پایتخت طبیعت ایران

یاسوج به علت طبیعتی زیبا و بکر می‌توان از آن به عنوان پایتخت طبیعت ایران نام برد.
یاسوج یکی از شهرهای جنوبی ایران و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 این شهر همچنین مرکز شهرستان بویراحمد نیز می‌باشد.
 یاسوج در شمال شرقی استان واقع شده‌ است.
 قبل از ایجاد این شهر، در حدود ۶ کیلومتری آن، یک شهر قدیمی به نام «تل‌خسرو» قرار داشت که زمانی مرکز نفوذ خوانین بویراحمد علیا بوده‌است، اینک به جز تپه‌های پراکنده و یک روستا، اثری دیگر از آن باقی نمانده‌است.
تل‌خسرو متجاوز از دو هزار سال قدمت دارد،لیکن احداث ابنیه معاصر در پیرامون آن، بعد از سال ۱۳۰۹ خورشیدی شروع شده و تا سال ۱۳۲۳ ادامه یافت و پس از آن متروک شده‌است.
شهر یاسوج در منطقه اقلیم سردسیری واقع شده و دارای هوای معتدل متمایل به سرد است.
در این شهر، میزان بارش برف و باران زیاد می‌باشد و به علت بارش فراوان برف و باران و پوشیده شدن ارتفاعات از برف برای مدت مدیدی از سال، از منابع آب کافی برخوردار است.
آبشار یاسوج اصلی ترین جاذبه گردشگری شهر یاسوج آبشار زیبا و معروف یاسوج است که در فاصله ۲ کیلومتری مرکز شهر و در شمال شهر یاسوج واقع است و هر ساله مورد توجه گردشگران و توریستهای ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد آب‌ چشمه‌هایی‌ که‌ از دل‌ کوه‌های‌ زاگرس‌ جوشیده‌ در دو کیلومتری‌ شمال‌ شهر یاسوج‌ آبشاری‌ به‌ ارتفاع‌ ده‌ متر را به‌ منظر تماشا گذاشته‌ است‌.
چشم‌انداز این‌ آبشار، نهرهای‌ آب‌ در بستر مارپیچ‌ مشبک‌، باغ‌های‌ میوه‌، مراتع‌ سرسبز و پر از گل‌های‌ رنگارنگ‌ است‌، که‌ چشم‌ بیننده‌ را خیره‌ می‌سازد.
هر ساله‌ آبشار یاسوج‌ در فصل‌ بهار، تابستان‌ و پاییز پذیرای‌ گردشگران‌ است‌.
از دیگر آبشارهای‌ این‌ استان‌، آبشار بهرام‌ بیگی‌ است‌،این‌ آبشار در میان‌ صخره‌های‌ سنگی‌ واقع‌ شده‌ و بعد از مارگون‌ قرار دارد.
آبشار بن‌ رود نیز بعد از سی‌ سخت‌ قرار گرفته‌ و شامل‌ توف‌شاه‌ و آبشار بن‌ رود است‌ که‌ ازچندین‌ چشمه‌ تشکیل‌ شده‌ و حدود ۲۰ متر ارتفاع‌ دارد و منطقه‌ بسیار زیبایی‌ را پدید آورده‌ است‌.

قرص گوجه فرنگی

گروهی از دانشمندان بریتانیایی در یک پژوهش کم دامنه ولی موثر دریافته‌اند که مصرف یک قرص گوجه فرنگی در روز می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به امراض قلبی کمک کند.
  رژیم غذایی مدیترانه‌ای که گوجه فرنگی و سایر سبزیجات تازه و روغن زیتون در آن به وفور وجود دارد، برای سلامتی مفید است.
مصرف قرص گوجه فرنگی توسط ۷۲ فرد بالغ این پژوهش، نشان داده که کارکرد رگ‌های آنها بهبود یافته است. البته پژوهشگران یادآوری می‌کنند که برای اطمینان کامل باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.
 این قرص‌ها حاوی یک ماده طبیعی به نام لیکوپن است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد و همان ماده‌ای است که به گوجه فرنگی رنگ می‌دهد. 
 
از مدتها پیش پژوهشگران احتمال می‌دادند که ماده لیکوپن برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی نظیر امراض قلبی و برخی از انواع سرطان موثر است. در عین حال شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای که گوجه فرنگی و سایر سبزیجات تازه و روغن زیتون در آن به وفور وجود دارد، برای سلامتی بسیار مفید است.


محققان می‌گویند تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و به خصوص مصرف سبزیجات و میوه تازه هنوز هم یکی از راههای اصلی برای حفظ سلامتی است ولی دانشمندان در پی یافتن راههایی برای تولید بخشی از این مواد مفید بوده‌اند که مصرف و دسترسی به آن ساده‌تر شود.
شرکتی به نام کامنوترا قرص گوجه فرنگی محصول خود را تولید کرده است، مصرف قرص گوجه فرنگی سرعت انتقال خون در بازوان افراد مبتلا به امراض قلبی را به نحوه چشمگیری بهبود داد. اما روی فشار خون، خشکی جداره رگها و یا میزان چربی موجود در خون آنها تاثیری نداشت.
چرییان مدیر این پژوهش گفت: قرص گوجه فرنگی نمی‌تواند جایگزین سایر داروها و معالجات باشد ولی ممکن است مصرف آن در کنار سایر داروها مفید باشد. ما در حال حاضر نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که این قرص امراض قلبی را کاهش می‌دهد چون هنوز به تحقیقات دقیق و گسترده‌تری در این زمینه نیاز هست.
پروفسور جرمی پیرسون از بنیاد قلب بریتانیا نیز تاکید کرد که برای تشخیص دقیق میزان تاثیر گذاری این قرص و احتمال بدل شدن آن به یک گزینه جدی برای بیماران قلبی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

جنگل آبی

هالبروس، نام منطقه ای مملو از گل های آبی رنگ در کشور بلژیک و در منطقه هاله بوده که از آن به عنوان جنگل آبی رنگ نام می برند.

آویشن

شهرستان تفرش رکورددار رویش آویشن
قرار گرفتن استان مرکزی بین دو رشته کوه البرز و زاگرس، باعث شده این استان به دلیل اقلیم مساعد شاهد رویش 1350 گونه گیاهی باشد که از این تعداد بیش از 227 گونه دارویی در عطاری‌های کشور و استان برای درمان های دارویی و سلامت به فروش می رسد. از این میان آویشن یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی است که در فصل بهار در مناطق کوهستانی بیشتر شهرستان های این استان رشد می کند.

از قدیم الایام گیاهان به عنوان یکی از منابع تامین‌کننده نیازهای دارویی مردم جهان و به ویژه ایرانیان مطرح بوده اند و مردم از طریق استفاده از گیاهان دارویی بسیاری از بیماری هایشان را درمان می‌کرده‌اند، طب الکبیرهای درمانی موجود نیز حاصل اعتقادات و نتایج حاصله از درمان مردم از طریق گیاهان دارویی است.
همستان از مناطق روستای کاروانسرای اراک یکی از مناطقی است  که در فصل بهار میزبان بسیاری از گونه‌های گیاهی نظیر آویشن، ریواس و کنگر است، این منطقه به دلیل کاشت یونجه یکی از مراتع تامین کننده نیازهای غذایی دام های ساکنان آن نیز بشمار می‌رود.
آویشن گیاهی درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه و یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعنا با برگ های نازک و متقابل و دارای گل‌هایی سفید چتری و منفرد است که در فصل بهار در برخی از مناطق ایران از جمله استان مرکزی می‌روید.
نام علمی آویشن به احتمال زیاد از واژه‌های یونانی ریشه گرفته و به معنای جرئت یا از عبارتی که مفهوم آن پاگیزکی یا ضد عفونی کردن است، برگرفته شده است.
آویشن مفید در درمان عفونت
آویشن در بین مردم ما به عنوان گیاهی با خواص ضد عفونی کننده شناخته شده است،  محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه ها و خمیردندان‌ها نیز این گیاه کوهستانی به کار می رود.

آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آویشن به عنوان یکی از داروهای سنتی برای التیام دردهای معده و روده نیز در بین مردم شناخته شده است. جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال نیز موثر است.

شهرستان تفرش رکورددار رویش آویشن در استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در استان مرکزی به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی گیاه آویشن به صورت طبیعی و در فصل بهار در بیشتر شهرستان های این استان و در مناطق کوهستانی به رشد می کند.
یوسفی با اشاره به اینکه شهرستان تفرش بیشترین رویش آویشن را در سطح استان مرکزی دارا است، ابراز کرد: شهرستان های اراک، شازند، خمین، دلیجان، کمیجان و زرندیه نیز به دلیل وجود اقلیم مساعد شاهد رویش گیاه آویشن به صورت طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی کشت گیاه آویشن به صورت دستی وجود ندارد، اظهار داشت: این گیاه به صورت کاملا طبیعی و خودرو در مناطق کوهستانی استان مرکزی به دلیل شرایط مناسب اقلیمی به وجود می آید.

محقق و پژوهشگر طب سنتی نیز با بیان اینکه جوشانده آویشن به همراه کمی آبلیمو یا عسل داروی مفیدی در درمان سرماخوردگی‌ها است به مهر گفت: در مطالعات  این گیاه اثر ضد سرفه و خلط آور و ضد اسپاسم بودن آن مشخص شده است.

آویشن؛ دارای ویتامین های آ- ب - ای و هورمون گیاهی

داود محمدخانی اضافه کرد: این گیاه علفی؛ ضد عفونی کننده، هاضم غذا، ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج است و جوشانده آن در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

وی با اشاره به اینکه آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است گفت: این خوراکی دارای طبع گرم و خشک بوده و دارای ویتامین های آ- ب - ای و هورمون گیاهی است.

یکی از کشاورزان اراکی نیز با بیان اینکه در فصل بهار تعداد زیادی از مردم از نواحی مختلف و اغلب ساکن شهر اراک برای چیدن گیاه آویشن به این منطقه می آیند به مهر گفت: مردم از چیدن آویشن استقبال می کنند.

خانم بنائی نیز با بیان اینکه در غذاهای خود  از آویشن خشک و پودر شده آن استفاده می کنیم به مهر گفت: جوشانده آویشن یکی از بهترین چایی هایی است که در فصل بهار و در این منطقه مصرف می شود.

خانم آبائی یکی از ساکنان شهر اراک هم به خبرنگار مهر در خصوص مصرف آویشن گفت: در هنگام فصل بهار به همراه خانواده برای چیدن آویشن و برخی دیگر از سبزی های بهاری به کوه های اطراف شهر اراک می رویم.

آویشن گیاهی معطر و خوشبو است که پزشکان معتقدند مانند سایر گیاهان دارویی نباید در استفاده درمانی از آن زیاده روی کرد. استان مرکزی خاستگاه آویشن شده است تا انجا که این صنعت چندسالی است که در شهرستان ساروق شهر اراک رونق گرفته است.

کارخانه اسانس‌گیری و عرق‌گیری در شهرستان ساروق اراک  چند سالی است که فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده است و بسیاری از گیاهان دارویی از جمله آویشن، نعنا فلفلی، اسطوخدوس، رزماری و گل محمدی نیز در این واحد اسانس‌گیری و عرق‌گیری می‌شوند و به استان‌های دیگر صادر یا به مصرف داخل می‌رسند.

سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان مرکزی حدود 68 هکتار است. که در این سطح بالغ بر یک هزار و 200 تن انواع گیاهان تولید می شود. تولیدی که با توجه بیشتر مسئولان در گیاهان دارویی می توان شاهد اشتغال زایی در این منطقه بواسطه گیاهان دارویی و سلامت باشیم.

