توصیه‌های طب ایرانی در ماه رمضان

توصیه‌های طب ایرانی در ماه رمضان

نوشیدن آب گرم در افطار را فراموش نکنید
توصیه‌های طب ایرانی در ماه رمضان
مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت بر رعایت توصیه‌های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان برای ارتقای تندرستی تاکید کرد.
محمود خدادوست با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «روزه بگیرید تا تندرست بمانید»، ابعاد تندرستی در این حدیث را فراتر از بعد جسمانی و روانی دانست و گفت: به قول حکیم پارسی‌نویس، سید اسماعیل جرجانی، هم نفس بر بدن اثر می‌گذارد و هم بدن بر نفس، ولی به دلیل تسلط نفس بر بدن، اثر آن بیشتر بوده و چه بسا که با روزه گرفتن بیشتر به تندرستی روحانی رسیده و به سلامت جسمانی خود کمک کنیم.

وی با تاکید بر پیام اصلی طب ایرانی و اساس آن که حفظ و ارتقای تندرستی و اصلاح سبک زندگی است، افزود: با رعایت توصیه‌های طب ایرانی در ارتباط با ماه مبارک رمضان، سختی‌های ظاهری روزه‌داری کاهش یافته و روزه به واقع، سبب ارتقای تندرستی می‌شود و چه بسا در افرادی که پس از اصلاح مزاج معده روزه می‌گیرند، برخی مشکلات گوارشی نیز بهبود می‌یابد.

هرگز با آب یخ و نوشیدنی‌های سرد افطار نکنید

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر با فصول گرم و روزهای طولانی سال که بدن مدت زمان زیادی گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کند، تاکید کرد: یکی از توصیه‌های بسیار مهم این است که روزه‌داران تحت هیچ شرایطی، با آب یخ و نوشیدنی‌های سرد افطار نکرده و روزه خود را باز نکنند، چراکه به دلیل بالارفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی‌مدت، کارکرد معده برای هضم غذا، دچار اختلال می‌شود.

خدادوست با بیان اینکه در طب ایرانی و طبق آنچه قدیمی‌ها همواره سعی بر رعایت آن داشته‌اند، توصیه به مصرف یک استکان آب ولرم و خرما یا شیر گرم و خرما برای باز کردن روزه شده است، گفت: نوشیدنی ولرم باعث می‌شود حرارت بالای معده فروکش کرده و مصرف خرما نیز به دلیل جذب سریع قند آن، از ایجاد اشتهای کاذب که منجر به پرخوری و روی هم‌خوری در زمان افطار می‌شود، جلوگیری کرده و این امر، به صحت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

وی همچنین، بازکردن روزه با سکنجبین ولرم را برای افرادی که در هنگام افطار بسیار تشنه هستند، توصیه کرد و با اشاره به فاصله کوتاه بین افطار تا سحر و تاکید بر توجه به توصیه کلی در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله زمانی میان زمان مصرف غذا تا هنگام خواب، افزود: باید از مصرف چند نوع غذا با هم در وعده افطار پرهیز کرد و در فاصله بعد از افطار تا هنگام خواب که حداکثر یک تا دو ساعت است، مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند یک لیوان از مخلوط عرق کاسنی و شاه‌تره، به میزان مساوی از هر کدام، برای کاهش تشنگی‌های طول روز، توصیه می‌شود.

راهکار کاهش تشنگی و پیشگیری از پرخوری در ماه مبارک رمضان

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: در طب ایرانی برای رفع تشنگی زیاد و پرهیز از پرخوری در ماه مبارک رمضان، مصرف یک لیوان فالوده خیار با سکنجبین که از خیار رنده شده و حل شده در سکنجبین به دست می‌آید و یا هندوانه با سکنجبین توصیه شده که به اصلاح کبد نیز کمک می‌کند.

وی با توصیه به استفاده از سبزی خوردن در وعده افطار برای جلوگیری از بروز یبوست و پرهیز از مصرف برخی غذاهای سنگین مرسوم در این وعده، تاکید کرد: در فصول گرم سال، هضم معده و عملکرد دستگاه گوارش ضعیف است و سنت مصرف حلیم، آش رشته و شله‌زرد در وعده افطار، مربوط به زمان تقارن ماه مبارک رمضان با فصول سرد سال است که دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته و هضم در معده با قدرت بیشتری انجام می‌شود.

افطار، سبک و سحری باید کامل میل شود

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت خواب شبانه در ماه رمضان که هضم وعده افطار را آسان کرده و به باز شدن اشتها برای خوردن سحری کمک می‌کند، گفت: سحری باید کامل میل شود تا بدن بتواند ۱۵ تا ۱۶ ساعت گرسنگی در طول روز را تحمل کرده و قوای کافی نیز داشته باشد.

وی علت بی‌اشتهایی افراد برای خوردن سحری را پرخوری و روی هم‌خوری شبانه یا نخوابیدن در شب دانست و افزود: توصیه می‌شود افطاری، سبک و در حد مصرف نان و پنیر و سبزی یا گردو و یا غذاهای سبک باشد تا اشتهای فرد برای خوردن سحری در اثر پرخوری و روی هم‌خوری در وعده افطار، از بین نرود.

خدادوست با توصیه به زودتر بیدار شدن برای خوردن سحری در کسانی که اشتهای کافی برای این وعده ندارند، تاکید کرد: توصیه می‌شود روزه‌داران، بلافاصله بعد از خوردن سحری و تا حدود دو ساعت بعد از آن که غذا از معده عبور می کند، نخوابیده و از این فرصت برای انجام فعالیت‌های عبادی و دانشی خود بهره ببرند.

وی در خصوص خواب روز در ماه رمضان نیز گفت: از آنجایی که روز طولانی است و در طول آن روزه هستیم، خواب در طول روز، به شرط آنکه نزدیک غروب آفتاب نباشد، برای تجدید قوا و کاهش تشنگی و خشکی بدن با بازگرداندن مقداری رطوبت به آن، توصیه می‌شود.

بهترین فواید روزه داری

فوایده روزه برای بدن انسان دارای ابعاد وسیعی است که در این خبر به بهترین فواید روزه داری در ماه رمضان پرداخته ایم.

یکی از واجبات و ستون دین اسلام روزه گرفتن است.مردم 11 ماه به خوردن و آشامیدن می پردازند و از نعمت های الهی بهره مند می شوند. یک ماه را بنا به دستور شرع  باید روزه داری کنند، تا روح خود را از هرگونه فساد و آلودگی پاک سازند. روزه داری نیز علاوه بر تعالی روح، به لحاظ پزشکی برای جسم نیز فواید بسیار  ارزشمندی دارد. می توان گفت که در همه ادیان به دستور روزه داری تاکید شده است. ما در این مقاله سعی داریم "فواید روزه داری در ماه مبارک رمضان" را ارائه دهیم، تا علاوه بر اینکه یکی از دستورات اسلام را بجا می آورید با فواید آن برای جسم خود نیز آشنایی بیشتری داشته باشید.

فواید روزه داری  در ماه رمضان برای دستگاه گوارش بدن چیست؟

پزشکان معتقدند که روزه داری در یک ماه سیستم بدن را بازسازی می کند. سلول هایی که درون دستگاه گوارش هستند از ریزش بالایی برخوردارند، چون به مدت یک ماه سیستم گوارشی بدن کم تر فعالیت دارد ، در حال استراحت است و امکان تجدید این سلول ها وجود دارد، هم چنین میزان متابولیسم افزایش یافته و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، در نتیجه میزان فعالیت های متابولیسمی به حد نرمال می رسد. بنابراین دستگاه گوارش بعد از ماه رمضان بهتر به فعالیت خود ادامه می دهد.

تاثیر روزه داری در سلامت مغز تا چه حد است؟

هنگامی که فرد سالمی بیش از حد غذا مصرف می کند، نوعی اختلالات در مغز ایجاد می شود. با روزه داری، در مغز بعضی تغییرات شیمیایی رخ می دهد که به سلامت مغز تاثیر می گذارد. پروتئین هایی که به هنگام ورزش کردن در مغز تولید می شود پروتئین های نوروتروفیک است، که آن ها با روزه داری در ماه رمضان  نیز در مغز تولید می شود و مدار های عصبی فعال می شود. رشد و فعال شدن آن ها به تشکیل سیناپس های مغز کمک می کند. هم چنین باعث تولید کتون ها که یک منبع انرژی برای عصب است می شود و در توانایی ارتباط با دیگران و صبر و حوصله تاثیر مثبت می گذارد و از ابتلا شدن به بیماری های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

بهترین فواید روزه داری در ماه رمضان/   نگاهی به فایده روزه برای بدن

روزه  گرفتن در رمضان  چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

برخی افراد چاقی که می خواهند در ماه رمضان لاغر تر شوند، به جای این که به وزن ایده آل خود برسند، برعکس چاق تر می شوند. دلیل آن هم می تواند پرخوری های بعد از افطار و سحری و کم تحرکی باشد. بنابراین در این موارد باید نکاتی را رعایت کرد. نباید وعده ی سحری را حذف کرد چون با حذف این وعده، میزان قند خون افت کرده و فرد در طول روز تمایل به پر خوری و یا خوردن غذا های پرکالری پیدا می کند. خوردن غذا های پرچرب در سحری توصیه نمی شود. باید با آب ولرم افطار کرد. فاصله بین افطار تا شام زیاد نباشد. به شرطی که شام سبک باشد.

سلامت قلب با روزه داری در ماه رمضان 

روزه گرفتن در رمضان علاوه بر فواید دیگر، مهم ترین فایده ای که دارد بهبود سیستم قلب است. روزه داری سکته قلبی را کاهش می دهد. به این صورت که، میزان هموسیستئین که دلیل اصلی سکته قلبی است، کاهش می یابد. از طرف دیگر، روزه داری نارسایی قلبی را بهبود می بخشد، روزه داری با کاهش فشار خون و بهبود تپش قلب بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

روزه داری در ماه رمضان  به سم زدایی بدن کمک می کند؟

چربی های مواد غذایی مصرف شده و جذب شده توسط بدن در طی چندین ماه، در  روزه داری ماه رمضان  پاکسازی می شوند.به خصوص غذا هایی که دارای مواد افزودنی هستند و به مرور زمان تبدیل به سم می شوند. وقتی فرد روزه دار است بدن او برای هضم غذا انرژی صرف نمی کند، به جای آن انرژی خود را برای سوزاندن آن اضافات صرف می کند و با باز سازی بدن، سلول های جدید تری تولید می کند.

بهترین فواید روزه داری در ماه رمضان/   نگاهی به فایده روزه برای بدن

 

روزه گرفتن در ماه مهمانی خدا  چه تاثیراتی در پوست دارد؟

روزه داری در ماه رمضان برای پوست هم تاثیرات مثبت  و هم منفی به جای می گذارد. چون در طی این ماه ، بدن اقدام به پاکسازی می کند، در طی روز های اول ماه رمضان این پاکسازی به شکل جوش در صورت ظاهر می شود. اما بعد از اینکه بدن،  خود را با شرایط جدید مطابقت داد این جوش ها پاکسازی می شوند. به شرطی که در زمان افطار تا سحری به اندازه کافی آب مصرف کنید، زیرا آب به دفع این سمومی که به شکل جوش ظاهر شده اند کمک می کند. هم چنین افرادی که دارای بیماری های پوستی همانند کهیر هستند، روزه داری به درمان سریع تر آن ها کمک  می کند.

افزایش ایمنی بدن با روزه داری در ماه رمضان تا چه میزانی است؟

روزه داران حداقل مواد غذایی را دریافت می کنند، این کار باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می شود. اما نباید در مصرف غذا بعد از افطار زیاده روی کنند و  باید برنامه غذایی صحیحی را برای ماه رمضان خود داشته باشند. هم چنین در سالمندان که دچار بیماری های خاصی باشند در صورت روزه گرفتن سیستم ایمنی بدنشان برعکس عمل کرده و بسیار پایین می رود، در صورت روزه گرفتن هم باید تحت نظر پزشک اقدام به روزه داری کنند.

بهترین فواید روزه داری در ماه رمضان برای بدن انسان چیست؟

فواید روزه داری از لحاظ معنوی

روزه ای که خداوند متعال برای انسان واجب کرده است، نه تنها به لحاظ جسمی، بلکه به لحاظ روحی هم فواید و برکاتی دارد. همان گونه که جسم برای ادامه حیات به غذا نیاز دارد، معنویت روح هم نیاز اساسی برای انسان است. برای رسیدن به این معنویت روحی، باید دستورات خداوند متعال را انجام داد که روزه داری در ماه رمضان یکی از واجبات این دستور ها می باشد. روزه گرفتن در ماه رمضان سبب رهایی از هرگونه افکار شیطانی، رهایی از تجملات دنیوی، غلبه کردن بر نفس خود را امکان پذیر می کند. سبب آرامش قلبی، تقویت اراده در انسان، صبر و تحمل و آمادگی انسان برای سایر عبادت ها را فراهم می کند.

همان طور که در مطالب بالا خواندید، روزه داری در ماه رمضان از هر جنبه ای فواید ارزشمند و والایی برای انسان ها دارد و خداوند متعال این لطف را در حق همه بشریت عطا کرده است. امیدواریم که با مطالبی که خواندید رغبت شما را در انجام این فریضه ی الهی افزوده باشیم.

خانواده‌های موفق

همچنان که شما نمی توانید انتظار داشته باشید که آسمان همیشه صاف و آبی و آفتابی باشد در خانواده هم انتظار این که همه روزها آبی و آفتابی و خوشایند ما باشد چندان منطقی و واقعی نیست.

