پیری زود

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟

چه کنیم که پیری زود سراغمان نیاید؟
روان‌شناسان یکی از علت‌های مهم که در پیدایش پیری زودرس نقش دارد را تنش‌ها و شوک‌های عصبی دانستند.اگر ایمان را در خود پرورش دهیم باور می‌کنیم موجودات به سمت کمال خود حرکت می‌کنند و هرچه برای ما و شوک‌های عصبی و نزدیکان پیش می‌آید می‌تواند از ما انسانی بهتر بسازد، نه انسانی افسرده و شکست خورده.

احساسات بد شما را پیر می‌کند

 

تحقیقات در مورد بیماری‌هایی که ریشه در روح و روان آدمی دارد ما را به این احتمال می‌رساند که خلق و خوی تند، کینه‌ها، نفرت‌ها و حسادت به دیگران ردپای آتشین خود را بر چهره می‌گذارند و ما را زودتر پیر می‌کنند؛ یعنی رفته‌ رفته شما شبیه افکارتان می‌شوید. خطوط اخم، تفکر، حالت‌هایی از دندان‌ قروچه و خیلی چیزهای دیگر در چهره شما ابدی می‌شود و می‌تواند ردپای پیری را در شما ایجاد کند.
بنابراین اگر از پیری زودرس می‌گریزید آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید زیبایی روحتان چهره‌تان را نیز بیاراید.

برای جوانی بخورید

 

جوان‌ماندن تا حد زیادی به تغذیه ما بستگی دارد. کمبود آب و سوءتغذیه میتواند کودکان را هم مانند پیرانی کهنسال جلوه می دهد.
 
:small_orange_diamond:برنامه غذایی خود را از تمام گروه‌های غذایی ترتیب دهید.
:small_orange_diamond:6 تا 8 لیوان آب یا مواد آبکی میل کنید.
:small_orange_diamond:پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، C و E با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند.
ویتامین A در جگر، شیر، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. اما اگر کلسترول خون دارید از تخم بلدرچین استفاده کنید و دور جگر را خط بکشید و نیاز خود را با سبزیجات تازه رفع کنید. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن نقش بسیار پر اهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش دهد.
ویتامین C نیز در مکانیسم تولید کلاژن نقش دارد و مصرف آن به کشسانی پوست کمک ‌کرده و از بروز پارگی و زخم جلوگیری می‌کند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌های تازه این ویتامین را در خود دارند.
روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون که حاوی ویتامین E هستند نیز به جوان‌ماندن شما کمک می‌کنند.
:small_orange_diamond:انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت ، لیموترش ، جعفری، یونجه، اسفناج، کلم بروکلی، تره، نعنا، مرزه، برگ چغندر و ریحان از سایر خوردنی‌هایی هستند که می‌توانند به جوان‌ماندن شما کمک بسیاری  کنند.

دشمنان جوانی

 

1 – بیش از یک‌ ربع در معرض آفتاب تند و مستقیم بودن در روز می‌تواند شما را پیر کند.

2 – کمتر از 8 ساعت خواب پیوسته و منظم شبانه نیز دشمن دیگر جوانی شما است.

3 – کاهش و اضافه‌کردن وزن در زمانی کوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا کند خیلی زود پوستتان شل و آویخته می‌شود.

4 – استروژن زیر پوست بانوان نیز در بافت چربی جمع می‌شود و اگر آن دو را از دست بدهید کلاژن‌سازی را از دست داده‌اید و پوستتان چروکیده می‌شود.

 


نخوردنی‌ها

 

1 – کمتر از غذاهای کنسرو‌ شده استفاده کرده و بیشتر غذاهای تازه مصرف کنید.

2 – از مصرف چای پر رنگ و قهوه به مقدار زیاد بپرهیزید.

3 – غذا را با عجله یا جلوی تلویزیون و مانیتور نخورید.

4 – مصرف سیگار را در اولین فرصت قطع کنید.

5 – سوسیس و کالباس را محدود کنید و در یک کلام سالم غذا بخورید .

6 – آخرین توصیه این‌ که با ورزش جسم خود را جوان نگه دارید.

 

راههای جلوگیری از پیری زود رس

 راههای جلوگیری از پیری زود رس متفاوت است. ولی مهمترین انها به سه چیز مربوط می شود.

:small_blue_diamond:اول از همه برای جلوگیری از پیری زود رس غصه نخورید . غم و غصه صورت را پیر میکند و بدن را بیمار.

:small_blue_diamond:دوم اینکه تغذیه مناسب داشته باشید. قند و روغن همه سم است. شکر سم است. این ها را تا میتوانید کم کنید. چاقی دشمن سلامتی است.

:small_blue_diamond:سوم اینکه هر روز نرمش کنید. چه پیاده روی  چه درازونشست هر چیزی. فقط به بدنتان تحرک بدهید تا خشک نشود.

خیالتان راحت با این سه اصل حتما جوان تر میمانید.

همیشه جوان بمانید

با این 20 نکته همیشه جوان بمانید

با این 20 نکته همیشه جوان بمانید
من آدم نسبتا سالمی هستم و هرکس من را می بیند سن من را کمتر از آنچه واقعا هست حدس می زند، علت این مسئله کاملا مشخص است؛ من تمام توصیه هایی را که به بیمارانم می کنم ، خودم هم به کار میبرم. در واقع نکات زیر مواردی است که من همه آنها را خودم در زندگی ام به کار گرفته ام و مطمئن هستم در زندگی شما هم بسیار تاثیر خواهند گذاشت.
 

این نکات را رعایت کنید تا جوان بمانید 


● با یک لبخند قوی شوید

۱. تفریح کنید و زیاد بخندید

خندیدن نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه پیوندهای اجتماعی را هم افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و همچنین می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. پس کمی به زندگی تان خوشگذرانی بیفزایید، چه در کنار دوستان و چه با یک برنامه تلویزیونی، تا می توانید بخندید.

● صبحانه ای که میخورم

۲. صبحانه را فراموش نکنید

زمانی که اشتهای فراوانی به قند و مواد شیرین دارید، مصرف فیبر در وعده صبحانه می تواند گرسنگی شما را تا ظهر کمتر کند. خوراک صبح من از جوی دوسر که معمولا با کشمش، گردو و روغن بذر کتان مخلوط شده است، تشکیل می شود. همچنین زود صبحانه خوردن متابولیسم بدن شما را در طول روز فعال تر می کند. معمولا کسانی که صبحانه می خورند از کسانی که برای بیرون رفتن از خانه عجله دارند، لاغرتر هستند.

● من ساعت ۱۰ شب می خوابم

۳. خوب بخوابید

برنامه های تلویزیونی که آخر شب ها پخش می شوند، نباید در سیستم زندگی شما تغییر ایجاد کنند. ۷ ساعت خواب شبانه نه تنها سبب طولانی شدن عمر شده بلکه باعث کاهش استرس، زیاد شدن حافظه وکاهش اشتهای کاذب شما می شود. ساعت خواب خود را تنظیم کرده و همواره طبق آن عمل کنید. ساعت خواب خود من، ۱۰ و نیم شب است. برنامه های تلویزیونی ای که دیروقت پخش می شوند را ضبط کرده و فردای آن روز همان طور که روی دوچرخه ثابت پدال می زنم، آنها را تماشا می کنم.

● در تختخواب نمانید

۴. موقع کمردرد خود را لوس نکنید

حتی اگر آنقدر کمرتان درد می کند که خمیده شده اید، در تختخواب نخوابید چون کمر دردتان بدتر خواهد شد. بررسی های اخیر نشان داده است، استراحت در تختخواب ماهیچه های کمر را ضعیف کرده و درد را طولانی می کند. آقایان متاهل از مجردها بیشتر دچار کمردرد هستند و در واقع خودشان را از محبت پرستاری بهره مند می کنند. خود من پیش از این خیلی علاقه داشتم همسرم از من پرستاری کند اما بهترین راه حل برای کمر درد استفاده از روش های کاهنده درد و مثل یک سرباز نظامی سر سخت بودن است.

● رنگ

۵. مواد غذایی رنگارنگ را بچشید

خوراکی هایی با رنگ درخشان و خیلی چرب یا خیلی شیرین چیزی بیشتر از تماشا کردن را می طلبند. آنها با فلانوئیدها و کاروتینوئیدها، ترکیبات قوی ای که قسمت های آسیب دیده بدن را ترمیم می کنند و التهابات را کاهش می دهند، در یک گروه قرار دارند. هر روز مقدار زیادی میوه و سبزیجات رنگارنگ بخورید. بدون اینکه گروه های دیگر مواد غذایی را نادیده بگیرید، از آنها بهره زیادی خواهید برد. هر گاه برای خرید به فروشگاه می روم، به خودم یادآوری می کنم که همه این محصولات بسیار قدرتمندتر از داروهایی هستند که در داروخانه به فروش می رسند.

● روی نخ دندان سرمایه گذاری کنید

۶. مسواک زدن کافی نیست

اگر دوست ندارید سال های آخر عمر خود فقط ماست و پوره سیب زمینی بخورید، کمی روی نخ دندان سرمایه گذاری کنید. فرقی ندارد که چقدر کامل مسواک می زنید یا چقدر زمان صرف آن می کنید، شما تنها بخش ظاهری دندان هایتان را تمیز کرده اید که درست مانند این است که بعد از کار و فعالیت زیاد فقط یکی از زیربغل های خود را بشویید اما خطر از قلم انداختن نخ دندان فراتر از علم بهداشت است. این باکتری ها عمر طولانی دارند و می توانند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهند. من از نوع خاصی از نخ دندان استفاده می کنم که خیلی نرم بین دندان ها کشیده می شود.

● این یعنی نفس کشیدن درست

۷. از داخل شکم نفس عمیق بکشید

این کار را همیشه و در همه جا انجام دهید. ریه های خود را جلو آورده و از بینی نفس عمیق بکشید تا جایی که شش هایتان پر شود. شش ها با اکسید نیتریک، ماده شیمیایی ای که در پشت بینی وجود دارد، پر خواهند شد و رگ های خونی را باز می کنند. این میزان از اکسیژن به شما احساس شادابی و هوشیاری بیشتری خواهد داد. این تکنیک محرمانه ای برای آرامش یافتن پیش از یک سخنرانی یا بخیه زدن در اتاق عمل است.

● بهترین ورزش برای شما

۸. به کلاس حرکات کششی بروید

حرکات کششی ذهن و جسم(یوگا) مهم ترین ورزش در برنامه روزانه من است. یوگا استرس را کاهش داده، فشارخون را پایین می آورد، ضربان قلب را کم کرده و انعطاف پذیری شما را زیاد می کند. هیچ نکته مرموزی در این ورزش وجود ندارد. شل کردن عضلات باعث سازگاری بیشتر آنها می شود، پس اگر دوست ندارید با ورزش های سخت به بدن خود آسیب برسانید، می توانید ورزشهای کششی را امتحان کنید. به طور قطع شاید برخی از حرکات مسخره به نظر برسند اما به همین علت شما آنها را خیلی زود یاد خواهید گرفت. حرکات کششی ذهن و جسم می تواند ماهیچه هایی که در طول ورزش های معمول و زندگی روزانه نادیده گرفته شده اند را به کار گیرد. حرکت مورد علاقه من سلام به آفتاب است.

● خودتان را پیر نکنید

۹. مانند جزیره ساکن نباشید

تا به حال به علت طولانی تر بودن عمر خانم ها نسبت به آقایان فکر کرده اید؟ یکی از دلایل اصلی آن این است که آنها بیشتر در روابط اجتماعی شرکت می کنند و درباره مشکلات خود حرف میزنند. اگر با استرس های زندگی به تنهایی روبه رو شوید، خود را پیر خواهید کرد. برای نمونه، ورشکستگی آنقدر برای شما استرس ایجاد می کند و به شما فشار می آورد که آسیب های فیزیکی دشواری را برایتان آشکار می کند. اگر فردی را داشته باشید که شما را دوست بدارد و حمایت تان کند، سالخوردگی درونی می تواند به حد بسیاری کاهش یابد.

● کمتر بخورید

۱۰. از گرفتن رژیم های غذایی مد روز بپرهیزید

راز کاهش وزن پرهیز از کربوهیدرات ها، چربی ها، غذاهای زرد یا غذاهایی که با حرف لاتین G آغاز می شوند، نیست. رمز اصلی، کم کردن میزان کالری دریافتی حدود صد کالری است. خیلی سخت پی به این موضوع خواهید برد اما این روش سالانه حدود ۵ کیلوگرم از وزن شما را کم خواهد کرد. محدودیت کالری در موش ها و میمون ها افزایش طول عمر را ثابت کرده است. من در سال یک بار برای برگرداندن مجدد اشتها و حس چشایی خود به طور ناگهانی وزنم را کاهش می دهم، پس از آن تغذیه سالم طعمی بی نظیر دارد.

● پزشک خودتان باشید

۱۱. بیماری هوشیار باشید

پزشک شما می تواند برای سلامت بیشتر به شما کمک کند اما وظیفه نهایی به عهده خودتان است. پیش از تجربه هر روشی یک نظریه دوم را جست وجو کنید، زیرا در ۳۰درصد موارد، آن نظریه دوم را تشخیص داده یا برنامه ریزی تان را تغییر خواهید داد. همیشه پرونده پیشینه پزشکی خود را نگه دارید و درباره هرگونه سابقه بیماری های خانوادگی تحقیق کنید.

● کمربند نبندید چون…

۱۲. شکم خود را کوچک کنید

بیشتر مردها کمربند خود را زیر شکم خود می بندند. این تنها راه حل برای خلاصی از حقیقت بزرگ بودن شکم است. متر نواری را بردارید و اندازه دور شکم خود را بگیرید. این عدد باید نصف اندازه قد شما باشد، پس برای من که قدم ۱۸۶ سانتی متر است، باید دور شکمم کمتر از ۹۳ باشد. اگر جلوگیری از حمله قلبی و دیابت برای شما انگیزه کافی ایجاد نمی کند که شکم خود را کوچک کنید، به این نکته توجه کنید: کسی که شاخص توده بدن (BMI) بالای ۲۵ داشته باشد، تستوسترون در بدن او ۳درصد افت می کند که این برای مردها خیلی جالب نیست.

● بهترین نوشیدنی

۱۳. چای سبز به کار شما می آید

روزی سه بار چای سبز بنوشید. چای سبز تقویت کننده قلب و ضد سرطان است که چای سیاه از آن بی نصیب است. چای سیاه موجب تقویت هوشیاری می شود اما میزان کافئین آن از چای سبز بیشتر است. چای سبز حتی با شوره سر مبارزه می کند. اگر چای سبز سرد شده را روی سر خود بریزید از شوره سرتان خلاص خواهید شد.

● فایده ها ی ورزش سنگین

۱۴. آنقدر عرق کنید تا خیس شوید

اگر بتوانید یک بار در هفته آنقدر فعالیت داشته باشید تا عرق کنید، از فواید بسیاری بهره مند خواهید شد که عبارتند از: کاهش حملات قلبی، حالات روانی خوب و پایین آمدن فشارخون. من ورزش با دستگاه را توصیه می کنم چون ماهیچه های شما را تقویت کرده و ورزش لذت بخشی هم هست و استقامت بدنی شما را تقویت خواهد کرد.

● این عدد ها را بشناسید

۱۵. اعداد سلامت خود را بدانید و برای کاهش آنها بکوشید

همان طور که قسمتی از مغز خود را برای به خاطر سپردن شماره تلفن ها درگیر کرده اید، نشانه های حیاتی خود را نیز به یاد داشته باشید. این نشانه ها عبارتند از: فشارخون که میزان ایده آل آن باید زیر ۱۱ به ۸ و بالای ۷ به ۵ باشد، کلسترول LDL زیر ۱۰۰، ضربان قلب در حـــالت استراحت زیر ۷۰ و قند خون در زمان ناشتایی زیر ۱۰۰. اگر این اعداد در شما ایده آل نیست، تا بالاتر نرفته اند، رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

● وزنه برداری به شکل آماتور

۱۶. کمی وزنه بزنید

وزنه زدن تنها دو بار در هفته به مدت ۳۰دقیقه می تواند توده ماهیچه ای قابل توجهی بسازد. از آن بالاتر، کار کشیدن از همه ماهیچه ها مقدار زیادی کالری می سوزاند که روشی عالی برای آب کردن شکم نیز به شمار می رود. اگر وزنه در دسترس ندارید، درازنشست را امتحان کنید. درازنشست از بااهمیت ترین تمرینات ماهیچه سازی است. باب گرین، مربی خانم اپرا، به من تاکید کرد که درازنشست کمر، ماهیچه های سینه، بازوها و شکم را همزمان با هم به کار می گیرد.

● مغز بخورید

۱۷. زیاد آجیل بخورید

مغزهای موجود در آجیل ها بهترین منبع چربی ها و پروتئین های سالم هستند. من در یخچال منزلم یک کیسه گردو دارم و برای افزایش قدرت ذهنی ام هنگام دیدن بیمارانم مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده می کنم. خوردن مقداری از آنها حدود ۳۰ دقیقه پیش از غذا، اشتهای شما را تنظیم کرده و مانع از پرخوری می شود.

● روی تردمیل بروید

۱۸. به خاطر سلامت خود ورزش کنید

روی تردمیل قدم بزنید. مردانی که روزانه ۲۰۰ کالری با ورزش می سوزانند، به طور قابل توجهی شانس ابتلا به ناتوانی جنسی خود را کاهش می دهند. علت این است که ناتوانی جنسی بیشتر دلایلی مانند انسداد سرخرگ ها دارد. اگر مایلید در تمام طول عمر خود خوب و سالم زندگی کنید و روابط زناشویی سالمی داشته باشید ، پس همین حالا کفش های کتانی خود را بپوشید.

● یک توصیه برای مردان

۱۹. آشپزی یاد بگیرید

این یک توصیه مردانه است، زیرا اکثر خانم ها این را بلد هستند؛ می دانید در رستوران ها به پوره سیب زمینی چقدر کره اضافه می کنند؟ به احتمال زیاد از مقدار آن اطلاعی ندارید. اگر بتوانید آشپزی کنید، نه تنها در هزینه های خود صرفه جویی کرده اید بلکه کنترل بیشتری روی آنچه می خورید خواهید داشت. به علاوه، این را هم بدانید که برای بیشتر خانم ها، همسری که می داند چطور باید آشپزی کند، بسیار دوست داشتنی تر خواهد بود. البته این تنها موردی است که من درباره خودم به کار نگرفته ام، زیرا من در جوشاندن آب هم مشکل دارم اما خدا را شکر می کنم متاهل هستم و همسرم هیچ وقت به آشپزی من فکر نکرده است.

● آفتابی شوید

۲۰. برخی قرص ها را دور بریزید

زندگی سرپوشیده افراد در آپارتمان های مدرن باعث دوری از برخی عناصر طبیعی و توانایی ها می شود. متاسفانه تقریبا نیمی از ما دچار کمبود ویتامین D که منبع اصلی آن خورشید است، هستیم. این ویتامین بسیار مهم می تواند در مبارزه با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی از ما محافظت کند اما خودم هر روز مجبورم از مکمل های دارویی استفاده کنم. البته بهترین کار این است که آفتاب را جایگزین قرص ها کنید.

نیمه پر لیوان یا نیمه خالی؟

نیمه پر لیوان یا نیمه خالی؟/چگونه می توان در بدترین شرایط زندگی شاد زندگی کنیم؟

نیمه پر لیوان یا نیمه خالی؟/چگونه می توان در بدترین شرایط زندگی شاد زندگی کنیم؟
با به کارگیری قانونی خاص در شرایط زندگی همواره شاد زندگی کنید و آرامش را به زندگی خود بازگردانید.
همه اشخاص دست‌کم یک‌بار در شرایطی که مصداق بارز قانون مورفی است قرار گرفته اند؛ برای درک درست این قانون این شرایط را در ذهن تصور کنید: یک قرار کاری بسیار مهم دارید و باید مثلا ساعت ۳ در یکی از محله های شلوغ شهر حاضر باشید. از نظر خودتان، همه برنامه ریزی ها کامل و درست هستند و بر اساس آن، تصمیم می گیرید که راس ساعت ۲ از خانه بیرون بروید تا ۵ دقیقه پیش از شروع جلسه در محل موردنظر باشید.
اما با اینکه همه شرایط کاملا آماده به‌نظر می رسد و نقشه ترافیک را هم چک کرده اید و به خیال خود در ساعت مقرر در محل حضور خواهید داشت، یک اتفاق ناخواسته همانند تصادف در مسیر روی می دهد. حالا دیگر نه راه پس دارید، نه راه پیش! و مجبور هستید در وسط اتوبان، پشت ترافیک سنگین و ایست کامل خودروها به خود و شانس بد خود لعنت بفرستید.

یا مثلا هنگام خروج از پارکینگ متوجه می شوید که ریموت کار نمی کند. یا تصمیم دارید یک مطلب را سر ساعت معینی در سایت خود پست کنید و دقیقا دو دقیقه پیش از این کار، اینترنت کلا قطع می شود و هیچ ترفند و فوت&zwnjzwnj;فنی هم روی آن کارساز نیست. در نهایت مجبور می شوید کامپیوتر را ری‌استارت کرده و دوباره از نو کارهایی که یک بار انجام داده اید را تکرار کنید. و هزاران مثال مشابه دیگر که بدون شک بیشتر ما در اغلب مواقع با آن ها مواجه می شویم.
اما ماهیت اصلی این رویدادها چیست و چرا همیشه در بدترین زمان ممکن دست آدم را در حنا می گذارند؟ برای کسب آگاهی در این رابطه که در لحظات سخت و دشوار چگونه رفتار کنیم  ادامه مطلب را بخوانید.

قانون مورفی چیست؟

 

دیدگاه‌های مختلفی دربارهٔ منشأ دقیق قانون مورفی و جزئیات تشکیل اولیه آن وجود دارد. اما داستانی که همه جا در مورد منشا این قانون نوشته شده به شرح زیر است:
«از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ پروژه‌ای به نام MX۹۸۱ در منطقهٔ مورک (که بعداً به پایگاه نیروی هوایی ادوارد نامگذاری شد) برای آزمایش تحمل نیروی گرانش انسان هنگام کاهش سریع سرعت انجام شد. این آزمایش روی یک واگن که موشکی برای سرعت گرفتن و چندین ترمز هیدرولیک برای ایستادن روی آن سوار شده بود انجام می‌شد.
در ابتدا برای انجام آزمایش آدمک‌های را که در بررسی تصادفات استفاده می‌شوند به صندلی واگن می‌بستند، اما در آزمایش‌های بعدی توسط دکتر جان پاول استپ که در آن زمان سروان نیروی هوایی بود انجام شد.
در حین این آزمایش‌ها در مورد میزان دقت ابزار استفاده شده برای اندازه‌گیری نیروی وارد شده به سروان استپ، سوالاتی مطرح شد. در این زمان مورفی استفاده از کشش‌سنج الکترونیکی را که به جایگاه سروان استپ بسته می‌شد، پیشنهاد کرد.
مورفی به این نوع تحقیق علاقه‌مند بود و قبلاً تحقیق مشابهی برای اندازه‌گیری نیروهای دستگاه‌های سانتریفوژ پرسرعت انجام داده بود. دستیار مورفی اتصالات جایگاه را متصل کرد و آزمایش با یک شمپانزه انجام شد. اما حسگرهای بسته شده همه صفر را نشان می‌دادند و معلوم شد که دستیار مورفی، حسگرها را اشتباه وصل کرده بوده. در این زمان بود که مورفی این جمله را استفاده کرد: «این مرد راهی برای اشتباه کردن داشته باشد، بی‌شک اشتباه می‌کند» و با اینکه پیشنهاد شد که آزمایش دوباره با اتصالات صحیح انجام شود، از گروه خارج شد.»
واقعیت این است که همه قوانین مورفی از روی بدبینی ساخته شده‌اند. البته مرهمی موقتی برای کاهش درد بدبیاری ها هم محسوب می شود و خلاصه آن این عبارت است: «اگر بتواند بشود، می‌شود.»

به زبان ساده تر باید گفت، طبق قانون مورفی همیشه همه چیزها در بدترین و نامناسبترین زمان به خطا می‌روند و کارها را لنگ می‌گذارند. معمولاً هنگامی که شخصی همواره بدشانسی می‌آورد او را مشمول قانون مورفی می‌نامند.
در حال حاضر تعداد قوانین مورفی به قدری زیاد شده اند که حساب آن از دست خارج است. اما در ادامه تعدادی از معروف‌ترین آن ها را انتخاب کرده ایم.
اگر شما از یک صف به صف دیگری رفتید، سرعت صف قبلی بیشتر از صف فعلی خواهد شد.
لبخند بزنید فردا همه چیز بدتر خواهد شد.
اتوبوس، قطار، هواپیما و… همیشه دیرتر از موعد حرکت می کنند؛ مگر آنکه شما دیر برسید.
احتمال بد پیش رفتن کارها نسبت مستقیم با اهمیت آنها دارد.
هیچ کاری آن‌قدر ساده نیست که به‌نظر می رسد.
هرگاه به دروغ به رئیس خود بگویید که علت تاخیر شما پنچر شدن چرخ ماشین‌تان بوده، روز بعد چرخ ماشین شما پنچر خواهد شد.
هرگاه چیزی را دور بیندازید، به محض آنکه دیگر به آن دسترسی نداشته باشید به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
هروقت که دست‌تان روغنی یا خیس باشد نوک دماغ‌تان شروع به خارش خواهد کرد.
وقتی قبل از امتحانات نکات را مرور می کنی، مهم‌ترین‌شان ناخوانا‌ترین‌شان است.
هرگاه کفش نو را برای نخستین بار به پا کنید همه پایشان را روی آن خواهند گذاشت!
هر چیزی که بتواند خراب شود خراب میشود؛ آن هم در بدترین زمان ممکن.
همه خوب‌ها تصاحب شده‌اند، اگر تصاحب نشده باشند، حتما دلیلی دارد.
احتمال روبه‌رو شدن با یک آشنا، وقتی که با کسی هستید که مایل نیستید با او دیده شوید افزایش می‌یابد.
هیچ کاری به آن سادگی که به‌نظر می آید نیست.
اگر چیزی از دست‌تان بیفتد، بدون شک به پرت‌ترین گوشه ممکن خواهد خزید.
وقتی می خواهید به کسی ثابت کنید که یک ماشین کار نمی کند، کار خواهد کرد.
نسبت خارش هر نقطه از بدن با میزان دسترسی آن نقطه نسبت عکس دارد.
اگر به نظر می رسد همه چیزها خوب پیش می روند حتما چیزی را از قلم انداخته اید.
هر وقت دنبال چیزی می گردید، همیشه در آخرین مکانی که جستجو می کنید آنرا پیدا می کنید.
همیشه نان از طرفی که به آن کره مالیده اید روی زمین می افتد.
اگر شما هم نمونه های دیگری از این قانون را می شناسید و خودتان هم تجربه کرده اید، می توانید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

نکاتی برای رسیدن به آرامش در لحظات سخت زندگی

 

 به چیزهایی فکر کنید که دارید، نه چیزهایی که ندارید. شما همانی هستید که هستید و همان چیزهایی را دارید که همین الان دارید. آنقدرها هم نمی‌تواند بد باشد چون اگر غیر از این بود قادر به خواندن این مقاله در این لحظه نبودید. مسئله مهم این است که یک فکر مثبت پیدا کنید که الهام‌بخش شماست و به شما برای پیش رفتن در زندگی انگیزه می‌دهد. به این فکر بچسبید و روی آن تمرکز کنید. ممکن است تصور کنید که چیزهای زیادی ندارید یا اصلاً هیچ چیز ندارید، اما ذهنتان را دارید که می‌تواند به شما انگیزه دهد. برای پیش رفتن در زندگی همین برایتان کافی است. 
دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بخش طبیعی رشد و پیشرفت است. بخشی از زندگی و رشد کردن تجربه، مشکلات غیرقابل‌انتظار است. آدمها کارشان را از دست می‌دهند، بیمار می‌شوند و گاهی در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. وقتی جوان‌تر هستید و همه چیز خوب پیش می‌رود، تجسم این واقعیت تلخ کمی دشوار است. هوشمندانه‌ترین و گاهی سخت‌ترین کاری که در چنین موقعیت‌هایی می‌توانیم انجام دهیم این است که عصبانی شویم. باید بدانید که این خشم احساسی فقط همه چیز را بدتر می‌کند. و این اتفاقات بد آنقدرها هم که به نظر می‌رسند بد نیستند و حتی اگر اینطور باشند، فرصتی برای قوی‌تر شدن به ما می‌دهند.
 اشکالی ندارد که برای مدتی از هم بپاشید. لازم نیست همیشه وانمود کنید که قوی هستید و هیچ نیازی نیست که مدام ثابت کنید که همه چیز خوب پیش می‌رود. همینطور نباید نگران باشید که بقیه چه فکری می‌کنند. اگر لازم است گریه کنید، اشک ریختن عملی کاملاً سالم است. هر چه زودتر این کار را بکنید، زودتر خواهید توانست دوباره لبخند بزنید. و لبخند زدن همیشه به معنی خوشحال بودن فرد نیست. گاهی اوقات به این معنی است که آنقدر قوی هستند که در مواجهه با مشکلاتشان لبخند بزنند.

حرف زدن با خود !!

حرف زدن با خود بسیار مفید است!!

حرف زدن با خود بسیار مفید است!!
آیا جزو کسانی هستید که با خودتان حرف می زنید؟ در این مقاله با 6 فایده حرف زدن با خود آشنا شوید.
 با خود صحبت کردن به معنی دیوانه بودن نیست. من خیلی وقتها با صدای بلند با خودم صحبت می کنم به خصوص زمانی که استرس زیادی داشته باشم. یا زمانی که از یک گفتگو یا تماس تلفنی عصبی هستم و قصد دارم چیزی بگویم و اینقدر به صحبت کردن با خود ادامه می دهم تا خشمم از بین برود. یا زمانی که حس می کنم از نظر احساسی تحت فشار هستم و نمی توانم حواسم را جمع کنم (چون لیست کارهایی که باید انجام دهم خیلی زیادند)، این کار کمک می کند جلوی فرار ذهنم به سمت کارهای مختلف را گرفته و بهتر روی کار فعلی ام تمرکز کنم. این حرف ها به نظرتان آشنا نیست؟

بر خلاف باور عمومی، صحبت کردن با خودتان به این معنی نیست که دیوانه شده اید. کارشناسان به آن صحبت کردن بیرونی می گویند و یک عادت بسیار رایج است که می تواند سلامت شما را به شیوه ای فراگیر بهبود بخشد. به گفته دکتر آ.جی مارسدن A.J. Marsden استادیار خدمات انسانی و روان شناسی در دانشکده بیکون در لیسبورگ، چندین نظریه در مورد این که چرا با خود صحبت کردن چنین مزایای مهمی دارد، ارائه شده است. اصلی ترین مزیت آن این است که می تواند در کنترل خودمان به ما کمک کند، احساسات مان، رفتارمان و کارهای روزانه مان. در ادامه مقاله 6 فایده اصلی روانی صحبت کردن با خودمان را بخوانید تا شما هم تبدیل به یکی از کسانی شوید که همیشه با خودشان صحبت می کنند.