صخره های آب ریز

صخره های آبریز
حدود ۳۳۰ آبشار فصلی و دایمی در ایران وجود دارد. آبشار شلماش، با ارتفاعی ۱۵ متر در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت در آذربایجان غربی واقع شده است.

به گزارش الف، این آبشار از شاخه های اصلی رودخانه زاب کوچک به شمار می آید و از سه آبشار که به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته اند، تشکیل شده است.آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند وقت مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.
 






















خواب و بیداری

هر روز با بیدار شدن از خواب بدن شما یک بار نیاز به تجدید قوا دارد و برای اینکار شما لازم است تا برخی کارها را انجام دهید و به آن در این راه کمک کنید.
چشمان خوابالو و پف کرده نشانی از خواب ناکافی و شاید بدخوابی هایی است که هر شب گریبان گیر انسان ها می شود. این مشکلات برای هر فردی بسیار مخرب است اما بدترین زمانی که می تواند بدن شما را نابود کند دقیقا همان لحظه بیدار شدن از خواب است که برخی اشتباهات همیشه وجود دارد:

** دیر غذا خوردن: با بیدار شدن بدن شما باید به آن انرژی لازم برای یک روز را بدهید و اگر خیلی دیر این کار را انجام دهید تمام انرژی های روزانه را از دست داده اید. بسیاری از مطالعات نشان می دهد نخوردن یا دیر خوردن صبحانه میزان متابولیسم بدن شما را کاهش می دهد و فعالیت های بدن کم می شود. در پی کم شدن فعالیت های داخلی بدن بیماری های مختلفی مانند سکته های قلبی ومغزی به سراغ شما خواهد آمد.

** پیچاندن ورزش: حرف های زیادی تا به حال در مورد ورزش گفته شده است و اشاره به آن برای بار 1000ام تکراری و خسته کننده است. اما به نظر می رسد مطالعات در مورد ورزش هیچگاه پایان نمی پذیرد، به تازگی تحقیقات نشان داده است که ورزش نکردن هنگام بیدار شدن از خواب می تواند خطر ابتلا به بیماری را در شما 4 برابر کند. پزشکان توصیه می کنند حداقل برای 5 دقیقه چند حرکت کششی انجام دهید.

** حرکت به سمت فناوری: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما این روزها انجام می دهیم استفاده بیش از اندازه از تکنولوژی و فناوری است. بسیاری هستند که تا چشمانشان باز می شود و قبل از آنکه از تخت خارج شوند به سمت تلفن همراهشان می روند و شروع به کار با آن می کنند. مطالعات مختلف نشان داده است که این کار باعث می شود بدن شما نتواند به خوبی تجدید قوا کند و تا آخر شب مشکلات مختلف از جمله سردرد به سراغتان خواهد آمد.

بنای گوگد

تاریخ ساخت آن به حدود چهارصد سال پیش باز می گردد.
ارگ گوگد،یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان است.

 این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد واقع شده است.


از این ارگ که در زمانهای صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی استفاده می گردیده است،در خیابان آیت الله گلپایگانی، کوچه قلعه واقع شده است و در حال حاضر از این بنا به عنوان مهمانسرای سنتی استفاده می گردد.

ارگ گوگد درمسیر جاده معروف ابریشم قرارداشته است و در ساختمان آن وجود طبقات پائین و بالا بیانگر نظام طبقاتی در اجتماع آن روز می باشد به این صورت که استر و استربانان در طبقه پائین ودر مجاورت هم و بازرگانان وافراد شاخص در طبقات بالا ساکن می شدند.

 همچنین سوراخهائی روی دیوارهای مرتفع قرار دارد، که از آن به عنوان سیستم امنیتی هشدار دهنده استفاده می گردیده ، به این صورت که کبوترها را در این سوراخها اسکان می داده اند که شب هنگام با بیقراری و سروصدای این کبوتران متوجه ورود مهاجمین توسط قلاب یا نردبان می شدند.

تاریخ ساخت این بنا که یکی از بزرگترین بناهای خشت و گلی ایران است.
 
تاریخ ساخت آن به حدود چهارصد سال پیش باز می گردد و تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به حدود یکصد و چهل سال پیش می‌باشد که نشان می دهد نصف بنای ارگ را علیخان بختیاری به عنوان مهریه به همسرش واگذار کرده است.

بهبودکلیه با میوه

مصرف برخی از خوراکی‌ها انسان را از امراض کلیوی بی‌نیاز می‌کنند و گاهی اوقات می‌توانند کلسترول را کاهش دهند.
مرتضی سعیدی، متخصص تغذیه گفت: افزودن میوه و انواع سبزی‌ها به رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی به بهبود حال بیماران کمک بسیاری می‌کند.
 در واقع مصرف میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف داروهای مخصوص درمان‌ بیماری در بهبود عملکرد کلیه‌ها در بیماران نقش بسزایی دارند.
 وی افزود: در حقیقت مصرف یک عدد سیب در روز انسان را از امراض کلیوی بی نیاز می‌کند و همچنین بهتر است که سیب را با پوست میل کنند چرا که میل کردن سیب با پوست کلسترول بد افراد را می‌کاهد و به بهبود امراض افراد کمک می‌کند.

دندان درد مسافرتی

برخی از بیماری‌ها بویژه هنگام سفر علاوه بر ایجاد استرس و عدم لذت بردن از سفر، می‌توانند تبدیل به یک مشکل پیچیده در حوزه‌ی سلامت گردند و افراد باید از احتمال ابتلا به برخی از این بیماری‌ها درحین سفر آگاه باشند.
اکثر افراد برای تجدید روحیه و رفع خستگی به انجام مسافرت می پردازند اما گاهی خود مسافرت رفتن هم سبب ابتلا به گونه‌ای از بیماری ها و ایجاد خستگی مضاعف در افراد منجر می شود.

گفتنی است، از جمله مشکلات در سفرهای هوایی ایجاد درد در دندان است که به دلیل فشار هوا رخ می دهد و حتی یک پوسیدگی میکروسکوپی دندان در نتیجه فشارهوا می تواند تولید یک دندان درد مخرب نماید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، دندان درد همچنین می تواند در هنگام کوهنوردی نیز رخ دهد و بهتر است افراد قبل از اقدام به مسافرت از سلامت دندان‌های خود مطلع گردند.

از جمله دیگر مشکلات حین مسافرت، یبوست است چه در سفرهای هوایی و چه درسفرهای با خودرو که به دلیل عدم تحرک ایجاد می شود و حرکات روده‌ها کند می‌گردد، پزشکان توصیه می‌کنند افراد هر از گاهی مدتی قدم بزنند، حتی در داخل هواپیما و برای جلوگیری از یبوست از میو‌ه‌های ملین استفاده کنند و یا آب زیاد بنوشند.

پژوهشگران همچنین اعتقاد دارند، مسافرت بویژه در فصول گرم سال می تواند سبب افت قند خون بویژه در بیماران دیابتی وابسته به انسولین شود، زیرا گرمی هوا سبب گشاد شدن عروق خونی برای خنک کردن بدن و درنتیجه افت قند خون در این بیماران می‌گردد.

پزشکان توصیه می‌کنند، افراد قبل از اقدام به سفر بویژه در صورت ابتلا به بیماری با پزشک متخصص مشاوره انجام دهند.

غروب رنگین کمانی

این غروب زیبا با هاله زیبایی از رنگین کمان سرخ رنگ در شهر آتلانتا بسیار مشهور بوده و رد این تصاویر زیبایی آن به طور چشمگیری مشهود است.


گرمازدگی ورزشکاران

ورزشکاران باد در فصل تابستان گرما زدگی را جدی بگیرند، زیرا اگر دچار آن شوند، علاوه بر خستگی بیش از حد و از دست دادن توان خود در موارد پیشرفته تر امکان دارد دچار مرگ نیز بشود.
دکتر اسکندر رحیمی، رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان فارس  اظهار داشت: زمانی که گرما بیش از حد افزایش یابد، اجرای حرکات با نقصان روبرو می‌شود و اگر افزایش دمای بدن ادامه یابد، گرما زدگی و خستگی ناشی از گرما ایجاد می‌شود که در این حال علائمی چون سر درد، گرفتگی عضلانی، قرمزی صورت و گردن، کاهش فشار خون و افزایش تعداد ضربان قلب و ضعف نبض، کاهش خون رسانی به مغز، ضعف و بی حالی و در نهایت به دلیل نرسیدن خون به مغز بی هوشی و مرگ ورزشکار مشاهده می‌گردد.

مربیان و ورزشکاران در صورت مشاهده این علائم نباید وقت را تلف کنند، زیرا اختلال گرمایی بسیار خطرناک است و امکان مرگ وجود دارد و از احتیاج به مداوای فوری است. بنابراین حتی اگر به اختلال گرمایی فلنین شدید، مداوا را سریع آغاز نمایید.

وی ادامه داد: گرما زدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم خنک کننده بدن نتواند با گرمای حاصله مقابله کند که می‌تواند مصیبت بار باشد.

یکی از وظایف فیزیولوژیکی آب حفظ درجه حرارت بدن است. سیستم خنک کننده بدن تفاوتی با سیستم خنک کننده ماشین ندارد. زمانی که آب در رادیاتور پایین است، موتور بیش از اندازه گرم می‌شود، که مشابه بدن آدمی است که سیستم خنک کننده بدنش با آب کار می‌کند.

آب از روده به رگ‌های خونی و از رگ های خونی به غدد عرق و از غدد عرقی به پوست، جائیکه تبخیر انجام می‌شود، انتقال می‌اید و باعث خنک شدن بدن می‌گردد.

** پیشگیری از گرما زدگی
 
دکتر رحیمی گفت: ورزشکاران باید دقت کنند که در فصول گرما و نواحی گرم و خشک در خنک ترین ساعات روز تمرین کنند، لباس ورزشکار به رنگ روشن و گشاد و از الیاف طبیعی (کتان) باشد تا جریان هوا به خوبی انجام پذیرد، در زمان استراحت، آشامیدن آب قبل و بعد از تمرین تاکید می‌شود و برای آن برنامه ریزی شود.

ورزشکار را قبل و بعد از تمرین وزن کنید و مدت تمرین را نیز محدود کنید و دقت کنید اگر کاهش وزن بیش از دو درصد باشد، ورزشکار را تا جبران آن از تمرین معاف نمایید. توجه کنید هرگز به فرد گرما زده آب خاص ندهید، بلکه حدود یک قاشق چایخوری نمک و مقدار کمی شکر را در یک لیتر آب حل کرده و به وی بدهید و یا از پودر ORS استفاده کنید. زیرا استفاده از آب خالص مرگ سلولی را افزایش می‌دهد، با رعایت این موارد می‌توان از گرمازدگی و خستگی ناشی از گرما جلوگیری کرد.

وی در پایان تاکید کرد:مربیان باید توجه کنند که اگر به منظور کاهش وزن ورزشکار را مجبور به پوشیدن لباس نایلونی یا پلاستیکی کنند، و از وی بخواهند که در هوای گرم تمرین کنند، باعث می‌شود تا تعادل گرمایی ورزشکار مختل شده و دچار آسیب‌های جدی و حتی مرگ‌ وی شوند، زیرا اختلال در تعادل حرارتی باعث کاهش کارایی آنزیم‌ها و حتی توقف فعالیت آن‌ها می‌شود.