5 ویژگی طلایی در خانواده‌های موفق روزهایی می آیند که چندان خوشایند ما نیست، ممکن است فرزند یا همسرتان بیمار شود، ممکن است خانواده های طرفین در زندگی زوج دخالت کنند یا زوج تصمیمی به بچه دار شدن بگیرد اما به نتیجه نرسد، احتمال دارد همسرتان درگیر مشکلات مالی شدیدی شود و مسایلی از این دست، اما فصل مشترک همه این رخدادها آنجاست که شما احساس شکست می کنید. درست است که شکست، خوشایند هیچ کدام از ما نیست و اگر آدم ها بین پیروزی و شکست حق انتخاب داشته باشند شاید هیچ کسی در رفتن به سمت پیروزی و پشت کردن به شکست تردید به خود راه ندهد اما تفاوت میان آدم ها و خانواده ها در این است که آیا برخورد درستی در مواجهه با شکست دارند؟ اینجاست که خانواده های پرخاشگر و منفعل از خانواده های بالنده جدا می شوند. آنچه در ادامه می آید تفاوت میان خانواده های بالنده و آشفته در تجربه شکست است.

در خانواده های بالنده شکست یعنی فرصتی برای آزمون و امتحان ایده های جدید برای حل یک مساله، در حالی که در خانواده های غیربالنده شکست یعنی ویرانی و آوار و بن بست، بنابراین ترجمه شکست در این خانواده ها با هم یکسان نخواهد بود.

یک لیوان که در دو خانواده می شکند

با یک مثال بسیار ساده بحث را آغاز می کنیم. فرض کنید لیوانی از دست یک کودک در یک خانواده آشفته و مستعد پرخاشگری و قضاوت زمین می افتد و می شکند. چندین برابر صدای شکسته شدن لیوان صدای حنجره پدر و مادر است که بلافاصله کودک را متهم ، پرونده ای برای او تشکیل و او را در همان جا محاکمه می کنند بدون این که به او فرصت دفاعی داده شود چون معتقدند آنچه کودک انجام داده کوچک ترین فضایی برای دفاع باقی نمی گذارد.

حال تصور کنید که همان لیوان در یک خانواده بالنده به زمین می افتد. اگر این شکستن لیوان را استعاره ای از شکست بدانیم ببینید که در این خانواده چطور پدر و مادر با آن مواجه می شوند؟ اول از همه از درون این شکست، حس امنیت به کودک را بیرون می کشند و از او می پرسند به خودت آسیب نرسید؟ این یعنی تو برای من مهم تر از آن لیوانی است که شکست. بعد از مشارکت همان کودک برای جمع کردن تیکه های شکسته شده استفاده می کنند. به او می گویند جارو بیاور تا این خورده شیشه ها را جمع کنیم. باز در این جا از دل شکست مشارکت برای یک رفتار تیمی بیرون می آید و وقتی خرده شیشه ها جمع شد آن وقت پدر و مادر از کودک می خواهند تعریف کند که چه اتفاقی افتاد و او روایت را شروع می کند. دوباره ما از شکست مرور یک اتفاق را بیرون می کشیم و کودک اجازه می یابد تا آن چیزی که رخ داده را روایت کند و به خاطر آورد که چرا این اتفاق افتاد.

در خانواده های بالنده شکست، تجربه تواضع و فروتنی است

در خانواده های بالنده تجربه شکست تجربه تواضع و فروتنی است. ما در شکست یاد می گیریم که تواضع و فروتنی را با خود مرور کنیم، در حالی که احتمالا پیروزی این اجازه را به ما نمی دهد. خانواده های بالنده از شکست پلی به سمت فروتنی و تواضع می سازند. وقتی من در انجام کاری ناموفق می شوم وهم موفق بودن در همه ی کارها در من فرو می‌ریزد و من راحت می شوم. توجه کنید که آدم های متوهم نمی توانند به بالندگی و رشد برسند بنابراین مرد یا زن متوهم نمی توانند خانواده بالنده ای بسازند بلکه در نقطه مقابل، آن ها استعداد بیشتری برای تشکیل خانواده های آشفته، پرخاشگر و قضاوت کن دارند.

در خانواده های غیر بالنده، شکست انکار می شود

در خانواده های بالنده شکست پذیرفته می شود در حالی که در خانواده های غیر بالنده و آشفته، شکست انکار می شود. در خانواده های بالنده شکست یعنی فرصتی برای آزمون و امتحان ایده های جدید برای حل یک مساله، در حالی که در خانواده های غیربالنده شکست یعنی ویرانی و آوار و بن بست، بنابراین ترجمه شکست در این خانواده ها با هم یکسان نخواهد بود. در خانواده بالنده وقتی خانواده به شکستی در عرصه ای می رسد می کوشد راهکارها و ایده های دیگری برای حل آن مساله بیابد. در واقع در خانواده بالنده شکست راهی به سمت نوآوری و خلاقیت بیشتر برای ما می گشاید و ما به واسطه شکست درمی یابیم راهکارهای بسیاری وجود دارد که از چشم ما پنهان می ماندند اما با جستجو و تعمق بیشتر می توان این راهکارها را مرئی کرد.

شکست و دو سلاحی که در دو خانواده بالنده و غیر بالنده تیز می شود

حتما تا به حال در زندگی شخصی خود متوجه شده اید که صبوری چه گوهر گرامی و بزرگی است که در زندگی به آن نیاز دارید. حتما متوجه شده اید بسیاری از هزینه هایی که ما در زندگی در قضاوت ها و اقدامات و رفتارهایمان متقبل می شویم به خاطر این است که به اندازه کافی بردبار نیستیم. حال تصور کنید که وقتی ما شکست می خوریم صبوری بیش از هر چیز دیگری خود را نمایان می سازد. شکست می تواند از شما آدم های صبور و بردبار بسازد و این همان چیزی است که خانواده های بالنده و رو به رشد به خوبی متوجه نقش آن می شوند بنابراین وقتی این خانواده ها در جایی شکست می خورند سلاح صبوری و بردباری را برای مقابله با آن شکست تیز می کنند، در حالی که در خانواده های آشفته آنچه تیز می شود ناله و بی قراری و بی تابی است، در حالی که بی تابی و بی قراری و ناله نه تنها نمی تواند مساله شما را حل کند بلکه آشکارا به تشدید آن هم کمک خواهد کرد.

اگر شخصیت پخته می خواهید به کوره شکست بروید

آیا شما دوست دارید یک شخصیت سختگیر و عصا قورت داده باشید یا یک شخصیت منعطف و سیال و راحت گیر؟ احتمالا همه ما دوست داریم که شخصیت منعطفی داشته باشیم، شخصیتی که بتواند با شرایط مختلف راحت تر کنار بیاید و خودش را ساده تر از دل بحران ها بیرون بکشد. اگر می خواهید به این شخصیت برسید بدانید که شکست بهترین موقعیت برای رسیدن به شخصیت منعطف است. در واقع برای این که شما به پختگی برسید از کوره درنروید. نمی شود هم سودای پختگی داشت و هم از رفتن به کوره برای پختگی سرباز زد. هر کسی انعطلاف و پختگی را می خواهد راهی ندارد جز این که از شکست های کوچک و بزرگ زندگی خود استقبال کند و این کاری است که خانواده های منعطف و بالنده به بهترین شکل انجام می دهند.

سوپ‌های خوشمزه

سوپ‌های خوشمزه از چهار گوشه جهان

سوپ نه تنها برای برخی به عنوان یک پیش غذا بلکه در پاره ای از نقاط جهان یک وعده اصلی نیز به حساب می آید. تهیه و آماده سازی سوپ نسبت به دیگر خوراک ها آسانتر است. به همین دلیل برای کسانی که خسته اند و یا حوصله آشپزی را ندارند، گزینه خوبی به حساب می آید.

سوپ نه تنها برای برخی به عنوان یک پیش غذا بلکه در پاره ای از نقاط جهان یک وعده اصلی نیز به حساب می آید. تهیه و آماده سازی سوپ نسبت به دیگر خوراک ها آسانتر است. به همین دلیل برای کسانی که خسته اند و یا حوصله آشپزی را ندارند، گزینه خوبی به حساب می آید. در اینجا برای دوستداران سوپ چند نمونه از این خوردنی لذیذ و محبوب را از گوشه و کنار جهان انتخاب کرده ایم. با ما همراه باشید با چند سوپ خوشمزه!

بُرش اوکراینی

برای 10 نفر

مواد لازم:

  • 2 عدد چغندر (لبو) بزرگ یا 3 عدد متوسط
    2 عدد سیب زمینی متوسط که به اندازه مکعب های کوچک خرد شده باشد.
    4 قاشق غذاخوری روغن مایع
    1 عدد پیاز خرد شده به قطعات ریز
    2 عدد هویج رنده شده
    نصف یک عدد کلم متوسط که به اندازه های نسبتا ریز خرد شده باشد.
    1 قوطی کنسرو لوبیا قرمز (اگر کنسرو در اختیار نیست می توانید به همان اندازه از قبل لوبیای پخته شده خودتان را مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که در ایران بیشتر کنسروهای لوبیا حاوی سس بوده و لوبیای بدون سس کمتر پیدا می شود. بنابراین بهتر است لوبیای پخته شده را خودتان تهیه کنید و کمی از آب آن را نیز مورد استفاده قرار دهید.)
    2 برگ بو
    10 فنجان آب
    6 فنجان آب مرغ
    5 قاشق غذاخوری سس کچاپ
    4 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
    یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه
    1 قاشق غذاخوری شوید خرد شده

این آبکی های خوش طعم و لذیذ

طرز تهیه:

برش یکی از سوپ های لذیذ و محبوب در روسیه و اوکراین است که به چند شیوه تهیه می شود. امروز در آشپزخانه مان می خواهیم یکی از این برش ها را که در کشور اوکراین بسیار محبوب بوده و در واقع برش کلاسیک اوکراینی نام دارد با هم بپزیم.

شیوه آماده سازی

  1. 10 فنجان آب را در یک قابلمه نسبتا بزرگ ریخته و چغندر را پس از شستن به آن اضافه نمائید.
  2. در قابلمه را گذاشته و به مدت یک ساعت چغندر را بپزید.
  3. وقتی که توسط یک چاقوی کره خوری بتوانید که در چغندر برش ایجاد کنید. یعنی آماده بود.
  4. در این حالت چغندر را از آب خارج ساخته و کنار بگذارید. آب را برای مصرف بعدی نگه دارید.
  5. سیب زمینی خرد شده را به درون قابلمه به آب اضافه کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه ببرید.
  6. در یک ماهی تابه 4 قاشق غذاخوری روغن ریخته
  7. هویج رنده شده و پیاز خرد شده را درون آن بین 7 تا 10 دقیقه همراه با هم زدن مداوم سرخ تا به اندازه کافی نرم شود.
  8. یک دقیقه قبل از پایان این عمل سس کچاپ را به آن بیفزایید.
  9.  در این هنگام کلم را به قابلمه حاوی سیب زمینی اضافه کنید.
  10. چغندرهایی را که کنار گذاشته اید پوست گرفته و به قابلمه اضافه نمایید.
  11.  6 فنجان آب مرغ، آب لیمو، فلفل، برگ بو و لوبیای قرمز (همراه با کمی از آب لوبیای پخته شده) را به قابلمه بیفزایید. 
  12. پیاز و هویج تفت داده شده را همراه با شوید خرد شده به قابلمه بیفزایید.
  13. عمل پختن را حدود 10 دقیقه دیگر ادامه داده تا چغندرها خوب نرم و پخته شوند.  
  14. در این هنگام لازم است که بُرش را مزه کنید و نمک و فلفل آن را به اندازه لازم بیفزایید. 
  15. برش شما آماده است.  
  16. معمولا رسم برای آن است که روی آن را با چند عدد برگ سبزیجات تازه و کمی خامه تزئین می کنند. اضافه کردن خامه نه تنها برای تزئین بوده بلکه طعم برش را نیز تا حدودی تحت تاثیر خود قرار داده و آن را لذیذتر می کند.

سوپ مرغ مکزیکی

برای 4 نفر

مواد لازم

  • 1 عدد سیب زمینی (به اندازه مکعب های کوچک بریده شود و ترجیحا سیب زمینی شیرین باشد.)
    2 قاشق غذاخوری روغن مایع
    نصف پیاز خرد شده
    2 حبّه سیر کوبیده شده
    نمک و فلفل به میزان لازم
    یک چهارم قاشق چای خوری زیره سبز
    4 فنجان آب مرغ
    2 فنجان مرغ پخته شده و رنده شده
    1 فنجان گوجه فرنگی خرد شده (به اندازه های کوچک یا اگر از گوجه فرنگی گیلاسی استفاده می شود آنها را به دو نیم کنید.)
    آب لیموی تازه (آب حاصل از نصف یک عدد لیمو)
    یک چهارم فنجان گشنیز تازه خرد شده (هم برای داخل سوپ و هم برای تزئین روی آن)
    نصف آووکادو خردشده

این آبکی های خوش طعم و لذیذ

طرز تهیه

سرزمین مکزیک با عطر ادویه جات ویژه اش خوردنی هایی دارد که شهرت آنها از مرزهای این سرزمین فراتر رفته است. امروزه در بسیاری از شهرهای جهان رستوران های مکزیکی را می توانیم پیدا کنیم. اکنون سری به آشپزخانه مکزیکی می زنیم و یک سوپ لذیذ و دلچسب با مرغ را تجربه می کنیم.

شیوه آماده سازی

  1. در یک کاسه 6 فنجان آب بریزید و آن را به جوش آورید.
  2. سپس سیب زمینی ها را درون آن ریخته و در کاسه یا قابلمه را بگذارید و حدود پنج تا هفت دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی ها بپزد.
  3. آنگاه قابلمه را کنار بگذارید تا بعدا محتویاتش را مورد استفاده قرار دهید.
  4. در یک ماهی تابه دو قاشق غذاخوری روغن مایع پخته و پیازها را در آن حدود ده دقیقه تا اندازه ای که نرم شود، تفت دهید.
  5. سپس سیر، زیره سبز، نمک و فلفل را به آن افزوده و یک دقیقه دیگر عمل تفت دادن را همراه با هم زدن مخلوط ادامه دهید.
  6. آب مرغ را در ظرف حاوی آب و سیب زمینی ریخته و به جوش آورده 
  7. سپس مرغ، گوجه فرنگی آب لیمو، گشنیز و همچنین محتویات درون ماهیتابه را درون آن بریزید 
  8. سپس درجه حرارت را کم کرده و حدود نیم ساعت روی حرارت ملایم بگذارید تا سوپ بپزد.
  9. پس از کشیدن سوپ در ظرف ها روی آن را با آووکادو و گشنیز تزئین نمائید.

نکته

در مکزیک یک نوع نان به نام ترتیلا بسیار رایج است. در صورتی که آن را در اختیار داشته باشید می توانید تکه هایی از آن را روی سوپ قرار دهید. همچنین گاهی برای تزئین روی سوپ از نوعی پنیر رنده شده به نام پنیر مونتری یا «جَک چیز» هم استفاده می کنند.


سوپ نودل ویتنامی

برای 4 نفر

مواد لازم:

  • 2 تکه چوب دارچین (هر کدام به طول تقریبی هفت سانتیمتر)
    2 عدد میخک درسته
    5 عدد دانه رازیانه
    1 عدد پیاز درشت (تقسیم شده به چهار قسمت)
    1 تکه زنجبیل تازه (حدود 8 سانتیمتر) پوست گرفته و برش خورده از طول
    2 عدد عصاره سبزیجات (عصاره های آماده شبیه به عصاره مرغ)
    4 فنجان آب
    2 قاشق غذاخوری سس سویا
    170 گرم نودل (بهتر است در صورت دسترسی از نودل برنج استفاده کنید.)
    1 قاشق غذاخوری روغن مایع
    140 گرم قارچ
    نمک به میزان لازم

این آبکی های خوش طعم و لذیذ

طرز تهیه:

یکی از مواد بسیار رایج در آشپزی شرق و جنوب شرق آسیا نودل است که به شیوه های گوناگونی در انواع غذاها و سوپ های این مناطق مورد استفاده قرار دارد. یکی از غذاهای بسیار محبوب و رایج در کشور ویتنام نوعی سوپ نودل بوده که به آن «فا» یا «فو» گفته می شود. «فا» به شیوه های گوناگونی با گوشت قرمز، مرغ، ماهی یا بدون گوشت و به عنوان یک غذای گیاهی تهیه می شود که در اینجا به یک نوع گیاهی آن می پردازیم. دقت داشته باشید که «فا» به شیوه های بسیار گوناگونی تهیه می شود و دستورالعمل زیر تنها یکی از صدها نمونه موجود است.

شیوه آماده سازی

  1. یک ماهیتابه را روی گاز داغ کرده و میخک رازیانه، و دارچین را درون آن ریخته و به مدت حدود سه تا چهار دقیقه تفت دهید تا بوی عطر ادویه جات یاد شده به مشام برسد.
  2. لازم است که ادویه جات را در ماهی تابه هم بزنید.
  3. پیاز، زنجبیل، عصاره سبزیجات، آب و سس سویا را به آن بیفزایید و درجه گاز را زیاد کنید تا مایع یاد شده به جوش آید.
  4. پس از جوش آمدن درجه گاز را کم کرده و بگذارید تا حدود نیم ساعت این مخلوط بپزد.
  5. در این زمان نودل را از بسته خارج کرده و در آب جوش بپزید تا به حالت نیمه نرم در آید.
  6. در یک ماهیتابه دیگر قارچ ها را همراه با نمک و کمی روغن تفت دهید تا به حالت نیمه نرم در آیند.
  7. این کار حدود چهار تا شش دقیقه همراه با هم زدن دائم قارچ ها به درازا خواهد کشید.
  8. مایع اصلی سوپ را از یک صافی عبور داده و یا با استفاده از یک چاقو یا ملافه پیازها، زنجبیل و دارچین را از آن خارج سازید.
  9. سوپ را بچشید و اگر نمک یا سس سویای بیشتری لازم داشت به آن بیفزایید.
  10. سوپ را در سوپ خوری بریزید 
  11. نودل و قارچ را به آن بیفزایید.
  12. اگر مایل باشید می توانید لیموی تازه نیز در آن بچکانید.

نکته:

برای تزئین این سوپ می توانید از کمی جوانه ماش، چند ساقه ریحان، نعنا، پیاز حلقه ای، فلفل قرمز به صورت رشته ای بریده شده و برشی از لیمو استفاده کنید.

روش هایی برای کم کردن مصرف پلاستیک

روش هایی برای کم کردن مصرف پلاستیک

روش هایی برای کم کردن مصرف پلاستیک
آلوده شدن کره زمین با پلاستیک ها یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی امروز به شمار می رود و تهدیدی است برای حیات در زمین و دریا و به همین دلیل شعار امسال روز جهانی زمین "پایان دادن به آلودگی با پلاستیک" انتخاب شده است.

ابتدا ۱۰ واقعیت تکان دهنده مطرح و بعد شش راه ساده برای مقابله با این معضل جدی محیط زیستی پیشنهاد شده است.

 ۱۰ واقعیت تکان دهنده درباره پلاستیک

همزمان با مناسبت جهانی روز زمین ۱۰ واقعیت‌ تکان دهنده درباره پلاستیک و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست را گرد آورده و منتشر کرده که به شرح زیر است:

 ۱. از دهه ۵۰ میلادی که اولین پلاستیک ها وارد بازار شدند تاکنون ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک تولید شده است. تولید سالانه پلاستیک به اندازه کل وزن بشریت است.

 ۲. تقریبا هر ذره پلاستیک که تولید شده همچنان به یک شکل یا نوعی وجود دارد (به استثنا مقدار کمی که در اثر سوزاندن از بین می‌رود).

 ۳. ۹۱ درصد پلاستیکی که دور انداخته می شود قابل بازیافت نیست و چون باکتری‌های خاک نمی‌توانند پلاستیک را تجزیه و به کود تبدیل کنند، زباله‌های پلاستیکی صدها و حتی هزاران سال در طبیعت باقی می‌مانند.

 ۴. هر سال حدود ۵۰۰ میلیون نی پلاستیکی در آمریکا مصرف می شود؛ مجموع طول این نی ها دو برابر محیط کره زمین است.

 ۵. هر دقیقه حدود دو میلیون کیسه پلاستیکی یکبار مصرف در سراسر جهان استفاده می شود.

 ۶. فقط در آمریکا هر سال ۱۰۰ میلیارد کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود که اگر آنها را به یکدیگر گره بزنیم طول آن به اندازه ۷۷۳ برابر محیط کره زمین خواهد بود.

 ۷. در سراسر جهان هر یک دقیقه یک بطری پلاستیکی خریداری می‌شود و تخمین زده شده تا سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۰۰ میلیارد بطری برسد که کمتر از نصف آن بازیافت خواهد شد.

 ۸. هر ساله هشت میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود و با آن می‌توان هر فوت مربع از سواحل دنیا را با پنج کیسه پر از آشغال پلاستیکی پوشاند.

 ۹. تعداد ذرات میکروسکوپی پلاستیکی که در اقیانوس‌ها وجود دارد بیشتر از ستاره‌های کهکشان راه شیری است.

 ۱۰. اگر تولید پلاستیک محدود نشود تا سال ۲۰۵۰ وزن آلودگی پلاستیک از وزن ماهی‌های دریا بیشتر خواهد شد.

 شش قدم ساده برای کم کردن مصرف پلاستیک

این شش قدم ساده و عملی برای کم کردن مصرف پلاستیک شروع خوبی برای ادای سهم خود در راه "پایان دادن به آلودگی پلاستیک" در جهان است:

 ۱. از خریدن بطری‌های یک بار مصرف آب تا حد امکان خودداری کنید. همراه خود ظرف آب داشته باشید و آب لوله‌کشی بنوشید نه آب بطری.

 ۲. نی های پلاستیکی یکی از ۱۰ لوازمی است که سواحل را آلوده کرده است. از نی پلاستیکی استفاده نکنید و به فروشندگان غذا و نوشیدنی توصیه کنید از نی‌های کاغذی که جذب طبیعت می‌شوند استفاده کنند.

 ۳. همراه داشتن یک قاشق و چنگال باعث می شود که از کارد و چنگال یک بار مصرف استفاده نکنید. اگر هر روز بیرون خانه غذا می خورید تصور کنید خود شما چه مقدار قاشق و چنگال پلاستیکی در سال استفاده می‌کنید.

 ۴. از مصرف محصولاتی که ریزدانه های پلاستیکی (میکروبید) یا ذرات براق اکلیل دارند خودداری کنید. با مصرف این نوع محصولات ناخواسته مقدار زیادی ذرات پلاستیک وارد آب های کره زمین می کنید.

 ۵. همیشه کیسه خرید چند بار مصرف به همراه داشته باشید و از کیسه های یک بار مصرف تا حد امکان استفاده نکنید.
 
  ۶. میوه‌ و سبزی‌های باز و بدون بسته‌بندی پلاستیکی بخرید.

ظرفهایی که مسمومتان میکند

ظرفهایی که مسمومتان میکند/معرفی بهترین ظروف برای پخت و پز

ظرفهایی که مسمومتان میکند/معرفی بهترین ظروف برای پخت و پز
غذا بخش مهمی از زندگی انسان است و در سلامتی انسان نقش به سزایی دارد، یکی از عواملی که در سلامت تغذیه نقش دارد، ظروفی است که در آن غذا پخته می‌شود.

انسان امروزی ظروف متنوعی برای پخت و پز در اختیار دارد، از جمله ظروف تفلون، سرامیک، چدن، استیل، پیرکس، مس، روی، آلومینیوم، سنگی و غیره، او با این تنوع، چه ملاک‌هایی برای انتخاب صحیح دارد؟ آیا ملاک‌هایی که مدنظر اوست با ملاک‌های متخصصان یکسان است؟

مردم یا شاید بهتر است بگوییم خانم‌ها ترجیح می‌دهند از ظروفی برای پخت و پز استفاده کنند که نچسب و آشپزی با آن راحت باشد، حرارت را به صورت یک‌نواخت پخش کند و همچنین عمر کوتاهی نداشته باشد.


* از سرطان جلوگیری کنید

به نظر می‌آید که ملاک‌های انتخاب ظروف را باید تغییر داد و به دنبال راحت‌ترین ظروف برای آشپزی نبود، از طرفی هم مراقبت از ظروف اهمیت ویژه‌ای در سلامتی غذا دارد؛ به عنوان مثال وقتی از ظروف تفلون برای آشپزی استفاده می‌شود، اگر با حرارت ملایم در این ظروف غذا پخته و از کفگیرهای مناسب استفاده شود، لایه نچسب سالم می‌ماند و عمر طولانی‌تری خواهد داشت.   

سید مرتضی صفوی مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان در این رابطه بیان کرد: تکه‌های لایه نچسب ظروف تفلون در صورت آسیب دیدن وارد غذا می‌شوند که باعث ایجاد سرطان خواهند شد و حتی زمانی که بازسازی می‌شود خطرناک‌تر هم می‌شوند، پس زمانی که این ظروف آسیب هرچند ناچیزی می‌بینند باید از مدار آشپزی خارج شوند.

وی عنوان داشت: ظروف چدن و سرامیک نسبت به تفلون بهتر هستند زیرا دیرتر آسیب می‌بینند و به همین دلیل مواد کمتری وارد غذا می‌کنند ولی ظروف استیل و به خصوص پیرکس بهترین ظروف برای پخت و پز هستند چراکه هیچ نوع ماده‌ای را وارد غذا نمی‌کنند و می‌توانند فرآیند پخت غذای سالمی را داشته باشند.

* ظروف مسی و باورهای مردم

متخصص تغذیه اذعان داشت: در مورد ظروف مسی، اگر بدن شخصی به مس نیاز داشته باشد می‌تواند از ظروف مسی هم استفاده کند، البته به شرط قلع‌اندود بودن ظرف ولی استفاده زیاد و مداوم از ظروف مسی باعث مسمومیت می‌شود؛ همچنین اگر ظروف را با فلزات سنگین مثل سرب پوشش دهند بسیار خطرناک و عامل مسمومیت هستند.

بهتر است واقع‌بینانه به این موضوع بنگریم و باورهای غلط خود را اصلاح کنیم، ظروف مسی تا زمانی قابل استفاده هستند که لایه قلع‌اندود شده آن‌ها آسیبی ندیده باشند، همچنین زمانی که آسیب دید باید دوباره قلع‌اندود شود.

این در حالی است که امروزه بعضی از مراکز برای کاهش هزینه خود، به جای ماده قلع، از سرب یا درصدی از آن استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک و سرطان‌زاست؛ البته به سادگی نمی‌توان این موضوع را تشخیص داد، به همین دلیل برای استفاده از ظروف مسی باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان ابراز داشت: به طور کلی ظروفی برای پخت و پز مناسب‌تر هستند که هیچ ماده‌ای را وارد غذا نمی‌کنند و تا زمانی قابل استفاده هستند که ترک و خراشی نداشته باشند؛ همچنین غذاهای حاوی مواد اسیدی مثل گوجه فرنگی بهتر است در ظروف پیرکس پخته شوند.

* ظروف آلومینیوم و رویی

صفوی تأکید کرد: در این زمینه تحقیقاتی انجام شده ولی تا به حال این موضوع به اثبات نرسیده است، ولی ظروف آلومینیوم و رویی مناسب پخت و پز نیست زیرا املاحی را وارد غذا می‌کنند که می‌توانند آسیب‌زا باشند.

به نظر می‌رسد برای داشتن غذایی سالم بر سر سفره خانواده، باید از ظروفی استفاده شود که علاوه بر سبکی و راحتی کار با آن، برای پخت غذا، مناسب باشد و سلامت خانواده را به خطر نیندازد.

باید در استفاده از ظروف تفلون، چدن، سرامیک، رویی و آلومینیومی که در زندگی امروزی رواج دارد و همچنین ظروف مسی که مردمان گذشته، از آن ها استفاده می‌کردند، کمی تجدید نظر کرد و از ظروف استیل و پیرکس که علاوه بر تضمین سلامتی غذا، نگهداری و طرز کار راحتی هم دارند، استفاده کرد.

* شیوه نگهداری مواد غذایی در یخچال

کارشناس مواد غذایی یادآور شد: برای نگهداری غذا در یخچال بهتر است از ظروفی استفاده شود که از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند، یعنی ظروفی که کدر هستند و داخل‌شان دیده نمی‌شود، همچنین درب این ظروف باید بسته باشد تا از انتقال هوا به ظرف غذا جلوگیری شود.

* ظروف یک‌بار مصرف

وی در پایان توصیه کرد: از ظروف یک‌بار مصرف شفاف فقط برای مایعات سرد استفاده شود و برای مایعات گرم از ظروف کدر و ظروف یک‌بار مصرف سلولزی استفاده شود.

در صورت نیاز به ظروف یک‌بار مصرف بهتر است از ظروف سلولزی که ظروفی گیاهی هستند استفاده شود، زیرا نه تنها برای انسان مضر نیستند بلکه به طبیعت هم آسیب نمی‌زنند.

به امید روزی که انسان امروزی دوباره به سلامت و تندرستی خود اهمیت دهد و همچنین دوستدار و سازگار با طبیعت باشد.

آمادگی بدنی پیش از ماه رمضان

۱۰ توصیه کاربردی برای آمادگی بدنی پیش از ماه رمضان

۱۰ توصیه کاربردی برای آمادگی بدنی پیش از ماه رمضان
روزه‌داری در فصل‌های گرم سال مساوی است با ساعت‌های طولانی ناشتایی و کاهش حجم یک‌دفعه‌ای وعده‌های غذا که اگر بدن از قبل به آن عادت نداشته باشد می‌تواند در روزهای اول ماه مبارک رمضان شما را آزار دهد. بنابراین آرام آرام و پیش از شروع ماه رمضان، حجم وعده‌های غذایی خود را به ویژه در وعده ناهار کم کنید تا بدنتان به این روند عادت کند.
روز روزه‌داری آن هم در گرم‌ترین و طولانی‌ترین روزهای سال، نیاز به تدابیر خاصی دارد و باید از قبل بدنتان را برای تحمل این شرایط آماده کنید تا وسط ماه مبارک رمضان کم نیاورد و دچار ضعف و بی‌حالی و... نشود. نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ این توصیه‌ها را از دست ندهید.
 
 ۱. نوشیدنی‌های کافئین دار را از برنامه غذایی حذف کنید 
 
اگر به خوردن چای، قهوه یا نسکافه عادت دارید و بدون خوردنشان در طول روز ممکن است سردرد بگیرید یا آستانه تحریک‌پذیریتان پایین بیاید یا تمرکزتان کم شود، حتما پیش از شروع ماه مبارک رمضان مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به مرور کاهش داده و آرام آرام از غلظت و حجمشان کم کنید تا بدنتان را با مقدار کافئین کمتر عادت بدهید و در طول یکی دو هفته اول ماه رمضان اذیت نشوید.
 
 ۲. حجم وعده‌های غذایی‌تان را کاهش دهید

روزه‌داری در فصل‌های گرم سال مساوی است با ساعت‌های طولانی ناشتایی و کاهش حجم یک‌دفعه‌ای وعده‌های غذا که اگر بدن از قبل به آن عادت نداشته باشد می‌تواند در روزهای اول ماه مبارک رمضان شما را آزار دهد. بنابراین آرام آرام و پیش از شروع ماه رمضان، حجم وعده‌های غذایی خود را به ویژه در وعده ناهار کم کنید تا بدنتان به این روند عادت کند. در ضمن می‌توانید در یکی، دو هفته مانده به ماه رمضان، یک روز در میان روزه بگیرید.

 

 صبحانه
 
 ۳. در ساعات ابتدایی صبح صبحانه بخورید 
 
یکی از عادت‌های غلط غذایی نخوردن صبحانه است که باید پیش از ورود به ماه مبارک رمضان با این وعده غذایی بیشتر از قبل آشتی کنید. چون این وعده غذایی می‌تواند عمده انرژی مورد نیاز روزانه‌تان را برای ماه رمضان فراهم کند. البته دقت داشته باشید که شما فقط مجاز هستید در ساعات ابتدایی صبح صبحانه میل کنید. هر چه این ساعت خوردن صبحانه به سحر نزدیک باشد، بهتر است.
 
 ۴. زمان ورزش‌تان را به شب منتقل کنید

زمان ورزش‌تان را از ابتدای صبح به عصر و شب منتقل کنید به خصوص اگر حجم و شدت ورزشتان نسبتاً بالاست تا به مرور عادت کنید نیم تا یک ساعت مانده به افطار ورزش کنید. ورزش کردن در ماه رمضان در طول روز باعث کم‌آبی بدن می‌شود.
 

 ورزش در شب

 
۵. مصرف مایعات را افزایش دهید 
 
کم‌آبی بدن در ماه رمضان ریسک ابتلا به سنگ کلیه را بالا ببرد بنابراین اگر جزو آدم‌هایی هستید که با آب قهرند، به مرور مصرف مایعات را بالا ببرید. توصیه ما به شما مصرف عرقی‌جات گیاهی، خاکشیر و تخم شربتی است. سعی کنید از آبمیوه‌های مصنوعی استفاده نکنید. یادتان باشد که از خوردن آب یخ پرهیز کنید.
 
 
۶. خواب شبانه‌تان را تنظیم کنید 
 
تنظیم ریتم خواب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از ماه رمضان انجام دهید تا در طول این ایام به خصوص در روزهای ابتدایی دچار خستگی و ضعف و عدم تمرکز ناشی از بی‌خوابی و کم‌خوابی نشوید.
 

 

تنظیم خواب شب
 
۷. مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید 
 
یبوست یکی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی در ماه رمضان است که به دلیل کم‌آبی و بر هم خوردن برنامه غذایی و کاهش مصرف فیبر اتفاق می‌افتد. اگر در حال حاضر هم یبوست دارید یا فیبر رژیمتان کافی نیست، به مرور مصرف میوه و سبزیجات و غلات سبوس‌دار را در برنامه غذایی روزانه‌تان افزایش دهید. یادتان باشد اگر بخواهید این کار را یکدفعه و با شروع ماه مبارک رمضان انجام دهید، افزایش ناگهانی فیبر به خودی خود باعث می‌شود دچار مشکلات گوارشی شوید.
 
۸. به دندان پزشک مراجعه کنید

بوی بدن دهان در طول ماه رمضان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در فرصت باقی‌مانده با یک دندان‌پزشک مشورت کنید تا اگر مشکلاتان ناشی از بیماری‌های دهانی و دندانی است، در فرصت باقی‌مانده درمان لازم برایتان انجام شود.
 

 دندانپزشک

 
۹. قند خونتان را به صورت طبیعی افزایش دهید
 
تا جایی که می‌توانید در فرصت باقی مانده به ماه رمضان، مصرف غذاهای حاضری و فست فود را حذف کنید. عسل، شیره خرما، توت، خرما روزانه دو بار میل کنید. توجه داشته باشید که قند خون شما در این مدت باید افزایش پیدا کند البته نه با شیرینی جات مصنوعی.
 
 ۱۰. این تصور غلط را کنار بگذارید
 
بعضی به اشتباه فکر می‌کنند در روزهای باقی مانده به ماه مبارک رمضان باید مصرف غذاهای خود را بالا ببرند. در صورتی که این کار باعث افزایش سوخت و ساز در بدن و بالا رفتن دمای بدن می‌شود. علاوه بر این وزن را افزایش داده و به همین دلیل شما نمی‌توانید بهره کافی از ماه مبارک رمضان ببرید.

تاثیر و نقش افراد سالمند در خانواده

تاثیر و نقش افراد سالمند در خانواده

تاثیر و نقش افراد سالمند در خانواده
می دانیم که پیری فرآیندی است که متوقف نمی شود و فقط با داشتن زندگی سالم و مراقبت های صحیح می توان دوران سالمندی را به دورانی لذت بخش و مطلوب و همراه با سلامت تبدیل نمود.

تاثیر و نقش سالمندان در خانواده، انکار ناپذیر است ، حضور یک سالمند فعال، متکی به خود و شاد در خانواده روابط عاطفی و  احساسی  بین اعضای خانواده را تقویت کرده و همواره به عنوان یک پناهگاه امن روانی عاطفی برای جوان ترها مطرح است و باعث ارتقاء سطح سلامت روان ، افزایش اعتماد به نفس و احساس امید و انگیزه در بین سایر اعضای خانواده شده و روابط بین فردی و اجتماعی را گسترده تر و موثر تر می کند.

در یک خانواده متعارف و متعادل، سالمندان نقش سرپرست یا راهنما را ایفا می کنند که کارشان ، هدایت و ارشاد و تنظیم سیاست کلی خانواده است. فرزندان از آنها پیروی کرده و شیوه زندگی را می آموزند.

جوانان برای برقراری ارتباطی شایسته و نیکو با سالمندان، باید با وظایف خود آشنا باشند و آنها را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند. پذیرش و تحمل سالمندان، به ویژه پدر و مادر سالمند و حفظ و نگهداری آنها با صبر و بردباری از مهمترین ویژگیهای یک خانواده سالم و نرمال است، بهره مندی از تجربه های آنها و نیز مهرورزی و رفع مشکلات آنها، از جمله وظایفی است که جوانان در خصوص سالمندان بر عهده دارند تا بتوانند زندگی آینده خود را بر پایه مشارکت آن پیران فرزانه پی ریزی کنند و با استفاده از تجربه های ایشان، به آرامش و موفقیت در زندگی برسند.

از این رو آموزش احترام به سالمندان در تمامی دوره های آموزشی از پیش دبستانی گرفته تا تحصیلات عالی ضروری می باشد. هنگامی که رابطه محترمانه ای میان نسل جدید و قدیم برقرار می­شود، فرد سالخورده در خود احساس احترام و ارزشمندی می­کند و همین امر سبب می­شود که به اندوخته های گرانبهای خود افتخار کند و هراسی از گفتن تجربیات خود برای نسل جدید نداشته باشد. ایجاد فرصت برای بیان تجربیات و احساسات توسط سالمند در درون خانواده حس ارزشمندی و مفید بودن را در آنها افزایش داده و به ارتقاء سطح سلامت روانی آنها کمک میکند
 

برقراری ارتباط مستمر با سالمندان

 

آموزش سالمندان جهت انتقال تجربیاتشان به جامعه می تواند کاری ارزشمند محسوب گردد. آنان باید آموزش ببینند که چگونه تجربیات خود را به صورت طبقه بندی شده و قابل استفاده برای جوانان ارائه نمایند

از دیگر فواید برقراری ارتباط مستمر با سالمندان ،کمک به حفظ سلامت جسمی و روانی آنان است زیرا هنگامیکه سالمندی می­فهمد که مورد توجه قرار گرفته­ است و تجربیات او ارزشمند محسوب می شود، انگیزه بیشتری برای زندگی کردن و خدمت کردن بدست می­آورد و سبب می­شود او بزودی زمین­گیر نشده و فعالانه در عرصه اجتماع حضور یافته و سبب تسریع در روند رشد جامعه گردد.

خانواده مهم‌ترین و ارزشمندترین منبع حمایتی سالمندان محسوب می‌شود. اما تمامی حمایت‌ها، صرفا در مراقبت‌های پزشکی خلاصه نمی‌شود و بخش اعظم آن حمایت‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد.

حمایت اجتماعی دارای 3 عنصر می باشد:

:white_check_mark:   حمایت عاطفی که فرد را متقاعد می‌سازد که دیگران او را دوست دارند

:white_check_mark:   حمایت احترام مدار که فرد قانع می‌شود دارای ارزش و حرمت است

:white_check_mark:  حمایت ارتباطی یا شبکه‌ای که فرد احساس تعلق به گروهی خاص از اجتماع دارد.

حمایت‌های اجتماعی از افراد مسن به بهبودی بیماری جسمانی آنها و کاهش فشارهای روانی ناشی از دوره سالمندی منجر می‌شود. که البته حمایت‌ اجتماعی سالمند باید بر اساس احترام به حفظ استقلال او و حرمت نهادن به نیازهای روانشناختی، عاطفی و اجتماعی وی صورت گیرد.