فواید با خود حرف زدن

 

1. با خود حرف زدن به شما کمک می کند تمرکز کنید
 
 
حتی وقتی می خواهید روی انجام کار مهمی تمرکز کنید گاهی ذهن تان یاری نمی کند و مونولوگ درونی شما تبدیل به یک پرحرف می شود که اجازه نمی دهد حتی یک کلمه از چیزی که می خواهید را دریافت کنید یا هر کار مهم دیگری را انجام دهید. به گفته جفری گاردر Jeffrey Gardere روان شناس بالینی و استادیار دانشکده پزشکی تورو در نیویورک، ولی اگر هنگام کار کردن با خودتان صحبت کنید جلوی اختلالات داخلی را گرفته و میتوانید ذهن تان را سازماندهی کرده و روی کارتان تمرکز کنید.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، شرکت کنندگان مجموعه ای از دستورالعمل ها را خواندند، یک گروه در سکوت و گروه دیگر با صدای بلند. تمرکز و انجام دستورالعمل ها زمانی که با صدای بلند خوانده می شدند بهبود پیدا می کرد، این مطالعه نشان داد که خواندن دستورالعمل هایی که باید انجام دهیم، با صدای بلند، بسیار موثر تر از نوشتن آن ها روی کاغذ است.


2. با خود حرف زدن می تواند به شما کمک کند به هدف تان برسید
 
 
صحبت کردن در مورد هدفی که می خواهید به آن برسید، در واقع فرصت هایی که برای رسیدن به آن باید بدست آورید را افزایش می دهد. تنظیم اهداف با صدای بلند باعث می شود که برایمان بنیادی تر و ملموس تر شوند انگار که در حال بستن یک قرار داد شفاهی با خودتان هستید. می دانید یک راه دیگر برای بهبود پیگیری شما چیست؟ تعریف اهداف خود با استفاده از ضمیر شما (به جای این که بگویید، من می خواهم بیشتر از همیشه ورزش کنم، بگویید، شما باید بعد از کار به باشگاه بروید). مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی روان شنایی اجتماعی Social Psychology نشان داد، افرادی که این کار را انجام دادند رفتار مولدتر و بهتری در انجام تمرینات ورزشی داشتند. محققان بر این باورند که شما ضمیر موثر تری است، چون راهنمایی و حمایت دیگران را در ذهن مان تداعی می کند.


3. با خود حرف زدن به شما کمک می کند برای موقعیت های استرس زا آماده شوید
 
 
آیا یک مصاحبه شغلی مهم پیش رو دارید؟ یا یک ارائه در محل کارتان؟ یا یک مکالمه جدی با شریک زندگی تان؟ صحبت کردن با خودتان درباره نحوه سوال و جواب ها یا کنترل احساساتی که  در این حین رخ خواهد داد به شما کمک می کند که خیلی بهتر برای تجربه واقعی آن آماده شوید. آمادگی بیشتر احساس بهتری به شما می دهد و به طور کلی احساس اضطراب کمتری خواهید داشت.


4. با خود حرف زدن به شما کمک می کند راحت تر وظایف و تصمیمات چالش برانگیز را انجام دهید
 
 
صحبت کردن با خودتان می تواند به شما در سازمان دادن و شفاف سازی افکارتان کمک کند، به خصوص هنگامی که با یک کار چالش برانگیز، گیج شده اید یا برای گرفتن یک تصمیم مشکل، احساس ناراحتی می کنید. به گفته دکتربرنارد گلدن Bernard Golden روان شناسی در شیکاگو و نویسنده کتاب غلبه بر خشم مخرب Overcoming Destructive Anger، صحبت کردن با خودتان می تواند نوعی طوفان ذهنی خارجی ایجاد کند و با شناخت نقاط ضعف و قوت به شما کمک کند قاطعانه تصمیم گیری کنید.

همچنین می تواند شما را از غلبه حالت پریشانی حفظ کند. به گفته دکتر جودی دی لوکا Jodi De Luca روان شناس بالینی در ایری کلورادو، صحبت کردن با خودتان با صدای بلند، فرایند فکر کردن را آهسته تر می کند که به نوبه خود سطح استرس را کاهش خواهد داد و مهارت های حل مساله را به صورتی موثر افزایش می دهد و در نهایت منجر به تصمیم گیری و نتایج بهتر خواهد شد.


5. با خود حرف زدن کمک می کند افکار مزاحم را دور کنید
 
 
دوست تان قکر شما را با صحبت د مورد رنگ رژی که باید بخرد پر می کنید. همکارتان تا می تواند با کیفیت مسائل کاری/پوشش/ناهار و سایر موارد فکرتان را درگیر می کند، به قدری که تا یک ساعت بعد نمی تواند به هیچ چیز خوبی فکر کنید یا روی کارتان تمرکز نمایید. اگر این افکار در ذهن مان باقی بماند باعث می شود از نظر عاطفی شکننده شده و ذهن مان کاملا درگیر شود.

بنابراین اگر بعد از آن جلسه ای با خودتان بگیرید شما را از عواقب بعدی این مکالمات در امان نگه خواهد داشت. مصاحبت با خودتان را حفظ کنید تا صدایتان به شما در داشتن درک بهتر کمک کند. این کار به شما اجازه می دهد مشکلاتی که در قلب و ذهن تان وجود دارد را پاکسازی کنید، یک گفتگوی ثابت با خودتان می تواند به شما کمک کند اختلافات را حل کنید و جلو افکاری که ممکن است در ذهن تان شروع به دور زدن کنند را بگیرید.


6. با خود حرف زدن می تواند حمایت عاطفی برایتان فراهم کند
 
 
بلند صحبت کردن با خود می تواند برای انعطاف پذیری شما سودمند باشد و زمانی که با دردهای داخلی در ارتباط با چالش های عمده زندگی روبرو هستید، از قبیل بیماری، فقدان یا درگیری، یک خود آرامش بخشی به شما بدهد. درست مانند وقتی که در زمان ایجاد بحران با یک دوست گفتگو می کنیم. نادیده گرفتن دختر لجباز درون مان می تواند ترفند مفیدی باشد. احتمالش وجود دارد که پیشرفت این عادت مثبت صحبت کردن با خود منجر به یک زندگی کارآمد تر شود. بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس انجام شد این کار ممکن است سطح هورمون استرس  که در بدن پخش شده است را کاهش دهد.

 

پس شروع کرده و با خودتان صحبت کنید و ببینید چقدر شگفت انگیز است و چقدر برای ذهن و بدن تان مفید خواهد بود.

مصرف شکر

۶ عادت غلطی که از مصرف شکر، خطرناکترند!

۶ عادت غلطی که از مصرف شکر، خطرناکترند!
شکر به شکل موذیانه ای از بسیاری از راه ها، وارد غذای مصرفی ما می شود.

اگر در چای و قھوه خود شکر نریزیم و به نوشابه و شیرینی ھم لب نزنیم، باز ھم ممکن است که در حال مصرف مقدار زیادی شکر باشیم:

در اینجا ۹ رفتار غلطی که بعد از ترک شکر و محصولات حاوی قند باید از آنها اجتناب کنید، معرفی شده است:

ترس از چربی: تحقیقات نشان می دھند که محصولات کم چرب یا بدون چربی در واقع حاوی شکر بیشتری ھستند زیرا برای جبران طعم از دست رفته به آنها شکر اضافه می کنند تا خوش طعم تر و قابل خوردن باشند. پس این اشتباه را نکنید که در مصرف این محصولات زیاده روی کنید چون در واقع، مقدار زیادی شکر مصرف می کنید.

زیاده روی در مصرف میوه: افراط در خوردن میوه باعث تحمیل مقدار زیادی فروکتوز به کبد و تبدیل آن به تری گلیسیرید می شود و سایز دور کمر شما را افزایش می دھد. فروکتوز موجود در برخی از میوه ھا به قدری زیاد است که اگر در تعداد زیاد مصرف شوند، مقاومت به انسولین را در بدن افزایش می دھند.

فریب خوردن از شکرهای پنهان: بعضی از منابع شکر، آبزیر کاه ھستند! از جمله این منابع می توان به سرکه بالزامیک، سس مارینارا، ماست میوه ای، اشاره کرد. پس ھر خوراکی که شیرین نباشد، لزوما کم شکر یا بی شکر نیست.

مصرف نوشابه رژیمی: اکثر ما نوشابه رژیمی را به تنھایی نمی نوشیم بلکه آن را به عنوان نوشیدنی در کنار فست فود و سیب زمینی سرخ کرده، مصرف می کنیم و عجیب اینجاست که فست فود و سیب زمینی سرخ کرده بیشتری ھم می خوریم چون فکر می کنیم که به دلیل مصرف نوشابه رژیمی، این امکان را داریم که غذای بیشتری بخوریم.

مصرف شیرین کننده ھای مصنوعی: به دلیل ماھیت شیرین این محصولات، این تصور برای بدن پیش می آید که شیرینی واقعی مصرف کرده است. یکی از عواقب مصرف شیرینی این است که بعد از مدت کوتاھی دوباره ھوس خوردن شیرینی به سراغ ما می آید. وقتی که از شیرین کننده مصنوعی استفاده می کنیم ھم بدن دقیقا ھمین واکنش را نشان می دھد و دوباره طلب شیرینی می کند. محصولاتی ھم که برچسب «بدون قند» دارند از ھمین نوع شیرینی کننده ھا استفاده می کنند.

خوردن خوراکی ھایی که شاخص گلایسمیک پایینی دارند: شاخص گلایسمیک نشان دھنده این است که یک ماده غذایی با چه سرعتی می تواند قند خون را بالا ببرد. شاخص گلایسمیک شکر بالا است و قند خون را به سرعت افزایش می دھد. مشکل اینجاست که ما فکر می کنیم که چون شاخص گلایسمیک یک غذا پایین است، می توانیم بدون نگرانی، ھر قدر که می خواھیم از آن غذا مصرف کنیم. پس، علاوه بر شاخص گلایسمیک، حجم غذای مصرفی ھم اھمیت زیادی دارد.

پس از ۴۰ سالگی، ممنوع

گفتن این جملات پس از ۴۰ سالگی، ممنوع!

گفتن این جملات پس از ۴۰ سالگی، ممنوع!
زمانی که وارد دهه 40 سالگی زندگی مان می شویم، احساس می کنیم که دوران جوانی خود را پشت سر گذاشته ایم، به همین دلیل خود را از بسیاری کارها محروم می کنیم. اما هیچ قانونی برای بایدها و نبایدهای ما وجود ندارد. ما از این که وارد مرحله جدیدی از زندگی مان شده ایم، نه تنها نباید خودمان را محدود کنیم، بلکه باید با خوشحالی تمام از این که یک شمع دیگر را نیز فوت می کنیم خوشحال باشیم.

  

این کار برای من خیلی دیر است
 
شاید به فکر تغییر شغل، تغییر محل زندگی، تغییر ظاهر و... باشید یا حتی بخواهید موقعیت خود را در رابطه عاطفی تغییر دهید اما زمانی که احساس می کنید در دهه 40 زندگی تان هستید، از انجام این کارها پشیمان می شوید. در واقع برای تغییر سبک زندگی، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و این طرز فکر تنها ما را محدود می کند تا از پیشرفت های زندگی مان دست بکشیم. یکی از روانشناسان می گوید: «بهترین سن برای تو همین حالاست.» 
 
 
زندگی در جوانی ساده تر بود
 
خب این جمله را خیلی از افراد مسن قبول ندارند زیرا معتقدند که استرس و نشانه های عصبانیت و افسردگی در جوان تر ها به مراتب بیشتر از افراد مسن است. در واقع با افزایش سن، افراد حس بهتری نسبت به خود و زندگی اطراف شان پیدا می کنند. بنابراین اگر شما هم فکر می کنید که زندگی در دوران جوانی ساده تر بوده، بد نیست که بار دیگر در افکارتان تجدید نظر و دقیق تر دوران جوانی تان را با دوران میان سالی تان مقایسه کنید.
 
هیچ کسی دوست ندارد که با من در ارتباط باشد
 
این هم یکی دیگر از افکار منفی ایست که گریبان افراد بالای 40 سال را می گیرد. افراد مجرد در این سن و سال احساس می کنند که هیچ فردی تمایل به برقراری ارتباط با آنها ندارد، در صورتی که واقعیت غیر این است. عشق سن و سال سرش نمی شود، بنابراین سن را فراموش کنید و به دنبال هدفی که در سر دارید، باشید.

 

برای تغییر، دیر است  
 
هیچوقت برای تغییر دیر نیست، در واقع ما تا آخر عمرمان وقت داریم به زندگی مان تغییر دهیم. بنابراین این فکر که برای رشد و تغییر دیر است، تنها بدبینی فرد را نشان می دهد. بنابراین تا جایی که توان دارید، برای رشد و پیشرفت خود تلاش کنید.
 
چرا این اتفاق برای من افتاد؟
 
بسیاری از ما انسان ها خودمان را برای اتفاقاتی که در زندگی مان افتاده، سرزنش می کنیم اما بهتر است که همه چیز را به دست سرنوشت بسپاریم و از تک تک لحظه های زندگی خود نهایت لذت را ببریم. تنها در صورتی که نمی توانید یک اتفاق تلخ زندگی تان را هضم کنید، بهتر است که از یک مشاور کمک بگیرید. اما در نهایت بدانید که هیچ اتفاقی بدون دلیل رخ نمی دهد و حتما حکمتی در کار بوده که شما از آن بی خبرید.
 
از کارم متنفرم اما نمی توانم رهایش کنم
 
اگر از کارتان راضی نیستید، در هر سنی که هستید باید آن را رها کنید. ما زمان زیادی را در محیط کار می گذرانیم، بنابراین باید به دنبال شغلی باشیم که از آن لذت می بریم، در غیر این صورت عمر خود را بی جهت بر باد داده ایم. طبق تحقیقات انجام شده، 82% افراد در سن 45 سالگی به بعد به کار مورد علاقه شان روی آوردند و در آن موفق شدند زیرا در آن سن تجربه کافی را به دست آورده و بهتر می توانند برای آینده شان تصمیم بگیرند.
 
من اشتباهات زیادی را در زندگی ام مرتکب شده ام و حال نمی توانم زندگی مورد علاقه ام را داشته باشم
 
حتی اگر اشتباهات زیادی را در زندگی مان مرتکب شده ایم، بهتر است که گذشته را رها کنیم و به فکر جبران باشیم. هر لحظه از زندگی فرصتی است تا برای آنچه می خواهیم به دست آوریم، تلاش کنیم. گذشته خود را با آینده تان یکی ندانید. شما هر زمانی که اراده کنید می توانید مسیر درست زندگی را در پیش بگیرید، تنها کافی ست که بخواهید.
 
 
توان دویدن ندارم
 
شاید فکر کنید که با بالا رفتن سن تان توان دویدن ندارید، اما واقعیت این است که هر چه سن ما بالاتر می رود، دویدن فواید بیشتری برایمان خواهد داشت. طبق تحقیقاتی که روی افراد بالای 65 سال انجام شد، ثابت شده که افرادی که هفته ای سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه می دوند، از سلامت جسمانی بالاتری نسبت به افرادی که پیاده روی را به جای دویدن انتخاب کرده اند، برخوردارند. در واقع دویدن موجب جوانی می شود، پس این ورزش را از برنامه زندگی تان حذف نکنید.
 
جذابیت خود را از دست داده ام
 
درست است که دوران جوانی جذاب ترین دوران زندگی ماست اما به گفته هال بری، ستاره 51 ساله هالیوودی: «جذابیت در ذهن ما انسان هاست. هر چه سن ما بالاتر می رود، احساس راحتی بیشتری خواهیم کرد، برای خودمان ارزش بیشتری قائلیم و دوست داریم که از هر لحظه زندگی مان نهایت لذت را ببریم.»
 
 
من پیر و چاقم
 
جدا از این که این جمله شما را فردی غرغرو جلوه می دهد، تاثیر منفی بر رابطه و احساسی که نسبت به خودتان دارید، ایجاد می کند. جملات منفی بر روحیه شما تاثیر می گذارند و عزت نفس را از شما می گیرند. چه کسی دوست دارد که همچین حسی نسبت به خود داشته باشد؟! پس نگاه خوش بینانه تری به خودتان داشت باشید.
 
یوگا مناسب افراد جوان است
 
تحقیقی روی 56 خانم در سنین 50 تا 79 سالگی انجام شد. طبق این تحقیق آنها به مدت 20 هفته هر روز 90 دقیقه در کلاس های یوگا حاضر می شدند. پس از اتمام این دوره ثابت شد که یوگا انعطاف پذیری و تحرک آنها را، بدون توجه به سن شان، بالا برد.
 
کاهش وزن غیر ممکن است
 
درست است که در سن بالای 30 سالگی، بدین علت که متابولیسم بدن کندتر پیش می رود، کاهش وزن نیز سخت تر می شود اما این کار غیر ممکن نیست. ما می توانیم با راههای ساده ای چون حذف شیرینی جات، مصرف غذاهای سالم تر، ورزش کردن و مصرف پروتئین بیشتر برای صبحانه، به وزن ایده آل خود دست یابیم.
 

 گفتن این جملات پس از 40 سالگی، ممنوع!

 
برای انجام علاقمندی هایم، دیر است
 
زمان به سرعت در حال گذر است، اما این ماییم که تصمیم می گیریم آن را چگونه بگذرانیم. مهم نیست که در چه سنی به سر می برید، شما باید برنامه های زندگی تان را اولویت بندی کنید. بنابراین اگر تا این سن هنوز به دنبال علاقمندی هایتان نرفته اید، زمان آن است که آنها را در اولویت برنامه هایتان قرار دهید.
 
بهترین سالهای عمر من گذشت
 
یادتان باشد که کلمات قدرت دارند. شما به هر چه باور داشته باشید، همان برایتان رخ می دهد. بنابراین باور کنید که بهترین ها هنوز در انتظار شماست و هر دوره از زندگی ارزش و زیبایی خاص خود را دارد.

آب زنجبیل

به این ۷ دلیل صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بنوشید

زنجبیل برای حفظ سلامت دستگاه گوارش شما نیز بسیار مفید بوده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

شما می‌توانید زنجبیل را به خاطر غلظت بالای آنتی‌اکسیدان‌های آن، برای جلوگیری از آسیب سلولی و حذف سموم، به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

بهبود گردش خون: منیزیم، پتاسیم و روی موجود در آب زنجبیل منجر به تنظیم فرایندهای التهابی می‌شود که مسبب مشکلات گردش خون هستند. این نوشیدنی همچنین سطح کلسترول را در شریان‌ها کاهش می‌دهد و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

بهبود فرایند هضم: افرادی که هر روز آب زنجبیل را با معده خالی مصرف می‌کنند، مشکلات گوارشی کمتری دارند. زنجبیل حاوی فیبر است؛ ماده‌ای مغذی که سبب بهبود حرکات روده، کاهش یبوست، کاهش اسید معده و بهبود نفخ می‌شود.

کنترل احتباس مایعات: خواص دیورتیک و ضدالتهابی زنجبیل، منجر به مقابله با احتباس مایعات در بدن می‌شود. مصرف روزانه آب زنجبیل منجر به از بین رفتن مایعات در بافت‌ها شده و سطح انرژی را برای جلوگیری از خستگی افزایش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن: مصرف روزانه نوشیدنی زنجبیل یک راه عالی برای به دست آوردن مواد مغذی است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. آب زنجبیل منجر به تحریک تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌شود که با اثرات مضر میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها مقابله می‌کنند. نوشیدن آب زنجبیل با معده خالی همچنین منجر به جلوگیری از عفونت‌های ادراری، سرفه و سرماخوردگی، عفونت واژن، بیماری‌های خود ایمنی و ... می‌شود.

کاهش درد مفاصل: زنجبیل یک درمان طبیعی برای کاهش درد عضلانی و مفصلی است. اجزای اصلی زنجبیل دارای اثرات ضدالتهابی و ضد درد هستند و مصرف آن به افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید پیشنهاد می‌شود.

جلوگیری از گرفتگی عضلات: افرادی که مستعد ابتلا به گرفتگی عضلانی هستند، نوشیدنی زنجبیل را به عنوان یک درمان طبیعی و ایمن می‌توانند استفاده کنند. زنجبیل حاوی مواد و املاح معدنی است که منجر به تنظیم سطح الکترولیت بدن می‌شود و از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.

جلوگیری از پیری زودرس: با توجه به مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، نوشیدنی زنجبیل یک نوشیدنی مناسب برای مقابله با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد بر روی بافت‌های شماست. این مواد مانع آسیب سلولی و جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، آلزایمر و آرتروز می‌شود و به تقویت سلامت پوست کمک می‌کند.

چند غذای خوشمزه

چند غذای خوشمزه با «تخم مرغ»

تخم مرغ یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین و همچنین مواد مغذی است. یکی از مهم ترین خوراکی ها در رژیم غذایی ورزشکاران، تخم مرغ است.
 همچنین تخم مرغ می تواند از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند. میانه تان با تخم مرغ چطور است؟ در این مطلب قصد داریم دستور تهیه چند غذای خوشمزه با این ماده غذایی مغذی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کاناپ نیمرو

* میزان سرو: 2 نفر

مواد لازم:

  • نان همبرگری: 1 عدد
  • ژامبون: 4 الی 6 ورقه
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • نمک: به مقدار لازم

مواد لازم سس:

  • کره: 150 گرم
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
  • آب سرد: 2 قاشق سوپ خوری
  • آب لیمو سنگی: 1 قاشق سوپ خوری
  • نمک: به مقدار لازم
 
 چند غذای خوشمزه با «تخم مرغ»

طرز تهیه:

ابتدا برای تهیه سس، کره را در ظرف مناسب روی حرارت گرم کنید تا ذوب شود. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید. زرده تخم مرغ و آب سرد را در ظرف مناسبی روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب و با سرعت هم بزنید تا غلظت یابد. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید. آب لیمو ترش و نمک را اضافه و مخلوط کنید. کره ذوب شده را به تدریج اضافه و مخلوط کنید.

نان را به دو قسمت برش دهید و هر یک را در تابه تفت دهید تا برشته شود. ورقه های ژامبون را روی هر برش نان قرار دهید. تخم مرغ ها را نیمرو کنید و هر نیمرو را روی ورقه های ژامبون قرار دهید. سس را روی نیمروها بریزید و سرو کنید.



املت سوسیس و قارچ

* میزان سرو: 2 نفر

مواد لازم:

  • تخم مرغ: 2 عدد
  • قارچ (اسلایس شده): 4 الی 5 عدد
  • فلفل دلمه ای قرمز: نصف 1 عدد
  • سوسیس (خرد شده): 6 عدد
  • روغن زیتون: 1 قاشق سوپ خوری
  • شیر: 1 قاشق سوپ خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • برگ جعفری (خرد شده): 3 الی 4 عدد
 
 چند غذای خوشمزه با «تخم مرغ»

طرز تهیه:

قارچ ها را اسلایس کرده و فلفل دلمه ای را حلقه حلقه کنید. روغن زیتون را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. قارچ را اضافه کرده و تفت دهید. فلفل دلمه ای و سوسیس خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید. ظرف را از روی حرارت برداشته کنار بگذارید.

تخم مرغ، شیر، نمک و فلفل سیاه را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید. این مخلوط را در تابه بریزید تا روی حرارت ملایم بپزد. سبزیجات تفت داده شده را روی نیمی از املت بریزید. نیمه دیگر را روی سبزیجات تا کنید؛ سپس سرو کنید.



نان تخم مرغ

* میزان سرو: 2 نفر

مواد لازم:

  • تخم مرغ: 3 عدد
  • فلفل سیاه (پودر شده): یک دوم قاشق چای خوری
  • نان تست: 6 عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم
 
 چند غذای خوشمزه با «تخم مرغ»

طرز تهیه:

تخم مرغ، نمک و فلفل سیاه را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید. با لیوان، دایره هایی روی نان تست قالب بزنید و آنها را در مخلوط روغن فرو کرده و سپس در روغن داغ سرخ کنید. نان های تخم مرغی را گرم سرو کنید.



میکس تخم مرغ و گوجه فرنگی

* میزان سرو: 4 نفر

مواد لازم:

  • تخم مرغ: 4 عدد
  • گوجه فرنگی: 3 عدد
  • فلفل سبز: 3 عدد
  • روغن زیتون: 1 قاشق سوپ خوری
  • کره: 1 قاشق سوپ خوری
  • فلفل قرمز (پودر شده): یک دوم قاشق چای خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
 
 چند غذای خوشمزه با «تخم مرغ»

طرز تهیه:

تخم مرغ ها را در ظرف مناسبی با همزن بزنید. پوست گوجه فرنگی ها را بگیرید و آنها را نگینی خرد کنید. فلفل سبز را حلقه حلقه برش دهید. کره و روغن زیتون را در تابه گرم کنید. فلفل سبز خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید و گوجه فرنگی، نمک و فلفل را اضافه و مخلوط کنید. در ظرف را بگذارید تا مواد به مدت چند دقیقه بپزند. تخم مرغ را اضافه کرده و مخلوط کنید. هنگامی که تخم مرغ سفت شد، داغ سرو کنید.



کوفته تخم مرغ

* میزان سرو: 6 عدد

مواد لازم:

  • تخم مرغ: 7 عدد
  • سیب زمینی (پخته): 4 عدد
  • پیاز (کوچک): 1 عدد
  • فلفل قرمز: 1 عدد
  • روغن زیتون: 1 قاشق سوپ خوری
  • برگ جعفری (خرد شده): 2 قاشق سوپ خوری
  • آرد: به مقدار لازم
  • پودر سوخاری: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم
 
 چند غذای خوشمزه با «تخم مرغ»

طرز تهیه:

هر 6 عدد تخم مرغ را آب پز کرده و پوست آنها را جدا کنید. سیب زمینی های پخته را پوست کنده و رنده کنید. پیاز و فلفل قرمز را ریز خرد کنید و در روغن زیتون تفت دهید. ظرف را از روی حرارت بردارید. سیب زمینی پخته رنده شده را اضافه کنید. برگ جعفری ریز خرد شده، یک تخم مرغ باقیمانده، نمک و فلفل سیاه را اضافه و مخلوط کنید. مقداری آرد اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر سفتی حاصل شود. گلوله هایی از مخلوط به دست آمده جدا کنید. آنها را در پودر سوخاری بغلتانید. سپس به سینی فر انتقال دهید. سینی را حدود 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 190 درجه سانتی گراد (375 درجه فارنهایت) قرار دهید تا کوفته ها بپزند. سپس آنها را از فر در آورید و گرم سرو کنید.

سنگ کلیه از دیدگاه طب‌سنتی

چند دلیل برای ابتلا به سنگ کلیه از دیدگاه طب‌سنتی

چند دلیل برای ابتلا به سنگ کلیه از دیدگاه طب‌سنتی
شب خوابیده‌اید و همه چیز مثل همیشه به نظر می‌رسد تا این‌که یک مرتبه، دردی شدید و غیر قابل تحمل به سراغ‌تان می‌آید، اول تصور می‌کنید که این درد با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند ولی هر چه زمان می‌گذرد، دردتان شدید و شدید‌تر می‌شود و کاری هم از دست‌تان بر نمی‌آید به همین دلیل سریعا راهی بیمارستان می‌شوید.
پس از آزمایش‌های مختلف و سونوگرافی مشخص می‌شود شما به سنگ کلیه مبتلا هستید و این دردها هم ناشی از این مساله بوده است. دکتر سعید صانعی ، پزشک و مشاور درمان‌های گیاهی و طب سنتی، دلایل ابتلا به سنگ کلیه را از نگاه طبی بررسی می‌کند.

 

سنگ از کجا می‌آید؟

 

دلایل زیادی در ابتلا به سنگ کلیه می‌تواند نقش داشته باشد ولی از دیدگاه طب‌سنتی، دلیل اصلی به وجود آمدن سنگ کلیه، بلغم محجر (بلغمی که به حالت سنگ درآمده) محسوب می‌شود. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که مزاج کلیه‌های آنها سرد است، بیش از بقیه مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند. وقتی بلغم در کلیه‌هایی که مزاج سرد دارند باقی می‌ماند تبدیل به بلغم کریستالی (بلوری) خواهد شد و در نهایت این کریستال‌ها به یکدیگر می‌چسبند و سنگ ایجاد می‌کنند. برای این‌که بتوان به وجود کریستال در بدن پی برد، باید حتما آزمایش ادرار انجام داد. آزمایش ادرار و تشخیص بموقع کریستال می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند البته به شرط آن‌که درمان سریعا برای فرد انجام شود. گاهی سنگ کلیه می‌تواند بدون هیچ علائمی ایجاد شود و فرد تنها به‌دلیل درد متوجه ابتلا به آن شود. درد‌ به‌دلیل جا به جایی سنگ‌ها به وجود می‌آید و این دردها معمولا برای فرد غیرقابل تحمل است.

 

لبنیات خوب است، اما...

 

همه افراد بخوبی می‌دانند مصرف لبنیات بویژه شیر برای بدن ضروری است و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، اما در رابطه با مصرف شیر و به‌طور کلی لبنیات باید حتما از مصلح آن نیز استفاده کرد تا احتمال ابتلا به سنگ کلیه به حداقل برسد. برای مثال، مصلح شیر، دارچین یا عسل محسوب می‌شود و در زمان مصرف شیر باید به آن عسل یا دارچین اضافه کرد.
اضافه کردن عسل به شیر، علاوه بر این‌که مانع از رسوب کلسیم در کلیه و ایجاد سنگ می‌شود، به هضم بهتر شیر نیز کمک می‌کند. آن دسته از افرادی که عادت دارند در وعده صبحانه از مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنند، باید این عادت خود را کنار بگذارند و به جای آن استفاده از مواد غذایی با طبع گرم را جایگزین کنند. مثلا استفاده از ارده، شیر و عسل در وعده صبحانه می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین می‌توان از ارده همراه با شیره خرما و انگور استفاده کرد. بسیاری از افراد تمایل دارند به‌وفور از کشک استفاده کنند، اگر چه کشک یک ماده غذایی مفید با مقدار زیادی کلسیم است و در سلامت استخوان‌ها نقش دارد ولی در صورتی که با مصلح مصرف نشود، می‌تواند در به وجود آوردن سنگ کلیه نقش داشته باشد.