فیلبند بام مازندران

فیلبند، یکی از مرتفع ترین روستای ییلاقی استان مازندران است که نیازی به پیش بینی هواشناسی ندارد زیرا ممکن است هر لحظه شرایط جدید جوی در آنجا حاکم شود پس برای این تور طبیعت گردی لوازم مورد نیاز برای این شرایط جوی را به همراه داشته باشید.
در این روستا به ابرها سفر کنید/سفر به بام مازندران

فیلبند یکی از مرتفع ترین روستای ییلاقی استان مازندران است که در جنوب بابل در بخش بندپی غربی (روستای دیوا) واقع شده است .این روستا از سطح دریا حدود  2700 مـــتر ارتفاع دارد که اگر بتوانید خود را تا نوک قله اش برسانید فاصله اش تا سطح دریا ۳۷۰۰متر می شود. 

در فصل بهار وپاییز در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری در این روستا مشاهده کنید .

فیلبند در تابستان ها بیش از هزار ودویست خانوار جمعیت دارد. و در زمستان بطور کلی خالی از سکنه است زیرا شدت سوز وسرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می سازد و در سال قریب ۷ ماه پوشیده از برف است .

فیلبند مردمانی بسیار تنومند وقوی هیکل داردکه از قدرت بدنی زیادی برخودارند .وجود فلوئور  کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمانش تأثیر بسزایی دارد بهمین دلیل قادر به انجام کارهای بسیار سخت و طاقت فرسا می باشند.

از اماکن متبرکه و مذهبی فیلبند مسجد ها و دو تکیه قدیمی آن را باید نام برد . که بدلیل خلوص طینت و پاکی نیت سازندگان معتقد این بناها این دو تکیه از کرامات خاصی برخوردارند و هر ساله دوستداران اهل بیت جهت زیارت و اجابت نذورات خود از شهرها دور و نزدیک به فیل بند سفرمی کنند.

ازمحصولات زراعی فیلبند سیب زمینی و چغندر می باشد که سیب زمینی فیلبند بی شک از مرغوب ترین و خوش خوراک ترین نوع سیب زمینی ها است و در منطقه از معروفیت خاصی برخوردار است . 

نزدیک ترین راه ارتباطی فیلبند به جاده اصلی راه پرپیچ و خمی است که از فیلبند بطول 45 کیلومتر درکیلومتر 25 آمل به جاده هراز (سه راه منگل) می پیوندد و بعد از گذشت از روستای تاریخی سنگچال به فیلبند می رسید. تنها مسیری که می‌تواند به فیلبند ختم شود، مسیر فرعی چلاو در جاده هراز می‌باشد.

فیل بند که به بام مازندران معروف است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران ایران است.

این روستا با جمعیتی برابر با ۴۲۴۷ نفر جمعیت (جمعیت تابستانی) در جنوب غربی شهرستان بابل واقع می‌باشد. روستای فیلبند واقع در شرق رودخانه هراز با ارتفاع ۲۳۱۶ متر از سطح دریا در ۵۲ درجه و ۳۱ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۹ دقیقه عرض شمالی و در فاصله ۸۱ کیلومتری شهرستان بابل و ۱۸۴ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.

در این سفر نیازی به هواشناسی ندارید!

برای سفر به منطقه فیلبند اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که: به پیش بینی های هواشناسی (چه داخلی و چه خارجی) نیازی ندارید! چرا که تغییرات شدید آب و هوایی در فیلبند واقعا شگفت آور است.  شما در طول یک روز ممکن است شرایط متنوع جوی را در فیلبند مشاهده کنید، آسمانی آبی و آفتابی، مه غلیظ،  باران شدید، رنگین کمان و ... پس برای این تور طبیعت گردی لوازم مورد نیاز برای این شرایط جوی را به همراه داشته باشید.
 
ییلاق فیلبند یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی جنوب بابل و آمل در استان مازندران است. این ییلاق مرز بین منطقه کوهستانی و جنگلی در سامانه جنوبی البرز بوده و در واقع مانند سدی است که در مقابل هوای شرجی شمال قرار دارد و همین امر سبب می شود که این منطقه بیشتر اوقات مه آلود باشد.
 
جاذبه اصلی تور فیلبند شرایط جوی منطقه است. این روستا اغلب بر فراز ابرها است و همین مساله چشم اندازی رویایی را پدید می آورد. البته از آن جا که این روستا در بلندترین نقطه منطقه قرار دارد، زمانی هم که آسمان صاف است و ابری وجود ندارد مناظر اطراف آن بسیار تماشایی و زیباست.

لوازم ضروری

کارت ملی، کفش مناسب برای پیمایش جنگل، پوشاک مناسب فصل، پانچو (یا پو شاکی که در مقابل بارش احتمالی باران، آب به داخل آب نفوذ نکند)، زیرانداز، بطری آب (حداقل یک لیتر)، یک وعده غذای قابل حمل، یک دست لباس اضافه، لوازم بهداشتی شخصی

هزینه سفر

60 هزار تومان



















 

آبله مرغان

آبله‌مرغان ممکن است در هر زمانی از سال با دانه‌های قرمز، خارش دار و آبدار صورت و بدن کودکان را به هم بریزد، اما در فصل بهار و نیز اوایل پاییز بیشترین شیوع را دارد.
آبله‌مرغان یک بیماری عفونی و مسری ویروسی است که با وجود آن که احتمال ابتلا به آن برای دومین بار در زندگی بسیار کم است، اما وقتی ویروس آن وارد بدن شود، برای همیشه در گره‌های عصبی ـ حسی بدن باقی می‌ماند و فعال شدن مجدد آن ممکن است در قالب بیماری زونا اتفاق بیفتد.

نکته مهم درباره این بیماری آن است که ابتلا به آن تا پیش از سیزده سالگی نیاز به درمان خاصی ندارد و بیماری در این سنین به خودی خود بهبود می‌یابد، ولی چرا ابتلا به آبله‌مرغان در سنین بالاتر و در بزرگسالی می‌تواند خطرناک باشد؟

دکتر محمد حکاکی فرد، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌و‌گو با جام‌جم می‌گوید: آبلـــه‌مرغان با تظاهراتی چون دردهای شکمی، تب و بثورات پوستــی همــراه است، اما در سنین بالای 13 سـال عوارض بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بیمار را دچار درگیری ریوی یا عفونت ریه یا درگیری سیستم عصبی و مغزی (مننژیت) کند.

درمان جدی آبله‌مرغان بزرگسالی

ابتلا به بیماری آبله‌مرغان در کودکان زیر یک‌سال و در سن بالا‌تر از 13 سال حالت تهاجمی به خود می‌گیرد و معمولا خوش‌خیم نیست.

دکتر حکاکی فرد در همین ارتباط تاکید می‌کند: اگر فردی در بزرگسالی آبله‌مرغان بگیرد، باید نسبت به درمان بیماری‌اش بسیار پیگیر باشد و به محض مشاهده هر نوع درگیری ریوی، تنگی‌نفس و درد قفسه‌سینه به پزشک متخصص مراجعه کند. همچنین مشاهده عوارض عصبی چون اختلال هشیاری، مشکلات عصبی و خواب‌آلودگی می‌تواند خطرناک تلقی شود. از سوی دیگر در برخی موارد مشاهده شده که ابتلا به آبله‌مرغان در بزرگسالان باعث درگیری سیستم قلبی یا مفصلی شده که البته احتمال آن پایین است.

این متخصص عفونی می‌افزاید: برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف داروی ضد ویروس «آسیکلوویر» به محض مواجهه با شخص مبتلا به آبله‌مرغان در شخص بزرگسالی که سابقه ابتلا به بیماری را نداشته، می‌تواند در کاهش عوارض بیماری موثر باشد.

اگرچه واکسن این بیماری در کشور ما در سطح محدود یافت می‌شود، اما در صورت امکان، تزریق آن به بزرگسالانی که بیماری را در کودکی نگرفته‌اند، توصیه می‌شود. بویژه بزرگسالانی که به دلایلی با نقص سیستم ایمنی مواجه هستند یا قصد بارداری دارند برای پیشگیری از این بیماری ویروسی بهتر است واکسن دریافت کنند.

بیماری خطرناک طی بارداری

به گفته دکتر حکاکی فرد، ابتلا به آبله‌مرغان طی ماه‌های اول بارداری بسیار خطرناک است و عوارض بسیار شدیدی برای جنین به همراه دارد تا جایی که احتمال بروز نقص عضو، نقص سیستم عصبی و کاهش بهره هوشی برای جنین وجود دارد اما اگر ابتلا به بیماری طی سه ماهه دوم و سوم صورت بگیرد، خطراتش کمتر خواهد بود. حتی در مواردی مشاهده می‌شود نوزادانی که مادران آنها در هفته پایانی بارداری به آبله‌مرغان مبتلا شده‌اند، در بدو تولد آبله‌مرغان دارند. بی شک این نوزادان تحت مراقبت‌ خاصی قرار می‌گیرند و داروهای ویژه‌ای تا بهبود کامل مصرف خواهند کرد.

وی می‌افزاید: هر زمان که خانم بارداری در معرض این بیماری قرار بگیرد باید تحت نظر متخصص، ایمونوگلوبین دریافت کند که پادتنی است که از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند.

آبله‌مرغان از طریق تنفس منتقل می‌شود

آبله‌مرغان یک بیماری خطرناک در کودکان محسوب نمی‌شود و بدون نیاز به هیچ درمان خاصی بهبود می‌یابدو تنها درمان واقعی آن استراحت است، ولی همین بیماری در نوزادان، بالغان و بویژه در بارداران یا کسانی که دچار نقص ایمنی هستند یا شیمی درمانی می‌شوند می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر حکاکی فرد با تاکید بر این که دوره سرایت بیماری حدود ده روز است، می‌گوید: آبله‌مرغان یک بیماری بثوری تب‌دار است که معمولاً با علائمی چون تب، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، سردرد و‌گاه درد خفیف شکمی شروع می‌شود و پس از یک یا دو روز در قالب بثورات قرمز رنگ خارش‌دار و آبدار در ناحیه سر، صورت یا تنه ظاهر می‌شود. سرایت بیماری نیز از طریق هوا و قطرات تنفسی بیمار است. به همین دلیل خانم‌های باردار به هیچ وجه نباید به فرد مبتلا نزدیک شوند. احتمال مسری بودن بیماری نیز تا خشک‌شدن دانه‌های قرمز رنگ پوستی وجود دارد.

دانه‌های آبله‌مرغانی را دستکاری نکنید

به گفته دکتر حکاکی فرد با وجود خارش‌دار بودن دانه‌های قرمز رنگ پوستی ناشی از آبله‌مرغان تا حد امکان نباید آنها را دستکاری کرد چراکه احتمال این که از خود ردی به جا گذارد، بویژه در بزرگسالان وجود دارد. برای کاهش خارش دانه‌های آبدار صرفا می‌توان از داروهای ضدخارش استفاده کرد. حمام‌کردن در فواصل نزدیک و شستن بثورات پوستی با آب ولرم و صابون‌های معمولی نیز توصیه می‌شود. همچنین طی دوره نقاهت باید از مصرف غذاهای چرب، ترش و ادویه دار که محرک است، جلوگیری به عمل آید.

کولرهای سنتی

بادگیرها را معمولا متناسب با مصرف و نیاز خانوار طراحی می‌کردند و مسلما هر چه ابعاد ورودی بیشتر باشد، حجم هوای ورودی هم بیشتر خواهد بود. ارتفاع بالاتر هم در کارکرد بهتر بادگیر موثر است.
تاکنون فکر کرده‌اید پنکه چگونه هوا را مطبوع می‌کند؟ هنگامی که پره‌های پنکه می‌چرخند، هوای پشت با فشار به جلو حرکت می‌کند و جریان مصنوعی هوا ایجاد می‌شود. این جریان هوا با عبور از مجاورت پوست بدن، روند انتقال حرارت بدن انسان را سرعت می‌بخشد و ما احساس خنکی می‌کنیم.

