شادی با خوراکی

بعضی خوراکی‌ها به آزادشدن سروتونین در مغز کمک بیشتری می‌کنند. با این خوراکی‌های شادی‌بخش آشنا شوید و با گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی خود، شادابی بیشتر را تجربه کنید.

غذا خوردن خیلی از افراد را آرام می‌کند. بسیاری از پرخوری‌های عصبی هم نتیجه همین آرامش فردی است که بر اثر خوردن غذا به دست می‌آید. اما آیا تمام خوراکی‌ها به یک اندازه باعث شادی می‌شوند؟ شادی نتیجه آزاد شدن ماده‌ای به نام سروتونین در مغز است.

بعضی خوراکی‌ها به آزاد شدن سروتونین در مغز کمک بیشتری می‌کنند. با این خوراکی‌های شادی‌بخش آشنا شوید و با گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی خود، در 100 ساعت آینده شادابی بیشتر را تجربه کنید.

موز؛ هم انرژی، هم شادی
موز منبعی غنی از پتاسیم و منیزیم است. این 2 ماده شل‌کننده طبیعی عضلات و آرامبخش هستند. علاوه بر این موز حاوی ماده‌ای به نام آمنیو اسید تریپتوفان است. این ماده که در مغز به HTP 5 تبدیل می‌شود باعث افزایش تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود. این میوه انرژی زیادی هم در بدن تولید می‌کند.
ماهی؛ ضد افسردگی
ماهی منبع غنی از چربی‌های امگا 3 و حاوی ویتامین‌های گروه B به ویژه‌ 6B و 12B است. این ویتامین‌ها برای مقابله با استرس بسیار مفید هستند. ویتامین 12B یکی از مهم‌ترین مکمل‌ها برای ساخت سروتونین است و کمبود آن می‌تواند باعث افسردگی شود.
شکلات؛ تلخ بهتر است

ماده شادی‌بخش شکلات در دانه کاکائو است. بنابراین برای اینکه جلوی چاقی را بگیرید بهتر است شکلات تلخ مصرف کنید. کاکائو سرشار از تریپوفان است. ماده‌ای که به تولید سروتونین منجر می‌شود. علاوه بر این شکلات از مقدار هورمون استرس کم کرده و آشفتگی‌های بیوشیمیایی مربوط به استرس را متعادل می‌کند.

ماست و شیر؛ خواب‌آور طبیعی
اکثر مواد لبنی حاوی ماده‌ای به نام تیروسین است. این ماده میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. شیر دارای تریپوفان است و سروتونین آزاد می‌کند و استرس را کاهش داده و فرد را آرام می‌کند. علاوه بر این شیر کلسیم زیادی دارد. ماده‌ای که خواب را زیاد می‌کند.

کلم بروکلی؛ شادی گیاهی
این ماده مخصوصا وقتی به پاستا، برنج یا سالاد افزوده می‌شود، تاثیر معجزه‌آسایی در ایجاد شادی دارد. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های گروه B است که به کاهش ترس، اضطراب، نگرانی و استرس و حتی افسردگی کمک می‌کنند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر مفید است. این سندرم بر اثر استرس بلندمدت به وجود می‌آید.

بادام؛ خلق‌تان را تنظیم کنید

بادام سرشار از ویتامین B2، ویتامین E، منیزیم و روی است. ویتامین‌های B و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند و به همین دلیل می‌توانند خلق انسان را تنظیم کنند و استرس را تسکین دهند. بادام می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس هم مقابله کند.

توالت ایرانی

یک فیزیوتراپ، توالت ایرانی و نشستن روی زمین را دو عامل موثر در شیوع آرتروز زانو در کشورهای شرقی عنوان کرد.
دکتر محمدباقر شمسی، با اشاره به شیوع آرتروز زانو در کشورهای شرقی، علت این مساله را استفاده از توالت ایرانی و نشستن روی زمین در این کشورها عنوان کرد. 
 وی با اشاره به شیوع بیشتر این بیماری در زنان اظهار کرد: بطور معمول علائم آرتروز زانو از سن 50 سالگی به بعد خود را نشان می‌دهد. 
 شمسی، آرتروز زانو را بیماری تخریب غضروف مفصل عنوان کرد و افزود: غضروف مفصل نقش توزیع‌کننده نیرو داشته و فشار بر سطح مفصل را در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف کم می‌کند و قطعا با از بین رفتن آن فشار بسیاری به استخوان‌های زانو وارد شده و این امر موجب احساس درد و مشکل در ناحیه زانو می‌شود. 
 وی تخریب غضروف مفصل زانو را روندی طبیعی دانست و عنوان کرد: این مسئله روندی طبیعی است که در همه افراد حادث می‌شود، اما با انجام برخی اعمال و رعایت برخی نکات می‌توان این روند را به تاخیر انداخت یا موجب کند شدن آن شد. 
 این دکترای تخصصی فیزیوتراپی معتقد است: انجام ورزش‌های ملایم بطوری که فشار ملایمی به غضروف زانو وارد شود، یکی از نکاتی است که می‌تواند به تاخیر در بروز آرتروز زانو کمک کند. 
 وی اظهار کرد: انجام حرکات ورزشی ملایم موجب نفوذ مایع مفصلی به داخل غضروف و بهبود تغذیه غضروف و تقویت آن می‌شود که این امر عامل موثری در تاخیر روند تخریب غضروف به شمار می‌رود. 
 این فیزیوتراپ تاکید کرد: به طور حتم افرادی که در طول زندگی خود همواره انجام حرکات ورزشی مناسب را به طور منظم و روزانه در برنامه خود داشته‌اند، در طول عمر حتی 100 ساله خود هرگز مبتلا به آرتروز زانو نخواهند شد. 
 شمسی همچنین مصرف آب زیاد، پیشگیری از خم‌شدن و فشار بر روی مفصل زانو، استفاده از مبل و صندلی و انجام پیاده‌روی را از جمله راهکارهای موثر دیگر در تاخیر در بروز آرتروز زانو عنوان کرد. 
 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اساس درمان در آتروز زانو را کاهش فشار بر زانو و انجام حرکات فیزیوتراپی عنوان کرد و افزود: افرادی که اضافه وزن دارند، جهت کاهش فشار بر زانو باید وزن خود را کاهش دهند. همچنین استفاده از مبل و صندلی و نیز توالت فرنگی در بیماران مبتلا به آرتروز زانو باید بطور جدی رعایت شود. 
 وی افزود: همچنین این بیماران باید در جهت تقویت عضلات اطراف مفصل زانوی خود، انجام حرکات فیزیوتراپی را در برنامه خود داشته باشند.

مقایسه قابلمه ها

مقایسه ۷ نوع قابمله برای پخت و پز


بیشتر مردم ما برای پخت‌وپز از قابلمه استفاده می‌کنند و آن‌ها را روی اجاق‌گاز می‌گذارند و در معرض حرارت مستقیم قرار می‌دهند پس قابلمه‌ها باید تحمل این حرارت را داشته باشند تا در اثر حرارت دچار تغییرات نشوند، مخصوصا پوشش داخلی آنها. با این پیش‌زمینه نگاهی داریم به قابلمه‌هایی که برای پخت‌وپز روی اجاق گاز مناسب هستند.

پیرکس؛ مطمئن

بهترین قابلمه‌ها، قابلمه‌های پیرکس هستند ولی نه برای ایرانی‌ها چون بیشتر مردم کشور ما از اجاق‌گاز برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند در حالی که پیرکس تحمل حرارت مستقیم را به مدت طولانی ندارد. از سوی دیگر، خیلی از غذاهای ایرانی را در مایکروفر هم نمی‌توان پخت. در کشورهای دیگر که استفاده از اجاق‌های برقی رایج است، این قابلمه‌ها مناسب هستند.

تفلون؛ پرطرفدار

یکی از قابلمه‌هایی که در کشور ما زیاد به کار می‌رود، قابلمه‌های تفلون هستند. این قابلمه‌ها از این نظر که غذا به آنها نمی‌چسبد و روغن کمتری برای پخت‌وپز در آنها لازم است، خیلی طرفدار دارند ولی باید هنگام استفاده از آنها دقت‌ بسیار زیادی داشت چون حتی کشیدن اسکاچ زبر روی سطح داخلی‌شان باعث می‌شود خراش بردارند و اگر تکه‌ای از تفلون وارد دستگاه گوارش شود، می‌تواند آسیب زیادی در پی داشته باشد به همین دلیل استفاده از قابلمه‌های تفلون در اروپا تقریبا منسوخ شده است.

چدن‌هایی که چدن نیستند

قابلمه‌های دیگری که به نام قابلمه چدن امروزه در بازار به فروش‌ می‌رسند، در واقع چدن نیستند بلکه از جنس آلومینیوم خشک‌اند که با دستگاه‌هایی خاص در قالب تزریق می‌شوند و روی آنها تفلون می‌کشند یعنی با ظروف تفلون تفاوتی ندارند و باید همان ملاحظاتی که در مورد قابلمه‌های تفلون وجود دارد، در مورد آنها هم رعایت کرد. لازم است بدانید چدن، آلیاژی از آهن است و اگر این قابلمه‌ها واقعا چدن بودند، وقتی لایه رویه آنها (تفلون) به هر دلیلی خراش برمی‌داشت، حتما زنگ می‌زدند.

استیل؛ بهداشتی

قابلمه‌های استیل از همه قابلمه‌های دیگر بهداشتی‌ترند اما یک مشکل اساسی دارند، اینکه حرارت را مستقیم انتقال می‌دهند. یعنی وقتی یک قابلمه استیل روی حرارت قرار می‌گیرد، غذا سریع در آن می‌سوزد چون بلافاصله حرارت آتش را منتقل می‌کند به طوری که دمای این سوی قابلمه که روی آتش قرار گرفته و آن سو که غذا درونش قرار دارد، سریع یکی می‌شود مگر اینکه روی لایه بیرونی آن آلومینیوم یا مس چسبانده شده باشد. البته حتی در این صورت هم دیواره‌های قابلمه حرارت را به شدت منتقل می‌کند.

سرامیکی‌ها هم احتیاط دارند

برخی از قابلمه‌ها هم با روکش سرامیکی عرضه می‌شود ولی باید بسیار دقت کرد که این روکش ساییده و تکه‌های آن وارد غذا نشود زیرا بسیار آسیب‌زاست.

لعابی‌هایی که ترک می‌خورند

قابلمه‌های لعابی که معمولا برای طبخ مربا استفاده می‌شوند هم آهنی هستند چون لعاب به آلومینیوم نمی‌چسبد ولی روکش آنها از جنس لعاب است که معمولا در اثر گرما و سرما ترک برمی‌دارد. در این صورت آهن زیرلعاب خیلی سریع زنگ می‌زند و اگر از آن استفاده شود، مضر است.