 

کشک باید با گردو مصرف شود تا مشکلی به وجود نیاورد برای استفاده از کشک مایع نیز باید به آن نعناع و سیر داغ اضافه کرد تا به این شکل از رسوب کلسیم در کلیه جلوگیری کرد. یکی از غذاهای مقوی که حاوی کلسیم فراوان است و کلسیم آن هم در کلیه رسوب نمی‌کند، «اشکنه» محسوب می‌شود. این غذا را با کشک، تخم‌مرغ، گردو و روغن حیوانی درست می‌کنند. موارد دیگری هم وجود دارد که برای پیشگیری از سنگ کلیه باید به آنها توجه کرد. برای‌مثال، آن دسته از افرادی که عادت دارند همراه ماهی از ماست استفاده کنند یا بعد از خوردن ماهی شیر می‌نوشند، باید این عادت‌های خود را کنار بگذارند چون انجام چنین کاری در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث رسوب کلسیم و مواد زائد در کلیه شود و در نتیجه سنگ کلیه را ایجاد کند.

 

سرمای دلچسب ولی دردسرساز

 

تغذیه تنها عامل به وجود آورنده سنگ‌کلیه محسوب نمی‌شود و برخی عادت‌ها نیز می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد. برای مثال، آن دسته از افرادی که عادت دارند روی زمین (موزائیک، سنگ و...) بنشینند، بیش از بقیه مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند.
طب‌سنتی بر این باور است که کلیه‌ها نباید در معرض سرما قرار بگیرد به همین دلیل افراد وقتی بدن‌شان بسیار عرق کرده است، نباید در مقابل باد سرد کولر قرار بگیرند چون این مساله باعث ایجاد سنگ خواهد شد. افرادی که بیش از بقیه مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، باید حتما به کمر خود یک شال نخی سبک ببندند.

 

غذاهای سرد نخورید!

 

از دیدگاه طب‌سنتی، یکی دیگر از دلایل به‌وجود آورنده سنگ کلیه می‌تواند تغذیه باشد. برخی غذاها، می‌تواند شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش بدهد. برای مثال، مصرف ماکارونی بدون سبوس و نان‌هایی که از آرد سفید درست شده و فاقد سبوس هستند، می‌توانند باعث به وجود آوردن سنگ کلیه شوند. مصرف نان و ماکارونی بدون سبوس، با رشد و ازدیاد میکروب‌های بد داخل روده همراه است و سموم ناشی از این میکروب‌ها می‌توانند در ایجاد سنگ صفرا و کلیه نقش داشته باشند. به طور کلی غذاهایی که طبع سرد دارند، می‌توانند باعث ابتلا به سنگ کلیه بویژه در افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، شوند.

حرف مفت زدن

ماجرای اصطلاح حرف مفت زدن

ناصرالدین شاه در یکی از سفرهای خارجی خود با پدیده ای عجیب به نام تلگراف آشنا شد و به تعداد شهرهای ایران از انها سفارش داد و به ایران اورد و لی مردم نمیدانستند که کاربرد آن چیست و برایشان عجیب بود که بتوانند با یک جعبه از شهری با شهر دیگر ارتباط برقرار کرد!

خلاصه در شهرها خبر رسیده بود که جعبه های جادویی از خارج امده که در آن یک نفر غیب شده و صدای شما را به شهری دیگر منتقل میکند و برخی ها هم میگفتند که این جعبه اسرار آمیزی جادویی است و … هزاران شایعه برایش درست شده بود.

با این همه شایعات ولی کسی جرات نمیکرد به آنجا بیاید و صحبت کند و از آن استفاده نماید.

خبر به گوش ناصرالدین شاه رسید که مردم از این تلگرافخانه ها استفاده نمیکنند و از آن استقبالی نمیشود چرا که کسی باور نمیکند که پیامش در چند دقیقه به شهری دیگر برسد و به این تربیت همه کارمندان تلگرافخانه بیکار شده اند.

ناصرالدین شاه دستور داد که به مردم بگویند که تلگرافخانه مجانی است و برای ارسال پیام پولی نخواهد پرداخت.

به دستور ناصرالدین شاه بر روی همه تلگرافخانه ها تابلویی نصب شد که در آن نوشته بود “مکانی برای حرف مفتی زدن با شهرهای دیگر”

بعد از این خبر همه مردم هجوم اورده و هر روز جلوی تلگرافخانه صف میکشیدند که حرف مفتی بزنند.

آنقد مراجعه کننده ها زیاد شده بود که کارمندان نمیتوانستند آنها را مدیریت کنند.

در نهایت ناصرالدین شاه که دید مردم به حرف مفت زدن عادت کرده اند دستور داد که که متن روی تابلوی جلوی تلگرافخانه ها را تغییر دهند و بنویسند”به دستور ناصرالدین شاه حرف مفت زدن ممنوع است”

و این اصطلاع در بین مردم رواج پیدا کرد.

سلامت روان

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟
عبارت «مراقبت از خود»،اخیرا زیاد شنیده می‌شود، زیرا بحث در مورد کار‌های خوبی که برای خودتان انجام می‌دهید تا بهترین پرورش دهنده خود باشید، متداول شده است.
عبارت «خودمراقبتی یا مراقبت از خود»، اخیرا زیاد شنیده می‌شود، زیرا بحث در مورد کار‌های خوبی که برای خودتان انجام می‌دهید تا بهترین پرورش دهنده خود باشید، متداول شده است. برای درک این موضوع، که این مفهوم چگونه در زندگی روزمره بکار می‌رود، از دکتر کریستن لی «دکتر کریس» خواستم تا تعریف خود از این عبارت را به ما ارائه دهد.

 

 او به من گفت: «مراقبت از خود گاهی اوقات می‌تواند با اصطلاحاتی مانند به میل خود رفتار کردن یا خودخواهی، اشتباه گرفته شود، اما هیچکدام از این‌ها نیست». «مراقبت از خود، یک کار روزانه است، کاری حساب شده و پیش اندیشیده و فرایند توجه به ذهن، بدن و روح است».

 

 دکتر کریس، عضو هیات علمی رشته علوم رفتاری دانشگاه شمال شرقی و پزشک سلامت رفتاری است که زمان خود را «وقف بررسی مسایلی مانند مراقبت از خود و انعطاف پذیری کرده است». من با جولی بارتون صحبت کردم که متخصص سلامتی و مراقبت از خود، سخنران و برنده جایزه و نویسنده «راه حل مراقبت از خود: یک مادر مدرن باید سلامت و تندرستی را هدایت کند» است. با استفاده از دانش این دو متخصص زن و با کمک کمی تحقیق علمی، لیستی از هفت کاری را ارائه کردم که مثال‌های مفیدی برای مراقبت خوب از خود هستند و هفت کاری که انجام آن‌ها باعث عدم مراقبت از خود می‌شود.

 

 
مراقبت از خود: پذیرش کمک

 

خودمراقبتی در مورد آماده سازی خود برای موفقیت در زندگی تان است و گاهی اوقات به معنی پذیرفتن این موضوع است که هر کاری را نمی‌توانید به تنهائی انجام دهید. همچنین گاهی اوقات به معنی این است که برای هدف کاملی که به سختی به دست می‌آید، تلاش را رها کنید.

 

بارتون به من گفت که یک مثال خوب برای مراقبت از خود، به عنوان مثال برای یک مادر پر مشغله، «بله گفتن به پیشنهاد کمک مادر شوهرش برای نگهداری فرزندان اش است، حتی اگر کارش را دقیقا به شیوه‌ای که دوست دارید انجام ندهد، اما این کار را انجام دهید و از آن زمان خالی، برای انجام کاری که واقعا برای خودتان دوست دارید استفاده کنید (حتی چرت زدن)».
 به گفته بارتون، زمانیکه شما، کمک را قبول می‌کنید، قدردانی واقعی تان را نشان دهید. ایجاد رابطه و حفظ رابطه با افراد پیرامون تان (در صورت امکان)، نمونه‌ای از مراقبت عملی خوب از خودتان است.
 
عدم مراقبت از خود: سعی کنید با انجام فعالیت بیشتر، روی افراد تاثیر گذارید.

 

طبق گفته بارتون، «مراقبت از خود در مورد راضی کردن افراد دیگر نمی‌باشد.» این گفته، یکی از نقل قول‌های مورد علاقه من از همه تحقیقاتی است که انجام داده ام، زیرا بسیاری از زنان تلاش می‌کنند تا دیگران را راضی کنند، گاهی اوقات بدون اینکه حتی خودشان متوجه باشند، حتی با به خطر انداختن سلامت و شادی شان این کار را انجام می‌دهند. احتمالا مصاحبه آخر ونیتى فر با آنجلینا جولی را به یاد دارید که بازیگر معروف و بیمار گفت، «گاهی اوقات زن در خانواده، خود را در مرتبه و اولویت آخر قرار می‌دهد تا زمانی که تاثیر این کار در سلامت اش نمایان می‌شود».

 

 دنیس پورتنوی، روان درمانگر و نویسنده کتاب، سوء تغذیه و فعالیت بیش از حد: راهنمای مراقبت از خود برای کمک به نقش افراد، گفت که یکی از اشتباهات رایج برای سرپرستان و خیرخواهان مردم که لازم است مورد تاکید قرار گیرد «.. رفع نیاز دیگران به قیمت توجه به نیاز‌های آن‌ها می‌باشد».

 

 او و متخصصان دیگر ادعا کردند، نه تنها انجام فعالیت بیش از حد برای دیگران، برای شما مفید نیست، بلکه برای همه طرفین درگیر در انتها بد خواهد بود، زیرا «علاوه بر استرس و پریشانی بوجود آمده به دلیل انجام نقش یک فرد یاری رسان، افرادی که بیش از حد کمک می‌کنند اغلب عادت می‌کنند که کمتر برای مراقبت از خود تلاش کنند و احتمال بوجود آمدن خستگی ناشی از دلسوزی، زیاد می‌شود»، باعث می‌شود در انتها کمتر این خصلت و ویژگی بخشندگی و کمک رسانی را داشته باشند.
 
مراقبت از خود: استراحت و آرامش کافی

 

 طبق گفته یکی از روان شناسان مشاور دارای مجوز، به نام رافائیل مایکل، که برای شبکه اجتماعی روانشناسی مرکزی می‌نوشت، استراحت و آرامش، قطعا بخشی از کاری است که باید به طور عادی برای مراقبت خوب از خود صورت گیرد. او گفت: «خواب کافی... هفت تا هشت ساعت»، علاوه بر «تمرین آرامش روزانه» و «انجام یک فعالیت آرامش بخش در روز» بسیار مهم است، چه صحبت، قدم زدن یا استراحت و تمدد اعصاب به مدت ۳۰ دقیقه باشد». ایده این است که نوعی از استراحت را انتخاب کنید که شما را آرام کرده و به شما انرژی مجدد دهد.

 

دکتر کریس توصیه کرد که «عادت تفریح و استراحت منظم» را برای خودتان ایجاد کنید، که با این کار می‌توانید از هر چیزی که شما را خسته یا دچار استرس تا حد عصبانیت و انفجار می‌کند جلوگیری کنید. او به من گفت: «زمانیکه تا رسیدن زمان استراحت طولانی یا اصلی یا برای خلاصی از استرس منتظر می‌مانیم، فرصت‌های روزانه خود برای استراحت کوتاه برای گروه بندی مجدد مغز و بدن مان را از دست می‌دهیم».

عدم مراقبت از خود: پرت کردن حواس در جلوی برنامه‌های تلویزیونی واقع نما در کل شب و در نتیجه دیر خوابیدن

 

 تصور کنید که بعد از یک روز پرمشغله و طولانی، در هفته پر مشغله و طولانی‌ای که داشتید به خانه آمدید. اگر قادر به استراحت منظم برای رسیدن به آرامش و خلاصی از استرس نباشید، ممکن است کاملا از هر مسئله به وجود آمده در زندگی و هر مسئله کاری، خسته شوید. این حس وسوسه انگیز است که مغزتان را جلوی یک برنامه تلویزیونی، مانند فیلم همسران واقعی نیویورک، تعطیل و غیر فعال کنید، کلا توجه خود را از یک موقعیت دور کنید و بعد از اینکه زمان بیدار شدن رسید، در آن لحظه در حالیکه زیر ملافه، با خستگی این طرف و آن طرف می‌شوید، خود را از تخت جدا کنید.

 

 آیا این کار باعث شارژ مجدد شما می‌شود؟ احتمالا خیر. صبح روز بعد، شما باید راس ساعت همیشگی بیدار شوید و در حلیکه خواب کمی داشتید، شروع به کار کنید، یا دیر بخوابید و ساعت بازدهی صبح تان را از دست بدهید.

 

دکتر کریس به من گفت، «در حالیکه برای فرد مقصر، این کار لذت بخش است و آرامش موقتی به همراه می‌آورد»، اما فعالیت‌های واقعی مراقبت از خود «می‌تواند در واقع به خط پایان سلامت ما اضافه کند.» پس به جای انجام کاری که او «بی توجهی و پرت کردن حواس از طریق تلویزیون یا خیره شدن به صفحه تلویزیون» می‌نامد، برای رهایی از استرس و خستگی»، یک فعالیت سالم مانند خواندن کتاب در حمام و سپس رفتن به بستر خواب به موقع برای استراحت کافی، ممکن است در انتها به شما نتیجه بهتری دهد.

 

 مراقبت از خود: به شیوه‌ای لباس بپوشید که حس خوبی به شما دست دهد

 

 برای موفقیت، لباس بپوشید. برای تحت تاثیر قرار دادن، برای شغلی که می‌خواهید، لباس بپوشید، این لباس است که انسان را می‌سازد.
 تردیدی وجود ندارد که داشتن عادات خوب مراقبت از خود و لباس پوشیدن خوب در کل نشانه عملکرد و شخصیت بالا در جامعه ما است؛ و صرف زمان برای به دست آوردن حس خوب در مورد ظاهرتان، راهی برای بیان این موضوع است که برای خودتان و بقیه جهان، ارزش قائل هستید.

 

 بارتون به من گفت که انجام کار‌هایی برای نشان دادن این باور که برای خودتان و دیگران ارزش قائل هستید، یکی از مولفه‌های اصلی مراقبت از خود است. اما او نیز به من یادآوری کرد، «درحالی که احساس خوب و اعتماد به نفس (نسبت به ظاهرتان) برای سلامت و تندرستی تان بسیار اهمیت دارد مراقبت فیزیکی از خود، یکی از جنبه‌های مراقبت کلی از خودتان است که شامل مراقبت از سلامت ذهن، سلامت عاطفی، رابطه‌ای و معنوی است.» طبق گفته کارشناسان، مجدد به نظر می‌رسد که این موضوع، همانند یافتن تعادل سلامتی، یکی از بهترین روش‌های مراقبت از خود باشد.
 
عدم مراقبت از خود: درگیری در «خرید درمانی» با هدف تغییر حال و هوا و خلق و خو، بدون هیچ توجه به بودجه تان

 

 مطمئنا، پوشش لباس به گونه‌ای که حس ظاهر خوب و اعتماد به نفس داشته باشید، نمونه عالی از مراقبت از خود است. اما زمانی که می‌خواهید حس یک کارفرما و رئیس داشته باشید، و یا زمانی که برای خرید چیزی که احتیاج ندارید بیرون می‌روید، یا وام کارت اعتباری را به دست می‌آورید، تفاوتی بین انتخاب بهترین کت و شلوار یا لباس تان برای پوشیدن وجود دارد، پس می‌توانید مانند خواننده معروف، بیانسه، لباس بپوشید.

 

 دکتر کریس، در مصاحبه با ما، «خرید درمانی» را نوعی از مکانیزم مقابله ناسازگارانه نامید. او توضیح داد «گاهی اوقات می‌توانیم دیگر ثروت را صرف حفاظت از خود... لباس..... نکنیم. هیچ کدام از این کارها، به خودی خود بد نیستند، اما اگر بخواهیم زندگی خوبی داشته باشیم، باید تلاش بیشتری کنیم تا زندگی خوبی که روان شناسان از آن یاد می‌کنند را داشته باشیم... زندگی‌ای که با روابط مثبت، رفتار‌های سالم، قدردانی و آگاهی مشخص می‌شود.»

 

 پس خرید درمانی به چمدان و بار خریداری شده ارتباط دارد، حتی اگر پول برای خرید خرت و پرت برای خودتان داشته باشید. این موضوع در صورتی بد است که قصد کنید تا برای خرید، قرض بگیرید. قرض، نقش اصلی در مشکلات استرسی دارد، پس خود را به قعر چاه بردن، روش خوبی برای مراقبت از خود نمی‌باشد. بارتون حتی استفاده از خرید را، به عنوان یک مکانیزم مقابله ناسالم، با میل افراطی به "نوشیدن، غذا خوردن، قرص خوردن یا رابطه جنسى" مقایسه می‌کند.

 

 مراقبت از خود: گاه گداری به خودتان اجازه تجربه کاری مانند خوردن بستنی قیفی با دوستانتان را بدهید

 

 تصمیم گیری در مورد اینکه برای مراقبت از خود چه کار‌هایی باید انجام دهید و چه کار‌هایی نباید انجام دهید، به عادات عادی شما ارتباط دارد. آیا کلا فردی هستید که هیچ اهمیتی به غذایی که وارد بدنتان می‌کنید نمی‌دهید؟ آیا همه نوع میوه و سبزیجات با هر غذایی می‌خورید و از خوردن زیاد هله و هوله دوری می‌کنید؟ پس ممکن است بخواهید کمی انعطاف پذیری به این عادتان بدهید و گاه گداری چیز‌های لذت بخش بخورید، بخصوص اگر فرصت تجربه این مورد را به طور اجتماعی با دوستانتان داشته باشید.

 

 اما اگر مکررا از خوردن قند برای رسیدن به حس لذت بخش استفاده می‌کنید، تقویت این عادت بد به شما سودی نمی‌رساند. بارتون به من گفت، زمانی که می‌خواهید در مورد انجام کار‌هایی که برای مراقبت از خودتان خوب است تصمیم گیری کنید، مهم است که به "علت مراقبت از خود" توجه کنید. او گفت: اگر بتوانید این کار را انجام دهید، «راحت می‌توانید تعیین کنید که انجام چه کاری برای مراقبت واقعی از خودتان خوب است» و کدام کار به شما سودی نمی‌رساند.

 

 پس آیا باید این خوراکی لذت بخش را بخورید؟ زمانیکه در مورد مراقبت از خود صحبت می‌کنیم، طبق گفته امی کورتز، مربی بهداشت و سلامت جامع انجمن آمریکائی پزشکان، انجام عمل خوب برای خودتان، به معنی سالم و خوب نگه داشتن خودتان است، نه با غذا‌هایی که باعث می‌شود احساس گناه برایتان ایجاد شود و به یاد داشته باشید که بهترین رژیم، رژیمی است که بتوانید همیشه از آن استفاده کنید- گاهی اوقات می‌توانید کمی انعطاف پذیر شده و اجازه تجربه دیگر به خود دهید.
 
عدم مراقبت از خود: مصرف مکرر میان وعده از غذا‌هایی که باعث می‌شود احساس بدتری در شما ایجاد شود

 

 به گفته دکتر کریس، «زمانیکه مصرف مکرر یک خوراکی، به سلامتی تان آسیبی نمی‌رساند، خوردن بیش از حد قند یا افراط مکرر در مصرف غذا، فقط باعث فراهم کردن یک آرامش موقتی می‌شود و این کار می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد مشلات بیشتر مانند چاقی بیش از حد، بیماری و اعتیاد را مهیا کند.»

 

 پس زمانی که نصف سینی کلوچه می‌خورید، ممکن است در آن لحظه حس بهتری داشته باشید، اما با این کار مراقبتی از خود نکرده اید، زیرا در حقیقت بعدا از انجام این کار، حس بدتری خواهید داشت. پس هر زمان که می‌خواهید انتخاب کنید که در چه نوع فعالیت آرامش دهنده درگیر شوید، به این نکته توجه کنید که انجام این کار به شما کمک خواهد کرد یا سلامت شما را در انتها به خطر خواهد انداخت.
 
مراقبت از خود: زمان بندی برای انجام ورزش

 

 زمانیکه از دکتر کریس در مورد برخی از فعالیت‌های مطلوب مراقبت از خود سوال کردم، او «ورزش و حرکت» را در اولویت و درجه اول قرار داد. او گفت: «هر چه بدن خود را بیشتر حرکت دهیم، به طبیعت برویم و نفس بکشیم، و در همین حال پیاده روی کنیم، یا عرق کنید، برای سلامتی تان حیاتی خواهد بود».

 

 سعی نکنید فقط جایی برای ورزش منظم در برنامه تان قرار دهید، بلکه بدن تان را سالم نگه دارید، در بسیاری از موارد مشخص شده است که انجام این کار به اندازه مصرف دارو در مدیریت خلق و خو، اضطراب و افسردگی موثر بوده است. دکتر کیت هیز به انجمن روان شناسی آمریکا گفت، «فعالیت‌ها و ورزش‌های هوازی، دوچرخه سواری یا شنا را انتخاب کنید که این ورزش‌ها باعث آزادسازی ماده عصبی شیمیایی مسول حس خوب می‌شود.» همچنین می‌توانید از ورزش برای پرت کردن حواستان و آرامش و استراحت دادن به ذهن تان استفاده کنید- به عنوان راهی برای پرت کردن توجه و حواستان از دیگران، روش‌های توجه و تمرکز کمتر روی برخی از مسایل، مانند تماشای تلویزیون یا خوردن میان وعده در حالی که به هیچ چیز فکر نمی‌کنید را امتحان کنید.

 

 مثال خوب از ورزشی که به مراقبت از خودتان کمک می‌کند چیست؟ بارتون توصیه کرد «رفتن به باشگاه بعد از یک صبح سخت با کودک کوچکتان یا یک روز کاری پر از اعصاب خورد کنی، به طوری که بتوانید از استرس خلاص شده، ذهن تان را پاک کنید، انرژی تان را زیاد کنید، از بدن و ذهنتان مراقبت کنید تا به داشتن حس خوب، شاد و سالم به خودتان کمک کنید».
 
عدم مراقبت از خود: فشار وارد کردن به خود و سختی دادن به خود با بکارگیری محدودیت‌های گذشته به بهانه رسیدن به ظاهر بهتر

 

 آیا در رسانه‌های اخیر در مورد، دوره هزاره جدید ویکتورین و پیوریتن چیزی خوانده اید؟ تصور بر این است که نسل بزرگسال جوان فعلی، "رفتار‌های با فضیلت و پرهیزکارانه" شبیه به فرهنگ سخت گیرانه ویکتورین و پیوریتن را از طریق انتخاب سبک زندگی سخت، خیالبافی می‌کنند، مانند دو مارتن، جنبش غذای خام، روزه آبمیوه و .... پس در حالیکه ورزش مکرر و حتی روزانه، بخش بسیار مهمی برای مراقبت از خودتان می‌باشد، اما ورزش بیش از حد هم ممکن است اثر وارونه داشته باشد.

 

 بارتون در مصاحبه با ما گفت، «مراقبت از خود، جهش از یک رژیم سخت به رژیم دیگر یا تلاش بیش از حد برای ایجاد بدن تراشیده نیست». او توضیح داد «ورزش به عنوان روشی برای مراقبت از خود، زمانی موثر واقع می‌شود که باعث ایجاد حس خوب، سالم و اعتماد به نفس شود، زمانی که فقط به نیت سوزاندن چهار دونات خوراکی که خوردید به باشگاه ورزشی می‌روید، تاثیری ندارد زیرا می‌خواهید تا برای تعطیلات آخر هفته بدنتان را آماده پوشاندن بیکینی تان کنید.»
 
مراقبت از خود: زمانی را صرف قرار با دوستتان کنید.

 

 انسان ها، موجودات اجتماعی هستند در حالیکه میل به درونگرائی و تنها ماندن، خوب است و در کل میلی طبیعی و عادی می‌باشد، اما هیچ زنی، نمی‌تواند مانند یک جزیره، تنها باشد. دکتر کریس "ایجاد و حفظ روابط مثبت متقابل پرورش یافته" را به عنوان شکلی مهم و حیاتی از مراقبت از خود فهرست کرد. این موارد کیفی، در حفظ رابطه شما با خانواده تان مهم هستند (انتخابی یا زیستی)، اما جمع کردن این موارد کیفی در روابط دوستی نزدیک، نیز اهمیت دارد.

 

 در یک نقطه خاصی در زندگی، شغل، خانواده، فرزندان، خانه داری و کار‌های دیگر می‌تواند باعث شود حس کنید که زمانی برای سپری کردن با دوستان تان ندارید. اجازه ندهید که در این دام افتاده و دوستانتان را کنار نگذارید! دکتر کریس توصیه می‌کند «اختصاص زمان برای روابط با دیگران به رشد افرادی کمک می‌کند که به رشد و شادی خود متعهد اند. این توصیه می‌تواند انگیزه شود که این روابط را دنبال کنید.»

 

 عدم مراقبت از خود: معاشرت و بیرون رفتن زیاد به قیمت از دست دادن چیز‌های دیگری که برایتان مهم است

 

 گذاشتن وقت برای دوستان و سرگرمی، قطعا مهم است، اما اگر دائما بیرون می‌روید به قیمت اینکه برخی از مسولیت ها، امور تهیه بودجه یا امور عادی مرتبط با مراقبت از خود را از دست دهید، پس احتمالا باید از خود این سوال را بپرسید که آیا چیزی وجود دارد که آن را نادیده گرفته باشید یا در مورد آن، (غیر عمدی یا عمدی) سهل انگاری کرده اید.

 

 اگر متوجه شدید که بودجه، تحصیل، تمیزی خانه و ... از مواردی هستند که به طور منفی تحت تاثیر حضور دائم شما در اجتماع قرار می‌گیرند، پس نشان دهنده چیزی است که دکتر کریس از آن به عنوان "افراط یا آزادی بیش از حد ناهنجار" یاد می‌کند و این افراط، هیچ سنخیتی با مراقبت از خود ندارد.

 

 پس راه حل چیست؟ دکتر کریس گفت، «آگاهی و هوشیاری، راه حل خوبی است. این یک حس زودگذر نیست این عقل با تجربه، که به ما کمک کند تا روی زمان حال و روی کار، بدون قضاوت، متمرکز شویم، و زندگی را به شیوه‌های جدید جذب کنیم.» اگر متوجه سهل انگاری خودتان شدید، یا متوجه شدید که از طریق افراط و آزادی بیش از حد با استرس تان برخورد می‌کنید، تمرین تمرکز حواس یا مدیتیشن می‌تواند راه حلی برای رفع این مشکل باشد.

 

مراقبت از خود: تنظیم حدود و مرز‌های سالم با دوستان، خانواده یا همکارانی که به شما نیاز دارند

 

 قطعا در مورد این نکته مهم شنیده اید که آموختن چگونگی "نه" گفتن، مهارت مهمی برای تحت فشار قرار نگرفتن است. بارتون به من گفت، «مراقبت از خود، یعنی تعیین حدود و مرز عاطفی برای حفظ سلامت و تندرستی تان، و همچنین به معنی نه گفتن به افراد در زندگی است، افرادی که سعی می‌کنند تا شما را به دریای میل خود یا روابط غیر عادی بکشانند و نمی‌خواهند که خودشان به خودشان کمک کنند.»

 

 پس اگر دوست یا دشمن تان از شما بخواهد که هر کاری که انجام می‌دهید را رها کنید و به داستان احمقانه نقل شده برای بار دهم در این هفته گوش دهید، یا مادری که شما را ضعیف می‌کند و دستور می‌دهد که با نگاهی عمیق‌تر به رفتار افراد بزرگتر نگاه کنید، شما ممکن است مجبور باشید بی رحمانه رفتار کنید، و مرز و حریمی سالم برای خود ایجاد کنید.
 
عدم مراقبت از خود: عقب نشینی از روابط مثبت و منزوی کردن خودتان

 

 در حالیکه تعیین حدود و حریم سالم برای حفظ تندرستی و سلامت عقل شما حیاتی است، اما احتمال دور شدن خیلی زیاد از دیگران هم وجود دارد، و ممکن است منزوی شدن از رابطه با افراد مهم هم صورت گیرد. دکتر کریس به من گفت، «خزندگی چالش‌هایی دارد و نمی‌توانیم سلامت بهینه را در صورت گوشه گیری و منزوی شدن حفظ کنیم. منزوی شدن، خطر جدیدی است زیرا در حال حاضر درخواست‌ها و نقش افزایش یافته فناوری در زندگی افراد، به این مسئله دامن زده است.»

 

 گاهی اوقات، عقب نشینی از استرس جامعه، حسی وسوسه انگیز می‌شود و فقط گاهی اوقات دور شدن از دیگران و تماشای شبکه اینترنتی نت فلیکس و گذراندن وقت، خوب است. اما کلا با این انگیزه وارد شدن اشتباه می‌باشد. همانطور که بارتون گفت، "مراقبت از خود، مواجه شدن با حقیقت و باور داشتن خودتان و توانایی تان برای رسیدگی به مسایلی است که جلوی روی شما قرار می‌گیرد. " و طبق گفته هر دو متخصص که من با آن‌ها صحبت کردم، یکی از بهترین راه ها، سرمایه گذاری برای روابط مثبت تان است. این کار می‌تواند شامل "اختصاص زمان و انرژی بیشتر برای شریک تان باشد ... یا درخواست حمایت از دوستان مورد اعتماد یا درمانگر باشد» بارتون گفته است که «مراقبت از خود، به معنی این نیست که دوست صمیمی هر فردی باشیم».

 

 به نظر می‌رسد با هر منبعی که مشورت کردم، به تعادل به عنوان بخشی از راه نهائی برای تشخیص حقیقی مراقبت از خود تاکید کردند، و گاهی اوقات مراقبت خوب از خود، به معنی این است که به گونه‌ای خود را وفق دهید که مراقبت خوب از دیگران دریافت کنید. به خاطر آورید که باید به دیگران عشق بورزید و از آن‌ها مراقبت کنید، تا عشق و مراقبت از دیگران را دریافت کنید، و با اینکه تنظیم حدود و مرز، کار خوبی است، در کل عقب نشینی از زندگی اجتماعی و مجموعه حمایت کننده تان، ایده خوبی نمی‌باشد.
 
