عصر سوم

گردشگری سالمندان یا عصر سوم  چیست؟

گردشگری سالمندان یا عصر سوم چیست؟
سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ پیش بینی کرده است تا سال ۲۰۵۰ از هر ۵ نفر یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود و تا سال ۲۱۵۰ این نسبت به ۱ نفر از ۳ نفر خواهد رسید! بسیاری از افراد بالای ۵۵ سال به احتمال زیاد بازنشته اند و سفر در بین این قشر سنی در کشور های توسعه یافته روز به روز بیشتر از قبل می شود. افرادی که از نظر مالی وضعیت قابل قبولی داشته و استقلال و آزادی بیشتری برای سفر دارند.سفر این افراد در بخش گردشگری سالمندان و یا گردشگری عصر سوم بررسی می گردد.


گردشگری سالمندان یا عصر سوم چیست؟

 

متولدین دوره ی افزایش جمعیت بر خلاف نسل های قبل زندگی طولانی تری دارند، برای مدت بیشتری فعالند و درآمد قابل تصرف زیادتری دارند. به این دلیل اصطلاحات مورد قبول برای توصیف گردشگران بالای ۵۵ سال گردشگری سالمندان یا عصر سوم است.

بر طبق مطالعات اجتماعی افراد بالای ۵۰ سال بالاترین سطح درآمد خود را دارند و به احتمال فراوان دیون و وام های خود را کاملا پرداخت کرده و هزینه های اصلی خانواده خود را پوشش داده اند. بنابر این گروه درآمد قابل تصرف، استقلال و آزادی بیشتری برای سفر دارند و از بزرگترین و سودآور ترین بحش های بازار هستند.

در بیشتر مطالعات، افراد بازنشسته به عنوان یک بازار دنج با درآمد قابل تصرف بالا معرفی شده اند که در فصل های کم تقاضا نیز می توانند به راحتی سفر کنند.

انگیزه های مختلف گردشگران عصر سوم
 
تعدادی از پژوهشگران با تحلیل نتایج پژوهش های خود بازار این گونه گردشگری را به ۷ بخش انگیزشی تقسیم کرده اند ( به ترتیب اندازه بازار) :

* نوستالژی خواهان

* طالبان صمیمیت

* طالبان یادگیری

* گریز طلبان

* متفکران

* طالبان منزلت اجتماعی

* فعالان جسمی

 
ویژگی های مشترک گردشگران عصر سوم

 

این بخش نیز به اندازه ی سایر بخش های گردشگری متنوع است با این حال اکثر گردشگران این گونه ی گردشگری دارای ویژگی های مشترکی هستند مانند:

* در مقصد بیشتر اقامت می کنند.

* زمان بیشتری به برنامه ریزی اختصاص می دهند.

* دوستان و خویشاوندان خود را بیشتر می بینند.

* در مقایسه با جوان ها از اطلاعات سفر، بیشتر استفاده می کنند.

* بیشتر از جوان ها در دوره های کم تقاضا سفر می کنند.

* نسبت به جوان ها وفاداری بیشتری به برند ها نشان می دهند و از راهنمایان مورد علاقه استفاده می نمایندو تعطیلاتشان را بر اساس تجربه های قبلی انتخاب می کنند.

 
الزامات و دغدغه های گردشگران عصر سوم

 

برای این گرشگران با توجه با سن بعضی موارد دارای حساسیت و اهمیت بیشتری می شود. که به چند مورد اشاره می کنیم:

* دغدغه های ایمنی سفر

* دغدغه های امنیتی سفر

* مسایل بهداشتی

* زمان در دسترس

* هزینه

* مسئولیت های خانوادگی

 

سخن آخر

گردشگری و سفر می‌تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی و میزان لذت سالمندان از زندگی داشته باشد. از سوی دیگر افزایش سریع تعداد سالمندان موجب فرصت‌های بسیاری برای فعالیت‌های اقتصادی مختلف می‌شود. صنعت گردشگری نیز از جمله صنایعی است که پتانسیل زیادی برای ارائه خدمات و کسب منافع حاصل دارد؛ چراکه حجم قابل توجه افراد سالمند به واسطه تغییرات جمعیتی، انعطاف‌پذیری زمانی این افراد و اثبات این موضوع که افراد سالخورده نسبت به دیگر گروه‌های سنی بیشتر مسافرت می‌کنند و همچنین مدت اقامتشان طولانی‌تر است، سالمندان را به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار تبدیل کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.