آلومینیوم؛ مطمئن

به نظر من بهترین قابلمه‌ها بعد از پیرکس‌ها، قابلمه‌های آلومینیومی هستند چون حتی آسیب و ساییده شدنشان هم مشکلی به وجود نمی‌آورد و وارد شدن آلومینیوم به دستگاه گوارش خطرساز نیست. البته به شرط اینکه این قابلمه‌ها از شمش خالص آلومینیوم باشند. برخی می‌گویند اشکال قابلمه‌های آلومینیومی این است که وقتی در آنها آب می‌جوشانیم، سیاه می‌شوند اما علت این مشکل ناخالصی آب است و اگر آب مقطر را در این ظروف بجوشانیم، سیاه نخواهد شد.

در آب لوله‌کشی، آب چاه که حاوی املاح و نمک است وجود دارد و نمک آن باعث تولید اکسیدآلومینیوم می‌شود که البته ضرری ندارد و فقط رنگ ظرف را عوض می‌کند که قابل رفع است. از سوی دیگر، هنگام خرید این قابلمه‌ها باید مراقب بود نازک نباشند زیرا در این صورت وقتی روی اجاق گاز قرار می‌گیرند، ته‌ظرف بالا می‌آید و حتی با سیم ظرفشویی ممکن است ساییده شوند و از بین بروند. برای جلوگیری از سیاه شدن قابلمه‌های آلومینیومی هنگام جوشاندن آب، می‌توان مقدار کمی ماده‌ای ترش مثل آب لیمو یا سرکه در آن ریخت.

ارزش غذایی

متخصص تغذیه گفت: هنگام تهیه مواد غذایی، به تاریخ انقضاء، نوع بسته بندی و محل تولید آن توجه کنید و مواد غذایی بخرید که در آن از هیچ افزودنی استفاده نشده باشد.
مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه با اشاره به ارزش پایین غذایی مواد تولید شده در کارخانه‌ها اظهار کرد: مواد غذایی ساده و بدون افزودنی نسبت به نوع فرآوری شده آن فواید بیشتری از لحاظ تغذیه‌ای دارد و مواد غذایی فرآوری شده ارزش غذایی کمتری را دارند و باید سعی کنیم از مواد غذایی بدون مواد افزودنی استفاده کنیم.
 
وی گفت: در هنگام خرید مواد غذایی باید به تاریخ تولید و مصرف، نوع بسته بندی و کارخانه تولید کننده آن توجه کنیم و از مواد غذایی استفاده شود که داخل فریزرها و یخچال‌های استاندارد نگهداری می‌شوند. 

این متخصص تغذیه ادامه داد: استفاده از سبزیجات تازه نسبت به نوع کنسرو شده و فریزر شده آن ارزش غذایی بالاتری دارند و نباید بیش از 48 ساعت از زمان نگهداری سبزیجات بگذرد به دلیل آنکه در طی این مدت ویتامین‌های موجود در سبزیجات از بین می‌رود و این سبزیجات ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. 

کیمیاگر توصیه کرد: مصرف غذاهای تازه و سالم‌تر را نسبت به نوع فرآوری شده‌ی آن در کارخانه‌ها ترجیح بدهیم زیرا این مواد غذایی ترکیباتی چون سدیم، نیتریت و نیترات دارند که از مضرات استفاده از این مواد بیشمار می‌رود.

خوابیدن بر پهلو

خواب
یک متخصص طب سنتی تشریح کرد

ضرورت خوابیدن بر پهلوی راست

یک متخصص طب سنتی گفت: بهتر است افراد به سمت راست بخوابند زیرا کبد سمت راست بدن قرار دارد و خوابیدن به سمت راست موجب می‌شود که معده روی کبد قرار گرفته و غذا بهتر هضم شود.

خواب خوب و با کیفیت به سلامت بدن کمک می‌کند همچنین 6 تا 8 ساعت خواب شبانه به سلامت و شادابی افراد کمک می‌کند و باید دانست که خواب روز بیماری‌زاست.

نکاتی درباره خواب

-خواب روز سیستم مغز را شل و ضعیف می‌کند همچنین حواس 5 گانه را نیز تضعیف کرده و موجب کودنی و خنگی می‌شود.

-افراد باید بدانند که تا 2 ساعت بعد از غذا باید بیدار باشند چرا که خواب بعد از غذا موجب فساد هضم می‌شود.

-افراد حتما باید شام مصرف کنند چرا که عدم مصرف شام موجب ضعف بدن می‌شود.

-خوابیدن به صورت طاق باز موجب درد پشت, گرفتگی عضلات گردن و کمر می‌شود.

-بهتر است افراد به سمت راست بخوابند زیرا کبد سمت راست بدن قرار دارد و خوابیدن به سمت راست موجب می‌شود که معده روی کبد قرار گرفته و غذا بهتر هضم شود.

-با شکم پر خوابیدن موجب صعود بخارات معده به مغز شده و افراد را گیج و منگ می‌کند.

-بهتر است افراد روی تخت بخوابند تا روی زمین.

-خواب بر روی فرش‌هایی که از الیاف مصنوعی تهیه شده است موجب سردی بدن می‌شود.

اسماعیلی متخصص طب سنتی عقیده دارد: برای سرد مزاجان تشک پشمی و برای گرم مزاجان تشک پنبه‌ای مناسب‌تر است.

-رختخواب باید نرم باشد چرا خوابیدن بر تشک سفت موجب فلج و تشنج می‌شود.

چرا ترش می کنیم

یک متخصص داخلی با تاکید بر اینکه رفلاکس معده ارتباط مستقیمی با خوابیدن و غذا خوردن دارد، گفت: این مشکل در درازمدت به افزایش احتمال ابتلا به سرطان ناحیه تحتانی مری منجر می‌شود.
با بیان اینکه رفلاکس معده همان سوزش سر دل و برگشت غذا به دهان است، اظهار کرد: این بیماری گاهی اوقات ممکن است با دردهای قلبی و بیماری‌های گوش، گلو و بینی اشتباه گرفته شود.
وی در خصوص علائم رفلاکس معده گفت: سرفه، استفراغ، برگشت غذا به دهان و سوزش سر دل از علائم اصلی این بیماری است و در بعضی موارد ممکن است تورم صدا هم در بیمار ایجاد کند.
این متخصص داخلی، بیماری رفلاکس معده را در افراد چاق شایع‌تر دانست و گفت: در بعضی از خانواده‌ها نیز به طور ارثی این مشکل وجود دارد که ارتباط مستقیمی با نوع غذا مانند ادویه جات، ترشی‌جات، غذاهای چرب و خیلی شیرین دارد.
باغانی با تاکید بر اینکه این بیماری ارتباط مستقیم با غذا خوردن و خوابیدن دارد، گفت: پرخوری، خوابیدن پس از صرف غذا، استرس، مصرف سیگار، الکل، چای و قهوه از عوامل تشدید رفلاکس معده است که باید از آنها اجتناب شود تا بهبودی بیمار حاصل شود.
وی در خصوص راه‌های پیشگیری از این مشکل تصریح کرد: بیماران می‌توانند با مصرف داروهای کاهنده اسید معده، داروهای تشدید کننده انقباض دریچه معده، عدم مصرف سیگار، الکل و بلند کردن زیر سر هنگام خواب از ابتلا به بیماری رفلاکس معده جلوگیری کنند.

این متخصص داخلی در پایان خاطر نشان کرد: رفلاکس معده در دراز مدت منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان ناحیه تحتانی مری می‌شود؛ چرا که مخاط این قسمت نسبت به اسید حساس است.

آغاز نام نویسی وام دومیلیون تومانی

شرایط نام نویسی وام دومیلیون تومانی صندوق بازنشستگی کشوری
بازنشستگان و موظفین محترم مشترک صندوق بازنشستگی کشوری می توانند از تاریخ 26/ 2 / 1394 لغایت 16 / 3 / 1394 با توجه به شرایط و ضوابط زیر، فرم درخواست وام ضروری تعبیه شده در سایت این صندوق به نشانی www.cspf.ir را تکمیل نموده و برای دریافت وام ضروری ثبت نام کنند. پس از پایان مهلت ثبت نام و در صورت تصویب وام، مبلغ وام به شماره حساب متقاضی نزد بانک صادرات ایران واریز و مراتب با پیام کوتاه (SMS) به اطلاع وی خواهد رسید.

ضوابط و شرایط دریافت وام

1 - اعتبار وام بر اساس تعداد بازنشستگان و موظفین هر استان تعیین می گردد.
2 - اولویت با متقاضیانی است که تاکنون از وام ضروری استفاده ننموده باشند.
3 - مبلغ وام بیست میلیون ریال می باشد و فقط به حساب متقاضی دربانک صادرات که درسیستم احکام درج شده و ازاین حساب حقوق بازنشستگی / وظیفه دریافت می نماید ، واریز خواهد شد.
4 - پرداخت اقساط وام 36 ماهه با کارمزد سالیانه چهار درصد می باشد.
5 - فقط یکی از وراث وظیفه بگیر با توافق سایر وراث وظیفه بگیر می تواند از وام استفاده نماید که درهنگام دریافت وام ، موافقت کتبی از سایر وارث مذکور اخذ خواهد شد . فرم تعهد وراث
6 - لازم به ذکر است تکمیل فرم تعهد وراث برای وظیفه بگیران بیش از یک نفر الزامی است.
7 - درخصوص وراث صغیر و محجور ، اصل حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران درهنگام دریافت وام می بایست ارائه گردد.

تذکر:

  • ذکر شماره دفترکل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه الزامی است.
  • تکمیل فرم، حقی را برای دریافت وام به متقاضی ایجاد نخواهد کرد .
  • چنانچه تعداد متقاضیان (در شرایط برابر) افزون بر میزان مقرر باشد در این صورت از طریق سیستم مکانیزه قرعه کشی و برندگان انتخاب خواهند شد.
  • تسویه حساب قبل از پایان اقساط وام ضروری دریافتی، مشمول مقررات مالی بانک خواهد بود.

بالشت مناسب کدام است ؟

متخصصان سلامت تاکید دارند که برای داشتن خواب راحت و کافی، انتخاب بالشت مناسب یک فاکتور ضروری است.
انتخاب بالشت مناسب و استاندارد به شما کمک می‌کند که مدت‌ طولانی‌تری بخوابید و در حین خواب، احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید.
 
موسسه ملی خواب در آمریکا در همین زمینه چند توصیه بهداشتی دارد و شما را برای انتخاب بالشت مناسب خودتان راهنمایی می‌کند:

برای افرادی که عادت دارند به پشت و در وضعیت طاق‌باز بخوابند، استفاده از بالشتی نسبتا نازک که قسمت پایین آن اندکی ضخیم‌تر است توصیه می‌شود تا به این طریق ساپورت مناسبی برای نگه داشتن گردن در هنگام خواب ایجاد شود.

افرادی که عادت دارند روی شکم یا به اصلاح در وضعیت «دَمَرو» بخوابند بهتر است ناز‌کترین بالشت را برای خود انتخاب کنند تا از وارد آمدن فشار بر ناحیه تحتانی کمر در هنگام خواب تا حد امکان کاسته شود.