شما هستید که باید کاری انجام دهید

 

 مراقبت از خود، خودخواهی نیست. بخشی از راه هدایت کننده به سوی زندگی شاد و سالم است. اما انجام این کار همیشه راحت نیست. به جای درمان علایم استرس یا فرسودگی، ممکن است نیاز به تلاش واقعی و آگاهانه و برنامه ریزی شده برای تصمیم گیری و انتخاب داشته باشید که در واقع این امر، به سلامتی کلی تان کمک خواهد کرد.

 

 همانطور که دکتر کریس بیان می‌کند، «در حالیکه گناه‌های لذت بخش مانند خوردن شکلات یا رفتن به خرید می‌تواند لذت دهنده باشد و آرامش موقتی، و تاثیر زیاد به همراه داشته باشد، اما فعالیت‌های مراقبت علمی از خود، می‌تواند در واقع به بهره کلی سلامت بیافزاید.» پس با نکات به دست آمده از همه این کارشناسان که در مورد مراقبت از خود به شما گوشزد نمودند، برای پرورش خودتان، امروز چه تصمیمی گرفته اید؟

جنس پنیرها

مختصری درباره جنس پنیرهای مختلف


امروزه پنیر یکی از غذاهای محبوب در بین مردم دنیا است. نه فقط خانوارها از آن استفاده می‌کنند بلکه آشپزهای زیادی هم در پخت و پز غذاهای رستورانی استفاده می‌کنند. اما انواع مختلف پنیر برای بسیاری از مردم ناشناخته هستند. در اینجا می‌خواهیم شما را با نام و جنس پنیرهای روی کره زمین آشنا کنیم.

انواع پنیرهای تازه:

  • فتا: یک پنیر یونانی تهیه شده از از شیر بز یا گوسفند، و نمک خورده است.
  • ماسکارپونه: پنیری ایتالیایی، تهیه شده از شیر گاو و به خاطر مزهٔ شیرین، معمولا مورد استفاده برای دسرها است.
  • موزارلا: یک پنیر ایتالیایی، معمولا تهیه شده از شیر بوفالو است و مزه شیرینی هم دارد.
  • ریکوتا: یک پنیر ایتالیایی، تقریبا مشابه پنیر کوتاژ، و معمولا مورد استفاده در سُس پاستا است.

انواع پنیرهای نرم:

  • بری: پنیر فرانسوی از نوع رولایه‌ای که از شیر گاو تهیه شده است.
  • کممبر: پنیر فرانسوی از نوع رولایه‌ای است که از شیر گاو تهیه شده و شبیه پنیر بری است البته با مزه‌ای نسبتا ملایم‌تر.
  • بورسین: پنیری فرانسوی تهیه شده از خامهٔ شیر گاو است که معمولا با ادویه و گیاه معطر چاشنی‌دار می‌شود.

انواع پنیرهای نیمه-نرم:

  • فونتینا: پنیری ایتالیایی تهیه شده از شیر گاو است.
  • گرگونزولا: پنیر ایتالیایی معروفی است که از شیر گاو تهیه می‌شود و بسیار خامه‌ای‌تر از استیلتون و راکفورت است.
  • هاوارتی: پنیری دانمارکی و تهیه شده از شیر گاو است که اغلب با شِوید طعم‌دار می‌شود.
  • گودا: پنیری هلندی با بافت قرمز و زرد است که از شیر گاو تهیه شده و دارای بافت خامه‌ای است.
  • راکفورت: پنیری فرانسوی دارای رگه‌های آبی است که از شیر گوسفند تهیه شده است.
  • استیلتون: پنیری بریتانیایی با رگه‌های آبی است که از شیر گاو تهیه شده است.

انواع پنیرهای نیمه-سخت:

  • چدار: معروف‌ترین پنیر دنیا است که در امریکا و بریتانیا از شیر گاو تهیه می‌شود. رنگ طبیعی آن سفید است اما معمولا به آن رنگ نارنجی اضافه می‌شود. بهترین مزه آن زمانی است که از شیر خام و کهنه تهیه شده باشد.
  • امنتالر: پنیری سوییسی است که از شیر گاو تهیه شده است.
  • گروویر: پنیری از شیر گاو است که مزه‌ای شبیه امنتالر دارد اما کهنه‌تر است و طعمی قوی‌تر دارد. 
  • پرووُلون: یک پنیر خوشمزه ایتالیایی است که از شیر گاو تهیه شده است. دو ماههٔ آن مزه‌ای ملایم دارد و شش ماهه‌اش مزه‌ای قوی‌تر.

انواع پنیرهای سخت:

  • آسیاگو: این پنیر ایتالیاییِ خوش‌طعم از شیر گاو تهیه می‌شود و حداقل ۲ سال باید سن داشته باشد.
  • پارمجیانو-رجیانو (پارمسان): این پنیر ایتالیایی از شیر گاو تهیه می‌شود و مختص منطقه‌ای نزدیک پارما است. پارمسان یکی از قدیمی‌تری و مرجع‌ترین پنیرهای دنیا است.
  • پرکورینو-رومانو: این پنیر ایتالیایی هم از شیر گوسفند تهیه می‌شود و مربوط به جنوب ایتالیا است.

پدربزرگ و مادر بزرگ ها

اختلافات پدربزرگ و مادر بزرگ ها

اختلافات پدربزرگ و مادر بزرگ ها
با ورود زوجین به سنین میانسالی کم کم شرایط جسمانی و روحی شان متفاوت می‌شود.گاهی این تفاوت یعنی بالارفتن اختلافات!

مادربزرگ داد می‌زند: باز حوله خیس حمام را روی تخت انداخته‌ای و پدرم پاسخ می‌دهد: خانم والله به خدا یادم رفت، الان بر می‌دارم.
مادر: مرد! تو دوباره جوراب هاتو انداختی لای لباس چرک‌ها؟
پدر: چه اشکالی داره مگه‌؟
مادر: خدا یه مرگی به من بده از دست تو تا راحت شم.
پدر: باز شروع کردی. اصلا خونه خودمه دوست دارم هر جور دلم می‌خواد رفتار کنم. تو هم می‌تونی بری خونه بچه هات و منو به حال خودم بذاری‌!
براستی چرا برای بسیاری از زوج‌ها بعد از میانسالی سخت‌‌ است 24 ساعت روز را با هم بگذرانند؟

سن گذر آرزوها
با ورود زوجین به سنین میانسالی کم کم شرایط جسمانی و روحی متفاوت می‌شود. آغاز میانسالی در مردان با کاهش هورمون تستسترون همراه می‌شود، همان‌گونه که در زنان نیز در این دوره کاهش هورمون استروژن وجود دارد و تغییرات جسمی و روحی فراوانی به وجود می‌آورد، کاهش این هورمون در مردان نیز سطح انرژی بدن، قدرت عضلانی و جنسی را در آنان کاهش می‌دهد. این تغییرات باعث تغییر در خلقیات و روحیات افراد می‌شود که همزمان با ورود فرد به دوران بازنشستگی است. افراد احساس می‌کنند که دیگر نشاط گذشته را ندارند و در حالی پا به این دوران گذاشته‌اند که بسیاری از آرزوهایی را که در سر می‌پروراندند، بر آورده نشده است.

بدیهی است همه همسران خواه ناخواه با هم مشکلاتی دارند که موجب تنش‌هایی بین آنها خواهد شد، اما با بروز این شرایط آنهایی که راه مدارا و تسامح را در پیش نگیرند، خیلی زودتر از اوایل ازدواج به نقطه جوش می‌رسند. نقطه جوش در روابط زناشویی همان نقطه‌ای است که فرد با رسیدن به آن، تحمل خود را از دست می‌دهد. در عین این‌که به همسرش بسیار علاقه‌مند و به او وابسته و معتاد است،متقابلا از او خسته و منزجر نیز هست، یعنی نوعی دوگانگی در احساسات فرد نسبت به همسرش پدید می‌آید که موجب جرو بحث‌های فراوانی می‌شود.

همچنین هنگامی که مردان و زنان به سن میانسالی و دوران بازنشستگی می‌رسند تهدید هویتی برای آنها به وجود می‌آید، این امر به آن معناست که آنها که تا دیروز سوال «من کیستم» را با شغل خود پاسخ می‌دادند در این زمان جوابی برای آن ندارند. ممکن است که خیلی از افراد خود را بازنشسته معرفی کنند، اما بسیاری از افرادی که شغل آزاد دارند یا همسرانی که همه عمر خود را صرف خانه داری و بچه‌داری کرده‌اند پاسخی برای این پرسش و اصولا امنیت روحی و روانی خود ندارند که همه این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهد و زمینه را برای بروز اختلافات آماده می‌کند.

وقتی تنها می‌شویم
شاید شما هم این داستان را شنیده باشید؛ پیرمردی همیشه از خروپف‌های همسرش شکایت می‌کرد، اما همسرش زیر بار نمی‌رفت و گله‌های همسرش را به حساب بهانه‌گیری وی می‌گذاشت. تا این‌که یک روز پیرمرد برای این‌که ثابت کند زنش در خواب خروپف می‌کند ضبط صوتی را آماده کرده و صدای خرناس‌های گوشخراش همسرش را ضبط می‌کند. پیرمرد صبح که از خواب بیدار می‌شود و شادمان از این‌که سند معتبری برای ثابت کردن خروپف‌های شبانه او دارد به سراغ همسر پیرش می‌رود و صدایش می‌کند، غافل از این‌که زن بیچاره به خواب ابدی فرو رفته است! از آن شب به بعد خروپف‌های ضبط شده پیرزن، لالایی آرامبخش شب‌های تنهایی او می‌شود.

حکایت بیشتر زن و شوهرهایی که در سنین میانسالی با یکدیگر بگو مگو می‌کنند، همین ماجراست. آنها زمانی که یکی از طرفین به دیار باقی می‌شتابد افسوس می‌خورند و تنها در آن زمان است که متوجه می‌شوند ارزش یکی برای دیگری چقدر است؟

 

آغاز میانسالی در مردان

دوره میانسالی با زایندگی و باروری شخصیت همراه است
 
بازنشستگی  یا با زن نشستگی
روان‌شناسی هر تغییری عارضه روانی استرس مثبت یا منفی را به همراه دارد. در دوره میانسالی که با زایندگی و باروری شخصیت همراه است انسان‌ها حس خوبی دارند، اما این حس گاهی همزمان با حکم بازنشستگی رئیس اداره است. گرچه ممکن است تغییر، رویداد خوشایندی تلقی شود، اما حکم یک عامل استرس را دارد که در شخصیت افراد تاثیرگذار است.وارد شدن استرس به شخص موجب تغییر در روابط انسانی، محیطی و درون فردی ‌شده و برخی اوقات این دوره به عنوان دوره رکود و بی‌حاصلی، مفید نبودن و سربار بودن خانواده و جامعه تلقی می‌شود.

اگر هر فردی چنین نگرشی به دوران میانسالی و ورود به آستانه پیری داشته باشد آستانه تحملش بخصوص در روابط بین فردی و خانوادگی که انتظار احساس امنیت از طرف مقابل را دارد از بین می‌رود. نباید فراموش کنیم که حساس بودن و نداشتن احساس امنیت از طرف همسر در موقعیت‌های ناکامی می‌تواند حس خشم را به پرخاشگری و دعواهای خانوادگی تبدیل کند.

در عین حال عوامل دیگری مثل کاهش حقوق در دوره بازنشستگی، از دست دادن روابط کاری با دوستان، تغییر محیط زندگی، یکنواختی، کاهش قوای ذهنی و جسمی‌در کنار یکدیگر می‌تواند درک کامل‌تری از تغییرات روانی ـ اجتماعی این دوره را تجسم کند. از سوی دیگر یکی‌ از عواملی که موجب بروز چنین بگو مگوهایی در زندگی زوج‌های میانسال می‌شود نوع روابط آنها قبل از این دوره است. در این میان زن و شوهر ممکن است به دلیل مشغله‌کاری همسر و پرداختن به امور فرزندان فرصت این را که روابط مخدوش و مسائل حل نشده خود را در دوران جوانی حل کنند، نداشته باشند و در حقیقت این مشکلات همچون زخمی کهنه در دوران میانسالی سر باز کند.

شواهرانی که خانگی نمی‌شوند
علاوه بر این مسائل بسیاری از همسران انتظار دارند شوهرانشان در دوره بازنشستگی در کارهای خانه به آنها کمک کنند. هرچند شوهران سعی می‌کنند این انتظارات را برآورده کنند، اما شوهران سنتی تلاش می‌کنند این انتظارات را با انجام کارهای مردانه‌تری مثل تعمیر خانه و وسایل زندگی پاسخ دهند و این ممکن است باعث‌ اختلاف شود‌ یا به دلیل این‌که شوهر به طور تمام وقت در خانه حضور پیدا می‌کند برخی رفتارها و عادت‌های او مورد اعتراض همسر قرار می‌گیرد. 

از طرف دیگر، حضور بیشتر شوهر در خانه، می‌تواند تهدیدی برای قدرت و قلمرو زن خانه‌دار تلقی شود و این احساس که در امور خانه‌داری دخالت می‌شود. حفظ احساس تسلط و کنترل امور خانه برای یک زن خانه‌دار مهم است و نباید آن را از نظر دور داشت.

توصیه هایی  برای‌کاهش مشاجرات
برای رفع این مشکل به این دو نکته توجه کنید؛اول این‌که تا می‌توانید از مشاجرات و بگو مگوها کم کنید. به هیچ عنوان یک مشاجره را دست‌کم نگیرید. مشاجرات وقتی روی هم انبار شوند و انرژی‌هایشان را درهم ضرب کنند،خستگی و کلافگی لازم برای رسیدن به آن احساس دوگانه و نقطه جوش را فراهم می‌آورند. ضمن آن‌که صفات بد و خلقیات ناپسند خودتان را از دسترس همسرتان دور نگه می‌دارید از تلاقی با نقاط ضعف و خلقیات ناپسند او نیز خودتان را حفظ کنید. توجه زیاد به عیوب یکدیگر و صحبت در باره آن، شما را نسبت به هم حساس و عصبی می‌کند.

از عیوب همسرتان چشم‌پوشی واقعی داشته باشید، یعنی در فکر و قلبتان هم آنها را وارد نکنید. شاید زندگی شما از مسیری پیش برود که عیوب همسرتان در این مسیر چندان مضر نباشد. همین که آسیب رفتارش به زندگی مشترکتان نرسد کافی است.یادم افتاد چند روز پیش در یکی از بوستان‌های شهر پشت سرم پیر مرد و پیر زنی میانسال نشسته بودند و به سرسره بازی بچه‌ها نگاه می‌کردند... لحظه‌ای در سکوت طوری که متوجه نشوند، نگاهشان کردم... چه آرام در گوش هم نجوا می‌کردند و با لبخند می‌گفتند: «چه عالی که بچه‌هایمان سر و سامان گرفتند و ما هنوز کنار هم هستیم.»

با خود می‌اندیشم چقدردر روزهای پیری به عشق ورزیدن همسرمان و تر و خشک کردن یکدیگر نیازمندیم. عشق در سالمندی نیازی است مثل غذا خوردن، مثل نوشیدن جرعه‌ای آب، مثل نفس کشیدن... آن را از همدیگر دریغ نکنیم.

حسرت های زندگی

با حسرت های زندگیمان چه کنیم؟

با حسرت های زندگیمان چه کنیم؟
زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید ثانیه‌ای از آن را به حسرت بگذرانید با این‌حال حسرت و پشیمانی دومین احساس منفی رایجی است که اغلب هر روز آن را احساس می‌کنید. انسان همان زمانی که مفهوم «ای کاش» را می‌‌شناسد احساس پشیمانی را تجربه می‌کند.

اغلب ما به جای استفاده از آنچه در اختیار داریم در آنچه گذشته و از دست رفته غوطه می‌خوریم. ‏روان‌شناسان بر این باورند که آنقدرها هم بد نیست اگر هر از چند گاهی به این فکر کنید که چه می‌شد اگر کارها جور دیگری پیش می‌رفت. اما چیزی که مهم است پی‌آمد این افکار است.

 

زندگی در جریان است و چه مطابق میل ما باشد و چه خلاف خواسته ما می‌گذرد. در بررسی آنچه گذشته است شما انتخاب می‌کنید. انتخاب شما هرچه باشد در آن مسیر قدم می‌گذارید.‏

 

اگر بپذیرید اشتباه را می‌توان جبران کرد البته اگر قابل جبران باشد. ما فراموش می‌کنیم که اگرچه اشتباهی رخ داده است اما ما فرصت جبران آن را در اختیار داریم. درک این مساله اولین قدم برای رشد و پیشرفت است.

 

احساس پشیمانی در مورد یک موضوع نشان‌دهنده اهمیت آن است اما افسوس خوردن بی‌فایده است. از خودتان بپرسید چه کار متفاوت یا بهتری می‌توانستید انجام بدهید و حالا چگونه می‌توانید آن را جبران کنید. ذهنتان را برای اتفاقات مشابه در آینده آماده کنید تا مانع از اشتباهات بعدی شوید.‏

 

پشیمانی می‌تواند شما را برای عملکرد درست در موقعیت‌های مشابه آماده کند. البته به شرط اینکه شما توان و اختیار کافی برای پیشگیری از اشتباهات را داشته باشید. اگر شما قادر به مدیریت موقعیت‌های مشابه در آینده نباشید بدون شک حسرت‌های بیشتری در انتظارتان خواهد بود.‏

 

می‌توانست بدتر باشد‏

 

وقتی افسوس می‌خورید معمولا به این فکر می‌کنید که‌ای کاش همه چیز جور دیگری پیش می‌رفت. اما در واقع آنچه شما می‌خواهید این است که کارها بهتر انجام می‌شد. اکنون به این مساله طور دیگری نگاه کنید: چه می‌شد اگر کارها بدتر از این پیش می‌رفت؟

 

در المپیک تابستانی ۱۹۹۲ بارسلونا یک روان‌شناس در مراسم اهدای مدال‌ها متوجه شد که برنده مدال برنز لبخند می‌زند و چهره برنده مدال نقره مغموم است. چطور ممکن است جایگاه سوم از جایگاه سوم بهتر باشد؟ او نتیجه گرفت که مغز ما در مواجهه با شکست‌ها با توجه به رویکردی که ما نسبت به مسائل داریم عمل می‌کند.

 

از خودتان بپرسید محتمل‌ترین جایگزین برای هر کدام از این ورزشکاران چه بود؟ برنده مدال نقره جایگاه اول را از دست داد؛ یعنی او تمام توجه‌ها، سخنرانی‌ها و تحسین‌های بی نظیر را از دست داده است. جایگاه دوم، اولین جایگاه بازنده‌هاست: «چه می‌شد اگر من یک درصد بیشتر تلاش می‌کردم؟» جایگاه دوم فقط به موقعیت بالاتر نگاه می‌کند. اما برنده مدال برنز به جایگاه پایین‌تر از خودش توجه دارد. او آنقدرها هم به برنده شدن نزدیک نبود و اگر کمی کمتر تلاش می‌کرد در جایگاه چهارم قرار می‌گرفت: بدون مدال، بدون توجه و بدون اینکه کسی از او یادی کند. نفر سوم فقط از موقعیت خود لذت می‌برد و کمتر به مدال طلا اهمیت می‌دهد.‏

پژوهش‌ها در مورد دانش آموزان نیز نتایج مشابه دارد. کسانی که نمره ۱۸ می‌آورند از کسانی که نمره ۱۹ می‌گیرند راضی‌ترند. در حالی که هر دو نمره خوبی گرفته‌اند.
کسانی که نمره ۱۹ گرفته‌اند به خود می‌گویند:« اگر کمتر می‌خوابیدم، بیشتر تمرکز می‌کردم، کمتر بازی می‌کردم و… الان ۲۰ گرفته بودم.» در حالی که دانش آموزی که نمره ۱۸ گرفته است به نمره ۲۰ فکر نمی‌کند و از اینکه نمره‌اش پایین‌تر نشده راضی‌ است.‏


همه چیز دست شما نیست

 

علم جامعه شناسی می‌گوید ما باید در مورد رفتار دیگر در متن آن قضاوت کنیم. کسی که عملکرد غیرقابل قبولی دارد را باید با توجه به فشارها و شرایطی که در آن قرار داشته داوری کرد. در نظر نگرفتن زمینه‌ها خطایی است که ما دائما در مورد خودمان مرتکب می‌شویم.

وقتی به شکست‌های خود فکر می‌کنیم این عوامل را فقط به بدشانسی می‌کاهیم. اما گاهی عملکرد بد ما ناشی از خطا یا بدشانسی نیست در اینصورت سرزنش کردن کاری غیرضروری است.‏
‏ زمانی که اتفاق بدی می‌افتد و خود را مقصر می‌دانید به این توجه کنید که عوامل دیگری نیز در این اشتباه دخیل هستند. شاید به این فکر کنید که چرا آفریده شده‌اید یا چرا در این جایگاه هستید.
همه گاهی تا این اندازه مستاصل و درمانده می‌شوند اما اگر با دیگران حرف بزنید شاید به این نتیجه برسید که همه چیز دست شما نبوده و دیگران هم ممکن است در همان موقعیت اشتباه مشابهی را انجام بدهند. اگر به این نتیجه برسید که همیشه مقصر هر اتفاق بدی شما نیستید کمتر حسرت می‌خورید.‏

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند هرچقدر به سن انسان افزوده می‌شود تمایل به مقصر انگاشتن خود کمرنگ‌تر می‌شود و افراد به عوامل زمینه‌ای بیشتر اهمیت می‌دهند. شاید این به دلیل آن است که بالاخره هر انسانی درخواهد یافت که دیگر وقت کافی برای جبران گذشته وجود ندارد.‏

خوب است اثرات منفی احساس پشیمانی را با راهکارهای مثبت جبران کنید. یادتان باشد زندگی در حسرت و پشیمانی فرصت لذت بردن را از شما می‌گیرد. اگر می‌خواهید خودتان را به عنوان یک انسان با حق اشتباه در برخی از موارد بپذیرید و در عین حال شاد باشید به این موارد توجه کنید:‏

 

ـ از احساس پشیمانی و حسرت به عنوان ابزاری استفاده کنید که در آینده عملکرد بهتری داشته باشید.‏
ـ وقتی افسوس می‌خورید سعی کنید به جای فکر کردن به موقعیت از دست رفته به موارد بدتری که می‌توانست بیفتد فکر کنید.‏
ـ در مورد خطایی که باعث ایجاد افسوس شده است صادقانه بیندیشید و خودتان را برای چیزی که مقصرش نیستید سرزنش نکنید.‏
گاهی اشتباهات گذشته راهی برای رشد هستند اما گاهی هم اثر مثبتی ندارند. پختگی یعنی بتوانید تفاوت این دو را درک کنید. یادتان باشد حسرت و پشیمانی برای اشتباهی که گذشته نتیجه آن را تغییر نخواهد داد. از فرصت‌های پیش رو استفاده کنید تا آنچه از دست رفته را جبران کنید مبادا که روزی حسرت امروز را بخورید.‏

 

احساس پشیمانی زمانی مذموم است که عادت همیشگی‌تان باشد. اما اگر بخواهید تجربیات و اتفاقات گذشته را بررسی کنید و از آن استفاده کنید این احساس حسرت و افسوس می‌تواند مفید باشد.

چای سبز

با خواص چای سبز آشنا شوید

چای سبز نوشیدنی معروفی است که در سراسر جهان طرفدار دارد. در سالهای اخیر، چای سبز به عنوان یک نوشیدنی سالم و مفید به شهرت فراوانی رسیده است. چای سبز از برگ‌های گیاه کاملیا سینسیس تهیه شده و انواع گوناگونی دارد. چای سبز را می‌توانید به صورت گرم، سرد و یا حتی پودری شکل مصرف کنید. دلیل اصلی شهرت چای سبز، محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است.
 اما چقدر باید چای سبز بنوشید تا از فواید آن بهره مند شوید؟ آیا ممکن است زیاد نوشیدن چای سبز، خطرناک باشد؟
 
در این مطلب به پژوهش‌ها و مطالعاتی می‌پردازیم که در این مورد انجام شده‌اند.
 
با خواص چای سبز آشنا شوید 

خواص چای سبز

چای سبز سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. آنتی اکسیدان‌های بالقوه‌ی چای سبز، کاتچین‌ها هستند که می‌توانند دفاعی در برابر سرطان باشند. مطالعات متعددی نشان داده آنهایی که چای سبز می‌نوشند، به میزان قابل توجهی، کمتر در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند. سرطان‌هایی که چای سبز می‌توانند از شما در برابر آنها محافظت کند شامل سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود که دو نوع از نسبتا رایج‌ترین سرطان‌ها در زنان و مردان هستند. ضمنا، مطالعات دیگری هم نشان داده که چای سبز می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری قلبی را نیز کاهش دهد. نوشیدن چای سبز حتی می‌تواند به کاهش وزن‌تان هم کمک کند. کافئین و کاتچین موجود در چای سبز، متابلویسم را افزایش داده و چربی سوزی را بالا می‌برد.

مصرف چای سبز می‌تواند به شما کمک کند روزانه 75 تا 100 کالری بیشتر بسوزانید. شاید مقدار کمی به نظر برسد، اما در واقع همین مقدار در بلند مدت، منجر به کاهش وزن چشمگیری خواهد شد.

سایر فواید چای سبز شامل تقویت سیستم ایمنی، افزایش عملکرد مغز، بهبود سلامت دندان‌ها و کاهش احتمال آرتروز، آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

مصرف چه مقدار چای سبز، خوب است؟
مطالعاتی که در مورد فواید چای سبز انجام شده، شواهد ضد و نقیضی در مورد اینکه دقیقا چه مقدار چای سبز باید بنوشید، ارائه داده است. برخی مطالعات نشان داد آنهایی که روزی فقط یک فنجان چای سبز می‌نوشیدند از فواید آن بهره مند شده بودند، در حالیکه سایر مطالعات حاکی از این بود که افراد باید روزانه 5 فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند تا خواص آن نصیب‌شان شود.

چای سبز می‌تواند ریسک بسیاری از بیماری‌ها را کم کند، اما مقدار بهینه‌ی آن می‌تواند بستگی به نوع بیماری داشته باشد.

. سرطان دهان: در مطالعه‌ی شهودی بزرگی، زنانی که روزانه ۳ تا 4 فنجان چای سبز نوشیده بودند، به کمترین میزان در معرض ابتلا به سرطان دهان بودند.

. سرطان پروستات: مطالعات نشان داده که مردانی که روزانه 5 فنجان یا بیشتر چای سبز نوشیده بودند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در روز چای سبز مصرف کرده بودند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار داشتند.

. سرطان معده: مطالعه‌ی شهودی بزرگ دیگری نیز نشان داد زنانی که 5 فنجان یا بیشتر در روز چای سبز نوشیده بودند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان معده بودند.

. سرطان سینه: دو مطالعه‌ی شهودی نشان دادند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که روزانه بیشتر از سه فنجان چای سبز نوشیده بودند، کمتر بوده است.

. سرطان لوزالمعده: یک مطالعه‌ی شهودی دریافت نوشیدن 5 فنجان یا بیشتر چای سبز در روز، منجر به کاهش ریسک ابتلا به سرطان لوزالمعده شده بود.

. دیابت: در مطالعه‌ی شهودی بازنگرانه‌‌ای معلوم شد آنهایی که روزانه 6 فنجان یا بیشتر چای سبز نوشیده بودند، 33 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار داشتند.

. بیماری قلبی: آنالیز ِ 9 مطالعه نشان داد افرادی که روزانه 1 تا 3 فنجان چای سبز نوشیده بودند، کمتر در معرض حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی قرار داشتند.

بر اساس مطالعات بالا، نوشیدن 3 تا 5 فنجان چای سبز در روز، ایده آل است. اما باید به یاد داشته باشید که برخی از مطالعات، ارتباطی بین نوشیدن چای سبز و ریسک بیماری‌ها پیدا نکردند، بنابراین ممکن است اثرات آن در افراد، متفاوت باشد.

یک نکته‌ی مهم دیگری که بیشتر مطالعات آن را آشکار کردند این است که آنهایی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند، به طور کلی وضعیت سلامت‌شان بهتر از آنهایی است که اصلا چای سبز نمی‌نوشند.

عوارض جانبی احتمالی چای سبز
کافئین و کاتچین موجود در چای سبز، شهرت فراوانی در فوایدشان برای سلامتی دارند، اما می‌توانند در برخی از افراد، مخصوصا در مقادیر زیاد، عوارض جانبی ایجاد کنند.

تاثیرات کافئین
مصرف کافئین زیاد می‌تواند اضطراب را بالا ببرد، خواب را مختل کند و موجب ناراحتی معده و سر درد در بعضی از افراد بشود. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری حتی می‌تواند ریسک عیوب هنگام تولد و سقط جنین را بالا ببرد.

بر اساس تحقیقات اخیر، هیچکس، از جمله زنان باردار، نباید بیشتر از 300 میلی گرم در روز کافئین مصرف کند. مقدار کافئین موجود در یک فنجان چای سبز، بسته به مقدار چای استفاده شده و طول مدت دم کشیدن برگ‌های آن، متفاوت است. مطالعه‌ای دریافت مقدار مقدار کافئین موجود در یک گرم چای سبز، بین 11 تا 20 میلی گرم می‌تواند باشد. یک وعده چای سبز معمولا چیزی حدود 1 قاشق غذاخوری (2 گرم) برگ چای در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب است. با فرض اینکه هر فنجان چای، تقریبا 240 میلی لیتر باشد، پس یک فنجان متوسط چای سبز حاوی 22 تا 40 میلی گرم کافئین است.

کاتچین می‌تواند جذب آهن را کاهش بدهد
کاتچین چای سبز ممکن است توانایی شما برای جذب آهن غذاهایی که می‌خورید را کم کند. در واقع، مصرف کاتچین در مقادیر زیاد می‌تواند منجر به کمبود آهن شود. هر چند مصرف مداوم چای سبز برای بیشتر افراد سالم، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما افرادی که در معرض کمبود آهن هستند باید این چای را بین وعده‌های اصلی نوشیده و بعد از غذا، دست کم یک ساعت صبر کنند و سپس چای بنوشند. کودکان و نوجوانان و زنان باردار یا آنهایی که در دوره‌ی قاعدگی هستند و یا افرادی که خونریزی داخلی دارند یا تحت درمان دیالیز هستند، همگی در معرض فقر آهن هستند. کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند با برخی از داروها نیز تداخل پیدا کرده و اثرگزاری‌شان را کم کند.