بادگیر هم وسیله‌ای است که هوا را جریان می‌بخشد. با این تفاوت که در پنکه، جریان برق موتور الکتریکی و چرخش پره‌های متصل به موتور هوا را به حرکت درمی آورد؛ در حالی که بادگیر بادی را که در فضای بیرون می‌وزد، مهار و به داخل خانه هدایت می‌کند.

بادگیرها را معمولا متناسب با مصرف و نیاز خانوار طراحی می‌کردند و مسلما هر چه ابعاد ورودی بیشتر باشد، حجم هوای ورودی هم بیشتر خواهد بود. ارتفاع بالاتر هم در کارکرد بهتر بادگیر موثر است.

دلیل آن هم اختلاف سرعت باد در ارتفاع‌های مختلف است؛ در مجاورت زمین، سرعت هوا صفر است و هر چه بالاتر می‌رویم، سرعت باد بیشتر می‌شود تا به مقدار ثابت خود دست یابد.

از سوی دیگر، در مجاورت زمین گرد وغبار زیادی وجود دارد که با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد، به این ترتیب با افزایش ارتفاع، به هوایی با سرعت بالاتر و گرد و غبار کمتر دسترسی خواهیم داشت.

ورودی بادگیر را معمولا در زیرزمین قرار می‌دهند تا از خنکی زیرزمین هم استفاده شود و فضای مطبوع و شرایط مناسب فراهم شود.

بادگیرهای سنتی را می‌توان یک نمونه عالی هنر مهندسی به شمار آورد، زیرا در حالی که هوای بیرون بسیار گرم است و از آسمان آتش می‌بارد، بدون صرف هیچ‌گونه انرژی و صرفا با طراحی مناسب سیستم هدایت هوا، شرایط خنک با تفاوت دمای حدود ۳۰ درجه با بیرون را فراهم می‌کنند.

البته بادگیر سنتی، به‌دلیل ورود گردوغبار به منزل و همچنین استفاده نکردن از سرمایش تبخیری محل اشکال است که ایراد دوم در برخی نمونه‌ها مرتفع شده است.

در این نمونه‌ها، باد در مسیر ورود به منزل از سطوحی نمناک عبور کرده و بخشی از حرارت خود را صرف تبخیر آب می‌کرد و به این ترتیب هوایی مرطوب‌تر و خنک‌تر به دست می‌آمد که شرایط مطلوب‌تری فراهم می‌شد.

این فرآیند مشابه همان اتفاقی است که درون کولر آبی روی می‌دهد.

درمانهای خوراکی

خوردن ماهی در طول هفته همیشه توصیه شده است اما زمانی که دچار دردهای موضعی شده باشید باید به میزان بیشتری از ماهی سالمون استفاده کنید.
  ورزش های سخت یا ضربه های محکمی که به بدن وارد می شود باعث بروز دردهایی خواهد شد که درمان آن ها از راه های شیمیایی و طبیعی قابل انجام است. از آنجایی که درمان هر بیماری به وسیله دارو و مواد شیمیایی توصیه نمیشود بهتر است راه های طبیعی را پیش بگیرید و برای درمان دردها از خوراکی های درستی استفاده کنید.

** زنجبیل
: اولین ماده ای که برای تسکین دردها مناسب است زنجبیل نام دارد. این ادویه خوشمزه نه تنها باعث خوش طعم و بو شدن غذا می شود بلکه برای دردهای موضعی نیز مناسب خواهد بود. مطالعات نشان میدهد که خوردن زنجبیل به میزان 250 میلی گرم دقیقا کاری را انجام میدهد که قرصی مانند ایبوپروفن انجام میدهد.

** ماهی سالمون: خوردن ماهی در طول هفته همیشه توصیه شده است اما زمانی که دچار دردهای موضعی شده باشید باید به میزان بیشتری از ماهی سالمون استفاده کنید. این ماهی میتواند دردهایی که در بدن و مخصوصا قسمت گردن و کمر شما وجود دارد را از بین ببرد. امگا 3 موجود در این ماهی  توانایی آن را دارد تا یه جان تازه به مفاصل و عضلات شما بدهد.

** قهوه: یکی از نوشیدنی های خوشمزه که صحبت های بسیاری پشت آن وجود دارد زیرا تحقیقات زیادی روی فواید و مضرات آن صورت گرفته است. به غیر از بی خوابی یا مشکلاتی که ممکن است در برخی از قسمت های بدن ایجاد کند، قهوه نوشیدنی است که میتواند دردهای ماهیچه ای شما را خیلی زود خوب کند. قهوه نیز بسیار شبیه به مسکن های قوی کار می کند.

** مرکبات: استفاده از مرکبات در هر روزی باعث افزایش سلامت بدن می شود. پرتغال یا لیمو از جمله مرکباتی هستند که میزان زیادی ویتامین ث دارند و هرچه میزان این ویتامین در بدن بیشتر باشد، دردهای کمتر سراغ شما خواهند آمد.  این روزها در تابستان استفاده از آبلیمو یا لیموترش تازه می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

کباب مرگبار

یکی از لذیذترین قسمت‌های گوشت قرمز می‌تواند یک عامل بسیار خطرناک برای ابتلای افراد به خطرناکترین بیماری‌های غیر واگیر در جهان باشد.
پزشکان با مطالعه بر روی بخش‌های مختلف گوشت حیواناتی مانند گاو و گوسفند دریافته‌اند یکی از این بخش‌ها در صورت کباب‌ شدن می‌تواند خطرات فراوانی برای سلامت بدن ایجاد نماید.

گفتنی است، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گوشت اطراف دنده‌ها که از آن نوعی کباب به نام دنده درست می‌شود برای سلامتی بدن بسیار خطرناک است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، در این قسمت از گوشت چربی فراوانی وجود دارد که حتی با سرخ کردن و یا پخته شدن از بین نمی‌رود و می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌هایی مانند بالا بودن کلسترول خون، تنگی عروق و حتی سکته قلبی شود.

براساس تحقیقات در فاصله بین استخوان‌های دنده در گوشت گاو و گوسفند مقدار کمی گوشت وجود دارد و بخش اعظم آن را چربی خالص تشکیل می‌دهد که برای سلامتی بسیار خطرناک است.

علاوه بر چربی بالا در این قسمت از گوشت کالری فراوانی در حدود هزار و پانصد کالری انرژی وجود دارد که به دلیل عدم سوزانده شدن آن توسط بدن به صورت انباشت چربی در بدن باقی می‌ماند.

خلقت خداوندی


خداوند تبارک و تعالی بارها در قرآن کریم گفته است که در زمین نشانه هایی است که ما به عظمت خلقتش پی ببریم .همان گونه که می دانید یکی از راه های بقاء در طبیعت گرده افشانی است به صورتی که این فرایند گاهی توسط عوامل طبیعی مانند آب ، باد و … انجام می شود و بخشی دیگر آن نیز توسط پرندگان و بخصوص حشرات انجام می شود.

جالب است بدانیم که هر حشره ای که از شهد گل ها تغذیه می کند به صورت غریزی روی هر گلی نمی نشیند ، مثلا زنبور عسل هیچ گاه روی گل های میمونی  و سمی نمی نشیند و یا برخی از حشرات نیز علاقه ای برای نشستن روی گل های آفتابگردان و یاس ندارند.

اما در میان طبیعت دست نخورده و جنگل هایی که انسان ها کمتر حریم آن را نشکسته است ، گیاهان و گل هایی وجود دارند که به حیوانات ، حشرات ، چرندگان و حتی انسان شباهت دارند.

با هم این شگفتی های خلفت  و تصاویر تحسین برانگیزی که رازهای نهفته  در آن است را تماشا کنیم…

 گل میمونی از خانواده ارکیده

 گل میمونی از خانواده ارکیده


گل میمونی از خانواده ارکیده

 گل میمونی از خانواده ارکیده

گل میمونی از خانواده ارکیده

     گل میمونی از خانواده ارکیده

گل میمونی از خانواده ارکیده

 گل شب پره یا گل پرنده ای ازخانواده ارکیده

گل شب پره یا گل پرنده ای ازخانواده ارکیده

گل شب پره یا گل پرنده ای ازخانواده ارکیده

 گل شب پره یا گل پرنده ای ازخانواده ارکیده

گل شب پره یا گل پرنده ای ازخانواده ارکیده

گل مرد دم دار ازخانواده ارکیده

گل مرد دم دار از خانواده ارکیده

گل مرد دم دار از خانواده ارکیده

 گل مرد دم دار از خانواده ارکیده

گل مرد دم دار از خانواده ارکیده

 گل مرد دم دار از خانواده ارکیده

گل مرد دم دار از خانواده ارکیده

 

گل رقص دختران از خانواده امپاتیانس
گل رقص دختران از خانواده امپاتیانس

گل رقص دختران از خانواده امپاتیانس

 گل زنبور خندان از خانواده ارکیده

گل زنبور خندان از خانواده ارکیده

گل زنبور خندان از خانواده ارکیده

 گل زنبور خندان از خانواده ارکیده

گل زنبور خندان از خانواده ارکیده

 گل زنبور خندان از خانواده ارکیده

گل زنبور خندان از خانواده ارکیده

 گل نوزاد از خانواده آنجل

گل نوزاد از خانواده آنجل

گل نوزاد از خانواده آنجل

 گل طوطی  از خانواده امپاتیانس

گل طوطی  از خانواده امپاتیانس

گل طوطی از خانواده امپاتیانس

 گل طوطی  از خانواده امپاتیانس

گل طوطی از خانواده امپاتیانس

 

گل طوطی  از خانواده امپاتیانس

گل طوطی از خانواده امپاتیانس

 گل جمجمه از خانواده آنترهینیوم

گل جمجمه از خانواده آنترهینیوم

گل جمجمه از خانواده آنترهینیوم

 گل پرواز اردک از خاتواده ارکیده

گل پرواز اردک از خاتواده ارکیده

گل پرواز اردک از خاتواده ارکیده

 

گل پرواز اردک از خاتواده ارکیده

گل پرواز اردک از خاتواده ارکیده

 گل ببری از خاتواده ارکیده

گل ببری از خاتواده ارکیده

گل ببری از خاتواده ارکیده

  گل بیگانه مبارک از خانواده کالکولاریا

 گل بیگانه مبارک از خانواده کالکولاریا

گل بیگانه مبارک از خانواده کالکولاریا

 

    گل بیگانه مبارک از خانواده کالکولاریا

گل بیگانه مبارک از خانواده کالکولاریا

 گل فرشته از خاتواده ارکیده

گل فرشته از خاتواده ارکیده

گل فرشته از خاتواده ارکیده

 گل فرشته از خاتواده ارکیده

گل فرشته از خاتواده ارکیده

 گل کبوتر یا روح مقدس از خاتواده ارکیده

گل کبوتر یا روح مقدس از خاتواده ارکیده

گل کبوتر یا روح مقدس از خاتواده ارکیده

 گل کبوتر یا روح مقدس از خاتواده ارکیده

گل کبوتر یا روح مقدس از خاتواده ارکیده

 

گل کبوتر یا روح مقدس از خاتواده ارکیده

گل کبوتر یا روح مقدس از خاتواده ارکیده

 گل رقص

گل رقص

گل رقص

  گل مرغ بهشتی از خانواده هابیناریا

 گل مرغ بهشتی از خانواده هابیناریا

گل مرغ بهشتی از خانواده هابیناریا

  گل مرغ بهشتی از خانواده هابیناریا

گل مرغ بهشتی از خانواده هابیناریا

 

 گل مرغ بهشتی از خانواده هابیناریا

گل مرغ بهشتی از خانواده هابیناریا

 گل میمون نما

گل میمون نما

گل میمون نما

 گل میمون نما

گل میمون نما

 گل میمون نما

گل میمون نما

درمان سرطان با گردو

گردو ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و از نظر پزشکی برای بدن بسیار مفید است. برای مثال در درمان سردردها، جلوگیری از ریزش مو وحتی تاثیر گذاری روی توان باروری موثر است.

مصرف مقادیر متوسطی گردو به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه و دائمی می تواند خطر بروز سرطان سینه را در زنان کاهش دهد. مصرف دوز روزانه گردو، میزان رشد تومورهای سرطان سینه را در موش های آزمایشگاهی کاهش می دهد. گردو نه تنها احتمال بروز تومورهای سرطانی را کاهش می دهد بلکه در عین حال پس از ابتلا از تعداد و اندازه آن ها نیز می کاهد.

مصرف گردو در کاهش احتمال بروز این سرطان حتی در افرادی که زمینه مستعد ژنتیکی برای ابتلا به سرطان سینه دارند هم موثر است.

گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ،آنتی اکسیدان ها و فیتواسترول ها است که همگی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهند.

امام خمینی در محضر معصومین (ع)

یک روز من از ایشان سوال کردم که این چه کاریه، زیارت و دعارا به خاطر آنکه براى رفقا چاى درست کنید مختصر مى‏کنید و باعجله به منزل باز مى‏گردید؟ امام در جواب فرمودند: من ثواب این‏کار را کمتر از آن زیارت و دعا نمى‏دانم.
سخن از پروانه‏ هایى است که گرد شمع وجود امام جمع شدند و ازگرمى ولایت و پرتو انوار خورشید درخشان حضرتش بهره‏ها بردند واز یار سفرکرده و خاطرات جاودان پیوندش با ساحت مقدس عترت سخن‏گفتند تا همه نسلها با پیروى از حضرتش در شمار ارادتمندان‏ اهل‏بیت: جاى گیرند. در این‏ بخش به فرازهایى از آن خاطرات اشاره‏ مى‏شود. باشد تا از سیره عملى این اسوه علم و عمل جرعه‏اى‏برگیریم و مشعلى فرا روى نسل جوان بر افروزیم. ان‏شاءالله.
زیارت امام رضا(ع)
    آقاى سیدحمید روحانى مى‏گوید:
    یکى از علما براى من نقل مى‏کرد که یک سال تابستان به اتفاق‏امام و چندتن دیگر از روحانیون به مشهد مشرف شدیم و خانه‏دربستى گرفتیم. برنامه ما چنین بود که بعد از ظهرها، پس ازیکى دو ساعت استراحت، از خواب بلند مى‏شدیم و به طور دسته‏جمعى‏روانه حرم مطهر مى‏شدیم و پس از زیارت و نماز و دعا به خانه‏مراجعت و در ایوان باصفایى که در آن خانه بود، مى‏نشستیم و چاى‏ مى‏خوردیم. برنامه امام این بود که با جمع به حرم مى‏آمدند، ولى‏دعا و زیارتشان را خیلى مختصر مى‏کردند و تنها به منزل‏برمى‏گشتند; و آن ایوان را آب و جارو مى‏کردند، فرش پهن‏مى‏کردند، سماور را روشن مى‏کردند و چاى را آماده مى‏ساختند; ووقتى‏که ما از حرم باز مى‏گشتیم، براى ما چاى مى‏ریختند.
    یک روز من از ایشان سوال کردم که این چه کاریه، زیارت و دعارا به خاطر آنکه براى رفقا چاى درست کنید مختصر مى‏کنید و باعجله به منزل باز مى‏گردید؟ امام در جواب فرمودند: من ثواب این‏کار را کمتر از آن زیارت و دعا نمى‏دانم.
زیارت قبر حضرت على(ع)
    آقاى سید حمید روحانى مى‏نویسد:
    امام در آن حدود پانزده سالى که در نجف مى‏زیستند، جز در موارداستثنایى، هر شب ساعت 3 بعد از نصف شب در کنار قبر حضرت‏ على(ع) بودند; و حتى وقتى حکومت نظامى اعلام مى‏شد و رفت و آمددر خیابانها ممنوع بود، به پشت‏بام مى‏رفت و از دور امام خود رازیارت مى‏کرد.
زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع)
    آقاى سید حمید روحانى مى‏نویسد:
    «... در اغلب ایام زیارتى در کنار قبر امام حسین(ع) بودند،در دهه عاشورا هر روز زیارت عاشوراى معروفه را با صدمرتبه سلام‏و صدمرتبه لعن مى‏خواندند.» 2مرحوم آقاى املائى مى‏فرمود:2 روزى‏در حرم مطهر امام حسین(ع) امام خمینى را دیدم که در میان‏انبوه زوار گیر کرده و قدمى‏نمى‏تواند پیش بگذارد. به جلو دویده‏به کنار زدن مردم و بازکردن راه پرداختم. امام با تعرض و تغیرمرا منع مى‏کردند. ومن بى‏توجه به منع ایشان به کار خود ادامه‏مى‏دادم. یکباره متوجه شدم که امام از مسیرى که من براى ایشان‏ بازکرده‏ام نیامده و تغییر مسیر داده، در لابه لاى جمعیت‏به راه‏خود ادامه مى‏دهد.
انس باحرم مطهر امیر المؤمنین(ع)
    آقاى سید حمید روحانى مى‏گوید:
    در سحرگاه وحشتزاى آخرین شبى که امام در نجف بودند، خدمت امام‏رسیدم که دستور العملى از ایشان بگیرم.
    یک حالت تاثرى به من دست داده بود از اینکه مى‏دیدم ایشان نجف‏را ترک مى‏کنند; و او پس از خدا و حرم مطهر امیرالمومنین(ع)تنها پناهگاه ما بود.
    عرض کردم: آقا، نمى‏شود از این سفر صرف‏نظر کنید؟! شما الان‏دارید تشریف مى‏برید کویت و آنجا جاى امنى نیست، سوریه جاى‏ امنى نیست، ایران وضعش آنچنان است; کجا مى‏خواهید بروید؟! امام‏فرمودند: «ناگزیر از اینجا باید بروم.» سپس فرمودند: «من‏در اینجا با حرم مطهر امیرالمومنین ماءنوس بودم.»
نحوه تشرف امام به حرم مطهر حضرت على(ع)
    آقاى سید حمید روحانى در این باره مى‏نویسد:
    در تشرف امام خمینى به حرم مطهر امیرالمومنین(ع) با آن آداب‏خاص زیارت آن حضرت، باز شایان توجه است:
    باکمال ادب و متانت اذن دخول مى‏خواندند. سپس از طرف پایین‏پاوارد حرم مى‏شدند و مقید بودند که از بالاى سرمطهر حضرت‏امیرالمومنین(ع) عبور نکنند. چنانکه در روایات وارد شده‏است. و هنگامى که مقابل ضریح مطهر مى‏رسیدند، زیارت امین‏ الله یا زیارت دیگرى را بانهایت اخلاص مى‏خواندند، بعد دوباره‏به طرف پایین‏پا بر مى‏گشتند و در گوشه‏اى از حرم نماز، زیارت،دعا نشسته مى‏خواندند; باز دو رکعت نماز و سپس بلند مى‏شدند وبا رعایت آداب و اخلاص تمام از حرم مطهر خارج مى‏شدند.
زیارتهاى امام(ره)
    آقاى محمد على انصارى، یکى از اعضاى دفتر امام خمینى(ره)،مى‏گوید:
    علاقه امام به اهل‏بیت‏علیهم السلام وصف ناشدنى است; امام عاشق‏آنهااست. عاشقى که تا صداى یاحسین بلند مى‏شود، او بى‏اختیاراشک مى‏ریزد. امام با اینکه در برابر مصیبت‏ها صابر است و حتى‏در برابر مشکلاتى چون شهادت حاج آقا مصطفى اشک نمى‏ریزد اما به‏مجرد اینکه یک روضه‏خوان بگوید: «السلام علیک یا اباعبدالله‏»، قطرات اشک از دیدگانش فرو مى‏چکد; و این واقعا علاقه کمى‏ نیست; ودر همان مواقعى که بسیارى از شبه‏روشنفکران قبل از انقلاب به‏عزادارى و سینه‏زنى مى‏تاختند و اگر این فرهنگ رشد پیدا مى‏کرد،آثارى از شعائر اسلام باقى نمى‏ماند و ما را از درون بى‏محتوامى‏کرد. امام شدیدا به ترویج همان سنت‏هاى دیرینه عزادارى‏مى‏پرداخت و مردم را به برگزارى هرچه باشکوهتر عزادارى‏هاى‏اهل‏بیت‏علیهم السلام سفارش مى‏کند.
شرکت در روضه حضرت زهرا(س)
    آقاى محمدعلى انصارى مى‏گوید:
    یک روز که روز شهادت حضرت فاطمه(س) بود، از امام تقاضا شد که‏در جمع برادران دفتر، که به همین مناسبت تشکیل داده بودند،حاضر شوند. امام آمدند و نشستند، به مجرد اینکه یکى ازبرادران دفتر شروع به خواندن مصیبت کردند، امام با صداى‏ بلندگریه کردند که ایشان براى ملاحظه حال امام مصیبت را کوتاه‏کردند و قطرات اشک هم چون دانه‏هاى مروارید برگونه‏هایشان فرومى‏غلتید و با اینکه دنیا وتبلیغات روى گریه امام تفسیرهاى‏مختلف مى‏کنند، امام باکى ندارند که حتى در صفحه تلویزیون نیزبه خاطر ابى‏عبدالله(ع) گریه کنند و اشک بریزند.
علاقه امام به آقا امام زمان (عج)
    آقاى محمدعلى انصارى در این باره مى ‏گوید:
    یک روز یکى از طلاب در مدرسه رفاه به امام عرض مى‏کند که: شماچرا در بین صحبتهایتان از امام زمان کمتر اسم مى‏برید؟
    امام به محض شنیدن این سخن درجا ایستادند و فرمودند:
    چه مى‏ گویى؟ مگر شما نمى‏دانید ما آنچه داریم از امام زمان است‏و آنچه من دارم از امام زمان(عج) است و آنچه از انقلاب داریم‏ از امام زمان است.
شرکت در مجالس روضه
    آیة الله سید حسن طاهرى خرم‏آبادى مى‏گوید:
    امام شبهاى محرم، مجالس روضه، که در محلات قم برگزار مى‏شد،شرکت مى‏کردند. براى اینکه مردم را تشویق کنند، هم گرم‏نگه دارند.
    آن شب که ایشان را مى‏خواستند دستگیر کنند، ولى هیچ کس خبرنداشت; تلفنها را قطع کرده بودند، تلفن منزل ایشان قطع شده‏بود. نزدیک غروب بود من آمدم منزل ایشان، آقاى صانعى به من‏گفت: تلفن منزل امروز قطع است. فکر مى‏کردیم تلفن عیبى پیداکرده است. فکر نمى‏کردیم که مى‏خواهند ایشان را دستگیر کنند.
    مجلس روضه هم صبحها در منزل امام منعقد بود. به من گفتند: که‏فردا صبح بیایید منبر بروید. من هم قبول کرده بودم که فردا  آن‏جا منبر بروم.
    آن شب امام رفتند مجلس روضه‏اى در یکى از محله‏هاى قم. ماهم‏رفتیم و مردم استقبال خیلى عجیبى از ایشان کردند و ما آن شب‏را خدمت ایشان در مجلس بودیم و ایشان برگشتند.
    دوستان به ما گفتند که: همان نزدیکیها که منزل یکى از رفقابود، بیایید و شب را بخوابید.
    گفتم: نه، مى ‏روم منزل.
    رفتم منزل. صبح بود که من داشتم آماده مى‏شدم که به منبر بروم‏که خبر آوردند که امام را نزدیکیهاى طلوع فجر آمده‏اند ودستگیر کردند.
ذکر صلوات
    آقاى محمدحسن رحیمیان مى‏نویسد:
    روزهاى ملاقات عمومى در حسینیه جماران، که مردم از یکى دوساعت‏قبل تدریجا جمع مى‏شوند، گاه و بیگاه صداى صلواتشان بلند مى‏شدو طبعا صداى این صلواتها در داخل به گوش امام مى‏رسید.
    یک وقتى متوجه شدیم که امام باشنیدن صداى صلوات و نام مبارک‏پیغمبراکرم(ص) آهسته صلوات مى‏فرستند; و مدتها دقت داشتم وهیچ‏گاه ندیدم که ایشان صداى صلوات را بشنوند و صلوات نفرستند.
احترام به ائمه اطهارعلیهم السلام
    مرحوم آقاى مصطفى زمانى مى‏نویسد:
    هرکجا روایتى از امام(ع) به میان مى‏آمد و یا نام راوى، ازآنان احترام مى‏کرد. در مورد امامان‏علیهم السلام مى‏فرمود: «سلام‏الله علیهم اجمعین‏» و در مورد راوى با کلمه «رحمة‏الله‏علیه‏» یا «رضوان الله علیه‏» نام او را بیان مى‏داشت. عشق به‏خاندان عصمت و طهارت بود که براى دفاع از حریم آنان، کتاب کشف‏اسرار را نوشت و براى زیارت خانه خدا و کربلاى امام حسین(ع)
    کتابهاى خود را فروخت. بارها شد که ضمن بیان روایات ائمه‏اطهارعلیهم السلام از حالات آنان هم نقل مى‏فرمود که مسائل اسلامى‏ به صورت فرمولى عرضه نشود بلکه روح معنوى شاگرد هم تکامل‏یابد.
توسل به اهل ‏البیت ‏علیهم السلام
    آقاى مرتضى تهرانى مى‏گوید:
    ویژگى دیگر ایشان شدت اتصال و ارتباطشان و توسلشان به اهل‏بیت‏صلوات الله علیهم اجمعین و خاندان عصمت و طهارت صلوات‏الله علیهم اجمعین است. به نحوى که در تمام زمان تشرفشان به‏نجف اشرف و حضور مولى‏المتقین صلوات الله علیه همه شب به‏حرم مقدس مشرف و از ارواح طیبه آن بزرگواران استمدادمى‏نمودند.
احترام به عزادارى امام حسین(ع)
    آقاى محمد حسن رحیمیان مى‏نویسد:
    حضرت امام مدظله در یک مراسم ملاقات در حسینیه جماران بطوراستثنایى به جاى آنکه در جایگاه روى صندلى بنشیند... روى زمین‏نشستند، آن هم روز عاشورا و به احترام عزادارى امام حسین(ع) بود.
شرکت در دعاى توسل
    آقاى محمدحسن رحیمیان در این باره مى‏گوید:
    یک روز به مناسبت‏یکى از وفیات ائمه‏علیهم السلام چندنفرى، به‏عنوان خواندن دعاى توسل، به اتاق امام رفتیم.
    همه رو به قبله نشستند و شروع به دعا کردند. بعد از شروع،امام وارد شدند و صف نشستند و همراه با همه دعا خواندند.
    در اثناى دعاى توسل، یکى از آقایان ذکر مصبیت مختصرى کرد. باآنکه ذاکر روضه‏خوان ماهر نبود و با حضور امام دستپاچه شده بودو صدایش هم مرتعش و بریده بریده بود، همین که شروع به روضه‏کرد با آنکه هنوز مطلب حساسى را بیان نکرده بود، امام چنان به‏گریه افتادند که شانه‏هایشان به شدت تکان مى‏خورد و بنده وقتى‏زیر چشم به سیماى امام نگاه کردم، دانه‏هاى متوالى اشک را که‏از زیر محاسن معظم‏له روى زانویشان فرو مى‏افتاد، دیدم.
تشکیل مجلس ذکر مصیبت
    آقاى محمدحسن رحیمیان مى‏نویسد:
    امام در مدتى که در نجف اشرف بودند، در تمام شبهاى شهادت‏معصومین‏علیهم السلام در منزلشان ذکر مصیبت داشتند و به مناسبت‏رحلت‏حضرت زهرا(س) این برنامه سه شب ادامه داشت; و آن گریه‏کردن و اشک ریختن بدون استثناء در همه این روضه‏ خوانیها مشهودبود.
توجه امام به زیارت عاشورا
    آقاى سیدعلى‏ اکبر محتشمى مى‏گوید:
    از جمله حوادثى که در فرانسه اتفاق افتاد در رابطه با آن حالت‏خلوص و علاقه و محبتى که امام به ائمه اطهار داشتند، ما روزهاکه مى‏شد کلیه گزارشهاى شب گذشته را که به وسیله تلفن از ایران‏رسیده بود، مى‏نوشتیم و احیانا آنهایى که لازم بود عین صدا راامام بشنوند، جمع‏آورى مى‏کردیم و خدمت امام مى‏رسیدیم و این‏گزارشها را خدمتشان تقدیم مى‏کردیم و اگر توضیح هم لازم بود،توضیح مى‏دادیم.
    اول محرم شده آن روز طبق معمول وقتى گزارشها را بردیم خدمت‏امام، دیدیم امام در اتاق قدم مى‏زنند و با تسبیح ذکرى مى‏گویندو مشخص شد که امام زیارت عاشورا را طبق معمول که در سالهاى‏گذشته هر سال در ایام عاشورا صبح مشرف مى‏شدند حرم و زیارت‏عاشورا را در حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) مى‏خواندند، در پاریس‏هم همان برنامه را ادامه داده بودند و زیارت عاشورا رامى‏خواندند. امام تذکر فرمودند که از این به بعد در این ساعت‏گزارشها را نیاورید که در این ساعت من مشغول هستم و این‏ برنامه ادامه داشت در ایام عاشورا.
دستور امام به روضه‏ خوانى در پاریس
    آقاى سیدعلى‏اکبر محتشمى در این باره مى‏گوید:
    روز تاسوعا من در محوطه قدم مى‏زدم که آقاى اشراقى آمدند وگفتند: که امام فرمودند: «که شما آماده باشید یک ساعت‏به ظهرمن مى‏خواهم بیایم بیرون و باید امروز روضه‏ بخوانى.» من متحیرشدم، چون یک همچون آمادگى نداشتم که در آن شرایط و محیطروضه‏بخوانم. عرض کردم که: خدمت ایشان عرض کنید که من آمادگى‏ندارم تا روضه‏اى که مناسب این شرایط و در جو پاریس و در میان‏دانشجویان باشد، خدمت امام بخوانم. روضه‏اى که من مى‏دانم همان‏روضه‏هایى است که در مجالس معمولى ایران خوانده مى‏شود. یک‏همچنین روضه‏اى من مى‏توانم بخوانم. بعد امام پیغام دادند که‏بگویید:
    «به فلانى که همان روضه را مى‏خواهم و همان روضه باید اینجاخوانده بشود. » من از این جریان حس کردم که امام در هرحال آن‏علاقه‏اى که به ائمه‏اطهار دارند و به آن محیطى را که براى آن‏محیط مبارزه مى‏کنند، احترام مى‏گذارند و همان محیط را مى‏خواهندو همان آداب و رسومى که از متن اسلام هست و بیش از هزار سال‏مسلمانها با آن بودند را مى‏خواهند ولو اینکه در پاریس و درقلب سرزمین غرب باشد. در آن روز جمعیت زیاد بود، خبرنگاران‏فراوانى هم آمده بودند، ساعت‏یازده امام تشریف آوردند و امام‏بسیار محزون بود. من خدمت امام نشستم. امام اشاره کردند به من‏که روضه‏بخوان و من شروع کردم روضه‏ خواندن.
    براى کسانى‏که از سراسر کشورهاى غرب آمده بودند براى دیدن امام‏بسیار غیرمترقبه بود این منظره، در شرایطى که امام در مقابلش‏ شاه و آمریکاست و مبارزه مى‏کند، روز تاسوعا بنشیند و براى‏امام حسین(ع) گریه کند.
 جمعیت ‏خیلى زیاد بود و خبرنگارها هم این مجلس را ضبط مى ‏کردند.
    از همان اولى که شروع کردم به روضه، امام گریه کردند. در وسطروضه بود که متوجه شدم تمامى جمعیتى که در آنجا بودند،یکپارچه گریه مى‏کردند و حتى یادم مى‏آید که شاید در حدود یکربع‏بعد از اینکه روضه ما تمام شده بود، هنوز عده‏اى گریه مى‏کردند;و یکى از برادرهایى که آنجا بود، برادرمان دکتر فکرى بود. آمدو صورت مرا بوسید و گفت: که من بیست و پنج‏سال در فرانسه هستم‏و از فرهنگم جدا شده بودم، از دینم جدا شده بودم، از مسائل‏مکتبى و مذهبى جدا شده بودم، از ائمه اطهار هم جدا شده بودم وامروز با این برنامه و روضه که تو خواندى مرا به همه چیزبرگرداندى، به مذهبم، به مکتبم، به فرهنگم. و تا آن لحظه هم‏من دیدم چشمهایش اشک‏آلود بود; و این روضه‏خوانى، شب عاشوراخوانده شد.
توسل به ثامن الحجج(ع)
    آقاى سید محمد جواد علم‏ الهدى مى ‏گوید:
    یکى از خاطرات شخصى من با حضرت امام این بود که آن موقعى که(در) مجلس شوراى ملى آن عصر به فرمان استعمارگران مطلبى مطرح‏شد به عنوان «انجمنهاى ایالتى و ولایتى...» و اینکه نام مقدس‏قرآن و قسم به قرآن که وظیفه هر نماینده‏اى است که قسم بخورد و متعهد شود، برداشته شود و به جایش کتاب آسمانى گفته شود; واینکه اسم اسلام از روى این کشور به گونه‏اى برداشته شود به‏بهانه اینکه بتوانند ملتهاى دیگر هم دراین کشور دست‏اندر کارباشند.
    تنها این سه جمله نبود; بلکه امام هشدار مى‏داد که این یک نوع‏رقیت و استعمار خانمانسوزى است که همه مقدسات اسلام را لگدکوب‏مى‏کند. حضرت امام لازم دیدند که شبها... استادان حوزه علمیه قم‏را جمع کنند و در این باره شور و مشورتهایى بشود. ..، به دولت‏وقت هشدار بدهند و مى‏دادند و اعلامیه‏هایى صادر مى‏شد. من به اذن‏امام مامور شدم که بلادى که در قسمت‏شرق ایران قرار گرفته(یعنى استان خراسان) را از مشهد مقدس تا زاهدان که دورترین‏شهربود، بروم و علماى بلاد را ببینم; و براى بعضى از بزرگانشان‏که حائزاهمیت‏خاصى از حیث نفوذ مردمى بودند با قلم مقدسشان‏نامه نوشتند. شبى که عازم بودم، خدمت ایشان شرفیاب شدم و امام‏از اندرون تشریف آوردند بیرون و نامه‏ها را به من لطف کردند واین جمله را فرمودند: «شما قبل از اینکه با هرکس ملاقات کنید،اول مشرف بشوید حرم مطهر ثامن الحجج على‏ابن موسى‏الرضا(ع) و اززبان من به آن حضرت بگویید که آقا! کار بسیار عظیم و مساله‏خطیرى پیش آمده و ما وظیفه دانستیم قیام کنیم، چنانچه مرضى شماست ما را تایید کنید.»
کیفیت زیارت امام(ره)
    استاد عمید زنجانى مى‏گوید:
    از نکاتى که من مى‏توانم از آن دوره‏اى که در نجف در خدمت‏حضرت‏امام بودم و این افتخار بزرگ نصیبم بود، یادآورى کنم، مساله‏ کیفیت زیارت حضرت امام هست که براى ما جالب بود. زیاد اتفاق‏مى‏افتاد که ما مى‏رفتیم در حرم مطهر حضرت امیر(ع) فقط از دورمنظره زیارت امام را نگاه مى‏کردیم.
    دو مورد بود که مخصوصا طلابى که حال و هوس این کارها را داشتندمعمولا مى‏آمدند تماشاى زیارت مى‏کردند.
    یکى زیارت مرحوم آقاى امینى بود که دیدنى بود; و ایشان وقتى‏حرم مشرف مى‏شدند حالاتشان به قدرى جذاب و گیرا و چنان طبیعى وخالصانه بود که واقعا انسان را وادار مى‏کرد که بایستد و این‏زیارت را تماشا کند; و بارها دیده مى‏شد که مرحوم علامه امینى‏جلوى ضریح مطهر مى‏ایستاد و یا مى‏نشست و هیچ نمى‏گفت، یعنى لبهاحرکت نمى‏کرد که آدم فکر کند که دارد زیارتنامه مى‏خواند; ولى‏همین طور اشک از چشم به پاى چشم و صورتش جارى مى‏شد.
    مورد دوم زیارت حضرت امام بود که هر شب ایشان مشرف مى‏شدند به‏حرم مطهر حضرت امیر(ع) و مقید بودند که متن زیارت را بخوانندو جاى خاصى بود که حضرت امام مى‏آمدند آن‏جا و از روى مفاتیح‏دعا مى‏خواندند.
    ... زیارت امام خیلى طولانى بود. دعایى مى‏خواندند. زیارت‏عاشورا مى‏خواندند و نماز مى‏خواندند. بعد از اینکه تمام مى‏شد،حضرت امام در کنار ضریح مطهر مى‏ایستادند و ظاهرا یک زیارت‏امین الله هم مى‏خواندند.
    این کیفیت تشرف امام به حرم حضرت امیر(ع) و کیفیت زیارتشان‏واقعا جالب بود و حالت امام در دعاخواندن و زیارت، یک حالت ازخود بى‏خود شدن بود که کاملا آن عمق اتصال روحى با آن صاحب ضریح‏و مزار و امامى که امام زیارتشان مى‏کردند، این اتصال روحى ومعنوى کاملا آشکار بود. همین منظره در کربلا در حرم حضرت‏اباعبدالله و حضرت ابوالفضل سلام الله علیهما اجمعین‏ مشاهده مى‏شد. یک‏بارهم که ما اول ورود حضرت امام تا سامرارفتیم; و در سامرا و کاظمین هم همین طور بود.
گریه بر اهل بیت علیهم السلام
    آقاى على دوانى مى ‏گوید:
    یکى از خاطرات جالبى که از امام دارم این است که معظم‏له به‏قدرى مسلط برخود هستند و خویشتن‏دار مى‏باشند که شاید حدى نتوان‏براى آن تصور نمود.
    ... بارها مى‏دیدم که در مسجد بالاى سرحضرت معصومه(س) یا خانه‏بعضى از آقایان علما که در مجلس روضه نشسته بودند، هرچه واعظیا هرکس مى‏گفت، چه شیرین و چه تلخ، چه حزن‏انگیز و چه خنده‏دار،عده‏اى تبسم مى‏کردند یا مى‏خندیدند و جمعى تحت تاثیر مطالب حزن‏انگیز سرتکان مى‏دادند و با صداى بلند گریه مى‏کردند; ولى امام‏همچنان آرام و بى‏تفاوت نشسته و فقط گوش بودند که واقعا باعث‏تعجب هر بیننده بود; ولى همین که لحظه ذکر مصیبت اهل‏بیت‏علیهم‏السلام فرا مى‏رسید، امام دستمال از جیب در مى‏آوردند و آنا وبى‏اختیار مى‏گریستند و اشک مى‏ریختند.
    گاهى مى‏دیدم که دستمال را با دست تا حدود دهان گرفته بودند وبه سخنان واعظ یا روضه‏خوان گوش مى‏دادند و در همان حال قطرات‏درشت و پى‏درپى اشک از دو سمت صورتشان جارى بود.
احترام به مداح اهل بیت علیهم السلام
    آقاى محمد فاضلى ‏اشتهاردى مى‏گوید:
    حضرت امام تواضع عجیبى نسبت‏به طلبه ‏هایى که درس‏خوان بودند،داشتند. طلبه، روضه‏خوان، مداح اهل‏بیت ‏علیهم السلام را که‏مى‏دیدند، تمام قد بلند مى‏شدند و موقعى که مى‏خواستند از پیش‏استاد بروند، از او بدرقه مى‏کردند و بالاخره با اصرار میهمان‏ باز مى‏گشتند.
شرکت در جشن امام حسن مجتبى(ع)
    آقاى سیدحسن طاهرى خرم آبادى مى‏گوید:
    ما در شبهاى نیمه ماه رمضان، یک جشنى به عنوان حضرت امام حسن‏مجتبى(ع) در خانه مى‏گرفتیم که آقایان طلبه‏ها و علما را هم‏دعوت مى‏کردیم و من مقید بودم که حضرت امام را در این جشن دعوت‏کنیم و ایشان هم اظهار لطفى مى‏کردند و در این جشن شرکت‏مى‏کردند.
گریه امام براى على‏اکبر(ع)
    آقاى على دوانى مى ‏گوید:
    آقاى حاج سیدمحمد کوثرى، ذاکر معروف قم، از دوستان صمیمى که‏از سالها قبل در قم روضه‏خوان خاص امام بود و در سنوات اخیر هم‏ایام عاشورا در حضور جمع در حسینیه جماران به یاد ایامى که‏امام در قم اقامت داشتند و ایشان ذاکر خاص امام بود و ذکرمصیبت وى مطلوب امام بود، نقل مى‏کرد که پس از شهادت مرحوم حاج‏آقامصطفى، فرزند ارشد امام، وارد نجف اشرف شدم. رفقا گفتند:
    خوب به موقع آمدى، امام را دریاب که هرچه ما کردیم در مصبیت‏حاج آقا مصطفى گریه کنند، از عهده برنیامده‏ایم. مگر توکارى‏بکنى.
    من خدمت امام رسیدم و عرض کردم: اجازه مى‏دهید ذکر مصیبتى ‏بکنم؟ امام اجازه دادند. هرچه نام حاج آقامصطفى را بردم تا باآهنگ حزین امام را منقلب کنم که در عزاى پسراشک بریزد، امام‏تغییر حال پیدا نکردند و همچنان ساکت و آرام بودند; ولى همین‏که نام حضرت على‏اکبر(ع) را بردم هنگامه شد، امام چنان گریستندکه قابل وصف نیست.
گریه بر مصیبت اهل بیت عترت
    آقاى على دوانى مى‏گوید:
    در مجلس ختم استاد شهید مرتضى مطهرى، که از طرف امام در مدرسه‏ فیضیه برگزار شد و خود امام هم که آن موقع در قم بودند حضورداشتند، سخنران که در کنار ایشان ایستاده بود و آن همه درباره شخصیت استاد شهید مطهرى شاگرد برازنده و پاره تن امام وشهادت ایشان سخن گفت و امام با کمال آرامش گوش مى‏دادند; ولى‏همین که گوینده به ذکر مصیبت اهل‏بیت‏علیهم السلام رسید، امام‏منقلب شدند و دستمال از جیب در آوردند و به صورت گرفته وگریستند. همان طور که اهل‏بیت‏خود گفته‏اند: «هرمصیبت و شهید وقتیلى که دارید به جاى آنها براى ما ناله و زارى کنید.» امام‏عینا چنین است.
نوفل لوشاتو شاهد اشک امام در شهادت امام حسین(ع)
    آقاى على دوانى مى‏گوید:
    پسر بزرگم از خانم دکتر مهین ت استاد و صاحب نظر درهنر، نقل‏مى‏کرد که ایشان زمانى که حضرت امام به پاریس هجرت کرده بودند،ایشان به پاریس رفته و در بیت امام خدمت مى‏کرد. وقتى مرتب‏اخبار وحشتناک 17 شهریور تهران را به امام مى‏دادند که چه‏کرده‏اند و چقدر کشته شده‏اند، امام عکس العملى از تاثر وهیجان‏نشان نمى‏داد، و هیچ تاثرى در قیافه‏شان دیده نشد; حتى وقتى‏خود این خانم مى‏گریستند، امام او را دلدارى مى‏داده و مى‏گفتند:
    چرا گریه مى ‏کنى، صبر داشته باش. ولى چندى بعد روزى در یکى ازمجالس امام، شخصى برخاست و شروع به ذکر مصیبت کرد; همین که‏گفت: «السلام علیک یا ابا عبد الله!» فورا رنگ صورت امام تغییرکرد و دیدم که به پهناى صورتشان اشک مى‏ریزند.