همچنین افرادی که بیشتر به پهلو می‌خوابند باید بالشت ضخیمی را انتخاب کنند که حاشیه عریضی دارد تا فضای بین شانه و گوش پُر شود.

علاوه بر موارد فوق، قرار دادن یک بالشت مناسب بین زانوها مانند بالشتک‌های مخصوص ارتوپدی می‌تواند به تسکین کشیدگی و کاهش فشار روی قسمت تحتانی کمر کمک کند.

همچنین توصیه می‌شود بالشتی را که برای خواب شبانه استفاده می‌کنید پس از 18 ماه تعویض نمایید.

نسخه سفید کننده دندان

استفاده از نسخه‌های خانگی مانند مسواک کردن با مخلوط زاج و زردچوبه علاوه بر اینکه ضرر کمتری به دندان ها می‌رساند ، راحت تر و در دسترس ‌تر است.
محمد رضا کمالی پزشک عمومی و کارشناس طب سنتی گفت: نسخه های خانگی و آسان برای سفید شدن و جلا دادن دندان‌ها انواع مختلفی دارد که ساده‌ترین آن له کردن چند عدد توت فرنگی و مالیدن آن قبل از خواب به مدت 5 دقیقه روی دندان‌ها است. 

وی افزود: اگر زردچوبه را با زاج مخلوط کرده و دندان‌ها را با آن مسواک کنیم باعث سفیدی و جلای دندان‌ها خواهد شد. 

کمالی اظهار داشت: در نسخه‌ بعدی این است که 40 گرم پودر مریم گلی را با 40 گرم نمک ید دار مخلوط کرده و چند دقیقه در ظرفی حرارت داده تا کمی به هم بچسبد و پس از سرد شدن آن را بکوبید و روزانه 2 تا 3 بار مسواک را خیس کرده و به این پودر آغشته کرده و به دندان‌ها بمالید. 

وی تصریح کرد: نسخه‌ی بعدی مخلوط 160 گرم پودر نشاسته با 80 گرم پودر دارچین است که با مقداری عرق بادرنجبویه بصورت خمیر در آوریم و پس از غذا دندان ها را با آن مسواک می‌زنیم. 

وی راجع به سفید شدن دندان‌ها با کف دریا گفت: اگر 20 گرم کف دریا را در یک لیوان سرکه ریخته و در ظرف بزرگی بریزیم چون مخلوط این دو تولید گاز می‌کند شستشوی روزانه سه بار با این محلول باعث سفید شدن و جلا دادن به دندان‌ها می‌شود.

تغذیه بهاری

در فصل بهار، مصرف غذاهای با طبع سرد مانند ماهی، لبنیات و استفاده از عرقیات و سبزیجات بهاری، بهترین تغذیه‌ برای سالم ماندن از کبد است.
جواد کرمعلی پزشک عمومی گفت: در فصل بهار، مزاج رو به تعادل پیش می‌رود بنابراین نیاز کبد به غذاهای سبک و غذاهای سردی بخش و عرقیات و سبزیجات بهاری احساس می‌شود. 

وی افزود: غذاهای سرد جلا دهنده‌ی کبد بوده و سموم را از طریق افزایش مدفوع و ادرار دفع کرده و چربی، قند و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و از همه مهم‌تر اثرات رنج آور گرمی خوراکی را خنثی می‌کند. 

وی اظهار داشت: از جمله غذاهای سردی بخش انواع ماهی‌ها، لبنیات، خوارک‌ها و خورشت‌های سبزی‌دار، انواع سالاد و بخصوص آش را می‌توان نام برد. 

کرمعلی خاطر نشان کرد: مصرف سبزیجات برگ سبز، جوانه‌ها و همچنین نخود، لوبیا، بادمجان، کلم، کرفس، کاهو و سبزیجات کوهی و عرقیاتی همچون کاسنی و شاتره شست‌وشو دهنده کبد و تصفیه کننده خون است.

کتاب الکترونیکی امام کاظم (ع)

به مناسبت بیست و پنجم رجب و شهادت امام هفتم شیعیان، حضرت موسی بن جعفر (ع) کتاب "امام کاظم علیه السلام از دیدگاه اهل سنت" را به شما محبان اهل بیت (ع) معرفی می کنیم.
  به مناسبت بیست و پنجم رجب و شهادت امام هفتم شیعیان، حضرت موسی بن جعفر (ع) کتاب "امام کاظم علیه السلام از دیدگاه اهل سنت" را به شما محبان اهل بیت (ع) معرفی می کنیم. این کتاب الکترونیک توسط علی اصغر قربانی به تألیف رسیده و در سال 1385 چاپ و منتشر شده است.

تبارشناسی امام موسی کاظم؛ نقش نگین انگشتری؛ امام موسی کاظم از نگاه دانشمندان اهل سنت؛ رهایی امام از زندان مهدی عباسی؛ رهایی از زندان هارون؛ مناظره های امام با هارون پیرامون خویشاوندی با پیامبر اعظم؛ نیرنگ هارون در شهادت امام؛ رنج نامه امام کاظم؛ جایگاه علمی امام موسی کاظم؛ پیش گویی های امام کاظم؛ چگونگی شهادت؛ آرامگاه امام کاظم و باب الحوائج بودن امام کاظم (ع) از جمله موضوعاتی بوده که در این کتاب الکترونیک به آن ها پرداخته شده است.

100 قدم بعد از شام

قدم پیاده روی بعد از شام چه فوایدی دارد؟

پیاده روی از ترش کردن معده جلوگیری میکند.

اگر عادت دارید بعد از شام جلوی تلویزیون یا کامپیوتر بنشینید، بهتر است آن را با یک عادت درست جایگزین کنید و ۱۵ دقیقه قدم بزنید. کارشناسان عقیده دارند، دست کم ۱۰۰ قدم پیاده روی بعد از شام وضعیت سلامت عمومی تان را بهتر می کند که شامل هضم بهتر غذا، سوزاندن کالری، کنترل بهتر قند خون و تری گلیسرید در بدن می شود.

کمک به گوارشفرایند هضم غذا سریعا” بعد از خوردن شروع می شود و شیره و آنزیم های معده که مسئول گوارش هستند در همین زمان فعال می شوند. اگر فرد پس از خوردن شام قدم بزند، فرایند ترشح آنزیم ها برای هضم بهتر بیشتر خواهد شد. در نتیجه از بسیاری از بیماری ها و مشکلات شکمی مانند ترش کردن معده یا بد هضمی که اغلب افراد از آن شاکی هستند، جلوگیری می شود.
 
تقویت متابولیسمبه غیر از الگوی خورد و خوراک و کالری دریافتی داشتن فعالیت بدنی و تحرک یکی از عوامل اصلی تقویت متابولیسم می باشد. از این رو توصیه می شود بعد از خوردن شام پیاده روی کنید تا فرایند سوخت و ساز در بدن تان بیشتر شده و عملکرد سایر اعضای بدن تقویت شود.
 
کمک به خوابعادت رفتن به رختخواب بعد از خوردن شام بدون شک برای سلامت تان خوب نیست. چند دقیقه قدم زدن تاثیرات شگفت انگیزی در بر دارد. این قدم زدن نه تنها گردش خون در بدن را بهتر می کند بلکه استرس را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل کسانی که بعد از شام تقریبا” 100 قدم راه می روند، خواب شبانه خوب و لذت بخشی دارند.
 
تقویت گردش خون۱۵ دقیقه قدم زدن بعد از شام غیر از اینکه میزان چربی خون یعنی تری گلیسیرید و کلسترول را پایین می آورد، به سیستم گردش خون و خون رسانی در کل بدن کمک می کند. دلیلش هم این است که راه رفتن اکسیژن رسانی به قلب را بهتر کرده و در نتیجه گردش خون بهتری خواهید داشت.
 
کنترل میزان قند خوناشخاصی که از دیابت نوع دوم رنج می برند می توانند از فواید پیاده روی بعد از شام بهره ببرند. بعد از خوردن شام میزان قند خون به خاطر خرد کردن اجزای مواد خورده شده بالا می رود، اما وقتی بعد از شام راه می روید، بدن بطور فیزیکی فعال شده و گلوکز بیشتری از خون را مصرف می کند بنابراین میزان قند خون تنظیم می شود.
 
کمک به کاهش وزنپیاده روی ۱۵ دقیقه ای بعد از شام نه تنها یکی از ضروریات زندگی سالم است بلکه نقش مهمی در کاهش وزن دارد و یکی از مفید ترین و ساده ترین شیوه های داشتن وزن متعادل می باشد، چون به غیر از سوزاندن کالری سلامت عمومی بدن را تقویت می کند.

7 قانون فرار از پیری

اگر چه ما نمی توانیم با پیری مبارزه کنیم اما می توانیم با رعایت نکاتی جوان تر به نظر آییم.
به گزارش پارسینه؛ اگر چه ما نمی توانیم با پیری مبارزه کنیم اما می توانیم با رعایت نکاتی جوان تر به نظر آییم. تغذیه مناسب و ورزش از جمله عواملی است که بر زیبایی ما تاثیر می گذارد. خانم ها معمولا ندانسته اشتباهات زیادی مرتکب می شوند که آنها را مسن تر از آنچه هستند، نشان می دهد. آنها وعده های غذایی خود را حذف می کنند، در مصرف هله هوله زیاده روی می کنند، به اندازه کافی نمی خوابند و آب زیاد نمی نوشند. اگر شما نیز این اشتباهات رایج را انجام می دهید، بار دیگر درباره سبک زندگی خود بیاندیشید و این مواردی را که در ادامه به آن اشاره شده، رعایت کنید.
 
فرار از پیری زود رس با 7 قانون

1.    عادات بد خود را کنار بگذارید

نوشیدن الکل و سیگار کشیدن بر زیبایی شما تاثیر منفی می گذارد. تحقیقات زیادی نشان داده که سیگار کشیدن یکی از مهمترین عواملی است که بر پیری زودرس تاثیر می گذارد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز سیگار می کشند، منتظر کم آبی بدن، پیری زودرس، کمبود کلاژن و سرخی پوست تان باشید. از عادات بدی که به پوست تان آسیب می رساند، دوری کنید. در این صورت بدن و پوست تان از شما تشکر خواهند کرد.

2.    مراقب گردن، شانه و دست هایتان باشید

شاید صورت افراد سن شان را از آنچه هستند، کمتر نشان دهد اما گردن، شانه و دست ها سن دقیق را لو می دهند. بنابراین ضروری است از این نقاط بدن تان به خوبی مراقبت کنید. گردن، شانه و دست هایتان را هر شب قبل از خواب با لوسیون بدن ماساژ دهید و صورت تان را هر روز با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

3.    زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید

ما نمی گوییم اصلا در معرض آفتاب قرار نگیرید. شما باید هر روز ساعاتی را زیر آفتاب بگذرانید تا بدن تان ویتامین دی لازم را دریافت کند، اما قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب موجب پیری زودرس و چین و چروک یا حتی سرطان پوست می شود. زمان هایی که مجبور به این کار هستید، از کرم ضد آفتاب یا کلاه استفاده کنید.

