر عصبانیت یا استرس به وجود می آید.

** آب و چای را فراموش نکنید چرا که بخشی از سردردها بر اثر خشک شدن اندام های داخلی بدن به وجود می آید. هرگاه سردردهای شدید گرفتید بهتر است از آب یا چای استفاده کنید. یک لیوان چای سبز می تواند برای درمان سردرد در دودقیقه بسیار عالی باشد. از نوشیدن روزانه 5 لیوان آب اصلا دریغ نکنید.

** داروهای ساده را نیز می توانید برای از بین بردن سردرد استفاده کنید. برخی از دارو و قرص هایی که تاثیرات زیادی ندارند برای رفع سردرد خوب هستند البته دقت داشته باشید که بهتر است برای دردهای شدید حتما به پزشک مراجعه کرده و خودتان را به متخصص نشان دهید. استفاده بیش از اندازه از داروهای شیمیایی خود می تواند عاملی برای افزایش بیماری شما باشد.

راس الحسین کجاست ؟

قول صحیح آنکه سر مقدس اباعبدالله (علیه‌السلام) در کربلا، کنار جسد مطهرش دفن شده است.
یکی از سوالات مطرح در خصوص واقعه کربلا مسئله ، مدفن رأس الحسین (علیه‌السلام)  است؟

پاسخ:

همان گونه که مشهور است، اقوال متفاوتی پیرامون محل دفن سر مقدس اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) ذکر شده است؛ که خلاصه آنها از این قرار است:

مدینه، قبرستان بقیع

در برخی از کتب تاریخی آمده است که یزید پس از شهادت امام حسین (علیه‌السلام)، گروهی از بنی هاشم را از مدینه به شام طلبید. سپس به همراهی چند نفر از بنی امیه، آنان را با سر بریده امام حسین (علیه‌السلام) به مدینه گسیل داشت و سفارش کرد که رأس الحسین در اختیار عمرو بن سعید فرماندار مدینه قرار گیرد. عمرو نیز بعد از تشریفات خاص و سخنانی در این خصوص، سرانجام آن را در قبرستان دفن کرد. این قول از ابن نما، مناقب ابن شهر آشوب و ابوالعلاء حافظ نقل شده است:


دمشق، باب الفرادیس در مسجد جامع اموی


منصور بن جمهور می‌گوید: سر بریده امام در خزانه بنی امیه یافتم و سپس در پارچه‌ای پیچیده و در مکان مذکور دفن کردم. از سلیمان بن عبدالملک آمده است که وی در دوران حکومت خویش، سر مقدس را در لباسهای زیبایی پیچیده و با جمعی از توده‌های مردم با نماز خواند و در مقبره مسلمانان دفن کرد. مدتی بعد، عمر بن عبد العزیز محل دفن را باز کرد و سرامام حسین (علیه‌السلام) را همانند زمان شهادت سالم یافت و دستور داد سر مبارک را به کربلا منتقل کنند و با جسد دفن نمایند.

 


 


 کشور مصر

 محلی که بدان مشهدالرأس یا مشهدالکریم می‌گویند. مردم این کشور در روزهای ویژه، آنجا را به عنوان محل دفن سر مبارک امام حسین (علیه‌السلام) زیارت می‌کنند و ممکن است یزید برای ترساندن مردم و عاشقان اهل بیت (علیهم السلام)، سر مطهر را چند روزی به مصر نیز فرستاده باشد.

 


 شهر نجف


در روایتی آمده است: حضرت امام صادق (علیه‌السلام) وارد نجف شد و سه محل را زیارت کرد و هر کدام، دو رکعت نماز خواند. مبارک بن خباز می‌گوید: چون از حضرت توضیح خواستم، فرمود: «محل اول مقبره امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بود، محل دوم سر مبارک اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و محل سوم محلی است که منبر قائم آل محمد در آنجا قرار می‌گیرد.[1]
 


روایت دیگری نیز از امام صادق (علیه‌السلام) از طریق یزید بن عمرو بن طلحه نقل شده که رأس مبارک امام حسین (علیه‌السلام)، در خارج کوفه به سوی نجف اشرف در نزدیکی قبر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) دفن گردیده است[2].