دیوچشمه و چشمه گردو


"دیو چشمه" و "چشمه گردو" از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد شهرستان نوشهر هستند.
"دیوچشمه "جلوه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه فرد در دامنه کوه‌های سربه فلک کشیده البرز در فاصله‌ی 55 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر در روستای«آستانکرود» بخش ییلاقی و کوهستانی کجور است، که سالانه پذیرای شمار فراوانی از طبیعت‌گردان و گردشگران است.
شهرستان نوشهر از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به چالوس متصل است و ارتفاع آن از سطح دریا 2.9− متر است.
 
برج آرامگاهی امامزاده طاهر مطهر، برج آرامگاهی سید علی کیاسلطان، برج آرامگاهی امامزاده حمزه رضا و نیز مجموعه‌ی فرهنگی کندلوس، جنگل سیسنگان، دریا و بندر نوشهر از پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری نوشهر است.
 " چشمه گردو" نام چشمه زلال با آب فراوان است که در فاصله پنج کیلومتری نوشهر مازندران در محلی به نام روستای سنگ تجن قدیمی‌ترین نام شهرستان نوشهر واقع شده است.
 چشمه گردو" پرآب‌ترین چشمه در منطقه‌ی غربی استان است،به علت مناظر زیبای اطراف آن هر سال پذیرای مسافران فراوانی از اقصی نقاط کشور به این منطقه است که این چشمه آب شرب شهرستان‌های نوشهر، چالوس و روستاهای اطراف را تامین می‌کند.
 
"سد خاکی آویدر" در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان در مازندران قرار دارد.
 
 سد آویدر و دریاچه‌ی پشت آن در فاصله‌ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده‌ که در حقیقت متعلق به اداره‌ی آبیاری منطقه است و دریاچه پشت سد نیز برای تامین آب مورد نیاز زمین‌های زراعتی منطقه ایجاد شده ‌است.