4.    از مالیدن پوست تان خودداری کنید

سعی کنید برای جلوگیری از پیری زودرس از لمس صورت و گردن خودداری کنید. چشم هایتان را مدام نمالید زیرا پوست اطراف آن حساس است و زود چروک می شود. اگر هم از کرم دور چشم استفاده می کنید، از مالیدن زیاد آن بپرهیزید.

5.    صورت خود را 2 بار در روز بشویید

شاید صبح ها گاهی آنقدر خواب آلود و شب ها آنقدر خسته باشید که حوصله شستن آرایش صورت خود را نداشته باشید اما این را بدانید که این یکی از بدترین عاداتی است که منجر به پیری زودرس می شود. شستن صورت تنها چند دقیقه زمان شما را می گیرد بنابراین بهانه ها را رها کنید و این کار را هر روز و هر شب تکرار کنید. این کار نه تنها از پیری زودرس که از آکنه هم جلوگیری می کند.

6.    به مقدار کافی بخوابید

خواب بیش از 8 ساعت یا کمتر از 6 ساعت، به پوست تان آسیب می رساند. بدن شما برای دریافت انرژی دوباره به 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز، احتیاج دارد. یکی از مهمترین کارها برای جلوگیری از پیری زودرس، خوابیدن به مدت 8 ساعت است. این را هم فراموش نکنید که ساعت خواب نیز اهمیت زیادی دارد. شما باید قبل از ساعت 11 شب به تختخواب خود روید. خواب پس از ساعت 12 شب، حتی اگر 8 ساعت باشد، منجر به پیری زودرس می شود. بیشترین فایده خواب بین ساعت 10 تا 2 بامداد است. مراقب نحوه خوابیدن خود نیز باشید. به جای به پهلو خوابیدن، طاق باز بخوابید.

7.    آنتی اکسیدان بیشتری دریافت کنید

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان را به رژیم غذایی خود راه دهید. آنتی اکسیدان با رادیکال های آزادی که به پوست آسیب می رسانند، مبارزه می کند و چین و چروک ها را از بین می برد. بهترین مواد سرشار از آنتی اکسیدان توت، لوبیا، شکلات تلخ، سیب، آرتیشو، هویج، انگور قرمز، گردو و آلو است.

فرار از پیری زودرس کار ساده ای نیست. تعدادی از خانم ها به دلیل عادات بد، در سن 20 سالگی دچار پیری زودرس می شوند. بنابراین از همین ابتدا میوه و سبزیجات بیشتری را به رژیم غذایی خود راه دهید، آب زیاد بنوشید، به مقدار خوابی بخوابید و استرس را از خود دور کنید تا جوان تر و زیباتر به نظر آیید.  قوانین بالا نیز به شما در این راه کمک می کند. راز زیبایی شما چیست؟

دیدمنفی و خستگی

یک روانشناس گفت: دیدگاه منفی به زندگی منجر به خستگی مفرط می‌شود.
آرش میراب زاده روانشناس : با بیان اینکه خستگی مفرط می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد افزود: بیماریهای جسمانی از مهمترین عللی است که می‌تواند به صورت خستگی تظاهر کنند یکی از شایع‌ترین علامتهای اختلال افسردگی در حیطه روانپزشکی نیز احساس خستگی مفرط است.

وی در ادامه افزود: فرد به هنگام افسردگی بی‌حالی و بی‌انرژی شده و همانطور که احساس ناراحتیب در خلق می‌کند در دستگاه‌های بدنی خود نیز این احساس ضعف وبی‌حالی وجود دارد.

میراب زاده تصریح کرد: در صورتیکه که دیدگاه فرد نسبت به زندگی منفی باشد منجر به خستگی مفرط در او می‌شود.

این روان‌شناس عنوان کرد: زمانی که احساس ذهنی فرد غمگین، ناراحت و خسته باشد ضعف بدنی نیز پیدا می‌کند و این عواملی به دلیل تغییرات بیولوژی بدن به واسطه‌های شیمیایی مغز است.

وی در پایان گفت: از دیگر نشانه‌های و علائم خستگی می‌تواند کمبود اشتها و کم خوابی باشد که با تشخیص علت عارضه درمان خستگی مفرط انجام می‌شود.

عوارض لاک ناخن

ناخن عضوی است که نه تنها نقش حفاظت از بافت نوک انگشتان را به عهده دارد بلکه بر زیبایی دست‌ها نیز می‌‌افزاید.
عوارض استفاده از لاک ناخنناخن‌‌های شما متشکل از سلول‌های اپیدرمی است که به‌صورت مجموعه‌‌ای سخت و محکم روی هم قرار گرفته‌اند. (همان سلول‌‌های اپیدمی که پوست صورت شما را نیز تشکیل می‌‌دهند). سلول‌‌های ناخن ها به ظاهر مرده و با یک پوشش پروتئینی به نام کراتین احاطه شده‌اند.
ناخن عضوی است که نه تنها نقش حفاظت از بافت نوک انگشتان را به عهده دارد بلکه بر زیبایی دست‌ها نیز می‌‌افزاید. از سویی دیگرعوامل زیادی هم سلامت و زیبایی ناخن ها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند. عوامل محیطی، بیماری‌ها، تغذیه ، باکتری‌‌ها و قارچ‌ها می‌‌توانند روی ظاهر ناخن ها اثر بگذارند.
به همین دلیل می‌‌توان گفت ناخن‌‌های هر فردی نشان دهنده سلامت اوست. زیبایی ظاهری ناخن‌‌ها و استفاده از محصولات آرایشی آن مساله جدیدی نیست بلکه به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در کشور چین باز می‌‌گردد.
چینیان قدیم در ترکیب رنگ ناخن‌‌ها از ترکیباتی طبیعی همچون: سفیده تخم مرغ، موم زنبور عسل، رنگ سبزیجات و ژلاتین استفاده می‌‌کردند. در مصر باستان، بنا به طبقه اجتماعی، رنگ لاک‌‌های مورد استفاده نیز متفاوت بوده است.
طبقات اجتماعی پایین‌‌تر از رنگ‌‌های کمرنگ و تقریبا بی رنگ و طبقات مرفه‌‌تر از رنگ قرمز برای تزئین ناخن‌‌های خود بهره می‌‌گرفتند. وقتی صحبت از لاک و لاک زدن و خریدن لاک می‌‌شود اولین چیزی که به آن فکر می‌‌کنیم رنگ لاک است. ‌‌اینکه مات است یا براق، غلیظ است یا رقیق برای ما مهم است.
قیمت و شرکت سازنده لاک ناخن هم جای خود دارد. مسلما به آن هم توجه می‌‌کنیم. غافل از‌‌اینکه اصلا شاید ندانیم مواد سازنده ‌‌این لاک چیست و آیا درآن موادی وجود دارند که برای سلامت ما مضر باشند؟

لاک ناخن و ترکیبات آن
ترکیب لاک ناخن سرطانزا شناخته شده است و باعث تغییراتی در هورمون‌ها، مشکلات تیروئیدی و بارداری بخصوص در پسرها می‌‌شود. فرمالدئید یک ماده شیمیایی است که برای نگهداری اجساد از آن استفاده می‌‌شود و به عنوان ماده نگهدارنده در ترکیب لاک ناخن به کار برده می‌‌شود.
‌‌این ماده نیز سرطانزا شناخته شده است و تماس پوست با‌‌ این ماده باعث واکنش‌‌های آلرژیک می‌‌شود. خشکی و آسیب به ناخن‌‌ها از عوارض استفاده از آن گزارش شده است.
تولوئن یکی از حلال‌‌های موجود در لاک ناخن است که باعث یکنواختی لاک می‌‌شود. ‌‌این ترکیب یک ماده آلی فرار است که استنشاق آن باعث سوزش چشم‌‌ها، ریه‌‌ها و گلو شده و روی سیستم اعصاب مرکزی عصبی تاثیر می‌‌گذارد. آسیب‌‌های باروری و سرگیجه نیز از اثرات آن گزارش شده است.

لاک‌‌های ناخن خوب کدامند؟

با توجه به مطالب ارائه شده سعی کنید لاک ناخن هایی را انتخاب نمایید که عاری از سه ماده سمی فوق‌الذکر باشند. برخی لاک‌‌ها حتی نه تنها حاوی‌‌این مواد نیستند بلکه شامل ویتامین، روغن درخت چای، پروتئین گندم و مواد ضد قارچی نیز هستند. مصرف ‌‌این نوع لاک‌‌ها به بقیه ارجحیت دارد.
اما باز هم لاک نزدن بهتر از استفاده از‌‌ این فرآورده‌‌هاست. معمولا برچسب‌‌های روی لاک ناخن ها حاکی از ترکیبات شیمیایی و محتویات درون آنهاست و مواد به کار برده شده در ترکیب آنها را به مصرف کنندگان نشان می‌دهد.
گرچه کارشناسان پس از بررسی‌‌های فراوان به‌‌این نتیجه رسیدند که همه لاک‌‌های موجود در بازار منطبق با برچسب خود نمی باشند و حتی مواردی هم دیده شده که علیرغم وجود برچسب‌‌های عاری از مواد سمی، لاک ناخن حاوی مقادیر بالایی از مواد شیمیایی سمی بوده است و یا بر عکس آن.
فرمول لاک‌‌ ناخن های سالم طوری طراحی شده که علاوه بر زیبایی باعث رشد بهتر و استحکام ناخن‌‌ها می‌‌شوند و عاری از سه ماده سمی هستند. یک دسته از ‌‌این لاک‌ها بر پایه آب ساخته شده و دیر خشک شدن از عیوب آنهاست.
مواد برخی از لاک‌‌ ناخن ها حاوی پروتئین سویا، کلاژن و ویتامین B5 به منظور رشد بهتر و جلوگیری از خش دار شدن ناخن‌‌ها هستند. ‌‌این دسته لاک‌ها معمولا بی‌رنگ بوده و زیر لاک ناخن‌‌های رنگی استفاده می‌‌شوند.
کارشناسان بیشتر نگران وجود فرمالدئید، تولوئن و دیبوتیل فتالات در لاک‌‌ها هستند و توصیه می‌‌کنند قبل از خرید لاک‌‌ ناخن ها برای اطمینان بیشتر بروشور مربوطه یا برچسب روی آن را مطالعه فرمائید.

زرد شدن و لک دار شدن ناخن‌‌ها
رنگ‌‌ها و مواد شیمیایی استفاده شده در لاک‌‌ ناخن بخصوص لاک‌‌های تیره رنگ‌تر، در اثر استفاده طولانی مدت باعث زرد شدن ناخن‌‌ها می‌‌شوند. بهترین راه برای ‌‌اینکه دچار‌‌ این حالت نشویم‌‌ این است که قبل از لاک زدن از یک پوشش پایه‌‌ای بدون رنگ استفاده نماییم.
زرد شدن ناخن‌ها درا ثر استفاده از لاک‌‌ ناخن به دلیل جذب پیگمان‌های موجود در رنگ لاک‌‌ها است. بعنوان مثال اکسید‌‌های آهن و سایر رنگدانه‌‌ها در لاک ناخن قرمز می‌‌توانند باعث ‌‌ایجاد لکه‌‌هایی در ناخن شوند.
گاهی اوقات نیز بر اثر استفاده مکرر و طولانی مدت از لاک‌‌ ناخن و پاک کننده‌‌ها، آن لکه‌‌هایی سفید رنگ بر روی ناخن‌‌ها بخصوص ناخن‌‌های پا پدیدار می‌‌شوند که می‌‌تواند نتیجه واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در آنها باشد و عدم استفاده از‌‌ لاک‌‌ ناخن  منجر به رفع آن می‌‌گردد.
این واکنش‌‌های حساسیتی به لاک ناخن می‌‌تواند به شکل قرمزی، خارش، سوختگی و حساس شدن پوست در اطراف ناخن هم خود را نشان دهد و یا حتی با دست زدن به دیگر بخش‌‌های صورت وبدن‌‌این حساسیت به آن مناطق نیز کشیده شود.
عده زیادی از خانم‌‌ها به فرمالدئید به کار رفته درلاک‌‌ ناخن ها حساسیت نشان می‌‌دهند. بهتر است برای پیشگیری از بروز علائم آلرژی، از محصولات فاقد فرمالدئید استفاده نمایید و طوری لاک بزنید که لاک روی منطقه پایین ناخن را نپوشاند.

توصیه‌‌هایی از متخصصان

۱-استفاده از لاک ناخن برای کودکان توصیه نمی‌شود چون ممکن است کودکان با به دهان بردن دست‌شان و جویدن ناخن و لاک روی آن، دچار مسمومیت شوند.
۲- لاک‌‌ها نه تنها می‌‌توانند برای ما مضر باشند بلکه به محیط زیست ما هم آسیب می‌‌رسانند. به عنوان مثال پس از پاک کردن لاک‌‌ ناخن با یک پنبه آغشته به مواد لاک پاک کن آن را به سطل آشغالی می‌‌اندازیم که دوباره به محیط زیست ما باز می‌‌گردد.
آیا می‌‌توانید تصور کنید سالانه چندین میلیون پنبه آغشته به لاک‌‌ ناخن و یا شیشه‌‌های لاک که حاوی مواد سمی است به محیط زیست ما باز می‌‌گردد. پس بطری‌‌های حاوی لاک یا ته مانده‌‌های آنها را هرگز درون سطل آشغال مخلوط با دیگر زباله‌‌ها رها نکنید بلکه آن را در زباله‌‌های سمی مخصوص بیندازید.
۳- در زمستان‌ها بهتر است به ناخن‌‌های خود استراحتی بدهید و آن‌‌ها و ار لاک‌‌ ناخن استفاده نکنید به آنها شانسی دوباره برای زیبا شدن بدهید.درست است مدتی لاک نزنید. نه لاک نه هیچ پوشش دیگری اعم از برق ناخن یا محصولاتی به عناوین مختلف تقویت کننده و…که در آرایشگاه‌‌ها عرضه می‌‌شوند.
۴- بطری‌‌های لاک خود را در دمای اتاق و جای خشک دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
۵- لاک‌‌ها را در دسترس کودکان قرار ندهید.

لاک پاک کن‌‌ها

پاک کننده‌‌های لاک‌‌ ناخن هم می‌‌توانند به ناخن‌‌های شما آسیب برسانند. لاک پاک‌کن‌‌ها عموما حاوی استون می‌‌باشند، ماده‌‌ای که پلاستیک را هم در خود حل می‌‌کند چه برسد به ناخن شما.
بسیاری از شما وقتی لاک خود را پاک می‌‌کنید روی ناخن‌‌های خود لکه‌‌های سفید رنگ خشکی را می‌‌بینید یا گاهی اوقات ناخن‌‌هایتان بعد از استفاده از‌‌این لاک پاک‌کن‌‌ها پوسته پوسته می‌‌شوند.
نگران نباشید ‌‌این لکه‌‌ها قارچ نیست بلکه اثرات ظاهری آسیبی است که‌‌ این محصولات به ناخن شما وارد آورده‌اند. لاک پاک‌کن‌‌ها براساس برند شرکت سازنده، حاوی مواد مختلفی می‌‌توانند باشند. اما معمولا مواد اصلی تشکیل دهنده آنها‌، استون، اتیل استات و یا بوتیل استات، و‌‌ایزو پروپیل الکل است.
این ترکیبات بسیار قابل اشتعال که بوی خاص شیمیایی مخصوصی هم می‌‌دهند باعث خشکی پوست اطراف ناخن و خشکی و شکنندگی ناخن‌‌ها ودر اثر تماس دست با صورت، خارش و التهاب چشم می‌شوند.
برخی از لاک پاک کن‌‌ها فاقد استون هستند، اما ‌‌این به آن معنا نیست که آن محصول فاقد اثرات جانبی است. در بعضی از آنها به جای استون از متیل استات استفاده شده است که از استون هم خطرناک ترمی باشد. بعد از استفاده از لاک پاک‌کن‌‌ها سعی کنید از لوسیون‌‌های نرم کننده یا روغن‌‌هایی استفاده کنید تا ناخن‌تان خشک نشود.
البته جدیداً به منظور جلوگیری از خشکی و شکنندگی ناخن‌‌ها به لاک پاک‌کن‌‌ها نرم کننده‌‌هایی مانند روغن کرچک، استیل پالمیتات یا لانولین اضافه می‌‌کنند. برندهای برتر هم ترکیباتی چون ویتامین‌‌ E، روغن هسته انگور، روغن درخت چای و اسطوخودوس، پروتئین گندم، مواد ضد قارچی و برخی ویتامین‌‌ها را به محصولات خود می‌‌افزایند.
برخی محصولات پاک کننده لاک ناخن با ترکیبات طبیعی نیز اخیرا وارد بازار شده‌اند که از روغن سویا و ذرت ساخته شده‌اند اما دیرتر از پاک کننده‌‌های معمولی عمل می‌‌کنند. بیشتر متخصصان بر‌‌این عقیده اند که استفاده از لاک پاک کن‌‌ها را به یکبار در هفته محدود نمایید چرا که حاوی موادی هستند که باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌‌ها می‌‌شوند.

دمنوش شفا

دمنوش گیاهی ضد درد،چای ضد درد هر نوع دردی را شفا می‌دهد.
این چای علاوه بر اینکه بدن را هیدراته می کند یک چای ضد درد هم هست کلا درد بدن را از بین می‌برد.
اگر اغلب دچار بدن درد می شود، سعی کنید این چای را بنوشید، زیرا حاوی یک سری از مواد دارویی است.

مواد لازم:
2 فنجان آب
2 قاشق چای خوری چای سیاه و سفید
زنجبیل رنده شده کمی
2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
½ فنجان شیر بادام
عسل 1 قاشق چای خوری

طرزتهیه:
1. زنجبیل و دارچین را در آب به مدت 10 دقیقه بپزید
2. چای سیاه و سفید را ریخته به مدت 2 دقیقه دیگر می‌جوشانیم.
3. یک لیوان شیر بادام و کمی عسل بریزید

خواص کاهو

ویتامین‌های موجود در کاهو برای درمان بی‌خوابی، تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن و کننترل فشار خون بسیار موثر است.
تقوایی از متخصصان گوارش با بیان اینکه کاهو سرشار از ویتامین های K , Aبتا کاروتن و فلانوئید است گفت: این ویتامین های موجود شادابی پوست و تقویت بینایی می شود و ، بیماری دهان و ریه جلوگیری می کند موجب افزایش تراکم استخوان و از بیماری آلزایمر جلو گیری می کند.

تقوایی با اشاره به اینکه کاهو حاوی آهن و اسید فولیک است افزود : سبب افزایش گلبول قرمز خون و برای درمان کم خونی می شوند و سلولز و فیبر موجو د در کاهو برای جلوگیری از یبوست استفاده می شود .

وی لکتوکاریوم موجود در کاهو برای درمان بی خوابی مفید است تصریح کرد :کاهو دارایی منگنز است و برای تقویت و جلوگیری ریزش مو و سفید شدن استفاده می گردد.
این متخصص گوارش بیان کرد : ویتامین C موجود در کاهو موجب تقویت ایمنی بدن و از عفونت جلوگیری می کند.

تقوایی با اشاره به اینکه کاهو داری مواد معدنی آهن ، منیزیم ،مس ، کلسیم و پتاسیم است ، گفت : پتاسیم باعت کنترل فشار خون و سلامت قلب می گردد.

وی، خاطر نشان کرد برگ های سبز کاهو ارزش غذایی بهتری دارند .

آب بنوشید

طبق مطالعات جدید دانشمندان، آب عنصری است که باعث بازسازی و احیای سلول‌های مرده پوست می‌شود و چین و چروک را از بین می‌برد.
محمدرضا کمالی پزشک عمومی و کارشناس طب سنتی گفت: نوشیدن ‌آب در زیبایی پوست نقش مهمی دارد، زیرا باعث بهبود تیرگی های پوست دور چشم و کاهش جوش‌های صورت می‌شود.

وی با بیان اینکه آب را می‌توان به طور خالص و یا در ترکیب مواد غذایی مصرف کرد، تصریح کرد: آب همراه با مواد غذایی بیشتر در ویتامین‌های محلول در آب و املاح موادغذایی است.

وی گفت: میزان ‌آب موجود در موادغذایی متفاوت است و  به طور مثال شیر دارای 87 درصد، تخم مرغ دارای 74 درصد، گوشت دارای 70 درصد، میوه‌ها دارای 85 درصد و نان دارای 40 درصد آب است.

این متخصص با بیان اینکه‌ آب 65 درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد، گفت: آب زردی پوست را از بین می برد، بنابراین افراد بهتر است آب سرد بنوشند.

کمالی تاکید کرد: طبق مطالعات جدید دانشمندان، آب باعث بازسازی و احیای سلول‌های مرده پوست می‌شود و نقش مهمی در از بین بردن چین و چروک صورت دارد.

وی تاکید کرد: نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز برای زیبایی پوست صورت و جلوگیری از چین و چروک است.

غذاهای آرام بخش

آشنایی با مواد غذایی آرامش‌دهنده اعصاب


موز، کرفس، سیب‌زمینی شیرین و ... از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند برای شما آرامش را به ارمغان آورند.