کربلا


قول صحیح آنکه سر مقدس اباعبدالله (علیه‌السلام) در کربلا، کنار جسد مطهرش دفن شده است. اکثر علماء و محققین و مورخین، همین نظر را صحیح می‌دانند[3]. مرحوم علامه مجلسی، سید مرتضی علم الهدی، سید بن طاووس، شیخ طوسی و دیگر بزرگان، همگی این قول را مورد تأیید قرار داده و اقوال دیگر را معتبر ندانسته‌اند. این عده احادیثی را که ناظر بر محل دفن سر امام در محلی غیر از کربلاست، را غیر موثق و یا مجهول می‌دانند.


اما آنچه باعث شهرت دفن سر مبارک امام در اماکن مقدس مذکور گردیده است، این است که یزید تا مدتی، جهت ترساندن مردم و به نظر خود ایجاد آرامش، آن را به شهرهای مختلف می‌فرستاد و این سر مبارک، روزها یا ساعت‌ها در این اماکن قرار گرفته‌اند و به تدریج در طول تاریخ موقف سر، به عنوان مدفن سر ثبت شده است و بشیر بن جذلم در مدینه منوره به این موضوع اشاره نموده که رأس حسین (علیه‌السلام) در شهرها به گردش پرداخت.


وجود این سر مبارک و گردش آن در شهرها، برکات بسیاری داشت. عصر روز عاشورا، نه تنها دوستان، بلکه دشمنان را به گریه واداشت. شام عاشورا، مطبخ خولی را نور باران کرد. کاخ ابن زیاد را به عزا نشاند و زید بن ارقم را به ستیز با ابن مرجانه دعوت کرد، تا از بوسه گیری پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) حدیث بخواند و جمعیت را بگریاند. خفته‌ها را بیدار نموده و عالم مسیحی را با خود همکیش کرد و سرانجام در هدر دادن زحمات و تبلیغات ۴۶ ساله امویها مؤثر واقع شد[4].


پی‌نوشت‌ها:
[1] - وسائل الشیعه: ج ۱۰، ص ۳۰۹.
[2] - مناقب آل ابی طالب: ج ۴، ص ۷۷.
[3] - منتهی الآمال: ج ۱، ص ۴۴۰.
[4] - با اندکی تغییر: سیمای امام حسین (علیه‌السلام)، ص ۲۴۱ تا ۲۴۳.

بی خوابی

دوری از خواب های زیاد نیز یکی از راه های از بین بردن کم خوابی شبانه است. در روزهای تعطیل معمولا بیش از مقدار لازم می خوابید اما این نکته می تواند در خواب شبانه نیز تاثیر به سزایی داشته باشد.
بعضی شب ها به بی خوابی دچار می شویم  که نمی دانیم ناشی از چه چیزی است. این بی خوابی ها می توانند روی رفتار ما در طول روز تاثیر به سزایی داشته باشند هم چنین بیماری های مختلفی را به همراه خواهد داشت که گاهی درمان آن ها بسیار سخت است. برای آنکه با بیخوابی بیشتر آشنا شوید و راه های درمان آن را بدانید تا انتها همراه ما باشید.

** کم خوابی ها می توانند نشانه ای از بدخوابی شما در گذشته باشند. همانطور که می دانید در یک روز 8 ساعت خواب نیاز است اما این نکته را در یاد داشته باشید که اگر کمتر از این زمان می خوابید ممکن است دچار مشکلاتی شوید برای حل این مشکل تنها کافی است تا چند روزی زمان خواب را درست کنید تا نشانه های بی خوابی از بین بروند.

** خواب های بعد از ظهر یکی دیگر از مواردی هستند که باید در نظر بگیرید. طبیعی است که بعد از ظهرها کم انرِژی باشید اما این نکته را در نظر بگیرید که خواب بعد از ظهر می تواند زمان خواب شما را از بین ببرد. اگر بسیار کم انرژی بودید می توانید یک خواب 30 دقیقه خیلی سبک داشته باشید.

** دوری از خواب های زیاد نیز یکی از راه های از بین بردن کم خوابی شبانه است. در روزهای تعطیل معمولا بیش از مقدار لازم می خوابید اما این نکته می تواند در خواب شبانه نیز تاثیر به سزایی داشته باشد. همیشه یک زمان خاص برای خواب خود داشته باشید و در همان بازه زمانی بخوابید.

** عده ای به این فکر می کنند که ورزش کردن در آخر شب و قبل از آنکه بخوابند می تواند به خوابی راحت کمک کند در حالی که این کار بیشتر سوخت و ساز بدن را افزایش داده و اگر خسته و خوابالود شوید تنها یک خواب از روی خستگی دارید و نمی تواند به عنوان خواب راحت برگزیده شود.