مثلا پژوهش‌ها نشان داده که چای سبز می‌تواند تاثیر برخی از داروهای قلبی و فشار خون را محدود کند. نوشیدن چای سبز می‌تواند از تاثیر یک سری از داروها که برای درمان اضطراب و افسردگی به کار می‌رود کم کند. اثرات سمی کاتچین هم زمانی بروز می‌کند که کسی از مکمل‌های چای سبز استفاده می‌کند، چون این مکمل‌ها دارای کاتچین بسیار بیشتر نسبت به خود ِ چای سبز هستند.

غذای پرخاصیت پاییزی

آش زرشک؛ غذای پرخاصیت پاییزی

ظاهرا استادان خوالگیری، کارشناسانی زبده در طب ایرانی و مهندسانی دقیق و هنرمندانی معجزه گر بوده اند که آثار جذاب و زیبا و البته کام نوازشان قرن هاست تکرار شده اند. به یک دوری مرصع پول یا زرشک پلو یا آلبالوپلو بنگرید، همنشینی رنگ ها در کنار هم به تابلویی آبستره اثر هم هنرمندی مدرن می ماند. رنگ و بو و عطر و طعمش به کنار، زیبایی این دوری ها واقعا بی نظیر و بی بدیل است.

از اجزای بی نظیر و زیبای آشپزی ایرانی زرشک است. این میوه خوش رنگ و خوش مزه و پرخاصیت در سرزمین پهناور ایران به وفور کشت می شود و البته قائنات خراسان، بزرگ ترین تولیدکننده زرشک در جهان است. من به کاربردن زرشک را در مکاتب دیگر آشپزی ندیده ام، اما این روزها در منوی بسیاری از رستوران های ملل دیگر زرشک پلو با مرغ دیده می شود، چرا که خوراکی است محبوب برای غیرایرانیان. حتی یک بار در یک پرواز خارجی با کمال تعجب دیدم زرشک پلو بین سه، چهار خوراک انتخابی قرار دارد.
 
آش زرشک؛ غذای پرخاصیت پاییزی 

زرشک در طب ایرانی صاف کننده خون و متعادل کننده طبع است. آب زرشک که از زرشک آبی هسته دار به دست می آید، در درمان فشار خون و تنظیم قند و چربی و اوره و شست و شوی کلیه و کبد به کار می رود. آنچه امروز به عنوان آب زرشک طبیعی در دکان ها و آبمیوه گیری ها عرضه می شود، قطعا حاوی افزودنی ها و شکر و ترکیباتی است که خوردنش شفا نمی دهد و دردی هم می افزاید.

برای تهیه آب زرشک طبیعی خانگی کافی است مقدار مثلا 250 گرم زرشک آبی از عطاری تهیه فرمایید، یک شبانه روز آن را خیس کنید و بعد آب و زرشک ها را یک جا در مخلوط‌کن بریزید و صاف کنید. مایع به دست آمده نوشیدنی گوارای بی مانندی است.

آوازه خواص زرشک به آن سوی مرزها هم رسیده است، چنان که پزشک دوست انگلیسی ام که به غلظت خون مبتلاست، برایش زرشک تجویز کرده و دوست محترم هم زرشک سوغاتی را مانند آجیل مشت مشت خشک به دهان می ریزد و البته که از نتیجه اش هم راضی است.
 
این فصل زرشک تازه در بازار به دست می آید. این فرصت را البته فرونگذارید. به کاربردن زرشک تازه در زرشک پلو ارزشی ندارد، چون رنگش را پس می دهد و طعم بهتری هم از زرشک خشک ندارد، اما از زرشک تازه می توان آش و سالاد و پس غذای بی مانندی ساخت. برای فراهم کردن سالاد، زرشک تازه با نخود یا عدس پخته سرد و اندکی نعنای تازه خرد شده و برش های خیلی ظریف پیاز قرمز و همراه روغن زیتون بودار اصل رودباری را سر هم کنید و ببینید چه ترکیب زیبای خوشمزه ای می شود که می توان آن را به جای یک وعده غذا خورد. این سالاد با استفاده از کنسرو نخود پخته در پنج دقیقه آماده می شود و به کار جماعت کم وقت می آید.

سنت ایرانیان بر این مدار بوده است که هر خوراکی را باید در فصلش خورد تا از خواص آن بهره کافی گرفت. خوردن آش زرشک در پاییز- فصل زرشک تازه- سبب صافی خون و شست و شوی داخل بدن خواهدشد. برای پختن آش زرشک، گندم پوست نگرفته و لوبیای قرمز و نخود را بپزید. خوب که پختند، سبزی آش و یک یا دو لیوان آب زرشک به آن اضافه کنید. نیم ساعت آخر زرشک تازه پاک کرده شسته شده را به هر میزان که دلتان می خواهد به آن بیفزایید و قدری را هم برای تزیین روی آش کنار بگذارید. برای این آش، نعناداغ مفصلی تدارک کنید که جبران سردی زرشک را بکند، استفاده از پیازداغ فراوان هم البته توصیه می شود.

اما برای دسر ترش و شور متفاوتی که می شود از زرشک تازه ساخت، مقداری زرشک تازه دُم گرفته پاکیزه را در یخبند بگذارید تا منجمد شود. بعد زرشک های یخ زده را در کاسه های بستنی بریزید، رویشان اندکی نمک و فراوان گلپر بپاشید، برگی نعنا هم اگر روی آن بگذارید و از آن عکس بگیرید، هزار لایک می خورد.

استاد فرامرز پایور در تنظیم پیش درآمد افشاری و تصنیف ساخته درویش خان به راستی غوغا کرده اند. استاد شجریان هم در نهایت زیبایی غزل حافظ را به همراهی کمانچه رحمت الله بدیعی و تصنیف «باد خزان» را با ارکستر فرهنگی و هنر خوانده اند. «باد خزان وزان شد، چهره گل نهان شد...»

افت قند خون

چطور متوجه افت قند خون شویم؟ / ۷ علامت تعجب آور افت قند خون

چطور متوجه افت قند خون شویم؟ / ۷ علامت تعجب آور افت قند خون
افت قند خون ناگهانی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به اندازه کافی انرژی برای انجام فعالیت های مختلف را ندارد.
این عارضه اغلب بیماران مبتلا به دیابت را درگیر می کند و عمدتا زمانی رخ می دهد که فرد مبتلا به دیابت بیش از حد انسولین تزریق کند، یک وعده غذایی را از دست بدهد و یا ورزش های خیلی سخت انجام دهد.

در موارد نادر این امکان وجود دارد فردی که مبتلا به دیابت نیست، دچار افت ناگهانی قند خون شود. با این حال غیر منتظره ترین علائم مرتبط با افت ناگهانی قند خون از این قرارند:

از دست دادن تمرکز: مغز به طور ویژه نسبت به افت سطوح گلوکز حساس است و ممکن است در این شرایط در حفظ تمرکز روی یک موضوع یا درک صحبت های فردی دیگر که موضوعی را برای شما توضیح می دهد، دچار مشکل شوید. این ناتوانی در تمرکز ممکن است از خستگی بیش از اندازه ناشی شود، اما بیشتر مواقع می توان با دریافت قند آن را اصلاح کرد. مصرف خوراکی هایی که از محتوای متعادل پروتئین ها و چربی ها سود می برند به جای مصرف کلوچه یا شکلات توصیه می شود.

پرش های عضلانی: پرش عضلانی می تواند یکی از نشانه های افت قند خون خفیف باشد - زمانی شکل می گیرد که قند خون به زیر ۴۰ میلی گرم در هر دسی لیتر برسد. پرش های عضلانی کاملا غیر ارادی هستند و از این رو امکان متوقف کردن آنها وجود ندارد. جدا از قند خون پایین، پرش های عضلانی می توانند نشانه ای از مصرف بیش از اندازه کافئین باشند و بر همین اساس شاید به کاهش مصرف قهوه و تمرکز بر مصرف کربوهیدارت های پیچیده نیاز باشد.

از دست دادن هوشیاری: افرادی که هوشیاری خود را از دست می دهند، متوجه این نشانه نمی شوند، از این رو نشانه های هشدار دهنده دیگر به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید، نباید نادیده گرفته شوند. هیپوگلیسمی دیابتی می تواند به تشنج نیز منجر شود که نه تنها برای خود بیمار بلکه برای کل افراد درگیر می تواند وضعیتی وحشتناک باشد. در موارد نادر، هیپوگلسمی دیابتی می تواند مرگبار نیز باشد. مصرف قرص گلوکز به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای بیماران دیابتی می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

تحریک پذیری: نوسانات خلقی و همچنین گریه های هیستریک یا خشم های غیر قابل کنترل در برخی از افراد نشانه افت قند خون است. معمولا این حالات احساسی با مصرف منابع سالم غذایی مانند موز و یا دیگر منابع سالم قند برطرف می شود.

عرق کردن: اگر شما حتی در درجه حرارت متوسط دچار تعریق می شوید، این نشان دهنده افت قند خون است. تعریق دائمی یکی از نشانه های افت خون است یعنی قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در هر دسی لیتر. این نوع تعریق که بیشتر در پشت گردن و یا خط مو اتفاق می افتد، شب هنگام نیز رخ می دهد که به آن هیپوگلیسمی شبانه می گویند.

حرکت و لرزش: عدم تعادل قند خون می تواند سیستم عصبی مرکزی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بدن شما سعی می کند هنگام افت قند خون، با آزاد کردن کاتکول آمینها (هورمون هایی مانند دوپامین و آدرنالین)، این وضعیت را که به معنای تحریک تولید گلوکز است و می تواند به لرزش دست ها منجر شود. به طور معمول، دوپامین بیشتر در بدن چیز خوبی است زیرا به عنوان یک ارتقا دهنده خلق و خو و مسکن عمل می کند. اما اگر فعالیت ورزشی یا تجربه ای لذت بخش مانند خوردن شکلات نداشته اید باید مراقب این لرزش ها و تکان ها باشید.

سرگیجه: سرگیجه هنگام افت قند خون، به ویژه اگر مبتلا به دیابت باشید، عجیب نیست. بیماران مبتلا به دیابت ممکن است سرگیجه ناگهانی را تجربه کنند که می تواند با افزایش ناگهانی دمای بدن همراه باشد و می تواند شرایطی هشدار دهنده باشد. در زمان وقوع چنین حالتی، فرد باید به دیگران اطلاع دهد که به بیماری دیابت مبتلا است تا کمک دریافت کرده و در بهترین حالت یک خوراکی به شما داده شود تا سطوح گلوکز خون افزایش یابد. در شرایطی که قند خون پایین می تواند موجب احساس سرگیجه شود، دلایل دیگری نیز می توانند در این زمینه موثر باشند که دمای بیش از اندازه بالا، کم آبی بدن، یا واکنش به دارو از آن جمله هستند.

بیشتر زندگی کن

بیشتر زندگی کن: چگونه طول عمر و پیری با نشاطی داشته باشیم؟

بیشتر زندگی کن: چگونه طول عمر و پیری با نشاطی داشته باشیم؟
بازنشسته شدن تمام شدن زندگی نیست. بلکه شروع زندگی جدیدی است با طول عمر و پیری با نشاط.

هیچ وقت از خودتان پرسیده اید کجا هستم؟ اگر نپرسیده اید امروز از خودتان بپرسید. این را هم به آن اضافه کنید. دلم می خواهد عمر طولانی داشته باشم؟ پیر که بشم دلم می خواهد چه شکلی باشم؟

پیش از این از روش های داشتن طول عمر را برای تان نوشته ایم. ولی امروز می خواهیم دری تازه باز کنیم. نشانه هایی که ذهنی، خصوصی، فردی، بلندمدت و روانکاوانه است.

۲۰۰ متر بدوید

 دویدن مادر ورزش ها است. بعد از ۵۰ سالگی بدن با بیماری های متعددی از جمله بیماری های قلبی مواجه می شود. هرچه جوان تر دویدن را شروع کنید دیرتر پیر می شوید. ولی می توانید امروز خودتان را ارزیابی کنید. اگر یک مرد ۵۰ ساله هستید ۱۶۴ متر را در ۸ دقیقه و اگر زن هستید در ۹ دقیقه بدوید.


فقط روزی ۲۰۰ متر بدوید. اگر پیاده روی می روید ۲۰۰ متر آن را بدوید.

دارو ها را چه کنید
به دلیل پیشرفت های زیاد در داروسازی و کمک گرفتن از طب گیاهی، عوارض بیشتر داروهای شیمیایی که می خورید خیلی کم است. بیشتر پزشکان چون مطمئن نیستند که بیمارشان رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب دارد برایش دارو تجویز می کنند. بنابراین اگر به هر دلیلی داروی خاصی مصرف می کنید ادامه دهید. ولی از همین لحظه به فکر این باشید که کم کم با تغییر سبک زندگی و انتخاب یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب سن تان، به تدریج داروها را کنار بگذارید.

این بار که برای ویزیت نزد پزشک تان می روید به او بگویید می خواهید با کمک او و تغییر در زندگی تان کاری کنید که کمتر دارو بخورید.

ضعیف تر می شوید
با طبیعت نمی توان جنگید. وقتی ۳۰ ساله هستید توانایی ۲۰ سالگی را ندارید و وقتی ۴۰ ساله هستید یاد توانایی های ۳۰ سالگی می کنید. پس با بالارفتن سن بدن ضعیف می شود. برای جلوگیری از این ضعف باید تلاش بیشتری کنید تا روند پیری و ضعیف شدن را عقب بیندازید. پروتئین به اندازه کافی و سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید. نگذارید چاق شوید. اگرچاق هستید وزن خودتان را کاهش دهید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید. گاهی بسته های سنگین خرید را خودتان به خانه بیاورید.

با تمرین های بدنی مناسب سن تان و رژیم غذایی مناسب مانع از تحلیل رفتن بیشتر ماهیچه ها و ضعیف شدن بدن تان شوید.

بازنشستگی
تا جوان هستیم از سرکار رفتن و مسوولیت های آن می نالیم. وقتی بعد از ۳۰سال به اجبار یا با میل خودمان بازنشسته می شویم، احساس می کنیم به پایان خط رسیده ایم، مفید نیستیم، کاری نداریم انجام بدهیم. افسردگی، بیماری های قلبی، مرگ زودرس، زوال عقل پس از بازنشستگی سریع تر به سراغ شخص می آید.

سال ها در انتظار این روزها بودیم ولی حالا احساس می کنیم صبح که از خواب بیدار می شویم هدفی نداریم. در جوامعی مثل ایران که موج جمعیت جوان ناگهان زیاد شد بیشتر افراد بعد از ۴۵ سالگی کنار گذاشته  و پیر محسوب می شوند. اهمیت ندهید.

حالا به هر علتی بازنشسته شده اید برای خودتان برنامه بگذارید. اگر مشکل اقتصادی ندارید حداقل به برنامه هایی که همیشه دل تان می خواسته برسید. سفر بروید. ورزش کنید. نواختن ساز موسیقی یاد بگیرید. مطالعه کنید.

اگر مشکل اقتصادی دارید یک کار جدید شروع کنید. نزد کسی بروید و برایش کار کنید. خیلی از بازنشسته های عالی رتبه را می شناسم که راننده آژانس شده اند. حرکتی که خیلی قابل احترام است.

مهم این است که در مبل جلوی تلویزیون لم ندهید و چرت نزنید.

روابط اجتماعی تان را بیشتر کنید
حتی اگر مهاجرت کرده اید و جایی رفته اید که جدید است، اگر روابط قبلی تان را به هر دلیلی – برای یک شروع تازه – کنار گذاشته اید برای خودتان دوستان جدیدی پیدا کنید. برای شان از طریق شبکه های اجتماعی پیام بفرستید. گاهی به آن ها تلفن کنید. گاهی با تورها به سفرهای کوتاه یکی دو روزه بروید. اگر وضعیت جسمی تان طوری است که نمی توانید بیرون از خانه بروید از طریق شبکه های اجتماعی دوستی های تان را گسترش دهید.

مهم این است که تنها نباشید و منزوی نشوید.

امنیت اقتصادی
البته هر چه فرد بعد از بازنشستگی وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشد خیالش راحت تر است. ولی خیلی ها را می شناسم که ثروتمند بوده اند و زود مرده اند و افرادی که ثروتمند نبوده اند ولی عمر طولانی داشته اند. پس ثروتمند بودن و در رفاه بودن ملاک عمر طولانی نیست.

خوب اگر از جوانی و میان سالی برای دوران بازنشستگی پس انداز کنید چه بهتر. اگر به هر دلیل پس انداز ندارید دنیا به پایان نرسیده است. خیلی کارها می توانید انجام دهید که نیاز به هزینه زیادی ندارد یا هزینه کمی دارد. عضو یک کتابخانه شوید تا مجانی مطالعه کنید. سفرهای یک روزه ارزان قیمت بروید نه خسته می شوید نه هزینه گزافی دارد. به پارک بروید. شطرنج بازی کنید. بافتنی ببافید.

مهم این است از پس مخارج تان بر می آیید و وابسته به کسی نیستید.

صدای درون
وقتی با خودتان تنها هستید یا فقط  به موضوعی فکر می کنید به خودتان چه می گویید؟ اگر تلفن همراه تان را یادتان رفته کجا گذاشته اید می گویید وای انگار دارم پیر می شوم. یا وقتی ایده یک کار جدید به ذهن تان خطور می کند، می گویید به سن من قد نمی دهد. یا فکر می کنید من حالا آن قدر تجربه دارم که می توانم یک کار جدید را شروع کنم.

اصلا همین گم کردن ها را به یک بازی فکری تبدیل کنید. هر بار تلفن همراه را حتی برای شارژ شدن جای جدیدی بگذارید. هر شب موقع خواب جای عینک تان را عوض کنید و شب به خاطر بسپارید. صبح که از خواب بیدار می شوید پیدا کردن آن یک بازی است و ذهن فعال می ماند.

مهم این است که صدای درون تان حرف های خوشایند بگوید.

همیشه می توان از جهت دیگری به زندگی نگاه کرد. حتی در میانسالی و پیری. هیچ وقت دیر نیست. از همین الان شروع کنید و از پیر شدن لذت ببرید.

اعتماد به نفس

6 تکنیک مفید برای بالاتر بردن اعتماد به نفس شما
به‌ خاطر داشته باشید وقتی موفقیت‌های کوچکی را پشت سر هم طی کرده باشید، این افزایش اعتماد به نفس برای مدتی طولانی با شما خواهد بود. پس لیست آرزوهای کوچک و دست یافتنی‌تان را جلوی دست بیاورید. برای خودتان موفقیت بسازید و آرزوها را محقق کنید تا حس خوبی از خودتان داشته باشید.
۶ تکنیک ساده برای بالا بردن اعتماد به نفس
به‌ خاطر داشته باشید وقتی موفقیت‌های کوچکی را پشت سر هم طی کرده باشید، این افزایش اعتماد به نفس برای مدتی طولانی با شما خواهد بود. پس لیست آرزوهای کوچک و دست یافتنی‌تان را جلوی دست بیاورید. برای خودتان موفقیت بسازید و آرزوها را محقق کنید تا حس خوبی از خودتان داشته باشید.

به گزارش «بهداشت نیوز» اعتماد به نفس یکی از مهمترین شاه‌کلیدهای مهارت فردی است. چرا که بدون آن، نمی‌توانیم توانایی‌های خود را بروز داده و از آن به بهترین نحو استفاده کنیم. پس بجنبید و این مهارت مهم را در خودتان پرورش دهید.

 
ذره‌بین را روی خودتان بگیرید
ساختمان اعتماد به نفسِ حقیقی بر پایه‌ی واقعیت‌ها بنا شده است. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید، باید ارزیابی دقیق و صادقانه‌ای از خود و توانایی‌هایتان داشته باشید. اگر هنوز نقاط ضعفی در شما وجود دارد، برای بهبود آنها برنامه‌ریزی و راهی پیدا کنید تا اثرات منفی‌شان را به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید بی‌توجهی نسبت به نقاط ضعف و یا نقطه‌ٔ قوت نشان دادن آنها، هیچ کمکی به از بین بردنشان نخواهد کرد. به همین ترتیب، داشتن درک درست از توانایی‌ها می‌تواند انتقادات یا بازخوردهای منفی را کاهش و به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد. ببینید چه توانایی‌هایی در شما بارز است، آنها را لیست کنید. قطعا با اندک دقتی متوجه می‌شوید که این لیست توانایی‌ها لیست کوچکی نیست. اما از آن طرف نقاط مبهم یا تاریک‌تان را هم در لیست جداگانه‌ای وارد کنید. این دو لیست را صادقانه بنویسید و با خودتان تعارف نداشته باشید. بگذارید همه چیز روی دایره بریزد و قضاوت درستی از خودتان پیدا کنید.
 
 

راحت «نه» بگویید
هر چقدر نه گفتن برایتان دشوارتر باشد، احتمال اینکه به اضطراب، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی دچار شوید، بیشتر می‌شود و همه‌ٔ این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس در شما خواهند شد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می‌دانند که «نه» گفتن، به نفع آنهاست. این افراد چنان عزت نفسی دارند که مخالفت خود را به وضوح بیان می‌کنند و از واکنش آن نمی‌ترسند. وقتی زمان نه گفتن فرا می‌رسد، آنها از جملاتی مانند «فکر نمی‌کنم بتوانم انجام دهم» یا «شک دارم» استفاده نمی‌کنند. این افراد با اعتماد به نفس «نه» می‌گویند زیرا می‌دانند نه گفتن به یک تعهد جدید، احترام به تعهدات فعلی‌شان است و به آنها فرصت می‌دهد تا با خیال راحت، وظایف قبلی‌شان را انجام دهند. امتحان کنید و ببینید چه لذتی دارد این روراستی. البته «نه» گفتن‌تان نباید معنی کلاس گذاشتن، یا نادیده گرفتن توانایی‌هایتان باشد. کاملا منطقی و با داشتن تحلیل از وضعیت‌تان، باید «نه» بگویید.
 
برای خودتان پیروزی بسازید
افرادی که اعتماد به نفس دارند همواره خود را به چالش می‌کشند و در برابر دیگران روحیه‌ای رقابتی دارند؛ هرچند تلاش‌‌هایشان به موفقیت‌های کوچک ختم شود. گفتنی است پیروزی‌های کوچک می‌توانند سبب ایجاد گیرنده‌های آندروژنی جدیدی در مغز شوند که باعث به وجود آمدن روحیه‌ٔ قدردانی و افزایش انگیزه خواهد شد. به‌ خاطر داشته باشید وقتی موفقیت‌های کوچکی را پشت سر هم طی کرده باشید، این افزایش اعتماد به نفس برای مدتی طولانی با شما خواهد بود. پس لیست آرزوهای کوچک و دست یافتنی‌تان را جلوی دست بیاورید. برای خودتان موفقیت بسازید و آرزوها را محقق کنید تا حس خوبی از خودتان داشته باشید.

آدم‌های ضعیف را دور خودتان جمع نکنید
منظور از آٔدم‌های ضعیف، کسانی است که دائم غر می‌زنند و می‌گویند که نمی‌شود، نمی‌توانیم و از این جنس حرف‌ها. این دسته از آدم‌ها شما را هم همراه خودشان می‌کنند. با آدم‌های قوی بیشتر ارتباط بگیرید. آدم‌های جسور و با اعتماد به نفس بالا، راحت می‌توانند شما را هم به جنب و جوش بیندازند. طبیعی است که منظور ما، کله شقی و کارهای خطرناک نیست. بلکه مجموعۀ کارهایی است که عمری به خاطر کمبود اعتماد به نفس انجام نداده‌اید در حالی که لازم بوده انجام دهید و خودتان را در کار و زندگی، بالا بکشید. پس به اطرافیان‌تان دقت کنید. کدام یک برای شما موج مثبت، انرژی و اعتماد به نفس به همراه می‌آورند؟
 

بدو، بپر، بشین
ورزش یک اتفاق مهم برای کسانی است که اعتماد به نفس پایینی دارند. آنها می‌توانند با انجام تمرینات سبک، خودشان را سر حال و سرزنده کنند. افرادی که به مدت ۱۰ هفته و هفته‌ای ۲ بار ورزش می‌کنند، به مراتب از نظر اجتماعی، هوشی و جسمانی توانمندی بیشتری دارند. ورزش کردن علاوه بر اینکه تناسب اندام شما را حفظ می‌کند، اعتماد به نفستان را نیز بالا می‌برد. تمرینات بدنی سبب آزاد سازی اندورفین در بدن نیز می‌شود و روحیه‌ٔ شما را مثبت و پر نشاط خواهد کرد. بنابراین همواره برای تمرینات ورزشی خود برنامه‌ریزی کنید؛ خواهید دید که اعتماد به نفستان بالا خواهد رفت. مخصوصا که به تناسب دلخواه بدنی هم دست پیدا می‌کنید و از خودتان رضایت بیشتری خواهید داشت.
 

خودتان را در ذهن آدم‌ها جستجو نکنید
افراد کمرو بیش از حد راجع به اینکه دیگران درباره‌شان چه فکری خواهند کرد نگران می‌شوند. اما واقعیت این است که مردم اصلا راجع به آنها فکر نمی کنند. اصلا!
تصور کنید قدرت جادویی خواندن افکار دیگران را داشتید؛ فکر می‌کنید توی سر اطرافیان‌تان چه جملاتی می‌شنیدید؟
•    «ای وای! ایستگاه رو رد کردم»
•    «وای! پول یادم رفت»
•    «فردا چی بگم به مجید؟»
•    «امروز یادم باشه زود برگردم به کارهام برسم»
•    «عجب ترافیکی، امروزم دیر می‌رسم سر کار»
 
دقت کنید چقدر در جمله‌ها ضمیر متصل اول شخص می‌بینید؟ «کردم»، «یادم رفت»، «بگم»، «برگردم» و… انسان به صورت طبیعی بیشتر(۹۹% اوقات) درگیر خودش و امور مربوط به خودش است! آنقدر مردم برای خودشان دغدغه دارند که به آنها فکر کنند تا دیگر وقت نداشته باشند راجع به شما فکر کنند. پس خیالتان راحت باشد.
 
شما هم می‌توانید اعتماد به نفس داشته باشید
خلاصه اینکه اعتماد به نفس چیزی عجیبی نیست که مثلا شما نداشته‌ باشید و بقیه داشته‌ باشند. خیر! شما هم می‌توانید آن را داشته باشید. خوبش را هم داشته باشید.

عادت غلط غذایی را کنار بگذارید

قرار نیست تمام مواد غذایی به شما برای طولانی مدت انرژی کافی بدهند. در ضمن، در صورت احساس خستگی دائمی لازم نیست که شما همیشه دنبال بیماری ها بگردید. ممکن است خستگی بیش از حد شما ناشی از یک رژیم غذایی نادرست و ناسالم باشد.

اگر دائم خسته هستید، 6 عادت غلط غذایی را کنار بگذارید احساس خستگی مداوم، نوعی واکنش بدن برای ذخیره انرژی در مواقعی است که انرژی لازم و مورد نیازش را دریافت نمی‌ کند. از طرف دیگر، این حالت باعث می‌ شود که متابولیسم بدن شما ضعیف ‌تر عمل کند و قطعا کسانی که می‌ خواهند وزن ‌شان را کم کنند، از چنین چیزی خوششان نمی ‌آید. در اینجا 6 عادت غلط غذایی که به خستگی دامن می زند و باعث می شود شما انرژی کمتری در طول روز داشته باشید، بیشتر معرفی شده است:

حذف وعده های غذایی: خیلی از افرادی که برنامه های کاهش وزن را دنبال می کنند، تصمیم به قطع کالری از رژیم غذایی می گیرند. محققان کلینیک مایو هشدار می دهند که گرسنه ماندن بیش از 4 ساعت بین وعده های غذایی منجر به افت قند خون و احساس فرسودگی و خستگی می شود. در عوض یک رژیم غذایی سالم همراه با در نظر گرفتن میان وعده ها و خوراکی های سرپایی مفید از جمله میوه ها و سبزیجات فیبردار، از ایده های کاهش وزن موفق با داشتن ذخیره انرژی در بدن است.

تکیه بیش از حد به قهوه: قهوه اگرچه برای داشتن صبحی شاداب تر و دور از کرختی مفید است اما اگر مصرف آن بخصوص در هنگام بعد از ظهر هم ادامه یابد، اثر معکوس روی خستگی خواهد داشت. پس سعی کنید به جای اضافه کردن قهوه به منوی بعد از ظهر، مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی انرژی بیشتر و سالم تر را در نظر بگیرید.

اگر دائم خسته هستید، 6 عادت غلط غذایی را کنار بگذارید

اجتناب کامل از گوشت قرمز: اینکه می گویند مصرف همه چیز باید در حد اعتدال باشد، در مورد گوشت قرمز هم صدق می کند و قبل از این که از مصرف آن به طور کامل پرهیز کنید، باید این نکته را بدانید که گوشت قرمز منبع بسیار مفید از آهن است؛ ماده معدنی که کمبود آن در بدن منجر به کاهش اکسیژن رسانی به خون و ایجاد خستگی و ضعف می شود. مصرف گوشت قرمز را برای دو بار در هفته در رژیم غذایی تان در نظر بگیرید.

اجتناب کامل از مصرف مواد قندی: البته که باید از منابع پنهان و آشکار قند حتی در مواد غذایی بسته بندی شده و منجمد پرهیز کرد اما اجتناب کامل از مواد قندی حتی میوه های حاوی قند طبیعی منجر به کاهش سطح انرژی و تجربه خستگی و ضعف می شود.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها: درست است که کربوهیدرات های ساده و قندهای پردازش شده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند ولی صرف نظر کردن از مصرف تمام کربوهیدرات ها نیز منجر به احساس خستگی و خواب آلودگی می شود. یک رژیم غذایی موفق باید حاوی کربوهیدرات های پیچیده و غنی از فیبر باشد. کربوهیدرات های ساده مانند آرد و شکر سفید، باعث افزایش سریع قند در خون می شوند. این افزایش سریع قند، همان لحظه احساس خوبی را برای مدتی کوتاه به ما می بخشد اما پس از مدت کوتاهی، میزان قند خون مجددا پایین آمده و خستگی بیشتری را احساس می کنیم. اما کربوهیدرات های پیچیده دارای فیبرهای غذایی خاصی هستند که افزایش سریع قند خون را کاهش می دهند و در حفظ انرژی بالای بدن بسیار موثرند. بهتر است از برنج و غلات سبوس دار، کوینولا، بلغورو نان سبوس دار استفاده کنید.

پرهیز از مصرف صبحانه: شما ممکن است این عادت را داشته باشید که هر روز با نوشیدن یک فنجان قهوه خانه را ترک کنید و این کار باعث احساس خواب آلودگی در اواسط روز و اواخر بعد از ظهر خواهد شد. یک ایده خوب، ارزیابی وضعیت تغذیه شما در هنگام صبح است. یک صبحانه مفید باید حاوی مواد پروتئینی و کربوهیدرات های پیچیده برای تعادل قند خون و ثبات انرژی در تمام طول روز باشد. چنین رژیمی بر سیستم گوارشی سنگین نبوده، به آرامی هضم می شود، سطح قند خون را حفظ کرده و در عین حال سیر کننده است.

پیری با نشاط

طول عمر و پیری با نشاط

بازنشسته شدن تمام شدن زندگی نیست. بلکه شروع زندگی جدیدی است با طول عمر و پیری با نشاط. هیچ وقت از خودتان پرسیده اید کجا هستم؟ اگر نپرسیده اید امروز از خودتان بپرسید. این را هم به آن اضافه کنید. دلم می خواهد عمر طولانی داشته باشم؟ پیر که بشم دلم می خواهد چه شکلی باشم؟

پیش از این از روش های داشتن طول عمر در نت نوشت برای تان نوشته ایم. ولی امروز می خواهیم دری تازه باز کنیم. نشانه هایی که ذهنی، خصوصی، فردی، بلندمدت و روانکاوانه است.

۲۰۰ متر بدوید

دویدن مادر ورزش ها است. بعد از ۵۰ سالگی بدن با بیماری های متعددی از جمله بیماری های قلبی مواجه می شود. هرچه جوان تر دویدن را شروع کنید دیرتر پیر می شوید. ولی می توانید امروز خودتان را ارزیابی کنید. اگر یک مرد ۵۰ ساله هستید ۱۶۴ متر را در ۸ دقیقه و اگر زن هستید در ۹ دقیقه بدوید.

فقط روزی ۲۰۰ متر بدوید. اگر پیاده روی می روید ۲۰۰ متر آن را بدوید.

دارو ها را چه کنید

به دلیل پیشرفت های زیاد در داروسازی و کمک گرفتن از طب گیاهی، عوارض بیشتر داروهای شیمیایی که می خورید خیلی کم است. بیشتر پزشکان چون مطمئن نیستند که بیمارشان رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب دارد برایش دارو تجویز می کنند. بنابراین اگر به هر دلیلی داروی خاصی مصرف می کنید ادامه دهید. ولی از همین لحظه به فکر این باشید که کم کم با تغییر سبک زندگی و انتخاب یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب سن تان، به تدریج داروها را کنار بگذارید.

این بار که برای ویزیت نزد پزشک تان می روید به او بگویید می خواهید با کمک او و تغییر در زندگی تان کاری کنید که کمتر دارو بخورید.

ضعیف تر می شوید

با طبیعت نمی توان جنگید. وقتی ۳۰ ساله هستید توانایی ۲۰ سالگی را ندارید و وقتی ۴۰ ساله هستید یاد توانایی های ۳۰ سالگی می کنید. پس با بالارفتن سن بدن ضعیف می شود. برای جلوگیری از این ضعف باید تلاش بیشتری کنید تا روند پیری و ضعیف شدن را عقب بیندازید. پروتئین به اندازه کافی و سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید. نگذارید چاق شوید. اگرچاق هستید وزن خودتان را کاهش دهید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید. گاهی بسته های سنگین خرید را خودتان به خانه بیاورید.

با تمرین های بدنی مناسب سن تان و رژیم غذایی مناسب مانع از تحلیل رفتن بیشتر ماهیچه ها و ضعیف شدن بدن تان شوید.

بازنشستگی

تا جوان هستیم از سرکار رفتن و مسوولیت های آن می نالیم. وقتی بعد از ۳۰سال به اجبار یا با میل خودمان بازنشسته می شویم، احساس می کنیم به پایان خط رسیده ایم، مفید نیستیم، کاری نداریم انجام بدهیم. افسردگی، بیماری های قلبی، مرگ زودرس، زوال عقل پس از بازنشستگی سریع تر به سراغ شخص می آید.

سال ها در انتظار این روزها بودیم ولی حالا احساس می کنیم صبح که از خواب بیدار می شویم هدفی نداریم. در جوامعی مثل ایران که موج جمعیت جوان ناگهان زیاد شد بیشتر افراد بعد از ۴۵ سالگی کنار گذاشته  و پیر محسوب می شوند. اهمیت ندهید.

حالا به هر علتی بازنشسته شده اید برای خودتان برنامه بگذارید. اگر مشکل اقتصادی ندارید حداقل به برنامه هایی که همیشه دل تان می خواسته برسید. سفر بروید. ورزش کنید. نواختن ساز موسیقی یاد بگیرید. مطالعه کنید.

اگر مشکل اقتصادی دارید یک کار جدید شروع کنید. نزد کسی بروید و برایش کار کنید. خیلی از بازنشسته های عالی رتبه را می شناسم که راننده آژانس شده اند. حرکتی که خیلی قابل احترام است.

مهم این است که در مبل جلوی تلویزیون لم ندهید و چرت نزنید.

روابط اجتماعی تان را بیشتر کنید

حتی اگر مهاجرت کرده اید و جایی رفته اید که جدید است، اگر روابط قبلی تان را به هر دلیلی – برای یک شروع تازه – کنار گذاشته اید برای خودتان دوستان جدیدی پیدا کنید. برای شان از طریق شبکه های اجتماعی پیام بفرستید. گاهی به آن ها تلفن کنید. گاهی با تورها به سفرهای کوتاه یکی دو روزه بروید. اگر وضعیت جسمی تان طوری است که نمی توانید بیرون از خانه بروید از طریق شبکه های اجتماعی دوستی های تان را گسترش دهید.

مهم این است که تنها نباشید و منزوی نشوید.

امنیت اقتصادی

البته هر چه فرد بعد از بازنشستگی وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشد خیالش راحت تر است. ولی خیلی ها را می شناسم که ثروتمند بوده اند و زود مرده اند و افرادی که ثروتمند نبوده اند ولی عمر طولانی داشته اند. پس ثروتمند بودن و در رفاه بودن ملاک عمر طولانی نیست.

خوب اگر از جوانی و میان سالی برای دوران بازنشستگی پس انداز کنید چه بهتر. اگر به هر دلیل پس انداز ندارید دنیا به پایان نرسیده است. خیلی کارها می توانید انجام دهید که نیاز به هزینه زیادی ندارد یا هزینه کمی دارد. عضو یک کتابخانه شوید تا مجانی مطالعه کنید. سفرهای یک روزه ارزان قیمت بروید نه خسته می شوید نه هزینه گزافی دارد. به پارک بروید. شطرنج بازی کنید. بافتنی ببافید.

مهم این است از پس مخارج تان بر می آیید و وابسته به کسی نیستید.

صدای درون

وقتی با خودتان تنها هستید یا فقط  به موضوعی فکر می کنید به خودتان چه می گویید؟ اگر تلفن همراه تان را یادتان رفته کجا گذاشته اید می گویید وای انگار دارم پیر می شوم. یا وقتی ایده یک کار جدید به ذهن تان خطور می کند، می گویید به سن من قد نمی دهد. یا فکر می کنید من حالا آن قدر تجربه دارم که می توانم یک کار جدید را شروع کنم.

اصلا همین گم کردن ها را به یک بازی فکری تبدیل کنید. هر بار تلفن همراه را حتی برای شارژ شدن جای جدیدی بگذارید. هر شب موقع خواب جای عینک تان را عوض کنید و شب به خاطر بسپارید. صبح که از خواب بیدار می شوید پیدا کردن آن یک بازی است و ذهن فعال می ماند.

مهم این است که صدای درون تان حرف های خوشایند بگوید.

همیشه می توان از جهت دیگری به زندگی نگاه کرد. حتی در میانسالی و پیری. هیچ وقت دیر نیست. از همین الان شروع کنید و از پیر شدن لذت ببرید.

حفظ سلامت کبد

6 نکته برای حفظ سلامت کبد

6 نکته برای حفظ سلامت کبد
حذف، یا محدود کردن مصرف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی نخستین کاری است که می توانید برای کمک به بهبود عملکرد کبد انجام دهید.
سلامت کبد از اهمیت ویژه ای برای حفظ سلامت بدن انسان برخوردار است. با وزنی در حدود سه پوند (1.36 کیلوگرم)، کبد اندام نسبتا بزرگی محسوب می شود، که عملکرد اصلی آن پالایش خونی است که از دستگاه گوارش سرچشمه می گیرد، پیش از این که وارد دیگر قسمت های بدن شود.

کبد سمومی مانند بیلی‌روبین و آمونیاک را از خون حذف می کند و همچنین مواد مغذی ناشی از گوارش را به اشکالی که برای بدن قابل استفاده باشند، تبدیل می کند. و اینها تنها چند نمونه از عملکردهای کبد هستند، اندامی که عملکرد درست آن برای سلامت کلی و بهزیستی ما ضروری است. بر همین اساس، حفظ سلامت کبد اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه با چند نکته که می توانند کمک حال شما در این زمینه باشند بیشتر آشنا می شویم.

حذف برخی غذاها از رژیم غذایی
حذف، یا محدود کردن مصرف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی نخستین کاری است که می توانید برای کمک به بهبود عملکرد کبد انجام دهید. در همین راستا، از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کنید، زیرا کبد را وادار می کنند هرچه سخت‌تر کار کند. از جمله این مواد غذایی می توان به مارگارین، روغن های تجاری و روغن های تردکننده شیرینی اشاره کرد.

افزون بر این، شما باید به طور قابل توجهی مصرف هر گونه قند پالایش شده، مانند ساکارز و فروکتوز - که اغلب در نوشابه های گازدار و آبمیوه های تجاری یافت می شوند - را کاهش دهید. این خوراکی ها می توانند احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش داده و موجب التهاب کبدی شوند. کربوهیدارت های پالایش شده از دیگر موادی هستند که باید مصرف آنها را کنار بگذارید، و از آن جمله می توان به نان سفید، برنج سفید، و پاستاهای معمولی اشاره کرد.

افزودن برخی مواد غذایی به رژیم غذایی
حذف برخی غذاها از رژیم غذایی به تنهایی برای ارتقا سلامت کبد کافی نیست. شما باید انتخاب های سالم‌تری را در رژیم غذایی خود جای دهید تا در طول زمان عملکرد کبد بهبود یافته و به حفظ و نگهداری آن کمک شود. در همین راستا، میوه ها و سبزیجات تازه را به میزان زیاد مصرف کنید، زیرا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی هستند که کبد برای ارائه عملکرد بهینه خود به آنها نیاز دارد.

همچنین، میوه ها و سبزیجات در کنار غلات، برنج و سریال های کامل، از محتوای بالای فیبر سود می برند، که به بدن در حذف کارآمد سموم از طریق افزایش تکرر و کیفیت اجابت مزاج کمک می کند. تا حد امکان نمونه های ارگانیک را انتخاب کنید، زیرا این مواد غذایی فاقد آفت کش ها و سموم مضری هستند که در محصولات کشاورزی و گوشت هایی که به روش سنتی تهیه می شوند، وجود دارند و کبد برای حذف آنها از بدن باید سخت‌تر کار کند.

کاهش استرس
استرس می تواند برای بدن، از جمله کبد، مضر باشد. در کنار تاثیر بر غدد درون ریز، سیستم تولید مثل، دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، استرس می تواند موجب تغییراتی در محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) شود. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، واکنشی التهابی شکل گرفته، آسیب کبدی را وخیم‌تر ساخته و حتی می تواند به بیماری های کبدی منجر شود.
یک کبد آسیب دیده می تواند بر سلامت عاطفی شما نیز تاثیرگذار باشد، و ممکن است به بیماری های جسمی مانند درد در دنده ها، گرفتگی های عضلانی و تاری دید منجر شود. بر همین اساس، خلاص شدن از شر استرس و عصبانیت و حفظ انرژی مثبت از طریق پرهیز از مناقشات و عوامل استرس‌زا اهمیت دارد.

افزایش فعالیت جسمانی
ورزش فوابد بی شماری را برای سلامت بدن انسان ارائه می کند، که از آن جمله می توان به بهبود عملکرد کبد اشاره کرد. افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش گردش خون می تواند به کبد در پردازش و سم‌زدایی خون کمک کند، و از ورود سموم به مغز، اندام ها، تاندون ها و مفاصل پیشگیری کند.
ورزش این امکان را فراهم می کند تا خون و مواد مغذی به خوبی در اختیار اندام های گوارشی یا تولید مثل قرار بگیرند، که به بهبود چرخه های قاعدگی و تشویق اجابت مزاج منظم‌تر کمک می کند.

استفاده از گیاهان دارویی تقویت کننده کبد
برخی گیاهان دارویی می توانند برای تقویت عملکرد کبد مورد استفاده قرار بگیرند، که از آن جمله می توان به خار مریم، آرتیشو، رزماری، و بولدو اشاره کرد. این قبیل گیاهان دارویی تولید صفرا را افزایش می دهند، فعالیت آنزیمی کبد را بهبود می بخشند، یا جریان خون و فعالیت عصبی کبد را تقویت می کنند. هنگام استفاده از گیاهان دارویی باید با احتیاط عمل کرد، زیرا برخی از آنها می توانند برای کبد مضر باشند.

نوشیدن آب بیشتر
آب برای انجام فرآیند سم‌زدایی توسط کبد ضروری است. میزان ناکافی از آب می تواند این فرآیند را مختل سازد. بر همین اساس، نوشیدن هشت تا 10 لیوان آب تصفیه شده در روز توصیه می شود.

افزودن مقداری آب لیمو تازه به آب ساده نه تنها می تواند عطر و طعم بهتری به آن ببخشد، بلکه با مصرف این نوشیدنی هنگام صبح هرچه بیشتر می توانید به فرآیند سم‌زدایی کمک کنید. این کار انقباضات کیسه صفرا را تحریک می کند، که به جریان صفرا از کبد به سمت دوازدهه در روده کوچک و از آنجا به خارج از بدن کمک می کند. از این طریق سمومی که طی شب گذشته انباشته شده اند به بیرون از بدن تخلیه می شوند.

نیاز شما به مصرف چغندر

دلایل اصلی نیاز شما به مصرف چغندر

چغندرها، نه تنها کالری کمی دارند، بلکه فیبر آنها به شمااحساس سیری طولانی تری می دهد، پس در کل باعث می شوند که کمتر بخورید.
زمانیکه بچه بودم، تنها سبزیجاتی که دوست نداشتم بخورم، چغندر بود. مادرم همیشه چغندر کنسرو شده یا چغندر شیشه ای می خرید و من طعم نامطلوب و لزج آن را دوست نداشتم. فکر نمی کنم که مادرم چغندر تازه خورده باشد یا آنها را با مزه و طعم جذابی تهیه کرده باشد، برای همین اصلا در گذشته چغندر نمی خوردم.
 نمی دانم چه چیزی باعث شد تا چغندر را مجدد امتحان کنم، شاید در طول دوران تحصیل در رشته تغذیه و گرفتن مدرک تخصص تغذیه بود، که من متوجه رنگ زیاد این میوه یا سبزی شدم، و زمانی که متوجه شدم حاوی مواد مغذی فراوانی است خوردن آن را امتحان کردم. قطعا رنگ چغندرها خیلی زیاد است که نشان دهنده وجود ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیتونوتیت های فوق العاده زیاد در‌ آن است.
 
اکنون، بعد از امتحان کردن و خوردن آن به عنوان یک فرد بزرگسال، چغندر تبدیل به یکی از سبزیجات مورد علاقه من شده است! اگر هنوز چغندر نمی خورید، آن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. آنها بسیار خوشمزه هستند و به شیوه های بسیار متنوعی تهیه می شوند و تاثیر و مواد مغذی زیادی دارند.
 
 دلایل اصلی نیاز شما به مصرف چغندر
 
چغندرها در نگاه اول، به دلیل ساقه های بلند، پوست ضخیم، و رنگ قرمز مایل به بنفش شان ممکن است ترسناک جلوه کنند. شما ممکن است در ابتدا حتی ندانید که چگونه آنها را بخورید یا برای خوردن آماده کنید. اولین چیزی که باید بدانید این است که، کل گیاه چغندر به طور کامل قابل خوردن است، پس هیچ قسمت آن را از دست ندهید. در این مقاله، من به فواید سلامتی و تحقیقات مرتبط با خوردن ریشه چغندر تاکید خواهم کرد با اینکه قسمت های سبز آن هم، مانند برگها، فواید مغذی مخصوص به خود را دارد.
 
اولا، چغندرها بسیار کم کالری هستند و هر چغندر متوسط، فقط 35 کالری دارد یا در حدود 60 کالری برای یک فنجان از آن وجود دارد. 1 فنجان چغندر، حدود 13 گرم کربوهیدرات دارد که این میزان کربوهیدرات برای یک سبزی ریشه ای نشاسته دار معمولی است و 4 گرم هم فیبر دارد. همانند سبزیجات دیگر، همانطور که انتظار می رود پروتئین یا چربی کمی دارد. 
 
ویتامین ها، مواد معدنی و مقداری مواد مغذی گیاهی در چغندرها نیز وجود دارد. چغندرها، حاوی ویتامین آ، ث و ب6 هستند. آنها فولات، لوتئین، زاکسنتین، آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، فسفر و منگنز زیادی دارند. همچنین حاوی ماده مغذی فراوانی به نام بتائین هستند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن می شود، بخصوص بیماری هایی که روی کبد و قلب اثر می گذارند. با وجود این همه ماده مغذی، چغندرها تاثیر زیادی دارند.
 
چغندرها به شما کمک می کنند تا حس سیری کامل داشته باشید
 چغندرها، نه تنها کالری کمی دارند، بلکه فیبر آنها به شمااحساس سیری طولانی تری می دهد، پس در کل باعث می شوند که کمتر بخورید. فیبر، قادر به هضم شدن توسط بدن انسان نمی باشد، زیرا بدن ما آنزیم های ضروری برای شکست فیبرها را ندارد. در نتیجه، فیبر باعث افزودن حجم به غذای ما می شود، بدون اینکه هیچ کالری اضافی را به غذایتان اضافه کند. سریع ترین و راحت ترین راه کاهش کالری و کاهش وزن و در عین حال داشتن حس سیری، خوردن غذاهایی است که حاوی فیبر بیشتری هستند.
 
خوردن چغندر، راه خوبی برای وارد کردن فیبر به رژیم غذایی تان می باشد، از آنجائی که 4 گرم فیبر به ازای هر فنجان چغندر وجود دارد. هدف شما برای یک روز باید مصرف بین 25 تا 35 گرم فیبر باشد- و مصرف یک فنجان چغندر به شما کمک خواهد کرد تا تقریبا یک پنجم فیبر مورد نیازتان را تامین کنید.

چغندر باعث آسان تر نمودن ورزش می شود
 از ورزش کردن نفرت دارید؟ ورزش کردن برایتان سخت است و می خواهید ورزش را رها کنید؟ خوردن چغندر، انجام ورزش را کمی برایتان راحت تر می کند. در یک بررسی انجام شده در سال 2013، که در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شد، 10 مرد، مقادیر مختلف از ریشه غلیظ شده چغندر یا داروی مشابه آن را قبل از ورزش مصرف کردند. سپس این سوژه های مورد مطالعه ملزم به انجام ورزش در حد متوسط یا بسیار شدید در ظرف دو و نیم ساعت بعد از مصرف ریشه چغندر بودند.
 
مردانی که بیشترین مقدار ریشه چغندر را مصرف کرده بودند، بهبود پاسخ فیزیولوژیکی به ورزش را نشان دادند، بدین معنی که حس راحت تری برای انجام ورزش داشتند و بدن شان در مقایسه با افرادی که کمتر چغندر مصرف کرده بودند بهتر پاسخگو بود. چغندر باعث افزایش میزان اکسید نیتریک در بدن می شود و از این طریق به بدن کمک می کند تا اکسیژن بیشتری را به طور موثر مصرف کند. به دلیل افزایش مصرف اکسیژن، سوژه هایی که چغندر بیشتری مصرف کرده بودند، قادر بودند 14% طولانی تر از گروه های دیگر ورزش کنند.
 
طبق نتایج این تحقیق، چغندر ممکن است یک میان وعده عالی قبل از انجام ورزش و تمرین باشد. چغندر، حاوی کمی قند است که باعث سوخت رسانی به بدن تان در زمان انجام ورزش و تمرین بدنی می شود و احتمالا انجام ورزش را راحت تر می کند. اگر یک چغندر کامل را قبل از انجام ورزش و کار سخت بخورید، اثر آن عجیب است و گزینه های بسیاری برای مصرف چغندر به صورت آب چغندر یا چغندر خشک و منجمد وجود دارد که راحت تر قابل حمل است. می توانید مصرف چغندر را با مصرف برخی از پروتئین ها مانند پنیر رژیمی یا ماست یونانی ترکیب کنید تا انژری پایداری به شما برای انجام ورزش و کار شدید دهد.

مصرف چغندر برای دوى ماراتن شگفت انگیز است
 در مورد انجام ورزش و تمرین 5 کیلومتری مانند ماراتن یا نوع دیگری از مسابقات استقامتی فکر کرده اید؟ چغندر، بهترین دوست شما در زمان تمرین و ورزش است.
دونده فوق ماراتن و مربی شخصی به نام ترسا ماگولا، از پودر چغندر یا آب چغندر، در طول دوره آموزش اش استفاده می کرد. او به من گفت: «زمانیکه از مکملی مانند پودر چغندر و یا آب چغندر استفاده می کردم، متوجه شدم که در زمان انجام تمرین طولانی، کارایی بیشتری دارم. به عبارت دیگر، می توانم سریع تر و طولانی تر، بدون نیاز به تلاش بیشتر بدوم. قند آن نیز بلافاصله انرژی من را زیاد می کرد و من کم خونی شدیدی داشتم و عاشق آهن فوق العاده زیاد موجود در چغندر هستم.»
 
اگر در حال تمرین برای یک مسابقه هستید، راه سریع برای بهره بردن از چغندر، استفاده از پودر ریشه چغندر است. می توانیم صبح قبل از دویدن، این پودر را به یک ترکیب پروتئینی یا چربی اضافه کنید. ترسا دوست دارد تا این پودر را به پنکک قبل از مسابقه اش اضافه کند تا مواد مغذی چغندر را فوق العاده افزایش دهد.

چغندر باعث کاهش زمان ریکاوری عضله می شود
 
چغندر نه تنها برای ورزش شدید، عالی است بلکه باعث ریکاوری سریع تر می شود. در یک بررسی انجام شده در سال 2016 که در مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی منتشر شد، به 30 مرد فعال به لحاظ انجام حرکات بدنی، دوزهاى مختلف آب چغندر یا شبه داروی آن را برای 24 و 48 ساعت بعد از انجام کامل 100 پرش درجا داده شد. معیارهای مختلف برای تعیین میزان التهاب و ریکاوری عضله در مدت 72 ساعت در نظر گرفته شد.
 
افرادی که آب چغندر را دریافت کرده بودند، التهاب کمتر، ریکاوری سریع تر عضله و درد کمتر نسبت به افرادی داشتند که داروی آن را دریافت کرده بودند. اگر می خواهید بعد از انجام یک تمرین ورزشی سخت، ریکاوری و بازیابی به حالت عادی داشته باشید، چغندر را به صورت پودر یا آب میوه به غذا یا نوشیدنی خود قبل از انجام ورزش یا تمرین اضافه کنید. این کار ممکن است به التهاب کمتر و کاهش درد کلی عضله کمک کند در نتیجه می توانید زودتر به محل ورزش برگردید.

کاهش فشار خون
 یکی از مقالات منتشر شده در سال 2012 در مجله تغذیه، نشان داد که افزایش اکسید نیتریک که بعد از مصرف چغندر در بدن رخ می دهد می تواند به کاهش فشار خون در افراد سالم کمک کند. در این پژوهش خاص، به 30 مرد و زن، 500 گرم آب ریشه چغندر یا داروی شبه آن داده شد. فشار خون، هر یک ساعت به مدت 24 ساعت بعد از مصرف این آبمیوه اندازه گیری شد. میزان فشار خون سیستولی، شش ساعت بعد از مصرف آب چغندر، در مقایسه با شبه داروی آن، کمتر بود. نیترات موجود در چغندر باعث افزایش اکسید نیتریک در بدن می شود که این امر به شل کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند. برای افراد دارای فشار خون بالا، افزودن یک لیوان آب چغندر ممکن است برای کمک به حفظ سطح سلامتی این افراد کمک کند.

باعث بهبود عملکرد مغز می شود
 مشخص شده که چغندر، برای حفظ کارایی و عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل مفید است. اعتقاد براین است که عدم جریان خون به مغز ممکن است عامل افت کارایی شناختی با افزایش سن باشد. مشخص شده است که اکسید نیتریک به بهبود جریان خون کمک کند و ممکن است برای حفظ سلامت مغز مفید باشد.
 
بررسی انجام شده در سال 2012 و منتشر شده در مجله اکسید نیتریک نشان داد، زمانی که به افراد مسن تر، رژیم حاوی نیترات بالاتری داده می شود، تفاوت قابل توجه در مقدار اکسیژن جذب شده به مغزشان به خصوص در لوب فرونتال یا پیشانی مغز آنها مشاهده می شود. لوب پیشانی، مسئول عملکرد های سطح بالای مغز، یعنی وظایف پیچیده می باشد. غذاهای سرشار از نیترات مانند چغندر، می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

تهیه آنها فوق العاده راحت است
 چغندر به راحتی به روش های مختلف، تهیه و آماده مصرف می شود. می توانید آنها را به طور خام در سالاد خرد کنید، مانند هویج که باعث افزایش کمی در مقدار آنتی اکسیدان می شود. ترشی چغندر نیز می تواند برای افزودن طعم و آنتی اکسیدان فوق العاده به سالاد اضافه شود.
من دوست دارم تا چغندر را به صورت پخته شده با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل مصرف کنم. پنیر بزغاله و سس سبک روغن زیتون و نمک و فلفل، برای چغندرهای پخته، یک چاشنی عالی می باشند. می توانید آنها را کمی بخارپز کنید یا در فویل قرار داده و بپزید.
 
همچنین می توانید آب آنها را مصرف کنید. آنها کمی مزه کپک و نامناسبی به هر آبمیوه یا آب سزیجات تازه می دهند. اخیرا، متوجه شده ام که روش های مختلفی برای تهیه چغندر خشک وجود دارد که شبیه چیپس سیب زمینی است که در اندازه مناسب برای میان وعده تهیه می شود. آنها زمانی گزینه عالی هستند که می خواهید بیرون از منزل آن را مصرف کنید.
 
زمانیکه می خواهید چغندر را انتخاب کنید، آنهایی که دارای لک هستند یا از ساقه شان، شیره انها تراوش می کند خودداری کنید. آنها باید یکدست و دارای پوست صافی باشند. فقط خودتان را به مصرف چغندر قرمز محدود نکنید زیرا چغندر، در رنگ های دیگر هم وجود دارد که همه آنها برای سلامتی مفیدند.
 
 دلایل اصلی نیاز شما به مصرف چغندر
 
چغندر، قند زیادی ندارد
 
از اوایل قرن نوزده، چغندرها برای تولید قند بکار رفته اند. به دلیل ارتباط چغندر با قند، بسیاری از افراد بر این باور هستند که خود چغندر هم دارای قند بالایی است و از این رو، از خوردن آن خودداری می کنند. اما این موضوع حقیقت ندارد.
 
بله، چغندر نسبت به برخی از سبزیجات دیگر دارای کربوهیدرات بالاتر است، اما علت این است که آنها یک سبزی ریشه ای هستند. بیشتر سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی یا هویج، دارای کربوهیدرات زیادی هستند زیرا گیاه آنها، مواد مغذی خود را از خاک می گیرد. کربوهیدرات و قند موجود در چغندر، با فیبر و آب موجود در آن متعادل می شود و این فیبر باعث کاهش تاثیر این ترکیبات بر قند خون می شود. با اینکه چغندر می تواند تهیه و پالایش شود و به قند سفید تبدیل شود، اما خوردن آنها باعث افزایش قند خونتان نمی شود.
 
چغندر دارای یک جنبه نامطلوب است
 قصد ندارم که از گفتن حقیقت مهم خوداری کنم. چغندر دارای اثر عجیبی در درصد خاصی از افراد می باشد: باعث تغییر رنگ ادرار و مدفوع به رنگ قرمز روشن می شود- و ممکن است به نظر برسد که شما در حال مرگ هستید.
 
من به شخصه این تجربه را داشته ام و این تجربه بسیار وحشتناک است. آخرین باری که میوه فروشی رفتم، چغندرهای خوشمزه خشک را پیدا کردم. من از دیدن این میان وعده سالم بسیار هیجان زده شدم، و کل بسته را خوردم. چند ساعت بعد، بعد از هضم و دفع آنها، از چیزی که دیدم خیلی ترسیدم. مطمئن بودم که دارم می میرم. با وحشت به همسرم زنگ زدم و او به من گفت که فورا به نزدیکترین بیمارستان بروم، زیرا اگر واقعا آنقدر خونی که در ادرار و مدفوع ام دیده بودم را از دست داده بودم، خیلی زود باید می مردم. پس، چغندرها را به یاد آوردم! خوشبختانه به بخش فوریت های پزشکی نرفتم. اگر به مرکز اورژانس می رفتم، از گفتن این داستان بیشتر شرمنده و خجالت زده می شدم.
 
 نکته اخلاقی این داستان این است که خود را برای این اثر جانبی عجیب آماده کنید. وقتی چغندر می خورید و این اثر را در ادرار یا مدفوع می بینید، قرار نیست بمیرید، فقط رنگ زیاد چغندرهایی است که تازه خورده اید. این موضوع فقط یک یا دو روز طول خواهد کشید و هیچ جای نگرانی نیست.

تاثیر چغندر را احساس کنید
 چغندرها، نیروگاه مغذی شگفت انگیزی هستند و اگر آنها را نخورید، حتما یکبار آنها را امتحان کنید! پختن آنها راحت است و نسبتا ارزان هستند، و این ماده بسیار مغذی را سریع به رژیم غذایی تان اضافه کنید. چه کسی نمی خواهد که حس درد و رنج ناشی از کار سخت را حس کند؟ چغندر حتی می تواند به حفظ سلامت قلب و مغزتان کمک کند. پس، دفعه بعد که به فروشگاه می روید، چند چغندر هم بردارید.

ییلاقی محبوب در جاده چالوس

ییلاقی محبوب در جاده چالوس

بعضی اوقات پیش می آید که پس از مدتی غرق شدن در روزمرگی های زندگی و خستگی های ناشی از کار و تلاش، به یکباره نیاز به دور شدن از خانه و کاشانه احساس می شود؛ گویی چیزی در درونمان بال در می آورد و می خواهد ما را به سویی دیگر ببرد؛ جایی که خبری از دغدغه ها نباشد و بتوان برای مدتی آرامش را تجربه کرد. در همین زمان است که گزینه های مختلفی در ذهنمان شکل می گیرند و مقاصد یکی پس از دیگری پیش رویمان صف می کشند. در این میان، روستاها یکی از گزینه های احتمالی هستند که با زیبایی های بسیار خود، می توانند  لحظاتی سرشار از آرامش را برایمان به ارمغان بیاورند. 

روستای شهرستانک از جمله روستاهای مشهور ایران است که در جاده چالوس قرار دارد و در فصول مختلف میزبان گردشگران بسیار است. این روستا به هنگام بهار و تابستان با شکوفه ها و برگ سبز درختان جلوه گری می کند و در پاییز با پوشیدن لباس هزار رنگ، نگاه ها را به خود خیره می نماید. دلبری های این روستا و طبیعتش به حدی است که ناصر الدین شاه نیز نتوانست از آن بگذرد و در آن کاخی زیبا احداث کرد تا بتواند روزهای خوشی را در آن سپری کند.

برای لمس همه ی زیبایی های این روستا، راهی آن می شویم و گوشه گوشه اش را از نظر می گذرانیم. آنچه در این سفر انتظارمان را می کشد، کوچه باغ هایی خیال انگیز و رویایی هستند که چشیدن طعم یک پیاده روی فراموش نشدنی را برایمان ممکن می کنند. پس معطل نکنید و کوله بارتان را ببیندید و با ما راهی جاده شوید.

چرا سفر به روستای شهرستانک؟


  •  روستای شهرستانک، طبیعت بسیار زیبایی دارد که در هر فصل سال رنگ تازه ای به خود می گیرد.
  • برای رسیدن به این روستا باید از جاده ی چالوس گذشت که یکی از زیباترین جاده های ایران می باشد.
  • کوچه باغ های روستا بهترین مکان برای تجربه ی یک پیاده روی لذت بخش هستند.
  • وجود آلاچیق و سرویس بهداشتی باعث می شود تا در دسترسی به امکانات با مشکل مواجه نشوید.
شهرستانک
 
شهرستانک
 

در مسیر روستای شهرستانک...

فرقی نمی کند که سفر را از کجا آغاز کنید چرا که در هر صورت برای رسیدن به شهرستانک باید راهی جاده چالوس شوید و پیش از رسیدن به مقصدتان از زیبایی های این جاده نیز لذت ببرید.

کمتر کسی است که جاده چالوس را نشناسد و با این مسیر پیچ در پیچ و کوهستانی آشنایی نداشته باشد. از همان ابتدای ورود به این جاده، می توان غرق در زیبایی ها شد و از تماشای مناظر شگفت انگیز لذت برد. لذت شما از سفر به شهرستانک از همین جاده آغاز می شود و بر خاطرات خوش سفرتان می افزاید. 

پیچ ها را یکی یکی پشت سر می گذارید و شگفتی ها را یکی پس از دیگری می بینید تا اینکه تابلوی شهرستانک به چشمتان می خورد. وقت دل کندن از جاده چالوس و راهی شدن به بهشتی دیگر است.

البته این مسیر فرعی نیز، پیش از آنکه شما را به شهرستانک برساند، جلوه هایی بی بدیل را به نمایش می گذارد و تا رسیدن به مقصد، نمایشی فراموش نشدنی به راه می اندازد...

در نهایت، این شهرستانک است که پدیدار می شود...

جاده چالوس
 

آشنایی با روستای شهرستانک | تلفیق تاریخ و طبیعت

شهرستانک، نام روستایی در شمال کوه توچال و در فاصله ۸۸ کیلومتری از تهران است که قدمت آن بر اساس شواهد تاریخی به قرن ششم هجری باز می گردد. وجود منبع آب و چشمه ای پر آب در این محل باعث شده است تا مردم گرد هم آیند و روستایی در این منطقه خوش آب و هوا شکل دهند.

آنچه که در این روستا جلوه گری می کند، ترکیبی چشم نواز از تاریخ و طبیعت است که در هر گوشه ای می توان آن را لمس نمود. از یک سو، طبیعت حیرت انگیز و زیبا احاطه‌تان می کند و تصاویری بدیع را به نمایش می گذارد و از سوی دیگر وجود جلوه های تاریخی همچون کاخ متعلق به ناصر الدین شاه، شما را با خود به سفری در قلب تاریخ می برد. 

ترکیب درختان سر به فلک کشیده، نغمه پرندگان و صدای دلنواز آبِ رودخانه ای که از میان روستا می گذرد، همچون گذرگاهی می ماند که انسان را از رنج دوران به آرامش دعوت می کند و بهشت را پیش رویش قرار می دهد. شهرستانک یک مقصد مناسب برای طبیعت گردی و تجربه تفریحات در طبیعت است؛ چرا که هوایی تمیز، طبیعتی زیبا و آرامشی بی حد و مرز دارد.

کاخ شهرستانک
 
شهرستانک در پاییز
 

جاذبه های دیدنی روستای شهرستانک

شهرستانک، دیدنی های زیادی را در خود جای داده که هر یک جذابیت خاص خود را دارند و لحظاتی متفاوت را برایتان به ارمغان می آورند: 

۱- کاخ شهرستانک یا کاخ ناصری

آب و هوای مطبوع و فرح بخش این روستا، ناصرالدین شاه قاجار را هم وسوسه کرد تا زمانی را در آن ماندگار شود و لحظاتی را به دور از شهر بگذراند. وی در سال ۱۲۹۵ هجری قمری دستور داد تا در حوالی این روستا کاخی برای تفریحاتش بنا کنند و آقا محمد ابراهیم خان، به عنوان معمار آن در نظر گرفته شد. برای این کار انتهای دره شهرستانک که گله گیله نام دارد، انتخاب گردید؛ نقطه ای از روستا که آب و هوا و چشم اندازی فوق العاده دارد. ساخت این کاخ سه سال به طول انجامید و به اقامتگاهی ییلاقی و ویژه برای ناصر الدین شاه و اهل خانه اش تبدیل شد. امروزه کاخ شهرستانک جزو میراث فرهنگی است و نامش از تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۲۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

*بخش های مختلف کاخ شهرستانک

به طور کلی این کاخ دارای دو بخش اندرونی و بیرونی بوده که هر یک کاربرد خاص خود را داشته اند. در فضای بیرونی کاخ ناصری حیاطی مستطیل شکل به چشم می خورد که در ۴ تراز طراحی شده و تراز اول مخصوص ورود شاه به مجموعه بوده است.عمارت بیرونی، ساختمانی دو طبقه با ابعاد ۱۲ در ۲۴ متر است که در تراز سوم قرار دارد و امروزه اثری از طبقه دوم آن دیده نمی شود.

ساختمان دیوان خانه (بارگاه سلطنت)، بنایی دو طبقه بود و در تراز چهارم قرار داشت. فضای داخلی این بنا را با کاغذ دیواری هایی که از  آلمان برای شاه وارد شده بود، پوشانده بودند و گچ بری های بسیار زیبایی در آن خودنمایی می کرد. حتی درهای بزرگ اصطبل نیز ارسی هایی بودند که شیشه های رنگی زیبایی داشتند اما متاسفانه امروزه هیچ اثری از این تزیینات باقی نمانده و کاخ ناصری به پناهگاهی ویرانه برای کوهنوردان و گردشگران تبدیل شده است.

در مرز میان اندرونی و بیرونی، حمام خصوصی شاه قرار داشت که البته امروز تنها ویرانه های آن دیده می شود. بخش اندرونی دو حیاط در دو تراز متفاوت را در بر می گرفت که با اختلاف سطحِ ۳ متر طراحی و ساخته شده بودند و شباهت بسیاری به کاروانسراها داشتند. این حیاط ها عبارت بودند از: حیاط شمالی یا تحتانی با ابعاد ۱۸ در ۲۴ متر که مسکن خدمه بود و حیاط جنوبی با ابعاد ۲۶ در ۴۰ متر که دور تا دور آن حرمسرای شاه قرار داشت.

تا مدت ها ناصرالدین شاه و درباریانش، یک روز از سال را برای برگزاری مراسم آشپزان به کاخ شهرستانک سفر می کردند. وی از راه توچال و جاده شاهی به شهرستانک می آمد تا به محل خوش آب و هوای کاخش برسد. اما خدمه باید از مسیر خطرناک رودخانه راهی کاخ می شدند و خود را برای خدمت رسانی به شاه و مهمانانش می رساندند. خطر این مسیر به حدی بود که در برخی اوقات تعدادی از آنها به دلیل گرفتار شدن در رودخانه، جان خود را از دست می دادند. مرگ تعدادی از خدمه سبب شد تا محل برگزاری مراسم آشپزان به قصر سرخ دره که ناصرالدین شاه دستور ساختش را صادر کرده بود، منتقل گردد.

دسترسی به کاخ شهرستانک

کاخ شهرستانک در جایی دورتر از روستا و در کنار رودخانه قرار دارد. برای رسیدن به این کاخ از روستا خارج شوید و راهتان را به سمت کوچه باغ ها تغییر دهید. به تابلوی هشدای بر می خورید که غیر محلی ها را از ورود با اتومبیل باز می دارد؛ اما می توانید با پای پیاده وارد آن شوید. این راه را در پیش بگیرید تا به انتهای کوچه باغ های خاکی برسید. تابلوهای راهنما در طول مسیر می توانند از گم شدن شما جلوگیری کنند.

۲- کتیبه شهرستانک 

در ضلع شرقی کاخ ناصری، سنگی عظیم با ارتفاع حدودا ۴ متر به چشم می خورد که نوشته ی خوانایی ندارد اما روایتی محلی در مورد آن بر سر زبان هاست. اهالی روستا می گویند که این سنگ در زمان ناصرالدین شاه از صخره مشرف به کاخ ناصری جدا شده و به اینجا آمده اما صدمه ای به بنا وارد نکرده است. وقوع این اتفاق موجب شده تا ناصرالدین شاه دستور دهد که شرح این واقعه را بر روی همان سنگ بنویسند اما امروز نوشته های روی این کتیبه خوانا نیست.

کتیبه شهرستانک
 

۳- درخت اُرس

اُرس نام درختانی با قدمت بسیار است که هویتی افسانه ای دارند و طبیعت بی نظیر شهرستانک را تکمیل می کنند. قدمت یکی از این درختان که محلی ها آن را اُرس یا هورست می نامند به ۲۸۰۰ سال پیش باز می گردد و از دیدنی های روستا به شمار می رود. ارتفاع این درخت به ۱۷ متر می رسد و عرض آن تقریبا ۱۴ متر می باشد.

دسترسی

برای رسیدن به این درخت زیبا باید راهی سمت جنوب شرقی روستا شوید و قدم به یک مسیر خاکی بگذارید که بعد از حدودا ۲۰ دقیقه به این درخت زیبا می رسد. 

توصیه می شود برای رسیدن به این درخت از محلی ها نشانی را پرس و جو کنید تا دچار اشتباه و سردرگرمی نشوید چرا که تابلوهای راهنمایی برای دسترسی وجود ندارند.

درخت ارس شهرستانک
 

۴- قلعه دزدبند شهرستانک

در بلندترین قله کوه شهرستانک، بقایای یک ساختمان به چشم می خورد که در میان اهالی به  قلعه دختر یا قلعه دزدبند شهرت دارد. این بنا از قلوه سنگ و ملاط ساروج ساخته شده و پوشش داخلی آن از گچ می باشد. در حال حاضر این بنا تخریب شده و تنها پایه های سه اتاق و قسمتی از سقف یکی از اتاق های آن باقی مانده اند. سفال های یافت شده در اطراف این بنا و پلان و سبک معماری ساختمان، حکایت از این دارد که بنا مربوط به دوره ی اسلامی بوده و احتمالا به عنوان برج دیدبانی از آن استفاده می شده است. سفال های یافت شده غیر تجملی بوده و تقریا شبیه سفال های دوره ایلخانی و دوره تیموری می باشند. گفته می شود که نگهبانان در این منطقه می ایستادند و با روشن کردن آتش و یا چراغ های روغنی به هم علامت می دادند. 

دسترسی

برای رسیدن به این قلعه باید مسیر سمت چپ کوه شاه نشین را پیش بگیرید تا بعد از نیم ساعت به آن برسید. کوه شاه نشین کوهی است که دقیقا در پشت کاخ ناصری قرار دارد.

قلعه دزد بند
 

۵- تپه شنستون

با پیشروی در جنوب دره گله گیله (محل کاخ ناصری) به تپه ای می رسید که هیچ گونه درخت میوه ای در آن دیده نمی شود و  تعداد بسیاری سفال قرمز رنگ بر روی آن به چشم می خورد که احتمالا مربوط به چادرنشینان دوران تاریخی می باشند. این محل، تپه شنستون نامیده می شود و از زمین هایش برای کشت دیم استفاده می کنند. مردم، قلوه سنگ هایی که در زمین پراکنده شده را جمع کرده و بر روی هم انباشته می کنند تا بتوانند زمین را برای کشت و کار آماده سازند.

متاسفانه تصویری از این قسمت در دست نیست

شهرستانک
 

۶- باغات میوه | طعم دلپذیر طبیعت

اگر اواخر بهار و تابستان راهی شهرستانک شوید، در کوچه پس کوچه های روستا مادربزرگ ها را می بینید که به همراه نوه های خود راهی باغ های زردآلو می شوند. آنها با دلی خوش و لبی خندان میوه های خوشمزه درختان را می چینند و با خود به خانه می آورند تا شروع به پله (برگه) کردن آن ها  کنند. هسته های شیرین این زردآلوها هم جمع آوری می شوند و پس از تفت دادن با نمک به عنوان آجیل مصرف می گردند.

یکی دیگر از درختانی که فراوان در شهرستانک دیده می شود، درخت توت است که در فصل بهار طعمی شیرین را با خود به ارمغان می آورند. اهالی، این توت ها را می چینند و خشک می کنند تا در شب نشینی های زمستانی از آن ها استفاده نمایند.

البته باید به یاد داشته باشید که باغ های شهرستانک جزء حریم خصوصی ساکنان این روستا هستند و هرگز نباید بدون هماهنگی با صاحبان باغ، وارد آنها شوید.

باغ های شهرستانک
 
باغ های شهرستانک
 

۷- رودخانه و آبشار شهرستانک 

در کنار کاخ ناصری رودخانه ای جاری است که از چشمه ای به نام گله گیله سرچشمه می گیرد. این  چشمه که بالاتر از کاخ ناصری قرار دارد، دارای آبی بسیار گواراست و در میان مردم از نظر خالص بودن، شهرت خاصی دارد. آب چشمه گله گیله، از قلب زمین می جوشد و در کالبد یک رودخانه راهیِ دل روستا می شود. این رودخانه با گذر از میان روستا و طی مسیر ۱۵ کلومتری طراوت خاصی را به آن هدیه می کند و فضایی روح افزا را ایجاد می نماید.

اگر در امتداد کاخ ناصری پیش بروید قبل از رسیدن به چشمه، آبشار کم ارتفاع و عریضی را خواهید دید که نمایشی از سقوط آب را به شما نشان می دهد و می تواند با موسیقی دل انگیز خود، روحتان را نوازش دهد.

رودخانه شهرستانک
 

۸- پاییز حیرت انگیز شهرستانک

همین که تابستان تمام می شود و تقویم ها وارد ماه مهر و پاییز می شوند، بسیاری فصل سفر را تمام شده می پندارند و فکر می کنند با تمام شدن سرسبزی طبیعت و سرد شدن هوا باید خانه نشین شوند و برای چندین ماه، سفر را ببوسند و کنار بگذارند؛ اما شاید خودشان هم نمی دانند که با این کار، مناظر زیبا و تماشایی زیادی را از دست می دهند و از لذتی فراموش نشدنی جا می مانند.

یکی از مکان هایی که می توانید، شکوه پاییز را در آن به تماشا بنشینید، شهرستانک است که با شروع پاییز لباسی هزار رنگ را به تن می کند و گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند. اغلب عکاسان حرفه ای این فصل را برای عکاسی از شهرستانک انتخاب می کنند و زیبایی های کم نظیر این روستا را به تصویر می کشند.

پاییز شهرستانک
 

خوشگذرانی در شهرستانک

به این جا که آمدیم باید همه چیز را کنار بگذاریم و نهایت لذت را از این روستای زیبا ببریم. شهرستانک جای خوبی برای دور بودن از هیاهوی شهر است و فرصت های خوبی را برای تفریح در اختیار مسافرانش قرار می دهد.

۱- قدم زدن در کوچه باغ هایی بی نظیر

با ورود به روستای شهرستانک، حتی اگر خسته باشید و دلتان کمی استراحت بخواهد، با دیدن کوچه باغ های باریک و سرشار از درختان سر به فلک کشیده، جانی تازه می گیرید و خود را به صدای جوی آبی که در زیر درختان روان است می سپارید. قدم زدن و گوش سپردن به صدای نغمه زیبای طبیعت، همان چیزی است که خستگی را از یادتان می برد و  شما را وسوسه می کند که قدم به میان کوچه باغ های این روستا بگذارید.

قدم زدن در این کوچه ها، شما را به دنیایی دیگر می برد و با هر گام تصویری تازه را برایتان نقش می کند. در جایی محو تماشای خروش رودخانه می شوید و در جایی دیگر صدای نغمه ی پرندگان غرق شما را غرق در لذت می نماید. به جرات می توان گفت که بازدید از شهرستانک بدون قدم زدن در این کوچه ها معنایی ندارد.

پاییز شهرستانک
photo by Sasan Sahebjamei

۲- پیک نیک و آب بازی 

آب و هوای مطبوع روستای شهرستانک، به ویژه در فصل تابستان، باعث شده است که این روستا به مقصد خوبی برای برگزاری پیک نیک های  خانوادگی و دوستانه تبدیل شود. بسیاری از طبیعت دوستان در آخر هفته ها، راهی این روستا می شوند و ساعاتی خوش را در کنار رودخانه یا در آلاچیق های کنار کاخ ناصری، می گذرانند.  وجود رودخانه در کنار این طبیعت و آبشار کوچکی که در کنار کاخ ناصری خود نمایی می کند، می توانند بهانه ای برای تجربه ی یک آب بازی لذت بخش در فصل تابستان باشند و لحظاتی سرشار از خنده و شور و شادی را برایتان رقم بزنند.

شهرستانک
 

۳- دوچرخه سواری

برخی از افراد به جای آنکه با اتومبیل راهی شهرستانک شوند، سوار بر دوچرخه هایشان می شوند و تا رسیدن به روستا، رکاب می زنند. احتمالا در طول مسیرِ رسیدن به شهرستانک با دوچرخه سوارانی مواجه می شوید که طبیعت فوق العاده و مسیر زیبای شهرستانک را برای تمرین و تفریح خود انتخاب کرده اند.

البته در روستای شهرستانک، محلی برای اجاره ی دوچرخه وجود ندارد و برای تجربه ی این ورزش در میان طبیعت زیبای آن باید با خودتان دوچرخه ببرید و یا در قالب تورهای دوچرخه سواری، این لذت را تجربه کنید.

دوچرخه سواری شهرستانک
 

۴- هیجان با موتور کراس

شهرستانک به سبب داشتن کوه ها و پستی و بلندی های متعدد به مقصدی برای موتور کراس سواران حرفه ای نیز تبدیل شده است. برخی از حرفه ای های این فعالیت هیجان انگیز، به این روستا می روند و تجربه ای متفاوت از هیجان را برای خود خلق می کنند.

حتی اگر نتوانید این تفریح را خودتان تجربه کنید، می توانید به تماشای این موتورسواران بنشینید و در لحظات هیجان انگیز آنها سهیم شوید. البته اگر خوش شانس باشید و در روز سفر شما به شهرستانک این موتورسواران در روستا حضور داشته باشند.

موتور کراس در شهرستانک
 

۵- عکاسی

 یکی دیگر از تفریحات جذاب در شهرستانک، عکسبرداری از طبیعت فوق العاده ی آن است. مناظر چشم نواز این طبیعت، تنها عکاسان حرفه ای را وسوسه نمی کند بلکه گردشگران عام را هم وادار می سازد که دست به دوربین شده و  تکه ای از این طبیعت خیال انگیز را در قالب یک تصویر، با خود به یادگار ببرند.

شهرستانک در پاییز
 
شهرستانک
 

۶- جمع آوری گیاهان درویی

اگر گیاه شناس هستید و در این امر سر رشته دارید، می توانید به دل کوه های روستا بروید و انواع گیاهان دارویی و سبزی هایی مثل پونه، الک شورک و قارچ کوهی و... و همچنین در فصل بهار ریواس بچینید و استفاده کنید. البته گاها برخی اهالی در طول مسیرِ این روستا حضور دارند و این سبزی ها را به فروش می رساند.

شهرستانک
 

اقامت در روستای شهرستانک

متاسفانه در این روستا، امکانات اقامتی وجود ندارد اما می توانید یکی از شهرهای نزدیک را برای اقامت برگزینید و برای سفری یک روزه به شهرستانک، برنامه ریزی کنید. از جمله شهرهایی که در فاصله ی کمی از شهرستانک قرار دارند، می توان به تهران، کرج، مرزن آباد و ... اشاره نمود.

اگر با کمپینگ در طبیعت آشنایی دارید؛ در صورت مساعد بودن هوا می توانید از امکانات محوطه ی کاخ ناصری استفاده کنید و در آلاچیق ها کمپ برپا کنید و شبی را در دل طبیعت بگذرانید.

امکانات رفاهی شهرستانک

در مقایسه با خیل عظیم گردشگران که به این روستا می روند، امکانات چندان خوبی را نمی توان یافت اما در کنار کاخ ناصری آلاچیق هایی برای برپایی کمپ تعبیه شدند و در نزدیکی آن ها، چندین سرویس بهداشتی نیز وجود دارد. یک بوفه ی کوچک نیز در همین محدوده ایجاد شده است که نیازهای اولیه ی شما را برطرف می کند. دو مسجد نیز در محیط روستا وجود دارند که در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید.

کمپ در شهرستانک
 

آب و هوای شهرستانک

به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری روستای شهرستانک در ارتفاع ۲۱۹۰ متری از سطح دریا، این روستا دارای تابستان هایی معتدل و مطبوع است و  به همان اندازه زمستان هایی سخت و سرد دارد.  

بهترین فصل سفر

فرقی نمی کند که در چه فصلی راهی شهرستانک شوید چرا که جلوه های زیبا همیشه در این روستا انتظار شما را می کشند.

بهار: در فصل نو شدن طبیعت رنگ سبز روشن بر روی درختان خودنمایی می کند و شکوفه ها لباسی گل گلی را بر تن آنها می نمایند. هوا در این فصل هنوز کمی سرد است اما زیبایی های این روستا و طبیعتش، ارزش تحمل سرما را دارد.

تابستان: طبیعت سرسبز و باغ های میوه و هوای مطبوع شهرستانک، بهترین فرصت را برای تفریح و خوشگذرانی در اختیارتان می گذارد.

پاییز: زیبایی پاییز در شهرستانک، شهره ی خاص و عام است. اگر عاشق برگ های رنگارنگ و شنیدن صدای خش خش برگ ها در زیر گام هایتان هستید، پیشنهاد می کنیم حتما یک روز پاییزی به این روستا سفر کنید.

زمستان: سرما در شهرستانک کمی سخت تر از مناطق دیگر است اما این دلیل نمی شود که شما از رفتن به سفر و دیدن لباس زمستانی این روستا باز بمانید.

نمایی از چهار فصل شهرستانک

بهار شهرستانک
 
تابستان شهرستانک
 
پاییز شهرستانک
 
زمستان شهرستانک
 

راه دسترسی

آدرس: استان البرز، شهر کرج، جاده چالوس، منطقه آسارا، نرسیده به گچسر

به چند طریق می توانید خود را به شهرستانک برسانید و در آن به گردش بپردازید:

ماشین شخصی

برای رسیدن به شهرستانک با اتومبییل خود می توانید وارد جاده کرج - چالوس شوید. اگر از کرج وارد این جاده شدید، بعد از حدود ۴۴ کیلومتر رانندگی و گذر از روستای آسارا، نرسیده به گچسر، به دوراهی شهرستانک در سمت راست جاده بر می خورید که با تابلویی سبز رنگ مسیر را به شما نشان می دهد. از اینجا تا روستا حدود ده دقیقه فاصله دارید. اگر هم از محور چالوس - کرج به شهرستانک سفر می کنید، بعد از گچسر و نرسیده با آسارا تابلوی شهرستانک را خواهید دید که در سمت چپ شما قرار دارد.

قبل از روستا، محوطه ای وجود دارد که باید خودروی خود را در آن پارک کنید و با کمی پیاده روی به روستا و کوچه باغ های خیال انگیز آن برسید.

وسایل نقلیه عمومی 

بسته به اینکه سفر خود را از کجا آغاز می کنید، راه های متفاوتی پیش روی شماست. باید از تاکسی ها و اتوبوس هایی استفاده کنید که از جاده چالوس گذر می کنند تا بتوانید در دو راهی شهرستانک پیاده شوید. پس از پیاده شدن منتظر ماشین های گذری باشید و یا اینکه دل به جاده دهید و مسیر را تا رسیدن به روستا پیاده طی کنید.

کوهنوردی از تهران

کوهنوردان و ورزشکاران می توانند از قله توچال در ارتفاعات تهران به سمت شهرستانک و بالعکس بروند و با قدم گذاشتن در این مسیر، صعودی متفاوت را تجربه کنند. همانطور که گفتیم انتهای روستای شهرستانک بن بست است و به سه دره منتهی می شود. یکی از این دره ها به سمت قله توچال می رود و دقیقا همان مسیری که کوهنوردان از آن به روستا می آیند. 

مسیر مخصوص کوهنوردی از سمت غرب توچال آغاز شده پس از طی حدودا یک ساعت به قله شاه نشین می رسد. از این قله پس از یک ساعت و نیم پیاده روی به روستای شهرستانک خواهید رسید. وقتی از این مسیر، راهی شهرستانک می شوید ، در ابتدا به کاخ ناصری می رسید و از آن به بعد می توانید گشت و گذراتان را آغاز کنید.

مسیر شهرستانک
 

اهالی روستای شهرستانک

این روستا جمعیتی متغیر دارد و در فصل های مختلف سال تعداد ساکنین آن متفاوت می باشد، ولی به طور کلی حدود ۳۱۷ خانوار در آن زندگی می کنند. اهالی روستا مسلمان هستند و به زبان فارسی و گیلکی با یکدیگر سخن می گویند.

اکثر ساکنین شهرستانک از طریق کشت و زرعِ غلات، گردو و میوه، پرورش زنبور عسل، تولید لبنیات، دامداری و جاجیم و شالبافی امرار معاش می کنند و شما می توانید از محصولاتشان به عنوان سوغات خرید کنید.

مردم شهرستانک
گیاهان و جانورانی که در شهرستانک زیست می کنند

در شهرستانک می توانید انواع گیاهان دارویی و سبزیجاتی همچون پونه، الک شورک و قارچ کوهی، ریواس و ....را ببینید. گاهی اوقات بوی عطر این گیاهان در فضا می پیچد و در هر گوشه، عطری خاص به مشام می رسد.

حیوانات مختلفی هم در شهرستانک دیده می شوند که از میان آنها می توان به روباه، شغال، خرگوش، آهو، گرگ، قوچ، میش، بز کوهی و کبک اشاره نمود.

شهرستانک
 

دغدغه ها

حضور گردشگران در این منطقه نیازمند توجه بیشتری است و باید اقداماتی جدی در راستای آن صورت گیرد. به عنوان مثال ورود گردشگران به باغات یکی از مسائلی است که باعث ایجاد تنش میان اهالی و گردشگران می شود و مشکلاتی بعضا جدی را در پی دارد.

با وجود آنکه نام کاخ ناصری در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد؛ اما باز هم تلاشی برای مرمت آن صورت نمی گیرد. سعی برای مرمت بخش های باقیمانده از کاخ ناصری می تواند گام مهمی در حفظ این اثر تاریخی به شمار آید و بر جاذبه های منطقه بیافزاید.

امکانات رفاهی موجود در این روستا بسیار محدودند و نمی توانند پاسخگوی نیاز همه ی گردشگران باشند. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد، قید سفر به شهرستانک را بزنند و تماشای زیبایی های این روستا را از دست بدهند.

شهرستانک
 

 توصیه ها

باغ هایی که در روستای شهرستانک وجود دارد، همگی متعلق به اهالی روستا است. هرگز بدون اجازه و هماهنگی با صاحبان آن ها، وارد باغ ها نشوید و مردم این روستا را آزده نسازید.

برای سفر به روستای شهرستانک حتما باید آمادگی جسمانی داشته باشید چرا که پیاده روی جزء جدایی نشدنی این سفر است و  از این بابت نیاز به آمادگی  از نظر فیزیکی دارید.

فراموش نکنیم که طبیعت امانتی ارزشمند در دستان ماست و باید به نحو احسنت از آن مراقبت کنیم. پس خاطر طبیعت را با ریختن زباله و آسیب به آن نیازارید.

در شهرستانک، مغازه ای برای خرید مایحتاجتان وجود ندارد، پس هر آن چه نیاز دارید را قبل از ورود به روستا تهیه کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که تابلوی راهنمایی در سطح روستا وجود ندارد، پس بهتر است از قبل، روی نقشه و یا اپلیکیشن گوگل مپ مسیر حرکتتان را مشخص کنید و یا از افراد محلی کمک بگیرید.

شهرستانک
روستاها یکی از زیباترین مقاصد سفر به شمار می روند و با فرصت هایی رویایی برای لذت بردن و کسب آرامش در انتظار شما هستند. شهرستانک نمونه ای از این مقاصد است و تنها گوشه ای از زیبایی های کشورمان را در خود جای داده است.