اضطراب، استرس و تنش‌های گوناگون عصبی و روانی جزئی از زندگی این روزهای بسیاری از افراد شده است که گاهی ممکن است برای آرام کردن روح و جسم خود حتی به مصرف بسیاری از داروها و مواد شیمیایی پناه آورند؛ اما جالب است بدانید که در اطراف ما مواد غذایی فراوانی وجود دارند که می‌توانند آرامشی طبیعی و دلپذیر را برای شما به همراه آورند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با چند ماده غذایی برای آرامش بخشیدن به اعصاب خود آشنا سازیم.

مخلوط میوه‌ها

میوه‌ها، تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می‌کنند. سروتونین هورمون اصلی برای آرام بخشی است. میوه‌هایی چون موز، پرتقال، انبه، آناناس، سیب، انگور، توت‌ها و ... سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند. هر زمان احساس تنش و ناراحتی کردید. یک پیش‌دستی میوه میل کنید تا روح، ذهن و بدنتان به آرامش برسد.

موز، میوه‌ای شادی‌آورموز

بسیاری از ورزشکاران بعد از یک رقابت سخت موز مصرف می‌کنند. این میوه سرشار از پتاسیم است. پتاسیم الکترولیتی است که به بدن کمک می‌کند تا هیدراته بماند. موز همچنین سرشار از منیزیم، ویتامین B6 و سایر مواد مغذی است، به همین علت باعث ایجاد شادی و آرامش درون بدن می‌شود. موز به علت داشتن مقادیر فراوانی اسیدآمینه تریپتوفان که در بدن به سروتونین و ملاتونین تبدیل می‌شود، اهمیت دارد. این دو هورمون خلق‌وخو و زمان خواب را تنظیم می‌کنند و نیز باعث بهبود استرس می‌شوند.

سیب‌زمینی شیرین، کنترل‌کننده فشارخون

سیب‌زمینی شیرین از کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B و ... تشکیل شده است. به همین علت سیب‌زمینی شیرین سیستم عصبی شما را آرام می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و فشارخون را کنترل می‌نماید.

کرفس، سبزی آرام‌بخش

کرفس به‌عنوان یک پادزهر استرس است و برای افرادی که از تنش‌های عصبی رنج می‌برند مناسب می‌باشد. متخصصان تغذیه عقیده دارند مصرف روزانه کرفس برای کاهش فشارخون بالا موثر است. کاهش فشارخون باعث القای احساس آرامش می‌شود.

سوپ سبزیجات، گرم و دلنشین

سوپ یکی از بهترین گزینه‌ها برای آرام کردن سیستم عصبی است. سوپ به بدن کمک می‌کند تا از شر میکروب‌ها، عفونت‌ها و اجسام ریزی که برای بدن مضر هستند، رهایی یابد. سوپ سبزیجاتی که دارای گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، هویج، سیر، کرفس و اسفناج است؛ می‌تواند آرامش را برایتان به همراه آورد.

مغزها و دانه‌های روغنیآجیل

انواع مغزها و دانه‌های روغنی مانند پسته، بادام، فندق، گردو، تخمه آفتابگردان، تخمه‌کدو، تخمه هندوانه، کنجد، شاهدانه و ... سرشار از منیزیم، سلنیم، روی، آهن، ویتامین E و B کمپلکس هستند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی به مغز کمک می‌کنند تا به آرامش برسد.

بادام برزیلی، آرام‌کننده سیستم عصبی

طبیعی‌ترین منبع سلنیوم، بادام برزیلی می‌باشد که برای آرام کردن سیستم عصبی مناسب است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، خوردن سه عدد بادام برزیلی به‌صورت روزانه طی 3 ماه می‌تواند به‌صورت چشمگیری خلق‌وخو را بهبود بخشد، احساس آرامش را در فرد تقویت کند، اضطراب را کاهش دهد و سطح انرژی را بیفزاید.

رازک، مبارزه با اضطراب

رازک گیاه دارویی است که خواص فراوانی دارد. برگ‌های رازک مواد شیمیایی به نام اتانولیک اسید و دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند، این عوامل باعث خواب‌آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد. در نتیجه رازک گیاهی بی‌نظیر برای تسکین اضطراب است و باعث ایجاد آرامش و خواب می‌شود.

رازک برای تسکین عصبانیت، بی‌قراری و بی‌خوابی کاربرد گسترده‌ای دارد. در نتیجه رازک را می‌توان به‌عنوان یکی از قوی‌ترین گیاهان برای آرامش اعصاب معرفی کرد.

سیر و پیری

مصرف سیر پیری را به تاخیر می‌اندازد

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف سیر روند پیری را کند و از ابتلای مغز به بیماری پیشگیری می‌کند.

محققان دانشگاه میسوری آمریکا در یک مطالعه متوجه شدند که سیر می‌تواند به روش‌های بسیاری موجب سالم نگاه داشتن انسان‌ها شود.

آنها متوجه شدند که سیر دارای یک ماده مغذی است که از پیر و بیمار شدن مغز پیشگیری می‌کند.

در این مطالعه محققان محور توجه خود را بر روی یک کربوهیدرات مشتق از سیر به نام FruArg متمرکز کردند و نقش آن را در واکنش‌های محافظتی بررسی کردند.

محققان توانایی این ماده غذایی را بر مهار و حتی برعکس کردن آسیب سلول مغزی ناشی از استرس‌های محیطی بررسی کردند.

استرس‌های محیطی می‌تواند شامل روند پیری، سیگار کشیدن، آلودگی هوا، آسیب مغزی و یا مصرف بیش از حد الکل باشد.

نتایج این مطالعه نشان داد که سیر نه تنها روند پیری را کند می‌‎کند بلکه می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های عصبی مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و پارکینسون پیشگیری کند.

محققان دانشگاه میسوری متوجه شدند که وجود این کربوهیدرات در سیر عامل این فواید است.

زوزانگ گو استادیار پاتولوژی و آناتومی در دانشکده پزشکی میسوری که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، می‌گوید: سیر یکی از مکمل‌های غذایی پر مصرف است.

بیشتر مردم سیر را به دلیل برخورداری از مولفه‌های محتوی سولفور که منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان است، یک ماده غذایی مفید در نظر می‌گیرند.

محققان قصد دارند در آینده اثرات FruArg را بر سایر سلول‌های بدن که با ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان مرتبط هستند، مطالعه کنند.

رژیم غذایی دش

کاهش فعالیت های فیزیکی در طول وز، تغییر نوع خوراک و افزایش پشت میزنشینی، باعث شده چاقی و...بسیاری از ما را رنج دهند .یکی از راه های رهایی از این مشکل، اصلاح الگوهای تغذیه ای و پیروی از رژیم های غذایی سالم تر (مانندن رژیم DASH) است.
دکتر لیلا آزادبخت: یکی از بزرترین مشکلاتی که امروزه با آن مواجهیم، افزایش نرخ ابتلا به بیماری های غیرواگیر به دلیل تغییر شیوه زندگی است. کاهش فعالیت های فیزیکی در طول وز، تغییر نوع خوراک و افزایش پشت میزنشینی، باعث شده چاقی، اضافه وزن و بیماری های غیرواگیری مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، چربی خون بالا، سرطان ها و ناراحتی های قلبی و عروقی، بسیاری از ما را رنج دهند و آمار مرگ و میرها را بالا ببرند. یکی از راه های رهایی از این مشکل، اصلاح الگوهای تغذیه ای و پیروی از رژیم های غذایی سالم تر (مانندن رژیم DASH) است.

بیشتر ما می دانیم رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین انواع رژیم غذایی در سراسر دنیا محسوب می شود که به دلیل استفاده فراوان از غذاهای دریایی و روغن های گیاهی سالم تری مانند روغن زیتون توانسته است نرخ مرگ و میر را در بین طرفداران خود کاهش دهد و طول عمر همراه با سلامت را برای آنها به ارمغان بیاورد.
کاهش فشار خون با رژیم «دش»
یکی دیگر از رژیم های غذایی سالم که از سال 1995 در دنیا مطرح و در کشورهایی مانند ایران کمتر به آن پرداخته شد، رژیم دَش یا رژیبمی با رویکردهایی است که برای کاهش سطح فشار خون تنظیم می شود. بسیاری از متخصصان بر این باورند که رژیم دش هم به اندازه رژیم مدیترانه ای سالم است و پیروی از آن علاوه بر کاهش نرخ ابتلا به بیماری های غیرواگیر، می تواند شانس مرگ و میر را به دلیل ابتلا به این بیماری ها کاهش دهد.

ویژگی های رژیم دَش

رژیم غذایی دش، مانند هر رژیم غذایی دیگری انواع گروه های غذایی را با کمی تغییر در نوع مصرف دربر می گیرد. در رژیم دش، مصرف میوه و سبزی های تازه، استفاده از غلات کامل مانند نان های سبوس دار یا برنج و ماکارونی قهوه ای و لبنیات کم چرب و بدون چربی افزایش می یابد.

یکی از مهمترین رویکردهای این رژیم غذایی برای کاهش سطح کلسترول خون توصیه به مصرف بیشتر گوشت سفید به جای گوشت های قرمز است. از طرف دیگر در رژیم دش، باید سطح بالاتری از کلسیم، پتاسیم و فسفر با گنجاندن مغزها و دانه های خام در برنامه غذایی روزانه مصرف و دریافت سدیم روزانه با پایین آوردن مقدار نمک مصرفی، کم شود. 

در این رژیم غذایی، مصرف غلات با آرد سفید، مغزها و دانه های شور و لبنیات پرچرب، ممنوع یا بسیار محدود است، ضمن اینکه حبوبات هم جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی دش دارند و به همه افراد توصیه می شود بخشی از پروتئین مورد نیاز بدنشان را با ترکیبی از غلات و حبوبات دریافت کنند. روغن های پیشنهادی این ؤزیم هم بیشتر از نوع چربی های غیراشباع گیاهی و سالم مانند روغن زیتون، کانولا و کنجد هستند.
کاهش فشار خون با رژیم «دش»
هم کاهش دهنده فشار خون، هم کاهش دهنده وزن

هر چند که رژیم دش، جزو رژیم های غذایی لاغری طبقه بندی نمی شود اما از آنجا که این رژیم غذایی در گروه رژیم ها و الگوهای غذایی سالم جای می گیرد، می تواند نوعی راهکار مناسب برای کاهش تدریجی و کنترل وزن باشد. برخی محققان بر این باورند که رژیم دش به دلیل داشتن فیبر بالا با تاثیری که بر کاهش و کنترل وزن می گذارد، می تواند اثری مانند کاهش نرخ ابتلا به بیماری های غیرواگیر را در پی داشته باشد و در واقع بخشی از آثار سودمند آن مربوط به کاهش وزن ناشی از این رژیم غذایی می شود.

هم ضد فشار خون، هم ضد سرطان

پیروی از ؤزیم دش با کنترل عوامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر و کاهش وزن و استرس اکسیداتیو در بدن، باعث کاهش نرخ ابتلا به سرطان می شود. از سوی دیگ، این رژیم دارای ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان های فراوانی است که نقش چشمگیری در کاهش ابتلا به سرطان ها بازی می کنند. مثلا کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ، هم در زنان و هم در مردان از آثار مثبت پیروی از رژیم دش است. به همین دلیل بهتر است این رژیم غذایی به عنوان الگوی غذایی مناسب معرفی شود.

فواید رژیم دش (DASH)
پیروی از رژیم دش باعث می شود به مرور زمان سطح چربی و کلسترول خون و سطح فشار سیستولیک و دیاستولیک کاهش یابد. افزایش دریافت فیبر، کلسیم و منیزیم در این رزیم غذایی هم باعث بهبود مقاومت انسولیتی در بدن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 می شود. به علاوه، مشاهده شده که دنبال کردن این رژیم غذایی می تواند در بهبود وضعیت انسولین ناشتا و کنترل قند خون هم موثر باشد. 
کاهش استرس اکسیداتیو، کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند فشار خون و چربی خون بالا در کنار پایین آوردن 20 درصدی نرخ ابتلا به بیماری های غیرواگیر هم از دیگر فایده های رژیم دش است.

قند خون

کسانی که خطر ابتلا به دیابت در آنها زیاد است ، از 30 یا 35 سالگی آزمایش قند خون بدهند.
امیر کیوان نیکو سخن، دبیر انجمن دیابت گفت: نیمی از مبتلایان به دیابت نوع 2 در جهان از ابتلای خود به این بیماری بی‌خبر هستند. این مسئله به بی‌علامت بودن بیماری دیابت باز می‌گردد. 
وی افزود: افزایش سن و اضافه وزن از جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به دیابت را در فرد افزایش می دهد. همچنین خانم‌هایی که فرزند بالای 4 کیلو بدنیا می‌آورند یا در بارداری گذشته سابقه بیماری دیابت دارند باید آزمایش قند خون دهند. 
دبیر انجمن دیابت در خصوص سن شروع آزمایش قند خون گفت : افرادی که یکی از نزدیکان آتها دیابت دارد ، در معرض ابتلا به دیابت هستند و باید از کودکی و هر سال قند خون خود را آزمایش کنند.

مضرات انداختن پا روی هم

باخواندن این دلایل دیگر پاهای خود را هنگام نشستن روی هم نمی‌اندازید.

مضرات انداختن پاها روی هم هنگام نشستن

مضرات انداختن پاها روی هم هنگام نشستن

مضرات انداختن پاها روی هم هنگام نشستن

باخواندن این دلایل دیگر پاهای خود را هنگام نشستن روی هم نمی‌اندازید.

همه ما به نوعی عادت داریم که هنگام نشستن بر روی مبل یا صندلی پاهای خود را روی هم بیندازیم و عموماً هم به این کار عادت کرده‌ایم اما با دانستن این چهار نکته بهداشتی که کارشناسان بیان کرده‌اند می‌توان از آثار زیان‌بار بلندمدت این کار جلوگیری کرد:

1-  انداختن پاها روی هم موجب گردن درد و کمر درد می‌گردد.

موقع ایستادن و در حالت عادی وزن انسان بر روی دو پایش به‌طور مساوی تقسیم می‌شود، با انداختن پاها روی همدیگر به‌طور ناخودآگاه موجب می‌شود زمانی که ایستاده‌ایم وزنمان را روی یک پا یا با حالتی دورانی تقسیم تعادل و وزن می‌کنیم.

بنا بر یافته‌های متخصصان ارتوپدی این کار باعث کمر درد و گردن درد می‌گردد.

نشستن در حالتی که پاها ضربدری قرار گیرند، می‌تواند باعث چرخش استخوان لگن شود (این استخوان پایه و شاکله نگهداری ستون فقرات و به نوعی کل وزن بدن است) که آن هم یکی از عوامل دیسک کمر است.

2-  انداختن پاها روی هم موجب بروز انسداد در رگ‌های عنکبوتی (رگ واریس) می‌شود.

هیچ‌کس نمی‌خواهد دچار واریس شود، اما با توجه به آمار وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات‌متحده، حدود 55 درصد از زنان و 45 درصد از مردان دچار این بیماری هستند. درحالی‌که عموم متخصصان بر این باور بودند که این بیماری تنها به‌وسیله ژنتیک والدین، مشکلات زمان بارداری، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ایستاده و یا نشسته ماندن برای مدت زمان طولانی ایجاد می‌شد اما به تازگی یک متخصص قلب و عروق دریافته است که رابطه مستقیمی بین انداختن ضربدری پاها روی هم و این بیماری وجود دارد. این متخصص توضیح می‌دهد که این نوع نشستن باعث انسداد رگ پاها و گشادی آن‌ها و همچنین به‌وسیله بازگشت خون از ناحیه مسدود شده به قلب موجب فشار به قلب نیز می‌شود.

3-  افزایش فشار خون

مطمئناً تعجب کردید اما درست است همان‌طور که بیان شد انداختن ضربدری پاها روی هم با دو عامل فشار خون را موجب می‌شود یکی بازگشت خون مسدود شده در رگ‌ها به قلب و دیگری تلاش بدن با افزایش فشار خون در جهت خون رسانی به پاها و قسمت‌هایی که مسدود شده‌اند؛ و این کار در بلندمدت موجب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود که گهگاه جبران ناپذیر می‌شوند.

4-  انسداد رگ‌های عصبی

انداختن ضربدری پاها روی هم علاوه بر قلب و رگ‌ها و فشار خون، بر سیستم عصبی پاها نیز تأثیر منفی گذاشته و موجب بروز اختلال و فشار بر روی عصب پرونئال شود، به یاد داشته باشید که عصب اصلی پاها درست از زیر زانوها عبور می‌کند و طرز غلط نشستن باعث فلج موقت، درد مزمن در ساق پا و کرخت شدن مداوم پاها می‌شود.

خصوصیت زنان شاد

زنان شاد چگونه هستند ؟ اغلب زنان می‌دانند که همسر یا فرزندان‌شان چگونه شاد می‌شوند اما وقتی نوبت به خودشان می‌رسد این موضوع را جدی نمی‌گیرند. دنیا پر از زنانی است که به جنبه‌های منفی خود توجه دارند و به این فکر می‌کنند که انجام دادن چه کارهایی از آن‌ها ساخته نیست و چه چیزهایی ندارند؛ باید توجه داشت که شاد بودن برای یک زن یک مهارت و انتخاب متفاوت است.

زنان بسیاری را می‌توان در دنیا مشاهده کرد که شاد زندگی‌ می‌کنند و به رغم شرایط دشوار زندگی‌شان توانسته‌اند زندگی‌شاد و سعادتمندی داشته باشند. این افراد لزوماً قوی‌ترین و شجاع‌ترین زن‌ها‌ نبوده‌اند بلکه آنچه آن‌ها را از دیگران مجزا می‌کند این‌است که توانسته‌اند تجارب را در زندگی‌شان بگنجانند و به جلو قدم بردارند. این گروه از زنان می‌دانند چگونه زندگی‌خوبی داشته باشند و حتی آن را بهتر هم بسازند.

پیمان رحیمی نژاد، روانشناس مثبت‌نگر در کلینیک مددکاری اجتماعی ایران نوشت،بخش مهمی از خوشبختی با نوع جنسیت رابطه دارد. در بسیاری از پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر بر روی مغز زنان و مردان انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که نورون‌های مغز زنان در بخش‌های مربوط به برقراری ارتباط، احساسات و عواطف، اتصالات بیشتری تولید می‌کنند به همین دلیل است که زنان در مقایسه با مردان رابطه‌محورتر هستند.

دکتر «بریزندین» استاد دانشگاه کالیفرنیا ضمن تأیید این نکته اشاره می‌کند نورون‌های مغزی زنان در بخش زبان و شنیدن ۱۱ درصد از نورون‌های مردان بیشتر است. (به همین دلیل است که وقتی مردها را صدا می‌زنیم به ما جواب نمی‌دهند یا دیر‌تر عکس‌العمل نشان می‌دهند).کورتکس جلوپیشانی که وظیفه‌اش کنترل شخصی است، در زنان بزرگتر است و زودتر‌ به شرایط بلوغ می‌رسد و به همین دلیل است که زنان صبور‌تر از مردان هستند. این‌ها بخش کوچکی از تفاوت‌های زنان با مردان است. همان‌طور که می‌بینیم این تفاوت‌ها باعث ایجاد نگرش‌ها و رفتار‌های متفاوت در زنان و مردان می‌شود.

دام‌های ضد شادی
تحقیقات نشان داده است شش دام مهم وجود دارد که موجب ناخشنودی زنان می‌شود. این دام‌ها را می‌توان با عبارت «تنها اگر» توضیح داد. «تنها اگر لاغرتر بودم، تنها اگر پول بیشتری داشتم، تنها اگر می‌توانستم مرد رؤیاهای خود را پیدا کنم، تنها اگر می‌توانستم ترفیع رتبه بگیرم، تنها اگر می‌توانستم متفاوت‌تر بودم، تنها اگر شانس بیشتری داشتم، زندگی‌ام عالی و بی‌کم وکاست می‌شد.» این باور‌های ذهنی نه تنها افراد را خوشبخت‌‌تر و شاد‌تر نمی‌کند بلکه آن‌ها را از رضایت‌ و احساس شادکامی نیز دور خواهد کرد. شاید بپرسید ریشه این دام‌های فکری چیست؟ جواب «ترس‌» است. این ترس‌ها در بسیاری از مواقع منشأ غیر‌واقعی دارند و با توجه و فکر کردن به‌ آن‌ها زمینه رشد شان فراهم می‌شود. بنابراین برای شاد بودن سری به باور‌ها و افکار‌غیر منطقی خود بزنید و آن‌ها را مدیریت کنید.
زنان شاد چه می‌کنند

محققان با بررسی و مطالعه عوامل شادی در زنان مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که:
1. زنان‌شاد می‌دانند کامل‌گرایی با کمال گرایی متفاوت است، بنابراین به دنبال واقعی نگاه کردن به خود و نقاط ضعف و قوت‌شان هستند و نگاه آرمانی و اید‌ه‌آل‌گرایانه ندارند.

2. زنان شاد می‌دانند ارزش‌ آن‌ها بستگی به این ندارد که چه دارند و چگونه به نظر می‌رسند.برای آن‌ها مهم این است که از چه روابط موفق و سلامت احساسی برخوردارند.

3. زنان شاد می‌دانند تنها خودشان هستند که می‌توانند کاری برای شادبودن خود انجام دهند و نباید آن را به دیگری واگذار کنند و از دیگران انتظار داشته باشند.

4. زنان شاد درک می‌کنند امروز تنها روزی است که می‌توانند از آن مطمئن باشند.آن‌ها می‌دانند که از این روز چگونه بیشترین استفاده را کنند.

5. زنان شاد می‌دانند که با «نه گفتن» به دیگران فرصتی را پیدا می‌کنند که به خودشان «آری» بگویند.

6. زنان شاد اهمیت داشتن قدرت شخصی را درک می‌کنند و این باور را دارند که زندگی‌شان متعلق به خودشان است نه وابسته به دیگران.

7. زنان شاد قدرت انتخاب در زندگی را باور دارند بنابراین به انتخاب‌های زندگی‌شان توجه ویژه‌ای می‌کنند.

8. زنان شاد از قدرت بخشش مطلع هستند، چرا که می‌دانند بخشیدن به یک فرد کمک به او نیست بلکه کمک کردن به خودشان است.

9. زنان شاد برنامه ویژه‌ای برای وقت گذراندن با خود دارند و برای شاد زیستن برنامه‌ریزی‌ می‌کنند.

10. زنان شاد هرگز موقعیت‌های بد و اتفاقات ناخوشایند را فراگیر و همیشگی‌ نمی‌دانند و آن را شخصی ارزیابی نمی‌کنند.

11. زنان شاد می‌دانند که خوشبختی و شادمانی بدون تلاش و زحمت نیست، بنابراین در مواقع بروز مشکلات به دنبال حل مسأله و یافتن راه‌حل‌های منطقی هستند.

12. زنان شاد می‌دانند که در هرمرحله از زندگی، چیزی را از دست خواهند داد اما در مقابل، چیزی را هم به‌دست می‌آورند.

13. زنان شاد می‌دانند بخشی از هویت آن‌ها به شغل و کاری که انجام می‌دهند مربوط می‌شود، اما هرگز اجازه نمی‌دهند همه‌ هویت‌شان را کارشان رقم بزند.

14. زنان شاد می‌دانند که می‌توانند صاحب همه چیز شوند، اما لزوماً همه چیز را در یک زمان به دست نمی‌آورند.

15. زنان شاد می‌دانند نگرش مثبت، روابط ارزشمند و زندگی پرمعنا اجزای تشکیل‌دهنده‌ شادمانی و خوش‌بختی هستند.

16. زنان شاد خود را باور دارند، قدر‌شناس و عامل‌ هستند.

17. زنان شاد مقایسه نمی‌کنند زیرا می‌دانند همیشه کسانی وجود دارند که بیش از آن‌ها دارند.

18. زنان شاد می‌دانند اعتراف‌‌کردن به مسائلی که وجود دارد نخستین قدم برای تغییر دادن است.

19. زنان شاد به هر قیمتی وارد یک رابطه عاطفی نمی‌شوند.آنها ترجیح می‌دهند عشق برابر و پایدار و با‌ثبات را تجربه کنند.

20. زنان شاد به دنبال یادگیری و تغییر هستند و هیچ گاه قدرت خلاقیت خود را دست‌کم نمی‌گیرند.

وقت را تلف نکنید. به این موضوعات فکر کنید و آن‌ها را اجرا کنید. این ۲۰ اصل به عنوان راز‌هایی برای تبدیل شدن به یک زن شاد زندگی شما را دگرگون می‌کند. فراموش‌نکنید که هیچ لوازم آرایشی به‌اندازه‌ «شادی» شما را زیبا نمی‌کند.

جوشانده های مفید

جوشانده‌های مفید برای کاهش فشارخون
یک متخصص طب سنتی گفت: مزاج افراد متفاوت است و شناخت این تفاوتها در درمان فشارخون بسیار مهم است.با این وجود جوشانده برگ زیتون و تخم کرفس برای کاهش فشار خون توصیه می‌شود.
جوشانده‌های مفید برای کاهش فشارخون
علی حسینی گفت: بیماری فشارخون علائمی مانند سرخ شدن رنگ صورت، برجستگی عروق و نبض بالا دارد.
وی ادامه داد: البته گاهی در برخی افراد که مزاج صفراوی دارند فشارخون به رنگ زرد در چهره نمایان می شود که برای آنها پرهیز از مصرف غذاهای گرم و ادویه هایی مانند فلفل و زنجبیل و غذاهای چرب و شیرین توصیه می شود.
این متخصص طب سنتی گفت: برخی گیاهان برای کاهش فشارخون مفیدند مثلاً برگ‌های زیتون از فسفر،کلسیم،منیزیم و مواد قندی تشکیل شده که مصرف جوشانده آن برای بیماران مبتلا به فشارخون مناسب است.
وی افزود: تخم‌ گیاه کرفس نیز برای کاهش فشارخون توصیه می شود چون مقدار زیادی کلسیم دارد و می توان آن را به صورت جوشانده مصرف کرد.
حسینی ادامه داد: گیاهانی مانند گل گاوزبان و سنبل الطیب نیز به کاهش فشارخون کمک می کند.
وی گفت: گاهی نیز فشارخون بالا در افراد بلغمی مزاج متفاوت بروز می کند که رنگ چهره آنها به سیاهی تمایل دارد، این افراد باید از مصرف ماست، دوغ و سالاد بپرهیزند و از خوراکی های گرم بیشتر استفاده کنند بنابراین مصرف آویشن و سیاه‌دانه کمک کننده است.
این متخصص طب سنتی گفت: کاهش مصرف گوشت قرمز برای مبتلایان به بیماری فشارخون توصیه می شود و در مقابل مصرف خوراکی هایی که دارای سماق و گشنیز هستند مناسب است.

قهوه روزانه

مطالعات جدید محققان سوئدی نشان می دهد که نوشیدن قهوه برای سلامتی و عدم ابتلا به سرطان مفید است.
کافئین مسیرهای سیگنال سلول های سرطان سینه را غیرفعال می کند.این امر منجر به تکثیر سلولی کند تر و در نتیجه افزایش مرگ سلولی می شود.

الگوی مصرف قهوه در افرادی که با داروهای ضدهورمون Tamoxifan تحت درمان بودند، قابل توجه است.

خانم هایی که تحت درمان با داروی Tamoxifan بودن و حداقل دو فنجان قهوه در طول روز می نوشیدند؛ خطر عود بیماری در آنان حدود 50 درصد کمتر از افرادی است که هرگز قهوه مصرف نمی کردند.

از میان 1100 خانم شرکت کننده در این مطالعه ، بیش از 500نفر آنان از داروی Tamoxifan استفاده می کردند.چند مطالعه اخیر نشان می دهد که مصرف قهوه ، خطر ابتلا به انواع سرطان ها و احتمال بازگشت بیماری  را کاهش می دهد.

افرادی که حداقل 4 فنجان قهوه در روز مصرف می کنند 20 درصد کمتر در معرض خطر سرطان پوست هستند و برای آقایانی که بیش از 6 فنجان قهوه در روز می نوشند 60 درصد خطر ابتلا به سرطان های کشنده کاهش می یابد.

فواید زردچوبه

فواید زردچوبه برای سلامتی

زردچوبه می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کرده، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.
زردچوبه یکی از متداول‌ترین ادویه‌ها در آشپزی است که رایحه‌ای شبیه به فلفل، طعمی تیز و رنگی طلایی دارد. زردچوبه سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان، ضدویروس، ضدباکتری، ضدقارچ، ضدسرطان و ضدالتهاب است.

همچنین حاوی میزان قابل‌توجهی پروتئین، فیبر، نیاسین، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم و روی است، زردچوبه به خاطر وجود همه این خواص معمولاً برای درمان مشکلات جسمانی متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در زیر به فواید زردچوبه برای سلامتی اشاره می‌کنیم:

زردچوبه می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کرده، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. محققان مختلفی دریافته‌اند که ترکیبات فعال زردچوبه آن را به یکی از بهترین پیش‌گیرنده‌ها در مقابل تومورهای ایجادشده به خاطر پرتو تبدیل کرده است. این ماده همچنین تاثیرات پیشگیرنده‌ای در برابر سلول‌های تومور مثل لوکمی سلول T، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه دارد.


خواص ضدالتهاب زردچوبه برای درمان هر دو نوع آرتروزهای استخوانی و روماتوئید عالی است. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی آن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های بدن را تخریب می‌کند، از بین می‌برد. مشخص‌شده است افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید که بطور منظم از زردچوبه استفاده می‌کنند، دچار درد و التهاب مفاصل کمتری می‌شوند.


از زردچوبه که به حفظ سطح سالم انسولین خون کمک می‌کند، می‌توان برای درمان دیابت استفاده کرد. زردچوبه همچنین کنترل گلوکز را تقویت کرده و تاثیر داروهای دیابت را افزایش می‌دهد. یک فایده مهم دیگر زردچوبه تاثیر آن در کمک به کاهش مقاومت انسولین است که می‌تواند از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. اما وقتی با داروهای خیلی قوی ترکیب شود، می‌تواند موجب افت قند خون شود.

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام لیپو پلی ساخارید است که عوامل ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس زردچوبه نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با داشتن یک سیستم ایمنی قوی احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه کمتر خواهد شد. اگر به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا شدید، یک‌بار در روز یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و نوش جان کنید.


ترکیبات بسیاری در زردچوبه کیسه صفرا را برای تولید صفرا تحریک می‌کنند که گوارش را تقویت کرده و علائم نفخ و گاز معده را کاهش می‌دهد. همچنین زردچوبه برای درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی روده ازجمله کولیت اولسراتیو مفید است. اما باید به خاطر داشته باشید که افرادی که از هر نوع بیماری صفراوی رنج می‌برند، نباید از زردچوبه به عنوان مکمل غذایی استفاده کنند زیرا وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد.

کبد از طریق تولید آنزیم‌ها، خون را تصفیه می‌کند و زردچوبه تولید این آنزیم‌های حیاتی بدن را افزایش می‌دهد. این آنزیم‌ها تجزیه‌شده و سموم داخل بدن را کاهش می‌دهند. همچنین گفته می‌شود که زردچوبه موجب بهبود گردش خون نیز می‌شود. همه این عوامل به سلامت کبد کمک می‌کند. زردچوبه را می‌توانید به شکل پودر به غذاهای سرخ‌کردنی و پختنی خود اضافه کرده یا حتی همراه با سس سالاد مصرف کنید.

زردچوبه یک عامل ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری طبیعی است و می‌توان از آن به عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. اگر جایی از بدنتان بریده یا زخم شده است، کمی پودر زردچوبه روی آن بپاشید تا روند التیام آن سریع‌تر شود. زردچوبه همچنین به ترمیم پوست آسیب‌دیده نیز کمک کرده و برای درمان پسوریازیس و سایر بیماری‌های التهابی پوست نیز مفید است.

دعای ماه رجب

به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب پوستر دعای این ماه مبارک در ابعاد مختلف طراحی و تولید شده که می توانید با چاپ و نصب آن بر سر در مساجد، هیئت ها و دیگر اماکن فرهنگی از اجر آن بهره ببرید.
به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب پوستر دعای این ماه مبارک به نقل از سید بن طاووس در ابعاد مختلف طراحی و تولید شده که می توانید با چاپ و نصب آن بر سر در مساجد، هیئت ها و دیگر اماکن فرهنگی از اجر آن بهره ببرید.

دعای هر روز ماه رجب + بنر و پوستر