آدمی به هر میزان که سالخورده­ تر می­شود، تصور روشن­تری از زندگی به دست می آورد؛ راه و روش زندگی را بهتر فرا گرفته و متوجه لغزش­ها و اشتباه هات گذشته می شود.

سالمندان، فکر و اندیشه­ای خاص دارند که ناشی از دیده­ها، شنیده­ها و تجربه­ هایی است که در طول مدت زندگی به دست آورده­ اند. برخی این اندیشه را در خود می­ پرورانند که به پختگی و کمال رسیده­ اند، اندیشمند و صاحب رأی­ اند و می­توانند الگوی دیگران باشند. و مورد شور و مشورت قرار می­گیرند.

سالمندان به خانواده خود کمک می کنند.

 

بسیاری از سالمندان بجای اینکه از سوی کوچکترها حمایت مالی شوند، خانواده خود را مورد حمایت مالی و غیر مالی قرار می دهند و به این دلیل توان انجام این کارها را دارند که نسبت به گذشته احساس تندرستی، توانمندی و استقلال بیشتری کرده و برای 20 تا30 سال آینده خود برنامه ریزی می کنند.

 

سالمندان به ظاهر پیر و ناتوان شده اند و به عبارتی به مرحله باز نشستگی رسیده اند، اما واقعیت این است که این افراد، توانایی­­های بسیاری دارند که به تناسب سن و امکان می­توانند آنها را مورد استفاده و بهره برداری قرار دهند.
بسیاری از این افراد برای نسل جوان افرادی مهم و قابل اعتمادند که می­توانند به تربیت جوانان پرداخته و مشکلات و مسائل آنان را حل کنند. سالمندان باتجربه ها و اندوخته­ هایی که دارند، قادرند اعضای خانواده و جامعه را در حل مشکلات یاری دهند و شادی و طراوت در زندگی به وجود آورند. تدابیری که سالمندان برای زندگی در پیش می­گیرند و تلاش هایی که در زندگی به کار می برند، بسیار مهم و ارزنده است. آنها مایه برکت هستند و اختلاف ها و درگیری هایی را که در محیط خانواده ها پدید می­ آید، کج روی­ها و انحراف­ هایی که در جامعه انسانی رخ می نماید و روابط تیره و نابه سامانی که در جامعه ها وجود دارد را با بیان و مراقبت خود از میان برده و به حل و رفع دشواری ها می­پردازند.
 
سالمندان، راهنما و رهبر همه اند و نه تنها نسل جوان، که گاه میان همسالان نیز به رهبری آنها نیازمندند.

لطفا میانسالان بخوانند!

لطفا میانسالان بخوانند!

لطفا میانسالان بخوانند!
خواندن این مقاله را به همه ،مخصوصا میانسالان عزیز توصیه می کنیم.
داستان اول:مرغابی‌های زندگی‌تان را بشمارید

چندماه قبل با یک مشکل جسمانی روبه‌رو شدم که ممکن است خیلی از افرادی‌که هم‌سن و سال من هستند با آن مواجه شوند. دکتر بعد از گرفتن فشارخون و ضربان قلبم به من هشدار داد که از خط قرمز جاده سلامتی عبور کرده‌ام و باید توقف کنم.

پرسیدم: منظورتان این است که دست از کار بکشم.

دکتر گفت: بله، یا این‌که نگرانی درباره کارت را متوقف کنی و اضافه کرد که ”‌برای بسیاری از مردم کار و شغلشان باعث مشکل جسمانی نمی‌گردد بلکه نگرانی و دلواپسی در مورد کارشان است که آنها را بیمار و رنجور می‌کند.“ و باز به من هشدار داد که باید از نگرانی و فشار روانی رها شوم.

نمی‌دانستم چه تصمیمی بگیریم تا این‌که چند روز بعد در جریان یک سفر کاری ناگهان تصمیم گرفتم که به تفریح مورد علاقه‌ام یعنی شکار مرغابی بپردازم. من عاشق این تفریح بودم اما عملاً مشغله کار و زندگی این فرصت را به من نمی‌داد.

در دو روز اول توانستم به‌طور حیرت‌آوری حد مجاز شکار مرغابی یعنی ده مرغابی را شکار کنم. در روز سوم که آخرین روز بود تنها توانستم هشت مرغابی شکار کنم. ساعت چهار بعدازظهر بود و من بسیار هیچان‌زده و ناراحت بودم. آن‌قدر ناراحت که برای دو مرغابی باقی‌مانده سعی می‌کردم اطرافیانم را مجبور کنم که از رفتن به خشکی صرف‌نظر کنند. در آن لحظه ناراحتی من در مورد دو مرغابی باقی‌مانده به‌حدی بود که رد تمامی پرندگان را گم می‌کردم. در آن لحظه موفق به شکار یک شترمرغ هم نمی‌شدم چه برسد به مرغابی. ناگهان احساسی در من به‌وجود و به‌خود گفتم: ”‌چقدر احمقم که فقط به خاطر دو مرغابی ناچیز در حالی‌که هشت مرغابی از قبل گرفته‌ام تا این حد از کوره در رفته و عصبانی شده‌ام مگر من به مسابقه شکار آمده‌ام؟!“

آن شب باز هنگام خواب با یادآوری حادثه پیش‌آمده به کشف حیرت‌آوری رسیدم. در زندگی واقعی من بیش از آن هشت تا مرغابی را داشتم. در سن 49 سالگی به‌حد معقولی از آرزوهایم رسیده بود. شروع به شمردن داشته‌هایم کردم.

1. همسر خوب

2. بچه‌هائی که می‌توان به آنها افتخار کرد.

3. سلامت نسبی

4. دوستانم

5. وسیله امرارمعاش

6. مقبولیت و نام نیک در میان همکارانم

7. علایق زیاد (از این‌که روز شکار به اتمام رسد ناراحت نبودم چون علایق دیگری هم داشتم.)

8. چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از آینده


در واقع دو مرغابی باقی‌مانده در زندگی‌ام یکی مقدار زیادتری از پول و ثروت و دیگری محبوبیت و شهرت و مقام بالاتر بود که دیگران از آن برخوردار بودند و من از آن محروم بودم. آیا این دو مرغابی آن‌قدر ارزش داشت که تا حد نزدیک شدن به لبه گور خود را آزرده کنم؟

فهمیدم که بیشتر مردم در سن من هشت مرغابی دارند. بیشتر آنان همسران، شوهران خوب، بچه‌های درخور ستایش، مقبولیت نسبتاً قابل قبول در میان دیگران، وسیله امرارمعاش و... دارند. پس چرا به خاطر دو مرغابی باقی‌مانده خود را تا حد مرگ آزرده می‌کنند؟ از آن زمان به بعد هرگاه در محیط کارم نگران و عصبی می‌شوم به یاد 8 مرغابی می‌افتم. هفته گذشته هنگامی‌که دکتر معاینه‌ام کرد و فشارخونم را گرفت گفت: که خط قرمز پشت افق عقب‌نشینی کرده است.

پس همواره همانند من مغرورانه ”‌مرغابی‌های زندگی‌تان را بشمارید.“



داستان دوم:
من اگر جای تو بودم

روزی مرد جوان از نزدیک مزرعه ای می گذشت. مرد میانسالی را دید که کنار حوضچه نشسته و غمگین و افسرده به آن خیره شده است. مرد جوان کنار مرد نشست و علت افسردگی اش را جویا شد. مرد گفت:”‌این زمین را از پدرم به ارث گرفته ام. از جوانی آرزو داشتم در این جا ماهی پرورش دهم. همه چیز آماده است. فقط نیازمند سرمایه ای بودم که این حوضچه را لایروبی و تمیز کنم و فضای سربسته مناسبی برای پرورش و نگهداری ماهی ایجاد کنم . این آرزو را از همان ایام جوانی داشتم و الان بیش از ده سال است که هنوز چنین سرمایه ای نصیبم نشده است .

بچه هایم در فقر و دست تنگی بزرگ می شوند و آرزوی من برای رسیدن به سرمایه لازم برای آماده سازی این حوض بزرگ هر روز کم رنگ تر و محال تر می شود. ای کاش خالق هستی همراه این حوض بزرگ به من سرمایه ای هم می داد تا بتوانم از آن، ثروت مورد نیاز خانواده ام را بیرون بکشم.”‌

مرد جوان نگاهی به اطراف انداخت و سپس حوضچه سنگی کوچکی را در فاصله دور از حوض بزرگ نشان داد و گفت: “چرا از آن جا شروع نمی کنی. هم کوچک و قابل نگهداری است و هم می تواند دستگرمی خوبی برای شروع کار باشد.”‌

مرد میانسال نگاهی ناامیدانه به مرد جوان انداخت و گفت: “من می خواستم با این حوض بزرگ شروع کنم تا به یک باره به ثروت عظیمی برسم و شما آن حوضچه کوچک سنگی را به من پیشنهاد می کنید. آن را که همان ده سال پیش خودم به تنهایی می توانستم راه بیندازم.”‌

مرد جوان سری تکان داد و گفت: ”‌ من اگر جای تو بودم به جای دست روی دست گذاشتن و حسرت خوردن لااقل با آن حوضچه کوچک آرزوی بزرگم را تمرین می کردم تا کمرنگ نشود و از یادم نرود!”‌

مرد میانسال آهی کشید و نظر مرد جوان را پذیرفت و به سوی حوضچه کوچک رفت تا خودش را سرگرم کند.

چند ماه بعد به مرد جوان خبر دادند که مردی با یک گاری پر از خرچنگ خوراکی نزدیک مدرسه ایستاده و می گوید همه این ها را به رایگان برای مدرسه هدیه آورده است و می خواهد مرد جوان را ببیند.


مرد جوان نزد مرد رفت و دید او همان مرد میانسالی است که آرزوی پرورش ماهی را داشت. او را به داخل مدرسه آورد و جویای حالش شد. مرد میانسال گفت: “شما گفتید که اگر جای من بودید اول از حوضچه سنگی شروع می کردید. من هم تصمیم گرفتم چنین کنم. وقتی به سراغ حوضچه سنگی رفتم متوجه شدم که آبی که حوضچه را پر می کند از چشمه ای زیر زمینی و متفاوت می آید و املاح آن برای پرورش ماهی اصلاً مناسب نیست اما برای پرورش میگو عالی است. به همین دلیل بلافاصله همان حوضچه کوچک را راه انداختم و در عرض چند ماه به ثروت زیادی رسیدم. ای کاش همان ده سال پیش همین کار را می کردم و این قدر به خود و خانواده ام سختی نمی دادم.”‌

مرد جوان تبسمی کرد و گفت:”‌حال می خواهی چه کنی؟”‌ . مرد گفت: “ثروت حاصل از این حوضچه سنگی و پرورش میگو تمام خانواده مرا کفایت می کند.

می خواهم از این به بعد در راحتی و آسایش به پرورش میگو در حوضچه سنگی کوچک بپردازم.”‌ مرد جوان تبسمی کرد و گفت: “من اگر جای تو بودم با سرمایه ای که اکنون به دست آورده ام به سراغ حوض بزرگ می رفتم و در آن پرورش ماهی را هم شروع می کردم. مردم این دهکده و دهکده های اطراف به ماهی نیاز دارند و حوض بزرگ تو می تواند بسیاری را از گرسنگی نجات دهد.”‌

مفید ترین مواد غذایی

مفید ترین مواد غذایی برای افراد بالای 50 سال

مفید ترین مواد غذایی برای افراد بالای 50 سال
بهترین کار برای پیشگیری از مشکلاتی که با افزایش سن بروز می کنند داشتن تغذیه مناسب و گنجاندن یک برنامه غذایی مفید می باشد.

تمام افراد از سن 50 سالگی به بعد به دلیل تغییرات ناشی از افزایش سن در بدن شان باید بیش از گذشته در مورد تنوع موادغذایی مصرفی و انواع ریزمغذی های مورد نیاز بدنشان مطلع باشند.

در این میان مصرف برخی از املاح و مواد مغذی برای این گروه سنی بیشتر توصیه می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

 

مواد غذایی ، ‌ویتامین D ، فیبر

مواد غذایی حاوی ویتامینD

 

ویتامین D

 
در سال های اخیر مطالعات گسترده ای برای بررسی اهمیت مصرف این ویتامین به ویژه برای افراد مسن انجام شده اما همچنان اکثریت زنان به میزان کافی از آن مصرف نمی کنند. نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد افراد بزرگسالی که سطح ویتامین D خونشان در پایین ترین میزان است، دو برابر بیشتر از سایر مردم در معرض مرگ ومیر زودرس به هر دلیلی هستند. همچنین این ماده مغذی مهم در افزایش ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه ها و پیشگیری از آسیب دیدگی ها نقش دارد.

 

لبنیات ، فیبر ، ‌ اسید های چرب

لبنیات و نقش فوق العاده آن ها در جلوگیری از پوکی استخوان

کلسیم

پس از سن 50 سالگی تراکم استخوان های بدن با سرعت بیشتری کاهش می یابد به گونه ای که از هر سه زن یک نفر شکستگی استخوان را تجربه می کند. بررسی ها نشان می دهد پس از یائسگی زنان سه تا پنج درصد تراکم استخوانشان را سالانه از دست می دهند. کلسیم برای انقباض ماهیچه ای ضروری است. علاوه بر این مصرف کلسیم برای عملکرد مناسب اعصاب و حفظ تعادل اسیدی بدن ضرورت دارد.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها به افزایش سطح ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، سلامت پوست، کاهش کلسترول، بد خون، مبارزه با بیماری های لثه و کنترل وزن بدن کمک می کند.

مواد غذایی ، ‌ اسید های چرب ، منیزیم
اسید های چرب امگا 3 و فواید آن ها

 

اسیدهای چرب امگا-3

 

این اسیدها نیز در حفظ سلامت مغز، بهبود قدرت بینایی و سلامت مو و پوست، بهبود گردش خون، کاهش درد ماهیچه ای، کاهش بیماری های قلبی، افسردگی و التهاب ها تاثیر مفید دارند.

منیزیم

 
مصرف این ماده معدنی در حفظ انرژی بدن و احساس شادابی موثر است. منیزیم به عملکرد طبیعی ماهیچه ها و سیستم عصبی کمک می کند و موجب می شود ضربان قلب ریتم مناسبی داشته باشد. همچنین این ماده معدنی برای حفظ استخوان ها، سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی توصیه می شود. علاوه بر این مصرف منیزیم در تنظیم قندخون و فشارخون نقش موثر دارد.

فیبر

 
موادغذایی حاوی فیبر خوراکی به ثابت نگه داشتن قندخون و کاهش واکنش انسولین و همچنین کاهش میزان هضم و جذب موادغذایی کمک می کند و در نتیجه باعث می شود احساس گرسنگی به تاخیر بیافتد. به گفته پزشکان مصرف رژیم غذایی حاصل فیبر کافی، روشی مناسب برای کنترل وزن به حساب می آید. بررسی ها نشان می دهد که به ازای هر گرم فیبر مصرفی، حدود هفت کالری در بدن سوزانده می شود.


حداقل مواد غذایی که به طور روزانه در برنامه غذایی سالمند باید گنجانده شود:

 

جدول

 

توصیه های غذایی برای سالمندان:

 
1 ـ رژیم غذایی سالمندان باید حـــاوی موادغذایی غنی از ویتامین ها و املاح و به ویژه کلسیم باشد.
2 ـ با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان، مصرف کافی مایعات و مواد پرفیبر نظیر نان کامل گندم و میوه هایی مثل گلابی رسیده، آلو و زردآلو اهمیت دارد.
3 ـ در سالمندانی که جویدن غذا برای آنها مشکل است، مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره، گوشتهای نرم، سوپها، آشهایی که حبوبات زیاد ندارند و آب میوه توصیه می شود.
4 ـ برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشارخون باشند در این گونه مواد رژیم غذایی کم سدیم و در صورت نیاز کاه وزن پیشنهاد می شود.
5 ـ به مسئله تداخل داروها با غذا توجه شود.
6 ـ برای جلوگیری از مشکلات عاطفی ـ احساسی سالمندان بهتر است به عادت غذایی آنها احترام گذراده شود و هر گونه تغییری با ملایمت و ایجاد روابط دوستانه بوجود آید.
7 ـ توجه شود که نحوه سر و غذا برای سالمندان جالب و مورد پسند باشد. غذا به صورت رنگی و جذاب چیده شود و از دوستان و آشنایان آنها برای غذا خوردن در کنار یکدیگر دعوت شود.
8 ـ تعداد وعده های غذا باید زیاد (حداقل روزی 5 وعده) و مقدار غذا در هر وعده کم باشد.
9 ـ چای و قهوه غلیظ نباید مصرف شود و استفاده از آنها نیز باید پس از ساعت 6 بعدازظهر محدود شود. پس از صرف شام و شبها نباید از چای و قهوه استفاده شود زیرا موجب بیداری فرد خواهد شد. البته در صورت کم خوابی، خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب توصیه می شود.
10 ـ قد، وزن ، محدودیتهای رژیم، تمایلات فردی و موجود بودن غذا در محل باید در نظر باشد. برای هرفرد، یک رژیم غذایی صبحانه ، نهار و شام توصیه می شود.
11 ـ از مصرف الکل و کشیدن سیگار باید اجتناب کرد.
12 ـ مصرف تخم مرغ به 3 عدد در هفته محدود شود.
13 ـ از مصرف ادویه، غذاهای چرب و سرخ شده، سس مایونز، سبزیهای نفاخ مثل کلم و گل کلم باید پرهیز نمود.
14 ـ در تجویز رژیمهای غذایی باید موجود بودن موادغذایی در محل مورد توجه قرار گیرد و در صورت موجود نبودن موادغذایی مورد نیاز از جانشین های آن استفاده شود.

رژیم فکری

رژیم فکری در دوران بازنشستگی

رژیم فکری در دوران بازنشستگی
رژیم فکری در دوران زندگی، یکی از مسائلی است که همیشه در سلامتی نیز خود را نشان می دهد.

زمانی که اضافه وزن، یا کاهش وزن داریم، سریعاً به پزشک مراجعه نموده و طبق دستور پزشک، شروع به گرفتن رژیم های غذائی می نمائیم، چرا که سلامتی ما برایمان مهم است و می خواهیم که بوسیله گرفتن رژیم، بتوانیم مراقب سلامتی خود باشیم.

 اما ذهن نیز بسیار مهم و اساسی است، زیرا که بسیار سریعتر می تواند بر روی سلامتی و بدن تأثیر بگذارد. در حال حاضر، از نظر علمی ثابت شده است که بسیاری از بیماری ها، در ابتدا بوسیله ذهن، پذیرفته شده، و آنگاه وارد بدن می شود.   

پس داشتن رژیمی مناسب و در خور شأن و جایگاه ما،می تواند سلامتی، نشاط و شادابی را در زندگی و بخصوص در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) برای ما به ارمغان بیاورد ما در این مقاله بر آنیم که به این رژیم نگاهی بیندازیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

رژیم فکری چیست؟

رژیم در لغت نامه دهخدا به معنای طرز. قاعده . روش آمده است و این رژیم اگر فکری باشد، به معنای آن است که روش و قاعده ای برای فکرمان قرار دهیم که تناسب آن حفظ و در جهت سلامتی جسم و روح، ما را یاری دهد.     

چرا باید در دوران بازنشستگی رژیم فکری بگیریم؟

یکی از همسایگان ما که متأسفانه اضافه وزن داشت، با مراجعه به پزشک، خبر ناگواری دریافت داشت و پزشک به او اعلام کرد که اگر وزن خود را به وزن اصلی خود نرساند به زودی مرگ او را در بر گرفته و از این دنیا رخت بر می بندد و ایشان بلافاصله شروع به گرفتن رژیم نموده و درحال حاضر که حدود ۱٫۵ سال از آن زمان می گذرد،توانسته است با کاهش وزن خود به میزان زیاد،خود را به وزن ایده آل رسانده و علاوه بر حفظ سلامتی خود، امکان ادامه حیاط را نیز داشته باشد.
        
حال اگر چنین خبری در خصوص وضعیت روحی شما بشود، آیا شما نیز حاضر هستید که به مانند این همسایه گرامی ما، خود را کمی به زحمت انداخته و رژیم فکری بگیرید. که اگر این رژیم فکری را نگیرید، افسردگی(منبع اصلی تمام بیماریها) شما را در برگرفته و باقی مهمان های ناخوانده و نامیمون نیز از راه خواهند رسید. لذا اگر در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) که مسائل و مشکلات عدیده ای وارد زندگی افراد می شود، نتوانیم رژیم فکری بگیریم، مسلماً ادامه زندگی می تواند برای فرد مشکل ساز شود.
     
پس بهینه است که هر چه سریعتر نسبت به این مسئله،واکنش نشان داده و نسبت به بهبود وضعیت سلامتی خود قدمهای اجرائی و سریعی برداشته شود.افکار مخرب و تفکر بی وقفه، نه تنها ذهن را از کارآمدی و پویایی می اندازد بلکه برای سلامت روانی و حتی سلامت جسم نیز مضر است. گاهی افکار ما بر احساس و رفتار ما تاثیر می گذارد و گاهی افکار دارای تاثیرات بیولوژیک خاصی بر مغز است یعنی همچون دارو و یا مواد مخدر بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.
                       
چطوری می توان در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی رژیم فکری گرفت؟

در اینجا می توان حداقل دو رژیم بسیار اساسی و مهم را بر شمرد:

              :diamonds:رژیم دوری از افکار منفی: در این نوع رژیم شماباید کلیه افکار منفی که به سراغ شما خواهد آمدرا به کناری گذاشته و اجازه ورود آنها را به ذهنخود ندهید.افکار منفی دشمن بزرگ رویاها و زندگی ما هستند.بسیاری از ما در طول روز دائم در حال سر و کله زدنبا این افکارمان هستیم و اگر این افکار منفی باشند،به خاطر آن ها موقعیت های زیادی را از دستمی دهیم.
                
:diamonds:رژیم بی ریا کمک کردن و مهربان بودن: بیشترآدم های موفق، انسان های مهربانی هستند و بدون توقع می بخشند و به دیگران کمک می کنند. مهربان که باشیم، مهربانی چند برابرتر به زندگی خودمان برخواهد گشت. در واقع کمک به دیگران و داشتن قلبی مهربان به جز مزیت اخلاقی که به حساب می آید، یکی از اصول موفقیت است.برای داشتن یک رژیم فکری،اقدامات زیر می تواند موثر باشد:       

۱- هرچه بیشتر بر افکار خود، آگاه باشیم   
 
 ۲- وقتی خود را در حال فکر کردن به چیزی یافتیم،از خود بپرسیم آیا فکر کردن به این موضوع لازم ومفید است؟
 

 ۳- از طریق انضباط ذهنی و اینکه در مورد چه چیزهاییباید فکر کرد و در مورد چه چیزهایی نباید فکر کرد،کنترل هر چه بیشتر افکار را به دست گیریم.

 ۴- آشفتگی محیط بیرونی بر آشفتگی فکر تاثیر دارد.با نظم دادن به محیط بیرونی و رفتار خود، بر نظم ذهن تان بیفزاییم.

۵- افکاری که منجر به اندوه، استرس، حسد، ترسو خشم می شود را کنار بگذاریم. البته این کار ساده ای نیست اما با تلاش و تمرین، می توانیم سعی کنیم که این مهارت را به دست گیریم تا افکار منفی منجر به عواطف و عوارض ناگوار نشود.

۶- همچنین کنار گذاشتن افکاری که منجر به نگرانی بیهوده در مورد آینده یا حسرت بی فایده در مورد گذشته می شودرا نیز در رژیم فکری خود بگنجانیم.

  ۷- عقاید خود را مرور و بازنگری کنیم. جلوی آنها یک علامت« چرا؟» بگذاریم. عقایدی که جواب قانع کننده ای برای این پرسش ندارد را کنار بگذاریم. همچنین عقایدی که در تناقض با دیگر عقاید است را پیدا کرده و سعی کنیم با برطرف کردن تناقض ها، نظام عقیدتی خود را یکپارچه کنیم.در ضمن سعی کنیم فاصله و شکاف بین عقاید و رفتار خود را نیز پر کنیم تا بین رفتار و عقایدمان هم مغایرتی نباشد.

۸- تمرکز را تمرین کنیم. ۱۰ دقیقه متمرکز فکر کردن موثرتر است از ۱۰ ساعت پراکنده فکر کردن! برای ایجادتمرکز، لازم است که توجه خود را محدود سازیم، کارهارا اولویت بندی کنیم، موارد مهم را مکتوب کنیم، و کارهارا در زمانی مشخص به پایان برسانیم.

روش آسان عصبانیت

بسیاری افراد به دلایل مختلف خشمگین هستند که بر کیفیت زندگی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد اما با راهکارهایی ساده می‌توانند بروز خشم در خود را کنترل کنند.

 بسیاری افراد به دلایل مختلف در طول روز ناراحت، افسرده و حتی خشمگین هستند که بر کیفیت زندگی شخصی، خانوادگی، کار و حتی موقعیت اجتماعی آن‌ها می‌تواند اثر منفی بگذارد.

برای کنترل مشکل‌ها و ایجاد احساس مثبت و خوشحال بودن که می‌تواند وقایع منفی را تحمل پذیر کند دانشمندان 12 راهکار‌ به افراد توصیه می‌کنند.

1- روز خود را با پیاده روی آغاز کنید، پیاده روی و انجام ورزش سبک در اول روز سبب بهبود خلق و خو، تنظیم هورمون‌های بدن، دریافت حجم بیشتری از اکسیژن برای عملکرد اعضای بدن و در نتیجه بهبود فعالیت مغز، درمان افسردگی و به دست آوردن ایده‌های بهتر برای برطرف کردن مشکل‌ها می‌شود.


2- تنبلی و بی تحرکی مسبب ابتلای افراد به بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی است که خود می‌توانند باعث ناراحتی، خشم، افسردگی و مشکل‌های متعدد برای فرد، اطرافیان و اعضای خانواده او شوند.

3- انجام ورزش با تولید هورمون‌های آرام بخشی سبب جلوگیری از استرس و نگرانی در افراد می‌شود.


4-کارشناسان حتی به افراد توصیه می‌کنند در زمان استرس، خشم و نگرانی قدم بزنند، زیرا این کار سبب کاهش هیجان در آنها، کنترل اعصاب و تصمیم گیری‌های مناسب می‌شود، در این حال بهتر است فرد از تکنیک‌های تنفس عمیق هم برای تنظیم ضربان قلب خود استفاده کند.

5- لبخند زدن نیز یکی دیگر از راهکار‌هایی است که می‌تواند سبب بهبود خلق و خو و جلوگیری از بروز افسردگی در افراد شود، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد تمرین ذهنی انجام دهند تا احساس خوش خلقی به ویژه لبخند زدن و عصبانی نشدن را درخود تمرین کنند.

لبخند زدن سبب دگرگون شدن حرکت ماهیچه و عضله‌های صورت و زیبا شدن چهره می‌شود و به این ترتیب فرد جذابیت چهره بهتری به دست می‌آورد.


لبخند زدن حتی در شرایط پر استرس سبب ترشح هورمون‌هایی ویژه در بدن می‌شود که به کنترل اعصاب، جلوگیری از استرس و افزایش اعتماد به نفس منجر می‌شود؛ تنظیم ساعت خواب، رفع مشکل بدخوابی و بی خوابی هم یکی دیگر از عامل‌هایی است که سبب جلوگیری از ناراحتی، استرس و خشم در افراد می‌شود.

6- افراد بزرگسال به طور طبیعی به ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند، در طول خواب بدن به ویژه مغز به پاک سازی سموم از بدن می‌پردازد و اطلاعات را در حافظه جایگذاری می‌کند.

7- استفاده از تلفن همراه یا سایر وسایل دارای صفحه نمایشگر با نور آبی قبل از خواب، تنظیم نبودن ساعت خواب، مصرف مواد غذایی سنگین و پرچرب قبل از خواب همگی سبب برهم خوردن تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و بروز اختلال‌های روانی همچون افسردگی و استرس می‌شود.


8- برنامه ریزی دقیق برای انجام کار‌های خود داشته باشید، اولویت‌های کاری را در نظر بگیرید، انجام کار‌ها را به تعویق نیندازید، زیرا سبب درگیر شدن ذهنتان می‌شود؛ در کنار کار توجه ویژه‌ای به رعایت رژیم غذایی و ورزش، همچنین تفریح و استراحت داشته باشید تا احساس شادی کنید.

9-در زمان خشم و ناراحتی یا حتی اندوه قبل از آن کلامی را بر زبان بیاورید، آن را برروی کاغذ بنویسید، این شیوه به ویژه در مکالمه‌ها می‌تواند سبب جلوگیری تنش و دعوا و نیز بیان حرف‌هایی شود که در آینده از گفتن آن‌ها پشیمان باشید.
10- خالی کردن ذهن از مسائل ناراحت کننده با استفاده از هنر نوشتن یکی از راهکار‌های بسیار عالی برای کنترل احساسات و جلوگیری از افسردگی و ناراحتی است.


دفتر خاطراتی برای نوشتن افکار و احساسات خود تهیه کنید و در محلی ایمن قرار دهید و هرروز بخشی از وقت خود حتی ۵ دقیقه را صرف نوشتن کنید تا اثر‌های شگفت انگیز آن بر سلامت روان خود را ببینید.

11- خاطره‌های جدید بسازید با افرادی که دوستشان دارید و خاطره‌های قدیمی یا تلخ را به فراموشی بسپارید، فکر کردن به اتفاق‌های تلخ گذشته، شکست‌های عاطفی، مرگ و از دست دادن اطرافیان می‌تواند امروز شما را خراب و روحیه تان را افسرده کند.

12- همچنین توجه بیشتری به اتفاق‌ها و مناظر اطراف خود داشته باشید و تنها به گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی بسنده نکنید، خاطره‌های خود را یادداشت کنید و از هر فرصتی برای گشت و گذار در طبیعت و ماجراجویی‌های سازنده به همراه دوستانتان استفاده کنید؛ با انجام این راهکار‌ها روحیه شادی به دست می‌آورید.

وقتی عضلات‌تان می‌گیرد

وقتی عضلات‌تان می‌گیرد ...

وقتی عضلات‌تان می‌گیرد ...
چرا گاهی عضلات‌مان می‌گیرد؟ گرفتگی عضلانی در مورد عضلات مخطط و ارادی است. در عضلات حرکات آکتین و میوزین با یونی مانند کلسیم تنظیم و عضله کوتاه یا بلند می‌شود.
هر عملی که این حالت را مختل کند مثل کم شدن یون کلسیم، باعث می‌شود پاسخ نامناسبی را عضله از عصبی که آن را کنترل می‌کند، دریافت کند و این مساله باعث کوتاهی طولانی‌مدت عضله می‌شود و ایجاد اسپاسم می‌کند. البته در خیلی از موارد اسپاسم عضله نشانه بیماری است. کسی که سکته مغزی کرده یا کسی که به ام‌اس مبتلاست این افراد طولانی مدت اسپاسم عضله دارند. چون پاسخی که از مغز می‌آید، عضله را در حالت کوتاه شدن قرار می‌دهد. گاهی فرد بیان می‌کند دستم را زیر سرم قراردادم که از بافت‌های زیرین مثل استخوان، عصب و غیره محافظت کنم که دچار این مشکل شدم.

زمانی که ما به عنوان مثال می‌دویم عضله به‌طور غیرهوازی کار می‌کند. یعنی فعالیت آن‌قدر سریع است که عضله فرصت جذب اکسیژن را از خون ندارد که به شکل هوازی کار کند. با فعالیت غیرهوازی، ترکیباتی در عضله باقی می‌ماند که ایجاد درد می‌کند. این ترکیبات همان اسید لاکتیک است. به دنبال استراحت، بدن این اسید را دفع می‌کند.

علت انقباض شدید و دردناک عضله ساق پا هنگام خواب چیست؟

سندرم پای بی‌قرار است. افرادی هستند که قبل از به خواب رفتن احساس درد و گرفتگی درپا دارند. این سندرم چند علت دارد؛ یکی کمبود آهن، دوم کمبود یون کلسیم و علت سوم کوتاهی عضلات است. در کسانی که طولانی‌مدت می‌نشینند، عضله ساق پاعادت به کوتاه شدن می‌کند و در خواب عضله به فاز اسپاسم می‌رود. این افراد مستعد خارپاشنه هم هستند. طیف وسیعی از مشکلات نیز ازجمله دیسک کمر و دیابت وجود دارد که درگیری اعصاب ناشی از دیابت است.

آیا اسپاسم مکرر و دائم باعث کوتاهی عضله می‌شود؟

اسپاسم مکرر یعنی وجود یک مشکل. خیلی مواقع افراد به خاطر درد، خودشان را درحالتی قرارمی دهند که فشار به آن قسمت وارد نشود. در نتیجه آرام‌آرام محدودیت حرکت ایجاد می‌شود. در این حالت باید فرد بررسی شود.

کسی که مبتلا به ام اس است، برای سفتی عضلات پشت پا و کمر چه اقدامی باید انجام دهد؟

ام اس طیف فراوانی دارد. هر کاری که ما انجام می‌ دهیم، بیماری را کنترل می‌کنیم نه درمان. این افراد نباید از آب داغ استفاده و ازآب ولرم باید استفاده کنند. در جکوزی و استخر داغ نروند. آب سرد هم اسپاسم را بیشتر می‌کند. این افراد باید عضلات را حرکت بدهند و ورزش کششی خاص کمر و پشت ساق پا داشته باشند. اگر مجبورید پشت میز‌نشینی داشته باشید بیش از دیگران فعالیت فیزیکی داشته باشید.

اگر بعد از کار زیاد روزانه، عضلات‌مان می‌گیرد برای پیشگیری چه کاری باید انجام دهیم؟

باید ورزش کنید و استراحت به اندازه کافی داشته باشید. ورزش مناسب هرعضو باید باشد. آب به اندازه بنوشید تا مواد سمی موجود در عضله را دفع کند. اگر کار سنگین باعث علائم می‌شود، یک دوش گرم بگیرید. بعد از آن کشیدن عضله را انجام دهید که اسپاسم بشکند. عضو را گرم نگه دارید. اما داروهای شل کننده عضلات که عارضه دارد، توصیه نمی‌شود.

علت این که رگ گردن برخی افراد دچارگرفتگی می‌شود، چیست؟

این افراد به نوع خوابیدن خود باید توجه کنند. شاید بد می‌خوابند یا بالش خوبی ندارند. روی شکم نباید بخوابند. ممکن است مشکل از دیسک گردن باشد که این مساله را تشدید می‌کند.

به طورکلی برای این که دچار مشکلات درد و ... نشوید بهتر است محیط کار خود را اصلاح کنید. یعنی میز کار و صفحه کلید را تنظیم کنید و استراحت داشته باشید. قبل از این که مشکل تشدید شود، ورزش کنید.

از ورزش توقع معجزه نداشته باشید. هیچ ورزشی 24ساعته مشکل را حل نمی‌کند. خیلی وقت‌ها ورزش درد را کم نکرده که تشدید هم می‌کند. گاه نیاز به درمان دارویی و فیزیوتراپی داریم. فعالیت فیزیکی باید ممتد باشد. اسپاسم طی 24تا48ساعت باید بهبود یابد. اگرخوب نشدبه پزشک مراجعه کنید.

خانواده، بازنشسته

خانواده، چگونه با یک فرد بازنشسته رفتار کند؟

خانواده، چگونه با یک فرد بازنشسته رفتار کند؟
امکان حضور وی در جمع‌های دوستانه و همسالان را فراهم آورید. زیرا این افراد به دلیل اینکه در برهه مشترکی از عمر خود قرار دارند علایق مشترکی نیز خواهند داشت.همچنین خاطراتی دارند که شاید شنیدن آن برای من و شما چندان جذاب نباشد در حالی که نقل چنین خاطره‌هایی برای سایر همسالان‌شان می‌تواند به موضوعی قابل بحث تبدیل شود که ساعت‌ها آنان را با ابراز نظرهای خود و دیگران سرگرم کند.
برای همه ما ممکن است پیش بیاید بعد از گذشت 5 تا 6 دهه از زندگی و تلاش در محیط‌های کاری مختلف قدم به دوران بازنشستگی بگذاریم. سال‌هایی که قرار است از آنچه اندوخته‌ایم برای ادامه زندگی و فراهم آوردن محیطی آرام بهره ببریم. جدا شدن از فضایی که هر روز با آن سرو کار داشتیم شاید نخستین مشکلی باشد که با آن روبرو خواهیم شد. .
مردانی که سال‌ها بار مسئولیت ساماندهی به امور خارج از خانه و تامین هزینه های زندگی را بر دوش کشیده‌اند اکنون قرار است روزها را در خانه به شب گره بزنند. اگر چه این مرحله از زندگی برای خود محاسنی دارد و به نوعی تکمیل کننده سایر مقاطع زندگی است، اما در بسیاری از موارد شاهد بروز افسردگی در چنین افرادی هستیم. دغدغه ای که نه تنها به خود فرد باز می‌گردد بلکه در مواری نیز خانواده با آن درگیر می‌شود. حال سئوال این است که چگونه باید با چنین فردی رفتار کرد تا ضمن اینکه بتواند سلامت روان خود را حفظ کند، احساس پوچی و بی انگیزگی نکرده و بتواند سال‌های باقی مانده عمر خود را نیز به بهترین نحو بگذراند. مواردی که فریده میرزایی، روان‌شناس در گفت و گو با «حمایت» به آنها اشاره می‌کند.

صبور باشید و با رویی گشاده با پدر بازنشسته خود رفتار کنید. به طور قطع خارج شدن از یک محیط پر جنب و جوش و خانه نشینی کمی برای این عضو خانواده شما سخت است به همین دلیل ممکن است کمی بهانه گیر حتی پرخاشگر شود. این جاست که شما به عنوان یکی از اعضای خانواده مسئولیت مهمی بر عهده دارید. البته مسئولیتی که به عهده همه اعضاست و باید به آن توجه داشته باشید این است که بردبار باشید و با مهربانی با وی رفتار کنید. یادتان باشد روزگاری نه چندان دور وی در محیط کار خود جایگاه و پایگاهی داشته است که اکنون به علت رسیدن به سن بازنشستگی آن را از دست داده است. اگر هم خود صاحب شغلی مستقل بوده روزهای زیادی به دلیل کارش با افراد مختلف سرو کار داشته که به وی احترام می‌گذاشتند. اکنون به یکباره از آن فضا جدا شده و همنشین اتاق‌های آرام خانه شده است. بنابراین اگر در مواقعی رفتارهایی تند از وی دیدید چندان به دل نگیرید و با آرامش و صبوری با وی صحبت کنید.

احساس بی مصرف بودن و ناکارامدی نیز حس دیگری است که ممکن است این افراد با آن مواجه شوند. اینکه تا دیروز در جامعه نقش مهمی داشتند، اما امروز به فردی بی مصرف تبدیل شده‌اند که نمی‌توانند دیگر نقشی در امور جامعه حتی خانواده داشته باشند. اینکه دیگر مسئولیتی به آنان واگذار نمی‌شود که برای انجام و ساماندهی آن برنامه ریزی کنند و فقط باید از خدمات دیگران به عنوان فردی مصرف گرا بهره ببرند. اما باید چگونه این افراد را از زیر فشار چنین تفکری نجات داد؟ اینجاست که مسئولیت فرزندان حتی همسر وی پر رنگ و پر رنگ‌تر می‌شود. تدبیری که باید اندیشیده شود دربرگیرنده یک برنامه‌ریزی دقیق با توجه به توانایی فیزیکی و سایر قابلیت‌های فرد است. به طور مثال می‌توان برخی از خرید های روزانه یا باغبانی در حیاط را به وی سپرد. نگهداری از نوه‌ها یا همکاری با کدبانوی خانه در اموری مانند رسیدگی به کارها و پخت و پز نیز از جمله این موارد است که می‌توان به آن فکر کرد. پس قلم و کاغذ بردارید و با توجه به قابلیت‌های فردی وی وظایفی را در خانه برای وی در نظر بگیرید. یادتان باشد این موارد باید با شان و توانایی‌های وی همخوان باشد.