** کارهای باقی مانده خودتان را هیچگاه برای آخر شب نگذارید و بهتر است همیشه صبح زود بیدار شوید تا اینکه تا دیر وقت کار کنید. با کار کردن دیر وقت شما تنها خواب خود را به هم میریزید و زمان خواب درست را از خودتان دور خواهید کرد.

ورزشهای کوهستانی

تصاویری زیبا از کوهنوردان، دونده‌ها، اسکیت‌بازها روی برف و راهنماهای کوه را در آلپاین سوئیس مشاهده کنید.
تصاویری زیبا از کوهنوردان، دونده‌ها، اسکیت‌بازها روی برف و راهنماهای کوه را مشاهده کنید.
لازم به ذکر است که این تصاویر در سال‌های مختلف در مناطق زیبای آلپاین سوئیس به ثبت رسیده است.





















خانه های چمنی

خانه های باقیمانده روستای هوف ایسلند به همراه کلیسای این روستا در میان چمن‌های بسیار بلند این منطقه، چهره ای بسیار جذاب و متفاوت به خود گرفته است و از نقاط دیدنی این کشور به حساب می‌آید.







غار شاپوراول

غار شاپور بر روی دیواره کوهی که دشت تنگ چوگان را به شکل نیم دایره در بر گرفته، زایش یافته است. دیواره​های ورودی تنگه پوشیده از نقش برجسته​هایی تراشیده شده بر روی سنگ هستند که هر یک بخشی از تاریخ دوره ساسانیان را به نمایش گذاشته​اند.
به فاصله 12 کیلومتر از شهر کازرون به سوی شیراز در استان فارس، شهر باستانی بیشاپور قرار دارد. در مقابل بیشاپور دره زیبایی است که به آن تنگ چوگان گفته می​شود. جاده آسفالته به طول 6 کیلومتر دره را به روستای تنگ چوگان متصل می​کند، از این روستا با 5/1 ساعت کوه​پیمایی می​توانیم به دهانه غار برسیم.

معرفی

غار شاپور بر روی دیواره کوهی که دشت تنگ چوگان را به شکل نیم دایره در بر گرفته، زایش یافته است. دیواره​های ورودی تنگه پوشیده از نقش برجسته​هایی تراشیده شده بر روی سنگ هستند که هر یک بخشی از تاریخ دوره ساسانیان را به نمایش گذاشته​اند. در سمت راست ورودی تنگه آثار قلعه​ای، که گویا محل نگهبانی از شهر بیشابور بوده است، به چشم می​خورد. کف دره بستر رود شاپور است که آب آن از طریق کانال​هایی متعدد به داخل شهر منتقل می​شده است.


ساختمان

غار، درون کوهی با کانی​های زایش یافته است. دهانه غار طولی برابر با 30 متر و ارتفاعی برابر با 15 متر دارد. قبل از ورود به درون غار در سمت چپ دخمه​ای قرار دارد که بخشی از آن دست ساخته است. حدود 10 متر بعد از ورودی غار مجسمه 7 متری شاپور اول ساسانی جلوه گری می​کند. غار از چند بخش تشکیل شده است: بخش اول نسبتاً هموار است و با طولی حدود 80 متر به لبه پرتگاهی منتهی می​شود.

دو طرف دیوارهای این بخش را حجاری و صاف، و گویا برای کندن نقش​های برجسته و یا نوشتن آماده کرده بودند که نیمه تمام مانده​اند و بر روی تاقچه​های بزرگ آن​ها چیزی به چشم نمی خورد. در سمت چپ انتهای این بخش دو آب انبار به فاصله 5/0 متر از هم در داخل سنگ کنده​اند که هر یک حدود یک متر عمق دارد.

ابعاد یکی 4×3 متر و دیگری 5/1×2 متر است و هر دو پله​ای برای دسترسی به آب دارند. آبی که از سقف به کف غار می​چکیده در این حوض​ها جمع می​شده و نیاز ساکنان را تأمین می​کرده است. در سمت چپ آب انبارها یک آبشار سنگ زیبا و در پشت آن زیباترین چکنده و چکیده​های بزرگ به چشم می​خورند. سپس گودالی بسیار بزرگ به قطر تقریبی 100 متر، که نسبت به کف تالار اول حدود 30 متر عمق دارد، قرار دارد که بیننده را به یاد دریاچه​ای خشک شده می​اندازد.