کف العباس و سرداب حضرت ابوالفضل (ع)

حضرت عباس(ع)، فرزند حضرت علی(ع) و امّ البنین، در روز چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.
حضرت عباس(ع) ،فرزند حضرت علی(ع) و امّ البنین، در روز چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. مادرش فاطمه،

دختر حزام بن خالد بود که نیاکانش همه از دلیر مردان عرب بوده و در شجاعت و دلیری در دنیای عرب مشهور بوده‌اند.

سرداب حضرت ابوالفضل(ع)
بنای حرم حضرت ابوالفضل‌(ع) از همان ابتدا بر روی این سرداب و آب بنا شده و این امر تأثیری بر روی استحکام حرم حضرت نداشته است.










حرم حضرت عباس(ع)

آستان مقدس حضرت عباس(ع) تاریخ مشترکی با آستانه سیدالشهداء ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) دارد و یکی از مهمترین زیارتگاه‌های شیعیان جهان است. حضرت عباس(ع)، که به امر برادرش سیدالشهداء(ع) به منظور تهیه آب برای خیمه‌گاه خاندان نبوت به فرات رفته بود، در یک جنگ دلیرانه به شهادت رسید و بنا به درخواست این حضرت از امام حسین (ع) پیکر مطهر ایشان را دور از خیمه‌گاه به خاک سپردند.













مقام کف‌العباس در کربلا

تصویری از مقام دست راست و دست چپ حضرت ابوالفضل العباس(ع) که در کربلای معلی قرار دارد.




میدان مشک در کربلای معلی

محلی که به مشک حضرت عباس مورد اصابت تیر قرار می‌گیرد و تمامی امید آن حضرت برای رساندن به خیمه‌گاه از دست می‌رود.





طرح‌های گرافیکی ولادت حضرت عباس(ع)










خودرو بدون راننده

گوگل آخرین اولین طرح خود را برای تولید خودروهای بدون راننده ارائه کرده که خودروی کوچکی بدون پدال و فرمان است.
اولین نمونه خودروی بدون راننده گوگل+تصاویر

گوگل اخیرا نمونه اولیه از خودروی بدون سرنشینی را طراحی و معرفی کرده است که پدال و فرمان برای هدایت ندارد. تنها کاری که سرنشینان این خودرو هنگام سوار شدن باید انجام دهند این است که یک دکمه را فشار دهند.

سرگی برین؛ یکی از مدیر عاملان گوگل در کنفرنس برنامه نویسان گوگل اعلام کرد به زودی 100 نسخه مختلف از این خودروی بدون نیاز به راننده را برای انجام آزمایشات گوناگون طراحی خواهیم کرد. وی افزود: سنسورها و نرم افزارهایی که برای این خودرو طراحی کرده ایم تمام کارهای لازم را انجام می دهند . کارکرد این خودروهای بدون نیاز به راننده ساده است و بزرگترین هدف آنها رساندن شما به مقصدتان است.

البته مهندسان و مسولین گوگل باید این نکته را نیز در ذهن داشته باشند که در حال حاضر قوانین ایالت کالیفرنیا می گوید که اگر وسیله نقلیه بدون راننده ای در حال حرکت باشد حتما باید یک راننده دارنده گواهینامه معتبر رانندگی پشت فرمان حضور داشته باشد تا در صورت نیاز کنترل خودرو را در دست بگیرد.
باید دید گوگل چطور با این قانون ایالتی مواجه خواهد شد.

خودروی گوگل به قدری کوچک است که درون یک تریلر باربری به راحتی جا می شود.


نوشابه میل دارید ؟

یک اسفنج بردارید و کمی نوشابه روی آن بریزید و تمام زنگ زدگی‌های روی پیچ‌ها و مهره‌های فلزی را از بین ببرید؛ ضمن اینکه لکه خون را از روی لباس پاک می‌کند.
«نوشابه»، نوشیدنی است که اکثر مردم جهان به آن علاقه دارند و با هر ناهار و شام و گاه وقت و بی وقت می‌نوشند اما با انتشار این مقاله به شما خواهیم گفت این نوشابه دوست داشتنی چه مضراتی برای بدن دارد.
از این نوشیدنی می توانید به عنوان پاک کننده استفاده کنید شاید تنها خاصیتی که دارد همین باشد اما واقعاً بهتر از سفید کننده های بو دار است که برای ریه خطرناک هستند.
نوشابه پاک کننده، جرم گیر، ضد زنگ، براق کننده، برطرف کننده سوختگی ظرف است و لکه‌های لباس و پارچه را از بین می‌برد.
یک اسفنج بردارید و کمی نوشابه روی آن بریزید و تمام زنگ زدگی‌های روی پیچ‌ها و مهره‌های فلزی را از بین ببرید؛ ضمن اینکه لکه خون را از روی لباس پاک می‌کند.
اگر نفت، بنزین یا روغن ماشین، سنگ پارکینگ را لک کرده، کافی است 2 بطری کوکا روی آن ریخته و پس از مدتی با آب فراوان بشویید و مطمئن باشید دیگر اثری از لکه وجود نخواهد داشت.
باتری و موتور ماشین را با کمی نوشابه تمیز کنید و اگر کف آشپزخانه چرب شده از وایتکس استفاده نکنید یک بطری بزرگ نوشابه کف آشپزخانه بریزید بعد از چند دقیقه با آب بشویید.
اگر حوض یا استخر دارید و زنگ زدگی‌های آن را می‌خواهید تمیز کنید، این کار را با نوشابه انجام دهید؛ اگر آدامس به لباس چسبیده است، آن قسمت را در ظرف پر از نوشابه گذاشته و بگذارید چند دقیقه در آن بماند.
اگر می‌خواهید رنگ موی خود را ببرید کافی است نوشابه را روی موهای خود ریخته و پس از چند دقیقه آن را بشویید؛ اگر فرش یا موکت شما ماژیکی شده، بهتر است با اسفنج و نوشابه، آن رنگ را پاک کنید سپس با آب و صابون آن قسمت را بشویید.
به صفحه آلومینیومی با نوشابه درخشش بدهید و رنگ روی مبلمان فلزی را با یک حوله خیس که در نوشابه فرو برده‌اید، پاک کنید.
حالا یک لیوان نوشابه میل دارید؟

تور گردشگری نپال

باما به قلب جنگلهای نپال سفر کنید

نام نویسی آغاز شد ( برای اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به اتاق یک مراجعه فرمایید )

عموماً کشور نپال را به عنوان سرزمین هیمالیا می‏شناسند؛ سرزمین اورست، بلندترین کوه دنیا. اما واقعیت این است که محبوب‏ترین جاذبه‏‏ ی این کشور، از نگاه بسیاری از گردشگران، پارک ملی سلطنتی چیتوان با مساحت 932 کیلومترمربع است.
واژه‏ ی چیتوان معنای لغوی بسیار جالبی دارد. ریشه‏ ی این کلمه سانسکریت است و از ترکیب "chit" به معنای "قلب"، و “vana” به معنای جنگل تشکیل شده؛ یعنی "قلب جنگل".
از قرن 19 میلادی تا اواسط قرن بیستم میلادی این منطقه بهشت شکارچیان بود؛ به نحوی که در یک فصل دو ماهه شکار، صدها ببر، پلنگ، کرگدن، خرس و... شکار می‎‏شد. خوشبختانه در سال 1973م، به عنوان اولین پارک ملی کشور نپال ثبت و قوانین حفاظت از حیوانات و محیط زیست اعمال می‏ شود. در ادامه به سبب تنوع زیستی فوق العاده بالای چیتوان، سازمان ملل نیز در سال 1984م این منطقه را به عنوان میراث جهانی به ثبت می‏ رساند و بیش از پیش، اهمیت چیتوان روشن می‏ شود.
امروزه گرشگران زیادی برای بازدید جاذبه ‏های چیتوان به نپال سفر می‏ کنند تا سوار بر فیل (Elephant safari) و یا قایق‏ های کانو از تماشای حیات ‏وحش کم نظیر چیتوان لذت برند؛
شما نیز می‏ توانید عکس ‏های زیبایی از جاذبه ‏ها و حیات ‏وحش چیتوان را در زیر ببینید:

به پارک ملی چیتوان خوش آمدید:

پارک چیتوان، نپال

این پارک میزبان کرگدن های زیادی است.

کرگدنهای پارک چیتوان

حیات و بقای کرگدن ‏ها، پیش از آن که چیتوان به عنوان پارک ملی ثبت شود، به سبب شکار بی‏رویه به مخاطره افتاده بود. اما امروزه در کنار گردشگران زندگی آرامی را سپری می ‏کنند.

چیتوان و کرگدنهایش

یکی از مهم‏ترین حیواناتی که در این پارک زندگی می‏ کند، ببر بنگال است.

ببر بنگال در چیتوان، نپال

در حال حاضر، پروژه‏ هائی در این پارک برای بررسی و مطالعه این حیوان در حال انجام است.

ببر بنگال در پارک چیتوان، نپال

چیتوان زیستگاه گونه ‏ای خرس است که به خرس تنبل (sloth bear) شهرت یافته.

پاندای تنبل در پارک چیتوان نپال

در چیتوان 543 گونه پرنده رکورد شده. برای این که مقیاسی از غنای تنوع زیستی پرندگان این منطقه داشته باشید، شاید بد نباشد که بدانید: در کل کشور پهناور ایران با تنوع زیستی قابل قبولی که دارد، حدود 520 گونه ثبت شده.

تنوع زیستی پارک چیتوان ، نپال

پرنده بهشتی (Paradise Flycatcher)

پرنده بهشتی

ماهی خورک (king fisher)

ماهی خورک

رودخانه ‏های این پارک محل زندگی 113 گونه ماهی و همچنین تمساح پوزه باریک است.

حمام کردن با فیل در چیتوان

یکی از جالب ‏ترین جاذبه ‏های گردشگری چیتوان، حمام کردن با فیل‏ها (Elephants bathing) است

قایق سواری در رودهای نپال

برای تماشای این زیبایی‏ ها می‏ توانید با ما همسفر شوید؛ نام نویسی شروع شد

چمدانی موتوری یا موتور چمدانی

این چمدان 6 کیلوگرمی که با موتور الکتریکی کار می کند و قابل راندن هم هست، ایده یک مخترع آماتور چینی به نام "ها لیانگاچی" است.
شاید به نظر شما چمدان هایی که چرخ دارند به راحتی حرکت می کنند ودیگر فشار زیادی به کمر انسان برای حمل و نقل آن ها وارد نمی شود ولی حالا یک مدل پیشرفته تر از چمدان ها وارد بازار شده است که تبدیل به موتور سیکلت می شود و شما را نیز با خود می تواند حمل کند.

این چمدان 6 کیلوگرمی که با موتور الکتریکی کار می کند و قابل راندن هم هست، ایده یک مخترع آماتور چینی به نام "ها لیانگاچی" است. این چمدان در بهترین حالت که شارژ کامل است می تواند دو فرد بزرگسال با وزن متوسط را با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت تا مسافت 60 کیلومتر حمل کند.


این چمدان یک جی پی اس هم دارد که می تواند شما را در فرودگاه یا خیابان راهنمایی کند. در اصل این چمدان، یک اسکوتر است که به چمدانی متصل شده و موتور الکتریکی در کنار آن قرار داده شده است. مخترع این چمدان دیگر از اتوبوس استفاده نمی کند و روزانه با چمدانش به محل کار می رود.

به گفته"ها" نزدیک به 10 سال است روی این پروژه کار می کند و حالا به نتیجه رسیده است. این اختراع قرار است در مسابقات مختلف خودرویی شرکت کند و احتمال برنده شدن این طرح بسیار بالاست.