آیا تا به حال به این روستا سفر کرده اید؟

چه تجربه ای از گشت و گذار در شهرستانک دارید؟

آیا روستای زیبای دیگری را در کشورمان می شناسید؟

تنهایی غذا خوردن

تحقیقات نشان می‌دهد؛ تنهایی غذا خوردن برای سلامتی مضر است

تحقیقات نشان می‌دهد؛ تنهایی غذا خوردن برای سلامتی مضر است
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن غذا به تنهایی توسط افراد، به ویژه مردان، آنان را در معرض خطر سندرم متابولیک قرار می‌دهد. آیا این موضوع نشان دهنده این است که تنهایی غذا خوردن به عنوان یک مسئله معضل سلامت عمومی مطرح است؟
بر اساس تحقیق جدید منتشر شده در تحقیقات چاقی و تمرین بالینی، صرف غذا در زندگی مدرن به یک عادت تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، خانواده‌ها در مناطق مختلف جهان کوچک‌تر شده اند و خانواده‌های یک نفره بیشتر از قبل وجود دارند. این تغییرات منجر به شکل نامنظم، غیر رسمی و متمایز صرف غذا می‌شود.
به دلیل این شرایط اجتماعی، محققان تصمیم به ارزیابی رابطه بین صرف غذا در تنهایی و سندرم متابولیک گرفتند.
طبق تعریف، سندرم متابولیک مجموعه‌ای از پنج فاکتور خطرناک قلبی عروقی مانند چاقی و فشار خون بالا است.

 

نشانگان سوخت و سازی یا سندرم متابولیک (metabolic syndrome) مجموعه‌ای از شرایط است که خطر ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. این نشانگان با وجود دست کم سه مورد از پنج مورد زیر تعریف می‌شود:

• چاقی شکمی (مرکزی) دور شکم بیشتر از ۸۹ سانتیمتر
• فشار خون بالا (بیش از ۱۳۰/۸۵ میلی‌متر جیوه)
• افزایش گلوکز پلاسمای ناشتا (بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر خون)
• تری‌گلیسیرید سرمی بالا (بیش از ۱۵۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر خون)
• سطوح پایین لیپوپروتئین پرچگال (کمتر از ۵۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر خون)

 

سندروم متابولیک با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

 

تنهایی غذا خوردن در دهه‌های اخیر به دلیل کوچک شدن خانواده‌ها و ازدیاد خانواده‌های یک نفره بیشتر شده است. محققان دریافتند که این عمل می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی داشته باشد.
محققان با کمک 7725 شرکت کننده در نظرسنجی ملی بهداشت و تغذیه کره جنوبی(KNHANES) در سال‌های 2013 و 2014 این مطالعه را انجام دادند.
از هر یک از شرکت کنندگان پرسیده شد که در روز، دو بار، یک بار یا هیچ بار تنها غذا می‌خورند.
در میان شرکت کنندگان، کسانی که دو بار در روز تنهایی غذا خوردند، در تنها زندگی کردن، مجرد بودن و امتناع از صرف غذا فراوانی بیشتری را نشان دادند.
نتایج حاصل از جمع آوری داده‌ها نشان داد که غذا خوردن در تنهایی عوامل خطر بالقوه ابتلا به سندرم متابولیک را برای هر دو جنس بالا می‌برد، اما برای مردان بیشتر است.
با توجه به عواملی مانند انتخاب شیوه زندگی، سطح تحصیلات و وضعیت شغلی، زنانی که اغلب به تنهایی غذا می‌خورند، 29 درصد احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را دارند، در حالی که احتمال ابتلای مردانی که چنین شرایطی دارند به سندروم متابولیک در مقایسه با افرادی که اغلب با همراهان غذا می‌خورند، 64 درصد و احتمال ابتلا به چاقی 45 درصد است.
یکی از دلایل احتمالی افزایش خطر ابتلا به بیماری به ویژه در میان مردان این است که خوردن غذا به تنهایی ممکن است منجر به انتخاب بیشتر غذاهای ناسالم شود، اما تحقیقات قبلی نیز روی تاثیرات ذهنی، فیزیولوژیکی و فیزیکی تنهایی تمرکز کرده‌اند.

 

در واقع، دو تحلیل بزرگ اخیر، انزوای اجتماعی و تنهایی را به عنوان تهدیدات جدی سلامت عمومی نشان داده‌اند.
در ماه اوت گذشته، محققان تنهایی و انزوای اجتماعی را بعنوان عامل مهمی که بر ضعف سلامت تاثیر می‌گذارد، در نظر گرفتند.
در اولین تحلیل، محققان دریافتند که خطر مرگ زودرس در بزرگسالانی که ارتباطات اجتماعی سالم دارند، به نصف کاهش یافته.
در حالی که تجزیه و تحلیل دوم، انزوای اجتماعی، تنهایی و زندگی انفرادی را به عنوان عوامل افزایش خطر ابتلا به مرگ زودرس منجر نام برد.
سپس محققان "اپیدمی تنهایی" یا فراگیر شدن به تنهایی زندگی کردن را به عنوان موضوعی که بسیاری از ملت‌ها با آن روبرو هستند و ارتباط اجتماعی را به عنوان یک نیاز اساسی بشر عنوان کردند.
در واقع، تحقیقات نشان داده است که به اشتراک گذاری اخبار خوب می‌تواند سلامت و شادی عمومی را ارتقا دهد.

 

ساز و کار دقیق ایجاد نشانگان متابولیک در درست تحقیق است. اکثر بیماران مسن چاق کم‌تحرک و دارای درجه‌ای از مقاومت به انسولین هستند. استرس نیز می‌تواند یکی از عوامل باشد. مهم‌ترین عوامل خطر عبارتند از رژیم غذایی (به خصوص قند شیرین) و بی تحرکی یا کمبود فعالیت فیزیکی، اختلال چرخه خواب و مصرف بیش از حد الکل.

 

در مورد این که آیا چاقی یا مقاومت به انسولین باعث ایجاد سندرم متابولیک می‌شوند یا پیامدهای آن هستند بحث وجود دارد. تعدادی از نشانگرهای سیستمیک التهاب از جمله پروتئین واکنشی سی، اینترلوکین ۶، فاکتور نکروز دهنده تومور آلفا و دیگران و نیز افزایش اسید اوریک ناشی از رژیم غذایی در این زمینه دخیل دانسته می‌شوند.
راه اول درمان، تغییر شیوه زندگی، به عنوان مثال دستورالعمل‌های تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی است. اما اگر پس از سه تا شش ماه تلاش در اصلاح عوامل خطر کافی نبود، درمان دارویی ضرورت می‌یابد.
به طور کلی هر یک از اختلالات تشکیل دهنده نشانگان متابولیک باید جداگانه درمان شوند.

 

دیورتیک‌ها و بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین ممکن است برای درمان فشار خون بالا استفاده شود.
داروهای کاهنده چربی خون به کاهش کلسترول از نوع لیپوپروتئین کم‌چگال و تری گلیسیرید و به افزایش سطوح لیپوپروتئین پرچگال کمک می‌کنند.
استفاده از داروهایی که باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شوند همانند متفورمین و تیازولیدیندیون مورد اختلاف نظر است.
ضمن این که داروهای کاهش وزن می‌توانند به درمان اضافه وزن کمک کنند.
طبق نتایج این تحقیق، اکنون می‌توان گفت که اصلاح الگوی صرف غذا و اجتناب از صرف غذا به صورت تنهایی نیز می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده ابتلا به نشانگان متابولیک باشد.

دمنوش‌های گیاهی

با این دمنوش‌های گیاهی با کبدچرب خداحافظی کنید!

نوشیدن دمنوش‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار مفید است و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف دارند.

مصرف بیش از حد غذا‌های چرب و انواع فست فود‌ها تاثیر بسزایی در ابتلای افراد به بیماری کبد چرب دارد. شیوع این عارضه در میان افراد دچار اضافه وزن و چاقی در مقایسه با اشخاص دیگر بیشتر است. در این بیماری ذرات درشت و بزرگ چربی در سلول‌های کبد رسوب می‌کنند و موجب اختلال در عملکرد کبد می‌شوند. کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع در میان مردم است که مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می‌کند. از علائم این عارضه می‌توان به ضعف، خستگی، احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم اشاره کرد. در این مطلب گیاهانی را معرفی می‌کنیم که مصرف آن‌ها در مبتلایان به کبد چرب مفید است.

خواص خار مریم

خارمریم یکی از انواع گیاهان دارویی است که مصرف آن نقش موثری در درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی دارد. این گیاه حاوی ترکیبی به نام «سیلی‌مارین» است، بنابراین استفاده از آن کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری‌گلیسیرید و کلسترول را به همراه دارد.

به همین علت بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و مصرف دمنوش این گیاه را در این زمینه موثر می‌دانند. مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک بسزایی کند و سرعت تولید دوباره سلول‌های کبدی را افزایش دهد.

طرز تهیه دمنوش خارمریم

۳.۵ گرم دانه خارمریم را در ۱۵۰ سی سی آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دَم و روزانه ۳ بار (نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی) مصرف کنید.

خواص قاصدک

گیاه قاصدک ترشح صفرا را تحریک و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند.

طرز تهیه دمنوش قاصدک

برای هر ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش به یک تا چهار گرم ریشه‌ی خشک گیاه قاصدک نیاز دارید. این گیاه را دَم و روزانه سه تا چهار مرتبه میل کنید.

خواص چای سبز

نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر چشمگیری در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد، همچنین مصرف این گیاه به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک شایانی می‌کند. درمانگران چینی نیز بر این باورند که نوشیدن چای سبز به صورت مستمر می‌تواند مانع از ابتلا به سرطان کبد شود.


خواص زنجبیل

یکی دیگر از شیوه‌های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌های داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افراد می‌توانند یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده و آن را پس از صرف وعده‌های غذایی میل کنند. به اعتقاد برخی از درمانگران نوشیدن دمنوش زنجبیل در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب نیز موثر است. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل نیز به ویژه در وعده‌هایی که غذای چرب مصرف کرده‌اید، بسیار اهمیت دارد.

خواص آبلیمو

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. همچنین مصرف لیمو در درمان کبد چرب نیز تاثیر بسزایی دارد.

عرقیجات گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی

عرقیجات گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی از جمله دارو‌های گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب هستند. این نوشیدنی‌ها طبعی سرد و‌تر دارند بنابراین موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند همچنین به پاکسازی کبد و بدن از سموم نیز کمک می‌کنند.

به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا ۲ لیوان از ترکیب عرقیجات شاه‌تره، کاسنی و خارشتر می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد.

مقابله با چربی‌خون

نوشیدن دمنوش‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار مفید است و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف دارند.

قوی‌ترین گیاهان دارویی برای مقابله با چربی‌خونعوامل مختلفی همچون مصرف غذا‌های دارای چربی اشباع و کم‌تحرکی موجب افزایش کلسترول یا چربی‌خون می‌شوند. افزایش کلسترول‌خون نیز خطر ابتلا به سفت شدن عروق، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و چرب شدن کبد را بیشتر می‌کند. در این مطلب گیاهانی را معرفی می‌کنیم که مصرف آن‌ها در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب سبب کاهش چربی‌خون می‌شود.

خواص دمنوش آویشن

مصرف دَم‌کرده آویشن نقش موثری در دفع رطوبت و بلغم از بدن و کاهش چربی‌خون دارد.

 

قوی‌ترین گیاهان دارویی برای مقابله با چربی‌خون

خواص دمنوش شوید و لیموعمانی

سیر، سویا، گشنیز، جعفری و شوید نیز از سبزیجات موثر در کاهش چربی و کلسترول‌ خون هستند. نوشیدن دمنوش شوید و لیموعمانی یک ساعت پس از غذا نیز سبب کاهش کلسترول و چربی‌خون می‌شود.


خواص چای پور

چای پور (Puer) یکی از معروف‌ترین انواع چای چینی است که مصرف آن کاهش چربی و کلسترول‌خون را به همراه دارد.


خواص دمنوش پوست نارنگی و زنجبیل

دَم‌کرده پوست نارنگی و زنجبیل نیز در کاهش چربی خون مفید است.


خواص دَم‌کرده زینان و عناب

نوشیدن دم‌کرده زینان و عناب نیز تاثیر بسزایی در کاهش چربی‌خون دارد.


خواص سماق

مصرف سماق همراه غذا نیز سبب کاهش چربی‌خون می‌شود.

 قوی‌ترین گیاهان دارویی برای مقابله با چربی‌خون

خواص شوید

مصرف شوید در افراد دچار سوزش سردل و مبتلایان به چربی‌خون بسیار موثر است.


خواص آرتیشو (کنگر فرنگی)

مصرف آرتیشو تاثیر چشمگیری در کاهش کلسترول‌خون دارد.

 

قوی‌ترین گیاهان دارویی برای مقابله با چربی‌خون


خواص سیر

سیر طبع گرم و خاصیت ضد میکروبی دارد. استفاده از این گیاه موجب کاهش فشار و چربی‌خون می‌شود.


خواص مرزه

مصرف عصاره برگ گیاه مرزه، چربی خون را کاهش می‌دهد.

قوی‌ترین گیاهان دارویی برای مقابله با چربی‌خون

۸ میوه پاییزی

۸ میوه پاییزی مفید برای سلامتی

۸ میوه پاییزی مفید برای سلامتی
پاییز نه تنها فصل زیبایی های رنگارنگ طبیعت است، بلکه فصل میوه های متنوعی است که با خواص فراوان خود نقش مهمی در سلامت بدن دارند.

در مصاحبه ای که با جسیکا کراندال، عضو انجمن تغذیه و رژیم دنور انجام شده است، فهرست میوه های مفید فصل پاییز بدین شرح بیان شده است:

سیب

به دلیل تاثیر فراوان سیب در بالا بردن سیستم ایمنی بدن با جذب ویتامین سی، استفاده از آن بسیار مفید خواهد بود. هر عدد سیب در حدود ۲۰ درصد فیبر مورد نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند که سلامت سیستم گوارش را افزایش می دهد، فشار خون را کاهش داده و حتی در کاهش خطر بیماریهای معده و روده ها و سرطان کمک کننده است.


کنگر فرنگی

اگر تا به حال کنگر را به صورت قوطی های کنسروی خریداری کرده اید، شاید ندانید که در فصل پاییز می توان آن را به صورت تازه تهیه کرد و بیشتر از خواص آن بهره مند شد. این ماده مفید و خوش طعم سرشار ازآنتی اکسیدانهای مقابله کننده با بیماریهای مختص این فصل از سال است. گرم به گرم آن آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر سبزی ها دارد.

خرمالو

این میوه به دلیل طعم گسی که دارد، معمولا چندان مورد استقبال نیست. در صورتی که سرشار از ویتامین سی و مفید در پیشگیری و درمان بیماریهای این فصل مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. این میوه خوش طعم دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدانهاست و مقدار فیبر موجود در آن هم بسیار بیشتر از سیب است.

چغندر

یک اجبار برای ورزشکارانی که ورزشهای سنگین انجام می دهند و افرادی که بیماریهای قلبی دارند، خوردن چغندر است. چغندرغنی از نیترات معدنی غیر آلی است و این ترکیبی است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند و این اکسید نیتریک عروق خونی را باز می کند، جریان خون را افزایش می دهد و عملکرد قلب و رگها را بهبود می بخشد. طبق مطالعات انجام شده ، آب چغندر عملکرد قلب را در طول ورزشهای سخت بهبود می بخشد و کارکرد قلب را آسانتر می کند و به شما کمک می کند کمتر خسته شوید و مدت زمان بیشتری را به ورزش بپردازید.

همچنین چغندر حاوی بتا کاروتن است که عامل ایجاد ویتامین آ است که به ریکاوری بدن بعد از تمرینات ورزشی شدید کمک می کند.

انار

پوسته نازکی که دانه های انار را دربر می گیرد، سرشار از آنتی اکسیدانها و مواد مغذی است که برخی از آنها به تنظیم فشار خون و ریکاوری ماهیچه ها( بازگشت ماهیچه ها به حالت اولیه) بعد از تمرینات ورزشی کمک می کنند. در حقیقت آب انار نسبت به چای سبز مقدار بیشتری آنتی اکسیدانهای ضد سرطان دارد.

کلم بروکسل

این نوع کلم به دلیل دارا بودن سولفورافان که یک ماده فتوشیمیایی قوی است،از سرطان جلوگیری می کند، اما برخلاف کلم های دیگر و تعداد زیادی از انواع خانواده کلم مثل شلغم، منبع سرشاری از پروتئین های سازنده ماهیچه ها هستند و یک فنجان از آن، حدود سه گرم پروتئین دارد.

شاه بلوط

بهترین آجیل هوای سرد شاه بلوط است و به جرات می توان گفت به اندازه سایر غلات و یا حتی بیشتر از بادام و گردو و... مغذی است. بلوط به دلیل میزان بالای ویتامین سی که دارد، جنگجوی خوبی علیه سرماخوردگی است و به علت چربی پایین و کالری کمی که نسبت به سایر آجیلها دارد، جزء میوه های محبوب این فصل است.

سیب زمینی شیرین


به دلیل دارا بودن ویتامین ب۶ ، ویتامین سی، فیبر، منیزیم، پتاسیم و بتاکاروتن در سلامت چشمها، پوست و استخوانها بسیار مفید است. خوردن ۵ عدد سیب زمینی شیرین متوسط حدودا ۱۱۰ کالری انرژی دارد که با در نظر گرفتن ارزش تغذیه ای بالا و مواد مغذی ای که دارد، کالری ناچیزی است.

گل کلم

استفاده از گل کلم به دلیل داشتن فیبر و پتاسیم که هردو پایین آورنده فشار خون هستند، بسیار مفید است. همچنین اگر به طور مرتب در رژیم غذایی روزانه افراد قرار گیرد، نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را برآورده خواهد کرد. ویتامین سی به دلیل کمک به افزایش تولید کلاژن ( پروتئین تارسان که در استخوان و غضروف و بافتهای پیوندی یافت می شود) در رفع چین و چروک پوست بسیار موثر خواهد بود.

بد خواب ها بخوانند

داشتن خواب با کیفیت و آرام در شب تا حدود زیادی با این در ارتباط است که چه ساعتی از شب خاموشی می زنیم و ساعت را روی چه ساعتی برای بیدار شدن تنظیم می کنیم.

چند راهکار برای خوابی آرام و شیرینآنا کریگر، متخصص و روان درمانگر مرکز درمانی مشکلات خواب نیویورک می گوید: به نظر بدیهی می آید که چرا خوردن دیر وقت غذاهای چرب و فست فودها مثل یک چیزبرگر با سیب زمینی سرخ شده یا نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو بعد از شام ممکن است خواب شب‌تان را مختل کند. ارتباط بین خوردن یک سالاد عصرانه و خوب خوابیدن در شب بسیار واضح و قابل درک است.

وی می افزاید: رعایت رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی تاثیر مستقیمی بر سلامت مغز و عملکرد آن دارد که در پی آن خواب راحتی را برایمان به ارمغان خواهد آورد. مواد مغذی، ویتامینها و مواد معدنی ای که ما از غذاها دریافت می کنیم، به ایجاد آمینواسید که برای خوابیدن لازم است کمک می کند. بنابراین برای داشتن خوابی بهتر و راحت تر مراقب رژیم خود باشید و موارد زیر را رعایت کنیم:

چه بخوریم؟

تحقیقات نشان می دهد که خوردن فیبر بیشترو چربی اشباع شده و شکر و شیرینی جات کمتر در طول روز باعث داشتن خوابی عمیق ترو نیروبخش تر بدون از خواب پریدن های شبانه می شود.

چه وقت بخوریم؟

به گفته پروفسور کریستین اکلماهان، معاون هیات علمی مرکز بیماریهای متابولیکی دانشگاه علوم پزشکی تگزاس، خواب و سوخت و ساز بدن ما ارتباط عمیقی وجود دارد. انتخاب رژیم و برنامه غذایی به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن ( ساعت بیولوژیکی بدن در مورد آهنگ کار غده ها و سوخت و ساز و ساعات خواب و بیداری و اثرات سفر با هواپیما و غیره به کار می رود) کمک می کند. ریتم شبانه روزی بدن ما کمک می کند که ساعت بیولوژیکی بدن‌مان سر وقت شروع به کار کند و در نتیجه همه عملکردهای بدن از جمله خوابیدن در شب، بیدار شدن در روز، احساس گرسنگی هنگام نیاز به انرژی و سوخت و ساز وغذاهایی که می خوریم، با برنامه پیش برود.

این بدان معنی است که رفتارهایی مانند تغییر الگوی خوردن یا عوض کردن آنچه که ما به صورت مفرط می خوریم (مانند تغییر برنامه غذایی پرچرب) می تواند زمان شروع به کار ساعت بدن‌مان را سازماندهی کند و آن را در یک بازه زمانی متفاوت از آنچه مغزمان دستور می دهد تنظیم کند و به عنوان مثال ساعت خوابیدن ما را کنترل کند. این دلیل آن است که چرا آنچه که می خوریم و زمانی که می خوریم روی الگوی خوابمان تاثیردارد و از طرف دیگر سلامت الگوی خوابمان نیز بر سلامت متابولیکی بدن مان تاثیر دارد و این دو با هم رابطه مستقیم دارند.

تحقیقات حاکی از آن است که الگوی خواب بد به طور مستقیم با پرخوری، رژیم غذایی بد و بی کیفیت، چاقی بیش از حد و بیماریهای متابولیکی در ارتباط است. وقتی که عوامل روان شناختی (مانند خستگی و انتخاب غذاهای بد) نیز به مشکلات فوق اضافه می شوند، فرآیندهای متابولیکی - مانند افزایش سطح هورمونهایی که گرسنگی و خستگی ناشی از کم خوابی را به ما یادآوری می کند- نیز وارد عمل می شوند.

مصرف کافئین قبل از زمان خواب

کافئین شما را بی خواب می کند و با جلوگیری از ترشح هورمونهای شیمیایی مغز که زمان خواب بدن را یادآوری می کنند و افزایش آدرنالین، الگوی خواب‌تان را به هم می ریزد. توجه به این نکته ضروری است که کافئین پس از مصرف تا شش ساعت و حتی بیشتر در دستگاه گردش خون باقی می ماند، بنابراین سعی کنید نزدیک زمان خواب‌تان و حداقل شش ساعت قبل از آن از خوردن چای، قهوه، نسکافه و مواد کافئین دار بپرهیزید.


پرهیز از غذاهای چرب و تند قبل از خواب

مصرف این دسته ازغذاها با سس ها و ادویه تند را به طول روز موکول کنید.هضم این نوع غذاها برای معده و دستگاه گوارش سخت است و باعث سوهاضمه می شود و سوهاضمه قبل از زمان خواب کار بدن‌تان را برای استراحت و خوابیدن سخت ترخواهد کرد.

اهمیت به وعده صبحانه و حذف شام

در میان وعده‌های غذایی، صبحانه به شاه و شام به گدا تعبیرمی شود واین نشان دهنده اهمیت صبحانه و مضرات شام خوردن است.

خوردن شام به دلیل اینکه بدن در شب به حالت استراحت نزدیک می شود و فعالیتهای روزانه را ندارد تا در هضم غذا کمکش کند، باعث سوهاضمه خواهد شد و خصوصا در افراد مبتلا به بیماریهای رفلاکس اسیدی معده و سایر مشکلات گوارشی، این سوهاضمه سبب شب بیداری و بی خوابی‌های شبانه می شود.
خوردن صبحانه نیز چون در ابتدای روز و همراه با شروع فعالیتهای روزانه است، به تنظیم عملکرد مغزوتنظیم ساعت بیولوژیکی بدن و در نهایت خواب باکیفیت تردر شب، کمک شایانی می کند.
البته در نظر داشته باشید که حتما یک عصرانه مغذی از مواد لازم برای بدن، قبل از خواب میل کنید، زیرا معده خالی هم خود عاملی برای بر هم زدن الگوی خواب شما و شب بیداری خواهد شد.

قطع شکر و شیرینی‌ها

محدود کردن استفاده از مواد شیرین به داشتن خواب بهتر شما کمک خواهد کرد. خوردن زیاد مواد شیرین روی سطح قند خون‌تان تاثیر مستقیم دارد که آن نیز در سطح انرژی شما در طول روز بسیار موثر خواهد بود. شکر به علت جذب سریعش توسط خون بسرعت سطح انرژی شما را بالا می‌برد، اما به همان سرعت نیزافول می کند. این نوسان (افت و خیز) انرژی شما را به سمت خوردن بیشتر هله هوله‌ها، کافئین و غذاهای آماده پختی که سریع حاضر می شوند، هدایت خواهد کرد و همه اینها علاوه بر اضافه وزنی که به شما می دهند الگوی خواب شبانه‌تان را نیز مختل خواهد کرد. کنترل مصرف قند و شکر و شیرینی سبب می شود که بدنتان در طول روز کمتر افت انرژی داشته باشدو

نوشیدن آب کافی در طول روز

اگر بدن شما در طی یک ورزش شدید یا کار فراوان به خصوص در یک روز گرم، بی آب بماند، عملکرد بدن‌تان مختل خواهد شد. کم آبی و تشنگی مفرط شما را تندخو، تحریک پذیر، خسته و بدون تمرکزمی‌کند و در نتیجه الگوی خواب‌تان را به هم می ریزد.

فقدان آب، دهان و مجراهای بینی شما را خشک می کند و ممکن است احتمال خر وپف کردن را در شما افزایش دهد. همچنینباعث ایجاد مشکلات تنفسی و خس خس سینه می شود. کمبود آب ممکن است باعث گرفتگی پاها نیز بشود که همگی عوامل شب بیداری خواهد شد.

تغـذیـه منـاسـب روحیـه بهتـر

تغـذیـه منـاسـب روحیـه بهتـر

تغـذیـه منـاسـب روحیـه بهتـر
رژیم غذایی و شیوه زندگی تاثیر عمیقی بر حالت روحی انسان دارند و نتیجه مطالعات نشان می‌دهند که رابطه مستقیمی میان خوراکی که انسان مصرف می‌کند و حالت روحی وی وجود دارد.
بی‌حوصلگی و افسردگی مشکلات رایجی برای افراد بسیاری در هر گروه سنی است. در واقع می‌توان گفت که بسیاری از افراد در مدت زمانی از زندگی خود اختلال افسردگی<Depression disorder> را در سطوح مختلف تجربه کرده‌اند. رژیم غذایی و شیوه زندگی تاثیر عمیقی بر حالت روحی انسان دارند و نتیجه مطالعات نشان می‌دهند که رابطه مستقیمی میان خوراکی که انسان مصرف می‌کند و حالت روحی وی وجود دارد.

 

در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به افسردگی اغلب گزینه‌های غذایی انتخاب می‌کنند که حالت روحی آنها را بدتر می‌کند. خوشبختانه خوراکی‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند لبخند بر لبان افراد بنشاند و باعث شود که فرد احساس خوبی داشته باشد. در این گزارش به ۶ راهکار تغدیه سالم اشاره شده است که باعث تقویت حالت روحی انسان می‌شود:

 

۱. پرهیز از مصرف خوراکی‌های فراوری‌شده: حفظ توازن قند خون یکی از سریع‌ترین روش‌هایی است که باعث تقویت فوری حالت روحی انسان می‌شود. این به معنای پرهیز از مصرف کربوهیدارت های تصفیه شده قندی مانند نشاسته سفید، آب میوه‌ها و اسموتی های شیرین و در عوض پایه گذاری غذای خود بر اساس پروتیین های کم، چربی‌های سالم مانند ماهی چرب، آوکادو، زیتون، مغزها و دانه‌ها و مقدار زیادی سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان است.

 

۲. ترس از مصرف چربی را متوقف سازید: حدود ۶۰ درصد از مغز انسان از چربی است که عمدتاً شامل فسفولیپید و چربی‌های امگا ۳ می‌شود. محروم کردن بدن از این چربی‌های سالم به تمرکز و خلق و خو آسیب می زند. چربی‌های سالم به ویژه برای مغز مفید هستند و می‌توان دوز روزانه خود را از سه روغن متفاوت روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن‌های غنی از امگا ۳ مانند ماهی چرب بدست آورد. روغن زیتون فوق بکر منبع خوبی از پلی فنل ها و چربی‌های غیر اشباع است که به محافظت از سلول‌های مغزی و کاهش التهاب کمک می‌کند. روغن نارگیل نیز مملو از چربی‌های خاصی به نام MCT یا triglycerides medium chai- است که می‌توانند عملکرد مغز را تقویت کنند. مطالعات نشان داده‌اند که روغن‌های ضروری امگا ۳ درماهی های روغنی (ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا) گردو و تخم کتان باعث تقویت خلق و خو و مبارزه با افسردگی می‌شوند.

 

۳. چای سبز بنوشید: اگر استرس دارید یک فنجان چای سبز بنوشید. چای سبزحاوی آنتی اکسیدان های قوی از جمله کاتچین هاست که مشخص شده است از مغز محافظت می‌کنند؛ این چای همچنین حاوی L theanine است که نشان داده شده باعث تقویت تمرکز و کاهش واکنش به استرس می‌شود.

 

۴. خوراکی‌های مملو از ویتامین D مصرف کنید: سطح کم ویتامین D در بدن با افت خلق و خو و افسردگی ارتباط دارد. از آنجایی که منبع اصلی ویتامین D نورخورشید است کسب ویتامین D کافی در فصل زمستان دشوار می‌شود. از سوی دیگر ویتامین D در مقادیر کم در انواع قارچ‌ها، جگر، زرده تخم مرغ، لبنیات پرچرب و ماهی چرب یافت می‌شود اما با این وجود ممکن است در فصل زمستان برای تامین این ویتامین لازم شود مکمل ویتامین D نیز مصرف کرد.

 

۵. مصرف روزانه خوراکی‌های تخمیری: مطالعات اخیر نشان می‌دهند که یک فلور سالم روده برای تقویت خلق و خو اهمیت دارند. فلور روده (Guflora) موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند. می‌توان مصرف روزانه خوراکی‌های تخمیری مانند ماست و کفیر را مد نظر قرار داد. همچنین مصرف یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت خوب نیز می‌تواند مفید باشد.
۶. مصرف منیزیم: منیزیم یک ماده معدنی فوق العاده آرامش‌بخش است که به ویژه برای افرادی که به اضطراب مبتلا هستند و از کیفیت پایین خواب رنج می‌برند، مفید است