برای ورود به انتهای غار باید از پرتگاه بگذریم و با صعود از سربالایی گودال وارد دالان نسبتاً وسیع دیگری شویم. در انتهای سمت چپ گودال، محلی مسطح قرار گرفته که بخشی از آن دست ساخته است و گویا محل ذبح قربانی و اجرای مراسم بوده. سقف غار در این تالار حدود 40 متر و بلندترین فضای آن است. با گذر از این تالار وارد دالانی وسیع می​شویم که تا انتهای غار ادامه دارد. طول غار از دهانه تا انتها حدود 450 متر است. غار دو شعبه دیگر دارد که از چندان وسعیت برخوردار نیستند.


ویژگی

غار شاپور از غارهای تاریخی بسیار پراهمیت ایران است. به نظر می​رسد غار قبل از دوران ساسانیان از مکان​های مذهبی و آیینی ساکنان آن منطقه بوده و به مانند غار باباجابر و نیاسر مراسمی در آن جا انجام می​شده است. از آن جا که اردشیر و شاپور اول روش وحدت مذهبی را میان مردم اجرا می​کردند، از این رو اردشیر برای محو اعتقادات گذشته مردم منطقه نیاسر، آتشکده​ای بزرگ هم جوار غار نیاسر می​سازد و شاپور هم دستور ساختن مجسمه اش را درون این غار می​دهد. پژوهش باستان شناسی بیش​تر در هر دو غار، مسئله را روشن خواهد ساخت.

ادویه

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهند ادویه می تواند از پیشرفت سرطان و زوال عقل جلوگیری کند.
محققان موسسه علوم اعصاب و پزشکی در آلمان، می گویند یک ترکیب در زردچوبه به ترویج تکثیر سلولی و تمایز بنیادی در مغز کمک می کندکه می تواند امیدی برای بیمارانی باشد که از سکته مغزی و بیماری آلزایمر رنج می برند.

بررسی ها نشان می دهند،
ترکیب زیست فعال موجود در ادویه معطر می تواند فعال شدن سلول های microglial را مسدود کند. هنگامی که آنها فعال می شوند، این سلول ها با اختلالات عصبی خاصی مرتبط می شوند. 

بعد از استفاده از تصویربرداری PET و یک ردیاب برای پیدا کردن سلول های تکثیر، این تیم تصریح کرده است که منطقه گسترده ای در مغز وجود دارد که در صورت دریافت نکردن ترکیب موجود در زردچوبه دچار فراموشی و اختلالات عصبی می شود.

نتایج مطالعات نشان می دهند ادویخ زردچوبه می تواند برای بیماران مغزی بسیار مفید باشد و در سالمندان از بروز آلزایمر پیشگیری کند.

لباس تنگ و کفش پاشنه بلند

کفاش‌های پاشنه بلند و غیر استاندارد با تغییر در فرم انحنای طبیعی بدن و همچنین لباس‌های تنگ با ایجاد فشار مضاعف به بدن، تغییرات نا‌مطلوبی را طی طولانی مدت بر بدن وارد می‌کنند.
دکتر محمد تقی حولی ساز، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  گفت: پوشیدن کفش پاشنه بلند که معمولا غیر استاندارد است، موجب جابجایی خط ثقل کمر می‌شود؛ بنابراین بدن برای حفظ تعادل، فشار به سایر قسمت‌های بدن وارد می‌کند. 

کفش پاشنه بلند موجب انتقال وزن به جلوی پا شده و فشار بیشتر از ۷ درصد موقع راه رفتن، فقط بر شصت پا وارد می‌شود. همچنین عضلات شکم برای حفظ تعادل بدن، بیشتر مورد فشار و انقباض قرار می‌گیرند. 

دکتر حولی ساز گفت: لباس‌های تنگ موجب وارد شدن فشار بیشتر به پوست می‌شوند و پس از مدتی حساسیت زدایی در پوست ایجاد شده و پوست فشار دائمی را تحمل می‌کند که در طولانی مدت، آزاردهنده است  و فرد دچار خستگی زود‌تر از افراد عادی می‌شود.

نیمکت متفاوت

مقامات شهر مسکو در اقدامی جالب تصمیم گرفته اند تا در کنار نیمکت های حاضر در معابر شهری تابلوهایی برای سنجش وزن افرادی که بر روی نیمکت ها می نشینند را نشان دهند تا با این کار مردم را نسبت به وزنشان آگاه کرده و در صورت بالا بودن وزنشان نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند.