زندگی بر روی آب

این جزیره زاغه نشین که اهالی آن بر روی آب زندگی می‌کنند، در کشور نیجریه قرار دارد.








باغ امام رضا(ع)

باغ امام رضا(ع) نمونه های مختلفی از درختان گلابی ،سیب ،هلو ،توت ، شلیل و چندمحصول باغی دیگر کاشته شده است که در فصول مختلف سال میوه دهی میکند .
باغ امام رضا(ع) یکی از باغ های بزرگ شهر مشهد است. این باغ با وسعت 1135566 متر مربع زیر مجموعه اداره باغات آستان مقدس رضوی است که جزو سازمان اقتصادی آستان مقدس رضوی قراردارد. ورودی این باغ در بولوار توس شهر مشهد در ابتدای خیابان ولیعصر(عج) واقع شده است . این باغ با توجه به حاصل خیز بودن خاک آن همواره محل کاشت و برداشت محصولات باغی متنوع است . همه ساله در ماه فروردین با رویش شکوفه  های درختان میوه در این باغ رایحه خوش و عطر شکوفه های میوه درختان این باغ فضای منطقه را معطر می سازد. گفتنی است در باغ امام رضا(ع) نمونه های مختلفی از درختان گلابی ،سیب ،هلو ،توت ، شلیل و چندمحصول باغی دیگر کاشته شده است که در فصول مختلف سال میوه دهی میکنند . شکوفه این درختان در نخستین ماه هر سال جلوه خاصی را برای رهگذران و ساکنین این منطقه بوجود می آورد . عکاس باشگاه خبرنگاران با تهیه این گزارش تصویری تلاش کرده است گوشه ای از زیبایی این شکوفه های بهاری را به نمایش بگذارد .





















قبض برق باطل شد

اطلاعیه مهم وزارت نیرو:
تمام قبض‌های صادر شده از تاریخ 20 اسفندماه 92 تا 25 فروردین‌ماه سال‌جاری از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورت‌حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،به‌ نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، وزارت نیرو با صدور اطلاعیه مهمی اعلام کرد: قبض‌های جدید برق که طی روزهای اخیر صادر شده است، از درجه اعتبار ساقط است.
در این اطلاعیه که شامگاه پنجشنبه صادر شد، آمده است: همان‌گونه که مشترکان محترم برق استحضار دارند، در اسفندماه پارسال به وزارت نیرو اجازه داده شد تعرفه برق مصرفی تمام مشترکان را 24 درصد افزایش دهد. متاسفانه در محاسبه قبوض جدید برخی از مشترکان، اشتباه‌هایی صورت گرفته که لازم است اصلاح شود.

در این اطلاعیه ضمن عذرخواهی از دریافت‌کنندگان این قبوض، تصریح شده است: به آگاهی مشترکان می‌رساند تمام قبض‌های صادر شده از تاریخ 20 اسفندماه 92 تا 25 فروردین‌ماه سال‌جاری از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورت‌حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد.

براساس اعلام وزارت نیرو، در صورتی که برخی از مشترکان قبض‌های یادشده را تاکنون پرداخت کرده‌ باشند، در قبض دوره بعد اصلاح‌های لازم صورت خواهد گرفت و مبالغ اضافی پرداخت شده از صورت‌حساب بعدی آنان کسر خواهد شد.

نمک های غیر مجاز

سازمان غذا و دارو اسامی ۴ نمک غیرمجاز را اعلام کرد


سازمان غذا و دارو اسامی ۴ نمک غیرمجاز را اعلام کرد و هشدار داد نمک‌های بدون مجوز بدون ید هستند. اکثر آنها تصفیه نشده و دارای آلودگی به فلزات سنگین از جمله سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم، فلور و سایر املاح سنگین هستند.

محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: به لحاظ ارتقای سلامت و اینکه بتوان کمبود ید را در کشور جبران کرد به آن ید اضافه می کنند و همانطور که بر همه تقریباً روشن است این ید برای پیشگیری از گواتر موثر است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، حدود ۱۰ سال است که وزارت بهداشت،غنی سازی نمک را بباید انجام می دهد در مطالعات اخیری که از طرف سازمان غذا و دارو انجام شده است نیز اکثر نمک های مورد آزمون دارای ید کافی بوده اند ولی متأسفانه در سطح عرضه، محصولاتی رویت شده اند که فاقد مجوز بودند. این نمک‌ها از نوع کوبشی هستند.

هاشمی گفت: این نمکها در نمک کوبی ها بدون طی پروسه تصفیه سازی بسته بندی می‌شوند و از آنجایی که در این نمک های تصفیه نشده، ناخالصی هایی شامل سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم، فلور و سایر املاح سنگین وجود دارد بر اندامهای داخلی بدن تاثیرات بسیار مخربی دارند.

وی اضافه کرد: برخی از این نشانهای تجاری به دلایل مذکور و همچنین به دلیل فاقد بودن ید نتوانسته‌اند از فیلترهای سازمان غذا و دارو عبور کنند که شامل نمک ارس، شفا نمک دریاچه ارومیه، نمک آسو و نمک کریستاله بلوری است.

نان لاغری

نان‌های سفید خیلی سریع می‌توانند سطح انسولین خون را بالا ببرند و بنابر این ذخایر چربی در بدن زیاد می‌شود
محمد تقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: کالری آزاد شده در نان‌ها به دلیل وجود کربوهیدرات‌های موجود در آن است و این کربوهیدرات‌ها در نان سفید و نان سبوس‌دار فرق می‌کند.انوشه اضافه کرد: کربوهیدرات‌های موجود در نان‌های سبوس دار هضم کندتری‌ دارند و انرژی را خیلی آرام و یکنواخت در اختیار بدن قرار می‌دهند و این به دلیل فیبر موجود در نان سبوس دار است.

وی با اشاره به این که نان‌های سفید خیلی راحت هضم می‌شوند بیان داشت: این نان‌ها خیلی سریع می‌توانند سطح انسولین خون را بالا ببرند و بنابر این ذخایر چربی در بدن زیاد می‌شود زیرا همان لحظه که سطح انسولین بالا می‌رود باعث می‌شود مقداری از آن مصرف و بقیه به صورت ذخایر چربی در آید. متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه اظهار داشت: به دلایلی که گفته می‌شود نان سفید برای بیماران دیابتی مضر است و به هیچ عنوان مصرف آن توصیه نمی‌شود.

وی گفت: بیماران دیابتی باید از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند که نان سنگک، بربری و نان‌های سبوس دار صنعتی بسیار مناسب هستند. انوشه با بیان اینکه نان‌های صنعتی سبوس دار مناسب‌تر هستند گفت: این نان‌ها به دلیل پخت بهتر، عوارض گوارشی کمتری ایجاد می‌کنند و همچنین ضایعات و دورریزی کمتری دارند. 

وی با اشاره به بیمارانی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی هستند اظهار داشت: این بیماران که نمی‌توانند سبوس را به خوبی هضم کنند و دچار مشکلات گوارشی و نفخ زیاد می‌شوند بهتر است از نان سفید استفاده کنند. انوشه در ادامه گفت: بسیاری از ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های گروه B و املاح در سبوس وجود دارند و توصیه می‌شود بیماران دیابتی و کسانی که مبتلا به اضافه وزن هستند حتما از نان‌های حاوی سبوس استفاده کنند.

بیمه طلایی

مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش با اعلام آخرین تغییرات بیمه‌ای فرهنگیان گفت:‌ از ابتدای خردادماه بیمه طلایی با نرخ و آیتم‌های جدید ارائه می‌شود.
فرشید سیاری افزود:‌ آموزش و پرورش پیشنهادات خود را به شرکت‌های بیمه‌گذار ارائه کرده است و این شرکت‌ها منتظر اعلام تعرفه‌های درمانی از سوی وزارت بهداشت هستند تا تکلیف بیمه طلایی فرهنگیان را مشخص کنیم.

وی افزود:‌ با توجه به این که ممکن است افزایشی در حق بیمه فرهنگیان داشته باشیم، به دنبال این هستیم تا آیتم‌هایی که هزینه‌های درمانی زیادی را به فرهنگیان تحمیل نمی‌کنند از سبد بیمه فرهنگیان حذف کنیم؛ لذا بیمه جدید با آیتم‌های جدیدی ارائه خواهد شد. به عنوان مثال ممکن است حق بیمه هزینه‌های عینک که کمرشکن و بالا نیست از تعهدات بیمه فرهنگیان خارج شود.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش در توضیح بیشتر گفت:‌ در حال حاضر تا پایان اردیبهشت ماه قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان به مدت یک ماه تمدید شده و از اول خردادماه بیمه جدید با تعهدات و نرخ جدید ارائه خواهد شد.

به گفته سیاری در حال حاضر بیش از یک میلیون و 800 هزار فرهنگی تحت پوشش بیمه طلایی فرهنگیان قرار دارند.

ابلاغ افزایش حقوق

بخشنامه هیأت وزیران برای تعیین ضریب حقوق سال ۹۳ از سوی معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و تاکید شد مطالبات استحقاقی حکمی افراد در سال ۹۲ قبل از اجرای حکم افزایش ضریب حقوق آنها صادر شود.
 بخشنامه ضریب حقوق سال 1393 از سوی معاونت پشتیانی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
 
در این بخشنامه آمده است: ضریب حقوق سال 93 شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، یک هزار و 207 (1207) و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، 17 هزار و 190 (17190) ریال است.
 
امتیاز سنوات خدمت، تجربه مربوط و مشابه، دوره‌های آموزشی طی شده و سوابق خدمت در مشاغل مدیریتی و سرپرستی کارکنان در سال 1392 با توجه به جدول شماره 3 و تبصره 1 بند 6 فصل دوم دستورالعمل شماره 200.14593.1 مورخ 88.2.21 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی رئیس جمهور منضم به بخشنامه شماره 710.8 مورخ88.2.22 به تاریخ 93.1.1 قابل احتساب است.
 
تبصره: به موجب تبصره 3 بند 6 فصل دوم دستورالعمل مذکور، حداکثر امتیاز قابل احتساب بابت سنوات خدمت و تجربه 30 سال خواهد بود.
 
افزایش ریالی مذکور از تفاوت تطبیق درج شده در احکام حقوقی کارمند کسر نخواهد شد و تفاوت مورد نظر در حکم حقوقی ثابت خواهد ماند.
 
حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران در سال 1393 به میران 20 درصد نسبت به سال 1392 افزایش می‌یابد.
 
حداقل و حداکثر حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر شاغلان موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره آن برای سال 1393 (6000000) و (42000000) ریال خواهد بود.
 
حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران،‌مشترکان صندوق‌های بازنشستگی و ... به میزان (6000000) ریال است.
 
ادارات آموزش و پرورش ترتیبی اتخاذ نمایند تا مطالبات استحقاقی حکمی افراد در سال 1392 نظیر ارتقاء رتبه، طبقه شغلی و ... قبل از اجرای حکم افزایش ضریب حقوق آنها صادر شود.
 
فوق‌العاده اضافه کار ساعتی به کارمندان با رعایت بند 10 مصوبه فوق‌الذکر قابل پرداخت خواهد بود.

پرداخت مطالبات بازنشستگان

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس :
رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با بیان اینکه پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته یکی از مهمترین مطالبات این وزارتخانه است، گفت: وزیر آموزش و پرورش پیگیر این موضوع است تا این مطالبات در هفته معلم پرداخت شود.

عطاءالله سلطانی‌صبور، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در خصوص وضعیت بودجه این وزارتخانه گفت: با توجه به بودجه اختصاص داده شده از طرف دولت، این وزارتخانه همچنان با کسری بودجه مواجه است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت تمام مطالبات و تحقق بودجه مورد نیاز بخش‌های مختلف آن، نیازمند 2100 میلیارد تومان پول است که دولت باید به این وزارتخانه اختصاص دهد.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت: پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشسته که تاکنون پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند از مهمترین این موارد است که وزیر آموزش و پرورش پیگیر این موضوع هستند تا این مطالبات در هفته معلم پرداخت شود.

*گلایه نمایندگان مجلس به دلیل عدم ایجاد ردیف سرانه مستقل برای بخش پرورشی در بودجه آموزش و پرورش

سلطانی‌صبور با بیان اینکه متأسفانه پیشنهاد کمیسیون آموزش مجلس برای ایجاد ردیف سرانه مستقل در بودجه تحقق پیدا نکرد، تصریح کرد: اعضای این کمیسیون نیز به همین دلیل از معاونت راهبردی ریاست جمهوری گلایه دارند و وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی باید این موضوع را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل کسری بودجه، ردیف سرانه مستقلی برای بخش پرورشی در نظر گرفته نشده است و از بودجه بخش عمرانی این وزارتخانه نیز کاسته شده است.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با بیان اینکه در سال 93، حقوق کارکنان این وزارتخانه 20 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: حدود 98 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش به پرداخت حقوق کارکنان این وزارتخانه اختصاص داده می‌شود و باقیمانده آن در بخش پرورشی و دیگر بخش‌های مختلف این وزارتخانه صرف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حدود 120 میلیارد تومان از هزینه‌های پرداختی گاز نیز به بخش سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس اختصاص داده شده است و از فروش هر نخ سیگار نیز محاسباتی صورت گرفته و پرداخت شده است.

بازنشستگی پیش از موعد 93 ممنوع

براساس ابلاغیه رئیس جمهور، در سال 1393 ایجاد هر گونه موسسه و شرکت دولتی، توسعه تشکیلات داخلی دستگاه های اجرایی و صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد ممنوع اعلام شده است.
حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری در فروردین ماه جاری مصوبه شورای عالی اداری در خصوص برنامه عملیاتی اصلاح نظام اداری در سال 1393 را برای اجرا به تمامی وزارتخانه ها، موسسات، شرکت ها، نهادهای عمومی غیر دولتی و استانداری ها ابلاغ کرده است.
 
شورای عالی اداری در یکصد و شصت و دومین جلسه مورخ 1392/12/14 در راستای تحقق سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور «برنامه عملیاتی اصلاح نظام اداری در سال 1393» منبعث از نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوب را به شرح متن و جدول پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری)، تصویب نمود.
 
ماده 1- دستگاه های اجرایی مکلفند؛ نسبت به برنامه ریزی و اجرای برنامه عملیاتی مذکور مطابق برنامه زمان بندی، اقدام نمایند.
 
ماده 2- در سال 1393 ایجاد هر گونه موسسه و شرکت دولتی، توسعه تشکیلات داخلی دستگاه های اجرایی و صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد ممنوع می باشد. موارد استثناء با رعایت راهبردهای فصل دوم قانون مدیریت خدمات کشوری، به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و تایید رئیس جمهور اتخاذ تصمیم می شود.
 
ماده 3- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مکلف است؛ ضمن نظارت بر اجرای برنامه عملیاتی و اعمال نتایج پیشرفت در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه ها، گزارش عملکرد اجرای برنامه را هر چهار ماه یکبار به رئیس جمهور و شورای عالی اداری و حسب ضرورت در دولت ارایه نماید.

کشورهای بند انگشتی

کشورهای بند انگشتی لقبی است که از دهه 70 میلادی به مناطق کوچک استقلال یافته جهان گفته می شود.

تصور ما از کشور ، قلمرو سرزمینی چند صد کیلومتری با جمعیت زیاد و تنوع قومی می باشد ، اما کشورهای کوچک و بند انگشتی در گوشه و کنار جهان وجود دارند که به زحمت وسعت آنان حتی به 10 کیلومتر مربع هم می رسد.  

کوچکترین کشورهای به رسمیت شناخته شده جهان عبارتند از :‌

1. جمهوری مولوسیا (53 متر مربع) : کوین باگ از بچگی آرزوی یافتن سرزمین جدیدی را داشت و سرانجام در سال 1999 به آرزویش رسید. او منطقه ای در صحرای نوادا کشف کرد که دولت آمریکا مالک آن نبود پس کوین باگ کشور مستقل خود را  تشکیل داد و خودش رئیس جمهور آنجا شد. جمهوری مولوسیا دارای بانک ، اداره پست ، خدمات گردشگری و ... است. 



2. شاهزادگی سیلند (250 متر مربع) : این جزیره مصنوعی در شرق سواحل انگلیس قرار گرفته و زبان رسمی آن انگلیسی است. جزیره سیلند حتی دلار مخصوص به خود،‌تمبر و پاسپورت نیز دارد. 



3. منطقه آزاد کریستیانیا (340 متر مربع) :
این منطقه آزاد در کپنهاگ دانمارک قرار گرفته و دارای دولتی خودمختار است. مقامات کریستیانیا در سال 2011 کل منطقه را به قیمت 5. 6 میلیون دلار از دولت دانمارک خریداری کردند. 



4. پادشاهی ردوندا (2 کیلومتر مربع) : جزیره کوچک ردوندا در کارائیب واقع شده و در سال 1865 تأسیس شد. ردوندا در سال 2007 به استقلال رسید. 



5. پادشاهی سارک (4. 5 کیلومتر مربع) :‌ جدیدترین سرزمین به رسمیت شناخته شده در اروپا پادشاهی سارک است که تا سال 2009 تحت استعمار انگلیس بود. اهالی سارک حتی زبان رسمی خود را دارند.


کار و بازنشستگی

برای بسیاری از افراد شروع بازنشستگی به معنی پایان فعالیت های کاری نیست.
شغل‌هایی مناسب برای دوران بازنشستگی

در گذشته بازنشستگی به معنی پایان زندگی کاری بود و معمولا افراد فعالیت کاری خود را بسیار محدود می کردند. اما امروزه افراد زیادی در سرتاسر دنیا به دنبال کار بعد از بازنشستگی هستند. طبق آمار مؤسسه Bank rates ، بیش از نیمی از کارمندان در امریکا به دنبال کار بعد از بازنشستگی هستند. 39 درصد این افراد اعلام کرده اند که به کار کردن علاقه دارند ،‌32 درصد اعلام کرده اند که به پول احتیاج دارند و مابقی به دلایل مختلف خواهان ادامه فعالیت های کاری خود هستند.

بسیاری از افراد برای آنکه بتوانند از مزایا و حقوق استفاده کنند ، بازنشستگی خود را تا حد ممکن به تعویق می اندازند. برخی دیگر نیز بعد از بازنشستگی به دنبال شغل های دیگری می روند. زمینه های کاری بسیاری وجود داردکه برای افراد بازنشسته مناسب است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.


1. به کار کردن در محل کار فعلی تان فکر کنید.
برای فعالیت کاری بعد از بازنشستگی گزینه های زیادی وجود دارد که یکی از آنها ادامه فعالیت در محل کار فعلی تان است. اگر به کار خود علاقه دارید و حقوقتان نیز مناسب است به فکر داشتن یک کار پاره وقت در محل کار خود بعد از بازنشستگی باشید. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها علاقه دارند که از کارمندان خوب خود بعد از بازنشستگی نیز استقبال کنند . حتی می توانید کار کردن از راه دور با شرکت و یا سازمان خودتان را نیز در نظر بگیرید.

2. خدمات مشاوره را امتحان کنید
اگر توانایی و یا قابلیت خاصی در بازار کار دارید برای مثال اگر استعداد بالایی در امور حقوقی ، کامپیوتری و یا مالی دارید می توانید به کار کردن در امور مشاوره ای فکر کنید. شما می توانید کاری مشابه کار فعلی خودتان اما با ساعات کاری کمتر و انعطاف پذیرتر داشته باشید. برخی شرکت ها ترجیح می دهند به جای استخدام کارکنان تمام وقت ، مشاوران پاره وقت را به کار گیرند. در این صورت دست شما کاملا باز است و می توانید به میزان فعالیت و ساعات کاری خود را انتخاب کنید.

3. به کارهای دولتی فکر کنید
اگر قصد داشته باشید در مشاغل دولتی فعالیت کنید گزینه های مختلفی را برای کارهای پاره وقت پیدا خواهید کرد. بسیاری اوقات کارهای دولتی فصلی و موقتی هستند. از این رو انتخاب های زیادی دارید. بازه وسیعی از شغل ها وجود دارد که می توانید با توجه به شغل کنونی و قابلیت ها و استعدادهای خود به سراغ هر کدام بروید.