از دست دادن موقعیت و مقام به عبارتی پایگاه اجتماعی تنها عاملی نیست که ذهن عضو بازنشسته خانواده را به خود مشغول می‌کند. فراموش نکنید که این احتمال وجود دارد که وی در کنار همه آنچه که مواجه با جامعه فقط به خاطر باز نشسته شدن از دست داده است با مشکلات مالی نیز مواجه شود. به طور قطع منفک شدن از برخی کارکردها و پایگاه‌ها شرایط اقتصادی فرد را نیز مختل خواهد کرد. آن هم فردی که به واسطه داشتن نوه‌ها و فرزندان هزینه بیشتری در مقایسه با یک زوج جوان خواهد داشت. در چنین موقعیتی خانواده‌ها باید در فهرست انتظارات و توقعات خود نسبت به بازنشستگان تجدید نظر کنند. به عبارتی انتظارات خود را متناسب با نقش جدید و وضعیت اقتصادی، روحی، روانی، جسمانی و اجتماعی خود باز تعریف کنند و خواسته‌هایشان را به نحوی چار چوب بندی کنند که وی توان بر آوردنش را داشته باشد.

تقویت اعتماد به نفس در این افراد هم نکته دیگری است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت اما دراین زمینه چه کار باید کرد؟ اگر شما چنین عضوی را در خانواده خود دارید، باید بدانید که احساس مفید بودن و طرف مشورت قرار گرفتن بهترین احساسی است که می‌توانید به پدر بازنشسته خود هدیه کنید. برای نمونه در مسایل خانوادگی و تربیت فرزندان از وی به عنوان شخص با تجربه مشورت بگیرید. به این ترتیب می‌توانید با یک اقدام ساده اعتماد به نفس را در او تقویت کنید تا به باارزش بودن خود پی‌ببرد. باید بدانید که چنین رفتار ساده ای از سوی شما می‌تواند وی را برای ابتلا به انواع بیماری‌های روانی بیمه کند.

جمع دوستانه خانوادگی در نظر بگیرید. اگر در میان اقوام و دوستان شما چند نفری وجود دارند که این برهه از زندگی خود را سپری می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم که با فامیل درباره راه اندازی یک سرای سالمندی فامیلی صحبت کنید. تعجب نکنید قرار نیست فرد بازنشسته را به خانه سالمندان بفرسید. هدف فقط در نظر گرفتن فضایی واحد برای گپ و گفت‌های دوستانه میان این افراد است که در گروه سنی یکسانی قرار دارند. اگر این مکان خانوادگی امکان اینکه اشخاص بتوانند چند شبی را کنار هم سپری کنند حتی همخانه شوند نیز داشته باشد به طور قطع می‌تواند اقدامی خوب و تاثیرگذار در ارتقای میزان امید به زندگی به شمار رود. زیرا به گفته روان‌شناسان به طور طبیعی افرادی که از حس همزبانی و همدلی برخوردارند اعتماد به نفس بالایی داشته و امید به زندگی در آنان بیشتر از سایر افرادخواهد بود.

میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان

در جلسه هیئت دولت مصوب شد؛

هیأت وزیران در جلسه امروز خود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷ را تعیین کرد.

میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگانهیأت وزیران در جلسه امروز خود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷ را تعیین کرد.

بر اساس این تصمیم، حقوق مقامات و هم‌ترازان مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره و رؤسای دستگاه ­های اجرایی، استانداران، شهرداران مراکز استان­‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استان­‌ها در سال ۹۷ افزایش نمی­ یابد.

حقوق دیگر کارکنان دولت به تناسب حقوقی که سال قبل دریافت می ­کردند، به صورت پلکانی بین ۶ تا ۱۲ درصد افزایش می ­یابد و در هر صورت پرداختی به هیچ ­یک از کارکنان دولت در سال ۹۷ از مبلغ ۱۲ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

حقوق بازنشستگان نیز در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل به میزان ۱۰ درصد افزایش می ­یابد و هیچ یک از بازنشستگان بعد از افزایش سنواتی و همسان­ سازی حقوق، کمتر از ۱۲ میلیون ریال دریافت نخواهند کرد.

پنیر ، گوجه و خیار

هرگز پنیر را با گوجه و خیار نخورید!

هرگز پنیر را با گوجه و خیار نخورید!
پنیر درکنار بسیاری از مواد غذایی خورده می شود که در بعضی از موارد خوردن پنیر با بسیاری از آن ها برای سلامتی بسیار خطرناک است. مثلا تاکید شده که پنیر را با گوجه و خیار نخورید!
پنیر با خیار و گوجه از غذاهای ساده و خوشمزه ای است که به عنوان صبحانه و عصرانه مصرف می شود.پنیر با خیار و گوجه طرفداران بسیاری را دارد. در کنار این که این غذا لذیذ است به دلایل مختلف تاکید می شود که هرگز پنیر را با گوجه و خیار نخورید زیرا باعث برخی اثرات جبران ناپذیر بر روی بدن می شود. دلیل اصلی این موضوع ساختار پنیر می باشد. علت این مساله را در این مقاله بخوانید.
حسن اکبری متخصص آسیب‌شناسی و طب سنتی ایرانی با اشاره به این که پنیر یک ماده پروتئینی با طبع سرد است و نباید پنیر با گوجه و خیار و هندوانه را که طبع سرد دارند، خورد اظهار کرد: بسیاری از افراد براساس عادت همیشگی در صبحانه میان وعده‌ها پنیر را با گوجه و خیار یا هندوانه می‌خورند. این امر باعث بروز بسیاری از عارضه‌ها و برخی بیماری‌ها شامل دیابت، ام اس، اختلالات عصبی، گوارشی و غیره می‌شود. به طوری که برخی از افراد پس از خوردن پنیر درچار ضعف می‌شوند این افراد باید از خوردن پنیر پرهیز کنند. 
 وی افزود:مصرف همزمان پنیر با خیار، گوجه، هندوانه و یا سردی‌های دیگر باعث بروز عارضه‌ها و بیماری‌ها می‌شود، این امر عمر را کوتاه می‌کند. بهتر است افرادی که تمایل به مصرف همزمان پنیر، خیار، گوجه و یا هندوانه را دارند به مقدار نصف به نصف از گردو استفاده کنند.  یعنی برابر 50 گرم پنیر، گوجه و خیار یا هندوانه از 50 گرم گردو استفاده کنند. 
 اکبری تصریح کرد: پنیر دارای مولکول‌های پروتئینی پیچیده است و برای تجزیه شدن نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. به همین دلیل هنگام تجزیه انرژی زیادی را از بدن دریافت می‌کند. مصرف همزمان پنیر با گوجه و خیار یا هندوانه که از مواد سرد هستند. باعث تشدید این فرآیند می‌شود. 
 این متخصص آسیب‌شناس و طب سنتی ایرانی در پایان گفت: بهتر است پنیر همراه مغز دانه‌هایی مانند گردو و یا خرما، کشمش و مواد گرم پرانرژی مصرف شود تا انرژی لازم را از این مواد دریافت کند. پنیر از لبنیات پرمصرف در سبد غذایی ما ایرانیان است و حذف آن امکان‌پذیر نیست پس بهتر است هنگام مصرف پنیر به نوع موادی که با آن استفاده می‌شود توجه شود تا مشکلی پیش نیاید. 

۷ علامت هشدار

دیابت نوع 1 نوعی بیماری خود ایمنی است که مانع تولید انسولین توسط پانکراس می شود.

دیابت نوع 1 را از طریق 7 نشانه تشخیص دهیدهیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 وجود ندارد و جدی گرفتن علائم هشداردهنده این بیماری که می توانند تهدید کننده حیات باشند، برای پیشگیری از وخامت آن، بسیار ضروری به نظر می رسد. هرچند دیابت نوع ۱ معمولا در کودکی و نوجوانی رخ می دهد، اما امکان ابتلای بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.

رایج ترین علائم هشداردهنده ابتلا به این بیماری از این قرارند:

خستگی: احساس خستگی یکی از اصلی ترین علائم ابتلا به دیابت نوع 1 است که اغلب توسط بیمار نادیده گرفته شده و یا به بی خوابی و یا تحمل استرس ارتباط داده می شود. این در حالی است که تنها پس از درمان با انسولین احساس خستگی رو به بهبود می رود. خستگی همچنین می تواند ناشی از کم آبی بدن و یا از دست رفتن ناگهانی وزن باشد.

احساس گرسنگی: احساس گرسنگی نیز بدین دلیل رخ می دهد که بدن قادر به مصرف تمامی کالری خود نیست و بسیاری از آنها بدون استفاده از طریق ادرار از بدن دفع می شوند.

تکرر ادرار: زمانی که قند خون به 180 میلی‌ گرم و یا بیشتر برسد به صورت پر ادراری تظاهر می ‌کند. دفع قند (گلوکز) در ادرار باعث از دست دادن مقدار زیادی آب و املاح می‌ شود.

افزایش تشنگی: همانطور که بدن شما در نتیجه افزایش ادرار، دچار کم آبی می شود، میل بیشتری به نوشیدن آب و مایعات پیدا می کنید. این روند یک چرخه معیوب ایجاد می کند به این معنی که پرنوشی خود منجر به تکرر ادرار خواهد شد. با این حال از دست دادن آب بدن همراه با علائمی از قبیل سرگیجه، تهوع، سردرد، خستگی و ... است. از دست دادن آب بدن حتی می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود.

کاهش وزن نامعلوم: دیابت نوع 1 می تواند یکی از عوامل اصلی کاهش وزن غیر منتظره و ناگهانی باشد. سلول های گرسنه که نمی توانند از انرژی قند استفاده کنند، شروع به جستجو برای پیدا کردن مابع جایگزین انرژی خواهند کرد. بدن در این حالت از چربی و عضلات برای استفاده از انرژی بهره می برد و این روند می تواند منجر به کاهش وزن سریع شود؛ حتی اگر به طور طبیعی غذا بخورید.

دردهای شکمی: درد شکمی یکی از نشانه های ابتلا به کتواسیدوز دیابتی است. کتواسیدوز دیابتی در مبتلایان به دیابت نوع 1 شایع تر است و زمانی بروز می کند که کتون های موجود در خون به پایین تر از سطح امن خود می رسدند. سایر نشانه های کتواسیدوز دیابتی عبارتند از درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، تنفس سریع، ضعف، خواب آلودگی و سردرگمی. این وضعیت می تواند در عرض 24 ساعت به سطح بحرانی برسد و گاه اولین نشانه ابتلا به دیابت نوع 1 است. دریافت انسولین از اصلی ترین درمان های این عارضه است.

تاری دید: تغییرات غیر طبیعی در میزان قند خون ناشی از دیابت می تواند بر عدسی داخل چشم اثر بگذارد، به ویژه هنگامی که دیابت کنترل نشده است. این حالت می تواند منجر به تاری دید گاهگاهی در طول روز، بسته به میزان قند خون شود. خوشبختانه با کنترل قند خون این تغییرات چشمی قابل برگشت هستند.

۱۶ مانع در مسیر موفقیت

بسیاری از ما تصمیماتی که در زندگی خود می‌گیریم قبل از رسیدن به نتیجه در نیمه‌های راه رها می‌کنیم که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هر کدام از ما لیستی بلند بالا از رویاهایی در ذهن خود داریم که محقق شدن آنها بسیار برایمان ارزشمند بوده و برنامه هایی برای این کار تنظیم کرده ایم اما برخی اوقات در نیمه های راه دست از تلاش برداشته و از ادامه مسیر دلسرد می شویم.این دلسرد شدن و نرسیدن می تواند از عوامل مختلفی سرچشمه بگیرد که با بررسی دقیق آنها و یک بازنگری حساب شده شاید بتوان  علل بازدارنده را خنثی کرد.در ادامه نگاهی به این عوامل می اندازیم تا شناسایی آنها جاده موفقیت را با تنفسی تازه،نیرویی مضاعف و اراده ای آهنین یک بار دیگر بپیماییم.

۱۶ علت اصلی که موجب شکست شما در رسیدن به اهداف می شوند+اینفوگرافیک

1-بی توجهی به آموزش های مورد نیاز برای رسیدن به هدف

2-ایده آل گرایی و کمال طلبی برای رسیدن به نتبجه

3-نداشتن انگیزه و علاقه کافی برای انجام کار

4-مسئولیت پذیری پاین در قبال اهداف

۱۶ علت اصلی که موجب شکست شما در رسیدن به اهداف می شوند+اینفوگرافیک

5-ترس از شکست خوردن و اشتباه کردن

6-کمبود خودباوری برای موفق شدن

7-پافشاری نکردن در پیگیری هدف

8-ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن

۱۶ علت اصلی که موجب شکست شما در رسیدن به اهداف می شوند+اینفوگرافیک

9-انتظار رسیدن به نتیجه در سریع ترین زمان ممکن

10-انتظار فراهم بودن همه شرایط برای انجام یک کار

11-پایین بودن سطح تحمل سختی ها و مشکلات 

12-تمرکز بر گذشته و تکرار ذهنی آنها

۱۶ علت اصلی که موجب شکست شما در رسیدن به اهداف می شوند+اینفوگرافیک

13-تردید در توانایی ها و شایستگی های خود

14-ترس از شکست در کارهای جدید

15-بی انگیزه شدن در میانه کار

16-مقاومت در برابر تغییر

۱۶ علت اصلی که موجب شکست شما در رسیدن به اهداف می شوند+اینفوگرافیک