4. سرگرمی خود را به شغل تبدیل کنید
بسیاری از افراد پس از بازنشستگی وقت آزاد زیادی نسبت به زمانی که تمام وقت کار می کردند دارند. اگر به یک فعالیت به عنوان سرگرمی علاقه دارید و هیچ گاه فرصت پیگیری جدی آن و تبدیل کردن آن به یک شغل را نداشتید دوران بازنشستگی بهترین زمان است. برای مثال اگر به ورزش و فوتبال علاقه دارید می توانید فعالیت های متنوعی در این زمینه انجام دهید. برای مثال می توانید یک تیم کوچک فوتبال (یا هر ورزش دیگری) تشکیل دهید و در مسابقات شرکت کنید. یا حتی می توانید از هنر دست خود استفاده کنید. برای مثال اگر توانایی ساخت لوازم تزئینی را دارید می توانید با ساختن و فروش آنه درآمد خوبی داشته باشید.

5. به شغل آزاد فکر کنید
اگر تمام مدت فعالیت کاریتان ساعات استرس زا طولانی را تجربه کرده اید شاید زمان آن رسیده که روند کاری خود را تغییر دهید. دوران بازنشستگی زمان خوبی است. فعالیت های مختلفی وجود دارد که می توانید در شغل های آزاد داشته باشید می توانید فروشنگی را در انواع مشاغل امتحان کنید. اما بهتر است با تحقیق کافی حوزه ای را انتخاب کنید که با سلایق ، روحیه و توانایی های شما همخوانی داشته باشد.
بر اساس شخصیت فردی مشاغل مختلف دیگری مانند تدریس به صورت پاره وقت و یا فعالیت در مراکز خدمات درمانی و مراقبتی نیز وجود دارد.

شبه جزیره میانکاله

به نقشه ایران که دقت کنید، در گوشه جنوب شرقی دریای کاسپین (خزر)، قطره‌ای جدا مانده را می‌بینید که انگار در حال چکیدن است؛ خلیجی شکیل به نام خلیج گرگان که توسط باریکه‌ای طولانی به نام شبه جزیره میانکاله از دریای کاسپین جدا مانده است.
حتی اگر به این نقطه شگفت‌انگیز از پهنه شمالی کشورمان سفر نکرده باشید هم می‌توانید از وضع جغرافیای منطقه میانکاله و نوع تلاقی آب و خشکی، به زیبایی آن پی ببرید.

شبه جزیره میانکاله، سرزمینی است به طول حدود 70کیلومتر، عرض متوسط 5 کیلومتر و با مساحت حدود 68 هزار هکتار در شرق استان مازندران که از زاغمرز در 20 کیلومتری شمال نکا، شروع شده و به آشوراده در منتهی‌الیه شرقی آن، منتهی می‌شود.

این منطقه در تاریخ 5 اسفند 1348 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد و سپس در تاریخ 28 مرداد 1352 به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت و در سال 1355 به دلیل ویژگی‌‌های خاص طبیعی به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در برنامه انسان و کره مسکون، توسط سازمان جهانی یونسکو انتخاب و معرفی شد.

تالاب میانکاله به عنوان یکی از مهمترین تالاب‌‌های معرفی شده در کنوانسیون بین‌المللی رامسر تحت حمایت جهانی قرار گرفته و محافظت می‌شود. شبه جزیره میانکاله در گذشته‌ای نه چندان دور زیستگاه عمده پستاندارانی چون مرال، پلنگ، گرگ و ببر منقرض شده مازندران بوده است، ولی اکنون به زیستگاه پرندگان مهاجر و محل زمستان گذرانی و جوجه آوری آنها مبدل شده است.

برای سفر به این منطقه مبدأ سفر شهرستان‌‌های نکا یا بهشهر هستند. اگر زمان کافی برای سفر دارید و می‌خواهید لذت کافی هم از این سفر ببرید بهتر است دو ساعتی وقت بگذارید و ابتدا به اداره کل محیط زیست شهرستان ساری رفته و به سادگی مجوز لازم را برای گردش در این منطقه بگیرید.

البته پیشنهاد ما این است که ابتدا از نکا شروع کنید. نکا شهرستانی است که در 25 کیلومتری شرق ساری واقع شده است. از شمال نکا و به سمت زاغمرز رفته و ابتدا در منطقه دشت ناز ساری به دیدن گوزن زرد ایرانی که گونه‌ای زیبا و مختص ایران است، بروید و با مجوزی که در دست دارید از جنگل و حیات‌وحش کم‌نظیر این منطقه نیز لذت ببرید.

تا چندی پیش گمان می‌رفت که نسل گوزن زرد ایرانی منقرض شده باشد، ولی با تلاش کارشناسان مربوطه شماری از این حیوانات در محل اجدادی خود در شمال خوزستان کشف و به زیستگاه‌‌های جدیدی در دشت ناز ساری و جزایر دریاچه ارومیه منتقل شدند و اکنون دارای جمعیت قابل توجهی هستند.

بعد از دیدار از منطقه حفاظت شده دشت ناز به سمت زاغمرز بروید. فاصله نکا تا زاغمرز حدود 20 کیلومتر است. بهتر است که اگر در ساعات پایانی روز به زاغمرز رسیدید، شب را در این محل اتراق کرده و برای دیدن زیبایی‌‌های شبه جزیره میانکانه صبح زود به این منطقه راهی شوید.

برای شروع از زاغمرز به سمت شمال حرکت می‌کنید. پوشش گیاهی منطقه شباهت چندانی به پوشش نواحی ساحلی دریای کاسپین که قبلاً دیده‌اید، ندارد. شنزار‌‌های شبه کویری و درختان گز و اکالیپتوس چهره منطقه را کاملاً دگرگون کرده‌اند. به دریا که نزدیک می‌شوید این تفاوت‌‌ها بیشتر آشکار می‌شود. در انتهای جاده به سمت شرق و به سمت باریکه میانکاله هدایت می‌شوید.

تأسیسات عظیم بندر امیرآباد نخستین چیزی است که نظرتان را جلب می‌کند؛ تأسیساتی که این بندر را به یکی از مهمترین بنادر گمرکی حال حاضر شمال ایران بدل کرده است. در نزدیکی بندر، درست چسبیده به منطقه حفاظت شده میانکاله چندین کارخانه و کارگاه آلاینده محیط زیست دلتان را به درد می‌آورد.

در ادامه باز هم مناظری از ساخت و ساز‌‌های عجیب و غریب از جمله یک بزرگراه نیمه کاره را می‌بینید که اصلاً انتظار دیدنش را در این منطقه استثنایی از طبیعت ایران که جزو ذخیره‌گاه زیست‌کره محسوب می‌شود، ندارید. کم‌کم به ورودی اصلی منطقه حفاظت شده نزدیک می‌شوید.

یک دیده‌بانی سفت و سخت محیط زیست که در اکثر اوقات از شما مجوز ورود و خروج می‌خواهند و فعالیتشان قابل تقدیر است. عبور و مرور کامیون‌‌ها و وانت بار‌‌ها چندان متعجب‌تان نکند. این منطقه حفاظت شده ساکنانی هم دارد که اکثراً به شغل ماهیگیری و دامداری و پرورش طیور مشغول هستند. در مورد چون و چرای این مسئله هم بهتر است زیاد پرس و جو نکنید، زیرا به جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌رسید.

بهترین و مفید‌‌ترین روشی که می‌توانید از زیبایی‌‌های طبیعی این منطقه استثنایی استفاده کنید این است که از یک محیط‌بان یا یک فرد آشنای بومی جهت گردش کمک بگیرید. باریکه شمالی شبه‌جزیره به ساحل زیبای دریای کاسپین متصل است و وفور پرندگان دریایی را در این محل به چشم می‌بینید.

یک کشتی به گل نشسته قدیمی هم به نام پژواک در این ساحل به چشم می‌خورد که سوژه عکاسی شده است. اگر بسیار خوش‌شانس باشید هم ممکن است با یک فوک ایرانی که گونه‌ای بشدت در معرض تهدید و انقراض است نیز برخورد کنید.

متأسفانه در سال‌‌های اخیر برخورد آنها با قایق‌‌های موتوری تلفات زیادی داده است. مار‌‌های ماهیگیر و بی‌خطری را هم در این نقطه می‌توان به چشم دید که در کنار جاده ماسه‌ای این منطقه در تردد هستند. نکته قابل توجه وفور تور‌‌ها و اسباب ماهیگیری است که در این قسمت از شبه جزیره پراکنده‌اند و لزوم آگاهی رساندن و فرهنگ‌سازی برای ماهیگیران محلی در خصوص ارزش حیات‌وحش اطرافشان و بخصوص در مورد فوک‌‌های آن بشدت احساس می‌شود. در سواحل این منطقه ده‌‌ها گونه ماهی و آبزی قابل صید گزارش شده است که صید آنها می‌بایست با هماهنگی و نظارت مسئولان محیط زیست و شیلات استان مازندران باشد.

در قسمت جنوبی شبه جزیره که به خلیج گرگان وصل است، قضیه به کلی متفاوت می‌شود. رقص شگفت‌انگیز هزاران فلامینگو و دسته‌‌های پر تعداد حواصیل و پرندگان کمیابی چون گیلانشاه، پلیکان سفید و خاکستری، عقاب دریایی، اردک سرسفید، قو، عروس غاز، غاز پا زرد، طاووسک، چنگر و مرگونس سفید این منطقه را به بهشتی بی‌نظیر برای پرندگان ایران مبدل ساخته است.

به‌رغم حفاظت سختگیرانه و دلسوزانه محیط‌بانان منطقه، گاه و بیگاه صدای شلیک گلوله‌ای دل دوستداران طبیعت را می‌شکند. بگذریم که در یکی از سفر‌‌ها با گروهی از موتورسواران برخوردیم که ساحل آرام و پر از پرنده خلیج گرگان را با پیست موتورسواری اشتباه گرفته بودند که البته امیدواریم این مورد از موارد استثنایی باشد.
در قسمت میانی شبه جزیره هم به اکوسیستمی متفاوت برمی‌خورید. درختان و درختچه‌‌هایی مانند انار، تمشک، سازو، توسکای ییلاقی و انواع گز به صورت نقاطی سبز در سراسر منطقه مرکزی آن پراکنده‌اند و گاه و بیگاه گستره زیبایی آنها با ساختمان‌‌های متروکه، کارگاه‌ها، دامداری‌‌ها و مرغداری‌‌ها شکسته می‌شود! این قسمت زیستگاه بسیار مناسبی جهت پرندگان و پستانداران کوچکی چون قرقاول، دراج، گربه وحشی، گراز و خرگوش است که به کمک محیط‌بان‌‌ها می‌توانید به سادگی آنها را ببینید.
حضور گاومیش‌‌های بزرگ نیز از نکاتی است که شگفتی شما را برمی‌انگیزد. گاومیش‌‌هایی که شما را به یاد صحرای آفریقا می‌اندازند و در اصل دام‌‌هایی هستند که ساکنان و دامداران شبه جزیره، از شیر و گوشت آنها بهره‌برداری می‌کنند. نکته قابل عرض دیگر اینکه حتماً در سفر به میانکاله، چکمه، دوربین عکاسی و دوربین چشمی را به همراه داشته باشید.
در یک کلام، شبه جزیره استثنایی میانکاله، امانتی است که جزو میراث ارزشمند جهانی محسوب شده و حفاظت و صیانت از این ذخیره‌گاه زمینی، عزم گسترده‌ای می‌خواهد که علاوه بر امکانات دولتی، به همت، نظارت و توجه تمامی دوستداران طبیعت و محیط‌زیست نیازمند است. ارزش داشته‌‌هایی که حاصل میلیون‌‌ها سال چرخش طبیعت است را بیشتر بدانیم.

یخبندان در ونیز

در این عکس‌ها می‌توانید ونیز را در یخبندان ببینید، ولی این عکس‌ها واقعی نیستند!
  Robert Jahns کارگردان هنری با فکری خلاقانه عکس‌هایی را که از ونیز توسط عکاسان دیگر گرفته شده بود با عکس‌هایی از آب‌های یخ‌زده ترکیب کرده است و این آثار جالب را از کانال ونیز خلق کرده است.










تمدیدبیمه طلایی

ثقفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از تمدید بیمه طلایی فرهنگیان تا پایان اردیبهشت خبر داد.
مسعود ثقفی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: طبق دستورالعملی که از وزارت آموزش و پرورش داشتیم مبنی بر آنکه قرارداد به صورت یک ماهه تمدید شود بیمه فرهنگیان تا 31 اردیبهشت تمدید شده است.

وی بیان کرد: در مدت باقی مانده که قرارداد بیمه فرهنگیان تمدید شده خدمات دندانپزشکی و عینک ارائه نخواهد شد.
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه تحت تکفل سرپرست‌های خانواده‌ها می‌توانند تغییرات درون خانواده را از جمله اضافه شدن فرزندان و ... را از طریق سایت بیمه اعمال کنند و تا 10 اردیبهشت نیز مهلت تغییرات وجود دارد.
 
گفتنی است، تمدید بیمه طلایی فرهنگیان به صورت خودکار صورت گرفته و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

بوی پاها

بدن انسان بنا به شرایط مختلف بو می گیرد و البته ممکن است این بو بسیار بد یا غیر قابل تحمل باشد که در این صورت باید خیلی سریع آن را رفع کرد و به دنبال راهی برای پیشگیری از آن بود.
پای انسان از جمله محل هایی است که بسیار بو می گیرد و غالبا در بسیاری از آقایان وجود دارد. برای اینکه بتوانید از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید که می توانیم به موارد زیر که مهمترین ان ها است اشاره کنیم:

خشک نگه دارید

یکی از نکاتی که باید همیشه در نظر داشته باشید این است که پاها در شرایطی که خشک باشند امکان بوگرفتنشان بسیار کمتر است پس بهتر است بعد از شست شوی پا حتما آن را به دقت خشک کنید. دقت داشته باشید که میان انگشت های پا حتما کامل و درست خشک شود چرا که این مکان بهترین جا برای استقرار باکتری ها و ایجاد بو است.

جوراب را فراموش نکنید

یکی از نکاتی که باید به دقت آن را رعایت کنید پوشیدن جوراب است. گاهی اوقات دیده می شود که برخی افراد کفش ها را بدون جوراب به پا می کنند و این باعث می شود تا پای شما عرق کرده و چون جوراب نیست که آن را به خود جذب کند به سمت انگشت ها می رود و در میان آن ها قرار می گیرد. پوشیدن جوراب در خانه نیز می تواند به همین صورت به شما کمک کرده و از بو گرفتن پا جلوگیری کند.

کفشتان را آماده کنید

استفاده از کفش های مناسب نیز از جمله راه های پیشگیری از بوی بدن پا است.در کنار اینکه باید کفشی مناسب پا و به اندازه داشته باشید این نکته را نیز در نظر بگیرید که همیشه بعد از رسیدن به خانه کفش را به داخل نیاورید و بگذارید تا کاملا در هوای آزاد بماند تا بوها و باکتری ها از بین بروند. استفاده از پودر بچه در کفش نیز می تواند از بو گرفتن پای شما جلوگیری کند.

الکل بهترین بوگیر پا

اگر بوی بد پای شما از بین نمی رود باید به سراغ یک راه بسیار اساسی بروید. استفاده از الکل می تواند بهترین گزینه برای رفع بوی پا باشد. یک دستمال را به مقداری الکل آغشته کنید و به کمک آن پای خود را کاملا تمیز کنید. بین انگشتان را کاملا با الکل شست شو دهید تا دیگر اثری از بو باقی نماند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر بوی بد پای شما همچنان ادامه دارد بهتر است سریعا به یک پزشک پوست مراجعه کنید. ممکن است بوی بد پای شما از بیماری های مختلف پستی مانند قارچ ها باشد که شما با آن آشنا نیستید. این بیماری های پوستی به کمک بوهای مختلف شما را آکاه می کنند.

عجیب ترین درخت

عجیب‌ترین درختی که قانون جاذبه زمین را نقض می‌کند و در هوا معلق مانده است.
اخیرا شاهد تصویر درختی هستیم که  از ریشه‌ی خود قطع شده و در هوا معلق است این درخت که در واقع اثر هنری آقای شوستر است به نظر می‌رسد که قانون جاذبه زمین را نقض کرده است اما در واقع هنرمند این اثر به بدنه‌ی درخت اسپری محو کننده‌ای زده که بخشی از درخت به نظر برش زده می‌رسد و حتی مناظر پس زمینه درخت نیز دیده می‌شود که البته پس زمینه را هندسه این اثر به تصویر کشیده این رنگ محو کننده تاکنون علاقمندان بسیاری را به خود جلب نموده است



ترجمه متون

اگر مسلط به زبان های خارجی نیستید و دوست دارید متون و لغات را به درستی ترجمه کنید، نرم افزار QTranslate را دانلود کنید.
حتی یک مترجم حرفه ای هم برای ترجمه متون نیاز به زمانی قابل توجه نسبت به میزان متن دارد و غالبا مترجم ها نمی توانند به تمامی زبان های دنیا مسلط باشند ولی شما می توانید با نصب این نرم افزار QTranslate بر روی رایانه خود تمامی زبان های دنیا را به هر زبانی که می خواهید در کمترین زمان ممکن ترجمه کنید، البته برای استفاده از این نرم افزار باید حتما به اینترنت دسترسی داشته باشید. شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا از نرم افزار آنلاین استفاده کنیم و از خود سایت های مترجم استفاده نکنیم؟ برای پاسخ به این سوال می توان جواب های گوناگونی داد ولی از مزیت های نرم افزار نسبت به سایت های مترجم می توان به مواردی چون: پشتیبانی کامل از زبان فارسی، پیشتیبانی از سایت های مترجم متون (مترجم گوگل، مترجم یاهو، مترجم مایکروسافت) اشاره کرد. از قابلیت های نرم افزار می توان به مواردی چون: امکان تلفظ متن توسط نرم افزار، غلط گیری املایی، صفحه کلید مجازی و ... اشاره کرد.



ورژن: 5.3.1
حجم نرم افزار: 523 کیلوبایت

کوفتگی

مشکل که بدن شما را کوفته می کند

احساس خستگی حسی است که ممکن است مواقع مختلف سراغ شما بیاید. در این شرایط به نظر تنها یک خواب راحت است که میتواند حال شما را بهتر کند.
خستگی ممکن است بر اثر فعالیت زیاد به وجود بیاید اما این خستگی گاهی اوقات با هیچ راهی درمان پذیر نیست و ما همیشه احساس خستگی میکنیم. پزشکان دلایلی غیر از فعالیت های سنگین را دلیل این حالت می دانند که باهم نگاهی به مهمترین آن ها داریم.

**اولین دلیل که بسیاری به آن توجهی ندارند خشک بودن بدن و کم آب شدن است. متخصصین دریافته اند که اگر آب بدن از یک سطح خاص کمتر شود شما احساس خستگی خواهید کرد زبرا بدن توانایی انجام برخی کارها را ندارد.

**از جمله مهمترین دلیل هایی که میتوانیم برای خستگی دایمی به آن اشاره کنیم کم یا زیاد ورزش کردن است. افراط و تفریط در ورزش میتواند باعث خستگی شود زیرا با کم ورزش کردن بدن کرخت می شود و با زیاد ورزش کردن انرژی زیادی از انسان گرفته می شود.

**ویتامین بی 12 بدن شما بسیار پایین است و به همین دلیل همیشه احساس خستگی در بدن شما دیده میشود. بی 12 باعث میشود تا بدن توانایی ساخت گلبول خون را داشته باشد و با درست شدن این میزان حتما احساس خستگی دائمی شما نیز از بین خواهد رفت.

**مشکلات قلبی یکی دیگر از مواردی است که می تواتد بدن شما را همیشه خسته نگه دارد این مورد هنگامی باعث مشکل میشود که پمپاژ قلب به خوبی انجام نمیشود و با نرسیدن خون به دستگاه های داخلی خستگی به تمام سلول ها کشیده میشود.

**با وجود استرس های بسیار زیادی که این روزها برای هر انسانی وجود دارد دیگر نباید از بودنش درون این لیست ناراحت باشیم. زمانی که هورمون های استرس دست به کار میشوند دیگر سلول ها توانایی مقابله با آن را نداشته و خستگی در تمام بدن پخش می شود. بهتر است این استرس را به کمک تمرین های ذهنی کنترل کنید.

در اعماق زمین

جاذبه‌های گردشگری زیرزمینی دنیا در همه جای دنیا پراکنده هستند: از لهستان و فرانسه و استرالیا و آمریکا تا ترکیه و چین و اسکاتلند.
جاذبه‌های گردشگری هر کشوری می‌تواند یکی از منابع پراهمیت درآمد آن کشور باشد. گردشگرانی که هرساله برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری سفر می‌کنند با خود پول می‌آورند و فرصت‌های شغلی که این امر می‌تواند تاثیری بسزا در اقتصاد و حال و روز زندگی مردمان یک کشور داشته باشد. تنوع مکان‌های دیدنی در دنیا بسیار زیاد است اما برخی از جاذبه‌های گردشگری در دنیا وجود دارند که برای دیدن آنها نه روی زمین که باید به زیر زمین سفر کرد!
جاذبه‌های گردشگری زیرزمینی دنیا در همه جای دنیا پراکنده هستند: از لهستان و فرانسه و استرالیا و آمریکا تا ترکیه و چین و اسکاتلند. در مطلب زیر با هشت مورد از زیباترین جاذبه‌های زیرزمینی دنیا آشنا می‌شوید که گردشگران زیادی را جذب کشورهای خود می‌کنند.
کوبر پدی - جنوب استرالیا


شهری است در 846 کیلومتری شمال «آدلاید» که در حاشیه بزرگراه «استوارت» قرار دارد. 70 درصد «اوپال» جهان در این شهر تولید می‌شود. «اوپال» گونه‌ای از سنگ‌های بهادار است. اکثریت 3 هزار نفری که در این منطقه زندگی می‌کنند به دلیل گرمای طاقت‌فرسای منطقه زیر زمین زندگی می‌کنند. در این منطقه می‌توان کلیسای زیرزمینی، رستوران زیرزمینی، هتل و مرکز خرید زیرزمینی نیز یافت.
معدن نمک ویلیسزکا - کراکف ـ لهستان


این معدن در جنوب کشور لهستان واقع شده است. از قرن سیزدهم میلادی پیدا شد و تا سال 2007 نیز از آن نمک برداشت می‌شد. در حال حاضر تنها بخشی از معدن که بالغ بر دو مایل است و حدود دو درصد از کل معدن را تشکیل می‌دهد برای بازدید عموم آزاد است. علاوه بر مجسمه‌های متعدد، در این معدن می‌توان کلیسا و دیر نیز یافت که معدنچی‌ها آنها را بنا کرده‌اند.
دخمه‌های پاریس - فرانسه


دخمه‌های پاریس برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های گردشگری تاریک جالب است. این دخمه‌ها بقایای اجساد بیش از 6 میلیون نفر را در خود جای داده است. وقتی بین سال‌های 1785 تا 1860 میلادی گورستان‌های شهر همگی پر شدند، مسئولان ناچار شدند استخوان مردگان را به این مکان منتقل کنند. حدود یک مایل از 180 مایل تونل این دخمه ـ که عمقی 20 متری دارد ـ برای بازدید عموم آزاد است.
 کاپادوسیه - ترکیه


«کاپادوسیه» سرزمین باستانی است در مرکز آناتولی که شامل 200 شهر زیرزمینی است که می‌تواند هزاران نفر را در خود جای دهند. این منطقه باستانی مدت زمان زیادی است که وجود دارد. گفته می‌شود قدمت این سرزمین به قرن هشتم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این محوطه باستانی از سال ۱۹۸۵ از طرف یونسکو جزو میراث فرهنگی جهان شناخته و ثبت شده است.
محوطه ماری‌کینگ - ادینبورگ ـ اسکاتلند


محوطه «ماری‌کینگ» منطقه‌ای زیرزمینی نبوده است. درواقع شلوغ‌ترین خیابان «ادینبورگ» بود تا اینکه در سال 1645 میلادی طاعون همه‌گیر شد. براثر این بلای مهلک، بسیاری از ساکنان این منطقه جان خود را از دست دادند و شهر قرنطینه شد. اگرچه سرانجام در سال 1753 میلادی قرنطینه برداشته شد اما ساکنان این منطقه به زیر شهر نقل مکان کرده بودند.
منطقه زیرزمینی سیاتل - سیاتل ـ واشنگتن


وقتی آتش‌سوزی بزرگ سیاتل در سال 1889 میلادی خانه‌های چوبی شهر را ویران کرد، مسئولان شهرداری تصمیم بزرگی گرفتند: ساختمان‌های شهر را با سنگ و آجر ساختند و شیب خیابان‌های جدید را بالاتر از خیابان‌های قبلی قرار دادند. اینگونه بود که شهر جدید سه تا 10 متر بالاتر از شهر قدیمی بنا شد. این روزها بخش کوچکی از منطقه زیرزمینی سیاتل برای بازدید عموم آزاد است.

تونل‌های سیل‌گیر - توکیو ـ ژاپن

نامش چندان مهم نیست، اما هر مهندسی که چنین طرحی را پیاده کرده کاری بس بزرگ و باشکوه انجام داده است. ساخت این تونل‌ها از سال 1992 میلادی آغاز شده است. تونل‌ها 50 متر عمق دارند و طول آنها شش کیلومتر است که روز به روز بر آن افزوده نیز می‌شود. در این تونل‌ها پمپ‌ها و منابعی نصب شده‌اند که وظیفه دارند «توکیو» را در فصل باران‌های سیل‌آسا خشک و دور از خطر نگه دارند!
شهر غارها - ناتینگهام ـ انگلستان

ورودی شبکه غارهای ناتینگهام در مرکز خرید Broadmarsh واقع شده است. این غارها به عنوان محل‌سکونت مردمان منطقه از قرن یازدهم میلادی تا سال 1845 استفاده می‌شده است تا اینکه قانونی تصویب شد که اقامت در غارها و سرداب‌ها را ممنوع اعلام کرد. باستان‌شناسان هنوز هم درحال بررسی وضعیت شگفت‌انگیز ساخت این غارها هستند.

برندهای برنج

بسیاری از برنج‌های خارجی در رسانه‌ها به عنوان برنج ایرانی تبلیغ می‌شوند درصورتیکه در برندسازی برنج باید به گونه‌ای عمل شود تا کد رهگیری برنج ایرانی به سرنوشت طرح شبنم دچار نشود.
جمیل علیزاده شایق - دبیر انجمن برنج - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اکثر برنج‌هایی که تحت عنوان برنج ایرانی در تلویزیون یا دیگر رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند برنج خارجی بوده که می‌توان به برند‌های "خاطره"، " آرزو" ، " آوازه"، " تبرک"، " محسن " و بخش اعظمی از برنج " گلستان" اشاره کرد اما در این میان برنج‌های ایرانی مانند این برنج‌های وارداتی برندسازی نشده‌اند.
 
برندهای برنج ایرانی را بشناسیم
 

وی افزود: تنها برخی از کارخانه‌های شالیکوبی نام کارخانه خود را به عنوان تولید‌کننده برنج ایرانی به ثبت رسانده‌اند که این نام روی کیسه‌های این کارخانه‌ها ثبت شده و می‌توان به برنج "سارویه" ، "بجارکتم" ، "استر‌آباد گلستان"، " بالاخان" ،"بهدانه"، " سیلاخور" ، "دنگلان" و "کالن" اشاره کرد.
 
دبیر انجمن برنج تاکید کرد: گرچه در سبد اول کالایی که دولت و مسئولان آن اذعان کردند که نتوانستند از برنج ایرانی استفاده کنند و از برنج‌هایی مانند آوازه و گلستان استفاده شده بود که این خود نوعی اعتراف از سوی این برندها برای ایرانی‌ نبودن محصولشان به حساب می‌آید چراکه این برنج‌ها غالبا از نوع هندی هستند.
 
کد رهگیری برنج ایرانی به سرنوشت طرح شبنم دچار نشود

 
وی تصریح کرد: برای شناسنامه‌دار کردن برنج ایرانی و برند‌سازی آن باید به گونه‌ای عمل شود تا کد رهگیری که به برنج‌های ایرانی داده می‌شود به سرنوشت طرح شبنم دچار نشود که هر شخصی بتواند برچسب آن را از بازار تهیه کند.

حجامت

حجامت یکی از اعمال مهم در طب سنتی است که در هر فصلی انجام می‌شود اما بهتر است این عمل در فصل بهار انجام شود.
دکتر محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی گفت: حجامت یکی از اعمال مهم در طب سنتی است که در هر فصلی انجام می‌شود اما بهتر است این عمل در فصل بهار انجام شود. 
وی افزود: درافرادی که دارای پوکی استخوان و کم‌خونی هستند، حجامت توصیه نمی‌شود. 
وی ادامه داد: کسانی که حجامت را انجام می‌دهند لازم است از بعضی ترکیبات غذایی که متناسب با فعالیت بدنی آن‌هاست خودداری کنند. 
وی خاطر نشان کرد: حجامت لازم در افراد بین ۲ تا ۶۰ سال انجام شود و توصیه می‌شود این افراد وزن متعادل داشته باشند.

نوبرانه بهار

نوبرانه‌ها دارای خواص درمانی منحصر بفردی هستند که می توانند در کنار درمان‌های دارویی برای رفع مشکلات جسمانی مفید واقع شوند.
 پزشکان با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و آمدن نوبرانه‌های بهار مانند میوه‌ی هندوانه مصرف آن را به ویژه برای کاهش فشار خون به مبتلایان به این بیماری توصیه می نمایند.

گفتنی است، دانشمندان مصرف میوه‌ی هندوانه را به ویژه در افراد چاق سبب کاهش خطر "حمله قلبی" می‌دانند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، مصرف هندوانه سبب کاهش فشار خون در آئورت و قلب افراد می‌شود و فشار وارد آمده بر قلب افراد را کاهش می‌دهد.
پزشکان مصرف هندوانه را حتی در روزهای سرد نیز به افراد توصیه می‌کنند زیرا به ویژه در هوای سرد قلب با فشار بیشتری برای گرم نگه داشتن بدن می تپد و احتمال سکته‌ی قلبی بیشتر است.
دانشمندان این نتایج را با بررسی به روی 13 داوطلب مرد و زن چاق که دچار فشار خون بالا بوده‌اند در یک دوره‌ی آزمایشی 12 هفته‌ای بدست آورده‌اند.
دانشمندان اعتقاد دارند مصرف هندوانه می‌تواند سبب رقیق شدن خون و جلوگیری از ایجاد "پلاکت‌های خونی" در مسیر رگ‌ها شود.
پزشکان مصرف هندوانه را مشروط به مشاوره با پزشک متخصص در صورت ابتلای فرد به بیماری دیابت می دانند.

پله برقی 800 متری

این پله برقی 800 متر طول دارد و ازدحام بالای جمعیتی این شهر را جابجا می کند.

گوجه سیاه

"ایندیاگو رز" یکی از نمونه های بسیار جالب و شاخه های گوجه فرنگی است که رنگی مشکی دارد و جلب توجه می کند.
گوجه یکی از خوشمزه ترین و مفیدترین خوراکی هایی است که خداوند روی زمین قرار داده است. گوجه ها به خاطر داشتن لیکوپن به رنگی قرمز در می آیند و بسیاری از خاصیت آن ها نیز در این ماده خاص قرار دارد.

"ایندیاگو رز" یکی از نمونه های بسیار جالب و شاخه های گوجه فرنگی است که رنگی مشکی دارد و جلب توجه می کند. درون این میوه خاص به رنگ قرمز و بنفش است. برخلاف آنچه چهره این سبزی خاص نشان می دهد بسیار مفید است.


این گوجه عجیب سرشار از آنتی اکسیدان است و مزه بسیار خوبی هم دارد. این میوه همچنین برای مبارزه با دیابت و چاقی بسیار مفید است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که پیوند زدن گوجه های بنفش به قرمز باعث به وجود آمدن این گوجه می شود.

تحقیقات "جیم میرس" از دانشگاه اورگان به این نتیجه رسیده است که تولید گوجه های مشکی پوش بسیار به صرفه و البته مفیدتر از گوجه های قرمز است. این دانشمند به عنوان کسی شناخته می شود که این گوجه های جالب را ابداع کرده است. این گوجه اولین نمونه و شاخه از گوجه قرمز رنگ در دنیاست.



جنگل بامبو

جنگل زیبای بامبو در غرب کیوتو - ژاپن در شهر "آراشیاما" به معنی "کوه طوفان" قرار گرفته است که در کنار کوه نیز واقع شده است.
  این منطقه توریستی است و بسیاری از ژاپنی‌ها نیز به این مکان می‌آیند. برای رفتن به این مکان با قطار از کیوتو تا آراشیاما حدود 20 دقیقه راه است.












آموزش زبان انگلیسی

کتاب صوتی 4000Essential English Words شامل مجموعه ای از رایج ترین لغات زبان انگلیسی بوده که به منظور آشنایی زبان آموزان با کلمات رایج زبان انگلیسی منتشر شده است.
به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،کتاب 4000Essential English Words مجموعه ای از ۴۰۰۰ لغات مهم انگلیسی می باشد که شما می توانید با دریافت آن به راحتی  ۹۵ درصد مکالمات عادی انگلیسی را یاد بگیرید.


شیوه متعارف این سری از کتابها دقیقا به فرم کلاسیک کتابهای لغت تنظیم گردیده است که طی آن پس تلفظ کلمه، معنی آن و سپس مثال‌های از کاربرد آن گفته خواهد شد . هر کتاب شامل 60 فایل MP3 می باشد که از 30 درس تشکیل شده است. هر درس شامل یک فایل vocabulary  و یک فایل Story است . در بخش اول درس لغات جدید به همراه تعریف و مثال فراگرفته می شود و در بخش دوم لغات درس اول در قالب یک داستان زیبا برای زبان آموز خوانده خواهد شد. در هر درس 20 کلمه توضیح داده شده است.

این کتاب دارای 6 مجموعه است که شما می‌توانید بخش چهارم آن را در ادامه دریافت کنید.سایر بخش‌ها به ترتیب در صفحه اورژانس فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران قرار خواهند گرفت.

برای دانلود کتاب صوتی 4000Essential English Words روی لینک‌های زیر کلیک کنید


(هر دو بخش را دانلود کرده و از حالت فشرده خارج کنید)


برای دانلود کتاب پی دی اف 4000Essential English Words روی تصویر زیر کلیک کنید